Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyseisessä kohdassa on 80-rajoitus, jota ne rekat kyllä kulkee. Etelään päin mennessä alkaa melko pian motari ja 100-rajoitus, jossa pääsee kyllä rekoista helposti ohi. Vastaavasti pohjoiseen päin ajaessa on ohituskaista ja kaksikaistaista osuutta enemmänkin, joten ei ole pakko kärvistellä kahdeksaakymppiä satasen alueella. Siitä huolimatta joku lähtee sieltä paahtamaan kuin viimeistä päivää, päästäkseen sen rekan mitan edelle.
Olisko pohjoiseenpäin noin kilometrin päässä ohituskaista. Satunnaiselle kuskille voi olla toki tietämätön paikka, se ei tietenkään ole peruste hölmöillä, mutta ajatus ajella jonkin polttoainetta säästävän rekanperässä voi saada hölmöileen.
 
Yksi hyvä peruste maltilliselle ajovauhdille ja esim. 60 km/h rajoituksille pienemmillä teillä on huono näkyvyys liittymissä. Tiet ovat maaseudulla tyypillisesti mutkaisia ja mäkisiä, eikä sivuteiltä tulevilla ole mitään mahdollisuuksia ajaa päätielle turvallisesti, jos joku tulee mäen tai mutkan takaa tuulispäänä. Eikä tällä vauhdin hurmasta nauttivalla ole myöskään aikaa reagoida riittävästi. Lisäksi usein se sivutieltä liikenteen sekaan kömpivä on näillä paikoilla hidas ajoneuvo. Tämän olen kokenut, kyn ajoin kesäduunina kuorma-autoa maaseudulla.

"Tyhjällä tiellä" Teemu Selännekin törmäsi Kummolan kanssa.
Melko paska peruste, etuajo-oikeutetulla tiellä se on vain ja ainoastaan sen liittyjän ongelma. Ja jos auto on joku muu kuin -98 transporter 68hv koneella tai 80-luvun 200d mese niin liittymään pääsee kyllä missä vaan/milloin vaan kun vaan osaa painaa kaasua.

Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
 
Melko paska peruste, etuajo-oikeutetulla tiellä se on vain ja ainoastaan sen liittyjän ongelma. Ja jos auto on joku muu kuin -98 transporter 68hv koneella tai 80-luvun 200d mese niin liittymään pääsee kyllä missä vaan/milloin vaan kun vaan osaa painaa kaasua.

Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Tässä nyt taisi olla puhe noista maaseudun sorateistä, joissa jokin yleisrajoitus, jos siellä painaa menemään 60-80km/h jonkun kylkeen, peitteisessä kohtaa, niin se että pienen peltivaurin sijaan voi olla vakavia vammoja.

Toki jos ei kiinnosta, eikä kortilla ajeta, eikä tuomiot häiritse, jos ei linnaan joudu.

Sillä ei nyt välilä onko se joku 90 luvun transit, vai 2020 luvun hybridi. siellä nyt liikkutaan, jalan, pyörällä, kaikenlaisilla moottorikulkijoilla. Vähän isompaakin , painavampaa voi tulla niskaan, jolloin hyvää säkää jos vain kroonista kipua.

ja ei tavatonta että tiet menevät pihojen/talouskeskusten läpi.

ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Tutulla tiellä voi tietää missä kohtaa on liittymiä ja niissä oikealta tulevalla kolmio tai muu merkki. Se ei titenkään tee sen takaa tulevasta ainaista maksumiestä, jos itse tosiaan kajauttaa sen kylkeen reippaalla vauhdilla tilanteeseen nähden. Saati jos kajauttaa takakulmaan, tai keulaan.
 
Melko paska peruste, etuajo-oikeutetulla tiellä se on vain ja ainoastaan sen liittyjän ongelma. Ja jos auto on joku muu kuin -98 transporter 68hv koneella tai 80-luvun 200d mese niin liittymään pääsee kyllä missä vaan/milloin vaan kun vaan osaa painaa kaasua.

Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Näin edellytetään tieliikennelaissa, eli on se myös etuajo-oikeutettua tietä ajavan ongelma. Esimerkiksi peltotieltä tuleva traktori perävaunun kanssa asettuu aika hitaasti päätien liikennevirtaan.

Liikenteessä edellytetään myö ennalta arvattavaa käytöstä, jota esimerkiksi ylinopeudella rällääminen pikkutiellä ei ole. 2021 ajoi Nurmijärven Klaukkalassa mopoilija ylinopeudella ilman valoja kääntyvän auton kylkeen ja kuoli. Autoilija vapautettiin syytteestä. Tuomiolauselman mukaan autoilijalla ei ollut mahdollisuutta varautua siihen, että joku lähestyisi risteystä peräti kahdeksaakymppiä.
 
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Näin edellytetään tieliikennelaissa, eli on se myös etuajo-oikeutettua tietä ajavan ongelma. Esimerkiksi peltotieltä tuleva traktori perävaunun kanssa asettuu aika hitaasti päätien liikennevirtaan.

Liikenteessä edellytetään myö ennalta arvattavaa käytöstä, jota esimerkiksi ylinopeudella rällääminen pikkutiellä ei ole. 2021 ajoi Nurmijärven Klaukkalassa mopoilija ylinopeudella ilman valoja kääntyvän auton kylkeen ja kuoli. Autoilija vapautettiin syytteestä. Tuomiolauselman mukaan autoilijalla ei ollut mahdollisuutta varautua siihen, että joku lähestyisi risteystä peräti kahdeksaakymppiä.
Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina missä tahansa.
 
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Näin edellytetään tieliikennelaissa, eli on se myös etuajo-oikeutettua tietä ajavan ongelma. Esimerkiksi peltotieltä tuleva traktori perävaunun kanssa asettuu aika hitaasti päätien liikennevirtaan.

Liikenteessä edellytetään myö ennalta arvattavaa käytöstä, jota esimerkiksi ylinopeudella rällääminen pikkutiellä ei ole. 2021 ajoi Nurmijärven Klaukkalassa mopoilija ylinopeudella ilman valoja kääntyvän auton kylkeen ja kuoli. Autoilija vapautettiin syytteestä. Tuomiolauselman mukaan autoilijalla ei ollut mahdollisuutta varautua siihen, että joku lähestyisi risteystä peräti kahdeksaakymppiä.
Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina ja missä tahansa.
 
Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina ja missä tahansa.
Tien suurinsallittu nopeus ei ole sama kuin tilanne nopeus. Jos saisi kokoajan ajaa sitä suurintasallittua nopeutta, niin sitten pitäisi yleisrajoitusta tiputtaa rajusti ja ja tiekohtaisia rajoituksia tiputtaa rajusti, tai sitten viljellä niitä tikkareita joka mutkaan ja ristykseen.

Sorateillä varsinkin on paljon kohtia joissa ei ole asetettu tikkaria sen mukaan mikä kohdassa hyvissä oloissa olisi turvallinen nopeus, eikä jokin 40 tikkarikaan tarkoita että koko tien voisi ajaa sillä vauhdilla.

Vaikka tie olisi tuttu ja tiedät että kulman takana on risteys ja oikealta tulevalla on kolmio, niin jos siihen tuikkaat vajaa 80, ja sieltä kolmion takaa joku on tullut tielle ja pamautat kylkeen, niin eihän tuossa voi edes vedota yllätykseen.

Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina ja missä tahansa.
Uusi laki on oikeastaan lisännyt sitä kuljettajan vastuuta. Jos sillä kahdeksan kympin tiellä näet navetan kulman, niin voit olettaa että siellä voi olla niitä lehmiä, tai traktori jotain pyöröpaali siirellä. Ei se 80 ole mikään vapauta vastuusta kortti.

Ihan oikeasti pitää ajaa niin että sen ajoneuvon saa pysäytetty näkyvällä tienosuudella, jos vetelee jotain kahdeksaa kymppiä, niin siinä on jo mennyt siitä navetan kulmasta useamman autonmitan ohi, ennekuin auton jarrupalat alkaa puristaan. Jos siinä välillä oli joku lapsi tai vanhempi, niin ei sillä enään väliä, jos siinä oli paalikuorma, niin ei silloinkaan.

Ensimmäisessä voi itse selittää paikanpäällä, , paalikuormaa tapausta varten kannattaa kirjoittaa jo lähtiessä lapulle tutkijolle luettavaksi. "ajoin korkeinta salittua, virhemarginaalin rajoissa"

etuajo-oikeutetulla tiellä e
Niillä sorateillä on harvoin liikennemerkkiä että etuajo-oikeutettu tie, ja ei siellä useinkaan varoitella risteyksistä, ja kolmioita ei viljellä kuin valtionteiden liittymissä. ja soratiellä tielle voi tulla väistettävää muultakin kuin selkeistä risteyksistä. Ja risteyksetkin voi olla niin peitteisiä että se neljäkymppiä on liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…

Hämmentävä asenne. Itselläni kun tuo itsetunto ei ole rakennettu ajonopeuden varaan, niin minulla ei ole ongelmaa sovittaa tilannenopeutta olosuhteiden mukaan. Yritän myös välttää miedotkin kopsahdukset, vaikka olisinkin syyttömänä mukana tilanteessa. Jos nyt siis haluaa kuvitella, että maantienopeuksissa törmäykset nyt lähtökohtaisesti edes ovat kovin mietoja. Enkä tiedä miten paljon se siellä lasareetin pahnoilla tai kylmäkomerossa lohduttaa, että lain silmissä syy oli sen toisen.
 
Kuulostaa kieltämättä todella houkuttelevalta skenaariolta täräyttää jonkun tienvieren pellolta tulevan traktorikuorman tai ahtaassa risteyksessä venkslaavan puoliperävaunun perään. Ihanalta suorastaan. Koska mulla on siihen ihan itse keksimäni oikeus.

Puhumattakaan lapsista, koiranulkoiluttajista, ratsastajista, invamopoista ja mitä kaikkea sitä tänäkin kesänä on tullutkaan nähtyä liikenteessä landella.

edit. Oudointa tässä minulla on oikeus ajaa kahdeksaa kymppiä tai vaikka ihan niin kovaa kuin haluan olosuhteista riippumatta -ajattelussa on se, että unohdetaan kokonaan ihan kaikkien muidenkin tienkäyttäjien oikeus olla siellä tiellä. Seistä vaikka paikallaan siellä tiellä, jos haluavat tai jostain syystä joutuvat. Sun oikeutesi siihen tienkäyttöön ei ole tippaakaan suurempi kuin kenenkään muunkaan, ei vaikka sulla olisi kuinka upea Kankkus-Celica ja kylän nopeimmat karvanopat.
 
Viimeksi muokattu:
Taas huomasi eilen maantiellä miten skootteista on vaan pako mennä ohi, on pikassa sulkuviivaa ja mitätöntä näkyvyyttä tai ei.
Tänään ajelin taas sähkövikaisen mustan auton perässä. Ainoastaan jarruvalot toimivat. Ja ei: ei ollut kännyä ja sähkötupakkaa kädessä. Ne kai on aina lieventävä asianhaara jos ajaa "mitään ei saa enää tehdä'" tyylisesti ;-)
 
Tuo näkyvyys on muuten todella raivostuttava asia nykyautojen kanssa. Niin paljon näitä "maastureita". Corollankaan ratissa ei näe noiden korkeampien autojen läpi eteenpäin ja ei voi siten ennakoida jonossa paremmin. Saati Mazdalla ajaessa, koska oma kupoli on matalammalla kuin kyykkyprätkän kuskin pää, taustapeilistä loistaa ajovalot silmiin (niistä joilla ne on päällä) ja toisaalta siinä missä Corollasta näkee normi autojen läpi, Mazdassa joutuu kyllä todella kuikuilemaan jos haluaa jonossa nähdä yhtään pidemmälle. Näkee melkein paremmin korkeiden autojen ali. Oma valinta toki ajaa moisella autolla, mutta ymmärtää kyllä hyvin miksi jengi monesti kiirehtii pakujen ja muiden isojen autojen eteen rampeilta yms. Paljon parempi ajaa kun näkee jo parin kolmen auton reaktiot sen sijaan että joutuu reagoimaan edellä ajavan jarruvaloihin paljon hätäisemmin koska et näe mitä edessä tapahtuu.
 
Omien aikeiden esittämättömyys... Yleensä vilkun käytön pois jättämisellä taikka sen käyttämisellä vasta jo auton kääntyessä. En ymmärrä miksi tuota on pakko pantata. Väittäisin, että enemmän aivotyötä vaatii vilkun käyttämättömyys kuin sen käyttäminen. Nimittäin jos ottaisi tavaksi aina käyttää vilkkua, kun on tarkoitus kääntyä liittymässä, niin pääsisi itse vähemmällä ja liikenne sujuisi paremmin.

Toisaalta toive myös siitä, että kun vilkkua käytetään ja oli tarkoitus kääntyä liittymästä, mutta sitten pyörretäänkin päätös, niin siinä kohtaa toivoisin malttia liikenteessä. Valitettavan usein näkee kovaa kaasun käyttöä tuossa, vaikka olet signaloinut muille väärin aikeesi. En toki lähde tuollaisen auton eteen, ennen kuin on varmasti kääntymässä, mutta on tullut nähtyä läheltä piti tilanteita tuon vuoksi.
 
Toisaalta toive myös siitä, että kun vilkkua käytetään ja oli tarkoitus kääntyä liittymästä, mutta sitten pyörretäänkin päätös, niin siinä kohtaa toivoisin malttia liikenteessä. Valitettavan usein näkee kovaa kaasun käyttöä tuossa, vaikka olet signaloinut muille väärin aikeesi. En toki lähde tuollaisen auton eteen, ennen kuin on varmasti kääntymässä, mutta on tullut nähtyä läheltä piti tilanteita tuon vuoksi.
Tuon takia en itse luota vilkkuun. Liikenneympyrässä monesti vilkutettu miten sattuu ja sitten meinataan ajaa toisen kylkeen. Pahin oli, kun olin liittymässä maantielle ja vasemmalta tuleva Primera vilkutti oikealle ja oli jo ryhmittynyt ja kääntymässä. Ihan viime tipassa koukkasikin voimakkaasti takaisin maantielle ja melkein ajoi kylkeen. Vaikea tuossakaan todistaa mitään, kun itsellä oli kolmio ja kojelautakamera kuvasi vain eteenpäin.

Muistelen tuosta olleen vuosia sitten jonkun ennakkotapauksen, eli vilkun käyttö ei velvoita kääntymään. Kolarin syylliseksi katsottiin kolmion takaa tullut, joka luuli vilkkua käyttäneen kääntyvän.

Välillä käy itsellekin sitä, että meinaan kääntyä vahingossa väärästä risteyksestä ja on jo vilkku päällä. Jos väistämisvelvollinen auto on jo lähdössä liikkeelle oman vilkutuksen takia, niin sitten kyllä päästän menemään edeltä.
 
Taas huomasi eilen maantiellä miten skootteista on vaan pako mennä ohi, on pikassa sulkuviivaa ja mitätöntä näkyvyyttä tai ei.
Tuosta tuli mieleen viikolla nähty tapaus, pienehkö jono kantatiellä, hyvä näkyvyys, ei vastaantulijoita, pari pyöräiliää asiallisesti, niin auto jonon pari ekaa esimerkillisesti vilkun kanssa reilusti vastaantulijoiden puolta käyttäen ohitus. kolmannella ei edes oikeareuna ylittänyt keskiviivaa. Voisi kuvitella että edessä menijöiden esimerkkillinen toiminta olisi saanut ajattelemattomankin toimiee mallin mukaan.

Muistelen tuosta olleen vuosia sitten jonkun ennakkotapauksen, eli vilkun käyttö ei velvoita kääntymään. Kolarin syylliseksi katsottiin kolmion takaa tullut, joka luuli vilkkua käyttäneen kääntyvän.
Vähän kärjistäen vilkun käyttämättömyys on lupaus ajaa suoraan.
Vilkun käyttäminen on varoitus, ei lupaus mistään (tai no siitä ettei ole T- risteyksessä kääntymässä vastakkaiseen suuntaan)

Elis jos T- risteyksen alahaarassa kolmiontakana odottamassa vuoroa ja vasemmalta tuleva auto vilkuttaa, niin ei voi tietää onko kääntymässä tuossa risteyksessä, vai seuraavassa, vai siirtymässä tienreunaan, tai onko se vain vanhingossa päällä.

Mutta jos hän ei vilkuta, niin hänen pitäisi jatkaa suoraan.

Siksi niin kovin hämmentävää kuskien vähäinenvilkunkäyttö, vaikea tehdä virhettä sitä käyttämällä, mutta käyttämättä jättämisellä tekee järjestäin virheen, vaarantavanvirheen.
 
Pitää olla vähintään kusipäinen , jos ohittaa mopoilijan aivan vastaantulijan edessä risteyksessä. Huhhuh, no ehdin soittaa torvea ja hän puikkelehti leveästi edestä omalle puolelleen. Onnea! Tätä tämä liikenne nykyisin on, kun on kokoomus Suomen suurin puolue. ( Sarkasmia) Lol
 
Näköjään tuo as.vaunu on todellakin punainen vaate joillekin. Tuli koettua, kun kiskoin tuota kiimakoppia ympäriinsä. Ohitse vaikka tuplakeltaisilla vastaantulijoita uhmaten, ja niin lähellä perässä ettei näe edes lisäpeilistä kuin vähän ajovaloa, sieltähän sitä näkeekin lähteä ohi :rofl: Ajelin cruisella 87kmh, kun ei tuota lujempaakaan oikein saa vetää. Ohitusmerkkiä näytin varoen, koska sen merkitys tuntuu hämärtyneen nykyään ja citikka tekee pakolla se 3 vilkautusta. Isoja letkoja en saanut kerättyä perään, niin ei tullut tarvetta väistää p-paikoille. Ja kestoärsytys, häikäisevät valot. Muutamia kärryä vetäviä joilla valot häiki ihan helvetisti päivälläkin, uuden näköisiä autoja, niin kuvittelisi että olisi automaattinen korkeudensäätö. Vai vaaditaanko halogeeneille vieläkään, jos vaihdettu esim. ledit sinne. Ledejä tai xenoneita olivat.
 
Olisit vaan ajanut sallittua 80kmh, jolloin ohittaminen on helpompaa. Toki jos tien rajoitus on tuo 80kmh, niin silloin tämä ei ole tarpeellista.

Kerropa mitä auton mittarin pitää näyttää, että ajetaan 80 km/h.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Jäi sanomatta että mittarinopeutta 87,eli todellista n. 84-85. Mutta 80 vs 87 on mielestäni merkityksetön ero kun keskimääräisellä henkilöautolla lähdetään ohi. Oma ajatus oli, että rekat ei saavuta ihan hetkessä jos ollenkaan.
 
Jäi sanomatta että mittarinopeutta 87,eli todellista n. 84-85. Mutta 80 vs 87 on mielestäni merkityksetön ero kun keskimääräisellä henkilöautolla lähdetään ohi. Oma ajatus oli, että rekat ei saavuta ihan hetkessä jos ollenkaan.
Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.
 
Tuon takia en itse luota vilkkuun. Liikenneympyrässä monesti vilkutettu miten sattuu ja sitten meinataan ajaa toisen kylkeen. Pahin oli, kun olin liittymässä maantielle ja vasemmalta tuleva Primera vilkutti oikealle ja oli jo ryhmittynyt ja kääntymässä. Ihan viime tipassa koukkasikin voimakkaasti takaisin maantielle ja melkein ajoi kylkeen. Vaikea tuossakaan todistaa mitään, kun itsellä oli kolmio ja kojelautakamera kuvasi vain eteenpäin.

Muistelen tuosta olleen vuosia sitten jonkun ennakkotapauksen, eli vilkun käyttö ei velvoita kääntymään. Kolarin syylliseksi katsottiin kolmion takaa tullut, joka luuli vilkkua käyttäneen kääntyvän.

Välillä käy itsellekin sitä, että meinaan kääntyä vahingossa väärästä risteyksestä ja on jo vilkku päällä. Jos väistämisvelvollinen auto on jo lähdössä liikkeelle oman vilkutuksen takia, niin sitten kyllä päästän menemään edeltä.

Tänään meinasi käydä juuri tämä.
Pitkä jono oli tulossa ja etsin paikkaa liittyä päätielle sivutieltä.
Näin vähän pidemmän raon ja seuraavana jonossa tulevalla oli vilkku päällä.
Kun jonon eka meni ohi, liityin (jälkikäteen sanotttuna onneksi) nopeasti hänen taakse.
Sitten huomasin, että se vilkuttava auto näkyikin peruutuspeilissä?

Takana olevalla oli varmasti ärräpäät lennellyt.
Takana olevan vilkku pysyi päällä vielä seuraavat kaksi risteysaluetta, noin pari kilometriä.
Sitten kuski tajusi sen laittaa pois päältä.
Toivottavasti hänkin tajusi sitten tuolla hetkellä, miksi allekirjoittanut tolloili edessä.
Onneksi ei käynyt vahinkoa.

Risteystä edeltävällä pätkällä on liikenneympyrä, niin vilkku on todennäköisesti siitä jäänyt päälle.
Tulipahan opittua, että ei niihin vilkkuihin tosiaan voi luottaa.
 
Tuo näkyvyys on muuten todella raivostuttava asia nykyautojen kanssa. Niin paljon näitä "maastureita". Corollankaan ratissa ei näe noiden korkeampien autojen läpi eteenpäin ja ei voi siten ennakoida jonossa paremmin. Saati Mazdalla ajaessa, koska oma kupoli on matalammalla kuin kyykkyprätkän kuskin pää, taustapeilistä loistaa ajovalot silmiin (niistä joilla ne on päällä) ja toisaalta siinä missä Corollasta näkee normi autojen läpi, Mazdassa joutuu kyllä todella kuikuilemaan jos haluaa jonossa nähdä yhtään pidemmälle. Näkee melkein paremmin korkeiden autojen ali. Oma valinta toki ajaa moisella autolla, mutta ymmärtää kyllä hyvin miksi jengi monesti kiirehtii pakujen ja muiden isojen autojen eteen rampeilta yms. Paljon parempi ajaa kun näkee jo parin kolmen auton reaktiot sen sijaan että joutuu reagoimaan edellä ajavan jarruvaloihin paljon hätäisemmin koska et näe mitä edessä tapahtuu.

Kannattaisi varmaankin omaa turvaväliä pidentää, jos tällaisia ongelmia on että "ei näe kuin edessä olevan maasturin". :rolleyes:
 
Tänään meinasi käydä juuri tämä.
Pitkä jono oli tulossa ja etsin paikkaa liittyä päätielle sivutieltä.
Näin vähän pidemmän raon ja seuraavana jonossa tulevalla oli vilkku päällä.
Kun jonon eka meni ohi, liityin (jälkikäteen sanotttuna onneksi) nopeasti hänen taakse.
Sitten huomasin, että se vilkuttava auto näkyikin peruutuspeilissä?

Takana olevalla oli varmasti ärräpäät lennellyt.
Takana olevan vilkku pysyi päällä vielä seuraavat kaksi risteysaluetta, noin pari kilometriä.
Sitten kuski tajusi sen laittaa pois päältä.
Toivottavasti hänkin tajusi sitten tuolla hetkellä, miksi allekirjoittanut tolloili edessä.
Onneksi ei käynyt vahinkoa.

Risteystä edeltävällä pätkällä on liikenneympyrä, niin vilkku on todennäköisesti siitä jäänyt päälle.
Tulipahan opittua, että ei niihin vilkkuihin tosiaan voi luottaa.
Kannattaa olla tarkkana, tai voit joutua maksumieheksi


"Vilkun tarkoitus on nimenomaan varoittaa muuta liikennettä. Se ei kerro sitä, miksi autoilija aikoo siirtää autoaan sivusuunnassa. Väärinkäsityksiä tapahtuu. Vilkku saattaa unohtua päälle, tai vahingossa vilkutetaan väärin.

Etenkin risteyksissä väistämisvelvollisen tulee olla tarkkana, sillä väärän oletuksen takia voi joutua itse maksumieheksi pellin rytistessä, kuten seuraavassa Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksessä (KKO:1994:33).

Oikeuden mukaan huoltoasemalta yleiselle tielle pyrkivän ajoneuvon kuljettaja A oli havainnut tietä vasemmalta lähestyvän ajoneuvon ja sen kuljettajan B:n antaman suuntamerkin oikealle. Koska A oli olettanut ajoneuvon kääntyvän huoltoasemalle, hän oli lähtenyt liikkeelle, jolloin ajoneuvot olivat törmänneet toisiinsa.

KKO:n mukaan kuljettaja B oli kuitenkin asianmukaisesti osoittanut suuntamerkillä aikomusta pysähtyä välittömästi huoltoaseman liittymän jälkeen sijainneelle linja-autopysäkille. Lähtiessään liikkeelle varmistautumatta suuntamerkin tarkoituksesta A ei ollut noudattanut hänelle kuuluvaa velvollisuutta väistää muuta liikennettä.

Kuljettaja A joutui korvaamaan kuljettaja B:lle aiheutuneista kuluista 1 500 markkaa korkoineen. Vaikka ennakkopäätös on 90-luvulta, laki ei ole muuttunut oleellisesti vilkun käytön osalta.

Vilkku ei siis lain silmissä velvoita kääntymään, eikä muiden vilkun käyttöön kannata sokeasti luottaa.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: KKO:1994:33 ennakkopäätös, Tieliikennelaki 48 § S uuntamerkki "
 
Eilen tuli vahingossa päästettyä tankki melko lähelle tyhjää ja ajelin vähän matkaa vähän hitaammin säästääkseni polttoainetta, moottoritiellä, jossa 100km/h rajoitus ja melko vähän liikennettä. Minulla oli sellainen n. 93km/h todellista nopeutta, ohituskaista koko ajan tyhjänä. Ohittamiseni ohituskaistaa pitkin olisi pitänyt olla triviaalia, että en ollut millään tavalla tientukkona.

(ennen kuin moottoritie alkoi, ajoin letkan keskellä letkan vauhtia, jätin vaan kiihdyttämättä moottoritien alkaessa, letka katosi moottoritien alussa olevaan risteykseen)

No, joku ranskalainen pikkukoppero sitten tunki silti siinä moottoritien oikealla kaistalla ihan peräkonttiin kiinni. Ei halunnut mennä ohi, ei halunnut jättää turvaväliä. Tuulilasinpesu tai jarruvalon vilkauttelu (kevyt hipaisu jarrupolkimesta vauhtia hidastamatta) ei auttanut, siinä vaan roikkui perseessä kiinni.

Veikkaan, että kyseessä oli sellainen kuski, joka yleensä ajaa keskimääräistä liikennevirtaa hitaammin, eikä koskaan ole oppinut ohittamaan, edes moottoritiellä, pelkää ohittamista kuollakseen ja kokee omistavansa sen hitaamman kaistan.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa olla tarkkana, tai voit joutua maksumieheksi


"Vilkun tarkoitus on nimenomaan varoittaa muuta liikennettä. Se ei kerro sitä, miksi autoilija aikoo siirtää autoaan sivusuunnassa. Väärinkäsityksiä tapahtuu. Vilkku saattaa unohtua päälle, tai vahingossa vilkutetaan väärin.

Etenkin risteyksissä väistämisvelvollisen tulee olla tarkkana, sillä väärän oletuksen takia voi joutua itse maksumieheksi pellin rytistessä, kuten seuraavassa Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksessä (KKO:1994:33).

Oikeuden mukaan huoltoasemalta yleiselle tielle pyrkivän ajoneuvon kuljettaja A oli havainnut tietä vasemmalta lähestyvän ajoneuvon ja sen kuljettajan B:n antaman suuntamerkin oikealle. Koska A oli olettanut ajoneuvon kääntyvän huoltoasemalle, hän oli lähtenyt liikkeelle, jolloin ajoneuvot olivat törmänneet toisiinsa.

KKO:n mukaan kuljettaja B oli kuitenkin asianmukaisesti osoittanut suuntamerkillä aikomusta pysähtyä välittömästi huoltoaseman liittymän jälkeen sijainneelle linja-autopysäkille. Lähtiessään liikkeelle varmistautumatta suuntamerkin tarkoituksesta A ei ollut noudattanut hänelle kuuluvaa velvollisuutta väistää muuta liikennettä.

Kuljettaja A joutui korvaamaan kuljettaja B:lle aiheutuneista kuluista 1 500 markkaa korkoineen. Vaikka ennakkopäätös on 90-luvulta, laki ei ole muuttunut oleellisesti vilkun käytön osalta.

Vilkku ei siis lain silmissä velvoita kääntymään, eikä muiden vilkun käyttöön kannata sokeasti luottaa.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: KKO:1994:33 ennakkopäätös, Tieliikennelaki 48 § S uuntamerkki "

Ilmeisesti tästä viisastuneena suomalainen ei juuri vilkkua käytä tai käyttää sitä nykyisin järjestyksessä: hidastus, jarrutus, rattia kääntäessä sormi saattaa osua vilkun viikseen.
 
Ilmeisesti tästä viisastuneena suomalainen ei juuri vilkkua käytä tai käyttää sitä nykyisin järjestyksessä: hidastus, jarrutus, rattia kääntäessä sormi saattaa osua vilkun viikseen.
Pointti asiassa on se että väistämisoikeus on vahvempi kuin vilkku, mitä harva oikeasti tajuaa.

Ihan sama kuin vaihdetaan kaistaa, ei voi tulla mihin tahansa, vaan väistämisvelvollisella on vastuu katsoa että tilaa on ja siihen mahtuu muuta liikennettä häiritsemättä.
 
Pointti asiassa on se että väistämisoikeus on vahvempi kuin vilkku, mitä harva oikeasti tajuaa.
Ei tuosta päätöksestä sellaista voi päätellä sillä päätöksestä ei käy mitenkään ilmi miten tulkitaan tilanne jossa vilkkua väärin käyttänyt ei osaa kertoa "tilanteeseen sopivaa tarinaa"... Eli vilkku päällä ja "ei mulla ollut aikomustakaan kääntyä mihinkään"-lauseella lopputulos voinee olla täysin erilainen. Tietysti kun ei mitenkään etukäteen tiedä että löytyykö tilanteeseen sopiva tarina vai ei niin käytännössä se kyllä johtaa mainitsemaasi tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuosta päätöksestä sellaista voi päätellä sillä päätöksestä ei käy mitenkään ilmi miten tulkitaan tilanne jossa vilkkua väärin käyttänyt ei osaa kertoa "tilanteeseen sopivaa tarinaa"... Eli vilkku päällä ja "ei mulla ollut aikomustakaan kääntyä mihinkään"-lauseella lopputulos voinee olla täysin erilainen. Tietysti kun ei mitenkään etukäteen tiedä että löytyykö tilanteeseen sopiva tarina vai ei niin käytännössä se kyllä johtaa mainitsemaasi tilanteeseen.

Et edes lukenut koko päätöstä?

Heti ensimmäinen kappale

-"Vilkun tarkoitus on nimenomaan varoittaa muuta liikennettä. Se ei kerro sitä, miksi autoilija aikoo siirtää autoaan sivusuunnassa. Väärinkäsityksiä tapahtuu. Vilkku saattaa unohtua päälle, tai vahingossa vilkutetaan väärin."

-"Vilkku ei siis lain silmissä velvoita kääntymään, eikä muiden vilkun käyttöön kannata sokeasti luottaa."

Kolmio tai muu väistämisvelvollisuus sitä vastoin velvoittaa, sanoo ihan laki!
 
Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.
 
Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.
 
Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.
 
Olen ollut liukkaalla kelillä kyydissä*, kun piti kääntyä oikealle sivutielle, mutta jarrutus menikin pitkäksi. Onneksi sivutieltä liittymässä ollut ei lähtenyt liikkeelle. Risteyksessä oli bussipysäkki johon pysäytimme pohtimaan seuraavaa siirtoa.

Olen miettinyt, miten tuossa olisi jaettu oikeutta, jos oletetaan ettei kukaan valehtelisi.

*Juuri kortin saanut isosiskoni oli syrjäytetty kuskin paikalta vaarallisen kelin takia "Kyllä isä osaa"-tyyliin.
 
Olen ollut liukkaalla kelillä kyydissä*, kun piti kääntyä oikealle sivutielle, mutta jarrutus menikin pitkäksi. Onneksi sivutieltä liittymässä ollut ei lähtenyt liikkeelle. Risteyksessä oli bussipysäkki johon pysäytimme pohtimaan seuraavaa siirtoa.

Olen miettinyt, miten tuossa olisi jaettu oikeutta, jos oletetaan ettei kukaan valehtelisi.

*Juuri kortin saanut isosiskoni oli syrjäytetty kuskin paikalta vaarallisen kelin takia "Kyllä isä osaa"-tyyliin.

No ei tarvitse edes miettiä, koska liukasteleva auto on tuossa täysin syyllinen.
 
Moraalisesti ehkä, mutta vallitsevan lakikäytännön mukaan sivutieltä tuleva maksaisi, jos liukastelija on pysynyt omalla kaistallaan.

Totta, jos sivutieltä tulevan kanssa olisi tapahtunut. Päätiellä jos muutakin liikennettä olisi tilanteessa, tuolloin se hallinnan menettänyt autoilija todella on se syypää näiden osalta.
 
Olin Porsche Panameran ja rekan kanssa letkassa. Tuli hyvä ohituspaikka Porsse lähti jäniksenä, itse lähdin perään. Porsse sitten päättikin että nyt ohitetaan korkeintaan 5 km/h nopeuserolla rekka, itse jouduin keskeyttämään ohituksen vaikka alunperin näkyvyyttä oli vaikka kuinka. Jos sulla on auto joka vetäisi muutamassa sekunnissa sen rekan ohi, minkä helvetin takia pitää jäädä siihen runkkaamaan eteen miniminopeuserolla? Käsittämätöntä. Ohitus pitäisi mielestäni aina suorittaa viettämällä minimiaika vastaantulijoiden kaistalla.
 
No tuon takia ei kenenkään perään lähetä ohittamaan :facepalm:

Johan sen lakikin kieltää.
Ei tuossa mitään pään pitelemistä ole, liikenne toimii huonosti silloin kun on tuollaisia Porche-idiootteja. Jos minun takanani lähtee joku muukin hyvällä ohituspaikalla, niin moottorille annetaan helvetti vie löylyä niin, että omalle kaistalle palataan vasta kaukana, näin molemmat pääsevät turvallisesti ohi.

Kirjoittajahan toimi turvallisesti ja keskeytti ohituksen. Eikä ole tarpeen lällättää mitä laki sanoo tai ei sano, en ole kiinnostunut. Vastaan itse teoistani.
 
Eikä laissakaan ole erikseen pykälää etteikö saa ohittaa toisen perässä. Mutta koska alkuperäinen näkyvyyteni ei enää pitänyt paikkaansa, keskeytin ohituksen. Olisin kyllä ehtinyt vielä ohi mutta riskit olisivat kasvaneet liian suureksi.

18§
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
 
Eikä ole tarpeen lällättää mitä laki sanoo tai ei sano, en ole kiinnostunut. Vastaan itse teoistani.
Tällainen asenne on kyllä erityisen typerä tilanteessa jossa väärin toimimalla saattaa vaarantaa muiden turvallisuutta.
Eikä laissakaan ole erikseen pykälää etteikö saa ohittaa toisen perässä. Mutta koska alkuperäinen näkyvyyteni ei enää pitänyt paikkaansa, keskeytin ohituksen. Olisin kyllä ehtinyt vielä ohi mutta riskit olisivat kasvaneet liian suureksi.

18§
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
Kohta 2: kaista ei ole vapaa jos siinä rekan vieressä on toinen auto.
 
Tällainen asenne on kyllä erityisen typerä tilanteessa jossa väärin toimimalla saattaa vaarantaa muiden turvallisuutta.
Juurihan itsekin luit mitä tapahtui. Ohitusta ei voinut enää jatkaa turvallisesti, joten se keskeytettiin. Muiden(kaan) turvallisuus ei lukemani perusteella vaarantunut. Asia olisi eri, jos ei osata muuttaa tapahtumien kulkua vaan pakotetaan vastaantulija reagoimaan, tai edes huolestumaan.
 
No tuon takia ei kenenkään perään lähetä ohittamaan :facepalm:

Johan sen lakikin kieltää.
Hienoimpia on nämä apinat jotka hyppää edestä alle ohittamaan ilman vilkkua ja vailla mitään kiirettä vaikka lataat takaa selvästi kovempaa vauhtia.

Viimeksi tämmönen tuli lahdentiellä vastaan, pitkä suora alkaa ja lähdin edellä olevasta ohi aikeena ohittaa tämä, tämän edellä ajava auto ja tämän edellä oleva rekka. No keskimmäinen pomppaa sieltä rekan takaa suoraan alle ja saa jarruttaa ihan reippaasti, ja sitten ei mitään kiirettä enää rekan ohi. Saisi kortin napata helvettiin tommosilta. Ja mitään epäselvyyttä ei ollut sen suhteen kuka oli jo ohittamassa kun lähdetään änkeämään alle.
 
Juurihan itsekin luit mitä tapahtui. Ohitusta ei voinut enää jatkaa turvallisesti, joten se keskeytettiin. Muiden(kaan) turvallisuus ei lukemani perusteella vaarantunut. Asia olisi eri, jos ei osata muuttaa tapahtumien kulkua vaan pakotetaan vastaantulija reagoimaan, tai edes huolestumaan.
Perässä ohittamaan lähtemällä vaikeutat edessä menevän mahdollisuuksia ohituksen keskeyttämiseen. Sitä tarkoitin.
 
Perässä ohittamaan lähtemällä vaikeutat edessä menevän mahdollisuuksia ohituksen keskeyttämiseen. Sitä tarkoitin.
Minä olen tien päällä ollessani jatkuvasti tietoinen mitä tapahtuu edessä ja takana. Ei ole mikään ongelma pysytellä vastaantulevien kaistalla tarkkaillen edellämenijää JA vastaantulijoita, jos ohituspaikka on hyvä, kuten oli kirjoittajallakin. Heikommassa paikassa ei tietenkään toimita samalla tavalla, vaan odotetaan vuoroa ja sitten kun latu on auki, poltetaan koneesta karstaa. Tapani ohittaa on sellainen, että ohitettavan rinnalla ollessani voin jo nostaa jalan kokonaan kaasulta ja hyh hyh miten se laki sellaisen ylinopeuden kieltää.
 
Tämän päivän hienoin. Iso merkkien perusteella isommalla koneella oleva Bemarin SUV vetää ensin perseessä kun ajelin 80kmh+ mittarivirhe nopeutta, kun sopiva rako tuli annan tilaa mennä ohi kun tuntui olevan kiire ja liityn takaisin perään. Parin kilsan päästä sain hyppiä jarrulle niin kovaa että takana tullut Mazda 3 meinasi tulla konttiin koska Bimmerikuski päätti että haluaa monta kilsaa ennen liittymiä vaihtaa oikealle kaistalle kahden auton väliin about 60kmh eikä niiden edellä tai perään vaan väliin joka oli about puoli autonmittaa, edessä ja takana, joissa molemmissa oli helvetisti väliä... Jos jotain hyvää, bimmerissä oli lisävaruste vilkut joissa oli myös blinkerfluidia ja jotka toimivat ja olin ihmetellyt kuskin touhuja jo tovin ja pidin väliä. Mikä vittu saa ryhtymään moiseen, miksi, millä syyllä tai millä perusteella tuo oli se "oikea" ratkaisu kuskin silmissä? Etenkin kun tosiaan poistumisramppeja ei ollut varmaan kolmeen neljään kilsaan.
 
Mikä vittu saa ryhtymään moiseen, miksi, millä syyllä tai millä perusteella tuo oli se "oikea" ratkaisu kuskin silmissä? Etenkin kun tosiaan poistumisramppeja ei ollut varmaan kolmeen neljään kilsaan.

Ainut mikä tulee mieleen että navi on alkanut ohjeistamaan miltä kaistalta tulevaan ramppiin pääsee ja kuski laput silmillä tekee heti mitä käsketään.
 
Ainut mikä tulee mieleen että navi on alkanut ohjeistamaan miltä kaistalta tulevaan ramppiin pääsee ja kuski laput silmillä tekee heti mitä käsketään.
Ymmärtäisin jos ollsi ollut se kilsa tai vastaavasti 5km tms muu tasakilsa. Tuossa oli tosiaan melko tarkasti se 3-4km seuraavaan ramppiin mistä pääsee poistumaan. Toki ei noista autojen omista naveista aina tiedä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom