Ilmeisesti tästä viisastuneena suomalainen ei juuri vilkkua käytä tai käyttää sitä nykyisin järjestyksessä: hidastus, jarrutus, rattia kääntäessä sormi saattaa osua vilkun viikseen.
Ei kyse viisastumisesta, vaan ihan väärästä ajotavasta, jotkut vilauttaa vilkkua vain sen takia ettei saa sakkoa, ja näkevät vaivaa enemmän tarkkaillakseen onko valvontaa.
Vilkkun päällepistämisessä ainoa virhe oikeastaan se että laittaa sen väärään suuntaan. Muuta sen kytkeminen on pienempi paha kuin käyttämättä jättäminen.
Ei tuosta päätöksestä sellaista voi päätellä sillä päätöksestä ei käy mitenkään ilmi miten tulkitaan tilanne jossa vilkkua väärin käyttänyt ei osaa kertoa "tilanteeseen sopivaa tarinaa"... Eli vilkku päällä ja "ei mulla ollut aikomustakaan kääntyä mihinkään"-lauseella lopputulos voinee olla täysin erilainen. Tietysti kun ei mitenkään etukäteen tiedä että löytyykö tilanteeseen sopiva tarina vai ei niin käytännössä se kyllä johtaa mainitsemaasi tilanteeseen.
Väärin käyttö olisi se että kääntyy ilman vilkkua.
Vilkun käyttämättä jättäminen on lupaus ajaa suoraa, eli ainoa mitä vilkun käyttö kertoo ns varmasti. tai siis kertoisi jos vilkkua käytettäisiin oikein.
Muuten vilkku on varoitus jos muusta. se voinut myös jäädä päälle kuskin huomaamatta.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.
Ohitustarvetta/intoa sinänsä vähentää, mutta kuten aiemmin kirjoitettu, niin ohitus tilanteessa satkun alueella 2- kaistainen tie jos ohitettava ajaa <80 sijaan 87, niin tarvitaan merkittävästi pidemmälle vapaata tie hyvällä näkyvyydellä. Oikeasti isoa ero.
Tietenkin jos se ohitettava tietoinen takanatulian ohitus haluista, niin hän pystyy havainnoimaan paremmin ja antaa merkkiä ohituspaikasta samalla kun tiputtaa vähän nopeutta.
Totta, jos sivutieltä tulevan kanssa olisi tapahtunut. Päätiellä jos muutakin liikennettä olisi tilanteessa, tuolloin se hallinnan menettänyt autoilija todella on se syypää näiden osalta.
Öö, siis jos nyt puhe siitä että aikeissa kääntyä oikealle seuraavasta risteyksestä (josta tulevilla väistämisvelvollisuus), jos liukkauden takia ei onnistu, ja jatkaakin suoraan, seuraavalle pysäkille, niin vaikea sitä saada etuajo-oikeutetun piikkiin.
Jos puhe siitä että siellä kolmion takana joku odottaa vuoroaan ja kääntyvä luistelee sen kylkeen, eli kääntyy vaikka ei pysty, niin sitten kääntyjän vika.