Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 120
Kyllä normi henkilöautosta ainakin se oikeanpuolinen takaikkuna kannattaa myös skrapailla puhtaaksi. Helpottaa takaviistoon näkemistä aika paljon. Kuskinpuolella nyt niin väliä ole.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kyllä normi henkilöautosta ainakin se oikeanpuolinen takaikkuna kannattaa myös skrapailla puhtaaksi. Helpottaa takaviistoon näkemistä aika paljon. Kuskinpuolella nyt niin väliä ole.
Miksei? Täällä kehä3 ulkopuolella (tampere) tuo vasen takalasi on ainakin tärkeämpi, vai jos asut myös jossain kauempana niin miksi vänkärin puoli tärkeämpi?

Itse raappaan sen siksi että täällä tuo kiihdytyskaista tuntuu olevan välillä vain kaista, joka ehkä loppuu ehkä ei vetäjän mielestä... Hitto miksi pitää lähteä moottoritielle jos sinne pitää koittaa sitten liittyä noin 10 auton letkana 50kph vauhdilla sen vetäjän takia? Raskaiden perässäkin pääsee vielä hienosti, mutta joskus tarvii tämmöisten urpojen takia kurkkia takavasemman lasista tuleeko tilaa vai mitä tapahtuu kun tämä pöllö rupeaa vetämään vielä liinat kiinni kiihdytyskaistalla:facepalm:

Katolla ja takalasilla niin väliä ole (vaikka koko auton joka aamu putsaan), mutta konepelti! Sehän heittää niin perhanasti kaikkea näkökenttään (riippuuko sitten autosta), mutta itse en lähtisi liikenteeseen ilman konepellin puhdistusta :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 120
Miksei? Täällä kehä3 ulkopuolella (tampere) tuo vasen takalasi on ainakin tärkeämpi, vai jos asut myös jossain kauempana niin miksi vänkärin puoli tärkeämpi?
Koska kuskin puolelta näkee takaviistoon hyvin helposti vain päätä kääntämällä. Apparin puolelta ei niinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Miksei? Täällä kehä3 ulkopuolella (tampere) tuo vasen takalasi on ainakin tärkeämpi, vai jos asut myös jossain kauempana niin miksi vänkärin puoli tärkeämpi?

Itse raappaan sen siksi että täällä tuo kiihdytyskaista tuntuu olevan välillä vain kaista, joka ehkä loppuu ehkä ei vetäjän mielestä... Hitto miksi pitää lähteä moottoritielle jos sinne pitää koittaa sitten liittyä noin 10 auton letkana 50kph vauhdilla sen vetäjän takia? Raskaiden perässäkin pääsee vielä hienosti, mutta joskus tarvii tämmöisten urpojen takia kurkkia takavasemman lasista tuleeko tilaa vai mitä tapahtuu kun tämä pöllö rupeaa vetämään vielä liinat kiinni kiihdytyskaistalla:facepalm:

Katolla ja takalasilla niin väliä ole (vaikka koko auton joka aamu putsaan), mutta konepelti! Sehän heittää niin perhanasti kaikkea näkökenttään (riippuuko sitten autosta), mutta itse en lähtisi liikenteeseen ilman konepellin puhdistusta :tup:
Jaa sekös on Tampereellakin sama tapa kuin Oulussa, että rampilla ei ihan periaatteen vuoksi kiihdytetä, mutta kun sinne motarille on päästy, sakotusraja löytyy heti?
Katolta opin ottamaan lumet mahdollisuuksien mukaan pois kerralla sen jälkeen kun pakkasjakson jälkeen nollakeleillä katolta tuli lumijääkakku tuulilasille kesken vasemmalle kääntymisen. Onneksi silloin alla oli silloinen "pysty"tuulilasinen OG Saab 900 ja "kakku" valahti kerralla konepellin kautta asfaltille saakka. Luiskaotsaisemman auton kanssa näköeste olisi hyvinkin saattanut pysähtyä tuulilasin päälle.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Koska kuskin puolelta näkee takaviistoon hyvin helposti vain päätä kääntämällä. Apparin puolelta ei niinkään.
Avaa ny vähän lisää ettei tarvi arpoa :D Molemmista näkee päätä kääntämällä, ei muuten? Ja ei kummastakaan jos lasit on jäässä/ mustat tms.?

Vai hetkonen, meinaatko että sinulla on sellainen auto, josta kuskin puolen peilin pimeän kulman näkee etulasista vasemman takakulman taakse?

Taidat olla nainen tai todella lyhyt tai sitten ajamme todella erityyppisillä autoilla (no offence) :D

ps. Muokataan jo kesken kirjoittamisen kun @Diaz\ sanoi samaa eli haistelin oikein, kuinka lyhyt / lyhyet jalat pitää olla tai mikä auto on sellainen jossa se keskipilari on täysin eri kohdalla kuin itsellä kuolleen kulman osalta (Bmw e39) o_O
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196


Heh... Mitäs mieltä poliisin toiminnasta tuossa muuten ollaan?
Eikös tälle ollu jo oma ketju?

Kyllä minä ainakin nykyisessä autossani näen aika hyvin tämän kuvan esittämän alueen sivuikkunastani. Takasivuikkunasta katsoen näen about saman mitä peilistä katsomallakin selviäisi. Ehkä tuon sinisen kuvion aivan takimmaisimman osan näkisi vain takasivuikkunasta, mutta en mene vannomaan.
Paljonko miehellä mittaa (vaikkei sekään kaikkea kerro kun jalkojen pituus ratkaisee enemmän) ja mikä auto? Minun penkkiasetuksilla ja omalla pituudella ei ole väliä niinkään vasemmalla etulasilla (paitsi peilin kohdalta tietysti ja jossei kylkimälliä ajatella vaan ns. kuolleita kulmia), jos jotain en näe vasurissa niin näen sen takasivulasista joten tämä voinee olla aika autokohtaista...

ps. onko muuten näissä teidän koslissa laajakulmapeilit?

edit. ei taida olla jos kattoo tuota Diaz/ havainnekuvaa...
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 013
Volvossa on niin leveet ne niskatuetkin ettei siitä vasemman puolen takalasista pääse katselemaan mitenkään järkevästi ainakaan omilla penkin säädöilläni (178cm). Laajakuvapeilit on molemmin puolin tuossa omassani ainakin.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Kalevan Prisman uudessa parkkihallissa on isot leveät ruudut. Pikkuautolla jää hyvin tilaa molemmille puolille aukoa ovia. No, ostosten kanssa autolle palatessa on vasemmalle puolelle ilmestynyt Volvo XC60 osittain meikäläisen ruutuun ja kylkeen kiinni. Volvon kuskin puolella olikin sitten mukavat 1-2 metriä tilaa. Ymmärrän että näillä vähän isommilla autoilla ajavat eivät aina osaa kunnolla ajaa eivätkä hallitse autonsa mittoja. Siksi suosivat isoja autoja, joissa niillä on turvallisempi olo. Toisaalta auton merkki on sivuseikka. Aivan sama millä autolla olen liikkeellä, pysäköin sen aina yhteen ruutuun kerrallaan. Jos ei kerralla onnistu, menen takaisin ratin taakse ja laitan sen siihen ruutuun. Jotain tämä toimintapa kertoo Volvokuskin luonteesta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
183 cm, jos nyt muistan oikein. Yli 180 cm kuitenkin. Ajan yleensä niin että kytkintä pohjaan painaessa jalka ei mene suoraksi vaan jää vähän koukkuun. Auto on Volvo V50, saa nähdä miten tulevassa V40:ssä on asiat. Ajan kuitenkin jonkun verran pakettiautoja niin on tottunut katsomaan siitä ainokaisesta sivuikkunasta takakulmaan, jolloin voi olla ettei sitä takasivuikkunaa niin kovin osaa arvostaa kun pää liikkuu vähän eri tavalla kun keskiverto eläkeläisellä. :D

Kai tossa joku laajakulmapeili jo on, kun on vm. 2009? En osaa nyt äkkiseltään sanoa.
Ethän minua sentään vielä eläkeläiseksi laske :D

Pituuskysymyksellä en tarvinnutkaan tarkkaa, meinasin vain JOS minä 190cm ja sinä 160cm niin silloin eroja voisi näissä syntyäkin, mutta tästähän se ei nyt johdu siis.

Ajan itse myös pakuja sekä raskasta kalustoa silloin tällöin, jolloin yleensä se peili on ainoa mitä näät taakse josset halua auton sisälle katsella :D

Eräällä meidän työntekijällä oli V50 jota joskus siirsin ja kylläpä oli paska näkyvyys peileistä :btooth: en tiedä onko sitten volvolla eri peilejä saatavilla tuohon joten en voi sanoa, onhan niitä karvalakkimalleja ynnä muita...

@a85 jotain väliin heittikin mutta omissa autoissa itse katselen lähinnä kuskin etusivulasista niitä jotka menee ohi, tosin minulla on aika pitkät jalat johtuisiko siitä.


Ja jottei pelkkää askaa jauheta (vaikka onkin perjantai) niin kyllä meinasi käpy palaa tänään kun työmatkaruuhkassa ajeltiin... Hitto 70kph 100 alueella... mitä tapahtuu kun alkaa ohituskaista? N. 115kph todellista jotta varmasti ei laillisesti pääse ohi. Ja perjantain paluuliikenne, hirveästi kiinnostaa ottaa sakot urpon takia. Helppo Papukaijamerkki sille joka sanoo paljonko tämä urpo ajoi kun sen ohituskaista loppui jälleen :btooth:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 120
Avaa ny vähän lisää ettei tarvi arpoa :D
Diaz tossa jo aika hyvin asiaa avasikin mutta todettakoon, että olen mies, pituutta 193cm ja autona ysitonninen baas.

muoks: lisätään nyt vielä esim. sellainen skenaario, että olet peruuttamassa pois vinoparkista. Apparin puolen takaikkunasta näkeminen on aika oleellinen juttu.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 214
Varmaan sanottu miljuuna kertaa jo mutta:

-Kolmion takaa eteen tuleminen, kiva tiputtaa kasikympistä sinne 40-50 ku ei joku jaksa muutamaa sekunttia ootella tai sit kaupunnissa lyyä jarru pohjaan kolarin välttämiseksi

-Turha ohittelu(useampi auto edessä ja väliin pitää ängetä) ja parhaimmillaan vastaantulijakin tulossa kohti ja pitää jarruttaa että kaveri ehtii ohi

-Olematon turvaväli, mikä siinä takapuskurissa kiinni ajamisessa on niin hienoa ja järkevää

Tässäpä ne yleisimmät
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Mikäs ihmisiä vaivaa pitkien kanssa?

Ajelin 100km tänään poriin päin. 7krt laskelmien mukaan tuli tilanne, että vastaantulija ei saa pitkiään pois päältä ennenkuin kohdalla.

Kuskityyppi 1: vilkutan valoja n. 300-200m ennen kohtaamista kun ei ole mennyt lyhyille ja itsellä alkaa näkökyky loppua. Kuski vaihtaa pienen muistutuksen jälkeen lyhyille.

Kuskityyppi 2: vilkutan valoja edellämainitun matkan päästä kun ei näe enää mitään ja kuski "nukkuu". Ei reaktiota. Odotan pari sekuntia, läimäsen pitkät päälle että näen ajaa. Kohdalla kuski laittaa lyhyet.

Mikähän näitä kavereita oikein vaivaa? Eli edes valojen vilkuttelukaan ei mene perille vaan pitää lyödä pitkät suoraan naamalle että menee kaaliin se että joku tulee vastaan.

Niiden nipottajien ei sitten tarvitse kommentoida ollenkaan jotka alkaa jankuttaa että vilkutan liian aikaisin. Jos 200m päässä ei ole lyhyet (näköyhteyden vallitessa) niin jossain on vikaa.

Ymmärrän että oli paska keli ja huono näkyvyys mutta se ei anna oikeutta ajaa päin liikennettä pitkät päällä.

Turha myös jankuttaa siitä että löin pitkät näiden uunojen silmille, jossei vilkuttelu tehoa niin on yksi vaihtoehto säilyttää ajokontrolli ja se on pistää itse pitkät että näkee jotakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 405
Mikäs ihmisiä vaivaa pitkien kanssa?

Ajelin 100km tänään poriin päin. 7krt laskelmien mukaan tuli tilanne, että vastaantulija ei saa pitkiään pois päältä ennenkuin kohdalla.

Kuskityyppi 1: vilkutan valoja n. 300-200m ennen kohtaamista kun ei ole mennyt lyhyille ja itsellä alkaa näkökyky loppua. Kuski vaihtaa pienen muistutuksen jälkeen lyhyille.

Kuskityyppi 2: vilkutan valoja edellämainitun matkan päästä kun ei näe enää mitään ja kuski "nukkuu". Ei reaktiota. Odotan pari sekuntia, läimäsen pitkät päälle että näen ajaa. Kohdalla kuski laittaa lyhyet.

Mikähän näitä kavereita oikein vaivaa? Eli edes valojen vilkuttelukaan ei mene perille vaan pitää lyödä pitkät suoraan naamalle että menee kaaliin se että joku tulee vastaan.

Niiden nipottajien ei sitten tarvitse kommentoida ollenkaan jotka alkaa jankuttaa että vilkutan liian aikaisin. Jos 200m päässä ei ole lyhyet (näköyhteyden vallitessa) niin jossain on vikaa.

Ymmärrän että oli paska keli ja huono näkyvyys mutta se ei anna oikeutta ajaa päin liikennettä pitkät päällä.

Turha myös jankuttaa siitä että löin pitkät näiden uunojen silmille, jossei vilkuttelu tehoa niin on yksi vaihtoehto säilyttää ajokontrolli ja se on pistää itse pitkät että näkee jotakin.
Et kai ajele sumuvalot päällä?

Ykköstyypin kuskeja tapaan todella harvoin, kakkostyyppiä tuskin koskaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Et kai ajele sumuvalot päällä?

Ykköstyypin kuskeja tapaan todella harvoin, kakkostyyppiä tuskin koskaan.
Ei mulla edes ole sumareita tuossa autossa :D

Ja kait porukka vilkuttelisi takasin jos on väärin suunnattu ym.

Kyllä näitä kuskeja tuntuu tulevan aina muutama per reissu, autosta riippumatta mutta ikinä ei ole noin paljoa tullut.
 

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Toviin ei oo tullu koettua tätä mutta tänään tuli sitten kohdalle. Motari, oikealla mennään ~70kmh, vasemmalla ~85kmh. Rajoitus oli tosiaan 100kmh ja keli hyvä. Onneksi ei ollu kiire minnekkään mutta ei silti silleen ihan kauheasti naurattanu.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
465
Eikös tälle ollu jo oma ketju
Missä tämä ketju on? Äsken sanomista katsoneena ainoa negatiivinen puoli tulee mieleen siitä, että kaupunkialueella eivät saaneet tiesulkua aikaan riittävässä ajassa eikä maijoissa riittänyt tehoa kiilaamisen yritykseen. Muutenhan rambo-pyöräpoliisin oli pakko seurata varoittaakseen muita ja yllättävän hyvin siinä onnistuikin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Missä tämä ketju on? Äsken sanomista katsoneena ainoa negatiivinen puoli tulee mieleen siitä, että kaupunkialueella eivät saaneet tiesulkua aikaan riittävässä ajassa eikä maijoissa riittänyt tehoa kiilaamisen yritykseen. Muutenhan rambo-pyöräpoliisin oli pakko seurata varoittaakseen muita ja yllättävän hyvin siinä onnistuikin.
Poliisin takaa-ajot Suomessa

Siitä vikalle sivulle, tosin tuota videota keskusteltiin vähän aiemmin muistaakseni :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Toviin ei oo tullu koettua tätä mutta tänään tuli sitten kohdalle. Motari, oikealla mennään ~70kmh, vasemmalla ~85kmh. Rajoitus oli tosiaan 100kmh ja keli hyvä. Onneksi ei ollu kiire minnekkään mutta ei silti silleen ihan kauheasti naurattanu.
Ajelin 110 cruisessa motaria tänään ja piti monta kertaa tarkistaa että onko se nyt varmasti 110 vai 130 kun menin kaikista ohi. Ilma +1 ehkä ja täysin sula ja lumeton motari, tiedä sit mikä ihmisiä jännittää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 443
Ajelin 110 cruisessa motaria tänään ja piti monta kertaa tarkistaa että onko se nyt varmasti 110 vai 130 kun menin kaikista ohi. Ilma +1 ehkä ja täysin sula ja lumeton motari, tiedä sit mikä ihmisiä jännittää.
"Ajan 10% yli rajoituksen, lukemalla josta saa sakon ja ihmettelen kun menen kovempaa kuin muut"...
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 013
Ajelin 110 cruisessa motaria tänään ja piti monta kertaa tarkistaa että onko se nyt varmasti 110 vai 130 kun menin kaikista ohi. Ilma +1 ehkä ja täysin sula ja lumeton motari, tiedä sit mikä ihmisiä jännittää.
Arkiaamusin tuo on juurikin päinvastoin. 110 (gps 108) vakkarilla ja kaikki paitsi rekat menee ohitse. Tosin pääosin ohittajat on pakuja firman logot kyljessä...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
395
Tänään kolme autoa sai pidettyä 105km/h vasemman kaistan tukossa välillä kehä kolme - järvenpää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 443
Sulla on tarkat tiedot mun Mondeosta paljonko on todellinen nopeus? :kahvi:
Oletin että jos itse tietäisit nopeuden niin kertoisit sen, etkä jotain minkä perusteella voi lähteä arvailemaan jotain sinnepäin. Jos vauhti nyt oli se 130km/h todellista niin ei ole ihan laillinen kulkupeli :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 381
Jollakin tuntu olevan pakettiautonsa kanssa kiire kun meinasi päälle ajaa, onneks tojossa on sen verran vääntöä että ehin pois alta.
Liekkö sitte ei halunnu hidastaa tarpeeksi tjsp.


Selvennökseksi vielä risteys https://goo.gl/maps/uTBwmSB117D2 Olin siis ajamassa tuohon suuntaan mihin googlemaps näyttää ja tämä sankari tuli vasemmalta jossa on kolmio.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Mikäkö uiduddaa?
Moottoritiellä poukkoilijat, joilla ei toimi edes vilkku. Joillakin on perustavanlaatuinen tarve tulla oikealta kaistalta eteen viime tingassa. Monesti jäävät vielä hidastelemaan ja roikkumaan toisen hitaaamman rinnalle, kun olet ohittamassa. Ja toiset taas tulevat ohi ja vaihtavat kaistaa takaisin kun väliä on se 10m ja jäävät siihen hidastelemaan. Jonon viimeisenä kun ei ole kiva ajaa? Sotkuu tuulilasi ja kaikkea. ****U! Helsinki-Porvoo-motarilla em. vatipäitä on harva se kerta ja kutostien liikenteestä ei varmaan edes tartte sanoa mitään (villi itä). Siinä tämän oravan kävyt jäätyy harva se viikko... Tulisi Death Racesta tutut lisävarusteet tarpeeseen. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Pistän paremmaksi ja ilmotan että hml-tmp väli on vielä perseellisempi, tänään tosin oli aika vähäsesti kusipäitä liikenteessä. :)

Porissa lauantaina valot pois käytöstä, kaveri kääntyy risteyksestä johonkin kun olen menossa suoraan, ei muutakun jarrua pohjaan, ei viitti Corsicaa paalauttaa vielä, eikä itseä sen paremmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 120
Rauman ja Turun välillä ajelin vanhemman Zafiran perässä. Vauhtia about 75, rajoitus 80. Ohituskaista alkaa, rajoitus edelleen 80. Zafirasta ei pääse ohi vaikka on 110 mittarissa... sitten kun polkaisee vielä vähän lisää, näkee miten pooppelin ratissa luuriaan naputtelee joku (ulkonäöstä päätellen) eksoottista syntyperää oleva naispuoleinen otus. Huoh.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 049
Taas joutu painamaan torvea. Toisen kerran kuukauden sisään. Useemmin kun ikinä koskaan.

Kaks kaistaa eteenpäin, kaks taaksepäin. Oon kääntymässä risteyksessä oikeelle ja vastaantulevien kaistalla auto kääntymässä samaan suuntaan kun mä.

Se toinen auto pysähtyy siihen odottamaan että meen, mutta sit se jostain syystä päättääkin lähteä ja ollaan vierekkäin siinä risteysalueella. Onneks ei ollu liukkaampaa ja hyvä että siihen mahtu kaks autoa vierekkäin tai muuten oisin saattanu ajaa sitä audi-naista kylkeen. Se vaan katto tiukasti eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Rauman ja Turun välillä ajelin vanhemman Zafiran perässä. Vauhtia about 75, rajoitus 80. Ohituskaista alkaa, rajoitus edelleen 80. Zafirasta ei pääse ohi vaikka on 110 mittarissa... sitten kun polkaisee vielä vähän lisää, näkee miten pooppelin ratissa luuriaan naputtelee joku (ulkonäöstä päätellen) eksoottista syntyperää oleva naispuoleinen otus. Huoh.
Tuota kiriherkkyyttä ohitustilanteissa esiintyy kyllä ihan aboriginaaleissa asukkaissakin. Mistä lie johtuu? Tajuaako ihmiset ohitettaessa, että tämä taisikin olla satasen aluetta eikä kaheksaakymppiä, vai ottaako se muuten vaan itsetunnon päälle, kun joku yrittää ohi. Itse mieluummin väistän sivumpaan, jos jollain on kova kiire ohi, kuin että vaarannan vastaantulijoiden terveyden leikkimällä liikennepoliisia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Perjantaina kanssa-autoilija näytti minulle sentteriä vihaisesti liikenteessä, kun ajoin liikenneympyrässä (ok, kiertoliittymä se oli) etuajo-oikeutettuna. Oikealta liittymästä kolmion takaa ajoi suoraan eteeni päätään kääntämättä herrasmies, joka pysäytti autonsa eteeni päästääkseen omalta oikealtaan (minusta katsottuna siis suoraan edestä tuleva liittymä) väistämisvelvollisia liittymään ympyrään. Jo edelläni mennyt autoilija joutui hieman väistämään ohjausliikkeellä ympyrän sisäreunaan, joten sain sekunnin lisäaikaa varautua. Vältin törmäyksen ukon kylkeen lukkojarrutuksella pienen jääluisun kanssa, ja soitin gubbelle torvea muistutukseksi virheestään. Tämän arviolta 70-vuotiaan papan pää toimi tässä vaiheessa, kun hän kääntyi katsomaan sivuikkunasta. Suu ja kädet heiluivat viittomakielen merkiksi, ja sain elämäni ensimmäisen keskisormen liikenteessä tuollaiselta vanhalta patulta. Olen niin onnellinen.

Tuntuu, että on merkittävästi lisääntynyt vanhusten määrä liikenteessä joilla on sekä havaintokyky, ajoneuvon hallinta että liikennesäännöt enemmän tai vähemmän epäselviä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
206
Piti lähteä käymään helsingissä ja rekkaa ohittaessani takana ollut passat ajoi vierelle ja ohitti mut rekan välistä :facepalm:
 

Pekka Siitoin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
33
80 kympin alueelle ajelen toisen auton perässä. Pysäkillä linja-auto päästämässä ihmisiä pois. 50 m ennen kuin edellä ajava ajava on bussin kohdalla laittaa bussi kuski vilkun päälle. Mitä tekee edellä ajava, lyö jarrut pohjaan seurauksella että meidän väliin olisi mahtunut varmaan hius kun saan auton pysäytettyä. bussi kuski jää vielä oikea oppisesti pysäkille odottamaan ja minä tämän takana töötti pohjassa. No akka lähtee liikkeelle ja kun saavuttaa bussi kuskin tämäkin vielä tööttää sille :D
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tuota kiriherkkyyttä ohitustilanteissa esiintyy kyllä ihan aboriginaaleissa asukkaissakin. Mistä lie johtuu? Tajuaako ihmiset ohitettaessa, että tämä taisikin olla satasen aluetta eikä kaheksaakymppiä, vai ottaako se muuten vaan itsetunnon päälle, kun joku yrittää ohi. Itse mieluummin väistän sivumpaan, jos jollain on kova kiire ohi, kuin että vaarannan vastaantulijoiden terveyden leikkimällä liikennepoliisia.
Yleensähän tätä esiintyy ohituskaistapätkillä nimenomaan ja tätä ollaan pähkäilty miehissä vuosikausia. Useimmiten ratissa näissä tapauksissa on nainen tai vanhus ja selitys lienee, että leveämmällä kaksikaistaisella pätkällä tuntevat olonsa turvallisemmaksi ja uskaltavat ajaa rajoituksen mukaan tai vähän ylikin.

Millään lailla hyväksyttäväähän tämä ei ole ja kortti pitäisi ottaa pois jos ei uskalla ajaa kirkkaalla, kuivalla kelillä 100 km/h ilman, että on kaksi kaistaa suuntaansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Itseä ärsyttää kun tälläisenäkin talvena kun lunta oo tullu oikeen ees väriksi maahan ja tiet sulat ja kuivat ni aina löytyy näitä jotka 80 alueella köröttelee sitä 60-70 ja yleensä viä on sillai että ohi ei tahdo päästä kun vähissä hyvät ohitus paikat. Kerrankin eräs G4S paku ajeli tuossa Kiikoinen- Pori välillä sitä noin 65 vauhtia, kävi oikeesti sääliksi sitä yhdistelmä kuskia joka joutui sen takana roikkumaan. Noilla ammatti kuskeillakin käsittääkseni aika tiukat aikataulut. Ja siitä yleensä kyl tietää et joku menee turhan hiljaa kun rekkakin koittaa ohi mutta eihän se päässyt kun tolla välillä ne ohitus paikat harvassa, ainakin isolle autolle. Ite pääsin kyl ohi ja mennessäni painoin kyl torvee et jos kuski havahtuisi jonoon takanaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 405
Piti lähteä käymään helsingissä ja rekkaa ohittaessani takana ollut passat ajoi vierelle ja ohitti mut rekan välistä :facepalm:
Siis teki mitä:confused:
Ohitti sut siten, että autoja oli ohituksen aika kolme rinnan? Vai ohitti sut oikealta ennen kuin olit saavuttanut rekan?

80 kympin alueelle ajelen toisen auton perässä. Pysäkillä linja-auto päästämässä ihmisiä pois. 50 m ennen kuin edellä ajava ajava on bussin kohdalla laittaa bussi kuski vilkun päälle. Mitä tekee edellä ajava, lyö jarrut pohjaan seurauksella että meidän väliin olisi mahtunut varmaan hius kun saan auton pysäytettyä. bussi kuski jää vielä oikea oppisesti pysäkille odottamaan ja minä tämän takana töötti pohjassa. No akka lähtee liikkeelle ja kun saavuttaa bussi kuskin tämäkin vielä tööttää sille :D
Vähän aikaa mietin, että mitähän tässäkin oikein tapahtui kunnes noteerasin nopeusrajoituksen. Pysäkiltä niin henkilöautolla kuin linja-autollakin liikennevirrasta sopivaa rakoa valitessa vilkun laittaminen vasemmalle vähän kyseenalaista. Itseäkin jännittää ohittaa pysäkillä vasemmalle vilkuttava bussi. Paremmin toimisi periaate: vilkku oikealla kunnes sopiva väli löytyy ja sitten vilkkua vasemmalle ja liikkeelle.

Yleensähän tätä esiintyy ohituskaistapätkillä nimenomaan ja tätä ollaan pähkäilty miehissä vuosikausia. Useimmiten ratissa näissä tapauksissa on nainen tai vanhus ja selitys lienee, että leveämmällä kaksikaistaisella pätkällä tuntevat olonsa turvallisemmaksi ja uskaltavat ajaa rajoituksen mukaan tai vähän ylikin.

Millään lailla hyväksyttäväähän tämä ei ole ja kortti pitäisi ottaa pois jos ei uskalla ajaa kirkkaalla, kuivalla kelillä 100 km/h ilman, että on kaksi kaistaa suuntaansa.
Harva kuitenkaan on pähkäilyissään ottanut esille nopeusrajoituksen muuttumista kunnolla. Yleensähän ainakin talvella rajoitus on 80 km/h, joka muuttuu ohituskaistan ajaksi 100 km/h:ksi.

Jos ajelee reiluilla väleillä "jonon" ensimmäisenä nopeudella 85 km/h ja jatkaa samaa nopeutta myös ohituskaista ajan, niin aina sieltä takaa löytyy joku, joka ohituskaista nopeusrajoituksen turvin menee ohi ja tulkitsee minut tientukoksia ja jää sitten ohituskaistan loppuessa köröttelemään minua hitaampaa edelle. Jos taas nostan nopeuttani ohituskaistan alkaessa rajoituksen muutoksen suomat 20 km/h, niin taas joku toinen kiroaa minut ohituskaistan kohdalla kiihdyttäväksi mulkuksi.

Tiedä sitten mikä tuossa olisi hyvä ratkaisu. Ehkä kaistakohtaiset nopeusrajoitukset eli vasemmalle kaistalle 100 ja oikealle 80. Silloinkin taas voitaisiin miettiä, että kuinka moni noudattaisi oikean kaistan rajoitusta tai vaihtaisi vasemmale vain, koska siellä saa ajaa kovempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
80 kympin alueelle ajelen toisen auton perässä. Pysäkillä linja-auto päästämässä ihmisiä pois. 50 m ennen kuin edellä ajava ajava on bussin kohdalla laittaa bussi kuski vilkun päälle. Mitä tekee edellä ajava, lyö jarrut pohjaan seurauksella että meidän väliin olisi mahtunut varmaan hius kun saan auton pysäytettyä. bussi kuski jää vielä oikea oppisesti pysäkille odottamaan ja minä tämän takana töötti pohjassa. No akka lähtee liikkeelle ja kun saavuttaa bussi kuskin tämäkin vielä tööttää sille :D

Tässä on tapahtunut itselle ehkä pahin läheltä piti -tilanne. Kyseessä ramppi kehä 1:lle ja tietysti tavoite että vauhti on 80km/h kuvanottokohdalla. Oikealla on bussipysäkki ja luonnollisesti busseille kolmio.
Kerran tulin tuolta reippaasti toisen auton perässä, katselin sopivaa koloa liittyä kun huomasin edellä olevan pysähtyneen rampille päästäkseen bussin tuolta oikealta eteensä.
Onneksi oli kuiva kesäkeli ja ehdin pysähtyä, ei jäänyt hirveesti rakoa edellä olevaan. Joutu kyllä tööttiä painamaan hetken kun tajusin ettei kolahtanutkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
665
Tässä on tapahtunut itselle ehkä pahin läheltä piti -tilanne. Kyseessä ramppi kehä 1:lle ja tietysti tavoite että vauhti on 80km/h kuvanottokohdalla. Oikealla on bussipysäkki ja luonnollisesti busseille kolmio.
Kerran tulin tuolta reippaasti toisen auton perässä, katselin sopivaa koloa liittyä kun huomasin edellä olevan pysähtyneen rampille päästäkseen bussin tuolta oikealta eteensä.
Onneksi oli kuiva kesäkeli ja ehdin pysähtyä, ei jäänyt hirveesti rakoa edellä olevaan. Joutu kyllä tööttiä painamaan hetken kun tajusin ettei kolahtanutkaan.
Katsopas onpas tuttu paikka, kun joka päivä töistä lähtiessä kotiin tulee tuosta ajettua. Kieltämättä tuossa kyllä aikas usein tapahtuu jotain ja useammin kyllä jonkunlaista säätöä on, kuin että sujuvasti pääsisi kehälle liittymään. Kerran muistan, että tuolta on bussi itseni eteen tullut yhtään väistämättä, vaikka tuossa tuo kolmio onkin. Usein monet myös köröttelevät tuosta oikeanpuoleisinta kaistaa n. 60 kmh ja seuraavasta rampista ylös ja vaikeuttavat huomattavasti kehälle liittymistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Tuossa huonosti piirretty kuva
ja tosiaan toi rekan ja mun väli ei ollu ku vajaa 5 metriä.

Tuossa jo aikasemmin avauduin samanlaisista kuskeista, jotka hyökkää häikäilemättä eteen. Viimeksi Porvoo-Helsinki-motarilla kävi juuri noin kolmasti tai neljästi ja kyseessä oli aina sama auto, jonka ratissa kohtuu nuori jannu. Joko pää ei kääntynyt, peilit toimineet, tai sitten oli ihan puhdasta kiusantekoa. Sen verran systemaattisesti tuo eteen hyökkäsi, että veikkaan jälkimmäistä. Kyllä se kieltämättä vähän tunteisiin kävi ja sillä hetkellä toivoin vähemmän kauniita asioita ko. seikkailijalle. :D Tosin itse taisin olla puolen auton mitan verran vatipään takana.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tuossa huonosti piirretty kuva
ja tosiaan toi rekan ja mun väli ei ollu ku vajaa 5 metriä.

Kuulostaapa tutulle tilanteelle Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kyllä jaksa ymmärtää mitä noiden päässä liikkuu, jos mitään.
Tuossa jo aikasemmin avauduin samanlaisista kuskeista, jotka hyökkää häikäilemättä eteen. Viimeksi Porvoo-Helsinki-motarilla kävi juuri noin kolmasti tai neljästi ja kyseessä oli aina sama auto, jonka ratissa kohtuu nuori jannu. Joko pää ei kääntynyt, peilit toimineet, tai sitten oli ihan puhdasta kiusantekoa. Sen verran systemaattisesti tuo eteen hyökkäsi, että veikkaan jälkimmäistä. Kyllä se kieltämättä vähän tunteisiin kävi ja sillä hetkellä toivoin vähemmän kauniita asioita ko. seikkailijalle. :D Tosin itse taisin olla puolen auton mitan verran vatipään takana.
Avaudunpa tästä sitten vielä minäkin, vuosi pari takaperin sattui tilanne (tein myös turbodiisselin kuvan jatkeeksi (huonon ja pikaisen) havainnollistavan kuvan):

Lähdin ohittamaan täysperää jonka perässä volvokuski (muistaakseni s40). Pääsin jo volvon rinnalle, hitusen ehkä jo ohi kun siinä vaiheessa sivusilmällä näen että volvo lähenee "liikaa" oikealta. Katson suoraan kuskia joka katselee vain eteensä puhuen puhelimeen yhä edeten ohitusta tekemään, minua näkemättäkään. o_O Ammattikuski edellä huomioi tämän "tuplaohituksen" ja ottaa linjaa oikealta, itse väistän vasemmalle ja siinähän oltiin sitten kolmea rinnan, eikä oltu muuten moottoritiellä vaan kaksi kaistaa yhteensä! :mad:

Onneksi oli pitkä ohitusväli (ja todella hyvä näkyvyys), silloin koin ainoaksi viisaaksi ratkaisuksi käskeä niitä melkein kolmeasataa saksanpojan hevosta (+600Nm) ja siten pääsin takaisin siihen vastaantulevien kaistalle volvon eteen ja josta sen ohituksen sain läpi mutta loppuvauhti taisi olla n. 160kmh :D

Riskihän olisi ollut siinä että tämä toope olisi ottanut minuun kylkipusun ja sitten joko minä ulkona tieltä tai volvohömelö siellä täysperän kärryn alla pahimmassa tapauksessa :( Silloin oli ensimmäinen kerta kun toivoin että minulla olisi kojelautakamera sekä edessä että takana, olisittepa nähneet ne "vatasen kädet" kun se vihdoin viimein minut huomasi ensimmäisen kerran (siis kun pyyhin sieltä osittain pientareen kautta ohi siinä kun hän ohitti :vihellys::D

ps. tiellä on kyllä sen verran asfalttia että ei onneksi kukaan käynyt soran puolella, silloin olisi varmaan kolissut :cigar2:
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 154
Ei niinkään kanssa-autoilijat vaan autot. Joissain tuoreemmissa audeissa ainakin on päivänvalossa miltei mahdotonta nähdä edestäpäin onko vilkku päällä. Johtunee varmaan siitä että päiväajovalot saa paistaa silmään eikä ole vilkusta tehty yhtään normaalia kirkkaampaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 443
Tässä on tapahtunut itselle ehkä pahin läheltä piti -tilanne. Kyseessä ramppi kehä 1:lle ja tietysti tavoite että vauhti on 80km/h kuvanottokohdalla. Oikealla on bussipysäkki ja luonnollisesti busseille kolmio.
Kerran tulin tuolta reippaasti toisen auton perässä, katselin sopivaa koloa liittyä kun huomasin edellä olevan pysähtyneen rampille päästäkseen bussin tuolta oikealta eteensä.
Onneksi oli kuiva kesäkeli ja ehdin pysähtyä, ei jäänyt hirveesti rakoa edellä olevaan. Joutu kyllä tööttiä painamaan hetken kun tajusin ettei kolahtanutkaan.
Jos tilannetta hieman miettii niin taisi tulla ajettua hiukan turhan lähellä toisen perää jos juuri ja juuri saat pysäytettyä noin ennalta-arvattavassa tilanteessa. Tai sitten katseltua ihan liian pitkään muualle kuin eteenpäin, jos turvaväli oli kunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Jos tilannetta hieman miettii niin taisi tulla ajettua hiukan turhan lähellä toisen perää jos juuri ja juuri saat pysäytettyä noin ennalta-arvattavassa tilanteessa. Tai sitten katseltua ihan liian pitkään muualle kuin eteenpäin, jos turvaväli oli kunnossa.
Tai tarkalleen ottaen juuri oikeaa nopeutta kun pystyin pysähtymään kolaroimatta vaikka edessäoleva pysähtyi keskelle tietä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 343
Piti lähteä käymään helsingissä ja rekkaa ohittaessani takana ollut passat ajoi vierelle ja ohitti mut rekan välistä :facepalm:
Ettet olisi itse unohtunut junnaamaan ohituskaistalle? Itse joudun työreissuilla harrastamaan tätä kun välillä porukka lähtee ohittamaan kilometri ennen rekan perää ja jää silti nutaamaan siihen.

5m on toki liian pieni väli ja siihen ei saisi ängetä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 088
Viestejä
4 306 587
Jäsenet
71 983
Uusin jäsen
tessuoge

Hinta.fi

Ylös Bottom