Kyllä se törmääjä on automaattisesti syyllinen, vaikka riskitilanteen loikin ekat kaksi valopäätä. Vaikka sinne olisi pysäytetty 3 rekkaa vierekkäin tukkien koko tien, ei päin saa ajaa. Eikä ajaa niin ettei ehtisi esteisiin reagoida.
Tavallaan voisi sanoa että suurin syyllinen ei lisärankaisua tuosta enää kaipaa, mutta muille osapuolille pitäisi seuraamuksia tulla.
Ilman tämänkertaisia seuraamuksia pari muuta olisivat ehkä saaneet parkkisakon + jotain extraa liikenteen vaarantamisesta(en ehdi nyt selaamaan poliisin sakotusmanuaalia läpi,
https://poliisi.fi/instancedata/pri...kasikirja_SUOMI_20062012.pdf?8bdfb75e4d2ad288 ) ja peräänajaja olisi saanut tuomion törkeästä liikenteen vaarantamisesta.
edit: sivu 57, kohta 112.
Vakavaa vaaraa / haittaa aiheuttava pysäyttäminen / pysäköinti moottoritielle
Huom! - muut pysäköintisäännökset
Rikoslaki 23:1
Tieliikenne asetus 6.2
Tieliikennelaki 103
TIeliikennelaki 105
23 luku (30.4.1999/545)
Liikennerikoksista
1 § (30.4.1999/545)
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
(11.12.2002/1094)
Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitaan myös se, joka 1 momentissa tarkoitetulla tavalla
1) ollessaan vastuussa aluksen ohjailusta tai aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo vesiliikennelakia
(463/1996) tai sen nojalla annettuja taikka alusten yhteentörmäämisen ehkäisemisestä merellä, sisäisillä kulkuvesillä tai kanavassa annettuja säännöksiä tai määräyksiä,
2) ohjatessaan ilma-alusta tai toimiessaan sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä tai muulla tavoin rikkoo ilmailulakia
(281/1995) tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, tai
3) kuljettaessaan junaa tai toimiessaan muussa junaturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo junaturvallisuutta koskevia määräyksiä.
Tätä pykälää ei sovelleta, jos 1 momentissa tai 2 momentin 1 tai 3 kohdassa tarkoitettu menettely on omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäisen vaaran.
----
6 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.
Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle. Ajoneuvon saa pysäyttää linja-auton pysäkille noudattaen merkkeihin 531 ja 532 liittyviä säännöksiä.
----
103 § (15.7.2005/567)
Liikennerikkomus
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta muuten kuin 98–102 tai 105 a §:ssä mainitulla tavalla rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, on tuomittava
liikennerikkomuksesta sakkoon.
(28.12.2012/1082)
Rikesakosta eräiden liikennerikkomusten ainoana rangaistuksena säädetään rikesakkorikkomuksista annetussa laissa
(986/2016).
(18.11.2016/991)
----
105 § (11.12.2002/1091)
Pysäköintivirhe ja tarpeeton joutokäynti
Ajoneuvon pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevien kieltojen ja rajoitusten rikkomisesta tuomitaan rangaistus vain, jos pysäköintivirheestä on aiheutunut tai voinut aiheutua vakavaa vaaraa tai haittaa. Muutoin virheestä määrätään suoritettavaksi pysäköintivirhemaksu sen mukaan kuin siitä erikseen säädetään. Pysäköintivirhemaksu määrätään myös 28 a §:ssä tarkoitetun pysäköintikiekon käyttöä koskevien säännösten rikkomisesta. Pysäköintivirhemaksu voidaan määrätä myös 86 §:n 2 momentissa tarkoitettua moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeetonta joutokäyntiä koskevien säännösten rikkomisesta.
---
Sitten takimmaisen auton noudattamatta jäänyt pykälä:
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
ja sama sakotusmanuaalista: sivu 44, kohta 7
Turvallisen tilannenopeuden käyttämättä jättäminen.
- ei saanut pysäytettyä ajoneuvoa edessäolevan ajoradan näkyvällä osalla
- liukkaalla sillalla/ tiellä menetti ajoneuvon hallinnan törmäten sillan kaiteeseen/suistuen ojaan
Rikoslaki 23:1
Tieliikennelaki 103
Tieliikennelaki 23.1
Lukee siellä seuraamuksetkin ja toki päin ajanut kuski rikkoi monta muutakin pykälää, mutta tuossa pääkohdat.