Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja huomaavaisena automaattikuskina kannattaa jättää mäkilähdössä tilaa edellä olevan ja itsensä väliin, aika moni manuaali valahtaa puolikin metriä mäkilähdössä, varsinkin jossei raiskaa kytkintä. Joskus aina näkee mehukuskeja takana olevan puskurissa kiinni, kun eivät muista sitä että manuaalit valuu paljon pahemmin kuin automaatit.
En nyt tiedä mitä tälllä kytkimen raiskaamisella tarkoitat, mutta oikeaoppisesti tehtynä (kytkin tuntumaan jne.) ei se auto valahda yhtään taaksepäin. Se on tietysti eri asia jos ihmiset eivät osaa tätä.
 
Totu siihen. En rupea tekemään mitään formulavaihtoja vaan siksi että toisilla on automaatti.

Saman ilmiön huomasin myös itse automaatin omistaessani, mutta sen oppi ennakoimaan kyllä ihan hyvin.

Pitää painaa jarrua koska edessäoleva vaihtaa vaihdetta? Luulin että automaatteja ei kuulu hinata köydellä vaan ne kuljetetaan lavetilla... Hanki edes pidempi köysi siihen väliin. ;)
Luulen tuossa olleen kyse niistä sankareista, jotka kiihdyttävät ykkösellä nopeuteen 25 km/h, jonka jälkeen pykälletään kakkoselle siten, että vaihdon aikana nopeus tippuu puoleen.
 
Autokohtaista myöskin, voi olla tosi pitkiä kytkinpolkimen liikkeitä tai ihan vaan laina-auto tai uusi hankita joka ei vielä ole tuttu ettei heti kannata räjähtää mikäli edelläajava vaihtaa hitaasti vaihteita. DSG-skeidoilijoille mikään selitus ei tietenkään riitä ja edessäolevan olisi syytä lähinnä haihtua ilmaan.
 
Kyllä tuo tosiaan manuaaliaskinkin kanssa vähän ihmetyttää, kuinka hitaasti joillain siinä edessä se vaihteen vaihto tapahtuu. Joillain kun ottaa 3-5 sekuntia se vaihteen vaihto, tilanteessa kuin tilanteessa, vaikka olisi sama auto ollut viimeiset kuusi vuotta. Reilun kahden sekunnin vaihdot vielä selittyy vieraalla autolla, jos kytkin sattuu vielä olemaan kummallinen. Oli miten oli, eipähän tuo mikään maailmanloppu ole, ei varsinaisesti ole ärsyttänyt, jos muu kiihdytys hoidetaan ripeästi. Aika usein muiden perässä valoista lähtiessä edellinen DSG-kikotin tyrkkäsi hiukan alle 40 km/h nopeudessa arpoa 4. vaihteen sisään, vaikka "kiihdytys" oli kesken. Kertonee jotain.
 
Luulen tuossa olleen kyse niistä sankareista, jotka kiihdyttävät ykkösellä nopeuteen 25 km/h, jonka jälkeen pykälletään kakkoselle siten, että vaihdon aikana nopeus tippuu puoleen.

Kyllä, juuri tästä, eli vaihteen vaihdossa nopeus tippuu minimissään 25-50%, kun ensin on lähdetty valoista muutenkin kytkintä luistaen hidastetusti.
 
Ihmiset jotka ajaa esim tänään Kehä 1:llä itään ensin 80 km/h kun on 60/50 (tietöiden takia), koska rajoitukset on muille. Ja sitten kun oikeasti alkaa 80, niin ajavat 70-75.

Niin ja ihmiset jotka ajaa 2 metriä puskurista rajoituksen ollessa 80, ja hirveä lumipyry. Koska kyllä se oma 20 vuotta vanha vectra jossa talvirenkaissa on kolme nastaa kun uudet maksaa liikaa, pysähtyy vaikka metrissä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulis nyt sun sillä vanhalla skodalla pelleilleenä tajuavan että autoja on erilaisia. :tdown:
Se kytkimen liikerata, tuntuma ym. on tietenkin eri autoissa erilainen, mutta en näe mitään syytä miksi jollain autolla ei saisi tehtyä mäkilähtöä valumatta taaksepäin :confused:
 
Moottoritielle yrittävät ressukat, joiden mielestä se 60 km/h on ihan soppeli nopeus huristaa koko sen kilometrien mittaisen kiihdytyskaistan verran. Monta kertaa nähnyt kun edessä ajava ei helvetti soikoon uskalla painaa sitä kaasua.
Tämä. Vuosia olen itkenyt tästä eri palstoilla. Näitä pelokkaita köröttelijöitä on paljon. Ja ne eivät edes käytä koko kiihdytyskaistaa. Liittyvät vaan kylmästi motarin oikealle kaistalle heti sulkuviivan jälkeen samalla 60 km/h nopeudella. Takaa tulevien tehtäväksi jää tehdä väistöliikkeet. Pelkästään viime vuoden aikana neljästi näin tilanteen, jossa rampilta tulija veti oikealta pientareen kautta ohi köröttelijästä.
Henkisesti olen jo luovuttanut näiden törppöjen kanssa. Eivät pysy poissa moottoriteiltä vaikka tässä kaupungin ympärillä on aina vaihtoehtoinen reitti. Ovat vaarallisimpia kuskeja heti rattijuoppojen jälkeen.
 
Tämä. Vuosia olen itkenyt tästä eri palstoilla. Näitä pelokkaita köröttelijöitä on paljon. Ja ne eivät edes käytä koko kiihdytyskaistaa. Liittyvät vaan kylmästi motarin oikealle kaistalle heti sulkuviivan jälkeen samalla 60 km/h nopeudella. Takaa tulevien tehtäväksi jää tehdä väistöliikkeet. Pelkästään viime vuoden aikana neljästi näin tilanteen, jossa rampilta tulija veti oikealta pientareen kautta ohi köröttelijästä.
Henkisesti olen jo luovuttanut näiden törppöjen kanssa. Eivät pysy poissa moottoriteiltä vaikka tässä kaupungin ympärillä on aina vaihtoehtoinen reitti. Ovat vaarallisimpia kuskeja heti rattijuoppojen jälkeen.

Tästä myös se versio missä ajetaan 60 km/h kiihdytyskaistan loppuun, sitten jarrutus ja jäädään odottelemaan siihen. "Eihän tonne pääse mitenkään liittymään!"
 
En nyt tiedä mitä tälllä kytkimen raiskaamisella tarkoitat, mutta oikeaoppisesti tehtynä (kytkin tuntumaan jne.) ei se auto valahda yhtään taaksepäin. Se on tietysti eri asia jos ihmiset eivät osaa tätä.
Tarkoitin nimenomaan sitä ns. 4000rpm taktiikkaa ja kytkin hitaasti ylös. Ja aika monella tuntuu tuo auto valuvan noissa lähdöissä, itse käytän kässäriä jos on liian jyrkkä mäki.
 
Ja kyllähän nämä ärsyttää varsinkin töihin mennessä kun ei olisi aikaa körötellä, porukka ajaa 60 alueella n. 60 ja kun 80 alue alkaa niin vauhti jopa tippuu edellisestä ja taas saa olla ohittelemassa.
 
Ihmiset jotka ajaa esim tänään Kehä 1:llä itään ensin 80 km/h kun on 60/50 (tietöiden takia), koska rajoitukset on muille. Ja sitten kun oikeasti alkaa 80, niin ajavat 70-75.
Kuin myös ihmiset, jotka eivät tutulla tiellä katsele nopeusrajoituksia koskaan. Kehä I länteen, Kontulasta eteenpäin on ollut kai jo kuukausia 80-rajoitus. Silti edelleen tämän tästä kaksi kuskia ajaa vierekkäin 55 km/h todellista. Koska kesällä oli rajoitus 60 km/h, ei se siitä ole voinut muuttua...
 
Toinen tilanne sitten se, että jostain kolmion takaa hyökätään minun eteen saatananmoisella kiireellä mutta sitten tällä vahinkolapsella ei olekkaan mikään kiire, kun voi ajella sitä helvetin alinopeutta lopun matkaa.

:sangry:
Tämä kyllä toisinaan korpeaa. Saa joskus jarruttaa rivakastikin. Siellä varmaan ajatellaan, että minähän menen naapuriin ja käännyn kahden kilometrin päästä pois edestä, ei se voi ketään häiritä. No kyllä se vaan vittu häiritsee, kun vastaavia on jo samalle matkalle kohdannut 15 kertaa.
 
Se kytkimen liikerata, tuntuma ym. on tietenkin eri autoissa erilainen, mutta en näe mitään syytä miksi jollain autolla ei saisi tehtyä mäkilähtöä valumatta taaksepäin :confused:

Se että itse osaat ajaa hyvin ei tarkoita sitä että kaikki muutkin osaisi. Itsestä tuntuu, että 50% manuaalivaihteilla ajavista eivät oikeasti pärjää niillä vaan vaihdot tökkii, liikkeellelähdöt ongelmallisia ja mäkilähtöjä pelätään.
 
Kuin myös ihmiset, jotka eivät tutulla tiellä katsele nopeusrajoituksia koskaan. Kehä I länteen, Kontulasta eteenpäin on ollut kai jo kuukausia 80-rajoitus. Silti edelleen tämän tästä kaksi kuskia ajaa vierekkäin 55 km/h todellista. Koska kesällä oli rajoitus 60 km/h, ei se siitä ole voinut muuttua...

Ehkä kyse on samasta ongelmasta :) Kehä 1 on suurimman osan ajasta ollut 80, joten vaikka siinä on kaivinkoneita, työmiehiä ja sillat rempassa niin ei se nopeusrajoitus ole voinut muuttua
 
Jarruttomille peräkärryille kun ei ole katsastusvaatimusta, on sähköistä yleensä vähintään maadoitusjohto poikki, seurauksena juurikin tuollainen "joulukuusi" jossa valot palaa ja vilkkuu miten sattuu. Tai sitten on polttimot ja valaisimet enemmän tai vähemman kaikki hajalla. Aivan käsittämättömässä kunnossa olevia raatoja ovat toisinaan muutenkin, vedetään mistään välittämättä niin kauan kun vaan perässä tulee.
Muistan muutama vuosi sitten, kun pitkästä aikaa vanhempien peräkärryistä tarkastettiin, että valot ja vilkut takana toimivat. Toimihan siellä toinen jarruvalo ja vilkku oikealle. Tuon jälkeen sitten otettu tavaksi tarkastaa useammin.

Näitä valovikaisia autoja tulee usein nähtyä ja ovat lähes poikkeuksetta ranskalaista tai italialaista alkuperää. Takavalot ja vilkut palaa ja vilkkuu milloin missäkin konfiguraatiossa.

Valoista jatkaen, voi kun kaikki polttimon vaihtajat viitsisivät varmistaa, että uusi polttimo on asennettu oikein päin. Tämän tästä näkee autoja, joissa toisen puolen valo näyttää mihin sattuu. H1 ja H7 ainakin menee helposti väärinpäin, H4:stä ei ole kokemusta.
 
Viimeisestä samaa mieltä ja on itsekin asennettu H7 väärin eli sojoitti liian ylös. Alkuun ihmettely että tulipas kirkas lamppu hankituksi. Kuviosta huomasi että väärinhän se sinne sujahti ja eikun korjaamaan. H4 menee kantansa vuoksi vain yhdellä tavalla paikalleen joten siinä ei ongelmaa ole.
 
Kaikki ei tosiaan aja pitkillä vaikka siltä vaikuttaakin. Suurimmalta osalta on vain valot säädetty osoittamaan liian ylös ja sitten häikii vastaantulevia. Usein johtuu käyttäjän virheestä. Väitän, että suurimmasta osasta autoja pystyy säätämään ajovalojen suuntausta hytin puolelta sähköisesti.

Itse ajelen vanhemmalla autolla ja siinä alkaa olemaan vaihdelaatikko varsin kulunut. Synkrot ei enää ole entisensä tai muuta vastaavaa kun vaihteet eivät tykkää mennä korkeilla kierroksilla päälle. Siksi itse lähden vain liikkeelle sillä ykkösellä ja vaihdan kakkoselle nopeasti. Edellä ajavat sen sijaan jurnuttavat sillä ykkösvaihteella neljään kymppiin ja sitten vaihtavat kakkoselle. Turhan usein se vaihto vaan kestää heillä ikuisuuden ja se nopeus ehtii pudota kävelyvauhtiin.
 
Noi saamarin taunot mitä pysäkoi tuohon yhden talon kohdalla kadunvarteen vaikka alueella on yleinen pysäköintikielto. Tuolloin tuohon jää vain yksi kaista käyttöön. Yleistä parkkitilaa 30m päässä. Tuolla on tila missä on kokouksia, hautajaisvalvojaisia jne.
Eihän tuo ole kuin pieni haitta mutta joka kerta nostattaa itsellä vitutuskäyrän tappiin.
 
Noi saamarin taunot mitä pysäkoi tuohon yhden talon kohdalla kadunvarteen vaikka alueella on yleinen pysäköintikielto. Tuolloin tuohon jää vain yksi kaista käyttöön. Yleistä parkkitilaa 30m päässä. Tuolla on tila missä on kokouksia, hautajaisvalvojaisia jne.
Eihän tuo ole kuin pieni haitta mutta joka kerta nostattaa itsellä vitutuskäyrän tappiin.

Mikäli asut Helsingissä laita mailia pysäköinninvalvontaan, ovat tehokkaita, muusta Suomesta ei ole kokemusta.
 
" Kaksi henkilöautoa kolaroi lauantaina iltapäivällä kahden jälkeen Turunväylällä Espoossa.

Autot törmäsivät kylkikosketuksena Turunväylällä Turkuun päin menevällä kaistalla Kehä III:n kohdalla. Toinen ajoneuvoista oli tullut Kehä III:n liittymästä Turunväylälle, jolloin autot osuivat toisiinsa. Tämän seurauksena toinen autoista ajautui keskikaiteeseen ja juuttui kaiteiden väliin.

Törmäyksen johdosta kaide lensi Helsinkiin päin menevien kaistoille. Irronneeseen kaiteeseen törmäsi yksi henkilöauto, tiedotti Länsi-Uudenmaan poliisi.

Tapahtumapaikalla oli useita pelastuslaitoksen ja poliisin yksiköitä. Vasemmanpuoleinen ajokaista suljettiin liikenteeltä, kunnes ajoneuvot saatiin hinattua pois paikalta. Kylkikolarin ajoneuvoissa oli kolme ihmistä, jotka selvisivät onnettomuudesta ilman vahinkoja.

Poliisi tutkii asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena."

Kerrankin saatu onnettomuus aikaan, kun rampilta on tultu laput silmillä päätielle.
 
Yksi kuoli rekan pudottua moottoritieltä Lohjalla – erikoinen tapahtumaketju johti karmeaan turmaan

"Turusta Helsinkiin päin henkilöautolla ajanut nainen huomasi edellään olevasta sanomalehtipaperia kuljettaneesta rekasta lentäneen ”jotain”.
– Hän ohitti rekan ja yritti pysäyttää sitä ja saikin pysäytettyä sen tien sivuun."


"Rekka pysähtyi osittain moottoritien pientareen, osittain ajoradan päälle.
Teperi ei tiedä, millä keinoilla nainen sai rekan pysäytettyä. Hänellä ei myöskään ole käsitystä, mitä paperirekasta olisi lentänyt tielle.
– Näiden perässä tuli toinen rekka, joka ei riittävän ajoissa havainnut pysähtymistä, vaan ajautui niiden perään, lähti hallinnasta ja vyöryi alas hyvin jyrkkää rinnettä Talpelantielle"


Mikähän sankari tää pysäyttäjä oikein on ollu? Kiilaamallako se on sen rekan sinne pysäyttänyt, kun nyt ei ainakaan itelle tulis mieleen tunnelin kohalla pysäyttää vaikka joku kuinka viittoisi. Ja mitä sieltä nyt oikeasti on pudonnut vai onko mitään? Länsi-Uusimaa lehden jutussa oli että olisi pudonnut ja osunut jotain, mutta ei ollut lähdettä tuolle tiedolle.
 
^ Ei jumalauta, toivottavasti nainen saa syytteen kuolemantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Sitten jos selviääkin, että tuo rekasta lentänyt "jotain" on lunta/jäätä niin :facepalm:
 
^ Ei jumalauta, toivottavasti nainen saa syytteen kuolemantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Toisaalta jos tämä pitää paikkaansa:
Moottoritien reunaan pysähtyneen henkilöauton naiskuljettaja ja paperirekan mieskuljettaja olivat törmäyksen tapahtuessa ilmeisesti ulkona autoistaan.
Niin menee kyllä törmänneen rekkapenan piikkiin.
 
Toisaalta jos tämä pitää paikkaansa:

Niin menee kyllä törmänneen rekkapenan piikkiin.

Tokihan se osasyyllinen on törmääjä, mutta tilanteen aiheutti tuo episodi jossa pysäytettiin rekka motarille, vieläpä kohtaan jossa ei näyttänyt tilaa juuri olevan.
 
Kyllä se törmääjä on automaattisesti syyllinen, vaikka riskitilanteen loikin ekat kaksi valopäätä. Vaikka sinne olisi pysäytetty 3 rekkaa vierekkäin tukkien koko tien, ei päin saa ajaa. Eikä ajaa niin ettei ehtisi esteisiin reagoida.

Tavallaan voisi sanoa että suurin syyllinen ei lisärankaisua tuosta enää kaipaa, mutta muille osapuolille pitäisi seuraamuksia tulla.

Ilman tämänkertaisia seuraamuksia pari muuta olisivat ehkä saaneet parkkisakon + jotain extraa liikenteen vaarantamisesta(en ehdi nyt selaamaan poliisin sakotusmanuaalia läpi, https://poliisi.fi/instancedata/pri...kasikirja_SUOMI_20062012.pdf?8bdfb75e4d2ad288 ) ja peräänajaja olisi saanut tuomion törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

edit: sivu 57, kohta 112.
Vakavaa vaaraa / haittaa aiheuttava pysäyttäminen / pysäköinti moottoritielle
Huom! - muut pysäköintisäännökset
Rikoslaki 23:1
Tieliikenne asetus 6.2
Tieliikennelaki 103
TIeliikennelaki 105

23 luku (30.4.1999/545)
Liikennerikoksista

1 § (30.4.1999/545)
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (11.12.2002/1094)

Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitaan myös se, joka 1 momentissa tarkoitetulla tavalla

1) ollessaan vastuussa aluksen ohjailusta tai aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo vesiliikennelakia (463/1996) tai sen nojalla annettuja taikka alusten yhteentörmäämisen ehkäisemisestä merellä, sisäisillä kulkuvesillä tai kanavassa annettuja säännöksiä tai määräyksiä,

2) ohjatessaan ilma-alusta tai toimiessaan sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä tai muulla tavoin rikkoo ilmailulakia (281/1995) tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, tai

3) kuljettaessaan junaa tai toimiessaan muussa junaturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo junaturvallisuutta koskevia määräyksiä.

Tätä pykälää ei sovelleta, jos 1 momentissa tai 2 momentin 1 tai 3 kohdassa tarkoitettu menettely on omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäisen vaaran.

----

6 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.

Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle. Ajoneuvon saa pysäyttää linja-auton pysäkille noudattaen merkkeihin 531 ja 532 liittyviä säännöksiä.

----

103 § (15.7.2005/567)
Liikennerikkomus

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta muuten kuin 98–102 tai 105 a §:ssä mainitulla tavalla rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon. (28.12.2012/1082)

Rikesakosta eräiden liikennerikkomusten ainoana rangaistuksena säädetään rikesakkorikkomuksista annetussa laissa (986/2016). (18.11.2016/991)

----

105 § (11.12.2002/1091)
Pysäköintivirhe ja tarpeeton joutokäynti

Ajoneuvon pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevien kieltojen ja rajoitusten rikkomisesta tuomitaan rangaistus vain, jos pysäköintivirheestä on aiheutunut tai voinut aiheutua vakavaa vaaraa tai haittaa. Muutoin virheestä määrätään suoritettavaksi pysäköintivirhemaksu sen mukaan kuin siitä erikseen säädetään. Pysäköintivirhemaksu määrätään myös 28 a §:ssä tarkoitetun pysäköintikiekon käyttöä koskevien säännösten rikkomisesta. Pysäköintivirhemaksu voidaan määrätä myös 86 §:n 2 momentissa tarkoitettua moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeetonta joutokäyntiä koskevien säännösten rikkomisesta.

---

Sitten takimmaisen auton noudattamatta jäänyt pykälä:

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

ja sama sakotusmanuaalista: sivu 44, kohta 7

Turvallisen tilannenopeuden käyttämättä jättäminen.
- ei saanut pysäytettyä ajoneuvoa edessäolevan ajoradan näkyvällä osalla
- liukkaalla sillalla/ tiellä menetti ajoneuvon hallinnan törmäten sillan kaiteeseen/suistuen ojaan
Rikoslaki 23:1
Tieliikennelaki 103
Tieliikennelaki 23.1


Lukee siellä seuraamuksetkin ja toki päin ajanut kuski rikkoi monta muutakin pykälää, mutta tuossa pääkohdat.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös moottoritielle pysäyttäminen ole kielletty? Eli silloin vikaa olisi kaikissa osapuolisssa.
 
Moottoritie ja 100km/h rajoitus.
Siellä sitten ajetaan ~<80 ja ohituskaistalla 81.
P_rk_l_!
 
Tokihan se osasyyllinen on törmääjä, mutta tilanteen aiheutti tuo episodi jossa pysäytettiin rekka motarille, vieläpä kohtaan jossa ei näyttänyt tilaa juuri olevan.
Kyllä se törmääjä on ihan syyllinen. Mitä ajonopeudesta olikaan säädetty?
 
Kyllä se törmääjä on ihan syyllinen. Mitä ajonopeudesta olikaan säädetty?
Ajatko sinä moottoritiellä aina sellaista nopeutta (rekalla) jotta pystyt jarruttamaan ja välttämään kolarin, jos moottoritielle on pysähtynyt rekka?
 
Ajatko sinä moottoritiellä aina sellaista nopeutta (rekalla) jotta pystyt jarruttamaan ja välttämään kolarin, jos moottoritielle on pysähtynyt rekka?

Sillä nopeudella että voi pysäyttää auton tien näkyvällä osuudella... Kyllä, syylistän tuota naista tässä tilanteessa, mutta on tuo takana tulleen rekkakuskinkin vikaa, jos ei ole havainnut eteen pysähtynyttä rekkaa, saati kerennyt asiaan mitenkään (paitsi väistämällä) reagoimaan.

Aika unessa saa olla jos ei pysähtynyttä rekkaa tuossa kohtaa ole havainnut.

p.s osanottoni omaisille.
 
Yhtä unessa kuin tässä jossa jarruvalo vilahtaa metriä ennen?



Joo satoi ja näin mutta :( En tiedä jotenkin tuntuu että tossa on tehty jotain muuta kuin ajettu autoa.

Edit: Joo helppo sanoa täältä kotoa. Tämä olikin vain oma ensireaktio kun katsoin tätä.
 
En tiedä mikä tänä talvena on autoilijoihin iskenyt, kun joka päivä tulee pimeällä useita autoja pitkät päällä vastaan ilman aikomustakaan vaihtaa lyhyille. Parhaimmat sankarit tulevat jopa valaistulla osuuksilla pitkät päällä vastaan. Sitten on vielä ne jotka aloittavat valo shown sen jälkeen kun pistät itse pitkät päälle, kun se vastaan tuleva ei vaihda lyhyille. Ei ole kerta tai kaksi kun jonon keskeltä on saanut vilkutella valoja, kun vastaantuleva ei vain saa niitä pitkiä vaihdettua lyhyille.

Ilmeisesti sen sinisen merkkivalon merkitys mittaristossa on osalle täysin tuntematon. Sama taitaa olla niiden sumuvalojen kanssa, jotka osalla on suunnatta päin seiniä.

Tämä kyllä tuntuu nykyään yleistyneen helvetisti, viikottain tulee vastaan autoja jotka ajaa taajama-alueella (yleensä 40 rajoitus) pitkät päällä vaikka katuvalot palaa. Eilen viimeksi tultiin lisäpitkillä vastaan mutkan takaa, ei helvetti :facepalm: Mikähän siinä on niin kivaa, että sattuu näkemään ne liikennemerkkien heijastukset sieltä kilometrin päästä takaisin? Mitään hyötyä noista pitkistä ei kyllä taajamanopeukissa ole valaistuilla tieosuuksilla

Toinen mikä arsyttää suunnattomasti, on juuri täälläkin mainittu eteen änkeäminen kolmion tai stopin takaa päätielle. Sitten siihen eteen jäädään matelemaan tai se auto ei kiihdy millään siihen tavoitenopeuteen.

Nykyään vielä yleistynyt sellainen huolestuttava ilmiö, että vedetään kolmion/stopin takaa päätielle niin, että tehdään kamikazesyöksy risteävän liikenteen välistä risteyksen jälkeiselle bussipysäkille missä sitten odotellaan sopivaa rakoa päästä tielle. Milloinhan noissa tilanteissa kolahtaa pahasti.
 
Ajatko sinä moottoritiellä aina sellaista nopeutta (rekalla) jotta pystyt jarruttamaan ja välttämään kolarin, jos moottoritielle on pysähtynyt rekka?
Jos ajaisin rekalla, niin kyllä ajaisin. Siellä motarilla ei kuitenkaan ole mitään pimeitä mutkia tai mäennyppylöitä. Pienillä sivuteillä on hyvä miettiä nopeuttaan ajattelemalla, että pystyisinkö välttämään törmäyksen mikäli kaikista pimeimmässä (nyppylän tai mutkan takana) olisi puu kaatunut tien yli.
 
Kerro toki mistä tällainen päätelmä?
Vähän kuin olisit kysynyt että avaatko aina suusi syödessä, hyvin hankala uskoa että olisit tosissasi. Absurdi ajatus.

Pystytkö avaamaan ajatustasi tuon lauseen taustalla vähän paremmin, että voitaisin pohtia oliko siellä joku idea joka ei välittynyt. Nyt jos tuota lähtisi purkamaan kyselemällä, pitäisi alkuun varmistaa että tunnetko termit ajonopeus, moottoritie, rekka jne... Jos pitäisi arvata niin veikkaan ettet trollaillut, mutta olet todella kokematon kuski tai sitten autocorrect muutti kirjoituksen huomaamattasi oudoksi.

Miten sillä rekalla pitäisi ajaa että törmäisi jos edessä on pysähtynyt rekka? Jos nyt oletetaan että kuski ei ole nukahtanut jalka kaasupolkimella ja tietää miten ratin kääntäminen vaikuttaa ajosuuntaan. Rekat ei myöskään kulje kuin sen 89km/h, jolloin ilman sumua tai toisen rekan perää peittämässä näkyvyyttä tai peilijäätä, pystyy helposti pysäyttämään ennen kaukaa näkyvää paikallaan olevaa estettä.

Nopeus jolla pysähtyminen ei onnistuisi olisi moottoritien näkyvyyksillä noin 300km/h, eli olettaisin että ihan kaikki ajaa rekalla nopeutta jolla pystyy kuvaamassasi tilanteessa pysähtymään ja välttämään kolarin. Jos lisätään skenaarioon muuttujia jotka huonontavat näkyvyyttä tai pitoa selkeästi, vauhti olisi pienempi.

Edit: tai sitten ymmärsin itse väärin mitä tarkoitit. Eli ideana ehkä että "aina" sisältää nuo kaikki eri skeenariot joissa näkyvyys on huono, eli hernerokkasumu, jossa kyllä törmää kaistalle pysähtyneeseen rekkaan jos ei hidasta ajonopeutta sallitusta maksimista. Olen itsekkin ajanut tku-hki motaria rekalla 20km/h tuosta syystä että näkyvällä tien osuudella pitää pystyä pysähtymään.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kuin olisit kysynyt että avaatko aina suusi syödessä, hyvin hankala uskoa että olisit tosissasi. Absurdi ajatus.

Pystytkö avaamaan ajatustasi tuon lauseen taustalla vähän paremmin, että voitaisin pohtia oliko siellä joku idea joka ei välittynyt. Nyt jos tuota lähtisi purkamaan kyselemällä, pitäisi alkuun varmistaa että tunnetko termit ajonopeus, moottoritie, rekka jne... Jos pitäisi arvata niin veikkaan ettet trollaillut, mutta olet todella kokematon kuski tai sitten autocorrect muutti kirjoituksen huomaamattasi oudoksi.

Miten sillä rekalla pitäisi ajaa että törmäisi jos edessä on pysähtynyt rekka? Jos nyt oletetaan että kuski ei ole nukahtanut jalka kaasupolkimella.
No joo, saattoi olla hiukan hankalasti ilmaistu. Yritän avata.

"Tellervo" tuossa kirjoittaa näin: Kyllä se törmääjä on ihan syyllinen. Mitä ajonopeudesta olikaan säädetty? - viittaa siis lakiin "Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

tl;dr: Tellervon mukaan vika oli rekan ajonopeudessa, minusta vikaa oli sekä moottoritielle pysähtyneessä että rekan kuljettajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep eli klassisesti oletin taas tekstisi perusteella perusajatuksen väärin. Omasta mielestä ajonopeus ei välttämättä ollut syynä vaikka hitaammin ajamalla kolarilta oltaisiinkin ehkä vältytty. Kuskilta ei voi enää kysyä eikä uutisissa ole tarkasti selostettu tilannetta, niin voi vain arvailla ennen onnettomuusraporttia että mikä oli syynä. Ehkä kuski tosiaan oli juuri nukahtanut tjsp.
 
Vilkun käyttämättä jättäminen ärsyttää. Sujuis kivemmin kun kaikki tielläliikkujat tietäis mitä tapahtuu. Noh, toinen on torspot kaksikaistaisessa liikenneympyrässä, sielläkin pitää näyttää sitä vilkkua ja huomata jos joku muu sitä näyttää. Muutaman kerran on saanut vetää liinat kiinni, noh, onneks on hyvät jarrut ja hyvä reaktiokyky. Mut...silti...
 
Vilkun käyttämättä jättäminen ärsyttää. Sujuis kivemmin kun kaikki tielläliikkujat tietäis mitä tapahtuu. Noh, toinen on torspot kaksikaistaisessa liikenneympyrässä, sielläkin pitää näyttää sitä vilkkua ja huomata jos joku muu sitä näyttää. Muutaman kerran on saanut vetää liinat kiinni, noh, onneks on hyvät jarrut ja hyvä reaktiokyky. Mut...silti...
Liikenneympyrästä jatkaen, itseä ottaa päähän ne torspot, jotka eivät Helsingissä Haagan liikenneympyrässä osaa/halua ottaa oikeaa kaistaa ennen ympyrää tuloa, vaan sitten keskellä ympyrää aletaan tunkea viereiselle kaistalle ja yleensä vielä väkisin.
Tähän törmää usein erityisesti Huopalahden suunnasta tultaessa. Oikeaa kaistaa pitkin pääsee Pasilaan ja Konalaan, vasentaa kaistaa pitkin ajautuu Pitäjämäkeen/Leppävaaraan.
Viimeiseen asti ajetaan vasenta kaistaa ja sitten juuri ennen Konalan erkanemiskaistaa lyödään vilkku päälle ja tungetaan oikealle kaistalle luottaen siihen, että kyllä se kaistalla jo oleva väistää. Kaksi kertaa ollu peltikolari lähellä kun tuollainen tötöilijä on eteen sattunut.
 
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti. Jonotin huoltsikan harjapesuun, viereisestä poleteilla toimivasta ti-pesuhallista tulee ulos äijä joka käy sankoon vettä lasinpesupisteeltä ja lompsii sen jälkeen tyytyväisenä jatkamaan citikan pesemistä sienellä hankaamalla(automaattiovi oli hetken auki niin näin mitä se puuhaili). Ilmeisesti tarkan markan mies ja säästi niitä polettejä, oletan kuitenkin että loppuhuuhtelusta sitten maksoi että sai puhdasta vettä letkusta. :D

Tai en ainakaan mitään muuta järjellistä syytä keksi miksi sitä vettä piti käydä ulkoa sankoon. Oma ämpärihän sen on täytynyt olla, ei noissa yleensä niitä taida olla, ainakaan mitä itse joskus käynyt.
 
Tänään taas joku riemuidiootti ohitti. Tilanne: kolme kaistaa joista oikeanpuolinmainen oli ramppi. Siellä oikealla oli jo auto menossa liittymään - ja sitten jostain ilmestyi kovalla vauhdilla nissani joka ei ihan osunut siihen toiseen autoon vaan jotenkin onnistui koukkaamaan mun eteen puskuria hipoen. Vasemmalla olisi kyllä ollut tilaa ohittaa:facepalm: Tämä siis moottoritiellä, ja sinne se jatkoi matkaa urku auki..
 
Tänään taas joku riemuidiootti ohitti. Tilanne: kolme kaistaa joista oikeanpuolinmainen oli ramppi. Siellä oikealla oli jo auto menossa liittymään - ja sitten jostain ilmestyi kovalla vauhdilla nissani joka ei ihan osunut siihen toiseen autoon vaan jotenkin onnistui koukkaamaan mun eteen puskuria hipoen. Vasemmalla olisi kyllä ollut tilaa ohittaa:facepalm: Tämä siis moottoritiellä, ja sinne se jatkoi matkaa urku auki..
En ihan käsittänyt, minkälainen asetelma tässä oli. Ajoitko itse siis keskimmäistä kaistaa ja Nissan koukkasi jotenkin oikealta ohi ramppikaistaa pitkin?

Ramppeihin liittyen, Kehä 1:llä länteen päin tuuskin kohdalla näkee ja kokee usein sitä, että ajetaan ihan viimeiseen asti kehän vasenta kaistaa ja sitten juuri tuusulanväylän rampin kohdalla singahdetaan reteästi yhden kaistan yli rampille.
 
En ihan käsittänyt, minkälainen asetelma tässä oli. Ajoitko itse siis keskimmäistä kaistaa ja Nissan koukkasi jotenkin oikealta ohi ramppikaistaa pitkin?

Juuri näin. Ja täällä periferiassa ei sitä liikennettä nyt niin hirveästi ole, eikä siellä takana ollut autoja kuin jossain horisontissa. Silti piti perseillä ja vetää oikealta ohi niin paljon kun autosta lähtee ja kadota sinne jonnekin. Mikä lie piripää taas asialla.
 
Eilissäpänä jälleen kerran edellä ajava vetäsi niin sanotusti liinat kiinni tässä paikassa, vaikka tuo ei ole ns. ramppi vaan siinä alkaa uusi kaista, ja mitään kärkikolmiota ei ole, vaan normaalisti viereiseltä kaistalta tuleva on väistämisvelvollinen. Vuosien mittaan nuo on onneksi oppinut ennakoimaan.
No, mikään ei enää juuri yllätä kaupungissa, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä paikallisen tavan mukaan väistetään vasemmalta tulevaa, jos vasemmalta tuleva sattuukin ajamaan leveämmällä kadulla..
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas joku sopankeittäjä plärää puhelintaan kesken ajon. Valot vihreenä pitkän aikaa eikä tee elettäkään liikkeellelähdöstä. Tämän jälkeen seilaa kaistalla edestakaisin. Siirryn viereiselle kaistalle oikealle kääntyäkseni, ämmä meinaa tulla kylkeen, syy: mammalla kännykkä sylissä ja katse myös :tdown:

Tämän jälkeen parkkihallissa mesekuskilla väistämisvelvollisuus vähän hakusessa, kääntyvä kai edelleen väistää suoraan menevää kohdatessa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 906
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom