Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ärsytti vähän oma meno tänään, kun liityin kehä ykköseltä neloselle ja tavoitteena siirtyä vasemmalle jonoa ohittamaan. Otin siis ensiksi rampista tullessani kaksi kaistaa vasemmalle, kaasu pohjaan, edempää jonosta hitaampi volvo vaihtaa eteen, jolloin vaihdan itse vielä sille viimeiselle kaistalle eli yhden vasemmalle, ja juuri kun saavutan volvon, niin volvo vaihtaa uudestaan kaistaa suoraan päälle. Nopeuseroa oli jo sen verran, että mun reaktio oli jatkaa poljin lattiassa kaidetta hipoen ja pientare pöllyten vasemmalta ohi.

Jälkeenpäin ajateltuna harmittaa, että mun toimet edesauttoi tapahtumaa aikalailla. Yleensä tajuan välttää dynaamisia temppuja kuolleessa kulmassa. Lisäksi tuo nelosen ja seiskan jakautumissuora kerää helkkarin hulluja temppuja puoleensa.

Uusissa tuntuu näkyvän hyvin, mutta vagilla oli hetken aikaa jokunen vuosi sitten tuotannossa läjä autoja (golf, passat, a3) joissa vilkut ei kyllä näkynyt millään kelillä.

Varsinkin ne audin etuvilkut, jotka tuikkii siinä valaisimen sisäsyrjällä, ne on todella vaikea huomata.
 
Tuossa huonosti piirretty kuva
ja tosiaan toi rekan ja mun väli ei ollu ku vajaa 5 metriä.

0bfaad36797aeff7c6834ea8e968ea35.png
Näitä muuten riittää, joka kerta kun kelaan hml-tmp välin tapahtuu tämä tilanne (ei nyt ihan joka krt, mutta varmaan 80% kerroista)

Lopputulema on se, että joudun itse polkemaan jarrua ja sitten roikunkin edellä menevän perässä metrin päässä ilman kaasua odottelemassa, että herra tekee tilaa.
 
Perjantaina kanssa-autoilija näytti minulle sentteriä vihaisesti liikenteessä, kun ajoin liikenneympyrässä (ok, kiertoliittymä se oli) etuajo-oikeutettuna.
Mikäs ero näillä on?

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että turhan paljon vaikuttaa liikenteessä olevan kuskeja, joilla ei säännöt ole oikein hallussa. Joskus joku pappa tuli minulle mekastamaan, että olin aiheuttaa kolarin, kun en pysäköintialueelle ajaessani huomannut häntä väistää, kun hän oli lähdössä ruudusta. Yritin, aika asiallisesti omaa näkemystäni tarjota, mutta pappa kipitti autoonsa, samalla jotain keskenään mekastaen.
Harva kuitenkaan on pähkäilyissään ottanut esille nopeusrajoituksen muuttumista kunnolla. Yleensähän ainakin talvella rajoitus on 80 km/h, joka muuttuu ohituskaistan ajaksi 100 km/h:ksi.

Jos ajelee reiluilla väleillä "jonon" ensimmäisenä nopeudella 85 km/h ja jatkaa samaa nopeutta myös ohituskaista ajan, niin aina sieltä takaa löytyy joku, joka ohituskaista nopeusrajoituksen turvin menee ohi ja tulkitsee minut tientukoksia ja jää sitten ohituskaistan loppuessa köröttelemään minua hitaampaa edelle. Jos taas nostan nopeuttani ohituskaistan alkaessa rajoituksen muutoksen suomat 20 km/h, niin taas joku toinen kiroaa minut ohituskaistan kohdalla kiihdyttäväksi mulkuksi.

Tiedä sitten mikä tuossa olisi hyvä ratkaisu. Ehkä kaistakohtaiset nopeusrajoitukset eli vasemmalle kaistalle 100 ja oikealle 80. Silloinkin taas voitaisiin miettiä, että kuinka moni noudattaisi oikean kaistan rajoitusta tai vaihtaisi vasemmale vain, koska siellä saa ajaa kovempaa.
Hyvä ratkaisu olisi, jos kaikki osaisivat pitää ajonopeutensa rajoitukseen nähden samana. Turhan usein verkkaisempi kuski ajaa 70-80 @ 80, mutta ohituskaistalla menee sitten 115@100. Jos joku ärsyyntyy siitä, että ajat rajoituksiin nähden loogista nopeutta, anna ärsyyntyä. Itse jätän kiihdyttämättä vain silloin, jos takana on joku möykky, joka kiihtyy kovin hitaasti, mutta haluaisi edetä minua nopeammin 80-alueella. Harvemmin noita näkee, mutta joskus kuitenkin.
Ei niinkään kanssa-autoilijat vaan autot. Joissain tuoreemmissa audeissa ainakin on päivänvalossa miltei mahdotonta nähdä edestäpäin onko vilkku päällä. Johtunee varmaan siitä että päiväajovalot saa paistaa silmään eikä ole vilkusta tehty yhtään normaalia kirkkaampaa.
Valmistajatkin ovat tämän onneksi huomanneet. Tuoreimmissa vehkeissä päiväajovalo himmenee lähes huomaamattomaksi vilkun puolelta. Helpottaa havainnointia kummasti. Itse ajalen japskilla, josta moinen hienous puuttuu, ikävä kyllä. Onneksi sitä vähän kompensoi vilkku, joka valaisee koko lähitienoon.
 
Ettet olisi itse unohtunut junnaamaan ohituskaistalle? Itse joudun työreissuilla harrastamaan tätä kun välillä porukka lähtee ohittamaan kilometri ennen rekan perää ja jää silti nutaamaan siihen.

5m on toki liian pieni väli ja siihen ei saisi ängetä.
N. 100m ennen rekkaa vaihdan kaistaa, kaasu pohjaan, mittarissa 120.
 
Tai tarkalleen ottaen juuri oikeaa nopeutta kun pystyin pysähtymään kolaroimatta vaikka edessäoleva pysähtyi keskelle tietä.

Jos pitää täysillä tehtyjä jarrutuksia liityntäkaistalla turvallisina temppuina niin olet oikeassa, noita voi sitten varmaankin tehdä vaikka joka päivä ilman riskiä? Tosin hieman pidemmällä turvavälillä tilanteessa ei tarvitsisi ihmeemmin tehdä nopeudenmuutoksia tai äkkiratkaisuja.
 
Uusissa tuntuu näkyvän hyvin, mutta vagilla oli hetken aikaa jokunen vuosi sitten tuotannossa läjä autoja (golf, passat, a3) joissa vilkut ei kyllä näkynyt millään kelillä.
Eräässä saksalaismerkissä kyseinen etivalo fiksusti himmenee silloin kun vilkku päällä. Ihme ettei Audissa...
 
Näitä muuten riittää, joka kerta kun kelaan hml-tmp välin tapahtuu tämä tilanne (ei nyt ihan joka krt, mutta varmaan 80% kerroista)

Lopputulema on se, että joudun itse polkemaan jarrua ja sitten roikunkin edellä menevän perässä metrin päässä ilman kaasua odottelemassa, että herra tekee tilaa.
Ihan saman huomannut. Ja ärsyttää melkein aina.
 
Eräässä saksalaismerkissä kyseinen etivalo fiksusti himmenee silloin kun vilkku päällä. Ihme ettei Audissa...
Ainakin omissa viime aikojen Audeissa on vilkun puoleinen etuvalo sammunut ja itse vilkku ollut vielä "dynaaminen" eli liukunut kohti vilkutettavaa suuntaa. Lisäksi vilkkujen valoteho ollut sitä luokkaa, että valoissa pimeällä valaisevat vastapuolella odottavien kasvotkin. Ei jää kyllä nykyautoissa siis kovinkaan epäselväksi vilkuttaminen. Nykyisessä mersussa ei tuota dynaamista sontaa ole, mutta muuten edellinen pätee.
 
Ainakin omissa viime aikojen Audeissa on vilkun puoleinen etuvalo sammunut ja itse vilkku ollut vielä "dynaaminen" eli liukunut kohti vilkutettavaa suuntaa. Lisäksi vilkkujen valoteho ollut sitä luokkaa, että valoissa pimeällä valaisevat vastapuolella odottavien kasvotkin. Ei jää kyllä nykyautoissa siis kovinkaan epäselväksi vilkuttaminen. Nykyisessä mersussa ei tuota dynaamista sontaa ole, mutta muuten edellinen pätee.

Audin ledit näkyy todella hyvin, ne hehkut ei. Noiden led-vilkkujen valoteho on tosiaan aika hulvaton. Oman bemmin etuvilkku värjää tienoon keltaiseksi tuikkiessaan.
 
Taas eilen jotain häiritsi kun kehtasin tulla hänen eteen kehällä. Ajan oikeaa kaistaa ja saavutan edellä ajavaa, katon olan yli vasemmalle ja totean että tilaa on parin auton verran takana tulevaan joka ajaa samaa vauhtia kuin minä, pistän vilkun päällä kiihdytän hieman lisää ja lähden vaihtamaan kaistaa niin huomaan kun takana olevan auton keula nousee kiihdytyksen takia, no en anna sen häritä vaan vaihdan kaistaa kerran tilaa on. No tämä hermanni tulee uhmakkaasti takakonttiin kiinni äkkijarrutukusella ja alkaa soittamaan torvea ja vilkuttelemaan valoja. On se niin kauheaa kun kehtasin mersumiehen eteen tulla.:facepalm:

Hetken päästä kun menin oikealle kaistalle takaisin niin ohi ei silti enää päässyt?
 
Viime aikoina alkanut ärsyttämään uusissa autoissa oleva ominaisuus jossa auton kääntyessä kääntymisen puoleinen etusumuvalo syttyy. Mikäs idea näissä muuten on? Valot vilkkuu koko ajan, mun mielestä ihan turha ja häiritsevä ominaisuus...
 
Viime aikoina alkanut ärsyttämään uusissa autoissa oleva ominaisuus jossa auton kääntyessä kääntymisen puoleinen etusumuvalo syttyy. Mikäs idea näissä muuten on? Valot vilkkuu koko ajan, mun mielestä ihan turha ja häiritsevä ominaisuus...
Valaisee paremmin kaarteen sisäreunan. Harvassa autossa on niin hyvät sumuvalot, että tästä olisi merkittävää hyötyä.
Skoodamiehet ostaa, koska saa lisävarusteen halvalla. Lisävarusteet on aina hyvästä.
 
Ihmetyttää: todella harva näyttäisi käyttävän pitkiä motarilla. Ajan päivittäiin Lahdesta Helsinkiin ja takaisin, ja tuntuu että ihmiset eivät enää osaa käyttää pitkiä. Eihän siinä, eipä se pakollista ole, mutta mitä tässä 10 vuotta autoilleena, niin nyt vasta olen huomannut tämmöisen ilmiön. Edes rekat eivät näytä käyttävän mitään muita kuin perus lähivaloja motarilla.

Ärsyttää: Eilen meinasin saada kitimaasturin kylkeeni. Vantaalla ajaneet: kuinka monta kaistaa on tässä kiertoliittymässä kuvan mukaiseen suuntaan? Maasturikuskin mielestä kaksi. Oli suhteellisen kylmäävää huomata, että kun olin poistumassa liittymästä Talvikkitielle olikin vieressä kitimaasturi. Sentään tajusi hidastaa ja jääädä taakse ettei kolise.
 
Ihmetyttää: todella harva näyttäisi käyttävän pitkiä motarilla. Ajan päivittäiin Lahdesta Helsinkiin ja takaisin, ja tuntuu että ihmiset eivät enää osaa käyttää pitkiä. Eihän siinä, eipä se pakollista ole, mutta mitä tässä 10 vuotta autoilleena, niin nyt vasta olen huomannut tämmöisen ilmiön. Edes rekat eivät näytä käyttävän mitään muita kuin perus lähivaloja motarilla.

Ärsyttää: Eilen meinasin saada kitimaasturin kylkeeni. Vantaalla ajaneet: kuinka monta kaistaa on tässä kiertoliittymässä kuvan mukaiseen suuntaan? Maasturikuskin mielestä kaksi. Oli suhteellisen kylmäävää huomata, että kun olin poistumassa liittymästä Talvikkitielle olikin vieressä kitimaasturi. Sentään tajusi hidastaa ja jääädä taakse ettei kolise.
Eipä niitä pitkiä paljoa motarilla käytä kun on aina joku edessä 100m sisällä tai vastaantulijoita väärässä kulmassa.
 
Valaisee paremmin kaarteen sisäreunan. Harvassa autossa on niin hyvät sumuvalot, että tästä olisi merkittävää hyötyä.
Skoodamiehet ostaa, koska saa lisävarusteen halvalla. Lisävarusteet on aina hyvästä.

Ei noiden tehtävä ole kaarrevaloina toimiminen. Valaisee hitaasti kääntyessä jalankulkijat tai pyöräilijät, jotka jäisivät muuten pimentoon. Esim. Mersun ILS xenon-umpioissa on erikseen H7 kääntymisvalona, ja kovemmissa nopeuksissa xenoneiden valokeila kääntyy kaarteiden mukaan.
 
Eipä niitä pitkiä paljoa motarilla käytä kun on aina joku edessä 100m sisällä tai vastaantulijoita väärässä kulmassa.
No näissä tapauksissa nimenomaan tilanne on ollut se, että seuraava edessä ajava on ollut hyyyyvin kaukana, että jos sinne asti pitkät ylttää niin mä haluun samanlaiset. :eek:
 
Kaikenlainen tien tukkiminen on kyllä raivostuttavinta. Ajetaan vasenta kaistaa alinopeutta tai "hyvässä tapauksessa" ehkä jopa tasan sitä nopeusrajoituksen nopeutta. Kun ajaa samaa reittiä töihin vuodesta toiseen, niin tietää itse hyvin tarkasti, kuinka valot toimii ja millaisella nopeudella pitää edetä, että pysyy vihreässä aallossa. Sitten siellä on aina näitä hemmetin körökörö kirkkoon menijöitä, jotka tukkii kaistat ja sotkee liikenteen sujuvuuden täysin.

Myös motarin liittymissä 70-80 km/h köröttelijät ärsyttää. Hyvä, että tulossa alanopeusrajoituksiakin uudessa tieliikennelakiehdotuksessa. Kaikkiin motarien liittymiin 90 km/h alanopeus talvella ja 110 km/h alanopeus kesällä. Toki täytyy ottaa rekat ym. raskaampi kalusto huomioon sekä sääolosuhteet.
 
Ei noiden tehtävä ole kaarrevaloina toimiminen. Valaisee hitaasti kääntyessä jalankulkijat tai pyöräilijät, jotka jäisivät muuten pimentoon. Esim. Mersun ILS xenon-umpioissa on erikseen H7 kääntymisvalona, ja kovemmissa nopeuksissa xenoneiden valokeila kääntyy kaarteiden mukaan.
Tätä tarkoitin. Kääntymisvalot ja kaarrevalot ovat hyviä, kun ne on oikeaan tarkoitukseensa suunniteltu. Sumuvalo ei valaise kääntymisvalona juuri mitään yli polven korkeudelta, eikä juurikaan pysty kuljettajalle tarjoamaan mitään lisäinformaatiota. Sumuvalolla toteutettuna turha varuste, jota tavataan pääasiassa juuri tuossa Octavian ja Golffin hintaluokassa.
 
Joo, Skoda tuli ympyrään ja heti vilkutti oikealle että on poistumassa, no en sitten mennyt eteen, eikä se poistunutkaan eikä se ollut vilkku vaan se hemmetin kääntymisvalo. Mikä tämän valon tarkoitus on?
 
Viikon sisällä on näkynyt 2 eri autoa pimeällä alkuillasta, joissa on perä pimeänä mutta ajovalot edessä päällä. Mitvit tuollaisen tilanteen edes voi saada aikaiseksi? Päiväajovalot + pimeä perä vielä käy kun uudet autot on semmosia. Toki samaan syssyyn voi valittaa eikö ihmiset tajua yhtään että pimeällä ei takavalot toimi.
 
Viikon sisällä on näkynyt 2 eri autoa pimeällä alkuillasta, joissa on perä pimeänä mutta ajovalot edessä päällä. Mitvit tuollaisen tilanteen edes voi saada aikaiseksi? Päiväajovalot + pimeä perä vielä käy kun uudet autot on semmosia. Toki samaan syssyyn voi valittaa eikö ihmiset tajua yhtään että pimeällä ei takavalot toimi.
Kanadan markkinoille koodatut autot toimii juuri näin. Päivällä edessä ajovalot ja perä pimeä; pimeällä tietysti myös takavalot paloo.
 
Viikon sisällä on näkynyt 2 eri autoa pimeällä alkuillasta, joissa on perä pimeänä mutta ajovalot edessä päällä. Mitvit tuollaisen tilanteen edes voi saada aikaiseksi? Päiväajovalot + pimeä perä vielä käy kun uudet autot on semmosia. Toki samaan syssyyn voi valittaa eikö ihmiset tajua yhtään että pimeällä ei takavalot toimi.
Silläkin uhalla, että tästä tulee intto eräiden kanssa niin oletko varma, ettei kyseessä ollut automalli, jossa päiväajovalot on halogeenit ja samassa umpiossa kuin ajovalot?
 
Onhan noita halogeenimalleja joissain karvalakki audeissakin näkynyt ja mersun pakuissa myös.
 
Nojuu toki en voi varmaksi sanoa etteivät olleet päiväajovalot samoissa umpioissa, mutta ajovaloilta ne sivupeilistä katsoen näytti. Kirkkaammilta kuin parkit. Joka tapauksessa perä pimeänä pimeällä.
 
Tänään ~17:30 Orivedeltä Tampereen suuntaan, kun Ruutanan kohdilla saavutan 100kph alueella 60 (mittarin mukaan!) ajelevan toopen :facepalm: Kyllä pisti v*tuttamaan vaikka ei kiire minnekään ollut, mutta johan nyt jokin roti!

Aitolahden kohdalla vilkautin pitkiä että menehän nyt kovempaa tai pois moottoriliikennetieltä, mutta höpöhöpö mitään tajunnut / tapahtunut. Parhaimmillaan päästiin mittarinopeutta n. 77, minulla ei ollut alkuun ketään perässä mutta tällä lyhyellä välillä perään tuli noin 10+ autoa :vihellys: (Olin pakulla toisena jonossa eli osa varmaan vielä luuli minun vetävän letkaa o_O:facepalm:)

Nojoo, ohi ajoin heti kun alkoi 2-kaistainen ja ohituskielto loppui, katsoin niin ratissa ~45-50v mamma jolla ratti oli lähempänä kehoa kuin selkänoja, tuskin peileistäkään edes mitään näki :D
 
Ihan oikea tilannenopeus tuollaiselle havaintovammaiselle eläkeläiselle vaikka vituttaahan nuo liikenteessä :grumpy:
 
Nojuu mutta en silti laskisi tuon ikäistä vielä ns. eläkeläiseksi :D

Mopoautot joskus tukkivat tuon välin ahkeraan mutta tämä päätti että hänellä on oikeus, (kuten onkin) ajaa tätä tietä, mutta voisi silti heittää vilkkua sivuun sopivan paikan tullen jos nopeusero alkaa olla rajoituksiin yli 40km/h :tup:

Pahin tilanne olisi ollut jos jonkun olisi tuohon aikaan pitänyt päästä Taysiin, mutta onneksi ei tällä kertaa :)
 
Tänään ärsytti uudenkarhella volkkarilla ajanut kuski, joka täysin yllättäen ja pyytämättä antoi kehällä tilaa, kun takaa olin tulossa vauhdikkaammin. Meni omat pasmat niin pahasti sekaisin, etten huomannut himmata seuraavalla tolpalla ja sekös välähti. Noh, elämä on :D
 
Klaava - Sitten jos mietitään, että ikäihmisiltä vietäisiin herkästi kortit pois, millä keinoin he sitten kulkisivat asioilleensa ? Taksit on kalliita aktiivikäytössä

Jos laskee oman auton vakuutuksien hinnan, polttoainekulut, verot jne, niin suurimmalla osalla vanhuksia ei tekisi mitään tiukkaa ajella taksilla ihan niin paljon tarvetta on.
 
Jossain volkkareissa ja opeleissa olen noita nähnyt ja ne on ainakin selvästi ajovaloja himmeämpiä, vaikkakin parkkeja kirkkaampia. Kyllä ne varmaan vois sekoittaa. Onko japseissa tms samanlaisia "halpis" päiväajovaloja jotka on kirkkaampia?
Onhan ne ajovaloja himmeämmät yleensä, jos ei joku lippispää ole vaihtanut tehokkaampia polttimoita. Noitakin kun on alkanut näkyä. Halogeeni-Mazdoissa ja esim. Citroen C4:ssä on tuollaiset samassa umpiossa olevat päiväajovalot. Joissakin Fordeissakin taitaa olla.
 
Sitten jos mietitään, että ikäihmisiltä vietäisiin herkästi kortit pois, millä keinoin he sitten kulkisivat asioilleensa ? Taksit on kalliita aktiivikäytössä ja jotkit kunnat pyrkivät siirtämään taksinkäyttäjiä kimppakyyteihin tiettyihin aikatauluihin (leikkauksia avustuksissa) ja yritä nyt sit ikäihminen viedä kauppakasseja bussilla, eihän ne jaksa, sehän on selvä. Myöskään ruoan kotiinkuljetus ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt palvelu ja toisaalta, haluaahan ne ikäihmisetkin päästä itse vähän ihmisten ilmoille, pois sieltä kotoa.

Muuttamalla lähemmäksi palveluita? Enkä tarkoita nyt saunallista kolmiota Kampista, vaan vaikkapa yksiöön sinne lähimpään taajamaan. Ajokortti ja auto eivät ole mitään ihmisoikeuksia.
 
Ei tietenkään. Mutta kenelläkään ei ole tosiaan ihmisoikeutena lupaa ajaa, jos kykyä ei ole. Ja elämä helpottuu, jos asuu vanhana jossain ei-metsässä.
Tämä. Jos ei pysty toimimaan liikenteessä edes kohtuullisesti sääntöjen mukaan ja riittävällä havainnointikyvyllä, niin ei ole mitään asiaa sinne. Liikenteeseen sopimattoman vanhuksen tarve hoitaa asioitaan itsenäisesti omalla autolla on tärkeysjärjestyksessä olennaisesti pienempi kuin muiden tienkäyttäjien turvallisuus. Näitä pitäis todellakin seurata tarkemmin ja ottaa kortit pois nykyistä herkemmin, eikä vasta sitten kun jotain sattuu.
 
Tallinnasta kyllä täytyy tosiaan sanoa, että siellä suojatiet toimii. Ihan vitun kovaahan nuo ajaa siellä taajamassa, mutta kun rohkeasti menee niin autot kyllä väistää.
Suomesta (Joensuusta) ei voi sanoa samaa, muissa autoilijoissa vituttaa se kun itse olet päästämässä jalankulkijaa yli, mutta muut kaahaa "kun tuosta vielä kerkeää"
 
Tallinnasta kyllä täytyy tosiaan sanoa, että siellä suojatiet toimii. Ihan vitun kovaahan nuo ajaa siellä taajamassa, mutta kun rohkeasti menee niin autot kyllä väistää.
Suomesta (Joensuusta) ei voi sanoa samaa, muissa autoilijoissa vituttaa se kun itse olet päästämässä jalankulkijaa yli, mutta muut kaahaa "kun tuosta vielä kerkeää"
Vahva tämä. Viimeksi Tallinnassa tuli taas havaittua kuinka siellä kunnioitetaan suojateitä ja yksi suoja jäi erityisesti mieleen. En tiedä miten Viron suojatiesääntö poikkeaa Suomen vastaavasta, mutta oletan että suomalainen autoilija ei pysähtyisi tässä tilanteessa:

https://www.google.fi/maps/@59.4400...4!1szJaQbZXNwy5GrQyjXq2UXw!2e0!7i13312!8i6656
 
Mun mielestä suomen ongelma noissa suojateissä on niistä piittaamattomien autoilijoiden lisäksi niille astumista arpovat jalankulkijat. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun selkeästi reippain askelin suojatietä lähestyvän takia hiljennät ja pysähdyt päästämään tämän, niin jalankulkijakin pysähtyy siihen tien reunaan. Sitten hetken siinä kumpikin seisoo paikallaan kunnes jalankulkija joko alkaa viittomaan että "mene vain" tai sitten hyvin epävarmasti astuu sinne suojatielle ja pinkoo sitä yli. Jos olisi samalla vauhdilla mennyt siitä yli, niin olisi kaikin puolin mennyt paljon sujuvammin koko homma.
 
Tullut nyt muutamana päivänä taas pyöräilijöitä perä edellä vastaan ajoradalla. Luonnollisesti vieressä kulkee pyörätie.

Vittu, jos sillä hydridifillarilla ei voi ajaa kahden sentin lumessa tai hiekoitetulla kevyen liikenteen väylällä niin hankitaan sopivat välineet.

Ohitan nämä kohteliaasti äänimerkin kanssa.

(Itsekin pyöräilen ympäri vuoden, tieliikennelain mukaisesti.)
 
Mun mielestä suomen ongelma noissa suojateissä on niistä piittaamattomien autoilijoiden lisäksi niille astumista arpovat jalankulkijat. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun selkeästi reippain askelin suojatietä lähestyvän takia hiljennät ja pysähdyt päästämään tämän, niin jalankulkijakin pysähtyy siihen tien reunaan. Sitten hetken siinä kumpikin seisoo paikallaan kunnes jalankulkija joko alkaa viittomaan että "mene vain" tai sitten hyvin epävarmasti astuu sinne suojatielle ja pinkoo sitä yli. Jos olisi samalla vauhdilla mennyt siitä yli, niin olisi kaikin puolin mennyt paljon sujuvammin koko homma.

Tuo enimmäkseen selittyy sillä ettei autoilija hidasta tarpeeksi selvästi ja tarpeeksi ajoissa, niin kävelijä joutuu arpomaan että uskaltaako mennä yli vai ei. Vielä se seikka että auton ratin takana se nopeus ei tunnu niin suurelta, mitä se oikeasti on aiheuttaa liian pieneksi jääviä hidastuksia. Eikä auton hidastamista erota kävelijänä heti sillä hetkellä kun mittarinopeus alkaa laskea, varsinkaan siitä tien laidalta ilman että on tutka käytössä.

Kovin pitkään ei kävelijänä säily ehjänä, jos ei varmista että autoilija on oikeasti päästämässä etuajo-oikeutetun kulkemaan ensin.
 
Paska keli valmiiks jo ajaa tänään ja vielä paskempi keli ajaa jonkun perässä jolla ei oo takavaloja päällä :mad:

Kiitettävän monella oli takasumari päällä kuitenkin.
 
Toisaalta jos Suomessakin astelee reippaalla askeleella ennustettavasti suojatielle, niin aina tilaa löytyy.
 
Jepjep, näkyi tuossa iltapäivällä kun lumipaska kunnolla alkoi pari peräpäästä pimeätä kotteroa ja useampi auto jossa oli kyllä löydetty ne etusumuvalot mutta ei takasumareita? ei voi ymmärtää.
 
Vahva tämä. Viimeksi Tallinnassa tuli taas havaittua kuinka siellä kunnioitetaan suojateitä ja yksi suoja jäi erityisesti mieleen. En tiedä miten Viron suojatiesääntö poikkeaa Suomen vastaavasta, mutta oletan että suomalainen autoilija ei pysähtyisi tässä tilanteessa:

https://www.google.fi/maps/@59.4400...4!1szJaQbZXNwy5GrQyjXq2UXw!2e0!7i13312!8i6656
Ainakin joskus poliisi valvoi tehostetusti autoilijoiden suojatiekäyttäytymistä Tallinnassa. Sakkoja jaettiin siihen malliin, että alkoi autoilijoita kiinnostamaan liikennesäännöt.
 
Jepjep, näkyi tuossa iltapäivällä kun lumipaska kunnolla alkoi pari peräpäästä pimeätä kotteroa ja useampi auto jossa oli kyllä löydetty ne etusumuvalot mutta ei takasumareita? ei voi ymmärtää.

Joo on kyllä vaikea ymmärtää miksei jaksa käyttää max. viittä minuuttia kerran siihen että tietäis miten ne sumuvalot menee päälle :facepalm:

Ja itsekin näin eilen pari autoa, joissa oli vaan edessä päivävalot päällä ja perä pimeenä ja kello oli tässä vaiheessa n. kuus eli oli pimeää ja tuli ihan kunnolla lunta. Eihän ne mitään tajunnu vaikka väläytti pitkiä pari kertaa.
 
Eikö noissa päiväajovaloilla varustetuissa autoissa ole automatiikkaa, joka kytkee normi valaistuksen päälle kun on tarpeeksi hämärää? Viime viikolla iltahämärässä kattelin kun moottoritien levähdysalueelta tuli uusi mondeo perä pimeänä motarille. Vasta vähän ajan päästä syttyi oikeat ajovalot siihen? Onko tosiaan niin, että kuskin vastuulla kääntää valot päälle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 144
Viestejä
4 433 621
Jäsenet
73 502
Uusin jäsen
Taulukko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom