Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eikö noissa päiväajovaloilla varustetuissa autoissa ole automatiikkaa, joka kytkee normi valaistuksen päälle kun on tarpeeksi hämärää? Viime viikolla iltahämärässä kattelin kun moottoritien levähdysalueelta tuli uusi mondeo perä pimeänä motarille. Vasta vähän ajan päästä syttyi oikeat ajovalot siihen? Onko tosiaan niin, että kuskin vastuulla kääntää valot päälle?
Trafi ja takavalo(ttomuus)idiotismi
 
Eikö noissa päiväajovaloilla varustetuissa autoissa ole automatiikkaa, joka kytkee normi valaistuksen päälle kun on tarpeeksi hämärää? Viime viikolla iltahämärässä kattelin kun moottoritien levähdysalueelta tuli uusi mondeo perä pimeänä motarille. Vasta vähän ajan päästä syttyi oikeat ajovalot siihen? Onko tosiaan niin, että kuskin vastuulla kääntää valot päälle?
Eipä taida olla kaikissa autoissa vakiona ja jos siitä pitää maksaa lisää, niin se jätetään ottamatta. Kyllä minä osaan itsekkin valot laittaa päälle, kyllä en tuommoisesta maksa. Sitten tuolla liikenteessä menee pimeitä autoja. Omassa toki on automatiikka ja siitä voi säätää myös karkeasti kuinka valoisalla ne syttyy. Takavalot myöskin palaa päivänvalojen kanssa.
 
Eikö noissa päiväajovaloilla varustetuissa autoissa ole automatiikkaa, joka kytkee normi valaistuksen päälle kun on tarpeeksi hämärää? Viime viikolla iltahämärässä kattelin kun moottoritien levähdysalueelta tuli uusi mondeo perä pimeänä motarille. Vasta vähän ajan päästä syttyi oikeat ajovalot siihen? Onko tosiaan niin, että kuskin vastuulla kääntää valot päälle?
On tai ei ole. Mondeossa muistaakseni pitäisi olla, mutta minkä sekään sille voi, jos kuski on niin tampio, että kääntää kytkimen pois Auto-asennosta.
 
Toisaalta jos Suomessakin astelee reippaalla askeleella ennustettavasti suojatielle, niin aina tilaa löytyy.

No ei löydy. Toki riippuu vähän kuinka pitkä matka suojatien ja auton välissä on kun sille astuu mutta kerrankin sain töötistä kun astuin täysin hyvin näkyvälle suojatielle (vielä korotettu), mutta kun hermannin olisi pitänyt ehtiä kiihdyttää ohitseni.

Sitten on näitä jotka eivät pysähdy suojatien eteen vaikka itse kävelee jo suojatiellä (2 kaistaa samaan suuntaan). Jos kävelisi normaalivauhdilla niin törmäisi auton kylkeen/ajaisi varpaiden yli.
 
Rekkakuskit jotka ei putsaa autoistaan sitä lumijääroskaa perästä. Pohjoismaalaisilla rekkareilla olevia näkyy kohtuullisen usein levikkeillä hakkaavan lumia irti, mutta etelän hetelmiä ei näytä kinostavan. Tämän talven oon onneksi onnistunut nuo niiden miinat väistämään, sormet ristissä..
 
Osataan sitä näköjään jotain suomessakin: :tup:

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos kiittelee eilen Lohjan liikenneonnettomuuden aikaan Turun moottoritiellä liikenteessä olleita. Facebookissa julkaistussa päivityksessä kerrotaan, että tiellä havaittiin ”pelastustoiminnan kannalta erinomainen ilmiö”.

Pelastuslaitoksen mukaan autoilijat muodostivat Turun moottoritiellä pelastuskujan. Siinä autot pysähtyvät tien reunoille moottoritiellä sattuneen onnettomuuden jälkeen ja jättävät tien keskialueen vapaaksi pelastusajoneuvoja varten.

Pelastuslaitoksen mukaan pelastustoiminnan kannalta erinomainen ilmiö tunnetaan keski-Euroopassa nimellä Rettungsgasse
 
Ärsyttää tällä hetkellä kovin se, että ajonopeus pumppaa ja sitten kun satut ohittamaan pummpaajan poliisisetä sakottaa sinua hetkellisestä ylinopeudesta. Mielestäni ei ole minkään oikeustajun mukaista tuollainen. Toivottavasti se alinopeudesta rankaiseminen tulee pakolliseksi kaikilla teillä!
 
Ärsyttää tällä hetkellä kovin se, että ajonopeus pumppaa ja sitten kun satut ohittamaan pummpaajan poliisisetä sakottaa sinua hetkellisestä ylinopeudesta. Mielestäni ei ole minkään oikeustajun mukaista tuollainen. Toivottavasti se alinopeudesta rankaiseminen tulee pakolliseksi kaikilla teillä!
Miten suuresta nopeuden pumppaamisesta on kyse? Jos noin vakavasta, että pitäisi sakottaa, niin luulisi pääsevän rajoituksen mukaisella nopeudella jo ohitse.
 
Miten suuresta nopeuden pumppaamisesta on kyse? Jos noin vakavasta, että pitäisi sakottaa, niin luulisi pääsevän rajoituksen mukaisella nopeudella jo ohitse.

55-88km/h. Ongelma on että ylämäessä mennään sitä viittäkymppiä, et voi ohittaa kun ei ole näkyvyyttä ja alamäessä mennään sitten yleensä yli rajoituksen. Jos tässä haluat ajaa oikeaa 80km/h niin ainoa vaihtoehto on ohittaa käyttäen ylinopeutta alamäessä. Tai sitten kärsiä... Kuinka moni muuten ohittaa käyttäen max. rajoituksen mukaista nopeutta? Mielestäni ei ole kovin yleistä, mutta toki voin olla väärässä.
 
Varmaan suurimmalla osalla meistä ohittaessa nopeus karkaa yli sallitun, mutta kyllä minä ainakin tiedän, että siitä voi sakot saada. Siksi en juuri ohittelekaan jos nopeusero ei ole kovin suuri.
 
Ne kerrat kun tulee ohiteltua niin menen aina rajoituksen mukaan. Ohituspaikat tulee valittua tuon mukaan tietysti, eli ilman reilua nopeuseroa en lähde ellei näkyvyyttä ole luokkaa kilometri ilman risteyksiä tai muita mahdollisia kohtia mistä vastaantulijoita voisi ilmaantua.
 
Kaikki kädettömät jotka vievät vähintään 1.5:n auton paikan parkkiksilla! :rage::rage::rage:
 
Asiaton käytös
Vasemman ajokaistan väärinkäyttäjät (vitun hidastelijat eivät ymmärrä väistää saatana) ja kaikki @Tommy Goldfish kaltaiset idiootit.
:psmoke:
 
55-88km/h. Ongelma on että ylämäessä mennään sitä viittäkymppiä, et voi ohittaa kun ei ole näkyvyyttä ja alamäessä mennään sitten yleensä yli rajoituksen. Jos tässä haluat ajaa oikeaa 80km/h niin ainoa vaihtoehto on ohittaa käyttäen ylinopeutta alamäessä. Tai sitten kärsiä... Kuinka moni muuten ohittaa käyttäen max. rajoituksen mukaista nopeutta? Mielestäni ei ole kovin yleistä, mutta toki voin olla väärässä.
Ärsyttäähän tuo. Kuitenkin se on se pumppaajan keskinopeus joka ratkaisee. Vähän kun jättää väliä ja hetken tarkkailee, niin aika äkkiä selviää, hyödyttääkö tuota edes ohittaa vai jääkö vain puskuroimaan pumppausliikettä pois takana tulevilta. Pitää olla ihan melkoinen pumppailu, mitä yksi tai enintään kaksi takanatulevaa ja asiaan orientoitunutta kuskia eivät saa stabiloitua. Jos homma sujuu, niin perässätulevat eivät tiedä pumppaajasta mitään.
 
Karvalakkimallissa (trend) ei ole ajovaloautomatiikkaa vakiona.
Totta. Se kuuluu näemmä n. 250e maksavaan Visibility Packiin, johon kuuluu myös sadetunnistin, kaukovaloautomatiikka ja automaattisesti tummentuva taustapeili. Pitää olla melkoinen vajakki jos tuota ei ruksi uuteen autoon.
 
Tuo automaattihimmennys on se turhin noista varusteista. Ajovaloautomatiikasta ja sadetunnistimesta jo yksinään maksaa tuon 250€
 
Joskus esittelyautoissa on tämmöisiä aivopieruja, esimerkiksi omasta puuttuu tuo automaattisesti himmentyvä taustapeili. Toisaalta kun en taustapeiliä oikein mihinkään tarvitse niin sen voi jättää yöasentoon...
Täälläpäin essarit on kyllä yleensä aika raskaasti varusteltuja. Itsekin kun kävin ajamassa Mondeon niin se oli Titanium Business muutamalla rastilla. Vuokraamokäytössä olleissa autoissa on kyllä monesti tuollaisia. Ne on tilattu täysin vakiovarustelulla ilman ainuttakaan rastia. Paikallisella diilerilläkin oli 10 uuskoppaista vähän ajettua vuokraamolta vapautunutta Mondeota myynnissä ja ei niissä tainnut kuin kahdessa olla tuo paketti.

Itse pidän kyllä tuota automaattisesti tummentuvaa taustapeiliä hyvänä varusteena. Tosin oma kippo sotkee näin talvella ennestään matalan takalasinsa niin tehokkaasti, että taustapeilillä sinänsä tee mitään. Kesällä ihan kiva, kun tee-se-itse asentaja on asentanut H4:n poikittain umpioon tai laittanut kiinasta kivat xenon polttimot ikivanhaan umpioon.
 
Totta. Se kuuluu näemmä n. 250e maksavaan Visibility Packiin, johon kuuluu myös sadetunnistin, kaukovaloautomatiikka ja automaattisesti tummentuva taustapeili. Pitää olla melkoinen vajakki jos tuota ei ruksi uuteen autoon.

No kyllä, mutta joku autokauppahan tilasi vaikka kuinka monta valkoista mondeota trend-varustelulla pihalle ja myi siitä sitten hintaan ~27k jotakin.
 
Itse laitan takasumarin päälle jos ajan sellaisen edessä.
 
Automaattisesti himmenevä taustapeili on omassa autossa ainakin niitä kätevimpiä varusteita. Se vielä himmenee asteittain riippuen ulkoilman valoisuudesta. Vielä kun himmenisi myös päivällä jos aurinko paistaa suoraan takaa peilin kautta silmiin.
 
Itse laitan takasumarin päälle jos ajan sellaisen edessä.
Yleensä jos ei edessäajavan takavaloja enää näe ihan selvästi niin on hyvä aika laittaa takasumari päälle.. ja toki jos edessä olevallakin se on päällä. (paitsi jos selkeästi edessä oleva on varmaan unohatanut sen päälle)

Tallinnassa ajelin ton myräkän aikaan isommilla teillä viime viikolla niin pari kertaa hävisi edessä ajavan takasumaritkin täysin.

Siellä kun muutenkaan ei teitä juuri aurailla niin kaikki lumi jää siihen tielle. Käyvät jotain suolalitkua aina ajamassa päälle ja sitten se lumi vaan sulaa. Nuo suolausautot aina ajelee etulevy ylhäällä siellä :)

Auto on reissun jälkeen ihan valkosia läiskiä täynnä.
 
Jos vasemman kaistan tukkijat ärsyttää, niin hieman kyllä ihmetyttää ne jotka ei siellä uskalla ajaa. Tänään tuli Volvo motarilla ohi ja olisi ihan hyvin voinut pidempäänkin siellä vasemmalla kaistalla ajaa, eikä tunkea roiskimaan sitä kuraa. Takaa ei ollut kuitenkaan kukaan tulossa, kummallakaan kaistalla. Noin viiden sekunnin jälkeen Volvo ohitti seuraavan auton ja tunki vielä pienempään väliin, jossa vietti seuraavat kaksi sekuntia, kunnes piti taas ohittaa. Ei voinut kuin naureskella touhulle.
 
Tänään tuli kyllä pari kertaa mentyä vähän turhan pieneen rakoon kun akka kirkuu että tosta liittymästä ylös, eiku seuraavasta, eiku... Anteeksi siitä. :beye:

Kyllä taas muisti miksi yleensä kysyn vaan suoraan osotteen ja naputan navigaattoriin. :kahvi:

Käykö sama myös syyksi vaikka sille että ajaa ohituskaistaa pari kilometriä ohitettavan vieressä? Siis tuo ettei itse hallitse mitä autolla tekee ja ulkoistaa virheet apukuskin vastuulle. ;)

Eipä siinä, noita tapahtuu useimmille. Yksi entinen työkaverikin mainitsi kuinka tyttöystävä oli pakottanut ajamaan salon läpi mp:llä 180km/h huutamalla että kuski ajeli hitaanpuoleisesti. Eihän siinä sitten enää ollut muita vaihtoehtoja..
 
Tänään tuli kyllä pari kertaa mentyä vähän turhan pieneen rakoon kun akka kirkuu että tosta liittymästä ylös, eiku seuraavasta, eiku... Anteeksi siitä. :beye:

Kyllä taas muisti miksi yleensä kysyn vaan suoraan osotteen ja naputan navigaattoriin. :kahvi:
Jos olit tunnistavinasi itsesi tuosta viestistäni, niin väitän että et ollut sinä. Tuossa ei ollut liittymiä lähelläkään, eli kaveri on saanut päähänsä että vain yhden auton voi ohittaa kerralla. :confused:
 
No kerro toki miten kuvaamasi tilanne ulkoistetaan apukuskille? Joo, olisi tuossa voinut ajaa suosiolla pitkäksi seuraavaan liittymään tai sitten niinkuin minä tein eli pyysin vilkulla tilaa jonka avulla pienen raon sain, mutta takanaoleva varmaan vähän ihmetteli kun ei mentykään seuraavasta rampista ylös.

Ei nyt mennyt ihan ymmärrykseen asti tuo vittuilusi. :smoke:

Edit: mutta ihan tottahan se on (niinkuin tuossa sanoinkin) että parempi ajaa itse niin tulee parempi, ellei ole kuskina samaa tasoa kuin tässä eräässä tv-ohjelmassa. :)

Ei siinä mitään vittuilua ollut.

Sananvalinnoistasi vain sain sellaisen kuvan että "kirkuva akka" oli syypäänä siinä että itse ajoit niinkuin ajoit, eli et välttämättä koe virheitä omiksesi = ulkoistettu virhevastuu sellaiselle, joka ei istu auton hallintalaitteiden äärellä. ;)

Toivottavasti selvensi.
 
Eilen klo 15:30 jälkeen Kehä 3:lla oli kaivinkone ajelemassa ilman kunnon valoja (ei vlkkuviakaan). Ihmettelin että miten voi olla pitkät jonot kummallakin kaistalla mutta syy selvisi parin km jälkeen. Kuka järjen jättiläinen lähtee tollasella kehälle, varsinkin juuri kun iltapäiväruuhka on alkamassa.

Myöhemmin kuulin radiosta onnettomuudesta, mutta en tiedä oliko ko. kaivuri siinä osallisena.
 
Yksi entinen työkaverikin mainitsi kuinka tyttöystävä oli pakottanut ajamaan salon läpi mp:llä 180km/h huutamalla että kuski ajeli hitaanpuoleisesti. Eihän siinä sitten enää ollut muita vaihtoehtoja..

Tämä on käsittääkseni ihan normaali toimenpide, puhutaan nyt kuitenkin Salosta.
 
Automaattisesti himmenevä taustapeili on omassa autossa ainakin niitä kätevimpiä varusteita. Se vielä himmenee asteittain riippuen ulkoilman valoisuudesta. Vielä kun himmenisi myös päivällä jos aurinko paistaa suoraan takaa peilin kautta silmiin.

Eikös sen pitäisi himmettä sitten kun takanatulijan valot heijastuu siihen? Näin ainakin itellä ollu. Sama kuskin sivupeilin kanssa.
 
Jepjep, näkyi tuossa iltapäivällä kun lumipaska kunnolla alkoi pari peräpäästä pimeätä kotteroa ja useampi auto jossa oli kyllä löydetty ne etusumuvalot mutta ei takasumareita? ei voi ymmärtää.
Varmaan syynä on se, että monessa autossa etusumarit laitetaan jostain viiksen rullasta päälle (sanotaan nyt asento 1) ja samasta rullasta se toinen pykälä (asento 2) kytkee lisäksi takasumarit päälle. Eihän tuo mikään käypä selitys ole, mutta kun tuolla on liikenteessä kuskeja, joille jo takavalojen toiminta (toimimattomuus) menee yli hilseen, niin...
Jos vasemman kaistan tukkijat ärsyttää, niin hieman kyllä ihmetyttää ne jotka ei siellä uskalla ajaa. Tänään tuli Volvo motarilla ohi ja olisi ihan hyvin voinut pidempäänkin siellä vasemmalla kaistalla ajaa, eikä tunkea roiskimaan sitä kuraa. Takaa ei ollut kuitenkaan kukaan tulossa, kummallakaan kaistalla. Noin viiden sekunnin jälkeen Volvo ohitti seuraavan auton ja tunki vielä pienempään väliin, jossa vietti seuraavat kaksi sekuntia, kunnes piti taas ohittaa. Ei voinut kuin naureskella touhulle.
Tätä seuraa siitä, kun joku on päättänyt tai kuullut oman ajotapansa olevan oikein, eikä ymmärrys riitä käsittämään, että järkevin tapa toimia vaihtelee tilanteen mukaan. Oletan, että nämä sankarit ovat samoja tyyppejä, jotka ajavat maantiellä 85 km/h, oli rajoitus sitten 100km/h, 80km/h, 60km/h tai tietyöalueen 40km/h.
 
Eikös sen pitäisi himmettä sitten kun takanatulijan valot heijastuu siihen? Näin ainakin itellä ollu. Sama kuskin sivupeilin kanssa.
Varmaan @pmatil2 tarkoitti sitä, että takanatulijan valojen aikaansaama tummennustaso on riippuvainen ympäristön valoisuudesta. Jos ulkona on aavistuksen hämärää, peili himmenee aavistuksen. Jos ulkona on hyvin pimeää, peili himmenee reilusti. Olen kyllä siinä käsityksessä, että automaattisesti himmenevät peilit toimivat aina näin. Vertailevat valon määrää edestä/takaa ja tämän perusteella himmenevät tarpeen mukaan.
 
Varmaan @pmatil2 tarkoitti sitä, että takanatulijan valojen aikaansaama tummennustaso on riippuvainen ympäristön valoisuudesta. Jos ulkona on aavistuksen hämärää, peili himmenee aavistuksen. Jos ulkona on hyvin pimeää, peili himmenee reilusti. Olen kyllä siinä käsityksessä, että automaattisesti himmenevät peilit toimivat aina näin. Vertailevat valon määrää edestä/takaa ja tämän perusteella himmenevät tarpeen mukaan.

Tuskin noinkaan...miksi se peili himmenee jos ulkona edessä alkaa hämärtää?

Miksi siis esim. vastaan tulevien takia taustapeili himmenisi?

Minulla on myös autossa automaattisesti himmenevät peilit, mutta ei ne kyllä vastaantulevia huomioi, ja mietinkin miksi pitäisi kun ei ne häikäise peilistä? :confused:

Eiköhän se sensori, joka osoitettu taaksepäin, mittaa vain kokonaisvaloisuutta siihen suuntaan?
 
Tuskin noinkaan...miksi se peili himmenee jos ulkona edessä alkaa hämärtää?

Miksi siis esim. vastaan tulevien takia taustapeili himmenisi?

Minulla on myös autossa automaattisesti himmenevät peilit, mutta ei ne kyllä vastaantulevia huomioi, ja mietinkin miksi pitäisi kun ei ne häikäise peilistä? :confused:

Eiköhän se sensori, joka osoitettu taaksepäin, mittaa vain kokonaisvaloisuutta siihen suuntaan?
Jos ulkona alkaa hämärtää _ja_ takaa tulee paljon valoa, peili himmenee. Oletettavasti kuitenkin edestä tulevan valomäärän sijaan seurataan ylös tai yläviistoon, vaikka sitä en huomannut postauksessani tarkentaa. Kummasti se himmenevä peili on himmentynyt myös päivällä, kun peilin etupuolella olevan sensorin on kädellä peittänyt. Nykyisessä kulkineessa on ole voinut kokeilla, koska sensori on tuulilasissa, sade- sun muiden sensoreiden kanssa. Edellisessä hopassa etusensori oli peilissä, joten sen pystyi ajossa peittämään. Nykyisessäkin taustapeili himmenee, kun sisävalo on päällä ja ulkona on hämärää/pimeää.

edit:
Miten noi muutes toimii? Varmaan eri tavalla, kuin automaattisesti himmenevät silmälasit kuitenkin? En ole laseissa akkuja, sensoreita tai on/off -nappeja nähnyt :D
 
Viimeksi muokattu:
Jos ulkona alkaa hämärtää _ja_ takaa tulee paljon valoa, peili himmenee. Oletettavasti kuitenkin edestä tulevan valomäärän sijaan seurataan ylös tai yläviistoon, vaikka sitä en huomannut postauksessani tarkentaa. Kummasti se himmenevä peili on himmentynyt myös päivällä, kun peilin etupuolella olevan sensorin on kädellä peittänyt. Nykyisessä kulkineessa on ole voinut kokeilla, koska sensori on tuulilasissa, sade- sun muiden sensoreiden kanssa. Edellisessä hopassa etusensori oli peilissä, joten sen pystyi ajossa peittämään. Nykyisessäkin taustapeili himmenee, kun sisävalo on päällä ja ulkona on hämärää/pimeää.

edit:
Miten noi muutes toimii? Varmaan eri tavalla, kuin automaattisesti himmenevät silmälasit kuitenkin? En ole laseissa akkuja, sensoreita tai on/off -nappeja nähnyt :D

Miksi peili himmenee jos siinä on etusensori, ja kun sen peittää ns. simuloiden pimeää? Pimeässä ainakin itse haluaisin peruuttaessa että peilit on mahdollisimman kirkkaat jotta näkee minne peruuttelee?

Taustapeili tietysti himmenee sisävaloista, jos siitä sensoriin tulee selvästi valoa jonka takia sen kuuluisikin himmentyä.

Itsellä ainoa kulkine jossa tämä on, on BMW vuodelta -96. Siinä on selvä "silmä" peilin ylänurkassa, eikä se ainakaan havaintojeni perusteella "haistele" muualta (edestä) tulevaa valoa. Tietysti sivulta tuleva hajavalo (ympäristön valaistus) kai vähän vaikuttaa, mutta ei niin että olisin sitä edes huomannut. Tehokas taskulamppu on ollut hyvä testityökalu himmentymiseen.

Näitä on ilmeisen monia variaatioita riippuen autosta ja vuosimallista, mutta mikä etu siis voisi olla siinä että peili himmenee joko
a) vastaantulevista valoista?
b) hämärän tullessa?

Kunhan vaan itsekseni mietin :think:
 
Miksi peili himmenee jos siinä on etusensori, ja kun sen peittää ns. simuloiden pimeää? Pimeässä ainakin itse haluaisin peruuttaessa että peilit on mahdollisimman kirkkaat jotta näkee minne peruuttelee?

Taustapeili tietysti himmenee sisävaloista, jos siitä sensoriin tulee selvästi valoa jonka takia sen kuuluisikin himmentyä.

Itsellä ainoa kulkine jossa tämä on, on BMW vuodelta -96. Siinä on selvä "silmä" peilin ylänurkassa, eikä se ainakaan havaintojeni perusteella "haistele" muualta (edestä) tulevaa valoa. Tietysti sivulta tuleva hajavalo (ympäristön valaistus) kai vähän vaikuttaa, mutta ei niin että olisin sitä edes huomannut. Tehokas taskulamppu on ollut hyvä testityökalu himmentymiseen.

Näitä on ilmeisen monia variaatioita riippuen autosta ja vuosimallista, mutta mikä etu siis voisi olla siinä että peili himmenee joko
a) vastaantulevista valoista?
b) hämärän tullessa?

Kunhan vaan itsekseni mietin :think:
Jos etusensori peitetään, mutta takasensoria ei, peili funtsii että ympäristö on pimeä, mutta takaa tulee valoa (päivänvalo) -> himmennyn, jottei kuskia häikäise. Jos molemmat sensorit peitetään, peili funtsii, että on pimeää, muttei mikään takaa häikäise -> ei tarvetta himmentyä.

Etusensorin peittäminen ei siis automaattisesti himmennä peiliä, mutta jos takasensori huomaa selvän eron, peili himmenee. Tämä valon määrien ero määrää himmennystason. Päivänvalossa ero on hyvin suuri, jos etusensori peitetään täysin. Vastaa tilannetta, jossa on pimeää ja takana jollain on lentokoneen laskeutumisvalo takalasissa kiinni.

Huomaathan, että:
1. Tarkensin, että etusensori tutkinee valon määrää ylhäältä tai yläviistosta, ei suoraan edestä.
2. En väitä taustapeilin himmenevän hämärän tullen tai vastaantulijoiden valoista. Väitän, että taustapeili himmenee, jos on hämärää _ja_ takaa tulee tätä selvästi enemmän valoa. Ts. etusensorin lukema < takasensorin lukema. Päivänvalossa molempien sensorien lukema on ~sama. Taustapeili ei himmene edes siitä takalasiin sohivasta Airbusin laskeutumisvalosta, jos on aurinkoinen päivä, koska kaikki sensorit näkevät karkeasti saman määrän valoa. Toisaalta peili ei myöskään himmene täysin pimeällä, jos takasensorikaan ei näe hangesta heijastuvaa kuun valoa kummempaa.

edit:
Ellei kyseisen BMW:n tuulilasissa ole sensoreita, oletko katsonut, ettei taustapeilin etupuolella ole myös sensoria?

Omat kokemukset automaattisesti tummenevista peileistä ovat vm. 2005 ja eteenpäin. Ei ole ollut käsissä vanhempia, aidosti hyvin varusteltuja, autoja. Ne hyvin varustellut vehkeet oli silloin "vähän" eri tuloluokan laitteita :)
 
Viimeksi muokattu:
teppemies on oikeilla jäljillä. Autossani on siis valoisuusanturi esim. ajovalologiikkaa varten ja se on kai siinä tuulilasin yläreunassa tai ehkä kojelaudan etureunassa. Taustapeilin anturi on taas peilipinnan alareunassa eli siihen osuva valo on pakko tulla takaa. Mikäli ulkona on valoisaa, ei peili himmene vaikka anturiinsa tulisi kuinka paljon valoa. Kun ulkona on hämärää, peili himmenee tiettyyn pisteeseen asti jos sen omaan anturiin osuu takanatulevien valot. Pimeällä peili himmenee tarvittaessa täysin jos joku hoonaa perässä niin että valot sojottaa takalasista sisään.

Toisinaan olisi kiva jos peili himmenisi myös päivällä mikäli takaa tulee auringonvalo suoraan peiliä kohti ja näin suoraan silmiin.
 
Pimeässä ainakin itse haluaisin peruuttaessa että peilit on mahdollisimman kirkkaat jotta näkee minne peruuttelee?

Taustapeili tietysti himmenee sisävaloista, jos siitä sensoriin tulee selvästi valoa jonka takia sen kuuluisikin himmentyä.

Muita virhekäsityksiä tuossa jo oiottiinkin, mutta tähän vielä toteaisin yhden himmentyvän peilin jälkiasentaneena, että ainakin kyseisessä autossa peilille menee tieto sekä sisävalojen päällä olosta että peruutusvaihteesta. Sisävalot eivät himmennä peiliä ja samoin peruutusvaihteen kytkeytyessä peili kirkastuu valoantureista piittaamatta.
 
Jahas tämähän menikin mielenkiintoiseksi, ihmettelen kyllä välillä tätä kun aina ei tule ilmoitusta vaikka viestiä lainataan?

Aikaisemmin teppemies siellä vastailikin mutta nyt tuli vasta ilmoitus kun meisseli lainasi myös viestiäni :confused:

Ellei kyseisen BMW:n tuulilasissa ole sensoreita, oletko katsonut, ettei taustapeilin etupuolella ole myös sensoria?

Omat kokemukset automaattisesti tummenevista peileistä ovat vm. 2005 ja eteenpäin. Ei ole ollut käsissä vanhempia, aidosti hyvin varusteltuja, autoja. Ne hyvin varustellut vehkeet oli silloin "vähän" eri tuloluokan laitteita :)

Tuossa bemarissa ei tosiaan ole sadetunnistista eikä muutakaan sensoria lasissa. Rupesi niin kiinnostamaan että heti huomenna menenkin katsomaan tarkemmin tuota systeemiä, en (tietysti) ole koskaan katsonut taustapeilin etupuolelle :D. Hemmetti vaan kun pitikin tuolla japanin ihmeellä tulla töistä niin ei pääse heti testaamaan ja katselemaan :D

/OT
Ja juu varmaan on herättänyt aikanaan vuonna -96 kateutta tuollainenkin baijerilainen, kaikki sähköllä peilit, ratti, penkit, kattoluukku jne. ja tuo muistiominaisuus on mukava, kaupunkiajossa ajelen selkänoja suht. pystyssä mutta pitkällä matkalla vaan painaa napista niin nahkapenkistä tulee nahkasohva taakse kallistettuna, ratti laskee syliin ja peilit säätyy samalla, vakkari päälle ja katselee vaan eteenpäin :D :tup: Ehdoton lisävaruste ja toimii myös avainmuistin kanssa jos "hallitus" on pienempi (tai miksei isompikin :D) kuin kuski yleensä, saa ohjelmoitua niin että riippuen kenen kaukolla ovet avataan niin auto säätää automaattisesti ratin, peilit ja penkin valmiiksi muistiin säädettyjen asetusten mukaan :tup:

Palaan asiaan kun käyn huomenna katselemassa tuota autoa, onhan se nyt mielenkiintoista kun voi olla että tuon ajan tekniikka on aivan erilaista kuin mistä te puhutte, teppemiehenkin kokemuksista verraten 96->05 niin on siinä aika paljon tekniikka kehittynyt (jos atk-puoleen vertaa) :D

Hieman offtopicia sivuamme mutta laitetaas melkein otsikon mukaista asiasisältöä:

9-tien nopeusrajoitukset, hemmetti 80 rajoitukset olleet viime päivinä tampereelta siitamaan asti, ja sitten satasta. Ilmeisesti keli aina paranee tuossa kohdin kun mennään kohti pohjoista :vihellys:

Soitin siitä tiistaina jo tienkäyttäjän linjallekin, seuraavana päivänä oli muuten satanen koko matkan, mutta orivedeltä tampereen suuntaan ohituskaistan jälkeen 70km/h yksi tolpanväli :wtf: Sitten taas satasta.

No eilen oli palattu samaan 80km/h tuo väli, ja lisäksi tuo hemmetin 70 pätkä, johan on taas järkeä päässä :tdown:
 
Kyllä taas meni ukolla ihonalle kun menin ohi, paappa ajeli volvo ecotdi:llä 40 tiellä mittarin mukaan 35, no menin bussikaistan kautta ohi ja kappas kaasupoljin löytyi juuri samalla hetkellä. No itsellä sen verran pieni vaihde päällä että ohi pääsin helposti ja jäin ajelemaan mittarin mukaan 46km/h ja paappa aivan perseessä kiinni. Siinä mentiin varmaan 2km ja yhdessäkään risteyksessä tai kaistan vaihdossa tämä seniili kyrpä ei vilkkua osannut näyttää ja roikkui alle metrin päässä puskurista koko ajan vaikka ohikin olisi päässyt ja kun käännyin liikkeen pihaan meni ohi torvi soiden, tärkeintä oli hänelle näyttää ettei ohi saa mennä, viis väliä muista liikennesäännöistä.
 
Kyllä taas meni ukolla ihonalle kun menin ohi, paappa ajeli volvo ecotdi:llä 40 tiellä mittarin mukaan 35, no menin bussikaistan kautta ohi ja kappas kaasupoljin löytyi juuri samalla hetkellä. No itsellä sen verran pieni vaihde päällä että ohi pääsin helposti ja jäin ajelemaan mittarin mukaan 46km/h ja paappa aivan perseessä kiinni. Siinä mentiin varmaan 2km ja yhdessäkään risteyksessä tai kaistan vaihdossa tämä seniili kyrpä ei vilkkua osannut näyttää ja roikkui alle metrin päässä puskurista koko ajan vaikka ohikin olisi päässyt ja kun käännyin liikkeen pihaan meni ohi torvi soiden, tärkeintä oli hänelle näyttää ettei ohi saa mennä, viis väliä muista liikennesäännöistä.

Joku tulee perseeseen roikkumaan niin liinat kiinni.
Saavat sitten ihmetellä että paljonko taas tötöily maksaa.
 
Paitsi että jos ilman selvää syytä vetää liinat kiinni, tulee edellä ajavan maksettavaksi.
 
Paitsi että jos ilman selvää syytä vetää liinat kiinni, tulee edellä ajavan maksettavaksi.

Milläs todistat ettei edellä menevällä ollut syytä jos nuohoat niin lähellä että näet ehkä sen takalasin :think:

"Tuolta oli koira juoksemassa tien yli mutta onneksi se sit vaihto suuntaa ettei jäänyt alle ja selvittiin peltivahingoilla" :D
 
No juu, tosin luulen että siinä tapauksessa menee molempien maksettavaksi, jos selvää syyllistä ei voida osoittaa.
 
No juu, tosin luulen että siinä tapauksessa menee molempien maksettavaksi, jos selvää syyllistä ei voida osoittaa.

Minä luulen että peräänajaja maksaa aina jos edellä menevällä on pätevä syy jarruttaa (=takanatuleva on syyllinen) :)
 
Pikkuötököitä ei pidä väistää muutenkaan.

Onhan tästä tasaisin väliajoin keskusteltu ja jopa pari oikeuden päätöstäkin on tainnut löytyä aikanaan muron puolella. Tldr on jotakuinkin että täysin mahdollista että edellä ajava maksaa jos kunnolla perseilee.

Minä muistan "säännön" niin että koiraa pienempää ei väistetä, lähdettä ei kyllä ole mistä se on päähän jäänyt :think:

Ite tulee kyllä huomautettua jarrulla mutta en ole kertaakaan ketään perään saanut vielä.

Jos haluaisi niin manuaalilla satkun vauhdeista käppäri ylös ja vaihde kakkoselle niin toimii varmaan jarruja paremmin :D
 
Ite tulee kyllä ennemin painettua se oikea poljin lattiaan jos joku jää luukkuun nuohoamaan. Jos senkin jälkeen roikkuu puskurissa niin kokeillaan sitten sitä keskimmäistä poljinta...
 
Jos haluaisi niin manuaalilla satkun vauhdeista käppäri ylös ja vaihde kakkoselle niin toimii varmaan jarruja paremmin :D

*Krunts* ja laatikko porsii.

Mutta joo, itse yhdistän lasinpesun, vaihde pienemmälle, jarrutus ja täyskiihdytys peräjälkeen.. On muuten jännä paniikki takanatulijalla sen seurauksena. Ensin menee näkö, sitten kun saa lasin puhtaaksi loistaa edessä jarruvalo ja kun on on roikkuja saanut jalan jarrulle, olen jo minä pienemmän vaihteen turvin kaasuttanut menemään. Jopa taksikuskit on lopettanu perseessä roikkumisen yleensä ton jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom