Mikä kannettava minulle -lirpake

Etsinnässä kannettava työmatkusteluun.

Vaatimukset:
- akkukesto väh. koko työpäivän
- 15"
- Windows
- mattapintainen näyttö
- kevyt
- max 500€
Käyttötarve: sähköposti, selain, kevyt Office

Samsung Galaxy Book4 15,6" -kannettava, Win 11 (NP750XGK-KS1SE) 399,00
Luulen että tämä tarjouskone olisi ajanut asian, mutta löytyykö jotain yhtä hyvällä akkukestolla, mutta mattanäytöllä?
Tuo Samsung vaikuttaa hyvältä jos budjetti on 400€, yllättävän nopea oli tuossa oleva uusi Intel® Core™ 3 Processor 100U. Verrokkina oma Ryzen 7 7840Hs, .cpubenchmark.net:in mukaan yhden ytimen suorituskyky on lähes sama 3760 vs 3773. Multithread Rating tosin Ryzenissä 2x enemmän.
Vahva suositus tälle, ale hinta oli 699€. Yhtenä verrokkina edelle linkitetty Asus Vivobook 679€.
Pelkästään prossun takia ottaisin Lenovin 20€ suuremmalla hinnalla, alla benchmarkkeja.

Lenovo AMD Ryzen™ 7 8845HS -prosessori
- Multithread Rating: 28 706
- Single Thread Rating: 3762
Asus AMD Ryzen 5 7430U .prosessori
- Multithread Rating: 15176
- Single Thread Rating: 2905

Lenovo siis lähes tuplasti paremmmat Multithread pisteet, lisäksi RAM on DDR5 vs Asuksen DDR4. Vaikka ei mitään kovin raskasta tekisi niin onhan se kiva kun kaikki toimii nopeasti. Lenovossa riittää potkua moneksi vuodeksi peruskäytössä ja jos jotain video editointia harrastaa niin ehdottomasti noista Lenovo, siinä on vielä se NPU (tekoälykiihdytin) joka nopeuttaa huomattavasta kuva. ja videoeditointia, mikäli ohjelmisto tukee sitä.

AMD Ryzen 7 8845HS Benchmark
AMD Ryzen 5 7430U Benchmark
Vastaan omaan viestiini kun huomasin että on taas harhaanjohtavia nimeämisiä. Ihan ok prossu tuo Ryzen 7 8845HS, mutta huomasin kun itellä on Ryzen 7 7840HS niin se on näköjään nopeampi useimmissa tapauksissa, vaikka voisi luulla jotain muuta, cpubenchmark.net sivuston benchmarkkeja:
Multithread Rating:
Ryzen 7 7840HS: 28 808
Ryzen7 8845HS: 28 686
Single Thread Rating:
Ryzen 7 7840HS: 3773
Ryzen7 8845HS: 3757

Tuolla kanssa tarkempaa vertailua:
AMD Ryzen 7 8845HS vs Ryzen 7 7840HS: performance comparison

Vanhempi 7840HS selkeästi nopeampi APU, tosin erot aika marginaalisia, ainoa missä selkeästi parempi oli 8845HS niin joku "Photo processing", mutta ei nyt niin valtavaa eroa, johtui varmaan tehokkaammasta NPU:sta, mistä jossain tilanteissa hyötyä, mutta varmaan aika harvoin. Sama näytönohjain molemmissa ja 8845HS:ssä tehokkaampi NPU ja muuten hieman hitaampi jostain syystä, vissiin pyritty tekemään vähemmän virtaa kuluttava, mutta jos siinä 500-1000€ hintaluokassa etsii läppäriä niin voi mahdollisesti löytää halvemmalla sen vanhemman 7840HS:n mikä käytännössä nopeampi kuin se uudempi, käytännön tasolla ei varmaan juuri eroja ole, kuhan laitoin omia havaintojani.

Tuo Samsung vaikuttaa hyvältä jos budjetti on 400€, yllättävän nopea oli tuossa oleva uusi Intel® Core™ 3 Processor 100U. Verrokkina oma Ryzen 7 7840Hs, .cpubenchmark.net:in mukaan yhden ytimen suorituskyky on lähes sama 3760 vs 3773. Multithread Rating tosin Ryzenissä 2x enemmän.

Vastaan omaan viestiini kun huomasin että on taas harhaanjohtavia nimeämisiä. Ihan ok prossu tuo Ryzen 7 8845HS, mutta huomasin kun itellä on Ryzen 7 7840HS niin se on näköjään nopeampi useimmissa tapauksissa, vaikka voisi luulla jotain muuta, cpubenchmark.net sivuston benchmarkkeja:
Multithread Rating:
Ryzen 7 7840HS: 28 808
Ryzen7 8845HS: 28 686
Single Thread Rating:
Ryzen 7 7840HS: 3773
Ryzen7 8845HS: 3757

Tuolla kanssa tarkempaa vertailua:
AMD Ryzen 7 8845HS vs Ryzen 7 7840HS: performance comparison

Vanhempi 7840HS selkeästi nopeampi APU, tosin erot aika marginaalisia, ainoa missä selkeästi parempi oli 8845HS niin joku "Photo processing", mutta ei nyt niin valtavaa eroa, johtui varmaan tehokkaammasta NPU:sta, mistä jossain tilanteissa hyötyä, mutta varmaan aika harvoin. Sama näytönohjain molemmissa ja 8845HS:ssä tehokkaampi NPU ja muuten hieman hitaampi jostain syystä, vissiin pyritty tekemään vähemmän virtaa kuluttava, mutta jos siinä 500-1000€ hintaluokassa etsii läppäriä niin voi mahdollisesti löytää halvemmalla sen vanhemman 7840HS:n mikä käytännössä nopeampi kuin se uudempi, käytännön tasolla ei varmaan juuri eroja ole, kuhan laitoin omia havaintojani.

Tämä onkin mielenkiintoista, mutta ehkä asiaa selittää nuo prossujen TDP:t, 7840HS on 54W, 8845HS 45W, kellotaajuudet näyttää olevan samat noissa base clock 3.8GHz ja Turbo 5.1 GHz. Tehoa voinee siis saada lisää virrankukutuksen kustannuksella. Ja jottei noi nimet olis liian selkeitä, niin sitten on vielä 8840HS prossu joka on jotakuinkin 28W TDP versio 8845HS:tä, se ottaa taas selkeästi selkään noilta molemmilta malleilta.

Varmaan noissa benchmarkeissa tulee eroa sen suhteen missä laitteissa testit on ajettu, valmistajat kun voivat optimoida prossun TDP:tä pienemmäksi jos näin päättävät niin tulokset voi vaihdella sen mukaan miten laitevalmistaja on päättänyt laitettaan optimoida.

Piti nyt oikein mielenkiinnosta ajella Basemarkin testi omalla koneella ja mä sain tällä 8845HS Yoga Prolla CPU Markiksi (Lenovo Vantagen) normaalilla tehotilalla 24795 ja Extreme performance modessa 30213.
Single thread tulos ensimmäisessä ajossa 3863 ja toisessa 3885. Molemmat testit ajettu Windowsin virta-asetukset parhaalla suorituskyvyllä mutta ero sitten tuosta Vantagen profiilista.

Tulosten ero oli 3D puolella vielä suurempi kun pisteet nousi 3D Graphics Markissa (joka käytti tota koneen RTX:ää) 2404 -> 11012, eli teho/tuuletinprofiililla on merkitystä ainakin tässä koneessa :D

Tulos vahvistais sitä että heiluntaa on koneiden välillä ja ainakin tällä lenovolla saa keskimääräisen yläpuolella olevia tuloksia kun vaan vääntää asetukset sinne Performance-puolelle. Jos taas ei käännä niin sitten ottaa suorituskykykin osumaa aika kovasti.

Edit: vertailusivustoilla toki yleensä yksittäiset vaihtelut häviää sinne massaan, mutta veikkaisin että tämä nykytrendinä oleva pitkän akunkeston tavoittelu voi selittää eroa tuloksissa.

Kumpi mieluummin vai joku muu ihan maks 700€ budjetilla (tekstinkäsittely, kevyt kuvankäsittely ja satunnainen graafinen suunnittelu):

Jälkimmäisessä parempi näyttö, mutta miten muuten vertautuvat? Hyvä akku taitaa olla molemmissa.

Kumpi mieluummin vai joku muu ihan maks 700€ budjetilla (tekstinkäsittely, kevyt kuvankäsittely ja satunnainen graafinen suunnittelu):

Jälkimmäisessä parempi näyttö, mutta miten muuten vertautuvat? Hyvä akku taitaa olla molemmissa.
Yoga Prossa ei ole tekoälyä. Miten vertasit näytöt?

Ideapadi on ARM kone joten sillä ei ihan kaikkea välttämättä pyöritellä.

Noita Yoga Pro:ita taitaa olla alle 25 kpl enää eli lienee aika painaa nappia jos on pitempään pohtinut, kuten minä.

Screenshot 2025-04-11 150948.png

Tuossa luki vaikka kuinka pitkään "100+ kpl tilattavissa", sitten "50+ kpl" ja itse painoin nappia pari päivää sitten kun luki "25+ kpl". Nyt enää "tilattavissa". Ja tarjoushan on muutenkin loppumassa 13.4. elikkäs parin päivän päästä.

Asiantuntijamielipiteitä vailla. 12v pojalle peliläppäri hakusessa. Budjetti max 1500e ja fortniteähän tuo pelailis. Läppäri siitä syystä, että asuu viikko-viikko systeemillä isän ja äidin luona.

Asiantuntijamielipiteitä vailla. 12v pojalle peliläppäri hakusessa. Budjetti max 1500e ja fortniteähän tuo pelailis. Läppäri siitä syystä, että asuu viikko-viikko systeemillä isän ja äidin luona.
Muutama ehdotus lisää.
Laadukas ja jämäkkä kone jossa on tehoa oikein hyvin, mutta hintaakin on vähän enemmän.
Lenovo Legion Slim 5, Ryzen 7 8845HS / 16GB / 512GB / RTX4060 1399€

Tai sitten selkeästi edullisempi kone, joka sekin on ihan pätevä laite mutta maksaa 600 euroa vähemmän.
Lenovo LOQ 15IAX9, i5-12450HX 16GB 512GB RTX 4050 799€

Vielä päälle outletista muutama laadukas yksittäiskappale jotka menee kuitenkin budjettiin.
Tämä on laadukas ja jämäkkä laite, samaa tasoa kuin Lenovo Legion.
Asus ROG Strix G16, i9-14900HX 16GB 1TB RTX4060 1193€

Ja kaksi pienempää ja kevyempää 14" mallia OLED-näytöllä.
OMEN Transcend Laptop 14, Core Ultra 7 155H, 16GB, 1TB, RTX4060 1279€
Asus Zenbook Pro 14 OLED, i7-13700H, 16GB, 1TB, RTX4060 1338€

Onko jengi tilaillu jenkeistä läppäriä? Dollari heikentynyt ja siellä tuntuu olevan hintataso näiden kanssa alempana, niin käväisi mielessä. Vai tuleeko tullien yms. kanssa yhtälö epäedulliseksi?

Ostin aikoinaan Saksasta ja sen kanssa olin tosi tyytyväinen vaikka näppäimistö hieman erilainen.

Normaaliaikana USA:sta toimitettuun tilaukseen lisätään Suomessa 25,5 % arvonlisäveroa, mutta ei tullia. Nykyisen "tullisodan" aikana tilannetta ei voine ennakoida.

Onko jengi tilaillu jenkeistä läppäriä? Dollari heikentynyt ja siellä tuntuu olevan hintataso näiden kanssa alempana, niin käväisi mielessä. Vai tuleeko tullien yms. kanssa yhtälö epäedulliseksi?

Ostin aikoinaan Saksasta ja sen kanssa olin tosi tyytyväinen vaikka näppäimistö hieman erilainen.
Minulle se syy olla ostamatta läppäri ulkomailta on juurikin skandinäppiksen puute. Läppäreissä ei käsittääkseni voi yksittäisiä näppäimiä vaihtaa vaikka toki tarroja voi alkaa kiinnitellä näppäimien päälle mutta ilmeisesti joutuisi kiinnittämään aika moneen näppäimeen...?

Ja tietty USA:sta tilatessa pitää vielä ostaa virtalähde kai uusiksi, -kö? Vai toimiiko virtalähde mutta pitää vain ostaa sopiva välikaapeli virtalähteen ja seinän väliin?

Minulle se syy olla ostamatta läppäri ulkomailta on juurikin skandinäppiksen puute. Läppäreissä ei käsittääkseni voi yksittäisiä näppäimiä vaihtaa vaikka toki tarroja voi alkaa kiinnitellä näppäimien päälle mutta ilmeisesti joutuisi kiinnittämään aika moneen näppäimeen...?

Ja tietty USA:sta tilatessa pitää vielä ostaa virtalähde kai uusiksi, -kö? Vai toimiiko virtalähde mutta pitää vain ostaa sopiva välikaapeli virtalähteen ja seinän väliin?

Virtalähteet on käsittääkseni nykyään kaikki hakkurilähteitä, jotka hyväksyvät 100-250V sisään, joten toimivat kunhan johto on vaihdettava (ja näin on lähes aina)

Mutta näppäimistö on tietysti hankala. Olen itse joskus Saksalaista näppistä käyttänyt Suomalaisilla asetuksilla, kun sitä harvemmin tarvitsee katsella. Jenkkinäppiksen ongelma on enter näppäimen erilainen muoto ja näppäinten eri määrä, joka ainakin mulla aiheuttaa sitten enemmän ongelmia.

Virtalähteet on käsittääkseni nykyään kaikki hakkurilähteitä, jotka hyväksyvät 100-250V sisään, joten toimivat kunhan johto on vaihdettava (ja näin on lähes aina)

Mutta näppäimistö on tietysti hankala. Olen itse joskus Saksalaista näppistä käyttänyt Suomalaisilla asetuksilla, kun sitä harvemmin tarvitsee katsella. Jenkkinäppiksen ongelma on enter näppäimen erilainen muoto ja näppäinten eri määrä, joka ainakin mulla aiheuttaa sitten enemmän ongelmia.
Saako jenkkinäppiksessä ä ja ö kirjoittamalla peräkkäin ¨ ja a/o? Ehkä sen kanssa voisi elää jos ei tarvitse suomenkielistä romaania kirjoittaa. Tai sitten ei... Ja sitten ruotsalainen å siihen päälle.

Tässä jo pari päivää selaillut eri verkkokauppoja läppäriä etsien, mutta vaikuttaisi olevan melkoinen savotta löytää tuolta hyvä kone kun ymmärrys ei ole ihan ajan tasalla. Olisiko asiantuntijoilla hyviä ehdotuksia läppärille joka tulisi lähinnä peruskäyttöön ja leffojen katseluun. Budjettina sellainen 500€-600€

Muutamia nostoja joita olen katsellut

Asus Vivobook Go 15 OLED 15,6" L1506FA

Asus Vivobook 15 X1504 i3-12/8/128/IPS 15,6" kannettava

Asus Vivobook 16 15,6" D1605YA-MB581W

HP Laptop R7/16/512 15,6" kannettava

Kannattaako näitä harkita vai onko jotain vaihtoehtoisia parempia samassa hintaluokassa?

Statistiikka

Viestiketjuista
274 523
Jäsenet
77 204
Uusin jäsen
ownaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom