Mikä kannettava minulle -lirpake

Katsoisin halvimpia 4000-sarjan näyttiksellä olevia koneita. RTX 2050:lla olevia koneita löytyy päivästä ja tarjouksista riippuen noin 600 eurolla, mutta siinä on tehoa niin paljon vähemmän, että pelitehot tippuu paljon enemmän kuin hinta. Youtubesta on hyvä katsoa miten mieleiset pelit milläkin näyttiksellä pyörii, prossu ei pelitehoihin käytännössä vaikuta. Pitää aina vaan katsoa että on samat näyttiksen watit testeissa kuin mitä on koneessa jota harkitsee, 40w vs 105w tekee ison tehoeron vaikka itse grafiikkapiiri olisi sama.

Tässä pari ok tasoista vaihtoehtoa budjettiin.
Lenovo LOQ 15IAX9 i5-12450HX/24GB/512GB/RTX 4050 105w 849€
Acer Nitro 16 Ryzen 7 8845HS/16GB/512GB/RTX 4050 140w 899€

Ja mustana hevosena myös ei-peliläppäri outletista. Jäähdytys ja sen myötä näyttiksen tehot jää hiukan pelikannettavista, mutta 120Hz OLED-näyttö ja yleinen laatu on paljon parempaa.
Asus Vivobook Pro 16 K6602 i9-13900H, 16 Gt, 1 Tt, RTX 4050 899€
Kiitos ehdotuksista. Tuota Acerin Nitroa olinkin vähän zoomaillut. Jostain syystä vaan Acerista vähän negatiivinen mielikuva läppärivalmistajana. Onko tässä mitään perää vai onko mielikuvani ihan tuulesta temmattu? :D

Mitenkäs nuo OLEDit ns. hyötykäytössä ja tekstin työstämisessä? Olen ymmärtänyt, että teksti voi vähän suttaantua verrattuna muihin teknologioihin? Onko burn in ongelma?

Hyötykäyttö kuitenkin menee pelaamisen etusijalle tämän hankinnan kohdalla, mutta jos jonkinlaista suorituskykyä saisi tällä budjetilla peleihinkin, niin se olisi hyvä lisä.

Edit: mitä nyt googlaimalla itse yrittänyt tutkia tuota Asusta, niin omaan silmään pistää nuo ”not intended for gaming”-maininnat arvelluttaa, eli onko jo lähtökohtaisesti sellainen, että on alimitoitettu?
Epäilen liittyvän siihen että läppärin ohuus/pienuus/sirous asettaa lisähaasteita saada tarpeeksi tehoa peleille ettei läppäri ylikuumene. Siksi itse, kun olen peliläppäreitä etsinyt, olen mieluummin hakenut just edes vähän paksumpaa peliläppäriä jotta sisällä olisi enemmän tilaa kunnon tuuletukselle.

Mielestäni minun nykyinen pari vuotta vanha 16-tuumainen Lenovo Legion 7 (82N6) on just aika passeli, ei niitä ohuimpia ja pienimpiä joten pysyy pelatessa tarpeeksi viileänä ja tarjoaa tarpeeksi tehoa, mutta kuitenkin tarpeeksi pieni jotta sitä voi kannettavaksi kutsua ja sen voisi kuvitella ottavansa mukaan reppuun.

Sitä edeltänyt ikivanha ASUS ROG G75VW (17,2") oli toista luokkaa, aivan järkyttävän iso ja painava. Sen iso näyttö oli tarpeeksi iso ettei yleensä kaivannut ulkoista monitoria edes pelailuun, mutta oli se kyllä järkyttävän kokoinen ja painava, verrattuna jopa tähän nykyiseen Lenovo Legion 7:aan. Ei sellaista enää mielellään, vaikka noin muuten kyllä tykkäsin kyseisestä ASUS:ta, eikä sen koko muulloin häirinnyt kuin jos tuli tosiaan tarve saada se mahtumaan reppuun (= ei mahdu normaalireppuihin, jouduin ostamaan sitä varten extrasuuren läppärirepun).

Löytyy kaikista erillisnäyttiksen omaavista kannettavista, mutta tarkentaisin sen verran että poislukien valmistajan määrittelemät ulkoisen näytön portti/portit menee iGPU kautta.
Tämä nyt ei muuten vaikuta normaaliin toimintaan mutta jos haluaa esim. G-Sync tuen ulkoiselle näytölle niin pitää tarkistaa mihin porttiin piuha pitää laittaa
Voi olla jutut muuttuneet mutta pari vuottai takaperin muistan tavanneeni jotain Youtube-videota missä tuota tutkittiin etteivät kaikki edes peliläppärit ole tuon suhteen tasavertaisia. Joillakin kaikki grafiikka meni iGPU kautta sisäisellä näytöllä (siitäkin huolimatta että oli asetettu käyttämään erillisnäyttistä) joka aiheutti että ulkoista monitoria käyttämällä sai peleissä parempia FPS-lukemia kuin saman läppärin sisäisellä näytöllä.

Saattaa sitten olla vanhaa tietoa...

EDIT: Taisi olla tämä kolme vuotta vanha video, joka antoi ymmärtää etteivät suinkaan kaikki erillisnäyttiksen omaavista läppäreistä tarjoa mahdollisuutta disabloida Optimus kokonaan, mutta jos oikein sinua ymmärsin, kaikissa nykyisissä erillisnäyttiksen omaavissa läppäreissä se on mahdollista?

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Jäsenet
77 376
Uusin jäsen
3dayoperation

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom