Mikä auto minulle?

Superb on varmasti yksi vaihtoehto, mutta DSG vie ostohaluja. Passat GTE luultavasti on tarpeeksi tilava, mutta onko järkivalinta?
Omien havaintojen mukaan noissa plugarien lootissa on ollut enemmän ongelmia kuin tavallisten polttiksien. Onhan se rakenteeltaankin monimutkaisempi, kun plugarissa se ei ole kaksoiskytkinlaatikko vaan kolmoiskytkin, kun sille sähkövoimalinjalle on oma kytkimensä. Että jos tältä pohjalta lähtee miettimään, niin ennemmin ottaisin tuon Superbin jossa esim ison dieselin ja/tai nelivedon kanssa on se DQ250 joka on pisimpään ollut kehityksessä noista laatikoista.
 
Omien havaintojen mukaan noissa plugarien lootissa on ollut enemmän ongelmia kuin tavallisten polttiksien. Onhan se rakenteeltaankin monimutkaisempi, kun plugarissa se ei ole kaksoiskytkinlaatikko vaan kolmoiskytkin, kun sille sähkövoimalinjalle on oma kytkimensä. Että jos tältä pohjalta lähtee miettimään, niin ennemmin ottaisin tuon Superbin jossa esim ison dieselin ja/tai nelivedon kanssa on se DQ250 joka on pisimpään ollut kehityksessä noista laatikoista.
Mitä katselin Passatin voimalinjaa, niin se sähkömoottori on integroitu suoraan vaihteistoon ilman kytkintä. Mutta siinä on kuitenkin kolmas kytkin mikä erottaa koko voimalinjan etuakselista.
Outoa ettei se riitä että nostaa DSG:n kytkimen ja antaa auton rullata sähkömoottoria pyörittäen.

The electric motor, 6-speed gearbox and disengagement clutch are all integrated into one unit. When possible, the disengagement clutch disengages the powertrain from the driven front axle, allowing the car to coast.
 
Mutta siinä on kuitenkin kolmas kytkin mikä erottaa koko voimalinjan etuakselista
Pitipä oikein tarkistaa ja väärässä tosiaan olin. Kolmas kytkin ei pysty erottamaan sähkömoottoria voimansiirrosta vaan polttomoottorin.

Eli kun ajetaan pelkällä sähköllä niin se kolmas kytkin on auki. Jos polttomoottori osallistuu auton liikuttamiseen, niin tuo kytkin on kiinni.

Olipa tarkka toteutus millainen vain, niin ei tuo ainakaan luotettavampi ole kuin perinteinen kaksoiskytkinvaihteisto koska kytkimiä on kahden sijasta kolme.

Lähde, SSP 538.

The disengagement clutch K0 connects or separates the combustion engine to/from the electric drive motor.

The disengagement clutch K0 is engaged:
-When the electric drive motor V141 starts the combustion engine.
-When the vehicle is being driven by the combustion engine.
-When both power units drive the vehicle.

The disengagement clutch K0 is disengaged when the vehicle is driven exclusively by the electric drive motor.
 
Olipa tarkka toteutus millainen vain, niin ei tuo ainakaan luotettavampi ole kuin perinteinen kaksoiskytkinvaihteisto koska kytkimiä on kahden sijasta kolme.

En noita DSG:n vikoja juuri tunne, mutta toisaalta plugarilla kytkimen ei tarvitse luistaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä kuten polttiksilla ja jos päivittäiset ajot ajetaan enimmäkseen sähköllä niin kuvittelisin että vaihtotapahtumia tulee vähemmän kuin polttiksella, koska sähkömoottori toimii hyvin laajalla kierrosalueella.
 
Passatin DSG ei haittaa mutta Superbin haittaa?
Kyllähän se 6 pykäläinen DSG on ollut varsin toimiva.

Sillä kysyinkin, että onko järkivalinta (DSG:stä huolimatta). Itse en näistä enempää tiedä kuin perinteiset pelottelut hajoavista vaihteistoista. Hyviä vaihtoehtoa muitakin esitetty tilaviksi autoiksi, kiitos niistä.
 
En noita DSG:n vikoja juuri tunne, mutta toisaalta plugarilla kytkimen ei tarvitse luistaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä kuten polttiksilla ja jos päivittäiset ajot ajetaan enimmäkseen sähköllä niin kuvittelisin että vaihtotapahtumia tulee vähemmän kuin polttiksella, koska sähkömoottori toimii hyvin laajalla kierrosalueella.
Näinhän se menee. Valitettavasti volkkarifoorumien perusteella nuo GTE:n lootat ei ole mitenkään erityisen varmatoimisia, enemmän on mielestäni viime aikoina ollut tarinoita niiden hajoamisista kuin perinteisten polttiksien laatikoiden.

Toki otanta on huono ja vääristynyt, tarkan totuuden tietää luultavasti vain konserni itse. Joka tapauksessa, jos DSG ahdistaa niin GTE ei ole kiertotie siihen ahdistukseen.
 
Ja foorumithan kertoo, että GTEhen DSG:n remppa on paljon normi DSG:tä kalliimpi johtuen siitä sähkömoottorista. Eiköhän noi GTEt oo käytettynäkin mm. sen takia puoli-ilmaisia (myyntihinta, hyvitys on sitten varmaan puolet siitä), kuka sellaista aikapommia riesakseen haluaisi paitsi työsuhdeautoilijat/liisarit jos ei oo väliä.
 
Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.
 
Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.

Jep jep... asiasta toiseen, työkaverilla levis uutena ostamansa Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota. Oli käyttänyt muuten marmorilla huollossa, mutta viimeisin huolto Das Autossa eli ei marmorilla. "Unohtivat" vaihtaa DSG öljyt vaikka ois kuulunut ohjelmaan siinä huollossa. Loota porsi siitä seuraavana kuukautena (ois porsinu varmaan ölpät vaihdettunakin), maahantuoja K-Caara ei korvannu mitään (koska ölpän vaihto oli tekemäti) mutta tutkiminen maksoi 2500 €. 20 k€:llä oisivat laittaneet uuden lootan, kaverille sitte suosittelin Konehuolto Siekkistä jotta säästää ja kuntoonkin. Auto lavetilla Helsingistä Maaninkaan, 7000 € + kuljetus tuli maksamaan ja kuntoon tuli.

Sitten pari kk sen jälkeen ajoi motaria 120 km/h ja edellä ajaneesta autonosturista tippui kuopassa tukijalan alle tuleva metri x metri teräslevy minkä päälle kaveri ajoi ja auto lunariin (meni pohjan ali/leikaten rikkoen kaikki maholliset). Sai 30 k€ vakuutuksesta. Tilas uuden Toyota Priuksen 7-paikkasena awd-i hybridinä ja automurheet loppu kuulemma siihen.

DSG=rahamiesten juttuja.
 
Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota
Eikö 3.0 TDI:ssä ole aina momenttimuunnin, kun tone on toisin päin vrt. 2 litrasiin?

Mitä näihin lootiin tulee, niin DQ500 ja DQ381 ovat yleisesti luotettavina pidettäviä lootia. DQ200 kannattaa välttää ja DQ250 varauksella.

Se, että naapurin penan loota porsi, kun ei vaihtanut DSG öljyjä momenttimuunnin lootaan, ei välttämättä ole paras lähde siihen, että mikä on luotettava loota ja mikä ei. Todellinen data löytyy valmistajalta niinkuin aiemmin mainittiin ja foorumeilta voi koittaa kalastella suuntaa. Toki foorumiviestien määrä tulee suhteuttaa automallin myyntilukuihin.
 
250 ja 270 heppaset on S-tronic eli diudikielellä DSG ja vasta se isoin 300hp on kunnollinen ZF, näin lonkalta muistellen.
Autowikissä ainakin listataan vaan tippi kolme litrasen Q5:n alle. A-sarjalaisia on nähtävästi saanut s-tronicilla ja kolme litrasena. Aina oppii uutta :D
 
Se, että naapurin penan loota porsi, kun ei vaihtanut DSG öljyjä momenttimuunnin lootaan, ei välttämättä ole paras lähde siihen, että mikä on luotettava loota ja mikä ei.

Naapurin penasta puheen ollen, pojan ystävän isä myy autohuoltimoille lootaöljynvaihtolaitteita ja öljyjä jne... Futiskentän äärellä kun jutellaan, niin kuulee juttuja. Hänellä kestää nykyiset Seatin ja Skodan (niitä työnantajalla) dsg:t enempikin ajoa. Aiemmin kuulemma ei kestäny vaikka vaihtelikin koko ajan öljyjä demonakin jopa 10 kertaa vuodessa omaan työautoonkin, autoihin tosin tuleekin jotain 60 tkm / vuosi niin sai kuulemma olla 2-3 vuoden kohdalla aika monessa lootaa vaihdatuttamassa. Sano ettei ottas ikinä ittelleen omaksi riesaksi moisia tuomiopäivän vehkeitä.
 
Ei ole itsellä edennyt auton osto sitten viime koeajojen (Leon ST PHEV ja Kia Proceed). Leon taisi tipahtaa pelistä kun toimitusajat tuntuvat olevan todella pitkät tällä hetkellä eikä tuliterän auton ostaminen taida olla lopulta se oma juttu muutenkaan. Proceedejä olen seurannut nyt käytettynä, sellaisen voisi saada järkihintaan takuulla ja pienillä kilometreillä, mutta tuppaavat kaikki olemaan etelä-suomessa. Isommista autoista tuli vastaan myös Opel Insignia ST, noita näyttäisi olevan tuolla 25k€ hintaluokassa jonkin verran tarjolla, pitäisi katsella jos tulee myyntiin lähiseudulle niin pääsisi yhden edes koeajamaan. Jos näiden potentiaalisista ongelmista on joillain tietoa niin saa kertoa. Ei ole vieläkään hirveä kiire asian kanssa niin ehtii käydä vaihtoehtoja läpi ja jos jokin alkaa todella kiinnostamaan niin voi hetken odotella sitä sopivaa yksilöäkin.
 
Jep jep... asiasta toiseen, työkaverilla levis uutena ostamansa Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota. Oli käyttänyt muuten marmorilla huollossa, mutta viimeisin huolto Das Autossa eli ei marmorilla. "Unohtivat" vaihtaa DSG öljyt vaikka ois kuulunut ohjelmaan siinä huollossa. Loota porsi siitä seuraavana kuukautena (ois porsinu varmaan ölpät vaihdettunakin), maahantuoja K-Caara ei korvannu mitään (koska ölpän vaihto oli tekemäti) mutta tutkiminen maksoi 2500 €. 20 k€:llä oisivat laittaneet uuden lootan, kaverille sitte suosittelin Konehuolto Siekkistä jotta säästää ja kuntoonkin. Auto lavetilla Helsingistä Maaninkaan, 7000 € + kuljetus tuli maksamaan ja kuntoon tuli.

Sitten pari kk sen jälkeen ajoi motaria 120 km/h ja edellä ajaneesta autonosturista tippui kuopassa tukijalan alle tuleva metri x metri teräslevy minkä päälle kaveri ajoi ja auto lunariin (meni pohjan ali/leikaten rikkoen kaikki maholliset). Sai 30 k€ vakuutuksesta. Tilas uuden Toyota Priuksen 7-paikkasena awd-i hybridinä ja automurheet loppu kuulemma siihen.

DSG=rahamiesten juttuja.
Jos se oli Land of quattro 3.0 TDI ja alkaen 99 k€, niin silloin sen oli pakko olla isompi Q7. Toisaalta Q7 3.0 TDI Land of quattroissa oli aina 8-vaihteinen Tiptronic (perinteinen ja kestävä momentinmuunnin, ZF 8HP).

Kuitenkin puhuit DSG:stä ja Land of quattrosta, niin silloin sen on oltava Q5, mutta 3.0 TDI olikin 2.0 TDI ja alkaen 99 k€ olikin alkaen 57-61 k€. Alhainen 30 k€ vakuutuskorvauskin sopisi paremmin tuohon halvempaan.

Prius on varmasti huolettomampi. Prius AWD-i on tosin aina 5-paikkainen. Prius+ on 7-paikkainen, mutta siinä taas ei ole AWD-i -nelivetoa. Seitsenpaikkaisuutta ja nelivetoa ei siis saa yhteen ja samaan autoon mihinkään Priusiin.

Mutta joo, DSG voi käydä kukkarolle. Pahin omassa lähipiirissä oli 6v/64 tkm ajettu kaksoisahdettu 1,4 Fabia RS 7-DSG. Mekatroniikka meni sököksi Kivenlahden rampilla, jonka jälkeen pakki ja joka toinen vaihde lakkasivat toimimasta. Korjauslasku oli noin 2,5 k€, mistä kaveri joutui itse maksamaan 800 €. Kaveri kävi kesken korjaamisen ostamassa tuliterän erimerkkisen auton. Hän myi korjatun auton pois, koska se mokoma vei öljyäkin kuin kakstahti, 0,6-1,2 % (1 l/1000 km tai 0,5 l, jos ajoi epänormaalin varovaisesti).
 
Heti hirveet epäilykset, kun ettei voinut olla jne. kun 3.0TDI jne. Työkaverilla nyt vaan tuli 60-80 tkm vuodessa, niin kyllä se Q5:nkin hinta laskee muutamassa vuodessa ku lehmän häntä. Kyseessä oli hinnaston kallein Q5 ns. 99 000 valmiilla Sporttipenkkipaketeilla jne. ja siihen sitte normivarusteet mitä lisäili päälle. Noh oli miten oli, en mä ole varma oliko tuossa DSG mutta kaveri siitä koko ajan puhui ja että se paskoi jne... Ja Q5 3.0TDI ihan saletisti.
 
Olin siinä luulossa, että Q5 oli ainoa Audi joka ei ole ihan paska, mutta vikoja sitten ilmeisesti niissäkin on.
 
Hihnakoneet parempia kuin vanhemmat ketjuvehkeet. DSG nyt on DSG eli kestää todennäköisemmin hyvin huollettuna. Jos on leimat kirjassa (sähköisiä näissä?) kunnossa niin siitä vaan.

Käy ainakin koeajamassa myös tuo tuorein koppanen minihybridi https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12331583 niin pieni on hintaero :)
Näissä olisi vielä pieni hetki tehdastakuutakin jäljellä.
 
Hihnakoneet parempia kuin vanhemmat ketjuvehkeet. DSG nyt on DSG eli kestää todennäköisemmin hyvin huollettuna. Jos on leimat kirjassa (sähköisiä näissä?) kunnossa niin siitä vaan.

Käy ainakin koeajamassa myös tuo tuorein koppanen minihybridi https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12331583 niin pieni on hintaero :)
Näissä olisi vielä pieni hetki tehdastakuutakin jäljellä.
Kiitoksia vastauksesta. Tuossa jälkimmäisessä linkkaamassani oli myös vuosi takuuta, kun oli Volkkarin takuuvaihtoauto. Sen kohdalla erityisesti mietityttää hinta - onko 25k paljon tuollaisesta?

Mutta hyvä idea, että pitää käydä ajelemassa myös tuo uusin malli.
 
Kiitoksia vastauksesta. Tuossa jälkimmäisessä linkkaamassani oli myös vuosi takuuta, kun oli Volkkarin takuuvaihtoauto. Sen kohdalla erityisesti mietityttää hinta - onko 25k paljon tuollaisesta?

Mutta hyvä idea, että pitää käydä ajelemassa myös tuo uusin malli.
Olet oikeassa, en huomannut tuota lisätakuu seikkaa. Itse pidän vähän tyyriinä kun hintaeroa uusikoppaiseen vähemmän ajettuun on niin vähän. Automarkkina on muutenkin ylikuuma ja käytettyjen hinnat eivät juurikaan laske. Siinä ensi vuoden puolella kun automarkkina (ehkä) alkaa taas toimimaan oikein, niin kyllä tuo vanhempi malli nopeammin arvoaan pudottaa.

E: typo
 
Viimeksi muokattu:
Olet oikeassa, en huomannut tuota lisätakuu seikkaa. Itse pidän vähän tyyriinä kun hintaeroa uusikoppaiseen vähemmän ajettuun on niin vähän. Automarkkina on muutenkin ylikuuma ja käytettyjen hintojen hinnat eivät juurikaan laske. Siinä ensi vuoden puolella kun automarkkina (ehkä) alkaa taas toimimaan oikein, niin kyllä tuo vanhempi malli nopeammin arvoaan pudottaa.
Juu jos mahdollista niin ei todellakaan kannata ostaa autoa tällä hetkellä. Käytetyistä vähän ajetuista voi saada melkein uuden hinnan myydessä.
 
Ja foorumithan kertoo, että GTEhen DSG:n remppa on paljon normi DSG:tä kalliimpi johtuen siitä sähkömoottorista. Eiköhän noi GTEt oo käytettynäkin mm. sen takia puoli-ilmaisia (myyntihinta, hyvitys on sitten varmaan puolet siitä), kuka sellaista aikapommia riesakseen haluaisi paitsi työsuhdeautoilijat/liisarit jos ei oo väliä.
Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.

Omasta ruotsin tuonti vm.2017 GTE Passatista hajosi loota 142000km kohdalla viime vuonna. Volkkari/myyjäliike hoiti korjauksen heidän piikkiinsä (mekatroniikan vaihto). Summa tais olla Volkkarilla teetettynä jotain vähän vajaa 5000€. Kolme vuorokautta kesti remppa. Muuta, tässä n.1,5-vuoden omistajuuden aikana, ei ole ollut. On pelannut luotettavasti, on tilava ja mukava taittaa pitkääkin matkaa. Näitä jos itselleen miettii, niin katsoo vain, että on aukoton huoltohistoria. Sama toki pätee kaikkiin muihinkin merkkeihin, jos on vain muutaman vuoden vanhaa autoa ostamassa.
 
DSG nyt on DSG eli kestää todennäköisemmin hyvin huollettuna. Jos on leimat kirjassa (sähköisiä näissä?) kunnossa niin siitä vaan.
Noissa on kummassakin DQ200 johon ei huolto-ohjelmassa ole minkäänlaisia huoltoja, joten mitä leimoja sieltä kirjasta pitäisi etsiä? :confused:
 
Noissa on kummassakin DQ200 johon ei huolto-ohjelmassa ole minkäänlaisia huoltoja, joten mitä leimoja sieltä kirjasta pitäisi etsiä? :confused:
Näissä on ilmeisesti vaihdettu takuuseen öljyjä tietyn vuosimallin autoille, mutta muuten on taas se klassinen "ikuinen kestovoitelu". Mikä siis suomeksi tarkoittaa "max ~200tkm ja uusi loota". :P
 
Noissa on kummassakin DQ200 johon ei huolto-ohjelmassa ole minkäänlaisia huoltoja, joten mitä leimoja sieltä kirjasta pitäisi etsiä? :confused:
Olet muuten ihan oikeassa. Käsi ylös virheen merkiksi. Samoilla kurilla noilla ajetaan vikakoodeihin tai metalliääniin asti :) Silti pidän hyvää huoltokirjaa tärkeänä, varsinkin jos nyt sattuisi osumaan maanantai-kappale alle. Keskon korvausalttius aina vähän nihkeää jos kirjassa puutteita (mm. käytetty öljynlaatu ja määrä).
 
Jälkikasvun ajo-opetusta pitäisi jatkaa, mutta nykyisestä opetusautosta on sähköinen käkkäri rikki, korjaamolle vienti ei kannata ja itse en ala vapaa-aikaani moiseen uhraamaan. Onko suosituksia "kouluautoksi" hintaluokassa 1000 €? Tuore leima ja manuaalilaatikko kun löytyy niin muulla ei paljon väliä. Ihan kiusallani olen miettinyt jotain tällaista Micra
 
Näin talven lähestyessä (etenkin jos asut alueella jossa luminen talvi on enemmän sääntö kuin poikkeus) harkitsisin opetusautoksi jotain takavetoista. Volvot on suurimmalta osin takavetoisia 90-luvun puoliväliin asti, mersuja ja bemareita saa vielä nykyäänkin takavetoisina.

Nimittäin kun oppii ajamaan jollain kevyellä (kevyt peräisellä, eli liialla kaasulla perä lähtee herkästi irti) takavetoisella talviolosuhteissa, niin aika huoletta voi hypätä minkä tahansa auton rattiin sen jälkeen. Toki myös opettajalla itsellään saattaa ressitasot nousta vähän korkeammalle apukuskin paikalla. :p
 
Näin talven lähestyessä (etenkin jos asut alueella jossa luminen talvi on enemmän sääntö kuin poikkeus) harkitsisin opetusautoksi jotain takavetoista. Volvot on suurimmalta osin takavetoisia 90-luvun puoliväliin asti, mersuja ja bemareita saa vielä nykyäänkin takavetoisina.

Nimittäin kun oppii ajamaan jollain kevyellä (kevyt peräisellä, eli liialla kaasulla perä lähtee herkästi irti) takavetoisella talviolosuhteissa, niin aika huoletta voi hypätä minkä tahansa auton rattiin sen jälkeen. Toki myös opettajalla itsellään saattaa ressitasot nousta vähän korkeammalle apukuskin paikalla. :p
Itsellä on ajokokemusta takavetoisista ehkä 1000 km verran, joten tosiaan voisi stressitaso nousta liukkaalla kelillä apparin paikalla istuessa. Kehä I:n nurkilla asutaan, eli on ollut talvia, jolloin ei tarvitse lumikolaan koskea kertaakaan. Muuten laittaisin opetuspolkimen Volvoon, mutta kun se on automaatti.
 
Ois etsinnässä jotain pienillä kuluilla olevaa käyttistä, 1-3k€ luokassa. Ajot varmaan pääosin lyhyttä matkaa kehällä ja muutamia pitempiä reissuja, jos ei saa parempaa autoa niitä varten. Mielellään manuaali, mutta mahdollisimman luotettava peli ois haussa. Budjettia voi toki nostaa, mutta tarkoituksena varmaan on myydä auto pois jo esim. vuoden kuluttua. Itsellä ei oikeen oo tietoa tän hintaluokan peleistä, että mitä kantsis kattoa läpi ja mitkä mallit on havaittu hyviksi. Pienemmät korjaukset varmaan saa tehtyä itse. Noita ranskalaisia täällä vissiin jossain vaiheessa mainostettiin hyvinä peleinä tässä hintaluokassa?

Tarkoitus on aina välillä varmaan myös motarilla käydä.
 
Pitäis auto ostaa ja aikani käytettyjä selatessa sainkin ajatuksen, että ostais aivan uuden. Dacia Sanderoa sais jopa kohtuu rahaan ja 0% korolla, onko tuossa nyt jotain miksi en laittaisi tilausta sisään?
Ainakin arvon syöksyminen. Ostat moisen niin on parempi ostaa se ajatuksella että ajat sen ns loppuun asti itse tai vaihdat ehkä korkeintaan toiseen hinnat sukeltavaan merkkiin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ainakin arvon syöksyminen. Ostat moisen niin on parempi ostaa se ajatuksella että ajat sen ns loppuun asti itse tai vaihdat ehkä korkeintaan toiseen hinnat sukeltavaan merkkiin.

Daciat pitää arvonsa todella hyvin. Ekan sukupolven Logan 11900 uutena ja 5-vuotiaana sai vaihdoissa 6000 € ja 2016 mallin Logan MCV Jubilemium 14900€ uutena ja 5-vuotiaana sai 8000 € vaihdossa (samalla kertaa meni kaksi autoa vaihdossa yhteen uuteen joten ois saanut varmaan yksinään enempi). Heittäkääs muita uusia samankokoisia autoja (joilla ajetaan 15 tkm/vuosi), missä uuden hinta laskee vaan 6000-7000 € viidessä vuodessa... epäilenpä ettei hirveesti ole muuta ku jotain Aygoa tv.
 
Daciat pitää arvonsa todella hyvin. Ekan sukupolven Logan 11900 uutena ja 5-vuotiaana sai vaihdoissa 6000 € ja 2016 mallin Logan MCV Jubilemium 14900€ uutena ja 5-vuotiaana sai 8000 € vaihdossa (samalla kertaa meni kaksi autoa vaihdossa yhteen uuteen joten ois saanut varmaan yksinään enempi). Heittäkääs muita uusia samankokoisia autoja, missä uuden hinta laskee vaan 6000-7000 € viidessä vuodessa... epäilenpä ettei hirveesti ole muuta ku jotain Aygoa tv.
Laske prosentuaalinen pudotus ja vertaile muiden merkkien käytettyihin. Ei tuo nyt niin eeppisen hyvä ole ainakaan mitä olen lähipiirin autojen ostoa ja myyntiä seurannut.
 
Pitäis auto ostaa ja aikani käytettyjä selatessa sainkin ajatuksen, että ostais aivan uuden. Dacia Sanderoa sais jopa kohtuu rahaan ja 0% korolla, onko tuossa nyt jotain miksi en laittaisi tilausta sisään?
Voi kai Daciastakin saada hyvän tarjouksen. Tuo uusin Sandero on ilmeisesti tullut myyntiin 2020. Ajelisihan sillä uudella autolla aika pitkään? Omakin Mondeo on jo 10 vuotta vanha, niin Dacialla vähintään sama? Omia kokemuksia ei kumminkaan Sanderosta ole. Ilmeisesti kumminkin aika tuore auto olisi.
 
Voi kai Daciastakin saada hyvän tarjouksen. Tuo uusin Sandero on ilmeisesti tullut myyntiin 2020. Ajelisihan sillä uudella autolla aika pitkään? Omakin Mondeo on jo 10 vuotta vanha, niin Dacialla vähintään sama? Omia kokemuksia ei kumminkaan Sanderosta ole. Ilmeisesti kumminkin aika tuore auto olisi.
Ei nuo tietääkseni huonoja a-b kulkimia tosiaan ole. Omat ongelmansa tietty on kuten kaikilla merkeillä mutta jos ei tarvitsisi kuin perus a-b kulkineen eikä "häpeäisi" merkkiä niin takuulla harkitsisin jos olisi tarkoitus ostaa juurikin pitkäaikaiseen käyttöön noihin budjetteihin. Uusi kun on aina uusi. Kuitenkin pääasiassa kokeiltua tekniikkaa ja eikös noissa ollut aika pitkä takuu joten tuo arvon putoaminen (kuten sanottua, prosentuaalinen) ja noiden rehellinen halpisauton maine, ajettavuus ja muut ominaisuudet eivät olisi niin kriittisiä tuossa käytössä.
 
Näin äsken jossain uutisen että Dacia Sandero olisi Euroopan myydyin auto (korjatkaa jos olen väärässä). Hyvin mahdollista, niitä näkyy niin Suomessa kuin muuallakin tällä mantereella kuin sieniä sateella. Testeissäkin kehuttu malli, nyt saa turbokoneella ja automaatilla.

Arvonalenemaa ei tosiaan kannata miettiä prosentuaalisesti tässä hintaluokassa. Kun hinta on uutenakin tarpeeksi edullinen, niin se euromääräinen putoama on melko pientä ja erot vielä pienempiä.

Isoa kallista autoa ostettaessa se vähänkäytetty on paras valinta, kun siitä on ajettu ne kalleimmat kilsat pois, mutta itse kyllä voisin hyvin katsoa tuollaisen halpa-auton suoraan uutena pakasta kotia, jos siis olisin sellaista ostamassa, kun toistaiseksi ollaan menty niillä isoilla ja iso moottorisilla vähänajetuilla. Mutta aina se mietityttää, että miksi laitan saman verran rahaa vanhaan ajettuun kun saisin uuden Dacian.
 
Laske prosentuaalinen pudotus ja vertaile muiden merkkien käytettyihin. Ei tuo nyt niin eeppisen hyvä ole ainakaan mitä olen lähipiirin autojen ostoa ja myyntiä seurannut.

Ketä kiinnostaa prosentuaalinen pudotus? Se on sitäpaitsi monissa autoissa vielä paljon suurempi esim. BMWni kun ostin uutena 2016 56k€ niin tänä vuonna sain 26,759 k€. Eikös tuossa ollut melkoinen prosentuaalinen pudotus... ja pääosassa liikkeistä hyvitys ois ollut 21-23 k€.
 
Ketä kiinnostaa prosentuaalinen pudotus? Se on sitäpaitsi monissa autoissa vielä paljon suurempi esim. BMWni kun ostin uutena 2016 56k€ niin tänä vuonna sain 26,759 k€. Eikös tuossa ollut melkoinen prosentuaalinen pudotus... ja pääosassa liikkeistä hyvitys ois ollut 21-23 k€.
Kysyttiin huonoja puolia. Sen sijaan että olisin haukkunut auton paskaksi sanoin yhden mielestäni merkittävän asian. Oli auton arvo mitä tahansa kyllä se hinnan putoaminen ärsyttää. Etenkin kun monelle autolaina on asuntolainasta seuraavaksi suurin laina. Kun valitsee merkin ja mallin oikein sen arvon putoamisen voi minimoida ja se ero voi tarkoittaa huonon paikan sattuessa aika paljoakin. Tai jos haluatkin yhtäkkiä syystä x vaihtaa uuteen, se voi olla ero 0e käsirahan ja usean tonnin käsirahan kanssa. Olen itse maksanut käsirahaa yhteen autoon koska olen onnistunut valitsemaan autoni ns "oikein" vaikka olenkin vaihtanut uusia autoja toiseen uuten jopa 1v ajamisen jälkeen. Nykyinen auto on itsellä pisimpään ajossa ollut sitten ööö öööö teinivuosien ensimmäisen käyttiksen. Nykyinen on "jo" 3v vanha ja saisin siitä tällä hetkellä käytettynä vain pari tonnia vähemmän kuin tehdastilauksesta. Houkuttaisi tavallaan mennä ja tilata uusi ihan jo takuun ja parin option vaihdon vuoksi mutta enpä taida. Liian kiintynyt nykyiseen ja uusista on pudotettu joitakin pieniä juttuja pois mitä alkupään autoissa on.
 
Ketä kiinnostaa prosentuaalinen pudotus? Se on sitäpaitsi monissa autoissa vielä paljon suurempi esim. BMWni kun ostin uutena 2016 56k€ niin tänä vuonna sain 26,759 k€. Eikös tuossa ollut melkoinen prosentuaalinen pudotus... ja pääosassa liikkeistä hyvitys ois ollut 21-23 k€.
Hyvinhän sulla meni; itse kun ostin Taudin ensimmäiseltä omistajalta 25 tonnilla niin laskin että 6 vuodessa arvonalenema vaivaiset 55 tonnia (Business malli 60teur ja parikymppiä varusteita päälle).… :D
 
Arvonalenemaa ei tosiaan kannata miettiä prosentuaalisesti tässä hintaluokassa. Kun hinta on uutenakin tarpeeksi edullinen, niin se euromääräinen putoama on melko pientä ja erot vielä pienempiä.
Tämä on totta. Tyypillisen tuoreen pikkuauton kulurakenne voisi olla vaikkapa sellainen, että arvonalenema käsittää loppulaskelmassa muutaman vuoden jälkeen noin kolmanneksen kokonaiskuluista. Se ei siis ole kovinkaan ratkaisevaa, onko jollain pitoajalla jäännösarvoa 45% vai 55%.

Nyt käytän hyvin karkeaa dataa, mutta arvioin että uuden Rion omistaminen ja käyttö on tähän mennessä maksanut yhteensä 400 euroa kuukaudessa - tai siis tulee maksamaan oletuksella että en myy sitä nyt vaan vasta parin vuoden päästä. Jos yllä olevat oletukset pitäisivät, niin kymmenen %-yksikön ero jäännösarvossa autoa lopulta vaihtaessa tarkoittaisi noin 12 euroa kuukaudessa. Moni muu seikka tai valinta aiheuttaa saman tai suuremman. Esimerkiksi jo 10-15% ero polttoaineen kulutuksessa, merkkien välinen ero huoltokuluissa, yksi konepesumaksu kuukaudessa tai ero tuoreeltaan kilpailutetun ja keskihintaisen autovakuutuksen välillä.

Tämä pätee aina vaan enemmän jos pitoaikaa pidennetään tai siirrytään Riostakin merkittävästi halvempaan autoon kuten pikku Daciaan.
 
Minkä auton ostaisit ~10k€ budjetilla?

-porrasperä tai farkku, ei ns. pikkuauto
-taloudellinen ja kohtuullisen edullinen ajaa
-ei ole kiinnostusta tai tiloja opetalla korjaamaan joten mahdollisimman luotettava

Eniten kiinnostaa Kia Optima mutta vaikea löytää ja menee todennäköisesti yli budjetin kohtuu kilometreillä. Honda Accord toinen potentiaalinen.

Mitäs muita? Onko esim Volvolla jotain mallia?

Kiitokset!
 
Jos luotettavuus on tärkeää, niin lähtisin unohtamaan euroopan ihmeet ja katsoisin japski-korea suuntaan. Toki monen eurooppalaisen, kuten Volvonkin, mallistosta löytyy luotettavia moottoreita, mutta kaikkea muuta vikaa saattaa olla liikaa. Ja toki se nyrkkisääntö, että mitä enempi herkkuja (sähkövipstaakeja) niin enempi vikakohteita. Toyotat ja Hondat ovat aina niin luotettavassa maineessa, että käytettyjen hinta on sen mukainen ja kymppitonnin tojo on ajettu satatonnia enempi kuin muut (saattaa silti olla ihan asiallainen ostos). KIA ja Hyundai ovat luotettavia vaihtoehtoja, jos löydät sellaisen mistä pidät. Yleisesti ei ole helppo keksiä isoa, hyvää ja luotettavaa (kohtuu kilsoilla) autoa tuohon hintaan.... Mazda 6? Ruostuu toki, mutta jos asennoituu että on vain käyttöauto eikä koru, niin luulisi että pysyy läjässä vielä vähän aikaa. Kuinkahan epäluotettava se Insignia loppupeleissä olisi? Siinä on ainakin perinteinen hyvä momentinmuunin automaatti eikä DSG murheita, kuten kilpailevalla saksalaismerkillä.
 
Minkä auton ostaisit ~10k€ budjetilla?

-porrasperä tai farkku, ei ns. pikkuauto
-taloudellinen ja kohtuullisen edullinen ajaa
-ei ole kiinnostusta tai tiloja opetalla korjaamaan joten mahdollisimman luotettava

Eniten kiinnostaa Kia Optima mutta vaikea löytää ja menee todennäköisesti yli budjetin kohtuu kilometreillä. Honda Accord toinen potentiaalinen.

Mitäs muita? Onko esim Volvolla jotain mallia?

Kiitokset!
Jälkikasvun perhe eli puutteessa ja kurjuudessa ilman autoa. 10 K€ olivat hakemassa, mutta ehdin hätiin ja sponssasin muutamalla tonnilla ja muutama viikko takaperin löytyi 100 Mm ajettu 2013 mallin Prius todella siistissä kunnossa. Hyvin tyytyväisiä ovat olleet autoon ja tiloihin, kun ei niillä Prius alunperin edes käynyt mielessä. Eli yhtään eivät olleet käyneet edes kattomassa. Ehkä se on niin paappa leimautunut, ettei sitä ole edes olemassa kaikille. Tuollakin oli 2 viimeistä huoltoa tehty 7000 ja 8000 km välein, kun ei ole tullut kilometrejä enempää vuodessa. Takapenkillä oli tuskin istuttu koskaan ja sama epäilytti myös etuistuinta matkustajan puolella. Navi ja peruutuskamera riitti jo iloiseksi premium säväykseksi tähän rakoon. Nyt sitten puutteessa ja kurjuudessa mutta auton kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 829
Viestejä
4 747 822
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom