Mikä auto minulle?

Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia? Samoin DSG-vaihteiston ongelmat vissiin edelleen vainoavat kyseistä vaihteistotyyppiä? Mites onko Opeleiden 1.4/1.6 turbot mistään kotoisin? Samoin katsellut myös Mondeoita ja nämä vissiin ainakin ihan kelpo vehkeitä. Muuten kyllä VAG:ilaisia ollut aina alla ilman mitään suurempia ongelmia, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän näyttäisi niissä vikoja olevan. Toyotat toki muuten olisi varma valinta, mutta tuntuvat niiden tuon hintaluokan koneet olevan melko laiskoja.
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia? Samoin DSG-vaihteiston ongelmat vissiin edelleen vainoavat kyseistä vaihteistotyyppiä? Mites onko Opeleiden 1.4/1.6 turbot mistään kotoisin? Samoin katsellut myös Mondeoita ja nämä vissiin ainakin ihan kelpo vehkeitä. Muuten kyllä VAG:ilaisia ollut aina alla ilman mitään suurempia ongelmia, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän näyttäisi niissä vikoja olevan. Toyotat toki muuten olisi varma valinta, mutta tuntuvat niiden tuon hintaluokan koneet olevan melko laiskoja.
Käykö porrasperä, entä millaisilla kilometreillä? Eikös Fordeissa ole pommit powershit-automaatit, vasta uudessa Focuksessa siirryttiin takaisin varmaan momentinmuuntimeen. Jos Toyota kävisi muuten mutta liian laiskoja, niin miten olisi Lexus IS hybridinä? 20 tonnin pintaan löytyy paljon vähän ajettuja 2014-vuosimallia.
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->?

Joku VAGinoita paremmin tietävä voi kommentoida mistä vuosimallista alkaen ne TSI/DSG ongelmat korjattiin, jos korjattiin. Itse en uskaltaisi omilla rahoilla kuitenkaan lotota volkkaria...

Itse en myöskään tuplakytkintä ottaisi, oli valmistaja mikä tahansa, se momentinmuunnin vaan on niin mukavan pehmeä ajaa ja myös luotettava. Onhan nuo tuplakytkimet olleet ongelmallisia muillakin merkeillä kuin vain DSG.

Pikkuturbot ovat myös Fordilla olleet ongelmallisia. Naapurillani ecoboostissa täydellinen konerikko alta 100tkm ajettuna.

Monet sanoo että Opelien laatu on hyvällä tasolla, mutta kun lukee netistä kokemuksia niin ikäviä pikkuvikoja niissäkin alkaa olla melko pienillä kilsoilla kasvavassa määrin. Toki vain ne kuskit haukkuu netissä joilla auto hajoo... eiköhän noita kaikkia nykyää joudu korjaamaan, kun tekniikka monimutkaista, sähköherkkuja kaikkialla, turbot jne...

Toyot ovat tosiaan niin 'harmaita'. Laiskat koneet, jokin 2.0 Avensis CSV on niin aneeminen kiihtymään, että ei vaan pysty. Muuten ovat tosi luotettavassa maineessa. Lähinnä sähköinen käsijarru paketti on todella kallis ja säännöllisesti hajoaa anjoviksissa.

Lexus tulee itsellekkin mieleen. Toyon luotetavuus, mutta isommat koneet ja äänieristys mukana. IS300h oli omasta mielestä tosin ahdas, siinä kuskin paikallakin voi tuntua ahdistavalta jos isompi mies. Kantsii käydä istumassa kuitenkin.
 
Pakettiauto kiinnostelisi, nykyinen Octavia on ollut minulla kymmenisen vuotta ja alkaisi olemaan aika laittaa vaihtoon. Mielellään ottaisin automaattina, mutta näitä ei ole liikaa tarjolla 15 - 20 k€ budjettiin, jos katsoo 2015 -> ja alle 120 tkm ajettuja.

Ford Transit Connect voisi kooltaan riittää, mutta powershiftistä aika ristiriitaista kommenttia, manuaalina menisi hyvin budjettiin. Uusi koppanen Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace menee automaattina hieman yli ja on manuaalinakin budjetin laidalla, mutta tyyppivioista ei oikein minulla tietoa. Lähinnä harrastusroippeita tulee kuskattua, maastopyöriä ja venettä vedettyä. (Jarruton 750 kg tällä hetkellä).

Onko Opel Vivaro/Renault Traficin 2014-> vuosimalleista kokemusta, ainakin vanhemmissa manuaalilaatikoissa oli ilmeisesti laakerivikaa ja twinturbo koneiset on ilmeisesti aika monimutkaisia korjattavia?
 
Pakettiauto kiinnostelisi, nykyinen Octavia on ollut minulla kymmenisen vuotta ja alkaisi olemaan aika laittaa vaihtoon. Mielellään ottaisin automaattina, mutta näitä ei ole liikaa tarjolla 15 - 20 k€ budjettiin, jos katsoo 2015 -> ja alle 120 tkm ajettuja.

Ford Transit Connect voisi kooltaan riittää, mutta powershiftistä aika ristiriitaista kommenttia, manuaalina menisi hyvin budjettiin. Uusi koppanen Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace menee automaattina hieman yli ja on manuaalinakin budjetin laidalla, mutta tyyppivioista ei oikein minulla tietoa. Lähinnä harrastusroippeita tulee kuskattua, maastopyöriä ja venettä vedettyä. (Jarruton 750 kg tällä hetkellä).

Onko Opel Vivaro/Renault Traficin 2014-> vuosimalleista kokemusta, ainakin vanhemmissa manuaalilaatikoissa oli ilmeisesti laakerivikaa ja twinturbo koneiset on ilmeisesti aika monimutkaisia korjattavia?
Miksei sitten umpikärryä, niin voi katsella muutakin kuin pakua? Eikä tarvitse ajella sillä pakulla sitten kaikkialle.
 
Käykö porrasperä, entä millaisilla kilometreillä? Eikös Fordeissa ole pommit powershit-automaatit, vasta uudessa Focuksessa siirryttiin takaisin varmaan momentinmuuntimeen. Jos Toyota kävisi muuten mutta liian laiskoja, niin miten olisi Lexus IS hybridinä? 20 tonnin pintaan löytyy paljon vähän ajettuja 2014-vuosimallia.
Juu nimenomaan Porras- tai viistoperä hakusessa. Kilometrejä varmaa siinä 150tkm tai alle, mutta se toki rajoittaa aika rankasti valikoimaa. Lexuksiakin katsellut jos on budjettiin ostunut, mutta mieluummin mentäisiin hieman alle 20k kuin yli siitä ja sinne tuppaavat suurin osa osumaan ellei kilsat nouse sitten.

Joku VAGinoita paremmin tietävä voi kommentoida mistä vuosimallista alkaen ne TSI/DSG ongelmat korjattiin, jos korjattiin. Itse en uskaltaisi omilla rahoilla kuitenkaan lotota volkkaria...

Itse en myöskään tuplakytkintä ottaisi, oli valmistaja mikä tahansa, se momentinmuunnin vaan on niin mukavan pehmeä ajaa ja myös luotettava. Onhan nuo tuplakytkimet olleet ongelmallisia muillakin merkeillä kuin vain DSG.

Pikkuturbot ovat myös Fordilla olleet ongelmallisia. Naapurillani ecoboostissa täydellinen konerikko alta 100tkm ajettuna.

Monet sanoo että Opelien laatu on hyvällä tasolla, mutta kun lukee netistä kokemuksia niin ikäviä pikkuvikoja niissäkin alkaa olla melko pienillä kilsoilla kasvavassa määrin. Toki vain ne kuskit haukkuu netissä joilla auto hajoo... eiköhän noita kaikkia nykyää joudu korjaamaan, kun tekniikka monimutkaista, sähköherkkuja kaikkialla, turbot jne...

Toyot ovat tosiaan niin 'harmaita'. Laiskat koneet, jokin 2.0 Avensis CSV on niin aneeminen kiihtymään, että ei vaan pysty. Muuten ovat tosi luotettavassa maineessa. Lähinnä sähköinen käsijarru paketti on todella kallis ja säännöllisesti hajoaa anjoviksissa.

Lexus tulee itsellekkin mieleen. Toyon luotetavuus, mutta isommat koneet ja äänieristys mukana. IS300h oli omasta mielestä tosin ahdas, siinä kuskin paikallakin voi tuntua ahdistavalta jos isompi mies. Kantsii käydä istumassa kuitenkin.

Pikkuviat nyt jo melkein olettamuksellisesti kuuluu autoiluun, joten niitä en pelkää. Vanhemmilla ollut myös Astra diesel koneella ja se on toiminut moitteettomasti, mikä antaa toki omaan silmään luottoa niihinkin vehkeisiin. Koon puolesta tarvii vaan käydä istumassa itse, pituutta 187cm ja sekin jakautuu suuremmilta osin jalkoihin joka aiheuttaa omat rajoitteensa varsinkin pienempien/ahtaampien autojen osalta. Kiitokset kuitenkin mietteistä ja vinkeistä
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia? Samoin DSG-vaihteiston ongelmat vissiin edelleen vainoavat kyseistä vaihteistotyyppiä? Mites onko Opeleiden 1.4/1.6 turbot mistään kotoisin? Samoin katsellut myös Mondeoita ja nämä vissiin ainakin ihan kelpo vehkeitä. Muuten kyllä VAG:ilaisia ollut aina alla ilman mitään suurempia ongelmia, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän näyttäisi niissä vikoja olevan. Toyotat toki muuten olisi varma valinta, mutta tuntuvat niiden tuon hintaluokan koneet olevan melko laiskoja.

Korealaiset hybridit eli Ioniq, Niro ja 20ke+ hintaluokassa myös Kona ja Optima PHEV harkitsisin myös. Hybridihistoriaa ei ole samalla lailla kuin Toyotassa eli hinta putoaa pari ensimmäistä vuotta enemmän. Toisaalta oman auton pyynnistä ei ole kahdessa vuodessa, 90k->115k, enää montaa tonnia lähtenyt, kun katsoo mitä halvimmista pyydetään nyt. Aika paljon 1.8h Toyotia ajaneena Hyundain 1.6l Hybridistä löytyy enemmän tuntumaa sporttimoodilla.

Eipä tuo linkki näyttänyt pitkään toimivan:

1628536909534.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia?
Suurimmassa osassa malleja on 2014/2015 jo ihan toimivat TSI/TFSI-moottorit. Joitain poikkeuksia on, vanhempaa moottorisukupolveakin voi vielä noilla vuosilla löytyä.

Ainakin Octavia/A3/Golf on aivan kelpo vehkeitä noilla vuosimalleilla. Samoin A4, A6, Passat.
 
Miksei sitten umpikärryä, niin voi katsella muutakin kuin pakua? Eikä tarvitse ajella sillä pakulla sitten kaikkialle.

Isoimman osan kilsoista on joko pyörät kyydissä tai kalastuskamaa sen verta että takapenkit kuitenkin kaadettuna, olisi hieman epäkätevää aina noutaa peräkärryä pyöriä varten. (Etenkin kaupungissa kun säilytyspaikka ei välttämättä ihan nurkalla). Lisäksi aika harvassa autossa riittää vetopainot jarruttomana 750 kg paketille, toki niitäkin on. On tässä myös ajatuksena että tuollainen pienempi paku vie 6-7L/100km dieseliä ja pienemmät käyttövoimaverot, joten edukkaampi ajella. (Ainakin kuin nykyisellä)
 
Suurimmassa osassa malleja on 2014/2015 jo ihan toimivat TSI/TFSI-moottorit. Joitain poikkeuksia on, vanhempaa moottorisukupolveakin voi vielä noilla vuosilla löytyä.

Ainakin Octavia/A3/Golf on aivan kelpo vehkeitä noilla vuosimalleilla. Samoin A4, A6, Passat.
Komppaan tätä, etenkin 2.0 TSI/TFSI pitäisi olla ihan luotettava peli, samoin kuin sen jatkeena oleva DSG 6- tai 7-vaihteisena. Eli esim Octavia RS on lähtökohtaisesti ihan perusvarma peli, jos etuveto ja 230/245 (riippuen vuosimallista) hevosvoimaa on miellyttävä yhdistelmä. Lisäksi pitää hintansa paremmin kun vertaa 1.0/1.4/1.5 TSI koneisiin.
 
Ensimmäisen auton hankinta mietteissä talouteen syntyvän esikoisen vuoksi. Hiukan auton tarve kuitenkin tasoa "elämänlaatua ja mielenterveyttä parantava", etenkään kun lapsen takia autoa ei välttämättä tarvitse heti syntymästään niin paljoa. Asutaan pääkaupunkiseudulla ja julkiset kulkuyhteydet ovat hyvät, mutta korona heittää sellaisen varjon tällä hetkellä että aikalailla eristyksissä eletään. Lisäksi perheessä kultainennoutaja, jonka kanssa harrastelu ja ulkoilu nousisivat uudelle tasolle. Myös pidempiä reissuja ( ~600km/suunta) tulee harrastettua muutaman kerran vuodessa, joten senkin vuoksi auto olisi hyvä olla.

Näiden seikkojen vuoksi hiukan pyöritellyt tuollaista uuden Corollan hankkimista alkuun vuodeksi, joita on tarjolla ~300e/kk (15 000km/vuosi):
  • Voisi opetella ensimmäisen auton ylläpitoa ja näkisi vuodessa että kuinka paljon tarvetta loppupeleissä autolle on arjessa. Tottakai riskinä on se että ilmanhan autoa ei sitten voi enää elää :)
  • Näkisi että mitä autolta lopulta vaaditaan arjessa, ennenkuin sitoutuu autoon pidemmäksi aikaa.
  • Melko riskitöntä ajoa vuoden verran
Tottakai kustannuksia pitää vielä laskeskella, mutta hyvin pian ainakin liisarin kk-hinta on katettu jo sillä että autoa esim vuokraisi sen 3x vuodessa viikon pätkiä pidemmille reissuille.

Kesällä oli vuokralla tuollainen samanlainen Corolla pari viikkoa eikä mitään suurta valittamisen aihetta ollut, hyvät varusteet jo karvalakkimallissa. Ainoa miinus oli että tavaratilan koko ei mikään järisyttävä ollut, eli voi käydä ahtaaksi ainakin pidemmällä aikavälillä, mutta varmasti tähän tilanteeseen hyvä.

Onko mielipiteitä tällaiseen ratkaisuun? Onko muita järkeviä diilejä kuin tuo Corolla?
 
Onko mielipiteitä tällaiseen ratkaisuun? Onko muita järkeviä diilejä kuin tuo Corolla?

Varmaan ihan hyvä ratkaisu. Autoverkkokaupasta lähtisi suunnilleen samalla rahalla Peugeot 308 tai 3008.
Litroissahan Corollan ruuma on ihan hyvää tasoa, mutta niistä iso osa on välipohjan alla...huomasithan vuokra-autosta että sen pohjan saa myös siihen alempaan asentoon, jolloin tilan korkeus kasvaa? Joka tapauksessa muistaakseni 308:n kontti on isompi ja käytännöllisempi.
 
Kyllä tuo 299 e/kk Corolla farmari on varmasti hyvä vaihtoehto jos on tuon verran rahaa laitettavissa autoon. Autoarita tarjoaa myös isommat kilsat, 19 tkm/vuosi ja ensimmäinen huolto ilmaiseksi: Uusi Toyota Corolla TS Hybrid vuodeksi 299€/kk - Auto-Arita Oy Ei ainakaan omasta puolesta jää mitään varusteita puuttumaan. Takakontin tila nähtävästi 596 litraa, joka kuulostaa ihan reippaalta. Bensa ja diesel-Octavioissa taitaa olla luokan suurin(?) 640 litraa. Meluisaksi tuota taitaa olla sanottu, mutta se on sitten varmasti jokaisen itse päätettävissä onko liian meluisa vaiko ei.
 
Rahaa olisi tietenkin ostaa joku uudempi auto (20-25k) vaikka omaksi, mutta kun kyseessä oma auto ja tarpeet yms ovat vielä sen verran epäselviä että en vielä viitsisi sitoutua pidemmäksi aikaa. Tuo olisi aika kevyt aloitus autonomistamiseen ja siksi tuota nyt harkinnut. Epäilen että pidemmällä aikavälillä yksityisleasingissä ei oo järkevää. Tottakai esim 2v sopimusajalla joku toinen auto on myös vaihtoehto, tuo 300e/kk leasinghintana vaikuttaa suht järkihinnalta.

Tavaratila on litroiltaan ihan hyvän kokoinen Corollassa, mutta malliltaan vähän huono etenkin kun takalasi taittuu niin jyrkästi kun haettu sporttisempaa lookkia. Jos takalasi menisi enemmän suoraan ylöpäin niin tavaratila olisi aika täydellinen. Tuo tavaratilanpohjan säätäminen alaspäin on mielestäni vain bensamalleissa, hybridimalleissa tuota pohjaa ei voi säätää. Voin tietenkin olla väärässä mutta en ainakaan kesällä tuota huomannut.

Rengasmelua tottakai on, mutta mitä noita 600km siivuja ajelin niin ei mitenkään aivan älyttömän häiritsevä. Tottakai kesärenkaat alla joten tilanne voi olla eri esim nastoilla.

Tuota Auto-Aritan tarjousta katselin myös ja pistin jo heille viestiäkin vähän tarkemmista tiedoista tarjoukseen liittyen. Tuo tällä hetkellä paras tarjous +4000 lisäkilometriä + juurikin tuo ensimmäinen huolto verrattuna muut samanlaiset tarjoukset.

Täytyypä tutkailla tuo Peugeot 308 myös että olisiko varteenotettava vaihtoehto.
 
Tuo tavaratilanpohjan säätäminen alaspäin on mielestäni vain bensamalleissa, hybridimalleissa tuota pohjaa ei voi säätää. Voin tietenkin olla väärässä mutta en ainakaan kesällä tuota huomannut.

Säätyy kyllä ainakin 2-litraisessa hybridissä active-varustetasolla.
 
Onko Opel Vivaro/Renault Traficin 2014-> vuosimalleista kokemusta, ainakin vanhemmissa manuaalilaatikoissa oli ilmeisesti laakerivikaa ja twinturbo koneiset on ilmeisesti aika monimutkaisia korjattavia?
2014-Trafic ja Vivaro paljon vikoja, kaikkea jakopäästä sähkövikoihin. Firmalla noita näkyy monta ja jokainen auto käynyt pajalla vikojen takialle 2v ikäisenä. Julkisuudessa näitä vikoja ei hirveästi puida koska ovat yritysten ja maahantuojien välisiä asioita. Ittellä on vanhempi malli 2013 ja se on luotettava peli, laatikon laakerivian kyllä kuulee ja vikaa ei pitäisi tulla jos kuski ei vedätä liian pienellä vaihteella. Itse päädyin ostamaan mallin jossa ei ollut vetokoukkua eikä historiassa näkynyt yrityksiä ja ehjänä on pysynyt.
 
Se mikä tuli tuosta Corollassa mieleen on että onko noissa vakiona minkäänlaista esilämmitys mahdollisuutta? En ainakaan mistään löytänyt mitään mainintaa, ainoastaan liaävarustehinnastot esim sisätilalämppäreille yms.
 
Voi niihin ostaa Webaston, kovalla hinnalla Toyotan kautta.

Lohko+sisähaara+akkulaturi on toimiva kombo, hybridit lämpiää nopeasti.
 
Joo ilman muuta, lähinnä että onko noita mitään vakiona vai pitääkö tilata mukaan. Moottorilämppäri, haara + akkulaturi näyttää kustantavan sen 600-900e hinnaston mukaan.
 
Niitä ei toki ole pakko ottaa Toijotan kautta, ihan perus AD autohuolto pystyy asentamaan Calix tai Defa kilkkeet oman valintasi mukaan.

Psst. Tinkaa ne kaupan päälle myyjältä, kuten roiskeläpät ym.
 
Kakkosautoksi harkittu bensa Kia Ceed farkkua, vuosimallia 2014-2017. Paljon on tarjolla moottoreita, 1.4, 1.6 ja 1.0 kahtena eri versiona.

Onko näissä jokin jota tulisi välttää tai suosia? Ja eikös näissä ole 7v/150k takuu? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun koeajaa? Onko Kian tomaatit millaisessa maineessa kestävyyden kannalta?
 
2014-Trafic ja Vivaro paljon vikoja, kaikkea jakopäästä sähkövikoihin. Firmalla noita näkyy monta ja jokainen auto käynyt pajalla vikojen takialle 2v ikäisenä. Julkisuudessa näitä vikoja ei hirveästi puida koska ovat yritysten ja maahantuojien välisiä asioita. Ittellä on vanhempi malli 2013 ja se on luotettava peli, laatikon laakerivian kyllä kuulee ja vikaa ei pitäisi tulla jos kuski ei vedätä liian pienellä vaihteella. Itse päädyin ostamaan mallin jossa ei ollut vetokoukkua eikä historiassa näkynyt yrityksiä ja ehjänä on pysynyt.
Eikös noissa ole sama motti kuin Masterissakin?

Meillä on yksi 2015 mallinen jossa 125tkm mittarissa, 125:lla koneella eikä tuosta ainakaan ole valittamista koneen tai laatikon puolesta.

Paljon ajelen itse, mutta on myös jakokäytössä 2-5pv viikossa.
 
Pitäisi nykyistä kulkinetta päivitellä pistoke hybridiin, nykyisestä f30 sarjalaisesta hieman tilavampaan olisi tarkoitus siirtyä.
Työmatka rapiat 20km suuntaansa joka pelkkää moottoritietä/keskustan ruuhkaa.

Budjettina olen tuossa hahmotellut 35k ja näillä kriteereillä en oikein muuta varteenotettavaa itse keksinyt kuin bmw 530e mallin saksasta haettuna. Tuolla budjetilla hakisi joko hyvin varusteltua 17/18 mallista tai sitten hierovista penkeistä karsien saisi facelift mallin sisävarusteet 19 mallisena. Näissä kilometrit pyörivät 10-60tkm välissä joten kohtuullisen tuoreita on tarjolla.

Aika nihkeästi on tarjolla sedan/farmari linjalla mitään pistokehybridejä käytettynä mutta olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. E mallin mersut näyttivät olevan hieman hinnoissaan tai heikosti varusteltuja. Täyssähköjäkään ei oikein ole tarjolla vielä käytettynä ja esim Model 3 oli aivan liian pieni ja laatuvaikutelma kuin jostain daciasta pikaisella istumisella.
 
Pitäisi nykyistä kulkinetta päivitellä pistoke hybridiin, nykyisestä f30 sarjalaisesta hieman tilavampaan olisi tarkoitus siirtyä.
Työmatka rapiat 20km suuntaansa joka pelkkää moottoritietä/keskustan ruuhkaa.

Budjettina olen tuossa hahmotellut 35k ja näillä kriteereillä en oikein muuta varteenotettavaa itse keksinyt kuin bmw 530e mallin saksasta haettuna. Tuolla budjetilla hakisi joko hyvin varusteltua 17/18 mallista tai sitten hierovista penkeistä karsien saisi facelift mallin sisävarusteet 19 mallisena. Näissä kilometrit pyörivät 10-60tkm välissä joten kohtuullisen tuoreita on tarjolla.

Aika nihkeästi on tarjolla sedan/farmari linjalla mitään pistokehybridejä käytettynä mutta olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. E mallin mersut näyttivät olevan hieman hinnoissaan tai heikosti varusteltuja. Täyssähköjäkään ei oikein ole tarjolla vielä käytettynä ja esim Model 3 oli aivan liian pieni ja laatuvaikutelma kuin jostain daciasta pikaisella istumisella.

Volvo V60 D5 tai Passat GTE, saa uutta ja vähän ajettua farmaria alle tuolla budjetilla.
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.

En ole uutta Corollaa ajanut mutta 2020 Yaris oli kyllä aika rimpulan tuntuinen, itselle valinta olisi helppo
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.

Itse taas kääntyisin näistä ehkä Yarikseen, vaatisi kyllä vielä toisen koeajon. Corolla Hatchback ollut ajossa 1vk, Farkku ~1k ja C-HR ~2kk. Yariksesta vain alla oleva koeajo.

-Noin "vanhasta" Corollasta puuttuu parempi kaistankeskitin (LTA) ja mahdollisesti Android auto.
-Jos vertaat 1.8 Corollaan, niin Yaris tuntuu persdynolla kaupungissa sähäkämmältä johtuen lithiumakusta. NIMH-akkuisissa Toyotissa rampitetaan ja rajoitetaan sähköavustusta voimakkaammin.
-Motarilla muut hybridi Toyotat ovat bensaturboja janoisempia, Yaris loistaa tälläkin osa-alueella.

Screenshot_20210813-183742_YouTube.jpg

-Yariksessa uuden takuu ja pitänee hintansa vähintään yhtä hyvin kuin isoveljet. Bensan hinta voi nousta, mutta 4 litran taajamakulutus kompensoi sitä aika hyvin.

Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Reitti.PNG

Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.

Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.

Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.

Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.

Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.

Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.

Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Noilla kilometreillä sulla tulee jo niin paljon polttoainekuluja, että voisiko niitä siirtää mitenkään vähän kalliimman, kunnon rangella olevan täyssähkön osamaksuihin? Leasingia on varmaan mahdoton saada noilla kilsoilla.

Model S on tietty mahdollisuus mutta ainahan se auton lähtöhinta uutena jollain tavalla korreloi huoltojen hintoihin ja huoltotarpeeseenkin joten iso riski se on, kun auto on uutena ollut 100k€ luksusauto.

En myöskään usko että plugarit tai hybridit toisaalta pystyy kilpailemaan tuon ajoprofiilisi kannalta perinteisen dieselin kanssa. 300km yhden päivän aikana on myös jo sellainen rasti että tarvitset kotiin tehokkaan latausaseman ja siltikin pitää latailla huonossa kelissä isoakkuisillakin autoilla paluumatkasta pieni tovi. Työpäivän aikana lataaminen auttaisi paljon.
 
Volvo V60 D5 tai Passat GTE, saa uutta ja vähän ajettua farmaria alle tuolla budjetilla.
Volvo ei kyllä mahdu millään budjettiin kun katselin, en siis halua halua tuota vanhempaa koria, on jo aika vanhahtavan näköinen. Passatille voisi antaa uuden mahdollisuuden, yhdessä istuin sisällä ja oli penkit siinä kyllä aivan onnettomat.
Täytyy varmaan vielä käydä enyaq kokeilemassa, nolla rahoituksella voi budjettiakin venytellä vs tuo saksan haku kovalla rahalla
 
Volvo ei kyllä mahdu millään budjettiin kun katselin, en siis halua halua tuota vanhempaa koria, on jo aika vanhahtavan näköinen. Passatille voisi antaa uuden mahdollisuuden, yhdessä istuin sisällä ja oli penkit siinä kyllä aivan onnettomat.
Täytyy varmaan vielä käydä enyaq kokeilemassa, nolla rahoituksella voi budjettiakin venytellä vs tuo saksan haku kovalla rahalla
Nyt en ymmärrä? Budjetti 35 k€ eikä mahdu Volvo siihen? Haarukassa 30-40 k€ löytyy nettiautosta neljä S60:stä vm -16...19. Nuoko on ulkonäöltään liian vanhanaikaisia?
 
Nyt en ymmärrä? Budjetti 35 k€ eikä mahdu Volvo siihen? Haarukassa 30-40 k€ löytyy nettiautosta neljä S60:stä vm -16...19. Nuoko on ulkonäöltään liian vanhanaikaisia?
Kyllä tuo vanhempi kori volvolta on vielä antiikkisemman näköinen vesiputous konsoleineen ja 2 tuuman näyttöineen kuin nykyinen -13 vuotinen bmw. sieltä ei löydy kyllä pistokkeella mitään uudempi korista volvoa alle 40k, 45k taitaa alkaa hinnat ja sitten melkein olisi jo xc60 mukavampi tai sedanista s90.
 
Pitäisi nykyistä kulkinetta päivitellä pistoke hybridiin, nykyisestä f30 sarjalaisesta hieman tilavampaan olisi tarkoitus siirtyä.
Työmatka rapiat 20km suuntaansa joka pelkkää moottoritietä/keskustan ruuhkaa.

Budjettina olen tuossa hahmotellut 35k ja näillä kriteereillä en oikein muuta varteenotettavaa itse keksinyt kuin bmw 530e mallin saksasta haettuna. Tuolla budjetilla hakisi joko hyvin varusteltua 17/18 mallista tai sitten hierovista penkeistä karsien saisi facelift mallin sisävarusteet 19 mallisena. Näissä kilometrit pyörivät 10-60tkm välissä joten kohtuullisen tuoreita on tarjolla.

Aika nihkeästi on tarjolla sedan/farmari linjalla mitään pistokehybridejä käytettynä mutta olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. E mallin mersut näyttivät olevan hieman hinnoissaan tai heikosti varusteltuja. Täyssähköjäkään ei oikein ole tarjolla vielä käytettynä ja esim Model 3 oli aivan liian pieni ja laatuvaikutelma kuin jostain daciasta pikaisella istumisella.
Vetotavalla jos ei ole väliä, niin uusi plugari Octavia melkein osuisi budjettiin (style plugari farmari rapiat 38k€). Jos pystyy kotona lataamaan, niin justiinsa ainakin kovimpia pakkasia lukuunottamatta pääsee sähköllä työmatkat edestakaisin.

Seatin vastine (Leon) on aavistuksen halvempi, ja Klonkswagenin Golf puolestaan kalliimpi. Ocun "viistoperä" on tosin hyvin sedanmainen, jos sellainen houkuttelee enemmän farkun sijasta.
 
Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Jos olet isoihin bemareihin tottunut ja harkitset perus kippoa, niin pahoin pelkään että se oksennus tulee ja sillä laiskalla ja meluisalla hybridi Toyotalla tekee mieli ajaa seinään. Jopa iso Camry on meluisa, mutta Auris ja Corolla aivan sietämättömiä maantiellä. Kestäviä ja luotettavia, mutta muuten Toyotat ovat ala-arvoisia viimeistelyltään. Ihan uudessa koeajoautossakin oli sellaiset resonanssipärinät ovesta ja kojelauta kitisi jopa tasaisella asfaltilla.

Itsellä oli myös aikanaan BMW ja siitä merkistä pois vaihtaminen ei ollut helppoa.
 
Jos olet isoihin bemareihin tottunut ja harkitset perus kippoa, niin pahoin pelkään että se oksennus tulee ja sillä laiskalla ja meluisalla hybridi Toyotalla tekee mieli ajaa seinään. Jopa iso Camry on meluisa, mutta Auris ja Corolla aivan sietämättömiä maantiellä. Kestäviä ja luotettavia, mutta muuten Toyotat ovat ala-arvoisia viimeistelyltään. Ihan uudessa koeajoautossakin oli sellaiset resonanssipärinät ovesta ja kojelauta kitisi jopa tasaisella asfaltilla.

Itsellä oli myös aikanaan BMW ja siitä merkistä pois vaihtaminen ei ollut helppoa.
En siis BMW:tä hauku sen enempää vaikken fani olekaan mutta kävin 330e:n koeajamassa miettien että sporttinen takaveto hybrid olisi ollut todella mukava. Laatuvaikutelma, tunnetut luotettavuusongelmat, kauhea infotaiment (jopa Fordini Sync järjestelmään verrattuna) ja se että auto ei tiennyt onko se GT vai sportti ja aivan täysin tunnoton ja eloton vaikka kuinka yritti provosoida. Juu sai sieltä irti pieniä paloja sitä pieniä tätä mutta kokonaisuutena todella karvas pettymys ja todella säälittävät rahoitustarjoukset olivat viimeinen niitti (ajatuksena oli että olisi saanut poistuvan mallin halvalla). Ihan eri luokassa kuin ne "vanhat hyvät" BMW:t joilla oli ehkä luotettavuudessa sitä ja tätä mutta ajettavuutta en voinut niissä liikaa haukkua (tai penkkejä, ainoa auto ikinä missä penkki on ollut juuri kuin itselle tehty).

EDIT: Pieni haukku vielä 330e:stä. Jopa Kia Stinger dieselillä tuntui huomattavasti sporttisemmalta ja leikkisämmältä olematta kova tai äänekäs stereotyyppinen Kia. Samoin läski 2.3l avomusse oli ihan eri luokassa ajettavuudeltaan. Samoin automaatti diesel E-sarjalainen mersu oli huomattavasti leikkisämpi ja ohjaus nyt ei eeppisen tunnokas ollut mutta tunsi perän elävän ja auton reagoinnin ihan eri tavalla sport modessa.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla kilometreillä sulla tulee jo niin paljon polttoainekuluja, että voisiko niitä siirtää mitenkään vähän kalliimman, kunnon rangella olevan täyssähkön osamaksuihin? Leasingia on varmaan mahdoton saada noilla kilsoilla.

Model S on tietty mahdollisuus mutta ainahan se auton lähtöhinta uutena jollain tavalla korreloi huoltojen hintoihin ja huoltotarpeeseenkin joten iso riski se on, kun auto on uutena ollut 100k€ luksusauto.

En myöskään usko että plugarit tai hybridit toisaalta pystyy kilpailemaan tuon ajoprofiilisi kannalta perinteisen dieselin kanssa. 300km yhden päivän aikana on myös jo sellainen rasti että tarvitset kotiin tehokkaan latausaseman ja siltikin pitää latailla huonossa kelissä isoakkuisillakin autoilla paluumatkasta pieni tovi. Työpäivän aikana lataaminen auttaisi paljon.
Niin siis päivän aikana tulee tuo 150km työmatka-ajoa, n.75km per suunta, mutta ei varmaan muuta asiaa.

Ja tosiaan täyssähkökin ollut kyllä mielessä mutta mielukuva on vaan ollut ettei niissä olis minulle tarpeeksi rangea, tilaa tai on vaan *vetin rumia. :D Pitää perehtyä niihin tarkemmin ja käydä ihan koeajamassakin. Ärsyttävästi ei Nettiautoon ole laitettu kaikkiin noita rangeja, niin pitäis aina erikseen etsiä kun löytyy muuten asiallinen yksilö.
 
Autotalo Ampeeri auttaa monissa EV pohdinnoissa.
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Avensis vaan alle suht hiljanen, hyvä ajaa motaria, ei mutkatiellä pärjää bmw vaikka ajettavuus kehittynyt, kansiongelmia ei uudemmissa pahemmin ole enää ollut (lue 10v), ja -15 eteenpäin taitaa olla bmw dieselit keulalla. En noilla kilsoilla mitään pikkukippoja katselisi. Bmw vitossarja saattaisi olla nappivalinta.
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Kannattaako tuota nyt lotota, joku tuollainen diesel F10/11 alle ja matka jatkuu.
Sähkösahaa sitten alle, kun niitä saa sopurahalla.
 
Nykyään on todella helppoa. Kyllä BMWt loppui F-sarjoihin (jotka ei nekään hirveen hääppöisiä koska pirusti tyyppivikoja ja ominaisuuksia).

Puristien mielestä E30 oli viimeinen "oikea" BMW.

Itse pidän E39/E46 laadullisesti parhaina BMW:n tuotannosta, toki E60 oli melkein samalla tasolla, E90 oli sitten jonkinlainen pudotus laadussa.
Mutta ei F10, F30 tai G30 ole huonoja nekään, G20:sestä minulla ei ole niin paljoa kokemusta, että voisin sanoa juuta tai jaata.
 
Saatat olla oikessa. N47 jakopääjutut vähän pisti karsastamaan noita nelisylinterisiä, mutta tossahan on jo eri moottori.

Joo B47. Mulla OLI uutena ostamani vm. 7/2016. Never again. Turbo paskaksi 26 tkm, 52 tkm (ei kestä pakkasta). Ohjausvaihde paskaksi 24 tkm, 48 tkm. Ei tahtonut pitää sadevesiä ulkopuolella ts. vuoti sisään eli tiivisteitä vaihdettiin takuuna lukuisat kerrat. LEDivalomoduuli vaihdettiin takuuna (muuttui kirkkaasta kusenkeltaiksi ekana talvena). EGR paskoi 3 kertaa 0...55 tkm omistusaikana, yhden kerran hirvee pamaus ja rytkäys 80 km/h vauhdissa jolloin luulin että nyt räjähti koko auto kun loota heitti jostain kutoselta kakkoselle EGR paskomisen takia... Lukuisia takaisinkutsuja sen suhteen ja päivityksiä. Myös turbon imuputkisto päivitettiin 2 kertaa "jäätä läpäisemättömäksi" mutta paskoi kuitenkin vielä nyt alkuvuodesta ennen ku auto meni vaihtoon ja kun oli uuden turbon myötä -30 pakkasta niin paskoi heti uudestaan eka ajo liikkeestä himaan... EGR-coolerikin vaihdettiin mahdollisen tulipaloriskin takia takaisinkutsuna. Lisäksi xDriven takaperä tihkui öljyä jo 3-vuotiaana ekassa katsastuksessa 33 tkm ajettuna. Mitäs muuta, kuskin ikkunahissi korjattiin, ovien sisältä lähti höyrusulut irti ja ne liimattiin eka uusiksi mutta kun kusi vedet auton sisälle liiman pettäessä niin sitten uusittiin. Ruostetta tuli kontin hitsisaumoihin, korjattiin parit kerrat. Olihan se toki jo 3-vuotias auto ja sen verran paljon ajettu, että ymmärtäähän sen

Luojan kiitos oli lisätakuuna BMWTurva (maksoi 1022€ auton mukana) niin euroakaan ei menny omasta pussista paitsi sijaisautojen bensat muutaman kerran ja kerran jouduin maksamaankin sijarista. Sen lisäks, että korjattiin takuuaikana, niin 2...5 v. lisätakuuaikana korjattiin yli 20 k€:llä.

En suosittele B47 edes pahimmalle vihamiehelleni. Niitä EGR-, turbo- ja ohjausvaihdevammasia oli aina muitakin korjuussa ja huoltotiskeillä kohtalotovereita. Kovalla pakkasella oli turbonvaihtojono 2 viikkoa kun niitä kuulemma oli mennyt niin paljo.

Suosittelen lukeen Bmwforum.fi lisää huonoja kokemuksia B47.

Vitosessa imupuoliputkisto eri asetelmassa joten turboja ei mee niin paljo mutta menee silti. Selviäähän siitä aina n. 4000 eurolla. Ja ohjausvaihdekin maksaa vaan 3500+työt. Mekaanikko sano kerran, että X3 pahin kun ohjausvaihteita ei tahdo saada edes tehtaalta kunnollisia.
 
Joo B47. Mulla OLI uutena ostamani vm. 7/2016. Never again. Turbo paskaksi 26 tkm, 52 tkm (ei kestä pakkasta). Ohjausvaihde paskaksi 24 tkm, 48 tkm. Ei tahtonut pitää sadevesiä ulkopuolella ts. vuoti sisään eli tiivisteitä vaihdettiin takuuna lukuisat kerrat. LEDivalomoduuli vaihdettiin takuuna (muuttui kirkkaasta kusenkeltaiksi ekana talvena). EGR paskoi 3 kertaa 0...55 tkm omistusaikana, yhden kerran hirvee pamaus ja rytkäys 80 km/h vauhdissa jolloin luulin että nyt räjähti koko auto kun loota heitti jostain kutoselta kakkoselle EGR paskomisen takia... Lukuisia takaisinkutsuja sen suhteen ja päivityksiä. Myös turbon imuputkisto päivitettiin 2 kertaa "jäätä läpäisemättömäksi" mutta paskoi kuitenkin vielä nyt alkuvuodesta ennen ku auto meni vaihtoon ja kun oli uuden turbon myötä -30 pakkasta niin paskoi heti uudestaan eka ajo liikkeestä himaan... EGR-coolerikin vaihdettiin mahdollisen tulipaloriskin takia takaisinkutsuna. Lisäksi xDriven takaperä tihkui öljyä jo 3-vuotiaana ekassa katsastuksessa 33 tkm ajettuna. Mitäs muuta, kuskin ikkunahissi korjattiin, ovien sisältä lähti höyrusulut irti ja ne liimattiin eka uusiksi mutta kun kusi vedet auton sisälle liiman pettäessä niin sitten uusittiin.

Luojan kiitos oli lisätakuuna BMWTurva (maksoi 1022€ auton mukana) niin euroakaan ei menny omasta pussista paitsi sijaisautojen bensat muutaman kerran ja kerran jouduin maksamaankin sijarista. Sen lisäks, että korjattiin takuuaikana, niin 2...5 v. lisätakuuaikana korjattiin yli 20 k€:llä.

En suosittele B47 edes pahimmalle vihamiehelleni. Niitä EGR-, turbo- ja ohjausvaihdevammasia oli aina muitakin korjuussa ja huoltotiskeillä kohtalotovereita. Kovalla pakkasella oli turbonvaihtojono 2 viikkoa kun niitä kuulemma oli mennyt niin paljo.

Suosittelen lukeen Bmwforum.fi lisää huonoja kokemuksia B47.

Vitosessa imupuoliputkisto eri asetelmassa joten turboja ei mee niin paljo mutta menee silti. Selviäähän siitä aina n. 4000 eurolla. Ja ohjausvaihdekin maksaa vaan 3500+työt. Mekaanikko sano kerran, että X3 pahin kun ohjausvaihteita ei tahdo saada edes tehtaalta kunnollisia.
Googlettelinkin tuota B47:aa vielä illalla ja taisin osuakin tuonne Bmwfoorumille ja noihin turbo-ongelmiin. Taitaa edelleen päteä vanha viisaus että älä osta nelisylinteristä bemaria :cautious:
 
Joo. 30d on ainoo vaihtoehto jos et oo rahamiehiä ja toki sekin pahalla tuulella rahamiesten kone.

Minä ku en jaksais ravata edes takuuhuollossa niin ostin BMW tilalle Kia Proceed GT. On ollut kyllä loistava ajaa ja tuntuuhan tässä BMW:n M-osaston Albertin kädenjälki kun hän on tämän alustageometrian ym. suunnitellut ulkoistaessaan itsensä veke BMW:ltä. Ainut puute etuveto ts. nelivedon puute mutta sen nyt kestää / ei häiritse normikäytössä. Bemarinkin ostin kun oli niin loistava auto kurvailla M-sporttina + 20 k€ lisähilppeillä (M-jarrut, sport-ohjaus jne), mutta kertaakaan en kerinny huvikseen käydä kurvailemassa koska lapset jne.

Ei oo ollu pientäkään valittamista pl. rengasmelu 18" valsseilla + Michelin pilot sport 4. 17" kitkoilla CVC7 on hiljanen. Suosittelen lämpimästi Kiaa kaikille helppoutta ja huolettomuutta haluuville köyhille, ketkä haluu tietää kulut ennakkoon ja saada puoleen hintaan auton missä paremmat varusteet kun puolta kalliimmassa Bemarissa.

Kattelin eka paljon kalliimpia uusia ja tää oli villi kortti, minkä jälkeen totesin ettei mitään järkee laittaa +20 k€ lisää ja saada vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Kia Stingerin arvo ei sukeltaisi ostaessa niin paljoa ja saisi fiksun rahoituksen voisin tosissani harkita moisen ostoa. Siitä puhuttiin köyhän miehen Bemarina mutta koomista kyllä sanoisin että voittaa melkein kaikilla osa-alueilla perus 3-sarjalaisen (uusinta en ole ajanut). Isoimpina vitutuksina oli matala kattolinja jonka takia esim kaveri hakkasi päätä kattoon ja sen todella säälittävä kattoikkuna joka oli postimerkin kokoinen ja ettei isoa konetta saanut sopivilla varusteilla pelkästään takavetona jne. Ei itseä hävettäisi ainakaan ajaa Kialla, laatuvaikutelma, ajettavuus yms yms ovat nousseet ihan eri tasolle takavuosien perus Riosta.
 
Kakkosauto olis hakusessa ja törmäsin kiinnostavaan Vw jettaan. Onko tuossa 1.6 BSE -moottorissa pommin ainesta vai onko kestävä kone? Aika laiskahan se taitaa olla, mutta kakkosautona menee varmasti. Onko jotain muuta vikaherkkää syynättävää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 606
Viestejä
4 512 628
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom