Mikä auto minulle?

Onko mielipiteitä tällaiseen ratkaisuun? Onko muita järkeviä diilejä kuin tuo Corolla?

Varmaan ihan hyvä ratkaisu. Autoverkkokaupasta lähtisi suunnilleen samalla rahalla Peugeot 308 tai 3008.
Litroissahan Corollan ruuma on ihan hyvää tasoa, mutta niistä iso osa on välipohjan alla...huomasithan vuokra-autosta että sen pohjan saa myös siihen alempaan asentoon, jolloin tilan korkeus kasvaa? Joka tapauksessa muistaakseni 308:n kontti on isompi ja käytännöllisempi.
 
Kyllä tuo 299 e/kk Corolla farmari on varmasti hyvä vaihtoehto jos on tuon verran rahaa laitettavissa autoon. Autoarita tarjoaa myös isommat kilsat, 19 tkm/vuosi ja ensimmäinen huolto ilmaiseksi: Uusi Toyota Corolla TS Hybrid vuodeksi 299€/kk - Auto-Arita Oy Ei ainakaan omasta puolesta jää mitään varusteita puuttumaan. Takakontin tila nähtävästi 596 litraa, joka kuulostaa ihan reippaalta. Bensa ja diesel-Octavioissa taitaa olla luokan suurin(?) 640 litraa. Meluisaksi tuota taitaa olla sanottu, mutta se on sitten varmasti jokaisen itse päätettävissä onko liian meluisa vaiko ei.
 
Rahaa olisi tietenkin ostaa joku uudempi auto (20-25k) vaikka omaksi, mutta kun kyseessä oma auto ja tarpeet yms ovat vielä sen verran epäselviä että en vielä viitsisi sitoutua pidemmäksi aikaa. Tuo olisi aika kevyt aloitus autonomistamiseen ja siksi tuota nyt harkinnut. Epäilen että pidemmällä aikavälillä yksityisleasingissä ei oo järkevää. Tottakai esim 2v sopimusajalla joku toinen auto on myös vaihtoehto, tuo 300e/kk leasinghintana vaikuttaa suht järkihinnalta.

Tavaratila on litroiltaan ihan hyvän kokoinen Corollassa, mutta malliltaan vähän huono etenkin kun takalasi taittuu niin jyrkästi kun haettu sporttisempaa lookkia. Jos takalasi menisi enemmän suoraan ylöpäin niin tavaratila olisi aika täydellinen. Tuo tavaratilanpohjan säätäminen alaspäin on mielestäni vain bensamalleissa, hybridimalleissa tuota pohjaa ei voi säätää. Voin tietenkin olla väärässä mutta en ainakaan kesällä tuota huomannut.

Rengasmelua tottakai on, mutta mitä noita 600km siivuja ajelin niin ei mitenkään aivan älyttömän häiritsevä. Tottakai kesärenkaat alla joten tilanne voi olla eri esim nastoilla.

Tuota Auto-Aritan tarjousta katselin myös ja pistin jo heille viestiäkin vähän tarkemmista tiedoista tarjoukseen liittyen. Tuo tällä hetkellä paras tarjous +4000 lisäkilometriä + juurikin tuo ensimmäinen huolto verrattuna muut samanlaiset tarjoukset.

Täytyypä tutkailla tuo Peugeot 308 myös että olisiko varteenotettava vaihtoehto.
 
Tuo tavaratilanpohjan säätäminen alaspäin on mielestäni vain bensamalleissa, hybridimalleissa tuota pohjaa ei voi säätää. Voin tietenkin olla väärässä mutta en ainakaan kesällä tuota huomannut.

Säätyy kyllä ainakin 2-litraisessa hybridissä active-varustetasolla.
 
Onko Opel Vivaro/Renault Traficin 2014-> vuosimalleista kokemusta, ainakin vanhemmissa manuaalilaatikoissa oli ilmeisesti laakerivikaa ja twinturbo koneiset on ilmeisesti aika monimutkaisia korjattavia?
2014-Trafic ja Vivaro paljon vikoja, kaikkea jakopäästä sähkövikoihin. Firmalla noita näkyy monta ja jokainen auto käynyt pajalla vikojen takialle 2v ikäisenä. Julkisuudessa näitä vikoja ei hirveästi puida koska ovat yritysten ja maahantuojien välisiä asioita. Ittellä on vanhempi malli 2013 ja se on luotettava peli, laatikon laakerivian kyllä kuulee ja vikaa ei pitäisi tulla jos kuski ei vedätä liian pienellä vaihteella. Itse päädyin ostamaan mallin jossa ei ollut vetokoukkua eikä historiassa näkynyt yrityksiä ja ehjänä on pysynyt.
 
Se mikä tuli tuosta Corollassa mieleen on että onko noissa vakiona minkäänlaista esilämmitys mahdollisuutta? En ainakaan mistään löytänyt mitään mainintaa, ainoastaan liaävarustehinnastot esim sisätilalämppäreille yms.
 
Voi niihin ostaa Webaston, kovalla hinnalla Toyotan kautta.

Lohko+sisähaara+akkulaturi on toimiva kombo, hybridit lämpiää nopeasti.
 
Joo ilman muuta, lähinnä että onko noita mitään vakiona vai pitääkö tilata mukaan. Moottorilämppäri, haara + akkulaturi näyttää kustantavan sen 600-900e hinnaston mukaan.
 
Niitä ei toki ole pakko ottaa Toijotan kautta, ihan perus AD autohuolto pystyy asentamaan Calix tai Defa kilkkeet oman valintasi mukaan.

Psst. Tinkaa ne kaupan päälle myyjältä, kuten roiskeläpät ym.
 
Kakkosautoksi harkittu bensa Kia Ceed farkkua, vuosimallia 2014-2017. Paljon on tarjolla moottoreita, 1.4, 1.6 ja 1.0 kahtena eri versiona.

Onko näissä jokin jota tulisi välttää tai suosia? Ja eikös näissä ole 7v/150k takuu? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun koeajaa? Onko Kian tomaatit millaisessa maineessa kestävyyden kannalta?
 
2014-Trafic ja Vivaro paljon vikoja, kaikkea jakopäästä sähkövikoihin. Firmalla noita näkyy monta ja jokainen auto käynyt pajalla vikojen takialle 2v ikäisenä. Julkisuudessa näitä vikoja ei hirveästi puida koska ovat yritysten ja maahantuojien välisiä asioita. Ittellä on vanhempi malli 2013 ja se on luotettava peli, laatikon laakerivian kyllä kuulee ja vikaa ei pitäisi tulla jos kuski ei vedätä liian pienellä vaihteella. Itse päädyin ostamaan mallin jossa ei ollut vetokoukkua eikä historiassa näkynyt yrityksiä ja ehjänä on pysynyt.
Eikös noissa ole sama motti kuin Masterissakin?

Meillä on yksi 2015 mallinen jossa 125tkm mittarissa, 125:lla koneella eikä tuosta ainakaan ole valittamista koneen tai laatikon puolesta.

Paljon ajelen itse, mutta on myös jakokäytössä 2-5pv viikossa.
 
Pitäisi nykyistä kulkinetta päivitellä pistoke hybridiin, nykyisestä f30 sarjalaisesta hieman tilavampaan olisi tarkoitus siirtyä.
Työmatka rapiat 20km suuntaansa joka pelkkää moottoritietä/keskustan ruuhkaa.

Budjettina olen tuossa hahmotellut 35k ja näillä kriteereillä en oikein muuta varteenotettavaa itse keksinyt kuin bmw 530e mallin saksasta haettuna. Tuolla budjetilla hakisi joko hyvin varusteltua 17/18 mallista tai sitten hierovista penkeistä karsien saisi facelift mallin sisävarusteet 19 mallisena. Näissä kilometrit pyörivät 10-60tkm välissä joten kohtuullisen tuoreita on tarjolla.

Aika nihkeästi on tarjolla sedan/farmari linjalla mitään pistokehybridejä käytettynä mutta olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. E mallin mersut näyttivät olevan hieman hinnoissaan tai heikosti varusteltuja. Täyssähköjäkään ei oikein ole tarjolla vielä käytettynä ja esim Model 3 oli aivan liian pieni ja laatuvaikutelma kuin jostain daciasta pikaisella istumisella.
 
Pitäisi nykyistä kulkinetta päivitellä pistoke hybridiin, nykyisestä f30 sarjalaisesta hieman tilavampaan olisi tarkoitus siirtyä.
Työmatka rapiat 20km suuntaansa joka pelkkää moottoritietä/keskustan ruuhkaa.

Budjettina olen tuossa hahmotellut 35k ja näillä kriteereillä en oikein muuta varteenotettavaa itse keksinyt kuin bmw 530e mallin saksasta haettuna. Tuolla budjetilla hakisi joko hyvin varusteltua 17/18 mallista tai sitten hierovista penkeistä karsien saisi facelift mallin sisävarusteet 19 mallisena. Näissä kilometrit pyörivät 10-60tkm välissä joten kohtuullisen tuoreita on tarjolla.

Aika nihkeästi on tarjolla sedan/farmari linjalla mitään pistokehybridejä käytettynä mutta olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. E mallin mersut näyttivät olevan hieman hinnoissaan tai heikosti varusteltuja. Täyssähköjäkään ei oikein ole tarjolla vielä käytettynä ja esim Model 3 oli aivan liian pieni ja laatuvaikutelma kuin jostain daciasta pikaisella istumisella.

Volvo V60 D5 tai Passat GTE, saa uutta ja vähän ajettua farmaria alle tuolla budjetilla.
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.

En ole uutta Corollaa ajanut mutta 2020 Yaris oli kyllä aika rimpulan tuntuinen, itselle valinta olisi helppo
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.

Itse taas kääntyisin näistä ehkä Yarikseen, vaatisi kyllä vielä toisen koeajon. Corolla Hatchback ollut ajossa 1vk, Farkku ~1k ja C-HR ~2kk. Yariksesta vain alla oleva koeajo.

-Noin "vanhasta" Corollasta puuttuu parempi kaistankeskitin (LTA) ja mahdollisesti Android auto.
-Jos vertaat 1.8 Corollaan, niin Yaris tuntuu persdynolla kaupungissa sähäkämmältä johtuen lithiumakusta. NIMH-akkuisissa Toyotissa rampitetaan ja rajoitetaan sähköavustusta voimakkaammin.
-Motarilla muut hybridi Toyotat ovat bensaturboja janoisempia, Yaris loistaa tälläkin osa-alueella.

Screenshot_20210813-183742_YouTube.jpg

-Yariksessa uuden takuu ja pitänee hintansa vähintään yhtä hyvin kuin isoveljet. Bensan hinta voi nousta, mutta 4 litran taajamakulutus kompensoi sitä aika hyvin.

Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Reitti.PNG

Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.

Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.

Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.

Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.

Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.

Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.

Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Noilla kilometreillä sulla tulee jo niin paljon polttoainekuluja, että voisiko niitä siirtää mitenkään vähän kalliimman, kunnon rangella olevan täyssähkön osamaksuihin? Leasingia on varmaan mahdoton saada noilla kilsoilla.

Model S on tietty mahdollisuus mutta ainahan se auton lähtöhinta uutena jollain tavalla korreloi huoltojen hintoihin ja huoltotarpeeseenkin joten iso riski se on, kun auto on uutena ollut 100k€ luksusauto.

En myöskään usko että plugarit tai hybridit toisaalta pystyy kilpailemaan tuon ajoprofiilisi kannalta perinteisen dieselin kanssa. 300km yhden päivän aikana on myös jo sellainen rasti että tarvitset kotiin tehokkaan latausaseman ja siltikin pitää latailla huonossa kelissä isoakkuisillakin autoilla paluumatkasta pieni tovi. Työpäivän aikana lataaminen auttaisi paljon.
 
Volvo V60 D5 tai Passat GTE, saa uutta ja vähän ajettua farmaria alle tuolla budjetilla.
Volvo ei kyllä mahdu millään budjettiin kun katselin, en siis halua halua tuota vanhempaa koria, on jo aika vanhahtavan näköinen. Passatille voisi antaa uuden mahdollisuuden, yhdessä istuin sisällä ja oli penkit siinä kyllä aivan onnettomat.
Täytyy varmaan vielä käydä enyaq kokeilemassa, nolla rahoituksella voi budjettiakin venytellä vs tuo saksan haku kovalla rahalla
 
Volvo ei kyllä mahdu millään budjettiin kun katselin, en siis halua halua tuota vanhempaa koria, on jo aika vanhahtavan näköinen. Passatille voisi antaa uuden mahdollisuuden, yhdessä istuin sisällä ja oli penkit siinä kyllä aivan onnettomat.
Täytyy varmaan vielä käydä enyaq kokeilemassa, nolla rahoituksella voi budjettiakin venytellä vs tuo saksan haku kovalla rahalla
Nyt en ymmärrä? Budjetti 35 k€ eikä mahdu Volvo siihen? Haarukassa 30-40 k€ löytyy nettiautosta neljä S60:stä vm -16...19. Nuoko on ulkonäöltään liian vanhanaikaisia?
 
Nyt en ymmärrä? Budjetti 35 k€ eikä mahdu Volvo siihen? Haarukassa 30-40 k€ löytyy nettiautosta neljä S60:stä vm -16...19. Nuoko on ulkonäöltään liian vanhanaikaisia?
Kyllä tuo vanhempi kori volvolta on vielä antiikkisemman näköinen vesiputous konsoleineen ja 2 tuuman näyttöineen kuin nykyinen -13 vuotinen bmw. sieltä ei löydy kyllä pistokkeella mitään uudempi korista volvoa alle 40k, 45k taitaa alkaa hinnat ja sitten melkein olisi jo xc60 mukavampi tai sedanista s90.
 
Pitäisi nykyistä kulkinetta päivitellä pistoke hybridiin, nykyisestä f30 sarjalaisesta hieman tilavampaan olisi tarkoitus siirtyä.
Työmatka rapiat 20km suuntaansa joka pelkkää moottoritietä/keskustan ruuhkaa.

Budjettina olen tuossa hahmotellut 35k ja näillä kriteereillä en oikein muuta varteenotettavaa itse keksinyt kuin bmw 530e mallin saksasta haettuna. Tuolla budjetilla hakisi joko hyvin varusteltua 17/18 mallista tai sitten hierovista penkeistä karsien saisi facelift mallin sisävarusteet 19 mallisena. Näissä kilometrit pyörivät 10-60tkm välissä joten kohtuullisen tuoreita on tarjolla.

Aika nihkeästi on tarjolla sedan/farmari linjalla mitään pistokehybridejä käytettynä mutta olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa. E mallin mersut näyttivät olevan hieman hinnoissaan tai heikosti varusteltuja. Täyssähköjäkään ei oikein ole tarjolla vielä käytettynä ja esim Model 3 oli aivan liian pieni ja laatuvaikutelma kuin jostain daciasta pikaisella istumisella.
Vetotavalla jos ei ole väliä, niin uusi plugari Octavia melkein osuisi budjettiin (style plugari farmari rapiat 38k€). Jos pystyy kotona lataamaan, niin justiinsa ainakin kovimpia pakkasia lukuunottamatta pääsee sähköllä työmatkat edestakaisin.

Seatin vastine (Leon) on aavistuksen halvempi, ja Klonkswagenin Golf puolestaan kalliimpi. Ocun "viistoperä" on tosin hyvin sedanmainen, jos sellainen houkuttelee enemmän farkun sijasta.
 
Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Jos olet isoihin bemareihin tottunut ja harkitset perus kippoa, niin pahoin pelkään että se oksennus tulee ja sillä laiskalla ja meluisalla hybridi Toyotalla tekee mieli ajaa seinään. Jopa iso Camry on meluisa, mutta Auris ja Corolla aivan sietämättömiä maantiellä. Kestäviä ja luotettavia, mutta muuten Toyotat ovat ala-arvoisia viimeistelyltään. Ihan uudessa koeajoautossakin oli sellaiset resonanssipärinät ovesta ja kojelauta kitisi jopa tasaisella asfaltilla.

Itsellä oli myös aikanaan BMW ja siitä merkistä pois vaihtaminen ei ollut helppoa.
 
Jos olet isoihin bemareihin tottunut ja harkitset perus kippoa, niin pahoin pelkään että se oksennus tulee ja sillä laiskalla ja meluisalla hybridi Toyotalla tekee mieli ajaa seinään. Jopa iso Camry on meluisa, mutta Auris ja Corolla aivan sietämättömiä maantiellä. Kestäviä ja luotettavia, mutta muuten Toyotat ovat ala-arvoisia viimeistelyltään. Ihan uudessa koeajoautossakin oli sellaiset resonanssipärinät ovesta ja kojelauta kitisi jopa tasaisella asfaltilla.

Itsellä oli myös aikanaan BMW ja siitä merkistä pois vaihtaminen ei ollut helppoa.
En siis BMW:tä hauku sen enempää vaikken fani olekaan mutta kävin 330e:n koeajamassa miettien että sporttinen takaveto hybrid olisi ollut todella mukava. Laatuvaikutelma, tunnetut luotettavuusongelmat, kauhea infotaiment (jopa Fordini Sync järjestelmään verrattuna) ja se että auto ei tiennyt onko se GT vai sportti ja aivan täysin tunnoton ja eloton vaikka kuinka yritti provosoida. Juu sai sieltä irti pieniä paloja sitä pieniä tätä mutta kokonaisuutena todella karvas pettymys ja todella säälittävät rahoitustarjoukset olivat viimeinen niitti (ajatuksena oli että olisi saanut poistuvan mallin halvalla). Ihan eri luokassa kuin ne "vanhat hyvät" BMW:t joilla oli ehkä luotettavuudessa sitä ja tätä mutta ajettavuutta en voinut niissä liikaa haukkua (tai penkkejä, ainoa auto ikinä missä penkki on ollut juuri kuin itselle tehty).

EDIT: Pieni haukku vielä 330e:stä. Jopa Kia Stinger dieselillä tuntui huomattavasti sporttisemmalta ja leikkisämmältä olematta kova tai äänekäs stereotyyppinen Kia. Samoin läski 2.3l avomusse oli ihan eri luokassa ajettavuudeltaan. Samoin automaatti diesel E-sarjalainen mersu oli huomattavasti leikkisämpi ja ohjaus nyt ei eeppisen tunnokas ollut mutta tunsi perän elävän ja auton reagoinnin ihan eri tavalla sport modessa.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla kilometreillä sulla tulee jo niin paljon polttoainekuluja, että voisiko niitä siirtää mitenkään vähän kalliimman, kunnon rangella olevan täyssähkön osamaksuihin? Leasingia on varmaan mahdoton saada noilla kilsoilla.

Model S on tietty mahdollisuus mutta ainahan se auton lähtöhinta uutena jollain tavalla korreloi huoltojen hintoihin ja huoltotarpeeseenkin joten iso riski se on, kun auto on uutena ollut 100k€ luksusauto.

En myöskään usko että plugarit tai hybridit toisaalta pystyy kilpailemaan tuon ajoprofiilisi kannalta perinteisen dieselin kanssa. 300km yhden päivän aikana on myös jo sellainen rasti että tarvitset kotiin tehokkaan latausaseman ja siltikin pitää latailla huonossa kelissä isoakkuisillakin autoilla paluumatkasta pieni tovi. Työpäivän aikana lataaminen auttaisi paljon.
Niin siis päivän aikana tulee tuo 150km työmatka-ajoa, n.75km per suunta, mutta ei varmaan muuta asiaa.

Ja tosiaan täyssähkökin ollut kyllä mielessä mutta mielukuva on vaan ollut ettei niissä olis minulle tarpeeksi rangea, tilaa tai on vaan *vetin rumia. :D Pitää perehtyä niihin tarkemmin ja käydä ihan koeajamassakin. Ärsyttävästi ei Nettiautoon ole laitettu kaikkiin noita rangeja, niin pitäis aina erikseen etsiä kun löytyy muuten asiallinen yksilö.
 
Autotalo Ampeeri auttaa monissa EV pohdinnoissa.
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Avensis vaan alle suht hiljanen, hyvä ajaa motaria, ei mutkatiellä pärjää bmw vaikka ajettavuus kehittynyt, kansiongelmia ei uudemmissa pahemmin ole enää ollut (lue 10v), ja -15 eteenpäin taitaa olla bmw dieselit keulalla. En noilla kilsoilla mitään pikkukippoja katselisi. Bmw vitossarja saattaisi olla nappivalinta.
 
Olis taas se aika vuodesta kun tekee mieli vaihtaa autoa :D

Nykyisen E60 ja edellisen E91 Bemarin jälkeen voisi harkita jotain muuta merkkiä niin nyt tarvitaan apuja.

Päivittäin tulee työmatkaa ajettua n.150km (vuodessa joku 45-50tkm) josta suurin osa joko valta-/seututietä tai moottoritietä pitkin Helsinkiin.
Arkisin kyytiin ei tarvitsisi mahtua kuin kaksi aikuista. Muutaman kerran vuodessa tulee pidempää matkaa johon pitää saada matkatavaroiden lisäksi mukaan kissa kantokopassa sekä hiekkalaatikko.
Sanotaanko nyt karkeaksi budjetiksi vaikka 15-20t€.

Olen miettinyt että voisiko joku hybridi olla tuohon ratkaisu? Plugarilla vois päästä pelkällä sähköllä "isolle tielle" ja sähköllä taas työpaikan pihaan ja töiden jälkeen sama takaisinpäin? Kotona toki latausmahdollisuus mutta töissä ei. Täyssähkökin ehkä voisi olla mahdollinen, mutta talvikelin range on pieni kysymysmerkki. Muutenkin kun työmatkaan menee n.1,5h niin ei huvittaisi sitä enää pidentää lataustauoilla. Teslan Model S:ää miettinyt puolivakavissani, että ehkä pienemmät "polttoainekustannukset" voisi korvata isomman rahoituserän. :hmm: Tokihan se olisi aika hemmetin iso riski jos hankkii Nettiauton halvimmasta päästä olevan Teslan.

Hybrideitä mitä harkinnut on Toyotan Auris, Lexuksen CT200h ja IS300h, Golf GTE ja Kia Niro. Corolla hybridikin jossain määrin kiinnostaisi, mutta se voi mennä ehkä vähän budjetin yli kuten tuo IS300h:kin.
Golfissa on käsittääseni sen verran lyhyt huoltoväli että minun ajoilla sais huollatta 2-3 kertaa vuodessa, mutta onko siinä mitään muita mahdollisia ongelmia?
Se olis ehkä tuon IS300h:n kanssa ainoat jotka tarjoais jonkinlaista sporttisuutta. Kiassa taas epäilyttää vähän sisustan oletettu muovisuus.

Dieseleistä tuossa käynyt mielessä Hondan Accord ja CR-V sekä Focus ST. Aikoinaan oli -91 vuotinen Accordi ja siitä jäi luotettava vaikutelma, mutta miten lienee nykypäivänä? Avensis dieselinä kävi mielessä kanssa, mutta ilmeisesti nuo D4D-koneet ei olis ihan niin luotettavia kuin Toyotalta odottaisi?

Toiveissa olisi siis löytää auto jolla ajaminen olisi suhteellisen huoletonta, ei aiheuta välitöntä oksennusreflesiä eikä tee mieli ajaa päin lähintä kallioleikkausta :lol:

Kannattaako tuota nyt lotota, joku tuollainen diesel F10/11 alle ja matka jatkuu.
Sähkösahaa sitten alle, kun niitä saa sopurahalla.
 
Nykyään on todella helppoa. Kyllä BMWt loppui F-sarjoihin (jotka ei nekään hirveen hääppöisiä koska pirusti tyyppivikoja ja ominaisuuksia).

Puristien mielestä E30 oli viimeinen "oikea" BMW.

Itse pidän E39/E46 laadullisesti parhaina BMW:n tuotannosta, toki E60 oli melkein samalla tasolla, E90 oli sitten jonkinlainen pudotus laadussa.
Mutta ei F10, F30 tai G30 ole huonoja nekään, G20:sestä minulla ei ole niin paljoa kokemusta, että voisin sanoa juuta tai jaata.
 
Saatat olla oikessa. N47 jakopääjutut vähän pisti karsastamaan noita nelisylinterisiä, mutta tossahan on jo eri moottori.

Joo B47. Mulla OLI uutena ostamani vm. 7/2016. Never again. Turbo paskaksi 26 tkm, 52 tkm (ei kestä pakkasta). Ohjausvaihde paskaksi 24 tkm, 48 tkm. Ei tahtonut pitää sadevesiä ulkopuolella ts. vuoti sisään eli tiivisteitä vaihdettiin takuuna lukuisat kerrat. LEDivalomoduuli vaihdettiin takuuna (muuttui kirkkaasta kusenkeltaiksi ekana talvena). EGR paskoi 3 kertaa 0...55 tkm omistusaikana, yhden kerran hirvee pamaus ja rytkäys 80 km/h vauhdissa jolloin luulin että nyt räjähti koko auto kun loota heitti jostain kutoselta kakkoselle EGR paskomisen takia... Lukuisia takaisinkutsuja sen suhteen ja päivityksiä. Myös turbon imuputkisto päivitettiin 2 kertaa "jäätä läpäisemättömäksi" mutta paskoi kuitenkin vielä nyt alkuvuodesta ennen ku auto meni vaihtoon ja kun oli uuden turbon myötä -30 pakkasta niin paskoi heti uudestaan eka ajo liikkeestä himaan... EGR-coolerikin vaihdettiin mahdollisen tulipaloriskin takia takaisinkutsuna. Lisäksi xDriven takaperä tihkui öljyä jo 3-vuotiaana ekassa katsastuksessa 33 tkm ajettuna. Mitäs muuta, kuskin ikkunahissi korjattiin, ovien sisältä lähti höyrusulut irti ja ne liimattiin eka uusiksi mutta kun kusi vedet auton sisälle liiman pettäessä niin sitten uusittiin. Ruostetta tuli kontin hitsisaumoihin, korjattiin parit kerrat. Olihan se toki jo 3-vuotias auto ja sen verran paljon ajettu, että ymmärtäähän sen

Luojan kiitos oli lisätakuuna BMWTurva (maksoi 1022€ auton mukana) niin euroakaan ei menny omasta pussista paitsi sijaisautojen bensat muutaman kerran ja kerran jouduin maksamaankin sijarista. Sen lisäks, että korjattiin takuuaikana, niin 2...5 v. lisätakuuaikana korjattiin yli 20 k€:llä.

En suosittele B47 edes pahimmalle vihamiehelleni. Niitä EGR-, turbo- ja ohjausvaihdevammasia oli aina muitakin korjuussa ja huoltotiskeillä kohtalotovereita. Kovalla pakkasella oli turbonvaihtojono 2 viikkoa kun niitä kuulemma oli mennyt niin paljo.

Suosittelen lukeen Bmwforum.fi lisää huonoja kokemuksia B47.

Vitosessa imupuoliputkisto eri asetelmassa joten turboja ei mee niin paljo mutta menee silti. Selviäähän siitä aina n. 4000 eurolla. Ja ohjausvaihdekin maksaa vaan 3500+työt. Mekaanikko sano kerran, että X3 pahin kun ohjausvaihteita ei tahdo saada edes tehtaalta kunnollisia.
 
Joo B47. Mulla OLI uutena ostamani vm. 7/2016. Never again. Turbo paskaksi 26 tkm, 52 tkm (ei kestä pakkasta). Ohjausvaihde paskaksi 24 tkm, 48 tkm. Ei tahtonut pitää sadevesiä ulkopuolella ts. vuoti sisään eli tiivisteitä vaihdettiin takuuna lukuisat kerrat. LEDivalomoduuli vaihdettiin takuuna (muuttui kirkkaasta kusenkeltaiksi ekana talvena). EGR paskoi 3 kertaa 0...55 tkm omistusaikana, yhden kerran hirvee pamaus ja rytkäys 80 km/h vauhdissa jolloin luulin että nyt räjähti koko auto kun loota heitti jostain kutoselta kakkoselle EGR paskomisen takia... Lukuisia takaisinkutsuja sen suhteen ja päivityksiä. Myös turbon imuputkisto päivitettiin 2 kertaa "jäätä läpäisemättömäksi" mutta paskoi kuitenkin vielä nyt alkuvuodesta ennen ku auto meni vaihtoon ja kun oli uuden turbon myötä -30 pakkasta niin paskoi heti uudestaan eka ajo liikkeestä himaan... EGR-coolerikin vaihdettiin mahdollisen tulipaloriskin takia takaisinkutsuna. Lisäksi xDriven takaperä tihkui öljyä jo 3-vuotiaana ekassa katsastuksessa 33 tkm ajettuna. Mitäs muuta, kuskin ikkunahissi korjattiin, ovien sisältä lähti höyrusulut irti ja ne liimattiin eka uusiksi mutta kun kusi vedet auton sisälle liiman pettäessä niin sitten uusittiin.

Luojan kiitos oli lisätakuuna BMWTurva (maksoi 1022€ auton mukana) niin euroakaan ei menny omasta pussista paitsi sijaisautojen bensat muutaman kerran ja kerran jouduin maksamaankin sijarista. Sen lisäks, että korjattiin takuuaikana, niin 2...5 v. lisätakuuaikana korjattiin yli 20 k€:llä.

En suosittele B47 edes pahimmalle vihamiehelleni. Niitä EGR-, turbo- ja ohjausvaihdevammasia oli aina muitakin korjuussa ja huoltotiskeillä kohtalotovereita. Kovalla pakkasella oli turbonvaihtojono 2 viikkoa kun niitä kuulemma oli mennyt niin paljo.

Suosittelen lukeen Bmwforum.fi lisää huonoja kokemuksia B47.

Vitosessa imupuoliputkisto eri asetelmassa joten turboja ei mee niin paljo mutta menee silti. Selviäähän siitä aina n. 4000 eurolla. Ja ohjausvaihdekin maksaa vaan 3500+työt. Mekaanikko sano kerran, että X3 pahin kun ohjausvaihteita ei tahdo saada edes tehtaalta kunnollisia.
Googlettelinkin tuota B47:aa vielä illalla ja taisin osuakin tuonne Bmwfoorumille ja noihin turbo-ongelmiin. Taitaa edelleen päteä vanha viisaus että älä osta nelisylinteristä bemaria :cautious:
 
Joo. 30d on ainoo vaihtoehto jos et oo rahamiehiä ja toki sekin pahalla tuulella rahamiesten kone.

Minä ku en jaksais ravata edes takuuhuollossa niin ostin BMW tilalle Kia Proceed GT. On ollut kyllä loistava ajaa ja tuntuuhan tässä BMW:n M-osaston Albertin kädenjälki kun hän on tämän alustageometrian ym. suunnitellut ulkoistaessaan itsensä veke BMW:ltä. Ainut puute etuveto ts. nelivedon puute mutta sen nyt kestää / ei häiritse normikäytössä. Bemarinkin ostin kun oli niin loistava auto kurvailla M-sporttina + 20 k€ lisähilppeillä (M-jarrut, sport-ohjaus jne), mutta kertaakaan en kerinny huvikseen käydä kurvailemassa koska lapset jne.

Ei oo ollu pientäkään valittamista pl. rengasmelu 18" valsseilla + Michelin pilot sport 4. 17" kitkoilla CVC7 on hiljanen. Suosittelen lämpimästi Kiaa kaikille helppoutta ja huolettomuutta haluuville köyhille, ketkä haluu tietää kulut ennakkoon ja saada puoleen hintaan auton missä paremmat varusteet kun puolta kalliimmassa Bemarissa.

Kattelin eka paljon kalliimpia uusia ja tää oli villi kortti, minkä jälkeen totesin ettei mitään järkee laittaa +20 k€ lisää ja saada vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Kia Stingerin arvo ei sukeltaisi ostaessa niin paljoa ja saisi fiksun rahoituksen voisin tosissani harkita moisen ostoa. Siitä puhuttiin köyhän miehen Bemarina mutta koomista kyllä sanoisin että voittaa melkein kaikilla osa-alueilla perus 3-sarjalaisen (uusinta en ole ajanut). Isoimpina vitutuksina oli matala kattolinja jonka takia esim kaveri hakkasi päätä kattoon ja sen todella säälittävä kattoikkuna joka oli postimerkin kokoinen ja ettei isoa konetta saanut sopivilla varusteilla pelkästään takavetona jne. Ei itseä hävettäisi ainakaan ajaa Kialla, laatuvaikutelma, ajettavuus yms yms ovat nousseet ihan eri tasolle takavuosien perus Riosta.
 
Kakkosauto olis hakusessa ja törmäsin kiinnostavaan Vw jettaan. Onko tuossa 1.6 BSE -moottorissa pommin ainesta vai onko kestävä kone? Aika laiskahan se taitaa olla, mutta kakkosautona menee varmasti. Onko jotain muuta vikaherkkää syynättävää?
 
Tuossa yhden autoyksilön kustannuksia tarkkaan dokumentoituna jonkun toimesta 30tkm/vuosi ajoilla. Huollot vähenevät ajosuoritteen myötä.

100 km matkan kustannukset.

Huollon osuus..............6,47 e

Vakuutuksen osuus.......3,36 e

Veronjen osuus.............2,07 e

Polttoaineen osuus.........8,95 e

Yhteensä........20,87 e

Harvemmat joutuvat huoltamaam autoa 20ke edestä muutamassa vuodessa niin äkkiä parin tonnin huollot ovat autoilun halvib osuus

Tämä on laskettu täysin pieleen kun tarkastellaan ajokilometrin hintaa.

Ensinnäkin, vakuutukset ja verot eivät tähän kuulu, koska niissä maksetaan auton omistamisesta, eikä sillä ajamisesta.

Toisekseen, tästä puuttuu kokonaan renkaat (jotka kuluu vain ajaessa) sekä arvonalenemasta kilometrien osuus.
 
Rengassetit näytti olevan jyvitetty huoltokuluihin. Käy tuosta kirjanpidosta ainakin ilmi, että vanhenevan premiumauton huoltaminen on kallista vaikkei mitään suurempaa vikaa edes ollut. Myös suurilla vanteilla saa melkein kaksinkertaistaa renkaisiin kulutetun euromäärän. Näytti menneen talvirenkaisiin 900-1000e ja kesärenkaisiin 650e per kierros. 16 tuumaiset merkkikitkat, Viking Contact 7, saa alle ~600e sarja ja Ecocontact 6 ~300e sarja.

Autoilun hintaa/kilometri kun lasketaan niin tottakai kaikki kulut samaan kasaan. Yksilön ajoprofiilista sitten kiinni kuinka paljon ne kiinteät kulut vaikuttavat kokonaispottiin. Jos ajot hyvin satunnaista, voi auton laittaa seisontaan ja verot/liikennevakuutus katkeaa.

Toki vaikka alle 4l/100km kulutus tankille ei kirpaise niin paljoa pumpulla, mutta on toi Ioniq varmasti enemmän maksanut per kilometri itselle verrattuna kaasari 900 Saabbiin. Se vei talvella pätkäajossa 13 l/100km keskimäärin 20k matkalla 9l/100km. Pääomakulut tasan 0e ja sillä sentään tienasi kertakorvauksena ~300e kun auto tuli liikenneympyrässä perään. Huollot itse, laturi ainoa ns. ylimääräinen huolto.

Pari vuotta takaperin kun sai vielä Polo/Yaris kokoluokan uusia kausiautoja 500e 1kk/2000km, 2-3kk kesässä pätkittynä oli kohtuullinen uudesta autosta alla ilman omistajuuden taakkaa. Näillä tuli pärjättyä muutama vuosi kun Saabista oli aika jättänyt varkauden johdosta.
 
Rengassetit näytti olevan jyvitetty huoltokuluihin. Käy tuosta kirjanpidosta ainakin ilmi, että vanhenevan premiumauton huoltaminen on kallista vaikkei mitään suurempaa vikaa edes ollut. Myös suurilla vanteilla saa melkein kaksinkertaistaa renkaisiin kulutetun euromäärän. Näytti menneen talvirenkaisiin 900-1000e ja kesärenkaisiin 650e per kierros. 16 tuumaiset VC7 saa alle ~600e sarja ja Ecocontact 6 ~300e sarja.

Autoilun hintaa/kilometri kun lasketaan niin tottakai kaikki kulut samaan kasaan. Yksilön ajoprofiilista sitten kiinni kuinka paljon ne kiinteät kulut vaikuttavat kokonaispottiin. Jos ajot hyvin satunnaista, voi auton laittaa seisontaan ja verot/liikennevakuutus katkeaa.

Toki vaikka alle 4l/100km kulutus tankille ei kirpaise niin paljoa pumpulla, mutta on toi Ioniq varmasti enemmän maksanut per kilometri itselle verrattuna kaasari 900 Saabbiin. Se vei talvella pätkäajossa 13 l/100km keskimäärin 20k matkalla 9l/100km. Pääomakulut tasan 0e ja sillä sentään tienasi kertakorvauksena ~300e kun auto tuli liikenneympyrässä perään. Huollot itse, laturi ainoa ns. ylimääräinen huolto.

Pari vuotta takaperin kun sai vielä Polo/Yaris kokoluokan uusia kausiautoja 500e 1kk/2000km, 2-3kk kesässä pätkittynä oli kohtuullinen uudesta autosta alla ilman omistajuuden taakkaa. Näillä tuli pärjättyä muutama vuosi kun Saabista oli aika jättänyt varkauden johdosta.
Ainahan se on fakta että kerran kallis auto on aina kallis auto. Ei ne osat maagisesti ilmaisiksi muutu. Mitä "normaalimpi" kippo niin sen halvemmat kulut. Ja mitä renkaisiin tulee niin olisin itse enemmän kuin iloinen jos oman auton rengas-sarja olisi noin ihanan halpa orkkiskumeja vastaavilla kumeilla (joita ei enää valmisteta tuossa koossa joten seuraava satsi tulee olemaan todnäk halvempi ja tarkoituksella mutkissa hiukan liukkaampi). 18" rajumpien melkein ratasporttirenkaiden kanssa saa prkl olla iloinen jos pääsee alle tonnilla. Kaikki ns normimallista poikkeava maksaa automaattisesti monesti yli tuplahinnan. Oli kyse yhdestä napista, puskurin palasta tai vaikka ratista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on laskettu täysin pieleen kun tarkastellaan ajokilometrin hintaa.

Ensinnäkin, vakuutukset ja verot eivät tähän kuulu, koska niissä maksetaan auton omistamisesta, eikä sillä ajamisesta.

Toisekseen, tästä puuttuu kokonaan renkaat (jotka kuluu vain ajaessa) sekä arvonalenemasta kilometrien osuus.

Kaskot ovat omistamiseen liittyviä mutta voithan omistaa auton ilman veroja ja liikennevakuutusta mutta tätä ajoneuvoa ei voi käyttää liikenteessä. Itse pidän veroja ja liikennevakuutusta ajamisen kustannuksina.
 
Kaskot ovat omistamiseen liittyviä mutta voithan omistaa auton ilman veroja ja liikennevakuutusta mutta tätä ajoneuvoa ei voi käyttää liikenteessä. Itse pidän veroja ja liikennevakuutusta ajamisen kustannuksina.

Ne ei ole kilometrikohtaisia kustannuksia. Niiden määrä ei muutu sen mukaan, paljonko ajaa.

Liikennevakuutus ja ajoneuvovero maksetaan, että on mahdollisuus ajaa, ihan riippumatta siitä, paljonko ajaa.
 
Ne ei ole kilometrikohtaisia kustannuksia. Niiden määrä ei muutu sen mukaan, paljonko ajaa.

Liikennevakuutus ja ajoneuvovero maksetaan, että on mahdollisuus ajaa, ihan riippumatta siitä, paljonko ajaa.
Kilometrejä varten nuo maksut maksetaan eikä omistamisen iloksi, joten on älytöntä väittää, että niillä ei ole vaikutusta ajamisen kuluihin ainakaan auton peruskäyttäjällä. Kilometrikohtainen hinta näiden maksujen osalta muuttuu pääsääntöisesti sen mukaan mitä ajaa.
Jos jonkun autoon liittyvän kulun jättää huomioimatta niin huijaa vain itseään.
 
Kilometrejä varten nuo maksut maksetaan eikä omistamisen iloksi, joten on älytöntä väittää, että niillä ei ole vaikutusta ajamisen kuluihin ainakaan auton peruskäyttäjällä. Kilometrikohtainen hinta näiden maksujen osalta muuttuu pääsääntöisesti sen mukaan mitä ajaa.
Jos jonkun autoon liittyvän kulun jättää huomioimatta niin huijaa vain itseään.

Jospa nyt yrittäisit ymmärtää, mitä tarkoittaaa rajakustannus tai marginaalikustannus.



Käytännössä maksetaan tietty määrän rahaa aikayksikköä kohden siitä, että pihassa on auto, jolla voi koska tahansa lähteä liikkeelle hyvin lyhyellä varoitusajalla, ja sitten maksetaan erikseen marginaalikustannus siitä, paljonko sillä oikeasti ajetaan.

Mikä tahansa muu laskentatapa on typerä.
 
Tossa katsellut kaasuautoja - biokaasu olisi päästötö.kotimainen ja edullinen (vaikks msskasdua kslliimpi) ja meillä.on kaasuasema lähellä.

Varsinkin ruotsissa ovat edullisen näköisiä,.liekö siksi että valmistajat siirtymässä kaasuhybrideistä sähköön.kun tuossa nyt kuitenkin naapurissa on kaasu yhtä lähellänkukn bensakin niin tarttis tietää missä malleissa on niin iso bensatankki. Mitä kattelin uusia niin siellä oli 9l bensatankki - sellaisella ei paljoa tee jos kaasun jakelua vähennetääm. Missä mallissa olisi kaasutankki,.normikokoinen bensatankki ja mahdollisuus peräkoukkuun?
 
Jospa nyt yrittäisit ymmärtää, mitä tarkoittaaa rajakustannus tai marginaalikustannus.



Käytännössä maksetaan tietty määrän rahaa aikayksikköä kohden siitä, että pihassa on auto, jolla voi koska tahansa lähteä liikkeelle hyvin lyhyellä varoitusajalla, ja sitten maksetaan erikseen marginaalikustannus siitä, paljonko sillä oikeasti ajetaan.

Mikä tahansa muu laskentatapa on typerä.
Ihan sama millä nimellä kutsut mitäkin kustannusta. Mikäli et laske autoilun kustannuksiin vakuutuksia, veroja tai hankintahintaa ja vastaavia kuluja, niin petät vain itseäsi.
 
Ihan sama millä nimellä kutsut mitäkin kustannusta. Mikäli et laske autoilun kustannuksiin vakuutuksia, veroja tai hankintahintaa ja vastaavia kuluja, niin petät vain itseäsi.

Jospa opettelisit lukemaan, tai olemaan olkiukkoilematta.

Ne on kustannuksia jotka lasken mukaan. Mutta lasken mukaan ne järkevästi auton omistamisen kustannuksiksi joita ne todellisuudessa ovat, sen sijaan että laskisin ne typerästi ajokilometrikohtaisiksi kustannuksiksi mitä ne eivät ole.
 
Itsellä kun tuo ajokilometrimäärä vaihtelee jonkin verran vuosittain, niin on paljon yksinkertaisempaa miettiä että "kiinteisiin kuluihin menee noin tonni vuodessa ja lisäksi sitten x-määrä bensaa" sen sijaan että lähtisi laskemaan että paljonko niistä kiinteistä kuluista tulee jyvitettynä per kilometri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 829
Viestejä
4 747 822
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom