Mikä auto minulle?

Millaisia nämä Rellut nykyään on, TCe 120 moottori EDC automaatilla? Entä Ooppelin vastaava 1,4T at6 automaatti, pohdin siis lepposta kulkinetta vähiin ajoihin tyyliin Opel Mokka/Renault Captur automaattivaihteistolla, noita näkee alle 100tkm ajettuna myynnissä 15k€ hintaluokassa. Eniten mietin noitten moottori/automaattivaihteistoja millaisia tekeleitä ovat.
 
Jotenkin oma pää hakkaa tyhjää enkä keksi itse mitään mielenkiintoista.

Vanhaa "luksusta" tai erikoista hakusessa edullisesti. Eli sellainen auto joka on talvikelpoinen, hiljainen ja suht hyvä ajaa, luotettavakin jopa vaikka ikää ja kilometrejä alkaa jo ollakin. Ilmajousitettuja karsastan, sain tapella entisen ässän kanssa jo tarpeeksi.

Hinta suunnilleen max 5k€, mitä ehdottaisit, minkä itse hankkisit?

Kajaanissa olisi citroen c6 5750€ mutta webasto uupuu, hmm....:hmm:
 
Millaisia nämä Rellut nykyään on, TCe 120 moottori EDC automaatilla? Entä Ooppelin vastaava 1,4T at6 automaatti, pohdin siis lepposta kulkinetta vähiin ajoihin tyyliin Opel Mokka/Renault Captur automaattivaihteistolla, noita näkee alle 100tkm ajettuna myynnissä 15k€ hintaluokassa. Eniten mietin noitten moottori/automaattivaihteistoja millaisia tekeleitä ovat.

Käsittääkseni toi Renaultin EDC on läheistä sukua Fordin Powershiftille. Ainakin Getracin tekeleitä ovat molemmat. Renaultin TCE moottoreissa tuntuu olevan huono jakoketju ja öljynsyönti ongelmia, ainakin internetin mukaaan. Toisaalta niin tuntus olevan nykyään melkein kaikissa moottoreissa.
 
Jotenkin oma pää hakkaa tyhjää enkä keksi itse mitään mielenkiintoista.

Vanhaa "luksusta" tai erikoista hakusessa edullisesti. Eli sellainen auto joka on talvikelpoinen, hiljainen ja suht hyvä ajaa, luotettavakin jopa vaikka ikää ja kilometrejä alkaa jo ollakin. Ilmajousitettuja karsastan, sain tapella entisen ässän kanssa jo tarpeeksi.

Hinta suunnilleen max 5k€, mitä ehdottaisit, minkä itse hankkisit?

Kajaanissa olisi citroen c6 5750€ mutta webasto uupuu, hmm....:hmm:
Viidellä tonnilla saa vaan romuja, olispa edes kymppitonni. Viiden tonnin "luksus"auton fiksaamiseen menee kuitenkin rahaa keskimääräistä enemmän. Turhaa ostaa ~2000 vuosimallin Lexus GS 300 tai LS 430 jotka on valmiiksi rikki.
 
Ja vaikka se lisälämmitin löytyisikin, niin miten monessa tuon hintaluokan vehkeessä se toimii. Nuo ei ole kuitenkaan mitenkään halpoja huoltaa ja vaikka voisikin tehdä itse, niin osat maksaa kuitenkin auton arvoon nähden liikaa.
 
Lexus LS400 oli ajossa 5v ja kallis oli myös ylläpitää. Ehkä jos itse tekee kaikki työt, niin sitten miksei, mutta esim. vesipumppu maksoi jotain 200e+, takaylätukivarret 400e pari eikä saa kuin Toyotalta ja vastaavaa. Ylätukivarsien vaihto taakse, startin vaihto ja jakopää oli kaikki tonnin pintaan kun työstäkin piti maksaa.

Nyt on MB CLK joka on sekä halvempi, että helpompi ylläpidettävä, ei tarvi edes jakopäästä murehtia ainakaan ihan heti. Kyyti oli kyllä upeaa Lexuksessa, vaikka olikin rautajousilla, Mersu ei yllä lähellekkään.

S-typessä on paljon ruosteongelmia, muistaakseni takana alustassa erityisesti. Budjettiin menis Pösö 407 coupe kutoskoneella, sitä voisin itse ainakin harkita. Yksi Pösö oli ja se oli kyllä surkea esitys, 307cc mutta ehkä 407 olis parempi. Pösön hyviin puoliin kuului ainakin edullinen korjattavuus, sitä kyllä tarvittiinkin :)
 

Mitä porukka sanois tämmösetä tällä kertaa?
No, ilmoituksen mukaan öljysyöntiin liittyvä tyyppivika on vastikään korjattu, joten niiltä osin voisi olettaa olevan ok. DSG:n öljytkin on myös ainakin kerran vaihdettu tuoreeltaan, mutta hyvä ois että n. 60tkm välein ne olisi vaihdettuna (ainakin nykyään asia taitaa olla näin).

Tsekkaisin huolella korin, ettei näy pahoja ruosteen alkuja. Kaverin samoja ikiä olevassa RS:ssä oli yllättävän paljon ruostetta helmoissa ja ovien alaosissa. Samoin koeajolla DSG:n pitäisi vaihtaa vaihteita pehmeästi, ja liikkeelle lähtöjen pitäisi onnistua ilman isompia nykimisiä.

TSI, DSG ja HIV on meilläpäin kaikki yhtä haluttuja kirjainyhdistelmiä :D
Asiallista kommentointia, hattua päästä.
 
Tuosta linkkaamastani S-typestä oli juurikin nuo tyyppivikaiset ruostuvat helmakotelot korjattu/uusittu ja ilmeisesti samaan aikaan myös oli ruostesuojattu alusta v. 2020, eli siinä mielessä melko turvallinen ostos.

Dieselhän tuossa saattaa olla jopa sama? kuin C6:ssa, eli 2.7 hdi.

S-typen diesel on siis Psa/Ford yhteistyön hedelmä ja vaihteistona taitaa olla 6 v ZF automaatti.

Käsittääkseni S-type laadullisesti parani loppua kohden ja on melko luotettavan pelin maineessa (pois lukien nuo ruoste paikat tyyppivikana), eli siinä mielessä tuollainen loppupään auto kohtuu kilometreillä saattaisi olla jopa ihan hyvä ostos hintaansa nähden.

Faijalla oli noita kaksi. Kumpaakin tehtiin +5k€ hintainen laatikkoremontti. Helmoja hitsailtiin, hiukkasloukkuja uusittiin jne. Ostajia ei myöskään ollut jonoksi eli niitä ei kyllä viedä käsistä. Mukava peli kyllä ajella ja mielestäni viimeinen Jaguarin näköinen malli.
 
Olen autoja katsellessa sulkenut kaikki TFSI/TSI koneet kategorisesti pois vaihtoehdoista. :)

Joo, saahan sitä sulkea, noita nyt on aika monessa merkissä Audi, VW, Skoda, Seat niin pakosti niitä joskus paukkuu. Mutta moni myös kestää, riippuu paljon pidosta (öljynvaihtovälit) ja tuurista :D
 
Joo, saahan sitä sulkea, noita nyt on aika monessa merkissä Audi, VW, Skoda, Seat niin pakosti niitä joskus paukkuu. Mutta moni myös kestää, riippuu paljon pidosta (öljynvaihtovälit) ja tuurista :D
Voihan sitä lähteä lottoamaan moottorin kestävyyden kanssa, jos haluaa. :D
 
Olen autoja katsellessa sulkenut kaikki TFSI/TSI koneet kategorisesti pois vaihtoehdoista. :)
Onhan se konsti toikin. Mutta joku muu saattaa olla kiinnostunut siitä, onko joku tietty moottori ihan susi vai ei. Mut sit löytyy aina vastaamaan joku ekspertti joka osaa vaan luetella ulkoa lyhenteet TSI/TFSI/DSG ymmärtämättä huonostikaan mitä niiden takaa missäkin autossa löytyy. Kuinkahan monelle kysyjälle on tämmöisestä vastauksesta mitään iloa?
 
Onhan se konsti toikin. Mutta joku muu saattaa olla kiinnostunut siitä, onko joku tietty moottori ihan susi vai ei. Mut sit löytyy aina vastaamaan joku ekspertti joka osaa vaan luetella ulkoa lyhenteet TSI/TFSI/DSG ymmärtämättä huonostikaan mitä niiden takaa missäkin autossa löytyy. Kuinkahan monelle kysyjälle on tämmöisestä vastauksesta mitään iloa?
Väitinkö olevani ekspertti? Itse haluan pelata varman päälle enkä aina jaksa alkaa tehdä taustatutkimusta niistä surullisenkuuluisista TSI-myllyistä. Ja eiköhän ihan jokainen osaa ne moottorikoodit halutessaan googlettaa.
 
Minä yritin tuota taktiikkaa että ostan jotainmuuta kuin tsi/tsfi/vag autoja : 2012 diesel foordi 10ke. 50tkm ajon aikana ylimääräiseen remppaan mennyt vain 5ke.
Samaham se olus ollut ostaa vaggilainenkin

Mitä kaikkea tuosta on paukkunut, että tuollaisen summan saa laittaa tiskiin?
 
Mitä kaikkea tuosta on paukkunut, että tuollaisen summan saa laittaa tiskiin?

Mua kiinnostaa kanssa, fordin merkkiliikkeen tiloissa oon töissä, ja ei ole varsinaisesti kuulunut pahaa yhdestäkään moottoriversiosta. Huonolla pidolla ja huollolla varmaan kaiken saa rikki, oon mä kuullut että ennenaikaisia remontteja on vagin 1.9tdi ja 1.8T moottoreissakin joillain ollut :)
 
Huoh.. tuntuu että jokaisessa autossa on jotain moottorivikaa ellei sitten osta jotain tylsää mutta luotettavaa Toyotaa. Muttakun haluaisi että olisi vähän tehoja edes.

Tässä ei TFSI moottoria https://m.nettiauto.com/audi/a4/12248824

Tässä toinen samanlainen vuoden nuorempi mutta kilsojakin vähemmän

Onko nämäkin viallisia? Selviäisi helpommalla kun käyttäisi vain julkisia :confused2:
 
Etitäänkö täällä nyt pomminvarmaa moottoria vai vaihelaatikkoa? Vai koko voimalinjaa? Koko voimalinjan osalta Toyotan hybridit lienee ne varmimmat. Vagilla ongelmia lähinnä tiettyjen vaihdelaatikkojen kanssa (ja ne ketjulliset 1.4tsi:t ja erä tfsi koneita), fordilla tiettyjen powershift laatikoiden kanssa, bemarilla 2.0tdi:n eri variaatiot ketjulla, Volvolla VEA dieselien öljynsyönti joissakin tuotantoerissä, Nissanilla ongelmia CVT laatikoiden kanssa, KIA ja Hyundai suht varmoja, Peugeot ongelmia Puretech moottoreiden hihnojen kanssa ja sylinteriputkien kanssa ja tiettyjen thp koneiden jakopäät.

Mersusta en tiedä kun ei ole koskaan niin paljoa kiinnostanut kyseinen automerkki.
 
Mua kiinnostaa kanssa, fordin merkkiliikkeen tiloissa oon töissä, ja ei ole varsinaisesti kuulunut pahaa yhdestäkään moottoriversiosta.

@maaco Mk4 Focuksen omistajana rukoilen hartaasti, että se halvatun akun latausvalvonta (ei siis liity suoraan moottoriin) on saatu nyt toimimaan uusimpien osien myötä ... :kahvi:
 
Olivatko faijasi S-typet tuolla uudemmalla ZF laatikolla, joka taisi tulla faceliftiin vai sillä vanhemmalla laatikolla?

Milaisissa kilometrilukemissa laatikot porsivat? Entä oliko autoja lastutettu?

Se on varmasti totta, ettei nuo liiku markkinoilla kovinkaan vilkkaasti. Jaguar on kuitenkin aika marginaali merkki ja S-typen ulkonäkö sellainen, että toiset ylistävät, toiset inhoavat. Hieman samaan tapaan kuin esimerkiksi Alfa Romeot.

Joo, ZF:n laatikolla olivat. Eka taisi olla 2003-mallinen ja porsi jossain 130 tkm:ssä. Toinen oli 2007 ja kesti vähän yli 200 tkm. Ei lastutettu ja "eläkeläispapan" ajotyyli nyt ei muutenkaan kovin repivä ollut.
 
Huoh.. tuntuu että jokaisessa autossa on jotain moottorivikaa ellei sitten osta jotain tylsää mutta luotettavaa Toyotaa. Muttakun haluaisi että olisi vähän tehoja edes.

Tässä ei TFSI moottoria https://m.nettiauto.com/audi/a4/12248824

Tässä toinen samanlainen vuoden nuorempi mutta kilsojakin vähemmän

Onko nämäkin viallisia? Selviäisi helpommalla kun käyttäisi vain julkisia :confused2:
No, lähtökohtaisesti yli 10 vuotta vanhoista käytetyistä voisi sanoa, että on todennäköisempää että niissä on vikoja kuin että ei ole. Ostipa minkä vaan tuosta budjetista, niin syytä varata touhutonni tai kaksi. Jos noitakin käy koeajamassa, niin sittenhän sen näkee kannattaako ostaa.

Ehdotelmasi ovat olleet VAG-konsernin tuotteita, ensin ocua ja sitten a4 audia. Joku syy tälle? Onko muutakin toivetta kuin "edes vähän tehoa", kuten vetotapa, korimalli jne? Auto linkeistä päättelen, että bensakoneinen sedan karkeasti 200hv koneella olisi hakusessa.

Yksi mitä voisin ehdottaa on Volvo S40 T5-koneella. Jos budjetti venyy niin parilla lisätonnilla saa nelivetoisena, vastaavasti tonnin pari halvemmalla saa vaparikoneella (2.4), missä on 170hv. Pyrkisin noista jahtaamaan sitä T5:sta. Syö kyllä kiitettävästi ainetta polettaessa, mutta aika luotettava kone kuitenkin. Lisäksi pitäis olla mahdollista muuttaa flexifuel koneeksi suht vaivattomasti, jolloin pa-kuluissa voi hieman säästää kun tankkaa RE85:ta tankkiin. Tuosta on myös sisarusmallina V50 farmari, jossa on ehkä enemmän tarjontaa mikäli farkku kelpaa. Isoveli on S60, joita myös on tuolla koneella ihan kivasti tarjolla.

BMW E46 325 voisi myös osua budjettiin. Bemareissa tuppaa olemaan aika kalliit vakuutusmaksut ja varaosat, ja niillä on myös ehkä hieman leikitty... Mutta yksi vaihtoehto joka tapauksessa VAG-vehkeille.

Sinuna itse tekisin niin, että
  • Pohtisin mitkä ovat mieluisat vaihtoehdot
  • Katsoisin netistä yleistä kommenttia autoista, mahdollisia ongelmia, tyyppivikoja jne
  • Kävisin koeajamassa vaihtoehtoja liikkeissä
  • Ja kun sopiva löytyy, niin sitten ostaa sen
Näillä foorumeilla kun kyselee onko tämä tai tuo mistään kotoisin, niin harvemmin kommenttina on "ota ehdottomasti" - olet varmaan huomannut minkälaisia vastaukset keskimäärin ovat. :)
 
No, lähtökohtaisesti yli 10 vuotta vanhoista käytetyistä voisi sanoa, että on todennäköisempää että niissä on vikoja kuin että ei ole. Ostipa minkä vaan tuosta budjetista, niin syytä varata touhutonni tai kaksi. Jos noitakin käy koeajamassa, niin sittenhän sen näkee kannattaako ostaa.

Ehdotelmasi ovat olleet VAG-konsernin tuotteita, ensin ocua ja sitten a4 audia. Joku syy tälle? Onko muutakin toivetta kuin "edes vähän tehoa", kuten vetotapa, korimalli jne? Auto linkeistä päättelen, että bensakoneinen sedan karkeasti 200hv koneella olisi hakusessa.

Yksi mitä voisin ehdottaa on Volvo S40 T5-koneella. Jos budjetti venyy niin parilla lisätonnilla saa nelivetoisena, vastaavasti tonnin pari halvemmalla saa vaparikoneella (2.4), missä on 170hv. Pyrkisin noista jahtaamaan sitä T5:sta. Syö kyllä kiitettävästi ainetta polettaessa, mutta aika luotettava kone kuitenkin. Lisäksi pitäis olla mahdollista muuttaa flexifuel koneeksi suht vaivattomasti, jolloin pa-kuluissa voi hieman säästää kun tankkaa RE85:ta tankkiin. Tuosta on myös sisarusmallina V50 farmari, jossa on ehkä enemmän tarjontaa mikäli farkku kelpaa. Isoveli on S60, joita myös on tuolla koneella ihan kivasti tarjolla.

BMW E46 325 voisi myös osua budjettiin. Bemareissa tuppaa olemaan aika kalliit vakuutusmaksut ja varaosat, ja niillä on myös ehkä hieman leikitty... Mutta yksi vaihtoehto joka tapauksessa VAG-vehkeille.

Sinuna itse tekisin niin, että
  • Pohtisin mitkä ovat mieluisat vaihtoehdot
  • Katsoisin netistä yleistä kommenttia autoista, mahdollisia ongelmia, tyyppivikoja jne
  • Kävisin koeajamassa vaihtoehtoja liikkeissä
  • Ja kun sopiva löytyy, niin sitten ostaa sen
Näillä foorumeilla kun kyselee onko tämä tai tuo mistään kotoisin, niin harvemmin kommenttina on "ota ehdottomasti" - olet varmaan huomannut minkälaisia vastaukset keskimäärin ovat. :)
Tämä on loistava vastaus mitä odotinkin, kiitos paljon.
Oon kysynyt Skodasta ja Audista koska niistä juuri löytää sitä ”tehoa” ja ovat ihan näyttävän näkösiäkin.

Farmaria en mielellään haluaisi, ihan tommonen normaali sopi minulle hyvin.

Oon noita Volvoja kattonut mutta niissä on kulutus niin iso ja kun ajan kaupungissa aika paljon niin kulutus on minulle liikaa.

Käyn ajaan noita mitä oon tännekkin linkkaillut.

Kuinka paljon autolla yleensä ajaa ennenkun on museokamaa?
 
Riippuu omistajasta/omistajista kuinka ovat pitäneet, yksilöerot alkaa korostua vanhemmiten.

Jotkut huoltaa säntillisesti, pitää sisustan kunnossa, hoitaa nahkoja, vaihtaa tukivarret kun väljistyy, huoltaa ohjelman mukaan...
Toiset antaa mennä. Ja se näkyy kun niitä katselee useampia vastaavia, ne erot näkyy, kuuluu, tuntee.
 
Vanhoissa ei kulutus merkkaa paskaakaan jos ajaa alle 20 tkm vuodessa. Muut kulut eli korjaukset montako kertaa ja paljollako tarvii korjata. Esim. 2000 € korjauksella saat jo yli 1000 litraa bensaa millä ajat 10000 km jos auto vie 10 l/1000 km ja 20 tkm jos 5 l/100 km.

Mun uutena ostamaa 120xda M-sporttia korjattiin 2...5 v. eli 22...55 tkm välissä yli 20 k€ takuulaajennuksen piikkiin. Siinä ei ois paljo lohduttanut 4-6 litran kulutukset jos ois mennyt edes osa omasta pussista.
 
Vanhoissa ei kulutus merkkaa paskaakaan jos ajaa alle 20 tkm vuodessa. Muut kulut eli korjaukset montako kertaa ja paljollako tarvii korjata.

Tämä on hyvä neuvo ja itse myös jakanut sitä tutuille ketkä kysyneet vaihtoautojen ostoista. Jos ei itse korjaa, eli joutuu viemään pajalle, niin helposti on lähes tonni moni pienempikin remppa, kun työ maksaa nykyään julmetusti. Ja nämä korjaukset on vain tehtävä. Rikkinäisen auton voi myydä vain ilmaiseksi. Rempat eivät näy juurikaan auton vaihtohinnassa, vaikka kuinka monta kymppitonnia on laitettu. Omaan ex-bemariin, vähänajettuna ostettu, meni myöskin yli kymppitonni hetkessä korjauksia.

Kun katselee käytettyä autoa, niin polttoaineen kulutus pitäisi olla se viimeinen prioriteetti, ellei sitten aja kuin taksikuski.
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia? Samoin DSG-vaihteiston ongelmat vissiin edelleen vainoavat kyseistä vaihteistotyyppiä? Mites onko Opeleiden 1.4/1.6 turbot mistään kotoisin? Samoin katsellut myös Mondeoita ja nämä vissiin ainakin ihan kelpo vehkeitä. Muuten kyllä VAG:ilaisia ollut aina alla ilman mitään suurempia ongelmia, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän näyttäisi niissä vikoja olevan. Toyotat toki muuten olisi varma valinta, mutta tuntuvat niiden tuon hintaluokan koneet olevan melko laiskoja.
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia? Samoin DSG-vaihteiston ongelmat vissiin edelleen vainoavat kyseistä vaihteistotyyppiä? Mites onko Opeleiden 1.4/1.6 turbot mistään kotoisin? Samoin katsellut myös Mondeoita ja nämä vissiin ainakin ihan kelpo vehkeitä. Muuten kyllä VAG:ilaisia ollut aina alla ilman mitään suurempia ongelmia, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän näyttäisi niissä vikoja olevan. Toyotat toki muuten olisi varma valinta, mutta tuntuvat niiden tuon hintaluokan koneet olevan melko laiskoja.
Käykö porrasperä, entä millaisilla kilometreillä? Eikös Fordeissa ole pommit powershit-automaatit, vasta uudessa Focuksessa siirryttiin takaisin varmaan momentinmuuntimeen. Jos Toyota kävisi muuten mutta liian laiskoja, niin miten olisi Lexus IS hybridinä? 20 tonnin pintaan löytyy paljon vähän ajettuja 2014-vuosimallia.
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->?

Joku VAGinoita paremmin tietävä voi kommentoida mistä vuosimallista alkaen ne TSI/DSG ongelmat korjattiin, jos korjattiin. Itse en uskaltaisi omilla rahoilla kuitenkaan lotota volkkaria...

Itse en myöskään tuplakytkintä ottaisi, oli valmistaja mikä tahansa, se momentinmuunnin vaan on niin mukavan pehmeä ajaa ja myös luotettava. Onhan nuo tuplakytkimet olleet ongelmallisia muillakin merkeillä kuin vain DSG.

Pikkuturbot ovat myös Fordilla olleet ongelmallisia. Naapurillani ecoboostissa täydellinen konerikko alta 100tkm ajettuna.

Monet sanoo että Opelien laatu on hyvällä tasolla, mutta kun lukee netistä kokemuksia niin ikäviä pikkuvikoja niissäkin alkaa olla melko pienillä kilsoilla kasvavassa määrin. Toki vain ne kuskit haukkuu netissä joilla auto hajoo... eiköhän noita kaikkia nykyää joudu korjaamaan, kun tekniikka monimutkaista, sähköherkkuja kaikkialla, turbot jne...

Toyot ovat tosiaan niin 'harmaita'. Laiskat koneet, jokin 2.0 Avensis CSV on niin aneeminen kiihtymään, että ei vaan pysty. Muuten ovat tosi luotettavassa maineessa. Lähinnä sähköinen käsijarru paketti on todella kallis ja säännöllisesti hajoaa anjoviksissa.

Lexus tulee itsellekkin mieleen. Toyon luotetavuus, mutta isommat koneet ja äänieristys mukana. IS300h oli omasta mielestä tosin ahdas, siinä kuskin paikallakin voi tuntua ahdistavalta jos isompi mies. Kantsii käydä istumassa kuitenkin.
 
Pakettiauto kiinnostelisi, nykyinen Octavia on ollut minulla kymmenisen vuotta ja alkaisi olemaan aika laittaa vaihtoon. Mielellään ottaisin automaattina, mutta näitä ei ole liikaa tarjolla 15 - 20 k€ budjettiin, jos katsoo 2015 -> ja alle 120 tkm ajettuja.

Ford Transit Connect voisi kooltaan riittää, mutta powershiftistä aika ristiriitaista kommenttia, manuaalina menisi hyvin budjettiin. Uusi koppanen Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace menee automaattina hieman yli ja on manuaalinakin budjetin laidalla, mutta tyyppivioista ei oikein minulla tietoa. Lähinnä harrastusroippeita tulee kuskattua, maastopyöriä ja venettä vedettyä. (Jarruton 750 kg tällä hetkellä).

Onko Opel Vivaro/Renault Traficin 2014-> vuosimalleista kokemusta, ainakin vanhemmissa manuaalilaatikoissa oli ilmeisesti laakerivikaa ja twinturbo koneiset on ilmeisesti aika monimutkaisia korjattavia?
 
Pakettiauto kiinnostelisi, nykyinen Octavia on ollut minulla kymmenisen vuotta ja alkaisi olemaan aika laittaa vaihtoon. Mielellään ottaisin automaattina, mutta näitä ei ole liikaa tarjolla 15 - 20 k€ budjettiin, jos katsoo 2015 -> ja alle 120 tkm ajettuja.

Ford Transit Connect voisi kooltaan riittää, mutta powershiftistä aika ristiriitaista kommenttia, manuaalina menisi hyvin budjettiin. Uusi koppanen Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace menee automaattina hieman yli ja on manuaalinakin budjetin laidalla, mutta tyyppivioista ei oikein minulla tietoa. Lähinnä harrastusroippeita tulee kuskattua, maastopyöriä ja venettä vedettyä. (Jarruton 750 kg tällä hetkellä).

Onko Opel Vivaro/Renault Traficin 2014-> vuosimalleista kokemusta, ainakin vanhemmissa manuaalilaatikoissa oli ilmeisesti laakerivikaa ja twinturbo koneiset on ilmeisesti aika monimutkaisia korjattavia?
Miksei sitten umpikärryä, niin voi katsella muutakin kuin pakua? Eikä tarvitse ajella sillä pakulla sitten kaikkialle.
 
Käykö porrasperä, entä millaisilla kilometreillä? Eikös Fordeissa ole pommit powershit-automaatit, vasta uudessa Focuksessa siirryttiin takaisin varmaan momentinmuuntimeen. Jos Toyota kävisi muuten mutta liian laiskoja, niin miten olisi Lexus IS hybridinä? 20 tonnin pintaan löytyy paljon vähän ajettuja 2014-vuosimallia.
Juu nimenomaan Porras- tai viistoperä hakusessa. Kilometrejä varmaa siinä 150tkm tai alle, mutta se toki rajoittaa aika rankasti valikoimaa. Lexuksiakin katsellut jos on budjettiin ostunut, mutta mieluummin mentäisiin hieman alle 20k kuin yli siitä ja sinne tuppaavat suurin osa osumaan ellei kilsat nouse sitten.

Joku VAGinoita paremmin tietävä voi kommentoida mistä vuosimallista alkaen ne TSI/DSG ongelmat korjattiin, jos korjattiin. Itse en uskaltaisi omilla rahoilla kuitenkaan lotota volkkaria...

Itse en myöskään tuplakytkintä ottaisi, oli valmistaja mikä tahansa, se momentinmuunnin vaan on niin mukavan pehmeä ajaa ja myös luotettava. Onhan nuo tuplakytkimet olleet ongelmallisia muillakin merkeillä kuin vain DSG.

Pikkuturbot ovat myös Fordilla olleet ongelmallisia. Naapurillani ecoboostissa täydellinen konerikko alta 100tkm ajettuna.

Monet sanoo että Opelien laatu on hyvällä tasolla, mutta kun lukee netistä kokemuksia niin ikäviä pikkuvikoja niissäkin alkaa olla melko pienillä kilsoilla kasvavassa määrin. Toki vain ne kuskit haukkuu netissä joilla auto hajoo... eiköhän noita kaikkia nykyää joudu korjaamaan, kun tekniikka monimutkaista, sähköherkkuja kaikkialla, turbot jne...

Toyot ovat tosiaan niin 'harmaita'. Laiskat koneet, jokin 2.0 Avensis CSV on niin aneeminen kiihtymään, että ei vaan pysty. Muuten ovat tosi luotettavassa maineessa. Lähinnä sähköinen käsijarru paketti on todella kallis ja säännöllisesti hajoaa anjoviksissa.

Lexus tulee itsellekkin mieleen. Toyon luotetavuus, mutta isommat koneet ja äänieristys mukana. IS300h oli omasta mielestä tosin ahdas, siinä kuskin paikallakin voi tuntua ahdistavalta jos isompi mies. Kantsii käydä istumassa kuitenkin.

Pikkuviat nyt jo melkein olettamuksellisesti kuuluu autoiluun, joten niitä en pelkää. Vanhemmilla ollut myös Astra diesel koneella ja se on toiminut moitteettomasti, mikä antaa toki omaan silmään luottoa niihinkin vehkeisiin. Koon puolesta tarvii vaan käydä istumassa itse, pituutta 187cm ja sekin jakautuu suuremmilta osin jalkoihin joka aiheuttaa omat rajoitteensa varsinkin pienempien/ahtaampien autojen osalta. Kiitokset kuitenkin mietteistä ja vinkeistä
 
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia? Samoin DSG-vaihteiston ongelmat vissiin edelleen vainoavat kyseistä vaihteistotyyppiä? Mites onko Opeleiden 1.4/1.6 turbot mistään kotoisin? Samoin katsellut myös Mondeoita ja nämä vissiin ainakin ihan kelpo vehkeitä. Muuten kyllä VAG:ilaisia ollut aina alla ilman mitään suurempia ongelmia, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän näyttäisi niissä vikoja olevan. Toyotat toki muuten olisi varma valinta, mutta tuntuvat niiden tuon hintaluokan koneet olevan melko laiskoja.

Korealaiset hybridit eli Ioniq, Niro ja 20ke+ hintaluokassa myös Kona ja Optima PHEV harkitsisin myös. Hybridihistoriaa ei ole samalla lailla kuin Toyotassa eli hinta putoaa pari ensimmäistä vuotta enemmän. Toisaalta oman auton pyynnistä ei ole kahdessa vuodessa, 90k->115k, enää montaa tonnia lähtenyt, kun katsoo mitä halvimmista pyydetään nyt. Aika paljon 1.8h Toyotia ajaneena Hyundain 1.6l Hybridistä löytyy enemmän tuntumaa sporttimoodilla.

Eipä tuo linkki näyttänyt pitkään toimivan:

1628536909534.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä olisi luotettavia automaatti bensakoneita alle 20k hintaluokassa vm. 2014/2015->? Katsellut nyt autoja ylipäätään mitä malleja löytyy, mutta TSI/TFSI koneet nähtävästi eivät herätä luottamusta ihmisissä. Onko näissä edelleen uudemmissakin koneissa noita samoja ongelmia?
Suurimmassa osassa malleja on 2014/2015 jo ihan toimivat TSI/TFSI-moottorit. Joitain poikkeuksia on, vanhempaa moottorisukupolveakin voi vielä noilla vuosilla löytyä.

Ainakin Octavia/A3/Golf on aivan kelpo vehkeitä noilla vuosimalleilla. Samoin A4, A6, Passat.
 
Miksei sitten umpikärryä, niin voi katsella muutakin kuin pakua? Eikä tarvitse ajella sillä pakulla sitten kaikkialle.

Isoimman osan kilsoista on joko pyörät kyydissä tai kalastuskamaa sen verta että takapenkit kuitenkin kaadettuna, olisi hieman epäkätevää aina noutaa peräkärryä pyöriä varten. (Etenkin kaupungissa kun säilytyspaikka ei välttämättä ihan nurkalla). Lisäksi aika harvassa autossa riittää vetopainot jarruttomana 750 kg paketille, toki niitäkin on. On tässä myös ajatuksena että tuollainen pienempi paku vie 6-7L/100km dieseliä ja pienemmät käyttövoimaverot, joten edukkaampi ajella. (Ainakin kuin nykyisellä)
 
Suurimmassa osassa malleja on 2014/2015 jo ihan toimivat TSI/TFSI-moottorit. Joitain poikkeuksia on, vanhempaa moottorisukupolveakin voi vielä noilla vuosilla löytyä.

Ainakin Octavia/A3/Golf on aivan kelpo vehkeitä noilla vuosimalleilla. Samoin A4, A6, Passat.
Komppaan tätä, etenkin 2.0 TSI/TFSI pitäisi olla ihan luotettava peli, samoin kuin sen jatkeena oleva DSG 6- tai 7-vaihteisena. Eli esim Octavia RS on lähtökohtaisesti ihan perusvarma peli, jos etuveto ja 230/245 (riippuen vuosimallista) hevosvoimaa on miellyttävä yhdistelmä. Lisäksi pitää hintansa paremmin kun vertaa 1.0/1.4/1.5 TSI koneisiin.
 
Ensimmäisen auton hankinta mietteissä talouteen syntyvän esikoisen vuoksi. Hiukan auton tarve kuitenkin tasoa "elämänlaatua ja mielenterveyttä parantava", etenkään kun lapsen takia autoa ei välttämättä tarvitse heti syntymästään niin paljoa. Asutaan pääkaupunkiseudulla ja julkiset kulkuyhteydet ovat hyvät, mutta korona heittää sellaisen varjon tällä hetkellä että aikalailla eristyksissä eletään. Lisäksi perheessä kultainennoutaja, jonka kanssa harrastelu ja ulkoilu nousisivat uudelle tasolle. Myös pidempiä reissuja ( ~600km/suunta) tulee harrastettua muutaman kerran vuodessa, joten senkin vuoksi auto olisi hyvä olla.

Näiden seikkojen vuoksi hiukan pyöritellyt tuollaista uuden Corollan hankkimista alkuun vuodeksi, joita on tarjolla ~300e/kk (15 000km/vuosi):
  • Voisi opetella ensimmäisen auton ylläpitoa ja näkisi vuodessa että kuinka paljon tarvetta loppupeleissä autolle on arjessa. Tottakai riskinä on se että ilmanhan autoa ei sitten voi enää elää :)
  • Näkisi että mitä autolta lopulta vaaditaan arjessa, ennenkuin sitoutuu autoon pidemmäksi aikaa.
  • Melko riskitöntä ajoa vuoden verran
Tottakai kustannuksia pitää vielä laskeskella, mutta hyvin pian ainakin liisarin kk-hinta on katettu jo sillä että autoa esim vuokraisi sen 3x vuodessa viikon pätkiä pidemmille reissuille.

Kesällä oli vuokralla tuollainen samanlainen Corolla pari viikkoa eikä mitään suurta valittamisen aihetta ollut, hyvät varusteet jo karvalakkimallissa. Ainoa miinus oli että tavaratilan koko ei mikään järisyttävä ollut, eli voi käydä ahtaaksi ainakin pidemmällä aikavälillä, mutta varmasti tähän tilanteeseen hyvä.

Onko mielipiteitä tällaiseen ratkaisuun? Onko muita järkeviä diilejä kuin tuo Corolla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 883
Viestejä
4 749 655
Jäsenet
77 406
Uusin jäsen
TA2025

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom