Mikä auto minulle?

Mitenkäs onko nuo Mitsubish Outlander PHEV autot mistään kotosin noita saisi varusteista riippuen 20-30k välille suht uusia ja vähän ajettuja. Vähän tekisi mieli vaihtaa nykyisestä -14 superb 2.0 diisselistä pois kun työpaikkakin vaihtui ja työmatka väheni 50km -> alle 20km päivässä niin alkaa tuo diisseli olemaan jo vähän kalliin puoleinen kun osittain tulee tehtyä myös etänä töitä.

Mitsu vain putkahti mieleen kun vaimo haluaisi ehdottomasti korkeamman maasturi mallisen koslan ja ekoilu päissäni aloin miettiä hybridiä. Lapsetkin kasvaneet sen verran että rattaat on jääneet pois kyydistä niin tuon peräkontin kokokaan ei nyt ihan tuon superbin tasoa tarvitse enää välttämättä olla. Takkiin tässä vaihdossa tulee ja rankasti kun superbista vaihtanut tässä viime vuonna hihnan ja automaatin öljyt tuli ennen sitä vaihdettua + perus vuosihuollot.

Nettiautoa selatessa kun ruksi vielä vetokoukun ei lista ollut kummoinen hybrideissä ainakaan, toyota c-hr, kia niro, mitsubishi..
 
Uutena vaihtoehtona mieleeni putkahti jostakin Subarun Outback, löytyykö siitä kenelläkään kokemuksia? Käsittääkseni dieselmoottoreissa on ollut jotakin ongelmia? Muuten ilmeisesti laatupeli?

Subarua itsekin mietin yhtenä vaihtoehtona pari kk sitten, tosin Foresteria. Joku kertoi, että diesel porsii tyypilisesti 200 tkm jälkeen.
 
Mitenkäs onko nuo Mitsubish Outlander PHEV autot mistään kotosin noita saisi varusteista riippuen 20-30k välille suht uusia ja vähän ajettuja. Vähän tekisi mieli vaihtaa nykyisestä -14 superb 2.0 diisselistä pois kun työpaikkakin vaihtui ja työmatka väheni 50km -> alle 20km päivässä niin alkaa tuo diisseli olemaan jo vähän kalliin puoleinen kun osittain tulee tehtyä myös etänä töitä.

Mitsu vain putkahti mieleen kun vaimo haluaisi ehdottomasti korkeamman maasturi mallisen koslan ja ekoilu päissäni aloin miettiä hybridiä. Lapsetkin kasvaneet sen verran että rattaat on jääneet pois kyydistä niin tuon peräkontin kokokaan ei nyt ihan tuon superbin tasoa tarvitse enää välttämättä olla. Takkiin tässä vaihdossa tulee ja rankasti kun superbista vaihtanut tässä viime vuonna hihnan ja automaatin öljyt tuli ennen sitä vaihdettua + perus vuosihuollot.

Nettiautoa selatessa kun ruksi vielä vetokoukun ei lista ollut kummoinen hybrideissä ainakaan, toyota c-hr, kia niro, mitsubishi..

Työkaveri hommasi semmoisen kun työmatkaa juuri tuo n. 20 km/suunta. Ei ole kuulemma montaa kertaa tarvinnut pumpulla käydä tänä vuonna. Osin kyllä selittyy myös eräillä. Meillä ei ole lataus mahdollisuutta kuin kotona ja mökillä ei ole sähköjä lainkaan pl. aggregaatti, joten Mitsu putosi välierissä.
 
Uutena vaihtoehtona mieleeni putkahti jostakin Subarun Outback, löytyykö siitä kenelläkään kokemuksia? Käsittääkseni dieselmoottoreissa on ollut jotakin ongelmia? Muuten ilmeisesti laatupeli?

Muuten en tiiä, mut koeajoin sellaisen -15vm Outbackin ja oli oiva peli. Ainut isompi ärsyttävyys oli se liikkeelle lähtö, joka tulee CVT:ssä. Eli että vähän "vauhdilla" lähtee liikkeelle. Oppii kyllä tuon kanssa elämään, mutta "normaali parempi".
Muuten kyllä oli laadukas peli. Tilaa on takana enemmän kuin vaikka Skoda Enyaq ja ID.4, takakontti mukava ja muutenkin mainio peli - myös jälleenmyynti helppoa. Toki 2.5i boxer oli.
Hyvä jousitus, hiljainen, ja laadukkaan oloinen, ja ok näköinenkin.
 
Mitenkäs onko nuo Mitsubish Outlander PHEV autot mistään kotosin noita saisi varusteista riippuen 20-30k välille suht uusia ja vähän ajettuja. Vähän tekisi mieli vaihtaa nykyisestä -14 superb 2.0 diisselistä pois kun työpaikkakin vaihtui ja työmatka väheni 50km -> alle 20km päivässä niin alkaa tuo diisseli olemaan jo vähän kalliin puoleinen kun osittain tulee tehtyä myös etänä töitä.

Mitsu vain putkahti mieleen kun vaimo haluaisi ehdottomasti korkeamman maasturi mallisen koslan ja ekoilu päissäni aloin miettiä hybridiä. Lapsetkin kasvaneet sen verran että rattaat on jääneet pois kyydistä niin tuon peräkontin kokokaan ei nyt ihan tuon superbin tasoa tarvitse enää välttämättä olla. Takkiin tässä vaihdossa tulee ja rankasti kun superbista vaihtanut tässä viime vuonna hihnan ja automaatin öljyt tuli ennen sitä vaihdettua + perus vuosihuollot.

Nettiautoa selatessa kun ruksi vielä vetokoukun ei lista ollut kummoinen hybrideissä ainakaan, toyota c-hr, kia niro, mitsubishi..
Noita on meillä työpaikan piha täynnä, enkä mitään pahaa ole niistä kuullut. Kaveri myös mitsun huoltamolla töissä ja ihan hyvinä vehkeinä noita pitää. Kuulema vaan kova syömään bensaa, jos ajelee akku tyhjänä - joka nyt on ihan ymmärrettävääkin isolla autolla. Kovasti kehuja saanut nimenomaan siitä, että ei tarvitse olla edes joka kuukausi tankilla, kun ajelee pääsääntöisesti kaupungissa töihin, kauppaan ja lapsia harrastuksiin.
 
Mitenkäs onko nuo Mitsubish Outlander PHEV autot mistään kotosin noita saisi varusteista riippuen 20-30k välille suht uusia ja vähän ajettuja. Vähän tekisi mieli vaihtaa nykyisestä -14 superb 2.0 diisselistä pois kun työpaikkakin vaihtui ja työmatka väheni 50km -> alle 20km päivässä niin alkaa tuo diisseli olemaan jo vähän kalliin puoleinen kun osittain tulee tehtyä myös etänä töitä.

Mitsu vain putkahti mieleen kun vaimo haluaisi ehdottomasti korkeamman maasturi mallisen koslan ja ekoilu päissäni aloin miettiä hybridiä. Lapsetkin kasvaneet sen verran että rattaat on jääneet pois kyydistä niin tuon peräkontin kokokaan ei nyt ihan tuon superbin tasoa tarvitse enää välttämättä olla. Takkiin tässä vaihdossa tulee ja rankasti kun superbista vaihtanut tässä viime vuonna hihnan ja automaatin öljyt tuli ennen sitä vaihdettua + perus vuosihuollot.

Nettiautoa selatessa kun ruksi vielä vetokoukun ei lista ollut kummoinen hybrideissä ainakaan, toyota c-hr, kia niro, mitsubishi..
Minäkin oon pääsäntöisesti vaan kehuja kuullut. No ehkä se, että vasta vm. 18? (vaiko 17, en tiedä) tuli joku muutos, että pakkasellakin voi pakottaa ajamaan sähköllä. Kuulemma ensimmäisissä käynnistyy polttis pakkasella vaikka akussa ois käyttöä, mutta tämä vain "kuulemma" tietoa eli kannattaa varmistaa joltakin.
Eipä niitä katumaasturihybridejä taida hirmuisesti ollakaan; Mercedes CLC:tä toki lienee Mitshun lisäksi ja äkkiseltään ei montaa muuta edes muistu mieleen. Ainiin no uudemmat volvot, mutta hintakin möhevä.
 
Minäkin oon pääsäntöisesti vaan kehuja kuullut. No ehkä se, että vasta vm. 18? (vaiko 17, en tiedä) tuli joku muutos, että pakkasellakin voi pakottaa ajamaan sähköllä. Kuulemma ensimmäisissä käynnistyy polttis pakkasella vaikka akussa ois käyttöä, mutta tämä vain "kuulemma" tietoa eli kannattaa varmistaa joltakin.
Eipä niitä katumaasturihybridejä taida hirmuisesti ollakaan; Mercedes CLC:tä toki lienee Mitshun lisäksi ja äkkiseltään ei montaa muuta edes muistu mieleen. Ainiin no uudemmat volvot, mutta hintakin möhevä.
Oon samasta kuullut. Mutta on siihen ihan järkisyy, minkä takia se polttis lähtee pakkasilla käyntiin. Jos bensan hinnalla säästää auton akustoa, niin kyllä itse sen hinnan olisin vielä valmis maksamaan.
Uudemmissa malleissa on tosiaan myös lisäksi akuston lämmitys lisävarusteena ja se kuulema kannattaa ottaa pakettiin mukaan (jos mahdollista).
 
Ilmeisesti tuo C5 on siis tyypillisestä "kellunnastaan" huolimatta kuitenkin suuntavakaa auto?
No tämä voi toki olla henk.koht tuntemus minkä kokee suuntavakaaksi, mutta oman yhteensä arviolta miljoonan ajokilometrin perusteella väittäisin että kyllä, pehmeä keinahtelu ei juurikaan vaikuta kulkusuuntaan. Esim. tuo mk4 Mondeo tuntui levottomammalle, eikä sekään mielestäni erityisen huono ollut. Rengastuksella voi toki olla oma osansa asiassa, C5 alla on nyt Misukan Crossclimate 225/55-17.
 
Minäkin oon pääsäntöisesti vaan kehuja kuullut. No ehkä se, että vasta vm. 18? (vaiko 17, en tiedä) tuli joku muutos, että pakkasellakin voi pakottaa ajamaan sähköllä. Kuulemma ensimmäisissä käynnistyy polttis pakkasella vaikka akussa ois käyttöä, mutta tämä vain "kuulemma" tietoa eli kannattaa varmistaa joltakin.
Eipä niitä katumaasturihybridejä taida hirmuisesti ollakaan; Mercedes CLC:tä toki lienee Mitshun lisäksi ja äkkiseltään ei montaa muuta edes muistu mieleen. Ainiin no uudemmat volvot, mutta hintakin möhevä.

Maaliskuusta asti ajellut nyt 2015 vuosimallisella ja kokonaisuutena olen tyytyväinen. Jos vain pelimerkit riittää, niin kannattaa ostaa 2017 tai uudempi malli joissa on EV-nappi, sillä voi ajella akun tyhjäksi ilman että moottori käynnistyy, olikohan 10 asteen pakkaselle saakka. Lisäksi ulkonäkö on reippaasti ajattomampi noissa. 2016 malli on välimalli, jossa on päivitetty ulkonäkö muttei EV-nappia, ne kannattaa ehkä jättää kauppaan.

Jos tuota nappia ei ole tai sitä ei paina, moottori käynnistyy lämmitystä varten mikäli ulkoilman lämpötilan ja sisätilan pyynnin välillä on yli 10 asteen ero, eli aika aikaisin. Mutta jos vanhempi malli muuten riittää niin hintaerolla makselee toki melkoisen määrän bensoja. Kulutus on ollut itellä ollut 4-5l/100km pitkät reissut ja asuntovaunun vetelyt mukaanlukien. Jos ajot menee tuon 30-40km rangen piiriin ja jaksaa latailla niin toki silloin ei bensaakaan mene. Tässä on pikalatausmahdollisuus myös mutta en ole käyttänyt sitä juurikaan ilmaisia latureita lukuunottamatta, kun ei se oikein maksa sitä vaivannäköä reissun päällä.

Jos vielä uudempaa mallia haluaa niin moottori päivittyi säästeliäämpään 2,4-litraiseen muutama vuosi sitten. Alkupään malleissa infotainment on aivan karsea, kannattaa hankkia malli jossa on Android Auto. Ite ei tule koko mankkaan juuri koskettua tuosta syystä, tämä oli toki autoa hankkiessa tiedossakin enkä niin välitä tuosta. Lisäksi auto piippailee aivan joka asiasta, kuten toki japsit ja jenkit muutenkin.

Uudemmissakaan malleissa ei ole sovelluksen kautta etäkäyttöä kuin auton wifin kantaman päähän, tämä voi ollakin sitten jo isompi miinus jos on netin yli käyttöön tottunut. Lämmitys ja jäähdytys tapahtuu kuitenkin ajoakun kautta joten kesähelteillä ja talvipakkasilla tuo on ehdoton ominaisuus, ajastuksen voi tehdä myös autosta mutta se valikoiden kanssa sähläys on itelle aika tervanjuontia, käytän aina sovellusta tuohon.
 
Kiitoksia asiantuntevista vinkeistä!

Eli lähdetään nyt ainakin tutustumaan, millaista tarjontaa markkinoilta löytyy Vollen V70 mk3 facelift 2.4 dieseleistä automaatilla ja Fordin Mondeoita mk5 ecoboostilla ja manuaalina.

Ilmeisesti myös Mersun Eemeli on tavaratilaltaan varsin tilava, mutta käsitykseni mukaan mersua ei kannata pienellä bensapannulla hankkia. Olenkohan luuloineni ihan oikeassa? Siis eemeliä ilmeisesti kannattaisi harkita vain 2.1 dieselillä? Lisäksi mersussa hiertää hieman se, että aikoinaan 2005? ajelin silloin tällöin uudehkolla eemelillä joka oli melkoisen herkkä sivutuulelle. Onkohan tuo uudempi malli siinä suhteessa olennaisesti parempi?

Entä mites tuo Opelin Insignia 1.5 (vai oliko 1.6) pikkuturbolla? Tai Audin A6 2.0 dieselillä?

Myös muita ehdotuksia saa toki esittää.

Tosiaan MK3 V70:ssä ehdottomasti 5-sylinterinen diesel. Sen löydät helpoiten ottamalla nelivedon, etuvetoisissa loppupään malleissa on sitä nelisylinteristä VEA-konetta (näissä toisaalta on sitten parempaa 8-vaihteista Aisinia jo). Ekoissa VEA-koneissa on päästölaitteiden ja öljynsyönnin kanssa ongelmia, uudemmissa (V90, XC60 mk2 jne) Volvoissa näitä ei enää samalla tavalla.

En nyt muista milloin noista hihnasyöpöistä päästiin eroon, mutta ainakaan omassa 2015 XC60 D5:ssa ei semmoista konetta enää ole.
 
Tuo Outback vaikuttaisi sinällään kyllä erittäin lupaavalta peliltä. Harmi vain, että tuo dieseli on siis tyyppivikainen. Se kun sopisi aivan loistavasti tuohon malliin. Bensapannu 2.5 taas on takuulla luotettava, mutta onkohan se kulutukseltaan ja päästöiltään enää oikein tätä päivää..
Taitaa siis Outback valitettavasti jäädä pois vaihtoehdoistani.

Kiitos Kromo kommentoinnista koskien tuota C5 suuntavakautta. Kyllä tuollainen sitruunakin täytyy siis ehdottomasti käydä koeajamassa. Tähtään etsintäni 2.0 hdi malleihin.

Nyt kun vielä joltain löytyisi näkemystä tuosta Audin A6:sta, niin alkaisi vaihtoehtojen kirjo olla valmiina koeajo rumbaa varten.

Pitäisikö tuo Audin suosittelijoiden puuttuminen nähdä niin, että se ei vastaa kriteereihini? Vai eikö täältä löydy lainkaan tyytyväisiä entisiä tai nykyisiä A6 omistajia?
Hiukan Audissa kieltämättä ylläpitokulut mietityttävät.. Toisaalta taas onhan se ainakin laatu "vaikutelmaltaan" koko ryhmän vakuuttavin peli. Tekninen kestävyys vaan on sitten se suuri kysymysmerkki itselleni.

Audia vaikea suositella. Tfsi koneet kärsii öljynsyönnistä ja stronicista hajoaa mekatroniikka ennemmin tai myöhemmin. Eikä se 2 litran dieselikään mikään loistava ole.
 
Audia vaikea suositella. Tfsi koneet kärsii öljynsyönnistä ja stronicista hajoaa mekatroniikka ennemmin tai myöhemmin. Eikä se 2 litran dieselikään mikään loistava ole.
Eipä noita Audeja ole, ainakaan omasta mielestä, koskaan kannattanut etuvetoisina tai Pirkka-moottoreilla ostaakkaan. Mieluummin sitten samalla budjetilla hiukan vanhempaa 3.0 TDI:tä maun mukaan (~200 - ~300 hv, ihan miten mielihalut ja budjetti kestää).

Jos 2.0 litrainen perustehoilla riittää, niin sitten mieluummin vaikka E-sarjalainen 200/220 CDI - tai jos pakko olla VAG niin vaikka Passatti (sitäkin toki saa ~240 hv TDI:llä, ei siinä mitään).
 
Hetken kun Exceliin pyöritti numeroita näyttää pahalta :( hybridi mitsulla saisi siinä reilun 1600€ vuodessa säästöä mutta jos haluaa tarpeeksi uutta ja vähän ajettua rahoituskulut syö säästöt siihen +- 0 tilanteeseen. Taitaapi pistää jäitä hattuun vielä.
 
Tuo Outback vaikuttaisi sinällään kyllä erittäin lupaavalta peliltä. Harmi vain, että tuo dieseli on siis tyyppivikainen. Se kun sopisi aivan loistavasti tuohon malliin. Bensapannu 2.5 taas on takuulla luotettava, mutta onkohan se kulutukseltaan ja päästöiltään enää oikein tätä päivää..
Taitaa siis Outback valitettavasti jäädä pois vaihtoehdoistani.

Kiitos Kromo kommentoinnista koskien tuota C5 suuntavakautta. Kyllä tuollainen sitruunakin täytyy siis ehdottomasti käydä koeajamassa. Tähtään etsintäni 2.0 hdi malleihin.

Nyt kun vielä joltain löytyisi näkemystä tuosta Audin A6:sta, niin alkaisi vaihtoehtojen kirjo olla valmiina koeajo rumbaa varten.

Pitäisikö tuo Audin suosittelijoiden puuttuminen nähdä niin, että se ei vastaa kriteereihini? Vai eikö täältä löydy lainkaan tyytyväisiä entisiä tai nykyisiä A6 omistajia?
Hiukan Audissa kieltämättä ylläpitokulut mietityttävät.. Toisaalta taas onhan se ainakin laatu "vaikutelmaltaan" koko ryhmän vakuuttavin peli. Tekninen kestävyys vaan on sitten se suuri kysymysmerkki itselleni.
Minua voisi tuo Outback bensana kiinnostaa, jos tuo pata on kerran niin luotettava. Mutta mitenkähän luotettava on sen CVT vaihteisto?
 
Itsellä polttelisi ensimmäistä kertaa siirtyä vähän uudempaan ja arvokkaampaan autoon eli hintakattona noin 30k€ joka rajaa tarjonnan käytettyihin (pl. Kia Proceed jne). Tällä hetkellä käytössä on 2004 V70 D5 ja kilometrejä tulee kyllä etätöiden puolesta todella vähän, lähinnä joka toinen päivä noin 15km ja sinne sekaan 50km reissuja. Vaikka täysi paluu toimistolle tapahtuisikin, kilometrit ovat silti vuodessa noin 15000 luokkaa ja koostuvat enimmäkseen alle 50km reissuista. Tämän vuoksi plug-in hybridit ovat alkaneet kiinnostamaan ja niitä voisi tuolla budjetilla jo saadakin.

Tilan puolesta tuntuu ettei voi oikein pienempään enää vaihtaa mitä V70 on, vaimon ja taaperon kanssa reissuun lähdettäessä auto on yleensä kattoa myöten pakattu. Aiemmin kiikarissa olikin esim. MB C-sarja ja BMW 3-sarja koska E ja 5-sarjat menevät äkkiä budjetin ulkopuolelle jos haluaa kohtuu kilometreillä olevan (eikä dieseliä joka ei tunnu enää käyvän järkeen). Plugareista ainut tuohon hintaluokkaan tilan puolesta taitaa olla Passat GTE. Kaverilla tällainen onkin eikä hän ole sitä moittinut. Toisaalta alunperin autokuumeen iskiessä halusin ostaa jonkin hieman sporttisemman auton, mutta kokovaatimus rajoittaa tätä. Tuleeko kenellekään mitään kamppeita mieleen, ajattelin kyllä lähteä tutustumaan tarjontaan jahka ehtii. En ole merkkiuskollinen.

Lisätään vielä että kotona on mahdollista ladata/asentaa latauspiste ja työpaikalla on myös pistokkeet joihin saattaisi neljän jälkeen toimistopäivänä paikan saada pariksi tunniksi.

Kävin tuon Proceedin koeajamassa ensitöikseen, ei sekään hullumpi auto ollut. Hieman ahdas se varmasti perheen kanssa olisi ja ehkä näille tämän seudun teille hieman turhan sporttinen se alusta. Ulkonäöstä pidän kyllä paljon. Koukulla, business premium packilla (isompi näyttö + ledivalot) hinta kuitenkin pompsahtaa jo tuonn 34k huiteille mikä on mielestäni tuollaisesta autosta jo hieman liikaa. Samalla rahalla saisi tosiaan jo tuon Leon ST eHybridin FR varusteilla, tämän koeajo onkin huomenna edessä. Jos tämäkään ei miellytä, olisi seuraava vaihtoehto melkein lähteä etsimään käytettyä autoa tuolta alle 25k hintaluokasta (olen valmis maksamaan yli 30k vain takuullisesta kamppeesta). Tästä päästäänkin siihen että yllättävän vaikea on löytää miellyttäviä ja lompakon myötäisiä kamppeita kun ruksii pois tuon dieselin käyttövoimasta, mutta onneksi tässä ei ole kiire. Seatillakin taitaa olla toimitusajat vielä tuolla 2-4kk luokassa :)
 
Ite vaihdoin melkein 60 k€ maksaneesta 4,5-vuotiaasta uutena ostamastani BMW:stä Kia Proceed GT:hen maaliskuun lopussa ja päivääkään ei oo kaduttanu. On lepposa auto ajella ja voimaakin on ihan riittävästi tarpeen tullen. Ja prkl kaunis! Ja poonuksena kaikki himmelit ja pieni kulutus.
 
Suositelkaas hyviä keskikokoisia autoja. Seka-ajoa, kilometrejä vuodessa n. 12tkm ja budjetti 10te tai alle. En osaa tehdä itse huoltoja eli mahdollisimman luotettava ja kestävä auto hakusessa. Merkkejä mitä olen katsellut: Focus, Mondeo, Passat, Civic, Mazda 6, Ceed, Corolla yms...Pää menee sekaisin vaihtoehdoista!
 
Budjetti, kokoluokka ja siitä seuraava kilometrimäärä ei korreloi luotettavan kanssa.

Corolla sedan (farmari), jos tilat riittää, samaten sedan (tai farkku)Civic. Mut hintaluokka on paha, vanhaksi tahtoo mennä. :lonely:
 
Nyt tarvitsisi apua uuden auton etsintään.

Nykyinen auto on Volvo V50 09vm. Auto on muuten ihan ok, mutta on hieman äänekäs sisämelultaan ja turhan laiska 1.6d 109hv koneella. Tiloiltaan juuri täydellinen eli seuraavakin saisi olla farkku.

Hintaluokka 6000€ - 8000€ mieluummin lähempänä 7k

Ajokilometrejä on kerennyt tulla jo 40tkm 8kk aikana. Noin 30 - 40tkm olen ajanut keskimäärin vuodessa.

Diesel moottorilla ja automaatti laatikolla

Mukava, hiljainen ja vakaa ajettava.

Perusluotettava jossa ei saisi olla kalliita tyyppivikoja.

Kohtuilliset ylläpitokulut

Tehoa saisi löytyä ainakin sen 130hv ja 250nm

Mieluummin automaatti kuin manuaali

Alle 275tkm mittarissa.

Varusteiksi riittää automaatti ilmastointi, vakkari, bluetooth, webasto/eber (ei pakollinen) ja hyvä äänentoisto järjestelmä on plussaa.

Kiitokset kaikille jotka auttavat.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tarvitsisi apua uuden auton etsintään.

Nykyinen auto on Volvo V50 09vm. Auto on muuten ihan ok, mutta on hieman äänekäs sisämelultaan ja turhan laiska 1.6d 109hv koneella. Tiloiltaan juuri täydellinen eli seuraavakin saisi olla farkku.

Hintaluokka 6000€ - 8000€ mieluummin lähempänä 7k

Tuota, hintaluokka ja toivotut ominaisuudet eivät oikein mielestäni ole ihan balanssissa. Noilla kilsoilla ehdottomasti diesel. Ja kun kerran Volvo on tuttu, niin katselisin ehkä V70 / XC70 akselilta.

V70 - 2008

XC70 2006

Jos budjetti antaa periksi niin V60 myös vaihtoehtona.
V60 - 2010
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tarvitsisi apua uuden auton etsintään.

Nykyinen auto on Volvo V50 09vm. Auto on muuten ihan ok, mutta on hieman äänekäs sisämelultaan ja turhan laiska 1.6d 109hv koneella. Tiloiltaan juuri täydellinen eli seuraavakin saisi olla farkku.

Hintaluokka 6000€ - 8000€ mieluummin lähempänä 7k

Ajokilometrejä on kerennyt tulla jo 40tkm 8kk aikana. Noin 30 - 40tkm olen ajanut keskimäärin vuodessa.

Diesel moottorilla ja automaatti laatikolla

Mukava, hiljainen ja vakaa ajettava.

Perusluotettava jossa ei saisi olla kalliita tyyppivikoja.

Kohtuilliset ylläpitokulut

Tehoa saisi löytyä ainakin sen 130hv ja 250nm

Mieluummin automaatti kuin manuaali

Alle 275tkm mittarissa.

Varusteiksi riittää automaatti ilmastointi, vakkari, bluetooth, webasto/eber (ei pakollinen) ja hyvä äänentoisto järjestelmä on plussaa.

Kiitokset kaikille jotka auttavat.

Jos nykyinen muuten hyvä niin laita ohjelma ja vaimennusmattoa oviin. Luultavasti paljon halvemmalla pääset vs vaihtamalla. 200k ajetuissa 10v vanhoissa kuitenkin erinäisten yllätysten mahdollisuus olemassa.
 
Jos nykyinen muuten hyvä niin laita ohjelma ja vaimennusmattoa oviin. Luultavasti paljon halvemmalla pääset vs vaihtamalla. 200k ajetuissa 10v vanhoissa kuitenkin erinäisten yllätysten mahdollisuus olemassa.
Alkaa olemaan turhan paljon ajettu kun on jo 314tkm mittarissa niin siksi vaihtoon joutaa tämä volvo.

Tuota, hintaluokka ja toivotut ominaisuudet eivät oikein mielestäni ole ihan balanssissa. Noilla kilsoilla ehdottomasti diesel. Ja kun kerran Volvo on tuttu, niin katselisin ehkä V70 / XC70 akselilta.

V70 - 2008

XC70 2006

Jos budjetti antaa periksi niin V60 myös vaihtoehtona.
V60 - 2010
Ominaisuuksista voi kyllä karsia tuon automaattilaatikon pois että se ei ole välttämättömyys. Saa olla myös sedan jos ei farkkua muuten sopivaa farkkua löydy.

Onkos nuo vaggilaiset ihan susia? DSG laatikolla ei noita ainakaan tee mieli ottaa ja mitenkäs Mondeo mk4?

Vähän olen katsellut tällästä Volvo S60. Muuten hyvä, mutta kilometrejä hivenen liikaa vai mitä raati on mieltä?
 
Alkaa olemaan turhan paljon ajettu kun on jo 314tkm mittarissa niin siksi vaihtoon joutaa tämä volvo.


Ominaisuuksista voi kyllä karsia tuon automaattilaatikon pois että se ei ole välttämättömyys. Saa olla myös sedan jos ei farkkua muuten sopivaa farkkua löydy.

Onkos nuo vaggilaiset ihan susia? DSG laatikolla ei noita ainakaan tee mieli ottaa ja mitenkäs Mondeo mk4?

Vähän olen katsellut tällästä Volvo S60. Muuten hyvä, mutta kilometrejä hivenen liikaa vai mitä raati on mieltä?
Haluat vaihtaa autoa kun on jo turhan paljon ajettu, mutta katselet toista missä on alle vuoden päästä samat lukemat? Onko tässä nyt mitään järkeä?
 
Kokemuksia tai mielipiteitä VAGn CJX(A,B,C,...) moottorikoodilla olevista 2.0l turbobensoista? Samaan koneen variantteja nyt on ollut mm Golf Rssä, S3ssa, Passatissa ja Superbissa. Ja lähinnä siis 2016 jälkeen tulleista Gen 3 koneista, joissa suurimmat öljyongelmat jo fiksattu
 
Kokemuksia tai mielipiteitä VAGn CJX(A,B,C,...) moottorikoodilla olevista 2.0l turbobensoista? Samaan koneen variantteja nyt on ollut mm Golf Rssä, S3ssa, Passatissa ja Superbissa. Ja lähinnä siis 2016 jälkeen tulleista Gen 3 koneista, joissa suurimmat öljyongelmat jo fiksattu

Tuo EA888 Gen 3 on osoittautunut hyväksi koneeksi, kavereilla on ja on ollut Cupra Leonia, mk 7.5 GTI Golfia, neliveto SuperB:tä, Octavia RS:siä ja yksi S3 sedan, eikä missään niistä ole ollut varsinaisia ongelmia moottorin kanssa, toki kaikki nämä autot ovat olleet alle 5 vuotta vanhoja ja niillä on ajettu alle 150 tkm.

Samoin yksi tuttu merkkiliikkeen volkkarimekaanikko ( joka tosin ajaa itse sport Cliolla :rofl2: ) sanoi, ettei hänelläkään ole tullut vastaan yhtään varsinaisesti viallista EA888 Gen 3 konetta.
 
No nii tätä juurikin mietin onkohan tässä mitään järkeä.:rolleyes:

Toisaalta eri autoissa on eroja myös siinä, paljonko ne kestävät kilometrejä. Puoli miljoonaa ajettu Mersu tai Volvo on aika normaalia settiä, mutta jollekin Seatille tai Dacialle olisi jo isompi saavutus.

Muistan vielä ajan, jolloin 100 tkm oli käytetyille autoille semmoinen best before, nykyään se on 250 tai 300 tkm. Mutta edellä mainittuun viitaten, on autosta ja huolloista kiinni paljonko on paljon kun puhutaan ajokilsoista. Itse ainakin ottaisin mieluummin 250 tuhatta ajetun, johon "kaikki kuluvat osat on vaihdettu" kuin 150 tkm ajetun, jossa nämä vaihdot ovat pian edessä.
 
Toisaalta eri autoissa on eroja myös siinä, paljonko ne kestävät kilometrejä. Puoli miljoonaa ajettu Mersu tai Volvo on aika normaalia settiä, mutta jollekin Seatille tai Dacialle olisi jo isompi saavutus.

Muistan vielä ajan, jolloin 100 tkm oli käytetyille autoille semmoinen best before, nykyään se on 250 tai 300 tkm. Mutta edellä mainittuun viitaten, on autosta ja huolloista kiinni paljonko on paljon kun puhutaan ajokilsoista. Itse ainakin ottaisin mieluummin 250 tuhatta ajetun, johon "kaikki kuluvat osat on vaihdettu" kuin 150 tkm ajetun, jossa nämä vaihdot ovat pian edessä.
Vähän samoja mietteitä ollut juuri itselläkin. Juurikin jos on vain hyvin huollettu aikaanaan niin varmasti kestää joku tollanen 250tkm ajettu auto.
 
Vähän samoja mietteitä ollut juuri itselläkin. Juurikin jos on vain hyvin huollettu aikaanaan niin varmasti kestää joku tollanen 250tkm ajettu auto.
Meillä vaihtui 3 kk sitten 201 tkm ajettu auto 216 tkm ajettuun autoon. Toki nykyinen on 7 vuotta uudempi, mutta tuntui koeajolla siltä, ettei paljon uutta häpeä. Silläkin lienee merkitystä, että vanha auto oli aikanaan uutena maksanut jonkun 34 k€ ja tämä nykyinen n. 60 k€.
 
Meillä vaihtui 3 kk sitten 201 tkm ajettu auto 216 tkm ajettuun autoon. Toki nykyinen on 7 vuotta uudempi, mutta tuntui koeajolla siltä, ettei paljon uutta häpeä. Silläkin lienee merkitystä, että vanha auto oli aikanaan uutena maksanut jonkun 34 k€ ja tämä nykyinen n. 60 k€.

Mielenkiinnosta oletko uutta vastaavaa koskaan ajanut? Kyllä ikä ja metrit näkyvät ja tuntuvat. Onhan noi usein hintaan nähden todella hyviä tuolla +200tkm ajettuina. Toki harvoin nämä autot muutenkaan samoista ostajista kilpailevat.

Vähän samoja mietteitä ollut juuri itselläkin. Juurikin jos on vain hyvin huollettu aikaanaan niin varmasti kestää joku tollanen 250tkm ajettu auto.

Oma haasteensa löytää oikeasti hyvin huollettu 250tkm ajettu. Noilla ajoilla pitäisi muutakin löytyä, kun öljyjen ja suodattimien vaihtoa.
 
Tuo EA888 Gen 3 on osoittautunut hyväksi koneeksi, kavereilla on ja on ollut Cupra Leonia, mk 7.5 GTI Golfia, neliveto SuperB:tä, Octavia RS:siä ja yksi S3 sedan, eikä missään niistä ole ollut varsinaisia ongelmia moottorin kanssa, toki kaikki nämä autot ovat olleet alle 5 vuotta vanhoja ja niillä on ajettu alle 150 tkm.

Hyvä kuulla, sillä itsekään en ole löytänyt oikeastaan mitään narinaa kyseistä koneesta niin ei tiedä onko koira haudattuna vai ei. Näiden yhteyteen on onneksi myös laitettu niitä paremmin toimivia DSGtä, joten varovaisen vihreää valoa. Itsellä hakusessa ~100tkm ajetut.
 
Nyt tarvitsisi apua uuden auton etsintään.

Nykyinen auto on Volvo V50 09vm. Auto on muuten ihan ok, mutta on hieman äänekäs sisämelultaan ja turhan laiska 1.6d 109hv koneella. Tiloiltaan juuri täydellinen eli seuraavakin saisi olla farkku.

Hintaluokka 6000€ - 8000€ mieluummin lähempänä 7k

Ajokilometrejä on kerennyt tulla jo 40tkm 8kk aikana. Noin 30 - 40tkm olen ajanut keskimäärin vuodessa.

Diesel moottorilla ja automaatti laatikolla

Mukava, hiljainen ja vakaa ajettava.

Perusluotettava jossa ei saisi olla kalliita tyyppivikoja.

Kohtuilliset ylläpitokulut

Tehoa saisi löytyä ainakin sen 130hv ja 250nm

Mieluummin automaatti kuin manuaali

Alle 275tkm mittarissa.

Varusteiksi riittää automaatti ilmastointi, vakkari, bluetooth, webasto/eber (ei pakollinen) ja hyvä äänentoisto järjestelmä on plussaa.

Kiitokset kaikille jotka auttavat.
Samaan kokoluokkaan menisi Ford Focus mk3 (2011-2014, 2015-2018(?) on facelift mk3.5), ja koneeksi 2.0 tdci, ja titanium varusteilla. Siinä tulee eber, automaattinen kaksialueilmastointi ja vakkari ainakin mukana. Pari focusta omistaneena isoin ongelma on ruoste, tai siis pitää tarkkaan katsella lokarin kaaret ja takaluukku vähintään läpi jottei siellä ole ruosteen alkuja. Kaaret saa osaavalla pajalla (tai itse jos on tilat/käsiä/aikaa) kyllä kuntoon kun aikanaan korjaa, mutta takaluukku voi olla hyvin veemäinen. Automaatti on kanssa vähän kysymysmerkki. Jos se on kaksoiskytkin aski niin ei missään nimessä kannata ottaa, mutta jos siinä on momentinmuunnin laatikko niin se on kohtuu turvallinen valinta. Tosin budjettiin mahtuvia yksilöitä ei nettiautossa tällä hetkellä ole juuri tarjolla, mikä on mielestäni hieman yllättävää.

Noilla kilsoilla ehkä ottaisin tosiaan joko viimeisiä v70 mk2 tai alkupään v70 mk3 volvoja d5 awd kombinaatiolla. Kilsoista voisi päätellä että nelivedosta voisi olla talvisin hyötyä. Taksihistoria on näissä plussaa, jos on menty huolto-ohjelman mukaisesti (ymmärtääkseni taksiajossa automaattivaihteiston öljyt vaihdetaan 60tkm välein, "normikäyttäjälle" ei vaihdeta ilman erillistä pyyntöä).
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta oletko uutta vastaavaa koskaan ajanut? Kyllä ikä ja metrit näkyvät ja tuntuvat. Onhan noi usein hintaan nähden todella hyviä tuolla +200tkm ajettuina. Toki harvoin nämä autot muutenkaan samoista ostajista kilpailevat.



Oma haasteensa löytää oikeasti hyvin huollettu 250tkm ajettu. Noilla ajoilla pitäisi muutakin löytyä, kun öljyjen ja suodattimien vaihtoa.

En ole ajanut, enkä haluakaan kokeilla ettei oma ala tuntua vanhalta. Mutta se on ihan sama melkein kaikkien asioiden kanssa, että paluu paremmasta huonompaan on mission impossible tai ainakin todella karvasta kalkkia. 30 vuotta meni autoillessa hienosti ilman automaattia, mutta kohta ei enää halua käsin hämmennettävää askia edes muistella, ajamisesta puhumattakaan. Uusia autoja ostavat ne, joille pääomakulut (uuden auton arvon alenema) eivät paljon merkkaa. Faijalla oli joskus uusi Chrysler Sebring V6, joka uutena maksoi 38 k€ ja josta hyvitettiin vaihdossa 31 kk ja 75 tkm myöhemmin 17 k€, eli pelkkä arvon alenema ilman rahoituskuluja ja käyttökuluja oli melkein 700€ jokaista kuukautta kohden, jonka auto oli faijalla. Se varmaan tuntuu käsittämättömältä summalta sellaiselle, jonka nettotulot ovat 1500 €/kk tai joka on tottunut ostamaan aina autoja, jotka maksavat "alle tonnin".

Nyt on sähköautojen myötä kovasti tyypillistä puhua halvoista "polttoainekuluista",vaikka sen 50 k€ täyssähkärin arvon alenema voi olla ihan yhtä kova kuin perinteisen polttomoottoriauton. Ja jos se käytetty 7k auto hajoaisi kuukauden päästä niin, ettei korjaaminen enää onnistuisi, auton arvo olisi yhtäkkiä 0€, eikä edes romukauppias maksaisi siitä mitään, niin tappio olisi saman suuruinen kuin mitä Sebringin kanssa tuli takkiin arvonalenemassa 10 km aikana. Kuinka todennäköistä on, että sen 7 k€ auton arvo menee nollaan tuossa ajassa? Aivan. Minulle on aina ollut kohtuullisen selvää, että autoilun kokonaiskustannuksissa sillä on tavalliselle autoilijalle aika vähän merkitystä että kuuluuko satasella 7 litraa 95:stä vai 4 litraa dieseliä.

Meillä ostopäätöksen löi lukkoon kaksi asiaa: 1) auton hansikaslokerosta löytyneet kuitit kaikista huolloista ensimmäisellä omistajalla Ruotsissa ja 2) huoltokuitista löytyneen 2. suomalaisomistajan puhelinnumero ja vartin rupattelu, jonka aikana tämä kertoi että mitä autolle on tehty sen viimeisen 3,5 vuoden aikana, jonka auto hänellä oli. Ja vaihteiston öljyt vaihdatin vielä varmuuden vuoksi vaikka niillä olikin ajettu vasta 45 tkm edellisen vaihdon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Saisi olla nykyisinkin vielä pakollista merkitä huoltokirjaan myös vaihdetut osat. Voi olla kaksi samanlaista 250tkm ajettua autoa joissa molemmissa on täydelliset huoltokirjat mutta toiseen on jo vaihdettu kaksoismassa, turbo, jakoketju jne. ja toisessa yksilössä ei mitään näistä. Siltikin, huoltokirjojen perusteella ovat yhtä hyviä.

Tämä onkin oikeastaan suurin syy miksi pyrin olemaan yhteydessä aiempaan omistajaan ennen kaupantekoa, autoliikkeet eivät osaa kertoa muuta kuin "aivan mahtava merkkiliikkeen huoltohistoria"
 
Tuota.. kannattaa laskea mitä siihen polttoaineeseen menee rahaa ihan oikeasti. 15tkm ajoilla vuodessa päästään jo siihen että polttoaine on isoin kustannus mitä autoilusta tulee.
7 litraa 95 bensaa @ 1.5e = 105e/1000km. Omiööa 30tkm ajoilla per vuosi, niin kolmessa vuodessa menee 9450e polttoaineeseen.
5220e tulee samalla ajolla 4l dieseliä @1.45e.
Ja 95 ja dsl hintaero on oikeasti enemmän kuin 5snt.
1500e/kk netolla tuon luulisi tuntuvan

Joo, ehkä sen jälkeen kun auto on maksettu. Mutta sen aikaa kun tuota nykyistä maksetaan, niin siihen palaa vuodessa 5000 €.
 
Tuota.. kannattaa laskea mitä siihen polttoaineeseen menee rahaa ihan oikeasti. 15tkm ajoilla vuodessa päästään jo siihen että polttoaine on isoin kustannus mitä autoilusta tulee.
7 litraa 95 bensaa @ 1.5e = 105e/1000km. Omiööa 30tkm ajoilla per vuosi, niin kolmessa vuodessa menee 9450e polttoaineeseen.
5220e tulee samalla ajolla 4l dieseliä @1.45e.
Ja 95 ja dsl hintaero on oikeasti enemmän kuin 5snt.
1500e/kk netolla tuon luulisi tuntuvan

Tuohon vielä se, että oletetaan autojen olevan hankintahinnaltaan samanlaiset. Itse näkisin, että noissa 7 L/100km bensavehkeissä on mukana myös niitä parin tonnin autoja. Vastaavasti 4 L/100 km dieseleitä ei ehkä ihan niin edukkaasti osteta. Mutta tämä siis pelkkää mutua kun nykyinen auto on ensimmäinen dieseli. Mutta jos ostohinnassa on 5000 € eroa bensavehkeen eduksi ja kumpikin täyttää tehtävänsä, niin erotuksella ostaa jonkun litran menovettä. Vielä paremmin tämä tietysti korostuu jos ajokilsoja tulee vähän ja toisena verrokkina on täyssähköauto tai hybridi.

Joskus hymyilytti kun naapuri hehkutti n. 40 tonnia maksaneen Ph1 Priuksen kuluttavan vuositasolla keskimäärin vain 5,4 litraa. Meidän 7 tonnia maksanut old school 2,0T bensakonella kulutti noin kahdeksan litraa satasella.
 
Viimeksi muokattu:
Sen takia kantsii ostaa autot fiiliksellä sellanen missä viihtyy, on kaunis, pääsee varmasti a:sta b:hen hajoamatta 6x matkalla. Pa-kulutus on aika pieni häntäpään osa lopun viimein. Vaikka ilmaseks sais niin autoilu silti aika kallista jos haluaa vaikka huolettomuuttakin. Monelle tulis taksikin halvemmaksi/mukavammaksi.
 
Saisi olla nykyisinkin vielä pakollista merkitä huoltokirjaan myös vaihdetut osat. Voi olla kaksi samanlaista 250tkm ajettua autoa joissa molemmissa on täydelliset huoltokirjat mutta toiseen on jo vaihdettu kaksoismassa, turbo, jakoketju jne. ja toisessa yksilössä ei mitään näistä. Siltikin, huoltokirjojen perusteella ovat yhtä hyviä.

Tämä onkin oikeastaan suurin syy miksi pyrin olemaan yhteydessä aiempaan omistajaan ennen kaupantekoa, autoliikkeet eivät osaa kertoa muuta kuin "aivan mahtava merkkiliikkeen huoltohistoria"

Näin nykyisinä GDPR:n aikoina autoa huoltanut liikekkään ei "saa" kertoa enää enempää, kuin mitä huoltokirjaan on merkitty, vaikka koneelta löytyisikin hyvä historia vaihdetuista osista.

Tuossa oli yksi 130 tkm ajettu sitikka, johon oli vaihdettu THP165 kone 95 tkm kohdalla takuuseen ja tästä moottorinvaihdosta oli ainoastaan "Takuukorjaus, työmääräin XYZ0987" merkintä ja leima huoltokirjassa.
Pienellä utelulla ja maanittelulla työn suorittaneesta liikkeestä irtosi sitten tieto siitä, että koko kone oli vaihdettu ja saatiin vielä lista kaikista vaihdetuista osista.
 
Kävin tuon Proceedin koeajamassa ensitöikseen, ei sekään hullumpi auto ollut. Hieman ahdas se varmasti perheen kanssa olisi ja ehkä näille tämän seudun teille hieman turhan sporttinen se alusta. Ulkonäöstä pidän kyllä paljon. Koukulla, business premium packilla (isompi näyttö + ledivalot) hinta kuitenkin pompsahtaa jo tuonn 34k huiteille mikä on mielestäni tuollaisesta autosta jo hieman liikaa. Samalla rahalla saisi tosiaan jo tuon Leon ST eHybridin FR varusteilla, tämän koeajo onkin huomenna edessä. Jos tämäkään ei miellytä, olisi seuraava vaihtoehto melkein lähteä etsimään käytettyä autoa tuolta alle 25k hintaluokasta (olen valmis maksamaan yli 30k vain takuullisesta kamppeesta). Tästä päästäänkin siihen että yllättävän vaikea on löytää miellyttäviä ja lompakon myötäisiä kamppeita kun ruksii pois tuon dieselin käyttövoimasta, mutta onneksi tässä ei ole kiire. Seatillakin taitaa olla toimitusajat vielä tuolla 2-4kk luokassa :)

Nyt on Leon plugari ajettu ja hieno autohan se oli monella osa-alueella. Sähköllä tuli ajettua iso osa 50km testilenkistä ja kyllä sieltä tehoa irtosi sport moodissa sitten polttomoottorin avustuksella aika mukavasti. Tilaa on aika ruhtinaallisesti Proceedin verrattuna ja muutenkin vertailu tuntuu lähes epäreilulta samassa hintaluokassa jos omia tarpeita ajattelee. Tietty hinta pompsahtais vielä pari tonnia Proceedistä kovemmaksi, mutta saa siellä sitten varusteissakin lisärahalle vastinetta (keyless, sähkötakaluukku jalka-avauksella, adaptiivinen cruise control, liikennemerkkien tunnistus, piilotettava vetokoukku, langaton android auto jne.) Oikeastaan pitäisi tehdä laskelmat tässä loppuun ja melkein laittaa tilausta sisään niin saattaisi vielä pukinkonttiin auton saada. Ainoana tuossa oikeastaan mietityttää miten talven pärjää täällä pohjoisempana, varmaan se tuo säteilylämmitin pitäisi vielä laittaa mukaan tuohon vaan onhan se aika karua puljata kahta kaapelia talvella mutta parempi sekin kuin koneen kurittaminen pakkasella.
 
Nyt on Leon plugari ajettu ja hieno autohan se oli monella osa-alueella. Sähköllä tuli ajettua iso osa 50km testilenkistä ja kyllä sieltä tehoa irtosi sport moodissa sitten polttomoottorin avustuksella aika mukavasti. Tilaa on aika ruhtinaallisesti Proceedin verrattuna ja muutenkin vertailu tuntuu lähes epäreilulta samassa hintaluokassa jos omia tarpeita ajattelee. Tietty hinta pompsahtais vielä pari tonnia Proceedistä kovemmaksi, mutta saa siellä sitten varusteissakin lisärahalle vastinetta (keyless, sähkötakaluukku jalka-avauksella, adaptiivinen cruise control, liikennemerkkien tunnistus, piilotettava vetokoukku, langaton android auto jne.) Oikeastaan pitäisi tehdä laskelmat tässä loppuun ja melkein laittaa tilausta sisään niin saattaisi vielä pukinkonttiin auton saada. Ainoana tuossa oikeastaan mietityttää miten talven pärjää täällä pohjoisempana, varmaan se tuo säteilylämmitin pitäisi vielä laittaa mukaan tuohon vaan onhan se aika karua puljata kahta kaapelia talvella mutta parempi sekin kuin koneen kurittaminen pakkasella.
Kauanko meinasit sitä pitää? Eikö se nyt ole ihan sama jos menee kuitenkin vaihtoon parin vuoden päästä.
 
Kotimaan autolomalla pikkupatongilla (C3) ajelu alkoi vähän tuntua ikävältä, ja muutenkin jo jonkin aikaa päässä on itänyt ajatus antaa periksi pappaantumiselle ja ostaa mersu. Olen katsellut C W204 tai E W212 malleja, spekseinä vm. 2010 tai uudempi ja kilometrit ehdoton maksimi 200k, mieluiten reilusti vähemmän, bensakone ja sedan. Varusteista ei ole erityisiä vaatimuksia vakiotarjonnan lisäksi ja moottorin mallikaan ei ole tärkeä, koska pienimmissäkin tarjolla olleissa teho riittää. Hintaluokka noissa näyttäisi yleisesti lähtevän 15000€ molemmin puolin eli tämä plusmiinus pari tonnia voisi olla haarukkana.

En ole ajanut kumpaakaan koskaan, ainut kosketus näihin on satunnainen istuminen E-taksimersun takapenkillä. Onko täällä kokemuksia noista, lähinnä kiinnostaa C- ja E-mallien erot, esim. ajotuntuma, sisämelu ja tavaratilat? Lisäksi yleisesti laatu ja sudenkuopat tai vältettävät malliversiot jos niitä on.

Nettiauton tämän hetken tarjonnasta pikaisella haulla esim. nämä voisivat olla hyvin spekseissä:

Myös muita spekseihin meneviä saa ehdottaa, saksalais- tai ranskalaismerkeiltä, ensisijaisesti muut kuin vag. Tavoite olisi löytää isohko, hiljainen, ajoltaan mukava auto jolla voi olettaa ajavansa 150-200t km ja10v ilman isoja ongelmia.
 
Kotimaan autolomalla pikkupatongilla (C3) ajelu alkoi vähän tuntua ikävältä, ja muutenkin jo jonkin aikaa päässä on itänyt ajatus antaa periksi pappaantumiselle ja ostaa mersu. Olen katsellut C W204 tai E W212 malleja, spekseinä vm. 2010 tai uudempi ja kilometrit ehdoton maksimi 200k, mieluiten reilusti vähemmän, bensakone ja sedan. Varusteista ei ole erityisiä vaatimuksia vakiotarjonnan lisäksi ja moottorin mallikaan ei ole tärkeä, koska pienimmissäkin tarjolla olleissa teho riittää. Hintaluokka noissa näyttäisi yleisesti lähtevän 15000€ molemmin puolin eli tämä plusmiinus pari tonnia voisi olla haarukkana.

En ole ajanut kumpaakaan koskaan, ainut kosketus näihin on satunnainen istuminen E-taksimersun takapenkillä. Onko täällä kokemuksia noista, lähinnä kiinnostaa C- ja E-mallien erot, esim. ajotuntuma, sisämelu ja tavaratilat? Lisäksi yleisesti laatu ja sudenkuopat tai vältettävät malliversiot jos niitä on.

Nettiauton tämän hetken tarjonnasta pikaisella haulla esim. nämä voisivat olla hyvin spekseissä:

Myös muita spekseihin meneviä saa ehdottaa, saksalais- tai ranskalaismerkeiltä, ensisijaisesti muut kuin vag. Tavoite olisi löytää isohko, hiljainen, ajoltaan mukava auto jolla voi olettaa ajavansa 150-200t km ja10v ilman isoja ongelmia.
Tuntuupa olevan noi bensamallit hinnoissaan. Itse ainakin c-sarjalaisesta koittaisin löytää faceliftin, niitä löytyy -11-12 paikkeilta lähtien.
Jos molemmat on kerran vaihtoehtoja, niin miksipä ei e-sarjalaista. Onhan se isompi, painavampi, hiljaisempi, kalliimpi jne. Kannattaa käydä kokeilemassa.
 
Miten olisi Volvo S60 tai jopa S80?
Käsittääkseni on aika tukeva peli ajaa ja luotettavan auton maineessa. Ripaus myös premium fiilistä perus Fordiin tai vastaavaan verrattuna.

S60 ei välttämättä olisi huono vaihtoehto. Kokoluokaltaan tuo taitaa olla aika lähellä C-mersua tai aavistuksen isompi. S80 on ehkä vähän vanhahtava malli ja niitä näyttää olevan tarjolla spekseihini hyvin vähän.
 
Tuntuupa olevan noi bensamallit hinnoissaan. Itse ainakin c-sarjalaisesta koittaisin löytää faceliftin, niitä löytyy -11-12 paikkeilta lähtien.
Jos molemmat on kerran vaihtoehtoja, niin miksipä ei e-sarjalaista. Onhan se isompi, painavampi, hiljaisempi, kalliimpi jne. Kannattaa käydä kokeilemassa.

Ei noissa nyt pikaisella haulla valtavaa eroa näyttäisi olevan, esim. C 2010- max 175tkm bensa tai diesel kun hakee niin molemmissa halvin on noin 11t€ ja sitten 15k€ luokassa on jo valinnanvaraa. Diesel ei joka tapauksessa ole vaihtoehto.

E-mallia alunperin katselin, mutta aloin miettiä jos C voisi myös olla vaihtoehto, onhan ne vähän halvempia ja kaupunkiajoakin kun tulee jonkin verran niin pienempi voisi olla siinä näppärämpi. Siksi kiinnostaakin onko noissa sitten maantiellä ajaessa miten iso ero. Koeajamalla se toki selviää, pitäisi varmaan katsoa pari vaihtoehtoa joita käydä ajamassa.
 
S60 on paljon ahtaampi kuin mitä ulkonäkö antaisi olettaa. Tavaratilakin on pieni enkä tykkää että keskikonsolissa ei ole juurikaan säilytystilaa mihin puhelimen saa laitettua mukavasti. Toisaalta pikkuautosta ylöspäin vaihtaessa voi tuntua ihan sopivalta.
 
Ei noissa nyt pikaisella haulla valtavaa eroa näyttäisi olevan, esim. C 2010- max 175tkm bensa tai diesel kun hakee niin molemmissa halvin on noin 11t€ ja sitten 15k€ luokassa on jo valinnanvaraa. Diesel ei joka tapauksessa ole vaihtoehto.

E-mallia alunperin katselin, mutta aloin miettiä jos C voisi myös olla vaihtoehto, onhan ne vähän halvempia ja kaupunkiajoakin kun tulee jonkin verran niin pienempi voisi olla siinä näppärämpi. Siksi kiinnostaakin onko noissa sitten maantiellä ajaessa miten iso ero. Koeajamalla se toki selviää, pitäisi varmaan katsoa pari vaihtoehtoa joita käydä ajamassa.
Ainakin oman perseen alla w204 on toiminut ihan hyvin lähes 100tkm. Ihan hyvä sillä on maantietä ajella.
 
TFSI-moottorit ovat ainakin surullisen kuuluisia ongelmistaan. ;)
Aika varmasti tuokin yksilö kuluttaa ainakin yhden 1,5L öljyn täyttöpönikän 15tkm vaihtovälillä. Ajoin itse samanlaisella 200-300tkm välin. Nykyään perheen käytössä. Huollettavaa on tullut näin ulkomuistista: määräaikaishuollot ja jakohihna, ilmastoinnin flekti, eteen alustan puslia ja vetarit, jarrulevyt ja palat, käsijarrun herkistelyä ja vaijerin sekä sen hilujen vaihto, termostaatin kotelo, etuoven johtosarja, uusi mankka, puolat ja tulpat. En muista pitikö renkaiden laakeritkin vaihtaa vai oliko edellinen omistaja tehnyt sen. Pian luultavasti lahoaa alkuperäinen laturi, turbo, kytkin ja iskarit. Laatikossa kakkosen syncrot hieman kuluneet vaikka suurin osa kilometreistä rullattu suurimmalla vaihteella :D
Sinänsä ei paha vikalista kun kuluvia osiahan nuo kaikki. Pakkasella jumittava käsijarru oli kaikkein ärsyttävin ongelma, sitä sai sulattaa hiustenkuivaimella ja siltikään se ei oikein tahtonut palauttaa. Piti muistaa jättää vaihde silmään.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom