- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 668
Peruutuspiippaus otettiin pyynnöstäni ensimmäisessä huollossa pois.Lähinnä tuossa EV-tilan toimimattomuudessa ihmetytti, että eikö sen pitäisi toimia edes jossain tilanteessa, jos sen mahdollistava nappikin on olemassa. Tuo EV-tila ei toimi vaikka autolla olisi ajettu ensin esim. 30 min 30-60 rajoitusalueella vaihtelevaa ajoa ja ilmastoinnin ottaisi pois päältä. Tuossahan ei ole muutenkaan isompaa järkeä ajella paljoa pelkällä sähköllä, kun kohta ne akut pitää latailla bensan voimin jokatapauksessa. Kunhan ihmetyttää akkujen tilanne vaikkakin keväällä auton huollossa akut oli mitattu ja todettu toimiviksi.
Muutenkin tämä on välimallin kulkine ennen kuin esim. täyssähköiset autot ovat paremmin hinnoiteltuja suhteessa "normiautoihin" nähden. Tekniikan kehittyessä olettaisin hintojen tulevan alaspäin ja latausinfrakin alkaa olemaan suotuisa näin kerrostaloasujalle. Jotain oli otettava kulkineeksi siksi aikaa. Plugarit tuntuvat olevan väliinputoajia yhditelmänä perushybridien sekä täyssähköautojen huonoja puolia. On niissä hyvätklin puolensa, mutta ei se 50km sähköllä paljoa lämmitä, jos tuosta joutuu maksamaan vaikka 5k€ ylimääräistä ostohinnassa. Ei etenkään, jos kotipihassa sitä ei saa ladattua jokaisena päivänä.
Oletko katsellut tehomittaria ajaessasi?
Jos et ole painanut EV-nappia:
-sallittu tehoalue ulottuu vain "eco" -sanan C-kirjaimeen asti, eli siihen eco-alueen puolittavaan viivaan asti (=50 % eco-alueesta). Jos menet millinkin yli, niin polttis käynnistyy
-tehoa on käytettävissä tyyliin enintään 8 kW
-jos nopeusmittari menee yli 75 km/h, niin polttis käynnistyy
-käyttötilanteet (joissa mennään sähköllä ilman EV-nappia) mm: hidastukset, nopeuden ylläpito, alamäet, liikenneympyrät, risteykset, ruuhka, parkkialueet ja -hallit, pihat, mäkkäri.
Jos olet painanut EV-nappia:
-sallittu tehoalue kattaa noin 60-80 % eco-alueesta
-tehoa on käytettävissä enintään 21 kW
-jos nopeusmittari menee yli 40-45 km/h, niin polttis käynnistyy
-käyttötilanteet mm: ripeämpi/mäkisempi auton liikuttelu pihoissa/autokaistoilla sekä talvella liian täyden akun tyhjentäminen määränpäätä lähestyessä, jos ajoa ei ole tiedossa parin tunnin sisään. Kylmällä polttis käynnistyy, vaikka akku olisi täynnä, joten mieluummin hyödyntää akkua sen edellisen ajon lopussa.