Mikä auto minulle?

Tässä on kevään pintaan herännyt ajatus käyttiksen vaihtamisesta:

- Hintahaitari 2000-6000€
- Bensa
- Merkillä ei väliä - myös ranskalaiset kelpaavat
- Teknisesti luotettava, kohtuulliset ylläpitokulut (ml. ajoneuvovero)
- Mahdollisimman hiljainen

Löytyisikö näillä spekseillä ehdotuksia? :)
 
Ota huomioon myös se, että Mazda ja Toyota on lähtöhinnaltaan kalliimpia autoja kun Hyundai ja Kia. Arvo niissä tippuu hitaammin, mutta (uutta) ostaessa saat latoa 5-7 tonnia enemmän rahaa tiskiin. Tuo euromääräinen ero siten kapenee, kun arvon pudotus niissä lähtee korkeammalta.
Tää nyt on ihan bullshittiä, jos puhutaan Mazda3, Corolla, Ceed jne. pirsseistä. Tottakai se hintaero on tuo ja enemmänkin jos ottaa halvimman Kian ja kalliimman pään Corollan tai Kolmosen, mutta onko ne millään tavalla järkevästi verrattavissa. Tuokin selittyy pitkälti sillä, että Kiasta on sellainen karvalakkitarjolla mitä Toyota tai Mazda ei enää kehtaa edes tarjota, kun myynti on niiden osalta olematonta, kun uusien autojen ostajat haluaa tietyt varusteet.
 
Tässä on kevään pintaan herännyt ajatus käyttiksen vaihtamisesta:

- Hintahaitari 2000-6000€
- Bensa
- Merkillä ei väliä - myös ranskalaiset kelpaavat
- Teknisesti luotettava, kohtuulliset ylläpitokulut (ml. ajoneuvovero)
- Mahdollisimman hiljainen

Löytyisikö näillä spekseillä ehdotuksia? :)

Joku ton tyyppinen.
- Hintahaitari 2000-6000€ :thumbsup:
- Bensa :thumbsup:
- Merkillä ei väliä - myös ranskalaiset kelpaavat :thumbsup:
- Teknisesti luotettava, kohtuulliset ylläpitokulut (ml. ajoneuvovero):thumbsup: (Varmaa tekniikkaa, ruostetta joutuu vähän tarkkailemaan, muutaman kuukauden vanhemmat menis painon eikä päästöjen mukaan. Pitäis tarkistaa kummassa halvemmat verot)
- Mahdollisimman hiljainen :thumbsup::thumbsup: (kunhan pitää järkevän rengaskoon)
 
Tää nyt on ihan bullshittiä, jos puhutaan Mazda3, Corolla, Ceed jne. pirsseistä. Tottakai se hintaero on tuo ja enemmänkin jos ottaa halvimman Kian ja kalliimman pään Corollan tai Kolmosen, mutta onko ne millään tavalla järkevästi verrattavissa. Tuokin selittyy pitkälti sillä, että Kiasta on sellainen karvalakkitarjolla mitä Toyota tai Mazda ei enää kehtaa edes tarjota, kun myynti on niiden osalta olematonta, kun uusien autojen ostajat haluaa tietyt varusteet.

Katsoitko edes ne hinnat?
Halvin Toyota corolla hatchback alkaen 27700€.
Halvin Mazda 3 alkaen 27200€.
Kia Ceed keskitasoisella EX varustelulla 22600€.

Tuossa on viiden tonnin hintaero, enkä edes verrannut halvimpaan ceediin, vaan keskitasoiseen.
Joten mikä oli bullshittiä? Toyota ja Mazda on paljon kalliimpia autoja kun Kia ja Hyundai.
 
Katsoitko edes ne hinnat?
Halvin Toyota corolla hatchback alkaen 27700€.
Halvin Mazda 3 alkaen 27200€.
Kia Ceed keskitasoisella EX varustelulla 22600€.

Tuossa on viiden tonnin hintaero, enkä edes verrannut halvimpaan ceediin, vaan keskitasoiseen.
Joten mikä oli bullshittiä? Toyota ja Mazda on paljon kalliimpia autoja kun Kia ja Hyundai.
Vertaatko nyt hybridi-Toyotaa (aut.) ja 150 hv:n hyvinvarusteltua Mazdaa johonkin litraiseen keppivaihteiseen Kiaan? Silloin hintaero tosiaan on 5 k€, mutta on se vähän erikoinen vertailu.

Corolla Hatchback Life maksaa alkaen 23 236,78 €. Halvin hybridi sitten alkaen 26 700,26 €. Toyotalla tosin kannattanee maksaa 1 k€ enemmän, jotta saa paremmat varusteet.

Tuossa 27 200 € maksavassa Mazdassa on:
-2,0 l 150 hv vs. Kian 1,0 l 120 hv (se tärkeä alavääntö risteyksissä, kun kerran manuaalit kyseessä...)
-sähköllä taittuvat peilit
-adaptiivinen vakkari
-katvealueen valvonta
-liikennemerkkien tunnistus
-varashälytin
-integroitu navi Android Auton lisäksi
-HUD tuulilasiin

Kia Ceed EX ei sisällä mitään noista. Adaptiivinen vakkari sisältyy vasta Ceedin Business Premiumiin, mikä maksaa 29 780,19 €. Tuo on automaattivaihteinen, joten vastaava Mazda maksaa 30 k€, mutta siitä taas puuttuu avaimeton lukitus.

Sen tarkemmin tutkimatta Ceediä vastaavat Toyotat ja Mazdat ovat noin 1-3 k€:a kalliimpia, mutta eivät missään nimessä 5-7 k€ kalliimpia, kuten aluksi sanoit. Suurin ero on silloin, jos varusteilla ei ole yhtään mitään väliä. Silloin halvin Corolla (1,2T 116 hv) on 3,8 k€ kalliimpi kuin halvin Ceed (1,0T 100 hv).
 
Vertaatko nyt hybridi-Toyotaa (aut.) ja 150 hv:n hyvinvarusteltua Mazdaa johonkin litraiseen keppivaihteiseen Kiaan? Silloin hintaero tosiaan on 5 k€, mutta on se vähän erikoinen vertailu.

Corolla Hatchback Life maksaa alkaen 23 236,78 €. Halvin hybridi sitten alkaen 26 700,26 €. Toyotalla tosin kannattanee maksaa 1 k€ enemmän, jotta saa paremmat varusteet.

Tuossa 27 200 € maksavassa Mazdassa on:
-2,0 l 150 hv vs. Kian 1,0 l 120 hv (se tärkeä alavääntö risteyksissä, kun kerran manuaalit kyseessä...)
-sähköllä taittuvat peilit
-adaptiivinen vakkari
-katvealueen valvonta
-liikennemerkkien tunnistus
-varashälytin
-integroitu navi Android Auton lisäksi
-HUD tuulilasiin

Kia Ceed EX ei sisällä mitään noista. Adaptiivinen vakkari sisältyy vasta Ceedin Business Premiumiin, mikä maksaa 29 780,19 €. Tuo on automaattivaihteinen, joten vastaava Mazda maksaa 30 k€, mutta siitä taas puuttuu avaimeton lukitus.

Sen tarkemmin tutkimatta Ceediä vastaavat Toyotat ja Mazdat ovat noin 1-3 k€:a kalliimpia, mutta eivät missään nimessä 5-7 k€ kalliimpia, kuten aluksi sanoit. Suurin ero on silloin, jos varusteilla ei ole yhtään mitään väliä. Silloin halvin Corolla (1,2T 116 hv) on 3,8 k€ kalliimpi kuin halvin Ceed (1,0T 100 hv).

Joo, corollan hinnan katsoin näköjään väärin pikaisesti kännykällä. Oli tarkoitus verrata halvimpaan.
 
Se mazda 3 on myös hyvä vaihtoehto, pieni kulutus, luotettavia pelejä, ja ne menee kaupaksi kuin häkä, eli arvo ei tipu!
Pakko sanoa, että olen ollut positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin 25 tkm ajettu -18 vuosimallin Mazda3 on pitänyt hintansa. Pelkäsin saavani sellasia 15 k€ vaihtotarjouksia, mutta keskimäärin hyvitykset olleet noin 20 k€. Ne kalleimmat kilometrit juuri takana ja en mä tosta kuitenkaan maksanut uutena kuin reilu 25k€.
Tykännyt tuosta autosta, jää nyt vaan kesällä pieneksi niin tartteis vaihtaa isompaan. Minun yksilöön osui törkeetä räminää pitävät paneelit, mutta nää meni takuuseen ilman vääntämistä. Muuten menty ilman ylimääräisiä korjaamokeikkoja, mutta niin varmaan mentäis lähes kaikilla autoilla. Voisi kuvitella, että tollanen "matalaviritteinen" bensavapari ketjulla on melko varmatoiminen moottori pidemmän aikaa.
 
Vertaatko nyt hybridi-Toyotaa (aut.) ja 150 hv:n hyvinvarusteltua Mazdaa johonkin litraiseen keppivaihteiseen Kiaan? Silloin hintaero tosiaan on 5 k€, mutta on se vähän erikoinen vertailu.

Corolla Hatchback Life maksaa alkaen 23 236,78 €. Halvin hybridi sitten alkaen 26 700,26 €. Toyotalla tosin kannattanee maksaa 1 k€ enemmän, jotta saa paremmat varusteet.

Tuossa 27 200 € maksavassa Mazdassa on:
-2,0 l 150 hv vs. Kian 1,0 l 120 hv (se tärkeä alavääntö risteyksissä, kun kerran manuaalit kyseessä...)
-sähköllä taittuvat peilit
-adaptiivinen vakkari
-katvealueen valvonta
-liikennemerkkien tunnistus
-varashälytin
-integroitu navi Android Auton lisäksi
-HUD tuulilasiin

Kia Ceed EX ei sisällä mitään noista. Adaptiivinen vakkari sisältyy vasta Ceedin Business Premiumiin, mikä maksaa 29 780,19 €. Tuo on automaattivaihteinen, joten vastaava Mazda maksaa 30 k€, mutta siitä taas puuttuu avaimeton lukitus.

Sen tarkemmin tutkimatta Ceediä vastaavat Toyotat ja Mazdat ovat noin 1-3 k€:a kalliimpia, mutta eivät missään nimessä 5-7 k€ kalliimpia, kuten aluksi sanoit. Suurin ero on silloin, jos varusteilla ei ole yhtään mitään väliä. Silloin halvin Corolla (1,2T 116 hv) on 3,8 k€ kalliimpi kuin halvin Ceed (1,0T 100 hv).
Tätä juuri hain, että Ceed on halpa, kun ottaa ilman varusteita. Varusteltuna maksaa sitten siinä kun muutkin. Toki omenoita ja päärynöitä kannattaa vertailla. Itse kun ostin 1.5v sitten uuden pirssin niin loppujen lopuksi Kia päätyi sinne kalliimpaan päähän, kun halutut varusteet oli "ruksittu".
 
Auton vaihto on alkanut pikkuhiljaa olemaan ajankohtaista ja tällä kertaa hakusessa olisi joku ehkä vähän ripeämpi vekotin. Speksit voisivat olla vaikkapa seuraavat:

-Tavaratilaan mahtuu fillari kiekot irroitettuna
-Kohtuullisen hiljainen ja hyvä ajaa maantiellä
-Vetotapa vapaa
-Hyvä ohituskiihtyvyys
-Ei aivan älyttömän fataaleja tyyppivikoja. Pientä fiksattavaa saa toki olla
-Mielellään bensa (kulutuksella ei kamalasti merkitystä). Ajokilometrit liikkuvat siinä kymppitonnin hujakoilla/vuosi. Kaikki ajo pääsääntöisesti pitkiä siirtymiä
-Hinta kymppitonnin molemmin puolin
-Ei ikäloppu, eikä 300 tkm. ajettu

Onko tuollaisia, vai pitääkö latoa lisää taalaa tiskiin? Olen miettinyt myös ulkomailta hakemista yhtenä vaihtoehtona.
 
Vaihtoauto löytyy kyllä pihasta, mutta sen myyminen itse ei ole ongelma. Rellua en ole tullut ajatelleeksikaan, vaikka 9-vuotias Meganekin pihasta löytyy. Se on ollut tähän mennessä todella käyttövarma peli, mutta ajettavuus ei ole kyllä omaan makuun mitenkään kummoinen ja sisustan laatuvaikutelma on melko kökkö. Laguna on toki pykälää isompi malli, että voihan se olla siinä suhteessa parempi.
 
Auton vaihto alkaa olemaan täälläkin mietinnässä. Tällä hetkellä pihasta löytyy 2003 bensa skoda. Nyt olisi aika vaihtaa jo tuoreempaan ja ensimmäiseen vähän kalliimpaan autoon.

-Hinta 14 000 - 17 000
-Merkillä ei väliä (Uudempaa skodaa kyllä katsellut :D)
-Bensa
-Farmari
-Kohtuulliset kulut

Ehdotuksia? :)
 
Auton vaihto alkaa olemaan täälläkin mietinnässä. Tällä hetkellä pihasta löytyy 2003 bensa skoda. Nyt olisi aika vaihtaa jo tuoreempaan ja ensimmäiseen vähän kalliimpaan autoon.

-Hinta 14 000 - 17 000
-Merkillä ei väliä (Uudempaa skodaa kyllä katsellut :D)
-Bensa
-Farmari
-Kohtuulliset kulut

Ehdotuksia? :)

Neliveto A4 on hyvä vaihtoehto Audi A4 Avant Business Alpine Pro 1,8 TFSI 125 kW quattro Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Maantiellä pääsee 5-6l kulutuksella
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.

Pahin ongelma taisi koskea koneita 2008-2011, tuo 2013 malli on saanut jo päivitetyt sisuskalut
 
Auton vaihto alkaa olemaan täälläkin mietinnässä. Tällä hetkellä pihasta löytyy 2003 bensa skoda. Nyt olisi aika vaihtaa jo tuoreempaan ja ensimmäiseen vähän kalliimpaan autoon.

-Hinta 14 000 - 17 000
-Merkillä ei väliä (Uudempaa skodaa kyllä katsellut :D)
-Bensa
-Farmari
-Kohtuulliset kulut

Ehdotuksia? :)
Uuden karhea ooppeli
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Ei kai sitä heti kannata olla hiilihanko kädessä. Mistä tiedät ettei edellinen omistaja ole tuota jo teettänyt?
 
Ei kai sitä heti kannata olla hiilihanko kädessä. Mistä tiedät ettei edellinen omistaja ole tuota jo teettänyt?

Lähinnä se, että mikä hinku on suositella takuun ulkopuolista vagia, jonka moottori- ja vaihteistotekniikka on ollut aika "pomminvarmaa" tällä vuosituhannella. :confused:

On niitä muitakin valmistajia, joilta saa samalla rahalla auton, johon ei 100 % varmuudella tarvitse tehdä mäntäremontteja, vaihdella polttoainepumpun paininta peläten nokkavauriota ja kuumotella automaateissa dsg-ongelmia.
 
Lähinnä se, että mikä hinku on suositella takuun ulkopuolista vagia, jonka moottori- ja vaihteistotekniikka on ollut aika "pomminvarmaa" tällä vuosituhannella. :confused:

Jos pelottaa, niin käytettyihin tehdastakuun jo umpeutuneihin autoihin saa erilaisia takuupalveluita, tässä yksi esimerkki Autotakuu – Suomen Autotakuu Oy

Komponenttilaajuus PERUS (235e vuosi max 3v sopimus)

1. Moottori
2. Vaihteisto
3. Jarrujärjestelmä
4. Jäähdytysjärjestelmä
5. Polttoainejärjestelmä
6. Ohjausjärjestelmä
7. Voimansiirto
8. Vetoakselikomponentit
9. Tiepalvelu (vain korjauksen yhteydessä tai meidän pyydettäessä)
 
Aika mielivaltaiset takuuehdot:

Ajoneuvoa huollettaessa ei olla noudatettu valmistajan antamia ohjeita koskien huoltovälejä

– Ajoneuvoa ei ole huollettu valmistajan suositusten mukaisesti

– Korjauksia tai huoltoja on suoritettu muilla kuin valmistajan tai takuunantajan valtuutetuilla korjaamoilla

– Ajoneuvossa on käytetty muita kuin suositeltuja öljyjä, nesteitä tai polttoaineita

– Ajoneuvoon on asennettu muita kuin alkuperäisiä varaosia
 
Pakkohan nuo ehdot on olla aika kovat, eikai tuollaista vakuutusta saakaan mihinkään 10v ikäiseen kotikorjaamolla huollettuun vehkeeseen vaan tarkoitus lienee käyttää 4-7v vanhassa, jossa valmistajan takuu on jo loppunut mutta autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Hyvin pidettyyn ja huollettuun laitteeseen tuo sopii, ei mihinkään muuhun.
 
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.
 
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.

En tiedä muitten mielipiteistä mutta itse en yli 11sek 0-100 aikaa pidä edes etäisesti ripeänä ja kulkupuoleen suhteutettuna soppa maistuu melkoisesti tuollaiselle.
 
Jaaha, taas lokeroidaan kaikki vagit viidentoista vuoden ajalta samaan. Hienoa.

Essonbaari ketju on tuolla alempana :)

Juu, valitettavasti keskiverto-ostajalle on vähän paha lähteä kertomaan että "joo katsot vaan vuosimalleista 2011-2015 moottorikoodillla xyz ja abc olevia, mutta älä ota 2013 xyz, ja vaihteistona pelkkä manuaali tai märkä DQX00, paitsi 2012 abc:n kanssa joissa oli laakeriongelma".

DSG:itäkin on varmasti parempia kuin se kuiva DQ200-rutkutin, mutta ei se siltikään niistä luotettavia tai hyviä tee. Tonnien mekatroniikkavikoja niistä "paremmista" märkäkytkimistäkin on parsittu, kytkinmateriaali tukkii venttiilipöydät jne. Puhumattakaan ankeasta käytöksestä (varsinkin hitaassa ajossa) verrattuna moderneihin momentinmuunninlaatikoihin.

Omasta mielestäni on vaan helpompi suositella harkitsemaan muita valmistajia, kuin sihdata suunnitteluvikaisen kuonan seasta sitä mahdollisesti vähempivikaista yksilöä. :tup:
 
En tiedä muitten mielipiteistä mutta itse en yli 11sek 0-100 aikaa pidä edes etäisesti ripeänä ja kulkupuoleen suhteutettuna soppa maistuu melkoisesti tuollaiselle.

Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?

EDIT: on jopa 5-vaihteinen, mutta nopeasti foorumeilta luettuna ei missään kovin hyvässä maineessa oleva laatikko... yllätys, mazda... :facepalm:
 
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?
Merkintä 5AT viittaa viisivaihteiseen. Sikäli kun muisteln niin uuden Mazda 3:nkin automaattivaihteistoa haukuttiin vanhanaikaiseksi, ja tuo on 8 vuotta vanha auto.
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Kierrä vaan, niin jää muille enempi valinnanvaraa. :smile:

Kyseisessä linkatussa Audissa on aivan toimiva kolmannen sukupolven EA888, eikä sitä ainakaan moottorin takia kannata jättää kauppaan. Se on sitten asia erikseen onko se muuten kysyjää miellyttävä auto vai ei.
 
En nyt näe tässä mitään kovin monimutkaista. Varmasti sitten tulee, jos välttämättä haluaisi hankkia jostain juuri ja juuri ongelma-aikakaudelta jonkun tietyn auton. Samalla tavalla muutkin autot on iästä riippuen täynnä näitä ”tietäjät tietää” tason vikoja THP-koneesta, Opelin manuaalilootasta Volvon takaovien lukkojen kautta BMW:n jakoketjuvammaisuuteen.

THP:n kokeneena suosittelen jättämään kauppaan ainakin THP156 koneella olevat. THP200:ssa ei kait samoja ongelmia ole ollut.
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Ketjuja noista olen kuullut menneen paljonkin (ihan lähipiirissäkin), mutta eikös 1.8TFSI:ssä ole männät parempia alkujaankin?

Edit: siis kejuja noista <2012 malleista, ei noista uudemmista.
 
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?

EDIT: on jopa 5-vaihteinen, mutta nopeasti foorumeilta luettuna ei missään kovin hyvässä maineessa oleva laatikko... yllätys, mazda... :facepalm:

Olen vastaavaa ihmetellyt A Insignian kanssa onhan se painava mutta 250hv ja 0-100 melkein 9s esimerkiksi alla oleva:

 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
 
Maza ei käytä ahdinta, vapaastihengittävä bensakone on ollut viimeisen vuosikymmenen melkoinen harvinaisuus.

Vastapuolella taas painaa ongelmattomuus, vaikka kierroksia pitääkin syöttää enemmän kuin alavääntö TSI:llä. :whistling:
 
Maza ei käytä ahdinta, vapaastihengittävä bensakone on ollut viimeisen vuosikymmenen melkoinen harvinaisuus.

Vastapuolella taas painaa ongelmattomuus, vaikka kierroksia pitääkin syöttää enemmän kuin alavääntö TSI:llä. :whistling:
Niin, ei tässä nimenomaisessa mallissa. Edellisessä, 1. sukupolven kutosessa oli ahdin ja ihan kivat menohalut (6 MPS) nelivedon kanssa.

Muutenhan nuo "Mazan" ahtimet ovat olleet lähinnä Wankkeleiden, tai muuten erikoisten, kaverina (90-luvun 1.5i turbo 4WD 323 :love: )...

/ melkeen OT. :D
 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
Mulla on ollut Pösön 5008 THP 156 koneella. Siinä puhallettiin pähkinänkuorilla kaksi kertaa karstat pois, vaihdettiin turbo sekä välijäähdytin ja lopulta ketju hilppeineen. Kaikki tämä vuoden sisällä. Pösö hoiti goodwillillä 50% kuluista, joka oli ihan ok.

Auto lähti vaihtoon, kun alkoi vuotamaan öljyä ja huollon tuomio oli moottori vaihtoon seuraavan 15k kilometrin aikana. Autossa mittarissa tuolloin vajaa 80 000. Tilalle Ford Grand C-max, joka oli ihanan huoleton 1.6 litraisella ecoboostillansa.

Nyt autona on Rellun Espace dCi 160 tuplaturbodiisselillä. Minkä paikaltaan lähdössä häviää noille kahdelle, sen ohituskiihtyvyydessä voittaa mennen tullen.
 
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.
 
Viimeksi muokattu:
Auto lähti vaihtoon, kun alkoi vuotamaan öljyä ja huollon tuomio oli moottori vaihtoon seuraavan 15k kilometrin aikana. Autossa mittarissa tuolloin vajaa 80 000. Tilalle Ford Grand C-max, joka oli ihanan huoleton 1.6 litraisella ecoboostillansa.

Muistitko kertoa tästä mukavasta ominaisuudesta autoliikkeelle johon veit vai pistitkö vain vahingon iloisesti kiertämään? :D
 
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.

Osta pois, kun kerran tiedät huoltohistorian ja aiemman käyttäjän, eikä noilla metreillä ja vuosilla hintaakaan pitäisi olla pahasti.

1,9 TDi ( vai onko kyseessä SDi? ) kestää kyllä mekaanisesti vaikka toisen mokoman käyttöä, mutta luonnollisesti apulaitteita joutuu vaihtamaan ympäriltä.

Muutenkin tuo on sen verran peruspulkka, että tuossa ei ole mitään eksoottista tai helposti hajoavaa.
Tuossa 9N mallissa ei ole enää edellisen 6N mallin hajoavia vaihdelaatikoitakaan, joten senkin puolesta pitäisi kestää.
 


TDi moottori.


Ainoa vika siinä on että vasen ovi takana ei aukea mikä taitaa olla lukkomoduuli.

Jakopäänhihna ois myös vaihdettava 15tkm kuluttua jos kilometri määrällä mennään mutta eiköhän sekin itse onnistu tehtyä youtubesta kun katselin videoita.
 
Lukkomoduuli on todella helppo vaihtaa itsekin uuteen, ja halpismoduuleita on internet pullollaan.
 
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.

En juuri Polon moottorikoodeista tiedä mutta noissa 1.9 TDi koneissa on myös vastaan tullut joitain kansipahvi ja nokka-akseli vikoja. Eikai mikään epidemia mutta ainakin tuo kansijumppa on vähän työläämpi projekti. Koeajolla selvinnee.
 
En juuri Polon moottorikoodeista tiedä mutta noissa 1.9 TDi koneissa on myös vastaan tullut joitain kansipahvi ja nokka-akseli vikoja. Eikai mikään epidemia mutta ainakin tuo kansijumppa on vähän työläämpi projekti. Koeajolla selvinnee.

Pumppusuutinvehkeistä voi mennä nokka-akselit sileäksi isommilla kilsoilla, koska suuttimen iso nokka on ahdettu samaan tilaan, jossa jakajapumpullisissa oli pelkät venttiilejä käyttävät nokat. Tämä varsinkin, jos öljynvaihdot ovat päässeet unohtumaan. Myös suuttimia saattaa joutua vaihtelemaan niissä kuuhun saakka poljetuissa (+360 tkm :tongue: ), mm. kylmäkäynnistä huomaa jos niissä on sanomista. Lähinnä noissa ongelmaksi muodostuu varaosien löytäminen, tuppaavat kaikki muutkin varaosa-pumpparit olemaan "vähän reilummin" ajettuja ja noilla kilometreillä ei viitsisi varaosista maksaa montaa tonnia (tehdasuudet suuttimet olivat muistaakseni luokkaa 800€/kpl viimeksi tarkastaessani). :whistling:

Jakajapumpulliset TDi:t ovat oman käsitykseni mukaan niitä todellisia "ikiliikkujia", mutta niitä löytyy vain sieltä viime vuosituhannen vageista. Jos vaan öljynvaihdot ovat tehty ajallaan, tuo pumpparikin on kyllä pitkälle kestävä kone (varsinkin vag-nykymoottoreihin verrattuna). Kuvittelisin pikkupolon myös liikkuvan yllättävän sutjakkaasti tuolla, etenkin softattuna. :tup:
 
Onhan noita 1,9 TDi PD ( pumpe düse ) pumppusuutin diesel Golffeja ja Passatteja, joilla on menty +500 000 km.

Varmaan noissa on jo kulumaa nokassa ja suuttimetkin saattavat vähän vuotaa, mutta ovat sen hintaisia vehkeitä, että antaa mennä vaan niin kauan kuin kulkee.

Täysin mekaanisella jakajapumpulla ja hammasratas jakopäällä varustettu "tyhmä" diesel on kyllä kestävin kone, mitä voi tehdä ( esim. Perkins ja Cummins ).
Tuollainen 1,6 TD ja 1,9TD(i) jakajapumpulla on myös aika kestävää patarauta tekniikkaa.

Tuossa 1,9 TDi:ssä on se hyvä puoli, että siihen saa halvalla evry modilla ja ahtojen nostolla kohtuullisesti lisää tehoa.
 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..

Kyllä tuo BMWPSKA aika susi on, taitaa olla Mineistäkin tuttu? Onko BMW ylipäätään tuottanut mitään erityisen luotettavaa moottoria viimeisen 15 vuoden aikana?

Itsellä on sellainen tilanne edessä, että pistän oman 160tkm ajetun W245:n isolla rahalla kuntoon ja pistän myyntiin liian järkevänä. Tilalle ajattelin ottaa halvemman jännäauton 3000-4000 euron hintaluokassa. Oli tarkoitus ehkä jopa urheiluauto laittaa alle nyt kesällä, mutta kun ulkomaanreissut jäävät väliin, niin en viitsi täältä katsella pienistä valikoimista kalliilla mitään.

Viinalla kulkevia turbo-Saabeja ja Jaguareja lähinnä katsellut. Juurikin tuollaista DS3:sta haaveilin myös, mutta en tiedä uskaltaako lyhyeksikään aikaa laittaa kun noissa on oikeastaan kaikki mahdolliset tyyppiviat mitä voi kuvitella moottorissa olevan. 159 Alfoja olen katsellut myös 5-pyttyisellä dieselillä. Jos Suomeen olisi aikoinaan tuotu 2 litran TCE-Meganen coupeja, niin sekin olisi hintaluokassa vaihtoehto, mutta ei vain ole missään. Tuleeko mieleen jotain muuta persoonallista autoa, jota kannattaisi katsastaa?
 
Kyllä tuo BMWPSKA aika susi on, taitaa olla Mineistäkin tuttu? Onko BMW ylipäätään tuottanut mitään erityisen luotettavaa moottoria viimeisen 15 vuoden aikana?

Itsellä on sellainen tilanne edessä, että pistän oman 160tkm ajetun W245:n isolla rahalla kuntoon ja pistän myyntiin liian järkevänä. Tilalle ajattelin ottaa halvemman jännäauton 3000-4000 euron hintaluokassa. Oli tarkoitus ehkä jopa urheiluauto laittaa alle nyt kesällä, mutta kun ulkomaanreissut jäävät väliin, niin en viitsi täältä katsella pienistä valikoimista kalliilla mitään.

Viinalla kulkevia turbo-Saabeja ja Jaguareja lähinnä katsellut. Juurikin tuollaista DS3:sta haaveilin myös, mutta en tiedä uskaltaako lyhyeksikään aikaa laittaa kun noissa on oikeastaan kaikki mahdolliset tyyppiviat mitä voi kuvitella moottorissa olevan. 159 Alfoja olen katsellut myös 5-pyttyisellä dieselillä. Jos Suomeen olisi aikoinaan tuotu 2 litran TCE-Meganen coupeja, niin sekin olisi hintaluokassa vaihtoehto, mutta ei vain ole missään. Tuleeko mieleen jotain muuta persoonallista autoa, jota kannattaisi katsastaa?

Minulla oli listassa myö MiTo ja Giulietta pienillä ahdetuilla koneilla. Mutta loppujenlopuksi päädyin persoonattomaan saksalaiseen.
 
Minulla oli listassa myö MiTo ja Giulietta pienillä ahdetuilla koneilla. Mutta loppujenlopuksi päädyin persoonattomaan saksalaiseen.

MiTo ja Giulietta olisivat itse asiassa hauskempia ajettavia kuin 159. Giulietat menevät vain hieman yli budjetin ja MiTot ovat - niin kummalliselta kuin tuntuukin sanoa tämä Alfa Romeosta - rumia.
 
MiTo ja Giulietta olisivat itse asiassa hauskempia ajettavia kuin 159. Giulietat menevät vain hieman yli budjetin ja MiTot ovat - niin kummalliselta kuin tuntuukin sanoa tämä Alfa Romeosta - rumia.

Milestäni MiTo on sympaattisen näköinen. Ei missään nimessä ruma luokassaan. Hienompi kuin Giulietta. ;) Mutta makuasioitahan nämä on.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 769
Viestejä
4 748 997
Jäsenet
77 382
Uusin jäsen
Tloyo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom