Mikä auto minulle?

Emännän ja minun toiveet auton suhteen eivät kyllä täsmää yhtään. Emäntä ei oikeastaan haluaisi autoa lainkaan koska "muh enviroment", mutta se on pakollinen joten jokin kompromissi pitäisi saada. Sähköautot on poissa laskuista suoraan koska asumme kerrostalossa ja kadunvarsipysäköinti sekä kantomatkan pitäisi olla 250km yhteen suuntaan johon nuo halvemmat eivät aina pääse.

Oma unelma autohan olisi Hyundai i30 N tällä hetkellä. Se ei olisi kuitenkaan taloudellisesti järkevä ostos sillä matkat koostuvat lähinnä kaupassa käyntiin, harrastuksissa käyntiin ja muihin hyvin lyhyisiin matkoihin sekä tuo 250km matka parin viikon välein.

Tarkoituksena olisi pitää juoksevatkulut sekä hankintameno mahdollisimman pieninä. Hintaluokka on vielä avoin, mutta ei kuitenkaan mitään täysin loppuunajettua. Jos unohdetaan mun fantasiat tehokkaasta autosta ja etsitään autoa noin Mazda 3, i30 kokoluokassa joka on myös pienillä päästöillä sekä kulutuksella minkälaisia vaihtoehtoja on? Hybridin järkevyys voi olla aika rajallinen sillä suurinosa ajosta on kaupunkiajoa joten se ei pääse edes lataamaan akkua missään vaiheessa.

Tällä hetkellä on 2003 Citroen C5 jossa on jatkuvasti vikaa sähköissä ja iän myötä kokoajan jotain pikkuvikaa pitää korjailla.
Eikö tuo i30 kuitenkin bensavehkeenä olisi kuitenkin ihan ok lyhyisiin pätkiin? Luultavasti uudehkona myös pieni päästöinen koska eu standardit.
 

Myös paljon tarjouksia jos ostaa haluat.
 
Nykivässä kaupunkiajossa, jossa on paljon hidastuksia, tuollainen hybridi nimenomaan lataa akkuaan koko ajan.

Auris TS Hybrid vuodeksi 249 €/kk - Metroauto Oy ota tommonen ja mieti vuoden päästä asiaa taas uudestaan.

Viimeeksi kun katsoin noita hybridejä tuosta Toyotan läpinäkyvästä koeajo kartasta niin aina kiihdytyksessä oli käytetty polttomoottoria ja sitten kun vauhti taasaantui niin sähköä. En tiedä sattuiko sitten sellaisia kuskeja jotka kiihdyttää kaasu pohjassa vai onko homma mennyt eteenpäin, mutta nyt näyttää paljon tasaisemmalta tuo sähkön osuus noilla koeajoilla. Pitää laittaa hybridi harkintaan. Ei vaikuta yhtään huonolta diililtä tuo Auris.

Eikö tuo i30 kuitenkin bensavehkeenä olisi kuitenkin ihan ok lyhyisiin pätkiin? Luultavasti uudehkona myös pieni päästöinen koska eu standardit.

Kyl, varsinkin jos ei tuota N-mallia ota vaan tyytyy perus i30. Tosin yllättävän vähän eroa tuon performance mallin ja normaalin välillä päästöissä. Hinnassa sitä eroa kyllä sitten onkin enemmän kuin tarpeeksi.
 
Jos unohdetaan mun fantasiat tehokkaasta autosta ja etsitään autoa noin Mazda 3, i30 kokoluokassa joka on myös pienillä päästöillä sekä kulutuksella minkälaisia vaihtoehtoja on?

Tsekkaa myös uusikorinen Kia ceed (vm. 2018 ja uudemmat), jos tuo i30:n ulkonäkö miellyttää. On meinaan ihan samannäköinen. Itse päädyin ceediin, kun siinä kohtasivat mielestäni parhaiten ulkonäkö, varustelu ja hintaluokka. Eikä 7 vuoden takuukaan pahemmin haittaa...
 
Emännän ja minun toiveet auton suhteen eivät kyllä täsmää yhtään. Emäntä ei oikeastaan haluaisi autoa lainkaan koska "muh enviroment", mutta se on pakollinen joten jokin kompromissi pitäisi saada. Sähköautot on poissa laskuista suoraan koska asumme kerrostalossa ja kadunvarsipysäköinti sekä kantomatkan pitäisi olla 250km yhteen suuntaan johon nuo halvemmat eivät aina pääse.

Oma unelma autohan olisi Hyundai i30 N tällä hetkellä. Se ei olisi kuitenkaan taloudellisesti järkevä ostos sillä matkat koostuvat lähinnä kaupassa käyntiin, harrastuksissa käyntiin ja muihin hyvin lyhyisiin matkoihin sekä tuo 250km matka parin viikon välein.

Tarkoituksena olisi pitää juoksevatkulut sekä hankintameno mahdollisimman pieninä. Hintaluokka on vielä avoin, mutta ei kuitenkaan mitään täysin loppuunajettua. Jos unohdetaan mun fantasiat tehokkaasta autosta ja etsitään autoa noin Mazda 3, i30 kokoluokassa joka on myös pienillä päästöillä sekä kulutuksella minkälaisia vaihtoehtoja on? Hybridin järkevyys voi olla aika rajallinen sillä suurinosa ajosta on kaupunkiajoa joten se ei pääse edes lataamaan akkua missään vaiheessa.

Tällä hetkellä on 2003 Citroen C5 jossa on jatkuvasti vikaa sähköissä ja iän myötä kokoajan jotain pikkuvikaa pitää korjailla.

Se mazda 3 on myös hyvä vaihtoehto, pieni kulutus, luotettavia pelejä, ja ne menee kaupaksi kuin häkä, eli arvo ei tipu! Samoin myös ne hybridi aurikset jne, niin auton arvo ei tule alas, ja luotettavia. Jos ton mazdan kulutus on kaupungissa 7 niin hybridi toyotan kulutus on 5. Maantiellä molemmat taas sen 5...

Hyundai muuten, mutta kun, ajat sillä pari vuotta, niin se arvo... Valitettavasti se vaan tulee alas niin paljon nopeampaa...
 
Minulla on 5v soppari, 264€/kk, Hybridi Corolla Touring sports 2020, melkein kaikki herkut, ja 199e 1v huolto, 399€ 30tkm, ja loput 199e.
5v jälkeen joko auto takaisin kauppaan tai "20k" hyvitys vaihdossa tuosta uuteen, eli sama homma 5v jälkeen...
Eli hinnaksi jää joko 2000€ vuoteen + huolto, jos vaihdan 5v jälkeen uuteen TAI 3000€ vuoteen jos lopetan 5v jälkeen.
 
Se mazda 3 on myös hyvä vaihtoehto, pieni kulutus, luotettavia pelejä, ja ne menee kaupaksi kuin häkä, eli arvo ei tipu! Samoin myös ne hybridi aurikset jne, niin auton arvo ei tule alas, ja luotettavia. Jos ton mazdan kulutus on kaupungissa 7 niin hybridi toyotan kulutus on 5. Maantiellä molemmat taas sen 5...

Hyundai muuten, mutta kun, ajat sillä pari vuotta, niin se arvo... Valitettavasti se vaan tulee alas niin paljon nopeampaa...

Ota huomioon myös se, että Mazda ja Toyota on lähtöhinnaltaan kalliimpia autoja kun Hyundai ja Kia. Arvo niissä tippuu hitaammin, mutta (uutta) ostaessa saat latoa 5-7 tonnia enemmän rahaa tiskiin. Tuo euromääräinen ero siten kapenee, kun arvon pudotus niissä lähtee korkeammalta.
 
Se mazda 3 on myös hyvä vaihtoehto, pieni kulutus, luotettavia pelejä, ja ne menee kaupaksi kuin häkä, eli arvo ei tipu! Samoin myös ne hybridi aurikset jne, niin auton arvo ei tule alas, ja luotettavia. Jos ton mazdan kulutus on kaupungissa 7 niin hybridi toyotan kulutus on 5. Maantiellä molemmat taas sen 5...
Menee se Toyota maantielläkin litran tai ainakin puoli vähemmällä, mutta tietysti saa ajaa aika paljon että asialla on merkitystä. Kysyjällä taisi olla paljon kaupunkiajoa ja siinä kulutusero on jo 3 litraa satasella. Mazdaan ei myöskaan saa kovin hyvää automaattivaihteistoa ja Toyotan portaaton on aika lyömätön kaupungissa (pl. sähköautot).
 
Tässä on kevään pintaan herännyt ajatus käyttiksen vaihtamisesta:

- Hintahaitari 2000-6000€
- Bensa
- Merkillä ei väliä - myös ranskalaiset kelpaavat
- Teknisesti luotettava, kohtuulliset ylläpitokulut (ml. ajoneuvovero)
- Mahdollisimman hiljainen

Löytyisikö näillä spekseillä ehdotuksia? :)
 
Ota huomioon myös se, että Mazda ja Toyota on lähtöhinnaltaan kalliimpia autoja kun Hyundai ja Kia. Arvo niissä tippuu hitaammin, mutta (uutta) ostaessa saat latoa 5-7 tonnia enemmän rahaa tiskiin. Tuo euromääräinen ero siten kapenee, kun arvon pudotus niissä lähtee korkeammalta.
Tää nyt on ihan bullshittiä, jos puhutaan Mazda3, Corolla, Ceed jne. pirsseistä. Tottakai se hintaero on tuo ja enemmänkin jos ottaa halvimman Kian ja kalliimman pään Corollan tai Kolmosen, mutta onko ne millään tavalla järkevästi verrattavissa. Tuokin selittyy pitkälti sillä, että Kiasta on sellainen karvalakkitarjolla mitä Toyota tai Mazda ei enää kehtaa edes tarjota, kun myynti on niiden osalta olematonta, kun uusien autojen ostajat haluaa tietyt varusteet.
 
Tässä on kevään pintaan herännyt ajatus käyttiksen vaihtamisesta:

- Hintahaitari 2000-6000€
- Bensa
- Merkillä ei väliä - myös ranskalaiset kelpaavat
- Teknisesti luotettava, kohtuulliset ylläpitokulut (ml. ajoneuvovero)
- Mahdollisimman hiljainen

Löytyisikö näillä spekseillä ehdotuksia? :)

Joku ton tyyppinen.
- Hintahaitari 2000-6000€ :thumbsup:
- Bensa :thumbsup:
- Merkillä ei väliä - myös ranskalaiset kelpaavat :thumbsup:
- Teknisesti luotettava, kohtuulliset ylläpitokulut (ml. ajoneuvovero):thumbsup: (Varmaa tekniikkaa, ruostetta joutuu vähän tarkkailemaan, muutaman kuukauden vanhemmat menis painon eikä päästöjen mukaan. Pitäis tarkistaa kummassa halvemmat verot)
- Mahdollisimman hiljainen :thumbsup::thumbsup: (kunhan pitää järkevän rengaskoon)
 
Tää nyt on ihan bullshittiä, jos puhutaan Mazda3, Corolla, Ceed jne. pirsseistä. Tottakai se hintaero on tuo ja enemmänkin jos ottaa halvimman Kian ja kalliimman pään Corollan tai Kolmosen, mutta onko ne millään tavalla järkevästi verrattavissa. Tuokin selittyy pitkälti sillä, että Kiasta on sellainen karvalakkitarjolla mitä Toyota tai Mazda ei enää kehtaa edes tarjota, kun myynti on niiden osalta olematonta, kun uusien autojen ostajat haluaa tietyt varusteet.

Katsoitko edes ne hinnat?
Halvin Toyota corolla hatchback alkaen 27700€.
Halvin Mazda 3 alkaen 27200€.
Kia Ceed keskitasoisella EX varustelulla 22600€.

Tuossa on viiden tonnin hintaero, enkä edes verrannut halvimpaan ceediin, vaan keskitasoiseen.
Joten mikä oli bullshittiä? Toyota ja Mazda on paljon kalliimpia autoja kun Kia ja Hyundai.
 
Katsoitko edes ne hinnat?
Halvin Toyota corolla hatchback alkaen 27700€.
Halvin Mazda 3 alkaen 27200€.
Kia Ceed keskitasoisella EX varustelulla 22600€.

Tuossa on viiden tonnin hintaero, enkä edes verrannut halvimpaan ceediin, vaan keskitasoiseen.
Joten mikä oli bullshittiä? Toyota ja Mazda on paljon kalliimpia autoja kun Kia ja Hyundai.
Vertaatko nyt hybridi-Toyotaa (aut.) ja 150 hv:n hyvinvarusteltua Mazdaa johonkin litraiseen keppivaihteiseen Kiaan? Silloin hintaero tosiaan on 5 k€, mutta on se vähän erikoinen vertailu.

Corolla Hatchback Life maksaa alkaen 23 236,78 €. Halvin hybridi sitten alkaen 26 700,26 €. Toyotalla tosin kannattanee maksaa 1 k€ enemmän, jotta saa paremmat varusteet.

Tuossa 27 200 € maksavassa Mazdassa on:
-2,0 l 150 hv vs. Kian 1,0 l 120 hv (se tärkeä alavääntö risteyksissä, kun kerran manuaalit kyseessä...)
-sähköllä taittuvat peilit
-adaptiivinen vakkari
-katvealueen valvonta
-liikennemerkkien tunnistus
-varashälytin
-integroitu navi Android Auton lisäksi
-HUD tuulilasiin

Kia Ceed EX ei sisällä mitään noista. Adaptiivinen vakkari sisältyy vasta Ceedin Business Premiumiin, mikä maksaa 29 780,19 €. Tuo on automaattivaihteinen, joten vastaava Mazda maksaa 30 k€, mutta siitä taas puuttuu avaimeton lukitus.

Sen tarkemmin tutkimatta Ceediä vastaavat Toyotat ja Mazdat ovat noin 1-3 k€:a kalliimpia, mutta eivät missään nimessä 5-7 k€ kalliimpia, kuten aluksi sanoit. Suurin ero on silloin, jos varusteilla ei ole yhtään mitään väliä. Silloin halvin Corolla (1,2T 116 hv) on 3,8 k€ kalliimpi kuin halvin Ceed (1,0T 100 hv).
 
Vertaatko nyt hybridi-Toyotaa (aut.) ja 150 hv:n hyvinvarusteltua Mazdaa johonkin litraiseen keppivaihteiseen Kiaan? Silloin hintaero tosiaan on 5 k€, mutta on se vähän erikoinen vertailu.

Corolla Hatchback Life maksaa alkaen 23 236,78 €. Halvin hybridi sitten alkaen 26 700,26 €. Toyotalla tosin kannattanee maksaa 1 k€ enemmän, jotta saa paremmat varusteet.

Tuossa 27 200 € maksavassa Mazdassa on:
-2,0 l 150 hv vs. Kian 1,0 l 120 hv (se tärkeä alavääntö risteyksissä, kun kerran manuaalit kyseessä...)
-sähköllä taittuvat peilit
-adaptiivinen vakkari
-katvealueen valvonta
-liikennemerkkien tunnistus
-varashälytin
-integroitu navi Android Auton lisäksi
-HUD tuulilasiin

Kia Ceed EX ei sisällä mitään noista. Adaptiivinen vakkari sisältyy vasta Ceedin Business Premiumiin, mikä maksaa 29 780,19 €. Tuo on automaattivaihteinen, joten vastaava Mazda maksaa 30 k€, mutta siitä taas puuttuu avaimeton lukitus.

Sen tarkemmin tutkimatta Ceediä vastaavat Toyotat ja Mazdat ovat noin 1-3 k€:a kalliimpia, mutta eivät missään nimessä 5-7 k€ kalliimpia, kuten aluksi sanoit. Suurin ero on silloin, jos varusteilla ei ole yhtään mitään väliä. Silloin halvin Corolla (1,2T 116 hv) on 3,8 k€ kalliimpi kuin halvin Ceed (1,0T 100 hv).

Joo, corollan hinnan katsoin näköjään väärin pikaisesti kännykällä. Oli tarkoitus verrata halvimpaan.
 
Se mazda 3 on myös hyvä vaihtoehto, pieni kulutus, luotettavia pelejä, ja ne menee kaupaksi kuin häkä, eli arvo ei tipu!
Pakko sanoa, että olen ollut positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin 25 tkm ajettu -18 vuosimallin Mazda3 on pitänyt hintansa. Pelkäsin saavani sellasia 15 k€ vaihtotarjouksia, mutta keskimäärin hyvitykset olleet noin 20 k€. Ne kalleimmat kilometrit juuri takana ja en mä tosta kuitenkaan maksanut uutena kuin reilu 25k€.
Tykännyt tuosta autosta, jää nyt vaan kesällä pieneksi niin tartteis vaihtaa isompaan. Minun yksilöön osui törkeetä räminää pitävät paneelit, mutta nää meni takuuseen ilman vääntämistä. Muuten menty ilman ylimääräisiä korjaamokeikkoja, mutta niin varmaan mentäis lähes kaikilla autoilla. Voisi kuvitella, että tollanen "matalaviritteinen" bensavapari ketjulla on melko varmatoiminen moottori pidemmän aikaa.
 
Vertaatko nyt hybridi-Toyotaa (aut.) ja 150 hv:n hyvinvarusteltua Mazdaa johonkin litraiseen keppivaihteiseen Kiaan? Silloin hintaero tosiaan on 5 k€, mutta on se vähän erikoinen vertailu.

Corolla Hatchback Life maksaa alkaen 23 236,78 €. Halvin hybridi sitten alkaen 26 700,26 €. Toyotalla tosin kannattanee maksaa 1 k€ enemmän, jotta saa paremmat varusteet.

Tuossa 27 200 € maksavassa Mazdassa on:
-2,0 l 150 hv vs. Kian 1,0 l 120 hv (se tärkeä alavääntö risteyksissä, kun kerran manuaalit kyseessä...)
-sähköllä taittuvat peilit
-adaptiivinen vakkari
-katvealueen valvonta
-liikennemerkkien tunnistus
-varashälytin
-integroitu navi Android Auton lisäksi
-HUD tuulilasiin

Kia Ceed EX ei sisällä mitään noista. Adaptiivinen vakkari sisältyy vasta Ceedin Business Premiumiin, mikä maksaa 29 780,19 €. Tuo on automaattivaihteinen, joten vastaava Mazda maksaa 30 k€, mutta siitä taas puuttuu avaimeton lukitus.

Sen tarkemmin tutkimatta Ceediä vastaavat Toyotat ja Mazdat ovat noin 1-3 k€:a kalliimpia, mutta eivät missään nimessä 5-7 k€ kalliimpia, kuten aluksi sanoit. Suurin ero on silloin, jos varusteilla ei ole yhtään mitään väliä. Silloin halvin Corolla (1,2T 116 hv) on 3,8 k€ kalliimpi kuin halvin Ceed (1,0T 100 hv).
Tätä juuri hain, että Ceed on halpa, kun ottaa ilman varusteita. Varusteltuna maksaa sitten siinä kun muutkin. Toki omenoita ja päärynöitä kannattaa vertailla. Itse kun ostin 1.5v sitten uuden pirssin niin loppujen lopuksi Kia päätyi sinne kalliimpaan päähän, kun halutut varusteet oli "ruksittu".
 
Auton vaihto on alkanut pikkuhiljaa olemaan ajankohtaista ja tällä kertaa hakusessa olisi joku ehkä vähän ripeämpi vekotin. Speksit voisivat olla vaikkapa seuraavat:

-Tavaratilaan mahtuu fillari kiekot irroitettuna
-Kohtuullisen hiljainen ja hyvä ajaa maantiellä
-Vetotapa vapaa
-Hyvä ohituskiihtyvyys
-Ei aivan älyttömän fataaleja tyyppivikoja. Pientä fiksattavaa saa toki olla
-Mielellään bensa (kulutuksella ei kamalasti merkitystä). Ajokilometrit liikkuvat siinä kymppitonnin hujakoilla/vuosi. Kaikki ajo pääsääntöisesti pitkiä siirtymiä
-Hinta kymppitonnin molemmin puolin
-Ei ikäloppu, eikä 300 tkm. ajettu

Onko tuollaisia, vai pitääkö latoa lisää taalaa tiskiin? Olen miettinyt myös ulkomailta hakemista yhtenä vaihtoehtona.
 
Vaihtoauto löytyy kyllä pihasta, mutta sen myyminen itse ei ole ongelma. Rellua en ole tullut ajatelleeksikaan, vaikka 9-vuotias Meganekin pihasta löytyy. Se on ollut tähän mennessä todella käyttövarma peli, mutta ajettavuus ei ole kyllä omaan makuun mitenkään kummoinen ja sisustan laatuvaikutelma on melko kökkö. Laguna on toki pykälää isompi malli, että voihan se olla siinä suhteessa parempi.
 
Auton vaihto alkaa olemaan täälläkin mietinnässä. Tällä hetkellä pihasta löytyy 2003 bensa skoda. Nyt olisi aika vaihtaa jo tuoreempaan ja ensimmäiseen vähän kalliimpaan autoon.

-Hinta 14 000 - 17 000
-Merkillä ei väliä (Uudempaa skodaa kyllä katsellut :D)
-Bensa
-Farmari
-Kohtuulliset kulut

Ehdotuksia? :)
 
Auton vaihto alkaa olemaan täälläkin mietinnässä. Tällä hetkellä pihasta löytyy 2003 bensa skoda. Nyt olisi aika vaihtaa jo tuoreempaan ja ensimmäiseen vähän kalliimpaan autoon.

-Hinta 14 000 - 17 000
-Merkillä ei väliä (Uudempaa skodaa kyllä katsellut :D)
-Bensa
-Farmari
-Kohtuulliset kulut

Ehdotuksia? :)

Neliveto A4 on hyvä vaihtoehto Audi A4 Avant Business Alpine Pro 1,8 TFSI 125 kW quattro Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Maantiellä pääsee 5-6l kulutuksella
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.

Pahin ongelma taisi koskea koneita 2008-2011, tuo 2013 malli on saanut jo päivitetyt sisuskalut
 
Auton vaihto alkaa olemaan täälläkin mietinnässä. Tällä hetkellä pihasta löytyy 2003 bensa skoda. Nyt olisi aika vaihtaa jo tuoreempaan ja ensimmäiseen vähän kalliimpaan autoon.

-Hinta 14 000 - 17 000
-Merkillä ei väliä (Uudempaa skodaa kyllä katsellut :D)
-Bensa
-Farmari
-Kohtuulliset kulut

Ehdotuksia? :)
Uuden karhea ooppeli
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Ei kai sitä heti kannata olla hiilihanko kädessä. Mistä tiedät ettei edellinen omistaja ole tuota jo teettänyt?
 
Ei kai sitä heti kannata olla hiilihanko kädessä. Mistä tiedät ettei edellinen omistaja ole tuota jo teettänyt?

Lähinnä se, että mikä hinku on suositella takuun ulkopuolista vagia, jonka moottori- ja vaihteistotekniikka on ollut aika "pomminvarmaa" tällä vuosituhannella. :confused:

On niitä muitakin valmistajia, joilta saa samalla rahalla auton, johon ei 100 % varmuudella tarvitse tehdä mäntäremontteja, vaihdella polttoainepumpun paininta peläten nokkavauriota ja kuumotella automaateissa dsg-ongelmia.
 
Lähinnä se, että mikä hinku on suositella takuun ulkopuolista vagia, jonka moottori- ja vaihteistotekniikka on ollut aika "pomminvarmaa" tällä vuosituhannella. :confused:

Jos pelottaa, niin käytettyihin tehdastakuun jo umpeutuneihin autoihin saa erilaisia takuupalveluita, tässä yksi esimerkki Autotakuu – Suomen Autotakuu Oy

Komponenttilaajuus PERUS (235e vuosi max 3v sopimus)

1. Moottori
2. Vaihteisto
3. Jarrujärjestelmä
4. Jäähdytysjärjestelmä
5. Polttoainejärjestelmä
6. Ohjausjärjestelmä
7. Voimansiirto
8. Vetoakselikomponentit
9. Tiepalvelu (vain korjauksen yhteydessä tai meidän pyydettäessä)
 
Aika mielivaltaiset takuuehdot:

Ajoneuvoa huollettaessa ei olla noudatettu valmistajan antamia ohjeita koskien huoltovälejä

– Ajoneuvoa ei ole huollettu valmistajan suositusten mukaisesti

– Korjauksia tai huoltoja on suoritettu muilla kuin valmistajan tai takuunantajan valtuutetuilla korjaamoilla

– Ajoneuvossa on käytetty muita kuin suositeltuja öljyjä, nesteitä tai polttoaineita

– Ajoneuvoon on asennettu muita kuin alkuperäisiä varaosia
 
Pakkohan nuo ehdot on olla aika kovat, eikai tuollaista vakuutusta saakaan mihinkään 10v ikäiseen kotikorjaamolla huollettuun vehkeeseen vaan tarkoitus lienee käyttää 4-7v vanhassa, jossa valmistajan takuu on jo loppunut mutta autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Hyvin pidettyyn ja huollettuun laitteeseen tuo sopii, ei mihinkään muuhun.
 
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.
 
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.

En tiedä muitten mielipiteistä mutta itse en yli 11sek 0-100 aikaa pidä edes etäisesti ripeänä ja kulkupuoleen suhteutettuna soppa maistuu melkoisesti tuollaiselle.
 
Jaaha, taas lokeroidaan kaikki vagit viidentoista vuoden ajalta samaan. Hienoa.

Essonbaari ketju on tuolla alempana :)

Juu, valitettavasti keskiverto-ostajalle on vähän paha lähteä kertomaan että "joo katsot vaan vuosimalleista 2011-2015 moottorikoodillla xyz ja abc olevia, mutta älä ota 2013 xyz, ja vaihteistona pelkkä manuaali tai märkä DQX00, paitsi 2012 abc:n kanssa joissa oli laakeriongelma".

DSG:itäkin on varmasti parempia kuin se kuiva DQ200-rutkutin, mutta ei se siltikään niistä luotettavia tai hyviä tee. Tonnien mekatroniikkavikoja niistä "paremmista" märkäkytkimistäkin on parsittu, kytkinmateriaali tukkii venttiilipöydät jne. Puhumattakaan ankeasta käytöksestä (varsinkin hitaassa ajossa) verrattuna moderneihin momentinmuunninlaatikoihin.

Omasta mielestäni on vaan helpompi suositella harkitsemaan muita valmistajia, kuin sihdata suunnitteluvikaisen kuonan seasta sitä mahdollisesti vähempivikaista yksilöä. :tup:
 
En tiedä muitten mielipiteistä mutta itse en yli 11sek 0-100 aikaa pidä edes etäisesti ripeänä ja kulkupuoleen suhteutettuna soppa maistuu melkoisesti tuollaiselle.

Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?

EDIT: on jopa 5-vaihteinen, mutta nopeasti foorumeilta luettuna ei missään kovin hyvässä maineessa oleva laatikko... yllätys, mazda... :facepalm:
 
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?
Merkintä 5AT viittaa viisivaihteiseen. Sikäli kun muisteln niin uuden Mazda 3:nkin automaattivaihteistoa haukuttiin vanhanaikaiseksi, ja tuo on 8 vuotta vanha auto.
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Kierrä vaan, niin jää muille enempi valinnanvaraa. :smile:

Kyseisessä linkatussa Audissa on aivan toimiva kolmannen sukupolven EA888, eikä sitä ainakaan moottorin takia kannata jättää kauppaan. Se on sitten asia erikseen onko se muuten kysyjää miellyttävä auto vai ei.
 
En nyt näe tässä mitään kovin monimutkaista. Varmasti sitten tulee, jos välttämättä haluaisi hankkia jostain juuri ja juuri ongelma-aikakaudelta jonkun tietyn auton. Samalla tavalla muutkin autot on iästä riippuen täynnä näitä ”tietäjät tietää” tason vikoja THP-koneesta, Opelin manuaalilootasta Volvon takaovien lukkojen kautta BMW:n jakoketjuvammaisuuteen.

THP:n kokeneena suosittelen jättämään kauppaan ainakin THP156 koneella olevat. THP200:ssa ei kait samoja ongelmia ole ollut.
 
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Ketjuja noista olen kuullut menneen paljonkin (ihan lähipiirissäkin), mutta eikös 1.8TFSI:ssä ole männät parempia alkujaankin?

Edit: siis kejuja noista <2012 malleista, ei noista uudemmista.
 
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?

EDIT: on jopa 5-vaihteinen, mutta nopeasti foorumeilta luettuna ei missään kovin hyvässä maineessa oleva laatikko... yllätys, mazda... :facepalm:

Olen vastaavaa ihmetellyt A Insignian kanssa onhan se painava mutta 250hv ja 0-100 melkein 9s esimerkiksi alla oleva:

 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
 
Maza ei käytä ahdinta, vapaastihengittävä bensakone on ollut viimeisen vuosikymmenen melkoinen harvinaisuus.

Vastapuolella taas painaa ongelmattomuus, vaikka kierroksia pitääkin syöttää enemmän kuin alavääntö TSI:llä. :whistling:
 
Maza ei käytä ahdinta, vapaastihengittävä bensakone on ollut viimeisen vuosikymmenen melkoinen harvinaisuus.

Vastapuolella taas painaa ongelmattomuus, vaikka kierroksia pitääkin syöttää enemmän kuin alavääntö TSI:llä. :whistling:
Niin, ei tässä nimenomaisessa mallissa. Edellisessä, 1. sukupolven kutosessa oli ahdin ja ihan kivat menohalut (6 MPS) nelivedon kanssa.

Muutenhan nuo "Mazan" ahtimet ovat olleet lähinnä Wankkeleiden, tai muuten erikoisten, kaverina (90-luvun 1.5i turbo 4WD 323 :love: )...

/ melkeen OT. :D
 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
Mulla on ollut Pösön 5008 THP 156 koneella. Siinä puhallettiin pähkinänkuorilla kaksi kertaa karstat pois, vaihdettiin turbo sekä välijäähdytin ja lopulta ketju hilppeineen. Kaikki tämä vuoden sisällä. Pösö hoiti goodwillillä 50% kuluista, joka oli ihan ok.

Auto lähti vaihtoon, kun alkoi vuotamaan öljyä ja huollon tuomio oli moottori vaihtoon seuraavan 15k kilometrin aikana. Autossa mittarissa tuolloin vajaa 80 000. Tilalle Ford Grand C-max, joka oli ihanan huoleton 1.6 litraisella ecoboostillansa.

Nyt autona on Rellun Espace dCi 160 tuplaturbodiisselillä. Minkä paikaltaan lähdössä häviää noille kahdelle, sen ohituskiihtyvyydessä voittaa mennen tullen.
 
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 819
Viestejä
4 517 667
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom