Mikä auto minulle?

Auto lähti vaihtoon, kun alkoi vuotamaan öljyä ja huollon tuomio oli moottori vaihtoon seuraavan 15k kilometrin aikana. Autossa mittarissa tuolloin vajaa 80 000. Tilalle Ford Grand C-max, joka oli ihanan huoleton 1.6 litraisella ecoboostillansa.

Muistitko kertoa tästä mukavasta ominaisuudesta autoliikkeelle johon veit vai pistitkö vain vahingon iloisesti kiertämään? :D
 
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.

Osta pois, kun kerran tiedät huoltohistorian ja aiemman käyttäjän, eikä noilla metreillä ja vuosilla hintaakaan pitäisi olla pahasti.

1,9 TDi ( vai onko kyseessä SDi? ) kestää kyllä mekaanisesti vaikka toisen mokoman käyttöä, mutta luonnollisesti apulaitteita joutuu vaihtamaan ympäriltä.

Muutenkin tuo on sen verran peruspulkka, että tuossa ei ole mitään eksoottista tai helposti hajoavaa.
Tuossa 9N mallissa ei ole enää edellisen 6N mallin hajoavia vaihdelaatikoitakaan, joten senkin puolesta pitäisi kestää.
 


TDi moottori.


Ainoa vika siinä on että vasen ovi takana ei aukea mikä taitaa olla lukkomoduuli.

Jakopäänhihna ois myös vaihdettava 15tkm kuluttua jos kilometri määrällä mennään mutta eiköhän sekin itse onnistu tehtyä youtubesta kun katselin videoita.
 
Lukkomoduuli on todella helppo vaihtaa itsekin uuteen, ja halpismoduuleita on internet pullollaan.
 
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.

En juuri Polon moottorikoodeista tiedä mutta noissa 1.9 TDi koneissa on myös vastaan tullut joitain kansipahvi ja nokka-akseli vikoja. Eikai mikään epidemia mutta ainakin tuo kansijumppa on vähän työläämpi projekti. Koeajolla selvinnee.
 
En juuri Polon moottorikoodeista tiedä mutta noissa 1.9 TDi koneissa on myös vastaan tullut joitain kansipahvi ja nokka-akseli vikoja. Eikai mikään epidemia mutta ainakin tuo kansijumppa on vähän työläämpi projekti. Koeajolla selvinnee.

Pumppusuutinvehkeistä voi mennä nokka-akselit sileäksi isommilla kilsoilla, koska suuttimen iso nokka on ahdettu samaan tilaan, jossa jakajapumpullisissa oli pelkät venttiilejä käyttävät nokat. Tämä varsinkin, jos öljynvaihdot ovat päässeet unohtumaan. Myös suuttimia saattaa joutua vaihtelemaan niissä kuuhun saakka poljetuissa (+360 tkm :tongue: ), mm. kylmäkäynnistä huomaa jos niissä on sanomista. Lähinnä noissa ongelmaksi muodostuu varaosien löytäminen, tuppaavat kaikki muutkin varaosa-pumpparit olemaan "vähän reilummin" ajettuja ja noilla kilometreillä ei viitsisi varaosista maksaa montaa tonnia (tehdasuudet suuttimet olivat muistaakseni luokkaa 800€/kpl viimeksi tarkastaessani). :whistling:

Jakajapumpulliset TDi:t ovat oman käsitykseni mukaan niitä todellisia "ikiliikkujia", mutta niitä löytyy vain sieltä viime vuosituhannen vageista. Jos vaan öljynvaihdot ovat tehty ajallaan, tuo pumpparikin on kyllä pitkälle kestävä kone (varsinkin vag-nykymoottoreihin verrattuna). Kuvittelisin pikkupolon myös liikkuvan yllättävän sutjakkaasti tuolla, etenkin softattuna. :tup:
 
Onhan noita 1,9 TDi PD ( pumpe düse ) pumppusuutin diesel Golffeja ja Passatteja, joilla on menty +500 000 km.

Varmaan noissa on jo kulumaa nokassa ja suuttimetkin saattavat vähän vuotaa, mutta ovat sen hintaisia vehkeitä, että antaa mennä vaan niin kauan kuin kulkee.

Täysin mekaanisella jakajapumpulla ja hammasratas jakopäällä varustettu "tyhmä" diesel on kyllä kestävin kone, mitä voi tehdä ( esim. Perkins ja Cummins ).
Tuollainen 1,6 TD ja 1,9TD(i) jakajapumpulla on myös aika kestävää patarauta tekniikkaa.

Tuossa 1,9 TDi:ssä on se hyvä puoli, että siihen saa halvalla evry modilla ja ahtojen nostolla kohtuullisesti lisää tehoa.
 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..

Kyllä tuo BMWPSKA aika susi on, taitaa olla Mineistäkin tuttu? Onko BMW ylipäätään tuottanut mitään erityisen luotettavaa moottoria viimeisen 15 vuoden aikana?

Itsellä on sellainen tilanne edessä, että pistän oman 160tkm ajetun W245:n isolla rahalla kuntoon ja pistän myyntiin liian järkevänä. Tilalle ajattelin ottaa halvemman jännäauton 3000-4000 euron hintaluokassa. Oli tarkoitus ehkä jopa urheiluauto laittaa alle nyt kesällä, mutta kun ulkomaanreissut jäävät väliin, niin en viitsi täältä katsella pienistä valikoimista kalliilla mitään.

Viinalla kulkevia turbo-Saabeja ja Jaguareja lähinnä katsellut. Juurikin tuollaista DS3:sta haaveilin myös, mutta en tiedä uskaltaako lyhyeksikään aikaa laittaa kun noissa on oikeastaan kaikki mahdolliset tyyppiviat mitä voi kuvitella moottorissa olevan. 159 Alfoja olen katsellut myös 5-pyttyisellä dieselillä. Jos Suomeen olisi aikoinaan tuotu 2 litran TCE-Meganen coupeja, niin sekin olisi hintaluokassa vaihtoehto, mutta ei vain ole missään. Tuleeko mieleen jotain muuta persoonallista autoa, jota kannattaisi katsastaa?
 
Kyllä tuo BMWPSKA aika susi on, taitaa olla Mineistäkin tuttu? Onko BMW ylipäätään tuottanut mitään erityisen luotettavaa moottoria viimeisen 15 vuoden aikana?

Itsellä on sellainen tilanne edessä, että pistän oman 160tkm ajetun W245:n isolla rahalla kuntoon ja pistän myyntiin liian järkevänä. Tilalle ajattelin ottaa halvemman jännäauton 3000-4000 euron hintaluokassa. Oli tarkoitus ehkä jopa urheiluauto laittaa alle nyt kesällä, mutta kun ulkomaanreissut jäävät väliin, niin en viitsi täältä katsella pienistä valikoimista kalliilla mitään.

Viinalla kulkevia turbo-Saabeja ja Jaguareja lähinnä katsellut. Juurikin tuollaista DS3:sta haaveilin myös, mutta en tiedä uskaltaako lyhyeksikään aikaa laittaa kun noissa on oikeastaan kaikki mahdolliset tyyppiviat mitä voi kuvitella moottorissa olevan. 159 Alfoja olen katsellut myös 5-pyttyisellä dieselillä. Jos Suomeen olisi aikoinaan tuotu 2 litran TCE-Meganen coupeja, niin sekin olisi hintaluokassa vaihtoehto, mutta ei vain ole missään. Tuleeko mieleen jotain muuta persoonallista autoa, jota kannattaisi katsastaa?

Minulla oli listassa myö MiTo ja Giulietta pienillä ahdetuilla koneilla. Mutta loppujenlopuksi päädyin persoonattomaan saksalaiseen.
 
Minulla oli listassa myö MiTo ja Giulietta pienillä ahdetuilla koneilla. Mutta loppujenlopuksi päädyin persoonattomaan saksalaiseen.

MiTo ja Giulietta olisivat itse asiassa hauskempia ajettavia kuin 159. Giulietat menevät vain hieman yli budjetin ja MiTot ovat - niin kummalliselta kuin tuntuukin sanoa tämä Alfa Romeosta - rumia.
 
MiTo ja Giulietta olisivat itse asiassa hauskempia ajettavia kuin 159. Giulietat menevät vain hieman yli budjetin ja MiTot ovat - niin kummalliselta kuin tuntuukin sanoa tämä Alfa Romeosta - rumia.

Milestäni MiTo on sympaattisen näköinen. Ei missään nimessä ruma luokassaan. Hienompi kuin Giulietta. ;) Mutta makuasioitahan nämä on.
 
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.
Kyllä, ei, ei, no joo, ehkä.
 
Juu, valitettavasti keskiverto-ostajalle on vähän paha lähteä kertomaan että "joo katsot vaan vuosimalleista 2011-2015 moottorikoodillla xyz ja abc olevia, mutta älä ota 2013 xyz, ja vaihteistona pelkkä manuaali tai märkä DQX00, paitsi 2012 abc:n kanssa joissa oli laakeriongelma".
Uskaltaakohan yhtään mitään automerkkiä nykyään suositella ilman rajauksia? Esim. Toyotallakin on useita ongelmamoottoreita.

Pahin ongelma taisi koskea koneita 2008-2011, tuo 2013 malli on saanut jo päivitetyt sisuskalut
Tuosta 2013 ja 2014 jälkeisten TFSI koneiden paremmuudesta olen kuullut, mutta onko se vieläkään koeteltua tietoa? Kilometrejä joissain yksilöissä varmasti jo reilusti. Jakohihna varmaan ainakin varmempi kuin se polkupyörän ketju?
 
Uskaltaakohan yhtään mitään automerkkiä nykyään suositella ilman rajauksia? Esim. Toyotallakin on useita ongelmamoottoreita.

Ei varmastikaan, mersun "jumaldiisseleistä" venähtää ketjut, bemari on saanut aiemmin luotettavista rivikutosistaan menemään runkolaakerit ennen aikojaan pienentämällä niitä merkittävästi (M57 -> N57 "päivityksessä" mentiin 580 Nm -> 740 Nm ja runkolaakerit vaihtuivat 60x20 mm:stä 55x18,8 mm kokoon :whistling: ), jo mainitut PSA/BMW THP-ihmeet & ooppelin hajoavat manuaalit, japsien diisselit jne.

VAG on erottautunut muista kuitenkin tekemällä sekä moottoreista että laatikoista pahimmillaan täyttä sontaa ja ongelmat eivät ole "yksittäistapauksia" vaan räikeitä suunnitteluvirheitä, jotka parhaimmillaan realisoituvat alle sata tonnia ajetuissa laitteissa. Kun tähän yhdistetään jälleenmyynnin asenne, jossa hoidetaan kaikki tyyppiviat "joo ei ole kyllä ennen sattunut, voidaan me goodwillinä 10% maksaa"-tyylillä, niin soppa on valmis. Siinä voi miettiä, mistä johtuu jälkimarkkinoinnin nihkeys ja kenellä maksatetaan dieselgaten 30+ mrd€ persnetto. :joy:
 
Tuo 1.9tdi polo kannattaa ostaa. Halpa ja luotettava kone toisin kuin uudemmat..
 
Auto kai se matkailuautokin on... Onko raadilla ehdotuksia matkailuautoksi seuraavilla kriteereillä / toiveilla:

- budjetti max 15, mieluummin alle (joojoo, ainahan se kasvaa syödessä se nälkä)
- vähän "tyyppivikoja", suurella todennäköisyydellä kuiva (ellei kolhittu) malli (suihkulliset mallit ovat tavallista enemmän riskiryhmässä?)
- pitää mahtua 2 aikuista ja 2 lasta koiran kera, eli mielellään parisänky tai kerrossängyt takana (itse ei kopassa nukkuminen oikein hotsita)

Fiiatista ei varmaan pääse eroon järkevällä hinnalla, joten lienee sama onko 2.5 vai 2.8TDI (2.0 lienee jo liian "rauhallinen").
 
Fiiatista ei varmaan pääse eroon järkevällä hinnalla, joten lienee sama onko 2.5 vai 2.8TDI (2.0 lienee jo liian "rauhallinen").

Olen ymmärtänyt, että tuo vanhempi 2.8 diesel olisi epäluotettavan ja kalliisti korjattavan koneen maineessa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Mutta ainakin tämän "mainehaitan" takia voi olla parempi ostaa 2.5:nen, niin saa hukattua ehkä helpommin.
 
Olen ymmärtänyt, että tuo vanhempi 2.8 diesel olisi epäluotettavan ja kalliisti korjattavan koneen maineessa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Mutta ainakin tämän "mainehaitan" takia voi olla parempi ostaa 2.5:nen, niin saa hukattua ehkä helpommin.
Itse ymmärsin että, ainakin tuossa, on 2000-luvun vaihteen malleissa jotain laatikko-ongelmia jotka johtaa siitä että 4. vaihteiseen laatikkoon on lisätty 5. "ylivaihde" jonnekin laatikon yläreunaan joka saa voitelua huonosti.

Tästä syystä esim. appiukko ei suostu ajamaan 4-vaihteella alle 100km/h vauhdeissa omallaan (vehje on moottorin osalta kyllä toiminut ~10 vuotta, ainakin pienillä kilometreillä)... :D
 
Ajankohta ei ainakaan ole ostajan kannalta nyt kovinkaan edullinen. Korona räjäytti kiinnostuksen kotimaan matkailuun ja sen seurauksena asuntoautoista on tällä hetkellä raju puute kysyntään nähden. Omat vanhemmat osti asuntoauton juuri ennen korona-aikaa ja nyt jos haluisi niin samalla autolla saisi ihan hyvän tilin tehtyä.
 
Ajankohta ei ainakaan ole ostajan kannalta nyt kovinkaan edullinen. Korona räjäytti kiinnostuksen kotimaan matkailuun ja sen seurauksena asuntoautoista on tällä hetkellä raju puute kysyntään nähden. Omat vanhemmat osti asuntoauton juuri ennen korona-aikaa ja nyt jos haluisi niin samalla autolla saisi ihan hyvän tilin tehtyä.
Huomattu on. Kyllä noita autoja riittää, mutta liikkeissä (varsinkin) täysin olemattomat tinkausmahdollisuudet. Esim. ~18 tonnin autosta 500 eur pois (alle 3%)... :rolleyes:)

Sinänsä kyllä siis tiedostan ettei kannattaisi edes ostaa tällä hetkellä, mutta minkäs teet jos kuume iskee ja hallitus käskee... :D
 
Vuokraa mieluummin?
Ei oikein vastaa käyttötarvetta joka on enemmän "Jahas, nyt olis pari päivää vapaata - otetaan auto ja lähdetään" -joka on yrittäjäperheen arkea (tai, tässä tapauksessa siis, lomaa :D ).


Edit: aika kovia tuntuu olevan heittelyt noissa käyttö- ja vakuutusmaksuissa. Esim. valitsemalla "hieman" pienemmän 2800-3000 kiloisen auton saattaa säästää heittämällä yhteensä 400 euroa vuodessa pelkissä pakollisissa maksuissa verrattuna 3500kg tai C-kortilliseen autoon. Kulutuksesta maantiellä nyt puhumattakaan...
 
Eikös c-kortillisessa(+3500kg) pitäisi olla kevyt kuormurin verot 90-100€/vuosi? Vai meneekö matkailuautoissa eritavalla.
 
Olen tässä muutaman päivän etsiskellyt uudeltamaalta maks. 8000€ maksavaa uudempaa autoa väh. -06 tai uudempaa nykyisen -03 2.0 S40 Volvon tilalle.

Volvossa ei sinänsä isompaa vikaa ole ja olenkin miettinyt myös, että korjaanko vaan Volvoa ja teen siihen etanoli muunnoksen ja ajelen sillä niin kauan kunnes kone hajoaa tai kori ruostuu?

Lähinnä haussa olisi sisätiloiltaan hieman nykyistä tilavampi auto.

Pakollisia ominaisuuksia uudessa olisi ainakin automaattinem ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä sähkölasit.

Lisäksi olisi hyvä jos löytyisi vetokoukku.

Mitä olen nettiautosta katsellut liikkeiden tarjontaa, niin enimmäkseen tuntuisi tuossa hinta- ja ikäluokassa olevan lähinnä Skoda Octaviaa, Honda Civicia ja Toyota Corollaa ja sit muutamia muita merkkejä ja malleja.
 
Varmasti paras vaihtoehto on ajaa sillä nykyisellä, koska tuossa hintaluokassa sieltä voi tulla vastaan ihan mitä tahansa. Hyvällä tuurilla kelpo peli, huonolla taas kadut katkeraan loppuun asti Volvosta luopumista. Mutta jos on autokuume, niin sillehän ei ole kuin yksi lääke ;) Tuon hintaluokan Civicit lienevät edelleen teknisesti ihan ok, mutta ruosteen kanssa saa olla jo tarkkana. VAGin tarjonnan hintahaitaria en ole katsellut juurikaan, mutta olettaisin budjettiisi osuvan jo pahimmat laatuongelmavuodet. Älä niihin ainakaan sorru vaikka TSI DSG olis myyjän mukaan korjattu ja kelpo peli. Paukkulankasähköt kuitenkin lisämausteena vielä.

e: Millois rellulla oli ne pahimmat paskalaatu vuodet, 2000-luvun alun Meganet ainakin taisi niitä olla.
 
e: Millois rellulla oli ne pahimmat paskalaatu vuodet, 2000-luvun alun Meganet ainakin taisi niitä olla.

Laguna 2 on huono, Megane 2 on aliarvostettu (joitakin ärsyttäviä tyyppivikoja, Scenicit ja muut myös aika huonoja tuolta 2000-2006-periodilta. Sen sijaan Laguna 3 ja Megane 3 ovat varmaan ihan kärkikastia tuossa hintaluokassa vrt. VAGin heikoimmat vuodet.
 
Olen tässä muutaman päivän etsiskellyt uudeltamaalta maks. 8000€ maksavaa uudempaa autoa väh. -06 tai uudempaa nykyisen -03 2.0 S40 Volvon tilalle.

Volvossa ei sinänsä isompaa vikaa ole ja olenkin miettinyt myös, että korjaanko vaan Volvoa ja teen siihen etanoli muunnoksen ja ajelen sillä niin kauan kunnes kone hajoaa tai kori ruostuu?

Lähinnä haussa olisi sisätiloiltaan hieman nykyistä tilavampi auto.

Pakollisia ominaisuuksia uudessa olisi ainakin automaattinem ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä sähkölasit.

Lisäksi olisi hyvä jos löytyisi vetokoukku.

Mitä olen nettiautosta katsellut liikkeiden tarjontaa, niin enimmäkseen tuntuisi tuossa hinta- ja ikäluokassa olevan lähinnä Skoda Octaviaa, Honda Civicia ja Toyota Corollaa ja sit muutamia muita merkkejä ja malleja.

Jos olisit tyytynyt vuotta vanhempaan, niin olisin voinut myydä sinulle tiloiltaan loistavan, vähän ajetun ja kohtuullisen ripeän perhekuljettimen, josta löytyvät kaikki haluamasi ominaisuudet vetokoukkua lukuunottamatta.

Tämä helmi olisi ollut Renault Grand Scenic 2.0T, jolla on mittarissa alle 130 tkm. :rofl2:
Olisi tuosta budjetista jäänyt vielä joku tonni myöhempään käyttöön.
 
Varmasti paras vaihtoehto on ajaa sillä nykyisellä, koska tuossa hintaluokassa sieltä voi tulla vastaan ihan mitä tahansa. Hyvällä tuurilla kelpo peli, huonolla taas kadut katkeraan loppuun asti Volvosta luopumista. Mutta jos on autokuume, niin sillehän ei ole kuin yksi lääke ;) Tuon hintaluokan Civicit lienevät edelleen teknisesti ihan ok, mutta ruosteen kanssa saa olla jo tarkkana. VAGin tarjonnan hintahaitaria en ole katsellut juurikaan, mutta olettaisin budjettiisi osuvan jo pahimmat laatuongelmavuodet. Älä niihin ainakaan sorru vaikka TSI DSG olis myyjän mukaan korjattu ja kelpo peli. Paukkulankasähköt kuitenkin lisämausteena vielä.

e: Millois rellulla oli ne pahimmat paskalaatu vuodet, 2000-luvun alun Meganet ainakin taisi niitä olla.
Ei onneksi ole varsinaista autokuumetta, kunhan vaan sisätiloiltaan hieman tilavampaa autoa miettinyt.
Tästä nykyisestä Volvosta maksoin 4 vuotta sitten 3000€ ja tähän on nyt viimeisen vuoden aikana isoimpina hommina tullut uusittua kaikki jarruihin liittyvä ja taakse iskarit ja jouset, muuten ei ole lähinnä tarvinnut kuin uusia tulpat ja vaihtaa öljyt. Seuraavana listalla olisi jakopää n. 50000km sisään ja pakoputkisto, noihin menee varmaan yhteensä jotain 700-1000€ ellei enemmänkin riippuen jaksanko tehdä itse vai vienkö korjaamolle.

Mitenhän pahasti nuo -06 ja uudemmat Civicit mahtavat yleensä kärsiä ruosteesta?
 
Viimeksi muokattu:
Jos nykyinen auto on muuten hyvä ja siihen pitää vuodessa pistää tonni, sen vaihtaminen kolme tonnia kalliimpaan ei välttämättä helpota koska uudessa on ne piiloviat kuitenkin miksi se on laitettu alunperin kiertoon jotka laukeaa sitten.
 
Sitähän tässä lähinnä olenkin miettinyt, että kannattaako vaan korjailla tätä Volvoa vai vaihtaa hieman uudempaan, näyttää että kannattaa ajaa tää Volvo loppuun ja vaihtaa vasta sitten.
 
Eikös c-kortillisessa(+3500kg) pitäisi olla kevyt kuormurin verot 90-100€/vuosi? Vai meneekö matkailuautoissa eritavalla.
Valitettavasti "matkailuauto" on matkailuauto eikä kuorma-auto. Eli 3500+kg matkailuautolla on helposti 750-800 euroa vuodess käyttömaksu ja verot, kun taas saman painoisella kuorma-autolla ~75eur.

Matkailuauto voi olla "veroton" jos se täyttää tietyt termit, mutta tämä koskee vain käsittääkseni tuonti- / ostoveroa. Näitä tuli trafin sivulla vertailtua ja kun iski sisään 3500kg vs 2800kg autot, niin ero alkoi olla pelkissä veroissa sen 200. Vakuutuslaskureissa melkein sama homma...
 
Juuh elikkäs,
Oon alkanut katselemaan autoa itselleni ja pitäisi saada semmonen mikä tulisi suht halvaksi. Eli ei mielellään tarvitsisi kokoajan käyttää korjaamolla ja katsastuksestakin pitäisi päästä läpi. Vähän syövä bensiinikone olisi se paras vaihtoehto. Max 4000€ ja max 10v vanha auto. Tähän ei hirveesti mahdu vaihtoehtoja, mutta itse katsellut jotai Toytoa Aygoja vm 2010-2013. Käsittääkseni ihan hyviä pelejä? Onko jotain vaihtoehtoja esim Hondalta, Hyundailta tms.

VAG autoja ei pidä käsittääkseni ostaa? :D Eli Skoda poissa pelistä? Kannattaako edes mitään 2000€ maksavaa hommata vaikka olisikin aika pieni arvonaleneminen?(huoltokulut vähän pelottaa)

Edit: sijaintina siis Hki
 
Viimeksi muokattu:
Olis mukava kun laittaisitte sijaintinne näihin kyselyihin, varsinkin jos budjetti on murusia niin on turhaa kaivaa autoja jotka esittelyn jälkeen ovatkin +500km päässä kysyjästä.

Mut jotain tällaista. Toyota Aygo 1,0 VVT-i + 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto Suzukia, Hyundaita, Kiaa...
Sijaintini on siis Hki

Siis pointtinani oli vain saada yleisiä neuvoja köyhälle opiskelijalle mitkä autot ovat suht "hyviä"(eli vähän vikoja) ja halpoja tuossa hintaluokassa. Katselin että Trafin katsastustilastossa Suzuki Alto ja Hyundai i20 näyttäisi olevan aika pienellä hylkäysprosentilla. Myös Yaris on hyvä, mutta jostain syystä ne näyttäisi olevan huomattavasti kalliimpia kuin Alto tai Aygo
 
Yaris on isompi kuin Aygo, Aygon sisarmalleja ovat Citroen C1 ja Peugeot 107.

Tuo ikärakenne <10v ja budjetti on paha raja, mutta mahdollisimman vähän ajettu, huollettu, yleiskunto "siisti." Malli/merkkivalikoimassa olet oikeilla urilla.
 
Autoa pitäisi etsiä.
- Vuodessa tulee keskimäärin kilsoja 35000km, tosin tänä vuonna paljon vähemmän
- Merkillä ei niin väliä, olen käynyt farkut, porrasperät ja suvit läpi
- Hintahaarukkana 28-40000€
- Vähän ajettu
- Automaatti, ja todennäköisesti diesel kun tuntuu se maaginen raja olevan about 20000km vuodessa, toki miksei bensakin
- Hybridia mietin mutta ei oikein tunnu olevan sopivaa, Camrya on ehdotettu mutta sillekin on löydetty hinta

Muutamaa Seat Atecaa katselin ja bensaa kävinkin tänään koeajamassa. Muuten auto oli ihan kiva mutta ei ehkä suv tuntunut omalta ja alusta oli aika löysä.
Lisäksi katsellut aikaisemman mallin Leon ST FR faceliftiä mutta ne on kaikki 150HP koneilla enää. VW Arteonia kanssa 190HP koneella katsellut.
 
Mitäs jos kokeilisit vähän "out of the box" ja jätät nyt ne VAGit, ainakin takuusta vapaat pois laskuista ettei mennä Tesla vol 2 kierrosta.





Siin on paletti erilaisia vaihtoehtoja, kaikki edullisia verrattuna budjettiraameihin, tuoreita ja vähänajettuja. Toki sulla riittää raamit vaikka ihan uuteen Corolla sedaniin. Sekään ei tunnu enää rimpulalta ajaa pidempiäkin matkoja vaan ihan autolta.

 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielelläni katson vagin ulkopuolelta. Lexusta yksi suositteli, että saisi premiumia. Vakkaria kyllä kaipaa ja adaptiivisena.

Onko Ford mitenkä varteenotettava? Diesel lienee ihan ok valinta vielä näille kilsoille? Eri laskureilla saa niin paljon eri tuloksia ja heittoja keskenään. Toisella säästö vain 200-300€ ja toisella jo 1000€.
 
Kyl Monsuunit ja Fokkerit yhtälailla taivaltaa, kun et tätä ihan uusinta Focusta viime vuodelta osta, osta sit vaikka ihan uus nyt MY21 sarjasta juhannuksen jälkeen.(Ensimmäisen mallivuoden kiroukset, koskee kaikkia autoja) Mondeossa saa nelivetoakin ja 2019 > tähän päivään on hyvinkin tuotannossa testattu malli, pieni riski vioille.
 
Tuolla 28-40k budjetilla katselisin joko Bemaria tai Mersua premium selection- tai Veho approved-valikoimasta. Hyviä autoja, ja hyvät takuut.
 
Noilla ajoilla ja budjetilla mites nämä perus tylsät enemmän ajavien suosikit 3/5-sarja, S/V60/90, A4/6 tai C/E? Min 2019, alle 50tkm mittarissa ja tehdastakuu voimassa. Laakkonen taisi mainostaa uusia varastossa olevia karvalakki 518d 39900€.
 
Noilla ajoilla ja budjetilla mites nämä perus tylsät enemmän ajavien suosikit 3/5-sarja, S/V60/90, A4/6 tai C/E? Min 2019, alle 50tkm mittarissa ja tehdastakuu voimassa. Laakkonen taisi mainostaa uusia varastossa olevia karvalakki 518d 39900€.
Bemmusta en ole niin koskaan välittänyt mutta e Mese kyllä kiehtoo ja myös uudemman korin volvot.
 
Yaris on isompi kuin Aygo, Aygon sisarmalleja ovat Citroen C1 ja Peugeot 107.

Tuo ikärakenne <10v ja budjetti on paha raja, mutta mahdollisimman vähän ajettu, huollettu, yleiskunto "siisti." Malli/merkkivalikoimassa olet oikeilla urilla.

Nojoo nuo olikin vähän suuntaa antavia eikä niin absoluuttisia. Varmaan jokin 12v vanhakin kävisi tai jokin 5000€ auto. Oon tehnyt tässä Data-analyysia Trafin tilastoista ja huomannut että Toyota, Suzuki, Subaru, Honda, Skoda ovat vähiten hylättyjä näistä "köyhän kansan" merkeistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 819
Viestejä
4 517 672
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom