Mikä auto minulle?

Renault Talisman bensakoneella? Esim. tommonen: Renault Talisman Sedan TCe 200 EDC7-aut Intens **JUURI HUOLLETTU, LED AJOVALOT, ADAPT.VAKKARI, HIERONTA/LÄMMITYS/VIIL Porrasperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Olisiko jollain täällä ihan omaa kokemusta tuommoisesta Talismanista, ihan millä koneella vain? Lähinnä luotettavuus kiinnostaa, eli pitääkö joka huollossa/katsastuksessa vaihdella jotain yllättävää alustan palikkaa ja hajoaako kabiinin sähköherkuista jokin välittömästi sen jälkeen, kun edellinen on ehjätty?
 
Hieman samaan kategoriaan menee myös Land/Range Roverit sekä VAGin tuotokset, 150 heppaa revittynä kahden litran koneesta noin isossa autossa ei oikein hirveänä houkuttele - miksi ihmeessä niitä koneita on hirtetty noin paljon. Esimerkiksi Seat Tarraco olisi ehkä kiinnostanut, ehkä jopa myös Lexus NX, mutta samat maagiset 150 heppaa löytyy vain niistäkin.
Kyllähän Kodiaq/Tarraco on saatavilla 190hp koneellakin.
 
Renault Talisman bensakoneella? Esim. tommonen: Renault Talisman Sedan TCe 200 EDC7-aut Intens **JUURI HUOLLETTU, LED AJOVALOT, ADAPT.VAKKARI, HIERONTA/LÄMMITYS/VIIL Porrasperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Olisiko jollain täällä ihan omaa kokemusta tuommoisesta Talismanista, ihan millä koneella vain? Lähinnä luotettavuus kiinnostaa, eli pitääkö joka huollossa/katsastuksessa vaihdella jotain yllättävää alustan palikkaa ja hajoaako kabiinin sähköherkuista jokin välittömästi sen jälkeen, kun edellinen on ehjätty?

Osta volkkari niin ei tartte vaihdella alustaosia:beye:
 
Renault Talisman bensakoneella? Esim. tommonen: Renault Talisman Sedan TCe 200 EDC7-aut Intens **JUURI HUOLLETTU, LED AJOVALOT, ADAPT.VAKKARI, HIERONTA/LÄMMITYS/VIIL Porrasperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Olisiko jollain täällä ihan omaa kokemusta tuommoisesta Talismanista, ihan millä koneella vain? Lähinnä luotettavuus kiinnostaa, eli pitääkö joka huollossa/katsastuksessa vaihdella jotain yllättävää alustan palikkaa ja hajoaako kabiinin sähköherkuista jokin välittömästi sen jälkeen, kun edellinen on ehjätty?

Eikö räbäveli muista Aapelin vänkäysketjuissa?
:smakeup:

Enihou, löytyy toisena taksina Talisman farmari, isoimmalla 160dci tuplaturbolla. Auto on ollut nyt reilu kolme vuotta enkä ole katunut (provosoivaa) valintaani. Bensakoneisissa on 7v kuivakytkin automaatti, tässä on 6v märillä kytkimillä, (enemmän vääntöä) Getragin vaihteistoja. Taksia katsastetaan joka vuosi ja aina on läpi mennyt. "Taliban" on iso auto ja Renaultille tyypillisesti tuppaa ainakin täällä sorateiden valtakunnassa syömään koiranluita, eli kolistelun alkaessa montuissa tietää, että jotain väljää on. Osat ei maksa paljoakaan, niitä saa jo (aiemmin piti tilailla ulkomailta trodo.fi) autovaraosaliikkeistä tai ostaa marmorilta, yks pari uusittiin takuuaikana jo. Vaikka autoni on ammattikäytössä ja sen takuu on 2v, siitä laitettiin 10kk takuun päättymisen jälkeen EGR venttiilin lämmönvaihdin ja itse EGR mitään mutisematta, kesti vain viikon Pelttarin konsultoinnista kunnes maahantuojalta tuli lupa. < Oli koko päivän homma ja hintava(t) osat, tyytyväinen olin hoitivat noin siististi asian. #ei_VAG

Rellu on iso, siis luokkaa Škoda Suberb, vaikka se aina mainitaan kun puhutaan isoista autoista, helvetin leppoisa ajaa ja nuuka polttoaineelle. Lämpiää talvella äkkiä ja parhaimman varustetason näyttö/navi on ihan pätevä kun järjestelmään linkittää puhelimensa (mulla Android) kiinni, tulee liikennetiedotteet ym. Käytetyssä joutuu sitten tekemään tilin Renaultin palveluun ja ostamaan niitä lisenssejä jos haluaa pitää järjestelmän ajan tasalla eli yli 3v puhuttaessa. < Kannattaa neuvotella hinnassa ja laittaa kuntoon heti kaupan yhteydessä.

Valot on ledit, ei mitenkään erityisen hyvät, mutta näkee, mulla on Optibeam Ultra 6 kilvenalustelineellä keulassa, joka poisti hämäryyden. Rellut ei syö öljyjään, kuten VAGit, huoltoväli 30tkm menee lisäilemättä. Suosittelisin pitäytymään Elffin öljyissä, saa autovaraosaliikkeistä myös, monella marmorilla onkin huollossa nämä alkuperäisöljyt käytössä.

Mitäs... Kysy jos joku tietty kiinnostaa.

e: dr.who, mieluummin vaihdatutan vaikka kerran vuoteen 30e koiranluut katsastukseen saati nautin jakopään vioista, DSG mekatroniikasta, öljynkulutuksesta, jakopään vioista... :beye:
 
Eikö räbäveli muista Aapelin vänkäysketjuissa?
:smakeup:

Enihou, löytyy toisena taksina Talisman farmari, isoimmalla 160dci tuplaturbolla. Auto on ollut nyt reilu kolme vuotta enkä ole katunut (provosoivaa) valintaani. Bensakoneisissa on 7v kuivakytkin automaatti, tässä on 6v märillä kytkimillä, (enemmän vääntöä) Getragin vaihteistoja. Taksia katsastetaan joka vuosi ja aina on läpi mennyt. "Taliban" on iso auto ja Renaultille tyypillisesti tuppaa ainakin täällä sorateiden valtakunnassa syömään koiranluita, eli kolistelun alkaessa montuissa tietää, että jotain väljää on. Osat ei maksa paljoakaan, niitä saa jo (aiemmin piti tilailla ulkomailta trodo.fi) autovaraosaliikkeistä tai ostaa marmorilta, yks pari uusittiin takuuaikana jo. Vaikka autoni on ammattikäytössä ja sen takuu on 2v, siitä laitettiin 10kk takuun päättymisen jälkeen EGR venttiilin lämmönvaihdin ja itse EGR mitään mutisematta, kesti vain viikon Pelttarin konsultoinnista kunnes maahantuojalta tuli lupa. < Oli koko päivän homma ja hintava(t) osat, tyytyväinen olin hoitivat noin siististi asian. #ei_VAG

Rellu on iso, siis luokkaa Škoda Suberb, vaikka se aina mainitaan kun puhutaan isoista autoista, helvetin leppoisa ajaa ja nuuka polttoaineelle. Lämpiää talvella äkkiä ja parhaimman varustetason näyttö/navi on ihan pätevä kun järjestelmään linkittää puhelimensa (mulla Android) kiinni, tulee liikennetiedotteet ym. Käytetyssä joutuu sitten tekemään tilin Renaultin palveluun ja ostamaan niitä lisenssejä jos haluaa pitää järjestelmän ajan tasalla eli yli 3v puhuttaessa. < Kannattaa neuvotella hinnassa ja laittaa kuntoon heti kaupan yhteydessä.

Valot on ledit, ei mitenkään erityisen hyvät, mutta näkee, mulla on Optibeam Ultra 6 kilvenalustelineellä keulassa, joka poisti hämäryyden. Rellut ei syö öljyjään, kuten VAGit, huoltoväli 30tkm menee lisäilemättä. Suosittelisin pitäytymään Elffin öljyissä, saa autovaraosaliikkeistä myös, monella marmorilla onkin huollossa nämä alkuperäisöljyt käytössä.

Mitäs... Kysy jos joku tietty kiinnostaa.

e: dr.who, mieluummin vaihdatutan vaikka kerran vuoteen 30e koiranluut katsastukseen saati nautin jakopään vioista, DSG mekatroniikasta, öljynkulutuksesta, jakopään vioista... :beye:

Ok, kiitoksia veli :comp:

Näin siis tuommoisen Talismanin vain eilen liikenteessä ja tykkäsin ulkomuodosta. Autoa olen juu vaihtamassa, mutta en nyt ihan näillä näppäimillä. Tämän vuoden puolella kyllä. Mutta mukava kuulla, että on pelannut käytössä. Pidän mukana vaihtoehdoissa, kun eivät näköjään ole hinnalla pilattuja nuo.
 
Suomi on ollut kyllä Renaultille tämän vuosituhannen puolella aika kitsas markkina, markka-aikaan niitä kyllä myytiin. Esim Eestissä mennään täydellä paletilla, täällä on vain murusia; eräänlainen muna/kana ongelma.

"Onko myynnin vähyys syynä siihen, ettei malleja ole tarjolla vai malliston kapeus syynä myynnin vähäisyyteen?" :think:
Capturia, Kadjaria ja Clioa kyllä myydään eikä ihme, hyviä autoja kategoriassa.
 
Talismanista oli tässä jonkun vuoden sisällä autoverkkokaupalla supertarjous: hinnasta 7k pois. Ainakin näin muistelen nähneeni. Varustetasosta eikä koneista ole mitään muistikuvia. Vaikuttaako tuokin sitten noihin käytettyjen hintoihin vai onko tätä Suomen rapeat ranskalaiset -meininkiä.
 
Kyllähän Kodiaq/Tarraco on saatavilla 190hp koneellakin.

Noin 140000 euron autoverolla, tosin. Ja muutenkin, Alfa Romeo repii saman kokoisesta padasta 280 heppaa, joten on se siihen verrattuna melko nuhainen vielä.

Voi olla että odottelen ainakin syksyyn asti että noita hybridiversioita alkaa tulla enemmän, niin saan periaatteessa samana rahaan sitten parempaa kulutusta ja tehoja. Peugeotista ja Opelistahan on juuri tullut 300-heppainen hybridineliveto tuohon tasan 50k eur -hintaluokkaan, mutta ainakin tuo Opel oli vähemmän yllättäen todella ankean näköinen sisältä. Ajettavuuskin oli vähän niin ja näin.

Pitänee odotella ainakin että se RAV4-plugari tulee syksyllä.
 
Tsekkaa 3008 Pösö ja DS7 Hybrid sitten samalla. :hmm:
 
Kyllähän sitä hetken vielä vanhakin jaksaa, mutta siinä vaiheessa kun otat sen pultin joudut pitämään rengasta yhdellä kädellä => jarrulevy pyörähtää vähän navan päällä ja reiät eivät ole enää kohdakkain. Kiila auttaa siinä kohtaa, ettei tarvitse yhdellä kädellä rengasta kannatella (siirtyi silti, kunnes laitoin silikonituubin reikiin). Rengas painaa selvästi enemmän kuin esim. Focuksen rengas.
No jos tuosta saa ongelman, ettei saa pultinreikiä kohdalleen niin ollaan jo aika pahasti skutsin puolella.
Nostat tosiaan sitä rengasta vain niin että on irti maasta, ja katsot vähän läpi vanteesta missä kohtaa ne kierteet ovat. Jalkaa kannattaa myös hyödyntää pitämään vanne navassa kiinni.

On myös hieno työkalu, mikä on vaan metallitanko jossa samat kierteet ja menee vanteen yhden reiän läpi.
Saa varmaan joka varaosaputkasta. Ja oiskohan ollut ainakin pösöissä ihan vakiona jopa tuollainen.
 
Suomi on ollut kyllä Renaultille tämän vuosituhannen puolella aika kitsas markkina, markka-aikaan niitä kyllä myytiin. Esim Eestissä mennään täydellä paletilla, täällä on vain murusia; eräänlainen muna/kana ongelma.

"Onko myynnin vähyys syynä siihen, ettei malleja ole tarjolla vai malliston kapeus syynä myynnin vähäisyyteen?" :think:
Capturia, Kadjaria ja Clioa kyllä myydään eikä ihme, hyviä autoja kategoriassa.
Renaultin maineen taisi pilata nolkytluvulla Megane ja Laguna surkeine menestyksineen katsastustilastoissa. Jos maine nyt ei ollut paras mahdollinen aiemminkaan.
 
No jos tuosta saa ongelman, ettei saa pultinreikiä kohdalleen niin ollaan jo aika pahasti skutsin puolella.
Nostat tosiaan sitä rengasta vain niin että on irti maasta, ja katsot vähän läpi vanteesta missä kohtaa ne kierteet ovat. Jalkaa kannattaa myös hyödyntää pitämään vanne navassa kiinni.
On "jokunen" rengas tullut asennettua (kuten tässäkin tapauksessa), joten haen vain sitä helpotusta hommaan.
On myös hieno työkalu, mikä on vaan metallitanko jossa samat kierteet ja menee vanteen yhden reiän läpi.
Saa varmaan joka varaosaputkasta. Ja oiskohan ollut ainakin pösöissä ihan vakiona jopa tuollainen.
Voisitko laittaa linkin.
 
Pitäisi päivittää picassio xsara liikkuvaan ja hiemat ketterämpään yksilöön. Budjetti ±12k, kaupunkiin kahdelle keskikokoiselle tulisi käyttöön mutta voisi olla ainakin neljälle paikat. Bensa tai hybridi. Ovien määrällä ei väliä. Automaatit kiinnostaa mutta manuaali ok. Tykkään päivittyneemmästä teknologiasta, esim. android auto, kamerat jne. Mitähän tuolla rahalla voisi saada?
 
Viimeksi muokattu:
V70 olisi paljon paremmin tilaa kuljettaa kaikenlaista ja löytyisi helpommin vetokoukkuakin mutta onko se niin jäätävä laiva että menee hermot parkkihallipyörityksessä?
S80 mk2 omistaneena ainakin voin sanoa, että kyllä menee hermot ahtailla parkkipaikoilla ja etenkin parkkihalleissa. On harmillisen iso kääntösäde tuossa autossa. Pysäköintitutkat eteen ja taakse ehdoton varuste. Kokonaisuutena kuitenkin loistava auto ja voin kyllä suositella jos "maantielaiva" on hakusessa.
 
Onko kokemuksia samanikäisistä Volvon S80 ja V70 eroista, ajattelin vuosimalleja 2015-2016. Lähinnä ajan pitkää siivua motaria ja maantietä. Ovatko nuo yhtä mukavia ja hiljaisia? V70 varmaan vähän meluisampi koska farkuissa kuuluu aina melua takaa eikä siinä ole vakiona äänieriste-laminoituja sivulaseja kuten S80? Nelikkona olisi tietysti kiva mutta yksi vikakohde lisää huollettavaksi ja pitää etsiä sellainen yksilö jossa on vaihdeltu haldexin öljyjä ettei joudu heti boxin vaihtohommiin noin satatuhatta ajettuna.
V70 olisi paljon paremmin tilaa kuljettaa kaikenlaista ja löytyisi helpommin vetokoukkuakin mutta onko se niin jäätävä laiva että menee hermot parkkihallipyörityksessä?
Ei tuo V70 kovin iso laiva ole mutta etupyörät ei juurikaan käänny. Ei minua haitannut ottaa se pari vekslausta parkkihallissa mutta ehkä jotakuta voi.

On kyllä yksi käytännöllisimpiä autoja mitä on. Myöhemmissä käytännöllisyys vähän muotoilun edessä kärsinyt, muistaakseni mm. peräkontti on aavistuksen pienentynyt mutta takajalkatilaa tullut vastaavasti lisää. Vanhemmissa myös hyvä huomata että välitykset oli selvästi Ruotsiin suunniteltu ja jo suomalaisilla nopeuksilla kulutus pomppaa motarilla aika kovin. Noita uudempia en ole omistanut.
 
Mitenkäs tuollainen BMW 218 1.5 litran koneella (B38), onko koneessa ongelmia ja millä kilometreillä tulee kalliimpaa remppaa, kuten ketjun- tai hihnan vaihtoa? Uskaltaisiko suosittella vanhuksille kauppakassiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta sain tuosta autosta ylivoimaisesti parhaan tarjouksen mitä olen pyytänyt, mutta onkohan turhan paljon ajettu vai tuleekohan kestämään vielä vuosiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Niinpäs onkin, ilmeisesti tuota ei noissa virallisissa lukemissa oikein näkynyt missään:

0 - 100 siis 8,6 sekunnissa. Pitääpä laittaa mietintään.

Mitä ihmettä? Miksi Mitsubishi mainostaa tätä 10,5sek kiihtyvyydellä, kun suorituskyky on kertaluokkaa parempi? Kuulostaa jotenkin kummalliselta, kun itsekin hylännyt tuon laiskan pulskeana mallina mielestäni. Kävin jopa ajelemassa jotain vanhempaa mallia, joka ei kyllä tietääkseni tuollaiseen taittunut. Nythän tuolla voisi jopa päästä ohi, kun 80-120 kiihdytys onkin täydellä teholla 6,7sek vs 9,9sek EV tilassa.
 
Pitäisi perheenlisäyksen vuoksi vaihtaa sedan farkkuun. Tottunut ajelemaan noilla peugeot viisnollakaseilla.


Tuolta sain tuosta autosta ylivoimaisesti parhaan tarjouksen mitä olen pyytänyt, mutta onkohan turhan paljon ajettu vai tuleekohan kestämään vielä vuosiksi?

Reilummin ajetuissa katselisin mieluummin DW10-pohjaisia 2.0 HDi:tä. :tup:

Tuo isompi on pomminvarman koneen maineessa ja kulutuserokaan ei ole mikään älytön verrattuna sen etuihin. Noin isossa autossa tuota pikkukonetta joutuu kuitenkin rankaisemaan koko ajan kaasu pohjassa, mikä ei varmastikaan pidennä sen kestoikää.

Toisaalta on noita DV6-pohjaisia pikkudiisseleitäkin +400 tkm ajettuina nettiautossakin myynnissä, vaikka niissä on ollut ainakin aikasemmin ongelmia turbon öljykierron ja nokkien välisen jakoketjun kanssa.
 
Mitä ihmettä? Miksi Mitsubishi mainostaa tätä 10,5sek kiihtyvyydellä, kun suorituskyky on kertaluokkaa parempi? Kuulostaa jotenkin kummalliselta, kun itsekin hylännyt tuon laiskan pulskeana mallina mielestäni. Kävin jopa ajelemassa jotain vanhempaa mallia, joka ei kyllä tietääkseni tuollaiseen taittunut. Nythän tuolla voisi jopa päästä ohi, kun 80-120 kiihdytys onkin täydellä teholla 6,7sek vs 9,9sek EV tilassa.

Voikohan olla niin että ilmoitettu arvo pitää saavuttaa periaatteessa koska vaan ja ei onnistu "tyhjällä" akulla tuo 9 sekunnin alitus?
 
Perheenlisäyksen johdosta pitäis laittaa nykyinen Volvo s60 D3 2011 vaihtoon. Isoin syy, että tuo sedanin kontti ei ole kovin kätevä täyttää varsinkaan rattaiden kanssa. Eli farkku luultavasti tilalle.

Sanoisin, että budjettina ihan maksimissaan 30k. Automaatti pitäisi olla ja muutenkin tuolla hinnalla jo mieluusti hyvin varusteltu yksilö. Tietysti uudempi kuin nykyinen, mutta ei kuitenkaan uusi vaan käytetty. Ehdotuksia, että mitäs tässä kannattais ruveta katselemaan? Ajoa tulee vuodessa noin 25k. Ja tietysti käytän toki mieluummin vähemmän kuin olen asettanut budjetiksi.
 
Vanhemmissa myös hyvä huomata että välitykset oli selvästi Ruotsiin suunniteltu ja jo suomalaisilla nopeuksilla kulutus pomppaa motarilla aika kovin. Noita uudempia en ole omistanut.
Hmm, pitääpä tutkia mitkä välitykset on uusissa vs vanhat. Motarilla tulee kuitenkin lähes puolet ajetuista kilometreistä joten olisi ihan jees jos pysyttäisiin alle 6-7 litran kulutuksessa @ 130 mittarinopeus.
 
Perheenlisäyksen johdosta pitäis laittaa nykyinen Volvo s60 D3 2011 vaihtoon. Isoin syy, että tuo sedanin kontti ei ole kovin kätevä täyttää varsinkaan rattaiden kanssa. Eli farkku luultavasti tilalle.

Sanoisin, että budjettina ihan maksimissaan 30k. Automaatti pitäisi olla ja muutenkin tuolla hinnalla jo mieluusti hyvin varusteltu yksilö. Tietysti uudempi kuin nykyinen, mutta ei kuitenkaan uusi vaan käytetty. Ehdotuksia, että mitäs tässä kannattais ruveta katselemaan? Ajoa tulee vuodessa noin 25k. Ja tietysti käytän toki mieluummin vähemmän kuin olen asettanut budjetiksi.

Bensa.
Diesel.
Iso diesel.
 
  • Tykkää
Reactions: JMJ
Ot
Alfa Romeo Stelvio, käytetty diesel, uhka vai mahdollisuus?

Elämäntilanne on edennyt siihen pisteeseen, että pitäisi alkaa miettiä sellaista kulkinetta johon mahtuu lastenrattaat sekä lastenistuin kätevästi ilman taistelua. Eli käytännössä valinta taitaa suuntautua joko farmariin tai (katu)maasturiin.

Kulutuksen ja verojen osalta jokin plugin-hybridi (ja mielellään nelivedolla) lienee se loogisin vaihtoehto, ja siihen kastiin osuu muun muassa Mersun GLC 350e palttiarallaa 50 kiloeuron hintaluokassa. Tosin plugarina se ei sitten taas ole kovin hyvä ainakaan sähköisen kantaman osalta näissä pari vuotta vanhoissa. Jos haluaa kantamaa, niin sitten pitäisi olla faceliftattu malli. Toinen mahdollisuus olisi sitten BMW X5, mutta sitten taas alkaa mietityttämään kestävyys. Kolmantena Volvolta V90 tai XC60, mutta en ollut kovin vakuuttunut niiden laatuvaikutelmasta vaikka hinta antaisi ymmärtää paremmasta.

Toisaalta jos luotettavuudesta kestää karsia, niin sitten lienee sama laittaa jo jotain erikoisempaa, kuten juuri tämä Alfa, tai sitten Jaguar F-Pace.

Jokerikorttivaihtoehtona olisi sitten Toyotan tuleva RAV4 plugari joka on varmaankin sähköisen toiminnan ja tehojen puolesta sieltä paremmasta päästä. Toyotana se on tosin sitten myös sieltä tylsimmästä päästä.

F-pace. Hyviä ajaa ja luotettavia autoja
 
Reilummin ajetuissa katselisin mieluummin DW10-pohjaisia 2.0 HDi:tä. :tup:

Tuo isompi on pomminvarman koneen maineessa ja kulutuserokaan ei ole mikään älytön verrattuna sen etuihin. Noin isossa autossa tuota pikkukonetta joutuu kuitenkin rankaisemaan koko ajan kaasu pohjassa, mikä ei varmastikaan pidennä sen kestoikää.

Toisaalta on noita DV6-pohjaisia pikkudiisseleitäkin +400 tkm ajettuina nettiautossakin myynnissä, vaikka niissä on ollut ainakin aikasemmin ongelmia turbon öljykierron ja nokkien välisen jakoketjun kanssa.
Maantiellä/motarilla kierrokset reilusti alle 2500 rpm kaikilla sallituilla nopeuksilla ja vähän ylikin. En oikein ymmärrä tuota kaasupohjassa kommenttia. Toki lisätehosta ei tämän kanssa haittaakaan olisi.

Tuossa yksilössä ihmettelisin enemmän tuota outoa jakohihnan vaihtoväliä, 215 tkm ei taida osua mihinkään huoltoväliin. Etulokarin takaa lähtee maalit, muuten ei itsellä ole ollut ongelmia samanmoisen kanssa (tosin varustetaso ei ole gt line). 120 tkm meni ensimmäinen pyöränlaakeri, muuta ei ole tehty.

2-litrainen kone on näissä uudemmissa aikamoinen yksisarvinen, katoavat myös myynnistä nopeasti.
 
Onko noista Peugeot 308 SW 2014 eteenpäin kokemuksia? Useampi aika vähän ajettu on myynnissä tällä hetkellä.
 
Onko noista Peugeot 308 SW 2014 eteenpäin kokemuksia? Useampi aika vähän ajettu on myynnissä tällä hetkellä.

Faceliftatuissa on korjattu muutama pieni sudenkuoppa mitä noissa aiemmissa 308:seissa oli. Eli ajovalopesurien letkujen vuodot sekä radioiden alkupään softaongelmat. Muuten perusvarmoja vehkeitä.
 
Perheenlisäyksen johdosta pitäis laittaa nykyinen Volvo s60 D3 2011 vaihtoon. Isoin syy, että tuo sedanin kontti ei ole kovin kätevä täyttää varsinkaan rattaiden kanssa. Eli farkku luultavasti tilalle.

Sanoisin, että budjettina ihan maksimissaan 30k. Automaatti pitäisi olla ja muutenkin tuolla hinnalla jo mieluusti hyvin varusteltu yksilö. Tietysti uudempi kuin nykyinen, mutta ei kuitenkaan uusi vaan käytetty. Ehdotuksia, että mitäs tässä kannattais ruveta katselemaan? Ajoa tulee vuodessa noin 25k. Ja tietysti käytän toki mieluummin vähemmän kuin olen asettanut budjetiksi.
Oma suositus on joku mahdollisimman iso farmari vähintään. VAG tuotteista katsoisin VW Passat tai Skoda Suberb ja Volvolta V70 tai V90.

Itsellä on B7 Passat farmari ja nyt kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa alkaa olemaan hieman epäkäytännöllinen. Toki kaikki mahtuu mukaan arkeen ja lomareissuille, mutta ei lasten lastaaminen autoon mitään herkkua ole sekä sopivien istuimien metsästys tuottaa haasteita.
 
  • Tykkää
Reactions: JMJ
Perheenlisäyksen johdosta pitäis laittaa nykyinen Volvo s60 D3 2011 vaihtoon. Isoin syy, että tuo sedanin kontti ei ole kovin kätevä täyttää varsinkaan rattaiden kanssa. Eli farkku luultavasti tilalle.

Sanoisin, että budjettina ihan maksimissaan 30k. Automaatti pitäisi olla ja muutenkin tuolla hinnalla jo mieluusti hyvin varusteltu yksilö. Tietysti uudempi kuin nykyinen, mutta ei kuitenkaan uusi vaan käytetty. Ehdotuksia, että mitäs tässä kannattais ruveta katselemaan? Ajoa tulee vuodessa noin 25k. Ja tietysti käytän toki mieluummin vähemmän kuin olen asettanut budjetiksi.

Jos nykyinen on muuten ollut hyvä niin faceliftattu V60? Konttihan ei verhon alla ole mikään mahdottoman kokoinen mutta luulisi yhden lapsen tavaroiden kanssa pärjäävän kevyesti.
 
Kia Niro Hybrid?

Saman voimalinjan Ioniqillä tuli ajettua Tammi-Maaliskuussa 10k. Mukava ajaa niin Helsingin keskustassa, pienemmässä taajamassa kuin myös maantiellä. Tuollaisilla 80 km/h mäkisillä kantateillä kun pääsee vähän auton kanssa sinuiksi niin sähköllä "alamäkien glaidailu" mukavaa ajanvietettä nopeusrajoituksia rikkomatta.

Adaptiivista vakkaria olen loppujen lopuksi hyödyntänyt aika vähän, limitteriä enemmänkin. Osassa malleista on vain tavallinen vakkari + limitteri ja näin jälkiviisaana en pitäisi sitä enää must have ominaisuutena.

Ainakin Ioniqissa integroitu Tomtomin navi löytää nopeuskamerat kännykän wifi hotspottin kautta. Sen verran hyvä, että käytän sitä useammin kuin Google Mapsia Android auton kautta.

Ainut miinus tässä voimalinjassa tähän mennessä luistonrajoitin. Liikkeellelähtö loppuunajetuilla kitkoilla oli alkuun vaikeaa ensilumilla pieneen ylämäkeen. Epäilen, että ei käytä jarruja aktiivisesti jarruttamaan sutivaa pyörää, koska eivät ole halunneet ajaa pientä sähkömoottoria jarrua vasten? Toisaalta uusilla kitkoilla (Conti Viking Contact 7) ei sitten mitään ongelmaa.

Kaikenkaikkiaan palanut bensaa kitkoilla 11500 kilsan aikana 4,7 l/100. Viimeisin koronatankki sitten 2kk 430km lähiseutu pyöritystä 5,5. Ihan parin kilsan pätkäajossa systeemi ei vielä pääse oikeuksiinsa, mutta jo 5km kauppaan ja 5km takaisin niin päästään alle kuuteen. Suuremman ilmanvastuksen takia niro toki hörppii vähän enemmän, mutta ei hirveästi ainakaan taajamassa.

Alla Niro koeajoauto syksyltä, ennen kuin Ioniqiin päädyin. Hyvin kriittisellä korvalla kun olin liikkeellä niin rengasmelun huomasi moottoritienopeuksissa, Ioniqissa ei sitten ole häirinnyt.

20190917_165503.jpg20190917_170102.jpg

Ruksin hakuun sähkösäätöiden kuskinpenkin ristiseläntuella, niin vaihtoehdot tippuivat 240 -> 30.

 
Viimeksi muokattu:
No niin nyt viikonlopun jälkeen alkaa tulla tarjouksia vastaan, kumpi olisi parempi valinta, vuoden 2016 Peugeot 308 sw 130 puretechillä bensalla vai sitten vuoden 2015 Peugeot 508 sw dieselillä. Bensalla ajettu 71tkm ja dieselillä 184tk. 508 on pari tonnia halvempi ja paremman tarjouksen siitä saanut.
 
Ei 308:a ole dieselinä osunut sopivaan haarukkaan? 508sw tilan ja moottorin takia @aapelih
 
No niin nyt viikonlopun jälkeen alkaa tulla tarjouksia vastaan, kumpi olisi parempi valinta, vuoden 2016 Peugeot 308 sw 130 puretechillä bensalla vai sitten vuoden 2015 Peugeot 508 sw dieselillä. Bensalla ajettu 71tkm ja dieselillä 184tk. 508 on pari tonnia halvempi ja paremman tarjouksen siitä saanut.
Riippuu aika paljon, kuinka tulee kilsoja. Jos yli 15 tkm vuoteen niin varmaan menisin dieselillä.
 
Ilmeisesti 508:ssa on jakohihnat yms. vaihdettu hiljattain? Tuossa 180 tkm tietämissä siinä oli muistaakseni isompaa remonttia. Oletettavasti tämä on facelift (BlueHDI 120 kone)? Katsastus on tänä vuonna 2015 mallille, kannattaa tingata mahdolliset löytyvät viat hintaan mukaan. Helposti voi olla jotain alustan kulumaa, kun raskas (ranskalainen) auto. Huomattavan jäävi olen sanomaan, mutta ottaisin 508:n, 308 on vähän sellainen malli, jota en oikein ymmärrä. Maksaa melkein kuin 508, mutta ominaisuuksiltaan jää jälkeen.

e: Olihan nämä automaatteja? 508:n manuaalilootaa en voi suositella ja jos on "pakko", niin kuuntele ainakin vonkuuko se 80-90 km/h nopeudessa. On tehtaan mukaan normaali "feature", minun mielestä rikkinäinen. Onneksi myyjän kanssa sain auton vaihdettua helposti tähän nykyiseen (kiitos Länsiauto :thumbsup:).

e2: Yksilökohtaistahan tämäkin kaikki tyyni. Joku 180 tkm rullattu voi olla siistimpi kuin 70 tkm ajettu uudempi, jos jälkimmäistä on ajanut joku oman elämänsä Jari-Matti leasing-sopparin kera.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti 508:ssa on jakohihnat yms. vaihdettu hiljattain? Tuossa 180 tkm tietämissä siinä oli muistaakseni isompaa remonttia. Oletettavasti tämä on facelift (BlueHDI 120 kone)? Katsastus on tänä vuonna 2015 mallille, kannattaa tingata mahdolliset löytyvät viat hintaan mukaan. Helposti voi olla jotain alustan kulumaa, kun raskas (ranskalainen) auto. Huomattavan jäävi olen sanomaan, mutta ottaisin 508:n, 308 on vähän sellainen malli, jota en oikein ymmärrä. Maksaa melkein kuin 508, mutta ominaisuuksiltaan jää jälkeen.

e: Olihan nämä automaatteja? 508:n manuaalilootaa en voi suositella ja jos on "pakko", niin kuuntele ainakin vonkuuko se 80-90 km/h nopeudessa. On tehtaan mukaan normaali "feature", minun mielestä rikkinäinen. Onneksi myyjän kanssa sain auton vaihdettua helposti tähän nykyiseen (kiitos Länsiauto :thumbsup:).

e2: Yksilökohtaistahan tämäkin kaikki tyyni. Joku 180 tkm rullattu voi olla siistimpi kuin 70 tkm ajettu uudempi, jos jälkimmäistä on ajanut joku oman elämänsä Jari-Matti leasing-sopparin kera.


Moottori takuuvaihdettu 100tk/2018. Pitäisi jakohihnallakin olla vielä siis matkaa jäljellä kun vaihtoväli on 175tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Tais osua tuohon yksilöön se nokka-akseiin tms. ratasvika, jolla sain ilmaisen jakohihnan vaihdon. Joku takaisinkutsu. Ei huono, toki aluta on sitten jo 180 tkm ajettu.
 
Autokuume iskee tässä etätöiden keskellä ja tarvetta olisi perhefarmarille. Hintaluokka noin 12-14k€. Millaista farkkua suositellaan? Mieluusti diesel ja webasto kun on vian yksi autopaikka ja vaimon auto vie sen jo.
 

Säästöllä saat asennuttaa Binarin.

Tai jotain tällaista.
 
Autokuume iskee tässä etätöiden keskellä ja tarvetta olisi perhefarmarille. Hintaluokka noin 12-14k€. Millaista farkkua suositellaan? Mieluusti diesel ja webasto kun on vian yksi autopaikka ja vaimon auto vie sen jo.

Focusta lähtisin ainakin itse katsomaan tuossa hintaluokassa:

 

Säästöllä saat asennuttaa Binarin.

Tai jotain tällaista.

Meganet on ihan jees, mutta navigaattori on aivan umpisurkea ja sillä ei tee mitään mikä johtaa toiseen ongelmaan, mankka on sysipaska, siis - 89 micrassa on parempi mankka ja sointi kuin rellussa, tuolla rellun virityksellä ei tee mitään, mutta koska navi ja mankka on naitettu yhteen niin mankan vaihto on vaikeaa = kallista ja silti osa ominaisuuksista putoaa pois kuten kaukosäädin puhelimen hallintaan ym.
 

Säästöllä saat asennuttaa Binarin.

Tai jotain tällaista.

Tuo alimmainen näyttää olevan varsin muikea peli!
 
Emännän ja minun toiveet auton suhteen eivät kyllä täsmää yhtään. Emäntä ei oikeastaan haluaisi autoa lainkaan koska "muh enviroment", mutta se on pakollinen joten jokin kompromissi pitäisi saada. Sähköautot on poissa laskuista suoraan koska asumme kerrostalossa ja kadunvarsipysäköinti sekä kantomatkan pitäisi olla 250km yhteen suuntaan johon nuo halvemmat eivät aina pääse.

Oma unelma autohan olisi Hyundai i30 N tällä hetkellä. Se ei olisi kuitenkaan taloudellisesti järkevä ostos sillä matkat koostuvat lähinnä kaupassa käyntiin, harrastuksissa käyntiin ja muihin hyvin lyhyisiin matkoihin sekä tuo 250km matka parin viikon välein.

Tarkoituksena olisi pitää juoksevatkulut sekä hankintameno mahdollisimman pieninä. Hintaluokka on vielä avoin, mutta ei kuitenkaan mitään täysin loppuunajettua. Jos unohdetaan mun fantasiat tehokkaasta autosta ja etsitään autoa noin Mazda 3, i30 kokoluokassa joka on myös pienillä päästöillä sekä kulutuksella minkälaisia vaihtoehtoja on? Hybridin järkevyys voi olla aika rajallinen sillä suurinosa ajosta on kaupunkiajoa joten se ei pääse edes lataamaan akkua missään vaiheessa.

Tällä hetkellä on 2003 Citroen C5 jossa on jatkuvasti vikaa sähköissä ja iän myötä kokoajan jotain pikkuvikaa pitää korjailla.
 
Emännän ja minun toiveet auton suhteen eivät kyllä täsmää yhtään. Emäntä ei oikeastaan haluaisi autoa lainkaan koska "muh enviroment", mutta se on pakollinen joten jokin kompromissi pitäisi saada. Sähköautot on poissa laskuista suoraan koska asumme kerrostalossa ja kadunvarsipysäköinti sekä kantomatkan pitäisi olla 250km yhteen suuntaan johon nuo halvemmat eivät aina pääse.

Oma unelma autohan olisi Hyundai i30 N tällä hetkellä. Se ei olisi kuitenkaan taloudellisesti järkevä ostos sillä matkat koostuvat lähinnä kaupassa käyntiin, harrastuksissa käyntiin ja muihin hyvin lyhyisiin matkoihin sekä tuo 250km matka parin viikon välein.

Tarkoituksena olisi pitää juoksevatkulut sekä hankintameno mahdollisimman pieninä. Hintaluokka on vielä avoin, mutta ei kuitenkaan mitään täysin loppuunajettua. Jos unohdetaan mun fantasiat tehokkaasta autosta ja etsitään autoa noin Mazda 3, i30 kokoluokassa joka on myös pienillä päästöillä sekä kulutuksella minkälaisia vaihtoehtoja on? Hybridin järkevyys voi olla aika rajallinen sillä suurinosa ajosta on kaupunkiajoa joten se ei pääse edes lataamaan akkua missään vaiheessa.

Tällä hetkellä on 2003 Citroen C5 jossa on jatkuvasti vikaa sähköissä ja iän myötä kokoajan jotain pikkuvikaa pitää korjailla.

Hybridi Auris tai Lexus CT200h, kyllähän tollanen ei ladattava hybridi säästää kulutuksessa kaupungissa ja Toyotan tekniikka on koeteltua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 701
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom