Tuli ajettua ajokortti näin vanhemmalla iällä (29-v). Kokemusta on nyt kolmesta Volvosta (c40, v40 ja v70). Pitäisi hankkia ensimmäinen auto, ei mitään liian fiiniä.
Tuosta kompakti ja kohtuullisesti ajettu Corolla 1.4 litran tehokoneella, vaikka farkku onkin, niin ei ole liian iso.
Junalla Tampereelta Hämeenlinnaan ja myyjä hakemaan siitä auton kanssa.
Tuosta kompakti ja kohtuullisesti ajettu Corolla 1.4 litran tehokoneella, vaikka farkku onkin, niin ei ole liian iso.
Junalla Tampereelta Hämeenlinnaan ja myyjä hakemaan siitä auton kanssa.
Aika hengetön tuollainen 97-heppainen pikkumoottori on maantieajoon. En myöskään mieltäisi corollan olevan ihan sieltä mukavuudeltaan parhaasta päästä. Toki tuollainen on yleensä aika varma valinta luotettavuuden ja pienten käyttökulujen suhteen.
Aika hengetön tuollainen 97-heppainen pikkumoottori on maantieajoon. En myöskään mieltäisi corollan olevan ihan sieltä mukavuudeltaan parhaasta päästä. Toki tuollainen on yleensä aika varma valinta luotettavuuden ja pienten käyttökulujen suhteen.
Joo, tuommoisella tullut ajettua joitain kymmeniä tuhansia aikoinaan. Äidillä ollut vm 2005 uudesta asti ja pelkillä määräaikaisilla selvinnyt tähän mennessä. Toki kilsojakaan ei ole tullut kuin se 10tkm/vuosi.
Meluisa, ei kovin hyvä ajaa ja kuluttaa maantiellä ajotietokoneen mukaan sen 8l/100km. Meidän yksilö on ollut pomminvarma. Kuljettimena erinomainen, statusesineenä tai laiskanlinnana ei niinkään.
Tuosta kompakti ja kohtuullisesti ajettu Corolla 1.4 litran tehokoneella, vaikka farkku onkin, niin ei ole liian iso.
Junalla Tampereelta Hämeenlinnaan ja myyjä hakemaan siitä auton kanssa.
Tuollainen mahtaa olla luotettava, kun äsken parkissa oli kolme samanlaista Toyota Corolla farmaria ja sitten sitä sotkemassa oli mun Punto. Harvemmin vaan näkee, että kaikilla on samanlainen auto. Jotain raksa heppuja/autoja mahtoi olla.
Auton vaihto mietityttää. Tällä hetkellä alla vm. 2012 Nissan Qashqai joka on palvellut täysin moitteettomasti, mutta nyt 120 000 kilometrin jälkeen on kaikenlaista nitinää, natinaa ja kulumaa alkanut tuntumaan. Onko tälläisellä enää mitään vaihtoarvoa vai pidänkö suosiolla vielä muutaman vuoden? Kilometrejä kertyy nykyään noin 35 000 per vuosi.
Onko muita vastaavia merkkejä/autoja, joita kannattais huomioida?
Yllä oleva vähän ajettu, suht uusi, 10000€~, silmää miellyttävä, kiihtyy hyvin, hyvät lisävarusteet, (luotettava), manuaali, tuossa vielä kulutus todella alhainen ja A luokan päästöt.
Tässä vielä vajaa 2kk hankkia auto niin en ole kiirehtinyt.
Samassa hintaluokassa painii ainakin Clio sekä Kian Rio.
Itselläni on Clio kakkosautona ja olen kyllä erittäin tyytyväinen siihen. Minulla suurin kriteeri oli, että takakonttiin menee joko lätkäkassi tai sello ilman penkkien kaatamisia. Clioon menee molemmat heittämällä, ei tietystikään yhtäaikaa.
Tuo kiihtyy hyvin -määre tosin ei päde näihin kauppakasseihin. Tai no, mikä on sitten vaatimustaso ylipäätänsä. Clio kiihtyy ihan mukavasti aika kuuteenkymppiin saakka, sitten loppuu paukut kesken. Mutta se sitten riittää taajama-ajossa ihan hyvin.
Onko muita vastaavia merkkejä/autoja, joita kannattais huomioida?
Yllä oleva vähän ajettu, suht uusi, 10000€~, silmää miellyttävä, kiihtyy hyvin, hyvät lisävarusteet, (luotettava), manuaali, tuossa vielä kulutus todella alhainen ja A luokan päästöt.
Tässä vielä vajaa 2kk hankkia auto niin en ole kiirehtinyt.
Samassa hintaluokassa painii ainakin Clio sekä Kian Rio.
Itselläni on Clio kakkosautona ja olen kyllä erittäin tyytyväinen siihen. Minulla suurin kriteeri oli, että takakonttiin menee joko lätkäkassi tai sello ilman penkkien kaatamisia. Clioon menee molemmat heittämällä, ei tietystikään yhtäaikaa.
Tuo kiihtyy hyvin -määre tosin ei päde näihin kauppakasseihin. Tai no, mikä on sitten vaatimustaso ylipäätänsä. Clio kiihtyy ihan mukavasti aika kuuteenkymppiin saakka, sitten loppuu paukut kesken. Mutta se sitten riittää taajama-ajossa ihan hyvin.
Lähinnä tuo 0-100 lukema. Mainitsemassani Hyundaissa luvattu 10,7s. Mitä noita autoja testannut niin mielellään olisi 10s tai alle, mutta jostain kriteeristä joutuu joustaa
Ranskalaisiin vehkeisiin en koske. Täytyy noi KIAt tutkia läpi
Onko muita vastaavia merkkejä/autoja, joita kannattais huomioida?
Yllä oleva vähän ajettu, suht uusi, 10000€~, silmää miellyttävä, kiihtyy hyvin, hyvät lisävarusteet, (luotettava), manuaali, tuossa vielä kulutus todella alhainen ja A luokan päästöt.
Tässä vielä vajaa 2kk hankkia auto niin en ole kiirehtinyt.
Kuinka suurena riskinä käytetyn dieselauton ostoa voi pitää tällä hetkellä auton arvon kannalta? Dieselin hinnan on ennustettu nousevan ja ensi vuonna tulossa autoverouudistuksia jotka tuskin ainakaan dieselin asemaa parantaa. Vuodessa tulee ajettua noin 30tkm joten siinä mielessä diesel olisi järkivalinta tällä hetkellä.
Kuinka suurena riskinä käytetyn dieselauton ostoa voi pitää tällä hetkellä auton arvon kannalta? Dieselin hinnan on ennustettu nousevan ja ensi vuonna tulossa autoverouudistuksia jotka tuskin ainakaan dieselin asemaa parantaa. Vuodessa tulee ajettua noin 30tkm joten siinä mielessä diesel olisi järkivalinta tällä hetkellä.
Kun näkee kuinka idioottimaisia kommentteja dieselillä tällä hetkellä ajavat kuskit kertoo yleisillä lehtien kommenttipalstoilla bensa plugareista, niin en yhtään ihmettele dieselin suosiota vielä pitkään. Kehuskellaan sillä kuinka yhdellä diesel-tankillisella päästään yli 1000km ja samalla naureskellaan plugarille, jonka _sähkörange_ on vain noin 60km, ettei sillä pääse mihinkään...
Kuinka suurena riskinä käytetyn dieselauton ostoa voi pitää tällä hetkellä auton arvon kannalta? Dieselin hinnan on ennustettu nousevan ja ensi vuonna tulossa autoverouudistuksia jotka tuskin ainakaan dieselin asemaa parantaa. Vuodessa tulee ajettua noin 30tkm joten siinä mielessä diesel olisi järkivalinta tällä hetkellä.
Kyllä dieselille on vielä paikkansa, jos ajaa paljon ja pitkää matkaa.
Itsellä pieni bensa ja vara-autona vielä Peugeot 406 pakettiauto diesel. Jos siis tuleekin taas enemmän ajoa, niin voi ottaa dieselin käyttöön (ei ole kyllä tulossa itselle).
Dieseliä ostaessa kannattaa ostaa varalta farmari, koska sen saa tarvittaessa muutoskatsastettua helposi pakettiautoksi. Voi vaikuttaa auton hintaan. Pakussa dieselvero on vain kymppejä tai ainakin alle satasen.
Jep. Tuokin on 11/2000, eli kokonaispainon mukaan menee (raja 2001). Dieselvero ja autovero on yhteensä 400€. Fiat Puntossa autovero on 205€, eli onhan siinä pieni ero. Toki Peugeot on paljon tilavampi ja isompi.
Tuntuu kyllä vaikealta tämä kiesin metsästäminen kun ei oikein osaa edes itse päättää mitä on hakemassa. Vaihtoehtoja olisi:
- Joku nykyisen (vanha A-mersu) tyylinen pienikulutuksinen kauppakassi hatchback, tyyliin Huyndai i20/i30 tai fiesta jne.
- Pakettiauto, minkä voisi ottaa yrityksen nimiin ja tulisi heittämällä halvimmaksi, mutta en niin välitä pakettiautoista eikä nyt "oikeaa" tarvettakaan moiselle.
- Bemari
Ei tarvitse kuljettaa kuin itseäni ja omilla ~6tkm vuosiajoilla ei hirveästi pörssissä tunnu vaikka bensaa kuluisi hieman enemmänkin.
- Pakettiauto, minkä voisi ottaa yrityksen nimiin ja tulisi heittämällä halvimmaksi, mutta en niin välitä pakettiautoista eikä nyt "oikeaa" tarvettakaan moiselle.
Voitko ostaa sellaisen henkilöauton, joka on muutoskatsastettu pakettiautoksi tai sitten muutoskatsastat itse? Eikös se olisi halpaa, eikä tarvitsisi ajaa oikealla isolla pakulla. Myös Fiestaa taitaa saada pakettiautona. Myös Bemarin saa pakettiautoksi, kunhan on farmari.
Voitko ostaa sellaisen henkilöauton, joka on muutoskatsastettu pakettiautoksi tai sitten muutoskatsastat itse? Eikös se olisi halpaa, eikä tarvitsisi ajaa oikealla isolla pakulla. Myös Fiestaa taitaa saada pakettiautona. Myös Bemarin saa pakettiautoksi, kunhan on farmari.
Muutaman vuoden ikäinen diesel tässä on ollut harkinnassa, lähinnä A4 pyörinyt mielessä. Dieselille on toki paikkansa kun ajaa paljon mutta hiukan hirvittää mihin sen arvo muuttuu lähivuosina. No kohtahan paljon ajava saa todennäköisesti maksaa jo kilometripohjaista maksuakin. Kristallipalloa tietysti kenelläkään ei ole mutta sitä juuri pohdin että kuinka huono kauppa dieselin osto mahtaa olla tulevaisuuden kannalta jos autosta saa kohta huomattavasti vähemmän takaisin.
Dieselin hinnan on ennustettu nousevan ja ensi vuonna tulossa autoverouudistuksia jotka tuskin ainakaan dieselin asemaa parantaa. Vuodessa tulee ajettua noin 30tkm joten siinä mielessä diesel olisi järkivalinta tällä hetkellä.
Eikös budjettiehdotuksessa olut samanlainen korotus oli sitten dieseliä tai bensaa, tulee voimaan vuoden päästä tms. Voi tietysti olla ja paljon mahdollista että jotain muuta korotusta tulee dieseliin mutta toisaalta näitä ei jaksa liikaa murehtia. Jos auton käyttö on must, tarvitsee (tai haluaa) ison, tilavan ja hyvin varustellun mukavan auton ja on valmis siitä maksamaan myös vähän ekstaa niin en ainakaan itse jaksa liikaa stressata mitä jos -tilanteista. Etenkin jos ajoa tosiaan tulee noinkin paljon.
Muutaman vuoden ikäinen diesel tässä on ollut harkinnassa, lähinnä A4 pyörinyt mielessä. Dieselille on toki paikkansa kun ajaa paljon mutta hiukan hirvittää mihin sen arvo muuttuu lähivuosina. No kohtahan paljon ajava saa todennäköisesti maksaa jo kilometripohjaista maksuakin. Kristallipalloa tietysti kenelläkään ei ole mutta sitä juuri pohdin että kuinka huono kauppa dieselin osto mahtaa olla tulevaisuuden kannalta jos autosta saa kohta huomattavasti vähemmän takaisin.
Hallitus vatvoo päättää, peruuttaa ja päättä taas jotain muuta.
Se mikä on varmaa, on että kustannukset nousevat - oli polttoaine mikä tahansa. Myös sähköön tulee jossain vaiheessa jokin km-, tai vuosimaksu koska muuten autoilun verotus kuihtuu. Sama koskee kaasua kunhan sekin yleistyy. Bensiinin ja dieselin verotus nousee kummankin - koska luonto, vihreät ja päästöt.
Eli voit seuraavat 3 tai vaikka 5 vuotta ajella melko rauhassa jonka jälkeen sen auton arvosta olisi joka tapauksessa pudonnut iso osa.
Auton hankinta olis niin paljon helpompaa, jos se ei olisi niin tappiollista. Pelkästään auton arvo tippuu sen vanhetessa ja kilometrejä kertyessä, mutta siihen kun lisätään vakuutukset, bensiinit, huollot, yms, niin ei ihme, että ostopäätösta joutuu tekemään todella kauan.
Itse pyrin menemään järki edellä ja sinne 10k€ budjettiin saa mukavasti turbokoneella Huyndai i20 tai Ford Fiesta, mutta koko ajan takaraivossa piilee se fakta, että siitä hetkestä kun auton hankin, sen arvo alkaa tippumaan, ja rahaa kuluu.
Tavallaan sitä sitten miettii, että josko sitä ottaisi riskin ja panostaisi vain pari tonnia. Näissä sitten hintaa saattaa tuoda kaikki muu, paitsi auton arvo.
Tällä hetkellä on niin lyhyet matkat, että kesällä painan menemään kesäautolla ja talvella ollut faijalta lainassa. Elämäntilanne kuitenkin elää, ja se kunnollinen auto on nyt sitten tarpeen.
Kun näkee kuinka idioottimaisia kommentteja dieselillä tällä hetkellä ajavat kuskit kertoo yleisillä lehtien kommenttipalstoilla bensa plugareista, niin en yhtään ihmettele dieselin suosiota vielä pitkään. Kehuskellaan sillä kuinka yhdellä diesel-tankillisella päästään yli 1000km ja samalla naureskellaan plugarille, jonka _sähkörange_ on vain noin 60km, ettei sillä pääse mihinkään...
Eiköhän se diesel tosiaan suosionsa säilytä pitkään. Mutta haluan uskoa, ettei syynä ole kuvailemasi kaltaiset avohoitotapaukset. Täytyy muistaa, millainen järjen säihke lehtien kommenttipalstoilla hohkaa. Oli aihe mikä hyvänsä, lukiessa tekisi mieli ampua itseä päähän. Kunnes muistaa, ettei tuo porukka kommentteineen edusta valtaosaa kansasta.
Mitä tulee oikeustoimikelpoiseen osaan porukasta: Luulisin, että moni diesel-mies tykkäisi sähköauton luonteesta vahvan ja vaivattoman väännön(*) vuoksi. Ajoprofiili vaan on yleensä sellainen, ettei sähkö ole vaihtoehto ennen pikalatausasemien tiheyden järjetöntä kasvattamista, tai sitten järjetöntä rangen nousua. (Ja sitä, että alkaa olla useampia aitoja vaihtoehtoja sille 530d:lle.) Itsellenikään ei sähkäri olisi tällä hetkellä vaihtoehto.
(*) En ole sähköautolla ajanut, kyseessä mielikuva, joka voi olla harhaakin?
Mitähän hassua peliä sitä lähtis ettimään talveks. Ei oikeen oo enää tarvetta dieselille, niin saa tästä väyrysestä hankkiutua eroon.
Jotain tyylikästä bensakiesiä tilalle. Kilometrejä tulee alle 10 tkm niin kulutus ei ole se oleellisen valintakriteeri. Sais olla semmonen auto, että sinne tarvittaessa mahtuu 4 ihmistä kyytiin ja tavaratilaan mahtuu muutakin kuin kauppakassi, eli farmari tai hatchback varmaan. Ei kuitenkaan mikään samankokoinen väyrynen tai v70 tarvitse olla.
Varusteet sais olla jotain muuta ku kynnysmatot ja mukiteline ja tehoa sen verran, että voi tarvittaessa mennä ohi jostakin (> 140 heppaa, vähän riippuen auton koosta). Vetotapa ei niin justiinsa, taka- tai neliveto ois tietysti talveks hauskempi. Omituinen kun olen niin kattelin jossain kohtaa myös etuvetosista saabia mersun tilalle.
Budjetti jossain 2000 ja 5000 euron välillä. Ranskalaiset saa grilliltä yms.
Auton hankinta olis niin paljon helpompaa, jos se ei olisi niin tappiollista. Pelkästään auton arvo tippuu sen vanhetessa ja kilometrejä kertyessä, mutta siihen kun lisätään vakuutukset, bensiinit, huollot, yms, niin ei ihme, että ostopäätösta joutuu tekemään todella kauan.
Jos suomessa ei olisi autoissa niin paljon ilmaa kaikenlaisten verojen muodossa, olisi uuden auton kulurakenne paljon järkevämpi. Joku kippo mikä menettää 10% arvostaan vuodessa, on tietenkin paljon tappiollisempi kun se on maailmalla max 30 tuhannen arvoinen ja suomessa 50 tuhatta.
Muutaman vuoden ikäinen diesel tässä on ollut harkinnassa, lähinnä A4 pyörinyt mielessä. Dieselille on toki paikkansa kun ajaa paljon mutta hiukan hirvittää mihin sen arvo muuttuu lähivuosina. No kohtahan paljon ajava saa todennäköisesti maksaa jo kilometripohjaista maksuakin. Kristallipalloa tietysti kenelläkään ei ole mutta sitä juuri pohdin että kuinka huono kauppa dieselin osto mahtaa olla tulevaisuuden kannalta jos autosta saa kohta huomattavasti vähemmän takaisin.
Huolien osalta voit katsoa minkä verta on myynnissä esimerkiksi 12-> vuotisia A4 Audeja bensana ja dieselinä varsinkin jos vaatimuksiin otetaan Q ja Avant niin tarjontaa ei bensa puolella juuri ole. Kuitenkin näille käytetyille saksalaisille löytyy yllättävän hyvin todennäköisesti myös jatkossa.
Uuden (käytetyn) hankinnassa bensasta ja dieselistä riippumatta kannattanee katsoa päästöjä (ja kulutusta). Tuskin ne millään muulla rankaisee kuin jyrkentämällä verokäyriä ja kasvattamalla veron osuutta polttoaineessa. Ts. jos dieselin ostaa, niin vähän kuluttava Euro6 lienee jatkomyynnin kannalta turvallisin. Eri asia tietysti sitten paljonko extraa kannattaa maksaa, jos muuten vertailukelpoisen vanhemman pelin saa tonneja halvemmalla.
Ostin kesällä suuremman auton ja päädyin vajaan neljänkympin dieseliin seuraavista syistä:
1. Tilantarve, tavaratiloiltaan tarpeeksi suurta farmaria oli saatavilla hintaluokassaan käytännössä vain bensana tai dieselinä. Ei siis sopivaa hybridiä.
2. Teho & kulutus, dieselmalli tulee omilla ajoilla nykyisellä verokäytännöllä selkeästi vastaavaa bensalaitetta edullisemmaksi. Diesel vääntää paremmin ja tehoa on enemmän.
3. Paljon ajoa, oma auto. Tarkoitus ajaa viidestä kymmeneen vuotta tällä mikäli kestää. Vaihtoarvosta ei siis niin väliä, joka tapauksessa auton vaihtaminen on kallista. Ajokin arvo tuskin on kovin merkittävä enää vaihdon tullessa ajankohtaiseksi, oli käyttövoima mikä hyvänsä.
Mitähän hassua peliä sitä lähtis ettimään talveks. Ei oikeen oo enää tarvetta dieselille, niin saa tästä väyrysestä hankkiutua eroon.
Jotain tyylikästä bensakiesiä tilalle. Kilometrejä tulee alle 10 tkm niin kulutus ei ole se oleellisen valintakriteeri. Sais olla semmonen auto, että sinne tarvittaessa mahtuu 4 ihmistä kyytiin ja tavaratilaan mahtuu muutakin kuin kauppakassi, eli farmari tai hatchback varmaan. Ei kuitenkaan mikään samankokoinen väyrynen tai v70 tarvitse olla.
Varusteet sais olla jotain muuta ku kynnysmatot ja mukiteline ja tehoa sen verran, että voi tarvittaessa mennä ohi jostakin (> 140 heppaa, vähän riippuen auton koosta). Vetotapa ei niin justiinsa, taka- tai neliveto ois tietysti talveks hauskempi. Omituinen kun olen niin kattelin jossain kohtaa myös etuvetosista saabia mersun tilalle.
Budjetti jossain 2000 ja 5000 euron välillä. Ranskalaiset saa grilliltä yms.
9-5 Saab on erittäin hyvä ajaa. Etanolipäivitys kannattaa olla. Janoinenhan tuo on ja muut maksut korkeahkot. NG 9-3 oli mielestäni laiska kiiltävä lelu.
- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 11s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen
Eli nyt katsonut noita suht uusia Ford Fiestoja (1.0l turbokone) ja Huyndai i20 (1.0l turbokone ja uusi korimalli) ja tänää kävin paria koeajamassa. Saa vähä osviittaa minkälaisia pelejä ovat. Huyndai nyt oli aika paljon yli budjetin, mutta noita vastaavia löytää sinne lähemmäksi 10000€. Näitä siis kävin kokeilee:
Huyndai i20 näyttää omaan silmään ulkoa paremmalta. Sisältä tuntui isommalta, tilavammalta, laadukkaammalta ja kun astui sisään, niin tuli suoraa sellainen fiilis, että on panostettu enemmän sisustukseen. Lähes kaikki herkut löytyi ja mukava oli ajella. Sen verran täytyy mainita, että kylmäkäynti paikallaa tuntui hieman "resonoivan" ja moottori pitää hieman enemmän ääntä kuin Fiesta.
Ford Fiesta ei ole niin hieno ulkoa ja tuntui Huyndaihin verrattuna heti pienemmältä ja sisustus hieman sekavammalta, mutta ihan tyylikäs sekin. Motarilla tuntui, että ratti hieman tärisi, tai ei ollut ihan niin vakaa ajaa kuin Huyndai (toki en päässyt Huyndaita motarilla testaa). Samat lisävarusteet taisi olla.
Toisinsanoen Huyndai tuntui paremmalta, mutta Fiestan saisi suhteessa halvemmalla.
Tätä sitä kuulee. Noita Huyndai i20 turbovehkeitä on todella vähän myynnissä, kun taas Fiestoja löytää aika paljon. Tietää kumpi menee paremmin kaupaksi
Tätä sitä kuulee. Noita Huyndai i20 turbovehkeitä on todella vähän myynnissä, kun taas Fiestoja löytää aika paljon. Tietää kumpi menee paremmin kaupaksi
Ei tuo motarilla ole paras mahdollinen auto, mutta maantiellä ok ja taajamassa todella kiva. Jopa sillä nuhaisella 1.2l vaparilla, joka omasta mielestä vääntää alhaalta paljon paremmin kuin tuo 1.0 turbo.
Ei tuo motarilla ole paras mahdollinen auto, mutta maantiellä ok ja taajamassa todella kiva. Jopa sillä nuhaisella 1.2l vaparilla, joka omasta mielestä vääntää alhaalta paljon paremmin kuin tuo 1.0 turbo.
- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 11s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen
Eli nyt katsonut noita suht uusia Ford Fiestoja (1.0l turbokone) ja Huyndai i20 (1.0l turbokone ja uusi korimalli) ja tänää kävin paria koeajamassa. Saa vähä osviittaa minkälaisia pelejä ovat. Huyndai nyt oli aika paljon yli budjetin, mutta noita vastaavia löytää sinne lähemmäksi 10000€. Näitä siis kävin kokeilee:
Huyndai i20 näyttää omaan silmään ulkoa paremmalta. Sisältä tuntui isommalta, tilavammalta, laadukkaammalta ja kun astui sisään, niin tuli suoraa sellainen fiilis, että on panostettu enemmän sisustukseen. Lähes kaikki herkut löytyi ja mukava oli ajella. Sen verran täytyy mainita, että kylmäkäynti paikallaa tuntui hieman "resonoivan" ja moottori pitää hieman enemmän ääntä kuin Fiesta.
Ford Fiesta ei ole niin hieno ulkoa ja tuntui Huyndaihin verrattuna heti pienemmältä ja sisustus hieman sekavammalta, mutta ihan tyylikäs sekin. Motarilla tuntui, että ratti hieman tärisi, tai ei ollut ihan niin vakaa ajaa kuin Huyndai (toki en päässyt Huyndaita motarilla testaa). Samat lisävarusteet taisi olla.
Toisinsanoen Huyndai tuntui paremmalta, mutta Fiestan saisi suhteessa halvemmalla.
Ford Fiestasta pitäisi valita se uusin korimalli, niin sitten vasta olisi vastaava kuin tuo Hyundai i20. Tuota vanhempaa Fiestaa en ole ajanut, niin en osaa sanoa siitä oikeastaan yhtään mitään. Uuden erottaa ainakin erilaisista takavaloista ja sisusta on kanssa erilainen. Keulassa on vain vähän eroa.
Jaaha
Apua kaipaan
Rva Donx tarvii uudemman kulkuneuvon.
Työmatka nousee 130 km /päivä mittaiseksi
Ja joutuu käyttämään kaupunkialueella joitain kilometriä omaa autoaan työ ajossa.
Olisko Auris, Prius tai hybrid Yaris käytettynä soiva peli ?
Vajaa 15000 € rahoitus budjetti.
Joku uus pikku Kia vois olla sopiva myös
On kaasutankkaus mahdollista myös.
Siis K-Astraako tarkoitat? Siitä on kokemusta 1.4 150hv turbo farkusta.
Hyvä ajaa, vei manuaalina sellaisen 6-6,2l/100km, innovationissa jo hyvät varusteet. Itse suosittelisin erityisesti AGR-penkkejä, ovat todella hyvät istuimet.
Ennen 2018 syksyä valmistetuissa esiintyy tyyppivikana oikean ledimatriisivalon hajoamista, oma meni takuuseen. Jos ei menisi takuuseen/virhevastuuseen, niin uusi umpio saattaa maksaa tonninkin.
- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 11s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen
Eli nyt katsonut noita suht uusia Ford Fiestoja (1.0l turbokone) ja Huyndai i20 (1.0l turbokone ja uusi korimalli) ja tänää kävin paria koeajamassa. Saa vähä osviittaa minkälaisia pelejä ovat. Huyndai nyt oli aika paljon yli budjetin, mutta noita vastaavia löytää sinne lähemmäksi 10000€. Näitä siis kävin kokeilee:
Huyndai i20 näyttää omaan silmään ulkoa paremmalta. Sisältä tuntui isommalta, tilavammalta, laadukkaammalta ja kun astui sisään, niin tuli suoraa sellainen fiilis, että on panostettu enemmän sisustukseen. Lähes kaikki herkut löytyi ja mukava oli ajella. Sen verran täytyy mainita, että kylmäkäynti paikallaa tuntui hieman "resonoivan" ja moottori pitää hieman enemmän ääntä kuin Fiesta.
Ford Fiesta ei ole niin hieno ulkoa ja tuntui Huyndaihin verrattuna heti pienemmältä ja sisustus hieman sekavammalta, mutta ihan tyylikäs sekin. Motarilla tuntui, että ratti hieman tärisi, tai ei ollut ihan niin vakaa ajaa kuin Huyndai (toki en päässyt Huyndaita motarilla testaa). Samat lisävarusteet taisi olla.
Toisinsanoen Huyndai tuntui paremmalta, mutta Fiestan saisi suhteessa halvemmalla.
Hyundai i20 on uudempi malli ja siinä on pitempi akseliväli, mikä tuo lisätilaa sisälle ja tekee siitä vakaamman ajaa. Fiestasta on tullut uudempi korimalli myöhemmin, mutta jostain syystä päättivät pitää akselivälin ennallaan. Kuulostaa kyllä, että Fiestassa oli jotain vikaa, koska ei ratin pitäisi täristää motarilla.
Mulla on 150hp 1.4T automaatti farkku vuodelta 2016.
Erittäin mukava ajaa etenkin kesäkeleillä, tosin peruspenkit ei kovin ihmeelliset, suosittelen AGR:iä (itse ostin käytettynä niin ei saanut valita kun muuten oli sopiva auto). AGR:ien kanssa pätevä matka-auto, peruspenkeilläkin muuten, mutta niitä penkkejä ei tosiaan ole siunattu liialla mukavuudella ja säätövaralla, joten edelleen, hanki malli jossa on AGR:t jos vaan mahdollista.
Talvella meinaa yliaktiivinen luistonestojärjestelmä tappaa menohalut kun ei anna just yhtään renkaan sutia ja auton liirtää edes hallitusti, mutta vastapanona toki pitää auton tiellä ja vauhdit maltillisena. Pöperölumessa ajaessa auto tuntuu jopa epävakaalta koska se jatkuvasti korjaa suuntaa ja vähentää vetoa koska pöperössä nyt aina rengas sutii. Jos löytää itsensä oikein vittumaisesta paikasta talvella niin luistonesto pitää nypätä napista pois jotta pääsee ollenkaan eteenpäin... Kesällä ei pelästy vauhdikkaampaakaan menoa, ja auto on hyvin eleetön sekä mukava ajettava, ei kiiku turhaan mutkissa ja alusta pelaa oikein kivasti muutenkin.
Äänieristys on luokan normaalia tasoa, eli ei nyt ihan hirveän ihmeellinen. Itse vedin lisäeristeet kontin lattiaan rengasmelua hiljentämään, johon se auttoikin aika hyvin. Nastarenkaista nimittäin kuului aikamoinen humina etenkin motarinopeuksissa, mutta ei enää.
Mun ajoprofiililla bensaa menee kesällä ~6,5-7 l/100 km talvella jotain 7,5-8 l/100 km, ajot pääosin taajamaa ja motaria. Kesälomilla kun tulee enemmän ajettua maantiepätkää niin kulutus on jossain 6-6,5 l/100 km, kasikympin maantietä menee varmaan alle kutosella mutta ei ole tullut tankkaamalla tarkistettua pelkän maantievedon jälkeen. Talvella taas jos tulee paljon kaupunkipyöritystä kylmällä koneella ja vaihteistolla niin ysin lukemat voi olla lähellä.
Australiassa ei lumesta oikeastaan tarvitse huolehtia ei ainakaan täällä pohjoisosissa
Samaan hintaa saa kia cerato tai hyundai i30/elantran 2l moottorilla. Corolla maksaa muutaman tonnin enemmän mutta niissä on toi cvt-laatikko ja mazda 3 jo huomattavasti enemmän uutena.
Taas viikon verran jahkailtu auton hankkimisen kanssa ja tuntuu siltä, että mitä kauemmin miettii niin sitä kauemmaksi mopo karkaa käsistä. Olisi pitänyt vaan mennä hakemaan se litran Hyundai i20 eikä edes katsella muita vaihtoehtoja.
Mitäs mieltä täällä ollaan Mazda 3 MPS:stä tai Mazdoista ylipäätään?
Jos koppimopolla ajelu käy, niin miksei samalla Aygo? Muuten säästäisin hermoja ja Auris olisi varmaan hieman mukavampi jos tuollaiset työmatkat. Sitten jos ja kun ei kilsat mittarissa pelota niin joku diesel ehkä voisi tulla kysymykseen. Mutta itse en missään punto kokoluokan autossa istuisi tuollaista matkaa päivittäin.
Jos koppimopolla ajelu käy, niin miksei samalla Aygo? Muuten säästäisin hermoja ja Auris olisi varmaan hieman mukavampi jos tuollaiset työmatkat. Sitten jos ja kun ei kilsat mittarissa pelota niin joku diesel ehkä voisi tulla kysymykseen. Mutta itse en missään punto kokoluokan autossa istuisi tuollaista matkaa päivittäin.
Tulee rouvalle
Hän on rullannut vuosien varrella 2002 Yariksella 100000km. Edullinen on ollut
Oma valinta siis.
Kia vaihtuis sitten 3 vuoden päästä taas uuteen...
Pari kk sitten ostettu vm18 TDI ajettu 23tkm Superppi lähdössä toistamiseen takuuhuoltoon. Viimeksi vaihteisto ja nyt ilmeisesti keyless entry. Hieman alkaa huolestuttaa tämän pitäminen takuuajan umpeutumisen jälkeen. Mielipiteitä, kannattaisiko suosiolla alkaa etsiä muita vaihtoehtoja, vai tuleeko vaihtaessa sen verran turpaan että sillä rahalla jo korjailisikin?
Kriteerit autolle:
Suuri tavaratila, pitää mahtua lastenvaunut ja 25kg koira samalla kertaa.
Hyvät takatilat, eteen pitäisi mahtua istumaan telakasta huolimatta.
Ajettu alle 50tkm
Luotettava
Uudehko
Alle 40kE
Ajoa suunnilleen 30tkm vuosi, enimmäkseen maantietä ja ruuhka-ajoa pk-seudun kehä- ja ulosmenoteillä. Kotona ei mahdollisuutta ladata akkuja.
Superbiin olen ollut muuten todella tyytyväinen, mutta luotettavuuden suhteen on tainnut osua jonkinlainen maanantaikappale.