Mikä auto minulle?

2 lasta ja helvetisti rojua, kuten ne kuuluisat vankkurin kokoiset rattaat. Mahduttiin Focukseenkin, mutta on se selvästi ahtaampi. Tilantarve tosin vähenee muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse roudata vaunuja mukana. DSGstä en tykkää itsekään, vaikka olen totutellut siihen jo useamman vuoden. Focuksen perinteinen mehumaija vaan maksaa aika paljon enemmän kuin dsg, koska kuluttaa reilummin.

Focuksessa on 5v takuu vakiona, josta 2v tehdastakuu ja 3v Fordin oma mikälie. Luin Ford foorumilta, ettei tuo lisätakuu korvaa oikeastaan mitään, kuten kesken kaiken katkenneita hihoja tai mitään muutakaan jossa voidaan vedota kulumaan.
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen kahden vaiheilla. Joko uusi Focus tai Passat. Passatista on tulossa juuri facelift ja viimeisiä nykymallin autoja saa aika kohtuulliseen hintaan. Esim ajamaton Passat Highline automaatilla 35k. Toi Focus sopivasti varusteltuna maksaa saman verran.

Passat on isompi ja ainakin olevinaan pikkasen laadukkaampi, mutta malli on vuodelta 2014 ja sen hinta todennäköisesti laskee aika reilusti faceliftin tulon jälkeen. Focus on samaan rahaan paremmin varusteltu, siinä on kaikki nykyaikaiset turvallisuusteknologiat, malli on tullut myyntiin viime vuoden puolessa välissä, joten voi pitää hintansa paremmin, mutta on jonkun verran pienempi tiloiltaan. Autoa on tarkoitus pitää 5-6 vuotta.

Yllättävän vaikeaa tää auton valinta.
et ole mondeota katsellut, tulee passatin kokoluokkaan ja ei niitäkään ole pöllömmöksi ajettaviksi haukuttu
 
Mondeossa on niin pieni kontti, etten ole ottanut harkintaan. Nykyinen mallikin on julkaistu 2012, joten alkaa olla aika vanha.
 
Mites peugotin uusi 508 sw? Moottorit on uusittu ja tuskin on enää samaa pasketta kuin 156 THP oli. Hinta pomppaa 8 lovisella automaatilla, mutta joku vähän ajettu käytetty voi aina löytyä.

edit: Liian uusi malli eli ei löydy käytettynä ja taitaa olla liian kallis.
 
Viimeksi muokattu:
2 lasta ja helvetisti rojua, kuten ne kuuluisat vankkurin kokoiset rattaat. Mahduttiin Focukseenkin, mutta on se selvästi ahtaampi. Tilantarve tosin vähenee muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse roudata vaunuja mukana. DSGstä en tykkää itsekään, vaikka olen totutellut siihen jo useamman vuoden. Focuksen perinteinen mehumaija vaan maksaa aika paljon enemmän kuin dsg, koska kuluttaa reilummin.
Mä en mikään Opel-fani ole, mutta saattaisin silti käydä katsomassa Insignian. 200hv bensaturbon hyvillä varusteilla saa aika sopivasti alle 40 tonnin. Nykyään noissa on 3v tehdastakuukin. Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo Start /Stop 147kW AT6 - Rahoituskorko 0.99% (+kulut) Farmari 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto

1.5 oli vähän tuhnun oloinen tuon kokoiseen autoon, mutta luulisi tuon 200 heppaisen olevan jo ok.
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.

Auton vaihto etene hiljalleen. Nyt kiikarissa diesel RS Octavia -15 farkkuna ja etuvetona. Farkkuun päätyminen johtuu ihan HB vaihtoautojen puutteesta. Nelivedon puuttuminen tulee ihan budjetista. RS lähinnä paremmasta sisustasta sekä varustelusta ja lievästi tehokkaammasta koneesta.

Mitä tuollaisen 150tkm ajetusta on hyvä tarkistaa? Miten tuohon huollot menee?
Tarkoitus ajella seuraavat 3-5v ja vaihtaa viimeistään alle 300tkm kohdalla.

Auton vaihdossa pitäisi ajella ihan erilaisilla autoilla (kokoluokka, moottoriteho, varusteet), jotta päätös helpottuu. Itselle sen teki laina fiesta (-15) 1.0 koneella ja ilman vakkaria. Ei tule liian lyhyttä akseliväliä, ei litran (100hp) konetta ja ei ainakaan ilman vakkaria :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Mondeossa on niin pieni kontti, etten ole ottanut harkintaan. Nykyinen mallikin on julkaistu 2012, joten alkaa olla aika vanha.
Kuulosti niin oudolta väitteeltä Mondeon pieni kontti vs. uusi Focus, että piti ihan tarkistaa. Mondeossa on aikoinaan ollut todella reilu kontti. Kai puhut farmareista, kun kerran vankkurit löytyy?

TM:sta löytyi uusimmat farkut mittoineen. Tilavuudet on mitattu standardikokoisilla 10 l laatikoilla.

Uusi Focus Wagon/Mondeo Wagon:
Tilavuus 420 l/440 l
Pituus 104 cm/113 cm
Suurin leveys 134 cm/122 cm
Pyöräkot.väli 114 cm/102 cm
Korkeus kattoon 71 cm/71 cm
Korkeus verhoon 45 cm/47 cm

Ilmeisesti tarkoitat pienuudella nykyisen Mondeon tavaratilan kapeutta, koska Focus taas häviää litroissa, pituudessa sekä korkeudessa verhon alla.

Screenshot_20190620-115005.png Screenshot_20190620-120112.png
 
Outoa. Täällä ja monessa muussakin paikassa mainitaan 608 litraa:

Tavaratilaa on nyt 608 litraa tai takapenkki alas käännettynä ja kattoon asti lastattuna 1653 litraa. Nämä ovat C-kokoluokan huippulukemia ja onnistuneen muotoilun vuoksi myös hyvin hyödynnettävissä olevia.

Koeajon perusteella toi 420 ei voi pitää paikkaansa. Edellisen sukupolven Focuksessa oli 40 litran kontti.
 
Kuulosti niin oudolta väitteeltä Mondeon pieni kontti vs. uusi Focus, että piti ihan tarkistaa. Mondeossa on aikoinaan ollut todella reilu kontti. Kai puhut farmareista, kun kerran vankkurit löytyy?
Uutta Mondeota ei saa bensaa polttavana kuin hybridinä ja siinä akku lohkaisee todella merkittävän osan tavaratilasta kuten tämän jutun kuvista voi päätellä Koeajo: monikäytön mestari – Ford Mondeo Wagon Hybrid

Uudessa Focusissa on iso kontti tosin osa siitä on piiloteltu välipohjan alle turhan päiten.
 
se ed korimallin mondeon tavaratila ainakin oli iso, tais olla luokkansa suurimpia. Ovatko sitten menneet pienentämään sitä viisauksissaan
 
Outoa. Täällä ja monessa muussakin paikassa mainitaan 608 litraa:

Ero tulee siitä, että TM mittaa tilavuuden 10L mittakappaleilla, kun taas autovalmistajat ilmoittavat lukeman joka on koko ilmatilavuus kontin alueelta (välipohjan alapuolinen alue mukaanluettuna). Eli toinen ilmoittaa teoreettisen maksimin ja toinen sellaisen arvon joka on saavutettavissa käytännön elämässä tunkemalla kamaa auton perään. Vähän sama kuin kulutuslukemat tehdas vs. koeajo...
 
Ero tulee siitä, että TM mittaa tilavuuden 10L mittakappaleilla, kun taas autovalmistajat ilmoittavat lukeman joka on koko ilmatilavuus kontin alueelta (välipohjan alapuolinen alue mukaanluettuna). Eli toinen ilmoittaa teoreettisen maksimin ja toinen sellaisen arvon joka on saavutettavissa käytännön elämässä tunkemalla kamaa auton perään. Vähän sama kuin kulutuslukemat tehdas vs. koeajo...
Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
 
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla
 
Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
Juu, kanisterit/kylmälaukut eivät tosiaan vie tilaa reunasta reunaan, jolloin nyssäköillä ja muilla pehmeillä voi hyödyntää koko leveyden/ilmatilan.

Minulle tuli standardilaatikoissa kertaluokan virhe. TM asettelee 10 l laatikoita eri suuntiin siten, että niitä mahtuu mahdollisimman monta. VDA-normissa taas käytetään yhden litran laatikoita, 5x10x20 cm, eli niitä mahtuu puolen tuhatta kpl. Tuossa on mun mielestä vähän kököt mitat, koska pahimmillaan voi jäädä peräti 4,9 cm tyhjää per sivu vaikka miten asettelisi.

Mittalaatikoilla vähän riippuu miten sattuu särmien mitat sopimaan. Vaikka särmien mitat olisivat olleet Mondeota suosivia, niin silti Mondeossa oli 9 cm pidempi tavaratila (helpottaa hyökkäysvaunujen kanssa) ja 2 cm enemmän korkeutta verhon alla. Focus sitten 12 leveämpi. Tosin hyvin huomautit, että uutena ei enää saa bensaa kuin akulla, jolloin korkeudesta menetetään luokkaa 10 cm, eli noin 100 l. Siinä kohtaa minäkin liityn kuoroon, että onpas pieni kontti uudessa bensa-Mondeossa.

Tuli mieleen tuosta Focuksen 608 litrasta, että onkohan tavaratilan litroissa alettu jossain vaiheessa mittaamaan "luovemmin" vrt. kulutushuijaukset? En käsitä, miten tuosta katoaa 188 l, kun TM sovittelee laatikoitaan. Ennen ero on ollut vain muutamia kymmeniä litroja.

Lasketaanpa karkeasti, eli leveyksien keskiarvo * pituus alareunaan * korkeus verhoon (dm):
Focus Wagon (11,4 + 13,4) / 2 * 10,4 * 4,5 = 580,3 l

Tämä paljasti, että eihän tuosta mitenkään voi saada 608 litraa, koska selkänojan kaltevuus syö jo parisenkymmentä litraa. Lisäksi Mondeossa on suurempi peräylitys, joten siinä on sitä leveintä aluetta enemmän kuin Focuksessa.

Entäs Mondeo wagon (ei hybrid):
(10,2 + 12,2) / 2 * 11,3 * 4,7 = 594,8 l

Tästähän tuli 14,5 l suurempi kuin Focus.

Focus ilmoitettu/äsken laskettu:
608 l/580 l = -28 l

Mondeo:
488-525 l/595 l = +70...107 l

Niin se mittaaminen on muuttunut vaikka on sama valmistaja kyseessä. Lieköhän Octavian/VAG:n paineessa muutettu mittausmenetelmiä?

Löysin myös tälläisen viestin toiselta foorumilta, eli liitteenä se.

Screenshot_20190620-134958.png
 
Älyttömän hieno paketti tuo uusi Peugeot 508 ja hyvä ajaa, sporttisen tunnokas ohjattava. Ei tosin mikään kovin tilava auto, mutta design 5/5. En ole ikinä ennen edes harkinnut ranskista, mutta nyt alkoi jo kyteä ajatus elämäni ensimmäisestä uudesta autosta :love: Oispa rahnaa...
 
Pitää varmaan koeajaa toi pösökin, kun noi takakonttilitrat ovat näköjään keinotekoisia.
 
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla

TM käytti aikanaan tuota, tosin silloin oli kyse kaljakoreista :)
Nykyään olisi tuo olutpakkausten määrä aika hyvä tyyliin, TM testaa matkalla Tallinnaan uuden Farmari Merkin...:D
 
TM käytti aikanaan tuota, tosin silloin oli kyse kaljakoreista :)
Nykyään olisi tuo olutpakkausten määrä aika hyvä tyyliin, TM testaa matkalla Tallinnaan uuden Farmari Merkin...:D

Voisivat ajaa suorilta Latvian rajalle niin tulisi testattua auton mukavuuskin pikkuisen huonommilla teillä.
 
Ehdotuksia järkevään autoon noin 5000-7000e haarukassa? Olisi tarkoitus ajella noin kolmisen vuotta suhteellisen huolettomasti, enemmän pitkän matkan ajokki.
 
Helppo vastaus lienee kakkoskopan Focus. Viidellä tonnilla saa liikkeestä runsaan 100k ajetun jossa on cruiset ja automaatti-ilmastoinnit, kun vähän jaksaa odottaa sopivaa. Yksityiseltä vähän halvemmalla.
 
En tiedä mitä haet takaa koska vähintään yhtä hyvässä hapessa ne Latviaan suuntaan vievät pääväylät on kuin vastaavat taipaleet Suomessa.

Jos Suomessa suorittaa saman kokeen, joutuu ostamaan kalliin bensan lisäksi autollisen kallista juotavaa.
 
En tiedä mitä haet takaa koska vähintään yhtä hyvässä hapessa ne Latviaan suuntaan vievät pääväylät on kuin vastaavat taipaleet Suomessa.

Omien muistikuvien mukaan tieverkko huononi sitä mukaa kun etelään päin ajeli. Voipi toki olla että ovat rempanneet siellä rajan lähelläkin jo tiet kuntoon.
 
Auton vaihto etene hiljalleen. Nyt kiikarissa diesel RS Octavia -15 farkkuna ja etuvetona. Farkkuun päätyminen johtuu ihan HB vaihtoautojen puutteesta. Nelivedon puuttuminen tulee ihan budjetista. RS lähinnä paremmasta sisustasta sekä varustelusta ja lievästi tehokkaammasta koneesta.

Mitä tuollaisen 150tkm ajetusta on hyvä tarkistaa? Miten tuohon huollot menee?
Tarkoitus ajella seuraavat 3-5v ja vaihtaa viimeistään alle 300tkm kohdalla.

Auton vaihdossa pitäisi ajella ihan erilaisilla autoilla (kokoluokka, moottoriteho, varusteet), jotta päätös helpottuu. Itselle sen teki laina fiesta (-15) 1.0 koneella ja ilman vakkaria. Ei tule liian lyhyttä akseliväliä, ei litran (100hp) konetta ja ei ainakaan ilman vakkaria :facepalm:

Täältä saa aika hyvin osviittaa Octavian huolloista: Huoltohinnasto - ŠKODA Octavia | RS-Huolto

Hihnan vaihtoväli on siis virallisesti 210tkm/6v mutta tuollainen 150tkm ajettu 4-5v vanha alkaa olla jo vähän siinä hilkulla että yrittäisin esim. tinkaista myyjäliikkeeltä (olettaen että liikkeestä ostat) vaihdon ennen kauppoja. Muutoin varmaan tärkeintä vaan että huollot tehty ajallaan ja etenkin DSG-öljyt vaihdettu sen ~60tkm välein.

RS:ssä on kyllä hyvä varustelu, esim. adaptiivinen vakkari vakiona. Sulla tulee ilmeisesti kilometrejä sen verran, että diesel kannattaa? Bensakoneinen kun olisi kulkupuolen osalta hauskempi. :) Itselläni ollut pari vuotta bensa RS ja ei ole juuri pahaa sanottavaa, kulutuskin matka-ajossa etenkin ~80km/h vauhdeilla maltillinen. Liftback-mallissakin on toistaiseksi tila riittänyt, mutta farkku toisi toki takakonttiin vielä enemmän pelivaraa reissuille.

edit: Tietysti aina kuskista kiinni kaipaako lisävarustelistalta esim. parempaa äänentoistoa (Canton), navia, sähköistä kuskinpenkkiä muistilla jne. Mutta varsin kattava tuo RS on jo sellaisenaan.
 
Täältä saa aika hyvin osviittaa Octavian huolloista: Huoltohinnasto - ŠKODA Octavia | RS-Huolto

Hihnan vaihtoväli on siis virallisesti 210tkm/6v mutta tuollainen 150tkm ajettu 4-5v vanha alkaa olla jo vähän siinä hilkulla että yrittäisin esim. tinkaista myyjäliikkeeltä (olettaen että liikkeestä ostat) vaihdon ennen kauppoja. Muutoin varmaan tärkeintä vaan että huollot tehty ajallaan ja etenkin DSG-öljyt vaihdettu sen ~60tkm välein.

RS:ssä on kyllä hyvä varustelu, esim. adaptiivinen vakkari vakiona. Sulla tulee ilmeisesti kilometrejä sen verran, että diesel kannattaa? Bensakoneinen kun olisi kulkupuolen osalta hauskempi. :) Itselläni ollut pari vuotta bensa RS ja ei ole juuri pahaa sanottavaa, kulutuskin matka-ajossa etenkin ~80km/h vauhdeilla maltillinen. Liftback-mallissakin on toistaiseksi tila riittänyt, mutta farkku toisi toki takakonttiin vielä enemmän pelivaraa reissuille.

edit: Tietysti aina kuskista kiinni kaipaako lisävarustelistalta esim. parempaa äänentoistoa (Canton), navia, sähköistä kuskinpenkkiä muistilla jne. Mutta varsin kattava tuo RS on jo sellaisenaan.

Hihnan vaihtoväli tuleekin aika pian vastaan ja voisi olla yksi tinkausperuste/saada mukaan kauppaan. Hyvä pointti tuo DSG-öljyt ja niiden vaihtoväli. Sen kanssa jos joutuu remonttiin, niin menee kolmasosa auton hinnasta :btooth:

30tkm/v taitaa tulla tällä hetkellä kilometrejä ja sen puolesta kallistunut dieseliin. Itsellä on tällä hetkellä vanhempi bensa RS HB lastulla, joten tiedän kyllä sen osalta mitä kulkupuolelta voisi odottaa. Mutta eiköhän dieselinäkin liiku. Juuri varusteiden ja siistimmän sisustan takia katsellut RS versiota (hirvein ikinä ruskeat penkit ja jalopuu sisusta, VW). RS vakio versiossakin alkaa olla jo kaikki tarvittava varustus ja samalla kulkupuoli kunnossa. Farkku lähinnä saatavuuden takia, HB versiota ei tahdo olla käytettynä markkinoilla. Käytettyä kun etsii, ei kaikkea voi valitettavasti saada. Mitä koukun asennus mahtaa kustantaa? :)
 
Hihnan vaihtoväli tuleekin aika pian vastaan ja voisi olla yksi tinkausperuste/saada mukaan kauppaan. Hyvä pointti tuo DSG-öljyt ja niiden vaihtoväli. Sen kanssa jos joutuu remonttiin, niin menee kolmasosa auton hinnasta :btooth:

30tkm/v taitaa tulla tällä hetkellä kilometrejä ja sen puolesta kallistunut dieseliin. Itsellä on tällä hetkellä vanhempi bensa RS HB lastulla, joten tiedän kyllä sen osalta mitä kulkupuolelta voisi odottaa. Mutta eiköhän dieselinäkin liiku. Juuri varusteiden ja siistimmän sisustan takia katsellut RS versiota (hirvein ikinä ruskeat penkit ja jalopuu sisusta, VW). RS vakio versiossakin alkaa olla jo kaikki tarvittava varustus ja samalla kulkupuoli kunnossa. Farkku lähinnä saatavuuden takia, HB versiota ei tahdo olla käytettynä markkinoilla. Käytettyä kun etsii, ei kaikkea voi valitettavasti saada. Mitä koukun asennus mahtaa kustantaa? :)

Näinhän se menee. Itsellä myöskin yhtenä vaihtoehtona seuraavaksi farkku RS (eniten kiinnostaisi facelift) tai sitten L&K Octavia/Superb. Pitäisi vaan käydä katsomassa miltä nuo L&K:n penkit näyttää livenä, muutoinhan niissä(kin) on varustus kunnossa. Superb toki jo aika laiva kooltaan. Omaan autoon on asennettu irrotettava koukku jälkikäteen, mutta en osaa hinnasta sanoa. Eiköhän tuohon dieseliinkin saa softattua lisää tehoa tarvittaessa, konehan siinä taitaa olla perus 2.0 tdi eli RS:ssä sama kone kuin perus dieselissä.
 
Alkaa taloudellinen tilanne olla vähän paremmalla mallilla niin auton päivitys alkaisi pikku hiljaa olla ajankohtainen.

- Budjetti n. 8000-10 000, hieman voin joustaa hyvästä syystä. Vaihtoehtoisesti myös joku kuukausimaksullinen vaihtoehto n. 200e/kk hintaluokassa voisi olla toinen mahdollisuus, mutta ei taida löytyä isompia autoja noin halvalla?

- peräkoukku ja tilaa isommalle koiralle, eli farmari tai SUV

- mielellään neliveto EDIT: bensa ja automaatti
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä alkaa pikkuhiljaa olemaan tarvetta siirtyä nykyisistä 500e "one more year" romuista autoon, josta ei tarvitsisi stressata että käynnistyykö vai ei.
Olen katsellut budjetiksi jotain 10-15k pintaan ja lähinnä tarvetta on pienelle hatchback kaupunkiautolle, jolla suurin osa kilometreistä tulee ihan työmatkoista kaupungin sisällä.
Malleja mitä nyt on tullut vastaan niin ollut Kia Rio, Ford Fiesta esimerkiksi.
Tarkoitus on ostaa joko pakasta uusi tai sitten vuoden pari vanha.
Paljon olen yrittänyt ettiä vertailuja, että mikä tuohon hinta/koko luokkaan olisi sitten se paras auto, jolla olisi tarkoitus vetää huoletta vaikka sitten vuosikymmen.
Nuo fordit ovat muutaman tonnin tyyriimpiä, mitä nuo Riot, mutta onko jotain muita merkkejä mitä kannattaisi katsella tuohon luokkaan, tai mikä näistä pikkuräppänöistä nyt olisi sitten selkeästi se paras valinta?
 
Itsellä alkaa pikkuhiljaa olemaan tarvetta siirtyä nykyisistä 500e "one more year" romuista autoon, josta ei tarvitsisi stressata että käynnistyykö vai ei.
Olen katsellut budjetiksi jotain 10-15k pintaan ja lähinnä tarvetta on pienelle hatchback kaupunkiautolle, jolla suurin osa kilometreistä tulee ihan työmatkoista kaupungin sisällä.
Malleja mitä nyt on tullut vastaan niin ollut Kia Rio, Ford Fiesta esimerkiksi.
Tarkoitus on ostaa joko pakasta uusi tai sitten vuoden pari vanha.
Paljon olen yrittänyt ettiä vertailuja, että mikä tuohon hinta/koko luokkaan olisi sitten se paras auto, jolla olisi tarkoitus vetää huoletta vaikka sitten vuosikymmen.
Nuo fordit ovat muutaman tonnin tyyriimpiä, mitä nuo Riot, mutta onko jotain muita merkkejä mitä kannattaisi katsella tuohon luokkaan, tai mikä näistä pikkuräppänöistä nyt olisi sitten selkeästi se paras valinta?
Itse tuli valittua Ford Fiesta 100hv A6 6/2018. Mutta 2018 mallisista on hyviä myös VW Polo ja Seat Ibiza. Ford Fiesta vaihtoautot - Nettiauto

Tuota Kia Rioa en ole tainnut koeajaa ollenkaan. Mutta Kia Stonic oli ihan hyvä. Stonic on vaan korkeampi.

Ainakin tuohon Fiestaan saa halvan rahoituksen, jos sille on käyttöä, mutta autokin pitäisi olla ihan hyvä. Fiesta on uusi malli, kuten on Polo ja Ibiza myös. Riosta en ole varma, mutta sekin taitaa olla uusi malli.
Fiesta-mallisto – alk. 149 €/kk 0 % rahoituskorolla, ei kuluja

Fiesta tuli valittua, koska siinä on perinteinen 6-vaihteinen automaatti. Polossa ja Ibizassa on taas kaksoiskytkin.
 
Alkaa taloudellinen tilanne olla vähän paremmalla mallilla niin auton päivitys alkaisi pikku hiljaa olla ajankohtainen.

- Budjetti n. 8000-10 000, hieman voin joustaa hyvästä syystä. Vaihtoehtoisesti myös joku kuukausimaksullinen vaihtoehto n. 200e/kk hintaluokassa voisi olla toinen mahdollisuus, mutta ei taida löytyä isompia autoja noin halvalla?

- peräkoukku ja tilaa isommalle koiralle, eli farmari tai SUV

- mielellään neliveto EDIT: bensa ja automaatti

Itselleni olen katsellut noin 10 k€:n hintaista kakkosautoa suunnilleen samoilla spekseillä ison pakun kaveriksi, joskin neliveto on minulla ehdoton ja voin tinkiä auton koosta ( koska on paku) sekä vaihteistosta.
Lisäksi ko. kipolla tulisi olla ajettu alle 150 000 km.

Ainoat "järkevät" vaihtoehdot, jotka olen löytänyt ovat olleet Subaru Impreza ja Forester.

Näistä 2.5 turbo Foresteri olisi aika maukas vaihtoehto kakkosautoksi, jolla ajetaan noin 10 tkm vuoteen, jolloin 10-15 l/100 km bensan kulutuksellakaan ei olisi niin väliä.

Itsellä alkaa pikkuhiljaa olemaan tarvetta siirtyä nykyisistä 500e "one more year" romuista autoon, josta ei tarvitsisi stressata että käynnistyykö vai ei.
Olen katsellut budjetiksi jotain 10-15k pintaan ja lähinnä tarvetta on pienelle hatchback kaupunkiautolle, jolla suurin osa kilometreistä tulee ihan työmatkoista kaupungin sisällä.
Malleja mitä nyt on tullut vastaan niin ollut Kia Rio, Ford Fiesta esimerkiksi.
Tarkoitus on ostaa joko pakasta uusi tai sitten vuoden pari vanha.
Paljon olen yrittänyt ettiä vertailuja, että mikä tuohon hinta/koko luokkaan olisi sitten se paras auto, jolla olisi tarkoitus vetää huoletta vaikka sitten vuosikymmen.
Nuo fordit ovat muutaman tonnin tyyriimpiä, mitä nuo Riot, mutta onko jotain muita merkkejä mitä kannattaisi katsella tuohon luokkaan, tai mikä näistä pikkuräppänöistä nyt olisi sitten selkeästi se paras valinta?

Itse ostaisin tuolla budjetilla pari vuotta vanhan ja alle 20 tkm ajetun Fiestan, joskin Opel Corsa samoilla spekseillä voisi myös olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.
 
Uusi Fiesta on aika kova luu noissa pienissä, kävin ennen toisen pelin hommaamista koeajamassa Active, Titanium ja ST-Linen. Kaikki kolme hyviä, oma valinta olisi ollut varmaan Active.

Pieneksi autoksi aika jämäkkä, hyvin varusteltu ja ajomukavuus hyvällä tasolla. Tuo jo mainittu Seat Ibiza oli myös mukava kun oli huollon sijaisautona joku EcoTSI 95 DSG:llä, valkkaisin siitä itse kyllä TGI-mallin.

Toitsun Yaris on aika kallis hankintahinnaltaan, eikä yhtä hyvä ajettavuus ja perusvarustelu kuin Fiestassa, mutta laadukas ja luotettava.
 
Toitsun Yaris on aika kallis hankintahinnaltaan, eikä yhtä hyvä ajettavuus ja perusvarustelu kuin Fiestassa, mutta laadukas ja luotettava.
Toyota Yaris hybridinä voisi olla tosiaan yksi vaihtoehto myös. Ajoin muistaakseni myös 1.5 manuaalin ja oli sekin ihan ok. Yariksessa saattoi olla vähän enemmän rengasmelua nastarenkailla. Ja ajettavuus ei ehkä ollut aivan niin tukeva.
 
Mitä sille Fiestalle oikein tapahtui, kun se oli tilauksessa jo aikaa sitten, ja vielä ajelet niillä vanhoilla:confused:
Fiesta ei oo nyt mun käytössä ollenkaan, kun tartten autoa niin vähän. Sai kumminkin valita auton oman maun mukaan ja vähän reilu vuosi sitten taisi saada 2050€ alennusta auton hinnasta. Tosiaan Polo ja Ibiza voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta niissä tulee sitten se kaksoiskytkin, joka oli kyllä ihan hyvä sekin. Ja manuaalina kaikki olisi vaihteiston puolesta samalla viivalla. Fiestan tarjous sattui olemaan juuri Titanium automaatti, eli ihan sopiva. Itse en oikein tiedä, että paljonko alennusta saa normaalisti. Alkuperäiset 16" talvirenkaat sai tilattua muistaakseni 1090€ suoraan Ford huollosta, niin ne oli 300€ halvemmat. Unohtui kysyä moottorinlämmitinkin sitä kautta, kun se tuli myyjältä.

Ostin vanhan Opelin ja Peugeot ei ole nyt ollenkaan käytössä. Opelilla on mukava kuskata myös koiraa, kun auton kunnolla ei ole mitään väliä. :) Fiestalla ei ole kuskattu eläimiä. Kävin siis koeajamassa nuo vaihtoehdot ja niistä sitten pähkäilin jonkinlaista valintaa. Nyt uutena mallina on tullut skoda scala ja sen koeajoin kanssa tänä kesänä. Ihan hyvä oli. Se ilmeisesti on tehty samalle pohjalevylle, kuin Polo ja Ibiza. Scala alkaen 19 925€ ja ainakin automaatti on turhan kallis, koska ei saa vielä 1.0 moottorin kanssa sitä. Fiesta on ollut käytössä jotain 1v 1kk ja ihan hyvin on toiminut.
 
Fiesta ei oo nyt mun käytössä ollenkaan, kun tartten autoa niin vähän. Sai kumminkin valita auton oman maun mukaan ja vähän reilu vuosi sitten taisi saada 2050€ alennusta auton hinnasta. Tosiaan Polo ja Ibiza voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta niissä tulee sitten se kaksoiskytkin, joka oli kyllä ihan hyvä sekin. Ja manuaalina kaikki olisi vaihteiston puolesta samalla viivalla. Fiestan tarjous sattui olemaan juuri Titanium automaatti, eli ihan sopiva. Itse en oikein tiedä, että paljonko alennusta saa normaalisti. Alkuperäiset 16" talvirenkaat sai tilattua muistaakseni 1090€ suoraan Ford huollosta, niin ne oli 300€ halvemmat. Unohtui kysyä moottorinlämmitinkin sitä kautta, kun se tuli myyjältä.

Ostin vanhan Opelin ja Peugeot ei ole nyt ollenkaan käytössä. Opelilla on mukava kuskata myös koiraa, kun auton kunnolla ei ole mitään väliä. :) Fiestalla ei ole kuskattu eläimiä. Kävin siis koeajamassa nuo vaihtoehdot ja niistä sitten pähkäilin jonkinlaista valintaa. Nyt uutena mallina on tullut skoda scala ja sen koeajoin kanssa tänä kesänä. Ihan hyvä oli. Se ilmeisesti on tehty samalle pohjalevylle, kuin Polo ja Ibiza. Scala alkaen 19 925€ ja ainakin automaatti on turhan kallis, koska ei saa vielä 1.0 moottorin kanssa sitä. Fiesta on ollut käytössä jotain 1v 1kk ja ihan hyvin on toiminut.

Ok, ymmärsin jotenkin että sulle suoraan olis tulossa, ja siksi noita vanhempia ihmettelin. Mutta joo, tämä selvensi :)
 
Osta mitä ostat, mutta älä koske VAG-konserniin.

Ei kannata ostaa autoa ollenkaan kun ne kaikki hajoaa. Mazdoista hajoaa moottorit, GM vehkeistä manuaali laatikot ja VAGeista DSG laatikot. Muistakin merkeistä löytyy yhtä paljon tyyppivikoja ihan googlettelemalla. Hassua VAG vihaa aistittavissa ilman perusteluja :btooth:
 
Ei kannata ostaa autoa ollenkaan kun ne kaikki hajoaa. Mazdoista hajoaa moottorit, GM vehkeistä manuaali laatikot ja VAGeista DSG laatikot. Muistakin merkeistä löytyy yhtä paljon tyyppivikoja ihan googlettelemalla. Hassua VAG vihaa aistittavissa ilman perusteluja :btooth:
Kyllä sille syitä on. Itse nyt katsellut edullista työmatka-autoa pienellä kulutuksella (4-5ke). Yhtä -09 golffia ajelin 1.9tdi myllyllä ja ihan ookoo pelihän se tuohon jurnuttamiseen olisikin ollut. Googletin kuitenkin BXE-koneen tyyppivikoja ja hämmästyin. Googleen 'bxe conrod' niin löytyy mukava määrä puhkaistuja lohkoja. Ei jatkoon.
 
Hassua VAG vihaa aistittavissa ilman perusteluja :btooth:

Voin perustella sen verran että konsernin laatu on romahtanut 15 vuotta sitten eikä ole näyttänyt vieläkään mitään valonpilkahduksia. Pellit ruostuu, moottorit hajoaa, vaihteistot porsii, sisustan materiaalit ämpärimuovista, varaosien hinnat ampuneet kuuhun, tyyppivioista ei oteta vastuuta yms yms.
 
Kyllä sille syitä on. Itse nyt katsellut edullista työmatka-autoa pienellä kulutuksella (4-5ke). Yhtä -09 golffia ajelin 1.9tdi myllyllä ja ihan ookoo pelihän se tuohon jurnuttamiseen olisikin ollut. Googletin kuitenkin BXE-koneen tyyppivikoja ja hämmästyin. Googleen 'bxe conrod' niin löytyy mukava määrä puhkaistuja lohkoja. Ei jatkoon.

Noilla vaateilla ite hain myöskin autoa syksyllä, päädyin mk2.5 focukseen 1.6tdci koneella. Joo on ranskalaisten kone ja omat ongelmansa siinäkin, mutta pitää ainakin vielä koputtaa puuta että on menty 9kk ja yhden suuttimen tiivisteen vaihdolla kohta 20k. Alkaahan tuossa olla laittamista pikkuhiliaa, mutta toisaalta mittarissa on 285k että pitää ite työntää käet konehuoneeseen että on kannattavaa. Ei mitään akuuttia ajoonvaikuttavaa ole muuta tullut ton tiivisteen lisäksi vastaan. (vielä)
 
Noilla vaateilla ite hain myöskin autoa syksyllä, päädyin mk2.5 focukseen 1.6tdci koneella. Joo on ranskalaisten kone ja omat ongelmansa siinäkin, mutta pitää ainakin vielä koputtaa puuta että on menty 9kk ja yhden suuttimen tiivisteen vaihdolla kohta 20k. Alkaahan tuossa olla laittamista pikkuhiliaa, mutta toisaalta mittarissa on 285k että pitää ite työntää käet konehuoneeseen että on kannattavaa. Ei mitään akuuttia ajoonvaikuttavaa ole muuta tullut ton tiivisteen lisäksi vastaan. (vielä)
Kävin mk4 mondeota ajamassa ja se oli isommalla tiellä ihan letkeä ajettava, joten sellainen on nyt ykkösvaihtoehtona. 2.0 automaagilla kiinnostaa eniten vaikka meneekin se kulutus vähän korkeammaksi.
 
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla

TM käytti aikanaan tuota, tosin silloin oli kyse kaljakoreista :)
Nykyään olisi tuo olutpakkausten määrä aika hyvä tyyliin, TM testaa matkalla Tallinnaan uuden Farmari Merkin...:D

Ainakin XC/V70 mk2 Volvon ohjekirjassa vielä opastettiin mitä sinne konttiin kuuluu laittaa.
volvo_kuorma.PNG
 
Ei kannata ostaa autoa ollenkaan kun ne kaikki hajoaa. Mazdoista hajoaa moottorit, GM vehkeistä manuaali laatikot ja VAGeista DSG laatikot. Muistakin merkeistä löytyy yhtä paljon tyyppivikoja ihan googlettelemalla. Hassua VAG vihaa aistittavissa ilman perusteluja :btooth:
Ero onkin siinä, että VAG on vetänyt järjestäen ongelmatilanteessa asiakasta kuivana kakkoseen. Joku merkeistä on tainnut olla vähän parempi, mutta laiha lohtu. Suomen suosituin automerkki Opel kokeili samaa konseptia 90-luvulla, hyvinhän siinä kävi :btooth:
 
Onks täällä leasingautoilijoita? Ois tarkotus laittaa semmosta alle mutta sellanen kysymys että onko hinnoissa ollut samalla tavalla neuvotteluvaraa kuin omaksi (tai velaksi) ostaessa? Onko lisävarusteita esim. saanut neuvoteltua kaupan päälle ym.?

Asiaan liittyen kävin muuten tyyppaamassa fiestaa (ST-line 140hv ja ST) sekä poloa (1.5 DSG EVO 150hv ja GTI). Näiden pohjalta valinta olisi menossa jompaan kumpaan poloon, koska litranen fiesta tuntui aika ponnettomalta ja vaikka molemmissa fiestoissa oli kyllä kiva ajotuntuma niin rengasmelu aika kova verrttuna poloon. Toki fiestoissa oli 17" ja ST:ssä 18" vanteet mutta oli siinä GTI polossakin 17" ja melu oli huomattavasti pienempi. ST:ssä sen verran kaponen rallipenkki ettei tällänen 85 kilonen normaalipituinen ukko siinä kovin mukavasti istu tuntiakaan.

Focus ST-line 1.5 182hv ois viellä ens viikolla kokeiltavana, onko jollain kokemuksia tästä? ST-fiestan kone oli sen verran kiva että odotan tältä jotain sinne päin. Jospa myös melu olisi focuksessa vähän hillitympi.
 
ST:n penkki löystyy kuskiin sopivaksi. Kaveri joka on yli 2m ja oli parhaimmillaan 150kg+ ja hyvin mahtui. Itselläkin varsi ei ole kapein ja silti oikein mukava kippo kunhan antaa penkeille jokusen kilsan venyä.
 
ST:n penkki löystyy kuskiin sopivaksi. Kaveri joka on yli 2m ja oli parhaimmillaan 150kg+ ja hyvin mahtui. Itselläkin varsi ei ole kapein ja silti oikein mukava kippo kunhan antaa penkeille jokusen kilsan venyä.

Okei hyvä tietää :) muuten oli kyllä kaikin puolin siisti auto. Polossa oli kyllä laadukkaamman tuntuiset sisätilat ja digimittaristo myös jees
 
Onks täällä leasingautoilijoita? Ois tarkotus laittaa semmosta alle mutta sellanen kysymys että onko hinnoissa ollut samalla tavalla neuvotteluvaraa kuin omaksi (tai velaksi) ostaessa? Onko lisävarusteita esim. saanut neuvoteltua kaupan päälle ym.?
Ei ole neuvotteluvaraa, verotusarvo menee suoraan hinnaston mukaan. Ainoa tapa saada alennusta on ostaa silloin, kun on jokin kampanja, jonka ansiosta kaikki saavat alennusta. Ilmaisia kaupanpäällisiä ei verottaja salli, ellei ole kyse jostain hyvin pienestä summasta. Itse sain leasingautoon suojapinnoituksen ja tavaratilaan kaukalon, kun auto tuli niin paljon luvattua myöhemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 733
Viestejä
4 752 018
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom