Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
Juu, kanisterit/kylmälaukut eivät tosiaan vie tilaa reunasta reunaan, jolloin nyssäköillä ja muilla pehmeillä voi hyödyntää koko leveyden/ilmatilan.
Minulle tuli standardilaatikoissa kertaluokan virhe. TM asettelee 10 l laatikoita eri suuntiin siten, että niitä mahtuu mahdollisimman monta. VDA-normissa taas käytetään yhden litran laatikoita, 5x10x20 cm, eli niitä mahtuu puolen tuhatta kpl. Tuossa on mun mielestä vähän kököt mitat, koska pahimmillaan voi jäädä peräti 4,9 cm tyhjää per sivu vaikka miten asettelisi.
Mittalaatikoilla vähän riippuu miten sattuu särmien mitat sopimaan. Vaikka särmien mitat olisivat olleet Mondeota suosivia, niin silti Mondeossa oli 9 cm pidempi tavaratila (helpottaa hyökkäysvaunujen kanssa) ja 2 cm enemmän korkeutta verhon alla. Focus sitten 12 leveämpi. Tosin hyvin huomautit, että uutena ei enää saa bensaa kuin akulla, jolloin korkeudesta menetetään luokkaa 10 cm, eli noin 100 l. Siinä kohtaa minäkin liityn kuoroon, että onpas pieni kontti uudessa bensa-Mondeossa.
Tuli mieleen tuosta Focuksen 608 litrasta, että onkohan tavaratilan litroissa alettu jossain vaiheessa mittaamaan "luovemmin" vrt. kulutushuijaukset? En käsitä, miten tuosta katoaa 188 l, kun TM sovittelee laatikoitaan. Ennen ero on ollut vain muutamia kymmeniä litroja.
Lasketaanpa karkeasti, eli leveyksien keskiarvo * pituus alareunaan * korkeus verhoon (dm):
Focus Wagon (11,4 + 13,4) / 2 * 10,4 * 4,5 = 580,3 l
Tämä paljasti, että eihän tuosta mitenkään voi saada 608 litraa, koska selkänojan kaltevuus syö jo parisenkymmentä litraa. Lisäksi Mondeossa on suurempi peräylitys, joten siinä on sitä leveintä aluetta enemmän kuin Focuksessa.
Entäs Mondeo wagon (ei hybrid):
(10,2 + 12,2) / 2 * 11,3 * 4,7 = 594,8 l
Tästähän tuli 14,5 l suurempi kuin Focus.
Focus ilmoitettu/äsken laskettu:
608 l/580 l = -28 l
Mondeo:
488-525 l/595 l = +70...107 l
Niin se mittaaminen on muuttunut vaikka on sama valmistaja kyseessä. Lieköhän Octavian/VAG:n paineessa muutettu mittausmenetelmiä?
Löysin myös tälläisen viestin toiselta foorumilta, eli liitteenä se.