Mikä auto minulle?

Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.

Eikös tuohon ole ratkaisuna tuleva Skoda Superb hybridinä tai nykyinen Superb linjasto? Suomessa Skoda on kuin Cadillac Jenkeissä kulta-aikoina.
 
Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
ST-Linessäkin on vakiona 17-tuumaiset vanteet, mutta jos ruksii lisävarustelistalta mukautuvat LED-valot (Design pack), niin tulee 18-tuumaiset vanteet samalla. :bored: Titaniumissa on vakiona 16-tuumaiset vanteet, ja siinä tuo Design Pack suurentaa vannekoon 17 tuumaan.
 
Eikös tuohon ole ratkaisuna tuleva Skoda Superb hybridinä tai nykyinen Superb linjasto? Suomessa Skoda on kuin Cadillac Jenkeissä kulta-aikoina.
No joo, Skoda on varmaan kelpo auto. PHEVssä arveluttaa onko siitä mainittavaa hyötyä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.

Nykyinen Superb-mallisto on aika dieselpainotteinen, bensamalleista ainoa realistinen on 1.5 TSI 150hv, mikä noin ensiajatukselta tuntuu vähän alimitoitetulta noin suureen autoon.
 
Nyt 3008 pösö koeajettu. Aika hiljainen vaikka isot vanteet. Täytyy varmaan käydä koeajamassa se focus uudelleen samalla tiellä. Varusteita oli kyllä yllin kyllin,eikä tuo pieni rattikaan häirinnyt. Ainoa miinus oli vakionopeudensäätimen vivun jääminen ratin alle piiloon. Ihan perusajettava,penkit paremmat kuin omassa karvalakki focuksessa. Vähän tuli fiilis kuin pakulla ajelisi,mutta kai siihenkin tottuisi.
 
C5 aircross on poissa laskuista, koska sitä ei kait saa 7-paikkaisena.
5008 ajettu, eikä tuosta kyllä kovin positiivista vaikutelmaa saanut. Mutkateillä yllättävän paljon kallistelee ja niiaa. Auto oli automaatilla varustettu BlueHDI 130.

Käytiin siis hieromassa kauppaa Espacesta. Se kulkee kuin juna eikä ylimääräisiä liikkeitä esiinny mutkateillä saati motarilla. Lisäksi nelipyöräohjaus teki vaikutuksen kaupungissa, iso auto kääntyy erittäin ketterästi.
 
Löytyisikö täältä jo kokemuksia uudesta RAV4stä tai CR-Vstä hybridinä?

Auton vaihto uuteen suunnitelmissa syksyllä.
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.
Tuleva Forester e-Boxer on tilavampi kuin Rav4 Hybrid. Jos nelivetoa tarvitsee, niin hintakin alkaa olla melko samoissa Rav4:ssa. Ainakin perus bensaversioissa Forester oli paljon hiljaisempi kuin Rav.
 
Tässä on nyt ihan puolivakavissaan alkanut miettiä, että jos sitä päivittäisi käyttöauton hiukan tuoreempaan mahdollisimman luotettavaan ja pienet käyttökulut omaavaan autoon. Hintaluokaltaan maksimissaan 18- 20ke.

Nykyisellään kun on 2kpl 3bg Passatteja pihassa niin, vaikka niillä varsin halvoilla kuluilla ajaa niin onhan ne nyt todellisuudessa melko loppu sieltä sun täältä ja vähän joka paikka repsottaa enemmän tai vähemmän kun kilometrejä on 370tkm ja 500tkm. Myös käyttöauton korjaaminen on vaan ihan uskomattoman tympeää tuohua, vaikka ei siihen rahaa älyttömästi mene kun kaikki tehdään kuitenkin itse. Harrasteita taas korjailee ja rakentelee suurella ilolla, mutta käyttöauto saisi omasta puolesta olla se tylsä ja harmaa laite joka vaan toimii.

Ja sitten itse asiaan. Noilla kriteereillä en juuri muita vaihtoehtoja ole keksinyt kuin -13 -> Auris sports touring hybridinä. Tässäkin yksi suuri mutta, onko tuollainen Auris oikeasti niin ahdas takaa mitä monissa arvosteluissa annetaan ymmärtää? Britaxin baby safe2 i size turvakaukalo pitäisi taakse mahtua telakan kanssa ja ei tuossa 3bg Passatissakaan ihan liikoja ylimääräistä tilan puolesta ole. Auris on akseliväliltään 10cm lyhyempi vaikka ei se tietty suoraan kaikkea kerro. Auris on kyllä listattu yhteensopivaksi tuolle, mutta tarkoittaako se sitten sitä, että etupenkin täytyy olla niin edessä kun vaan menee? Tavaratilan riittävyyden suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sitten viimeiseksi, onko tuollaisen Auriksen äänentoisto millaista tasoa vakiona premium varustetason autossa?
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen kahden vaiheilla. Joko uusi Focus tai Passat. Passatista on tulossa juuri facelift ja viimeisiä nykymallin autoja saa aika kohtuulliseen hintaan. Esim ajamaton Passat Highline automaatilla 35k. Toi Focus sopivasti varusteltuna maksaa saman verran.

Passat on isompi ja ainakin olevinaan pikkasen laadukkaampi, mutta malli on vuodelta 2014 ja sen hinta todennäköisesti laskee aika reilusti faceliftin tulon jälkeen. Focus on samaan rahaan paremmin varusteltu, siinä on kaikki nykyaikaiset turvallisuusteknologiat, malli on tullut myyntiin viime vuoden puolessa välissä, joten voi pitää hintansa paremmin, mutta on jonkun verran pienempi tiloiltaan. Autoa on tarkoitus pitää 5-6 vuotta.

Yllättävän vaikeaa tää auton valinta.
 
Vaikka itsellänikin on huonoja kokemuksia vagista, niin en ole silti sulkenut niitä pois. On minulla nimittäin hyviäkin ja tarjoavat usein samaan rahaan mitä ei muualta saa. Faija on rallatellut 100tkm parissa vuodessa Superbilla ilman mitään vikaa. Täytyy vaan pysytellä erossa niistä vikapesistä ja toivoa parasta. :btooth:
 
Jos Passatin takatiloille ei ole erityisesti tarvetta niin ottaisin Focusin jo sen takia, että siinä on perinteinen 8-lovinen automaatti vs. Passatin viiveellinen DSG. Molempiin taitaa saada rahalla 5v takuun.
 
2 lasta ja helvetisti rojua, kuten ne kuuluisat vankkurin kokoiset rattaat. Mahduttiin Focukseenkin, mutta on se selvästi ahtaampi. Tilantarve tosin vähenee muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse roudata vaunuja mukana. DSGstä en tykkää itsekään, vaikka olen totutellut siihen jo useamman vuoden. Focuksen perinteinen mehumaija vaan maksaa aika paljon enemmän kuin dsg, koska kuluttaa reilummin.

Focuksessa on 5v takuu vakiona, josta 2v tehdastakuu ja 3v Fordin oma mikälie. Luin Ford foorumilta, ettei tuo lisätakuu korvaa oikeastaan mitään, kuten kesken kaiken katkenneita hihoja tai mitään muutakaan jossa voidaan vedota kulumaan.
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen kahden vaiheilla. Joko uusi Focus tai Passat. Passatista on tulossa juuri facelift ja viimeisiä nykymallin autoja saa aika kohtuulliseen hintaan. Esim ajamaton Passat Highline automaatilla 35k. Toi Focus sopivasti varusteltuna maksaa saman verran.

Passat on isompi ja ainakin olevinaan pikkasen laadukkaampi, mutta malli on vuodelta 2014 ja sen hinta todennäköisesti laskee aika reilusti faceliftin tulon jälkeen. Focus on samaan rahaan paremmin varusteltu, siinä on kaikki nykyaikaiset turvallisuusteknologiat, malli on tullut myyntiin viime vuoden puolessa välissä, joten voi pitää hintansa paremmin, mutta on jonkun verran pienempi tiloiltaan. Autoa on tarkoitus pitää 5-6 vuotta.

Yllättävän vaikeaa tää auton valinta.
et ole mondeota katsellut, tulee passatin kokoluokkaan ja ei niitäkään ole pöllömmöksi ajettaviksi haukuttu
 
Mondeossa on niin pieni kontti, etten ole ottanut harkintaan. Nykyinen mallikin on julkaistu 2012, joten alkaa olla aika vanha.
 
Mites peugotin uusi 508 sw? Moottorit on uusittu ja tuskin on enää samaa pasketta kuin 156 THP oli. Hinta pomppaa 8 lovisella automaatilla, mutta joku vähän ajettu käytetty voi aina löytyä.

edit: Liian uusi malli eli ei löydy käytettynä ja taitaa olla liian kallis.
 
Viimeksi muokattu:
2 lasta ja helvetisti rojua, kuten ne kuuluisat vankkurin kokoiset rattaat. Mahduttiin Focukseenkin, mutta on se selvästi ahtaampi. Tilantarve tosin vähenee muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse roudata vaunuja mukana. DSGstä en tykkää itsekään, vaikka olen totutellut siihen jo useamman vuoden. Focuksen perinteinen mehumaija vaan maksaa aika paljon enemmän kuin dsg, koska kuluttaa reilummin.
Mä en mikään Opel-fani ole, mutta saattaisin silti käydä katsomassa Insignian. 200hv bensaturbon hyvillä varusteilla saa aika sopivasti alle 40 tonnin. Nykyään noissa on 3v tehdastakuukin. Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo Start /Stop 147kW AT6 - Rahoituskorko 0.99% (+kulut) Farmari 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto

1.5 oli vähän tuhnun oloinen tuon kokoiseen autoon, mutta luulisi tuon 200 heppaisen olevan jo ok.
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.

Auton vaihto etene hiljalleen. Nyt kiikarissa diesel RS Octavia -15 farkkuna ja etuvetona. Farkkuun päätyminen johtuu ihan HB vaihtoautojen puutteesta. Nelivedon puuttuminen tulee ihan budjetista. RS lähinnä paremmasta sisustasta sekä varustelusta ja lievästi tehokkaammasta koneesta.

Mitä tuollaisen 150tkm ajetusta on hyvä tarkistaa? Miten tuohon huollot menee?
Tarkoitus ajella seuraavat 3-5v ja vaihtaa viimeistään alle 300tkm kohdalla.

Auton vaihdossa pitäisi ajella ihan erilaisilla autoilla (kokoluokka, moottoriteho, varusteet), jotta päätös helpottuu. Itselle sen teki laina fiesta (-15) 1.0 koneella ja ilman vakkaria. Ei tule liian lyhyttä akseliväliä, ei litran (100hp) konetta ja ei ainakaan ilman vakkaria :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Mondeossa on niin pieni kontti, etten ole ottanut harkintaan. Nykyinen mallikin on julkaistu 2012, joten alkaa olla aika vanha.
Kuulosti niin oudolta väitteeltä Mondeon pieni kontti vs. uusi Focus, että piti ihan tarkistaa. Mondeossa on aikoinaan ollut todella reilu kontti. Kai puhut farmareista, kun kerran vankkurit löytyy?

TM:sta löytyi uusimmat farkut mittoineen. Tilavuudet on mitattu standardikokoisilla 10 l laatikoilla.

Uusi Focus Wagon/Mondeo Wagon:
Tilavuus 420 l/440 l
Pituus 104 cm/113 cm
Suurin leveys 134 cm/122 cm
Pyöräkot.väli 114 cm/102 cm
Korkeus kattoon 71 cm/71 cm
Korkeus verhoon 45 cm/47 cm

Ilmeisesti tarkoitat pienuudella nykyisen Mondeon tavaratilan kapeutta, koska Focus taas häviää litroissa, pituudessa sekä korkeudessa verhon alla.

Screenshot_20190620-115005.png Screenshot_20190620-120112.png
 
Outoa. Täällä ja monessa muussakin paikassa mainitaan 608 litraa:

Tavaratilaa on nyt 608 litraa tai takapenkki alas käännettynä ja kattoon asti lastattuna 1653 litraa. Nämä ovat C-kokoluokan huippulukemia ja onnistuneen muotoilun vuoksi myös hyvin hyödynnettävissä olevia.

Koeajon perusteella toi 420 ei voi pitää paikkaansa. Edellisen sukupolven Focuksessa oli 40 litran kontti.
 
Kuulosti niin oudolta väitteeltä Mondeon pieni kontti vs. uusi Focus, että piti ihan tarkistaa. Mondeossa on aikoinaan ollut todella reilu kontti. Kai puhut farmareista, kun kerran vankkurit löytyy?
Uutta Mondeota ei saa bensaa polttavana kuin hybridinä ja siinä akku lohkaisee todella merkittävän osan tavaratilasta kuten tämän jutun kuvista voi päätellä Koeajo: monikäytön mestari – Ford Mondeo Wagon Hybrid

Uudessa Focusissa on iso kontti tosin osa siitä on piiloteltu välipohjan alle turhan päiten.
 
se ed korimallin mondeon tavaratila ainakin oli iso, tais olla luokkansa suurimpia. Ovatko sitten menneet pienentämään sitä viisauksissaan
 
Outoa. Täällä ja monessa muussakin paikassa mainitaan 608 litraa:

Ero tulee siitä, että TM mittaa tilavuuden 10L mittakappaleilla, kun taas autovalmistajat ilmoittavat lukeman joka on koko ilmatilavuus kontin alueelta (välipohjan alapuolinen alue mukaanluettuna). Eli toinen ilmoittaa teoreettisen maksimin ja toinen sellaisen arvon joka on saavutettavissa käytännön elämässä tunkemalla kamaa auton perään. Vähän sama kuin kulutuslukemat tehdas vs. koeajo...
 
Ero tulee siitä, että TM mittaa tilavuuden 10L mittakappaleilla, kun taas autovalmistajat ilmoittavat lukeman joka on koko ilmatilavuus kontin alueelta (välipohjan alapuolinen alue mukaanluettuna). Eli toinen ilmoittaa teoreettisen maksimin ja toinen sellaisen arvon joka on saavutettavissa käytännön elämässä tunkemalla kamaa auton perään. Vähän sama kuin kulutuslukemat tehdas vs. koeajo...
Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
 
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla
 
Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
Juu, kanisterit/kylmälaukut eivät tosiaan vie tilaa reunasta reunaan, jolloin nyssäköillä ja muilla pehmeillä voi hyödyntää koko leveyden/ilmatilan.

Minulle tuli standardilaatikoissa kertaluokan virhe. TM asettelee 10 l laatikoita eri suuntiin siten, että niitä mahtuu mahdollisimman monta. VDA-normissa taas käytetään yhden litran laatikoita, 5x10x20 cm, eli niitä mahtuu puolen tuhatta kpl. Tuossa on mun mielestä vähän kököt mitat, koska pahimmillaan voi jäädä peräti 4,9 cm tyhjää per sivu vaikka miten asettelisi.

Mittalaatikoilla vähän riippuu miten sattuu särmien mitat sopimaan. Vaikka särmien mitat olisivat olleet Mondeota suosivia, niin silti Mondeossa oli 9 cm pidempi tavaratila (helpottaa hyökkäysvaunujen kanssa) ja 2 cm enemmän korkeutta verhon alla. Focus sitten 12 leveämpi. Tosin hyvin huomautit, että uutena ei enää saa bensaa kuin akulla, jolloin korkeudesta menetetään luokkaa 10 cm, eli noin 100 l. Siinä kohtaa minäkin liityn kuoroon, että onpas pieni kontti uudessa bensa-Mondeossa.

Tuli mieleen tuosta Focuksen 608 litrasta, että onkohan tavaratilan litroissa alettu jossain vaiheessa mittaamaan "luovemmin" vrt. kulutushuijaukset? En käsitä, miten tuosta katoaa 188 l, kun TM sovittelee laatikoitaan. Ennen ero on ollut vain muutamia kymmeniä litroja.

Lasketaanpa karkeasti, eli leveyksien keskiarvo * pituus alareunaan * korkeus verhoon (dm):
Focus Wagon (11,4 + 13,4) / 2 * 10,4 * 4,5 = 580,3 l

Tämä paljasti, että eihän tuosta mitenkään voi saada 608 litraa, koska selkänojan kaltevuus syö jo parisenkymmentä litraa. Lisäksi Mondeossa on suurempi peräylitys, joten siinä on sitä leveintä aluetta enemmän kuin Focuksessa.

Entäs Mondeo wagon (ei hybrid):
(10,2 + 12,2) / 2 * 11,3 * 4,7 = 594,8 l

Tästähän tuli 14,5 l suurempi kuin Focus.

Focus ilmoitettu/äsken laskettu:
608 l/580 l = -28 l

Mondeo:
488-525 l/595 l = +70...107 l

Niin se mittaaminen on muuttunut vaikka on sama valmistaja kyseessä. Lieköhän Octavian/VAG:n paineessa muutettu mittausmenetelmiä?

Löysin myös tälläisen viestin toiselta foorumilta, eli liitteenä se.

Screenshot_20190620-134958.png
 
Älyttömän hieno paketti tuo uusi Peugeot 508 ja hyvä ajaa, sporttisen tunnokas ohjattava. Ei tosin mikään kovin tilava auto, mutta design 5/5. En ole ikinä ennen edes harkinnut ranskista, mutta nyt alkoi jo kyteä ajatus elämäni ensimmäisestä uudesta autosta :love: Oispa rahnaa...
 
Pitää varmaan koeajaa toi pösökin, kun noi takakonttilitrat ovat näköjään keinotekoisia.
 
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla

TM käytti aikanaan tuota, tosin silloin oli kyse kaljakoreista :)
Nykyään olisi tuo olutpakkausten määrä aika hyvä tyyliin, TM testaa matkalla Tallinnaan uuden Farmari Merkin...:D
 
TM käytti aikanaan tuota, tosin silloin oli kyse kaljakoreista :)
Nykyään olisi tuo olutpakkausten määrä aika hyvä tyyliin, TM testaa matkalla Tallinnaan uuden Farmari Merkin...:D

Voisivat ajaa suorilta Latvian rajalle niin tulisi testattua auton mukavuuskin pikkuisen huonommilla teillä.
 
Ehdotuksia järkevään autoon noin 5000-7000e haarukassa? Olisi tarkoitus ajella noin kolmisen vuotta suhteellisen huolettomasti, enemmän pitkän matkan ajokki.
 
Helppo vastaus lienee kakkoskopan Focus. Viidellä tonnilla saa liikkeestä runsaan 100k ajetun jossa on cruiset ja automaatti-ilmastoinnit, kun vähän jaksaa odottaa sopivaa. Yksityiseltä vähän halvemmalla.
 
En tiedä mitä haet takaa koska vähintään yhtä hyvässä hapessa ne Latviaan suuntaan vievät pääväylät on kuin vastaavat taipaleet Suomessa.

Jos Suomessa suorittaa saman kokeen, joutuu ostamaan kalliin bensan lisäksi autollisen kallista juotavaa.
 
En tiedä mitä haet takaa koska vähintään yhtä hyvässä hapessa ne Latviaan suuntaan vievät pääväylät on kuin vastaavat taipaleet Suomessa.

Omien muistikuvien mukaan tieverkko huononi sitä mukaa kun etelään päin ajeli. Voipi toki olla että ovat rempanneet siellä rajan lähelläkin jo tiet kuntoon.
 
Auton vaihto etene hiljalleen. Nyt kiikarissa diesel RS Octavia -15 farkkuna ja etuvetona. Farkkuun päätyminen johtuu ihan HB vaihtoautojen puutteesta. Nelivedon puuttuminen tulee ihan budjetista. RS lähinnä paremmasta sisustasta sekä varustelusta ja lievästi tehokkaammasta koneesta.

Mitä tuollaisen 150tkm ajetusta on hyvä tarkistaa? Miten tuohon huollot menee?
Tarkoitus ajella seuraavat 3-5v ja vaihtaa viimeistään alle 300tkm kohdalla.

Auton vaihdossa pitäisi ajella ihan erilaisilla autoilla (kokoluokka, moottoriteho, varusteet), jotta päätös helpottuu. Itselle sen teki laina fiesta (-15) 1.0 koneella ja ilman vakkaria. Ei tule liian lyhyttä akseliväliä, ei litran (100hp) konetta ja ei ainakaan ilman vakkaria :facepalm:

Täältä saa aika hyvin osviittaa Octavian huolloista: Huoltohinnasto - ŠKODA Octavia | RS-Huolto

Hihnan vaihtoväli on siis virallisesti 210tkm/6v mutta tuollainen 150tkm ajettu 4-5v vanha alkaa olla jo vähän siinä hilkulla että yrittäisin esim. tinkaista myyjäliikkeeltä (olettaen että liikkeestä ostat) vaihdon ennen kauppoja. Muutoin varmaan tärkeintä vaan että huollot tehty ajallaan ja etenkin DSG-öljyt vaihdettu sen ~60tkm välein.

RS:ssä on kyllä hyvä varustelu, esim. adaptiivinen vakkari vakiona. Sulla tulee ilmeisesti kilometrejä sen verran, että diesel kannattaa? Bensakoneinen kun olisi kulkupuolen osalta hauskempi. :) Itselläni ollut pari vuotta bensa RS ja ei ole juuri pahaa sanottavaa, kulutuskin matka-ajossa etenkin ~80km/h vauhdeilla maltillinen. Liftback-mallissakin on toistaiseksi tila riittänyt, mutta farkku toisi toki takakonttiin vielä enemmän pelivaraa reissuille.

edit: Tietysti aina kuskista kiinni kaipaako lisävarustelistalta esim. parempaa äänentoistoa (Canton), navia, sähköistä kuskinpenkkiä muistilla jne. Mutta varsin kattava tuo RS on jo sellaisenaan.
 
Täältä saa aika hyvin osviittaa Octavian huolloista: Huoltohinnasto - ŠKODA Octavia | RS-Huolto

Hihnan vaihtoväli on siis virallisesti 210tkm/6v mutta tuollainen 150tkm ajettu 4-5v vanha alkaa olla jo vähän siinä hilkulla että yrittäisin esim. tinkaista myyjäliikkeeltä (olettaen että liikkeestä ostat) vaihdon ennen kauppoja. Muutoin varmaan tärkeintä vaan että huollot tehty ajallaan ja etenkin DSG-öljyt vaihdettu sen ~60tkm välein.

RS:ssä on kyllä hyvä varustelu, esim. adaptiivinen vakkari vakiona. Sulla tulee ilmeisesti kilometrejä sen verran, että diesel kannattaa? Bensakoneinen kun olisi kulkupuolen osalta hauskempi. :) Itselläni ollut pari vuotta bensa RS ja ei ole juuri pahaa sanottavaa, kulutuskin matka-ajossa etenkin ~80km/h vauhdeilla maltillinen. Liftback-mallissakin on toistaiseksi tila riittänyt, mutta farkku toisi toki takakonttiin vielä enemmän pelivaraa reissuille.

edit: Tietysti aina kuskista kiinni kaipaako lisävarustelistalta esim. parempaa äänentoistoa (Canton), navia, sähköistä kuskinpenkkiä muistilla jne. Mutta varsin kattava tuo RS on jo sellaisenaan.

Hihnan vaihtoväli tuleekin aika pian vastaan ja voisi olla yksi tinkausperuste/saada mukaan kauppaan. Hyvä pointti tuo DSG-öljyt ja niiden vaihtoväli. Sen kanssa jos joutuu remonttiin, niin menee kolmasosa auton hinnasta :btooth:

30tkm/v taitaa tulla tällä hetkellä kilometrejä ja sen puolesta kallistunut dieseliin. Itsellä on tällä hetkellä vanhempi bensa RS HB lastulla, joten tiedän kyllä sen osalta mitä kulkupuolelta voisi odottaa. Mutta eiköhän dieselinäkin liiku. Juuri varusteiden ja siistimmän sisustan takia katsellut RS versiota (hirvein ikinä ruskeat penkit ja jalopuu sisusta, VW). RS vakio versiossakin alkaa olla jo kaikki tarvittava varustus ja samalla kulkupuoli kunnossa. Farkku lähinnä saatavuuden takia, HB versiota ei tahdo olla käytettynä markkinoilla. Käytettyä kun etsii, ei kaikkea voi valitettavasti saada. Mitä koukun asennus mahtaa kustantaa? :)
 
Hihnan vaihtoväli tuleekin aika pian vastaan ja voisi olla yksi tinkausperuste/saada mukaan kauppaan. Hyvä pointti tuo DSG-öljyt ja niiden vaihtoväli. Sen kanssa jos joutuu remonttiin, niin menee kolmasosa auton hinnasta :btooth:

30tkm/v taitaa tulla tällä hetkellä kilometrejä ja sen puolesta kallistunut dieseliin. Itsellä on tällä hetkellä vanhempi bensa RS HB lastulla, joten tiedän kyllä sen osalta mitä kulkupuolelta voisi odottaa. Mutta eiköhän dieselinäkin liiku. Juuri varusteiden ja siistimmän sisustan takia katsellut RS versiota (hirvein ikinä ruskeat penkit ja jalopuu sisusta, VW). RS vakio versiossakin alkaa olla jo kaikki tarvittava varustus ja samalla kulkupuoli kunnossa. Farkku lähinnä saatavuuden takia, HB versiota ei tahdo olla käytettynä markkinoilla. Käytettyä kun etsii, ei kaikkea voi valitettavasti saada. Mitä koukun asennus mahtaa kustantaa? :)

Näinhän se menee. Itsellä myöskin yhtenä vaihtoehtona seuraavaksi farkku RS (eniten kiinnostaisi facelift) tai sitten L&K Octavia/Superb. Pitäisi vaan käydä katsomassa miltä nuo L&K:n penkit näyttää livenä, muutoinhan niissä(kin) on varustus kunnossa. Superb toki jo aika laiva kooltaan. Omaan autoon on asennettu irrotettava koukku jälkikäteen, mutta en osaa hinnasta sanoa. Eiköhän tuohon dieseliinkin saa softattua lisää tehoa tarvittaessa, konehan siinä taitaa olla perus 2.0 tdi eli RS:ssä sama kone kuin perus dieselissä.
 
Alkaa taloudellinen tilanne olla vähän paremmalla mallilla niin auton päivitys alkaisi pikku hiljaa olla ajankohtainen.

- Budjetti n. 8000-10 000, hieman voin joustaa hyvästä syystä. Vaihtoehtoisesti myös joku kuukausimaksullinen vaihtoehto n. 200e/kk hintaluokassa voisi olla toinen mahdollisuus, mutta ei taida löytyä isompia autoja noin halvalla?

- peräkoukku ja tilaa isommalle koiralle, eli farmari tai SUV

- mielellään neliveto EDIT: bensa ja automaatti
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä alkaa pikkuhiljaa olemaan tarvetta siirtyä nykyisistä 500e "one more year" romuista autoon, josta ei tarvitsisi stressata että käynnistyykö vai ei.
Olen katsellut budjetiksi jotain 10-15k pintaan ja lähinnä tarvetta on pienelle hatchback kaupunkiautolle, jolla suurin osa kilometreistä tulee ihan työmatkoista kaupungin sisällä.
Malleja mitä nyt on tullut vastaan niin ollut Kia Rio, Ford Fiesta esimerkiksi.
Tarkoitus on ostaa joko pakasta uusi tai sitten vuoden pari vanha.
Paljon olen yrittänyt ettiä vertailuja, että mikä tuohon hinta/koko luokkaan olisi sitten se paras auto, jolla olisi tarkoitus vetää huoletta vaikka sitten vuosikymmen.
Nuo fordit ovat muutaman tonnin tyyriimpiä, mitä nuo Riot, mutta onko jotain muita merkkejä mitä kannattaisi katsella tuohon luokkaan, tai mikä näistä pikkuräppänöistä nyt olisi sitten selkeästi se paras valinta?
 
Itsellä alkaa pikkuhiljaa olemaan tarvetta siirtyä nykyisistä 500e "one more year" romuista autoon, josta ei tarvitsisi stressata että käynnistyykö vai ei.
Olen katsellut budjetiksi jotain 10-15k pintaan ja lähinnä tarvetta on pienelle hatchback kaupunkiautolle, jolla suurin osa kilometreistä tulee ihan työmatkoista kaupungin sisällä.
Malleja mitä nyt on tullut vastaan niin ollut Kia Rio, Ford Fiesta esimerkiksi.
Tarkoitus on ostaa joko pakasta uusi tai sitten vuoden pari vanha.
Paljon olen yrittänyt ettiä vertailuja, että mikä tuohon hinta/koko luokkaan olisi sitten se paras auto, jolla olisi tarkoitus vetää huoletta vaikka sitten vuosikymmen.
Nuo fordit ovat muutaman tonnin tyyriimpiä, mitä nuo Riot, mutta onko jotain muita merkkejä mitä kannattaisi katsella tuohon luokkaan, tai mikä näistä pikkuräppänöistä nyt olisi sitten selkeästi se paras valinta?
Itse tuli valittua Ford Fiesta 100hv A6 6/2018. Mutta 2018 mallisista on hyviä myös VW Polo ja Seat Ibiza. Ford Fiesta vaihtoautot - Nettiauto

Tuota Kia Rioa en ole tainnut koeajaa ollenkaan. Mutta Kia Stonic oli ihan hyvä. Stonic on vaan korkeampi.

Ainakin tuohon Fiestaan saa halvan rahoituksen, jos sille on käyttöä, mutta autokin pitäisi olla ihan hyvä. Fiesta on uusi malli, kuten on Polo ja Ibiza myös. Riosta en ole varma, mutta sekin taitaa olla uusi malli.
Fiesta-mallisto – alk. 149 €/kk 0 % rahoituskorolla, ei kuluja

Fiesta tuli valittua, koska siinä on perinteinen 6-vaihteinen automaatti. Polossa ja Ibizassa on taas kaksoiskytkin.
 
Alkaa taloudellinen tilanne olla vähän paremmalla mallilla niin auton päivitys alkaisi pikku hiljaa olla ajankohtainen.

- Budjetti n. 8000-10 000, hieman voin joustaa hyvästä syystä. Vaihtoehtoisesti myös joku kuukausimaksullinen vaihtoehto n. 200e/kk hintaluokassa voisi olla toinen mahdollisuus, mutta ei taida löytyä isompia autoja noin halvalla?

- peräkoukku ja tilaa isommalle koiralle, eli farmari tai SUV

- mielellään neliveto EDIT: bensa ja automaatti

Itselleni olen katsellut noin 10 k€:n hintaista kakkosautoa suunnilleen samoilla spekseillä ison pakun kaveriksi, joskin neliveto on minulla ehdoton ja voin tinkiä auton koosta ( koska on paku) sekä vaihteistosta.
Lisäksi ko. kipolla tulisi olla ajettu alle 150 000 km.

Ainoat "järkevät" vaihtoehdot, jotka olen löytänyt ovat olleet Subaru Impreza ja Forester.

Näistä 2.5 turbo Foresteri olisi aika maukas vaihtoehto kakkosautoksi, jolla ajetaan noin 10 tkm vuoteen, jolloin 10-15 l/100 km bensan kulutuksellakaan ei olisi niin väliä.

Itsellä alkaa pikkuhiljaa olemaan tarvetta siirtyä nykyisistä 500e "one more year" romuista autoon, josta ei tarvitsisi stressata että käynnistyykö vai ei.
Olen katsellut budjetiksi jotain 10-15k pintaan ja lähinnä tarvetta on pienelle hatchback kaupunkiautolle, jolla suurin osa kilometreistä tulee ihan työmatkoista kaupungin sisällä.
Malleja mitä nyt on tullut vastaan niin ollut Kia Rio, Ford Fiesta esimerkiksi.
Tarkoitus on ostaa joko pakasta uusi tai sitten vuoden pari vanha.
Paljon olen yrittänyt ettiä vertailuja, että mikä tuohon hinta/koko luokkaan olisi sitten se paras auto, jolla olisi tarkoitus vetää huoletta vaikka sitten vuosikymmen.
Nuo fordit ovat muutaman tonnin tyyriimpiä, mitä nuo Riot, mutta onko jotain muita merkkejä mitä kannattaisi katsella tuohon luokkaan, tai mikä näistä pikkuräppänöistä nyt olisi sitten selkeästi se paras valinta?

Itse ostaisin tuolla budjetilla pari vuotta vanhan ja alle 20 tkm ajetun Fiestan, joskin Opel Corsa samoilla spekseillä voisi myös olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.
 
Uusi Fiesta on aika kova luu noissa pienissä, kävin ennen toisen pelin hommaamista koeajamassa Active, Titanium ja ST-Linen. Kaikki kolme hyviä, oma valinta olisi ollut varmaan Active.

Pieneksi autoksi aika jämäkkä, hyvin varusteltu ja ajomukavuus hyvällä tasolla. Tuo jo mainittu Seat Ibiza oli myös mukava kun oli huollon sijaisautona joku EcoTSI 95 DSG:llä, valkkaisin siitä itse kyllä TGI-mallin.

Toitsun Yaris on aika kallis hankintahinnaltaan, eikä yhtä hyvä ajettavuus ja perusvarustelu kuin Fiestassa, mutta laadukas ja luotettava.
 
Toitsun Yaris on aika kallis hankintahinnaltaan, eikä yhtä hyvä ajettavuus ja perusvarustelu kuin Fiestassa, mutta laadukas ja luotettava.
Toyota Yaris hybridinä voisi olla tosiaan yksi vaihtoehto myös. Ajoin muistaakseni myös 1.5 manuaalin ja oli sekin ihan ok. Yariksessa saattoi olla vähän enemmän rengasmelua nastarenkailla. Ja ajettavuus ei ehkä ollut aivan niin tukeva.
 
Mitä sille Fiestalle oikein tapahtui, kun se oli tilauksessa jo aikaa sitten, ja vielä ajelet niillä vanhoilla:confused:
Fiesta ei oo nyt mun käytössä ollenkaan, kun tartten autoa niin vähän. Sai kumminkin valita auton oman maun mukaan ja vähän reilu vuosi sitten taisi saada 2050€ alennusta auton hinnasta. Tosiaan Polo ja Ibiza voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta niissä tulee sitten se kaksoiskytkin, joka oli kyllä ihan hyvä sekin. Ja manuaalina kaikki olisi vaihteiston puolesta samalla viivalla. Fiestan tarjous sattui olemaan juuri Titanium automaatti, eli ihan sopiva. Itse en oikein tiedä, että paljonko alennusta saa normaalisti. Alkuperäiset 16" talvirenkaat sai tilattua muistaakseni 1090€ suoraan Ford huollosta, niin ne oli 300€ halvemmat. Unohtui kysyä moottorinlämmitinkin sitä kautta, kun se tuli myyjältä.

Ostin vanhan Opelin ja Peugeot ei ole nyt ollenkaan käytössä. Opelilla on mukava kuskata myös koiraa, kun auton kunnolla ei ole mitään väliä. :) Fiestalla ei ole kuskattu eläimiä. Kävin siis koeajamassa nuo vaihtoehdot ja niistä sitten pähkäilin jonkinlaista valintaa. Nyt uutena mallina on tullut skoda scala ja sen koeajoin kanssa tänä kesänä. Ihan hyvä oli. Se ilmeisesti on tehty samalle pohjalevylle, kuin Polo ja Ibiza. Scala alkaen 19 925€ ja ainakin automaatti on turhan kallis, koska ei saa vielä 1.0 moottorin kanssa sitä. Fiesta on ollut käytössä jotain 1v 1kk ja ihan hyvin on toiminut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 244
Viestejä
4 470 143
Jäsenet
73 909
Uusin jäsen
yus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom