Mikä auto minulle?

Kokeillaas täältä tulisiko tekkiläisilä hyviä ehdotuksia seuraavaksi autoksi:

-Budjetti max. ~25k
-Kahden hengen talouteen ainoaksi autoksi
-Päivittäin lyhyttä kaupunkipyörittelyä, viikonloppuna/työmatkoilla sitten pidempää pätkää
-Automaatti
-Mielellään 2014+ vuosimallia ja kilsat saisi olla sellaiset ettei samantien saa olla kaikkia kulutusosia vaihtamassa
-Ajoa 17-20tkm/vuosi, bensaan/hybridiin olisin kallistumassa tällä hetkellä itse (lataushybridi ei tällä hetkellä vaihtoehto)
-Tilava sedan/farmari ollut harkinnassa. Talvella saisi sukset mahtua autoon sisälle, mutta vaihtoehtona on toki suksiboksin käyttö talvikaudella kun kesällä taas tilantarve ei ole niin suurta, joten jokin näppärämpi kulkinekin on vaihtoehto.
-Nykyinen auto ajettu ns. loppuun eli ei rasitetta vaihdossa
-Korealaiset / VAGgilaiset ei oikein innosta


Alla vielä muutamat mitä olemme käyneet koeajamassa:

Volvo V60, ei valittamista, mutta diesel epäilyttää ja bensana heikosti vaihtoehtoja
Toyota Auris farkku, pikkuautomainen maantiellä, en tykännyt
Mercedes-Benz A, menee takakonttitiloiltaan jo liian pieneksi
Toyota Avensis farkku & sedan, tässä vaiheessa vahvin ehdokas mitä tullut vastaan
Itselläni täsmälleen sama tilanne ja diesel V60 ruotsista haettuna tuntuu nyt ehkä parhaalta. Sinänsä en dieseliä haluaisi, mutta noissa diesel on selvästi halvempi kun bensa ja tuo V60 vaikuttaa aika laadukkaalta. Toyotaa kanssa käynyt kokeilemassa mutta on jotenkin niin muovinen lelu, vaikka varmaan olisi kestävyydeltään ylivoimainen.

Iso riski ehkä tuo diesel, mutta jos seuraavat 10v menisi ilman että dieselvero ja dieselin hinta karkaisi ihan pilviin niin tuo olisi ehkä järkevin.

Sitten sen jälkeen tuo romuttamolle ja joku käytetty sähköauto alle.
 
Pitäkäähän sitten Volvojen omistajat apulaitehihnan ja rullien kunnosta huolta. Lukemani perusteella myös näissä uudemmissa V60 malleissa on edelleen sama suunnittelumoka, joka on jo vuoden 2007 S80 mallissa. Eli apulaitehihna katketessaan pääsee suoraan jakopäänhihnan väliin ja aiheuttaa täydellisen moottorituhon.
 
Eli apulaitehihna saattaa katketessaan pääs suoraan jakopäänhihnan väliin ja aiheuttaa täydellisen moottorituhon.
Korjasin lauseen.

Ei mitenkään koskenut kaikkia V/S80:iä vaan osaa autoista, vaan on ihan tuurista kiinni. Eli jos hihna katkeaa niin huonolla tuurilla se joutuu jakopään väliin.

Sinänsä uskomatonta että sama suunniteluvirhe olisi edelleen noissa...
 
Mitä mieltä raati Opel Insigniasta? Vuoden 2017 malli tosi pienillä kilometreillä ja kohtuu hyvillä varusteilla olisi sopuhintaan tarjolla. Bensa 1.6T automaatti kyseessä. Ensimmäisen sukupolven auto tuo, myöhemmin samana vuonna tuli uusi versio, mutta tämä siis viimeisiä vanhoja, joka selittänee osaltaan halvahkoa hintaakin.

Mitään ihan hirvittävän valtavaa tyyppivikalistaa en ainakaan löytänyt ja aika mukavan tuntuinen se oli ajella, mutta onko jotain mihin erityisesti kiinnittää huomiota?
Eipä noissa mitään isompaa vikaa pitäisi tulla, ellei bensan kulutusta lasketa. Laatikko öljyt kannattaa vaihtaa tyyliin 80-100tkm välein. Itse hommasin viime vuonna samanlaisen, tosin 2014 ja farkku.
 
Toisaalta parempikin että tuo insignia on viimeistä vanhempaa polvea, yleensä noihin on jo pahimmat tyyppiviat saatu tuotannon aikana korjattua vrt. Ensimmäisiin vuosimalleihin.
 
Korjasin lauseen.

Ei mitenkään koskenut kaikkia V/S80:iä vaan osaa autoista, vaan on ihan tuurista kiinni. Eli jos hihna katkeaa niin huonolla tuurilla se joutuu jakopään väliin.

Sinänsä uskomatonta että sama suunniteluvirhe olisi edelleen noissa...

Tämän artikkelin mukaan koskee ainakin D5 moottoreita vm. 2001-2017. Ei ole sanottu missä muissa moottorityypeissä tuota esiintyy.
Kuluttajajärjestö: Volvon moottoreiden rakenneongelmasta kalliita remonttilaskuja

Ei tietenkään kannata antaa suhteettoman suurta painoarvoa asialle, jonka toteutumisen todennäköisyys on hyvin pieni, mutta sanon vain että kannattaa sitä hihnan kuntoa seurata jos auto kuuluu riskiryhmään.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän artikkelin mukaan koskee ainakin D5 moottoreita vm. 2001-2017. Ei ole sanottu missä muissa moottorityypeissä tuota esiintyy.
Kuluttajajärjestö: Volvon moottoreiden rakenneongelmasta kalliita remonttilaskuja
Akuutein ongelma kai oli 2007-2008 kun viallinen ilmastoinnin kopuran kytkin kuumeni / katkoi hihnoja. Näitäkään ei tietenkään kaikissa eikä tainnut edes päällepäin nähdä mikä kompura oli viallinen.

Ongelma tietenkin sama; helposti pääsee katkennut hihna väärään paikkaan. Muttei se aina sinne mene ja nuo "normaalit katkeamiset" rullien ja hihnan takia kannattaa tietty tiedostaa ja vaikka vaihdella hieman aikaisemmin kamat sinne.
 
Eipä noissa mitään isompaa vikaa pitäisi tulla, ellei bensan kulutusta lasketa. Laatikko öljyt kannattaa vaihtaa tyyliin 80-100tkm välein. Itse hommasin viime vuonna samanlaisen, tosin 2014 ja farkku.

Farkku tämäkin, se jäi tosiaan pois tuosta viestistä. Tuohon kulutuspuoleen kiinnitin kyllä itsekin huomiota, kuulosti ainakin valmistajan numerot aika isoilta ja todellisuus varmaan vielä vähän päälle. Ei sinällään omilla kilometrimäärillä ihan hirvittävän merkittävä ongelma.
 
Toisaalta parempikin että tuo insignia on viimeistä vanhempaa polvea, yleensä noihin on jo pahimmat tyyppiviat saatu tuotannon aikana korjattua vrt. Ensimmäisiin vuosimalleihin.

Vähän samaa mietin myöskin. Tässähän kyllä vielä sitten sellainen muuttuja, että 03/2017 GM myi Opelin PSA:lle, tämä on sikäli lähestulkoon viimeisiä jenkki-Opeleita. Ainakin ajatustasolla se kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta kuin patonki-Opel. :)
 
Farkku tämäkin, se jäi tosiaan pois tuosta viestistä. Tuohon kulutuspuoleen kiinnitin kyllä itsekin huomiota, kuulosti ainakin valmistajan numerot aika isoilta ja todellisuus varmaan vielä vähän päälle. Ei sinällään omilla kilometrimäärillä ihan hirvittävän merkittävä ongelma.
About 9-9,2l itsellä vie kaupunkiajossa kun ajaa sukkasillaan. Ja tossa b inkussa on vielä gm:n tekniikkaa, eli se ei ole vielä rapea ranskis. ;)
 
Kävin koeajamassa uuden focuksen. Aika pippurinen on Fordin 1.5l 150hp bensamoottori ja ohjaus todella agressiivinen/välitön. Automaatissa ei ole samanlaista lähtöviivettä kuin DSGssä, vaan auto lähtee kun kaasupoljinta hipaisee.

Sisätilat ovat pikkasen ahtaammat kuin Octaviassa ja kontti samoin. Laskennallisesti eroa ei ole kuin muutama litra, mutta Octavian kontti on selvästi korkeampi(?). Iso lastenvaunu meni nätisti sisään, mutta peitti näkyvyyttä takaikkunasta, kun Octaviassa ei peitä. Sisätilojen ulkonäkö/laatu oli ihan jees, mutta penkit parhaassakin varustetasossa keskinkertaiset. Paremmat penkit saa ainakin osaan mallistosta lisävarusteena.

Ihan positiivinen fiilis tuosta jäi, mutta ei herättänyt valtavaa omistushalua. Pyysin kuitenkin tarjouksen, jossa eniten kiinnostaa paljonko tarjoavat my 2017 27500 km ajetusta Octaviasta.
 
Kuten sanoin, budjettini oli noin 15 tuhatta euroa. Suomessa tuommoiset vähänajetut ja hyvinvarustellut V60:t maksavat reilusti yli 20 tuhatta.
Miten maksoit auton? Tilisiirto kestänee liian kauan ja tulee ehkä jotain lisämaksuja eur->sek muunnoksesta? Katselin että ainakin op pankissa saisi debit kortin vuorokausi rajaksi varmennetuissa ostoissa jopa 60000€. Eli periaatteessa vaan rahat tilille ja maksaisi debit kortilla jos liike kortit hyväksyy? Toimiiko debit kortit ruotsissa normaalisti?

Credittikin kävisi, mutta siihen sai paljon pienemmän rajan ainakin op:lla. Tosin löytyy 3 visaa niin voisi maksaa osissa.
 
Saksalainen mielessä niin Ruotsi voisi olla vaihtoehto...
Kamux ja Saka täynnä tuolta roudattuja ylihintaisia paskoja. Jos liikkeestä auton meinasit ostaa niin pysy kaukana näistä kahdesta. Mitään positiivista sanottavaa ei ole kummastakaan kun tarjouksia kysellyt ja koeajanut. Paras oli Sakan myyjä joka laittoi perään whatsapp-viestejä :facepalm: Saatanan typerää minun mielestä. Hinta toki tippui samalla kun aikaa kului :facepalm: Kysyikö lupaa tähän niin ei. Koeajon vakuutuslappusesta poimi numeron :facepalm:
 
Saksalainen mielessä niin Ruotsi voisi olla vaihtoehto...
Kamux ja Saka täynnä tuolta roudattuja ylihintaisia paskoja. Jos liikkeestä auton meinasit ostaa niin pysy kaukana näistä kahdesta. Mitään positiivista sanottavaa ei ole kummastakaan kun tarjouksia kysellyt ja koeajanut. Paras oli Sakan myyjä joka laittoi perään whatsapp-viestejä :facepalm: Saatanan typerää minun mielestä. Hinta toki tippui samalla kun aikaa kului :facepalm: Kysyikö lupaa tähän niin ei. Koeajon vakuutuslappusesta poimi numeron :facepalm:
Kamuxilla kävin koeajamassa vm14 saksantuonti E-sarjaa. Kun sain avaimet käteen myyjä muisti mainita, että tässä on muuten tupakoitu. No ajoin huvikseni kuitenkin, moottoritien rampilla ihmettelin suhteellista laiskuutta, VIN-haku paljasti kyseessä olevan 220, 250 sijasta. Ei tullut kauppoja, vaikka kovasti olisi ollut pojilla kiinnostusta vääntää diili. Vasta kun sanoin että tupakoidusta ja luvattua tehottomammasta autosta en rupea neuvottelemaan, kun kyseessä ei tosiaan mikään harvinaisuus ole.

Myöhemmin kävin sivuilta tarkistamassa ja olivat sentään korjanneet mallitiedot, mutta pyynti oli edelleen sama.
 
Paras oli Sakan myyjä joka laittoi perään whatsapp-viestejä :facepalm: Saatanan typerää minun mielestä. Hinta toki tippui samalla kun aikaa kului :facepalm: Kysyikö lupaa tähän niin ei. Koeajon vakuutuslappusesta poimi numeron :facepalm:

Noinhan sitä ohjeistetaan tekemään, eli soittelemaan perään tilanteessa kuin tilanteessa. Ja ne vakuutuslaput talteen, niin voi pommittaa. Itse en tuota ideaa juurikaan soveltanut, vain epävarmat jahkailijat pystyi ehkä klousaamaan diilin puhelimessa;) Muuten en ikinä viitsinyt painostaa turhaan, koska se nyt vain on ikävää, eikä sopinut omaan tyliin mokoma puhelinmyynti.
Sakasta en osaa sanoa, Kamuxin jutut taas on tiedossa joten eiköhän kumpikin mene samaan katergoriaan.

Saakohan tullaista asiakasrekisteriä enää edes pitää?:think:

Jos ei ole ongelma matkata ruotsiseen ja viettää siellä päivä tai pari, niin ei tarvitse ensimmäiseen katiskaan tarttua, vaan ehtii käydä muitakin vaihtoehtoja läpi, jää ainakin yksi jobbari pois välistä.
 
Onko laillista ottaa siitä numero ja viestitellä? Loppujen lopuksi ihan sama. Viihdearvoa oli kun tonnit hävisi hinnasta, mutta auto oli edelleen yhtä paska :D

Ruotsista olisi hyvä hakea itse, koska siellä viihtyy mielellään pari päivää ja on lähellä. Vielä kun olisi sitä aikaa...
 
Onko laillista ottaa siitä numero ja viestitellä? Loppujen lopuksi ihan sama. Viihdearvoa oli kun tonnit hävisi hinnasta, mutta auto oli edelleen yhtä paska :D

Ruotsista olisi hyvä hakea itse, koska siellä viihtyy mielellään pari päivää ja on lähellä. Vielä kun olisi sitä aikaa...
Palkkaa hakija niin ei tarvitse persettä nostaa penkistä ja auton voi itse sitten käydä vain hakemassa satamasta. Ruotsin pään paperityöt hoituu samalla ja itsellä säästyy päivä tai pari aikaa.
 
Pieni autokuume päällä orastavan kesän kunniaksi taas, katselin vähän täältä päin 15-20Ke hintaluokan autoja automaatilla ja hyvillä varusteilla ja vielä paremmilla kilometreillä, niin silmiin osui parikin vm. 16-17 Opel Astraa. Eikös nuo herran vuonna 2019 ala olla jo ihan hyviä autoja? Tai ainakin autoja?
 
Nuo astrat taisi kerätä ihan hyvin kehuja autolehdiltä saapuessaan markkinoille, poltteli silloin itseäkin ihka uuden auton hankinta mutta onneksi tulotaso viilensi kuumeen.

Itselläni on tapana tankata kaikki tieto jostain kiinnostavasta mallista tietysti foorumeilta mutta myös kirjastoista...kannattaa käydä arkistoista lueskelemassa ko. Vuoden lehtiä ja talvitestit jne. Saa ainakin hyvän kuvan millaisia ne oli uutena ja kuinka vertautuu muihin ikäisiinsä.
 
Pieni autokuume päällä orastavan kesän kunniaksi taas, katselin vähän täältä päin 15-20Ke hintaluokan autoja automaatilla ja hyvillä varusteilla ja vielä paremmilla kilometreillä, niin silmiin osui parikin vm. 16-17 Opel Astraa. Eikös nuo herran vuonna 2019 ala olla jo ihan hyviä autoja? Tai ainakin autoja?
Ostin farkku-Astran uutena loppuvuodesta 2017. Voin suositella. Oma auto 1.4 Turbo 110kw Innovation varustelulla + Innovation paketti ja muutamia lisävarusteita.
Huomioita:
-Innovation on varsin kattava varustetaso, kaikki tarpeellinen löytyy
-AGR-penkit ovat ainakin omalle selälle ja persiille erinomaiset istua pidempääkin matkaa. Ilman niitä en ostaisi koska tarjontaa on.
-Litrainen malli ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaali
-Ensisijaisesti katsoisin 1.4 mallia jos automaatti on vaatimus, siinä perinteinen mehumaija
-1.4 manuaali kuluttaa mulla noin 6.2l sadalla sekalaisessa ajossa, ajotietokone näyttää noin puoli litraa vähemmän
-Ledimatriisivalot ovat näkemisen kannalta oiva lisävaruste, mutta tyyppivikana on "kaarreajovalojärjestelmän häiriö", korjauksena koko umpion vaihto. Uusi umpio on kallis, jos eivät suostuisi takuuseen/virhevastuuseen tekemään. Näitä on hajonnut jonkin verran, myös allekirjoittaneelta
-Muita vikoja ei 45tkm aikana ole ollut, paitsi kuskinpenkin manuaalinen korkeussäätö meni takuuseen
 
-Ledimatriisivalot ovat näkemisen kannalta oiva lisävaruste, mutta tyyppivikana on "kaarreajovalojärjestelmän häiriö", korjauksena koko umpion vaihto. Uusi umpio on kallis, jos eivät suostuisi takuuseen/virhevastuuseen tekemään. Näitä on hajonnut jonkin verran, myös allekirjoittaneelta
Mikä on "jonkin verran"? Onko siis hajonnut useampikin umpio? Itse mietin ja kävin koeajamassa uutta Insigniaa, jossa tuollaiset valot oli niin mietin just mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa. Lyhyt takuu ja erikoiset valot eivät ole kovin kiva yhdistelmä, koska korjaus on yleensä tosi kallis juuri tuosta syystä että silloin aina vaihdetaan koko umpio. Tosin ei se koajamani Insignia ja lähes 50kilon hintalappu muutenkaan oikein kohdanneet.
 
Mikä on "jonkin verran"? Onko siis hajonnut useampikin umpio? Itse mietin ja kävin koeajamassa uutta Insigniaa, jossa tuollaiset valot oli niin mietin just mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa. Lyhyt takuu ja erikoiset valot eivät ole kovin kiva yhdistelmä, koska korjaus on yleensä tosi kallis juuri tuosta syystä että silloin aina vaihdetaan koko umpio. Tosin ei se koajamani Insignia ja lähes 50kilon hintalappu muutenkaan oikein kohdanneet.
Multa on hajonnut yksi, kaverilta myös yksi, foorumeilta löytyy lisää tapauksia. Länsiauton huollon mukaan mennyt "muutamia", mutta kyllä se ihan tyyppivika on. Pitäisi olla korjattu 18 syksyllä ja myöhemmin valmistettuihin yksilöihin.

Insigniassa on muistaakseni 32-lamppuinen umpio, siinä missä Astrassa 5-lamppuinen, joten ei välttämättä niissä ole tätä samaa ongelmaa.
 
Pieni autokuume päällä orastavan kesän kunniaksi taas, katselin vähän täältä päin 15-20Ke hintaluokan autoja automaatilla ja hyvillä varusteilla ja vielä paremmilla kilometreillä, niin silmiin osui parikin vm. 16-17 Opel Astraa. Eikös nuo herran vuonna 2019 ala olla jo ihan hyviä autoja? Tai ainakin autoja?

Mä voin kertoilla siitä halvemmasta Enjoy-tasosta kun vatanen hoiti jo tuon Innovationin.
Mulla on 2016 Enjoy 1.4T (150hp) automaatti farmari.

Enjoyssa on tärkeimmät perusvarusteet, ainakin suunnilleen kaikissa, koska Enjoy More-kampanjapaketti ei maksanut kuin muutaman satasen niin se on aikalailla kaikissa näissä 16 ja 17 tienoilla ostetuissa.

+ 7" multimedia Carplay ja Android auto tuella ja toimivalla bluetoothilla jos ei laita piuhaan kiinni
+ Vakionopeudensäädin
+ Led-päiväajovalot ja valoautomatiikka
+ Automaatti-ilmastointi kahdella vyöhykkeellä
+ Automaattisesti himmenevä taustapeili
+ Mekaaninen käsijarru (henkilökohtaisesti iso plussa)
+ Tutkat edessä ja takana
+ Lämmitetty nahkaratti
+ Kulutus maantiellä @80 <6L/100, @100 ~6L/100
+ Erittäin hyvä ajaa

- Auto vaihtaa turhan herkästi ajovaloille ja himmentää näytöt ja mittariston
- Enjoyssa vakiona "muotovanteet" kapseleilla, ei aluja
- Aika iso osa Enjoystä on vakiopenkeillä, jotka on "ihan ok". AGR:t ei olis montaa satasta lisää maksanut...
- Äänieristys ei ole markkinoiden parhaimmasta päästä. Itse tunkkasin lisää vaimennusmattoa takakontin lattiaan
- Ei suksiluukkua, jos tarvetta niin katso auto jossa on 40/20/40 kaatuva takapenkki

Kulutus omassa ajossa (30%kaupunki/50% motari/20% maantie) kesällä 7~7,5L ja talvella litran enemmän
 
Kokemuksia Rellun tästä uudesta Espacesta? Pitäisi varmaan huomenna koeajaa tuollainen sillä ajatuksella, että siitä tulisi perheen uusi auto.

Nykyinen Grand C-max alkaa jo käymään vanhaksi ja liian tutuksi.
 
Tullut tässä katseltua ns kauppakassia/kakkosautoa talouteen ja vaihtoehtoina on 2009 mallinen focus perusvarmalla nuhapumppu 1.6 bensalla. Vastaava ollut itsellä aikanaan

Mutta mitähän ominaisuuksia olisi tiedossa hyundai i30 1.6bensa 2009 tai Auris 2008 vastaavalla 1.6bensalla? Tiedossa jotain isoja heikkouksia esim helmat, öljynsyönti tms?
 
Auton vaihto edessä ja en oiken osaa päättää. Mitä teille tulee mieleen seuraavista vaatimuksista?

- Perheessa 2 lasta ja koira joten D-segmentin farmari?
- 10 - 15k euroa
- Hyvä ajettava ja suht hiljainen.
- Luotettava. Tarkoitus pitää useampi vuosi samaa auto, joten huolettomia kilometrejä saisi olla runsaasti jäljellä.
- Ajoista 70% taajamassa ja loput maantietä. n. 20tkm vuodessa joten mielellään taloudellisella bensa koneella.


Jotenkin Kuumottaisi Avensis mutta se ei taida olla erityisen hyvä ajettava. Passat olisi taas hyvä ajettava mutta ei erityisen luotettava. Olisiko Mondeo jotain noiden väliltä? Nykyinen auto Mazda 6 -06. Noin 100tkm olen ajanut 5 vuodessa. Yksi korjaamo käynti huoltojen lisäksi tänä aikana. Jotain vastaavaa huolettomuutta haen, mutta en ajoominaisuuksien kustannuksella.
 
Auton vaihto edessä ja en oiken osaa päättää. Mitä teille tulee mieleen seuraavista vaatimuksista?

- Perheessa 2 lasta ja koira joten D-segmentin farmari?
- 10 - 15k euroa
- Hyvä ajettava ja suht hiljainen.
- Luotettava. Tarkoitus pitää useampi vuosi samaa auto, joten huolettomia kilometrejä saisi olla runsaasti jäljellä.
- Ajoista 70% taajamassa ja loput maantietä. n. 20tkm vuodessa joten mielellään taloudellisella bensa koneella.


Jotenkin Kuumottaisi Avensis mutta se ei taida olla erityisen hyvä ajettava. Passat olisi taas hyvä ajettava mutta ei erityisen luotettava. Olisiko Mondeo jotain noiden väliltä? Nykyinen auto Mazda 6 -06. Noin 100tkm olen ajanut 5 vuodessa. Yksi korjaamo käynti huoltojen lisäksi tänä aikana. Jotain vastaavaa huolettomuutta haen, mutta en ajoominaisuuksien kustannuksella.

mk4 facelift ford mondeo.
 
Jotenkin Kuumottaisi Avensis mutta se ei taida olla erityisen hyvä ajettava. Passat olisi taas hyvä ajettava mutta ei erityisen luotettava. Olisiko Mondeo jotain noiden väliltä? Nykyinen auto Mazda 6 -06. Noin 100tkm olen ajanut 5 vuodessa. Yksi korjaamo käynti huoltojen lisäksi tänä aikana. Jotain vastaavaa huolettomuutta haen, mutta en ajoominaisuuksien kustannuksella.

Miksi et jatkaisi sillä mazda 6-linjalla?

Senhän pitäisi olla melko sama alusta kuin Mondeossa mutta japanilaisella laadulla tehtynä.

Seuraavasta mallista(2009) omat (muutaman viikon) kokemukset, että ajo-ominaisuudet muuten aika kivat, mutta suuntavakavuus ei paras mahdollinen.
 
Kellään kokemuksia 3008 pösöstä? Tiistaina pitäis käydä koeajamassa kyseistä vekotinta. Keskiviikkona kävin koeajamassa uuden focuksen. Focuksessa oli järkyttävä rengasmelu,kun olimalla 18 tuumaiset renkaat.
 
Kellään kokemuksia 3008 pösöstä? Tiistaina pitäis käydä koeajamassa kyseistä vekotinta. Keskiviikkona kävin koeajamassa uuden focuksen. Focuksessa oli järkyttävä rengasmelu,kun olimalla 18 tuumaiset renkaat.
Itse koeajoin viime vuonna uuden Focuksen, mutta renkaat saattoi olla 17 tuumaiset. Rengasmelu oli tosi vähäistä. Uudessa Ceedissä oli huomattavasti enemmän.
 
Itse koeajoin viime vuonna uuden Focuksen, mutta renkaat saattoi olla 17 tuumaiset. Rengasmelu oli tosi vähäistä. Uudessa Ceedissä oli huomattavasti enemmän.

Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
 
Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
Sen vielä muistan, että siinä uudessa Focuksessa oli michelin primacy 4 renkaat. Ja nuo siis oli ihan hyvät ja mielestäni lähes erittäin hiljaiset. Mahtoi olla 1.0 125 hv manuaali. Saattaa olla että eri autoissa olisi erimerkin renkaat?

Sitä Focus Active mallia ei ole tullut koeajettua. Pitäisi käydä liikkeessä katsomassa.
 
Sen vielä muistan, että siinä uudessa Focuksessa oli michelin primacy 4 renkaat. Ja nuo siis oli ihan hyvät ja mielestäni lähes erittäin hiljaiset. Mahtoi olla 1.0 125 hv manuaali. Saattaa olla että eri autoissa olisi erimerkin renkaat?

Sitä Focus Active mallia ei ole tullut koeajettua. Pitäisi käydä liikkeessä katsomassa.
Ainakin ST malleissa on eri renkaita ollut eri tekniikan ja eri varusteiden kanssa jo pitkään. Myös mielestäni matalammilla varusteilla ja malleilla on eri renkaita ristiin rastiin. Esim ST:ssä tuli muistaakseni isommilla vanteilla ja jarruilla myös misukan kumit kun normissa taisi olla continentalit vai olikohan misukan miedommat kumit.
 
Espace tuntui oikein hyvältä. Iso tila-auto isoilla takatiloilla, selkeästi tarkempaan syyniin.

Seuraavaksi 5008 ja ehkä S-Max.
 
Jos 5008 on listalla, niin varmaan kannattaa samalla vauhdilla katsoa uusi C5 aircross.
 
Löytyisikö täältä jo kokemuksia uudesta RAV4stä tai CR-Vstä hybridinä?

Auton vaihto uuteen suunnitelmissa syksyllä.
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.
 
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.

Eikös tuohon ole ratkaisuna tuleva Skoda Superb hybridinä tai nykyinen Superb linjasto? Suomessa Skoda on kuin Cadillac Jenkeissä kulta-aikoina.
 
Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
ST-Linessäkin on vakiona 17-tuumaiset vanteet, mutta jos ruksii lisävarustelistalta mukautuvat LED-valot (Design pack), niin tulee 18-tuumaiset vanteet samalla. :bored: Titaniumissa on vakiona 16-tuumaiset vanteet, ja siinä tuo Design Pack suurentaa vannekoon 17 tuumaan.
 
Eikös tuohon ole ratkaisuna tuleva Skoda Superb hybridinä tai nykyinen Superb linjasto? Suomessa Skoda on kuin Cadillac Jenkeissä kulta-aikoina.
No joo, Skoda on varmaan kelpo auto. PHEVssä arveluttaa onko siitä mainittavaa hyötyä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.

Nykyinen Superb-mallisto on aika dieselpainotteinen, bensamalleista ainoa realistinen on 1.5 TSI 150hv, mikä noin ensiajatukselta tuntuu vähän alimitoitetulta noin suureen autoon.
 
Nyt 3008 pösö koeajettu. Aika hiljainen vaikka isot vanteet. Täytyy varmaan käydä koeajamassa se focus uudelleen samalla tiellä. Varusteita oli kyllä yllin kyllin,eikä tuo pieni rattikaan häirinnyt. Ainoa miinus oli vakionopeudensäätimen vivun jääminen ratin alle piiloon. Ihan perusajettava,penkit paremmat kuin omassa karvalakki focuksessa. Vähän tuli fiilis kuin pakulla ajelisi,mutta kai siihenkin tottuisi.
 
C5 aircross on poissa laskuista, koska sitä ei kait saa 7-paikkaisena.
5008 ajettu, eikä tuosta kyllä kovin positiivista vaikutelmaa saanut. Mutkateillä yllättävän paljon kallistelee ja niiaa. Auto oli automaatilla varustettu BlueHDI 130.

Käytiin siis hieromassa kauppaa Espacesta. Se kulkee kuin juna eikä ylimääräisiä liikkeitä esiinny mutkateillä saati motarilla. Lisäksi nelipyöräohjaus teki vaikutuksen kaupungissa, iso auto kääntyy erittäin ketterästi.
 
Löytyisikö täältä jo kokemuksia uudesta RAV4stä tai CR-Vstä hybridinä?

Auton vaihto uuteen suunnitelmissa syksyllä.
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.
Tuleva Forester e-Boxer on tilavampi kuin Rav4 Hybrid. Jos nelivetoa tarvitsee, niin hintakin alkaa olla melko samoissa Rav4:ssa. Ainakin perus bensaversioissa Forester oli paljon hiljaisempi kuin Rav.
 
Tässä on nyt ihan puolivakavissaan alkanut miettiä, että jos sitä päivittäisi käyttöauton hiukan tuoreempaan mahdollisimman luotettavaan ja pienet käyttökulut omaavaan autoon. Hintaluokaltaan maksimissaan 18- 20ke.

Nykyisellään kun on 2kpl 3bg Passatteja pihassa niin, vaikka niillä varsin halvoilla kuluilla ajaa niin onhan ne nyt todellisuudessa melko loppu sieltä sun täältä ja vähän joka paikka repsottaa enemmän tai vähemmän kun kilometrejä on 370tkm ja 500tkm. Myös käyttöauton korjaaminen on vaan ihan uskomattoman tympeää tuohua, vaikka ei siihen rahaa älyttömästi mene kun kaikki tehdään kuitenkin itse. Harrasteita taas korjailee ja rakentelee suurella ilolla, mutta käyttöauto saisi omasta puolesta olla se tylsä ja harmaa laite joka vaan toimii.

Ja sitten itse asiaan. Noilla kriteereillä en juuri muita vaihtoehtoja ole keksinyt kuin -13 -> Auris sports touring hybridinä. Tässäkin yksi suuri mutta, onko tuollainen Auris oikeasti niin ahdas takaa mitä monissa arvosteluissa annetaan ymmärtää? Britaxin baby safe2 i size turvakaukalo pitäisi taakse mahtua telakan kanssa ja ei tuossa 3bg Passatissakaan ihan liikoja ylimääräistä tilan puolesta ole. Auris on akseliväliltään 10cm lyhyempi vaikka ei se tietty suoraan kaikkea kerro. Auris on kyllä listattu yhteensopivaksi tuolle, mutta tarkoittaako se sitten sitä, että etupenkin täytyy olla niin edessä kun vaan menee? Tavaratilan riittävyyden suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sitten viimeiseksi, onko tuollaisen Auriksen äänentoisto millaista tasoa vakiona premium varustetason autossa?
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen kahden vaiheilla. Joko uusi Focus tai Passat. Passatista on tulossa juuri facelift ja viimeisiä nykymallin autoja saa aika kohtuulliseen hintaan. Esim ajamaton Passat Highline automaatilla 35k. Toi Focus sopivasti varusteltuna maksaa saman verran.

Passat on isompi ja ainakin olevinaan pikkasen laadukkaampi, mutta malli on vuodelta 2014 ja sen hinta todennäköisesti laskee aika reilusti faceliftin tulon jälkeen. Focus on samaan rahaan paremmin varusteltu, siinä on kaikki nykyaikaiset turvallisuusteknologiat, malli on tullut myyntiin viime vuoden puolessa välissä, joten voi pitää hintansa paremmin, mutta on jonkun verran pienempi tiloiltaan. Autoa on tarkoitus pitää 5-6 vuotta.

Yllättävän vaikeaa tää auton valinta.
 
Vaikka itsellänikin on huonoja kokemuksia vagista, niin en ole silti sulkenut niitä pois. On minulla nimittäin hyviäkin ja tarjoavat usein samaan rahaan mitä ei muualta saa. Faija on rallatellut 100tkm parissa vuodessa Superbilla ilman mitään vikaa. Täytyy vaan pysytellä erossa niistä vikapesistä ja toivoa parasta. :btooth:
 
Jos Passatin takatiloille ei ole erityisesti tarvetta niin ottaisin Focusin jo sen takia, että siinä on perinteinen 8-lovinen automaatti vs. Passatin viiveellinen DSG. Molempiin taitaa saada rahalla 5v takuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 731
Viestejä
4 751 986
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom