Mikä auto minulle?

Juu sekin on käynyt mielessä, että hakisin auton ulkomailta. Toki siinä on sitten se ongelma, että ei voi mitenkään tietää miellyttääkö auto, ennenkuin on siihen tutustunut. No huomenna ollaan viisaampia ja jos auto miellyttää, niin esitän tarjouksen. Jos ei niin sitten katsellaan jotain muuta autoa.
 
MX-5 ei todellakaan tartte mitään kuutoskonetta. On niin pieni ja kevyt auto noihin muihin esitettyihin möhköihin nähden. Eipä silti. En jaksais käyttöautona jo pelkän ahtauden takia, mutta harrasteena kyllä ois ihan ok.

Jos vetotavalla ei väliä ja ympäri vuoden pitää ajaa niin Volvo C70 T5. Vitonen murisee kauniisti, mutta etuvetovessahan tuo on.
 
MX-5 ei todellakaan tartte mitään kuutoskonetta. On niin pieni ja kevyt auto noihin muihin esitettyihin möhköihin nähden. Eipä silti. En jaksais käyttöautona jo pelkän ahtauden takia, mutta harrasteena kyllä ois ihan ok.

Jos vetotavalla ei väliä ja ympäri vuoden pitää ajaa niin Volvo C70 T5. Vitonen murisee kauniisti, mutta etuvetovessahan tuo on.
Aina se ei ole kysymys siitä tehosta, jotkut vain ei tykkää nelosista esim. äänien, tjsp takia.

Jo 90-luvulla Mazda olisi hyvin voinut laittaa MX5:n keulille sen nuhapumppu 1.6:n sijaan MX3:sta tutun 1.8 V6 koneen (edit 136-144hv näköjään - eikä nyt hirvittävästi painavampi). Ei sinnee mitään 626/MX6:sta tuttua 2.5:sta V6:sta varmaan ketään kaivannut nokkaa painottamaan.

[/offtopic]
 
Aina se ei ole kysymys siitä tehosta, jotkut vain ei tykkää nelosista esim. äänien, tjsp takia.

Jo 90-luvulla Mazda olisi hyvin voinut laittaa MX5:n keulille sen nuhapumppu 1.6:n sijaan MX3:sta tutun 1.8 V6 koneen (muistaakseni 130hv eikä nyt hirvittävästi painavampi). Ei sinnee mitään 626/MX6:sta tuttua 2.5:sta V6:sta varmaan ketään kaivannut nokkaa painottamaan.

[/offtopic]
MX-5 on kuitenkin aina ollut takavetoinen. Suoraan siis ei olisi 323:n etuvetorakenteisen MX-3:n tekniikka sinne keulalle pudonnut ja veikkaan V6:n olleen aika paljon painavampi kuin silloisen MX-5:n rivinelonen.
 
MX-5 on kuitenkin aina ollut takavetoinen. Suoraan siis ei olisi 323:n etuvetorakenteisen MX-3:n tekniikka sinne keulalle pudonnut ja veikkaan V6:n olleen aika paljon painavampi kuin silloisen MX-5:n rivinelonen.
Varmasti, eikä sitä siellä oikeastaan tarvittu kun MX5 myi jenkeissäkin kuin häkä tuolla I4:lla eikä tarvittu sitä klassista "I4 -> tehottomampi V6" swappia markkinoita varten mitä esim. jossain 200SX/240SX:ssä tehtiin... ;)

MX5 varmaan olisi niitä harvoja autoja jotka voisi vielä ihan tuon katon ja ajettavuuden takia hyväksyä tuollaisella ahtamattomalla fourbangerillä. Toisaalta MR2:sta taisi saada keskimoottorista turboa targana - vaikeaksi menisi... :D
 
@itarumaa

Mites Boxter? Itse voisin noilla spekseillä sellaista katsella. Jos nyt ei siis Crossfire tärppää.

Aika makuasiaksihan tuo toki väkisinkin menee, kun järkellä tuollaista vekotinta ei osteta millään.
 
Boxster ei oikein kiinnosta edes autona ja sitten kun googletti niitä koneongelmia, niin viimeinenkin innostus loppui. Lasken sen jotenkin samaan kategoriaan Audi TT auton kanssa ja mielummin ostaisin sitten TT:n nelivetona ja vaikka sillä 1.8t koneella vaikka nelonen onkin. No huomenna näkee sen Crossfiren niin pääsee eteenpäin tässä pohdinnassa.
 
Muistakaa että ainakin osa alkupään MX5 on mahdollista turbottaa tai ahtaa. Kaverilla on remmiahdettu MX5 ja siinä on kyllä kulkupuoli ja äänet kunnossa. Tosin nettiautosta ei taida juuri nyt löytyä yhtäkään valmista projektia. Jos olisi talli ja aikaa projektille niin MX5 olisi jo hankittuna.
 
Boxster ei oikein kiinnosta edes autona ja sitten kun googletti niitä koneongelmia, niin viimeinenkin innostus loppui. Lasken sen jotenkin samaan kategoriaan Audi TT auton kanssa ja mielummin ostaisin sitten TT:n nelivetona ja vaikka sillä 1.8t koneella vaikka nelonen onkin. No huomenna näkee sen Crossfiren niin pääsee eteenpäin tässä pohdinnassa.
Ihan samat fiilikset; "Hairdresser Car" eikä Boxter ole "oikea Porsche". :D

Muistakaa että ainakin osa alkupään MX5 on mahdollista turbottaa tai ahtaa. Kaverilla on remmiahdettu MX5 ja siinä on kyllä kulkupuoli ja äänet kunnossa. Tosin nettiautosta ei taida juuri nyt löytyä yhtäkään valmista projektia. Jos olisi talli ja aikaa projektille niin MX5 olisi jo hankittuna.
Joo, tuohon kyllä saa kiitettävän helposti suoraan "bolt-on" satseja maailmalta remmiahtimelle... ;)
 
Jaahas, nyt on Mazda3 hinnoiteltu uusine Skyactiv-X-moottoreineen:
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2019-fi/uusi-mazda3-hinnasto.pdf

Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
 
Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
Ilmeisesti WLTP-lukuja katselet? Vanhalla menetelmällä mitattuna diesel-golf tupruttelee parhaimmillaan ~100g/km.
 
Crossfire tuli koeajettua. On erikoinen auto, en tiedä mihin vertaisin edes. Mittasuhteet on erikoiset ja koska penkkiä ei saa tarpeeksi alas, niin näkyvyys on vähän rajoitettu matalan tuulilasin vuoksi. Voimaa on sopivasti ja auto on mielestäni ihan hauska ajaa, sellainen bulevardisportti. Renkaat on massiiviset livenä ja muutenkin olemus on jotain toista kuin perheautossa.

Mutta mitoitus on vähän hankala, 5cm korkeampi tuulilasi ja 5cm pidempi akseliväli tekis ihmeitä, niin tilat olisivat paremmat. Nyt mahduin ajamaan kyllä juuri ja juuri, mutta ei ehkä ihan optimi ajoasento. Penkit olivat myös kysymysmerkki, molemmat sivutuet painoivat vähän jalkoja mutta voi olla että siihen olisi tottunut.

Sisusta natisee ja muutenkin vähän tuli fiilis, että esim katon mekanismi voisi aiheuttaa ongelmia jatkossa. Siellä oli yksi mikrokytkin jo jumissa ja aika hennon näköisiä mekanismejä, esim 307cc mallissa oli vakuuttavamman oloiset kattorakenteet.

Itse auto oli myös vähän hankala, kun ei kuulemma ole juurikaan hinnassa tinkimisen varaa ja pyynti 14,500e. Auto vuodelta 2006, ajettu vajaat 40k mutta koko ajalta ei ole kuin neljä huoltoa ja pisin väli huoltojen välillä oli 6v! Mutta muuten yksilö oli kyllä siisti.

Ehdottomasti kannatti käydä katsomassa tälläinen Crossfire, ei se kuvissa ja videoissa välity se auto.
 
Jaahas, nyt on Mazda3 hinnoiteltu uusine Skyactiv-X-moottoreineen:
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2019-fi/uusi-mazda3-hinnasto.pdf

Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
Miten sen ottaa. Jotenkin vaan sen armottoman hehkutuksen jälkeen minusta taas vähän pettymys, kun on suurinpiirtein samalla tasolla kuin pihit bensakoneet tähänkin asti. Puheet dieselin kulutuslukemista ja 30% taloudellisuusparannuksesta kuitenkin aika pahasti lunastamatta, jos automaatti vie seitsemättä litraa satasella ja kolme desiä vähämmän kun Skyaktiv-G automaatti. Pikemminkin saatiin vähän enemmän tehoa samoilla kulutuslukemilla, kuin mitään uuttaa kulutusihmettä.

Ei siinä varmaan ihan ok kone, mutta ei millään tavalla mullistava minusta.

Jos CO2 lukemat on prioriteettilistan kärjessä niin Corolla lienee tuossa luokassa kova.
 
Viimeksi muokattu:
Muistakaa että ainakin osa alkupään MX5 on mahdollista turbottaa tai ahtaa. Kaverilla on remmiahdettu MX5 ja siinä on kyllä kulkupuoli ja äänet kunnossa. Tosin nettiautosta ei taida juuri nyt löytyä yhtäkään valmista projektia. Jos olisi talli ja aikaa projektille niin MX5 olisi jo hankittuna.
Kyllähän niistä kiukkusia saa, olet varmaan nämä katsonut? Loistavia pätkiä.
 
Jaahas, nyt on Mazda3 hinnoiteltu uusine Skyactiv-X-moottoreineen:
https://www.mazda.fi/media/pricelists/2019-fi/uusi-mazda3-hinnasto.pdf

Skyactiv-X vaikuttaa kyllä aika kovalta. CO2-päästöt manuaalilla jopa vain 122g/km, mikä on vähemmän kuin mihin pääsee esim. mikään bensa- tai dieselmoottorinen Volkswagen Golf. Automaattivaihteistolla päästöt vähimmillään 136 g/km, mikä sekin on tosi kova tulos, varsinkin kun on kyse 180-hevosvoimaisesta autosta.
On kyllä aika kipakat hinnat ja pieni on ero Skyactiv-G:hen päästölukemissa.
 
Kuinkakohan paljon kulutusta olisi saanut alaspäin jos tehoa olisi laskenut alaspäin vaikkapa 150 hp:n paikkeille, saatikka vanhan G-moottorin 120 hepon tasolle? Ei nyt ihan sellaisia lukemia mitä olivat mainostaneet, mutta ihan kelvollisia lukemia.
 
Kuinkakohan paljon kulutusta olisi saanut alaspäin jos tehoa olisi laskenut alaspäin vaikkapa 150 hp:n paikkeille, saatikka vanhan G-moottorin 120 hepon tasolle? Ei nyt ihan sellaisia lukemia mitä olivat mainostaneet, mutta ihan kelvollisia lukemia.
Toisaalta voi olla myös että tehojen laskulla hyötysuhde huononee ja kulutus pysyy samana.
 
Crossfire tuli koeajettua. On erikoinen auto, en tiedä mihin vertaisin edes. Mittasuhteet on erikoiset ja koska penkkiä ei saa tarpeeksi alas, niin näkyvyys on vähän rajoitettu matalan tuulilasin vuoksi. Voimaa on sopivasti ja auto on mielestäni ihan hauska ajaa, sellainen bulevardisportti. Renkaat on massiiviset livenä ja muutenkin olemus on jotain toista kuin perheautossa.

Mutta mitoitus on vähän hankala, 5cm korkeampi tuulilasi ja 5cm pidempi akseliväli tekis ihmeitä, niin tilat olisivat paremmat. Nyt mahduin ajamaan kyllä juuri ja juuri, mutta ei ehkä ihan optimi ajoasento. Penkit olivat myös kysymysmerkki, molemmat sivutuet painoivat vähän jalkoja mutta voi olla että siihen olisi tottunut.

Sisusta natisee ja muutenkin vähän tuli fiilis, että esim katon mekanismi voisi aiheuttaa ongelmia jatkossa. Siellä oli yksi mikrokytkin jo jumissa ja aika hennon näköisiä mekanismejä, esim 307cc mallissa oli vakuuttavamman oloiset kattorakenteet.

Itse auto oli myös vähän hankala, kun ei kuulemma ole juurikaan hinnassa tinkimisen varaa ja pyynti 14,500e. Auto vuodelta 2006, ajettu vajaat 40k mutta koko ajalta ei ole kuin neljä huoltoa ja pisin väli huoltojen välillä oli 6v! Mutta muuten yksilö oli kyllä siisti.

Ehdottomasti kannatti käydä katsomassa tälläinen Crossfire, ei se kuvissa ja videoissa välity se auto.

Taisit juuri perustella miksi et osta tuota autoa, jos siinä ei istu mukavasti, laaduttomuus näkyy ja tuntuu. Eihän nuo Chryslerit missään hyvässä maineessa ole, jatkossa varmaan melkoisia myytäviä, ei siis helppoja.
Jos jenkki kuitenkin vaihtoehto, niin joku targa chevy tai pontiac, avot taitaa olla melko vähissä, mutta imo targa on ihan kiva.
 
On kyllä aika kipakat hinnat ja pieni on ero Skyactiv-G:hen päästölukemissa.
No eikös hinnoittelu ole aika linjassa sen suhteen, että autossa on 180 hevosvoimaa tehoa. Ainakin 190-hevosvoimainen Skoda Octavia on samoissa hinnoissa. Mazda tietysti kiskoo rahaa uudesta tuotteesta niin paljon kuin irti lähtee. En yhtään ihmettele, vaikka sama tekniikka olisi tulossa myöhemmin pienitehoisempiinkin malleihin, mutta niistä ei saa yhtä hyvää katetta.
 
Juu lisäksi Crossfire on vähän ylihintainen suomessa, kun katsoo Saksan hintoja, niin se on n. 7-8k. No joka tapauksessa ostan Mersu CLK avon, vm 2000, 3.2 automaatti, ajettu 115tkm ja erittäin hienossa kunnossa oleva auto. Ei ole esim talvella ajettu ollenkaan. Lauantaina pitäs lähteä hakemaan autoa.
 
Toisaalta voi olla myös että tehojen laskulla hyötysuhde huononee ja kulutus pysyy samana.
No juu, tämä on totta. Hieman välimallin moottori tästä tuli. Peruskulkineeksi ehkä turhan tehokas, koska hinta nousee samalla. Toisaalta taas sinne ns. hot hatch luokkaan ei näillä tehoilla ole asiaa.
Tämä moottori voisi ehkä kokoluokkaa isommassa autossa olla juurikin passeli, kun vääntöä kuitenkin löytyy ihan kohtalaisesti.
Mutulla heitettynä, nämä Mazdan 2-litraiset vaparit on sellaiseen seka-ajoon varsin hyviä. Pikkuturbot ovat kaupungissa optimaalisempia, mutta moottoritienopeuksissa syönevät hieman taas enempi bensiiniä kuin nämä.
 
Juu lisäksi Crossfire on vähän ylihintainen suomessa, kun katsoo Saksan hintoja, niin se on n. 7-8k. No joka tapauksessa ostan Mersu CLK avon, vm 2000, 3.2 automaatti, ajettu 115tkm ja erittäin hienossa kunnossa oleva auto. Ei ole esim talvella ajettu ollenkaan. Lauantaina pitäs lähteä hakemaan autoa.

Se on varmaan noilla kilsoilla melko ongelmaton auto, ja ihan mukavakin ajella. Vielä isommalla pannulla, niin ehtii huoltikselta toiselle hyvin:tup: Ja ylläpitokin, huollot yms. siedettävissä hinnoissa kun melko perustekniikkaa, niin ajaahan tuolla kuuhun ja takaisin. Pääsee vielä eroonkin sitten kun siltä tuntuu.
 
Kyllähän niistä kiukkusia saa, olet varmaan nämä katsonut? Loistavia pätkiä.

Kiitti! En ollut mutta tuli sit eilen katotsottua yhdeltä istumalta melkein kaikki jaksot. Ja hyvä että katsoin, koska jos joskus hankinta tulee mahdolliseksi täytyy auton pohja ja kaaret tarkistaa kyllä todella huolellisesti. Videon auton olisin kyllä laittanut paaliin ruosteiden takia.

No joka tapauksessa ostan Mersu CLK avon, vm 2000, 3.2 automaatti, ajettu 115tkm ja erittäin hienossa kunnossa oleva auto. Ei ole esim talvella ajettu ollenkaan. Lauantaina pitäs lähteä hakemaan autoa.

Jos MX5:ssa on huono ruostesuojaus on se sitä myös tuon ikäluokan mersuissa. Vaikka autolla olisi ajettu vain kesällä kannattaa pahimmat ruostekohdat tarkistaa silti huolella, koska autolla on kuitenkin jo ikää. Netistä varmaan löytyy infoa pahimmista paikoista.
 
Juu en ole kyllä onnistunut tuosta CLK:sta löytämään ruosteita mistään, takakaaret tarkastin ja kontin, mutta katson vielä huomenna ainakin ovien alareunat. Auto on myös leimattu kun pyysin sitä, niin ei sielläkään ollut mitään sanottavaa. Käsittääkseni tuo Clk ei ole myöskään niin ruosteherkkä kuin väyrynen, sehän näyttää kyllä E-sarjalaiselta mutta on itse asiassa C-sarjalaisen alustalle tehty. Muutenkin miellyttävä auto, tosin ei niin mukava mitä vois kuvitella kun on 18" vanteet, alustasarja ja Avantgarde varustelu, joka ainakin myyjän mukaan tarkoittaa sporttimallia, minähän en näistä sen enenpää tiedä. Mutta ajossa se oli aika sporttinen kyllä, kova alusta yms.

Yksi asia Crossfiressa oli juuri tuo jälleenmyyntiarvo, jos kyllästyy autoon niin pääseekö siitä mitenkään eroon. Pösö 307cc avon myynti oli jo niin tuskaisen vaikeaa, että en halua ottaa riskiä toistamiseen. Mutta juu kun viimeksi tarkastelin CLK:ta kriittisellä silmillä niin en löytänyt mitään huomautettavaa pl. ilmastointi joka ei puhaltanut kylmää, mutta myyjä laittoi sen jo kuntoon ja katsasti auton.

Voihan näissä toki olla kaikenlaista, myymäni pösökin sytytti kuulemma uuden ostajan mukaan antipollution fault vikavalon 2 päivää myynnin jälkeen, mutta sellaista se joskus on.
 
Käsittääkseni tuo Clk ei ole myöskään niin ruosteherkkä kuin väyrynen, sehän näyttää kyllä E-sarjalaiselta mutta on itse asiassa C-sarjalaisen alustalle tehty.
Jep, keulan look on väyrysestä mutta alla on C-sarjalainen joka tosiaan saattaa olla pienen aavistuksen verran vähemmän herkkä ruostumaan jostain syystä.
 
Jep, keulan look on väyrysestä mutta alla on C-sarjalainen joka tosiaan saattaa olla pienen aavistuksen verran vähemmän herkkä ruostumaan jostain syystä.
Johtuu varmaa myös paremmasta pidosta. Coupen omistajat luultavimmin pitää autojaan suuremmassa arvossa. Tuon ikäinen C-sarjalainen on aivan saatanan paska ruosteen suhteen. Nimim.kokemusta on.
 
Johtuu varmaa myös paremmasta pidosta. Coupen omistajat luultavimmin pitää autojaan suuremmassa arvossa. Tuon ikäinen C-sarjalainen on aivan saatanan paska ruosteen suhteen. Nimim.kokemusta on.
Varmaan, mutta niissä ei muistu mieleen että oli samanlainen ovienvaihtorumba jo melko uutena kuten eemelissä?
 
Kyselin tossa aiemmin vaihtoehtoa Octavialle ja näköjään uudessa Kia Ceedissä on vähän isompi kontti kuin Ocussa. Hieman toi Kian laatu mietityttää, mutta tuskin se vaginetta heikompi on. Täytyypä käydä koeajolla
 
Kyselin tossa aiemmin vaihtoehtoa Octavialle ja näköjään uudessa Kia Ceedissä on vähän isompi kontti kuin Ocussa. Hieman toi Kian laatu mietityttää, mutta tuskin se vaginetta heikompi on. Täytyypä käydä koeajolla
Mikä siinä laadussa voi huolettaa, jos autossa on 7 vuoden takuu? Aiotko pitää autoa tuota pidempään?
 
Ehkä ilmaisin itseni väärin. Japanilaisilla ja Korealaisissa autoissa sisusta on ollut aika muovinen ja karu. Lisäksi äänieristys on ollut aika huonoa. Kokemukseni tosin rajoittuvat yhteen edellisen sukupolven ceediin ja pariin Tojjotaan.

Octavia 1 litran koneella oli melko hiljainen motarillakin. Äänekästä ja ämpärimuovista autoa en kaipaa. Koeajamallahan tämäkin mysteeri selviää. :tup:
 
Kyselin tossa aiemmin vaihtoehtoa Octavialle ja näköjään uudessa Kia Ceedissä on vähän isompi kontti kuin Ocussa. Hieman toi Kian laatu mietityttää, mutta tuskin se vaginetta heikompi on. Täytyypä käydä koeajolla
Koeajoin Kia Ceedin ja Ford Focuksen. Focus oli noista hiljaisempi.
 
Ehkä ilmaisin itseni väärin. Japanilaisilla ja Korealaisissa autoissa sisusta on ollut aika muovinen ja karu. Lisäksi äänieristys on ollut aika huonoa. Kokemukseni tosin rajoittuvat yhteen edellisen sukupolven ceediin ja pariin Tojjotaan.

Octavia 1 litran koneella oli melko hiljainen motarillakin. Äänekästä ja ämpärimuovista autoa en kaipaa. Koeajamallahan tämäkin mysteeri selviää. :tup:
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D
 
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D
Sen verran täytyy sanoa, että uuden korimallin Octavia on jo ihan siedettävä sisämelultaan (muutaman kerran kyydissä istunut), jos vertaa edelliseen malliin, jonka ostamisen harkinnan lopetin ensimmäiseen koeajoon pelkän sisämelun takia, tuli mieleen vanha mk1 Ford Focus.
 
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D

Jos sitten tarkennan vielä. En haluaisi tuosta Octavian tasosta muovisempaa ja äänekkäämpää. 1.0 moottori on lähes äänetön ja alla on pienet vanteet, joten vaikka äänieristys tuskin on kovin kummoinen, niin sisämelu pysyy kurissa.

Hyvin varusteltu Ceed maksaa lähemmäksi 30 kiloa. Saishan sillä jo käytettyä preemiumiakin, mutta aika vähän niitä on isokonttisina tarjolla bensamoottlrilla.
 
E90 LCi 330d 2009 260tkm tarjoilin tuossa noin vuosi sitten nettiauton kautta varmaan 20-30liikkeeseen 2kk ajalla kun ettiskelin autoa. Vaihtohyvityksissä oli kyllä hurjia eroja kaikkea 8-15k€ välille. Kaikki mitä vaihdoss kysyin oli vielä mielestäni ihan oikean hintaisia ja linjassa muihin myytäviin. Senhän ymmärtää että ison välirahan saa jos ostaa jonkun alkujaan pilviin hinnotellun yksilön tilalle. Mut oli noissa 8-10k€ välirahoissa kyll aika hilpee tunnelma luurin täällä päässä kun myyjä niitä sieltä lateli :D

Samoin tutulla tullut tuo tässäkin ketjussa mainittu homma eteen, että uutta ostaessa yleensä pienempien paikkakuntien merkkiliikkeet tarjoo paremman hinnan / varusteet tai muuta alea kun paikallinen isoin marmoritiski. Varmasti toki poikkeuksiakin on.
 
Jonkun mielestä 260tkm rullattu on viittä vaille valmis paaliin eikä oikein haluttaisi edes omaan vaihtoautoriviin. Toiset taas näkevät 6-mukisen isolla dieselillä olevan, joka huollettuna kestää hyvin vielä pitkään kilometrejä ja jolle löytyy tästä syystä myös kysyntää. Tuohon pienten paikka kuntien merkkareihin oma uskomus on että siellä kysyntä vaihtoautoille on niin erilaista, kun pidemmät etäisyydet ja perheissä useita autoja, jolloin rivistöstä on syytä löytyä noin 5-20k autoja enemmän vs +30k.
 
Onhan noissa iso paikkakuntakohtainen ero pääkaupunkiseudun ja "maaseudun" välillä, jos vaikka katsoo Helsingin Laakkosen tarjonnan niin eihän siellä ole myynnissä tällä hetkellä nettiautossa yhtäkään yli 200tkm ajettua autoa. On tuo 260 tkm silti liikaa suurimmalle osalle isoista liikkeistä, ihan turhaa riskiä että joutuu tekemään kalliita remontteja virhevastuun piikkiin. Helpompi vaan antaa hyvitys reilusti alakanttiin ja auto suoraan autohuudon, jne. kautta pienemmille liikkeille niin riski jää nollille.
 
Onhan noissa iso paikkakuntakohtainen ero pääkaupunkiseudun ja "maaseudun" välillä, jos vaikka katsoo Helsingin Laakkosen tarjonnan niin eihän siellä ole myynnissä tällä hetkellä nettiautossa yhtäkään yli 200tkm ajettua autoa. On tuo 260 tkm silti liikaa suurimmalle osalle isoista liikkeistä, ihan turhaa riskiä että joutuu tekemään kalliita remontteja virhevastuun piikkiin. Helpompi vaan antaa hyvitys reilusti alakanttiin ja auto suoraan autohuudon, jne. kautta pienemmille liikkeille niin riski jää nollille.
Ei virhevastuuta juurikaan ole kun 200tkm ylittyy
 
Jos oikein muistan, niin jostain Helsingistä saisi halvempia käytettyjä autoja, kuin jostain maalta.

Ilmeisesti enemmän kilpailua pääkaupunkiseudulla ja liiketilat saattaa olla myös kalliimpia (ei pysty hyvittää autosta niin paljoa).
 
Jos sitten tarkennan vielä. En haluaisi tuosta Octavian tasosta muovisempaa ja äänekkäämpää. 1.0 moottori on lähes äänetön ja alla on pienet vanteet, joten vaikka äänieristys tuskin on kovin kummoinen, niin sisämelu pysyy kurissa.

Hyvin varusteltu Ceed maksaa lähemmäksi 30 kiloa. Saishan sillä jo käytettyä preemiumiakin, mutta aika vähän niitä on isokonttisina tarjolla bensamoottlrilla.
Koeajoin viime syksynä jokusen tuon kokoluokan farkun ja toki renkaat vaikuttaa niin siitä huolimatta uusi Focus Wagon oli selkeästi hiljaisin, vaikka siinä oli 17" tossut alla muistaakseni 215/50 koossa, siinä kun muissa 16" yleisesti 205/55 koossa. VAG-kolmikko Golf, Octavia facelift ja Leon ST aika tasoissa ja erot tuli varmasti lähinnä renkaista. Kia Ceed oli kans ihan ok, mutta aavistuksen noita meluisampi. Ihan siedettävä kyllä ja ohjaamokin ihan ok. Joissakin kohdissa vähän korealaisuus vielä näkyy. Astra on sitten noita kaikkia meluisampi. Oikeasti tuo facelfit Octavia III ei ole enää paha sisämelultaan. Osa porukasta vaan dissaa, vaikka edellinen Octavia mitä on kokeiltu on tehty 15v sitten. Ei se toki E-Mersu tai 500-sarjan Bemari ole mitä kaikkien autojen pitäisi joidenkin mielestä olla tai ne on paskoja hintaluokasta viis.

Focus oli noista kyllä monessa suhteessa paras, mutta olipa tuolla sitten hintaakin omilla spekseillä liki 37 tonnia eikä uudesta mallista kummoista alea herunut.
 
Et kaipaa äänekästä tai ämpärimuovista autoa ja samalla sanot, että Octavia 1,0 koneella motarilla on hiljaista. En toki itse ole moista motarilla ajanut niin voin olla väärässäkin. Octavia sisältä taas näyttää ihan pelkältä ämpärimuovilta :D

Octaviaa pahempaa ämpärimuoviautoa ei ole tullut kyllä uusista autoista ajettua. Aivan järkyttävä. Contin kitkat alla piti hirveätä rengasmeteliä ja koko auto oli pelkkää ämpärimuovia. Miten joku voi tuota kehua hiljaiseksi? Ei tule mieleen äänekkäämpää uutta autoa, mitä olen koeajanut. 2018 vm. Mazda 3:kin oli hiljaisempi sedanina kuin 1.4T Style Octavia -18 liftback. Alla siinä oli 16-tuumaset Contin kitkat. -18 Astra farkku on hiljaisempi nastarenkailla, tai ainakin melun sävy on huomattavasti miellyttävämpi. 17-tuumaisilla kesärenkaillakin on hiljaisempi omaan korvaan, tai jälleen melun sävy on huomattavasti miellyttävämpi (asia, jonka Opel on aina osannut tehdä oikein mielestäni).

Uutta Golffia/Leonia en ole ajanut. Octavia oli järkyttävä kaikilla tavoilla. Ainoastaan moottori oli ominaisuuksiltaan erittäin hyvä. Samoiten uusi Superb oli järkyttävä sisämeteliltään, vanha Insignia (2016) on paljon hiljaisempi.

Toki jos Octavia miellyttää, saahan sellaisesta todella hyvän vastineen rahoille. Varusteita/tilaa on vaikka muille jakaa, hinta on edullinen, polttoaineenkulutus on pieni ja suorituskyky hyvä. Lisänä Octavian saa myös kaasuversiona, joka on aika suosittu täällä Oulun seudulla taksina.

Itse heittäisin Honda Civicin kokeiltavaksi tähän kategoriaan, on parhaita autoja ajaa luokassaan ja selvittää hirvenväistökokeen älyttömällä vakaudella/nopeudella.
 
En selvästikään tiedä mitä ämpärimuovilla tarkoitetaan. Luulin, että se on sameaa ja kovaa muovia. Ocussa on jotain keinonahkaa/jäljitelmää ja kiiltävää muovia Ambitionista ylöspäin.

Täytyy toi Focus käydä koeajamassa. Edellisen Focuksen kävin testaamassa eikä se miellyttänyt yhtään. Titanium parilla lisävarusteella ja 1.5 litran koneella olis reilun 30k.
 
Viimeksi muokattu:
En selvästikään tiedä mitä ämpärimuovilla tarkoitetaan. Luulin, että se on sameaa ja kovaa muovia. Ocussa on jotain keinonahkaa/jäljitelmää ja kiiltävää muovia Ambitionista ylöspäin.

Täytyy toi Focus käydä koeajamassa. Edellisen Focuksen kävin testaamassa eikä se miellyttänyt yhtään. Titanium parilla lisävarusteella ja 1.5 litran koneella olis reilun 30k.

Eise miltä se muovi näyttää vaan se miltä se tuntuu. Octaviassa nimenomaan tuntuu olevan vain ämpärimuovia.
 
Ei ole, mutta asiakas silti itkee ja juoruaa kuinka paska diileri ja huijariliike = huonoa mainosta firmalle.

Tämä, sekä se että vaikka kuluvien osien suhteen virhevastuuta ei juuri missään noilla kilometreillä ole niin ostohetkellä olemassa oleviin vikoihin se kyllä pätee, jos auto myydään ehjänä. Ei isoilla liikkeillä ole alkaa selvittelemään paljonko se vanha romu kuluttaa öljyä ja mitä muuta piilevää vikaa sieltä voi löytyä.
 
Onko mitään järkeä ostaa dieseliä? Katellut jotain V40 tai V60 volvoja. Ruotsista saisi kohtuu hinnalla, mutta lähes kaikki dieselkoneella. Ei taida ainakaan juuri minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa olla kyllä, mutta jos tommosella n 5v vanhalla ajelisi itse sen 10v+ jonka jälkeen ehkä saisi kohtuu hinnalla käytettyjä sähköautoja? Sitten voisi ajaa auton suoraan romuttamolle joten jälleenmyyntiarvolla ei olisi väliä.

Mutta tuleeko jotain diesel kieltoja? Asun Helsingin kantakaupungissa, joten kovin ikävää olisi laittaa vaikka 15k€ autoon ja sitten parin vuoden päästä sillä ei saisikaan ajaa enää kotiin ja kukaan ei huolisi sitä ilmaiseksikaan.
 
Hyvin varusteltu Ceed maksaa lähemmäksi 30 kiloa. Saishan sillä jo käytettyä preemiumiakin, mutta aika vähän niitä on isokonttisina tarjolla bensamoottlrilla.

Jos Ford kelpaa niin 25-30k saa vähän ajettuja Mondeoita 1.5 ecoboostilla. Kannattaa ehdottomasti käydä testaamassa. Kontti on iso ja kulutus on maltillista auton kokoon nähden ja isoon kokoon tottuu kyllä nopeasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 671
Viestejä
4 749 753
Jäsenet
77 354
Uusin jäsen
mirautaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom