Mikä auto minulle?

Ehdotuksia käytetylle, sähköiselle katumaasturille noin 35 000€ budjetissa? Mittarilukema saisi olla maltillinen, alle 50 tkm.
  • Ajomäärä noin 15 tkm vuodessa, pääasiassa kaupunkipyörittelyä ja noin 120 km/suunta mökkimatkaa, pääasiassa kesäaikaan. Mökillä mahdollisuus ladata.
  • Takakonttitilaa saisi olla sen 450 litraa vähintään
  • Takapenkillä saisi olla tilaa kahdelle alle 180cm
  • Neliveto ei pakollinen
  • Jousitus saisi olla mielummin pehmeä kuin urheilullinen
  • Skoda Enyaq ja Nissan Ariya ovat koeajojen perusteella miellyttäneet

Ehdotuksia käytetylle, sähköiselle katumaasturille noin 35 000€ budjetissa? Mittarilukema saisi olla maltillinen, alle 50 tkm.
  • Ajomäärä noin 15 tkm vuodessa, pääasiassa kaupunkipyörittelyä ja noin 120 km/suunta mökkimatkaa, pääasiassa kesäaikaan. Mökillä mahdollisuus ladata.
  • Neliveto ei pakollinen
Itellä oli about samat kriteerit ja Enyaq tuli ostettua. Ei ole akun esilämmitystä, mutta ei liene tarvettakaan sille kuin ehkä kerran vuodessa teoreettisesti. Muuten tuntuu hyvältä kyllä. Vertailussa oli XC40, Enyaq, EV6, Ioniq5, E-tron, iX. Enyaq on kovin tavallinen auton ovenkahvoja myöten, ei ole hirveästi lähdetty kikkailemaan minkään kanssa ja sehän sopii minulle.

Ehdin jo soittaa puljuun niin ilmeisesti heillä oli joku vika toisessa laitteessa jonka saivat vasta korjattua perjantaina. Huomenna soittavat mulle takaisin ja sovitaan uusi aika säädölle. Tämä taitaa selittää asian miksi ratti on nyt toiseen suuntaan vinossa.

Eivät sitte soittaneet takaisin, soitin perään. Varattiin uusi aika ja kysyin, että meneekö tää nyt takuutyönä. Tyyppi ei osannut sanoa, että meneekö vai joutuuko maksaa jotain, selvinee paikan päällä kun otan tuon lapun/kuitin mukaa missä näkyy ne säädöt mut jos tuo työ on tehty "viallisella koneella" niin mä en kyllä penniäkää siitä korjauksesta tuu maksamaan, tai ehkä en nyt muutenkaan jos ovat ketuilleen tehneet sen työn.

24.4. selvinee lisää.

Kyseessä Vianor.

• Neliveto ei pakollinen

Suzuki Vitara E. Tulee loppukesästä, sama peli kun toyon urban cruiser. Hinnan pitäis asettua alle 40ke. Paksista joutuu vähän tinkimään.

Tuli vaimon toiveesta kokeiltua, millaista elämä Volkkarikuskina on. Ostettiin toukokuussa 2023 vm. 2019 Passat 2.0 TDI. Ihan ok peli alkuun, mutta tammikuussa 2024 AdBlue-systeemi sanoi itsensä irti. Korjaus maksoi 1800 €, onneksi meni lisävakuutuksen piikkiin. Tämän jälkeen alkoi kyllä fiilis kallistua siihen suuntaan, että tämä jää meidän ensimmäiseksi ja viimeiseksi VAG-kokemukseksi.

Oon tässä viime aikoina katsellut Simo Lammikon videoita ja muita aiheeseen liittyviä kanavia, ja mieli on alkanut kääntyä Toyotan suuntaan.

Seuraavaksi mietinnässä olisi 2–3 vuotta vanha Corolla. Näyttäisivät nuo ei-ladattavat hybridit olevan aika luotettavia. Jos huollattaa kalliimmassa Toyota-merkkihuollossa, saa sen 10 vuoden / 200 tkm takuun, joka ei toki kata ihan kaikkea, mutta vaikuttaa reilummalta kuin VAG:in meininki. Tällaisen kalliimman vaihtoehdon hinta olisi noin 24–28k€, eli aika iso investointi.

Toisena vaihtoehtona mietin vanhempaa Corolla/Auris/Avensis -kombinaatiota ilman hybridiä, jonka voisi käyttää edullisemmassa ei-merkkihuollossa. Tällöin hinta voisi olla jossain 15–18k€ luokassa. Ongelmana vain se, että vaikka vaimo ensin sanoo että "halvempi vaihtoehto käy hyvin", niin kohta tulee tuttu mutta ja lista toiveita: vebasto, lämmitettävä ratti, tutkat ja kaikki muut mahdolliset herkut. Tämän auton öljynvaihdot ja pienet huollot voisi tehdä vaikka itse, jos tuota pitäisi pidempään.

Onko kokemuksia Corollista tai ehdotuksia, mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä?

Onko kokemuksia Corollista tai ehdotuksia, mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä?
Sen mitä itse olen lueskellut, niin sisämelu on tuon mallin suurimpia ongelmia. Se on sitten joko hyvä tai huono asia. Hyvä siitä syystä, että jos melu on suurin ongelma, niin muuten paketti on varmaan aika hyvin kasassa. Huono taas siitä syystä, ettei asialle oikein voi tehdä mitään.

En ole itse ajanut, ehkä ollut kyydissä taajamanopeuksissa.

Sen mitä itse olen lueskellut, niin sisämelu on tuon mallin suurimpia ongelmia. Se on sitten joko hyvä tai huono asia. Hyvä siitä syystä, että jos melu on suurin ongelma, niin muuten paketti on varmaan aika hyvin kasassa. Huono taas siitä syystä, ettei asialle oikein voi tehdä mitään.

En ole itse ajanut, ehkä ollut kyydissä taajamanopeuksissa.
Autoon voi aina lisätä äänieristettä, tietävä yritys tekee tonnilla ihmeitä ja kahdella se perus Corolla on jo ihan eri auto, näin omasta kokemuksesta.

Autoon voi aina lisätä äänieristettä, tietävä yritys tekee tonnilla ihmeitä ja kahdella se perus Corolla on jo ihan eri auto, näin omasta kokemuksesta.
Noista on vähän ristiriitaisia kokemuksia, eli varmaan se "tietävä yritys" on avainsana.

Noista on vähän ristiriitaisia kokemuksia, eli varmaan se "tietävä yritys" on avainsana.

Melkein auto kuin auto niin hyötyä saa vaimennuksesta.

Tietyn pisteen jälkeen perus autoissa vaimentaminen ei enää auta, koska äänet tulee sitten jo ohuiden ikkunoiden ja alustan komponenttien läpi ns. runkoääninä, mutta jos pohjalle laittaa parin kolmen millin butyylin ja päälle jotain huokosempaa ikkunalinjasta alaspäin kaikelle peltipinnalle, niin ero alkuperäiseen Corollaan (2019) oli valtava.

Corollan faceliftissä on ymmärtääkseni parempi äänieristys kuin vanhassa. Minulla oli viime vuonna kuukauden verran käytössä tuollainen facelift-Corolla, ja melutaso oli ihan ok. Vanhemmasta mallista ei kokemuksia.

Tuli vaimon toiveesta kokeiltua, millaista elämä Volkkarikuskina on. Ostettiin toukokuussa 2023 vm. 2019 Passat 2.0 TDI. Ihan ok peli alkuun, mutta tammikuussa 2024 AdBlue-systeemi sanoi itsensä irti. Korjaus maksoi 1800 €, onneksi meni lisävakuutuksen piikkiin. Tämän jälkeen alkoi kyllä fiilis kallistua siihen suuntaan, että tämä jää meidän ensimmäiseksi ja viimeiseksi VAG-kokemukseksi.

Oon tässä viime aikoina katsellut Simo Lammikon videoita ja muita aiheeseen liittyviä kanavia, ja mieli on alkanut kääntyä Toyotan suuntaan.

Seuraavaksi mietinnässä olisi 2–3 vuotta vanha Corolla. Näyttäisivät nuo ei-ladattavat hybridit olevan aika luotettavia. Jos huollattaa kalliimmassa Toyota-merkkihuollossa, saa sen 10 vuoden / 200 tkm takuun, joka ei toki kata ihan kaikkea, mutta vaikuttaa reilummalta kuin VAG:in meininki. Tällaisen kalliimman vaihtoehdon hinta olisi noin 24–28k€, eli aika iso investointi.

Toisena vaihtoehtona mietin vanhempaa Corolla/Auris/Avensis -kombinaatiota ilman hybridiä, jonka voisi käyttää edullisemmassa ei-merkkihuollossa. Tällöin hinta voisi olla jossain 15–18k€ luokassa. Ongelmana vain se, että vaikka vaimo ensin sanoo että "halvempi vaihtoehto käy hyvin", niin kohta tulee tuttu mutta ja lista toiveita: vebasto, lämmitettävä ratti, tutkat ja kaikki muut mahdolliset herkut. Tämän auton öljynvaihdot ja pienet huollot voisi tehdä vaikka itse, jos tuota pitäisi pidempään.

Kannattaa kysyä uudesta Corollasta tarjousta muutamasta paikasta, esim. tuo "Edition"-varustetaso, on tutkat ja ledit ym. Uusien kauppa ei käy, vähän käytettyjen käy. Siksi kampanjat uusista ovat kovia ja taas vähän käytettyjen pyynnit korkeita.

Vuoden vanhoista vastaavista pyydetään tonni vähemmän, kuin millä saa aivan uuden. Kaksi vuotta vanhan saa n. 4-5 tonnia halvemmalla, kuin uuden.

Kaiken laskuopin mukaan käytettyjen pitäisi olla paljon halvempia ja niin ne muilla merkeillä tahtovat ollakin. Käytetty ei aina kannata, jos se on uuden tai lähes uuden hintainen, varsinkin kun hiljattain Corollaan on tullut päivityksiä.

Corollan faceliftissä on ymmärtääkseni parempi äänieristys kuin vanhassa. Minulla oli viime vuonna kuukauden verran käytössä tuollainen facelift-Corolla, ja melutaso oli ihan ok. Vanhemmasta mallista ei kokemuksia.
Juu, vanhemmissa (2019) ei ollut käytännössä mitään...

Tässä nyt reilu vuosi yhteistä matkaa -20 mallisella 2.0 Corollalla. On ollut kyllä mukava ja luotettava kulkine tähän saakka. Ei ainuttakaan vikaa tai häiriötä. Sisämelu ei mielestäni niin paha kuin sitä haukutaan, tosi jos se häiritsee niin äänieristämällä varmasti saa huomattavasti hiljaisemman. On ollut kyllä jotenkin todella rentouttavaa omistaa Toyota useiden VAG paskeiden jälkeen.

Eikä ne huollot marmorilla nyt niin paljoa maksa. Isoin huolto muistaakseni oli noin 600e jossa vaihdettiin tulpat. Mielenrauhaa Relax turvalla kyllä saa vielä lisää autoiluun sen lisäksi.

Tässä nyt reilu vuosi yhteistä matkaa -20 mallisella 2.0 Corollalla. On ollut kyllä mukava ja luotettava kulkine tähän saakka. Ei ainuttakaan vikaa tai häiriötä. Sisämelu ei mielestäni niin paha kuin sitä haukutaan, tosi jos se häiritsee niin äänieristämällä varmasti saa huomattavasti hiljaisemman. On ollut kyllä jotenkin todella rentouttavaa omistaa Toyota useiden VAG paskeiden jälkeen.

Eikä ne huollot marmorilla nyt niin paljoa maksa. Isoin huolto muistaakseni oli noin 600e jossa vaihdettiin tulpat. Mielenrauhaa Relax turvalla kyllä saa vielä lisää autoiluun sen lisäksi.

Mä vaihdoin 2019 Corollan, 2018 Relluun. Varmasti Corolla luotettavampi pitkällä matkalla, mutta ylläpitokulut on minulla tähtitieteelliset Corolla vs. Clio.

Cliolla ajanut nyt 3v ilman yhtään vikaa (mittarissa nyt 80tkm), vakuutukset halvemmat kuin Corollassa, vie polttoainetta 0,5-1l enemmän kuin Corolla, huoltoihin mennyt 100-150€/v, tilaa farkku cliossa juuri sopivasti kahdelle aikuiselle(toki ajan tuolla 99% yksin), clio maksoi 4v ja 40tkm ajettuna tasan 9k€ ja Corollasta hyvitettiin 35k€.

Lexus IS 300h alkaa olemaan jo sen verran vanha ja Relax päättymässä että pitäisi katsella jo vaihdokkia.

Kriteerit:
- Semi hiljainen (mieluiten vähintään Lexuksen tasoa)
- Samaa kokoluokkaa IS:n kanssa
- Ei crossoveria, farmari menisi vielä, mieluiten sedan tai shooting break tjms
- Luotettava, ei kalliita tyyppivikoja ja/tai hyvä takuu moisten varalta (Lexuksen ylläpitokuluihin tosin ei taideta mulla ns. premium merkeillä päästä lähellekkään?)
- Tehoja saisi olla vähintään Lexuksen verran (~200hp) eikä enempikään haittaisi
- Ei latausmahdollisuutta joten sähkökiesi kai huono vaihtoehto?
- Budjetti 30-35k (riippuen Lexuksen jälleenmyyntiarvosta)

Mites ladattavat hybridit? Onko noissa järkeä ilman kotilatausta?

Volvon tai BMW:n hybridit ehkä kiinnostaisi mutta uskaltaako noita ostaa? Volvoista olen ajanut XC60 T5:sta ja se olisi varmaan sedanina (S60) aika lähellä sitä mitä haen. Lexus ES 300h olisi muuten ilmiselvä vaihtoehto mutta etuveto, auton koko ja vajaatehoisuus tiputtanee sen pois laskuista.

Lexus on ollut niin hyvä auto että vaihdokille on isoja saappaita tarjolla.

Lexus IS 300h alkaa olemaan jo sen verran vanha ja Relax päättymässä että pitäisi katsella jo vaihdokkia.

Kriteerit:
- Luotettava, ei kalliita tyyppivikoja ja/tai hyvä takuu moisten varalta (Lexuksen ylläpitokuluihin tosin ei taideta mulla ns. premium merkeillä päästä lähellekkään?)
- Tehoja saisi olla vähintään Lexuksen verran (~200hp) eikä enempikään haittaisi

Volvon tai BMW:n hybridit ehkä kiinnostaisi mutta uskaltaako noita ostaa? Volvoista olen ajanut XC60 T5:sta ja se olisi varmaan sedanina (S60) aika lähellä sitä mitä haen. Lexus ES 300h olisi muuten ilmiselvä vaihtoehto mutta etuveto, auton koko ja vajaatehoisuus tiputtanee sen pois laskuista.

Mä en tiedä muista, mutta jostain syystä Kia Stinger osuu itsellä sellaiseen hermoon että pidän auton muotoilusta

Mä vaihdoin 2019 Corollan, 2018 Relluun. Varmasti Corolla luotettavampi pitkällä matkalla, mutta ylläpitokulut on minulla tähtitieteelliset Corolla vs. Clio.

Cliolla ajanut nyt 3v ilman yhtään vikaa (mittarissa nyt 80tkm), vakuutukset halvemmat kuin Corollassa, vie polttoainetta 0,5-1l enemmän kuin Corolla, huoltoihin mennyt 100-150€/v, tilaa farkku cliossa juuri sopivasti kahdelle aikuiselle(toki ajan tuolla 99% yksin), clio maksoi 4v ja 40tkm ajettuna tasan 9k€ ja Corollasta hyvitettiin 35k€.
Täytyy korjata sen verran huonoa muistia, että vuosi sitten vaihdoin vajaa 70tkm kohdilla molemmat alatukivarret (pallonivelissä väljää). Kuten sanottu, ranskalaiset syö niveliä, mutta vahvistettu MayleHD alatukivarsi 30€/kpl ja tunti omaa aikaa niin oli vaihdettu molemmat puolet renkaan vaihdon yhteydessä ja 69€ pyörien suuntaus. Kalliita näiden osat ei ole, katsotaan kauan tuo vahvistettu kestää.

Mä en tiedä muista, mutta jostain syystä Kia Stinger osuu itsellä sellaiseen hermoon että pidän auton muotoilusta

Samaa mieltä, hieno auto ja siinäkin mielessä onnistunut että oikeastaan mikään ei töki ulkonäössä, lähes aina joko keulassa, tai perässä joku mikä tökkii.

Ajettavuudesta ja arjen kokemuksia ei ole, niin en tiedä onko jotain ärsyttäviä ominaisuuksia?

Kriteerit:

En ole kuullut, että 60-sarjan Volvoissa olisi ihmeemmin ollut tyyppivikoja. Uudempien Volvojen vakiotyyppiviat (ratin johtosarja, vasen takavalo ja takaovien lukot) oli 90-sarjan alkuvuosina ja maahantuoja oli avulias hoitamaan ne omaan laskuun kuntoon kunhan auton huoltohistoria oli kunnossa eikä auto ollut liian vanha/paljon ajettu. Mutta IMO ei järkeä ladattavassa hybridissä ilman kotilatausta. Itse en plugaria ottaisi, vaikka olisi kotilataus mutta se on nyt vaan oma juttuni.

Huoltojen hinnat on Volvoissa olleet mielestäni kohtuulliset. Jossain 300 - 500 välillä ollut perushuollot riippuen siitä, pitääkö tehdä isompi vai pienempi huolto. Varaosien hinnoittelu ollut maltillista sen mitä niitä nyt on vuosien mittaan tarvinnut.

Siinä yksi S60 nelikko:
Siihen kannattaisi oston jälkeen jossain vaiheessa tehdä automaattivaihteiston ja Haldexin öljynvaihdot, yht. n. 600-700 e. Ihan varma en kyllä ole, onko jo langaton AirPlay/A.Auto tuossa mallivuodessa.

edit: jos ikinä ajelee missään missä on oikea talvi, en etu- tai takavetoisia edes katselisi kun hintahaarukkaan mahtuu muitakin. Mutta tämäkin on nyt näitä omia juttujani, kun on minkäänmoiseen nelivetoon tottunut, ei halua enää luopua

Tämä ois ainakin massasta poikkeava mutta ehkä turhan kisakireä omaan makuuni. En tykkää ajaa kuin kaistapää.

Tuo perus bensaversio S60:stä voisi olla kyllä hyvä ehdokas, tosin syö polttoainetta paljon noin uudeksi autoksi. Myös BMW G20 320 tai 330 ilman hybridiä voisi olla vaihtoehtona, joskin 90% myynnissä olevista on noita hybrideitä ja hinnat todella alhaisia.
Asun Oulussa joten talvikelit ovat hyvinkin tuttuja, IS:n takavedolla pärjännyt oikein mainiosti, eli neliveto ei todellakaan ole pakollinen.

Ei ole mersu vaan -17 Ford Fiesta. Voiko tuosta nyt mennä valittamaan että ratti edellee hieman vinossa vaikka ohjauskulmat katsottiin? Meniskö ns. takuuna uudelleentarkistus?
riittää että alustassa väljää, kulmat säädetään ja kas kummaa säädöistä ei ole iloa. joko laitteet rikki jota epäilen, tai puslissa vikaa. mun 1c arvaus

Tämä ois ainakin massasta poikkeava mutta ehkä turhan kisakireä omaan makuuni. En tykkää ajaa kuin kaistapää.

Tuo perus bensaversio S60:stä voisi olla kyllä hyvä ehdokas, tosin syö polttoainetta paljon noin uudeksi autoksi. Myös BMW G20 320 tai 330 ilman hybridiä voisi olla vaihtoehtona, joskin 90% myynnissä olevista on noita hybrideitä ja hinnat todella alhaisia.
Asun Oulussa joten talvikelit ovat hyvinkin tuttuja, IS:n takavedolla pärjännyt oikein mainiosti, eli neliveto ei todellakaan ole pakollinen.
Neliveto ei todellakaan ole pakollinen ja ilmankin pärjää, mutta se on vaan tosi kiva talvella. :) Kyllä siitä hyötyjä on oikeasti.

Itselleni tosiaan näitä ominaisuuksia, että kun on kerran ollut, ei enää millään haluaisi luopua. Siinä mielessä kannattaa melkein vältellä niin on vähemmän rajoitteita seuraavien autojen hankinnassa.:hmm:

En ole kuullut, että 60-sarjan Volvoissa olisi ihmeemmin ollut tyyppivikoja. Uudempien Volvojen vakiotyyppiviat (ratin johtosarja, vasen takavalo ja takaovien lukot) oli 90-sarjan alkuvuosina ja maahantuoja oli avulias hoitamaan ne omaan laskuun kuntoon kunhan auton huoltohistoria oli kunnossa eikä auto ollut liian vanha/paljon ajettu. Mutta IMO ei järkeä ladattavassa hybridissä ilman kotilatausta. Itse en plugaria ottaisi, vaikka olisi kotilataus mutta se on nyt vaan oma juttuni.

Huoltojen hinnat on Volvoissa olleet mielestäni kohtuulliset. Jossain 300 - 500 välillä ollut perushuollot riippuen siitä, pitääkö tehdä isompi vai pienempi huolto. Varaosien hinnoittelu ollut maltillista sen mitä niitä nyt on vuosien mittaan tarvinnut.

Siinä yksi S60 nelikko:
Siihen kannattaisi oston jälkeen jossain vaiheessa tehdä automaattivaihteiston ja Haldexin öljynvaihdot, yht. n. 600-700 e. Ihan varma en kyllä ole, onko jo langaton AirPlay/A.Auto tuossa mallivuodessa.

edit: jos ikinä ajelee missään missä on oikea talvi, en etu- tai takavetoisia edes katselisi kun hintahaarukkaan mahtuu muitakin. Mutta tämäkin on nyt näitä omia juttujani, kun on minkäänmoiseen nelivetoon tottunut, ei halua enää luopua
Mun näkökulmasta pari juttua:
-IS ei ole mitenkään päin kovin hiljainen auto, eli lähes tulkoon mihin tahansa "premiumiin" vaihtessa melutaso kyllä pysyy kurissa.
-Mikään muu merkki ei tule tarjoamaan samaa luotettavuutta ja huolettomuutta kuin Lexus. Itse kääntäisin katseen ES300H suuntaan jos olisin IS:ää vaihtamassa pois. Olisi samalla askel ylempään luokkaan ja astetta parempaan viimeistelyyn. Kuitenkin IS, Volvon 60 sarja, Mersun C-sarja ja BMW 3-sarja on vähän sellaisia "lasten" premiumeja.

Bujdetin jarruttaessa kannattaa miettiä olisiko Camry myös vaihtoehto. Proletaariversio ES:stä.

Itse en nelivedolle näe mitään tarvetta vaikka asun landella hiekkatien päässä jota vielä kaiken lisäksi auraan (vähän alta kilometrin pätkä) itse. Pelkästään huonontaa auton ajo-ominaisuuksia, tuo lisää kulutusta ja hajoavia osia.

Neliveto ei todellakaan ole pakollinen ja ilmankin pärjää, mutta se on vaan tosi kiva talvella. :) Kyllä siitä hyötyjä on oikeasti.

Itselleni tosiaan näitä ominaisuuksia, että kun on kerran ollut, ei enää millään haluaisi luopua. Siinä mielessä kannattaa melkein vältellä niin on vähemmän rajoitteita seuraavien autojen hankinnassa.:hmm:
Tätä ei voi liiaksi alleviivata. Ilmankin pärjää, mutta yhden talvisen talven kun ajelee nelikolla niin ilman oleminen on noh nimenomaan sitä pärjäämistä.

Mun näkökulmasta pari juttua:
-IS ei ole mitenkään päin kovin hiljainen auto, eli lähes tulkoon mihin tahansa "premiumiin" vaihtessa melutaso kyllä pysyy kurissa.
-Mikään muu merkki ei tule tarjoamaan samaa luotettavuutta ja huolettomuutta kuin Lexus. Itse kääntäisin katseen ES300H suuntaan jos olisin IS:ää vaihtamassa pois. Olisi samalla askel ylempään luokkaan ja astetta parempaan viimeistelyyn. Kuitenkin IS, Volvon 60 sarja, Mersun C-sarja ja BMW 3-sarja on vähän sellaisia "lasten" premiumeja.

Bujdetin jarruttaessa kannattaa miettiä olisiko Camry myös vaihtoehto. Proletaariversio ES:stä.

Itse en nelivedolle näe mitään tarvetta vaikka asun landella hiekkatien päässä jota vielä kaiken lisäksi auraan (vähän alta kilometrin pätkä) itse. Pelkästään huonontaa auton ajo-ominaisuuksia, tuo lisää kulutusta ja hajoavia osia.
Mulla on kanssa IS300h ja joskus oli huollosta sijaisautona ES300h. Tuntui kuin olisi maantielaivalla ajanut, kone puhditon (IS verrattuna) ja tyyliin takapenkkejä ei saanut kaadettua (tai sitten en riittävän tarkkaan tutkinut). Jälkifiilikseksi jäi badgetuunattu Camry. Ei herättänyt ostohaluja.

Omasta mielestäni juuri se maantielaiva-fiilis on se lexuksen juttu. Vähän sama kuin JZS147 tai vanhemmat LS:t. IS tuntuu taas sitten sellaiselta "hinnat alkaen" premiumilta. Itselle kelpaisi kyllä IS toki ihan hyvin, sehän on hieno ja laadukas auto. Mutta ei samalla tapaa kalliin auton oloinen kuin isommat Lexat.

RX en taas pidä yhtään minään, järkyttävä kasa paskaa.

Omasta mielestäni juuri se maantielaiva-fiilis on se lexuksen juttu. Vähän sama kuin JZS147 tai vanhemmat LS:t. IS tuntuu taas sitten sellaiselta "hinnat alkaen" premiumilta. Itselle kelpaisi kyllä IS toki ihan hyvin, sehän on hieno ja laadukas auto. Mutta ei samalla tapaa kalliin auton oloinen kuin isommat Lexat.

RX en taas pidä yhtään minään, järkyttävä kasa paskaa.

Joo ei tuossa segmentissä ole oikein oikeita premium autoja. Isommissa on tietysti aina enemmän luxusta jo pelkästään kokonsa puolesta. Kyllä tuo IS mun mielestä silti pesee samanikäiset 3-sarjan ja A4:n ainakin, varsinkin kun kaikki on kulivarusteilla ja/tai entrylevel voimalinjoilla. C-sarja on sitten astetta luksuksempi toki sitä koeajoin joskus about maksimivarustetasolla kaikki tingelitangelit mukana. Ei vaan mersu jostain syystä tuntunut omalta koeajon perusteella. Pidän vaan tosta Lexuksen voimalinjasta niin pirusti, siinä on jotakin luksustunnelmaa. Osa vihaa (e)CVT-vaihteistoa mutta se viiveettömyys ja pehmeys on nimenomaan se juttu. Tosin taas jossakin perus-Corollassa samalainen voimalinja tuntuu tosi karkealta.

Mutta shortlistillä on nyt S60(bensa ja/tai hybrid) ja G20 Bemmi (bensa ja/tai hybridi). Mielummin ehkä bensa ilman hybridikilkkeitä koska latausmahis on vaan työpaikalla rahaa vastaan. Jokerikorttina voisi testata myös uutta Civic hybridiä mutta epäilen että liian muoviseksi ja laaduttomaksi mennään mutta kiinnostaisi silti kokeilla.

Mutta shortlistillä on nyt S60(bensa ja/tai hybrid) ja G20 Bemmi (bensa ja/tai hybridi). Mielummin ehkä bensa ilman hybridikilkkeitä koska latausmahis on vaan työpaikalla rahaa vastaan.
Ainakin bemarilla hybridi on merkittävästi taloudellisempi ja tehokkaampi ku vastaava bensa vaikka sitä ei lataisi koskaan, toimii silloin samoin ku ei ladattava hybridi. Lisäksi saa rahalle enemmän vastinetta koska hinnassa ei ole ollut autoveroa vääristämässä. Saa lisäksi kilkkeitä mitä ei ole mahdollista saada pelkkään bensaan, esim ennakko/taukoilmastointi.

Vähän uudempaa käytettyä kaipailisi.

Nykyinen auto on Avensis 2010, 295 000 ajettu 1,8 farkkubensa.
Haaveena uudempi ja vähäruokaisempi.
Autolla ajetaan noin 10-15 000 vuodessa, sekalaista ajoa. Aika paljon työajoa sekä lasten harrastuksiin kuskaamista.

Olen katsellut Aurista, 1,8 hybridinä. Alustavasti näyttää ihan riittävältä meidän perheen käyttöön. Ainoa kysymysmerkki on takapenkin tilat. Perheeseen kuuluu kaksi teiniä, joilta pituuskasvu on loppunut ja jotka ovat jo aikuisen mitoissa (165-170cm). Onko kokemuksia, riittääkö? Onko tuo takapenkkiläisten "polvimitta" kuinka paljon lyhyempi kuin Avessa?

Kiikarissa oleva olisi noin 100 000 ajettu farkku, jossa täydellinen huoltokirja ja sitä kautta mm relax-turva vielä pari vuotta.

Vähän uudempaa käytettyä kaipailisi.

Nykyinen auto on Avensis 2010, 295 000 ajettu 1,8 farkkubensa.
Haaveena uudempi ja vähäruokaisempi.
Autolla ajetaan noin 10-15 000 vuodessa, sekalaista ajoa. Aika paljon työajoa sekä lasten harrastuksiin kuskaamista.

Olen katsellut Aurista, 1,8 hybridinä. Alustavasti näyttää ihan riittävältä meidän perheen käyttöön. Ainoa kysymysmerkki on takapenkin tilat. Perheeseen kuuluu kaksi teiniä, joilta pituuskasvu on loppunut ja jotka ovat jo aikuisen mitoissa (165-170cm). Onko kokemuksia, riittääkö? Onko tuo takapenkkiläisten "polvimitta" kuinka paljon lyhyempi kuin Avessa?

Kiikarissa oleva olisi noin 100 000 ajettu farkku, jossa täydellinen huoltokirja ja sitä kautta mm relax-turva vielä pari vuotta.

Auris on luokkaa 30cm lyhyempi kuin tuo Avensis, eli tilaa on sitten kyllä selvästi vähemmän joka suunnassa.

Uudempi Corolla on sitten taas melkein tuon Avensiksen mitoissa. Toki nuo on hinnoissaan sitten jo, että pitää köyhtyä 15-20k vähän ajomäärästä, varustelusta yms riippuen.

Auris on luokkaa 30cm lyhyempi kuin tuo Avensis, eli tilaa on sitten kyllä selvästi vähemmän joka suunnassa.

Uudempi Corolla on sitten taas melkein tuon Avensiksen mitoissa. Toki nuo on hinnoissaan sitten jo, että pitää köyhtyä 15-20k vähän ajomäärästä, varustelusta yms riippuen.
Ei sentään noin suurta eroa. @Sagan katsoma noin 2017 vuoden farmari Auris on samanpituinen kuin meikäläisen 2016. Se on Traficomin mukaan 4 595 mm, eli noin 460 cm. Kysyjän 2010 farkku Avensis on TM:n mukaan 4 795 mm, eli noin 480 cm. Pituuseroa on tasan 200 mm. Matkustamon tiloihin vaikuttavassa akselivälissä eroa on 100 mm ja leveydessä 50 mm. Kuitenkin takapenkin polvitiloissa eroa on vain noin 2-4 cm. Johonkin penkin fylleihin on hukattu suurin osa 100 mm:stä.

Ilmeisesti 200 mm pituusero on suurimmaksi osaksi hukattu fylleihin ja pitkään moottoritilaan, sillä vain noin 30 mm on mennyt matkustamon pituuteen ja 60 mm tavaratilan pituuteen.

Mahdun 179-180 senttisenä istumaan Auriksessa itseni takana, eikä pää ota kattoon.

Uudessa Corolla farkussa oli ennen faceliftiä kova rengasmelu ja takapenkillä pää meinasi ottaa sivulle kattoon. Polvitilaa oli enemmän kuin Auriksessa.

Edit. Kävin sovittamassa Auris farmariin itseäni (illalla 179 cm). Etupenkin säätöihin en koskenut. Ne olivat valmiiksi kohdallaan, koska olen auton ainoa kuski. Lumpiosta kojelaudan lähimpään kohtaan oli matkaa 80-85 mm. Seuraavaksi hyppäsin takapenkille. Maitotölkki ei mahtunut kunnolla selkänojan ja lumpion väliin. Tölkin leveys on noin 70 mm. Ryhdikkäästi istuen väliä jäi mittanauhan mukaan 60 mm ja rennommin löhöten 40 mm väliä.

Pääntilaa takapenkillä jäi ryhdikkäästi istuen 2-3 sormea, ja löhöten neljä sormea (farmari kyseessä).

En ole takana koskaan matkustanut, mutta hyvin voisin matkustaa. Vaimo matkustaa aika usein takapenkillä. Hänellä polvet hipovat penkkiä, koska pituutta on 177 cm ja jalat pidemmät kuin minulla. Hipomisen jälkeenkin olisi lisätilaa vielä noin 30 mm, koska selkänojan verhoilu antaa myöten ennen penkin runkoa. Tai sitten voi levittää haaroja niin, että penkki jää polvien väliin, jolloin sopii yli 190 cm mies minun taakse. Se ei ole enää mukavaa pidemmällä matkalla, mutta on siellä istunut 189-193 cm pitkiä kavereita, kun minä ajan. Sellaisella varauksella, että nämä pituudet eivät päde, jos on paljon ylipainoa.

Screenshot_2025-04-23-21-01-45-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2025-04-23-21-06-53-29_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2025-04-23-22-06-18-96_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2025-04-23-22-06-51-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 423
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam