Mikä auto minulle?

Broidin Outlander PHEV vie tyhjällä akulla kaupungissa kuulemma luokkaa 14 litraa satkulla. Itse ainakin skippaan hybridivaiheen ja siirryn sitten aikanaa polttiksesta täyssähköön.
Ei se vie ”tyhjällä” akulla kapungissa kuin max 10 litraa (mikä on ok isoksi nelivedoksi). Heittomerkit siksi että auton akku ei koskaan mene ihan tyhjäksi, kaupunkinopeuksilla ajetaan aina sähköllä vaikka moottori pyörisi. Joko broidisi liioittelee tai sitten hämääntyy siitä että autossa on suhteellisen pieni tankki. Autossa tuskin on vikaa.

Jos ei ole latausmahdollisuutta kotona niin ei ehkä kannata Outlander PHEViä hommata, sitten vaikka joku RAV4 ei-lataus hybridi.
 

Vaihteiston öljynvaihdoista kannattaa pitää huoli. Mutta tuolla hinnalla jää pelimerkkejä taskuun jos töyssyjä matkalle sattuu, itselläni oli Talibaani isommalla koneella kakkosautona.

https://www.nettiauto.com/renault/espace/14874356 Koukun voi asennuttaa jälkeenpäin.
Yllä mainitun Espacen takatiloista voin valottaa sen verran, että tilaa on jaloille vaikka edessä istuisi pidempikin henkilö:

Espace takatilat.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen 195cm ja tällä hetkellä Superb autona. Yksi yllättävän tilava auto pitkälle kuskille on Opel Astra K (2015-2021) farkku. C-segmentin auto mutta ihmeen tilava peli ja paremmat agr-istuimet vaikuttivat erinomaisilta hintaluokkaansa. Tuosta tilavampi versio on Insignia mitä käytiin myös kokeilemassa, mutta jäi muista syistä kauppaan. Subaru Outbackia olen halunnut muuten vain jo pitkään mutta en ole saanut perusteltua kovaa kulutusta itselleni. Siinä mahduin kuitenkin takapenkille vaikka kuskin penkki oli omilla säädöillä. Audista A4 oli mukava istua, mutta penkki piti vetää aivan taakse eikä sinne mahtuisi enää kukaan. A6 on tilavampi. Citroen C5 aircross oli myös tilavan tuntuinen mitä liikkeessä kokeilin, en kuitenkaan ottanut koeajolle.

Ylipäätään auto kun auto niin saa vetää penkin lähes/täysin taakse ja alas että mahtuu. Sitten kun haluaisin ratin kuitenkin suht lähelle niin eipä ole vielä tullut autoa vastaan jossa ajoasennon saisi just kohdalleen. Enkä tarvitsisi tuollaista perhelavettia mihinkään mutta minkäs teet kun pienemmistä autoista loppuu tilat.
Bemareissa (ainakin F30, G20, G30 ja X5 G05) ratin saa säädettyä sopivalle etäisyydelle myös pidempi kuljettaja. Toki jos takapenkille täytyy silti mahtua ja haluaa vähän uudempaa autoa niin hinnat toki ovat aika kovia, mutta suosittelen kokeilemaan ainakin referenssiksi.
 
Turvallinen ja luotettava kakkosauto hakusessa. Saa olla vanhempinkin, mutta hyvä olisi jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
Luotettava tekniikka (kone, sähköpuoli)
Turvallinen
Mielellään neliveto
Manuaali
Bensa
Ei mitään ajotietokoneita, navigaattoreita tai muitakaan turhuuksia tai hienouksia

Kulutuksella ei niinkään väliä, koska kilsoja tulisi korkeintaan 10-15 tkm vuodessa. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ei mielellään paljon yli kymppitonnia (max 20 ke).
 
Turvallinen ja luotettava kakkosauto hakusessa. Saa olla vanhempinkin, mutta hyvä olisi jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
Luotettava tekniikka (kone, sähköpuoli)
Turvallinen
Mielellään neliveto
Manuaali
Bensa
Ei mitään ajotietokoneita, navigaattoreita tai muitakaan turhuuksia tai hienouksia

Kulutuksella ei niinkään väliä, koska kilsoja tulisi korkeintaan 10-15 tkm vuodessa. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ei mielellään paljon yli kymppitonnia (max 20 ke).
Lada Niva :confused:
 
Turvallinen ja luotettava kakkosauto hakusessa. Saa olla vanhempinkin, mutta hyvä olisi jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
Luotettava tekniikka (kone, sähköpuoli)
Turvallinen
Mielellään neliveto
Manuaali
Bensa
Ei mitään ajotietokoneita, navigaattoreita tai muitakaan turhuuksia tai hienouksia

Kulutuksella ei niinkään väliä, koska kilsoja tulisi korkeintaan 10-15 tkm vuodessa. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ei mielellään paljon yli kymppitonnia (max 20 ke).
Suzuki vitara 2016-> tai tuoreempi sx4, honda cr-v.
 
Turvallinen ja luotettava kakkosauto hakusessa. Saa olla vanhempinkin, mutta hyvä olisi jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
Luotettava tekniikka (kone, sähköpuoli)
Turvallinen
Mielellään neliveto
Manuaali
Bensa
Ei mitään ajotietokoneita, navigaattoreita tai muitakaan turhuuksia tai hienouksia

Kulutuksella ei niinkään väliä, koska kilsoja tulisi korkeintaan 10-15 tkm vuodessa. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ei mielellään paljon yli kymppitonnia (max 20 ke).

Mieleisesi Subarun valkkaat nettiauton tarjonnasta :sshake:
 
On mahdollista, että pitäisi hankkia jälkikasvulle ainakin joksikin aikaa auto. Ja kallis ei voisi nyt olla. Oletetaan, että alle 5 k€ on jollain tempulla laittaa ja mieluummin reilusti alle. Oliko raadilla salaista tai julkista tietoa esim. Honda Civicin tai Jazzin eri moottoreiden ja laatikoiden kestävyyksistä? Ja toki Hondasta muutenkin. En usko, että menee läpi Yaris, joten siksi Hondaa tsekkailen.
 
Turvallinen ja luotettava kakkosauto hakusessa. Saa olla vanhempinkin, mutta hyvä olisi jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
Luotettava tekniikka (kone, sähköpuoli)
Turvallinen
Mielellään neliveto
Manuaali
Bensa
Ei mitään ajotietokoneita, navigaattoreita tai muitakaan turhuuksia tai hienouksia

Kulutuksella ei niinkään väliä, koska kilsoja tulisi korkeintaan 10-15 tkm vuodessa. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ei mielellään paljon yli kymppitonnia (max 20 ke).
W163 Mersu. Manuaalia ei taida bensakoneen kanssa saada. 164 mallissa sitten jo noita tietokoneita ja saastehimmeleitä riittävästi. Korit yleensä aika rujoja mutta ei haitanne katsastuksessa juurikaan koska erillisrunkoinen vielä. Saa reilusti alle 10ke.
 
Jazz on aika näpsäkkä pikkuauto, oikeastaan ruoste vaivaa sitten jossain vaiheessa kun aikaa on vierinyt.
 
On mahdollista, että pitäisi hankkia jälkikasvulle ainakin joksikin aikaa auto. Ja kallis ei voisi nyt olla. Oletetaan, että alle 5 k€ on jollain tempulla laittaa ja mieluummin reilusti alle. Oliko raadilla salaista tai julkista tietoa esim. Honda Civicin tai Jazzin eri moottoreiden ja laatikoiden kestävyyksistä? Ja toki Hondasta muutenkin. En usko, että menee läpi Yaris, joten siksi Hondaa tsekkailen.

Mun vara-autona palvelleen pösön myyn tonnilla, jos kiinnostaa: https://www.nettiauto.com/peugeot/307/14691901

Linkistä näet auton oleelliset tiedot. Ostin marraskuussa juuri katsastettuna ja ajoin mittariin tonnin lisää, sillävälin kun käyttistäni fiksailtiin. Muuten on tuo viettänyt aikansa duunipaikkani parkkihallissa joulukuusta lähtien, seisonnassa. Jatketaan YV, jos kiinnostuit.
 
Mun vara-autona palvelleen pösön myyn tonnilla, jos kiinnostaa: https://www.nettiauto.com/peugeot/307/14691901

Linkistä näet auton oleelliset tiedot. Ostin marraskuussa juuri katsastettuna ja ajoin mittariin tonnin lisää, sillävälin kun käyttistäni fiksailtiin. Muuten on tuo viettänyt aikansa duunipaikkani parkkihallissa joulukuusta lähtien, seisonnassa. Jatketaan YV, jos kiinnostuit.
Teoriassa kiinnostaa. Mutta ei ilmastointia?
 
W163 Mersu. Manuaalia ei taida bensakoneen kanssa saada. 164 mallissa sitten jo noita tietokoneita ja saastehimmeleitä riittävästi. Korit yleensä aika rujoja mutta ei haitanne katsastuksessa juurikaan koska erillisrunkoinen vielä. Saa reilusti alle 10ke.
Muistelisin nähneeni vastikään videon, jossa W163 mainittiin kuitenkin autona jota kannattaisi vältellä nimenomaan sen epäluotettavuuden johdosta eli korjattavaa riittäisi.
 
Mun vara-autona palvelleen pösön myyn tonnilla, jos kiinnostaa: https://www.nettiauto.com/peugeot/307/14691901

Linkistä näet auton oleelliset tiedot. Ostin marraskuussa juuri katsastettuna ja ajoin mittariin tonnin lisää, sillävälin kun käyttistäni fiksailtiin. Muuten on tuo viettänyt aikansa duunipaikkani parkkihallissa joulukuusta lähtien, seisonnassa. Jatketaan YV, jos kiinnostuit.

No mutta tämähän herätti kiinnostusta :oops:

Tällä hetkellä kaupat on jo hierottu lauantaille, joten elkääpä vaivatko enää aikaanne tämän mun pösön kanssa :)
 
E-koppasesta Corsasta loppuu tila kesken ja käyttövoimakin on väärä. Joten sähköauton hankkiminen tulisi eteen kesän aikana.

Vaatimuksia:
Vuosimalli: Mahdollisimman uusi
Kilsat: Mahdollisimman vähän
Käyttövoima: Sähkö
Budjetti: 20-30k€
Tilaa pitäisi olla sopivasti ainakin mahdollisen perheenlisäyksen johdosta ainakin jonkin kokoisille kärryille, eli kaikkein pienimpiä sähköautoja ei kannata edes ehdottaa.

Pohdinnassa on ollut esimerkiksi: Kia EV6, Polestar 2, MG ZS, BYD Atto3,
Muita vaihtoehtoja: MG4, Ioniq 5, id4
 
Viimeksi muokattu:
E-koppasesta Corsasta loppuu tila kesken ja käyttövoimakin on väärä. Joten sähköauton hankkiminen tulisi eteen kesän aikana.

Vaatimuksia:
Vuosimalli: Mahdollisimman uusi
Kilsat: Mahdollisimman vähän
Käyttövoima: Sähkö
Budjetti: 20-30k€
Tilaa pitäisi olla sopivasti ainakin mahdollisen perheenlisäyksen johdosta ainakin jonkin kokoisille kärryille, eli kaikkein pienimpiä sähköautoja ei kannata edes ehdottaa.

Pohdinnassa on ollut esimerkiksi: Kia EV6, Polestar 2, MG ZS, BYD Atto3,
Muita vaihtoehtoja: MG4, Ioniq 5, id4

Miten pitkiä reissuja tarvitsee tehdä yleensä maksimissaan?

Noita pienempiakkuisia versioita on tuntunut välillä saavan todella edullisesti esim. Cupra Bornin 59kWh, id3 sama akku, Kia Ev6 samaten löytyy kahdella akkukoolla.

Eli siinä kohtaa voi säästää tonneja jos ei tarvitse sitä 70-80kWh akkua.
 
Miten pitkiä reissuja tarvitsee tehdä yleensä maksimissaan?

Noita pienempiakkuisia versioita on tuntunut välillä saavan todella edullisesti esim. Cupra Bornin 59kWh, id3 sama akku, Kia Ev6 samaten löytyy kahdella akkukoolla.

Eli siinä kohtaa voi säästää tonneja jos ei tarvitse sitä 70-80kWh akkua.
Keskimäärin ajomatkat ovat kaupunkiajoa, mutta kesäaikaan tulee enemmän kun frisbeegolf ja mökkihommat ajattaa pidemmälti. Periaatteessa jokin 400-450km wltp (eli todellinen ~300km paikkeilla) riittäisi ihan ok.
 
Keskimäärin ajomatkat ovat kaupunkiajoa, mutta kesäaikaan tulee enemmän kun frisbeegolf ja mökkihommat ajattaa pidemmälti. Periaatteessa jokin 400-450km wltp (eli todellinen ~300km paikkeilla) riittäisi ihan ok.

Pari vuotta vanhoja Cupra Borneja saa 25k€ tuntumaan ja noissa on 5v/100tkm takuu.

Pienemmällä akulla wltp 400km pintaan.
 
Id3 ja Born menee käsittääkseni samaan kokoluokkaan kuin tää nykynen porrasperäne Corsa, joten sanosin niiden olevan liian pieniä omaan tarpeeseen.
 
Id3 ja Born menee käsittääkseni samaan kokoluokkaan kuin tää nykynen porrasperäne Corsa, joten sanosin niiden olevan liian pieniä omaan tarpeeseen.
Corsa on B-segmenttiä. ID.3 ja Born taas ovat pykälää suurempaa C-segmenttiä, kuten Opel Astra.


Edit. Ehkä pohojanmaalaisilla reisillä harppoen pystyperäinenkin (hatchback) on porrasperä.

Corsa E/Born:

B-segmentti/C-segmentti
Akseliväli 2 510 mm/2 766 mm
Pituus 4 021 mm/4 322 mm
Leveys 1 746 mm/1 809 mm
Korkeus 1 481 mm/1 540 mm
Tavaratila 285 l/385 l

Rivien välistä olen lukevinani, että akseliväli (~takapenkin polvitila/turvaistuintila/tavaratilan lisäpituus penkit kaadettuna) ja tavaratila ovat tärkeimmät mitat sinulle. Akseliväli kasvaisi 26 cm ja tavaratilaa saisit 100 l lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Id3 ja Born menee käsittääkseni samaan kokoluokkaan kuin tää nykynen porrasperäne Corsa, joten sanosin niiden olevan liian pieniä omaan tarpeeseen.

Eri luokkaa ne on. Born/id3 pituus 4,3m, akseliväli 2,7m. Corsa (korimalli E ja itse asiassa uusi sähkö-corsa) on 4,0m ja 2,5m.

Eli useampi kymmenen senttiä lisää tilaa varsinkin matkustamossa.
 
Mutta onko jokin syy miksi Cupra/id3? Itselle tuo lyhyt 5v/100tkm takuu voi olla kynnyskysymys, koska se päättyisi suhteellisen nopeasti oston jälkeen. Toki takuu olisi varmasti enemmän omaksi mielenrauhaksi kuin muuksi.
 
Mutta onko jokin syy miksi Cupra/id3? Itselle tuo lyhyt 5v/100tkm takuu voi olla kynnyskysymys, koska se päättyisi suhteellisen nopeasti oston jälkeen. Toki takuu olisi varmasti enemmän omaksi mielenrauhaksi kuin muuksi.
Lyhyt? Tuohan on takuuksi pitkä.
 
Pojalle yhä autoa. Budjetti on tiukahko, mutta ehkä tuohon voi repiä 6 tonnia. 1,8-litrainen Civic (ufo/muna, mitä näitä lempinimiä nyt lukenut) vai 1,6-litrainen Focus? Molempia tiirattu ~200k ajettuna ja vuosimallit 2010 korvilla. Nettianekdootteja ja kaikenmoisten tietäjien tekstejä lukeneena olen itse mieltä, että Honda olisi varmempi. Koeajaa pitää ja paperit katsoa, mutta ei ole aukotonta se. Väitetysti ko. Hondan ajomukavuus ei olisi kovin hyvä, mutta liekö tuon Fordinkaan? Onko kärryistä näkemystä/kokemusta? Hyvää, huonoa tai neutraalia sanottavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Pojalle yhä autoa. Budjetti on tiukahko, mutta ehkä tuohon voi repiä 6 tonnia. 1,8-litrainen Civic (ufo/muna, mitä näitä lempinimiä nyt lukenut) vai 1,6-litrainen Focus? Molempia tiirattu ~200k ajettuna ja vuosimallit 2010 korvilla. Nettianekdootteja ja kaikenmoisten tietäjien tekstejä lukeneena olen itse mieltä, että Honda olisi varmempi. Koeajaa pitää ja paperit katsoa, mutta ei ole aukotonta se. Väitetysti ko. Hondan ajomukavuus ei olisi kovin hyvä, mutta liekö tuon Fordinkaan? Onko kärryistä näkemystä/kokemusta? Hyvää, huonoa tai neutraalia sanottavaa?

Ainakin autokorjaajan näkökulmasta Honda aivan milloin tahansa. Ja itselläkin ollut Fordeja mutta sen huomannu et niissä on toistettu samat virheet uudestaan ja uudestaan, siis aivan typeriä suunnittelumokia ja laadutonta rakennustyötä. Korisaumat vuotaa veden sisälle ja muuta mukavaa, siis autoja tehty 100+ vuotta mutta Ford ei osaa edes perusasioita. Laatu on kuitenkin keskimäärin riittävää että noita näkee liikenteessä :|
 
Jos juniorille sopii pappamalli niin sedaneissa on paremmat varusteet, joita ei saanut nuorisomalleihin.
Vilkaise Civic Sedania, executive varusteet.
 
Pojalle yhä autoa. Budjetti on tiukahko, mutta ehkä tuohon voi repiä 6 tonnia. 1,8-litrainen Civic (ufo/muna, mitä näitä lempinimiä nyt lukenut) vai 1,6-litrainen Focus? Molempia tiirattu ~200k ajettuna ja vuosimallit 2010 korvilla. Nettianekdootteja ja kaikenmoisten tietäjien tekstejä lukeneena olen itse mieltä, että Honda olisi varmempi. Koeajaa pitää ja paperit katsoa, mutta ei ole aukotonta se. Väitetysti ko. Hondan ajomukavuus ei olisi kovin hyvä, mutta liekö tuon Fordinkaan? Onko kärryistä näkemystä/kokemusta? Hyvää, huonoa tai neutraalia sanottavaa?
Joo täytää kyllä kompata että näin 2 kappaletta 1.6L Mk2 Focuksia omistaneena en voi kyllä lämmöllä suositella :D Ihan mukava auto ajaa silloin kun kaikki pelaa, mutta todellisuudessa aivan liian usein joutuu jotain pienempää ja toisinaan myös isompaa vikaa olla tallilla ihmettelemässä.
 
Jos juniorille sopii pappamalli niin sedaneissa on paremmat varusteet, joita ei saanut nuorisomalleihin.
Vilkaise Civic Sedania, executive varusteet.
Hankalaa löytää auto, joka täyttää vielä esteettisetkin vaatimukset - esim. 1,3-litrainen Yaris olisi järkiauto, mutta ei kyllä tapahdu. Pitää vielä vilauttaa tuota Civicin sedaniakin, koska toisaalta Focus tiettävästi kelpaisi.

Edit/lisäys. Ja kyllähän sedan todellakin kelpaisi, mutta ovat hinnoissaan ne harvat. En ole myöskään ihan varma automaatista (ja sen kestävyydestä), mutta perinteiset polttomoottorit ja manuaalit ovat kai pian unholassa.
 
Viimeksi muokattu:
Pojalle yhä autoa. Budjetti on tiukahko, mutta ehkä tuohon voi repiä 6 tonnia. 1,8-litrainen Civic (ufo/muna, mitä näitä lempinimiä nyt lukenut) vai 1,6-litrainen Focus? Molempia tiirattu ~200k ajettuna ja vuosimallit 2010 korvilla. Nettianekdootteja ja kaikenmoisten tietäjien tekstejä lukeneena olen itse mieltä, että Honda olisi varmempi. Koeajaa pitää ja paperit katsoa, mutta ei ole aukotonta se. Väitetysti ko. Hondan ajomukavuus ei olisi kovin hyvä, mutta liekö tuon Fordinkaan? Onko kärryistä näkemystä/kokemusta? Hyvää, huonoa tai neutraalia sanottavaa?

Luotettavuusmielessä se Civic. Eikä sen ajomukavuudessakaan kai mitään isompaa vikaa ole. (Ulkomaanelävien keskustelua Civicistä ja Focuksesta.)

Mutta kun mainitsit Yariksen, niin oletteko muita pikkuautoja pohtineet? Saisi puolet uudemman ja puolet vähemmän ajetun melkein samaan rahaan, mutta bensakulut olisi sitten pienemmät ja ehkä vähemmällä korjailullakin voisi päästä kuin 200 tkm ajetussa (vaikka VAG vs. japsi...). Esim. uusin Ibiza luulisi olevan ihan tyylikäs, toki tehoja vähemmän, mutta eipähän poika löydä itseään lepikosta niin todennäköisesti.

 
Esim. uusin Ibiza luulisi olevan ihan tyylikäs, toki tehoja vähemmän, mutta eipähän poika löydä itseään lepikosta niin todennäköisesti.

Ja kuljettajan kiihtyvyys mitataan asteikolla nolla-100 (℃). No ei, ihan sopiva olisi imho linkattu Seat (tosin en ole yrittänyt tutkia ko. auton/moottorin luotettavuutta). Arvokas silti, mm. koska poika maksaa kyllä merkittävän osan autosta ihan itse saamallaan työllä.

Tässähän on nälkä kasvanut koko ajan ilmoituksia katsellessa ja omakin autokuume oireilee asian johdosta. Toisaalta ja toisaalta -tyyppinen tilanne, harmillista. Pitää keskustella järkikulmasta vielä. Olisi ehkä järkevää laittaa rahaa sivuun vs. laittaa niitä autoon. Mutta itsekin olen ollut joskus muinoin nuorukainen, joten on helppo ymmärtää nätin auton houkutus.

Nimimerkin zet mainitsema huutokaupat[.]com havaittu n. toissapäivänä. Mielenkiintoinen kohde ja seuraan, minkä kykenen.
 
Ja kuljettajan kiihtyvyys mitataan asteikolla nolla-100 (℃). No ei, ihan sopiva olisi imho linkattu Seat (tosin en ole yrittänyt tutkia ko. auton/moottorin luotettavuutta). Arvokas silti, mm. koska poika maksaa kyllä merkittävän osan autosta ihan itse saamallaan työllä.

Tässähän on nälkä kasvanut koko ajan ilmoituksia katsellessa ja omakin autokuume oireilee asian johdosta. Toisaalta ja toisaalta -tyyppinen tilanne, harmillista. Pitää keskustella järkikulmasta vielä. Olisi ehkä järkevää laittaa rahaa sivuun vs. laittaa niitä autoon. Mutta itsekin olen ollut joskus muinoin nuorukainen, joten on helppo ymmärtää nätin auton houkutus.

Nimimerkin zet mainitsema huutokaupat[.]com havaittu n. toissapäivänä. Mielenkiintoinen kohde ja seuraan, minkä kykenen.

1.0 MPI on luotettava. Jakopää on hihnalla kylläkin, eli sen vaihto voi olla edessä, jos ei halua luottaa valmistajan käsitykseen ikuisesta jakohihnasta.

Katsastustilastojen perusteella Ibiza ei ole ihan huippua, mutta ei nyt aivan täyttä roskaakaan. Muistelen katsoneeni, että nuo uusimmat korimallin Ibizat hylätään n. kaksinkertaisella todennäköisyydellä Poloon verrattuna (olikohan jotain 5% Poloista ja 10% Ibizoista) ja että yleisimmät hylkykohteet liittyvät ohjaukseen/etuakselistoon. Koska Ibiza on Polon urheilullisempi sisarmalli, niin kyse saattaa olla urheilullisesta ajotavasta ja sen tuomasta kulumasta eikä "Espanjan volkkarin" heikommasta laadusta. Ajattelen myös niin, että valitsemalla mallisarjan tehottomin moottori (1.0 MPI) auto olisi ehkä saanut osakseen kevyempää ajoa kuin turbomoottorilla olevat yksilöt (1.0 TSI).

Muuten en olisi Ibizaa ehdottanut, mutta järkipohjalta miettisin tarkkaan, kannattaako "sijoittaa" ~5k€ 15-vuotiaaseen 200 tkm rullattuun 1.6 vaparikoneiseen kärryyn. Kulutus ja ylläpitokustannukset on luultavasti aika lailla samat kuin tonnin-parin pommissa, mutta arvonalenema suurempaa. Vähän lisää panostamalla voisi saada jotakin aidosti parempaa (pienemmät käyttökulut) tai sitten voisi säästää useamman tonnin ostamalla pommin. Jälkimmäinen on luultavasti taloudellisesti fiksumpaa, jos kilometrejä tulee luokkaa tuhansia vuodessa - kulutus ei silloin paljoa tunnu kukkarossa ja vanhan auton kulumiset/hajoamiset tulevat pidemmillä väliajoilla. Jos taas tulee luokkaa kymmeniätuhansia vuodessa, niin sitten miettisin sitä uudempaa, vähemmän ajettua ja pihimpää "Ibizaa".
 
Muuten en olisi Ibizaa ehdottanut, mutta järkipohjalta miettisin tarkkaan, kannattaako "sijoittaa" ~5k€ 15-vuotiaaseen 200 tkm rullattuun 1.6 vaparikoneiseen kärryyn. Kulutus ja ylläpitokustannukset on luultavasti aika lailla samat kuin tonnin-parin pommissa, mutta arvonalenema suurempaa. Vähän lisää panostamalla voisi saada jotakin aidosti parempaa (pienemmät käyttökulut) tai sitten voisi säästää useamman tonnin ostamalla pommin.
Hyvää pohdintaa, mutta itse olen ajatellut sellaisesta kulmasta, että se tonnin pommi voisi olla yllättäen yhtäkkisesti useamman tonttua kalliimpi, kun laatikko putoaa ajoradalle tai kansi paukkuu ykköskehällä ip-ruuhkassa, kun taas joku pari tonttua kalliimpi (laatujapsi) *saattaisi* kestää 100k lisää ajoa öljyjä vaihtamalla. Kyllähän tässä näillä käytettävissä olevilla varoilla jäänee kaikissa tapauksessa merkittäviä riskiskenaarioita ja riskiä kantamaan päässee itsekin, koska niin se vaan on.

No, pian tässä kuitenkin joku semitunneperäisesti valitaan ja aika näyttää, oliko hyvä.
 
Hyvää pohdintaa, mutta itse olen ajatellut sellaisesta kulmasta, että se tonnin pommi voisi olla yllättäen yhtäkkisesti useamman tonttua kalliimpi, kun laatikko putoaa ajoradalle tai kansi paukkuu ykköskehällä ip-ruuhkassa, kun taas joku pari tonttua kalliimpi (laatujapsi) *saattaisi* kestää 100k lisää ajoa öljyjä vaihtamalla. Kyllähän tässä näillä käytettävissä olevilla varoilla jäänee kaikissa tapauksessa merkittäviä riskiskenaarioita ja riskiä kantamaan päässee itsekin, koska niin se vaan on.

No, pian tässä kuitenkin joku semitunneperäisesti valitaan ja aika näyttää, oliko hyvä.

Pommiin ei tosin tarvi kuin liikennevakuutuksen ja sitten uutta putkeen, jos hajoaa. 5k€ auto on pakko hinauttaa vianetsintään, jos se jää tienposkeen, ja kaivella tuhatlappusia takataskusta.

Mutta eipä tuon Civicin huutaminen välttämättä ole pöllömpi idea sekään. Onhan se salonkikelpoisempi, turvallisempi ja jos hinta uudehkoine talvirenkaineen jää toisen kirjoittajan arvelemaan 3500-4000 euroon, niin eipä sillä rahalla saisi kuin pari pommia. Ja japanilainenhan säilyttää arvonsa niin kauan kuin on pitkästi leimaa jäljellä.

Onnea huutokauppaan! :thumbsup:
 
Pojalle yhä autoa. Budjetti on tiukahko, mutta ehkä tuohon voi repiä 6 tonnia. 1,8-litrainen Civic (ufo/muna, mitä näitä lempinimiä nyt lukenut) vai 1,6-litrainen Focus? Molempia tiirattu ~200k ajettuna ja vuosimallit 2010 korvilla. Nettianekdootteja ja kaikenmoisten tietäjien tekstejä lukeneena olen itse mieltä, että Honda olisi varmempi. Koeajaa pitää ja paperit katsoa, mutta ei ole aukotonta se. Väitetysti ko. Hondan ajomukavuus ei olisi kovin hyvä, mutta liekö tuon Fordinkaan? Onko kärryistä näkemystä/kokemusta? Hyvää, huonoa tai neutraalia sanottavaa?
Osta honda.
Tolla rahalla vähän etsimällä taitaa saada jo FN koppaisen TYPE-R:n niin pääsee jo vähän fiiliksiin jälkikasvukin.
Voi jopa innostua autoista kun ei tarvitse masentua jonkun väsyneen piippailevan nykysähkiksen ratissa.
 
Osta honda.
Tolla rahalla vähän etsimällä taitaa saada jo FN koppaisen TYPE-R:n niin pääsee jo vähän fiiliksiin jälkikasvukin.
Voi jopa innostua autoista kun ei tarvitse masentua jonkun väsyneen piippailevan nykysähkiksen ratissa.
Ei kyllä iha tolla rahalla FN typeriä saa. Noideki hinnat tuntunu olevan nousemassa jos kelpo yksilö maltillisilla kilsoilla.
 
Kuvia katsoen näyttäisi, että monessa Civicissä manuaali on 6-lovinen. Lienee vain tuossa 1,8-litraisessa.

Jos jotain muistan muinaisesta -89 Civicistäni, niin ehkä erityisesti sen vaihteiston ja voimansiirron: täsmällinen ja hauska, kytkin tarkka ja terävä, mutta sillä kun oppi laittamaan kierrokset kohdalleen, niin myös täydellisen pehmeä vaihtaa.
 
Kuvia katsoen näyttäisi, että monessa Civicissä manuaali on 6-lovinen. Lienee vain tuossa 1,8-litraisessa.

Jos jotain muistan muinaisesta -89 Civicistäni, niin ehkä erityisesti sen vaihteiston ja voimansiirron: täsmällinen ja hauska, kytkin tarkka ja terävä, mutta sillä kun oppi laittamaan kierrokset kohdalleen, niin myös täydellisen pehmeä vaihtaa.

Näkyy olevan jopa siinä vajaan 1.4 litran padan kyljessä kuusi pykälää eteen.


Kumpi lie parempi pidemmän päälle käytetyssä autossa? Välitykset osuvat paremmin kohdalleen useammalla pykälällä, eli bensiiniä säästyy, mutta mahtaako kytkin ja laatikko kulua enemmän, jos/kun vaihdetta vaihdetaan useammin.
 
Tuo laatikko kyllä vähän pohdituttaa, mutta ei se riskikerroin ehkä sen suuremmin sillä yksin nouse. Lähestyn kyllä tätä koko hommaa ajatuksella, että laitan itse ainakin vähän rahaa sivuun katastrofia varten.
 
Niinhän tuo polttelisi taas auton hommaaminen, vaikkei ihan varsinaista tarvetta sille olekaan. Viime kesänä hommattiin talouteen toiseksi ajoneuvoksi BMW i3 120ah akulla ja jo tämän perusteella tiedän sanoa, että polttomoottorillista autoa ei enää kiinnosta edes katsella. Vaimohan tuon bemarin vei käytännössä kokonaan omaan käyttöönsä, niin pitäisi kai sitä itelläkin olla joku edes leikkikalun virkaa toimittamaan? Mulla nyt käytössä Skoda Yeti, jolle pitäisi siis korvike löytää. Ehkä koitan sinnitellä kesän retkeilyauton ja moottoripyörän turvin, mutta itseni tietäen, ei sitä taida malttaa syksylle saakka kuitenkaan odotella jos sopiva osuu kohdille.

Ikävä kyllä melkeipä pakollisena vaatimuksena autolle on vetokoukku. Eihän sitä usein tarvi, mutta joskus kuitenkin näin omakotitaloasujana. Tuo vaatimus supistaakin vaihtoehtotarjontaa hurjasti. Muina vaatimuksina noin 300km range kelissä kuin kelissä ihan vain omaa elämää helpottaakseen sekä edes jollain tavoin itseä miellyttävä ulkonäkö. Tilaa en paljon tarvi, yksin pääosin ajelen, eikä ole lapsia tai koiria kuskattavana. Kaupungilla en juuri pyöri, vaan käyttö olisi pääasiassa maanteillä, vuodessa tuskin enempää nykyisin kuin ehkä 15tkm. Jos vielä budjetin saisi pidettyä max 25000 eurossa, ajomäärä ehkä max 150tkm, niin silloin olisi jo aika lähellä mieluista.

Ulkonäön osalta mieluisin edes lähelle budjettia osuva olisi Polestar 2. Vw id4 tai id5 olisi toki myös jonkinlainen vaihtoehto, en vain tarvitse tilaa niin paljon. Jälkimmäinen noista omaan silmään vähän parempi. Skoda Enyaq tietenkin joo, mutta aika tylsä ja iso sekin. Tesla Model 3 voisi olla myös ihan siedettävä ja niissä hinnat ropissut alas hurjasti, mutta uskaltaako tai viitsiikö sellaista edes katsella, kun jotenkin tuuliselta vaikuttaa tilanne Teslan ympärillä?

Millaisia ajatuksia näistä? Tuleeko muita malleja mieleen, jota en ole ajatellut?
 
eikö tollanen nyt täytä aika lailla kaikki kriteerit. Kilsoja vähän enemmän kuin mitä luettelit, mutta toisaalta hintakin pienempi kuin 25k


Jos nyt olet tuolla budjetilla vanhaa teslaa tmv. ostamassa niin eiköhän se tuulisuus vaikuta lähinnä niiden kalliimman pään autojen hankintaan. Nuo alkaa olla sen ikäisiä että normi siivoajallakin alkaa kynnet riittämään, niin kyllä tuossa hintaluokassa aina ottajia löytyy.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 458
Viestejä
4 889 436
Jäsenet
78 809
Uusin jäsen
MercuryRacing

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom