Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hakee, hakee. Mutta en mä nyt lähde Espoosta Ouluun pelkkien kuvien perusteella renkaita potkimaan. Enkä ole kyllä yhtään autoa ostanut ennen koeajoa. Neljä uutta prätkää kyllä.Suomi on aika pieni maa niin jos rajojen sisältä löytyy niin melkein mistä vain auton kyllä vuorokaudessa hakee.
Tarvittaisiin kakkosautoa puolison ajoihin. Spekseinä lähinnä seuraavat:
- budjetti max 4000 €
- "luotettava"
- varustelistalta pitää löytyä isofix takana, ilmastointi ja vakkari
- ajomäärä varmaan noin 10 000 km vuodessa
Mielessä pyörii lähinnä vanhat japsit ja Volvot. Itesellä onkin ollut V50 aikoinaan ja se oli ihan hyvä peli vaikka Ford-sukua onkin. Mutta, onkohan noissa Corolloissa ollut isofixit miten olemassa?
En edes tajunnut että Civicit on jo tässä hintaluokassa, eli hyvä heitto. Kiitos!Civic 1.8i ja manuaali on pomminvarma yhdistelmä. Tämänkorimallin automaatit ovat epäluotettavia, ei kannata ostaa. https://www.nettiauto.com/honda/civic/14765818
Työmatkan kasvaessa olisi suunnitelmissa auton vaihto mahdollisesti sähköiseksi (tai jatkaa bensalinjalla). Tällä hetkellä kilometrejä tulee vuodessa 11 tkm, jatkossa kilometrejä tulee vuoden aikana n. 17-19 tkm.
Budjetti: 29 000-39 000 €. Käytetty käy myös jos kilometrejä on alle 60 tkm. (Ehkä voi hyvän yksilön kohdalla tehdä poikkeuksen).
Autossa tulisi olla/ sen tulee täyttää seuraavat asiat:
- neliveto
- maavaraa vähintään 20 cm. (Nykyisessä autossa sama)
- sähkössä range talvella väh. 200 km.
- latausnopeudella EI väliä (pelkästään kotilatausta tiedossa 99% matkoista)
- vetokoukku tai valmius sen laittamiseen (vetopainot luokiteltu)
- adaptiivinen vakkari
- EI plug-in hybridejä
Autokauppojen sivuja selaillessa aloin myös miettimään uuden bensavehkeen hankintaa, tässä tapauksessa Dacia Bigsteriä nelivetoisena. Mutta onko tuollaisessa sitten järkeä tuolla ajomäärällä. Autoa kuitenkin olisi tarkoitus pitää se 5-6 vuotta?
The e-tron’s ground clearance is 172mm but it has adaptive air suspension as standard, allowing the ride height to be increased by 76mm for off-road excursions, or dropped by 20mm at motorway speeds.
Audi E-Tron voisi olla myös vaihtoehto.
![]()
Audi e-Tron Performance Review - Everything Electric
The Audi e-tron is the first all-electric offering from the brand and it’s a very capable, desirable yet also practical product.fullycharged.show
Tuli tarve kuskailla ikääntyviä vanhempia, joten pitäisi katsella jotain hieman korkeampaa autoa alle.
Kilometrejä tulee luokkaa 10-15tkm per vuosi, mistä 80% 10 km työmatkaa Kehä III sisäpuolella, 15% pidempää siivua ja loput jarruttoman pikkukärryn vetoa.
Latausmahdollisuus olisi töissä, mutta tuo kärryn veto karsii kaikki edullisemmat sähköautot. Hybrideissä arveluttaa hieman tekniikka, mutta ei nyt ihan liian ehdoton ei, plugari voisi toimia? Dieseleissä tulee nuo urea- ja muut saastevermeet, mitkä eivät myöskään hirveästi inspiroi, vaikka nykyinen onkin vanhemman sukupolven diesel.
Jotain vm. 2019->, alle 100tkm ajettua, budjetti ~20k€. Katsellut kokoluokkaa VW T-roc, Peugeot 3008 tms.
Hittejä tai huteja? PSA:n vehkeissä tosin bensakoneiden valinnanvara on suht heikko, öljykylpyhihnat eivät hirvesti napostele. THP on myöskin aikamoinen kirosana, vaikka *kuulemma* uudemmat ovat parempia kuin nuo 2010-luvun alkupuolen murheenkryynit.
Noita ID4 olin vähän vilkuillut, mutta sidettävillä varusteilla menee liian kalliiksi. Pikkasen voi budjetti venyä, mutta sillä pitäisi saada myös mukavuutta =DJos lyö budjettiin ~5k€ lisää, niin saisi koukullista sähköautoa. Esim. tuosta alta pikkuakkuinen koukullinen ID4 750kg jarruttomalla vetomassalla, 43tkm/vm21, pyynti 26,9k€. Isompi investointi hankintahetkellä, pienemmät käyttökulut jatkossa. Mutta onhan nuo kilometrit toki aika maltilliset, että sen puoleen voi muitakin käyttövoimia pohtia.
Ongelmallinen toki on mutta valmistaja on sentään myöntänyt sen ja jatkanut noiden takuuta.Puretechit jättäkää kauppaan. Kun alkaa öljynkulutus niin aletaan moottorin vaihtoa muöhemmin miettimään![]()
Ongelma on nyt jo niin laaja, että Stellantis on kaikessa hiljaisuudessa laajentanut ”takuun jälkeisen vapaaehtoisen korvauksen” maaliskuussa 2024 kyseisten moottoreiden osalta peräti kymmeneen vuoteen, mikäli ongelma-autolla on ajettu alle 175 000 kilometriä ja se on valmistettu ennen 20. kesäkuuta 2022.
Turboahdettujen versioiden öljynkulutuksen lisääntymistä puolestaan kerrotaan korvattavan moottorityypistä riippuen tuoreimmillaan jopa ennen 22. helmikuuta 2023 valmistuneisiin moottoriyksilöihin saakka. Vapaasti hengittävät Puretech-moottorit vuodesta 2021 alkaen eivät kuitenkaan kuulu tähän niin ikään vapaaehtoiseksi korvaukseksi kutsuttavaan uuteen öljytakuuseen.
Saksassa moottoriongelmista kärsiville asiakkaille on tarjolla jopa erityinen verkkosivu, jonka kautta ongelmista voi ilmoittaa suoraan valmistajalle. Omat ilmoituskanavat ovat myös Ranskassa ja Espanjassa. Suomessa ilmoituskanavaa ei ole tarjolla.
Onkos täällä C-HR omistajia? Minkälaista mielipidettä? Akut heikko lenkki? Tarkoitus katsella n. 2020-22 vuosimallien vempainta käyttöautoksi. Yhtä käytiin koeajamassa, ja tuntuma ihan hyvä. Tämä 1.8 vaan huutaa tuolla vaihteistolla kiihdytyksissä kuin kytkinvikainen normiautomaatti
Joo, PSAn uudempiin bensavehkeisiin on kyllä aikamoista varaumaa. Olen kylläkin käsittänyt, että nämä uudemman sukupolven THPt olisivat parempia. Ja hybridien osalta en mitään kauhujuttuja moottoriin liittyen äkkiseltään löytänyt?Puretechit jättäkää kauppaan. Kun alkaa öljynkulutus niin aletaan moottorin vaihtoa muöhemmin miettimään![]()
Onkos täällä C-HR omistajia? Minkälaista mielipidettä? Akut heikko lenkki? Tarkoitus katsella n. 2020-22 vuosimallien vempainta käyttöautoksi. Yhtä käytiin koeajamassa, ja tuntuma ihan hyvä. Tämä 1.8 vaan huutaa tuolla vaihteistolla kiihdytyksissä kuin kytkinvikainen normiautomaatti
EIkös tuossa 2.0 moottorissa ollut joku lämmönvaihdin juttu?Eipä taida Toyotan tuotteissa olla juurikaan akkuvikoja. Turvallinen hankinta varsinkin jos Relax voimassa. Harkitsisin 2.0 ton 1.8 tilalle. Huomattavasti miellyttävämpi moottori.
Mulla oli -18 1.2 Puretech. Jossain sanottiin että noin -21 vuodesta alkaen olisi vähän kestävämmäksi menneet mutta sama öljynsyönti taitaa niitäkin vaivata. Mukava toki jos huoletta ajelee.Joo, PSAn uudempiin bensavehkeisiin on kyllä aikamoista varaumaa. Olen kylläkin käsittänyt, että nämä uudemman sukupolven THPt olisivat parempia. Ja hybridien osalta en mitään kauhujuttuja moottoriin liittyen äkkiseltään löytänyt?
Pörhö yritti evätä takuuni vaihelaatikon osalta kun huollot oli käytetty nyrkkipajalla ja huolto-ohjelmaan ei kuulu mitään vaihteistoon liittyvääOngelmallinen toki on mutta valmistaja on sentään myöntänyt sen ja jatkanut noiden takuuta.
![]()
Testeissä ylistettyä bensiinimoottoria vaivaavat nyt kalliit viat ja totaalituhot – takuuta muutettu hiljaisuudessa
Ongelmamoottori voitti Vuoden parhaan moottorin tittelin peräti neljä kertaa vuosina 2015–2018, ennen kuin sen suunnitteluvirheet tulivat ilmi.www.is.fi
Itse päädyin V70:een, kun oli kokeiltu ensin Avensikset, Ceedit, i30:t jne.Kartoittelen tilannetta perheen kakkosautoksi. Muutto edessä omakotitaloon, jonka takia tarve vetokoukulliseen autoon.. nykyisellään siis prius plus johon koukkua ei saa, ja tällä ajellaan mm. Työajoa.
Mahdollisimman edullinen siis haussa,
Kriteerit:
Vetokoukku (vetokyky yli 700kg jarruton)
Isofixit plussaa
Bensa, koska ajoa vähän
Hinta max 6-7000€
3 lasta kyydissä niin tila-auto olisi eduksi(mahtuu 3 vierekkäin. 1 sms ja 2 kms istuinta)
Luotettavuudesta on paljon plussaa, en jaksa/ehdi olla koko ajan remppaamassa
Alustavasti olen katsellut corolla versoa 1.6 litraisia. Onko näistä mitään erityistä huomioitavaa?
Voiko vaihtoehtona olla volvo v70?
EIkös tuossa 2.0 moottorissa ollut joku lämmönvaihdin juttu?
Miksi haluat noin paljon ajettua? Alkaa olla riski turbon vaihdosta jos on alkuperäinen.Toyota urban cruiser dieselinä? Onko hyvä hankinta? Nuita sais kohtuu hinnalla noin 300 000 ajettunaja vuosimalli 2009-2010. Onko jotain huomioitavaa jos tuon ikäsen ja nuilla kilometreillä hommaa?
Ei jos on hyvin huollettu. Mutta kyllä se turbo voi mennä noilla kilometreillä. Omassa 1.6 crdi:ssä meni juuri tuossa 300tkm kohdalla. Nyt mittarissa 390tkm.Ok tieten rahalla saa uudempia. Ajattelin ettei dieselille se ole vielä paha matka.
Mulla oli vielä syksyyn asti c-hr ja olin kyllä tyytyväinen sillä ajeluun. Itsellä tuli tila vain vastaan ja piti päivittää isommaksi.Onkos täällä C-HR omistajia? Minkälaista mielipidettä? Akut heikko lenkki? Tarkoitus katsella n. 2020-22 vuosimallien vempainta käyttöautoksi. Yhtä käytiin koeajamassa, ja tuntuma ihan hyvä. Tämä 1.8 vaan huutaa tuolla vaihteistolla kiihdytyksissä kuin kytkinvikainen normiautomaatti
Nettiautoa pikaisesti vilkaisemalla hinta ero likemmäs 400t ja karvan yli 200t ajetuilla on satasia, joten ainakin itse katselisin ennemmin vähemmän ajettua.Toyota urban cruiser dieselinä? Onko hyvä hankinta? Nuita sais kohtuu hinnalla noin 300 000 ajettunaja vuosimalli 2009-2010. Onko jotain huomioitavaa jos tuon ikäsen ja nuilla kilometreillä hommaa?
Etsin varmaan yksisarvista, mutta osaisiko kukaan suositella pieniruokaista, luotettavaa dieselkulkinetta?
Pääasiassa motaria tulee suhattua edestakaisin, ja sitäkin melko maltillisilla vauhdeilla.
Mieluusti pakuksi muutettavissa ja halpakin pitäisi vielä olla. Varusteet ja vaihteistot on aika hälläväliä, kunhan olisi reilusti huolettomia kilometrejä edessäpäin.
Budjetti ehkä 5000€ kieppeillä, mutta mieluummin vähemmän.
Silti niillä ajetaan isoja määriä varsinkin loppupään d4d 2.0 ajoin 296--> lähes 400 öljyjä vaihtamalla ja kansi koskematon. Turbon oli aiempi omistaja saanut vaihtaa 270tkm kohdalla mutta siitä 400tkm ainoat rempat oli takajarrut.Nämä on näitä ihme legendoja, ooppeli on paalattu jo 300tkm kohdalla ja Tojolla ajetaan tuplat.Tuo pikkunaku on kestävä, toitsun 'kestävät dieselit' aikakausi tais jäädä sinne esikammioaikoihin. Eurooppalaiset on osanneet painesytytteiset moottorit kun niitä täällä on myytykin nelisenkymmentä vuotta rapsat määrät.
Ja joillakin ajetaan vielä vähän enemmän. Juuri juttelin työkaverin kanssa, jolla on V70 vastaavilla kilsoilla. Kertoi, että "kaiken" pystyy tekemään itse jos nyt yhtäån on monttöörin vikaa.Silti niillä ajetaan isoja määriä varsinkin loppupään d4d 2.0 ajoin 296--> lähes 400 öljyjä vaihtamalla ja kansi koskematon. Turbon oli aiempi omistaja saanut vaihtaa 270tkm kohdalla mutta siitä 400tkm ainoat rempat oli takajarrut.Nämä on näitä ihme legendoja, ooppeli on paalattu jo 300tkm kohdalla ja Tojolla ajetaan tuplat.
Silti niillä ajetaan 400-600tkm per yksilö ja ooppeli paalataan 300tkm kohdilla.Neljä kakkoskopan Anjovista oli työyhteisössä aikanaan, kaikkiin tehtiin kansiremppa ennen kolmatta vuotta. Viis viikkoa merkkarilla oli yhden kollegan ennätys juhannuksen aikaan.
Ei yhtäkään Mersua, Volvoa, Volkkaria, Citikkaa, Fordia tai Bemaria tarvittu liputtaa varikolle samalla ajoprofiililla tässä vajaassa parissakymmenessä vuodessa kun allekirjoittaneella oli "työyhteisö" ja työkavereita.
e: bensakoneet japsit kyllä osaa, jolla oli ykköskopan 2,4 ajoi 400tkm+ ennen vaihtoa kakkoskopan dieseliin. Kolmoskoppa olikin 1,8 kipinäsytytyksellä taas. Toyotan diesel kompasteluun saa näkymää Hilux & LC kun moottori pienennettiin 2,8 ja hiukkssuodattimen takia lisättiin pa-suutin pakoputkeen. Itse kun seuraan jostain syystä australian mediaa, siellä on nykysukupolven LC Prado paskamyrskyssä 2,4 dieselmoottoriensa kanssa. Et kun tätä euroaikaa katsoo niin hyvää dieselmoottoria ei Toyotalla kyllä ole, LC200 on niin harvinainen, että siitä en kommentoi.
Etsin varmaan yksisarvista, mutta osaisiko kukaan suositella pieniruokaista, luotettavaa dieselkulkinetta?
Pääasiassa motaria tulee suhattua edestakaisin, ja sitäkin melko maltillisilla vauhdeilla.
Mieluusti pakuksi muutettavissa ja halpakin pitäisi vielä olla. Varusteet ja vaihteistot on aika hälläväliä, kunhan olisi reilusti huolettomia kilometrejä edessäpäin.
Budjetti ehkä 5000€ kieppeillä, mutta mieluummin vähemmän.
Hei!
Etsinnässä olisi auto, joka sopisi tällaiselle pitkälle (+2m) ja perheelliselle. Puoliso myös pitkä, joten luonnollisesti joudutaan penkit laittamaan aika taakse ja perusfarkuissa tuo takapenkin jalkatila on ihan onneton ja lapset ei meinaa mahtua takapenkille. Mikä siis neuvoksi? Volvon XC60:sta olen käynyt kokeilemassa, se vielä menisi tiloiltaan juuri ja Skodan Superb tietysti oli erinomainen tiloiltaan. Corollaa käytiin testaamassa, mutta auttamatta liian pieni. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Muita vaatimuksia:
- Budjetti max. 21 000€, alle 20k toiveissa tinkimisten jälkeen. Vähemmän tietysti parempi.
- Vetokoukku tai väh. valmius vetopainojen puolesta
- Automaatti
- Pienet käyttökulut tietenkin toiveissa eli vähäkulutuksinen ja mahd. luotettava
- 2 turvaistuinta, rattaat jne
- Sinänsä en ajettuja kilometrejäkään karsasta, jos vaan luotettava peli (onko esim. nyky-Volvot sellaisia, esim. mainittu XC60?)
- Bensa/diesel käy molemmat, plugarit varauksella (ks. alta)
Muita kysymyksiä:
- Plug-in hybridit vähän epäilyttää, kannattaako ne sivuuttaa? Onko tuplasti ongelmia tms.
Hei!
Etsinnässä olisi auto, joka sopisi tällaiselle pitkälle (+2m) ja perheelliselle. Puoliso myös pitkä, joten luonnollisesti joudutaan penkit laittamaan aika taakse ja perusfarkuissa tuo takapenkin jalkatila on ihan onneton ja lapset ei meinaa mahtua takapenkille.
Meidän -14 mallisella D4 AWD XC60llä on mittarissa 305 tkm, ja hyvin se on sen vajaan 4v ja 100 tkm pelittänyt. Tankkauksista laskettu keskikulutus 7,6 L/100 km. Broidin Outlander PHEV vie tyhjällä akulla kaupungissa kuulemma luokkaa 14 litraa satkulla. Itse ainakin skippaan hybridivaiheen ja siirryn sitten aikanaa polttiksesta täyssähköön.Hei!
Etsinnässä olisi auto, joka sopisi tällaiselle pitkälle (+2m) ja perheelliselle. Puoliso myös pitkä, joten luonnollisesti joudutaan penkit laittamaan aika taakse ja perusfarkuissa tuo takapenkin jalkatila on ihan onneton ja lapset ei meinaa mahtua takapenkille. Mikä siis neuvoksi? Volvon XC60:sta olen käynyt kokeilemassa, se vielä menisi tiloiltaan juuri ja Skodan Superb tietysti oli erinomainen tiloiltaan. Corollaa käytiin testaamassa, mutta auttamatta liian pieni. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Muita vaatimuksia:
- Budjetti max. 21 000€, alle 20k toiveissa tinkimisten jälkeen. Vähemmän tietysti parempi.
- Vetokoukku tai väh. valmius vetopainojen puolesta
- Automaatti
- Pienet käyttökulut tietenkin toiveissa eli vähäkulutuksinen ja mahd. luotettava
- 2 turvaistuinta, rattaat jne
- Sinänsä en ajettuja kilometrejäkään karsasta, jos vaan luotettava peli (onko esim. nyky-Volvot sellaisia, esim. mainittu XC60?)
- Bensa/diesel käy molemmat, plugarit varauksella (ks. alta)
Muita kysymyksiä:
- Plug-in hybridit vähän epäilyttää, kannattaako ne sivuuttaa? Onko tuplasti ongelmia tms.
Minkä vuotisen Outbackin kanssa tämä takapenkkitesti oli tehty? Itsellä myös kiikarissa auto mihin mahtuisi minunkin taakse joku istumaan edes välttävästi.Itse olen 195cm ja tällä hetkellä Superb autona. Yksi yllättävän tilava auto pitkälle kuskille on Opel Astra K (2015-2021) farkku. C-segmentin auto mutta ihmeen tilava peli ja paremmat agr-istuimet vaikuttivat erinomaisilta hintaluokkaansa. Tuosta tilavampi versio on Insignia mitä käytiin myös kokeilemassa, mutta jäi muista syistä kauppaan. Subaru Outbackia olen halunnut muuten vain jo pitkään mutta en ole saanut perusteltua kovaa kulutusta itselleni. Siinä mahduin kuitenkin takapenkille vaikka kuskin penkki oli omilla säädöillä. Audista A4 oli mukava istua, mutta penkki piti vetää aivan taakse eikä sinne mahtuisi enää kukaan. A6 on tilavampi. Citroen C5 aircross oli myös tilavan tuntuinen mitä liikkeessä kokeilin, en kuitenkaan ottanut koeajolle.
Ylipäätään auto kun auto niin saa vetää penkin lähes/täysin taakse ja alas että mahtuu. Sitten kun haluaisin ratin kuitenkin suht lähelle niin eipä ole vielä tullut autoa vastaan jossa ajoasennon saisi just kohdalleen. Enkä tarvitsisi tuollaista perhelavettia mihinkään mutta minkäs teet kun pienemmistä autoista loppuu tilat.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.