Mikä auto minulle?

Alle 15v vanha farmari bensakoneella olisi hakusessa noin 10ke budjetilla. Haussa huoleton kulkinen liikkumiseen kohtuu hinnalla sekä riittävän tilava takapaksi.
Olen katsellut Honda Accordia sekä Toyota Avensista. Lähinnä saatavuuden takia haku keskittynyt enemmän Avensikseen.
Onko jotain asioita mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katselee 2010-2015 vuosimallin Avensista?
 
Alle 15v vanha farmari bensakoneella olisi hakusessa noin 10ke budjetilla. Haussa huoleton kulkinen liikkumiseen kohtuu hinnalla sekä riittävän tilava takapaksi.
Olen katsellut Honda Accordia sekä Toyota Avensista. Lähinnä saatavuuden takia haku keskittynyt enemmän Avensikseen.
Onko jotain asioita mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katselee 2010-2015 vuosimallin Avensista?

Osta siisti Civicci. Sen kontti on isompi kuin Anjoviksessa, vaikka auto onkin luokkaa pienempi. Eikä ole toivottavasti ihan samaa Toyota-lisää hinnassa.

The Civic Tourer used to boast the biggest boot in its class. However, since the introduction of the capacious Peugeot 308 SW, the 624-litre boot has now been surpassed. It’s still a practical car though, with the square opening and load lip revealing a useable 1,668 litres with the rear seats folded flat.


Still, this has always been a criticism of the Avensis and it hasn’t stopped it selling really well. This is a relaxing rather than entertaining car to drive, while the Tourer model is as practical as ever. There’s lots of room in the rear, and when you fold the seats, the 543-litre boot expands to a huge 1,609 litres – although a Ford Mondeo Estate is even bigger.
 
Kyselinkin puolisen vuotta sitten autoa, mutta en ole päässyt asiassa pidemmälle. Laitetaanpa siis uusi kysymys:
-Nykyinen auto farkku Skoda Octavia RS diesel -14 288tkm. Sopii käteen ja on tiloiltaan riittävä, sekä menee melko pienellä kulutuksella. Ajokilometrit jossain 20-25tkm vuosi paikkeilla. Haussa samankokoinen auto, jossa kärryn vetopainot kunnossa (lähinnä jarruton 750kg). Kärryn vetoa vuodessa about 1000km, kulutus tässä ei ratkaiseva.
-Onko samanlaisen muutaman vuoden uudemman ja vähemmillä kilometreillä olevan RS Octavian ostaminen dieselinä aivan typerää? TS saako siitä 5v päästä yhtään mitään? Lisäksi nuo kilometrit ovat tällä hetkellä pienoinen ongelma, kun dieselin pitäminen on vähän siinä ja tässä. Bensaversiolla menee taas ainetta kohtuuttomasti ja hybridillä kärrynveto ei ole käytännössä sallittua. Lataushybridille ei ole latausmahdollisuutta kotona.
-Auton hintaluokka 15-20ke, joten sähköautot saa unohtaa.
 
Onko samanlaisen muutaman vuoden uudemman ja vähemmillä kilometreillä olevan RS Octavian ostaminen dieselinä aivan typerää?

Riippuu vähän eksaktista vuosimallista, mutta pahimmillaan tässä käy niin että saat ainoastaan marginaalisesti uudemman ja paremman, mutta moottoriin on lisätty ureasysteemit päästöjen takia.

Ja nuo ureahommat on sellaisia, että ne on iso uhka ja mahdollisuus tonnien remontille jos huono säkä käy.

Dieseleistä hyvitetään jo nyt todella vähän vaihdossa eli sen varaan ei kannata muutenkaan laskea.
 
Bensaversiolla menee taas ainetta kohtuuttomasti ja hybridillä kärrynveto ei ole käytännössä sallittua.
Kyllä löytyy myös hybridejä, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa. Nettiautossa kun olisi filtteri suodattaa plug-in latauspistoke pois niin löytyisi helpommin.

Muistista löytyy Toyotalta Rav4 ja Corolla cross. Lexukselta UX, NX ja IS (ei tuotu Eurooppaan 2020 jälkeen.) Ainakin Rav4 ja NX saa vetää 1500 kg jarrullista. Vähän kummallista kyllä esim. Camryllä ei saa vetää ollenkaan, vaikka käsittääkseni sama voimalinja kuin Rav4 ja NX. 15 - 20 k€ budjettiin voi olla tarjonta vanhempaa ja enemmän ajettua, 5 tonttua lisää voisi auttaa kummasti.

Varmasti täällä joku muu tietää lisää hybridejä, joilla vetokyky kunnossa.
 
Riippuu vähän eksaktista vuosimallista, mutta pahimmillaan tässä käy niin että saat ainoastaan marginaalisesti uudemman ja paremman, mutta moottoriin on lisätty ureasysteemit päästöjen takia.

Ja nuo ureahommat on sellaisia, että ne on iso uhka ja mahdollisuus tonnien remontille jos huono säkä käy.

Dieseleistä hyvitetään jo nyt todella vähän vaihdossa eli sen varaan ei kannata muutenkaan laskea.

Tätä juuri haettiin, eli onko nyt 15-20ke diesel auto muutaman vuoden päästä lähes arvoton laite, joka ei kelpaa kellekkään.
Ja toki ilman ureaa oleva laite edes harkinnassa, niistä laitteista on kuulunut liikaa murheita.

Kyllä löytyy myös hybridejä, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta massaa. Nettiautossa kun olisi filtteri suodattaa plug-in latauspistoke pois niin löytyisi helpommin.

Muistista löytyy Toyotalta Rav4 ja Corolla cross. Lexukselta UX, NX ja IS (ei tuotu Eurooppaan 2020 jälkeen.) Ainakin Rav4 ja NX saa vetää 1500 kg jarrullista. Vähän kummallista kyllä esim. Camryllä ei saa vetää ollenkaan, vaikka käsittääkseni sama voimalinja kuin Rav4 ja NX. 15 - 20 k€ budjettiin voi olla tarjonta vanhempaa ja enemmän ajettua, 5 tonttua lisää voisi auttaa kummasti.

Varmasti täällä joku muu tietää lisää hybridejä, joilla vetokyky kunnossa.
RAV4 onkin jo ollut selailussa, mutta mieli tekisi sitä uudempaa AWD versiota ja siinä tahtoo hinta nousta turhan kovaksi. Tarvitsee varmaan tyytyä etuvetoon. Seinäjoella oli ainakin yksi valkoinen myynnissä alle 200tkm. Budjetti toki paukkuu :x3:

Lexuset ei ole ollutkaan itsellä kiikarissa, voisin laajentaa etsintää myös niihin.
 
Tätä juuri haettiin, eli onko nyt 15-20ke diesel auto muutaman vuoden päästä lähes arvoton laite, joka ei kelpaa kellekkään.
Ja toki ilman ureaa oleva laite edes harkinnassa, niistä laitteista on kuulunut liikaa murheita.
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".

Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.

Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.

Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.
 
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".

Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.

Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.

Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.

Se siinä vain on, että jos jokin käyttövoima menee muodista, niin auton myyminen (ainakin järkevään hintaan) voi olla mahdotonta. Eli pitää olla valmis sitoutumaan siihen autoon, jos markkina muuttuu ostajan markkinaksi.

 
Ja tällä hetkellä kaikki ostetaan käsistä. Katso paljonko yksityisillä on autoja myynnissä vs. vaikka 5-vuotta tai 10-vuotta sitten. Vielä ikinä ei tällaista tilannetta ole ollut. Se "Mahdoton" tilanne on kestänyt ehkä kuukauden tai pari. Jos juuri silloin on ihan pakko auto myydä "just nyt heti" niin sitten ei kyllä parane ostaa mitään autoa.

Eli se joka paniikissa jätti dieselin 2022 ostamatta, on nyt ihmeellisessä tilanteessa kun yhtäkkiä ne dieselit onkin pirun kysyttyjä. Aivan huuhaata koko touhu ja uutisointi näistä.
 
Tätä on nyt vouhotettu jo viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ihmiset panikoi uskaltaako sähköautoa ostaa kun "niitä ei kohta kukaan enää osta".

Joskus aikanaan oli sama homma bensan kanssa kun lobattiin dieseliä ylivertaiseksi käyttövoimaksi.

Niin näitä kaikkia vaan tänäkin päivänä myydään ja ostetaan. Iltalehtien otsikoista ja paniikinlietsonnasta huolimatta.

Eli osta se mistä tykkäät, ei sitä muutamassa vuodessa maailma niin paljoa muutu.
Toki ja ei auto mikään sijoitus koskaan ole. Mutta olisi se nyt kiva saada tuon hintaisesta kulkineesta muutaman vuoden päästä hieman enemmän kuin karkkirahoja.
Sen takia diesel ei enää oikein kiinnosta. Liian suuret riskit.
 
Siinä dieselissä ei riski ole yhtään suurempi kuin vaikka sähköautossa. Mihin on unohtunut tuo sähköautojen "hinnanlaskugate" jossa moni veti itsensä velkavankeuteen järjettömien ratkaisujen takia vuosikausiksi. Eli tapaukset ID3 ja Teslojen hinnanlaskut.

Ja sitten on uutisointia tyyliin tämä minkä informaatioarvo on aivan nolla:

Tuo uutisointi on kyllä niin luokatonta paskaa ettei voi kuin ihmetellä miten tällaista voidaan julkaista. Tokihan otsikkotasolla voidaan keksiä ihan mitä tahansa, kun katsotaan sellainen otanta joka ajaa omaa agendaa. Käytännössä kuitenkin pitkässä juoksussa se arvonalenema on luokkaa 10-15% / vuosi tavanomaisilla noin 15-20 000km ajosuoritteilla. Mutta jos tarkastellaan asiaa vaikka puolivuosittain, niin saadaan kyllä makeita tilastoja näistä hintaheittelyistä. Se vain ei kerro tosielämästä yhtään mitään.
 
Ja tällä hetkellä kaikki ostetaan käsistä. Katso paljonko yksityisillä on autoja myynnissä vs. vaikka 5-vuotta tai 10-vuotta sitten. Vielä ikinä ei tällaista tilannetta ole ollut. Se "Mahdoton" tilanne on kestänyt ehkä kuukauden tai pari. Jos juuri silloin on ihan pakko auto myydä "just nyt heti" niin sitten ei kyllä parane ostaa mitään autoa.

Eli se joka paniikissa jätti dieselin 2022 ostamatta, on nyt ihmeellisessä tilanteessa kun yhtäkkiä ne dieselit onkin pirun kysyttyjä. Aivan huuhaata koko touhu ja uutisointi näistä.

Vuoden 2022 dieselromahdus oli uskoakseni pääosaltaan seurausta Ukrainan tilanteen aiheuttamasta polttonesteiden hintojen noususta. Nyt se jäi lyhyeksi, mutta jos polttonesteiden hinnat nousevat taas syystä X (Trump hyökkää Iraniin) tai Y (hiilidioksiditonni maksaa jumalattomia tieliikenteen päästökaupassa), niin povaan saman tapahtuvan uudelleen. Paljon ajava dieselautoilija alkaa jälleen excelöidä, paljonko voisi säästää ajamalla Teslalla sen sijaan että tankkaa 2,5€ litrahinnalla. Bensiinimoottorisen auton arvo on paremmin suojassa tällaiselta, kun niillä ajetaan tyypillisesti paljon dieseleitä vähemmän, jolloin polttoaineen hinnanmuutoksella on vähemmän vaikutusta autoilun kokonaiskustannukseen.

Jokainen laskee tietysti itse, mikä kannattaa. Perusautossa dieselin kannattavuusraja on mielestäni aika korkealla. Mutta mitä vanhempaa tai suurikulutuksisempaa autoa on ostamassa, niin sitä pienemmillä kilometreillä diesel muuttuu kannattavaksi. Ja RS tms. on aina helpompi myydä, vaikka moottori olisikin "väärää" käyttövoimaa, kuin joku tylsä perusauto matalaviritteisimmällä 1.6 TDI:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen laskee tietysti itse, mikä kannattaa. Perusautossa dieselin kannattavuusraja on mielestäni aika korkealla. Mutta mitä vanhempaa tai suurikulutuksisempaa autoa on ostamassa, niin sitä pienemmillä kilometreillä diesel muuttuu kannattavaksi. Ja RS tms. on aina helpompi myydä, vaikka moottori olisikin "väärää" käyttövoimaa, kuin joku tylsä perusauto matalaviritteisimmällä 1.6 TDI:llä.

2010-luvun autoissa diesel on todella monessa saksalaisessa tai ruotsalaisessa käytännössä ainut vaihtoehto mistä löytyy tarjontaa suomessa.

Isommin uskoisin plugi-hybridien happanevan käsiin, kun akkutakuut on loppuneet ja kilometrejä enemmän taulussa.
 
Käyttöautoa etsin 20-30k hintahaarukassa 3 henk. perheelle. Kilometrejä pitäisi olla mieluiten alle 100 000. Ennestään meillä jo bensa farkku, jolla jo kilometrejä kylläkin runsaasti alla, mutta jäisi edelleen käyttöön 2 autoksi. Lähinnä melko lyhyttä matkaa tulisi ajeltua, työmatkoja ja kesämökille yms. 10-70km haarukassa suuntaansa. Olen pohtinut sähköautoiluun siirtymistä, kotilataus olisi järjestettävissä varsin ongelmattomasti. Tesla model 3 näyttäisi saavan (takavetoisena 2020-2021 vuosimalleja) tähän hintahaarukkaan alle 100 000 ajettuna. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuollaiseen tarttua vai onko tällä hintahaarukalla parempi pysyä bensa tai hybridiautoissa? Tavaratilat tässä Teslassa olisi ilmeisesti myös aika pienet muttei periaatteissa haittaisi kun tuo farkku jäisi kuitenkin aina vaihtoehdoksi jos tavaraa tarvii kuskata enemmän. Muina vaihtoehtoina miettinyt etsim. vm. 2020-2021 BMW 330 farmaria (plugin-hybrid) tai vähän eri kategoriasta 20-21 Mitsubishi outlander PHEV:iä. Näissä olisi teslaa huomattavasti enemmän tavaratilaa. Plugin hybridien ongelmista paljon kirjoiteltu niin tämäkin kyllä mietityttää. Ajatuksia?
 
Se siinä vain on, että jos jokin käyttövoima menee muodista, niin auton myyminen (ainakin järkevään hintaan) voi olla mahdotonta. Eli pitää olla valmis sitoutumaan siihen autoon, jos markkina muuttuu ostajan markkinaksi.


No 2022 julkaistu juttu. Sen jälkeen plugarit vähän huonossa maineessa, sähkövatkaimien arvonmentys supernopeasti jne. Taas sitten adblue kusivehkeitten ongelmat alkaen 18-19vm vehkeissä. Tiedä sitten, vähän vanhempi diesel ehkä, jos löytyy kohtuu km ja huoltohistorialla tai muuten tuurilla.
 
Käyttöautoa etsin 20-30k hintahaarukassa 3 henk. perheelle. Kilometrejä pitäisi olla mieluiten alle 100 000. Ennestään meillä jo bensa farkku, jolla jo kilometrejä kylläkin runsaasti alla, mutta jäisi edelleen käyttöön 2 autoksi. Lähinnä melko lyhyttä matkaa tulisi ajeltua, työmatkoja ja kesämökille yms. 10-70km haarukassa suuntaansa. Olen pohtinut sähköautoiluun siirtymistä, kotilataus olisi järjestettävissä varsin ongelmattomasti. Tesla model 3 näyttäisi saavan (takavetoisena 2020-2021 vuosimalleja) tähän hintahaarukkaan alle 100 000 ajettuna. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuollaiseen tarttua vai onko tällä hintahaarukalla parempi pysyä bensa tai hybridiautoissa? Tavaratilat tässä Teslassa olisi ilmeisesti myös aika pienet muttei periaatteissa haittaisi kun tuo farkku jäisi kuitenkin aina vaihtoehdoksi jos tavaraa tarvii kuskata enemmän. Muina vaihtoehtoina miettinyt etsim. vm. 2020-2021 BMW 330 farmaria (plugin-hybrid) tai vähän eri kategoriasta 20-21 Mitsubishi outlander PHEV:iä. Näissä olisi teslaa huomattavasti enemmän tavaratilaa. Plugin hybridien ongelmista paljon kirjoiteltu niin tämäkin kyllä mietityttää. Ajatuksia?

Oletko valmis tinkimään koosta ja brändistä käyttöautossa? 20-30 kiloon saa jo uusiakin sähköautoja takuineen kaikkineen (esim. e-C3), ja toisaalta pari vuotta vanhan ja muutaman kymppitonnin ajetun Leafin voi valita Nettiautosta haluamassaan värissä alle kahteenkymppiin. Pienempi kokoluokka ei liene kuin henkinen rasite, jos farmari jää talliin kakkosautoksi. Ja jos konttia tarvitsee eikä ole pakko olla Tesla, niin onhan noita ID4:ia ja Enyaqeja Nettiautossa alle 100 tkm mittarissa 25-30 kilon raamissa kymmenittäin.

Uskaltaako sähköauton ostaa 20-30k€ hintaluokassa? En näe mitään syytä, miksi ei uskaltaisi. Käytetyistä, vähän isomman kokoluokan sähköautoista alkaa olla jo pahin arvonalenema kärsitty tuossa hintaluokassa, ja kuitenkin puhutaan melko uusista ja suhteellisen vähän ajetuista autoista, joiden voisi ajatella kestävän vielä kauan. Voihan jotakin aina hajota, mutta kyllä 5-vuotias lataushybridibemari aiheuttaa pahempia painajaisia - hajoavaa tekniikkaa on enemmän ja korjauskustannukset on saksalaista premium-tasoa.
 
  • Tykkää
Reactions: AKK
Oletko valmis tinkimään koosta ja brändistä käyttöautossa? 20-30 kiloon saa jo uusiakin sähköautoja takuineen kaikkineen (esim. e-C3), ja toisaalta pari vuotta vanhan ja muutaman kymppitonnin ajetun Leafin voi valita Nettiautosta haluamassaan värissä alle kahteenkymppiin. Pienempi kokoluokka ei liene kuin henkinen rasite, jos farmari jää talliin kakkosautoksi. Ja jos konttia tarvitsee eikä ole pakko olla Tesla, niin onhan noita ID4:ia ja Enyaqeja Nettiautossa alle 100 tkm mittarissa 25-30 kilon raamissa kymmenittäin.

Uskaltaako sähköauton ostaa 20-30k€ hintaluokassa? En näe mitään syytä, miksi ei uskaltaisi. Käytetyistä, vähän isomman kokoluokan sähköautoista alkaa olla jo pahin arvonalenema kärsitty tuossa hintaluokassa, ja kuitenkin puhutaan melko uusista ja suhteellisen vähän ajetuista autoista, joiden voisi ajatella kestävän vielä kauan. Voihan jotakin aina hajota, mutta kyllä 5-vuotias lataushybridibemari aiheuttaa pahempia painajaisia - hajoavaa tekniikkaa on enemmän ja korjauskustannukset on saksalaista premium-tasoa.
Itse en ole kauhean innostunut käytetyistä Tesloista. Teslan laatutaso on perinteisesti ollut surkea, vikoja paljon, Teslan huoltohinnat ovat myös hyvin korkeat ja huoltopalveluiden saatavuus heikohko.

Kun alunperin huonolla laatutasolla tehty auto vanhenee ongelmia on yleensä tiedossa.

Tesla Model 3 on muuten ollut kaikkein huonolaatuisin auto saksalaisen TUV katsastusfirman tilastoissa.

Myös vanhemmat käytetyt ID.4:t on ongelmallinen malli, paljon softa- ja rautaongelmia. Strong avoid.


Vanhemmissa käytetyissä sähköautoissa on todella paljon maanantaikappaleita ja pienen sarjan malleja, joita on vaikea korjata.

Kyse ei ole EV-tekniikasta suoraan, teoriassa hyvin tehdyt EV:t ovat helppoja korjata ja luotettavia, vaan sähköautojen ensimmäisten mallivuosien lastentaudeista, jotka eivät autojen ikääntyessä parane. Pienet mallisarjat vielä usein tarkoittavat pahoja kohtuuhintaisten osien saatavuusongelmia yhdistettynä vaikeuteen löytää osaavia sähköautomekaanikkoja.

Vasta oikeastaan nyt on markkinoille tullut ja tulossa luotettavia "Toyota Corolla"-laatuluokan sähköautojen massamalleja, joille voi käytettynä ennustaa hyvää tulevaisuutta, mutta historiaa on nykymalleistakin aika vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Pistetään kyselyä tännekin, mikä voisi olla paras vaihtoehto sähköisestä autosta seuraavilla vaatimuksilla:
  • Hinta alle 60k
  • Neliveto pakollinen
  • Koukku saatavilla
  • Maavara vähintään 220mm, mielellään ylikin
  • Maastokelpoinen
 
Pistetään kyselyä tännekin, mikä voisi olla paras vaihtoehto sähköisestä autosta seuraavilla vaatimuksilla:
  • Hinta alle 60k
  • Neliveto pakollinen
  • Koukku saatavilla
  • Maavara vähintään 220mm, mielellään ylikin
  • Maastokelpoinen

Maxus et90, 59 900e.


EDIT: tuo olikin 4x2 malli, tuosta kai pitäisi olla 4x4 versiokin olemassa, mutta pikaisen googlailun mukaan maavara siinäkin riittämätön.
 
Pistetään kyselyä tännekin, mikä voisi olla paras vaihtoehto sähköisestä autosta seuraavilla vaatimuksilla:
  • Hinta alle 60k
  • Neliveto pakollinen
  • Koukku saatavilla
  • Maavara vähintään 220mm, mielellään ylikin
  • Maastokelpoinen

Tolla maavaralla ei mikään Suomen markkinoille tuotava. ID4:stä VW teki tosin jonkin ralliversion, ehkä osia saisi siviilikin?


Maxus et90, 59 900e.


Maxus quotes clearance of 187mm

 
Voi olla, että kannattaa katsella muita autoja kuin sähköautoja noilla kriteereillä. Ohessa alla listaa maavaroista, tosin Australian mallistosta mutta eiköhän nuo päde nykymaailmassa meidänkin markkinoilla:

 
Pistetään kyselyä tännekin, mikä voisi olla paras vaihtoehto sähköisestä autosta seuraavilla vaatimuksilla:
  • Hinta alle 60k
  • Neliveto pakollinen
  • Koukku saatavilla
  • Maavara vähintään 220mm, mielellään ylikin
  • Maastokelpoinen
Kuinka maastokelpoinen auton pitää olla? Jos auton pitää olla oikeasti maastokelpoinen malliin Toyota Hilux ei mikään sähköauto ole vaihtoehto.
 
Kuinka maastokelpoinen auton pitää olla? Jos auton pitää olla oikeasti maastokelpoinen malliin Toyota Hilux ei mikään sähköauto ole vaihtoehto.
Tiedän. Ei tarvitse ihan Hilux -tasolle mennä, mutta sellaisilla teillä missä tähän mennessä ollaan menty Nissan Patrolilla/vuosituhannen alun Land Cruiserilla tulee säännöllisesti ajeltua.
 
Itse en ole kauhean innostunut käytetyistä Tesloista. Teslan laatutaso on perinteisesti ollut surkea, vikoja paljon, Teslan huoltohinnat ovat myös hyvin korkeat ja huoltopalveluiden saatavuus heikohko.

Kun alunperin huonolla laatutasolla tehty auto vanhenee ongelmia on yleensä tiedossa.

Tesla Model 3 on muuten ollut kaikkein huonolaatuisin auto saksalaisen TUV katsastusfirman tilastoissa.

Myös vanhemmat käytetyt ID.4:t on ongelmallinen malli, paljon softa- ja rautaongelmia. Strong avoid.


Vanhemmissa käytetyissä sähköautoissa on todella paljon maanantaikappaleita ja pienen sarjan malleja, joita on vaikea korjata.

Kyse ei ole EV-tekniikasta suoraan, teoriassa hyvin tehdyt EV:t ovat helppoja korjata ja luotettavia, vaan sähköautojen ensimmäisten mallivuosien lastentaudeista, jotka eivät autojen ikääntyessä parane. Pienet mallisarjat vielä usein tarkoittavat pahoja kohtuuhintaisten osien saatavuusongelmia yhdistettynä vaikeuteen löytää osaavia sähköautomekaanikkoja.

Vasta oikeastaan nyt on markkinoille tullut ja tulossa luotettavia "Toyota Corolla"-laatuluokan sähköautojen massamalleja, joille voi käytettynä ennustaa hyvää tulevaisuutta, mutta historiaa on nykymalleistakin aika vähän.
Mitä softaongelmia vanhassa ID sarjassa on? Sellainen on ollut pihassa yli 1.5v käytettynä ostin ja päivitys 3.7 ohjelmistoon tuli heti. Mitä ongelmiin tulee tyyppivikoina on ID4 ovenkahvat, latausluukun lukitussolenoidi ja koiranluu. Ei siis kovin tramaatisia vs. Teslan katsastukseen alusta uusiksi. Toi koko softa touhu lähtenyt lapasesta, mitä muuta ominaisuuksia tavallinen pertti käyttää autossaan, kuin jos radio toimii, android auto/carplay ja navigointi kikkare. Kaikki nämä toiminut Volkkarissa joka päivä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pistetään kyselyä tännekin, mikä voisi olla paras vaihtoehto sähköisestä autosta seuraavilla vaatimuksilla:
  • Hinta alle 60k
  • Neliveto pakollinen
  • Koukku saatavilla
  • Maavara vähintään 220mm, mielellään ylikin
  • Maastokelpoinen
Suurin maavara lienee Audin vanhassa "fat" e-tronissa tai sen uudemmassa Q8 versiossa. Niissä on ilmajousitus ja mahdollisuus nostaa n. 25cm vaikeita paikkoja varten. Ei se mikään maastoauto silti ole. Käytettynä saa aika uusiakin alle 60ke.
 
Taitaa yli 20cm maavara olla poikkeuksellinen sähkäreissä, ainakin jos tähän listaan on uskominen:


Lisäksi sähköautoissa on yleensä pitkä akseliväli, joka tarkoittaa maastokelpoisuuden osalta sitä, että maavaraa saisi olla jopa normaalia enemmän.

Mutta onhan tuolla ihan perus kärryä, esim. ID4, jossa näyttäs olevan 21cm maavara.
 
Pistetään kyselyä tännekin, mikä voisi olla paras vaihtoehto sähköisestä autosta seuraavilla vaatimuksilla:
  • Hinta alle 60k
  • Neliveto pakollinen
  • Koukku saatavilla
  • Maavara vähintään 220mm, mielellään ylikin
  • Maastokelpoinen
Tulevia Toyota Urban Cruiseria /Suzuki Vitara E:tä harkitsisin, mutta maavara "vain" 180mm.

Mutta ei taida sähköauto olla silti vaihtoehto kivikossa möyrimiseen, akkupaketti kuitenkin kolhuille ja kallis hylky katsastuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttöautoa etsin 20-30k hintahaarukassa 3 henk. perheelle. Kilometrejä pitäisi olla mieluiten alle 100 000. Ennestään meillä jo bensa farkku, jolla jo kilometrejä kylläkin runsaasti alla, mutta jäisi edelleen käyttöön 2 autoksi. Lähinnä melko lyhyttä matkaa tulisi ajeltua, työmatkoja ja kesämökille yms. 10-70km haarukassa suuntaansa. Olen pohtinut sähköautoiluun siirtymistä, kotilataus olisi järjestettävissä varsin ongelmattomasti. Tesla model 3 näyttäisi saavan (takavetoisena 2020-2021 vuosimalleja) tähän hintahaarukkaan alle 100 000 ajettuna. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuollaiseen tarttua vai onko tällä hintahaarukalla parempi pysyä bensa tai hybridiautoissa? Tavaratilat tässä Teslassa olisi ilmeisesti myös aika pienet muttei periaatteissa haittaisi kun tuo farkku jäisi kuitenkin aina vaihtoehdoksi jos tavaraa tarvii kuskata enemmän. Muina vaihtoehtoina miettinyt etsim. vm. 2020-2021 BMW 330 farmaria (plugin-hybrid) tai vähän eri kategoriasta 20-21 Mitsubishi outlander PHEV:iä. Näissä olisi teslaa huomattavasti enemmän tavaratilaa. Plugin hybridien ongelmista paljon kirjoiteltu niin tämäkin kyllä mietityttää. Ajatuksia?
No me ostettiin syksyllä 800km ajettu Nissan Leaf 60 ja pidettiin iso tila-auto kaverina vaikka hyvin Nissaniinkin mahtuu. Uusia tai 1000km ajettuja sähköautoja löytyy useilta merkeiltä 20-30000mk hintaan, MG5 farkkukin tuli ajettua mutta kuitenkin päädyttiin Nissaniin
 
Tiedän. Ei tarvitse ihan Hilux -tasolle mennä, mutta sellaisilla teillä missä tähän mennessä ollaan menty Nissan Patrolilla/vuosituhannen alun Land Cruiserilla tulee säännöllisesti ajeltua.

Miksi ihmeessä sähköauto tällaiseen käyttöön...? Ei mahdu omaan logiikkaan millään. Saa kokoajan varoa ettei akkukotelo hipaise johonkin. Ei taida sellaista sähköautoa olla olemassakaan joka Patrolin tai LandCruiserin tasolle pääsisi maastokelpoisuudessa, edes sähkö G.
 
Miksi ihmeessä sähköauto tällaiseen käyttöön...? Ei mahdu omaan logiikkaan millään. Saa kokoajan varoa ettei akkukotelo hipaise johonkin. Ei taida sellaista sähköautoa olla olemassakaan joka Patrolin tai LandCruiserin tasolle pääsisi maastokelpoisuudessa, edes sähkö G.
Ok, kiitos vastauksesta. Ajattelin jospa olisi tullut jo markkinoille maastokelpoisempaa sähköautoa, mutta täytynee siis vielä odotella ja hankkia jokin muu kulkine.
 
Auton vaihto olisi edessä. Nykyinen Volvo V70 mk2 alkaa jo olla palvellut meidän perhettä tarpeeksi. Ajot lähinnä työmatkat kaupungissa ja satunnaiset pistot sukuloimaan. Haaveissa siirtyä sähköiseen voimalinjaan seuraavilla spekseillä:
  • budjetti alle 40keur (mieluusti reilusti alle)
  • 2 x lastenistuimet taakse
  • rangea saisi olla huonoissakin ajo-olosuhteissa sen yli 200km jotta pääsee helposti maakuntiin sukuloimaan
  • kohtuullisesti tavaratilaa (ymmärrän, että Volvon tilavuuksiin ei päästä)
  • muistipenkit
  • adaptiivinen vakkari
  • jonkinverran ainakin akkutaakuta
Mukavana plussana olisi neliveto ja kohtuullinen maavara. Alustavasti katsellut VW Id.4 tai sitten Skoda Enyaqia. Ilmeisesti Enyaqia sais samaan rahaan vähän enemmän varusteltuina.
Audi E-tron 55 3v ikäinen eli ensimmäiseltä liisarikäyttäjältä niin reippaasti akkutakuuta jäljellä. Tavaratilassa toki menettää, mutta ajomukavuudessa ja ominaisuuksissa voittaa. Saa jo uudemmalla takamoottorilla tuohon budjettiin tai edullisemmin sellaisen missä takamoottori vaihdettu. Takapenkeillä enemmän tilaa kuin missään muussa sähkärissä ja hyvät istua isommillekin.

Q8 alkaa myös valumaan käytettyjen markkinoille mutta niissä vähemmän tilaa ja mielestäni kärsinyt mukavuudessa. Toki näissä sit riittää pienempiakkuinen kun kulutusta suitsittu.
 
Ok, kiitos vastauksesta. Ajattelin jospa olisi tullut jo markkinoille maastokelpoisempaa sähköautoa, mutta täytynee siis vielä odotella ja hankkia jokin muu kulkine.
Osta Land Cruiser. Siitähän sinulla olikin hyviä kokemuksia. Toimii ja varmasti pääsee mökkitiet.
 
Ja lisänä välttyy sähkön kanssa puljaamiselta. En ymmärrä kalliita sähköautoja muutenkaan, kun itselleni ainoa syy ajaa sähköllä olisi kuluissa säästäminen. Kalliin sähköauton ostaminen on jotenkin vieras ajatus kun samalla rahalla saa ihan perinteisellä polttomoottorillakin olevia autoja. Kuvittelisin että tässäkin tapauksessa nimenomaan joko se Patrol (haastava löytää tuoretta euroopasta) tai Land Cruiser on varmasti paras vaihtoehto.
 
Edelleen hakusessa joku 4000 plusmiinus hintainen laite, jolla siirtää itsensä ja tavaroita paikasta toiseen. Vaatimuksena tuore leima, alle 300 tkm ajettu, farkku ja vetokoukku. Mielellään alle 15v ikäinen, mutta esim. jonkun V70:n osalta voin vähän joustaa vuosimallissa ja kilsoissa.
 
Osta mk2 v70 sitten. Ei sähköistä käsijarrua, ei sähköistä rattilukkoa, ei sähköistä virtalukkoa.
Etsi mahdollisimman hyväkuntoinen sellainen. Kunnon ylläpidolla siinä on auto seuraavaksi 20 vuodeksi eteenpäinkin vielä.
 
Osta mk2 v70 sitten. Ei sähköistä käsijarrua, ei sähköistä rattilukkoa, ei sähköistä virtalukkoa.
Etsi mahdollisimman hyväkuntoinen sellainen. Kunnon ylläpidolla siinä on auto seuraavaksi 20 vuodeksi eteenpäinkin vielä.
Missä menee mk1-2-3 vuosimallit? Volvoista en tunne kuin xc60:n
 
Ei taida saada lähellekään tuohon 4k budjettiisi, sopivat mallit olis ~2008 eteenpäin kun V70 seurasi aiemmin esiteltyä S80 sarjaa. Ja niitäkään ei välttämättä kannata niin alkupäästä eli 2009 ja eteenpäin ≠ 4000€.
 
Onko MK3:ssa jotain, miksi MK2 olisi parempi?
No juuri tuossa äsken luettelin, eli käytännössä mitään lisää sillä uudemmalla korimallilla ei saavuta, ainoastaan hajoavia osia jotka tuosta vanhemmasta puuttuvat. Vanhemmassa Ei sähköistä käsijarrua, ei sähköistä rattilukkoa, ei sähköistä virtalukkoa.Vanhempi on sitä paitsi kauniimpi ja taitaa olla tilavampikin. Varmaan osaltaan makuasiakin, mutta olen koko elämäni ollut autojen kanssa tavalla tai toisella, halpojen ja todella kalliiden ja omiakin on ollut se varmaan +60 tms, mutta aina jaksan hämmästyä kuinka hyvin tehtyjä, laadukkaita ja kestäviä autoja nuo vanhemmat p2 alustan volvot ovat.
 
Edelleen hakusessa joku 4000 plusmiinus hintainen laite, jolla siirtää itsensä ja tavaroita paikasta toiseen. Vaatimuksena tuore leima, alle 300 tkm ajettu, farkku ja vetokoukku. Mielellään alle 15v ikäinen, mutta esim. jonkun V70:n osalta voin vähän joustaa vuosimallissa ja kilsoissa.
Kannattaa tuo 300tkm raja jättää pois. Ehjiä autoja saa isommillakin kilometreillä. Kannattaa vain katsoa se yksilö mihin on jo kuluvat uusittu.

Esimerkiksi itse etsin joskus väkipakolla alle 300tkm ajettua mk2 s60/v70 volvoa ja lopulta yhden löysinkin. Suunnilleen 290tkm kohdalla auto alkoi purkautumaan kaikilta kuluvilta osiltaan(+vaihdelaatikon venttiilipöytä) ja on jäänyt mieleeni eniten harmaita hiuksia/remontteja aiheuttaneena autonani. Kun joku sen sitten osti niin saikin lähes kaikilta kulutusosiltaan uusitun auton ja mittarissa oli reilut 300tkm.
 
Kannattaa tuo 300tkm raja jättää pois. Ehjiä autoja saa isommillakin kilometreillä. Kannattaa vain katsoa se yksilö mihin on jo kuluvat uusittu.

Esimerkiksi itse etsin joskus väkipakolla alle 300tkm ajettua mk2 s60/v70 volvoa ja lopulta yhden löysinkin. Suunnilleen 290tkm kohdalla auto alkoi purkautumaan kaikilta kuluvilta osiltaan(+vaihdelaatikon venttiilipöytä) ja on jäänyt mieleeni eniten harmaita hiuksia/remontteja aiheuttaneena autonani. Kun joku sen sitten osti niin saikin lähes kaikilta kulutusosiltaan uusitun auton ja mittarissa oli reilut 300tkm.
Joo, se 300 tkm nyt oli ehkä lähinnä noita aasialaisia kehonsiirtovälineitä koskeva. Laitoin jo hakukoneeseen vahdin 2005-2006 V70:lle. Harmillisen kaukana olisi muutama kiinnostava yksilö. Ruotsissa olisi sitten enemmänkin tarjontaa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 414
Viestejä
4 887 977
Jäsenet
78 803
Uusin jäsen
DixieRebel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom