Mikä auto minulle?

Mitä raati on mieltä noista vuosituhannen alun Saab 9-5 kulkineista? Pääasiassahan nuo on 300tkm rullattu ainakin omassa hintaluokassa mutta varusteissa täsmäisi hyvin lähes kaikki ja muutenkin mahdollisuus etanolimuunnokseen houkuttelisi. Kilsoja nuo ilmeisesti kestää ihan hyvin jos on muutamat ongelmakohdat korjattu. Saabistit ilmoittautukaa ja kertokaa onko tuossa mitään järkeä. Auto siis tulossa kakkosautoksi ja kilsoja ei sinällään tule paljon per vuosi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
V70/XC70 on ainakin ihan auton tuntunen laite. Automaatteja taitaa useimmat olla. Neliveto tuossa hintaluokassa Haldex 2.gen. Eli toimii normiajossa oikein ohyvin mutta leikkimiseen ei niinkään. Kulutuksen saa varmaa painettua alle 9 l / 100 km.
V70:ssä neliveto muuttuu haldexiksi vasta joskus 2003 tai 2004 (kun esim. S60:ssä se on haldex alusta saakka).

Jos budjetin siis osuu vanhempi esim. pienten kilsojen takia niin kannattaa välttää jos neliveto on tärkeä.
 
Mitä raati on mieltä noista vuosituhannen alun Saab 9-5 kulkineista? Pääasiassahan nuo on 300tkm rullattu ainakin omassa hintaluokassa mutta varusteissa täsmäisi hyvin lähes kaikki ja muutenkin mahdollisuus etanolimuunnokseen houkuttelisi. Kilsoja nuo ilmeisesti kestää ihan hyvin jos on muutamat ongelmakohdat korjattu. Saabistit ilmoittautukaa ja kertokaa onko tuossa mitään järkeä. Auto siis tulossa kakkosautoksi ja kilsoja ei sinällään tule paljon per vuosi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tutulla oli vm 2002 saab 9-5. Kokoajan ilmastoinnin, sähkölaitteiden, kaasuläpän, vetareiden kanssa ongelmia tai siis ainakin kerran kaikkia parin vuoden omistuksen aikana. Itse en suosittele.
 
nonni, nyt alko selkeytymään idea, eli tarvisin oikeasti tilavan auton kohtuu hintaan. Ei mielellään mitään tila-hirviötä vaan pitkä farkku johon mahtuisi hyvin tilapäisesti torkahtamaan pari henkilöä. Mikähän voisi olla tuo kulkine, jos nyt lasketaan ranskalaiset ehkä pösöä lukuunottamatta pois, bensakonetehoa saisi olla sen verta että uskaltaa motarille ja mielellään kohtuu hinta uusilla vuosimalleilla + kohtuu pienillä kulutuksilla. Saisi olla tunnettu myös vähävikaisuudestaan. Löytyyköhän noilla spekseillä mitään?
 
nonni, nyt alko selkeytymään idea, eli tarvisin oikeasti tilavan auton kohtuu hintaan. Ei mielellään mitään tila-hirviötä vaan pitkä farkku johon mahtuisi hyvin tilapäisesti torkahtamaan pari henkilöä. Mikähän voisi olla tuo kulkine, jos nyt lasketaan ranskalaiset ehkä pösöä lukuunottamatta pois, bensakonetehoa saisi olla sen verta että uskaltaa motarille ja mielellään kohtuu hinta uusilla vuosimalleilla + kohtuu pienillä kulutuksilla. Saisi olla tunnettu myös vähävikaisuudestaan. Löytyyköhän noilla spekseillä mitään?

Riippuu mikä on kohtuuhinta? Itsellä ollut noita Volvoja ja 850/V70 paksi penkit nurin, niin 180cm tasaista tilaa. Kulutus löytyy sitten ratin ja penkin välistä. Tai 940 farkku taitaa olla vielä tilavampi. Kilsojahan noissa vanhemmissa kyllä sitten on...
 
nonni, nyt alko selkeytymään idea, eli tarvisin oikeasti tilavan auton kohtuu hintaan. Ei mielellään mitään tila-hirviötä vaan pitkä farkku johon mahtuisi hyvin tilapäisesti torkahtamaan pari henkilöä. Mikähän voisi olla tuo kulkine, jos nyt lasketaan ranskalaiset ehkä pösöä lukuunottamatta pois, bensakonetehoa saisi olla sen verta että uskaltaa motarille ja mielellään kohtuu hinta uusilla vuosimalleilla + kohtuu pienillä kulutuksilla. Saisi olla tunnettu myös vähävikaisuudestaan. Löytyyköhän noilla spekseillä mitään?

Suositellaan omia kokemuksia niinkuin aina. Volvo XC/V70, muistaakseni reilu 2 m tilaa kun kaataa takapenkit ja työntää etupenkit eteen. Bensaturbossa 200+ heppaa riittää kohtuullisesti, kulutuskin maltillinen alle 10 l / 100 km.

Bmw E39 esim. 530. Ruostuu mutta muuten kaikinpuolin parempi kuin Volvo.
 
Onko jossain XC volvossa muka kohtuulliset kulut?
Varmaankin joku octavia olisi järkevä jollain luotettavalla bensa-padalla.
 
Onko jossain XC volvossa muka kohtuulliset kulut?
Varmaankin joku octavia olisi järkevä jollain luotettavalla bensa-padalla.

XC:sta ei omia kokemuksia, mutta V70 oli useampi vuosi, ei mikään uusi ja kilsojakin +300tkm, normaali huollot, laturi piti jossain kohtaa vaihtaa, ja akku. Muuta kummempaa ei nyt tule mieleen. Tosin vuosien aikana to do lista alkoi olla sellainen että auto kiertoon ja muuta peliä alle:vihellys: Saa noihinkin upotettua rahaa.

Tuossa kaverin korjaamolla oli vähän aikaa sitten yks Octavia, satkun ajettu, vuosimallia en kysynyt mutta ei mikään ikäloppu kuitenkaan. Oli päästänyt vaihteiston (manuaali) öljyt pihalle ja lopputuloksena laatikko paskana ja hintaa lystille tuli jotain 5000€. Ja VAG tuotteista nyt löytyy paljonkin tietoa ja mielipiteitä. Tämä Ocu vain yhtenä esimerkkinä, paljon muutakin on siellä tullut nähtyä.
 
taitaa saksalaisista olla ainut suht turvallinen vaihtoehto tuo 2008 tjtn tullut c sarjalainen ja myöhemmin tullut e-sarjalainen, mutta E:t ovat vielä kohtuu hinnoissa, mitenhän mahtuisi c-farkkuun?
 
Millälailla suht turvallinen?
Kaikki muuko on paskaa?
no ketjuongelmaa lukuunottamatta kai suht luotettavia, eikä isosti ruostu. Ainakin volkkareihin verrattuna mitä on shellin tietotoimistoa seurannut, niin luotettavuus pitäisi olla ihan eri maata. Tokihan muistakin voi hyviä löytää, mutta mitä ite kuullut niin vag:laiset on pois laskuista ja bemareita en juur tunne, kun oon aina yhdistänyt nuo teinipippelin jatkeiksi, varmaan ihan suotta, mutta vanhoista tavoista on hankala päästä eroon.
 
08 tullut C-sarja (204) on ainakin ihan luotettavan auton maineessa, mutta järin suuri auto se ei ole. E-sarjalaisesta (212) löytyykin sitten tilaa ihan eri malliin.
 
Ite en ois V70 laittanu pois mutta 5 paikkaa jäi vajaaksi. Bensavaparikin kuminauha-automaatilla liikku ihan riittävästi matkaohituksiin ja motari liittymisiin. yhtään isoa remppaa ei tullu 120-280 välillä vastaan. Yks alatukivarren pusla oli muuta ku perus öljyjen ja jakoremmien vaihtoja. Akku ja tulpat vaihtu kerran kans, akku oli alkuperäinen ja 10v ikäinen tolloin.
 
Mulla on ollut muutaman kuukauden faceliftattu mk2 V70 (vm. 2005-2007) 2.5l turbokoneella ja geartronic-automaatilla, kestosta en siis osaa sanoa vielä mitään.

On riittävän tilava, tosin takapenkillä ei jalkatilaa ylimäärin ole, ei siis mikään ministeriauto. Tavaratilaa on mukavasti, takapenkit kääntämällä saa tasaista tilaa n. 180cm, korkeutta syö vähän tuo tilan tasaisuus. Vänkärin selkänojan saa myös kaadettua eteen, niin taitaa mennä kolmemetrinen kapea esine kyytiin. 1800kg saa vetää perässä.

Moottori on riittävän tehokas normikäyttöön, mutta vie ainetta n. 10l omassa seka-ajossa. Ja helposti menisi enemmänkin, ainakin nurkka-ajossa. Automaatti on vanhanaikainen, mutta toimii ihan hyvin ainakin tuon 2.5T-koneen kanssa.

Auto on hyvä matka-auto, eli menee mukavasti, suoraan ja kohtalaisen hiljaisesti isolla tiellä. Tuuli ei heittele.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Tuo volvon kulutus on hivenen hillitsevä tekijä itselle, myöskin se että juuri vaihdoin pettyneenä s40:n pois, tosin oli ehta 1.8 foortimotti ja melko karu varustelultaan, vaikka olikin kai joku keksiverto tasoltaan.
 
Onko jossain XC volvossa muka kohtuulliset kulut?
Varmaankin joku octavia olisi järkevä jollain luotettavalla bensa-padalla.

Riippuu tietty mihin vertaa. Itelle kohtuullinen kun olin alunperin X5/Pajero/Land Cruiser akselia miettinyt. Octavia varmaankin edullisempi.
 
taitaa saksalaisista olla ainut suht turvallinen vaihtoehto tuo 2008 tjtn tullut c sarjalainen ja myöhemmin tullut e-sarjalainen, mutta E:t ovat vielä kohtuu hinnoissa, mitenhän mahtuisi c-farkkuun?
Ainakin meijän -06 bmw 318 ja kaverin 320 on ollut mukava peli. Eikös näissä hiukan uusimmissa mb:ssä ollut jtn taka-akseli ongelmia?
 
Ainakin meijän -06 bmw 318 ja kaverin 320 on ollut mukava peli. Eikös näissä hiukan uusimmissa mb:ssä ollut jtn taka-akseli ongelmia?
Missä kilometreissä tuon pitäisi materialisoitua; meillä ei ainakaan 2010:ssä ollut ongelmia ~220tkm ajettuna eikä tunnu sedälläkään 2008:ssa olevan ja reilusti yli 200tkm mittarissa. Hieman uudemmassa E-sarjalaisessa ei myöskään, tosin tuossa nyt ei ole edes 150tkm mittarissa vielä...
 
Taka-akseli ongelmia? Viitataankohan tässä ilmajousitukseen vai mihin :confused:
 
Joo en ihan ulkoa muista, mut nettiä kun selaa niin ei kyllä autoa ole jossa ei vikoja olisi.
 
V70:ssä neliveto muuttuu haldexiksi vasta joskus 2003 tai 2004 (kun esim. S60:ssä se on haldex alusta saakka).

V70/XC70 neliveto:

wikipedia sanoi:
Årsmodell 2000-2002, Viskokoppling.
Årsmodell 2003- v.19 2005, Haldexkoppling "Haldex gen. 2", (Vridmomentet överförs till bakhjulen efter att framhjulen diffrensierat 1/7-dels varv mot bakhjulen).
Årsmodell v.20 2006- v.19 2007, Haldexkoppling "Haldex gen. 3", (Med "Instant traction" En elektrisk pump bygger upp trycket i Haldexenheten så vridmoment kan överföras till bakhjulen direkt vid start)

2004 ja sitä vanhemmat vuosimallit ovat pre-facelift, 2005-2007 facelift. Pre-facelifteissä ja ekassa facelift-vuosimallissa (2005) diesel on 163-heppainen viisivaihteisella automaatilla, 2006-2007 uudempi 185-heppainen kuusivaihteisella automaatilla. Bensakoneisista vuosimalli 2002 ja vanhemmat ovat 2.4T = 200 hevosvoimaa, 2003 ja siitä eteenpäin 2.5T = 210 hevosvoimaa, kummatkin viisivaihteisella automaatilla.
 
Työpaikka vaihtuu parin viikon päästä ja edessä olisi ensimmäinen oman auton osto - kaupunkilaisena ennen on pärjännyt julkisilla. Työmatkaa 22 km suuntaansa, josta noin puolet kaupunkiajoa ja loput maantiellä 60-100 km/h. Muu käyttö pääosin kaupunkiajoa, kuten kauppareissuja ja harjoituksiin kulkua. Ei suuremmin tarvetta tilalle, joten pikkuauto haussa. Hybridit kiinnostavat, sillä nettiopiskelun mukaan omalla käytöllä niistä voisi saada jotain hyötyä irti.

Seuraavanlaisia kriteerejä olin miettinyt:

- Hybridi tai pikkubensa (mitä pihimpi, sen parempi)
- Automaatti
- 5-ovinen
- Muutaman vuoden vanha
- N. 15 k€

Hybrideistä ensimmäinen vaihtoehto lienee Toyota Yaris Hybrid. Bensavaihtoehdoksi kaveri ehdotti Ford Fiesta 1.0 EcoBoostia, mikä pikaisella googlauksella kuulostaa hyvältä. Vuokralla olleella Kia Riolla tuli ajeltua kesällä n. 1000 km Islannissa, ja se vaikutti myös ihan pätevältä vehkeeltä.

Kommentteja ja vinkkejä tilanteeseen? Onko esim. uusista ranskalaisista mihinkään?
 
Fiesta on erittäin hyvä auto ajaa pikkuautoksi. Jos auton ajettavuus kiinnostaa niin ehdottomasti Fiesta. Lisäksi tuolla litrasella turbokoneella liikahtaakin iloisesti, eikä kuluta paljoa. Yaris ja Kia Rio on varmasti tylsimpiä vekottimia, mitä tuohon rahaan voit ostaa.
 
Fiesta on erittäin hyvä auto ajaa pikkuautoksi. Jos auton ajettavuus kiinnostaa niin ehdottomasti Fiesta. Lisäksi tuolla litrasella turbokoneella liikahtaakin iloisesti, eikä kuluta paljoa. Yaris ja Kia Rio on varmasti tylsimpiä vekottimia, mitä tuohon rahaan voit ostaa.

Hah, sinänsä tylsyydellä ei ole itselleni niin väliä, kun pidän vekotinta lähinnä työkaluna. Täytyypä kuitenkin tutkiskella vähän lisää ja käydä ottamassa tyypit tuosta Fiestasta.

Lähistöllä näytti olevan yksi vuoden ikäinen ja vähän ajettu yksilö 16 k€, onkohan tässä jokin koira haudattuna? https://www.nettiauto.com/ford/fiesta/9466828
 
Hah, sinänsä tylsyydellä ei ole itselleni niin väliä, kun pidän vekotinta lähinnä työkaluna. Täytyypä kuitenkin tutkiskella vähän lisää ja käydä ottamassa tyypit tuosta Fiestasta.

Lähistöllä näytti olevan yksi vuoden ikäinen ja vähän ajettu yksilö 16 k€, onkohan tässä jokin koira haudattuna? Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 S/S Titanium 5ov (MY16) Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuskinpa tuossa mitään haudattua on kun fiesta on uutenakin hinnat alkaen 15k.
 
Hah, sinänsä tylsyydellä ei ole itselleni niin väliä, kun pidän vekotinta lähinnä työkaluna. Täytyypä kuitenkin tutkiskella vähän lisää ja käydä ottamassa tyypit tuosta Fiestasta.

Lähistöllä näytti olevan yksi vuoden ikäinen ja vähän ajettu yksilö 16 k€, onkohan tässä jokin koira haudattuna? Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 S/S Titanium 5ov (MY16) Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Näyttää olevan ainakin ilmoituksen tiedoissa virhe vaihteiston osalta... ;) Jos oli automaatti hakusessa niin ei taida kelvata. Jonkun verran kyllä noita virheellisiä ilmoituksia nettiautosta löytyy. Luulisi helpottavan myyntiäkin, kun tekisi ilmoituksen huolella ja varustetiedot oikein.
 
Hah, sinänsä tylsyydellä ei ole itselleni niin väliä, kun pidän vekotinta lähinnä työkaluna. Täytyypä kuitenkin tutkiskella vähän lisää ja käydä ottamassa tyypit tuosta Fiestasta.

Lähistöllä näytti olevan yksi vuoden ikäinen ja vähän ajettu yksilö 16 k€, onkohan tässä jokin koira haudattuna? Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 S/S Titanium 5ov (MY16) Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuo Fiestahan on vanha malli. 2017 tuli uusi fiesta.

Fiestan, Yariksen ja Rion lisäksi koeajoin uudet Seat Ibizan ja VW Polon (ja Fabian). Myös Skoda Fabiaan tuli kai aivan pieni facelift juuri nyt. Ilmeisesti Skoda Fabia oli noista vanhin malli, eli käytettynäkin sitä varmaan löytyy.

Eli muutaman vuoden vanhoista 2016 on varmaan sitä vanhempaa korimallia paitsi Fabia ja tuskin Yariskaan on uudistunut kovin paljon?

Edit:
Uusi Nissan Micra tosiaan yksi vaihtoehto lisää. Sitä en päässyt ajamaan, koska koeajoauto oli silloin myyty pois.
 
Viimeksi muokattu:
Laakkosella on Fordeista 0 korot&kulut 61 kk laina-ajalla tarjous 7 vuoden takuulla 11.3 asti. En katsois tuon pidemmälle vaikka vähän joudut budjettia nostamaan.
 
itelle tuli ~tammikuus vaihdettua pienempään, ja kia rio TX tuli alle hankittua. Kyllähän se tuolla maitopurkilla iha ok liikkuu, toki vähän ajettavuudessa eroa edelliseen afan Giuliettaan mutta... Kilometrejä tulee vuodessa ~7tkm, kulutus on 300km aikana ollut ~5,5l hujakoilla. Huoltokulut tuossa maltilliset, öljynvaihto vuoden välein n. 70€, 2 vuoden välein huolto, josta kulut ~200€. Kaupungissa tulee muutenkin kieputeltua, kitkoilla rengasmelu ainakin omaan korvaan ihan siedettävä, ei mitään luXusta mutta ihan toimivaa tekniikkaa(toivottavasti....)
 
Itse katsellut Nissan Micraa (määräaikaishuollot olisi työmatkan varrella), en ole koeajanut vielä. Kuun loppuun asti saisi 3000€ alennuksen romutuspalkkioineen jolloin maksettavaa jäisi 13 000€.

Työmatka sen verran lyhyt ettei tuo ajettavuus ihan prioriteettina ole. Vaihtamassa lähinnä koska tuohon nykyiseen koslaan pitäisi tehdä useampi kallis remppa.
 
Pitäisi löytää uusi auto hintaluokkaan 30-35000, saa tarvittaessa nousta sinne 40000 paikkeille, mutta vain erinomaisin perusteluin. Ajoa tulee 50-60 tkm/v.

Mallia farmari tai katumaasturi, mutta mielellään sieltä pienemmästä päästä koska hyvin paljon ajelua pääkaupunkimme ytimessä. Miksikö farkku tai katumaasturi? Koska koirat päivittäin auton kyydissä ja peräkonttiin pitää pienehkön koiranhäkin mahtua, joten sedanit ei tässä tapauksessa käy vaihtoehdoiksi.

Sinällään en tehoja tarvitse, mutta jos auto painaa +1300kg ja tehot ovat 80kw luokkaa, niin kyllä se liian laiskalta vaikuttaa.
Bensiinikäyttöinen, reilumpi maavara sekä neliveto kaikki ehdottomasti plussaa, koska talvi, liukkaus, metsätiet, jääpenkareet yms. mutta mikään noista ei ole lopullinen deal breaker.

Matkustajina 99% ajasta kaksi aikuista ja kaksi pienehköä koiraa.

Katsellut jo hieman Octavia Combi, Combi Scout ja Karoq mallia.

Onkos techiläisillä hyviä ehdotuksia, tai jopa omaa kokemusta jostain tietystä mallista? Muistakaa myös mainita ne negatiivisetkin kokemukset.
 
Viimeksi muokattu:
Opel Astra K 1.4T farkkuna tai miksei vaikkapa 1.6 turbo. Kaikilla herkuilla 35000€ ja erittäin hyvä auto, huomattavasti parempi kuin tuo Skoda Octavia. Ainoat Octavian edut ovat automaattivaihteiston polttoaineenkulutus/suorituskykyetu. Astra on hiljaisempi, laadukkaamman tuntuinen sisältä, paljon paremmalla alustalla ja ajettavuudella. Lisäksi ajovalot ovat Astrassa huippuluokkaa Intellimatrix valoilla.

Manuaalivaihteisena suorituskyky on sama. Tiloiltaan yhtä hyviä, kannattaa käydä Opel Astra myös koeajamassa. Tämä siis omakohtainen kokemus kun tuolla pihalla on 2018 K Astra farkku ja Octavia Sedani on koeajettu (oli ihan paska ämpärimuovikoirankoppi vs Opel). Bensankulutus on tuolla pätkäajossa ajotietokoneen mukaan 6,7-litraa sataselle, maantiellä 5,8. Astrassa 1.4T on 150hp ja 1.6T 200hp. Opel lämpiää myös Skodaa nopeampaan, ainakin ilman erillisiä webastoja. On myös lämmin auto talvella.

Tuohon rahaan saa myös Opel Insignian, joka on vuoden talviauto 2018 tosin vain 1,5-litrasella 165hp moottorilla, joka on aika laiska.

Negatiivisia puolia Astrasta sanoisin herkästi huutava parkkitutka ja automaatti-ilmastoinnin tuulettimen puhalluksen voimakkuus kovalla pakkasella (melu, voi tietenkin laittaa itse manuaalipuolelle ja suunnata puhalluksen paremmin, jolloin melu vähenee kun säätää itse).
 
Viimeksi muokattu:
7-9k€ dieseliä hakusessa automaattivaihteistolla. 2011 VW Jettaa käynyt jo koeajamassa, mutta onkos väellä mitään sanomista 320 bemarista?
Onko 250tkm ajettu jo ihan puhkinussittu värkki johon saa upottaa tuhansia korjaukseen..
Aiemmin päivällä ottivat yhteyttä autolle.com sivulta jotka myyvät vanhan auton omasta puolesta. Tästä mitään kokemuksia?
 
Pitäisi löytää uusi auto hintaluokkaan 30-35000, saa tarvittaessa nousta sinne 40000 paikkeille, mutta vain erinomaisin perusteluin. Ajoa tulee 50-60 tkm/v.

Mallia farmari tai katumaasturi, mutta mielellään sieltä pienemmästä päästä koska hyvin paljon ajelua pääkaupunkimme ytimessä. Miksikö farkku tai katumaasturi? Koska koirat päivittäin auton kyydissä ja peräkonttiin pitää pienehkön koiranhäkin mahtua, joten sedanit ei tässä tapauksessa käy vaihtoehdoiksi.

Sinällään en tehoja tarvitse, mutta jos auto painaa +1300kg ja tehot ovat 80kw luokkaa, niin kyllä se liian laiskalta vaikuttaa.
Bensiinikäyttöinen, reilumpi maavara sekä neliveto kaikki ehdottomasti plussaa, koska talvi, liukkaus, metsätiet, jääpenkareet yms. mutta mikään noista ei ole lopullinen deal breaker.

Matkustajina 99% ajasta kaksi aikuista ja kaksi pienehköä koiraa.

Katsellut jo hieman Octavia Combi, Combi Scout ja Karoq mallia.

Onkos techiläisillä hyviä ehdotuksia, tai jopa omaa kokemusta jostain tietystä mallista? Muistakaa myös mainita ne negatiivisetkin kokemukset.
Seatilta ja Subarulta löytyy myös ehdokkaita tuohon haarukkaan. Subarulta kävisin koeajamassa Levorgin.
 
Mä olen myynyt pari autoa autolle.com palvelun kautta. On helppo palvelu. Auto on kokoajan sinulla itselläsi ja kun ostaja löytyy, viet auton a-katsastuksen pisteelle ja jätät sinne. Ennen myyntiä auto tarkastetaan katsastuspisteellä ja kuvataan. Ainakin omalla kohdalla hyvityshinta oli paras siihen aikaan. Toki tuo on varmaan auto/merkkikohtainen.

Mitä tulee tuohon jettaan, niin siinä ainoastaan vähän mietityttää se dsg. Voi pelaa hyvin, mutta voi myös tulla ongelmia paljon ajetussa.

Jos bemuakin katsot, niin miten olisi V70/S60? Koneet on ainakin suht varmoja ja loota pitäisi kyllä kestää, kun vaan öljyjä on vaihdettu. Toki nuo volvot menisi jo pois 2010-luvulta, mutta eipä olisi mitään dpf:ää riesana, jos ottaa vähän iäkkäämmän.
Särähtää pahasti omaan silmään volvot paitsi s40 tai s80, mutta alkaa olla jo 300tkm ajettuja omalla budjetilla. Kyllähän nykyaikana noita dsg-laatikoita osataan huoltaa toisin kuin silloin kun ne tulivat markkinoille.
 
7-9k€ dieseliä hakusessa automaattivaihteistolla. 2011 VW Jettaa käynyt jo koeajamassa, mutta onkos väellä mitään sanomista 320 bemarista?
Onko 250tkm ajettu jo ihan puhkinussittu värkki johon saa upottaa tuhansia korjaukseen..
Aiemmin päivällä ottivat yhteyttä autolle.com sivulta jotka myyvät vanhan auton omasta puolesta. Tästä mitään kokemuksia?

Jos tollasta 320d e9x katselet, niin mieluummin m47tu2 koneella varustettu kuin n47.
n47 tuli faceliftin yhteydessä ~2008. n47:ssa pienempi kulutus, mutta ongelmia jakoketjun kanssa.

edit. tota n47:aa taisi olla jo pre lci mallissa ~2007 tienoilla. Tuo selviää helpostin varustelistasta.
 
Opel Astra K 1.4T farkkuna tai miksei vaikkapa 1.6 turbo. Kaikilla herkuilla 35000€ ja erittäin hyvä auto, huomattavasti parempi kuin tuo Skoda Octavia.

Tämä ei tietenkään vastaa ihan suoraan kysyttyyn tarpeeseen mutta vertailun vuoksi MB E 200d T A Business näkyy maksavan 52400 ilman lisäherkkuja. Voisi ajatella, että uudella E-sarjalaisella jaksaisi ajella jokusen vuoden pidempään kuin Astralla, mikä tasoittaisi hintaeroa.
Vai rupeaako lisävarusteettomassa E:ssä jokin nyppimään pidemmän päälle?
 
Moro!

Tilanne on se, että bmw e60 530d m-sport vm 2009 pitäisi vaihtaa tilavaan, 7 paikkaiseen autoon. Tuossa katsellut fordin s-maxia, millainen on muuten? Muita 7 paikkaisia autoja saa esittää myös. Hinta siinä 20-30ke väliin. Nissa qashqai+2 kiinnostaisi myös mutta ei oikeen ole vaihdokkeja. Ja siksi tila-auto, koska perheeseen kuuluu nykyään 4 lasta ja syksyllä tulossa lisäystä.
 
Moro!

Tilanne on se, että bmw e60 530d m-sport vm 2009 pitäisi vaihtaa tilavaan, 7 paikkaiseen autoon. Tuossa katsellut fordin s-maxia, millainen on muuten? Muita 7 paikkaisia autoja saa esittää myös. Hinta siinä 20-30ke väliin. Nissa qashqai+2 kiinnostaisi myös mutta ei oikeen ole vaihdokkeja. Ja siksi tila-auto, koska perheeseen kuuluu nykyään 4 lasta ja syksyllä tulossa lisäystä.

Kannattaa käydä ajamassa. Tollasesta 1-koppaisesta s-maxista(vai c-max) sen verran kokemusta, että meteli sisällä oli aivan infernaalista.
Tuskin on paljon tuosta muuttuneet.

Ja jos ovat, niin siitä ei voi kuin parantaa.
 
Moro!

Tilanne on se, että bmw e60 530d m-sport vm 2009 pitäisi vaihtaa tilavaan, 7 paikkaiseen autoon. Tuossa katsellut fordin s-maxia, millainen on muuten? Muita 7 paikkaisia autoja saa esittää myös. Hinta siinä 20-30ke väliin. Nissa qashqai+2 kiinnostaisi myös mutta ei oikeen ole vaihdokkeja. Ja siksi tila-auto, koska perheeseen kuuluu nykyään 4 lasta ja syksyllä tulossa lisäystä.

Me tilattiin vastaavaan tilanteeseen Peugeot 5008 Allure 7-paikkanen hifipaketilla ja muilla lisävarusteilla.
Suosittelen koeajamaan, tuntu kerta kaikkinensa hyvältä vaikka e91 löytyy pihasta, toki ko. reissu tehtiin toyotan minibussilla :btooth:
Hifipakettiin tulee jonkun verran lisää äänieristystä ja laminoidut etusivulasit.
 
Kannattaa käydä ajamassa. Tollasesta 1-koppaisesta s-maxista(vai c-max) sen verran kokemusta, että meteli sisällä oli aivan infernaalista.
Tuskin on paljon tuosta muuttuneet.

Ja jos ovat, niin siitä ei voi kuin parantaa.
Päätä nyt kumpi, C-Max on kuitenkin Focus ja S-Max taas tehty Mondeon/S80/S70:n pohjalevylle. Luulisi noissakin olevan eroja suuntaan tai toiseen?
 
Tämä ei tietenkään vastaa ihan suoraan kysyttyyn tarpeeseen mutta vertailun vuoksi MB E 200d T A Business näkyy maksavan 52400 ilman lisäherkkuja. Voisi ajatella, että uudella E-sarjalaisella jaksaisi ajella jokusen vuoden pidempään kuin Astralla, mikä tasoittaisi hintaeroa.
Vai rupeaako lisävarusteettomassa E:ssä jokin nyppimään pidemmän päälle?
Astran posketonta hintaa voi suhteuttaa siihen, että samalla rahalla saa täysin varustellun 508 pösön tai C5 sitikan. Varsinkin jälkimmäisessä on poistuvana mallina ihan kaikki elleivät jo ole lopettaneet myyntiä. Melueristys, mukavuus ja laatuvaikutelma kuitenkin ihan eri tasolla kuin ämpäri-astrassa vaikka sinällään "oman" luokkansa parhaimpia on. Jos esim. vaginan tuotoksiin vertaa. Alkuperäisen kysyjän tarpeisiin joku kaasujousitettu C5 voisi olla hyvä, ei jää ainakaan maavarasta kiinni :D Noilla kilsoilla ottaisin kyllä dieselin ehdottomasti, turha rahaa on polttaa bensakamiinassa.
 
Astran posketonta hintaa voi suhteuttaa siihen, että samalla rahalla saa täysin varustellun 508 pösön tai C5 sitikan. Varsinkin jälkimmäisessä on poistuvana mallina ihan kaikki elleivät jo ole lopettaneet myyntiä. Melueristys, mukavuus ja laatuvaikutelma kuitenkin ihan eri tasolla kuin ämpäri-astrassa vaikka sinällään "oman" luokkansa parhaimpia on. Jos esim. vaginan tuotoksiin vertaa. Alkuperäisen kysyjän tarpeisiin joku kaasujousitettu C5 voisi olla hyvä, ei jää ainakaan maavarasta kiinni :D Noilla kilsoilla ottaisin kyllä dieselin ehdottomasti, turha rahaa on polttaa bensakamiinassa.
Putoaako missään hinta enemmän esim. 5 tai 10 vuoden aikana kuin Citikoissa tai Relluissa? Taitaa pösö tuosta kolmikosta pitää hintansa parhaiten.
(Mersun hinnoista käytettynä nyt ei kannata puhua samassa lauseessakaan kun 20 vuotta vanhat maksaa 20x enemmän kuin ranskikset... ;) )
 
Astran posketonta hintaa voi suhteuttaa siihen, että samalla rahalla saa täysin varustellun 508 pösön tai C5 sitikan. Varsinkin jälkimmäisessä on poistuvana mallina ihan kaikki elleivät jo ole lopettaneet myyntiä. Melueristys, mukavuus ja laatuvaikutelma kuitenkin ihan eri tasolla kuin ämpäri-astrassa vaikka sinällään "oman" luokkansa parhaimpia on. Jos esim. vaginan tuotoksiin vertaa. Alkuperäisen kysyjän tarpeisiin joku kaasujousitettu C5 voisi olla hyvä, ei jää ainakaan maavarasta kiinni :D Noilla kilsoilla ottaisin kyllä dieselin ehdottomasti, turha rahaa on polttaa bensakamiinassa.

Minä nyt annoin esimerkin Astrasta aivan jokaisella ikisellä nippelillä ja nappulalla, mitä kyseiseen autoon saa. Nuohan ovat hyvillä varusteilla siellä 26-tontun luokkaa.
 
Putoaako missään hinta enemmän esim. 5 tai 10 vuoden aikana kuin Citikoissa tai Relluissa? Taitaa pösö tuosta kolmikosta pitää hintansa parhaiten.
(Mersun hinnoista käytettynä nyt ei kannata puhua samassa lauseessakaan kun 20 vuotta vanhat maksaa 20x enemmän kuin ranskikset... ;) )
Taitaa olla aika herttaisen sama mikä se pudotus on, jos ajomäärä 40-60 tkm/vuodessa. Ensimmäinen kymppi saattaa tippua aikalailla nopeaan eli paras ostos on joku hyvin vähän ajettu esittelyauto tms. Vuoden ikäisenä kun ostaa, niin takuuta edelleen saman verran kuin vaginoissa uutena ;)

Manakuski, luin kyllä kaikilla hilavitkuilla. Kysyn vaan kuka hullu sen moisilla oikeasti ostaa, kun 508 farkku esim. parhaimmalla tasolla on 33 k€ uutena. C5 farkkuna isolla dieselillä oli ainakin vuosi sitten aivan täysin varusteltuna saman hintainen. Hintaan kuului jopa perseensuristin. Hyvin vähän käytettynä uuden halvemman Astran tasoa. Henk. koht. en keksi mitään muuta syytä ostaa Astraa tai muuta vastaavaa kuin aiheeton pelko ranskalaisia kohtaan. Palikat nyt ovat monessa autossa nykyään niin samoja, että lähinnä varmaan mukavuus ja varustelu tekevät sen "ranskalaisen". Tästä toki seuraa, että useampia paikkoja mahdollista hajota. Tosin saat auton 10-20 k€ halvemmalla kuin "tosi" premiumin, niin on siinä varaa korjatakin...

e: Ei sen puoleen, että ranskikset nyt erityisesti hajoaisivat sen enempää kuin muut. Katsastustilastoissa näkyy mukavuuden antavat pehmeät nivelet. Japsilla nivelet kestää, mutta nupulakivetys voi olla pelottava kokemus.
 
Taitaa olla aika herttaisen sama mikä se pudotus on, jos ajomäärä 40-60 tkm/vuodessa. Ensimmäinen kymppi saattaa tippua aikalailla nopeaan eli paras ostos on joku hyvin vähän ajettu esittelyauto tms. Vuoden ikäisenä kun ostaa, niin takuuta edelleen saman verran kuin vaginoissa uutena ;)
Noissa kilsoissahan se taitaa enemmän ollakin se ero; ranskis 300tkm ajettuna on lähinnä ongelmajätettä kun mersun tai bemarin dieseli vielä "sisäänajettu" (jos myyjiä tai "automiesten tietotoimistoa" uskoo). ;)

Esim. 250-300tkm ajettuna ja ~5v ikäisenä joku E-mersu on yli puolet kalliimpi kuin C5:nen (about ~20teur - ~8teur).
Se alun hankinnan 20 tonnin hintaero (60teur vs 40teur uutena, MB E-200cdi vs C5 HDI) kutistunut kuitenkin sellaiseksi ~8 tonnin eroksi. :D

Lopulta kai pitää kysyä kumman ratissa mieluummin viettää aikaa jos noin paljon ajaa ja lopullinen ero sitten, esim. 5 vuoden iässä kun autoa vaihtaa, on noikin "pieni".

Toki jos järjellä ajattelee, niin kummassakaan (40teur tai 32teur / 5-6v hinnanalenemassa) ei ole mitään järkeä. :P
 
Muuten hyvä Doc, mutta sitikka ei lähellekään 40 k€ maksa. Vanhassa poistuvassa mallissa oli kaikki vakiona. Ja ei taida 60 k€ merssulla selvitä samoin varustein kuin ranskattaressa. 4-500 tkm noilla PSA:n isoilla pannuilla näyttää menevän helposti. Menevät vaan paaliin nopeammin, kun alle 10 k€ autoon "ei kannata" tehdä samoja remppoja kuin merssuun. Henk. koht. en näe merssun tarjoamaa mukavuuslisää kymppitonnien sijoituksen arvoisena, huomioiden varaosien yms. hinnatkin. Ranskattarella ajat 2 autoa siinä mitä yhdellä merssulla. Eikä oo edes niin pappafiilis.

e: Taustaksi tässä siis se, että kun katselin halvinta tapaa liikuttaa itseäni 40+ tkm vuodessa omalla rahalla, niin ranskattaret tarjosi ylivertaisen hinta-mukavuussuhteen. Vähän ajettuna hankinta (508 SW) ja pois ehkä siinä vaiheessa, kun pitäis alkaa isompaa remppaa tekemään (180 tkm). Toki jos tuohon asti rullataan ongelmavapaasti, niin ei liene järkevää alkaa hyvää vaihtamaan. 45 tkm mennyt tähän asti perushuolloilla (25 tkm väli), hansikaslokeron valon kytkin meni takuuseen.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä Doc, mutta sitikka ei lähellekään 40 k€ maksa. Ja ei taida 60 k€ merssulla selvitä samoin varustein kuin ranskattaressa. 4-500 tkm noilla PSA:n pannuilla näyttää menevän helposti. Menevät vaan paaliin nopeammin, kun alle 10 k€ autoon "ei kannata" tehdä samoja remppoja kuin merssuun. Henk. koht. en näe merssun tarjoamaa mukavuuslisää kymppitonnien sijoituksen arvoisena, huomioiden varaosien yms. hinnatkin. Ranskattarella ajat 2 autoa siinä mitä yhdellä merssulla. Eikä oo edes niin pappafiilis.
Heitin hyvin pikaisesti Stetson-menetelmällä (kumpaakaan en ole koskaan uutena kuitenkaan ostanut).
Jostain syystä esim. tuollaisia <5 vuotta vanhoja >300tkm ajettuja C5:ia ei löydy kovin montaa Nettiautosta, toisin kuin mersuja joissa saattaa olla joissain jo reilusti yli 500tkm.

Jos vertaillaan suunnilleen samoja, niin mitä jokin 2013-2014 C5:nen maksaa tuollaisena ~140hv+ dieselillä ja automaatilla (paljon ajava tuskin manuaaliakaan haluaa) - hinta siis uutena?


Noita 8/9-vaihteisia tehovehkeitä ei varmaan kannata vertaillakkaan kun ranskiksilta loppuu yleensä sinne 200hv hujakoille vaihtoehdot (taitaa Jaggen keulalta löytyä se tehokkain dieseli?). Vetotapa-vaihtoehdoista nyt puhumattakaan.
 
Jaa-a, kaippa se tuo isäukko on sitte hullu kun osti Astran 1.4t farkun uutena kaikilla varusteilla, mutta ilman automaattia. Tuossa 3kk sitten. Tosin hänellä on autoja ollut liian monta, niin luotan häneen enemmän kuin internetin keskustelupalstaan. Siksi myös suosittelin, kun kokoluokka oli jo katseltua vastaava. Omasta kokemuksesta voin myös kehua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom