Mikä auto minulle?

Heitin hyvin pikaisesti Stetson-menetelmällä (kumpaakaan en ole koskaan uutena kuitenkaan ostanut).
Jostain syystä esim. tuollaisia <5 vuotta vanhoja >300tkm ajettuja C5:ia ei löydy kovin montaa Nettiautosta, toisin kuin mersuja joissa saattaa olla joissain jo reilusti yli 500tkm.
Yksi syy on C5:n nykymallin esittely vuonna 2008. Eipä ole viime aikoina varmaan menneet kaupaksi kovin vikkelään. Toki koneet yms. ovat muuttuneet matkan varrella, mutta esim. keskikonsolissa näkyy tuskallisen hyvin ikä. Vähäisen myyntimäärän auto vs. "perustaksi", onko tuo nyt varsinaisesti yllätys että toisia on paljon isommilla kilsoilla? Toinen syy on ranskattarien arvostus. Jos tuollainen uudehko paljon ajettu hyvillä varusteilla tulee tarjolle, niin hinta on sitä luokkaa että se ei juuri päivää kauemmin nettiautossa viihdy. Silloin kun etsin, niin jäi vähän sapettamaan kun hyvät katosi samantien.

e: Nettiautossa 2013-> diesel C5 tarjolla 27, diesel E-mersuja 527...

Jos vertaillaan suunnilleen samoja, niin mitä jokin 2013-2014 C5:nen maksaa tuollaisena ~140hv+ dieselillä ja automaatilla (paljon ajava tuskin manuaaliakaan haluaa) - hinta siis uutena?
Ovat ilmeisesti lopettaneet C5:n myynnin ainakin nettisivujen mukaan, mutta ulkomuistista 180 hv manuaali exclusive sedan oli 31 k€. Aivan pilkkahinta, tuo oli siis lopussa "hinnat alkaen" malli. Veikkaisin, että 35 k€ automaatti-farkusta lienee aika lähellä (lista)hintaa.
Noita 8/9-vaihteisia tehovehkeitä ei varmaan kannata vertaillakkaan kun ranskiksilta loppuu yleensä sinne 200hv hujakoille vaihtoehdot (taitaa Jaggen keulalta löytyä se tehokkain dieseli?). Vetotapa-vaihtoehdoista nyt puhumattakaan.
Ja näiden hinta oli :D Merssu mies maksaa jos tällaisia optioita haluaa. Hiukan epäilen, että puuduttavassa maantieajossa penkki, ohjaustuntuma, äänieristys ja äänentoisto lienee ne tärkeimmät palikat. Mulle riittää patongin taso, toki varsinkin melutasoon tottuu nopeasti ja "mikään ei riitä".
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi löytää uusi auto hintaluokkaan 30-35000, saa tarvittaessa nousta sinne 40000 paikkeille, mutta vain erinomaisin perusteluin. Ajoa tulee 50-60 tkm/v.

Mallia farmari tai katumaasturi, mutta mielellään sieltä pienemmästä päästä koska hyvin paljon ajelua pääkaupunkimme ytimessä. Miksikö farkku tai katumaasturi? Koska koirat päivittäin auton kyydissä ja peräkonttiin pitää pienehkön koiranhäkin mahtua, joten sedanit ei tässä tapauksessa käy vaihtoehdoiksi.

Sinällään en tehoja tarvitse, mutta jos auto painaa +1300kg ja tehot ovat 80kw luokkaa, niin kyllä se liian laiskalta vaikuttaa.
Bensiinikäyttöinen, reilumpi maavara sekä neliveto kaikki ehdottomasti plussaa, koska talvi, liukkaus, metsätiet, jääpenkareet yms. mutta mikään noista ei ole lopullinen deal breaker.

Matkustajina 99% ajasta kaksi aikuista ja kaksi pienehköä koiraa.

Katsellut jo hieman Octavia Combi, Combi Scout ja Karoq mallia.

Onkos techiläisillä hyviä ehdotuksia, tai jopa omaa kokemusta jostain tietystä mallista? Muistakaa myös mainita ne negatiivisetkin kokemukset.
50-60tkm/v ajolle diesel olisi parempi. Valikoimaahan on paljon ja kaikki kannattaa koeajaa läpi? Insignia näytti uusimmalta mallilta.

Astra on noista pienin ja ehkä muiltakin merkeiltä pykälää pienempi olisi sopivamman kokoinen.

Opel Astra diesel vaihtoautot - Nettiauto
Peugeot 508 diesel vaihtoautot - Nettiauto
Citroen C5 diesel vaihtoautot - Nettiauto
Bensa Toyota Avensis vaihtoautot - Nettiauto
Ford Mondeo diesel vaihtoautot - Nettiauto
Opel Insignia vaihtoautot - Nettiauto
 
Tuskin kannattaa ottaa pykälää pienempi, kun näkyy samantien äänieristyksessä. Noista jm82:n listasta olen koeajanut kaikki paitsi Insignian ja Avensiksen. Opel liian janoisa ja Avensis (vähän käytettynä) tyyris & äänieristys epäilyttää vaikka pitäisi olla parempi kuin ennen. C5 sisältä "vanha" ja hankala löytää samoilla uudemmilla bluehdi koneilla kuin 508. Pösössä taitaa olla parempi automaattilootakin (Aisinin momentti). C5 sattais olla hiljaisempi kaasunestejousituksen ansiosta, se on myös heikko kohta etutolppien osalta. Astra oli odotuksiin nähden positiivinen yllätys, mutta hinta-laatu ei tarpeeseen nähden kohdannut. B-mersu häviää selvästi äänieristyksessä Pösölle. Civic oli 50 km/h vauhdissa äänekkäämpi kuin pösö motarilla. Mondeo oli ihan jees, mutta aikamoinen valtamerilaiva. Jarrutuskäyttäyminen inhotti. Powershi(f)tiä ei uskalla ostaa.

e: Löytyykö oikeasti jotain koirankoppi-luokan autoa, jossa olisi äänieristys isolla Ä:llä? Nykyajan "pikkuautot" kun on jo pääsääntöisesti ajettavuudeltaan riittäviä isompiinkin siivuihin, mutta korvat sulaa. Peltorit päässäkään ei kehtaa ajella :D
 
Opel Astra K 1.4T farkkuna tai miksei vaikkapa 1.6 turbo. Kaikilla herkuilla 35000€ ja erittäin hyvä auto, huomattavasti parempi kuin tuo Skoda Octavia. Ainoat Octavian edut ovat automaattivaihteiston polttoaineenkulutus/suorituskykyetu. Astra on hiljaisempi, laadukkaamman tuntuinen sisältä, paljon paremmalla alustalla ja ajettavuudella. Lisäksi ajovalot ovat Astrassa huippuluokkaa Intellimatrix valoilla.

Manuaalivaihteisena suorituskyky on sama. Tiloiltaan yhtä hyviä, kannattaa käydä Opel Astra myös koeajamassa. Tämä siis omakohtainen kokemus kun tuolla pihalla on 2018 K Astra farkku ja Octavia Sedani on koeajettu (oli ihan paska ämpärimuovikoirankoppi vs Opel). Bensankulutus on tuolla pätkäajossa ajotietokoneen mukaan 6,7-litraa sataselle, maantiellä 5,8. Astrassa 1.4T on 150hp ja 1.6T 200hp. Opel lämpiää myös Skodaa nopeampaan, ainakin ilman erillisiä webastoja. On myös lämmin auto talvella.

Tuohon rahaan saa myös Opel Insignian, joka on vuoden talviauto 2018 tosin vain 1,5-litrasella 165hp moottorilla, joka on aika laiska.

Negatiivisia puolia Astrasta sanoisin herkästi huutava parkkitutka ja automaatti-ilmastoinnin tuulettimen puhalluksen voimakkuus kovalla pakkasella (melu, voi tietenkin laittaa itse manuaalipuolelle ja suunnata puhalluksen paremmin, jolloin melu vähenee kun säätää itse).
Tämä ei tietenkään vastaa ihan suoraan kysyttyyn tarpeeseen mutta vertailun vuoksi MB E 200d T A Business näkyy maksavan 52400 ilman lisäherkkuja. Voisi ajatella, että uudella E-sarjalaisella jaksaisi ajella jokusen vuoden pidempään kuin Astralla, mikä tasoittaisi hintaeroa.
Vai rupeaako lisävarusteettomassa E:ssä jokin nyppimään pidemmän päälle?
Astran posketonta hintaa voi suhteuttaa siihen, että samalla rahalla saa täysin varustellun 508 pösön tai C5 sitikan. Varsinkin jälkimmäisessä on poistuvana mallina ihan kaikki elleivät jo ole lopettaneet myyntiä. Melueristys, mukavuus ja laatuvaikutelma kuitenkin ihan eri tasolla kuin ämpäri-astrassa vaikka sinällään "oman" luokkansa parhaimpia on. Jos esim. vaginan tuotoksiin vertaa. Alkuperäisen kysyjän tarpeisiin joku kaasujousitettu C5 voisi olla hyvä, ei jää ainakaan maavarasta kiinni :D Noilla kilsoilla ottaisin kyllä dieselin ehdottomasti, turha rahaa on polttaa bensakamiinassa.
Taitaa olla aika herttaisen sama mikä se pudotus on, jos ajomäärä 40-60 tkm/vuodessa. Ensimmäinen kymppi saattaa tippua aikalailla nopeaan eli paras ostos on joku hyvin vähän ajettu esittelyauto tms. Vuoden ikäisenä kun ostaa, niin takuuta edelleen saman verran kuin vaginoissa uutena ;)

Manakuski, luin kyllä kaikilla hilavitkuilla. Kysyn vaan kuka hullu sen moisilla oikeasti ostaa, kun 508 farkku esim. parhaimmalla tasolla on 33 k€ uutena. C5 farkkuna isolla dieselillä oli ainakin vuosi sitten aivan täysin varusteltuna saman hintainen. Hintaan kuului jopa perseensuristin. Hyvin vähän käytettynä uuden halvemman Astran tasoa. Henk. koht. en keksi mitään muuta syytä ostaa Astraa tai muuta vastaavaa kuin aiheeton pelko ranskalaisia kohtaan. Palikat nyt ovat monessa autossa nykyään niin samoja, että lähinnä varmaan mukavuus ja varustelu tekevät sen "ranskalaisen". Tästä toki seuraa, että useampia paikkoja mahdollista hajota. Tosin saat auton 10-20 k€ halvemmalla kuin "tosi" premiumin, niin on siinä varaa korjatakin...

e: Ei sen puoleen, että ranskikset nyt erityisesti hajoaisivat sen enempää kuin muut. Katsastustilastoissa näkyy mukavuuden antavat pehmeät nivelet. Japsilla nivelet kestää, mutta nupulakivetys voi olla pelottava kokemus.
Tuossa Yariksessa itsellä ainakin haasteena löytää sopivaa ajoasentoa. Polvet ratissa vaikka mitä tekis. Kannattanee tarkkaan kokeilla mahtuuko sisään.
Noissa kilsoissahan se taitaa enemmän ollakin se ero; ranskis 300tkm ajettuna on lähinnä ongelmajätettä kun mersun tai bemarin dieseli vielä "sisäänajettu" (jos myyjiä tai "automiesten tietotoimistoa" uskoo). ;)

Esim. 250-300tkm ajettuna ja ~5v ikäisenä joku E-mersu on yli puolet kalliimpi kuin C5:nen (about ~20teur - ~8teur).
Se alun hankinnan 20 tonnin hintaero (60teur vs 40teur uutena, MB E-200cdi vs C5 HDI) kutistunut kuitenkin sellaiseksi ~8 tonnin eroksi. :D

Lopulta kai pitää kysyä kumman ratissa mieluummin viettää aikaa jos noin paljon ajaa ja lopullinen ero sitten, esim. 5 vuoden iässä kun autoa vaihtaa, on noikin "pieni".

Toki jos järjellä ajattelee, niin kummassakaan (40teur tai 32teur / 5-6v hinnanalenemassa) ei ole mitään järkeä. :p



50-60tkm/v ajolle diesel olisi parempi. Valikoimaahan on paljon ja kaikki kannattaa koeajaa läpi? Insignia näytti uusimmalta mallilta.

Astra on noista pienin ja ehkä muiltakin merkeiltä pykälää pienempi olisi sopivamman kokoinen.

Opel Astra diesel vaihtoautot - Nettiauto
Peugeot 508 diesel vaihtoautot - Nettiauto
Citroen C5 diesel vaihtoautot - Nettiauto
Bensa Toyota Avensis vaihtoautot - Nettiauto
Ford Mondeo diesel vaihtoautot - Nettiauto
Opel Insignia vaihtoautot - Nettiauto


Ohhoh ompas tullut keskustelua. Kiitos kaikille osallistuneille.

Noihin ylläoleviin viesteihin sen verran lisätäkseni että työnantaja kustantaa auton ja menovedet, joten jälleenmyyntiarvosta ja viimeisen päälle kulutuksesta keskusteleminen ei ole niin tärkeää tässä. Luultavasti menee vaihtoon taas n. 4 vuoden kuluttua.

Oli tuolla ehdotuksissa hyviäkin vaihtoehtoja, mutta esim heti tuo Insignia ja muut vastaavat rajautuu pois pelkästään pituuden puolesta, yli 4,9m.

Onko Mazda täys susi? Pisti silmään tuommoinen Mazda CX 3, 150hp bensakoneella ja nelivetokin vielä.
 
Ohhoh ompas tullut keskustelua. Kiitos kaikille osallistuneille.

Noihin ylläoleviin viesteihin sen verran lisätäkseni että työnantaja kustantaa auton ja menovedet, joten jälleenmyyntiarvosta ja viimeisen päälle kulutuksesta keskusteleminen ei ole niin tärkeää tässä. Luultavasti menee vaihtoon taas n. 4 vuoden kuluttua.

Oli tuolla ehdotuksissa hyviäkin vaihtoehtoja, mutta esim heti tuo Insignia ja muut vastaavat rajautuu pois pelkästään pituuden puolesta, yli 4,9m.

Onko Mazda täys susi? Pisti silmään tuommoinen Mazda CX 3, 150hp bensakoneella ja nelivetokin vielä.
Ei näillä ehdoilla kannata enää kysellä muualta (foorumeilta jne) kun riskiä arvon alenemisesta, huolloista yms ei ole. Senkun koeajaa mahdollisimman montaa eri mallia ja valitsee sen mikä oman takapuolen alla tuntuu mukavimmalta ja miellyttää omaa silmää eniten.
 
Ei näillä ehdoilla kannata enää kysellä muualta (foorumeilta jne) kun riskiä arvon alenemisesta, huolloista yms ei ole. Senkun koeajaa mahdollisimman montaa eri mallia ja valitsee sen mikä oman takapuolen alla tuntuu mukavimmalta ja miellyttää omaa silmää eniten.
Täältä kanssa suositus tälle. Mahdollisimman paljon koeajoja alle ja sillä menee minkä kokee parhaaksi.
 
Kustantaa auton? Siis tuleeko sulle vapaa käyttöetu vai tuleeko tuo puhtaasti työajoon (ei metriäkään omaa ajoa virallisesti)?

Onhan siinä verotusarvolla hemmetisti väliä jos tulee käyttöetu.
Vapaan käyttöedun arvo määräytyy uuden auton hankintahinnan perusteella, joten sinällään se määräytyy jo ensimmäisen viestini tekstissä.

Ei näillä ehdoilla kannata enää kysellä muualta (foorumeilta jne) kun riskiä arvon alenemisesta, huolloista yms ei ole. Senkun koeajaa mahdollisimman montaa eri mallia ja valitsee sen mikä oman takapuolen alla tuntuu mukavimmalta ja miellyttää omaa silmää eniten.
Täältä kanssa suositus tälle. Mahdollisimman paljon koeajoja alle ja sillä menee minkä kokee parhaaksi.
Täytynee ruveta varailemaan noita koeajoja sitten reippaammin. Mietin vain että jos täällä joku aktiivisesti automaailma seuranneena olisi osannut heti heittää mallin tai kaksikin, mitkä on tänä vuonna ylittänyt odotukset ja varmasti nautinnollisia autoja ajaa (kuitenkin +50 tkm ratin takana istuu vuodessa niin arvostan kovasti miellyttävän tuntuista autoa).

Pitää keskittyä varsinkin tuohon melu puoleen, sillä kova rengas-/ moottorimelu on yksi ärsyttävimmistä ominaisuuksista mielestäni, sekä tietenkin selkeästi alitehoinen auto. Kulutusta pidän silmällä nyt ihan vaikka vain meidän maapallon hyvinvoinnin takia.

Kiitos kaikille osallistuneille ja mielenkiintoista keskustelua ylläpitäneille :kahvi:
 
Ei näillä ehdoilla kannata enää kysellä muualta (foorumeilta jne) kun riskiä arvon alenemisesta, huolloista yms ei ole. Senkun koeajaa mahdollisimman montaa eri mallia ja valitsee sen mikä oman takapuolen alla tuntuu mukavimmalta ja miellyttää omaa silmää eniten.
Näin. Ajomäärä on sen verran suuri, että kannattaa tehdä vähän pidempi ajolenkki ja mielellään vähän huonommalla kelillä. Ainakin itse painottaisin ajettavuutta huonoissa oloissa, omaa viihtyvyyttä autossa ja käsiteltävyyttä ahtaissa paikoissa (jos kerran pyörimistä Helsingin keskustassa tulee paljon).

Farmareissa ja farmareissa on eroja, joten on ehkä hyvä ottaa koirankoppikin mukaan, jotta voi katsoa miten se käytännössä sopii mukaan.

Jos kerran auton arvonalenemisella ei ole väliä, voisi käydä katsomassa myös "premium-Citikat": Tutustu kattavaan DS-mallistoomme, ja Peugeot 3008 2.0 HDI lienee myös olla sopivassa luokassa.

[EDIT]...ja erityisen tärkeää on muistaa postata tänne autoista tehtyjä havaintoja:D
 
Vapaan käyttöedun arvo määräytyy uuden auton hankintahinnan perusteella, joten sinällään se määräytyy jo ensimmäisen viestini tekstissä.



Täytynee ruveta varailemaan noita koeajoja sitten reippaammin. Mietin vain että jos täällä joku aktiivisesti automaailma seuranneena olisi osannut heti heittää mallin tai kaksikin, mitkä on tänä vuonna ylittänyt odotukset ja varmasti nautinnollisia autoja ajaa (kuitenkin +50 tkm ratin takana istuu vuodessa niin arvostan kovasti miellyttävän tuntuista autoa).

Pitää keskittyä varsinkin tuohon melu puoleen, sillä kova rengas-/ moottorimelu on yksi ärsyttävimmistä ominaisuuksista mielestäni, sekä tietenkin selkeästi alitehoinen auto. Kulutusta pidän silmällä nyt ihan vaikka vain meidän maapallon hyvinvoinnin takia.

Kiitos kaikille osallistuneille ja mielenkiintoista keskustelua ylläpitäneille :kahvi:
Kannattaa yrittää tosiaan saada koeajoon mahtumaan motaria, maantietä ja kaupunkipyöritystä, ehkä hieman etukäteen katsella vaikka mapsista hyvä lenkki ettei sitten vaan vedä vähän siellä sun täällä.

Premium merkit ovat tietysti kaikista hiljaisimmat eli jos Audi, BMW tai Mersu mahtuu jollain tavalla budjettiin niin kannattaa harkita.
 
työnantaja kustantaa auton ja menovedet, joten jälleenmyyntiarvosta ja viimeisen päälle kulutuksesta keskusteleminen ei ole niin tärkeää tässä.
Doh... Jos tilanne on tuo, niin voi hyvin ostaa sellaisen automallin jota ei normaalisti ostaisi esim. jos pelkää jälleenmyyntiarvoa, vaihdon / myymisen vaikeutta, tms. Eli esim. juuri ranskiksen jos sellainen miellyttää.

Sama homma jos työnantaja ei ole antanut CO2 rajoituksia, niin kulutuksellakaan ei ole väliä.

Ainoa mikä taitaa rajoittaa on, jos työpaikan "sosiaaliset paineet" tai esim. asiakassuhteet vaativat että jotain tiettyjä merkkejä vältetään. Joo, näitäkin on; jos joutuu kuskaamaan esim. asiakkaita joiden tietää nyrpistävänsä nenäänsä esim. juuri ranskiksia tai vaikka Audi/BMW -linjaa kohti, niin kannattaa valita välistä jotain neutraalimpaa Fordia tai Toyotaa. ;)
 
Vapaan käyttöedun arvo määräytyy uuden auton hankintahinnan perusteella, joten sinällään se määräytyy jo ensimmäisen viestini tekstissä.



Täytynee ruveta varailemaan noita koeajoja sitten reippaammin. Mietin vain että jos täällä joku aktiivisesti automaailma seuranneena olisi osannut heti heittää mallin tai kaksikin, mitkä on tänä vuonna ylittänyt odotukset ja varmasti nautinnollisia autoja ajaa (kuitenkin +50 tkm ratin takana istuu vuodessa niin arvostan kovasti miellyttävän tuntuista autoa).

Pitää keskittyä varsinkin tuohon melu puoleen, sillä kova rengas-/ moottorimelu on yksi ärsyttävimmistä ominaisuuksista mielestäni, sekä tietenkin selkeästi alitehoinen auto. Kulutusta pidän silmällä nyt ihan vaikka vain meidän maapallon hyvinvoinnin takia.

Kiitos kaikille osallistuneille ja mielenkiintoista keskustelua ylläpitäneille :kahvi:
Peugeot 3008:sta olisi myös 165 hv bensa versio.
Koeajo: Peugeot 3008 on onnistunut katumaasturi – eikä syyttä jonota palkintoa

Mazda olisi luultavasti huonompi.
Koeajo: Mazda CX-3 on hyvä ajaa, mutta se ei ole ihan koko totuus...

 
Viimeksi muokattu:
On kyllä tuskaisaa, jos pitää olla isot tilat, mutta pieni auto. Kääntyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, esim. Volvot ja 508/C5 omaavat aika suuren kääntöympyrän. Hondat kääntyy kärjistäen pennin päällä. Jos kilometreista suurin osa tulee liikennevalo-alueella, niin diesel hiukkasloukkuineen voi olla hazardi. Hyvän automaattivaihteiston ainakin tarvitset.
 
Myös Peugeot 508:sta tulee uusi malli, joka näyttää olevan 5 ovinen, vähän kuin Tesla Model S.

 
diesel hiukkasloukkuineen voi olla hazardi. Hyvän automaattivaihteiston ainakin tarvitset.
DPF:t on näköjään vähän sama kuin katalysaattorit aikanaan; hirveä kohu jatkuu vuodesta toiseen kun ensimmäiset olivat kalliita vaihtaa.

Nykyään noita pestään tai vaihdetaan ~kolmasosaan siitä mitä ne joskus 2005 kinturoilla maksoivat. Ja jos tuntuu kalliilta niin sisusta pihalle ja softa sisään, ei noita vieläkään katsastuksessa bongata.

Niin ja sitten on noita autoja joissa ne kestää about ikuisesti kun ovat tarpeeksi isoja & poltot hoidettu kunnolla (yleensä isompikoneiset, eivätkä juuri nuo "säästöluokan" 1.6D:t, ym).
 
Itsellä vielä alkuperäinen hiukkasloukku 1.6 HDi:ssä. Ikää 13 vuotta ja 350 tkm.
 
DPF:t on näköjään vähän sama kuin katalysaattorit aikanaan; hirveä kohu jatkuu vuodesta toiseen kun ensimmäiset olivat kalliita vaihtaa.

Nykyään noita pestään tai vaihdetaan ~kolmasosaan siitä mitä ne joskus 2005 kinturoilla maksoivat. Ja jos tuntuu kalliilta niin sisusta pihalle ja softa sisään, ei noita vieläkään katsastuksessa bongata.

Niin ja sitten on noita autoja joissa ne kestää about ikuisesti kun ovat tarpeeksi isoja & poltot hoidettu kunnolla (yleensä isompikoneiset, eivätkä juuri nuo "säästöluokan" 1.6D:t, ym).
Tarkoitus siis oli vain todeta, että (ison) dieselin hyödyt menee vähän hukkaan, jos valoissa seisoskelee pääsääntöisesti. Ainakin oma pannu kuluttaa jopa bensavehjettä enemmän pätkäajossa. Olen kyllä jäänyt siihenkin käsitykseen, että diesel kärsisi enemmän jatkuvasta pätkäajosta, hiukkasloukku menee tukkoon(?)
 
Tarkoitus siis oli vain todeta, että (ison) dieselin hyödyt menee vähän hukkaan, jos valoissa seisoskelee pääsääntöisesti. Ainakin oma pannu kuluttaa jopa bensavehjettä enemmän pätkäajossa. Olen kyllä jäänyt siihenkin käsitykseen, että diesel kärsisi enemmän jatkuvasta pätkäajosta, hiukkasloukku menee tukkoon(?)
Näinhän sen pitäisi ainakin olla; lyhyt, kylmällä moottorilla ajettu "pätkäajo" täytää loukun nopeammin.

Ei ole VAG-comia käsillä, mutta ei tuo ainakaan tuon 3-litraisen dieselin kanssa ole pian 12v iässä realisoitunut vaikka ajo on 90%sti alle 10km kaupunki/"suburb" ajoa ja vain muutaman kerran vuodessa heitetään pidempää lenkkiä (joksi lasken 2+ tuntia jatkuvaa ajamista maantienopeuksilla)...

Edit: ja jos verrataan suorituskyvyn puolesta omenoita omenoihin, niin tämä diesel vie huomattavasti vähemmän kaupunkiajossa kuin vastaava V6 bensakone; ero saattaa olla 5L satasella. :D
 
Pitäisi löytää uusi auto hintaluokkaan 30-35000, saa tarvittaessa nousta sinne 40000 paikkeille, mutta vain erinomaisin perusteluin. Ajoa tulee 50-60 tkm/v.

Mallia farmari tai katumaasturi, mutta mielellään sieltä pienemmästä päästä koska hyvin paljon ajelua pääkaupunkimme ytimessä. Miksikö farkku tai katumaasturi? Koska koirat päivittäin auton kyydissä ja peräkonttiin pitää pienehkön koiranhäkin mahtua, joten sedanit ei tässä tapauksessa käy vaihtoehdoiksi.

Sinällään en tehoja tarvitse, mutta jos auto painaa +1300kg ja tehot ovat 80kw luokkaa, niin kyllä se liian laiskalta vaikuttaa.
Bensiinikäyttöinen, reilumpi maavara sekä neliveto kaikki ehdottomasti plussaa, koska talvi, liukkaus, metsätiet, jääpenkareet yms. mutta mikään noista ei ole lopullinen deal breaker.

Matkustajina 99% ajasta kaksi aikuista ja kaksi pienehköä koiraa.

Katsellut jo hieman Octavia Combi, Combi Scout ja Karoq mallia.

Onkos techiläisillä hyviä ehdotuksia, tai jopa omaa kokemusta jostain tietystä mallista? Muistakaa myös mainita ne negatiivisetkin kokemukset.
TM:n mainoksesta tuli mieleen Volvo XC40 D3 Business jonka hinnat alkaa 39 700 eurosta, mutta se on vain etuveto ja manuaali. Bensa malli on myös hinnat alkaen 40 000 €. Onhan tuo Skoda Octavia vaihtoehto myös aika hyvä.
 
Olen kyllä jäänyt siihenkin käsitykseen, että diesel kärsisi enemmän jatkuvasta pätkäajosta, hiukkasloukku menee tukkoon(?)

Jos ajo on _pelkkää_ lyhyttä kaupunkipyöritystä, niin hiukkasloukun tukkeutuminen _voi_ olla ongelma. Jos ajoon kuuluu vähänkään pidempiä maantietaipaleita, niin polton pitäisi onnistua näiden aikana.

Itse poltto ei vaadi kuin muutaman kilometrin mutta moottorin pitää yleensä olla täydessä käyntilämpötilassa, ennen kuin poltto käynnistyy. Jos moottori vain on lämmin, niin jo muutaman kilometrin pätkä kehätietä voi riittää polttoon. Kun kaikki on kunnossa polttotarve on luokkaa kerran tankillisella.

Kovilla pakkasilla tämä "täysi käyntilämpö" voi muodostua ongelmaksi myös maantieajossa varsinkin 80 km/h rajoituksilla. Kun lämpö ei riitä niin se ei riitä ja poltto ei käynnisty. Oma lukunsa on sitten anturiviat, joista auto ei välttämättä kerro käyttäjälle. Esim. HDI-Peugeot lopetti lisäaineen annostelun, kun tankin korkin magneettianturi lakkasi toimimasta.
 
Hakusessa ois Audi A4/A6/VW Passat Variant 3.2 litraisella bensiinikoneella ja nelivedolla, mieluiten farmari. Hintakattona olen nyt pitänyt 8000€, koska sen verran löytyy ns. löysää käteistä.

Ajelut lähinnä nurkka-ajoa, reilusti alle 10tkm/vuosi joten kulutuksen suhteen ei väliä :)
 
Noni. Ford s-max oli hakusessa ja nyt kuumeiseti kia sorentoa 7 paikkaisena ollut hakusessa ja kys autokin on koe ajettu. Hakusessa ollu 2013-2015 mallin sorento ja nyt muutama vaihtoehto löytyny 25-30ke väliin. Onko aivan pommi ostos, vai onko tuosta autoa pitkäksi aikaa?
 
Hakusessa ois Audi A4/A6/VW Passat Variant 3.2 litraisella bensiinikoneella ja nelivedolla, mieluiten farmari. Hintakattona olen nyt pitänyt 8000€, koska sen verran löytyy ns. löysää käteistä.

Ajelut lähinnä nurkka-ajoa, reilusti alle 10tkm/vuosi joten kulutuksen suhteen ei väliä :)
Näistä pisteet menee Audeille vaikkei tuo 3.2 järin luotettavassa maineessa ole. Ei siis hajoa, mutta kallis ketjuremppa saattaa konkretisoitua.

Tosin samaa vikaa taisi Passatin VR koneessakin olla (ainakin monesta 3.2 A3:sta lukenut joissa ongelmaa).

Eroina siis tosiaan että Audissa V6 ja jatkuva mekaaninen neliveto ja Passatissa VR6 kone ja Haldex.

Automaateista antaisin pisteet Audin Tiptronicille sulavuuden puolesta. Ei samanlaista ”hötkyilyä” kuin DSG:ssä tietyissä tilanteissa.

Itse kun olin tuossa tilanteessa ja kävin mm Passatin koeajamassa, päädyin 3.0TDI Audiin; suorituskyky about identtinen bensa V6:n kanssa, mutta kulutus ~3-5 litraa pienempi jopa tilanteessa. Joka 10tkm vuosiajolla kannattaa jos on paljon taajama-ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Noni. Ford s-max oli hakusessa ja nyt kuumeiseti kia sorentoa 7 paikkaisena ollut hakusessa ja kys autokin on koe ajettu. Hakusessa ollu 2013-2015 mallin sorento ja nyt muutama vaihtoehto löytyny 25-30ke väliin. Onko aivan pommi ostos, vai onko tuosta autoa pitkäksi aikaa?
Sportage / Sorento
Tuossa juttua.
 
No pitänee käydä sitä s-maxia ihmettelemässä myös. Ainakin tuo sorento oli ok ajettava, mitä pienen lenkin ajo. Niin ja kyllä sitä bmw e60 530d omat vikansa myös on. Mitä on huomannu.
 
Oisko porukkalla ehdottaa autoa 7000e? Hakusessa alle 250k ajettu. tehot minimissään 120 heppaa. Kulutus kaupungissa 8l. 06 vuosimalli vähintään

Näillä kriiteereinä todennut hyväksi Accordin (diesel) ja Passatin (diesel). Muita ehdotuksia tai haukkuja edellä mainittuihin?
 
Näistä pisteet menee Audeille vaikkei tuo 3.2 järin luotettavassa maineessa ole. Ei siis hajoa, mutta kallis ketjuremppa saattaa konkretisoitua.

Tosin samaa vikaa taisi Passatin VR koneessakin olla (ainakin monesta 3.2 A3:sta lukenut joissa ongelmaa).

Eroina siis tosiaan että Audissa V6 ja jatkuva mekaaninen neliveto ja Passatissa VR6 kone ja Haldex.

Automaateista antaisin pisteet Audin Tiptronicille sulavuuden puolesta. Ei samanlaista ”hötkyilyä” kuin DSG:ssä tietyissä tilanteissa.

Itse kun olin tuossa tilanteessa ja kävin mm Passatin koeajamassa, päädyin 3.0TDI Audiin; suorituskyky about identtinen bensa V6:n kanssa, mutta kulutus ~3-5 litraa pienempi jopa tilanteessa. Joka 10tkm vuosiajolla kannattaa jos on paljon taajama-ajoa.

Nojuu, päädyin -05 vuotiseen A6 3.2 FSI Quattroon, johon ainakin huoltokirjan mukaan on tuo ketjuremppa jo tehty :)
 
Oisko porukkalla ehdottaa autoa 7000e? Hakusessa alle 250k ajettu. tehot minimissään 120 heppaa. Kulutus kaupungissa 8l. 06 vuosimalli vähintään

Näillä kriiteereinä todennut hyväksi Accordin (diesel) ja Passatin (diesel). Muita ehdotuksia tai haukkuja edellä mainittuihin?
Kauan sitä autoa on tarkoitus pitää? Accord saattaa olla aika rapea ainakin vanhemmasta päästä. Esim. 2002 C5 on tänä päivänäkin paremmassa kunnossa alta kuin mun 2005 mallinen Jazz oli 2013. Ruostumisen takia lähti kiertoon. Noihin sun kriteereihin mahtunee 2008/2009 tullut mallisarja C5:sta, ainakin pelleiltään, mukavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan hyvä. Alustan osia saanee vaihtaa, mutta 2.0 HDI kestää pitkälle.

e: Jos ei muuta niin käy kokeilemassa. Kaasunestejousitus pelottaa syyttä aika monia ostajia. Kannattaa toki varmistaa ettei etutolpat ja -pallot vuoda.
 
Kauan sitä autoa on tarkoitus pitää? Accord saattaa olla aika rapea ainakin vanhemmasta päästä. Esim. 2002 C5 on tänä päivänäkin paremmassa kunnossa alta kuin mun 2005 mallinen Jazz oli 2013. Ruostumisen takia lähti kiertoon. Noihin sun kriteereihin mahtunee 2008/2009 tullut mallisarja C5:sta, ainakin pelleiltään, mukavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan hyvä. Alustan osia saanee vaihtaa, mutta 2.0 HDI kestää pitkälle.

e: Jos ei muuta niin käy kokeilemassa. Kaasunestejousitus pelottaa syyttä aika monia ostajia. Kannattaa toki varmistaa ettei etutolpat ja -pallot vuoda.


Suositteletko mulle oikeasti ranskalaista autoa?! Taidanpa mennä toiselle sivulle kyselemään bye!
 
Suositteletko mulle oikeasti ranskalaista autoa?! Taidanpa mennä toiselle sivulle kyselemään bye!
Et ole tosissasi? Nykyisin ajan Peugeotilla, mutta olen miettinyt C5:n hankintaa. Kyllä siinä on hyvää vastinetta rahalle.
 
Et ole tosissasi? Nykyisin ajan Peugeotilla, mutta olen miettinyt C5:n hankintaa. Kyllä siinä on hyvää vastinetta rahalle.

Mitä olen kuullut ja nähnyt: Onhan ranskalaiset hyviä vuokra autoja ja halvalla saa uutta. Kyllähän niillä uutena ajaa jonkin aika kunnes alkaa tulla ongelmia. Ranskalaiset ei vaan kestä suomen oloja. Mun ostolistalla ei ole ranskalaisia, eikä italialaisia autoja.
 
Oisko porukkalla ehdottaa autoa 7000e? Hakusessa alle 250k ajettu. tehot minimissään 120 heppaa. Kulutus kaupungissa 8l. 06 vuosimalli vähintään

Näillä kriiteereinä todennut hyväksi Accordin (diesel) ja Passatin (diesel). Muita ehdotuksia tai haukkuja edellä mainittuihin?
Suht samoilla kriteereillä etsin itselleni joku aika sitten autoa. Passatin totesin hyväksi vaihtoehdoksi ja vähän harmittaa, kun päädyin hetken mielijohteesta ihan muuhun autoon.

Passateista pari huomiota: Aika monet tarjolla olevat on automaatteja ja eihän kukaan dsg:tä uskalla ostaa. Vanhemmissa (06-08) dieseleissä oli joskus pumppusuutinongelmia ja vw vaihtoi niitä hiljaisena kampanjana noin vuonna 2013. Jos niitä ei ole vaihdettu, niin rikkoutuessaan suutin pysäyttää matkanteon ja uusi suutin maksaa ~700e. Suuttimia on luonnollisesti neljä kappaletta ja niiden vaihdosta ei välttämättä ole mainintaa huoltokirjassa. Ongelma koskee pahiten 170 hp mallia. Uudemmissa 08-> ei ole pumppusuuttimia (C-alkuiset moottorikoodit), mutta ne taas kuuluvat päästöhuijauksen piiriin, mikäli sillä jotain merkitystä on.
 
Suositteletko mulle oikeasti ranskalaista autoa?! Taidanpa mennä toiselle sivulle kyselemään bye!
Se ny on ihan omasta valinnasta/tuurista kiinni miten korjauskuluja tulee.
En mihinkään merkkiin törmänny mikä ei olisi huoltoja vaatinut.
Kannattaa valita auto sen mukaan ettei haittaa mahd.korjauskulut.

Aikasemmin koeajettu 2009? C5 oli kyllä nätti.
 
Mitä olen kuullut ja nähnyt: Onhan ranskalaiset hyviä vuokra autoja ja halvalla saa uutta. Kyllähän niillä uutena ajaa jonkin aika kunnes alkaa tulla ongelmia. Ranskalaiset ei vaan kestä suomen oloja. Mun ostolistalla ei ole ranskalaisia, eikä italialaisia autoja.

Joo osta vaan ton ikänen Passat. Mieluiten kaikilla varusteilla ja nauti sitten niistä sähköongelmista sekä kuplivasta maalista jne.. :rofl:

No onhan ne Paskatit onneksi halvempia kuin nuo ranskikset, et se on ainakin positiivista. Sitä voi sitten miettiä miksi ne on niin halpoja... :vihellys:
 
Pikkasen porukalla menee tunteisiin kun omaa suosikki merkkiä menee haukkumaan. Onneksi itse en suosi mitään merkkiä
 
Ei täällä tunteisiin mene mikään muu, kuin ABC:n kahvion tuplaviinerikahvikeskustelu. Et voi vissiin ajaa bemarilla, kun siinä on niitä ranskalaisia moottoreita, tai Fordilla, kun ne on kehittäneet yhdessä PSA:n kanssa moottoreita, tai GM:n autoilla koska FCA jne. Nykypäivänä ranskisten haukkuminen menee kategoriaan "landella oon kuullu juttuu, et vain volvo kestää".
 
Ei täällä tunteisiin mene mikään muu, kuin ABC:n kahvion tuplaviinerikahvikeskustelu. Et voi vissiin ajaa bemarilla, kun siinä on niitä ranskalaisia moottoreita, tai Fordilla, kun ne on kehittäneet yhdessä PSA:n kanssa moottoreita, tai GM:n autoilla koska FCA jne. Nykypäivänä ranskisten haukkuminen menee kategoriaan "landella oon kuullu juttuu, et vain volvo kestää".

Kaikki Toyotat, Hondat tehdään Japanissa ja Mersut, Audit tehdään Saksassa... Ei kun
 
Ärsyttää vaan kun liian monesti ollaan kuulopuheen varassa eikä hankita omia kokemuksia.

Helppohan sitä on toisten juttuja kertoa.

Eihän sitä mitään uskalla laittaa kun joka autossa omat tyyppivikansa.
Mut eipä siinä ei tällä hetkellä yhtään psa-konsernin autoa pihassa ole.

Toiset ruostuu, toisissa öljyt ei pysy koneessa, toisissa sähköongelmia, toisissa laatikot/moottorit hajoaa. Ainakin näin puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin oma Pösö 307cc vm 2005 on aika murheellinen laite. Kyllähän se toimii ja suurin osa niistä lukuisista sähköviosta on tullut korjattua ihan liittimiä puhdistamalla, mutta ei kyllä oikein jaksaisi korjailla kun autokaan ei kauheasti innosta. Helppo korjata mutta tälläistä tavallista autoa, vaikka nyt avo onkin ei jaksaisi oikein harrastaa.

Periaatteessa kestää kyllä mutta kaikenlaista pientä tuntuu aina olevan. Plussaa on kyllä ruosteettomuus ja omakin auto melkein 200k ajettuna on tosi hyväkuntoisen ja siistin näköinen. Ei vaan tälläiseen tavalliseen autoon jaksaisi olla aina jotain liitintä puhdistamassa että esim peruutusvalot toimisi. Toisaalta taas tuntuu että vois ajaa ainakin 100k lisää ilman mitään sen isompaa ongelmaa esim laatikossa tai koneessa. Toki pitää aina muistaa vikakoodinlukijalla kuitata joku, satunnaisesti syttyvä vikavalo. Tähän mennessä on ainakin ollut ESP ja Antipollution fault.
 
Onko ne 12-13 vuotiaat muut autot sen parempia? Ihan yksilökohtaisiakin eroja. Esim. mulla ja silloisella naapurilla oli samanlaiset Jazzit. Mulla 130 tkm aikana ainoa vika oli käteen jäänyt takaluukun kahva (20 €). Naapurilla jatkuvasti pientä ihmevikaa. Mutta sen autossa ei ollut ruostetta, mulla oli...
 
Onko ne 12-13 vuotiaat muut autot sen parempia? Ihan yksilökohtaisiakin eroja. Esim. mulla ja silloisella naapurilla oli samanlaiset Jazzit. Mulla 130 tkm aikana ainoa vika oli käteen jäänyt takaluukun kahva (20 €). Naapurilla jatkuvasti pientä ihmevikaa. Mutta sen autossa ei ollut ruostetta, mulla oli...

Ei.
 
Kyllä ainakin oma Pösö 307cc vm 2005 on aika murheellinen laite. Kyllähän se toimii ja suurin osa niistä lukuisista sähköviosta on tullut korjattua ihan liittimiä puhdistamalla, mutta ei kyllä oikein jaksaisi korjailla kun autokaan ei kauheasti innosta. Helppo korjata mutta tälläistä tavallista autoa, vaikka nyt avo onkin ei jaksaisi oikein harrastaa.

Periaatteessa kestää kyllä mutta kaikenlaista pientä tuntuu aina olevan. Plussaa on kyllä ruosteettomuus ja omakin auto melkein 200k ajettuna on tosi hyväkuntoisen ja siistin näköinen. Ei vaan tälläiseen tavalliseen autoon jaksaisi olla aina jotain liitintä puhdistamassa että esim peruutusvalot toimisi. Toisaalta taas tuntuu että vois ajaa ainakin 100k lisää ilman mitään sen isompaa ongelmaa esim laatikossa tai koneessa. Toki pitää aina muistaa vikakoodinlukijalla kuitata joku, satunnaisesti syttyvä vikavalo. Tähän mennessä on ainakin ollut ESP ja Antipollution fault.

Peugeot 307 on kyllä on varmasti epäluotettavin Peugeot, varsinkin CC-versiona. Se sähkövikaa joka lähtöön puhumattakaan muista laatuvirheistä.
 
Se on kyllä totta että hankala on sellaista valioyksilöä löytää. Aina tahtoo olla jotain. Itse ehkä katselisin tuolla 7000e budjetilla Subaru Outback dieseliä mutta pitäs varmaan sitten laittaa tonni tai kaksi lisää budjettiin, alle 7k ei löytynyt kuin kaksi yksilöä ja molemmat yli 300k ajettuja. Ehkä toinen mahdollinen olis Mazda 6, mutta sitten pitäs olla kyllä tosi tarkka sen korin kunnon kanssa. Kaveri tosin ajoi bensaversiolla reilusti yli 300k ja eipä siinä ollut ruosteongelmia lainkaan (eikä juuri vikojakaan), taitaa olla noissakin paljon eroja.
 
Subarun vanhemmista kuin 2010 puolivälin dieseleistä katso että moottorin alakerta on jo vaihdettu takuuseen joskus kun niissä on kampiakseleissa/öljynkierrossa tyyppivikaa.
 
Oisko porukkalla ehdottaa autoa 7000e? Hakusessa alle 250k ajettu. tehot minimissään 120 heppaa. Kulutus kaupungissa 8l. 06 vuosimalli vähintään

Näillä kriiteereinä todennut hyväksi Accordin (diesel) ja Passatin (diesel). Muita ehdotuksia tai haukkuja edellä mainittuihin?
Tutulla oli kolme Toyotaa ja ilmeisesti toimivat ihan ok. Ei ainakaan heidän aikana tullut vikoja. Kaksi noista oli dieseleitä.
Myydään Toyota dieselautot - Nettiauto

Vaihtoivat sitten Avensiksen johonkin tilavampaan uudehkoon Kiaan. Kia saattaa ruostua tuon ikäisenä?
Myydään KIA dieselautot - Nettiauto
 
Oisko porukkalla ehdottaa autoa 7000e? Hakusessa alle 250k ajettu. tehot minimissään 120 heppaa. Kulutus kaupungissa 8l. 06 vuosimalli vähintään

Näillä kriiteereinä todennut hyväksi Accordin (diesel) ja Passatin (diesel). Muita ehdotuksia tai haukkuja edellä mainittuihin?
Nuo 3C Passatit, eli 2005 tulleet kannattaa tosiaan katsoa tarkkaan ruosteen osalta. Varsinkin ovet ruostuu koska kylkikistat kiinni oveen tehdyissä rei'ssä joista maali katoaa tärinän, liikkeen, pölyn, jne toimesta ja sitten alkaa ruostuminen - ensin sisältä.

Moottorithan on TSI:n osalta pitkälti täyttä paskaa vuoteen 2011 saakka eikä 2.0 korkeapaine-dieselitkään millään tavalla yhtä luotettavia kuin vanhat 1.9TDI:t.

Automaatit ovat kuraa, DSG 7-vaihteisena vielä pahempi kuin 6-vaihteisena joka saattaa kestää OK jos öljyt on muistettu vaihtaa ohjelman mukaan (60tkm välein).

Ja ettei mene propagandan puolelle; itsellä on VAGine ja ollut perheessä putkeen >15 vuotta koko ajan joku VW tai Audi... ;)
 
Eli ihan hyvä ostos tommonen 3C Passatti :dead:
Ehkei se ranskalainen olekaan niin paska sittenkään..
 
Tutulla oli kolme Toyotaa ja ilmeisesti toimivat ihan ok. Ei ainakaan heidän aikana tullut vikoja. Kaksi noista oli dieseleitä.
Myydään Toyota dieselautot - Nettiauto

Vaihtoivat sitten Avensiksen johonkin tilavampaan uudehkoon Kiaan. Kia saattaa ruostua tuon ikäisenä?
Myydään KIA dieselautot - Nettiauto
Kaipa se Toyotakin aika ruostepesä vanhana on? En ainakaan muista nähneeni mainintaa, että poikkeaisi muista japsimerkeistä positiivisesti tällä saralla.

e: Passat keskusteluun liittyen. Eilen kotiinpäin ajaessa 1-tiellä tuli vastaan sopivaan ikäluokkaan menevä Passat hätävilkut päällä ja konepelti ylhäällä. Sais varmaan halvalla ;)
 
e: Passat keskusteluun liittyen. Eilen kotiinpäin ajaessa 1-tiellä tuli vastaan sopivaan ikäluokkaan menevä Passat hätävilkut päällä ja konepelti ylhäällä. Sais varmaan halvalla ;)
No ei hätävilkkuihin tarvita muuta kuin alkuperäinen akku, tms "kuluma".

Tuosta muuten tuli mieleen; isälläni on tuttu jolla oli aikoinaan kaksi C5:sta (toinen bensa, toinen diesel) kun oli tykästynyt niin paljon Citikoihin. Oli myös tykästynyt Lapin-reissuihin kun oli mökkiä ja laskettelua. Pidemmällä lapin matkalla oli kummatkin C5:t saanut hyytymään tiettömän tien päällä suoraan ajosta. Eikä vikana ollut akku.

Samoin kävi eräälle toiselle puolitutulle pienemmän Citikan kanssa.

Sellainen käsitys on hieman tullut ettei noihin karuihimpiin -30 asteen pakkasiin kannata moista hommata jos aina pitää perille päästä (missä esim. ruoste ei niin haittaa, tai ketjun kolina :D ).
 
Vanhemmissa sitikoissa ei tarvitse kuin jättää viimasuoja laittamatta, niin johan alkaa tapahtua. User error? Tuo meidän 2. auto (bensa 2002) lähtee vuosi sitten uusitun 74 Ah avulla kuin palmun alta, oli keli sitten 0 tai -20*C. Ja ajo just lyhyttä, että ehtii vain vähäsen lämpeämään perille päästessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 645
Viestejä
4 479 923
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom