Mikä auto minulle?

Lämmitettävä tuulilasi on kyllä sellainen lisävaruste, että ihan ekana kannattaa koeajaa pimeällä sellaisella autolla, jossa se on. Ainakin minua häiritsee ihan helvetisti ne lämmityslangat tuulilasissa, ei ikinä moista varustetta autoon. Ai niin ja lisäksi joskus käy niin, että vaikka tuulilasi lämpiää, pyyhkijät eivät. Tällöin ei siitä tuulilasinlämmittimestä ole mitään hyötyä kun vesi vaan valuu lasilla eikä pyyhkijät sitä pysty pyyhkimään. Ainakin Mondeossa oli tällaista kivaa.
Minulla on kahdessa autossa ollut lämmitettävä tuulilasi, ja mielestäni se on loistava varuste. Nuo lämmityslangat häiritsevät joitakin, mutta minusta niiden vaikutus näkökenttään on vain vähäinen. Lämmitettävän tuulilasin käytössä on sitten omat juttunsa, eli kaikkeen se ei ole paras ratkaisu. Huurteeseen ja pikkupakkasen tuottamaan ohueen jäähän se on hyvä ratkaisu. Lunta ilman jäätä ei kannata sulattaa, eli järkevämpää on vain pyyhkiä lumi pois harjalla. Paksumman jääkerroksen tai kovemman pakkasen tapauksessa lämmitettävä tuulilasi helpottaa jään raaputtamista.
 
Ainakin Nissan-kuskit on liikenteen pohjasakkaa. Nissaneista autoina en niinkään tiedä, paitsi että niissä on kytkimet ihmeellisiä venkuloita.

E: Oho, tulipa vastattua vähän vanhaan viestiin. :D Et kai päätynyt Nissaniin?
Päädyin Nissaniin(en tuohon kyseiseen), ja mielestäni kyllä hinta/laatu suhde on oikein kohdallaan opiskelijalle. Mummelilla ollut uudesta asti, vain 130k ajettu, kytkin juuri vaihdettu koska ensimmäinen oli luistatettu ja hintaa oli 1200€. Tietenkin kun oli tottunut ajamaan paremman puoliskon uudenkarheilla mersuilla niin korkealta tipahti mutta kyllä tuolla liikkumaan pääsee :D
 
Eihän pakettiautollakaan saa ajaa kuorma-autoilu kielletty kadulle.

upload_2017-11-30_15-37-29.jpeg


Tuo kyltti on "Kuorma- ja pakettiautolla ajo kielletty” joka sisältää myös kaikki kakspaikkaiset Kiat jotka on pakuiksi rekisteröity.

Sikäli mielenkiintoinen ja hyvä huomio. Itse en ole asiaa koskaan edes ajatellut. Kun on tullut parkkeerattua pakua, HA-pakua, kevyt KA:ta ja ihan oikeaa kuokkia just sinne missä tilaa löytyy. En kyllä ole sen pahemmin katellut merkkejä mitkä saattaa kieltää KA:n tai pakun pysäköinnin. Voihan sitä vetää vaikka Hummerin prisman parkkipaikalle jos siltä tuntuu ja tuskin kukaan tulee sanomaan mitään.. :)
 
Tällä hetkellä on ajossa bmw 328 f31 vm. 2013 ja vaikka tykkään autosta ihan älyttömästi niin oon miettinyt, että pitäisköhän se vaihtaa kuitenkin halvempaan nyt kun vuoden ajon jälkeen on ns. honeymoon mennyt ohi. Tarpeet on lähinnä sitä, että sillä käydään kaupassa ja perheen kanssa (vaimo + 2 skidiä) välillä vähän pidemmällä matkalla. Vuodessa ei ajoa näytä tulevan kuitenkaan kun vähän reilu 10tkm, joten mitään älytöntä käyttöä tuolla autolla ei ole. Nykyisessä kulkineessa on kuitenkin vakuutukset +2ke vuodessa ja bensaan menee se +150e kuukaudessa, eli vuodessa kuluja tulee aika paljon vaikka ei lasketa edes arvonalenemaa mukaan.

Koska autolla kyyditää lapsiakin varsin usein, niin haluaisin, että auto on turvallinen. Eli joku kohtuu uusi, automaattinen, pieniruokainen ja edullisilla vakuutuksilla toimiva vehje olis mukava. Alustavasti oon katsellut jotain pienikoneista (1.0, 1.2 tsi) skoda octaviaa. Noita tuntuis saavan tuohon 20-30ke haarukkaan kohtuu hyvilläkin varusteilla. Oisko tollasesta skodasta mihinkään vai olisiko foorumilla ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa? Uuden ei tarvi olla mikään ralliauto. Nykyinen liikahtaa hyvinkin vikkelästi, mutta alun huuman jälkeen oon todennu, että vähän hitaammallakin vehkeellä pärjäis ihan hyvin.
 
Skoda Octavia on surkea ajaa. Aivan totaalisen surkea. Tämä siis oman koeajon perusteella. Ei minkäänlaista ohjaustuntumaa, nykivääkin nykivämpi laatikko myöskin etenkin ZF:n 8-pykäläiseen tottuneena. Ehkä BMW 220i Active tourer, olisikohan siinä vakuutukset edullisemmat?

Vähäruokaisuuteen ja luotettavuuteen jos kallistuu niin Toyota Auris Hybridi on varmasti luotettava + vähäruokainen, tosin maantiekulutuksessa ei niinkään niin älyttömän taloudellinen, mutta muuten varmasti. Sen ajettavuudesta en kommentoi. Kaikki uudet autot on varmasti turvallisia, kunhan on ns. Valtamerkki, eli ei mikään Dacia.

Ford Mondeosta olen pääsääntöisesti myöskin kuullut pelkästään hyvää.

Älä ainakaan VAG-konsernin romuja osta omaksi huoleksi.
 
Skoda Octavia on surkea ajaa. Aivan totaalisen surkea. Tämä siis oman koeajon perusteella. Ei minkäänlaista ohjaustuntumaa, nykivääkin nykivämpi laatikko myöskin etenkin ZF:n 8-pykäläiseen tottuneena. Ehkä BMW 220i Active tourer, olisikohan siinä vakuutukset edullisemmat?

Vähäruokaisuuteen ja luotettavuuteen jos kallistuu niin Toyota Auris Hybridi on varmasti luotettava + vähäruokainen, tosin maantiekulutuksessa ei niinkään niin älyttömän taloudellinen, mutta muuten varmasti. Sen ajettavuudesta en kommentoi. Kaikki uudet autot on varmasti turvallisia, kunhan on ns. Valtamerkki, eli ei mikään Dacia.

Ford Mondeosta olen pääsääntöisesti myöskin kuullut pelkästään hyvää.

Älä ainakaan VAG-konsernin romuja osta omaksi huoleksi.

Pahoin pelkään, että nykyisestä downgreidaaminen tarkoittaa väistämättä myös ajonautinnon downgreidaamista. Myös aurista oon katsellut sillä silmällä, mutta jostain syystä toi skoda kiehtoo enemmän ulkonäkönsä puolesta. Toki toyota on ainakin omasta mielestäni luotettavan merkin maineessa, joten sieltä voisi löytyä varsin passeli kulkine myös.

Pienempään bemmiin en ole vaihtamassa, kun tuo nykyinenkin on siinä rajalla, että sinne mahtuu kaikki tarvittava aina kyytiin. Toisaalta jos ei löydy mieleistä vaihtoehtoa, niin ei oo onneksi pakko vaihtaa tuota nykyistä mihinkään. Jotenkin vaan välillä olis kiva karsia omaa kulutusta ja auton vaihtaminen edullisempaan on varmaan se kaikista helpoin keino.
 
Tällä hetkellä on ajossa bmw 328 f31 vm. 2013 ja vaikka tykkään autosta ihan älyttömästi niin oon miettinyt, että pitäisköhän se vaihtaa kuitenkin halvempaan nyt kun vuoden ajon jälkeen on ns. honeymoon mennyt ohi. Tarpeet on lähinnä sitä, että sillä käydään kaupassa ja perheen kanssa (vaimo + 2 skidiä) välillä vähän pidemmällä matkalla. Vuodessa ei ajoa näytä tulevan kuitenkaan kun vähän reilu 10tkm, joten mitään älytöntä käyttöä tuolla autolla ei ole. Nykyisessä kulkineessa on kuitenkin vakuutukset +2ke vuodessa ja bensaan menee se +150e kuukaudessa, eli vuodessa kuluja tulee aika paljon vaikka ei lasketa edes arvonalenemaa mukaan.

Koska autolla kyyditää lapsiakin varsin usein, niin haluaisin, että auto on turvallinen. Eli joku kohtuu uusi, automaattinen, pieniruokainen ja edullisilla vakuutuksilla toimiva vehje olis mukava. Alustavasti oon katsellut jotain pienikoneista (1.0, 1.2 tsi) skoda octaviaa. Noita tuntuis saavan tuohon 20-30ke haarukkaan kohtuu hyvilläkin varusteilla. Oisko tollasesta skodasta mihinkään vai olisiko foorumilla ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa? Uuden ei tarvi olla mikään ralliauto. Nykyinen liikahtaa hyvinkin vikkelästi, mutta alun huuman jälkeen oon todennu, että vähän hitaammallakin vehkeellä pärjäis ihan hyvin.
Noin vähillä kilsoilla Astralla voisi päästä aika huolettomasti ekat 10v. Kulutus on automaatilla suurempaa kuin esim. Octavialla, mutta se paljoa haittaa vähillä ajoilla. Vakuutus on edullinen ja tilaa mukavasti. Toiseksi uusimmassa TM:ssa 60tkm-käyttötesti sujui aika hyvin.
 
Syökö bemmi oikeasti 12l sataselle?
 
Noin vähillä kilsoilla Astralla voisi päästä aika huolettomasti ekat 10v. Kulutus on automaatilla suurempaa kuin esim. Octavialla, mutta se paljoa haittaa vähillä ajoilla. Vakuutus on edullinen ja tilaa mukavasti. Toiseksi uusimmassa TM:ssa 60tkm-käyttötesti sujui aika hyvin.

Täytyy lukasta toi TM ja ehkä käydä katsomassa tota astraa. Ihan kiinnostavalta vaikuttaa.
 
auton vaihtaminen edullisempaan on varmaan se kaikista helpoin keino.

Ideana hyvä, käytännön toteutus sitten menee niin että pitäisi se bimmeri myydä ensin eteenpäin järkevään hintaan, mikään liike ei siitä markkinahintaa tietenkään maksa ja yksityisillä harvoin on maksukykyä tai halukkuutta tuon hintaluokan auton ostoon yksityiseltä. Nopsaan vilkaisten noin 30k€ auto kyseessä kuitenkin.
Sitten jos/kun bemu on realisoitu, niin sitten katselemaan sitä edullisempaa.

Toki ilmoituksen voi laittaa ja katsella ajan kanssa miten on kysyntä, ja ehkä laittaa jopa vaihto-option ilmoon.
 
Ideana hyvä, käytännön toteutus sitten menee niin että pitäisi se bimmeri myydä ensin eteenpäin järkevään hintaan, mikään liike ei siitä markkinahintaa tietenkään maksa ja yksityisillä harvoin on maksukykyä tai halukkuutta tuon hintaluokan auton ostoon yksityiseltä. Nopsaan vilkaisten noin 30k€ auto kyseessä kuitenkin.
Sitten jos/kun bemu on realisoitu, niin sitten katselemaan sitä edullisempaa.

Toki ilmoituksen voi laittaa ja katsella ajan kanssa miten on kysyntä, ja ehkä laittaa jopa vaihto-option ilmoon.

Joo näinhän se menee. Voipi olla että vaihto halvempaan ei realisoidu kovin helposti jos vaihtotarjoukset on surkeita. Ja pelkään, että näin varmaan on. Mut pitää ehkä käydä liikkeissä tarjoamassa ja juttelemassa.
 
Pahoin pelkään, että nykyisestä downgreidaaminen tarkoittaa väistämättä myös ajonautinnon downgreidaamista. Myös aurista oon katsellut sillä silmällä, mutta jostain syystä toi skoda kiehtoo enemmän ulkonäkönsä puolesta. Toki toyota on ainakin omasta mielestäni luotettavan merkin maineessa, joten sieltä voisi löytyä varsin passeli kulkine myös.

Pienempään bemmiin en ole vaihtamassa, kun tuo nykyinenkin on siinä rajalla, että sinne mahtuu kaikki tarvittava aina kyytiin. Toisaalta jos ei löydy mieleistä vaihtoehtoa, niin ei oo onneksi pakko vaihtaa tuota nykyistä mihinkään. Jotenkin vaan välillä olis kiva karsia omaa kulutusta ja auton vaihtaminen edullisempaan on varmaan se kaikista helpoin keino.

Mitä itse katellu töissä tollasta Gran toureria, (piti siis tarkoittaa sitä gran toureria) niin isompi se on kuin 3-sarjalainen. Ja kyllähän se mikä vaan 245-270hp auto syö kaupungissa sen 12 litraa :)

Silti en suosittele Skodaa, aivan hirveä laitos ainakin Octavia. Superbin uudesta mallista en tiedä.
 
5-7 paikkainen auto haussa n.10-14te

- kaksi aikuista, kaksi pientä lasta, koira + matkatavarat pitäisi mahtua heittämällä kyytiin.
- Automaatti (ei dsg)
- peruutuskamera tai tutkat
- pieni kulutus
- halvat vakuutukset
- ei TSI tai THP
- max 150tkm ajettu
- ei kovin vanha

Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin Renault Grand scenic / C4 grand Picasso HDI / Peugeot 5008 HDI?
B-mersu oli liian pieni, TDI vaggineita ei ilmeisesti saa kuin dsg:llä (manuaalit ei kiinnosta), opel zafirat on joko liian vanhoja tai uusia, fordeissa hinta karkaa (+vakuutukset kovempia), mazda 5 on liian vanha, samoin Mitsubishi Grandis.. jääkö joku vaihtoehto listaamatta?

..Vakuutuksista muuten vielä että oli huvittavaa huomata että täälläkin jossain vaiheessa kehuttu POP-vakuutus oli vain 500e vuodessa kalliimpi kuin halvin vaihtoehto :tup:.. Tosin POP oli vielä veljeään OP:ta n200e halvempi. Enpä olisi uskonut että kallein on n.95% kalliimpi kuin halvin (vertailukelpoinen) vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoin pelkään, että nykyisestä downgreidaaminen tarkoittaa väistämättä myös ajonautinnon downgreidaamista. Myös aurista oon katsellut sillä silmällä, mutta jostain syystä toi skoda kiehtoo enemmän ulkonäkönsä puolesta. Toki toyota on ainakin omasta mielestäni luotettavan merkin maineessa, joten sieltä voisi löytyä varsin passeli kulkine myös.

Pienempään bemmiin en ole vaihtamassa, kun tuo nykyinenkin on siinä rajalla, että sinne mahtuu kaikki tarvittava aina kyytiin. Toisaalta jos ei löydy mieleistä vaihtoehtoa, niin ei oo onneksi pakko vaihtaa tuota nykyistä mihinkään. Jotenkin vaan välillä olis kiva karsia omaa kulutusta ja auton vaihtaminen edullisempaan on varmaan se kaikista helpoin keino.
Katsoin että 2016 mallisista Opel Astra olisi halvin ja Skoda Octavia kallein. Vanhemmissa ehkä kävi niin, että Toyota Auris olikin Skoda Octaviaa kalliimpi.

alk 22 900 Skoda Octavia vaihtoautot - Nettiauto
alk 21 800 Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
alk 18 800 Opel Astra vaihtoautot - Nettiauto

Jotain tarjousta saa uuteenkin Astraan (2850 €).
http://www.opel.fi/offers-services/tamanhetkiset-tarjoukset/tarjous-1.html
 
Ajotietokone näyttää noin 9.8l, mut edellisellä tankilla laskin, että n. 13,5l/100km, ja tossa on ajeltu kaupungissa ns. nätisti eikä oo edes sport modella poljettu. Eli kyllähän se syö. :)

Oma e46 M3 imaisee noin 13l/100km (mitattu 4000km matkalta seka-ajoa), joka tuntui aluksi hävyttömältä mutta ei se lopuksikaan niin paljoa ole. Onneksi voin painottaa hupikilsoja bemmulle ja kulkea muilla tavoin pakolliset ajot. Harmittavaisen harhaanjohtavia ovat EU-kulutusarvot tosielämään verrattuna, eikös testaussykliin ole tulossa muutos?
 
5-7 paikkainen auto haussa n.10-14te

- kaksi aikuista, kaksi pientä lasta, koira + matkatavarat pitäisi mahtua heittämällä kyytiin.
- Automaatti (ei dsg)
- peruutuskamera tai tutkat
- pieni kulutus
- halvat vakuutukset
- ei TSI tai THP
- max 150tkm ajettu
- ei kovin vanha

Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin Renault Grand scenic / C4 grand Picasso HDI / Peugeot 5008 HDI?
B-mersu oli liian pieni, TDI vaggineita ei ilmeisesti saa kuin dsg:llä (manuaalit ei kiinnosta), opel zafirat on joko liian vanhoja tai uusia, fordeissa hinta karkaa (+vakuutukset kovempia), mazda 5 on liian vanha, samoin Mitsubishi Grandis.. jääkö joku vaihtoehto listaamatta?

..Vakuutuksista muuten vielä että oli huvittavaa huomata että täälläkin jossain vaiheessa kehuttu POP-vakuutus oli vain 500e vuodessa kalliimpi kuin halvin vaihtoehto :tup:.. Tosin POP oli vielä veljeään OP:ta n200e halvempi. Enpä olisi uskonut että kallein on n.95% kalliimpi kuin halvin (vertailukelpoinen) vaihtoehto.
Ilmeisesti nyt väistellään myös korjaamoreissuja noilla rajauksilla?
Jos saan suositella niin jätä nuo ranskikset suosiolla välistä ja tingi hieman vaatimuksista tai nosta budjettia. Loppupeleissä lompakko ja pää kiittää...

Itse kallistuisin tuonne ford/mazda/mitsu osastoon noista. Lisävaihtoehtoina Toyotaa, Volvoa tai Chrysleriä(jonka kanssa saa varautua niihin korjaamoreissuihin)
 
Ja peruutuskamera/tutkat on mahdollista asentaa jälkikäteen. Sen kun poistaa kriteereistä niin vaihtoehtoja tulee kummasti lisää. Ton hintaluokan autossa se nyt ei ole kummonen kulu enää päälle...
 
5-7 paikkainen auto haussa n.10-14te

- kaksi aikuista, kaksi pientä lasta, koira + matkatavarat pitäisi mahtua heittämällä kyytiin.
- Automaatti (ei dsg)
- peruutuskamera tai tutkat
- pieni kulutus
- halvat vakuutukset
- ei TSI tai THP
- max 150tkm ajettu
- ei kovin vanha

Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin Renault Grand scenic / C4 grand Picasso HDI / Peugeot 5008 HDI?
B-mersu oli liian pieni, TDI vaggineita ei ilmeisesti saa kuin dsg:llä (manuaalit ei kiinnosta), opel zafirat on joko liian vanhoja tai uusia, fordeissa hinta karkaa (+vakuutukset kovempia), mazda 5 on liian vanha, samoin Mitsubishi Grandis.. jääkö joku vaihtoehto listaamatta?

..Vakuutuksista muuten vielä että oli huvittavaa huomata että täälläkin jossain vaiheessa kehuttu POP-vakuutus oli vain 500e vuodessa kalliimpi kuin halvin vaihtoehto :tup:.. Tosin POP oli vielä veljeään OP:ta n200e halvempi. Enpä olisi uskonut että kallein on n.95% kalliimpi kuin halvin (vertailukelpoinen) vaihtoehto.

Vanhan (2005) Grand Scenic:in omistajana sanon suoraan, että jätä nuo ranskanpullat kauppaan ja osta suosiolla Toyota Verso, vaikka joutuisit ehkä tinkimään joistain kriteereistä tai joustamaan vähän budjetissa ylöspäin.

Tai sitten vaihtoehtoisesti uitat Saksasta tuollaisen tuoreemman Zafiran, kohtuullisella hinnalla saa ihan Opel merkkiliikkeestä hankittua vuoden Opel Zertifizierte-takuulla olevan auton ja siihen veroja päälle noin 4000 €.

Tämä tietysti vaatii a. viitseliäisyyttä, b. sitä että rahat ovat omalla pankkitilillä tai patjan alla eikä tarvitse rahoitusta c. mahdollisen vaihtoauton saa myytyä itse tai sitä ei ole.

Lisäksi joudut tietty hankkimaan vähintään talvirenkaat ja mahdollisesti asentamaan lämmityshilppeitä yms. , joten äärimmäisen halpa ratkaisu ei tämäkään ole.
 
Ilmeisesti nyt väistellään myös korjaamoreissuja noilla rajauksilla?
Jos saan suositella niin jätä nuo ranskikset suosiolla välistä ja tingi hieman vaatimuksista tai nosta budjettia. Loppupeleissä lompakko ja pää kiittää...

Itse kallistuisin tuonne ford/mazda/mitsu osastoon noista. Lisävaihtoehtoina Toyotaa, Volvoa tai Chrysleriä(jonka kanssa saa varautua niihin korjaamoreissuihin)

Korjaamoreissut eivät pelota, ainoastaan isot yllättävät kertapompsit (esim dsg/tsi/thp). Se ei siis haittaa jos pitää vaihtaa koiranluita tai vastaavia muita osia, kilometrejä kertyy sitä rataa että huoltoja kuitenkin tulee vähintään kerta vuoteen. Pelkällä kolmen tonnin hintaerolla käy aika monta kertaa vaihtamassa pikkuosia jotka eivät jätä tielle.

Mazda ja mitsu olisivat kiinnostaneet mulla niillä mallisto tosiaan ei jotain syystä tällä hetkellä tarjoa mitään (10v vanha auto on kuitenkin jo liian vanha). Fordi(t) käytiin kokeilemassa ja todettava että se minkä huolloissa (mahdollisesti) olisi voittanut olisi vastaavasti mennyt varmasti vakuutuksiin (miksihän eroa on niinkin paljon) ja polttoaineisiin + vielä lisäksi useita tonneja korkeampi hankintahinta. Tuohon kun vielä lisää heikomman varustelun ja omaan makuun heikomman mukavuuden niin ei jatkoon.
 
Vanhan (2005) Grand Scenic:in omistajana sanon suoraan, että jätä nuo ranskanpullat kauppaan ja osta suosiolla Toyota Verso, vaikka joutuisit ehkä tinkimään joistain kriteereistä tai joustamaan vähän budjetissa ylöspäin.
Kaksitoistavuotiasta autoa ei ole kiikarissa ja siinä kyllä olet oikeassa että edes uutena en tuon ajan rellua olisi ostanut :)
Verso näyttää kiinnostavalta ja hinnat ovat ranskanpullien tasoa, kuvien perusteella kontti ei vaikuta suuren suurelta, mutta pitää käydä mittailemassa ja kokeilemassa.

Ulkomailta en ole autoa etsimässä tällä kertaa.
 
Kaksitoistavuotiasta autoa ei ole kiikarissa ja siinä kyllä olet oikeassa että edes uutena en tuon ajan rellua olisi ostanut :)
Verso näyttää kiinnostavalta ja hinnat ovat ranskanpullien tasoa, kuvien perusteella kontti ei vaikuta suuren suurelta, mutta pitää käydä mittailemassa ja kokeilemassa.

Ulkomailta en ole autoa etsimässä tällä kertaa.
Hyviä pointteja ja täysin ymmärrettävää mitä haet

...mutta, ne ranskikset. Toki uudemmissan ei mitään isompia kertarysäyksiä ole odotettavissa, ja kovasti puhellaan että laatu on parantunut takavuosista. Sitä että mistä kohdin en tiedä, tuntuu olevan samaa ihmeellistä sähkövikaa ja välillä sitten kaikkea pientä outoa laatikko ja konehäröä. Ehkä uudemmissa vaan enemmän yksilöitä, ja sellaisen kohdalle sattuessa se sitten osuu kunnolla... Äkkiä näistäkin kertyy sitä laskua :/
 
Ainakin 307 Pösön kokemuksella ranskalaiset on ihan hyviä jos yhtään osaa itse korjata, mutta jos ei aihepiiristä tajua mitään niin sitten vähän arveluttavampi on ostos. Suurin osa mun pösön sähköviosta on korjaantunut Motonetista ostetulla CRC Kontaktipuhdistajalla, sillä sai mm. korjattua ovessa olevan sähköikkunoiden säätimen sekä peruutusvalon kytkimen vaihteiston yhteydestä. Kone ja laatikko on aika lailla moitteettomat, öljyä menee n. 1l /7000km ja muita nesteitä ei kulu. Ajettu kohta 200k että ei kai tämä nyt ihan toivottoman surkeaa laatua ole. Olis vaan paremmat penkit niin vois kehua enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:
öljyä menee n. 1l /7000km
Miten tää tuntuu olevan normaalia uudemmissa autoissa? sekä V70MK2 ~250tkm ajettu että T4 transporter 555tkm ajettu syö noin desin, ehkä kaks, vaihtovälillä. joka molemmissa on 10t+ kilsaa.
 
Tällä hetkellä on ajossa bmw 328 f31 vm. 2013 ja vaikka tykkään autosta ihan älyttömästi niin oon miettinyt, että pitäisköhän se vaihtaa kuitenkin halvempaan nyt kun vuoden ajon jälkeen on ns. honeymoon mennyt ohi. Tarpeet on lähinnä sitä, että sillä käydään kaupassa ja perheen kanssa (vaimo + 2 skidiä) välillä vähän pidemmällä matkalla. Vuodessa ei ajoa näytä tulevan kuitenkaan kun vähän reilu 10tkm, joten mitään älytöntä käyttöä tuolla autolla ei ole. Nykyisessä kulkineessa on kuitenkin vakuutukset +2ke vuodessa ja bensaan menee se +150e kuukaudessa, eli vuodessa kuluja tulee aika paljon vaikka ei lasketa edes arvonalenemaa mukaan.

Koska autolla kyyditää lapsiakin varsin usein, niin haluaisin, että auto on turvallinen. Eli joku kohtuu uusi, automaattinen, pieniruokainen ja edullisilla vakuutuksilla toimiva vehje olis mukava. Alustavasti oon katsellut jotain pienikoneista (1.0, 1.2 tsi) skoda octaviaa. Noita tuntuis saavan tuohon 20-30ke haarukkaan kohtuu hyvilläkin varusteilla. Oisko tollasesta skodasta mihinkään vai olisiko foorumilla ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa? Uuden ei tarvi olla mikään ralliauto. Nykyinen liikahtaa hyvinkin vikkelästi, mutta alun huuman jälkeen oon todennu, että vähän hitaammallakin vehkeellä pärjäis ihan hyvin.

Toi on kyllä vaikea yhtälö. Mutta ei tuossa nyt hurjaa rahallista autuutta tule jos vaihdat kivemman bemmin pari vuotta uudempaan mutta muuten paskempaan skodaan vaihtokaupalla. Kaiken tuskan hinnaksi tulee tuhannen euroa per vuosi (minkä säästät vakuutuksissa).

Eli keksi parempia syitä tai vaihda selkeästi halvempaan!

Ehkä volvo V90 T8? Halvat käyttökulut ja hyvä rahoitustarjous :psmoke:
 
Toi on kyllä vaikea yhtälö. Mutta ei tuossa nyt hurjaa rahallista autuutta tule jos vaihdat kivemman bemmin pari vuotta uudempaan mutta muuten paskempaan skodaan vaihtokaupalla. Kaiken tuskan hinnaksi tulee tuhannen euroa per vuosi (minkä säästät vakuutuksissa).

Eli keksi parempia syitä tai vaihda selkeästi halvempaan!

Ehkä volvo V90 T8? Halvat käyttökulut ja hyvä rahoitustarjous :psmoke:

Onhan tää auton omistaminen vähän tällaista, että pitää todellakin keksiä aina niitä hyviä syitä, että miksi sen nykyisen kulkineen vaihtaisi johonkin toiseen. :D Tuo ylöspäin vaihto on sinällään helppoa, kun vain kävelee liikkeeseen ja sopii hinnasta. Olishan tollanen V90 varmaan hieno peli, mutta se ei ehkä tue tota alkuperäistä ajatusta siitä, että autoilusta voisi päästä halvemmalla. Tollasen uuden vehkeen arvo kun tuppaa sitten tippumaan niin pirusti parin ensimmäisen vuoden aikana. :)
 
Onhan tää auton omistaminen vähän tällaista, että pitää todellakin keksiä aina niitä hyviä syitä, että miksi sen nykyisen kulkineen vaihtaisi johonkin toiseen. :D Tuo ylöspäin vaihto on sinällään helppoa, kun vain kävelee liikkeeseen ja sopii hinnasta. Olishan tollanen V90 varmaan hieno peli, mutta se ei ehkä tue tota alkuperäistä ajatusta siitä, että autoilusta voisi päästä halvemmalla. Tollasen uuden vehkeen arvo kun tuppaa sitten tippumaan niin pirusti parin ensimmäisen vuoden aikana. :)
Jos tavoitteena päästä autoilusta halvemmalla niin se onnistuu hyvinkin helposti, kun vaihdat melkein mihin tahansa samanikäiseen. Jätä tosin se TFSI skeida kauppaan, sen kanssa ei ole kuin ajan kysymys milloin napsahtaa ja isosti.
Jos budjetti on ~20k ja volvo kiinnostaa niin entäs V70/V60? Halvat vakuutukset, jonkun mielestä premium ja mahdollista halpakin ajo pikkubensoilla.
 
Tällä hetkellä on ajossa bmw 328 f31 vm. 2013 ja vaikka tykkään autosta ihan älyttömästi niin oon miettinyt, että pitäisköhän se vaihtaa kuitenkin halvempaan nyt kun vuoden ajon jälkeen on ns. honeymoon mennyt ohi. Tarpeet on lähinnä sitä, että sillä käydään kaupassa ja perheen kanssa (vaimo + 2 skidiä) välillä vähän pidemmällä matkalla. Vuodessa ei ajoa näytä tulevan kuitenkaan kun vähän reilu 10tkm, joten mitään älytöntä käyttöä tuolla autolla ei ole. Nykyisessä kulkineessa on kuitenkin vakuutukset +2ke vuodessa ja bensaan menee se +150e kuukaudessa, eli vuodessa kuluja tulee aika paljon vaikka ei lasketa edes arvonalenemaa mukaan.

Onkos nuo vakuutukset nyt ihan varmasti kilpailutettu? Itselläni 320 f30 vm. 2013 liikenne+täyskasko on nimittäin 610e, ei nuo nyt niin kovin erilaisia autoja kuitenkaan :D Tietysti jos bonukset eivät vielä ole tapissaan niin kyllähän niille sitten hintaa tulee
 
Omassa 2016 V40 D2:ssa (VEA, ei PSA-kone) ei mene kun just ehkä ton desin verran per vaihtoväli.
Sivuhuomiona tähän, että mikähän noissa volvon modulaareissa oikein meni pieleen... Ne tuntuu kaikki syövän öljyä joista D4 pahin.
Onko tossa desin arviossa muuten huomioitu öljyn juoksettuminen loukun kanssa?

Oma 210t kelattu viispyttynen taas ei hävitä ollenkaan...ainakaan vielä :D
 
En tosta uudenkarheasta 328:sta tiedä, mutta ite kun haaveilin hetken aikaa 335d:stä niin pk-seudulla asuvana kloppina toi vakuutusmaksujen seutu palautti aika äkkiä takaisin volvokauppaan. :smoke: Jotain paria tonnia mullekin tarjottiin siis. :D

Nyt menee ehkä vähän offtopic jo mutta piti ihan tarkistaa nuo omat vakuutukset. Yllätyin kyllä siis kuinka pieni on tuohon uudempi koriseen bimmeriin liikennevakuutus, 165€, 80% bonuksilla. Täyskasko taasen on 430€, joka nyt on varmaan ihan ok. Ei ainakaan täällä tampereella mitenkään erityisen paha, kaikesta teitä PK-seudun ihmisiä rangaistaan :cigar2:

Vanhempikoriseen bmw autoon nuo vakuutukset tosin olivat täälläkin selkeästi hintavampia, järkyttävä ero mallien välillä! Volvo olisi kyllä muuten oikein passeli auto mutta näin talviliukkailla antaa arvoa tuolle hyvin toimivalle luistonestolle, Volvossa tuppaa järjestelmä tekemään aika hazardia jarrutusta jos kuski wanhanliiton tekniikoilla suoristaa koittaisi
 
Eiks noi olleet vielä viisipyttyisiä ja vasta nää uusimmat on nelipyttyisiä?

Ei oo kokemusta niistä vanhemmista koneista mutta tää uusi on toistaseksi toiminut. Tarkotus ajaa johonkin 200 tkm hujakoille, nyt on 42 tkm alla.
Viispyttysiä on ollu -14 mallista eteenpäin ainoastaan AWD malleissa. Vai mitä tarkoitit? Ne koneenvaihtoa vaatineet D4:set on olleet nimenomaan VEA motteja...
Volvo olisi kyllä muuten oikein passeli auto mutta näin talviliukkailla antaa arvoa tuolle hyvin toimivalle luistonestolle, Volvossa tuppaa järjestelmä tekemään aika hazardia jarrutusta jos kuski wanhanliiton tekniikoilla suoristaa koittaisi
Mistä Volvosta jäänyt tällaiset kokemukset? Kylläkait tuo Vollen luistonesto menee ainakin omissa kirjoissa parhaitten joukkoon talviautoilussa. Saahan sieltä tarvittaessa lisää löysää DTSC napin takaa jos ajotapa sitä vaatii...
 
Mistä Volvosta jäänyt tällaiset kokemukset? Kylläkait tuo Vollen luistonesto menee ainakin omissa kirjoissa parhaitten joukkoon talviautoilussa. Saahan sieltä tarvittaessa lisää löysää DTSC napin takaa jos ajotapa sitä vaatii...

Isäukon 2015 V40, juurikin noilla pahimmilla loskakeleillä kun saat auton heittämään +80km/h vauhdeissa sinne loskaan ja vaistomaisesti korjaat sitä tietysti sinne mihin perä siirtyy niin autohan laittaa jumalattomat jarrutukset sitten vastakkaiseen suuntaan ja siitä seuraa oikeasti jo todella voimakas vastaohjaus ja saa olla kyllä hereillä että auton saa menemään suoraan. Isäukko kiroaa tuota myös, saattaa tosin johtua siitä että on opetellut ajamaan autoilla ilman sähköherkkuja ja nuo tuoreemmat sitten korjaisivat tilanteen kun rattiin ei koskisi, jotkin asiat vain tulevat sieltä selkärangasta. Kritisoisin myös sitä että luistoa otetaan pois jarruilla, oikeasti hyydyttää liukkaissa mäissä ja se dtc:n minkä lie poisto on pakollinen "mökkiteillä"

Bmw:n vastaava taas antaa ohjata vielä todella pitkään ennenkuin ottaa tilanteen ns. kokonaisuudessaan haltuun, tuli kokeiltua +120km/h 10cm loskaan (auraisitte saatana siellä pk seudulla :D)
 
Isäukon 2015 V40, juurikin noilla pahimmilla loskakeleillä kun saat auton heittämään +80km/h vauhdeissa sinne loskaan ja vaistomaisesti korjaat sitä tietysti sinne mihin perä siirtyy niin autohan laittaa jumalattomat jarrutukset sitten vastakkaiseen suuntaan ja siitä seuraa oikeasti jo todella voimakas vastaohjaus ja saa olla kyllä hereillä että auton saa menemään suoraan. Isäukko kiroaa tuota myös, saattaa tosin johtua siitä että on opetellut ajamaan autoilla ilman sähköherkkuja ja nuo tuoreemmat sitten korjaisivat tilanteen kun rattiin ei koskisi, jotkin asiat vain tulevat sieltä selkärangasta. Kritisoisin myös sitä että luistoa otetaan pois jarruilla, oikeasti hyydyttää liukkaissa mäissä ja se dtc:n minkä lie poisto on pakollinen "mökkiteillä"

Bmw:n vastaava taas antaa ohjata vielä todella pitkään ennenkuin ottaa tilanteen ns. kokonaisuudessaan haltuun, tuli kokeiltua +120km/h 10cm loskaan (auraisitte saatana siellä pk seudulla :D)
Meneepä OT:ksi mutta:
Jouduin itsekin pari päivää ajelemaan tämän vuoden V40:llä ja en tykännyt yhtään... Mielestäni (ja tekniikaltaan) isommat volvot täysin erilaisia ajaa, kannattaa kokeilla.

Milläs muulla sitä luistoa sitten pitäisi ottaa pois kuin jarruillla? Kaikissa merkeissähän ajonvakautus perustuu jarruihin? (Paitsi mersut joissa katkeaa veto miljoonaksi vuodeksi joka kerta kun rengas lipsahtaa prkl...) Luistonesto sitten eri asia, jolla vaan rajoitetaan vetävien sutimista.
 
Viimeksi muokattu:
Samat koneet ja muut näissä uusissa V40:ssä on. Erona on lähinnä alusta joka on vielä Ford-peruja, mutta niin se on kaikissa muissakin paitsi noissa aivan uusissa 50 tonnin S/V90 ja uudessa XC60/90:ssä.
No koneita en tässä varsinaisesti tarkoittanutkaan, vaan nimenomaan kaikkea muuta. V40 on aika puhtaasti focus ja tuntuukin heti siltä. Fordeista en henk.koht tykkää yhtään ja fordeissa tuo luistonesto/ajonvakautus on mallia yliherkkä tarpeettomasti ja täysin kädetön kun sitä oikeasti tarvittaisiin...
Isommat volvot on sitten jotain muuta, vaikka yhteisiä osia niistäkin löytyy. Alustan toiminnan ero pikkuvolvoihin on kuitenkin jäätävä. Onhan mondeon ja focuksen erokin keskenään jo melkoinen...
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni jossain testissä arveltiin Volvo V40 parhaiten ajettavaksi Volvoksi?

Itse koeajoin uudet Volvo V40 T3 aut, Ford Fiesta, BMW 118A, VW Polo, Seat Ibiza, Kia Stonic, Toyota Yaris. Toyota oli ehkä huonoin. Ja taas Volvo V40 tuntui aika hyvältä. Samoin BMW oli muita isompi. Ehkä kumminkin pitäisin itse Volvoa vähän parempana kuin bemaria?

Ford Fiesta, VW Polo, Seat Ibiza ja ehkä myös Kia Stonic olivat mielestäni tasaisen hyviä. Vag ja Ford tekee siis hyviä autoja. Eikä Kia Rio:kaan ole ollenkaan huono.

Tuossa vielä TM:n pikkuautotesti.
Ibiza 8.9
Rio 8.8
Fiesta 8.7
I20 8.5
Micra 7.8
Swift 7.7
C3 7.6
Yaris 7.6
 
No se V70 ja V60 on sitten yhtä paljon Mondeo mitä uusi V40 on Focus, että sikäli. Ei varmaan yllätä että isompi auto on erilainen ajaa... Itse kun arvoin VAGgineen ja tämän välillä niin valinta oli selvä.
No V70 ja V60 ei taas ole mitään tekemistä keskenään...paitsi no, ne koneet voi olla.

Tästä merkkien sekoittumisesta on turha jatkaa pidemmälle, tuli todettua jo toisella palstalla. Silläpä korostinkin että nämä on omia mielipiteitä/kokemuksia.
 
Onkos nuo vakuutukset nyt ihan varmasti kilpailutettu? Itselläni 320 f30 vm. 2013 liikenne+täyskasko on nimittäin 610e, ei nuo nyt niin kovin erilaisia autoja kuitenkaan :D Tietysti jos bonukset eivät vielä ole tapissaan niin kyllähän niille sitten hintaa tulee

No kappas vain! Laskin nopeasti parin yhtiön sivuilta (myös if:ltä missä nykyinen vakuutus) noita vakuutuksia ja tosiaan lähemmäs tonnin halvempi on kun päivittäisi. Eipä oo oma yhtiö paljon huudellu, että voisin päästä tonnin halvemmalla vuodessa vaan on tyytyväisenä laskutellut tuota nykyistä. Prkl, pitää kilpailuttaa nuo asap. Kiitos!
 
No kappas vain! Laskin nopeasti parin yhtiön sivuilta (myös if:ltä missä nykyinen vakuutus) noita vakuutuksia ja tosiaan lähemmäs tonnin halvempi on kun päivittäisi. Eipä oo oma yhtiö paljon huudellu, että voisin päästä tonnin halvemmalla vuodessa vaan on tyytyväisenä laskutellut tuota nykyistä. Prkl, pitää kilpailuttaa nuo asap. Kiitos!

Noniin hyvä että selvisi ja sieltähän se haettu säästö tulee helposti! Nyt voit katsella sitten taas hyvillä mielin parempaa ja kalliimpaa :)

Hybridi-bemarissa on muuten vieläkin halvemmat vakuutukset ;)
 
Noniin hyvä että selvisi ja sieltähän se haettu säästö tulee helposti! Nyt voit katsella sitten taas hyvillä mielin parempaa ja kalliimpaa :)

Hybridi-bemarissa on muuten vieläkin halvemmat vakuutukset ;)

Joo. IF:llä liikenne + täyskasko 2047e/vuosi. Tein netissä laskelmat lähitapiola, if, popvakuutus ja turva. Päädyin lähitapiolaan, josta edullisin tarjous oli 960e/vuosi. Aika hullu ero tuhon aikaisempaan ja harmittaa etten oo aiemmin älynnyt.

Noi hybridit ois kyl ihan kiinnostavia vaihtoehtoja kans, mut jos nyt ei ihan vielä kuitenkaan lähdettäis kalliimpaa hakemaan kaupoilta. :)
 
Ihania vakuutushintoja, täyskaskolla nyt Renault megane vm.2015 490€/V ja jos ottais osakaskon niin 270€/V :vihellys:

Parasta kun prätkässäkin juuri tippui osakasko alle 300€/V Ifissä siis:cigar2:

Prätkästä nyt kun ottais tuon kaskon pois kun sillä ei mitään tee niin 150€/V
 
Hyundai i40:llä ajellut, mutta toinen auto pisti autoni lunastukseen motarilla. i40 olin ihan tyytyväinen ja voisin ostaa samanlaisen, mutta harmillisesti ei ole nyt tarjolla samanlaisilla varusteilla ja sopivilla kilsoilla olevaa yksilöä. Olen karsastanut noita DSG-vehkeitä, mutta uskaltaisikohan 2013-> malleja jo harkita? Tässä pari vaihtoehtoa, joita en kyllä koeajanut:
Volkswagen Golf Variant Highline 1,4 TSI DSG-automaatti #Adaptiivinen vak.nop.säädin #Navi #Keyless #Suomi-auto #Facelift Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 140 Ambition Business DSG Aut. #Xenonit #Cruise #Keyless Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Automaatti kyllä pitäisi olla. ;)
 
Hyundai i40:llä ajellut, mutta toinen auto pisti autoni lunastukseen motarilla. i40 olin ihan tyytyväinen ja voisin ostaa samanlaisen, mutta harmillisesti ei ole nyt tarjolla samanlaisilla varusteilla ja sopivilla kilsoilla olevaa yksilöä. Olen karsastanut noita DSG-vehkeitä, mutta uskaltaisikohan 2013-> malleja jo harkita? Tässä pari vaihtoehtoa, joita en kyllä koeajanut:
Volkswagen Golf Variant Highline 1,4 TSI DSG-automaatti #Adaptiivinen vak.nop.säädin #Navi #Keyless #Suomi-auto #Facelift Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 140 Ambition Business DSG Aut. #Xenonit #Cruise #Keyless Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Automaatti kyllä pitäisi olla. ;)
1.4 TSI ja DSG on kyllä potentiaalinen pommi...tai oli takavuosina. Laatikon kestoon vaikuttaa suuresti kuljettaja ja lootan versio. Koneen puolella perinteiset jakopää/öljyonkelmat.
Kovasti väittävät että olisivat parempia tällä vuosikymmenellä, mutta päivittäin noita näkevänä en kyllä sanoisi ihan niinkään.

Skeida on ihan jees, pieniä sähkö/johtosarjamurheita ja DSGn omat jutut. 2.0TDI on varmaan VAGin koneista luotettavimpia, kunhan ei ole Bxx sarjan koneita. Suosittelen koeajoa ajatuksella, äänieristys ja ajettavuus ei ihan ajan hermolla, mutta kelpo kampe muuten.
 
1.4 TSI ja DSG on kyllä potentiaalinen pommi...tai oli takavuosina. Laatikon kestoon vaikuttaa suuresti kuljettaja ja lootan versio. Koneen puolella perinteiset jakopää/öljyonkelmat.
Kovasti väittävät että olisivat parempia tällä vuosikymmenellä, mutta päivittäin noita näkevänä en kyllä sanoisi ihan niinkään.

Skeida on ihan jees, pieniä sähkö/johtosarjamurheita ja DSGn omat jutut. 2.0TDI on varmaan VAGin koneista luotettavimpia, kunhan ei ole Bxx sarjan koneita. Suosittelen koeajoa ajatuksella, äänieristys ja ajettavuus ei ihan ajan hermolla, mutta kelpo kampe muuten.
Mistähän tuon koneen sarjan näkee? Auton tiedoista kaivelemalla? Äänieristys ei taida olla kuin premikkamerkeissä kohdillaan. Volvo V50 ja Hyundai i40 molemmat eivät ole kovin hiljaisia motariajossa enkä odottaisi liikaa VW:ltä tai Skodaltakaan.

Onkohan Citroen C5 mistään kotoisin. Liikaa vaihtoehtoja... :dead:
 
Mistähän tuon koneen sarjan näkee? Auton tiedoista kaivelemalla? Äänieristys ei taida olla kuin premikkamerkeissä kohdillaan. Volvo V50 ja Hyundai i40 molemmat eivät ole kovin hiljaisia motariajossa enkä odottaisi liikaa VW:ltä tai Skodaltakaan.

Onkohan Citroen C5 mistään kotoisin. Liikaa vaihtoehtoja... :dead:
Monet varaosaohjelmat netissä näyttää moottorityypin, Trafilta saa tekstarina auton tekniset tiedot tai vaihtoehtoisesti katsoo auton lapuista. Ainakin BXE konetta välttäisin...
Äänieristys on skeidassa vielä pykälää huonompi kuin VWssä, parempi kuitenkin kuin aasiaosastossa. Jossakin 2010-2012-> Suberb meinasi kampittaa Passatin myynnin hinta/laatu suhteellaan joten skeidasta on tarkoituksellisesti jätetty pois mm. äänieristyksiä + löytyy "vanhentunutta" teknikkaa samanikäisiin muihin verrattuna. Riippuu miten haittaa ja mihin tottunut.

C5 on ihan perus PSA tasoa pikku sähkömurheineen ja enemmän ajetuissa sitten teknistäkin huolta enemmän tai vähemmän riippuen konevalinnasta. Alustan palikoita syö reilummin ja potentiaalinen pomminpaikka tuo nestejousitus.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 653
Viestejä
4 480 435
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom