Mikä auto minulle?

En alleviivais kun Fabiassa,Octaviassa ja Karoqissakin on samat koiranluut kuin Superbissa ;) Aika eripainoisia ja kokoisia autoja kyseessä kuitenkin.
Pirkkamalleja! :D

Tämä nykyinen VAGine on kyllä siitä ärsyttävä laitos ettei oikein ole kunnolla tullut autokuumetta kun mitään ei ole hajonnut eikä oikein keksi millä järkevällä budjetilla saisi tilalle yhtä tilavan ja tehokkaan 4WD laitoksen ja miel. vielä dieselinä.

Noh, ehkä sitten kun XC/V90:t alkaa olemaan alle 30t eur hintaluokassa... :rolleyes:
 
Siis tarkoitatko että Nissani on "iso ja raskas" auto? :D
Kaikki on toki suhteellista, mutta kyllä tuo on 3-500 kg raskaampi kuin perusjapsi-kauppakassi, joissa nivelet kestää pidempään kuin pellit. Pointti nyt vaan siis oli se, että tarpeeksi raskas siihen, että alustan laukeaminen 10 vuodessa tyypillisessä kauppakassi-käytössä ei ole mikään 7 ihme (sun vagis kyllä on). Tuohon päälle ostajakunta, joka ei tunnista hajonnutta niveltä vaikka kuvasta näyttäis ja huollattaa autoa miten sattuu. Katsastusmies sitten kertoo, että miten meni. Ja Esson baari vetää johtopäätökset päin vattua. Tuli mieleen, kun (pösön) marmorilla kuuntelin vierestä, kun rautalangasta väännettiin mitä joko 1 v tai 20 tkm tarkoittaa huoltovälissä :D
 
Melkoinen VAG jos siihen ei ole tarvinnut ensimmäistäkään koiranluuta vaihtaa. En nimittäin usko tuota väitettä kun hyvä että ne kestää edes 100tkm. Madalletulla alustalla ei edes puolta tuosta.
2010 octavia, madalluksilla rullattu 150tkm, eikä yhtäkään koiranluuta ole vaihdettu. Ja tämä on varma, sillä auto ollut omassa omistuksessa uudesta asti.
 
Ai että, kyllä nyt harmittaa... On VW Polo 1.0 TSI Highline DSG tilauksessa. Toimitusaika puoli vuotta, ensi kuussa pitäisi lopultakin tulla. Noh, nyt vuoden alusta hinnastoon tuli 1.5 EVO Highline DSG, ja nyt menossa on kampanja, jonka takia tuo on tällä hetkellä vain hieman kalliimpi kuin mitä tuo 1.0 TSI oli syksyllä. Tehoa 55 hevosvoimaa enemmän. :facepalm:
 
Ai että, kyllä nyt harmittaa... On VW Polo 1.0 TSI Highline DSG tilauksessa. Toimitusaika puoli vuotta, ensi kuussa pitäisi lopultakin tulla. Noh, nyt vuoden alusta hinnastoon tuli 1.5 EVO Highline DSG, ja nyt menossa on kampanja, jonka takia tuo on tällä hetkellä vain hieman kalliimpi kuin mitä tuo 1.0 TSI oli syksyllä. Tehoa 55 hevosvoimaa enemmän. :facepalm:
Mikä tuo kamppis on?
 
Ai että, kyllä nyt harmittaa... On VW Polo 1.0 TSI Highline DSG tilauksessa. Toimitusaika puoli vuotta, ensi kuussa pitäisi lopultakin tulla. Noh, nyt vuoden alusta hinnastoon tuli 1.5 EVO Highline DSG, ja nyt menossa on kampanja, jonka takia tuo on tällä hetkellä vain hieman kalliimpi kuin mitä tuo 1.0 TSI oli syksyllä. Tehoa 55 hevosvoimaa enemmän. :facepalm:

Kuuleman mukaan tuon mallin toimitusaika on myös sen 6kk, eli pitkäksi olisi auton hankinta venähtänyt. Vähän tuo kyllä houkuttelisi, sillä esim. Seat Ibizan 150hv versiota ei saa enää tehdastilauksena.
 
Jäähdytysletkuista on takaisinkutsu joissakin vuosimalleissa, olikohan 2016 kun tuli uudet pehmeämmät iskarit ja alusta joka löytyy myös ST200 mallista, Sync tuossa on varsin antiikkia, putkisto on liian vaimea ja jousitus takana liian kova itselle. Ei noissa siis tolkuttomia ongelmia ole tuon jäähdytysletkujen vaihdon lisäksi.Valitset vain hyvän softan ja isket sisään niin saat huomattavasti enemmän irti kun ensimmäisten vaihteiden teho ja vääntörajat poistuvat ja tehoa tulee mukavasti lisää.
Tähän aiheeseen vielä palatakseni täytyy sanoa, että nyt kuin tuolla mk7 st:llä on tullut ajettua kuukauden päivät, niin onhan tuo mukava auto kaikin puolin mutta talviautona on kyllä fiesta yllättävän huono. Toki vertailuun jos käyttää 15 vuotta vanhaa Focusta, niin onhan siinä tapahtunut yhtä jos toista. Sisätilat jos haluaa lämpimäksi niin puhaltimen on huudettava lähes täysillä jos haluaa ettei ikkunat mene huuruun vaikka moottori olisi lämmin. Etupään pito on todella huono liukkaalla ainakin, verrattuna vaikka ford pumaan, mutta siinä oli jonkun näköinen lukko tasauspyörästössä. En tiedä onko Mountune-paketilla jotain merkitystä, mutta ei tuolla pääse mihinkään liikennevaloista, vaikka renkaat on hakka 8. Pyrres voisi kertoa, onko uudessa mallissa samoja "ongelmia".
 
Viimeksi muokattu:
Tähän aiheeseen vielä palatakseni täytyy sanoa, että nyt kuin tuolla mk7 st:llä on tullut ajettua kuukauden päivät, niin onhan tuo mukava auto kaikin puolin mutta talviautona on kyllä fiesta yllättävän huono. Toki vertailuun jos käyttää 15 vuotta vanhaa Focusta, niin onhan siinä tapahtunut yhtä jos toista. Sisätilat jos haluaa lämpimäksi niin puhaltimen on huudettava lähes täysillä jos haluaa ettei ikkunat mene huuruun vaikka moottori olisi lämmin. Etupään pito on todella huono liukkaalla ainakin, verrattuna vaikka ford pumaan, mutta siinä oli jonkun näköinen lukko tasauspyörästössä. En tiedä onko Mountune-paketilla jotain merkitystä, mutta ei tuolla pääse mihinkään liikennevaloista, vaikka renkaat on hakka 8. Pyrres voisi kertoa, onko uudessa mallissa samoja "ongelmia".
Mikään noista ei kyllä kuulosta tutulta omalta kohdalla. Etupää esim on se jossa pitoa on eikä se missä sitä puuttuu. Kone lämpeni MK7:ssa hyvin, MK8 vaatii vähän rasitusta kylmänä että lämpenee nopeammin. Molemmat lämpenivät nopeasti sisältä. Ja huurun kanssa on ongelmaa vain joinain päivinä lähtiessä mutta katoaa päätielle mennessä (MK7 ja MK8). Aika oudolta kuulostaa nuo ongelmat näin omien ja kaverin ei st mallien (MK7 St-line ja MK8 Vignale) kokemuksiin verraten.
 
Fiesta mk8 100hv A6 lämpeää kanssa ihan normaalisti. Plussana tuulilasin ja ratin lämmitys.
 
Pikkasen tekee mieli ostaa Citroen C5 Hdi jostain vuosikymmenen vaihteen tienoilta. Eikö noilla rullaa helposti puoli miljoonaa?
 
Pikkasen tekee mieli ostaa Citroen C5 Hdi jostain vuosikymmenen vaihteen tienoilta. Eikö noilla rullaa helposti puoli miljoonaa?

Riippuu moottorista, käsittääkseni 2.0 HDi:t (DW10-pohjaiset koneet) ovat perusvarmoja nakuttelijoita ja 1,6 HDi (DV6) on ongelmaisempi kone. Noissa pienemmissä on ollut vähän kaikenlaista, mm. öljynkierto-ongelmien rikkomia turboja ja nokkien välisen ketjun kiristimen pettämistä.

Noita PSA/Ford HDi-koneita löytyy yllättävän monesta autosta, tällä wiki-sivulla on kattavan oloinen lista.
 
Pikkasen tekee mieli ostaa Citroen C5 Hdi jostain vuosikymmenen vaihteen tienoilta. Eikö noilla rullaa helposti puoli miljoonaa?
Itsellä Peugeot 406 2000, 2.0 hdi 110hv @130. 525tkm ajettu ja vielä toimii ihan mallikkaasti kaikki. Ainut jonka huomasin, niin vasemman peilin lämmitys ei taida toimia. Öljyt vaihdettu 20tkm välein. Seuraava vaihto on jotain 15tkm, koska on tullut ajettua aika vähän.

Citroen Xantia 2000 samalla moottorilla oli kanssa ihan toimiva. Sillä oli ajettu vähän yli 350tkm. C5 ei ole tuttu, mutta varmaan kori ja moottori/tekniikka on aika hyvää ja luotettavaa. 2005 mallisessa Peugeot 407 1.6hdi:ssä oli jotain pikkuvikoja, jotka ei kumminkaan ajamista estänyt. Kumminkin vähän epävarmempi tuo uudempi auto.
 
Hakusessa farmari

- Hinta ~10 000€
- Mieluusti Saksalainen
- Plussaa hyvä ajettavuus
- Manuaali
- Kilometrit vuodessa tällä hetkellä noin 25tkm, ei merkittävää väliä itselle onko bensa vai diesel

itse miettinyt Mk2/Mk3 focusta. Olisiko parempia ideoita?
 
Hakusessa farmari

- Hinta ~10 000€
- Mieluusti Saksalainen
- Plussaa hyvä ajettavuus
- Manuaali
- Kilometrit vuodessa tällä hetkellä noin 25tkm, ei merkittävää väliä itselle onko bensa vai diesel

itse miettinyt Mk2/Mk3 focusta. Olisiko parempia ideoita?

W204 C-Mercedes.
Tai S211 Mercedes.
Manuaalina saa varmastikin kyseiseen budjettiin.
 
Hiukan samaa hakusessa kuin ylempänä eli farkku/crossover, mutta hiukan laajemmilla spekseillä.

- Hinta 12 000 - 14 000 €. Mieluummin siellä 12t€ tuntumassa, mutta venytään, jos oikeasti rahalle saa katetta.
- Manuaali tai automaatti. Automaatti olisi kiva, mutta ei pakollinen.
- Bensa varmaankin? Kilsoja tulee n. 10 000 km vuodessa. Ajot pääosin pk-seudulla taajama-tuusulan tie-kehä 3 -akselilla.
- Selkä menosuuntaan oleva Besafen turvaistuin tulee taakse. Nykyisen HB Megane III kontti on meille riittävä, mutta takamatkustajille tarvitsisi lisää tilaa turvaistuimen takia.

- Nykyinen kulkine on siis 2009 Renault Megane, johon olemme olleet vaimon kanssa erittäin tyytyväisiä. Ei sen puolesta ennakkoasenteita auton merkkejä kohtaan.
 
Tähän aiheeseen vielä palatakseni täytyy sanoa, että nyt kuin tuolla mk7 st:llä on tullut ajettua kuukauden päivät, niin onhan tuo mukava auto kaikin puolin mutta talviautona on kyllä fiesta yllättävän huono. Toki vertailuun jos käyttää 15 vuotta vanhaa Focusta, niin onhan siinä tapahtunut yhtä jos toista. Sisätilat jos haluaa lämpimäksi niin puhaltimen on huudettava lähes täysillä jos haluaa ettei ikkunat mene huuruun vaikka moottori olisi lämmin. Etupään pito on todella huono liukkaalla ainakin, verrattuna vaikka ford pumaan, mutta siinä oli jonkun näköinen lukko tasauspyörästössä. En tiedä onko Mountune-paketilla jotain merkitystä, mutta ei tuolla pääse mihinkään liikennevaloista, vaikka renkaat on hakka 8. Pyrres voisi kertoa, onko uudessa mallissa samoja "ongelmia".

Meillä oli MK7 Fiesta Sport Silver TDCi:nä ja ajokokemuksissa samoilla linjoilla @Pyrres :n kanssa. Etupäästä ei pitoa uupunut vaan takapää oli se mikä karkasi usein alta keveytensä takia. Nastarenkaat ei liukkaalla paljon auttanut vaan välillä tuli yllätyksenä miten herkkä pidon irtoilemiselle takapää oli.
Meillä oli 15 tuumaiset hakkapeliitta 8:t talvirenkaina.
Harvemmin tarvitsi puhallintakaan täysillä pidellä, ikkunat pysyivät auki hyvin.
 
Jonkun verran tulee ajeltua mk7 100hv ecoboost fiestalla, enkä ole sitä mitenkään huonona talviautona pitänyt. Ikkunat pysyvät hyvin auki ja lämpöä riittää. Automaattiasetuksella sivuikkunat huurtuvat isommalla porukalla joskus, mutta se korjaantuu vailitsemalla manuaalisesti puhallusta sivuille enemmän.
Kevyenä autona sille sopii suht matalat rengaspaineet. Huollossa olivat joskus "tarkistaneet" rengaspaineet, ja laittaneet joka renkaaseen n.2,5 bar. Silloin tuntui tosi liukkaalta ajella. Kitkoilla sopivat paineet ovat jossain 2,2/1,8 lukemissa muistaakseni.
 
Hitto taas autokuumetta 38.5... Tekis mieli vaihtaa mk7 Fiesta ST mk8:siin. Ei vaan taida vielä olla mitään Mountune pakettia tuohon uuteen saatavilla Suomesta.
 
Hitto taas autokuumetta 38.5... Tekis mieli vaihtaa mk7 Fiesta ST mk8:siin. Ei vaan taida vielä olla mitään Mountune pakettia tuohon uuteen saatavilla Suomesta.
Ei ole, mutta käy koeajamassa. Sport modeen vaan ja kovaa ajoa. Mountune paketti tekeillä tietääkseni. Ja muut softaajat ovat ottaneet 240hp+ noista. Huikkaa jos tarvitset vinkkiä missä on autoa. On semi hyvät suhteet yhteen liikkeeseen (asiakkaana).
 
Hiukan samaa hakusessa kuin ylempänä eli farkku/crossover, mutta hiukan laajemmilla spekseillä.

- Hinta 12 000 - 14 000 €. Mieluummin siellä 12t€ tuntumassa, mutta venytään, jos oikeasti rahalle saa katetta.
- Manuaali tai automaatti. Automaatti olisi kiva, mutta ei pakollinen.
- Bensa varmaankin? Kilsoja tulee n. 10 000 km vuodessa. Ajot pääosin pk-seudulla taajama-tuusulan tie-kehä 3 -akselilla.
- Selkä menosuuntaan oleva Besafen turvaistuin tulee taakse. Nykyisen HB Megane III kontti on meille riittävä, mutta takamatkustajille tarvitsisi lisää tilaa turvaistuimen takia.

- Nykyinen kulkine on siis 2009 Renault Megane, johon olemme olleet vaimon kanssa erittäin tyytyväisiä. Ei sen puolesta ennakkoasenteita auton merkkejä kohtaan.
Crossover ei oikein ole vauvaperheen auto. Pienissä ja keskikokoisissa ei riitä tila isokokoisille lastenistuimille ja peräkontit on pohja-alalta pieniä. Isot taas on monesti dieseleitä ja lähtöhinnaltaan kalliita.

Jos takajalkatilaa haluaa paljon, niin Skoda Superb. Ongelmana on vain pieni tarjonta bensana. Sitten jos vaihtoehdoksi käy sedan, niin vähän tarjonta laajenee. Sedanissa on myös iso kontti ja talaluukku aukeaa myös takalasin kanssa.
Ford Mondeo taitaa olla hyvä vaihtoehto Superbin kanssa tuossa luokassa. Käsittääkseni siinäkin sedanissa saman tyylinen takaluukku. Eli aukeaa kahdella eri tavalla.

Kuitenkin tärkeintä on ottaa se lastenistuin mukaan koeajolle.
Meillä on joku tälläinen Turvaistuin BeSafe Izi Combi X4 ISOFIX | Lastentarvike.fi istuin ja ei puhettakaan, että esim. Octaviassa olisi voinut istua etupenkillä jos tuo on takana.
 
Hirvittävä Saab 9-5 kuume. Diesel, farmari, ajettu alle 300k, Vector varustelu ja malli jotain väliltä 2006-2009. Mikä voisi mennä pieleen? Ruotsista saisi edullisesti, Suomessa ei niin laaja valikoima ja kilometrejäkin enemmän. Tulisi perheen kakkosautoksi, mutta silläkin tulee ajettua aika usein pitkääkin matkaa, joten sen vuoksi ei mitään pientä bensa-autoa.
 
hakusessa sedan tai farmari. bmw tai mersu, ajettu max 150 000, min. vm -2013, yli 200 hp, sporttipenkit, automaatti ja mielellään korisarja
 
Crossover ei oikein ole vauvaperheen auto. Pienissä ja keskikokoisissa ei riitä tila isokokoisille lastenistuimille ja peräkontit on pohja-alalta pieniä. Isot taas on monesti dieseleitä ja lähtöhinnaltaan kalliita.

Jos takajalkatilaa haluaa paljon, niin Skoda Superb. Ongelmana on vain pieni tarjonta bensana. Sitten jos vaihtoehdoksi käy sedan, niin vähän tarjonta laajenee. Sedanissa on myös iso kontti ja talaluukku aukeaa myös takalasin kanssa.
Ford Mondeo taitaa olla hyvä vaihtoehto Superbin kanssa tuossa luokassa. Käsittääkseni siinäkin sedanissa saman tyylinen takaluukku. Eli aukeaa kahdella eri tavalla.

Kuitenkin tärkeintä on ottaa se lastenistuin mukaan koeajolle.
Meillä on joku tälläinen Turvaistuin BeSafe Izi Combi X4 ISOFIX | Lastentarvike.fi istuin ja ei puhettakaan, että esim. Octaviassa olisi voinut istua etupenkillä jos tuo on takana.

Istuimena on juuri tuo X4, jossa on kokoa aikalailla. Se on tällä hetkellä asennettuna pienimpään asentoonsa meidän hb meganessa. Vaimo on 177cm pitkä ja ahdasta on edessä, mutta menettelee. Ei kait olla totuttu liian hyvään :)

Tuollaiset Mondeot ja Superbit hatckbackinä toimisi oikein hyvin. Taitavat muuten vain olla jo kalliimpia, vanhempia tai aika paljon enemmän ajettuja tuossa hintaluokassa? Pitää katsella näitäkin. Sen käsityksen noista Superbeista olen saanut, että bensakoneissa on tiesjamitä ongelmaa jakoketjusta öljynsyöntiin.
 
Tuollaiset Mondeot ja Superbit hatckbackinä toimisi oikein hyvin. Taitavat muuten vain olla jo kalliimpia, vanhempia tai aika paljon enemmän ajettuja tuossa hintaluokassa? Pitää katsella näitäkin

Mondeo on muuten yllättävän edullinen auto käytettynä, sillä ei ole sen kummempaa "premium mainetta" tai muuta mikä nostaisi hintaa, joten kaupasta saa aika soppeleita pelejä jo tuohon hintaluokkaan. 12-14k€ saa tuollaista vuosikymmenen alkupuolen autoa ~100tkm ajettuna (kts. nettiauton pikahaku), iso osa käytetyistä tuossa luokassa on niitä 2.0 vapareita, mutta näyttää siellä muutama 1.6T ecoboostikin olevan mukana. Kyllä se sillä vaparillakin liikkuu, mutta vähän laiskanpulskea se sillä on, kun taas 160hp ecoboosti on ihan eri eläin. 1.6 vapareista (jos niitä joku tarjoaa) pysyisin erossa, aivan liian pieni motti tuollaiseen autoon, jos ei sillä ajeta kuin lähikauppaan kerran viikossa ja mummolaan puolen vuoden välein niin ehkä sitten, mutta ei muuten.

Ajoltaanhan Mondeo on todella mukava, ja sisätiloja on reilusti. Kävin itsekin paria koeajamassa, ja tykkäsin kyllä niistä ajomukavuuden puolesta oikeinkin paljon.
 
Mondeo on muuten yllättävän edullinen auto käytettynä, sillä ei ole sen kummempaa "premium mainetta" tai muuta mikä nostaisi hintaa, joten kaupasta saa aika soppeleita pelejä jo tuohon hintaluokkaan. 12-14k€ saa tuollaista vuosikymmenen alkupuolen autoa ~100tkm ajettuna (kts. nettiauton pikahaku), iso osa käytetyistä tuossa luokassa on niitä 2.0 vapareita, mutta näyttää siellä muutama 1.6T ecoboostikin olevan mukana. Kyllä se sillä vaparillakin liikkuu, mutta vähän laiskanpulskea se sillä on, kun taas 160hp ecoboosti on ihan eri eläin. 1.6 vapareista (jos niitä joku tarjoaa) pysyisin erossa, aivan liian pieni motti tuollaiseen autoon, jos ei sillä ajeta kuin lähikauppaan kerran viikossa ja mummolaan puolen vuoden välein niin ehkä sitten, mutta ei muuten.

Ajoltaanhan Mondeo on todella mukava, ja sisätiloja on reilusti. Kävin itsekin paria koeajamassa, ja tykkäsin kyllä niistä ajomukavuuden puolesta oikeinkin paljon.
Ääni Mondeolle täältä kans. Ennen uuteen päätymistä kävin ajamassa useampaa tuon mallin Mondeota, tilaa aivan pirusti ja ajo-ominaisuudet erinomaiset. 160hp Ecoboost olisi oma valinta.
 
Istuimena on juuri tuo X4, jossa on kokoa aikalailla. Se on tällä hetkellä asennettuna pienimpään asentoonsa meidän hb meganessa. Vaimo on 177cm pitkä ja ahdasta on edessä, mutta menettelee. Ei kait olla totuttu liian hyvään :)

Tuollaiset Mondeot ja Superbit hatckbackinä toimisi oikein hyvin. Taitavat muuten vain olla jo kalliimpia, vanhempia tai aika paljon enemmän ajettuja tuossa hintaluokassa? Pitää katsella näitäkin. Sen käsityksen noista Superbeista olen saanut, että bensakoneissa on tiesjamitä ongelmaa jakoketjusta öljynsyöntiin.

Ihan mielenkiinnosta, että miksi hatchback jos Mondeoon päätyisit? Farkkuna se on kuitenkin huomattavasti kätevämpi lapsiperheelle ja on ihan oikeasti reilut tilat omaava. Hatchbackina saa vaan ison auton ulkomitat kuitenkaan hyötymättä ison auton täydestä kuljetuspotentiaalista. Farkkuna taitaa olla valikoimaakin paremmin.
 
Pistetääs tänne nyt viestiä kun menikin äskisen koeajon perusteella vähän suunnitelmia uusiksi. Tilanne on sellanen että nykynen -07 farkku Avensis bensakoneella menee parin kuukauden päästä emännän nimiin ja itselle pitäisi hommata joku tilalle. Kilsoja kertyy kohtuu reippaasti (30-40tkm/vuosi) pari vuotta ainakin vielä. Vaihtoehtoja olen päissäni mietiskellyt seuraavasti:

1. Edullinen käyttöauto ála 2-3ke (joku warm hatchback tyylinen tai takaveto talveen) ja erikseen kesäauto (haaveillut MX-5:sta jo vuosikausia)
+hauska kesäauto
-halvempi käyttis vaatii varmasti korjauksia

2. Käyttis/harraste yhdistelmä bensana (type r, focus st, bmw 325/330 etc.) ála 10ke
+vain yksi auto
-bentsuunia menee ja kilsoja tulee vuodessa paljon

3. 200 tai yli hp (ohjelmoituna) diisseli käyttis (bmw 3-sarja e90 tai e46 330d, mb w204 etc.)
+polttoainekulut
+vain yksi auto
-diisseli ei olekkaan niin hauska

3.-kohta ollut nyt se mieleenkiintoisin mutta kävin tänään koeajamassa bemarin -10 vuotista 320d manuaalina ja se oli suoraan sanottuna aika karmeaa siihen nähden mitä odotin. Tärisi kuin traktori, ohjaustuntumasta ei kyllä tässä yksilössä ainakaan ollut tietoakaan (varmaan johtui halvoista nastarenkaista korkealla profiililla) eikä se kulkukaan mitenkään vakuuttanut. Eli vaatii pakosti ohjelmoinnin. Alusta ja jarrut kyllä olivat erinomaiset eikä lumiröykytykset teillä paljoa haitannut. Kaiken kaikkiaan oli kyllä melkonen pettymys.

Onko antaa vinkkejä mitä mennä seuraavaksi ajelemaan? Haluan Avensiksen jälkeen joko selkeästi hauskemman tai selkeästi mukavamman auton.

Tuota 10ke ylärajaa olen pitänyt sopivana, koskien joko yhtä tai molempia autoja.
 
Pistetääs tänne nyt viestiä kun menikin äskisen koeajon perusteella vähän suunnitelmia uusiksi. Tilanne on sellanen että nykynen -07 farkku Avensis bensakoneella menee parin kuukauden päästä emännän nimiin ja itselle pitäisi hommata joku tilalle. Kilsoja kertyy kohtuu reippaasti (30-40tkm/vuosi) pari vuotta ainakin vielä. Vaihtoehtoja olen päissäni mietiskellyt seuraavasti:

1. Edullinen käyttöauto ála 2-3ke (joku warm hatchback tyylinen tai takaveto talveen) ja erikseen kesäauto (haaveillut MX-5:sta jo vuosikausia)
+hauska kesäauto
-halvempi käyttis vaatii varmasti korjauksia

2. Käyttis/harraste yhdistelmä bensana (type r, focus st, bmw 325/330 etc.) ála 10ke
+vain yksi auto
-bentsuunia menee ja kilsoja tulee vuodessa paljon

3. 200 tai yli hp (ohjelmoituna) diisseli käyttis (bmw 3-sarja e90 tai e46 330d, mb w204 etc.)
+polttoainekulut
+vain yksi auto
-diisseli ei olekkaan niin hauska

3.-kohta ollut nyt se mieleenkiintoisin mutta kävin tänään koeajamassa bemarin -10 vuotista 320d manuaalina ja se oli suoraan sanottuna aika karmeaa siihen nähden mitä odotin. Tärisi kuin traktori, ohjaustuntumasta ei kyllä tässä yksilössä ainakaan ollut tietoakaan (varmaan johtui halvoista nastarenkaista korkealla profiililla) eikä se kulkukaan mitenkään vakuuttanut. Eli vaatii pakosti ohjelmoinnin. Alusta ja jarrut kyllä olivat erinomaiset eikä lumiröykytykset teillä paljoa haitannut. Kaiken kaikkiaan oli kyllä melkonen pettymys.

Onko antaa vinkkejä mitä mennä seuraavaksi ajelemaan? Haluan Avensiksen jälkeen joko selkeästi hauskemman tai selkeästi mukavamman auton.

Tuota 10ke ylärajaa olen pitänyt sopivana, koskien joko yhtä tai molempia autoja.

Tolla budjetilla menisin itse 1. vaihtoehdon kannalle. Ehkä jopa niin että "työmatka" sdi-golf tms. mahdollisesti pakettiautoksi rekisteröitynä ja luokasta 1000€. Liikaa korjattavaa -> paaliin ja uutta tilalle.

Typer R ei ole hauska auto arjessa. Kova alusta ja huono mukavuus. Lisäksi EP3 mallin autot rupeaa olemaan turhan kalliita ja paljon ajettua.

10k ei meinaa riittää 330d:hen kohtuu kilometreillä.
 
Kilsoja kertyy kohtuu reippaasti (30-40tkm/vuosi) pari vuotta ainakin vielä.
Ykkönen taitaa olla joku varmatoiminen ja riittävän tehokas diesel hintaluokassa 2000-10 000€. Ja jos jää rahaa yli, niin voi ostaa jotain mielenkiintoista.

Diesel kannattaa olla myös farkku, niin saa sen pakettiautoksi ja pienemmälle dieselverolle. Oikeastaan hintaluokka voisi olla sieltä 500-1000€ ylöspäin. Itsellä 130hv hdi diesel Peugeot 406. Ei ole hauska, mutta toimii tosi hyvin. Lisäksi on riittävän tehokas ohjelmoituna.

Plussana itse pitäisin kahta autoa, jos oikeasti haluat sen mx-5 kesäautoksi. Mazdan rinnalle kannattaa ostaa taloudellinen diesel, kun kilsoja tulee paljon.

Mitään sdi Golfia ei kannata ostaa, mutta tdi varmaan jo menettelee.
 
Ykkönen taitaa olla joku varmatoiminen ja riittävän tehokas diesel hintaluokassa 2000-10 000€. Ja jos jää rahaa yli, niin voi ostaa jotain mielenkiintoista.

Diesel kannattaa olla myös farkku, niin saa sen pakettiautoksi ja pienemmälle dieselverolle. Oikeastaan hintaluokka voisi olla sieltä 500-1000€ ylöspäin. Itsellä 130hv hdi diesel Peugeot 406. Ei ole hauska, mutta toimii tosi hyvin. Lisäksi on riittävän tehokas ohjelmoituna.

Plussana itse pitäisin kahta autoa, jos oikeasti haluat sen mx-5 kesäautoksi. Mazdan rinnalle kannattaa ostaa taloudellinen diesel, kun kilsoja tulee paljon.

Mitään sdi Golfia ei kannata ostaa, mutta tdi varmaan jo menettelee.

SDI lähinnä sen takia, että ihan pomminvarma kone ja ne on edullisempia ostaa ja huoltaa, koska ei turboa. Ei se kyllä mihinkään liiku.. Toisaalta polttoaineena käy mikä tähänsä öljy esim. vanha ranskisrasva.
 
Jos autoon on vara laittaa 10t€ niin onko sillä parin sadan säästöllä vuositasolla mitään merkitystä pakettiauton ja henkilöauton välillä. Muutenkin noilla penkittömillä farmareilla olen nähnyt ajavan vain köyhien. Semmoisen kerran omistaneena en voi suositella, kun aina pitää miettiä millä autolla on liikenteessä että mahtuu sakkia kyytiin jos on tarvis.
 
Jos autoon on vara laittaa 10t€ niin onko sillä parin sadan säästöllä vuositasolla mitään merkitystä pakettiauton ja henkilöauton välillä. Muutenkin noilla penkittömillä farmareilla olen nähnyt ajavan vain köyhien. Semmoisen kerran omistaneena en voi suositella, kun aina pitää miettiä millä autolla on liikenteessä että mahtuu sakkia kyytiin jos on tarvis.
Ajattelin että jos aikoo ostaa mx-5, niin ei silloin varmaan ole takapenkeille mitään käyttöä.

Oma 406 oli jo valmiiksi paku, niin ei tarvinnut sitä sitten miettiä. Saattaa siinä säästää noin 400€ vuodessa kaksipaikkaisena. Nyt maksaa 399€ vuodessa ja henkilöautona olisi enemmän. Toki saatan muistaa dieselveron väärinkin. Kumminkin aika raskas auto.

Itse laitan aina koiran oven kautta häkkiin, niin ei tarvitse koskea likaiseen tai lumiseen takaluukkuun.
 
Ajattelin että jos aikoo ostaa mx-5, niin ei silloin varmaan ole takapenkeille mitään käyttöä.

Oma 406 oli jo valmiiksi paku, niin ei tarvinnut sitä sitten miettiä. Saattaa siinä säästää noin 400€ vuodessa kaksipaikkaisena. Nyt maksaa 399€ vuodessa ja henkilöautona olisi enemmän. Toki saatan muistaa dieselveron väärinkin. Kumminkin aika raskas auto.

Itse laitan aina koiran oven kautta häkkiin, niin ei tarvitse koskea likaiseen tai lumiseen takaluukkuun.

Vähemmän rahaa vuodessa on enemmän rahaa muuhun. Lisäksi noihin tonnin katiskoihin ei tarvitse edes osa-kaskoa ja liikennevakuutuskin on halpa.

Ei toi pakuksi rekisteröity vanha auto varmasti mukavin ole, mutta luultavasti edullisin. Mutta jokaiselle omansa.
 
SDI lähinnä sen takia, että ihan pomminvarma kone ja ne on edullisempia ostaa ja huoltaa, koska ei turboa. Ei se kyllä mihinkään liiku.. Toisaalta polttoaineena käy mikä tähänsä öljy esim. vanha ranskisrasva.
Joo, jos teho vaan riittää, niin kelpaa sekin. Jos saa toimivan auton halvalla.
Vähemmän rahaa vuodessa on enemmän rahaa muuhun. Lisäksi noihin tonnin katiskoihin ei tarvitse edes osa-kaskoa ja liikennevakuutuskin on halpa.

Ei toi pakuksi rekisteröity vanha auto varmasti mukavin ole, mutta luultavasti edullisin. Mutta jokaiselle omansa.

Verossa säästyy vain noin 350€ vuodessa. Mutta myös vakuutusmaksu on halvempi pakussa, eli säästöä tulee vähän enemmän. Tosiaan kaskon voi jättää pois turhana, niin siinäkin vähän säästyy.

Peugeot 406. 2075 kg.

Henkilöauto:
Perusvero: 0.906 330.690
Käyttövoimavero: 1.155 421.575
Yhteensä: 2.061 752.26

Pakettiauto:
Perusvero: 0.906 330.690
Käyttövoimavero: 0.189 68.985
Yhteensä: 1.095 399.67

Kesäautoksi sitten joku kiva peli.

Ei toi pakuksi rekisteröity vanha auto varmasti mukavin ole, mutta luultavasti edullisin. Mutta jokaiselle omansa.
Pakussa kannattaa kaataa se istuimen selkänoja alas ja lukita siihen. On tasainen pohja ja ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä auton korista. Ei siitä sitten sen isompaa haittaa ole ollut. Jos on lapsia, niin silloin ei 2 paikkainen tietysti käy.
 
Käyttöautoa ~10k€ hintaluokassa etsimässä. Kilsoja n. 25tkm/vuosi, pääasiassa 50km työmatkaa joka 95% maantietä. Tärkeimmät kriteerit suht hiljainen ja vakaa ajettava 80-100km/h vauhdissa ja toisena edulliset ylläpitokulut (luotettava, ei mikään järkky kulutus, edulliset huollot). Meneekö pahasti pieleen Honda Accord 2009-> 2.0 bensalla? Noilla alkaa tuossa hintaluokassa olla 200k mittarissa mutta ei varmaan pitäisi vielä niissä hirveästi tuntua? Olisi kaiketi ajomelulta ja jämäkyydeltä parempi mitä vaikkapa Toyota mutta kuitenkin käsittääkseni melko pomminvarmaa tekniikkaa.

Tietenkään ei haittaisi vaikka löytyisi paremmat soittimet (bluetooth ja suht hyvälaatuiset kaiuttimet) ja tehoa ~200hv ilman että kulutus nousee, mutta ei taida tässä hintaluokassa olla mahdollista ilman että tinkisi luotettavuudesta. Pitäisi melkeinpä olla joku vanha paljon ajettu premium (Audi, MB, Lexus) ja niissä taas kulutus ja ylläpitokulut karkaa pahasti käsistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, että miksi hatchback jos Mondeoon päätyisit? Farkkuna se on kuitenkin huomattavasti kätevämpi lapsiperheelle ja on ihan oikeasti reilut tilat omaava. Hatchbackina saa vaan ison auton ulkomitat kuitenkaan hyötymättä ison auton täydestä kuljetuspotentiaalista. Farkkuna taitaa olla valikoimaakin paremmin.

Mieluummin farkku, mutta tilanpuolesta varmasti myös hatchback riittäisi. Pitääpi käydä viikonloppuna autokaupoilla katselemassa.
 
Tietenkään ei haittaisi vaikka löytyisi paremmat soittimet (bluetooth ja suht hyvälaatuiset kaiuttimet) ja tehoa ~200hv ilman että kulutus nousee, mutta ei taida tässä hintaluokassa olla mahdollista ilman että tinkisi luotettavuudesta. Pitäisi melkeinpä olla joku vanha paljon ajettu premium (Audi, MB, Lexus) ja niissä taas kulutus ja ylläpitokulut karkaa pahasti käsistä.

Itsellä IS250 lexus liikuttimena, ja ikää sillä alkaa olla jo se +11 vuotta. Öljynvaihto omilla metreillä kerran vuoteen. Kerrassaan huoletonta ja erittäin hiljaista ajoa, vaikka kikottimella ikää jo on. Normiautoilijalle riittävät hifit, ja noinkin vanhaksi yllättävän laadukkaan tuntuinen. Tosin perusjapsi vihreä digikello vähän häiritsee. Takapenkit ei taitu ollenkaan, on vaan suksiluukku. Huoleton 6-vaihteinen momentinmuunninaski ja yllättävän bensapihi kone. Matkassa pääsee mataliin seiskalla alkaviin lukuihin helposti.
 
Itsellä IS250 lexus liikuttimena, ja ikää sillä alkaa olla jo se +11 vuotta. Öljynvaihto omilla metreillä kerran vuoteen. Kerrassaan huoletonta ja erittäin hiljaista ajoa, vaikka kikottimella ikää jo 12 vuotta. Normiautoilijalle riittävät hifit, ja noinkin vanhaksi yllättävän laadukkaan tuntuinen. Tosin perusjapsi vihreä digikello vähän häiritsee. Takapenkit ei taitu ollenkaan, on vaan suksiluukku. Huoleton 6-vaihteinen momentinmuunninaski ja yllättävän bensapihi kone. Matkassa pääsee mataliin seiskalla alkaviin lukuihin helposti.

Tuo suksiluukku harmittaa, muuten tekisi mieli ostaa tuollainen, mutta omissa kriteereissä on, että polkupyörä pitää mahtua sisälle helposti.
 
Autokuume iski ja nyt onkin sitten pohdintaa eri vaihtoehdoista ja kaipaisin raadin ehdotuksia mitä katsella ja nykyisen auton kookasta tavaratilaa ei enää tarvitse koska tenavat on jo päässeet kärryistä.

Kävin 2008 Audi S5:ä koeajamassa mutta kyseinen V8 kuluttaa ehkä vähän reippaanlaisesti mutta suurin syy oli kyllä ahdas muksujen lastaaminen takapenkille. Oli sillä ajettukkin vähän liikaa. Muutoin kyllä olen aika kallellaan uudempaan S5:n V6-koneella mutta ennen kuin vedän ostohousut jalkaan niin kaipaisin kuitenkin vertailupohjaa myös muista merkeistä ja malleista.

Eli perheen(2+2) liikutteluun koslaa. Kriteereinä on:
- Bensa
- Vähintään kohtuullisesti tilaa
- Farkku/sedan tai joku muu mutta ei kuitenkaan SUV
- Mieluiten 4-ovinen mutta 2-ovinenkaan ei ole poissuljettu
- Tehoa riittävästi eli mieluiten yli 300hp
- Nelivedot etusijalla mutta ei aivan pakollinen
- ~100-150tkm ajettu
- Hintaluokka ~20-35k€

Eli mihin kannattaa katseet kohdistaa tuon Audin lisäksi, ehdotuksia?
Auton hakeminen Ruotsista/Saksastakaan ei ole poissuljettu.
 
Autokuume iski ja nyt onkin sitten pohdintaa eri vaihtoehdoista ja kaipaisin raadin ehdotuksia mitä katsella ja nykyisen auton kookasta tavaratilaa ei enää tarvitse koska tenavat on jo päässeet kärryistä.

Kävin 2008 Audi S5:ä koeajamassa mutta kyseinen V8 kuluttaa ehkä vähän reippaanlaisesti mutta suurin syy oli kyllä ahdas muksujen lastaaminen takapenkille. Oli sillä ajettukkin vähän liikaa. Muutoin kyllä olen aika kallellaan uudempaan S5:n V6-koneella mutta ennen kuin vedän ostohousut jalkaan niin kaipaisin kuitenkin vertailupohjaa myös muista merkeistä ja malleista.

Eli perheen(2+2) liikutteluun koslaa. Kriteereinä on:
- Bensa
- Vähintään kohtuullisesti tilaa
- Farkku/sedan tai joku muu mutta ei kuitenkaan SUV
- Mieluiten 4-ovinen mutta 2-ovinenkaan ei ole poissuljettu
- Tehoa riittävästi eli mieluiten yli 300hp
- Nelivedot etusijalla mutta ei aivan pakollinen
- ~100-150tkm ajettu
- Hintaluokka ~20-35k€

Eli mihin kannattaa katseet kohdistaa tuon Audin lisäksi, ehdotuksia?
Auton hakeminen Ruotsista/Saksastakaan ei ole poissuljettu.
Leon Cupra niin saa jopa takuunalaisen auton.
 
Tuo suksiluukku harmittaa, muuten tekisi mieli ostaa tuollainen, mutta omissa kriteereissä on, että polkupyörä pitää mahtua sisälle helposti.

Mahtuu, jos irrottelee osia fillarista. Oman alamäkipyörän etu- ja takapyörä konttiin ja runko takapenkille. Ilman keulaa ja tankoa menee hyvin. (tanko leveys 750mm ja keula pituus 800mm). Pienellä miekkailulla varmaan koko runko menisi keuloineen tankoineen.
 
Olisiko toyotan yaris ihan asiallinen ostos, kun budjettina n. 3ke ja tarve turvalliselle (abs, airbagit), huoltokustannuksiltaan edulliselle ja suht. vähäruokaiselle autolle? Onko muita ehdokkaita samasta hintaluokasta?
 
Olisiko toyotan yaris ihan asiallinen ostos, kun budjettina n. 3ke ja tarve turvalliselle (abs, airbagit), huoltokustannuksiltaan edulliselle ja suht. vähäruokaiselle autolle? Onko muita ehdokkaita samasta hintaluokasta?

Yariksessa ei mitään muuta vikaa, kun se että ovat kalliita. Kolmella tonnilla joutuu katselemaan aika iäkkäitä autoja. Toisaalta näillä säilyy myös arvo, eli vaikka pitäisit viisi vuotta niin edelleen tuosta saa rahaa.

Ajomukavuus on niin ja näin, mutta erittäin luetettava ja edullinen huollettava.
 
Olisiko toyotan yaris ihan asiallinen ostos, kun budjettina n. 3ke ja tarve turvalliselle (abs, airbagit), huoltokustannuksiltaan edulliselle ja suht. vähäruokaiselle autolle? Onko muita ehdokkaita samasta hintaluokasta?
Yaris tai sitten esim Ford Fiestasta löytyy enemmän valikoimaa 3000€ ja alle hintaluokasta. Yaris vain aavistuksen kalliimpi.

Ford Fiesta vaihtoautot

Toyota Yaris vaihtoautot
 
Olisiko toyotan yaris ihan asiallinen ostos, kun budjettina n. 3ke ja tarve turvalliselle (abs, airbagit), huoltokustannuksiltaan edulliselle ja suht. vähäruokaiselle autolle? Onko muita ehdokkaita samasta hintaluokasta?

Tsekkaa myös Hyundai Getz. Huolettomia pelejä ovat nekin ja vähän tuoreempaa/vähemmän ajettua saat kuin mitä yariksista.
 
Mahtuu, jos irrottelee osia fillarista. Oman alamäkipyörän etu- ja takapyörä konttiin ja runko takapenkille. Ilman keulaa ja tankoa menee hyvin. (tanko leveys 750mm ja keula pituus 800mm). Pienellä miekkailulla varmaan koko runko menisi keuloineen tankoineen.

Juu, mahtuu purkamalla, mutta ei huvittaisi alkaa pyörää purkamaan joka kertaa autoon lastatessa. Sen takia alkup. kommentissani oli oleellisena viimeinen sana "helposti".

Edellisessä autossani piti etupyörä ottaa pois, nykyisessä menee kokonaisena.

Tuon farkkumalliin tosin varmaan mahtuisi kokonaisena, mutta sen perä on mielestäni melko ruma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 319
Viestejä
4 473 811
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom