Oma isäukko aikanaan perusteli ensimmäisen qashqain hankintaa sillä, että se oli hänen mielestään ylivoimaisesti tyylikkäin auto mitä markkinoilla oli, plus siinä oli mm. keskivertoa parempi maavara ja etenemiskyky paskoilla teillä (hyötyä metsätyshommissa sun muissa vaikkei nelivetoa tarvitsekaan) sekä korkea istumakorkeus minkä ansiosta autoon on helppo mennä ja liikenteen näkee hyvin. Ja tämä oli siis 1gen. qassun tullessa markkinoille. Omistamisen perusteella oli ollut kaikin puolin tyytyväinen hankintaansa ja päivitti sitten myöhemmin +2:een.
Mitään vikaa ei noissa kummassakaan ole ollut, pelkkää öljyn ja kuluvien osien vaihtoa. Hyviä ja luotettavia vehkeitä olleet ainakin hänen autonsa. Mun mielestä ne on myös olleet hyviä ja mukavia ajaa, ja nykypäivänä hintakin on varsin kilpailukykyinen niin en yhtään ihmettele miks noita menee kaupaksi. Olen toki tietoinen, että monet "oikeilla merkeillä ajavat" pitää qassua ehkä maailman paskimpana autona ajaa, mutta tää on kaikki kovin subjektiivista.
Jotain osviittaa qashqai-kuskin sielunmaisemasta antaa ehkä sen, että en ole koskaan kuullut isäni pärisevän mistään autosta enempää kuin siitä 3-sarjan bemarista minkä sai laina-autoksi huollon ajaksi. Oli kuulemma kaikin puolin paska ja epämukava vehje mihin joutui taiteilemaan itsensä sisään korkeudelle, jossa normaalisti pitää jalkoja autossa