Mikä auto minulle?

Noihan on oikeita pommeja, kirjaimellisesti. TSI ketjukone "parhaalta" vuosikerralta, DSG ja räjähtävä kaasutankki. Kaupanpäälle hajoilevat johtosarjat ja muut synttärisetit.
 
Noihan on oikeita pommeja, kirjaimellisesti. TSI ketjukone "parhaalta" vuosikerralta, DSG ja räjähtävä kaasutankki. Kaupanpäälle hajoilevat johtosarjat ja muut synttärisetit.

Eiköhän mikä tahansa auto n. 10v iässä ala oleen aika potentiaalinen pommi.
Säkästä tuo on kiinni tuossa kohtaa ja huoltohistoriasta.
 
Eiköhän mikä tahansa auto n. 10v iässä ala oleen aika potentiaalinen pommi.
Säkästä tuo on kiinni tuossa kohtaa ja huoltohistoriasta.
No ei tasan ole. Nyt kuitenkin oli kyseessä just volkkarin paskimmista paskin vuosikerta, jossa on moninkertainen määrä täystuhon aiheuttavia tyyppivikoja normaaliin nähden. Korjattunakin ihan arpaonnea miten kauan kestää.

e: Lisäbonuksena noita tuskin kukaan täysjärkinen haluaa edes ostaa eli vaihtoarvo eteenpäin 0. Joka tosin toteutuu siinäkin tapauksessa, että koneen tai vaihteiston tyyppivika iskee. Kaasutankin aiheuttamasta räjähdyksestä/palosta ei taitaisi siitäkään saada mitään vakuutuksesta, kun on korjauskutsu jo olemassa.
 
En nyt pysty keksiin mitään autoo joka ei olisi paska tuossa iässä
(arkikäytössä ollutta)
 
Rupeaa jo naurattaa tuossa räjähtävässä kaasutankissa. Onko sulla jotain faktaa esittää tueksi vai huuteletko täällä vaan? En myöskään 2009 tai uudemmissa ole sen kummenpiin sähkövikoihin törmännyt kuin on tyypillistä 10v autossa, ei siitä voi mitään tyyppivikaa johtaa vai onko sisäpiiritietoa?
 
http://europe.autonews.com/article/...calls-30000-natural-gas-vehicles-to-fix-tanks

Johtosarjoista erityisesti ovissa on ollut murhetta, pari työkaveriakin nauttinut asiasta. Pikaisesti googlella:
Kuskin oven johdot poikki!

e: VAG-ketjussa varmaan löytyy lisää mm. talviautoilun mukavuudesta jäätyneillä ovilla. Muutenkin tämä keskustelun (turha) jatko kuuluisi sinne.

VW laatuun täytyy vaan tottua:
nintchdbpict0003154607621.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Rupeaa jo naurattaa tuossa räjähtävässä kaasutankissa. Onko sulla jotain faktaa esittää tueksi vai huuteletko täällä vaan? En myöskään 2009 tai uudemmissa ole sen kummenpiin sähkövikoihin törmännyt kuin on tyypillistä 10v autossa, ei siitä voi mitään tyyppivikaa johtaa vai onko sisäpiiritietoa?
Reports Of Volkswagen Cars Exploding In European Gas Stations Tuolla ainakin oli juttua kaasutankeista. Eli ihan oikea ongelma se oli. Kaiketi kuitenkin jo korjattu takaisinkutsulla.
 
Eli mitään varteenotettavaa uhkaa tai ongelmaa ei ole kunhan hoitaa takaisin kutsun. Ei ainakaan itseäni estäisi tuollaista hankkia jos kaasuauto olisi hankintalistalla :tup:
Jätän keskustelun tämän jälkeen tähän: Volkswagen-konsernin turvavyöseikkailu jatkuu – Nippuside ei enää kelpaakaan ratkaisuksi, uusi korjaus luvassa jouluun mennessä - Tekniikanmaailma.fi Luotatko oikeasti VW:n insinööreihin, että saavat vian korjattua? Jos ei, niin kts. edellisen viestini kuva. Lähtöjäänkin materiaalioptimoinnit painetta kantavassa osassa :facepalm::dead::tdown:
 
Jätän keskustelun tämän jälkeen tähän: Volkswagen-konsernin turvavyöseikkailu jatkuu – Nippuside ei enää kelpaakaan ratkaisuksi, uusi korjaus luvassa jouluun mennessä - Tekniikanmaailma.fi Luotatko oikeasti VW:n insinööreihin, että saavat vian korjattua? Jos ei, niin kts. edellisen viestini kuva. Lähtöjäänkin materiaalioptimoinnit painetta kantavassa osassa :facepalm::dead::tdown:

Montaa muuta VAG-autoa voin suositella, mutta vanhoja TSI-moottoreita ja kuivaa 7-pykäläistä DSG:tä kehotan välttämään viimeiseen asti.
 
Eli mitään varteenotettavaa uhkaa tai ongelmaa ei ole kunhan hoitaa takaisin kutsun. Ei ainakaan itseäni estäisi tuollaista hankkia jos kaasuauto olisi hankintalistalla :tup:
Juttu on vuodelta 2016 ja tässä on menossa 2017 kun Golffi pistää ihmisiä matalaksi:


... kutsuun jäänyt vastaamatta? :P
 
Arvon raaditla kaipaisin vähän osviittaa. Isäukko ois vailla uutta/uudempaa autoa. Nykyinen on 350tkm rullannut T22 Anjovis joka sinällään hyvin palvellut, mutta nyt alkanut kaikenlaista vikaa sikiämään ja ölppiä viemään ja onhan tuo tylsä ja ajo-ominaisuuksiltaan kuin kinkkuananaspitsa, joten jonkinlainen tasonnosto olisi paikallaan. Ajokilometrit vuositasolla 15-20 tkm, ajot yli 95% määrästä pitkää siivua pöndelle.

Jotain kriteerejä: budjetti olisi max. 20k€. Tilaa voisi olla kuskille/etumatkustajalle hyvin, takamatkustajia ei niin justiinsa kun niitä harvemmin kyydissä. Tavaratilassa hyvin tilaa roinalle eli farmariin kallistuis. Vetokoukku (tai ainakin valmius sellaiseen) perus jarruttoman 750kg kärryn vetoon. Laatikko sais olla automaagi. Esimerkiksi loppupään V70 D4 181-hummaisella koneella näyttäis saavan tohon rahaan, 2015 faceliftatun Anjoviksen hinnat näyttää edelleen olevan lähes uusien (silloin kun niitä vielä sai) hinnoissa. :) Onko no MB-E 200/220/250 CDI ex-taxit mistään kotoisin?

Ennen kaikkea siis luotettava peli hakusessa, jonka kanssa ei tarttis hirveästi pajalla pyöriä ja menis maantiellä mukavasti.

Sitä Autoverkkokaupan Huihai i30-farkkutarjousta tyrkytin myös kun on 7 vuoden takuu ja kaikkea, muttei kelvannut jostain syystä..
 
Ei noilla kilsoilla ainakaan mitään mersun dieseliä (tai ylipäätänsä minkään merkin) kannata hommata.
 
Ei noilla kilsoilla ainakaan mitään mersun dieseliä (tai ylipäätänsä minkään merkin) kannata hommata.
Jos premiumia haluaa tuossa ikä- ja hintaluokassa niin ei niillä paljoa muutakaan ole. 90% myydyistä meselläkin taisi olla n. 5v sitten dieseleitä.

Se näkyy myös siitä miten motteihin on panostettu (osa CGI:stä ihan susia).
 
Ei noilla kilsoilla ainakaan mitään mersun dieseliä (tai ylipäätänsä minkään merkin) kannata hommata.
Mielestäni nämä on varsin karkeita yleistyksiä, joita näkee toistettavan usein. Kuitenkin pieni esimerkki:
- dieselin keskihinta eilen (1.503€/l) on toki vain hieman (8,4c/litra) pienempi kuin bensan (1.587€/l)
- hyvin maltillinen oletus dieselmallin olevan n. litran pienemmällä kulutuksella per 100 km kuin jokseenkin vastaava bensamalli
- ajokilometrit 17.500km/v
= dieselin polttoainekustannukset 380,63€ verran pienemmät kuin bensavehkeellä

Volvo V70 T4 180 hv, CO2 168g/km, yhdistetty kulutus 7.2l/100km, verot 255€/v
Volvo V70 D4 181 hv, CO2 117g/km, yhdistetty kulutus 4.5l/100km, verot 642€/v
Bensamallin verot 387€ pienemmät kuin dieselin.

Toki on monta muutakin muuttujaa. Hankalaa. :vihellys:
 
Pitäisi vaihtaa Chevrolet Kalos vähän uudempaan. Ajoa tulee alle 15 tkm/vuosi eli bensakone ja manuaalivaihteisto riittää. Tuo kokokin on riittävä. Budjetti voisi olla vaikka alle 10 k€. Vakionopeussäädin on plussa, mutta muilla varusteilla ei ole väliä.

Kävin jo koeajamassa Peugeot 208:n 1.2 litran koneella ja Skoda Fabian 1.2 TSI:llä. Kyllä tuo 208 vaikutti ihan mukavalta. Citroen C3 on ilmeisesti samalla moottorilla.

Mitäs kaikkia pikkuautoja täällä suositellaan? Onko jotain mitä pitäisi välttää?
 
Mielestäni nämä on varsin karkeita yleistyksiä, joita näkee toistettavan usein. Kuitenkin pieni esimerkki:
- dieselin keskihinta eilen (1.503€/l) on toki vain hieman (8,4c/litra) pienempi kuin bensan (1.587€/l)
- hyvin maltillinen oletus dieselmallin olevan n. litran pienemmällä kulutuksella per 100 km kuin jokseenkin vastaava bensamalli
- ajokilometrit 17.500km/v
= dieselin polttoainekustannukset 380,63€ verran pienemmät kuin bensavehkeellä

Volvo V70 T4 180 hv, CO2 168g/km, yhdistetty kulutus 7.2l/100km, verot 255€/v
Volvo V70 D4 181 hv, CO2 117g/km, yhdistetty kulutus 4.5l/100km, verot 642€/v
Bensamallin verot 387€ pienemmät kuin dieselin.

Toki on monta muutakin muuttujaa. Hankalaa. :vihellys:
Mites tuon dieselin väännöt vs bensa, muuten?

Näin dieselkuskina voisi arpoa että pidemmän päälle dieseliä on hieman kalliimpi huoltaa ja korjata; naftasuodattimet, hehkut, suuttimet, DPF on pakollisia tai potentiaalisia korjauspaikkoja jotka yleensä maksaa bensavehkeiden ”vastaavia” enemmän. Toki osa menee seuraaville omistajille (esim suuttimet ja DPF >200tkm)...
 
Muutaman vuoden ikäisiä hybridejä (ei plug-in) tässä katsellut. Silmään osunut Lexuksen IS 300h ja CT 200h, ja Huyndailta Ionic hybrid. Toyotat näyttää liian karmeilta omaan silmään. Audin A3 mallit näyttää olevan vain plugareita? Mitäs muita vastaavia olisi olemassa? Ja onko näissä ylipäänsä mitään järkeä? Lataus ei onnistu toistaiseksi taloyhtiössä.

Ajot noin 25 tkm/vuosi, 75 % kehä-ruuhkaa, 15 % moottoritie, 10 % valtatie.

Budjettina ennemmin 25k kuin 30k
 
Muutaman vuoden ikäisiä hybridejä (ei plug-in) tässä katsellut. Silmään osunut Lexuksen IS 300h ja CT 200h, ja Huyndailta Ionic hybrid. Toyotat näyttää liian karmeilta omaan silmään. Audin A3 mallit näyttää olevan vain plugareita? Mitäs muita vastaavia olisi olemassa? Ja onko näissä ylipäänsä mitään järkeä? Lataus ei onnistu toistaiseksi taloyhtiössä.

Ajot noin 25 tkm/vuosi, 75 % kehä-ruuhkaa, 15 % moottoritie, 10 % valtatie.

Budjettina ennemmin 25k kuin 30k

Miksi ei Plug-iniä?
 
Muutaman vuoden ikäisiä hybridejä (ei plug-in) tässä katsellut. Silmään osunut Lexuksen IS 300h ja CT 200h, ja Huyndailta Ionic hybrid. Toyotat näyttää liian karmeilta omaan silmään. Audin A3 mallit näyttää olevan vain plugareita? Mitäs muita vastaavia olisi olemassa? Ja onko näissä ylipäänsä mitään järkeä? Lataus ei onnistu toistaiseksi taloyhtiössä.

Ajot noin 25 tkm/vuosi, 75 % kehä-ruuhkaa, 15 % moottoritie, 10 % valtatie.

Budjettina ennemmin 25k kuin 30k

Kia Niro. Sama tekniikka kuin Ioniqissa, mutta korimalli on hieman tilavampi "crossover".

Itselläni ollut tuollainen vajaan puolitoista vuotta nyt lyhyessä taajamapyörityksessä. Kulutus kesäkeleillä 4,5 litraa ja talvella litran enemmän. Kaksoiskytkinvaihteisto onnistuu jotenkin yhdistämään momentinmuunninvaihteistojen hitauden ja DCTiden nykimisen nopeissa jarrutuksen/kiihdytyksen vaihteluissa, mutta muuten ei ole ko. autosta kuin hyvää sanottavaa.

Maantiellä menee myös pienellä, mutta motarille mennessä lähtee kulutus nousemaan melko nopsaan.
 
Siinähän se juuri sanoi ettei lataus onnistu; ilmeisesti kerrostalo ja 2 tunnin tolppa ja/tai kielletty lataamasta?

Joo niin lukee, mutta lähinnä itse en näe mitään huonoa plug-inistä, vaikkei sitä vielä voi kotona ladata. Ladata voi töissä (?) ja ainakin Prismassa ja Lidlissä yms. Sekä ihan samallalailla se lataa jarruttaessa, kun ei plug-in hybridi. Vai onko plug-inille haittaa, jos sitä ei pääse säännöllisesti lataamaan?
 
Joo niin lukee, mutta lähinnä itse en näe mitään huonoa plug-inistä, vaikkei sitä vielä voi kotona ladata. Ladata voi töissä (?) ja ainakin Prismassa ja Lidlissä yms. Sekä ihan samallalailla se lataa jarruttaessa, kun ei plug-in hybridi. Vai onko plug-inille haittaa, jos sitä ei pääse säännöllisesti lataamaan?
Ehkä haitta tulee auton korkeammasta hankintahinnasta? Plug-in-hybridien hinnat ovat korkeammat suuremman akun takia.
 
Ei suoranaisesti liity, mutta mitkä kaikki lafkat tarjoavat vaihtohyvitystä vanhasta autosta ostaessasi käytetyn auton?
 
Joo niin lukee, mutta lähinnä itse en näe mitään huonoa plug-inistä, vaikkei sitä vielä voi kotona ladata. Ladata voi töissä (?) ja ainakin Prismassa ja Lidlissä yms. Sekä ihan samallalailla se lataa jarruttaessa, kun ei plug-in hybridi. Vai onko plug-inille haittaa, jos sitä ei pääse säännöllisesti lataamaan?

Ehkä haitta tulee auton korkeammasta hankintahinnasta? Plug-in-hybridien hinnat ovat korkeammat suuremman akun takia.

Sinänsä hyvä pointti tuosta pluginista. Itsellä hieman kokemusta Mitsun Outlander PHEVistä, ja siinä oli range jotain 400 km luokkaa onnettoman kokoisen polttoainetankin takia. Ei todellakaan tuo houkuta. En tiedä sitten onko muissa plugareissa isompi range? Lisäksi suuremmasta akustosta tulee todennäköisesti rutkasti lisää hintaa sekä painoa (kulutusta). Lisähinnan maksaisin mieluummin urheilupenkistä ja muista lisävarusteista.
 
Ei suoranaisesti liity, mutta mitkä kaikki lafkat tarjoavat vaihtohyvitystä vanhasta autosta ostaessasi käytetyn auton?

Varmaan suurin osa autoliikkeistä, ainakin kaikki isot ketjut ottaa vaihdokkeja käytettyjen kaupassakin koska aika moni asiakas ostaa ”vähemmän käytettyä” tilalle.
 
Hiukan on Volkkarilla ruuhkaa WLTP:n takia. Tilasin elokuun lopussa VW Polon. Lupailtiin marraskuun loppuun mennessä. Kyselin nyt, että onko ajankohta tarkentunut. Nyt kuulemma realistinen ajankohta on helmikuu... :confused2:
 
En oo vieläkään tuota autoa saanut aikaiseksi, pisti nyt silmään tuo suzukin swifti nelivetona, mallia ~2007, 1.3 koneella. Onko toi ihan hirveä kapistus? Netin mukaan pitäisi kai olla ihan kohtuullinen maantielläkin, moottoritielle nyt niin harvoin on asiaa täältä keskisuomesta että ei väliä. Focus 2008 olisi sitten se toinen vaihtoehto...
 
En oo vieläkään tuota autoa saanut aikaiseksi, pisti nyt silmään tuo suzukin swifti nelivetona, mallia ~2007, 1.3 koneella. Onko toi ihan hirveä kapistus? Netin mukaan pitäisi kai olla ihan kohtuullinen maantielläkin, moottoritielle nyt niin harvoin on asiaa täältä keskisuomesta että ei väliä. Focus 2008 olisi sitten se toinen vaihtoehto...
Tekniikaltaan aika pommin varmoja pelejä, ja varaosat halpoja. Tosin mitään kauheita yleelisyyksiä noilta ei kannata odottaa. Nelivedosta en osaa sanoa mitään kun itsellä kokemuksia vain etuvetomallista.
 
Tekniikaltaan aika pommin varmoja pelejä, ja varaosat halpoja. Tosin mitään kauheita yleelisyyksiä noilta ei kannata odottaa. Nelivedosta en osaa sanoa mitään kun itsellä kokemuksia vain etuvetomallista.
Lisänä varaosien saamisen vaikeus. Kuulema saa joka pirun osaa odottaa jos jotain hajoaa. Luotettavia kuulema ovat. Tämä kaverin suusta joka noita huolsi.
 
Lisänä varaosien saamisen vaikeus. Kuulema saa joka pirun osaa odottaa jos jotain hajoaa. Luotettavia kuulema ovat. Tämä kaverin suusta joka noita huolsi.
Ainakin pitäisi olla kestävä kunhan käyttää kunnon öljyä ja nämä tuoremmat mallit eivät näytä lahoavan kovin nopeasti enää.
Tuo neliveto pitäisi olla aika kohtalainen niin kauan kunnes jää kiinni se muuttuu 2 vetoiseksi kun mitään lukkoja ei ole niissä, kuitenkin parempi kun etuvetoinen missä vain yksi pyörä vetää.
Myös tuo swift on maavaraltaan hieman normi auto korkeampi eli sekin auttaa.
Ihan hyviä arvosteluita on saanut pieneksi autoksi mutta mikään raketti se ei ole tuolla moottorilla eli 1.6 on sositeltava vaihtoehto ainakin 4x4 versiona.
 
Onko täällä kokemuksia Nissan Muranosta? Ruotsista näyttää nuita saavan aika halvalla ja täällä rajan pinnassa kun asuu niin voisi hakea. Rumahan se on, mutta niin on nykyinen Primerakin. Suht vanhaa meinasin kun rahat on tavalliseen tapaan vähissä. Ehkä jotain kymmenen vuotta vanhaa.
e: Ja siis bensamallia. En edes tiedä onko tuosta dieseliä.
 
Eikös tuossa Muranossa ole 3.5 litrainen V6, hörppää varmaan melko reippaasti. Jos rahat on vähissä niin riittääkö varat käyttökuluihin?
 
On siinä. Ajoa on kuitenkin aika vähän. Pari pientä lasta kuskattavana.
En suosittele. Työkaverilla moinen oli. Bensaa meni mallia vitusti eikä kulkenut edes etäisesti ripeästi. Eikä muistaakseni oikein muutenkaan digannut kiposta ja oli kuulema pirun vaikea myydä poiskaan kun ei ostajia ollut. Ja tosiaan odotukset oli saman tyyppiset kuin sinulla autosta ymmärtääkseni+tykäsi tuosta häröpallo muodosta ja harvinaisuudesta suomessa.
 
Omassa 99 maximassa 3.0 versio tuosta VQ V6 koneesta. Nätillä jalalla toi 3l vie matka-ajossa lähemmäs 7 litraa. Kaasua runttaamalla kymppi menee toki helposti rikki. En sitte tiiä oliko tommone murano joku 24/7 neliveto ja kuin paljon painaa.
 
Omassa 99 maximassa 3.0 versio tuosta VQ V6 koneesta. Nätillä jalalla toi 3l vie matka-ajossa lähemmäs 7 litraa. Kaasua runttaamalla kymppi menee toki helposti rikki. En sitte tiiä oliko tommone murano joku 24/7 neliveto ja kuin paljon painaa.
Oliko tuossa muuten 95 vai 98 polttoaineena? Joissain tapauksissa kun noissa erikoisemmissa oli 98 pakko.
 
Omassa 99 maximassa 3.0 versio tuosta VQ V6 koneesta. Nätillä jalalla toi 3l vie matka-ajossa lähemmäs 7 litraa. Kaasua runttaamalla kymppi menee toki helposti rikki. En sitte tiiä oliko tommone murano joku 24/7 neliveto ja kuin paljon painaa.

Neliveto on mallia kytkeytyvä, ja ainakin 1. sukupolvesta taisi olla vajaavetoinenkin versio olemassa. Vanhimmassa mallissa omamassa on lähes 2 tonnia mikä näkyy kyllä kulutuksessa. Valmistajan lupaama kulutus kaupungissa 17,2, maantiellä 9,5 ja yhdistetty 12,3 l/100km, eli kyllä se hörppää :btooth:

Uudemmat mallit on sitten ainakin paperilla pikkuisen kevyempiä ja vähempiruokaisia.
 
Omassa 99 maximassa 3.0 versio tuosta VQ V6 koneesta. Nätillä jalalla toi 3l vie matka-ajossa lähemmäs 7 litraa. Kaasua runttaamalla kymppi menee toki helposti rikki. En sitte tiiä oliko tommone murano joku 24/7 neliveto ja kuin paljon painaa.

Kyllä mä väitän että tuo Murano vie kehä 3 sisäpuolella sen 15l/100km, matka-ajo 60km/h keskinopeudella ehkä just ja just se 7-8l/100km

EDIT: hidas
 
Joo painaahan tuo vitusti (~500kg) enemmän kuin maxima, on tuo kytkeytyvä neliveto ja konekin puol litraa isompi eli varmaan syö enemmän.
 
Itseäkin kiinnostaisi tuo Murano jollain tavalla, mutta aika hankalia on nuo autot tuon verotuksen suhteen. Eikä Murano ole ainoa, kun co2 on lähemmäs 300g niin on sekä ärsyttävän kallista maksella niitä päästöveroja ja lisäksi todennäköisesti hankala myös myydä autoa pois myöhemmin. Jos co2 päästöt on lähemmäs 300g, niin kyllä suorituskyvyn pitäs olla ainakin alle 7 sekuntia sataseen, että kiinnostaisi. Homma on ihan toinen jos vuosimalli on max sen 2000 niin sitten menee kokonaispainon mukaan verot. Esim mulla oli Lexus 2245kg kokonaispaino ja päästöt jotain 292g, niin sen verot oli aika samat kuin nyt on 2005 vm auto ja päästöt n. 190g.
 
Lisäksi mieleen tuli Hyundai Veloster, sekin voisi olla ihan kiva, mutta valikoima kohtuullisen huono. Pitäisi päästä koeajolle niin näkisi kannattaako harkita.

Vieläkin Astralla ajelen satunnaiset ajot :oops:
Veloster oli kyllä ihan kiva, mutta tällä hetkellä nettiautossa aika kallis tarjonta. Aikaisemmin kuitenkin oli lähempänä kymppitonnia noita. On se väärin kun Ruotsista saisi monta vuotta uudemman Veloster Turbon samaan hintaan kun täältä karvalakin...
 
Vieläkin Astralla ajelen satunnaiset ajot :oops:
Veloster oli kyllä ihan kiva, mutta tällä hetkellä nettiautossa aika kallis tarjonta. Aikaisemmin kuitenkin oli lähempänä kymppitonnia noita. On se väärin kun Ruotsista saisi monta vuotta uudemman Veloster Turbon samaan hintaan kun täältä karvalakin...

Tossa varmaan hintaa nostaa se, että noita on myyty ehkä yhteensä kymmenen suomessa uutena.
 
Kiitoksia järjen äänille. Ehkä pysyttelen Primerassa vielä viitisen vuotta.
Elä nyt hyvä mies marttyyriksi ryhdy... 5v Primerallahan on jo itsensä kiduttamista hengiltä,, pirun hitaasti. Kyllä sulle auto löydetään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 393
Viestejä
4 476 625
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom