Mikä auto minulle?

Hemmetti kun on auton pohdinta hankalaa. Kilometrejä tulee vuodessa noin 35tkm, ja automaatilla varustettu diesel-farmari olisi hakusessa. Tällä hetkellä perheessä on vain 3 jäsentä, mutta konttiin pitäisi mahtua keskikokoinen koira siten, että puolet kontista jää vielä matkarattaille ja muulle roinalle. Vetokoukku pitää melkein olla, ja adaptiivinen vakkari olisi myös hyvä, muttei pakollinen. Webastosta myös plussaa. Hintaluokka noin 25k€.

Kun rahaa laittaa kuitenkin noinkin paljon kiinni, toivoisi saavansa suhteellisen luotettavan menopelin useammaksi vuodeksi (ehkä jopa takuun alaisen), mutta kuitenkin kun tarjontaa katsoo niin jostain syystä tietyt autot vaan puhuttelee enemmän kuin toiset, ja yleensä ne jotka puhuttelee, on jo vähän enemmän rullattuja.

Kahdeksi suosikikseni on nyt noussut kaksi imagoltaan varsin "pliisua" tapausta, nimittäin uusin Passat (2015->) ja V70 (2014->). Passatissa houkuttelee auton saaman hyvät arvostelut ja se, että tuohon 25 kiloeuroon voisi jo saada 190-heppaisen 4motion mallin. Nelikko ei ole yleisellä tasolla vaatimus, mutta ilman sitä Passat ei jostain syystä olekaan enää yhtään niin houkutteleva. Melkein kaikki ruotsintuonnit on highline-varusteltuja (Eli se adaptiivinen vakkari löytyy), ja myös webasto on melkein kaikissa.

Volvon tapauksessa taas ottaisin auton ilman nelikkoa, sillä ilmeisesti 8-vaihteinen laatikko on vanhaa selvästi parempi ja taloudellisempi, ja sitä ei nelikkoon saa. Onhan se Volvo yleisolemukseltaan vanhemman oloinen kaikilta osin Passatiin verrattuna, mutta joku siinä Volvossa vaan puhuttelee. Se on vähän kuin sellainen peruskallio ;) Perinteinen automaattilaatikko lienee kestävämpi kuin DSG. Moottori saisi Volvossa olla D4. Webasto on kaikissa, ja adaptiivista vakkariakin löytyy kun vähän katselee.

Noissa molemmissa vikana on se, että tuohon rahaan ei oikein saa kuin yli 100tkm rullattuja.. Mutta liekö noissa sitten mitään mustapekkoja tulossa lähivuosina (ehkä se DSG?).

Vaikeaa on. Jos olisi fiksu niin hankkisi jonkun Octavian, Astran tai muun vastaavan, ja saisi uudemman laitoksen. Jos täysin raivorealistisesti asiaa katsoo, niin viisain ratkaisu saattaisi jopa olla joku ihan uusi hinnat alkaen 1.0 bensakone.. Siis jos miettii käytön huolettomuutta ja vaikka seuraavan 3 vuoden remontteja. Mutta kun ei vaan sytytä :/
 
Hemmetti kun on auton pohdinta hankalaa. Kilometrejä tulee vuodessa noin 35tkm, ja automaatilla varustettu diesel-farmari olisi hakusessa. Tällä hetkellä perheessä on vain 3 jäsentä, mutta konttiin pitäisi mahtua keskikokoinen koira siten, että puolet kontista jää vielä matkarattaille ja muulle roinalle. Vetokoukku pitää melkein olla, ja adaptiivinen vakkari olisi myös hyvä, muttei pakollinen. Webastosta myös plussaa. Hintaluokka noin 25k€.
Tää on helppo: BMW F11, koneen saat valita vapaasti. Ruotsista haettuna budjettiin taitaa mahtua jopa 530d xDrive.

BMW 525 D 218 HK AUT XDRIVE - NORRTÄLJE
BMW 530 D xDrive, Navi, Drag, Komfortstolar - LINKÖPING

Jos Bemarin sporttipenkkejä pidetään yleisesti ottaen oikein hyvinä, niin tossa jälkimmäisessä olevat comfort-penkit on vielä kertaluokkaa paremmat. Niissä on säädöt aivan joka suuntaan.
 
Kai ne on makuasioita, mutta itse ihmettelen että jos Volvon vanha aski ei kelpaa niin miten DSG-on edes vaihtoehto?

Tuota vanhaa olen nelikko V70:ssä ajanut ja ei siinä minusta mitään vikaa ole dieselin D4 perässä. Toki uusi varmaan vielä parempi. DSG taas ei kyllä itseäni ole ikinä oikein miellyttänyt. Tasaisessa maantieajossa toki aivan sama, mutta jos yhtään on taajamaa niin kyllä se perinteinen IMO paljon parempi on puhuttiin sitten vanhemmasta tai uudemmasta versiosta.

Uusinta Passattia ei ole tullut tyypattua, ainostaan vanhempaa Passattia ja uutta Golfia, mutta jos ihmeitä ei ole tapahtunut niin on V70 ihan eri luokkaa matkustusmukavuudessa (penkit, äänieristys, ajotuntuma, kajuutan laatuvaikutelma). Ja on sitä niin paljon 500k rullattuna, että tuskin mitään katastrofaalista on odotettavissa. Toki Volvo on lähtökohtaisesti kalliimpi huoltaa kuin VW, siis jos puhutaan samojen huoltojen hinnoista, ei todennäköisyyksistä. Arvon menetys voi taas olla toisinpäin. Uusimpien DSG:den luotettavuudesta en osaa sanoa suuntaan tai toiseen.
 
Nelikko ei ole yleisellä tasolla vaatimus, mutta ilman sitä Passat ei jostain syystä olekaan enää yhtään niin houkutteleva. Melkein kaikki ruotsintuonnit on highline-varusteltuja (Eli se adaptiivinen vakkari löytyy), ja myös webasto on melkein kaikissa.

Volvon tapauksessa taas ottaisin auton ilman nelikkoa, sillä ilmeisesti 8-vaihteinen laatikko on vanhaa selvästi parempi ja taloudellisempi, ja sitä ei nelikkoon saa. Onhan se Volvo yleisolemukseltaan vanhemman oloinen kaikilta osin Passatiin verrattuna, mutta joku siinä Volvossa vaan puhuttelee. Se on vähän kuin sellainen peruskallio ;) Perinteinen automaattilaatikko lienee kestävämpi kuin DSG.
Uskoisin että paremman auton saisit tuosta Volvosta. Vaikka Volvo onkin jo vanha malli, niin silti se tuntuu vähän arvokkaammalta autolta kuin perus Volkkari. Passatin miinuksena ainakin dsg, jos hyvää luotettavuutta halutaan. Volvon 8-vaihteisen luulisin olevan kestävä. Vanhempaa vaihteistoa voisi saada halvemmalla?
 
Yksi naispuoleinen kaveri miettii tälläistä tehokkaampaa Audi A3 Audi A3 2.0 TFSi 200 HV QUATTRO S-LINE TIPTRONIC 3-OVINEN NAHKASISUSTUS MISANO PUNAINEN BOSE SOUND XENON NAVIGOINTI ALUT Viistoperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mielestäni aika kalliita laitoksia kun vertaa vastaavan ikäistä ja koneista isompaa Audi A4 jota saa jopa halvemmalla.... mutta kun punainen on niin kiva väri! :D
Tuo kone on juuri niitä öljysyöppöjä niin kandee tsekkaa että korjaus tehty. Tuohon hintaan taitaa saada jo uudemmalla korilla (2013+) olevia quattroja.
 
Tuo kone on juuri niitä öljysyöppöjä niin kandee tsekkaa että korjaus tehty. Tuohon hintaan taitaa saada jo uudemmalla korilla (2013+) olevia quattroja.

Mainitsin öljyasiasta, tiedä sitten tarttuiko mitään korvien väliin. Mitä nyt nopeasti katsoin niin nuo uudemmat kaikki 1.4 koneella. Yritin ehdottaa A4/A5 mutta ilmeisesti tuo kolmonen on hänen silmään parempi.

Tossa olisi muutaman tonnin halvempi mutta yksityisellä niin ei ota vaihdokkia eikä saa "takuuta" Audi A3 Sportback Ambition 2,0 TFSI 147 kW quattro S tronic S line Business Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kommenteista. Minua vähän yllätti, että Volvo tuntui olevan täällä suositumpi, mutta ehkäpä se sitten on perushyvä menopeli.


Tää on helppo: BMW F11, koneen saat valita vapaasti. Ruotsista haettuna budjettiin taitaa mahtua jopa 530d xDrive.

BMW on ihan potentiaalinen, mutta ongelma siinä on se, ettei parempi puolisko oikein lämpene tuolle. En myöskään lähde itse hakemaan, joten kotimaassa kohtuukilometreillä valikoima on pääasiassa sitä 520 mallia. Keskustelupalstoilla tuon hajoavasta jakopäästä varoitellaan ihan samaan malliin kuin volkkareista. Toki noita autoja on liikenteessä ihan hitosti, eli liekö sitten todellinen uhkakuva vai ei... Bemareissa vikana on myös se, että aika harvoista löytyy webastoa tai sitä adaptiivista vakkaria, ellei tosiaan itse hae sopivaa ulkomailta.


Kai ne on makuasioita, mutta itse ihmettelen että jos Volvon vanha aski ei kelpaa niin miten DSG-on edes vaihtoehto?

Kyllä se kuusivaihteinenkin ominaisuuksien puolesta kelpaa, mutta tässä on myös vähän sellainen fiiliskysmys. Kun ostaa jo muutenkin vähän vanhemman mallin, niin jotenkin sitä haluaisi saada kuitenkin sitten sitä moderneinta/parasta mitä tuossa on ollut tarjolla...
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs ootte mieltä toyota avensiksesta? Olis semmonen ehkä kiikarissa. Joskus ajelen mökkiteitä. Onkohan heti pohja maassa?
 
Mitäs ootte mieltä toyota avensiksesta? Olis semmonen ehkä kiikarissa. Joskus ajelen mökkiteitä. Onkohan heti pohja maassa?
Uudemmista en osaa sanoa mutta itselläni on -07 farkku millä käyn metsikössä aika usein vaellus-ja metsästysharrastuksien kautta. Kerran onnistuin kolauttamaan pohjan viime talvena kun mettätieltä piti nousta paikallistielle ja oli kunnon jääpaakku jäänyt siihen penkalle. Muutoin nou problem toimintaa ja tulee välillä ajettua aika paskojakin "teitä".
 
Tässä kun nyt kattellu autoja ristiin rastiin niin renaultilla on clio farmari 15k tehtaalta. Ok varustus kun jos juhlamalli. Dusterilla logan olis kans 15k korotettu farmari samoilla spekseillä.

Sinänsä dupsteri kiinnostaisi kun ajan 90% hiekkateitä ja korkeutta olis kiva olla.

Mitähän muuta vielä löytäs tähän rahaan? Bensa, manuaali, farmari, cruise, 2010 tai uudempi, kilsoja max 120k
 
Tässä kun nyt kattellu autoja ristiin rastiin niin renaultilla on clio farmari 15k tehtaalta. Ok varustus kun jos juhlamalli. Dusterilla logan olis kans 15k korotettu farmari samoilla spekseillä.

Sinänsä dupsteri kiinnostaisi kun ajan 90% hiekkateitä ja korkeutta olis kiva olla.

Mitähän muuta vielä löytäs tähän rahaan? Bensa, manuaali, farmari, cruise, 2010 tai uudempi, kilsoja max 120k
Skoda Fabia saa farkkuna ja vanhempaa mallia Seat Ibizaa saa myös farkkuna. Itse varmaan etsisin jotain Fabia farkkua. Clioa en ole ajanut. Tosiaan Hyundai ja Kia on ihan hyviä pelejä ajella. Samoin se uudempi Ibiza ja uusi Ford Fiesta, joka sitten meni tilaukseen. Paljon vaihtoehtoja, mutta ehkä Clion halvalle hinnalle on syynsä? Muut voi olla parempia.

Liikkeessä vierekkäin myydään uusia Volvoja ja Relluja. Myyjän mukaan Volvo on aivan eri luokkaa. Eli ehkä se renault ei sitten kauheen hyvä ole :) Volvo V40cc oli ihan hyvä, mutta joskushan tuokin malli uudistuu.
 
Tässä kun nyt kattellu autoja ristiin rastiin niin renaultilla on clio farmari 15k tehtaalta. Ok varustus kun jos juhlamalli. Dusterilla logan olis kans 15k korotettu farmari samoilla spekseillä.

Sinänsä dupsteri kiinnostaisi kun ajan 90% hiekkateitä ja korkeutta olis kiva olla.

Mitähän muuta vielä löytäs tähän rahaan? Bensa, manuaali, farmari, cruise, 2010 tai uudempi, kilsoja max 120k

Mä kävin koehinkkaamassa persettä tuollaiseen Clioon. Ei kyllä sitä kehua millään tasolla voi. Se on äärettömän muovinen ja takalasitkin on veivillä. Vertailukohta on oli puhkipiereskelty Punto Evo Sport vm 2010 jolla ajokilemetrejä 4x maapallon ympäri. Uskomattoman rämisevä ja muovinen kokonaisuus. Esim. Hyundai i20 tai Kian vastaava tarjoavat paljon enemmän, puhumattakaan Skoda Fabiasta joka tuntu Clion jälkeen about Audi A8:lta.

En muista milloin olisi viimeksi ollut niin huono ja jotenkin halpa auto koeajettavana. Jopa Daciatkin tuntuu paremmalta kuin tuo Clio. Oma mielipide toki.
 
Ainakin vanhempi mk 3 clio on aivan paska ajettava. Ohjaus on vetelä ja tunnoton. Uudemmista ei kokemusta.
 
Ainakin vanhempi mk 3 clio on aivan paska ajettava. Ohjaus on vetelä ja tunnoton. Uudemmista ei kokemusta.

No eipä ole parannusta siinä tapauksesa tapahtunut tässä vehkeessä. Kuten sanoin, kaikki huokuu halpuutta enemmän kuin Dacian perusmallit vaikka samaa konsernia ovatkin. Itellä olisi hakusessa pikkuauto, kun ei ole mitään kuskattavaa ja pikkuteitä pisin ajelee kaikki ajot. Clio - never again.
 
Kokoluokkaa noin V70, hintaa noi 15k€, dieselin kulutus luotettavasti 5 l / 100 km moottori/maantie ajossa. Oliskohan mahdoton yhdistelmä?
 
Kokoluokkaa noin V70, hintaa noi 15k€, dieselin kulutus luotettavasti 5 l / 100 km moottori/maantie ajossa. Oliskohan mahdoton yhdistelmä?
Viiden kieppeille voisi päästä manuaalilla/kaksoiskytkimellä seuraavilla: Mondeo, Insignia, Passat. Itse V70 vienee pikkudieselillä jo selvästi lähemmäs kuutta kuin viittä litraa, jos siis motariakin ajetaan, ja nopeus on vähintään normaalia tasoa.
 
Pösön 1.6 HDI (bluehdi 120, 508 farkku, automaaatti) lipittänee noin 5 l/100 km 80-100 km/h alueella. Reiluin kesärajoituksin ajellen menee se noin 6 l/100km. En usko, että merkittävästi tuon alle enää pääsee.
 
Pösön 1.6 HDI (bluehdi 120, 508 farkku, automaaatti) lipittänee noin 5 l/100 km 80-100 km/h alueella. Reiluin kesärajoituksin ajellen menee se noin 6 l/100km. En usko, että merkittävästi tuon alle enää pääsee.
Mulla tuttu puhui että vastaava (manuaalina) veisi matkassa 4,3. Voisiko tuo automaatti tehdä noin paljon? Kaupunkiajossa ~6l/100km
 
Mulla tuttu puhui että vastaava (manuaalina) veisi matkassa 4,3. Voisiko tuo automaatti tehdä noin paljon? Kaupunkiajossa ~6l/100km
Ei noissa ole vaihteistoista johtuvia eroja valmistajan spekseissä kuin desi-pari. Automaatti parempi kaupungissa, manuaali maantiellä. Molemmat tuttusi ilmoittamat lukemat ihan puppua, ei mene millään noin pienellä vaikka tuijottais vain ajotietokonetta ja ilman ilmastointia.

e: Mun lukemat siis tankkausten perusteella, ajotietokone 0,3-0,5 alakanttiin.
 
Ei noissa ole vaihteistoista johtuvia eroja valmistajan spekseissä kuin desi-pari. Automaatti parempi kaupungissa, manuaali maantiellä. Molemmat tuttusi ilmoittamat lukemat ihan puppua, ei mene millään noin pienellä vaikka tuijottais vain ajotietokonetta ja ilman ilmastointia.

e: Mun lukemat siis tankkausten perusteella, ajotietokone 0,3-0,5 alakanttiin.

Veikkaan, että oli ajotietokoneen lukemia. Voihan olla, että hänellä on myös joku eri tehoinen versio. Pitääpäs kysästä. Mulla itsellä oli 207, 90hp ilman hiukkassuodatinta ja sillä pääsi 4,7l/100km 100% maantieajolla.(kesärajoitukset) Toki eri kokoluokan auto ja oli niitä ensimmäisiä 1.6HDi malleja.
 
Sen Penteles Autodata filun perusteella 5l tai alle 120km/h tasaiseessa vauhdissa on päässyt Audi A2 1,2 TDI 2002 ja Skoda Octavia HB 1,6 TDI GreenLine 2012 (lista loppuu).

Eli sellaita V70 kokoluokan kärryä, jolla luotettavasti pääsis motarivauhdeissakin aina max. 5l ei ole olemassakaan.

Piheimpiä veikkaisin olevan olevan 1.6TDI Superb tai Passat manuaalit.

Ei se V70 1.6D manuaalikaan nyt kovin janoinen ole 4,3/5,4/6,7 vie 80/100/120 vauhdeissa Teknarin mukaan.
 
Tarkoitin siis lähinnä tuota 1.6:sta, mutta siitä on eri tehoisia malleja. 90, 92, 110, 112, 115 120 heppaisina. (näin ulkomuistista) Voi tosin olla, että sanoi noita lukemia alakanttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tuttu puhui että vastaava (manuaalina) veisi matkassa 4,3. Voisiko tuo automaatti tehdä noin paljon? Kaupunkiajossa ~6l/100km

508 sedan 2.0 HDi 163 vie manuaalina mulla mitattuna 4,7-4,9 oikeastaan ympäri vuoden kun ajelen Kantatie 51-Kehä II-Turun motari-Haaga reittiä edes takasin, reippaasti. Talvisin nopeudet laskevat mutta vebasto vie toki oman osansa...
 
Viimeksi muokattu:
Voiko noi Euro6 härpäkkeet vaikuttaa kulutukseen noin paljon, koska tuolla bluehdi 120 myllyllä saa kyllä tehdä ihmeitä, että alle 5:n pääsis. Euro6 koneista ei ole kuin 120 heppainen 1.6, 2.0 löytyy 150 ja 180.
 
Voi myös vaikuttaa, mikäli hiukkassuodatin on vaihdon tarpeessa ja/tai EGR on tukossa. Saattaa oikeasti olla jopa 1l/100km ero kulutukseen.
 
Mun ajoprofiililla aika epätodennäköisiä ongelmia varsinkin tässä vaiheessa auton elinkaarta (motaria alle 100 tkm). Oletettavasti jotain pitäisi myös auton diagnostiikan valitella.
 
Mä en ole tunnistanut omassa pösössäni, että milloin se polttaa. Tietty jos siinä on joku raja ja keskinopeus mulla on tankkausten välillä siinä 100+ km/h, niin.... :D 113 km/h taitaa olla keskinopeusenkka tankkausvälillä. Aika hyvin, kun tankilla ajaa yli tonnin :vihellys:
 
Kyllä hiukkasloukku lisää kulutusta vähän koska löpöllähän se poltetaan puhtaaksi.

@Kvarkki ite huomasin että ton Volvon uuden padan DPF ei polta motarilla ainakaan jos 130 km/h painaa menemään. Oisko liikaa kuormaa tai lämpöä? Toistuvasti alkaa poltot kun tulee motarilta pois ja jos se on menomatkalla, niin se jää kesken kun toimisto on melkeen motarin vieressä. Saa nähä tuleeko vielä ongelmia.

Noilla isoilla kuormilla se loukku voi palaa puhtaaksi ihan itsestään ilman polttosykliä. Ainakin pösön dokumentaatio tuntee loukulle kaksi vaihtoehtoa, "Natural regeneration" ja "Artificial regeneration".

Filter regeneration depends on the temperature of the exhaust gases which must be above the soot combustion limit.
There are 2 techniques to achieve this :
  • Natural regeneration
  • Artificial regeneration (regeneration assistance)
Natural regeneration.
When the exhaust temperature reaches the regeneration limit itself (high engine load) The particles burn naturally in the particle filter. No external actions are performed to activate regeneration.
Artificial regeneration (regeneration assistance).
Regeneration assistance is a set of provisions controlled by the injection ECU with the aim of increasing the temperature of the exhaust gases to the regeneration limit.
 
Mä en ole tunnistanut omassa pösössäni, että milloin se polttaa. Tietty jos siinä on joku raja ja keskinopeus mulla on tankkausten välillä siinä 100+ km/h, niin.... :D 113 km/h taitaa olla keskinopeusenkka tankkausvälillä. Aika hyvin, kun tankilla ajaa yli tonnin :vihellys:
Pösö 407 1.6 lisää kuormitusta ja kytkee takalasin ja peilien lämmityksen päälle. Ilmeisesti lisää myös syöttöä, että moottorille saadaan enemmän lämpöä (moottorin ääni vähän muuttuu). Huomaa siis ainakin sulaneesta takalasista polton. Myös jos poltto jää kesken, niin jäähdyttimen puhaltimet jää hetkeksi päälle viilentämään "todella kuumaa" moottoria.

Tullut ajettua 80-100, eli täytyy polttaa, kun kuormaa ei ole moottorilla muuten tarpeeksi.
 
Voi, mutta omani ei ainakaan selvästi tee niin.
Kuinka pitkä motaripätkä tuo on? Onhan sekin mahdollista, että motari lämmittää koneen sopivasti, että poltto voi alkaa, ja siksi se on sitten usein käynnissä motarilta poistuttaessa, jos on sopivan mittainen pätkä.
 
Tuli mieleen, että tasan kerran olen motarilla ihmetellyt, kun kierroslukumittari hyppii ylös-alas pienellä syklillä. Voisko tuo olla se poltto? Normaalisti kierrokset on tasan vakio 2000-2500 rpm välillä riippuen nopeudesta. Jos on, niin sitten 180 km pätkä suuntaansa 1-tietä hoitanee luonnonpoltolla homman. Jos ikinä käy käry, niin täytyykin sanoa sedälle, että vähän vaan ympäristöstä huolehdin ja hiukkasloukkua putsasin :vihellys:
 
Pitäs ostaa halpa käyttis suht vähäiseen ajoon. Kulutuksella nyt ei ihan mahdottomasti ole väliä kunhan ei tarttis olla kokoajan laittamassa jotain eli aika simppeliä vehjettä ois hakusessa alle 2k€.

Onkohan noissa 2000-luvun alkupuolen sitikoissa ja pösöissä mitään ihmeellisempää hajoovaa (paitsi huhujen mukaan kaikki sähköt) jos nyt puhutaan jostain bensa vapari vehkeistä manuaalivaihteilla?

Tuossa hintaluokassa saksalaiset ja japsit tuntuu olevat aina helvetin vanhoja tai jotain 300-400k+ ajettuja tai jonkun jonnen rälläämiä tai sitten jollain maailman pienimmällä koneella jos sattuukin hyvä yksilö kohdalle.

Muita ehdotuksia? Toki tiedän että tuossa kohtaa kaikki autot on yksilöitä ja se on tuuristakin kiinni mutta jos nyt edes yrittäis välttää pahimmat pommit kun ei ton hintasta autoa vittis tonnilla huoltaa heti. Itekin kyllä onnistuu jotku öljyn ja jarrupalojen vaihdot ym. perusrempat.
 
Pitäs ostaa halpa käyttis suht vähäiseen ajoon. Kulutuksella nyt ei ihan mahdottomasti ole väliä kunhan ei tarttis olla kokoajan laittamassa jotain eli aika simppeliä vehjettä ois hakusessa alle 2k€.

Onkohan noissa 2000-luvun alkupuolen sitikoissa ja pösöissä mitään ihmeellisempää hajoovaa (paitsi huhujen mukaan kaikki sähköt) jos nyt puhutaan jostain bensa vapari vehkeistä manuaalivaihteilla?

Tuossa hintaluokassa saksalaiset ja japsit tuntuu olevat aina helvetin vanhoja tai jotain 300-400k+ ajettuja tai jonkun jonnen rälläämiä tai sitten jollain maailman pienimmällä koneella jos sattuukin hyvä yksilö kohdalle.

Muita ehdotuksia? Toki tiedän että tuossa kohtaa kaikki autot on yksilöitä ja se on tuuristakin kiinni mutta jos nyt edes yrittäis välttää pahimmat pommit kun ei ton hintasta autoa vittis tonnilla huoltaa heti. Itekin kyllä onnistuu jotku öljyn ja jarrupalojen vaihdot ym. perusrempat.

Toyota Yaris. Aika vanhaksi menee, mutta ihan pommin varma kökötys. Ajonautinnosta ei tietoakaan, mutta vie paikasta A- paikkaan B.
 
Pitäs ostaa halpa käyttis suht vähäiseen ajoon. Kulutuksella nyt ei ihan mahdottomasti ole väliä kunhan ei tarttis olla kokoajan laittamassa jotain eli aika simppeliä vehjettä ois hakusessa alle 2k€.

Onkohan noissa 2000-luvun alkupuolen sitikoissa ja pösöissä mitään ihmeellisempää hajoovaa (paitsi huhujen mukaan kaikki sähköt) jos nyt puhutaan jostain bensa vapari vehkeistä manuaalivaihteilla?

Tuossa hintaluokassa saksalaiset ja japsit tuntuu olevat aina helvetin vanhoja tai jotain 300-400k+ ajettuja tai jonkun jonnen rälläämiä tai sitten jollain maailman pienimmällä koneella jos sattuukin hyvä yksilö kohdalle.

Muita ehdotuksia? Toki tiedän että tuossa kohtaa kaikki autot on yksilöitä ja se on tuuristakin kiinni mutta jos nyt edes yrittäis välttää pahimmat pommit kun ei ton hintasta autoa vittis tonnilla huoltaa heti. Itekin kyllä onnistuu jotku öljyn ja jarrupalojen vaihdot ym. perusrempat.

G Astra, ihan syystä noita näkee aika paljon liikenteessä edelleen.

Edit: Suosittelen sporttipenkeillä, vakiot ovat aikamoiset laverit. En tiedä karsiiko valikoimaa liikaa...
 
G Astra, ihan syystä noita näkee aika paljon liikenteessä edelleen.

Edit: Suosittelen sporttipenkeillä, vakiot ovat aikamoiset laverit. En tiedä karsiiko valikoimaa liikaa...

Onko koneista jotain erityisiä vältettäviä? 1.6 nyt aika nuhanen mutta halvallahan noita lähtis. 1.8 16v vois olla ihan siedettävä.
 
Onko koneista jotain erityisiä vältettäviä? 1.6 nyt aika nuhanen mutta halvallahan noita lähtis. 1.8 16v vois olla ihan siedettävä.

Kyllä ~100hp 1.6 16V Astraa liikuttaa, ei sillä että tykki olisi. 8v mallit ovat kuulemma luotettavampia, mutta niin kai yksinkertaisemman ja tehottomamman koneen kai pitäisikin ;)
 
Kyllä ~100hp 1.6 16V Astraa liikuttaa, ei sillä että tykki olisi. 8v mallit ovat kuulemma luotettavampia, mutta niin kai yksinkertaisemman ja tehottomamman koneen kai pitäisikin ;)

No joo nyt katoin niin oli tosta olemassa 1.2 ja 1.4 mallejakin eli 1.6 voi olla ihan tyytyväinen :D Lisäksi 1.6 näyttää olevan yleisin kone. Pitää ehdottomasti laittaa harkintaan tuollainen.
 
Onko koneista jotain erityisiä vältettäviä? 1.6 nyt aika nuhanen mutta halvallahan noita lähtis. 1.8 16v vois olla ihan siedettävä.

Mulla oli muutaman vuoden 1.6 16v GAstra, oli sen verran kevyt auto, että hyvin sillä kerkes liikenteen mukaan kun yksin ajeli. Ei tullut olo, että jäi jalkoihin kuten vaimon silloisella 1.3 corollalla. GAstrasta on myös 1.6 "eco" malli olemassa, mikä on aika mopo 75hp tehoillaan. Sisätilat sangen hyvät, tuolla tehtiin reissua menestyksellisesti neljän ja viiden hengen miehityksellä ja takalootaan meni kohtuullisesti roinaa. Tosin täydellä kuormalla motista alkoi puhti hiipumaan kuten arvata saattaa.

Ainakin osassa moottoreita hihnanvaihtoväli on 60 tkm joten kannattaa tsekata milloin se on vaihdettu. Yleisemmistä vioista on juttua vaikka autotallin sivuilla.

Edit: mun yksilössä ei mennyt kuin kuluvaa osaa vaihtoon sen parin vuoden aikana, ilmansuodattimia, takajarrupalat jne...

Astra G:ssä esiintyneitä vikoja on mm. venttiilinvarren tiivisteistä johtuva öljynkulutus, alustamassan halkeilu takapyörän koteloissa, taka(levy)jarrujen ruostuminen, kostuvat ajovaloumpiot, nopeasti tehonsa menettävät takaiskunvaimentimet, ruostuva takaäänenvaimennin (erit. 2.0) ja vioittuva nokka-akselin asentotunnistin (2.0) ja moottorin lämpötilatunnistin. Myös moottorinohjausyksiköitä on jouduttu vaihtamaan. Kokonaisuutena laatu oli kuitenkin paljon edeltäviä malleja parempi ja Astra G sijoittuu jopa hieman keskiarvon paremmalle puolelle katsastustilastoissa.
 
No joo nyt katoin niin oli tosta olemassa 1.2 ja 1.4 mallejakin eli 1.6 voi olla ihan tyytyväinen :D Lisäksi 1.6 näyttää olevan yleisin kone. Pitää ehdottomasti laittaa harkintaan tuollainen.
Se moottorin koko on kaikista ongelmista pienin... :D
 
Mulla oli muutaman vuoden 1.6 16v GAstra, oli sen verran kevyt auto, että hyvin sillä kerkes liikenteen mukaan kun yksin ajeli. Ei tullut olo, että jäi jalkoihin kuten vaimon silloisella 1.3 corollalla. GAstrasta on myös 1.6 "eco" malli olemassa, mikä on aika mopo 75hp tehoillaan. Sisätilat sangen hyvät, tuolla tehtiin reissua menestyksellisesti neljän ja viiden hengen miehityksellä ja takalootaan meni kohtuullisesti roinaa. Tosin täydellä kuormalla motista alkoi puhti hiipumaan kuten arvata saattaa.

Ainakin osassa moottoreita hihnanvaihtoväli on 60 tkm joten kannattaa tsekata milloin se on vaihdettu. Yleisemmistä vioista on juttua vaikka autotallin sivuilla.

Edit: mun yksilössä ei mennyt kuin kuluvaa osaa vaihtoon sen parin vuoden aikana, ilmansuodattimia, takajarrupalat jne...

Tuhnuhan tuo on mutta 1.6 8v kone ei hajoa jos hihna katkeaa. Uusi kuminauha paikalleen ja matka jatkuu. Tuo sama kone saattaa syödä nokkia, eli jos naputus kuuluu niin katse nokka-akseliin. Toki tuo kestää naputtavalla nokallakin ajaa vaikka kuinka pitkään.
 
Noi G-astrat rupee olemaan aika vanhoja, jos uusimmat on 2004 vuodelta..

Niinhän ne on, mutta tekniikka on yksinkertaista ja osat halpoja.
Ja kaikenlisäksi tuollainen astra on vieläpä ihan hyvä ajaa, parempi kuin 4 koppainen golffi.

Täällä on kakkosautona tollainen 1.8i 16v sporttipenkeillä ja ilmastoinnilla.
Hihnan vaihtoväli on vain 60tkm. Bensaa tuo syö mun ajoilla noin 7 litraa sadalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 410
Viestejä
4 477 368
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom