Mikä auto minulle?

Jos ajomukavuus on arvoissa korkealla, niin lähtisin saksalaisten suuntaan, tekniikaltaan aika yksinkertaisia nuo E46/36. Toki kutoskoneet on luotettavempia, mutta, jos perusongelmat on korjattu niin tälläistä katselisin 2k hintaluokassa: BMW 320 Farmari 2000 - Vaihtoauto

Olisi tilaakin mukavasti farkussa ja ei tuo kauheasti bensiiniäkään käytä...

Ei ole ajettukkaan ihan mahdottomasti...
 
Omasta kokemuksesta suosittelisin Peugeot 307 2.0 bensakoneella. Auto on tilava, hyvä ajaa, eikä ruostu kriittisistä paikoista. Parin tonnin luokassa valinnanvaraa on nykyään paljon. 1.6 malleihin ei kannata lähteä, ponneton moottori kuluttaa saman tai enemmän mitä 2.0. Käsittääkseni malliston huipulla olleessa 2.0 on myös käytetty laadukkaampia osia paikka paikoin.

Huomattavasti mainettaan parempi auto, varaosat ja vakuutukset edullisia.
 
Omasta kokemuksesta suosittelisin Peugeot 307 2.0 bensakoneella.
Kaverilla on edelleen ajossa isänsä uutena ostama 306 1.6, liekö vuosimallia 2000. Ei sitä tunnu saavan ajamalla rikki millään. Kaikki samanikäiset Focukset, Mersut, Audit ja suurin osa japanilaisista on jo ruostunut paalauskuntoon, mutta Pösössä ei ole täplääkään ruostetta. Ei siinä tosin ole varusteitakaan, ei ilmastointia eikä vakkaria. Lisäksi viitosvaihde on turhan lyhyt moottoritielle.
 
Noi G-astrat rupee olemaan aika vanhoja, jos uusimmat on 2004 vuodelta..

No alle 2000€ hinnalla ei ihan hirveästi järkeviä uudempiakaan saa.


Hihnan vaihtoväli on vain 60tkm. Bensaa tuo syö mun ajoilla noin 7 litraa sadalle.

Vaihto on sentään kohtuullisen hintainen, ainakin aikoinaan oli 300€ marmorilta, pikkupajassa vielä halvempi.
 
Pitäs ostaa halpa käyttis suht vähäiseen ajoon. Kulutuksella nyt ei ihan mahdottomasti ole väliä kunhan ei tarttis olla kokoajan laittamassa jotain eli aika simppeliä vehjettä ois hakusessa alle 2k€.

Onkohan noissa 2000-luvun alkupuolen sitikoissa ja pösöissä mitään ihmeellisempää hajoovaa (paitsi huhujen mukaan kaikki sähköt) jos nyt puhutaan jostain bensa vapari vehkeistä manuaalivaihteilla?

Tuossa hintaluokassa saksalaiset ja japsit tuntuu olevat aina helvetin vanhoja tai jotain 300-400k+ ajettuja tai jonkun jonnen rälläämiä tai sitten jollain maailman pienimmällä koneella jos sattuukin hyvä yksilö kohdalle.

Muita ehdotuksia? Toki tiedän että tuossa kohtaa kaikki autot on yksilöitä ja se on tuuristakin kiinni mutta jos nyt edes yrittäis välttää pahimmat pommit kun ei ton hintasta autoa vittis tonnilla huoltaa heti. Itekin kyllä onnistuu jotku öljyn ja jarrupalojen vaihdot ym. perusrempat.

Katsoisin noilla ehdoilla uusimman ja vähiten ajetun, budjettiin mahtuvan hyundai getzin. On luotettava pikku kulkine.
 
No joo nyt katoin niin oli tosta olemassa 1.2 ja 1.4 mallejakin eli 1.6 voi olla ihan tyytyväinen :D Lisäksi 1.6 näyttää olevan yleisin kone. Pitää ehdottomasti laittaa harkintaan tuollainen.
Suosittelen. Emännällä 260tkm ajettu. Viimeeksi kulutus 5,9l/100. Kun käyt katsomassa niin varmistu ettei syö öljyä liikaa.
 
Pitäs ostaa halpa käyttis suht vähäiseen ajoon. Kulutuksella nyt ei ihan mahdottomasti ole väliä kunhan ei tarttis olla kokoajan laittamassa jotain eli aika simppeliä vehjettä ois hakusessa alle 2k€.

Onkohan noissa 2000-luvun alkupuolen sitikoissa ja pösöissä mitään ihmeellisempää hajoovaa (paitsi huhujen mukaan kaikki sähköt) jos nyt puhutaan jostain bensa vapari vehkeistä manuaalivaihteilla?

Tuossa hintaluokassa saksalaiset ja japsit tuntuu olevat aina helvetin vanhoja tai jotain 300-400k+ ajettuja tai jonkun jonnen rälläämiä tai sitten jollain maailman pienimmällä koneella jos sattuukin hyvä yksilö kohdalle.

Muita ehdotuksia? Toki tiedän että tuossa kohtaa kaikki autot on yksilöitä ja se on tuuristakin kiinni mutta jos nyt edes yrittäis välttää pahimmat pommit kun ei ton hintasta autoa vittis tonnilla huoltaa heti. Itekin kyllä onnistuu jotku öljyn ja jarrupalojen vaihdot ym. perusrempat.

No itse ratkaisin alle 10tkm/vuodessa kakkosauto tilanteen Fiat puntolla... :happy:

Ostin tuon emännälle joululahjaksi 2016 marraskuussa kun se sai uuden työpaikan ja sinne ei bussit järkevästi vie illalla/viikonloppuna.... Hintaa jäi muistaakseni 1450€ ja vaatimukset ilmastoinnista sekä 4 ovesta täyttyi... (lastenistuin) Ajettuna oli alle 60tkm. Katselin aluksi corollaa ja muita japskeja mutta nehän olivat ihan jäätävän kalleita sekä veivi-ikkunoilla ilman ilmastointia tuossa alle 2K€ luokasssa....

En ole tehnyt tuolle itailianihmeelle mitään muuta kun vaihtanu tulpat ja öljyt 1xvuodessa ja toiminut se on koko ajan ilman moitteita... :vihellys:

Bensaa menee alle 6l/satasella ja vakuutukset on käytännössä ilmaiset vrt. oma Mercedes Eemeli bensa :nb:

Eihän se nyt mikään unrelma-auto ole ajettavuudeltaan, mutta oikeasti...ostohinta ja käyttökustannukset :)
 
No itse ratkaisin alle 10tkm/vuodessa kakkosauto tilanteen Fiat puntolla... :happy:

Ostin tuon emännälle joululahjaksi 2016 marraskuussa kun se sai uuden työpaikan ja sinne ei bussit järkevästi vie illalla/viikonloppuna.... Hintaa jäi muistaakseni 1450€ ja vaatimukset ilmastoinnista sekä 4 ovesta täyttyi... (lastenistuin) Ajettuna oli alle 60tkm. Katselin aluksi corollaa ja muita japskeja mutta nehän olivat ihan jäätävän kalleita sekä veivi-ikkunoilla ilman ilmastointia tuossa alle 2K€ luokasssa....

En ole tehnyt tuolle itailianihmeelle mitään muuta kun vaihtanu tulpat ja öljyt 1xvuodessa ja toiminut se on koko ajan ilman moitteita... :vihellys:

Bensaa menee alle 6l/satasella ja vakuutukset on käytännössä ilmaiset vrt. oma Mercedes Eemeli bensa :nb:

Eihän se nyt mikään unrelma-auto ole ajettavuudeltaan, mutta oikeasti...ostohinta ja käyttökustannukset :)

Ainiin, se oleellinen jäi... ostaessa n.70tkm ja nyt 88tkm. ns ilmaista ajoa...
 
No itse ratkaisin alle 10tkm/vuodessa kakkosauto tilanteen Fiat puntolla... :happy:

Ostin tuon emännälle joululahjaksi 2016 marraskuussa kun se sai uuden työpaikan ja sinne ei bussit järkevästi vie illalla/viikonloppuna.... Hintaa jäi muistaakseni 1450€ ja vaatimukset ilmastoinnista sekä 4 ovesta täyttyi... (lastenistuin) Ajettuna oli alle 60tkm. Katselin aluksi corollaa ja muita japskeja mutta nehän olivat ihan jäätävän kalleita sekä veivi-ikkunoilla ilman ilmastointia tuossa alle 2K€ luokasssa....

En ole tehnyt tuolle itailianihmeelle mitään muuta kun vaihtanu tulpat ja öljyt 1xvuodessa ja toiminut se on koko ajan ilman moitteita... :vihellys:

Bensaa menee alle 6l/satasella ja vakuutukset on käytännössä ilmaiset vrt. oma Mercedes Eemeli bensa :nb:

Eihän se nyt mikään unrelma-auto ole ajettavuudeltaan, mutta oikeasti...ostohinta ja käyttökustannukset :)
Mites muuten tuleeko mieleen tuollaisen turvallisuus kun mainitsit myös tuon lastenistuimesta? Itselläni ei lapsia ole (vielä) mutta väkisinkin tulee mieleen paljonko tuollainen pienempi auto mukulia suojaa.
 
Mites muuten tuleeko mieleen tuollaisen turvallisuus kun mainitsit myös tuon lastenistuimesta? Itselläni ei lapsia ole (vielä) mutta väkisinkin tulee mieleen paljonko tuollainen pienempi auto mukulia suojaa.

Noh, fiuden pelti on ohkaista kun virsikirja märkänä, mutta 99% ajasta jälkikasvu on eemelin kyydissä... Meille tuo kakkosauto tuli ihan vaan eukon työmatkoja ja kauppareissuja varten. (minä kuskaan kersan aamulla ja haen iltapäivällä, kun on helpommat ja joustavammat työajat)

Ja sitten kun mennään mökille yms. pitemmille matkoille, niin mahdutaan eemeliin koko porukka
 
Noh, fiuden pelti on ohkaista kun virsikirja märkänä, mutta 99% ajasta jälkikasvu on eemelin kyydissä... Meille tuo kakkosauto tuli ihan vaan eukon työmatkoja ja kauppareissuja varten. (minä kuskaan kersan aamulla ja haen iltapäivällä, kun on helpommat ja joustavammat työajat)

Ja sitten kun mennään mökille yms. pitemmille matkoille, niin mahdutaan eemeliin koko porukka
Oolrait. Tätä vähän epäilinkin. Eikä siinä, kyllähän taitaa nuo uudemmat pikkuautot olla aika erilaisia turvallisuudeltaa verrattuna vaikka 10 vuoden takaisiin.
 
Hmm... Autoverkkiksessä Hyny i30 comfort farkku alle 20k€ ja 0% kokonaiskorko.
 
Hmm... Autoverkkiksessä Hyny i30 comfort farkku alle 20k€ ja 0% kokonaiskorko.
Ei kyllä näy alle 20k hintaa farkuissa vai onko joku kamppis?

upload_2018-10-20_0-10-12.png


Joutuupa muuten maksamaan melkoisesti premiumia jos haluaa i30 N, alkaen 43k :beye:
 
Eikä siinä, kyllähän taitaa nuo uudemmat pikkuautot olla aika erilaisia turvallisuudeltaa verrattuna vaikka 10 vuoden takaisiin.

Puhumattakaan kun itse on penskana ollut kuplavolkkarin takapenkillä jossain alkeellisessa lastenistuimessa :D
 
Nykyinen auto on Renault Megan Coupe 1. 8 vm 2003.
Rouva haluaa tilalle vähän järkevämmän, 5-ovisen. Farmari käy, mutta ei toivota erityisesti. Isofix olisi bonusta, mukana yleensä lapsi. Ilmastointi pakollinen.
6000 euroa olisi maksimi. Jäisi mahdollisiin korjauksiin rahaa myös, mutta maksimisumma ei ole kiveen hakattu.
Ajaa alta 20.000 km vuodessa, lähinnä Tampereella ja ympäristössä.
Arvostaa ympäristöä, mutta ei halua jäädä jalkoihin autollaan. Hybridi olisi pop, kaasukaan ei ole pois suljettu. Lähellä kaasuasemiakin. Käy myös tavallinen bensa.

Mitä arvoisa raati suosittelee?
 
Viimeksi muokattu:
hybrideistä toyota prius
kaasusta volvo (jos tuohon hintaan löytyy joku muu kuin v70..)
etanolista saab 9-3
 
Mikä auto minulle? En vaihda autoja kovin usein, joten yritän löytää sellaisen jolla mennään jälleen 10+ vuotta. Olen keski-ikäinen sinkku mies, ei lapsia. Tilaa en paljoa tarvitse, mutta joskus olisi hyvä jos saisi isompia rojuja taakse, eli mielellään ainakin kaatuvilla takaselkänojilla hatchback tai farmari.

Varmatoiminen ja luotettava(hko) sopivilla kilometreillä. En halua viedä autoa jatkuvasti korjaamolle ja yrittää sieltä päästä bussilla töihin.

Stadin ruuhkassa automaatti pakollinen. Huom: oikea automaatti tai CVT, ei tuplakytkinpommeja!
Myös automaatti-ilmastointi. Olisi hyvä jos tehokas lämpenemään talvella kun lähtee ilman roikkaa liikkeelle.

Bensa tai bensahybridi. Dieselveroja en ala maksamaan, koska kilometrejä tulee todella vähän. Vähän ajon takia hybridistäkään en hyödy, paitsi että kun niissä tulee se automaattiloota vakiona.

Samasta syystä kulutuksella ei periaatteessa ole mitään väliä, mutta onhan se ikävä maksaa isoa ajoneuvoveroa jos kovat päästöt. Ja isopäästöiset autot ovat varmasti tulevaisuudessa entistäkin kalliimpia omistaa kun CO2 pohjaista veroa korjataan entistään.

Olisi se kiva jos auto olisi mukava ja hiljainen. Ihanteellisesti perinteiset 15" vanteet ja suuri ilmatilavuuksiset renkaat rengasmelun minimoimiseksi. Nykyään jokaisessa pikkukipossakin näkyy olevan 17" renkaita ja meteli on sen mukainen. Tässä iässä en innostu mistään kivikovasta urheilujousituksesta.

Käytettyä etsin, hinnaksi ajattelin aluksi max. kymppitonnia, mutta jos oikein hyvin pystyy perustelemaan niin miksei vielä muutamaa tonnia kalliimpi. Esimerkiksi jotenkin tykästyin farkku auris hybridiin, joita saa 16 tonniin. Mutta tuntuu kovalta rahalta pistää autoon jolla ajan vain pari tuhatta km vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
Subarulla saisi varmaan ihan hyvät kyydit, mutta kovat kilsat vähän pelottaa. Ajattelin jotain max 150tkm olisi hyvä lukema niin ei ihan heti ala joka paikka hajoamaan. Luotettavat kilometrit toki riippuu automallista.
 
Tuo on varmasti aivan totta. Tosin... saatoin vähän arvioida vuosittaiset kilsat alakanttiin. Ei sitä tiedä mitä kaikkea tässä innostuu vielä tekemään mihin autoa tarvitsee.
 
Eikö noilla kilometreillä tulisi halvemmaksi ajaa nuo ajot taksilla,ei olisi mitään huolto,korjaus,polttoainekuluja,veroja eikä muitakaan huolia.
Toki vähän paikkakunnasta riippuu kuinka tuo onnistuu.
 
Mikä auto minulle? En vaihda autoja kovin usein, joten yritän löytää sellaisen jolla mennään jälleen 10+ vuotta. Olen keski-ikäinen sinkku mies, ei lapsia. Tilaa en paljoa tarvitse, mutta joskus olisi hyvä jos saisi isompia rojuja taakse, eli mielellään ainakin kaatuvilla takaselkänojilla hatchback tai farmari.

Varmatoiminen ja luotettava(hko) sopivilla kilometreillä. En halua viedä autoa jatkuvasti korjaamolle ja yrittää sieltä päästä bussilla töihin.

Stadin ruuhkassa automaatti pakollinen. Huom: oikea automaatti tai CVT, ei tuplakytkinpommeja!
Myös automaatti-ilmastointi. Olisi hyvä jos tehokas lämpenemään talvella kun lähtee ilman roikkaa liikkeelle.

Bensa tai bensahybridi. Dieselveroja en ala maksamaan, koska kilometrejä tulee todella vähän. Vähän ajon takia hybridistäkään en hyödy, paitsi että kun niissä tulee se automaattiloota vakiona.

Samasta syystä kulutuksella ei periaatteessa ole mitään väliä, mutta onhan se ikävä maksaa isoa ajoneuvoveroa jos kovat päästöt. Ja isopäästöiset autot ovat varmasti tulevaisuudessa entistäkin kalliimpia omistaa kun CO2 pohjaista veroa korjataan entistään.

Olisi se kiva jos auto olisi mukava ja hiljainen. Ihanteellisesti perinteiset 15" vanteet ja suuri ilmatilavuuksiset renkaat rengasmelun minimoimiseksi. Nykyään jokaisessa pikkukipossakin näkyy olevan 17" renkaita ja meteli on sen mukainen. Tässä iässä en innostu mistään kivikovasta urheilujousituksesta.

Käytettyä etsin, hinnaksi ajattelin aluksi max. kymppitonnia, mutta jos oikein hyvin pystyy perustelemaan niin miksei vielä muutamaa tonnia kalliimpi. Esimerkiksi jotenkin tykästyin farkku auris hybridiin, joita saa 16 tonniin. Mutta tuntuu kovalta rahalta pistää autoon jolla ajan vain pari tuhatta km vuoteen.


Johonkin muutaman vuoden ikäiseen pikkuautoonhan tuo selkeesti noilla spekseillä:
KIA Rio 1,4 EX 5D A/T Muu 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ford Fiesta 1,0 80 S/S Titanium 5ov Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
Citroen C3 e-VTI 82 Premium Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Renault Clio TCe 120 EDC Navi Style (MY15.A) Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Hommaat tollasen automaagi avensiksen. Ei yhtä uusi kuin nuo edellä mainitus pikkuautot ja verotkin suuremmat. Toisaalta 2ke halvempi joten makselee niitä veroja tuollakin rahalla. Ei mikään hiljaisin auto esim. motarilla mutta ihan mukava peli. Ja mitä luultavimmin 10v päästä (jos sinne asti haluaa kaavailla) saa tuosta enempi euroja kuin pikkukinneristä, jossei täällä nyt kielletä kaikkia "isopäästöisiä" kokonaan. Eikä luultavasti tartte korjaamolla makuuttaa. Niin ja tolla myös pääsee tosiaan yli 100km/h ihan liikenteen mukana toisin kun jollain 80hv koirankopilla :D

Muok. kirotusvire
 
En tuosta 2.4:sta anjoviksesta itse ole kovin paljoa hyvää kuullut - 2.0 saattaa olla parempi ostos jos löytää automaattina. Kummatkin kuitenkin on täysin tehottomia laitoksia, verkkaiselle omistajalle... ;)
 
En tuosta 2.4:sta anjoviksesta itse ole kovin paljoa hyvää kuullut - 2.0 saattaa olla parempi ostos jos löytää automaattina. Kummatkin kuitenkin on täysin tehottomia laitoksia, verkkaiselle omistajalle... ;)
Nojoo tosta 2.4 ei ole itselläkään tietoa millainen on. 2.0 taasen perusvarmaa tojotaa. Haha joo ei noi mitään raketteja sentää ole.

Hmm.. Tossa kun katselin niin 2.0 automaatille ilmoitetaan 11,3s ja manuaalille 9,0s 0-100km/h. Seikkahan on tuulipukutojotamiehelle täysin irrelevantti mutta pistipähän silmään.
 
Nojoo tosta 2.4 ei ole itselläkään tietoa millainen on. 2.0 taasen perusvarmaa tojotaa. Haha joo ei noi mitään raketteja sentää ole.

Hmm.. Tossa kun katselin niin 2.0 automaatille ilmoitetaan 11,3s ja manuaalille 9,0s 0-100km/h. Seikkahan on tuulipukutojotamiehelle täysin irrelevantti mutta pistipähän silmään.
Hyvin yleinen kuvio tuonikäiselle japsille joissa automaattimalli oli lähinnä "välttämätön paha" - jollei muuten niin että saatiin jenkeissä myytyä autoa. Siellä on joku ikuisen vanha 5v laatikko joka on jostain 4v:stä tehty overdrivellä, tjsp. Se mitä välitykset ei syö tehoista, menee kytkimen luistattamiseen. :D
 

Nämä taitaa olla kaikki joitan järkyttäviä tuplakytkin tai robotti-"automaatteja". Jättäisin itse kauppaan.
Tässä se ongelma tulee. Oikea automaatti on kallis, sitä ei yleensä laiteta pikkuautoon, pl. jokin 1-sarjan BMW.
 
Tuo budjetti on sen verran rajallinen, että jos pitää olla bensa + automaatti ja järkevät kilsat, niin pikkuautoonhan se kallistuu väkisten.
 

Itse suuntaisin katseen tällaiseen: Dacia Sandero Stepway TCe 90 Easy-R Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Vähän enemmän hintaa, mutta tinkaamalla varmaan lähtisi 13k tai edullisemmin. Kuitenkin aika paljon vähemmän kilometrejä. Ja omasta mielestä oikein kivan näköinen.
 
Varmatoiminen ja luotettava(hko) sopivilla kilometreillä. En halua viedä autoa jatkuvasti korjaamolle ja yrittää sieltä päästä bussilla töihin.

Stadin ruuhkassa automaatti pakollinen. Huom: oikea automaatti tai CVT, ei tuplakytkinpommeja!
Myös automaatti-ilmastointi. Olisi hyvä jos tehokas lämpenemään talvella kun lähtee ilman roikkaa liikkeelle.

Olisi se kiva jos auto olisi mukava ja hiljainen. Ihanteellisesti perinteiset 15" vanteet ja suuri ilmatilavuuksiset renkaat rengasmelun minimoimiseksi. Nykyään jokaisessa pikkukipossakin näkyy olevan 17" renkaita ja meteli on sen mukainen. Tässä iässä en innostu mistään kivikovasta urheilujousituksesta.

Käytettyä etsin, hinnaksi ajattelin aluksi max. kymppitonnia, mutta jos oikein hyvin pystyy perustelemaan niin miksei vielä muutamaa tonnia kalliimpi. Esimerkiksi jotenkin tykästyin farkku auris hybridiin, joita saa 16 tonniin. Mutta tuntuu kovalta rahalta pistää autoon jolla ajan vain pari tuhatta km vuoteen.

J Astraa bensa-automaattina saa tuohon 10-12 tonnin budjettiin vähän ympäri Suomea. Ihan mukava auto ajella ja menee kivasti kovemmissakin nopeuksissa. Hirveästi sen ihmeellisempiä murheita ei ole kuin muissakaan automerkeissä.

12k€ ja 2010 tai uudemmat rajauksella uusimmat on 2012 vuotisia ja kilsoja noin 100-150 tkm, jos venyttää budjetin 14 k€uroon niin tulee vaikka tollanen vaihtoehdoksi: Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo A (MY13) * VÄHÄN AJETTU! * Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Nämä taitaa olla kaikki joitan järkyttäviä tuplakytkin tai robotti-"automaatteja". Jättäisin itse kauppaan.
Tässä se ongelma tulee. Oikea automaatti on kallis, sitä ei yleensä laiteta pikkuautoon, pl. jokin 1-sarjan BMW.
Rion automaatti on tietääkseni ihan oikea 4-vaihteinen momentinmuunnin. Rellun EDC taas ei ole mitenkään pöllömpi, en tiedä onko mitään erityistä syytä vältellä sitä.

1-sarjan BMW on samaa kokoa kuin A3, Golf ja V40. Ei siis samassa segmentissä edellisten kanssa.

Eikö noilla kilometreillä tulisi halvemmaksi ajaa nuo ajot taksilla,ei olisi mitään huolto,korjaus,polttoainekuluja,veroja eikä muitakaan huolia.
"Täytyypä lähteä treeneihin, soitan taksin."
"Treenit loppui, soitan taksin."
"Kas, täytyypä käydä kotimatkalla ruokakaupassa, treenikamat kantoon koska tässä menee sen verran aikaa ettei taksia voi jättää raksuttamaan."
"Kauppareissu suoritettu, soitetaas taas taksi."

On kyllä ihan hemmetin kätevää se päivittäisten asioiden hoitaminen taksilla. Puhumattakaan sitten mökkireissusta. Ai niin, mutta sitä varten vuokrataan auto. Ja sehän se vasta kätevää onkin.
 
Miten tuollainen: Honda Jazz vaihto ja rahoitus myös ilman käsirahaa Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ainakin pitäisi olla luotettava, monissa yhteyksissä mainittu että Honda Jazz luotettavin auto.
Pieni se on, en ole ikinä edes istunut tuollaisessa.

Jazziin on saanut CVT automaatti mutta myös todella raivostuttavaa robottikytkin vaihteistoa. Mistä sen nyt näkee kumpi tuossa on?
Jazz ei ole pieni kuin ulkomitoiltaan. Sisältä aivan hämmästyttävän iso, vähintään luokkaa isompi. Takatiloissa saa jollain valmistajalla mennä melkein pari luokkaa isompaan, että pääsee Jazzin tiloihin. Ruostuminen noissa lähinnä ongelmana on, sekä kori että takajarrut. Jälkimmäinen tietty on halpa korjata, mutta v-mäinen kun ei meinaa millään pysyä käyttökunnossa vaikka "käsijarru pohjassa" pistelis menemään säännöllisesti. Alustan takaosat, lokarin aluset ja oven reunat kannattaa katsoa ruosteen varalle. Ei toki puhki mene, mutta estettisyyshaittoja tulee. 2005 mallisista olen nähnyt jo tehdyn lokariremppoja.

2008 mallia ja aiemmat ovat CVT, uuden korimallin 2009-2011 ovat i-shi(f)t automaatilla. Tuosta 2011 ei voi mennä varmaksi. Koeajossa se on helppo tietty kokeilla, jos kierrokset menee tappiin ja nopeus lisääntyy tasaujelluksella ilman vaihtoja, niin lienee CVT. Vaihdekeppi näyttää olevan erilainen CVT ja i-shift malleissa. Tällä perusteella tuo linkkaamasi on CVT.

e: Jazzin eduksi kaupunkialueella mainittakoon vielä hemmetin pieni kääntösäde. Hemmetin näppärä. Maantiellä sitten ominaisuudet eivät ole samalla tasolla esim. äänieristys. Mukulakivikatu oli myös mielenkiintoinen kokemus takajousitukselle...
 
Nämä taitaa olla kaikki joitan järkyttäviä tuplakytkin tai robotti-"automaatteja". Jättäisin itse kauppaan.
Tässä se ongelma tulee. Oikea automaatti on kallis, sitä ei yleensä laiteta pikkuautoon, pl. jokin 1-sarjan BMW.
Uudessa Ford Fiestassa ja Focuksessa on myös perinteinen automaatti. 6 tai 8 vaihdetta. Fiesta siis pienempää kokoluokkaa kuin bmw 1xx.
 
Ei oikein tuo uusi Hynyn i30 säväyttänyt. Litrainen turbobensa oli lähes yhtä puhditon alakierroksilla kuin Rellun 0.9tce ja ylärekisterissäkin laiska. Lisäksi rengasmelu oli infernaalinen ja Clio tuntui lähes S-Mersulta tuon jälkeen äänimaailmaltaan. Takapenkki oli myös yllättävän ahdas. Muutenhan auto oli ihan hyvä ja aika pirun laadukkaan oloisen ja hyvin varustellun paketin saisi alle 20 kilolla.
 
Jännä, ite taas kokeilin vuosi sitten Clion ja i20:n ja jälkimmäinen tuntui renun jälkee siltä ns. ässämeseltä. :D
Hynyssä rengasmelu oli todella paha ja Cliossa taas "ihan ok". Hynyssä taas tuulensuhinat on paremmin eristetty ja Cliossa tulee äänet läpi ikkunoista. Clio ei todellakaan ole hiljainen, mutta i30:n rengasmelu oli ääneltään paljon ärsyttävämpi.
 
Hynyssä rengasmelu oli todella paha ja Cliossa taas "ihan ok". Hynyssä taas tuulensuhinat on paremmin eristetty ja Cliossa tulee äänet läpi ikkunoista. Clio ei todellakaan ole hiljainen, mutta i30:n rengasmelu oli ääneltään paljon ärsyttävämpi.
Koeajoin kanssa uuden Kia Ceed:in ja rengasmelua oli siinä mielestäni aivan liikaa. Uusi Ford Focus olisi äänekkyydeltään paljon parempi. Toisaalta Focus on varmaan vähän kalliimpi, mutta ihan hyvästä syystä.
 
Hynyssä rengasmelu oli todella paha ja Cliossa taas "ihan ok". Hynyssä taas tuulensuhinat on paremmin eristetty ja Cliossa tulee äänet läpi ikkunoista. Clio ei todellakaan ole hiljainen, mutta i30:n rengasmelu oli ääneltään paljon ärsyttävämpi.
Yhtään Hynyä puolustematta tuo voisi olla rengastuksestakin kiinni? Harmillista jos sen enempää ei olla viitsitty vaivautua eristämään.
 
I20 on ainakin kesäkumeilla ihan mukava ajettava ja ainakin porukoiden Octaviaa hiljaisempi
 
J Astraa bensa-automaattina saa tuohon 10-12 tonnin budjettiin vähän ympäri Suomea. Ihan mukava auto ajella ja menee kivasti kovemmissakin nopeuksissa. Hirveästi sen ihmeellisempiä murheita ei ole kuin muissakaan automerkeissä.

12k€ ja 2010 tai uudemmat rajauksella uusimmat on 2012 vuotisia ja kilsoja noin 100-150 tkm, jos venyttää budjetin 14 k€uroon niin tulee vaikka tollanen vaihtoehdoksi: Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo A (MY13) * VÄHÄN AJETTU! * Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tämä taitaa olla toistaiseksi se houkuttelevin vaihtoehto. Opeleista on ihan hyviä kokemuksia, mutta ne ajoittuu vuosituhannen vaihteen malleihin, niin varmasti on moni asia muuttunut. Jakopää on nykyään siis ketjulla? Onko jotain vuosimallia tai moottoria mitä on syytä välttää?
 
Tämä taitaa olla toistaiseksi se houkuttelevin vaihtoehto. Opeleista on ihan hyviä kokemuksia, mutta ne ajoittuu vuosituhannen vaihteen malleihin, niin varmasti on moni asia muuttunut. Jakopää on nykyään siis ketjulla? Onko jotain vuosimallia tai moottoria mitä on syytä välttää?

Näissä oli se jokin vaihteisto, manuaali 6-lovinen(?) mitä kannattaa välttää kuin ruttoa. Joku paremmin perillä oleva vois laittaa vielä tarkemmin.
 
Tämä taitaa olla toistaiseksi se houkuttelevin vaihtoehto. Opeleista on ihan hyviä kokemuksia, mutta ne ajoittuu vuosituhannen vaihteen malleihin, niin varmasti on moni asia muuttunut. Jakopää on nykyään siis ketjulla? Onko jotain vuosimallia tai moottoria mitä on syytä välttää?

Noissa on hinta-laatusuhde ihan kohdallaan :)
Mulla on itsellä kolmas Astra menossa, nykään 16K ja aiemmat oli 06H sekä 00G. Sisätilojen viihtyisyys ja laatu sekä yleinen tuntuma parantunut jokaisella iteraatiolla. Tuo 103kW moottori on ilmeisesti A14NET tyyppiä jossa on ketju.

Porsimisalttein kohta Opeleissa taitaa olla tuo M32 manuaalivaihteisto, mutta automaatit mitä olit etsimässä on sitä perinteistä GM:n jenkkitavaraa mitä siellä on miljoona liikenteessä. Useat vaihteistoista mitään ymmärtävät suosittelee vaihtamaan automaattiinkin öljyt välillä vaikkei huolto-ohjelmassa sitä mainitakaan, huoltojen tekijät suosittelee 3v/60tkm väliä, mutta itse ehkä lähtisin liikkeelle jostain 5v/100tkm välistä. Pysyy paremmin kunnossa niin suosittelen huolehtimaan siitä.

Jonkin verran vissiin noissa koneissa ollut ongelmia ketjun tiivisteissä, joissain koneissa on päässyt kumi pullahtamaan pihalle ja silloin pääsee vettä öljyn sekaan. Mitään yleisempää "vältä tätä" tason ongelmaa ei ole kuin noissa vaihteistoissa, joista niistäkin ylivoimaisesti suurin osa toimii ihan hyvin, mutta tietty vituttaa jos sattuu saamaan sen joka porsii. "Onneksi" ne paskat yleensä porsii aika nopeasti ja poistuvat rivistöstä jo kohtuu tuoreina.
 
Onko kellään ketjulaisista kokemusta 09/10 VW Passateista? Moisia katsellut käytettynä, erikoiseksi asian toki tekee kaasulla käyvän yksilön etsintä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 393
Viestejä
4 476 625
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom