Mikä auto minulle?

Kävin koeajamassa DS3 Racingin, jossa on oletettavasti tuohon verrattuna vähän kovempi alusta, isommat renkaat, paremmat penkit ja 204 hp kone.

En erityisemmin pitänyt autosta. Pahinta oli mieletön melu jo 80 km/h vauhdissa. Toisekseen mittaristosta löytyi tuttu keltainen moottorin näköinen kuvake, josta johtuen mahdollisesti tehoja oli ehkä rajoitettu – tuntui selvästi hitaammalta kuin 6.5s 0-100. Meluongelma riitti jo negatiiviseen ostopäätökseen, joten en alkanut selvittää, miksi vikavalo paloi. Myyjä "ei tiennyt".

Ostin sitten samalla(?) koneella olevan DS5:n (THP 200). Tässä ainoa merkittävä ongelma liittyy automaattivaihteistoon – sitä ei ole.
 
Risuja / ruusuja Opelin 1,0 ecoFlex automaatista? Sopuhintaan tarjolla vähän ajettuna (7000km)

Itse en ole ajanut, mutta ooppelifoorumin juttujen perusteella sopii rauhalliselle kuskille kun ymmärtää robottivaihteston toimintaperiaatteen. Siellä on ihan tavallinen manuaaliloota jota robotti käyttää, eli ei perinteinen automaatti tai kaksoiskytkin.

1.0t tuli korvaamaan ahtamattomia 1.6 peruskoneita, eli suorituskyky ei ole päätähuimaava. Ominaisuuksiltaan tuo kone on ilmeisesti ihan kiva ainakin pienellä kuormalla, turbon ansiosta alavääntö hakkaa pienet ahtamattomat mennen tullen.

Kone on vasta pari vuotta ollut markkinoilla, joten pitkäkestoisia kokemuksia ei ole vielä tarjolla, mutta ainakaan tähän mennessä mitään kauhutarinoita ei ole netissäkään tainnut liikkua.
 
Risuja / ruusuja Opelin 1,0 ecoFlex automaatista? Sopuhintaan tarjolla vähän ajettuna (7000km)
Kuten tässä on jo tullutkin, se ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaali. Itse en ole automaattia ajanut, mutta ex-kollega jätti Astran ostamatta sen takia.

1,0 manuaalia kävin koeajamassa, ja ihan hauska ajettava se oli. Vääntöä riitti alhaalta pirteästi, mutta jouhevasti liikkuessa joutui ajamaan nilkka turhan suorana. Tunnin koeajolla kolmisylinterisen pörinä ja ahkera vaihdekepin hämmentäminen oli hauskaa puuhaa, mutta pidemmän päälle vähän rasittavaa. Päädyin näiden syiden takia 1,4l turboon.
 
Kuten tässä on jo tullutkin, se ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaali. Itse en ole automaattia ajanut, mutta ex-kollega jätti Astran ostamatta sen takia.

1,0 manuaalia kävin koeajamassa, ja ihan hauska ajettava se oli. Vääntöä riitti alhaalta pirteästi, mutta jouhevasti liikkuessa joutui ajamaan nilkka turhan suorana. Tunnin koeajolla kolmisylinterisen pörinä ja ahkera vaihdekepin hämmentäminen oli hauskaa puuhaa, mutta pidemmän päälle vähän rasittavaa. Päädyin näiden syiden takia 1,4l turboon.

Minä kävin koeajamassa litraisen robovaihde-Astran, mutta mitään suuria elämyksiä se ei tarjonnut, eikä sen tarkoituskaan ole tarjota sellaisia. Kyllähän se toimi ja varmasti totuttelun jälkeen on mukavakin, mutta päädyin lopulta myös tuohon 1,4 litran turboon manuaalina, sillä siinä on vähän enemmän potkua.
 
Omaa ekaa autoa olisi tarkoitus katsoa ja hankkia nyt tässä syksyllä. Budjettina jotain 3000-4000 euroa ja siihen se vakio 500e remppoihin varalle kun niitä kuitenkin ilmestyy. Mitähän sitä lähtisi katsomaan, tältä vuosituhannelta mieluusti ja bensakone, ajoa tulee töihin noin 35-40km per päivä. Koolla nyt ei niin väliä kunhan ei mikään pienin kippo ole, farkku tai hatchback. H astroja näyttää olevan tuohon hintaan, mutta onkohan ne ihan pyllystä +200tkm ajettuna? Porukoitten 2007 mallin astra on pelannut ihan ongelmitta ja on ruosteeton 164tkm kohdalla, että sinäänsä siinä on ollut todella hyvä yksilö. Corsa, fiesta, golf, focus, saab? Ehdotelkaa niin osaa vähän googletella asiaa.
 
Omaa ekaa autoa olisi tarkoitus katsoa ja hankkia nyt tässä syksyllä. Budjettina jotain 3000-4000 euroa ja siihen se vakio 500e remppoihin varalle kun niitä kuitenkin ilmestyy. Mitähän sitä lähtisi katsomaan, tältä vuosituhannelta mieluusti ja bensakone, ajoa tulee töihin noin 35-40km per päivä. Koolla nyt ei niin väliä kunhan ei mikään pienin kippo ole, farkku tai hatchback. H astroja näyttää olevan tuohon hintaan, mutta onkohan ne ihan pyllystä +200tkm ajettuna? Porukoitten 2007 mallin astra on pelannut ihan ongelmitta ja on ruosteeton 164tkm kohdalla, että sinäänsä siinä on ollut todella hyvä yksilö. Corsa, fiesta, golf, focus, saab? Ehdotelkaa niin osaa vähän googletella asiaa.

Itse lähtisi kokeilemaan ensin focusta noista autoista, ihan soiva peli vaikka motarilla rengasmelua onkin vrt nykyiseen mondeooni. Perusvarma ja toimiva laite ainakin duratecin 1.6 bensakoneella (-01 ruosteongelmainen ja -08 mallit ajettu 90tkm-230tkm kilsoihin ilman suurempia remppoja ellei iskareita sellaiseksi lueta). Jakopää menee vaihtoon jos oikein muistan niin 10v tai 180tkm ja taisi olla alta 500e töineen. Vastaavasta -10 diiselistä tuntuu se ahtimen venttiili tms jumiutua 60-80tkm välei että ahdin tipahtaa pois käytöstä mutta kone pelaa muuten normaalisti.
 
Golffi 1.9TDi:llä ja mahdollisimman vähän ajettuna. Noita ei saa ajamalla rikki.
 
Budjettina jotain 3000-4000 euroa ja siihen se vakio 500e remppoihin varalle kun niitä kuitenkin ilmestyy. Mitähän sitä lähtisi katsomaan, tältä vuosituhannelta mieluusti ja bensakone, ajoa tulee töihin noin 35-40km per päivä. Koolla nyt ei niin väliä kunhan ei mikään pienin kippo ole, farkku tai hatchback. H astroja näyttää olevan tuohon hintaan, mutta onkohan ne ihan pyllystä +200tkm ajettuna? Porukoitten 2007 mallin astra on pelannut ihan ongelmitta ja on ruosteeton 164tkm kohdalla, että sinäänsä siinä on ollut todella hyvä yksilö. Corsa, fiesta, golf, focus, saab? Ehdotelkaa niin osaa vähän googletella asiaa.
Focus bensa manuaalina voisi olla suht ok.
Ford Focus bensiini vaihtoautot
Pikkuautoista vaikka Fiesta. Ford Fiesta bensiini vaihtoautot
2008 Mondeo menee vähän liian kalliiksi. Ford Mondeo bensiini vaihtoautot
 
Mites noi aiemman kopan mondeot? Näyttää olevan tohon 4000e luokkaan ihan kohtuu kilsoilla asiallisen näköisiä laitteita?
Ainakin vanhoissa Focuksissa ja Mondeoissa on jotain ruosteongelmaa. Siksi kait nuo vanhemman mallin Mondeot näyttää olevan aika halpoja?
Ford Mondeo bensiini vaihtoautot

Itsellä oli Volvo V50 2005 ja sehän on sama auto kuin Ford Focus. Ihan hyvä ajaa ja ruostesuojausta on ilmeisesti tuon ikäisessä Focuksessa tai Volvossa parannettu. Tuosta vanhempaa Focusta ei kannata ostaa.
 
Mondeo facelifit 2005 ja eteenpäin ei kärsi ruosteesta ja se 2006-2007 on paras vuosimalli, paljon varusteita ja vähän mitään vakavia tyyppivikoja koska 2008 tuli uusi korimalli.

Bensat saattaa syödä öljyä jos ajettu väärillä öljyillä ja liian pitkillä vaihtoväleillä.
 
Seat Leon 1,2 TSI 105 Style Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kävin tuollaista katsomassa ja päällisin puolin kaikki vaikuttu olevan kunnossa. Pakko kysyä kuitenkin vielä täältä että onko noihin VAGilaisiin luottamista? Jotain ketjuhässäkkää näissä volkkarin koneissa oli ollut ja mielestäni tämä on ketjulla (vai?). Paria Astraa kävin ajamassa ennen tätä ja molemmissa kone vuosi öljyä, Leonissa ei mitään hälyttävää sattunut eteen ja muutenkin varustelultaan parempi kuin Jastra. Muutenkin tuosta jäi itselle hyvä maku.

Kannattaako?
 
Ahaa. Pystyykö tuon jotenkin vielä tarkistamaan konehuoneesta? Ja mikä noilla on sitten vaihtoväli, sehän voi noilla kilsoilla olla jo piankin? Muita mutinoita?
 
Omaa ekaa autoa olisi tarkoitus katsoa ja hankkia nyt tässä syksyllä. Budjettina jotain 3000-4000 euroa ja siihen se vakio 500e remppoihin varalle kun niitä kuitenkin ilmestyy. Mitähän sitä lähtisi katsomaan, tältä vuosituhannelta mieluusti ja bensakone, ajoa tulee töihin noin 35-40km per päivä. Koolla nyt ei niin väliä kunhan ei mikään pienin kippo ole, farkku tai hatchback. H astroja näyttää olevan tuohon hintaan, mutta onkohan ne ihan pyllystä +200tkm ajettuna? Porukoitten 2007 mallin astra on pelannut ihan ongelmitta ja on ruosteeton 164tkm kohdalla, että sinäänsä siinä on ollut todella hyvä yksilö. Corsa, fiesta, golf, focus, saab? Ehdotelkaa niin osaa vähän googletella asiaa.

Aikalailla noilla samoilla spekseillä oltiin viimeviikolla hakemassa autoa, ja mukaan tarttui 08 focus 1.6 tdci ecotronic. Ynnäiltiin eestaas, ku vuojessa tulee 20k ajoa että diisseli oli aikalailla +-0, joten päädyttiin siihen. Aikasemmin mentiin bensalla.. Vero vuodessa 559e, ero vastaavaan n. 250e, ei tartte paljon pienemmällä kulutuksella ja halvemmalla polttoaineella ajaa edes tuota 20k että ero on kuoletettu. Osaltaan valinnassa vaikutti kyllä myös se että noissa on eberit vakiona, bensavehkeissä niitä ei ole, ja autoa en töissä roikkaan saa, niin aikamoinen mukavuustekijä kummiski lähtä lämpimällä, kun muut raapii laseja...
 
Ahaa. Pystyykö tuon jotenkin vielä tarkistamaan konehuoneesta? Ja mikä noilla on sitten vaihtoväli, sehän voi noilla kilsoilla olla jo piankin? Muita mutinoita?
Tyyppikilvestä varmaan selviää moottorikoodi, mutta ei noita MQB-alustaisia VAGeja ole tehty ketjuvetoisella 1.2/1.4 TSI:llä ollenkaan. Vaihtoväli on ymmärtääkseni 240tkm/10v. Vähänhän tuollainen Leon muovinen on sisältä, mutta muuten ihan käypäinen menopeli.
 
Tyyppikilvestä varmaan selviää moottorikoodi, mutta ei noita MQB-alustaisia VAGeja ole tehty ketjuvetoisella 1.2/1.4 TSI:llä ollenkaan. Vaihtoväli on ymmärtääkseni 240tkm/10v. Vähänhän tuollainen Leon muovinen on sisältä, mutta muuten ihan käypäinen menopeli.

No jos se tosiaan on noin pitkä niin sittenhän tässä ei ole mitään hätää. Soittelen varmaan Laakkoselle ja varmistan sieltä vielä tuon vaihtovälin, aika pitkälti siitä se nyt sitten on kiinni että tuleeko kauppoja.
 
Onko täällä tietoa tai kokemuksia Corolla Versosta vm 04-09? Vaimon kanssa tulevan perheenlisäyksen johdosta etsitään kakkosautoa, jossa kulkisi päivittäisten työmatkojen lisäksi, turvaistuin, lastenrattaat ja koira. Ensisijaisesti kiinnostaa bensiinimallit hintaluokassa alle 7000€. Muutkin vaihtoehdot ylläolevilla spekseillä kiinnostavat.
 
Onko täällä tietoa tai kokemuksia Corolla Versosta vm 04-09? Vaimon kanssa tulevan perheenlisäyksen johdosta etsitään kakkosautoa, jossa kulkisi päivittäisten työmatkojen lisäksi, turvaistuin, lastenrattaat ja koira. Ensisijaisesti kiinnostaa bensiinimallit hintaluokassa alle 7000€. Muutkin vaihtoehdot ylläolevilla spekseillä kiinnostavat.
Veli tuollaisen osti kun oli muksu heille tulossa. Maksoi alle tuon 7ke ja ollut toistaiseksi huoleton peli. Tosin ollut omistuksessa vasta 6kk. Ei kai tuossakaan, kuten muissakaan tojon pensoissa, mitään kummempia vikoja ole.
 
Millaiset huoltovälit 2008-2012 mallisessa Honda CR-V:ssä (2.0 bensa, automaatti) mahtaa olla? Käsittääkseni auto on huollettuna aika varmatoiminen ja pätevä laitos.

Ei muuten, mutta Nettiautossa on tällainen Virosta tuotu päällisin puolin ihan siisti vuoden 2008 yksilö. Huoltokirjassa vaan on pari erikoisuutta jotka arveluttavat. Ensimmäinen merkintä on vuonna 2010 28tkm kohdalla, seuraava 2011 ja mittarissa 42tkm. Sitten tuleekin se erikoisuus, sillä seuraava huolto on ollut vasta 2015 ja mittarissa 101tkm, eli välissä on ajettu 4v ja 60tkm ilman huoltoja. Toki on mahdollista että öljyt on vaihdettu itse tms, mutta mene ja tiedä. Lisäksi kirjassa ei ole erikseen mainintaa milloin vaihteiston/perän öljyjä on vaihdettu. En ole nähnyt itse autoa, eli nämä tiedot ovat myyjän toimittamia.
Katsoin mielenkiinnosta Viron liikennevakuutusrahaston sivuilta, että tuohon CRV:n liittyy viisi vakuutustapahtumaa. Kaksi pientä mälliä, jossa korvaussumma jäänyt alle 500€, kaksi 500-2000€ mälliä ja yksi yli 2000€ mälli. Yhteen ollut itse syypää, muissa syytön osapuoli. Tekeekö tuollakaan tiedolla on sitten eri asia.

Virolainen myyntilmoitus löytyy täältä:
Honda CR-V Elegance 2.0 R4 110kW
 
Katsoin mielenkiinnosta Viron liikennevakuutusrahaston sivuilta, että tuohon CRV:n liittyy viisi vakuutustapahtumaa. Kaksi pientä mälliä, jossa korvaussumma jäänyt alle 500€, kaksi 500-2000€ mälliä ja yksi yli 2000€ mälli. Yhteen ollut itse syypää, muissa syytön osapuoli. Tekeekö tuollakaan tiedolla on sitten eri asia.

Virolainen myyntilmoitus löytyy täältä:
Honda CR-V Elegance 2.0 R4 110kW
Parin tonnin mälli voi käytännössä olla "ovi" tai "umpio ja puskuri". Kovin paljoa enempää sillä ei saa.

Itsellä meni Audista 5km/h parkkipaikkakolhussa puskuri halki ja samalla huomasivat että vetokoukun johtosarja oli ottanut osumaa. Vakuutusyhtiö maksoi jotain luokkaa 3500€... :rolleyes:
 
Pakettiautoa tekisi mieli. Hintaluokka n. 5-7 k€. Transportereita katsellut, mutta tuntuvat pysyvän arvossaan vielä kovin ajettuinakin. Sitten on näitä jumpereita ja ducatoja, mitkä ovat edullisempia ja kokoluokkaa isompiakin, mutta mietityttää luotettavuus. Jotain vitojakin saisi kohtuurahalla, mutta ilmesesti nuo vanhemmat ei ole kovin hyviä? Hyundai H1 vaikuttaa myös ihan hyvältä, ovat edukkaita ja ilmeisesti ei noissa mitään suurempaa murhetta ole.

Pääasiallinen käyttö olisi ihan matka-ajoa ilman isompaa kuormaa. Kuorman kanssa ajot sitten lähinnä lyhyempää matkaa ja kevyehköä tavaraa, esim. huonekaluja ja jotain puutavaraa yms. Kolmepaikkainen pitäisi olla, tosin pääsääntöisestihän nämä ovatkin.

Mielipiteitä tai ehdotuksia?
 
Katsoin mielenkiinnosta Viron liikennevakuutusrahaston sivuilta, että tuohon CRV:n liittyy viisi vakuutustapahtumaa. Kaksi pientä mälliä, jossa korvaussumma jäänyt alle 500€, kaksi 500-2000€ mälliä ja yksi yli 2000€ mälli. Yhteen ollut itse syypää, muissa syytön osapuoli. Tekeekö tuollakaan tiedolla on sitten eri asia.

Virolainen myyntilmoitus löytyy täältä:
Honda CR-V Elegance 2.0 R4 110kW
Ok, kiitos. Minä hylkäsin tuon jo huoltokirjan merkintöjen perusteella, mutta hyvä tietää että onhan tuossa kaikenlaista pientä sattumaa siis ollut silläkin puolella. Ei noilla summilla mitään isoja mällejä tosiaan korjailla, mutta silti.

Btw. Saako tuollaisia tietoja kaiveltua ihan ilmaiseksi jostakin?
 
Onko täällä tietoa tai kokemuksia Corolla Versosta vm 04-09? Vaimon kanssa tulevan perheenlisäyksen johdosta etsitään kakkosautoa, jossa kulkisi päivittäisten työmatkojen lisäksi, turvaistuin, lastenrattaat ja koira. Ensisijaisesti kiinnostaa bensiinimallit hintaluokassa alle 7000€. Muutkin vaihtoehdot ylläolevilla spekseillä kiinnostavat.
Ajelin -05 mallilla joku 80tkm (140tkm oli myydessä) ilman mitään vikoja. Ihan luotettava vehje, motarinopeuksissa vähän huojuvan tuntuinen peli vrt. näihin farkkuihin millä olen nykyisin ajellut.
 
Ok, kiitos. Minä hylkäsin tuon jo huoltokirjan merkintöjen perusteella, mutta hyvä tietää että onhan tuossa kaikenlaista pientä sattumaa siis ollut silläkin puolella. Ei noilla summilla mitään isoja mällejä tosiaan korjailla, mutta silti.

Btw. Saako tuollaisia tietoja kaiveltua ihan ilmaiseksi jostakin?
Juu, toki. Kaivelin Trafin sivuilta suomalaisen rekkarin perusteella VINin ja sitten Sõiduki liikluskahjude kontroll | Eesti Liikluskindlustuse Fond ja Eesti Kindlustusseltside Liit saa tarkistettua vakuutustapahtumat. Selvennyksenä, että nuo on vakuutustapahtumat on luokiteltu LKF:n sivuilla <500, 500-2000€ ja >2000€ elikkä tuo yli kahden tonnin mälli voi olla mitä tahansa. Auton virolainen rekkari löytyi Trafin sivuilta sekin ja sitä googletammalla löytyi toi ilmoitus.

Jos Virosta meinaa autoa katsella niitä sikäläisen Trafin sivut löytyy täältä:
Maanteeameti e-teenindus
Pelkällä rekkarilla saa suppeammat tiedot ja rekkari+VIN yhdistelmällä sitten hieman laajemmin.
 
Jos Virosta meinaa autoa katsella niitä sikäläisen Trafin sivut löytyy täältä:
Maanteeameti e-teenindus
Hinnat siellä ovat paljon houkuttelevammat ja valikoimaakin kohtuullisesti, mutta siihen kun napsahtaa verot ja muut kulut päälle, niin ei taida paljon voitolle jäädä. Taitaa olla muutenkin sellainen show alkaa sieltä autoa tuomaan kun ei ole paikallinen käytäntö hallussa, että ei hirveästi houkuttele. Niin, ja mittarien ruuvaaminenkin taitaa olla siellä arkipäivää.

Etäisyyden puolesta Viro toki on kätevämpi kuin joku Saksa tms, joten ei ole ihmekään että nämä jobbarit sieltä tuottavat autoja tänne enenevissä määrin.
 
Robottilaatikko oli kyllä erilainen ajaa, mutta tuntuu sopivan kyllä omaan ajotyyliin ihan hyvin. Päivän tuolla nyt ajelleena pystyy jo vähän ennakoimaan mitä laatikko tekee, mutta varmasti ajan kanssa ajo tulee vielä sulavammaksi. Pieniä "nykäyksiä" tulee vaihdoissa varsinkin jos haluaa reippaammin kiihdyttää (tai niin reippaasti kun tuolla koneella pääsee ^^). Rauhallisemmissa kiihdytyksissä ei juurikaan vaihteen vaihtoa huomaa ja vakkarin kanssa todella sulavaa kulkemista. Mikäli joku muukin tuota miettii niin kannattaa kysyä jos auta saa esim. muutaman päivän koeajoon että pääsee kunnolla testaamaan ja hieman totuttelemaan.
 
Moro, uutta autoa pitäs ruveta hommaamaan. Toiveissa olisi 4-veto, maavaraa (mökkitietä välillä lumessa), bensa(?), tilava peräkontti, takaistuimille ei niinkään tarvetta. Rahaa budjetoitu noin 20K. Tuolla rahalla saa mielenkiintoisia uusia "maastureitakin" eli Suzuki Vitara 1.6 (poistuva malli?). Onko Vitaroista kokemusta vai olisiko muita vaihtoehtoja (muutaman vuoden vanha käytettykin käy). Venettäkin pitää välillä vetää, joten tuo Vitara on siinä ja siinä sen suhteen - näillä pikkumaastureilla on aika pienet nuo vetosuositukset. Jarruton kärry + vene sillä juuri menee.
 
Mondeo facelifit 2005 ja eteenpäin ei kärsi ruosteesta ja se 2006-2007 on paras vuosimalli, paljon varusteita ja vähän mitään vakavia tyyppivikoja koska 2008 tuli uusi korimalli.

Bensat saattaa syödä öljyä jos ajettu väärillä öljyillä ja liian pitkillä vaihtoväleillä.

Dieseliä ei missään tapauksessa kannata ostaa, paitsi vanhempaa syöttöpumppu mallia ja uudempaa pösön moottorilla olevaa (-08 ->)
 
Moro, uutta autoa pitäs ruveta hommaamaan. Toiveissa olisi 4-veto, maavaraa (mökkitietä välillä lumessa), bensa(?), tilava peräkontti, takaistuimille ei niinkään tarvetta. Rahaa budjetoitu noin 20K. Tuolla rahalla saa mielenkiintoisia uusia "maastureitakin" eli Suzuki Vitara 1.6 (poistuva malli?). Onko Vitaroista kokemusta vai olisiko muita vaihtoehtoja (muutaman vuoden vanha käytettykin käy). Venettäkin pitää välillä vetää, joten tuo Vitara on siinä ja siinä sen suhteen - näillä pikkumaastureilla on aika pienet nuo vetosuositukset. Jarruton kärry + vene sillä juuri menee.
Volvo XC60 D5 AWD Summum Business aut #205hv #Webasto #Nahat #Aktiivivakkari #Katso varusteet! Maastoauto 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto ?

Myös XC70 voisi sopia sulle. Volvosta kuitenkin ottaisin mieluummin dieselin, kun ymmärtääkseni niillä isommilla bensakoneilla on tosi vaikea päästä järkeviin kulutuslukemiin. Näissä toki miinuksena, että ihan parin kolmen vuoden ikäiseen ei pääse budjetilla käsiksi tai sitten kilometrejä pitää olla jo joku 500 000 mittarissa. Ajattelisin kuitenkin mihinkään sen enempää perustumatta, että 2010 mallin xc60:ssa on paljon enemmän autoa kuin pakasta vedetyssä vitarassa.
 
Tyyppikilvestä varmaan selviää moottorikoodi, mutta ei noita MQB-alustaisia VAGeja ole tehty ketjuvetoisella 1.2/1.4 TSI:llä ollenkaan. Vaihtoväli on ymmärtääkseni 240tkm/10v. Vähänhän tuollainen Leon muovinen on sisältä, mutta muuten ihan käypäinen menopeli.
Soitin kahteen eri huoltoon ja sieltä heiteltiin lukuja 170tkm ja 210tkm ja molemmilla vuosisuosituksena 6v. Vaihto osuisi siis ensi kesälle vuosien puolesta ja hinta pyörii kuudensadan tienoolla. Jos ei hinta tipu ysiin tai vaihda tuota hihnaa ennen kauppoja niin taidan jättää ostamatta.
 
Seat Leon 1,2 TSI 105 Style Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kävin tuollaista katsomassa ja päällisin puolin kaikki vaikuttu olevan kunnossa. Pakko kysyä kuitenkin vielä täältä että onko noihin VAGilaisiin luottamista? Jotain ketjuhässäkkää näissä volkkarin koneissa oli ollut ja mielestäni tämä on ketjulla (vai?). Paria Astraa kävin ajamassa ennen tätä ja molemmissa kone vuosi öljyä, Leonissa ei mitään hälyttävää sattunut eteen ja muutenkin varustelultaan parempi kuin Jastra. Muutenkin tuosta jäi itselle hyvä maku.

Kannattaako?
Soitin kahteen eri huoltoon ja sieltä heiteltiin lukuja 170tkm ja 210tkm ja molemmilla vuosisuosituksena 6v. Vaihto osuisi siis ensi kesälle vuosien puolesta ja hinta pyörii kuudensadan tienoolla. Jos ei hinta tipu ysiin tai vaihda tuota hihnaa ennen kauppoja niin taidan jättää ostamatta.
Tosiaan 6 vuoden välein täytyisi ohjeen mukaan vaihtaa. Dieselille oli ilmeisesti myös 210tkm raja. Bensalla jotain 150-240tkm väliltä löytyi suositusta.

7-2019 olisi tosiaan hyvä uusia ja onhan siinä jo kilometräjäkin silloin aika sopivasti.
 
Onko Vitaroista kokemusta vai olisiko muita vaihtoehtoja (muutaman vuoden vanha käytettykin käy). Venettäkin pitää välillä vetää, joten tuo Vitara on siinä ja siinä sen suhteen - näillä pikkumaastureilla on aika pienet nuo vetosuositukset. Jarruton kärry + vene sillä juuri menee.
Tuollaista uusikoppaista vitaraa ei voi kuin suositella. Uutena oikeasti halpa, "oikea" neliveto ja menee kohtuu maastossakin mitä itse kokeillut huolimatta laiskasta vaparibensasta. Isällä tollainen ollut pari vuotta eikä huoltojen lisäksi mitään ole ollut. Taisi saada vielä alle 20k€ uutena, kun oli edellisvuoden mallia ja silti autossa on käytännössä kaikki mahdolliset varusteet mitä japsiin saa. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, kaikillehan tuo viimeisen päälle japsimainen ajokokemus ei maistu.
Ajattelisin kuitenkin mihinkään sen enempää perustumatta, että 2010 mallin xc60:ssa on paljon enemmän autoa kuin pakasta vedetyssä vitarassa.
Sanoisin että paljon enemmän autoa saa tuossa vitarassa. Volvossa taas sitten enmmän kaikkea muuta "turhaa" härpäkettä ja jos jotain hajoaa niin kotjaukset on kalliimpia. Toki sukisuki on muovisen oloinen Volleen verrattuna, mutta silti positiivinen yllätys ollut tuo Vitara ainakin itselle ihan jo laatuvaikutelman puolesta.
 
Kuis?

Duunikaverilla oli tuollainen 2l diesel ja ajeli sillä 300tkm ilman ongelmia?

Itsellä oli 2.2l diesel mondeo, josta suuttimet alkoi pätkimään noin 250 tkm kohdalla. Uudella omistajalla on mennyt 2 settiä suuttimia ja korkeapainepumppu ja nyt on ecu tutkittavana. Työkaverin 2l mondeo alkoi savuttamaan samoilla kilsoilla ja laittoi kiertoon. Trafin mukaan kiertänyt monella omistajalla ja nyt jo poistettu liikenteestä, liekö syynä konerikko vai mikä.
 
Rahaa budjetoitu noin 20K. Tuolla rahalla saa mielenkiintoisia uusia "maastureitakin" eli Suzuki Vitara 1.6 (poistuva malli?). Onko Vitaroista kokemusta vai olisiko muita vaihtoehtoja (muutaman vuoden vanha käytettykin käy). Venettäkin pitää välillä vetää, joten tuo Vitara on siinä ja siinä sen suhteen - näillä pikkumaastureilla on aika pienet nuo vetosuositukset. Jarruton kärry + vene sillä juuri menee.
Suzuki on kyllä hinnoiteltu kilpailukykyiseksi. Ei taida parempaa vaihtoehtoa ainakaan helposti löytyä.

Uusi tuleva Vitara olisi varmaan vähän liian kallis?
Vitara-nelivetomallisto laajenee uudella 19 990 € maksavalla 1,6 VVT 4WD GL 5MT -mallilla. GL-versiossa on aina suorituskykyinen 1,6-litrainen bensiinimoottori, viisivaihteinen manuaalivaihteisto sekä Suzukin suosittu älykäs AllGrip Select-neliveto.
GL-mallin vakiovarusteisiin kuuluu mm. tyylikkäät 16″ koristekapselit, manuaali-ilmastointi, CD/radio/bluetooth, audion ja bluetoothin käyttökytkimet ohjauspyörässä, kaukosäätöinen keskuslukitus, sähkötoimiset ikkunat edessä, 7 turvatyynyä, mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin. Vakionopeussäädin on saatavissa lisävarusteena.

Autohan on pieni, mutta se ei juuri haittaa. Paitsi kärryn kanssa.
Suzuki Vitara vaihtoautot
 
Itsellä oli 2.2l diesel mondeo, josta suuttimet alkoi pätkimään noin 250 tkm kohdalla. Uudella omistajalla on mennyt 2 settiä suuttimia ja korkeapainepumppu ja nyt on ecu tutkittavana. Työkaverin 2l mondeo alkoi savuttamaan samoilla kilsoilla ja laittoi kiertoon. Trafin mukaan kiertänyt monella omistajalla ja nyt jo poistettu liikenteestä, liekö syynä konerikko vai mikä.

No eikö 250tkm ole aika yleinen suutinremppa aika?
 
Uusi Focus Titanium koeajettu 125hp 1.0ecoboostina ja manuaalilla. Varsin asiallinen pakkaus kaikin puolin. Moottori tarpeeksi ripeä kaikkeen arkiajoon, mutta mistään tehopakkauksesta ei voi puhua. Vaihteisto on todella hyvä, vaikka polkimet oli hiukan erilaisesti aseteltu kuin mihin itse on tottunut. Moottori jyristää todella ärsyttävästi noin 1500rpm kohdalla, joka käy korviin matalana "bassona". Sisäilme on selkeästi parantunut eikä ole yhtä futuristinen kuin edellisessä kopassa. Kuitenkin hiukan halpa laatuvaikutelma muutamin osin. Äänieristys tuntui toimivalta.

Ajettavuus oli huippua, vaikka sää oli äärimmäisen tuulinen. Hiukan kova tuuli tuntui Focuksessakin, mutta oma Mustang ei taas välittänyt puhureista mitään eli eroa on. Aktiivinen vakkari toimii nätisti manuaalinkin kanssa eikä se hyppää pois päältä vaihteiden vaihdonkaan yhteydessä. HUD oli minusta toimiva. Ei yhtä tyylikäs kuin tuulilasiin heijastettu, mutta silti kätevämpi kuin tuijottaa mittaristoa. Muovilevy tosin näyttää hiukan halvalta, mutta toimiva HUD oli.

Titaniumina en omaani ottaisi. Joko perus Trendinä muutamalla lisäpaketilla tai sitten ST-Linenä. ST-line on todella hieno näin perusautoksi. Siinä saattaisi olla myös karvan verran tukevammat penkit. Noin 28k€ hintalapulla kuitenkin jäisin miettimään nuhaisemman Focuksen tai toivottavasti tulevan Ibiza Cupran väliltä. Aiemmin koeajetusta Ibiza FR:stä jäi jotenkin parempi fiilis, mutta Focuksessa taas olisi tilaa paremmin perheen tarpeisiin.
 
Titaniumina en omaani ottaisi. Joko perus Trendinä muutamalla lisäpaketilla tai sitten ST-Linenä. ST-line on todella hieno näin perusautoksi. Siinä saattaisi olla myös karvan verran tukevammat penkit. Noin 28k€ hintalapulla kuitenkin jäisin miettimään nuhaisemman Focuksen tai toivottavasti tulevan Ibiza Cupran väliltä. Aiemmin koeajetusta Ibiza FR:stä jäi jotenkin parempi fiilis, mutta Focuksessa taas olisi tilaa paremmin perheen tarpeisiin.
30 tonnilla saisi Focuksesta jo Vignale-versionkin 180 hevosvoiman moottorilla ja manuaalivaihteistolla.
Ford Focuksen ylellisin Vignale-varustetaso sai hinnat Suomessa – Kaikki vaihtoehdot maksavat yli 30 000 euroa - Tekniikanmaailma.fi
 
Uusi Focus Titanium koeajettu 125hp 1.0ecoboostina ja manuaalilla. Varsin asiallinen pakkaus kaikin puolin. Moottori tarpeeksi ripeä kaikkeen arkiajoon, mutta mistään tehopakkauksesta ei voi puhua. Vaihteisto on todella hyvä, vaikka polkimet oli hiukan erilaisesti aseteltu kuin mihin itse on tottunut. Moottori jyristää todella ärsyttävästi noin 1500rpm kohdalla, joka käy korviin matalana "bassona". Sisäilme on selkeästi parantunut eikä ole yhtä futuristinen kuin edellisessä kopassa. Kuitenkin hiukan halpa laatuvaikutelma muutamin osin. Äänieristys tuntui toimivalta.

Ajettavuus oli huippua, vaikka sää oli äärimmäisen tuulinen. Hiukan kova tuuli tuntui Focuksessakin, mutta oma Mustang ei taas välittänyt puhureista mitään eli eroa on. Aktiivinen vakkari toimii nätisti manuaalinkin kanssa eikä se hyppää pois päältä vaihteiden vaihdonkaan yhteydessä. HUD oli minusta toimiva. Ei yhtä tyylikäs kuin tuulilasiin heijastettu, mutta silti kätevämpi kuin tuijottaa mittaristoa. Muovilevy tosin näyttää hiukan halvalta, mutta toimiva HUD oli.

Titaniumina en omaani ottaisi. Joko perus Trendinä muutamalla lisäpaketilla tai sitten ST-Linenä. ST-line on todella hieno näin perusautoksi. Siinä saattaisi olla myös karvan verran tukevammat penkit. Noin 28k€ hintalapulla kuitenkin jäisin miettimään nuhaisemman Focuksen tai toivottavasti tulevan Ibiza Cupran väliltä. Aiemmin koeajetusta Ibiza FR:stä jäi jotenkin parempi fiilis, mutta Focuksessa taas olisi tilaa paremmin perheen tarpeisiin.
Samanlaisesta Focuksesta sain oikeastaan aivan samanlaisen mielipiteen. Paitsi tuota 1500rpm ääntä en huomannut, vaikka radio olikin kiinni.

Itse valitsisin myös Trend tai sitten mahdollisesti Titanium. Vain noihin kahteen saa ne parhaimmat etupenkit.
Istuimet: 18-suuntaan manuaalisesti säädettävät etuistuimet (kuljettajan ja matkustajan). Saatavana kangas-istuimien kanssa, ei yhdessä Family Packin kanssa
Trendiin maksaa 631€ ja Titaniumiin 541€.

Uudet 18-suuntaisesti säätyvät ja tanakasti tukevat etuistuimet ovat aivan erinomaiset. Ne nostavat Fordin laadun tältä osin premium-tasolle, vaikkei tätä istuinta ole – outoa kyllä – tarjolla nahkapäällysteisenä. Outoa on sekin, ettei istuinta saa rahallakaan ST-line- tai Vignale-varustetasoihin. Lisävarusteiset etuistuimet on hinnoiteltu järkevästi 539–696 euroon.
Koeajo: Uudistunut Ford Focus 1.5 EcoBoost

Hyvä auto kyllä ja 125hv moottori minusta juuri ja juuri riittää. Muita ei ollut vielä koeajettavana.
 
Automaatti vaan aivan saatanan kallis Focusiin kiitos Soviet Finlandin verotushelvetin. Jos haluaa niinkin perusvarusteen kuin automaattisen ilmastoinnin niin silloin on sama ottaa suoraan Titanium. Hintaero Trendiin jää melko olemattomaksi, jos Trendiin ruksaa paketin jossa se on. ST-Linessäkään sitä ei ole vakiona, joka melko hupaisaa.
 
Kiitoksia vastauksista. Jos hulluttelemaan lähtisi, niin onko kokemuksisa forestereista ja imprezoista esim tuolla 2.0r koneella? Ilmeisesti ihan lujia pelejä nuokin, mutta budjettihan tuossa karkaa sitten tuonne 6ke luokkaan... Järkevin valintahan olisi ottaa focus tai vastaava, pitää noitakin kyttäillä tarkalla silmällä.
 
uusi Ford focus titanium ja st nyt tyypatty sama tuhnu ku edelline 1litra ja eikä toi sisusta nyt antanu kiksejä.
katselen kun saaatte niitä 150+hp koneita ja farkkuja suomeen.
 
Automaatti vaan aivan saatanan kallis Focusiin kiitos Soviet Finlandin verotushelvetin.

Uusi päästölaskentatapa nosti erityisesti joidenkin automaattien päästölukemia ja siten autoveroa mallien osalta ihan helvetisti. Esim. halvin bensa Peugeot 5008 ennen 32 485 ja nyt 35 001. Focuksen osalta hinta laski: Focus ennen 25 127,13 ja Focus nyt 25 009,86.

Mahtaa jälleenmyyjää harmittaa, kun tulee tonneja lisää hintaa kuin taikaiskusta.
 
uusi Ford focus titanium ja st nyt tyypatty sama tuhnu ku edelline 1litra ja eikä toi sisusta nyt antanu kiksejä.
katselen kun saaatte niitä 150+hp koneita ja farkkuja suomeen.
Osta se 180 hv versio
Focus Vignale tai st-line farkku olisi tosiaan tehokkain. 182hv, 31 400€
ST-line farkku, 182hv, 27 900€
Titanium farkku automaatti, 150hv 30 400€

Vignale mallissa olisi kai ihan pientä parannusta sisustaan. Mutta 150hv on tehokkain automaatin kanssa. Hinta vaan tahtoo nousta? Autotan on aika hyvä kyllä. Jo sillä tuhnulla 125hv moottorilla itse pärjäisin (manuaali), jos ajaa sporttisesti ja käyttää kierroksia jos tarve.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 410
Viestejä
4 477 368
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom