Mikä auto minulle?

Kiitoksia. Sain toisestakin suunnasta vinkkiä, että paskaa on ja fordi pesee kätensä korjauksista joten unohdan ainakin automaatti fordin vaihtoehdoista.
Uudessa Ford Fiestassa on ainakin vaihdettu kaksoiskytkin pois ja sen tilalla on perinteinen automaatti (A6). Vanha kai oli liian heikkoa tekoa? Uudessa tulevassa Focuksessa luultavasti sama, mutta parempi A8 laatikko siinä.
 
Australiassa taisivat vedellä oikein joukkokanteita fordin powershiftistä. Työkaverilla oli -17 focus bensa automaattina ja se oli perinteinenmomenninmuunnin laatikko.
Getrack tms valmistama tuo powershift ja saman valmistajan laatkoita on myös Volvon tuplakytkinlaatikot. Ei kuitenkaan ole tainnut samanlaista mainetta Volvo saada niin lienee ovat kuitenkin ihan eri lootia.
 
Tuo A1 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Piti kommentoida tuota 208, kun edeltävän 207 omistin ja kävin koeajamassakin tuota 208:a. Mielestäni 208:ssa oli pienempi takajalkatila kuin 207:ssa. 207:ssa mahduin "itseni taakse", mutta 208:ssa se teki tiukempaa. Muutamista senteistä kyse.

Kiinnittäisin ehkä huomiota tuohon 308:aan enemmän. Porukoilla on sellainen ja siinä on rengasmelu ja ajomukavuus huomattavasti parempi kuin 2-sarjalaisissa. Tuo 207 oli aika kova rämisemään töyssyissä (takaluukku, kaikki ovet, hansikaslokero ja mittaristo) olen aika neuroottinen noista ja aina piti koittaa paikantaa, mistä se tulee :D 308:ssa ei ole samankaltaisia mukavuusongelmia. 1.6HDi oli loistava luotettavuudeltaan. Autollani oli ajettu 340tkm ja minä ajoin siihen viimeiset 80tkm ennen kiertoon laittoa. Eikä siinä silloinkaan ollut mitään mainittavaa vikaa. Öljyä ei syönyt yhtään 15tkm vaihtovälillä.
 
Itse asiassa tossa toi Matt tais sen sanoa. Voihan se olla sama alusta vaikka auto olis eri kokoinen.
Eikös tää Volkkarin uusi modulaarirakenne ole sama Polosta Passattiin? Tuskin A1 on eri rakenteella kuin Polo
 
No noi nyt vaihtelee. Ocukin oli golffi vaikka se oli hemmetisti isompi. En oo tutustunut sen enempää mutta harvemmin toi Matt ihan paskaakaan vissiin puhuu.
Ei puhu Watson paskaa, A3 vaan hyödyntää samaa modulaarirakennetta, kuin käytännössä kaikki muutkin Volkkarin poikittaismoottoriset. Siinä mielessä myös A1 tulee käyttämään samaa, mutta se on Polossa myös sama.

Volkswagen Group MQB platform - Wikipedia
 
Mä voin myydä 2017 vuosimallin farmari Clion 13,5k€. Juuri huollettu ja yli 3 vuotta vielä takuuta jäljellä. Ajettu 16tkm ja lähes uudenveroiset kesä- ja talvirenkaat. Löytyy navit, vakkari, ilmastointi jne. Kolmipyttynen bensakone manuaalilla.

Ai miksikö myyn? Tuli pyydettyä uusi Fiesta ST koeajolle ja pahoin pelkään, että pidän siitä kovasti. ST:n ovh lisävarusteineen on 33150€. Voisko saada alle 30k€ suoralla ostolla?
Millä varusteilla meinasit ottaa?
 
Uudessa Ford Fiestassa on ainakin vaihdettu kaksoiskytkin pois ja sen tilalla on perinteinen automaatti (A6). Vanha kai oli liian heikkoa tekoa? Uudessa tulevassa Focuksessa luultavasti sama, mutta parempi A8 laatikko siinä.
Tuo uuden Focuksen 8-nopeuksinen vaihteisto on muuten ihan uusi vaihteisto ja GM:n kanssa yhteistyössä suunniteltu. Siitä piti tulla 9-vaihteinen, mutta Ford totesi, että kahdeksan riittää ja yhdeksäs vaihde olisi vain turhaan lisännyt painoa ja hintaa.
 
Metalliväri, performance pack, BLIS-paketti, led-valot, lämmitetty ratti ja tuulilasi ja peruutuskamera ja 5-ovisuus.
Tee itsellesi palvelus ja pistä pakettiin vielä lasikatto. Legit pirun hyvä lasikatto hintaisekseen. Ei mikään postimerkin kokoinen lasinpala vaan ihan ehta iso kattoikkuna joka aukeaa ja takana oma ei aukeava ikkuna. Tekee kummasti tilavamman tuntuisen kun päästää valoa sisään. Hintakin "vain" 1080e.
 
Tee itsellesi palvelus ja pistä pakettiin vielä lasikatto. Legit pirun hyvä lasikatto hintaisekseen. Ei mikään postimerkin kokoinen lasinpala vaan ihan ehta iso kattoikkuna joka aukeaa ja takana oma ei aukeava ikkuna. Tekee kummasti tilavamman tuntuisen kun päästää valoa sisään. Hintakin "vain" 1080e.
Aika vähällä käytöllä ollut X3:ssakin tuo panoraamaikkuna. Lähinnä silloin käyttänyt kun lapset ovat sen pyytäneet avaamaan. Yksi ikävä mahdollinen rikkoontuva lasi, jota kaikki lasivakuutukset ei edes korvaa. Saattaa myös nitistä talvisin. Lisäksi ikävästi nostaa auton painopistettä ylöspäin (=painoa lisää pahimpaan mahdolliseen paikkaan). Mieluummin laitan ne rahat vaikka parempiin talvivanteisiin :)
 
Aika vähällä käytöllä ollut X3:ssakin tuo panoraamaikkuna. Lähinnä silloin käyttänyt kun lapset ovat sen pyytäneet avaamaan. Yksi ikävä mahdollinen rikkoontuva lasi, jota kaikki lasivakuutukset ei edes korvaa. Saattaa myös nitistä talvisin. Lisäksi ikävästi nostaa auton painopistettä ylöspäin (=painoa lisää pahimpaan mahdolliseen paikkaan). Mieluummin laitan ne rahat vaikka parempiin talvivanteisiin :)
Ei itse huomasin vain miten paljon ahtaamman tuntuinen tuo on tummalla sisustalla vs Vignalen vaalea jossa vielä lasikatto. Totesin että parempi vain ottaa suosiolla se lasikatto omaan. Minkä väriseen muuten päädyit? Ja kävitkö samasta mistä oma tulossa tilaamassa?
 
Itsellä oli kanssa lasikatto, mutta siitä kuskin paikalta minusta aivan turha. Jos maksaa 1080€ niin mielellään laittaisin sen rahan niihin muihin varusteisiin. Performance paketin taitaa saada sillä rahalla :)
 
Ei itse huomasin vain miten paljon ahtaamman tuntuinen tuo on tummalla sisustalla vs Vignalen vaalea jossa vielä lasikatto. Totesin että parempi vain ottaa suosiolla se lasikatto omaan. Minkä väriseen muuten päädyit? Ja kävitkö samasta mistä oma tulossa tilaamassa?
Siis en ole edes vielä koeajanut vaan vasta pyytänyt koeajoa. Väriksi varmaan se performance sininen tai magnetic. Samasta paikasta kysyin koeajoa.
 
Siis en ole edes vielä koeajanut vaan vasta pyytänyt koeajoa. Väriksi varmaan se performance sininen tai magnetic. Samasta paikasta kysyin koeajoa.
Juu sinne vaan ja tosiaan illaksi ajoon niin pääset hiukan nautiskelemaan. Katsotaan saadaanko yksi "se kääntyy kuin ajatus" kokemus lisää :D. Itse olen nähnyt molemmat värit livenä MK8 Fiestassa ja Magnetic on uhkaavamman näköinen ja ehkä sellainen low key väri eikä erotu niin massasta hyvällä tavalla mutta tuo uusi sininen oli mielestäni todella onnistunut vs vanha Performance Blue ja vaihdoin tilauksen Magnetic-->Performance blue.
 
Olenko muuten tässä joukossa miten harvinainen autoilija kun tykkään CVT:n jatkuvasta vedosta?
Eka kokemus oli CVT:hen kolmisen vuotta sitten kun ostin -11 2.0 bens Avensiksen(farkku). Tilaahan siinä vehkeessä oli 5 henkiselle perheelle loistavasti. Tuota ostettaessa kuitenkin oli vaihtoehtona Auris Hybrid ja siihen vaihdoin sitten puolitoista vuotta Avensiksen oston jälkeen. Vaihtoon vielä vaikutti se, että halusin ”hihna” CVT:stä eroon, vaikkakin ne on osoittaunut Toyotissa hyvin luotettaviksi.

Tilalle sitten piti vaihtaa Auris Hybrid farkku. Tilassa tuli kyllä menetystä, mutta minkäs voi.
Mielenrauhaa tuli sitten kun pääsi CVT hihnasta eroon ja tilalle sai kenties luotettavimman automaatin mitä on(?). Eihän tuollasessa planeettavaihteistossa ole edes montaa osaa.
Takana tietty aika paljon elektroniikkaa enemmän.. silti.

Jotain noista Toyotan Gen3 Hybrid koneista oppineena, niin konepellin alta löytyy plussakelien aikaan Oil Catch Can(OCC). Sitä kovin suosittelen jos samalla koneella varustetulla autolla ajelet.
Näissä vehkeissä aika nätisti kone imee huohotuslekua pitkin öljyä imusarjaan ja polttelee sitä sitten tukkien EGR:n, jonka jälkeen palaa kansipahvia(no ok, siihen vaaditaan se 200tkm että alkaa tukkeentumaan).

Nämä koneet tykkää myös kuulemma haukata imusarjaan kerääntyneet kamat startissa sisuksiin ja nakutella iloisesti. Tähän tehty -11/-12 imusarjoissa korjauksia. Lue: vältä 2010 priusta/muuta samalla koneella.

PriusChat on aika hyvä paikka, jos miettii Hybridin ostoa. Tosin kokeehan ne autot aika erilaista ajoa jenkkien lämmössä kuin meillä. Siellä on koneet kovemmilla. Tuolta kokemuksia kuitenkin paljon löytyy.

Oma auto keräillyt OCC:en öljyä ehken ruokalusikallisen per 300km. Kylmillä keleillä vettä kertyy myös hyvin....taisi mennä tämä kovin offtopiciksi.

EDIT: Netistä löytyy muuten paljon juttua Fordin suoraruisku koneista ja niiden OCC hyödyistä. Näissä kun bensa suihkitaan suoraan palotilaan niin imusarjan mukana tuleva öljy kerääntyy todella nätisti imuventtiileihin kun seoksen mukana ei ole bensaa pesemässä sitä :(
 
Viimeksi muokattu:
Juu sinne vaan ja tosiaan illaksi ajoon niin pääset hiukan nautiskelemaan. Katsotaan saadaanko yksi "se kääntyy kuin ajatus" kokemus lisää :D. Itse olen nähnyt molemmat värit livenä MK8 Fiestassa ja Magnetic on uhkaavamman näköinen ja ehkä sellainen low key väri eikä erotu niin massasta hyvällä tavalla mutta tuo uusi sininen oli mielestäni todella onnistunut vs vanha Performance Blue ja vaihdoin tilauksen Magnetic-->Performance blue.
Vitsi kun noihin saisi väriksi Guardin tai Deep Impact Bluen...

2015-mustang-gt-2-thumb-620x413-90591.jpg


a69f9cc24c62477c950f26a7b7bb661a.jpg


Kaksi aivan törkeän hienoa väriä.
 
Deep impact on nätti sen 5sekunttia pesun jälkeen. Sen jälkeen on melkein yhtä huono lian kanssa kuin musta. Itse taas kaipaisin jotain räikeämpää kuten Tangerene scream tai joku muu kunnon yli räikeä ja kirkas väri.
 
Kesällä tässä tulossa reissu saksaan ja auton tarve ois. 15k ois aikalailla maksimi mitä sais verojen kans maksaa, eli mielellään alle tuon (reissun muita kuluja ei tartte huomioida). Mielessä pyörinyt C-mersu, A4 A6 audi ja BMW 3 tai 5 sarjalainen diisselillä, en oikein välitä automaattivaihteista joten tarjonta on mitä on.

Penkkejä olen tässä miettinyt.. Audin ja bmw:n "sporttisemmat" jakkarat ois kivoja kun niissä on se takareisituki, mersuissa ei oikeen oo tommosia vastaavia. Oisko muita autoja joita kannnattas kattoo myös?
 
En kyllä ymmärrä miksi joku haluaa johonkin käyttöautoon mieluummin manuskan kuin automaatin. Varsinkaan Bemarissa jossa on luotettavat ja hienosti vaihtavat ZF:n mehumaijat.

Mutta noita mallejahan yleisesti sieltä kannattaa katsella. Tarjontaa on niin paljon, että kilpailu pitää hintatason kurissa ja saa valkata sen parhaan yksilön. Itse ottaisin tuolla budjetilla jonkun hyvin varustellun kolmossarjalaisen. Jos tyytyy 320d mottiin niin saa varmasti hyväkuntoisen yksilön. Vitosissa tuolla hinnalla on Saksassakin kilometrejä aika rivakasti jo mittarissa ja jos ei ole niin on syytä epäillä, että on ruuvattu.
 
Mä voin myydä 2017 vuosimallin farmari Clion 13,5k€. Juuri huollettu ja yli 3 vuotta vielä takuuta jäljellä. Ajettu 16tkm ja lähes uudenveroiset kesä- ja talvirenkaat. Löytyy navit, vakkari, ilmastointi jne. Kolmipyttynen bensakone manuaalilla.

Ai miksikö myyn? Tuli pyydettyä uusi Fiesta ST koeajolle ja pahoin pelkään, että pidän siitä kovasti. ST:n ovh lisävarusteineen on 33150€. Voisko saada alle 30k€ suoralla ostolla?
Ford Fiesta Titanium A6:een sai 2045€ alennusta.

Toivottavasti saat Clion myytyä ja Fiesta ST tilalle. Melkein uudet Cliot on aika edullisia.
12-2017 viistoperä alk 11 350€.
Renault Clio vaihtoautot
 
En kyllä ymmärrä miksi joku haluaa johonkin käyttöautoon mieluummin manuskan kuin automaatin. Varsinkaan Bemarissa jossa on luotettavat ja hienosti vaihtavat ZF:n mehumaijat.
Jos tuo 15t on veroineen, niin ZF:ää sen ikäluokan Audeissakin on, quattroissa varsinkin. Esim omassa 4F:ssä on 6HP niin kuin samanikäisistä bemareissakin (jonka senkin saa ”piloille” esim jakuvalla, repivällä, kaupunkiajolla).

Vajakeissa sitten taas on Multitronicia, jne.

Uudemmissa pakkaa sitten sekoittaa S-Tronicit, jne.
 
Ford Fiesta Titanium A6:een sai 2045€ alennusta.

Toivottavasti saat Clion myytyä ja Fiesta ST tilalle. Melkein uudet Cliot on aika edullisia.
12-2017 viistoperä alk 11 350€.
Renault Clio vaihtoautot
Halvin omaa Clioa vastaava auto Nettiautossa maksaa karvan alle 13k€, mutta siinä onkin kilsoja yli tuplasti enemmän. Nuo ihan karvalakki Cliot eri korilla ja moottorilla on sitten halvempia. Perusvarustus omassa on ihan kohtalainen ottaen auton hinnan huomioon. Julkiseen myyntiin en siis ole autoa edes vielä laittanut. Se on vasta harkinnassa ja riippuu ST:n tuomasta fiiliksestä.
 
Meikäläisellä olisi "uusi" farkku bensakoneella hakusessa, budjetti n. 6-8 k€. Katsellut vahvasti 2007-2008 Mondeoita, mutta samalla rahalla alkaa saamaan myös 05-06' C-sarjan Mersuja. Onko noissa vuosimalleissa isompia sudenkuoppia? Entä miten ylläpitokustannukset vertautuvat esim. Mondeoon nähden (jos siis ajatellaan ettei ihan niihin kalleimpiin merkkihuoltoihin pirssiä kiikuta)?
 
Millä tapaa piloille?
Kytkin (tai siellä on useita) kulahtaa ennen aikojaan. Varsinkin sport-tilassa se kytkeytyy pienillä kierroksilla - joten sporttitilan välttäminen on käytännössä "suoraa säästöä".

Tämä on siis alempia vaihteita hoiteleva kytkin. "E kytkin" vika on sitten ihan oma lukunsa (isommat vaihteet 4:sta ylöspäin ei toimi ollenkaan tai luistaa).
 
Onko sulla Clion huoltokirjaa saatavilla?

Heräsi vähän koijausepäilykset kun en löytänyt tosta autoverkkiksen Cliosta huoltokirjaa, vaan jonkun yhteen niitatun paperipumaskan missä oli huolto-ohjelma merkittynä. Mun mielestä näissä uusissa pikkuautoissa saattais olla jopa 2v välein huollot? Tuohon paperipumaskaan on merkattu että vuoden välein. Pitääkö ton kanssa paikkansa?
Onkohan Cliossa myös sähköinen huoltokirja? Täytyy huoltaa sellaisessa paikassa, jossa saavat merkattua huollot sähköisesti.

Ford Fiestassa ei huoltokirjaa ole (sähköinen huoltokirja). Suositus huolto on 1v välein. Mutta takuu pysyy voimassa jos käy 20 tkm/2 vuotta välein huollossa. Usein taitaa olla 2 vuoden huoltoväli. Muistaakseni jo 2002 Cliossa oli 2 vuotta tai 20 tkm öljynvaihto.
 
En ole edes niin tarkkaan katsonut että onko erillistä huoltokirjaa. Jonkun paperinipun sain jälkikäteen pyytämällä, jossa todistetaan, että autolla on poikkeuksellinen 4v jatkettu takuu normaalin takuun sijasta.

Autoverkkis sanoo että huoltoväli on 1v tai 30tkm kumpi tulee ensin vastaan.

Edit. Auto itsekin huusi huoltoon vuoden kohdalla vaikka kilometrit ei vielä ollut lähelläkään 30tkm.
 
Ok, no sitten se on varmaan kokonaan sähköinen ja voipi tuo sitten pitää paikkansa. Aika usein vaan nähnyt näissä noita 2v huoltovälejä niin alkoi vähän mietityttää.
Saattaa olla Cliossa 2 v/30 tkm huoltoväli.
Mutta koska "vuokra-auto", niin autoverkkokauppa on varmaan puolittanut nuo vuodet.

1.5 dCi huoltoväli: 30tkm/2v vai vuosittain?

Itse pyysin Fordilta huoltokirjaa, mutta ei niillä ollut sellaista myydä. Myyjä suositteli 1 v/15 tkm huoltoväliä (muistaakseni) ja maksimi taisi olla 2 v/20 tkm (jolloin takuu pysyy voimassa). Takuu 100 tkm/5 vuotta.

Fiesta menee luultavasti huoltoon 2 vuoden päästä, eli 2 huoltoa tulisi takuuaikana.
 
Saattaa olla Cliossa 2 v/30 tkm huoltoväli.
Mutta koska "vuokra-auto", niin autoverkkokauppa on varmaan puolittanut nuo vuodet.

1.5 dCi huoltoväli: 30tkm/2v vai vuosittain?

Itse pyysin Fordilta huoltokirjaa, mutta ei niillä ollut sellaista myydä. Myyjä suositteli 1 v/15 tkm huoltoväliä (muistaakseni) ja maksimi taisi olla 2 v/20 tkm (jolloin takuu pysyy voimassa). Takuu 100 tkm/5 vuotta.
Clion kolmipyttysellä bensalla se huoltoväli on 1v tai 30tkm. Kaksi eri merkkihuoltoa kertonut saman tiedon. Ja auto tosiaan myös itsekin pyysi huoltoon vuoden kohdalla.
 
Nii juu kerrotaan nyt tännekin, kun tuossa kyselin fordien ja ooppeleidenkin perään, että tein tänään kaupat vm.2014 toyota yariksesta. 1,3l bensa ja 40tkm ajettu. Mitäpä tuota enempiä arpomaan, kun luotettavaa ja vähän kuluttavaa kippoa kaipasin liikkumiseen, millä saa kumminkin kesäisin vedettyä kärryllä pärrää moottoriradoille.

Koukkua ei ollu valmiina, mutta se maksaa asennettuna 470€ ja 550kg saa vedellä jarruitta.
 
Ja hintaa tuli?

Aa. 13660€ maksoi yaris. Annoin vaihdossa hyundai sonatan 3,3l V6, 170tkm ajettu vm.2006. Siitä hyvittivät 3000€ ja loput otin korottomalle piuhalle, koska autoverkkokaupassa tämmöistä tarjoavat.
 
Taas jatkuu auton harkinta... Harkinnassa 2014-2015 vm Skoda Octavia 1.8tsi. Manuaalina taikka dsg:llä. Joko tuon ikäiset tsi:t ja dsg:t on luotettavia, esiintyykö noissa vielä lastentauteja? Mites muuten Octavia luotettavuus?
 
Alkaa -96 2.0 mondeo tulla tiensä päähän ja jotain uutta tarvis ruveta harkitseen, mutta mitä sitä kannattaisi lähteä katteleen ja koeajamaan? Tuosta mondeosta kyllä tykännyt, vaikka vanhuuttaan onkin äänekäs ja vähän jo laiska. Budjetti on luokkaa mieluusti alle 10k, ajoa tulee vuodessa vajaa 10tkm josta 70% kaupungissa tai ~20km siirtymiä maantietä, lopuilla sitten pidempää reissua mm. helsinkiin, yli 300 suuntaansa yms. Eli pieniruokainen mutta tehojakin sen verran että pääsee ohittamaan eikä rupea liittymiset ja motaritkaan nakertamaan.
 
Mihinkähän hintaan joku alle mahd vähän ajettu MK3 loppupään Mondeo menisi. Oli vetarin kumeja ja ovien alareuojen kittejä lukuunottamatta pirun luotettavia ja todella kivoja autoja ajella ja vikoissa alkoi jo varusteitakin olla. Ei nuo tehohirviöitä ole ellet ST220 tai ST225 mallia etsi itsellesi mutta pärjää liikenteessä. Faijalla taisi olla noita kolme sitä mukaan kun kilsat tuli täyteen sopparissa. Ehdottomasti mieluisimmat muistot tuon koppaisista Mondeoista. MK4 oli aika meh ja MK5 taas on hyvä auto mutta ei herätä samaa intoa ja fiilistä kuin MK3.
 
Taas jatkuu auton harkinta... Harkinnassa 2014-2015 vm Skoda Octavia 1.8tsi. Manuaalina taikka dsg:llä. Joko tuon ikäiset tsi:t ja dsg:t on luotettavia, esiintyykö noissa vielä lastentauteja? Mites muuten Octavia luotettavuus?

1.8 TSi:ssä on sitä samaa öljynsyönti ongelmaa kuten 2.0 TFSI:ssäkin. Litra / 1000km ei ole "poikkeavaa" kuulemma.
DSG:ssä on ne omat juttunsa.. Jotkut yksilöt kestää +150tkm ongelmitta mutta itselle on osunut myös tapaus jossa DSG alkoi oireilemaan jo 60tkm paikkeilla. Serkullani oli R32 Golf V DSG:nä ja se oli kyllä surullisin tarina tuosta DSG:stä mitä itse tiedän. Laakkonen olisi suostunut lopulta maksamaan 30% uudesta vaihdelaatikosta. Tuota edelsi lukuista vauhtipyörien vaihdot, uudelleen ohjelmoinnit, huuhtelut jne..

Itselläni oli 2001 mallinen RS Octavia ja ehdin itse ajaa autolla 5vuoden aikana 180tkm. Ainoa tielle jättänyt syy ja ongelma oli hajonnut sytytyspuola(Auton olisi voinut nilkuttaa korjaamolle). Mitään muita ongelmia ei minulla ollut. Autoon ei tarvinnut tehdä muuta kuin huoltoja ja vaihdella kuluneita osia. Auto oli myös ohjelmoitu(lastutettu). Varsin kestäviä autoja jo tuolloin. En usko että perusasiat on juurikaan muuttunut, pois lukien DSG ja TSI moottoreiden jutut.

Forumeilta löytää varmasti tuon ikäisistä Octavioista juttua niin kannattaa kaivella. Ei ole itsellä sen enempää kokemusta. VAGarena.fi - Etusivu
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa -96 2.0 mondeo tulla tiensä päähän ja jotain uutta tarvis ruveta harkitseen, mutta mitä sitä kannattaisi lähteä katteleen ja koeajamaan? Tuosta mondeosta kyllä tykännyt, vaikka vanhuuttaan onkin äänekäs ja vähän jo laiska. Budjetti on luokkaa mieluusti alle 10k, ajoa tulee vuodessa vajaa 10tkm josta 70% kaupungissa tai ~20km siirtymiä maantietä, lopuilla sitten pidempää reissua mm. helsinkiin, yli 300 suuntaansa yms. Eli pieniruokainen mutta tehojakin sen verran että pääsee ohittamaan eikä rupea liittymiset ja motaritkaan nakertamaan.
Olisiko Focus hyvä korvaaja Mondeolle? Focus voisi olla kaupungissa vähän näppärämpi koon puolesta. Ainakin 2010 ja uudempia saisi tuohon hintaan. Kulutus myös pienempi kuin isommassa Mondeossa.
Ford Focus bensiini vaihtoautot
 
Olisiko Focus hyvä korvaaja Mondeolle? Focus voisi olla kaupungissa vähän näppärämpi koon puolesta. Ainakin 2010 ja uudempia saisi tuohon hintaan. Kulutus myös pienempi kuin isommassa Mondeossa.
Ford Focus bensiini vaihtoautot
Tuo on totta, saisi myös huomattavasti vähemmän ajetun jos on tilasta varaa luopua (ei sillä että MK2-3 Focus olisi mikään kovin pieni enää). Hyvin kulkevia ja kohtuu luotettavia autoja kunhan hyväksyy rengasmelun ja mahdollisesti usein "vajaan" varustelun. Ekoja 1.0 Ecoboosteja en ottaisi (ekoissa saattoi turbot kuulema paukkua mutta en ole alun jälkeen kuullut valitusta) mutta muilla koneilla miksi ei. VAG kipoista 2.0tfsi toimi itsellä hyvin öljynpolttoa lukuunottamatta softattunakin mutta miettisin kyllä itse moneen kertaan. Mites onko merkillä niin väliä, nyt Fordit mielessä koska ajat Fordilla. Muilta merkeiltä saattaisi löytyä myös optioita riippuen onko kyse vain paikasta a paikkaan b siirtimestä vai haluatko oikeasti nauttia ajamisesta.
 
1.8 TSi:ssä on sitä samaa öljynsyönti ongelmaa kuten 2.0 TFSI:ssäkin. Litra / 1000km ei ole "poikkeavaa" kuulemma.
DSG:ssä on ne omat juttunsa.. Jotkut yksilöt kestää +150tkm ongelmitta mutta itselle on osunut myös tapaus jossa DSG alkoi oireilemaan jo 60tkm paikkeilla. Serkullani oli R32 Golf V DSG:nä ja se oli kyllä surullisin tarina tuosta DSG:stä mitä itse tiedän. Laakkonen olisi suostunut lopulta maksamaan 30% uudesta vaihdelaatikosta. Tuota edelsi lukuista vauhtipyörien vaihdot, uudelleen ohjelmoinnit, huuhtelut jne..

Itselläni oli 2001 mallinen RS Octavia ja ehdin itse ajaa autolla 5vuoden aikana 180tkm. Ainoa tielle jättänyt syy ja ongelma oli hajonnut sytytyspuola(Auton olisi voinut nilkuttaa korjaamolle). Mitään muita ongelmia ei minulla ollut. Autoon ei tarvinnut tehdä muuta kuin huoltoja ja vaihdella kuluneita osia. Auto oli myös ohjelmoitu(lastutettu). Varsin kestäviä autoja jo tuolloin. En usko että perusasiat on juurikaan muuttunut, pois lukien DSG ja TSI moottoreiden jutut.

Forumeilta löytää varmasti tuon ikäisistä Octavioista juttua niin kannattaa kaivella. Ei ole itsellä sen enempää kokemusta. VAGarena.fi - Etusivu
2014 noiden öljyn syöntien pitäisi olla kyllä jo korjattu kun Gen 2 moottori on tullut. Poikkeavuuden raja on volkswagenilla 0,5L/100km, tämän jälkeen tulee goodwillit tapauskohtaisesti eli ei tosiaan litra tonnilla ole mikään normaali.

DSG on kyllä ollut epäluotettavampi varsinkin jos ajaa kaupungissa paljon, eli kytkin kuluu liikaa ja alkaa aiheuttaa muita vikoja. Menisin ehkä itse manuaalilla jos voi valita. En ole varma milloin tuo dsg vaihtuu uusimpaan versioon mutta uusimmat kestää kyllä taksikäyttöäkin eli jos sen pystyy todeta niin sekin on vaihtoehto.
 
2014 noiden öljyn syöntien pitäisi olla kyllä jo korjattu kun Gen 2 moottori on tullut. Poikkeavuuden raja on volkswagenilla 0,5L/100km, tämän jälkeen tulee goodwillit tapauskohtaisesti eli ei tosiaan litra tonnilla ole mikään normaali.

DSG on kyllä ollut epäluotettavampi varsinkin jos ajaa kaupungissa paljon, eli kytkin kuluu liikaa ja alkaa aiheuttaa muita vikoja. Menisin ehkä itse manuaalilla jos voi valita. En ole varma milloin tuo dsg vaihtuu uusimpaan versioon mutta uusimmat kestää kyllä taksikäyttöäkin eli jos sen pystyy todeta niin sekin on vaihtoehto.

Niin tämä ei siis ole normaalia jota tarkoitin mutta konsernin mielestä siinä ei ollut ainakaan aiemmin "mitään ihmeellistä" että öljyä hävisi 1litra jokaista 1000km kohden.
En tiedä onko nykyisissä moottori sukupolvissa jo korjattu se stefa joka tuon öljyn "häviämisen" aiheutti.
 
Tuo on totta, saisi myös huomattavasti vähemmän ajetun jos on tilasta varaa luopua (ei sillä että MK2-3 Focus olisi mikään kovin pieni enää). Hyvin kulkevia ja kohtuu luotettavia autoja kunhan hyväksyy rengasmelun ja mahdollisesti usein "vajaan" varustelun. Ekoja 1.0 Ecoboosteja en ottaisi (ekoissa saattoi turbot kuulema paukkua mutta en ole alun jälkeen kuullut valitusta) mutta muilla koneilla miksi ei. VAG kipoista 2.0tfsi toimi itsellä hyvin öljynpolttoa lukuunottamatta softattunakin mutta miettisin kyllä itse moneen kertaan. Mites onko merkillä niin väliä, nyt Fordit mielessä koska ajat Fordilla. Muilta merkeiltä saattaisi löytyä myös optioita riippuen onko kyse vain paikasta a paikkaan b siirtimestä vai haluatko oikeasti nauttia ajamisesta.
Piti joo tuohon aloitukseen laittaakkin että ei ole merkillä niin väliä, kunhan ei ole ranskis ja tilaakaan en tarvitse paitsi etupenkeille istumiseen ja takakonttiin työkalupakkia. Kyllä ihan tykkään autolla ajaa niin olisihan se kiva olla nautinnollista.
 
Anteeksi nyt jos on off-topikkia mutta mikä näissä vageissa niin kiehtoo vaikka ongelmat ovat selvästi tiedossa? Tollanen Octavia on kyllä komian näköinen peli ja kulkee varmasti hyvin noilla tehoilla, mutta miten se on "ok", että 15tkm aikana kaataa kaksi kannullista öljyä koneeseen (olettaen tuon 0,5l/1000km hyväksytyn kulutuksen)? Mulla oli vuoden -96 323F ruosteinen matukka missä oli 260tkm mittarissa eikä sekään vienyt kuin pari litraa vaihtovälillä. Ja kyllä olen tietoinen, että kaikki koneet vievät öljyä käydessään. Jopa omassa (220tkm) Avensiksessa laskee öljytikussa määrä reilun sentin vaihtovälillä (15tkm).

Sitten vielä tuosta DSG-vaihteistosta. Ymmärrän jos uutena sellaisella ostaa jos muutoinkin on tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden päästä seuraavaan ja takuu on koko ajan voimassa. Näistäkin on netti pulloillaan tietoa ja paljon huonoja kokemuksia. Ei ole kyllä mielestäni mitenkään normaalia, että laatikko vaatii remppaa esim. <200tkm lukemilla.

Ehkä sitten olen vain ulkona näistä asioista kun en näitä ymmärrä.

Edit. koskee myös muita valmistajia ja malleja missä vikoja tiedetään olevan, VAG nyt vaan tässä esillä (taas).
 
Anteeksi nyt jos on off-topikkia mutta mikä näissä vageissa niin kiehtoo vaikka ongelmat ovat selvästi tiedossa? Tollanen Octavia on kyllä komian näköinen peli ja kulkee varmasti hyvin noilla tehoilla, mutta miten se on "ok", että 15tkm aikana kaataa kaksi kannullista öljyä koneeseen (olettaen tuon 0,5l/1000km hyväksytyn kulutuksen)? Mulla oli vuoden -96 323F ruosteinen matukka missä oli 260tkm mittarissa eikä sekään vienyt kuin pari litraa vaihtovälillä. Ja kyllä olen tietoinen, että kaikki koneet vievät öljyä käydessään. Jopa omassa (220tkm) Avensiksessa laskee öljytikussa määrä reilun sentin vaihtovälillä (15tkm).

Sitten vielä tuosta DSG-vaihteistosta. Ymmärrän jos uutena sellaisella ostaa jos muutoinkin on tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden päästä seuraavaan ja takuu on koko ajan voimassa. Näistäkin on netti pulloillaan tietoa ja paljon huonoja kokemuksia. Ei ole kyllä mielestäni mitenkään normaalia, että laatikko vaatii remppaa esim. <200tkm lukemilla.

Ehkä sitten olen vain ulkona näistä asioista kun en näitä ymmärrä.

Edit. koskee myös muita valmistajia ja malleja missä vikoja tiedetään olevan, VAG nyt vaan tässä esillä (taas).
Tiedossa on kyllä tsi:n ja dsg:n ongelmat. Siksi kysyinkin että onko näistä uudemmissa jo ongelmat korjattu vai edelleenkö VAG koneissa ongelmia.
 
Anteeksi nyt jos on off-topikkia mutta mikä näissä vageissa niin kiehtoo vaikka ongelmat ovat selvästi tiedossa? Tollanen Octavia on kyllä komian näköinen peli ja kulkee varmasti hyvin noilla tehoilla, mutta miten se on "ok", että 15tkm aikana kaataa kaksi kannullista öljyä koneeseen (olettaen tuon 0,5l/1000km hyväksytyn kulutuksen)? Mulla oli vuoden -96 323F ruosteinen matukka missä oli 260tkm mittarissa eikä sekään vienyt kuin pari litraa vaihtovälillä. Ja kyllä olen tietoinen, että kaikki koneet vievät öljyä käydessään. Jopa omassa (220tkm) Avensiksessa laskee öljytikussa määrä reilun sentin vaihtovälillä (15tkm).

Sitten vielä tuosta DSG-vaihteistosta. Ymmärrän jos uutena sellaisella ostaa jos muutoinkin on tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden päästä seuraavaan ja takuu on koko ajan voimassa. Näistäkin on netti pulloillaan tietoa ja paljon huonoja kokemuksia. Ei ole kyllä mielestäni mitenkään normaalia, että laatikko vaatii remppaa esim. <200tkm lukemilla.

Ehkä sitten olen vain ulkona näistä asioista kun en näitä ymmärrä.

Edit. koskee myös muita valmistajia ja malleja missä vikoja tiedetään olevan, VAG nyt vaan tässä esillä (taas).
Seatilla on ainakin 5 v/100 tkm takuu. Ei ole siis ainakaan hetkeen hajoamisen pelkoa. Ibiza ja Arona taitaa olla uusimmat mallit. Fordissa on myös sama takuu.

TAKUU NYT 5 VUODEKSI!
Tarjoamme rajoitetun ajan koko SEAT-malliston viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuulla riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin. Tarjous on voimassa 31.12.2018 saakka.
SEAT | Takuu
 
Porukka täällä niitä Fordeja himoitsi niin vaunulalla on varaston tyhjennys: Erä uusia Ford-malleja jopa 5000€ edulla!
Tämä oli ihan haista paska tarjous. Kysyin hintaa varastomalli manuaalibensa Fiesta Vignalelle, jonka hinta oli yli 30k€ varusteineen. Varastomallin alennus oli 850€ eikä mitään muita alennuksia. Identtisestä tehdastilauksesta ei olisi saanut mitään alennusta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 541
Viestejä
4 476 078
Jäsenet
73 949
Uusin jäsen
Lue otsikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom