Olenko muuten tässä joukossa miten harvinainen autoilija kun tykkään CVT:n jatkuvasta vedosta?
Eka kokemus oli CVT:hen kolmisen vuotta sitten kun ostin -11 2.0 bens Avensiksen(farkku). Tilaahan siinä vehkeessä oli 5 henkiselle perheelle loistavasti. Tuota ostettaessa kuitenkin oli vaihtoehtona Auris Hybrid ja siihen vaihdoin sitten puolitoista vuotta Avensiksen oston jälkeen. Vaihtoon vielä vaikutti se, että halusin ”hihna” CVT:stä eroon, vaikkakin ne on osoittaunut Toyotissa hyvin luotettaviksi.
Tilalle sitten piti vaihtaa Auris Hybrid farkku. Tilassa tuli kyllä menetystä, mutta minkäs voi.
Mielenrauhaa tuli sitten kun pääsi CVT hihnasta eroon ja tilalle sai kenties luotettavimman automaatin mitä on(?). Eihän tuollasessa planeettavaihteistossa ole edes montaa osaa.
Takana tietty aika paljon elektroniikkaa enemmän.. silti.
Jotain noista Toyotan Gen3 Hybrid koneista oppineena, niin konepellin alta löytyy plussakelien aikaan Oil Catch Can(OCC). Sitä kovin suosittelen jos samalla koneella varustetulla autolla ajelet.
Näissä vehkeissä aika nätisti kone imee huohotuslekua pitkin öljyä imusarjaan ja polttelee sitä sitten tukkien EGR:n, jonka jälkeen palaa kansipahvia(no ok, siihen vaaditaan se 200tkm että alkaa tukkeentumaan).
Nämä koneet tykkää myös kuulemma haukata imusarjaan kerääntyneet kamat startissa sisuksiin ja nakutella iloisesti. Tähän tehty -11/-12 imusarjoissa korjauksia. Lue: vältä 2010 priusta/muuta samalla koneella.
PriusChat on aika hyvä paikka, jos miettii Hybridin ostoa. Tosin kokeehan ne autot aika erilaista ajoa jenkkien lämmössä kuin meillä. Siellä on koneet kovemmilla. Tuolta kokemuksia kuitenkin paljon löytyy.
Oma auto keräillyt OCC:en öljyä ehken ruokalusikallisen per 300km. Kylmillä keleillä vettä kertyy myös hyvin....taisi mennä tämä kovin offtopiciksi.
EDIT: Netistä löytyy muuten paljon juttua Fordin suoraruisku koneista ja niiden OCC hyödyistä. Näissä kun bensa suihkitaan suoraan palotilaan niin imusarjan mukana tuleva öljy kerääntyy todella nätisti imuventtiileihin kun seoksen mukana ei ole bensaa pesemässä sitä