Mikä auto minulle?

Se Prius+ (taas)

Prius+, se järkevämpi Corolla? :geek:

Automaatti on ikävä kyllä välttämättömyys, ei varsinaisesta minulle. :tongue:

Ei tuo Corollankaan kontti ole mikään tilaihme, mutta menee vielä tällä hetkellä.

Täyssähköä tulee vielä vähän karsastettua - esimerkiksi vanhemmilla lataus ei mahdollista näppärästi (vielä) ja ajatus kokonaan sähköllä ajamisella tuntuu vieläkin kaukaiselta. Pitää vielä perehtyä myös näihin vaihtoehtoihin, kiitos feedbackista.

Jos haluaa automaatin eikä halua maksaa korjaamoille mahdottomia, niin se rajoittaa autovalintaa. Sähköautossa saisi automaatin ikään kuin kaupanpäälle. Mutta jos polttomoottori on hakusessa, niin Kia Ceed kannattaa unohtaa (ainakin takuuajan jälkeen - enkä tiedä sen takuunkaan toimivuudesta), koska siinä automaatti on ihan samanlainen teknisesti monimutkainen ja riskialtis kaksoiskytkinlaatikko kuin VAG:n DSG. Toyotan (e)CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti varsin luotettavia ja kestäviä, ja jos merkkihuoltamalla ylläpitää tuota Relax-takuuta, niin lompakko lienee hyvin turvassa. Villinä korttina olisi etsiä auto momentinmuunninautomaattivaihteistolla (esim. Opel, Citroen, Ford, BMW ja MB ovat niitä viimeisen kymmenen vuoden sisään käyttäneet), mutta niissä on huonona puolena heikompi polttoainetaloudellisuus eikä nuo merkit ehkä kaikkein huolettomimpia ole muutenkaan.
 
Meilllä farmaricorollan (-22) konttiin mahtuu 77cm * 55cm * 60cm (leveys*syvyys*korkeus) koiran häkki. Tosin laskin tavaratilan pohjan alas ja otin tavaratilan vaakaverhon irti. Koiraverkko jäi vielä paikalleen.
 
Halvempaan vaihtaessakin kyllä se autoliike ottaa niin paljon välistä, että ei sitä kyllä voi säästämiseksi kutsua. Jos itse saat myytyä järkihintaan edellisen auton ja toisesta tingattua alennuksen, niin ehkä siinä tapauksessa.
 
Prius+, se järkevämpi Corolla? :geek:



Jos haluaa automaatin eikä halua maksaa korjaamoille mahdottomia, niin se rajoittaa autovalintaa. Sähköautossa saisi automaatin ikään kuin kaupanpäälle. Mutta jos polttomoottori on hakusessa, niin Kia Ceed kannattaa unohtaa (ainakin takuuajan jälkeen - enkä tiedä sen takuunkaan toimivuudesta), koska siinä automaatti on ihan samanlainen teknisesti monimutkainen ja riskialtis kaksoiskytkinlaatikko kuin VAG:n DSG. Toyotan (e)CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti varsin luotettavia ja kestäviä, ja jos merkkihuoltamalla ylläpitää tuota Relax-takuuta, niin lompakko lienee hyvin turvassa. Villinä korttina olisi etsiä auto momentinmuunninautomaattivaihteistolla (esim. Opel, Citroen, Ford, BMW ja MB ovat niitä viimeisen kymmenen vuoden sisään käyttäneet), mutta niissä on huonona puolena heikompi polttoainetaloudellisuus eikä nuo merkit ehkä kaikkein huolettomimpia ole muutenkaan.

Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.
 
Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.

On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Kuitenkin kysyjän toiveissa oli "pitkäikäinen" ja "halpa huoltaa", mikä ei oikein sovi yhteen DSG:stä kuullun kanssa. Tai näin minä ymmärrän, että pitkäikäistä 20-25 tonnin käytettyä autoa etsivä aikoo pitää sitä pitkään, ei vaihtaa taas parin vuoden kuluttua. Jos sitten aikoo pitää autoa esim. keskimääräisen suomalaisen auton 13. ikävuoteen ja lähemmäs 200 tkm matkamittarilukemaan, niin siinä vaiheessa DSG alkaa mielestäni olla relevantti huolenaihe. Voi kestää sinne asti, mutta huonolla tuurilla pakasta tulee musta pekka. Saati jos aikoo ajaa auton 20+ vuoden paalausikään ja lähemmäs 300 tkm matkamittarilukemaa. Ja sitten kun auto on keski-iässä tai sen yli niin kymppitonnin ruoskaan on ikävä teettää 5 tonnin laatikkoremontti. Huonolla tuurilla pääsee maksamaan kahdesti, kun ensin laittaa laatikon kuntoon ("onhan tämä vielä hyvä jne.") ja pian sen perään pamahtaa liian kireäksi suunniteltu moottori tai lataussyklinsä täyteen saanut plugarin akku.

DSG on varmasti hieno, kun se toimii, mutta kyllä se on myös riskitekijä käytetyssä perusautossa. 100 tonnin Audissa ymmärtää, että kalliisiinkin ylläpitotoimenpiteisiin kannattaa varautua. Mutta kukaan ei osta parinkympin käytettyä Ocua päästäkseen tekemään remontteja, joiden kustannus lähestyy auton arvoa.
 
- Auton käyttö n. 15tkm - 20tkm /v.
(70% käytöstä kaupungin sisällä, 30% pidempää matkaa, n. 150km - 400km pätkiä)
- Turvallinen
- Pitkäikäinen
- Halpa huoltaa
- Isompi, kuin nykyinen Hyundai i20.

No ei siitä oikein mihinkään pääse, että Toyotan hybridi kyllä täyttää liki jokaisen kohdan tästä. (pl. yksi, siitä alla) Erityisesti tuo ajoprofiili suosii tojon hybridiä kun se on suhteessa vahvempi kaupunkiajossa kuin maantiellä.

Jos ostaa sellaisen jossa relax takuu on voimassa niin suurta riskiä ei liene ja nämä pitää hintansa käsittämättömän hyvin. Mutta sen relax takuun säilymiseksi huollot pitää tehdä marmorilla ja huoltovälihän on 15tkm. Eli noilla ajoilla kerran vuodessa tai puolessatoista.
Sinänsä ei ole haitaksi autoa kuin autoa kerta vuoteen huoltaa ja vaihtaa öljyt, mutta jos oikeasti ajaisi enemmän (+30tkm/v) niin jatkuva auton kiikuttaminen marmorille ja se vaiva siitä saattaisi hiertää.

Käy ihmeessä koeajamassa tuollaista Corolla hybridiä. Itse joskus rullasin tuollaisella lenkin ja päädyin toiseen merkkiin koska nuo on vain niin kalliita suhteessa kilpailijoihin ja tuo 1.8 moottori on aneemisuudessaan itselle vähän liian laiska. 2.0 hybridi on jo sitten ihan riittävä, mutta niissä valikoimaa on vielä vähemmän ja hinta sitä kautta pari tonnia kalliimpi mitä 1.8.
 
No ei siitä oikein mihinkään pääse, että Toyotan hybridi kyllä täyttää liki jokaisen kohdan tästä. (pl. yksi, siitä alla) Erityisesti tuo ajoprofiili suosii tojon hybridiä kun se on suhteessa vahvempi kaupunkiajossa kuin maantiellä.

Jos ostaa sellaisen jossa relax takuu on voimassa niin suurta riskiä ei liene ja nämä pitää hintansa käsittämättömän hyvin. Mutta sen relax takuun säilymiseksi huollot pitää tehdä marmorilla ja huoltovälihän on 15tkm. Eli noilla ajoilla kerran vuodessa tai puolessatoista.
Sinänsä ei ole haitaksi autoa kuin autoa kerta vuoteen huoltaa ja vaihtaa öljyt, mutta jos oikeasti ajaisi enemmän (+30tkm/v) niin jatkuva auton kiikuttaminen marmorille ja se vaiva siitä saattaisi hiertää.

Käy ihmeessä koeajamassa tuollaista Corolla hybridiä. Itse joskus rullasin tuollaisella lenkin ja päädyin toiseen merkkiin koska nuo on vain niin kalliita suhteessa kilpailijoihin ja tuo 1.8 moottori on aneemisuudessaan itselle vähän liian laiska. 2.0 hybridi on jo sitten ihan riittävä, mutta niissä valikoimaa on vielä vähemmän ja hinta sitä kautta pari tonnia kalliimpi mitä 1.8.
Huoltoväli on 15tkm/1v eli vähintään kerran vuodessa huollettava vaikka ajaisit alle 15tkm.
 
On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Vaihdelaatikko on sellainen asia minkä pitäisi kestää koko auton eliniän, en nyt tarkoita että vaihdelaatikon pitäisi kestää puoli miljoonaa tekemättä mitään, mutta jos öljyt vaihdetaan niin laatikon kun laatikon pitäisi kestää 250tkm ilman ongelmia. Uskallan väittää että suurin osa DSG-laatikoista ei tuohon pääse.

Itse en DSG-laatikkoa hyväksy edes sen takia vaikka autossa olisi takuu, niin monta kauhu tarinaa olen kuullut kuinka maahantuoja on evännyt takuun minkä ihmeemmän syyn takia. Käytetty auto on aina riski ja jos pystyn yhden riskin välttämään sillä etten osta DSG-laatikolla olevaa autoa, teen sen mielelläni.

Omassa autohistoriassa yhdessäkään mun autossa ei ole ollut ongelmia, jakoketjun/hihnan kanssa, vaihdelaatikon kanssa (automaatti tai manuaali) tms, koskaan en ole maksanut huolloista muutamaa satasta enempää ja tämä kaikki tasan sillä että valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään tyyppivikoja jotka maksaa tuhansia euroja.
 
Vaihdelaatikko on sellainen asia minkä pitäisi kestää koko auton eliniän, en nyt tarkoita että vaihdelaatikon pitäisi kestää puoli miljoonaa tekemättä mitään, mutta jos öljyt vaihdetaan niin laatikon kun laatikon pitäisi kestää 250tkm ilman ongelmia. Uskallan väittää että suurin osa DSG-laatikoista ei tuohon pääse.

Itse en DSG-laatikkoa hyväksy edes sen takia vaikka autossa olisi takuu, niin monta kauhu tarinaa olen kuullut kuinka maahantuoja on evännyt takuun minkä ihmeemmän syyn takia. Käytetty auto on aina riski ja jos pystyn yhden riskin välttämään sillä etten osta DSG-laatikolla olevaa autoa, teen sen mielelläni.

Omassa autohistoriassa yhdessäkään mun autossa ei ole ollut ongelmia, jakoketjun/hihnan kanssa, vaihdelaatikon kanssa (automaatti tai manuaali) tms, koskaan en ole maksanut huolloista muutamaa satasta enempää ja tämä kaikki tasan sillä että valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään tyyppivikoja jotka maksaa tuhansia euroja.

Kaksoiskytinlaatikon öljynvaihto+pesu ~60tkm:n välein on tietysti yksi vaihtoehto ehkäistä ongelmia.
 
Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.
Kotikadulla olen tunnistanut kaksi käynnistäessä rallattavaa VAG:n jakoketjua. Menin kertomaan asiasta molemmille. Ensimmäinen sai tonnilla uuden ketjun ja toinen vaihtoi merkkiä Mitsuun.

Vaihteisto-ongelmat sen sijaan eivät samalla tavalla tule tietoon, ellei ole kyse jonkun tutun autosta. Lähipiirin DSG-VAG:sta 100 % on mennyt rikki. Niitä on tosin vain yksi. Se yksi on kuitenkin todella kovaa faktaa DSG7:n heikosta laadusta, koska vahinko sattui tosielämän Hannu Hanhelle:

-Asui uudiskohteessa 19 vuotta tienaten asumisestaan 175 €/kk (osto 110 k€, vastikkeet ja muut 45 k€, myynti 195 k€).

-saa ostettua tuntemaltaan alueelta alihintaan (ovirempat juuri tehty, muttei näy hinnassa) mummojen ilmoitustauluilmoituksista talliosakkeita vuokrattavaksi

-onnistuu ostamaan oikeaan aikaan ja oikeasta sijainnista vuokrakämppiä

-tuntemistani paras vainu pörssin suoriin osakkeisiin

-Yhtä jääkaappia (se uudiskohteen 19 v) ja teholtaan hiipunutta sisätilalämppäriä (v. 1998) lukuunottamatta mikään kodinkone tai vempain ei ole mennyt rikki. Edes kännykän näyttö ei ole koskaan haljennut, vaan ovat menneet vaihtoon ehjinä noin 5 v kohdalla akun takia.

-auton renkaat ja tuulilasit eivät mene koskaan rikki

-manuaali-VAG:ssa ei ollut kuuden vuoden aikana mitään vikoja

-bemarissa ei ollut kahdeksan vuoden aikana mitään vikoja (toinen kaveri osti saman korin eri vm. ja siinä oli maadoitusvikaa jne)

-DSG7-VAG:sta katosi 5-vuotiaana 60 tkm kohdalla puolet vaihteista ja pakki, mikä tuli maksamaan 800 € (olisi ollut 2,5 k€ ilman vastaantuloa). Moottoriöljyt vaihdatettu joka vuosi, koska kaveri ei usko longlifeen.

-Opelissa ei mitään vikoja seitsemän vuoden aikana


Kun noin käsittämättömän onnekkaalla kaverilla katoaa Länsiväylällä DSG7:sta puolet vaihteista plus pakki, ja sinun mukaasi DSG:n ongelmat ovat "todella harvinaisia", niin onpa sattumaa kerrakseen.


Muuten lähipiirin kaksoiskytkinvaihteistot ovat olleet Volvoa ja Mersua. Niissä ei ole ollut vikoja, vaikka kilometrejä oli tuplasti vs. Hannu Hanhen hajonnut DSG7.
 
Omassa autohistoriassa yhdessäkään mun autossa ei ole ollut ongelmia, jakoketjun/hihnan kanssa, vaihdelaatikon kanssa (automaatti tai manuaali) tms, koskaan en ole maksanut huolloista muutamaa satasta enempää ja tämä kaikki tasan sillä että valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään tyyppivikoja jotka maksaa tuhansia euroja.
Saisiko vielä listauksen mistä autoista tässä puhutaan ja vuosimalleista. Tyyppivikoja ja muita kalliita riskejä kun tuntuu olevan joka autossa jos meinaa autoa pitää yli 5 vuotta.

2011 vuoden Hyundai i20 automaatilöa täyttää myös omakohtaisesti nämä vaatimukset, mutta ei se kovin mukava auto ole ajaa. Ei ole itsellä enää ajossa, mutta perheessä vielä. 230k mittarissa ja ainut kalliimpi reippaasti jakopääketju 800e. Jarruissa tosin tyyppivikaa, että joutuu kerran vuodessa herkistelemään renkaiden vaihdon yhteydessä. Muutoin vain määräaikaishuoltoja halvimmissa pajoissa. Pientä ruostekukkaa alkanut ilmestymään viime vuosina.
 
On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Kuitenkin kysyjän toiveissa oli "pitkäikäinen" ja "halpa huoltaa", mikä ei oikein sovi yhteen DSG:stä kuullun kanssa. Tai näin minä ymmärrän, että pitkäikäistä 20-25 tonnin käytettyä autoa etsivä aikoo pitää sitä pitkään, ei vaihtaa taas parin vuoden kuluttua. Jos sitten aikoo pitää autoa esim. keskimääräisen suomalaisen auton 13. ikävuoteen ja lähemmäs 200 tkm matkamittarilukemaan, niin siinä vaiheessa DSG alkaa mielestäni olla relevantti huolenaihe. Voi kestää sinne asti, mutta huonolla tuurilla pakasta tulee musta pekka. Saati jos aikoo ajaa auton 20+ vuoden paalausikään ja lähemmäs 300 tkm matkamittarilukemaa. Ja sitten kun auto on keski-iässä tai sen yli niin kymppitonnin ruoskaan on ikävä teettää 5 tonnin laatikkoremontti. Huonolla tuurilla pääsee maksamaan kahdesti, kun ensin laittaa laatikon kuntoon ("onhan tämä vielä hyvä jne.") ja pian sen perään pamahtaa liian kireäksi suunniteltu moottori tai lataussyklinsä täyteen saanut plugarin akku.

DSG on varmasti hieno, kun se toimii, mutta kyllä se on myös riskitekijä käytetyssä perusautossa. 100 tonnin Audissa ymmärtää, että kalliisiinkin ylläpitotoimenpiteisiin kannattaa varautua. Mutta kukaan ei osta parinkympin käytettyä Ocua päästäkseen tekemään remontteja, joiden kustannus lähestyy auton arvoa.

Kyllä, mutta näin ajatellessa pätee ihan mihin tahansa automaattiin. Turha vikakohde jos haetaan sitä ultimaattista säästöä.
Mulla on itsellä ollut sekä näitä tojotia että volkkareita sun muita vaggeja, vikoja ollut suunnilleen samassa suhteessa. 50% omistamistani DSG laatikoista on mennyt rikki ja 50% omistamistani tojotista on tehty kansipahvin vaihto (tästä toisessa ketjussa olikin keskustelua). Tällä otannalla molemmat on yhtä luotettavia.

Ajan takaa siis sitä että nämä foorumihuutelut tahtovat olla aika merkityksettömiä kunnon tilastojen puutteessa. Ostaisin silti sekä DSG:n että tojotan uudestaan jos sopiva kohdalle osuisi.
 
Kyllä, mutta näin ajatellessa pätee ihan mihin tahansa automaattiin. Turha vikakohde jos haetaan sitä ultimaattista säästöä.
Mulla on itsellä ollut sekä näitä tojotia että volkkareita sun muita vaggeja, vikoja ollut suunnilleen samassa suhteessa. 50% omistamistani DSG laatikoista on mennyt rikki ja 50% omistamistani tojotista on tehty kansipahvin vaihto (tästä toisessa ketjussa olikin keskustelua). Tällä otannalla molemmat on yhtä luotettavia.

Ajan takaa siis sitä että nämä foorumihuutelut tahtovat olla aika merkityksettömiä kunnon tilastojen puutteessa. Ostaisin silti sekä DSG:n että tojotan uudestaan jos sopiva kohdalle osuisi.
Kunnon tilastoista puuttuu tyypit jotka korjaavat mukisematta merkkiliikkeessä. Esimerkiksi omassa jo myydyssä Peugeotissa vaihdettiin parivuotiaana vaihdelaatikko niin jäi minun ja huoltoliikkeen väliseksi kun takuuseen vaihdettiin väännön jälkeen. Eivät edes antaneet mitään dokumenttia vaihdosta.
 
Kyllä, mutta näin ajatellessa pätee ihan mihin tahansa automaattiin. Turha vikakohde jos haetaan sitä ultimaattista säästöä.
Mulla on itsellä ollut sekä näitä tojotia että volkkareita sun muita vaggeja, vikoja ollut suunnilleen samassa suhteessa. 50% omistamistani DSG laatikoista on mennyt rikki ja 50% omistamistani tojotista on tehty kansipahvin vaihto (tästä toisessa ketjussa olikin keskustelua). Tällä otannalla molemmat on yhtä luotettavia.

Ajan takaa siis sitä että nämä foorumihuutelut tahtovat olla aika merkityksettömiä kunnon tilastojen puutteessa. Ostaisin silti sekä DSG:n että tojotan uudestaan jos sopiva kohdalle osuisi.
Taksi Caddystä meni dsg vaihtoon 100k kohdalla ja koko auto meni kiertoon ennen 200k. Vm 16-17. Vaihtoautoja dsg:llä löytyy runsaasti. Jostain syystä nuita kasaantuu myyntiin reilusti ja hinnat ovat alhaalla...
 
Neljällä ihmisellä omassa lähipiirissä on DSG porsinut. Ei kyllä ole ikinä tullut itse edes harkittua moiselle helvetinkoneella varustettua autoa.
 
Kuivakytkimillä olevat laukeaa varmasti ja märillä kytkyillä huollettuna saattavat kestää 300k+ cäddykolleegoja etäältä seuranneena.
 
Auto menossa lunastukseen ja nyt katsellut uutta ( käytettyä ) tilalle. Miten Mersun cla 2.0 ja c 2.0/2.1 molemmat automaatteja ja dieseleitä, onko miten luotettavia ja löytyykö jotain tyyppivikoja mitkä hyvä tarkistaa?
 
En sotkis käsiäni dieseliin. Enkä välttämättä myöskään "minimersuun."

2018 > C-srj Coupe, Cabri...
 
En sotkis käsiäni dieseliin. Enkä välttämättä myöskään "minimersuun."
Dieseleiden kanssa kannattaa silti pitää silmat auki koska ainakin yhteen väliin niitä sai halvemmalla kuin bensavehkeitä. Jokaisen täytyy itse laskea mikä kannattaa. Itse olen vielä jumissa 80-90 luvun touhuissa joissa bensa vehkeiden käyminen oli minusta täysin tuurin kauppaa verrattuna dieseliin. Asiat ovat nykyään eri mutta ei autoa järjellä yleensä ostetakkaan.
 
Peugeot 5008 -17 olisi menossa vaihtoon ja kiikarissa on Tesla Model Y nyt kun sitäkin saa Euroopassa seitsemän paikkaisena.

Hieman tässä mietityttää että onko tässä vaihdossa mitään järkeä? Pikkuisen on vaan alkanut jännitämään että kauanko Peugeotilla voi vielä huolettomasti ajella ennen kuin ongelmia alkaa kertymään, nyt Puretech 1.2L moottorilla 130tkm alla.

Vuosiajoa tulee noin 20tkm ja suurin osa on kaupunkipyörittelyä. Teslan rahoitustarjous on tällä hetkellä niin hyvä että se on todella houkuttava. Vakuutusmaksut näyttää kyllä melkein tuplaantuvan Peugeottiin verrattuna. Ilmeisesti Teslan kanssa joutuu myös maksamaan käyttövoimaveron.
 
Jos meinaat pitää +6v niin suosittelen ruostesuojauttamaan.
 
Kannattaa käydä se seitsemän paikkaa sitten ainakin koeajamassa että vaadittavat matkustajat oikeasti mahtuvat. Vakiona kun kyseessä on erittäin ahdas seitsemän paikkainen.
 
Kannattaa käydä se seitsemän paikkaa sitten ainakin koeajamassa että vaadittavat matkustajat oikeasti mahtuvat. Vakiona kun kyseessä on erittäin ahdas seitsemän paikkainen.
7 paikkainen on lähinnä epäsäännöllistä tarvetta varten. Välillä tulee useampaa lasta (4-12v) kuljetettua treeneihin tai turnauksiin.

Tarve ei ole siis pakollinen mutta olisin valmis tuo 2500e lisäpanostuksen laittamaan 7 paikkaisuudesta. Juurikin tuon 7 paikkaisuuden takia tämä Model Y alkoi nyt kiinnostamaan (+tuo rahoitus)
 
Jos käytetty menee niin katso Mobile.de saksan valikoimaa, näyttää olevan alle viiskymppiä äX:t jo.
 
Jos käytetty menee niin katso Mobile.de saksan valikoimaa, näyttää olevan alle viiskymppiä äX:t jo.

teslahunt.io sivun mukaan jo päälle 32000eur sais x:ää (nämä siis Teslan omista vaihtoautoista, ja näille sai vuoden takuun)
 
7 paikkainen on lähinnä epäsäännöllistä tarvetta varten. Välillä tulee useampaa lasta (4-12v) kuljetettua treeneihin tai turnauksiin.

Tarve ei ole siis pakollinen mutta olisin valmis tuo 2500e lisäpanostuksen laittamaan 7 paikkaisuudesta. Juurikin tuon 7 paikkaisuuden takia tämä Model Y alkoi nyt kiinnostamaan (+tuo rahoitus)

Juu, sinänsä looginen valinta mutta oikeasti kannattaa käydä kokeilemassa tiloja onko niistä extrapenkeistä riittävästi hyötyä. Aika negatiivisesti esim. Björn Nyland ne koki, vaikka miten käyttötapauksia yrittää keksiä. Tilaa vaan ei ole. Sekin sitten kannattaa miettiä, että ne pitää verhoilun takaa pultata irti ja takaisin kiinni kun niissä ei mitään Buzzin tapaista pikairroitusta ole (joten ne ovat vakiona viemässä tilaa).
 
Peugeot 5008 -17 olisi menossa vaihtoon ja kiikarissa on Tesla Model Y nyt kun sitäkin saa Euroopassa seitsemän paikkaisena.

Hieman tässä mietityttää että onko tässä vaihdossa mitään järkeä? Pikkuisen on vaan alkanut jännitämään että kauanko Peugeotilla voi vielä huolettomasti ajella ennen kuin ongelmia alkaa kertymään, nyt Puretech 1.2L moottorilla 130tkm alla.

Vuosiajoa tulee noin 20tkm ja suurin osa on kaupunkipyörittelyä. Teslan rahoitustarjous on tällä hetkellä niin hyvä että se on todella houkuttava. Vakuutusmaksut näyttää kyllä melkein tuplaantuvan Peugeottiin verrattuna. Ilmeisesti Teslan kanssa joutuu myös maksamaan käyttövoimaveron.
Vaihda viimeistään kun alkaa öljyä menemään öljynvaihtovälillä. Itselläkin oli vuoden uudempi kulkine uudesta asti.
 
Vaihda viimeistään kun alkaa öljyä menemään öljynvaihtovälillä. Itselläkin oli vuoden uudempi kulkine uudesta asti.
Juu sitä tässä vähän huolehdinkin. Tuntuu että öljyä saa olla jatkuvasti lisäämässä, kun tuo öljytilavuuskin on niin pieni.

Mihin autoon itse sitte päädyit?
 
Juu sitä tässä vähän huolehdinkin. Tuntuu että öljyä saa olla jatkuvasti lisäämässä, kun tuo öljytilavuuskin on niin pieni.

Mihin autoon itse sitte päädyit?
Vaihdettiin Peugeot halvempaan -14 Nissan X-Trail 1.6dci neliveto manuaaliin. Odotellaan jokunen vuosi että arvo tipahtaa autoista joita seuraillut.
Vähän kaikkea muuta juttua tässä niin ei kovin kallista viittinyt harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 7 paikkaisten autojen sektori on aika kapea niin rajoittaa aika paljon omaa valinnan varaa. Sähköön tekisi mieli jo siirtyä mutta täytyy myöntää että onhan tuo 55ke autosta ihan hemmetin paljon.
 
Tuo 7 paikkaisten autojen sektori on aika kapea niin rajoittaa aika paljon omaa valinnan varaa. Sähköön tekisi mieli jo siirtyä mutta täytyy myöntää että onhan tuo 55ke autosta ihan hemmetin paljon.

Juu, onhan tuossa hintaa. Toki uusi sähköinen e-5008 taisi olla tonnin/pari halvempi nyt lauch editionina ja se on aina seitsemän paikkainen. Toki taisin jättää about kaiken ruksimatta (paitsi koukun) mutta ei siellä juuri muuta tainnut ollakaan mahdollista ruksia.
 
Juu, onhan tuossa hintaa. Toki uusi sähköinen e-5008 taisi olla tonnin/pari halvempi nyt lauch editionina ja se on aina seitsemän paikkainen. Toki taisin jättää about kaiken ruksimatta (paitsi koukun) mutta ei siellä juuri muuta tainnut ollakaan mahdollista ruksia.
Aika samoihin hintoihin se uusi 5008 näytti menevän ja jää rangessa sekä on vain etuveto. Lisäksi veikkaan että pösön arvon lasku on huomattavasti nopeampaa kuin Teslan vaikka sen pähkäily onki aina arvoitus.
 
Ihan ajattelin lähinnä käyttöarvoa. Uuden auton hinta laskee kuin lehmän häntä (riippumatta merkistä. mitä kalliimpi niin sitä enemmän tuhatlappusia). Jostain syystä sähköautoja ostetaan uutena jälleenmyyntiarvo mielessä, joka on itselleni uuden auton kohdalla aika nurinkurinen ajatus. Takkiin tulee niin että tukka lähtee.

Mutta se on kyllä totta, että nelivetoinen on aina nelivetoinen. Siksikin Solterra on kiinnostanut itsäni kun sieltä taitaa saada uutena halvimmalla nelivetoa (ehkä jollain kiina-autolla myös).
 
Aika samoihin hintoihin se uusi 5008 näytti menevän ja jää rangessa sekä on vain etuveto. Lisäksi veikkaan että pösön arvon lasku on huomattavasti nopeampaa kuin Teslan vaikka sen pähkäily onki aina arvoitus.
5008 arvonlasku oli aikalailla 41k€ 2018-->2024 19k€ kovilla varusteilla.
 
Solterran ja BZ4X:n osalta on sitte, että oma ajoprofiili pitää olla +90% täytettävissä kotilatauksella, pitkän matkan tekeminen on kylmällä aika Via Dolorosaa kun taas vilkaisin suben ryhmää.

Et ei mihinkään perhematkailuun, mutta työmatkaliikenteeseen ja arkisuhailuun soveltuva.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Minkä tyyppistä ajoa enimmäkseen?

Aika iso merkitys sillä minkälaista kannattaa suositella
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Japanilaista jos lähdet tuolla budjetilla ostamaan, niin saat budjetillasi n. 20-vuotiaan ja 200 tkm ajetun. Vioista riippuen harkitsisin vakavasti nykyisen Corollan korjaamista, jos kyseessä ei ole jokin läpimätä ysärimalli, johon pitäisi lisäksi tehdä kansiremontti. No, Yariksen tai Aygon voit ehkä saada vähän uudemman ja/tai vähemmän ajetun tuohon rahaan, mutta onhan ne aikamoisia koirankoppeja.
 
Solterran ja BZ4X:n osalta on sitte, että oma ajoprofiili pitää olla +90% täytettävissä kotilatauksella, pitkän matkan tekeminen on kylmällä aika Via Dolorosaa kun taas vilkaisin suben ryhmää.

Et ei mihinkään perhematkailuun, mutta työmatkaliikenteeseen ja arkisuhailuun soveltuva.
Jos joku e-TNGA:a harkitsee niin käykäähän sitten itse lukemassa näitä lähteitä ja tehkää omat johtopäätökset, älkää ottako tällaisia referaatteja automaattisesti totena.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Mä varmaan ostaisin MK2 V70 Volvon. Bensaa toki syö, mutta on se vähän mukavampaa matkantekoakin.
 
Mä varmaan ostaisin MK2 V70 Volvon. Bensaa toki syö, mutta on se vähän mukavampaa matkantekoakin.

20 tkm vuosiajoilla syö tosiaan ihan kiitettävästi ja rahaa palaa. Spritmonitorista Volvo V70, bensiini, 2002-2005:

Keskimääräinen kulutus (l/100km)Vaihteluväli (l/100km)
Manuaali (124 autoyksilöä)9,635,99-15,32
Automaatti (81 autoyksilöä)10,235,32-14,67
 
Joo, mutta ei tässä nyt tietääkseni ainakaan reunaehtona mitään supersäästäjän autoa etsittykään.
Sitten jos pitää päästä pisaralla pisimmälle niin eiköhän kaikki osta suoraan jonkun priuksen tmv.
Oon ostellut noita vanhoja volvoja aina kun olen tarvinnut "vara-autoa" tai siirtymäkaudeksi jotain laitetta ja aina ihmettelen kuinka fiksuja ja hyvin pidettyjä monet noista vanhemmista Volvoista on.
Taitaa käyttäjäprofiili olla hiukan eri kuin vaikka niillä takavetobemareilla. Ja ehkä Volvo on kuitenkin sitten sen verran "auto" että niitä arvostavat sitten vähän keskimääräistä autotietoisemmat ihmiset ja täten niitä pidetään paremmassa kunnossakin kun vain sitä tavan kauppakassia.
 
Joo, mutta ei tässä nyt tietääkseni ainakaan reunaehtona mitään supersäästäjän autoa etsittykään.
Sitten jos pitää päästä pisaralla pisimmälle niin eiköhän kaikki osta suoraan jonkun priuksen tmv.
Oon ostellut noita vanhoja volvoja aina kun olen tarvinnut "vara-autoa" tai siirtymäkaudeksi jotain laitetta ja aina ihmettelen kuinka fiksuja ja hyvin pidettyjä monet noista vanhemmista Volvoista on.
Taitaa käyttäjäprofiili olla hiukan eri kuin vaikka niillä takavetobemareilla. Ja ehkä Volvo on kuitenkin sitten sen verran "auto" että niitä arvostavat sitten vähän keskimääräistä autotietoisemmat ihmiset ja täten niitä pidetään paremmassa kunnossakin kun vain sitä tavan kauppakassia.

Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.

Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Järkevä olisi joku Hyundai, tai Kia.
 
Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.

Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.
Tiedän, siksi mietin että onko jotain sellaista perusvarmaa kulkupeliä.

Tuolla 3000-4000e budjetilla saa mielestäni 200-300 tuhatta kulkeneen, kohti auringonlaskua lipuvan menopelin. Osa ostaa Volvon, koska kuitenkin varmakulkuinen, vaikka syöppö.

Ideani olisi nykyisen 300t kulkeneen Corollan tekohengittäminen korjaamalla ja samalla hankkimalla toinen auto rinnalle. Pitäisi vain keksiä sellainen suhteellisen yksinkertaisella tekniikalla oleva, ei mitään ylimääräistä sisältävä vaihtoehto.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 506
Viestejä
4 525 052
Jäsenet
74 612
Uusin jäsen
Ramppaaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom