Virallisestihan tuohon ei ole oikeaa vastausta kun mitään virallista segmenttinä ei autoilla ole.
Mutta jos minun pitäisi nuo luokitella niin Fabia ja Polo on B:tä, Octavia, Scala ja Golf C:tä ja Superb ja Avensis D.
Edit: Tuo Scalan varmaan voisi teoriassa laittaa B:henkin alustan perusteella, toisaalta se taitaa ulkomitoiltaan olla Golfia isompi. Mitään täysin tiukkaa määrittelyä ole, ja koothan muuttuukin korimallien välissä.
Jenkeissä EPA:lla on tarkat tilavuusrajat luokitteluun. Euroopassa A-segmenttiin kuuluvat pienimmät henkilöautoiksi rekisteröidyt, ja siitä kokoluokka kasvaa lyhimmän korimallin akselivälin kasvaessa. Korin pituus ei ratkaise, kuten voi huomata Octaviasta tai pisimmistä C-segmentin farmareista vs. lyhimmät D-segmentin sedanit.
Automallien uudistuessa akseliväli ja korin pituus tuppaavat kasvamaan. Tämän vuoksi ikivanha C-segmentin auto (Golf) saattaa olla kaikin puolin lyhyempi kuin uusi B (Polo).
A:
-Korin pituus hieman alle tai yli 3,5 m riippuen iästä
-akseliväli vähän tai paljon alle 2,5 m riippuen iästä
B:
-Korin pituus hieman alle tai yli 4 m riippuen iästä
-akseliväli hieman alle tai yli 2,5 m riippuen iästä
C:
-Korin pituus hieman alle tai yli 4,5 m riippuen iästä ja korimallista
-akseliväli nykyisin noin 2,6-2,7 m
D:
-Korin pituus noin 4,6-4,9 m riippuen iästä
-akseliväli nykyisin yleensä 2,75-2,9 m
Akselivälejä Scalaan liittyen:
Skoda Fabia 256 cm (B)
Toyota Corolla HB 264 cm (C)
VW Golf 264 cm (C)
Skoda Scala 265 cm (C)
Skoda Octavia 267 cm (C)
Paremmin Scala istuu C-segmenttiin, koska akseliväli on 1 cm pidempi kuin Golf Mk8:n.