Mikä auto minulle?

Itseasiassa AINAKIN MK3-3.5 Focukset omaavat tuon surullisen kuuluisan Powershiftin. Hyvä aski toimiessaan. Itsellä kesti viritykset yms Focus ST:ssä mutta en olisi kyllä halunnut pitää autoa takuuajan ulkopuolella. Mitä uudempiin tulee, olin rehellisesti yllättynyt miten tökkivä ja kankea tuo uusimman Focuksen tomaatti oli vs aiempi tomaatti. Nämä kokemukset 2019-2020 Focuksista parilla eri koneella koeajojen perusteella.

Kyllä, ja siksi mainitsinkin nimenomaan nelossukupolven. Powershit kannattaa unohtaa suosiolla.

Mutta kieltämättä noista GM:n kanssa yhteistyössä tehdyistä 8F:istä on niistäkin kuulunut kaikenlaista. Jenkeissä NHTSA on tiedottanut niistä ikävissä merkeissä. Jollakin on Suomessakin vaihdettu melkein uuteen autoon laatikko. Eikä suunnittelu ilmeisesti mennyt ihan putkeen...

Fordclubilta:

Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.
 
Itsellä on tuo 2.0 kone ja isompi sähkömoottori joten kierrokset eivät kipua samantien kun hipaiset kaasua MUTTA... Se perkeleen viive kun painat kaasua vs DCT tai normi automaatin viive. Joutuu ennakoimaan niin paljon että pääset kiihdyttämään johonkin sopivaan väliin, etenkin Kehällä yms missä välit ovat ahtaita ja kuskit mulkkuja (jopa mulkumpia kuin itse, eikun). Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.

Mun mielestä taas esim. DSG tuntuu huomattavasti hitaammalta reagoimaan kuin tuo portaaton. Ehkä nämä on tottumiskysymyksiä myöskin. Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
 
Auton vaihto alkaisi olla näppäimillä, nykyinen Toyota C-HR tarpeeksi kilsoja kerännyt ja vähän turhan pieni kontti

Hybridi on ollut hyvä, samoin korkea maavara. Tulevaisuudessa kaksi koiraa pitäisi mahduttaa kyytiin. Nykyinen yksi matkustanut takapenkillä, mutta tulevaisuudessa tahtoisin konttiin.
Toyota RAV4 ja Corolla Cross olleet katselmuksen alla, hinta vain vähän turhan kova
Kia ja Mitsubishi kiinnostaa myös, mutta miten näiden hybridit ja huollot? Tykännyt nykyisen suht edullisista huolloista.
Ajoa vuodessa varmaan35-40tkm. Työpiste vaihtelee, nyt päivässä 100km yhteensä ajoa esim.
 
Millainen asuminen, onko kotilataus järjestettävissä? Uutta vai käytettyä etsimässä, budjettiraami?
 
Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
 
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
Toyotan ratkaisussa nostaa kierroksia ja lyhentää välityksiä esiasetettuun "vaihteeseen" jos se on nopeuden puolesta mahdollista. Tuo ecvt:n toimintatapa yllätti ainakin itseni. Ei olekaan perus sähkömoottori askin kyljessä tai starttimoottorin paikalla. En ala edes yrittämään selittämistä vaan helpompi googlata.

Ja joskus tiukassa ruuhkaliittymässä käytän läpysköjä että osun väliin mihin haluan koska en joudu arvailemaan viivettä.
 
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)

Ne läpsyttimet vaikuttaa suoraan "välityksiin"., eli toimii kuten konventionaalinen aski -> pienempi vaihe ->kierrokset nousee -> optimaalinen tehoalue heti käytettävissä. Eli esim. just ohitettaessa ruukaan läpsyttää sopivasti pienempää niin se välityksen arpominen jää kokonaan pois ja viive on käytännössä 0. Normaalistihan se etsii hetken sitä välitystä kun lyöt polkimen suoraan kickdowniin, ja tästä tulee se (e)CVT:n kuminauhaefekti jota monet vihaavat. IS:llä saa esim. 0-100 sprintissä yli 0,5s nopeampia aikoja sopivasti manuaalimodea käyttäessä. Ylöspäin vaihtaminen taas ei käytännössä tee muuta kuin pienentää kaasuvastetta. Toki IS:n sporttimode on aika reagoiva muutenkin, ei tarvitse pohjaan lyödä niin reagoi kyllä. Toyotalla olen kokeillut sitä vaan 1.8l mallissa ja se on muutenkin niin nuhainen että totesin siinä täysin turhaksi.
 
Millainen asuminen, onko kotilataus järjestettävissä? Uutta vai käytettyä etsimässä, budjettiraami?
No siis tällä hetkellä ei ole lataus asemaa kotona mutta tarvittaessa semmoinen olisi mahdollista hankkia. Töiden päässä ei ole lataus mahdollisuutta
Käytetty
Budjetti varmaan 20-25t, tai sanotaan että jos 350€/kk saa rahoituksen niin se olis katto
 
Saako 15ke budjetilla mitään järkevää/luotettavaa bensa 4-vetoa joka ei nyt ihan hidas olisi?
 
A6 allroad himottaisi edelleen, vaikka nykyään aika alkaa olla jo ajanut ohi isoista dieselmoottoreista.
Audi A6 Allroad vaihtoautot - Nettiauto
esim. kiinnostaisi vm. 2016 ja hinnaltaan 20 k€ molemmin puolin olevat

Onko järkeä? Onko mitään isompia vikoja? V6-koneen ketjuviat ja ilmapussit?
 
Viimeksi muokattu:
A6 allroad himottaisi edelleen, vaikka nykyään aika alkaa olla jo ajanut ohi isoista dieselmoottoreista.
Audi A6 Allroad vaihtoautot - Nettiauto
esim. kiinnostaisi vm. 2016 ja hinnaltaan 20 k€ molemmin puolin olevat

Onko järkeä? Onko mitään isompia vikoja? V6-koneen ketjuviat ja ilmapussit?

Valikoi hyvin varustellun ja pidetyn yksilön, ja pitää itsekin huolta, niin eiköhän se jollekulle kelpaa jatkossakin Herrain Autoksi hirvimetsälle ja venekerholle.

 
Varauksetta en kyllä itse ainakaan suosittelisi tuota tojo/lexus hybridiä jos välittää yhtään "ajamisesta." Ne läpyskät on minusta korkeintaan koomiset (oikeissa alamäet toki ymmärrän) ja "sport"moodissakin on aikamoinen kuminauha++ viiveineen. Ja sen brake-by-wire katiskan tuntuma on mitä on. Pari kummallakin merkillä varustettua ajanut. Ilmeisen toimintavarma ja bensapihi toki on, jos ei kiinnosta roikan kanssa hosua, siinä mielessä hyviä virityksiä.
 
Varauksetta en kyllä itse ainakaan suosittelisi tuota tojo/lexus hybridiä jos välittää yhtään "ajamisesta." Ne läpyskät on minusta korkeintaan koomiset (oikeissa alamäet toki ymmärrän) ja "sport"moodissakin on aikamoinen kuminauha++ viiveineen. Ja sen brake-by-wire katiskan tuntuma on mitä on. Pari kummallakin merkillä varustettua ajanut. Ilmeisen toimintavarma ja bensapihi toki on, jos ei kiinnosta roikan kanssa hosua, siinä mielessä hyviä virityksiä.
No ei se pienellä mene jos maantietä ja motaria ajelee. Toyotan ohjelma näyttää Joensuu-Helsinki välin kulutuksen olevan 6.5l/100km. 80kmh tiet ja siitä alle niin päästään sitten alemmas. Itsellä aika hyvä sekoitus noita 80kmh asfalttiteitä, motaria ja jonkin verran taajama-ajoa ja keskikulutus 35tkm ajalta taitaa olla auton ilmoittaman mukaan 5.8l/100km. Tämä sisältää about 50/50 kesää ja talvea (kesällä oli 5.7 ja nousi talven aikana 5.8:aan missä on nyt pysynyt).
 
No ei se pienellä mene jos maantietä ja motaria ajelee. Toyotan ohjelma näyttää Joensuu-Helsinki välin kulutuksen olevan 6.5l/100km. 80kmh tiet ja siitä alle niin päästään sitten alemmas. Itsellä aika hyvä sekoitus noita 80kmh asfalttiteitä, motaria ja jonkin verran taajama-ajoa ja keskikulutus 35tkm ajalta taitaa olla auton ilmoittaman mukaan 5.8l/100km. Tämä sisältää about 50/50 kesää ja talvea (kesällä oli 5.7 ja nousi talven aikana 5.8:aan missä on nyt pysynyt).
Mökille vetelin motaria 2.5 L koneella ja vitonen tais olla keskikulutus. Sinun talvi vs kesälukemista voisi päätellä, että auto seisoo tallissa lämpimässä? Itsellä talvi lisää kulutusta päälle litran (auto seisoo pakkasessa).
 
Mökille vetelin motaria 2.5 L koneella ja vitonen tais olla keskikulutus. Sinun talvi vs kesälukemista voisi päätellä, että auto seisoo tallissa lämpimässä? Itsellä talvi lisää kulutusta päälle litran (auto seisoo pakkasessa).
Nope. Pihalla auto kylmänä käyntiin, ikkunat puhtaaksi ja ajoon. Ajoprofiili kai sopii tuohon ettei tarvitse hissutella moottori tyhjäkäynnillä vaan joutuu samantien 80kmh+ nopeuksiin niin moottori saa lämmöt nopeasti. Plus en tiedä miten paljon hybridi vaikuttaa tuohon kulutuksen nousuun. Plus otanta on sen verran pitkä että tuossa vaatii jo töitä nostaa tai laskea desillä. Tammikuun keskikulutus oli Toyotan mukaan 6.6l/100km ja viime toukokuun oli 5.5l/100km. Tämän vuoden kulutuslukemia sotkee myös runsas harrasteella ajeli myös työmatkoilla yms. heti kun loskat sulivat ja Toyota seisoi parkissa pisimmillään 3viikkoa kerrallaan.

EDIT: Katsoin huvikseen, helmikuun ja maaliskuun kulutukset olivat 5.9l/100km ja 6.0l/100km.
 
Nope. Pihalla auto kylmänä käyntiin, ikkunat puhtaaksi ja ajoon. Ajoprofiili kai sopii tuohon ettei tarvitse hissutella moottori tyhjäkäynnillä vaan joutuu samantien 80kmh+ nopeuksiin niin moottori saa lämmöt nopeasti. Plus en tiedä miten paljon hybridi vaikuttaa tuohon kulutuksen nousuun. Plus otanta on sen verran pitkä että tuossa vaatii jo töitä nostaa tai laskea desillä. Tammikuun keskikulutus oli Toyotan mukaan 6.6l/100km ja viime toukokuun oli 5.5l/100km. Tämän vuoden kulutuslukemia sotkee myös runsas harrasteella ajeli myös työmatkoilla yms. heti kun loskat sulivat ja Toyota seisoi parkissa pisimmillään 3viikkoa kerrallaan.

EDIT: Katsoin huvikseen, helmikuun ja maaliskuun kulutukset olivat 5.9l/100km ja 6.0l/100km.
Itsellä menee ajojen alussa aina tuota kaupunkiajoa niin ehkä siinä ero talvella. Meillä kaikillahan on hieman erilaiset ajoreitit ja matkat niin ne kyllä tuntuu vaikuttavan Toyota hybridissä. Eroa on kanssa koneiden välillä ja miten ne käyttäytyy kunkin henkilön ajoreiteillä ja kaasun painamisella. Itsellä Toyota hybridit on aina syönyt huomattavasti vähemmän kuin perus bensaversiot.
 
Itsellä menee ajojen alussa aina tuota kaupunkiajoa niin ehkä siinä ero talvella. Meillä kaikillahan on hieman erilaiset ajoreitit ja matkat niin ne kyllä tuntuu vaikuttavan Toyota hybridissä. Eroa on kanssa koneiden välillä ja miten ne käyttäytyy kunkin henkilön ajoreiteillä ja kaasun painamisella. Itsellä Toyota hybridit on aina syönyt huomattavasti vähemmän kuin perus bensaversiot.
Itsellä alhaisimmat kulutukset kiltisti ajaessa tulevat tehokkailla turbo bensoilla tai dieseleillä. Tosin tämä muuttuisi heti jos ajoprofiili muuttuisi enemmän kaupunkiajoon.
 
Kyllä ainakin nykyisellä itselataavalla olen ihan tyytyväinen ollut tuohon bensapiheyteen. Talvella vähän kovempaa toki, mutta silti siedettävämpi kuin vanhassa golfissa. Plugari olisi seuraava askel, koska ilmeisesti isommissa kieseissä kulutus pomppaa paljonkin tuosta itselataavan tekniikasta huolimatta.
Ja oma ajo on pitkälti motaria, sitten pikkutiet ja kaupunki ajo.
Ajomukavuus, tila ja kulutus on itselle ne kolme tärkeintä pointtia kun kilsoja kertyy
 
Palailen Toyotan läpyskäkeskusteluun. Norjassa pääsin kokeilemaan niitä ala- ja ylämäissä. Vähän oli epäselvää miten ne eroavat D-modessa ja S-modessa, kummassakin kun niitä voi läiskiä 2.0 litrasessa Corollassa.

D-modella käyttö alamäessä oli tökkivää, jos laitoit D2 päälle ja jouduit antamaan kaasua välillä "vaihde" hyppäsi D, koska halusi kierrokset alas. Taas piti läpsyttää jos halusi moottorijarrutuksen.

S-modella läpyskät sallivat kierrokset korkealla, jos laittoi esim S2 ylämäessä ja kaasu pohjaan, varmaan huudatti kierrokset 6000 ennen kuin vaihtoi S3 automaattisesti.

Eniten taisin lopulta ajaa alamäet adaptiivinen vakkari päällä. Auto sitten hidasti joko moottorilla, jarrulla tai regeneroimalla, en tiedä miten. S-modea käytin ylämäissä missä oli tilaa ajaa "dynaamisesti".

Edit. lisäys. Kulutuksesta, 3300 km Norjassa ja Ruotsissa. Kokonaiskulutus 4.0 l/100 km. 2023-vuoden 2.0 Corolla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nyt kyse mistä toyota ja lexuksen laatikosta? Lexusta ollaan pidetty myös vaihtiksena mutta kuulostaa ikävältä ajaa. :hmm:
 
Hybridien. Käy kokeilemassa niin sillä sen tuntuman saa sopiiko.
 
Edit. lisäys. Kulutuksesta, 3300 km Norjassa ja Ruotsissa. Kokonaiskulutus 4.0 l/100 km. 2023-vuoden 2.0 Corolla.
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli ajotyyli ja minkälaista ajoa? Oma on 2021 2.0 Corolla ja noin iso ero kulutuksessa. Olen saanut 4l/100kmh kulutuksen vain rekan perään jäisessä mutta lumettomassa talvikelissä mutkaisella 80kmh tiellä jumittuessa (eli hidastaa ylämäet, kiihdyttää alamäet) sekä jostain ihmeen syystä työmatkalla 3.9l/100km (en tiedä sattuivatko ruuhkan nopeudet olemaan juuri optimaaliset ja tasaiset). Ja oliko auton ilmoittama vai mittarilta?
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli ajotyyli ja minkälaista ajoa? Oma on 2021 2.0 Corolla ja noin iso ero kulutuksessa. Olen saanut 4l/100kmh kulutuksen vain rekan perään jäisessä mutta lumettomassa talvikelissä mutkaisella 80kmh tiellä jumittuessa (eli hidastaa ylämäet, kiihdyttää alamäet) sekä jostain ihmeen syystä työmatkalla 3.9l/100km (en tiedä sattuivatko ruuhkan nopeudet olemaan juuri optimaaliset ja tasaiset). Ja oliko auton ilmoittama vai mittarilta?

Loppupeleissä jos kuljettaja ei ole mikään teini amispuntti niin tuo ajotyyli on varmaan aika merkityksetön kulutuksia vertaillessa. Ihan jo se et toinen rullailee 16" ja toinen 18" tai jopa 19" renkailla Corollalla tehnee jo huomattavan eron.
 
Loppupeleissä jos kuljettaja ei ole mikään teini amispuntti niin tuo ajotyyli on varmaan aika merkityksetön kulutuksia vertaillessa. Ihan jo se et toinen rullailee 16" ja toinen 18" tai jopa 19" renkailla Corollalla tehnee jo huomattavan eron.

Ei ole merkityksetön itsellä ed. polttis vaimon ajossa kulutus 0,5-0,7l enemmän vaikka itse ajan kovempaa. "Ainut ero" on se, että itse ennakoin risteykset ym. rullaamalla ja jarruttamalla moottorilla. Täyssähkössäkin eroa hieman einiin merkittävä.
 
Sähköön siirtymistä tullut pähkäiltyä. Tällä hetkellä Skoda Superb -16 L&K neliveto diesel, joka on palvellut täydellisesti pari vuotta. Mittarissa kuitenkin jo 325tkm joka painaa mieltä, vaihtoarvoa olisi varmaan vielä 10k€ tietämillä, mutta jos jokin isompi kallis vika iskee, kalliiksi tulee ja mahdollisesti "kannattamatonta" korjata. Vaihtoehtoja rajaa kun pitää kaksi isoa turvaistuinta mahduttaa jotka ovat selkä menosuuntaan, tätä luvassa vielä nelisen vuotta. Mistä löytyy takapenkkitilaa? Aavistuksen vähemmän riittää mitä nykyisessä, samoin tavaratilan koosta voi tinkiä. ID4 ja Enyaq ehkäpä? 30k€ hintaluokka voisi olla sopiva, lataus hoituu omalla pihalla ja ajot ovat enimmäkseen alle 100km päivässä, 20tkm vuodessa.
 
Bz4X ja Solterra saa hyvilla rahoitustarjouksilla uusina, tilaa kyllä on takapenkillä.

Model Y tietysti yks mittatikku.

Nuo tojotat ja subbet niin onnettomia lataamaan tienpäällä 265% latausrajoineen, että pysyttelisin käytetyssä Vagissa.. sinänsä auto varmaan ok. Omaan ID4 tulossa turvakaukalo kahden istuimen rinnalle. Edit. Lähde:

 
Nuo tojotat ja subbet niin onnettomia lataamaan tienpäällä 265% latausrajoineen, että pysyttelisin käytetyssä Vagissa.. sinänsä auto varmaan ok.

Eiks noi rajat jo poistettu tai lievennetty softapäivityksillä? Pitäisi normaaliajoon jo riittää muttei ehkä yhtä putkea etelestä Lappiin ja takas.
 
Nuo tojotat ja subbet niin onnettomia lataamaan tienpäällä 265% latausrajoineen, että pysyttelisin käytetyssä Vagissa.. sinänsä auto varmaan ok. Omaan ID4 tulossa turvakaukalo kahden istuimen rinnalle. Edit. Lähde:
Jos kysyjä lataa pääasiassa kotona ja ajosuorite on 100km luokkaa päivässä, niin pienemmillä murheilla pääse Toyotan tai Subarun kanssa. Jos kesälomareissulla joutuu muutaman kerran odottamaan latauksen kanssa, niin sen ei luulisi maailmaa kaatavan.
Tosin Tojon ja Subarun hinta uutena menee reippaasti yli ilmoitetun budjetin.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli ajotyyli ja minkälaista ajoa? Oma on 2021 2.0 Corolla ja noin iso ero kulutuksessa. Olen saanut 4l/100kmh kulutuksen vain rekan perään jäisessä mutta lumettomassa talvikelissä mutkaisella 80kmh tiellä jumittuessa (eli hidastaa ylämäet, kiihdyttää alamäet) sekä jostain ihmeen syystä työmatkalla 3.9l/100km (en tiedä sattuivatko ruuhkan nopeudet olemaan juuri optimaaliset ja tasaiset). Ja oliko auton ilmoittama vai mittarilta?
Auto on facelifft 2.0, joka on jopa taloudellisempi kuin 1.8. Itsellä 16" renkaat jolloin WLTP on 4.4 l/100km. Tesla-Björnin specseillä vauhtini oli "sunday driving". Ruotsin läpi maakuntateitä max 90 km/h ja Norjassa liikenteen mukana. Päiväkulutukset menivät 3.7-4.9 l/100km. Auton ilmoittana ja tankkauksista mitattu kumulatiivinen kulutus (7000 km matkalla) ovat käytännössä samat. Matkamittarivirhe on 0.5 %.
 
- Kysyjän ajosuorite ei kaipaa uskomatonta pikalataustehoa mannertenväliseen liikennöintiin.
- Suben alle 1,5% tvk rahoitus saattaa houkutella ostamaan uuden, koska pääomaa ei tarvitse 'syödä' vaihtokaupassa.
 
Auto on facelifft 2.0, joka on jopa taloudellisempi kuin 1.8. Itsellä 16" renkaat jolloin WLTP on 4.4 l/100km. Tesla-Björnin specseillä vauhtini oli "sunday driving". Ruotsin läpi maakuntateitä max 90 km/h ja Norjassa liikenteen mukana. Päiväkulutukset menivät 3.7-4.9 l/100km. Auton ilmoittana ja tankkauksista mitattu kumulatiivinen kulutus (7000 km matkalla) ovat käytännössä samat. Matkamittarivirhe on 0.5 %.
Minulla on 2.5 L koneella talven kulutus n. 6 ja nyt kesän 4.8.
 
Olen tässä katsellut 25-30k € kaupunkisähkäriä pikkuhiljaa vikoja ja muita murheita aiheuttavan Capturin tilalle. Katselin tuossa, että Cupra Borneja lähtisi n. 25k € pintaan ja ~3v tehdastakuuta jäljellä. Ovat huomattavasti huokeampia, kuin Suomen vastaavat. Ajosuorite on maltillinen ja pääasiassa kaupungissa, että tuo MEB:n ison akun range riittäisi mainiosti. Mutta vaikka veikeän oloinen kampe onkin, niin pääseeköhän moisesta ikinä eroon sitten parin kolmen vuoden päästä?

MItähän muita vaihtoehtoja kannattaisi katsella tähän hintaluokkaan? Perheessä 2 lasta + koira eli joskus harvoin saattaa olla roudattaviakin, mutta Capturkaan ei tuottanut ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on 2.5 L koneella talven kulutus n. 6 ja nyt kesän 4.8.
Sulla on vissiin Camry? Tuo tuli uudestaan markkinoille ja se on suoraan sillä Dynamic Force koneella, joka on erinomaisen taloudellinen moottori. Vanhemmat RAV4:set ja Lexuksen IS ja NX mallit oli vielä alkuun sillä vanhemmalla AR moottorilla ja söi järjestään sen vähintään 1 L/100 km enemmän, kuin uusi Dynamic force 2,5 L kone. Eli noissa pitää huomioida sitten vähän vuosimallin mukaan noita, kun 18 taitaa olla muilla rajana ja esim RAV4 vasta 19 malliin tuli Dynamic Force muistaakseni. En muista tuliko IS Lexukseen ollenkaan ennen sen tuonnin lopetusta. Saattoi tulla -18, mutta Camryn tuli ensimmäisenä A25A kone. RAV4:stä on kokemusta, kun vanhempi hybridi kulutti sen 6,3 L/100 km ja uudempi 19 malli 5,3 L/100 km ympärivuotisella ajolla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä katsellut 25-30k € kaupunkisähkäriä pikkuhiljaa vikoja ja muita murheita aiheuttavan Capturin tilalle. Katselin tuossa, että Cupra Borneja lähtisi n. 25k € pintaan ja ~3v tehdastakuuta jäljellä. Ovat huomattavasti huokeampia, kuin Suomen vastaavat. Ajosuorite on maltillinen ja pääasiassa kaupungissa, että tuo MEB:n ison akun range riittäisi mainiosti. Mutta vaikka veikeän oloinen kampe onkin, niin pääseeköhän moisesta ikinä eroon sitten parin kolmen vuoden päästä?

MItähän muita vaihtoehtoja kannattaisi katsella tähän hintaluokkaan? Perheessä 2 lasta + koira eli joskus harvoin saattaa olla roudattaviakin, mutta Capturkaan ei tuottanut ongelmaa.

Halvemman pään sähköautoja on edelleen markkinoilla melko rajallisesti, joten tuollaisessa jo valmiiksi hieman edullisemmassa arvonalennus ei voine olla kovin radikaalia. Esim. VW Up 36 kWh pyynnit Nettiautossa lähtevät n. 15k€:sta. Ajattelisin myös, että Bornin kaltaiselle sähkösportille voi olla halvemmilla hinnoilla enemmän kysyntää kuin vaikkapa tylsälle perheauto ID3:lle.
 
No ei se pienellä mene jos maantietä ja motaria ajelee. Toyotan ohjelma näyttää Joensuu-Helsinki välin kulutuksen olevan 6.5l/100km. 80kmh tiet ja siitä alle niin päästään sitten alemmas. Itsellä aika hyvä sekoitus noita 80kmh asfalttiteitä, motaria ja jonkin verran taajama-ajoa ja keskikulutus 35tkm ajalta taitaa olla auton ilmoittaman mukaan 5.8l/100km. Tämä sisältää about 50/50 kesää ja talvea (kesällä oli 5.7 ja nousi talven aikana 5.8:aan missä on nyt pysynyt).
Tojotasi lahjoittaa rahojasi huoltiksen sedälle, koska niin avoimesti vihaat sitä. ;)

Minä taas tykkään olla "hybridilaivan koneenkäyttäjä". Kiitoksena siitä sain liitteen mukaisen kulutuksen (todellinen on 0,3 l/100 km enemmän). Rajoitukset 40, 50, 60, 80, 100 ja 120 km/h. Alkumatkasta satoi vettä 5 min. Viidesosan matkasta tie oli kauttaaltaan märkä, mutta muuten oli kuivat urat tai jopa koko tie. Kyydissä 3 hlö + koira. Koko matkan AC +22,5 C ja poppi soi. Auris farkku hybrid 2016, 205/55R16 GY EG 2,5 bar.

Ruotsin ja Tanskan 1960 km reissulla meni pari desiä vähemmän, mutta silloin tuli ajettua hitaammin kuin tänään.
 

Liitteet

  • IMG20240720191711.jpg
    IMG20240720191711.jpg
    229 KB · Luettu: 180
Tojotasi lahjoittaa rahojasi huoltiksen sedälle, koska niin avoimesti vihaat sitä. ;)

Minä taas tykkään olla "hybridilaivan koneenkäyttäjä". Kiitoksena siitä sain liitteen mukaisen kulutuksen (todellinen on 0,3 l/100 km enemmän). Rajoitukset 40, 50, 60, 80, 100 ja 120 km/h. Alkumatkasta satoi vettä 5 min. Viidesosan matkasta tie oli kauttaaltaan märkä, mutta muuten oli kuivat urat tai jopa koko tie. Kyydissä 3 hlö + koira. Koko matkan AC +22,5 C ja poppi soi. Auris farkku hybrid 2016, 205/55R16 GY EG 2,5 bar.

Ruotsin ja Tanskan 1960 km reissulla meni pari desiä vähemmän, mutta silloin tuli ajettua hitaammin kuin tänään.
Itseasiassa, nyt kun mainitset renkaat. Enpä ole ajatellut sen kummempaa koska vapaa autoetu joten bensalla ei SINÄLLÄÄN ole väliä itselle.. Vaihdoin viikko pari sitten eripari halpis paskoista Continentalin premium renkaisiin. Pitää ehkä nollata trippimittari ja katsoa vaikuttaako miten paljon. Olisi pitänyt tajuta tehdä heti renkaiden vaihdon yhteydessä, nyt jo kuitenkin 1500km+ alla. Auto on silmissäni yhä kasa paskaa ja en ikinä ostaisi itselle, mutta se on myönnettävä että renkaat tekivät aivan valtavan eron ajomukavuuteen, auton käytökseen esim märällä uudella asfaltilla (aka varsin liukas pinta) ja meluun yms. Oma vihani on jo niin iskostunut kupoliin että pitää ehkä ajella tovi ja katsoa mitä tapahtuu nyt kun melu ei ole NIIN järkyttävä, vesisateellakin on jotain pitoa eikä auto sudi parhaimmillaan 100kmh märällä asfaltilla ja tunnen oloni huomattavasti mukavammaksi ratissa. Tilanne on siis niin kaheli että jos MX-5 ei olisi museokilpinen ja lyhytvälitteinen auto, ajaisin sillä myös pidemmät matkat mieluummin kuin Toytalla (MX:ssä ei vakkaria, ei ilmastointia, ei tilaa, ei oikeastaan mitään muuta "premiumia" kuin ajettavuus, avo ja sähkölasit).

Ja tiedostan että pääsisin todennäköisesti varsin rajusti alemmalla kulutuksella jos sietäisin naurettavan hitaat kiihdytykset motarille ja muille 80kmh+ teille tai rajoitusten vaihtumisen jälkeen 20s kiihdytyksen suurimpaan sallittuun kuten esim rekalla ajaessa. Tosin MyToyota tms mikä onkaan näyttää eco scorekseni pääasiassa 75 paikkeilla 0-100 skaalalla (riippuen talvi, kesä ja onko mitä ajoa per kuukausi, isoimpana heikkoutena aina kiihdytykset) joten en nyt sanoisi että olisin aivan älyvapaa sekopää kuski kulutuksen kannalta.
 
Minkälaisia kokemuksia löytyy Suzukin vitarasta? Ajatuksissa vaihtaa vuoden sisään autoa ja tällä kertaa taidan ostaa pakasta vedetyn. Ainakin katsastustilastojen mukaan ei hirveän vikarikas merkki.

Ajoa tulee 15-20t km vuoteen. Tarvetta olisi nelarille jolla voi vedellä helposti keskikokoista paattia. Automaatti ja konttitilaakin olisi hyvä olla kun penkkejä hiukan kääntää.
 
Minkälaisia kokemuksia löytyy Suzukin vitarasta? Ajatuksissa vaihtaa vuoden sisään autoa ja tällä kertaa taidan ostaa pakasta vedetyn. Ainakin katsastustilastojen mukaan ei hirveän vikarikas merkki.

Ajoa tulee 15-20t km vuoteen. Tarvetta olisi nelarille jolla voi vedellä helposti keskikokoista paattia.
Kannattaa huomata että Vitaran jarruton vetokyky on varsin onneton 400kg. Jarrullisena hieman parempi 1200kg.

 
Kannattaa huomata että Vitaran jarruton vetokyky on varsin onneton 400kg. Jarrullisena hieman parempi 1200kg.

Jep S-cross voisi olla varmempi valinta. Eikä maksaisi montaa tonnia enemmän.
 
mikä tai mitkä autot olisi suositeltavia vaihtoehtoja ja omistusmuotoja jos haetaan sähköautoa eläkeläisen käyttöön ja budjetti olisi tuossa 30k€ paikkeilla? Jos omaksi ostamalla tai rahoittamalla, pitäisi pohtia myös auton arvonalenemaa. Vaihtoehdot herkästi suuntautuu näihin BYD ja MG:n tuotteisiin joita saa melkein uutena tuohon budjettiin. Kantamaa saisi olla se wltp 400km ja mielestäni suomen olosuhteissa tuo ilp on aika tärkeä.

Paljonko ajoa vuoteen?

Jos arvonalenema on kuviossa oleellinen, niin mikä tahansa sähköauto omaksi ostamalla on iso riski tällä hetkellä.

Kyynisenä tekisi mieli sanoa, että hakee sopivan Toyotan hybridin, niiden arvonalenema tuntuu olevan aika ennustettavissa ja jälleenmyynti on helppoa.

Meinaan tuolla budjetilla on aika vähissä vaihtoehdot.
 
Perheenlisäystä tulossa ja uusi, tilavampi auto kiikarissa n. 25 ke budjetilla. Kaipaisin apua valintaan arvon raadilta. Tärkeimmät kriteerit autolle:

1. Tilat tavaroille ja turvaistuimelle
2. Luotettavuus ja kohtuulliset käyttökulut
3. Ergonomia (itsellä mittaa pikkasen vajaa 2 m), hiljaisuus ja ajotuntuma
4. Mahdollisimman uusi vuosimalli ja hyvät varusteet

Kilsoja tulee vuodessa n. 25 t ja autolla ajetaan lähinnä pitempää siivua, minkä vuoksi ajattelisin dieselin olevan hyvä vaihtoehto.

Alustavasti katsellut farmarimallisia Passateja, Suberbeja, E-mersuja ja 5-sarjan bemareita. Näistä muutama poiminta alla. Eritoten tuo bemari kiinnostaisi ergonomian ja ajotuntuman vuoksi. Kannattaako tuollaiseen kuitenkaan sekaantua jos toiveissa pitää autoilun kustannukset mahdollisimman kohtuullisina?




 
Oliko täällä jollain kokemusta Land Cruiserista? Kiinnostaisi jos saisi kohtuullisen ehjän mostly ruosteettoman yksilön 15k hintaluokassa. Kilometreilla ei niin väliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 696
Viestejä
4 563 005
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom