Mikä auto minulle?

Tuntien lantaruiskun hintatason aika yksisarvista haet.


Vähimmästä päästä ajokilometrit, vois olla jopa suht hyvin vielä säilynyt ruosteen osalta.

Yhtä kävin viime vuonna koeajamassa ”vahingossa” kun oma auto oli huollossa, mittarissa taisi olla puoli miljoonaa mutta ei se tuntunut ja näkynyt oikein kuin kuskin penkissä.

Projektejakin löytyy: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/14284858
 
A6 allroad himottaisi edelleen, vaikka nykyään aika alkaa olla jo ajanut ohi isoista dieselmoottoreista.
Audi A6 Allroad vaihtoautot - Nettiauto
esim. kiinnostaisi vm. 2016 ja hinnaltaan 20 k€ molemmin puolin olevat

Onko järkeä? Onko mitään isompia vikoja? V6-koneen ketjuviat ja ilmapussit?
En kyllä muista että noissa uudemmissakaan olisi hirveästi ketjuvikoja ollut. Se huono noissa on edeltävään korimalliin, että s-tronic laatikko on tullut, joka ei ole niin luotettava kuin aiempi tiptronic, mutta onhan tuo korimalli muuten 100 vuotta nuoremman näköinen kuin edeltäjänsä :D
Tuohonkin varmaan tarvikeosaa saa ilma-alustaan, joten ei siihen remonttiin munuaista tarvitse myydä. C6 koriseen oli etupussi + iskari n. 450€ ja takapussi 120€.
Huonona puolena näkisin hankalan jälleenmyynnin, jos niin pitkälle ajattelee. Tuntuu että dieselit, varsinkin isokoneiset on menettänyt kiinnostustaan ja kauppa ei käy. Näin ainakin omat kokemukset, kun yrittänyt tässä jonkun kk myydä C6 korista Allroadia pois.
 
Kellään kokemusta Ds 7:sta? Noissa oli muistaakseni vielä 2021 7 vuoden takuu. Olisi vain tarvetta nelivetoiselle ja tollaista sais vähän ajettuna kohtuu hintaan.
 
Jatkan vähän kyselyä noista land cruisereista, itsekin katsellut noita kohta vuoden päivät mutta ei ole ainakaan vielä tullut laitettua ostohousuja jalkaan.
Niin, onko järkeä ostaa noita +25k€ vehkeitä "pienillä" kilsoilla vai kannattaako suosiolla katella enemmänkin tuota 20k€ hintaluokkaa? Eniten noissa ruoste huolettaa, ja toiseksi tärkeintä taitaa olla tarkistaa että hihnat ja suuttimet ois vaihdettu ajallaan?
 
Niin, onko järkeä ostaa noita +25k€ vehkeitä "pienillä" kilsoilla vai kannattaako suosiolla katella enemmänkin tuota 20k€ hintaluokkaa? Eniten noissa ruoste huolettaa, ja toiseksi tärkeintä taitaa olla tarkistaa että hihnat ja suuttimet ois vaihdettu ajallaan?

En usko että kilometreja kannattaa liikaa tuijottaa. Kalliita kyllä ovat vanhat paljon ajetutkin Suomessa. Itsellä ei edes tule paljon kilometreja enää eli eihän tuossa mitään järkeä ole veroineen mutta olisihan se sitten harrasteauto samalla. Ja eihän sitä ole mies eikä mikään jos ei ole kerran edes Land Cruiseria omistanut!
 
Haluttais farkku Focus vaihtaa, mutta mikä tilalle...

-vähintään yhtä paljon tilaa (lisätila plussaa)
-ajoa tulee noin 15 tkm/v (työmatkaa 40 km/pv ja kerran kuussa tai kahdessa 250 km (kesällä kärrin kanssa) + pari pitempää reissua vuodessa)
-ajosta 90% maantietä/motaria
-saisi tietysti olla huoleton peli, mieluummin sillä ajaisi kun pitäisi korjaamolla
-tavoite pitää vähintään 4-5 vuotta
-budjetti 15 t€ (voinee venyttää perustellusti)

Tähän mennessä katsellut Opel Astra K, Volvo V60 ja Kia Optima. Onkohan noissa mitään pahoja tyyppivikoja?
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?
 
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?
Ei ole enää M32.
Mulla on ollut Astra K 1.0t manuaali kohta 5 vuotta, eikä siinä ole ollut mitään vikaa. Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettu, takajarrun levyt ja palat piti vaihtaa, kun oli kuluneet.
Veljellä on 1.4T manuaali eikä siinäkään ole tainnut mennä rikki muuta kuin takaluukun kaasujousi. Uusi älykaasujousi olisi maksanut 1200e niin laittoi tavallisen joka maksoi muutaman kympin.

On kyllä ollut luotettavin auto tähän asti minulla ja varmaan veljelläkin.
Mun autolla ajettu 150tkm ja veljen 230tkm.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Haluttais farkku Focus vaihtaa, mutta mikä tilalle...

-vähintään yhtä paljon tilaa (lisätila plussaa)
-ajoa tulee noin 15 tkm/v (työmatkaa 40 km/pv ja kerran kuussa tai kahdessa 250 km (kesällä kärrin kanssa) + pari pitempää reissua vuodessa)
-ajosta 90% maantietä/motaria
-saisi tietysti olla huoleton peli, mieluummin sillä ajaisi kun pitäisi korjaamolla
-tavoite pitää vähintään 4-5 vuotta
-budjetti 15 t€ (voinee venyttää perustellusti)

Tähän mennessä katsellut Opel Astra K, Volvo V60 ja Kia Optima. Onkohan noissa mitään pahoja tyyppivikoja?
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?
Jos tilaa kaipaa niin harkitsisin myös loppupään V70, selvästi isompi kuin vanhan korimallin V60, ja ei juuri kalliimpi. Ja jos diesel (kuten helposti Volvoissa on niin) niin itse jättäisin sen Fordin 1.6:en väliin ja katsoisin isompia Volvon omia koneita, varsinkin kun automaateissa se 1.6 on käsittääkseni aina Fordin kaksoiskytkinvaihteisto, kun taas Volvon omat momentimuuntimia. Bensana taas vähän janoisia, toki noilla kilsoilla ei valtava ongelma.

Hyviä vaihtareita muuten molemmat, etenkin Volvon penkit on suurinta osaa kilpailijoista edellä, ainakin jos perusjakkatoista puhutaan.
 
Haluttais farkku Focus vaihtaa, mutta mikä tilalle...

-vähintään yhtä paljon tilaa (lisätila plussaa)
-ajoa tulee noin 15 tkm/v (työmatkaa 40 km/pv ja kerran kuussa tai kahdessa 250 km (kesällä kärrin kanssa) + pari pitempää reissua vuodessa)
-ajosta 90% maantietä/motaria
-saisi tietysti olla huoleton peli, mieluummin sillä ajaisi kun pitäisi korjaamolla
-tavoite pitää vähintään 4-5 vuotta
-budjetti 15 t€ (voinee venyttää perustellusti)

Tähän mennessä katsellut Opel Astra K, Volvo V60 ja Kia Optima. Onkohan noissa mitään pahoja tyyppivikoja?
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?

MItäs jos nostaa budjetin 25k?
Saako järkevää hybridiä? Sähkövehkeitä ei tuolla vielä taida saada.
Ja onko dieselin osto riski, kun uutisoidaan kovasta hinnan noususta?
 
Viimeksi muokattu:
MItäs jos nostaa budjetin 25k?
Saako järkevää hybridiä? Sähkövehkeitä ei tuolla vielä taida saada.
Ja onko dieselin osto riski, kun uutisoidaan kovasta hinnan noususta?
25k saa farkkucorollan hybridinä, ihan ok ja luotettava. Pitää hintansa ainakin perinteisesti. Dieselit noilla kilsoilla vähän kyseenalainen vaihtoehto, säästöpotentiaali pienillä kilsoilla pieni ja ja remppariski suhteellisesti isompi kuin muilla tekniikoilla, esim. adblue-systeemit…
Sähköisistä joku MG5 voisi onnistua tai ranskalaiset/-taustaiset katumaasturit, mutta riittääkö tilat ja range talvella? Koukkuvaatimuskin voi rajata.
 
MItäs jos nostaa budjetin 25k?
Saako järkevää hybridiä? Sähkövehkeitä ei tuolla vielä taida saada.
Farkku Corolla joka jo mainittiinkin on varmasti ihan pätevä peli jos luotettavaa hakee.

Ja kyllähän 25k saa jo esim. ID4 tai halvimpia Skoda Enyaqeja.
Ja onko dieselin osto riski, kun uutisoidaan kovasta hinnan noususta?
En pitäisi kovin isona riskinä, kaikissa käyttövoimiasa on riski että käyttövoiman hinta tai verot muuttuu. Kannattavuus riippuu myös paljon autosta, esim. Volvossa bensa voi olla hankalampi löytää ja järkevään hintaan, kun taas toisessa merkissä voi olla toisin päin. Itse ajattelisin mieluummin niin että noilla kilometreillä on etu kun molemmat käy niin voi ottaa sen mistä löytyy hyvä ja järkevän hintainen yksilö ja/tai kumpi on missäkin mallissa parempi, enkä tekisi mitään periaatepäätöstä suuntaan tai toiseen.
Dieselit noilla kilsoilla vähän kyseenalainen vaihtoehto, säästöpotentiaali pienillä kilsoilla pieni ja ja remppariski suhteellisesti isompi kuin muilla tekniikoilla, esim. adblue-systeemit…
Ei ole läheskään kaikissa AdBlueta tuossa ikä/hintaluokassa, esim. mutuna väittäisin että 15k€ tekee tiukkaa löytää diesel Volvoa jossa on AdBlue, tai ainakin on helppo välttää.

Ja muuten en kyllä oman kokemuksen perusteella koe että diesel vaatisi yhtään kalliimpaa huoltoa, omissa ollut melkeinpä päinvastoin, mutta YMMV.
 
Tyttökaveri katsellut Ford Fiesta 1.0 ecoboostia automaattina ja vm. 2019 tai uudempi. Käytiin koeajamassa yhtä ja ihan hyvältä vaikutti. Ecoboostin jakohihnaongelma noita koskee, mutta onko noissa muuta mitä pitäisi tietää/hoksata katsoa? En äkkiseltään löytänyt Googlettamalla juuri muita tyyppivikoja, kuin tuon surullisen kuuluisan öljyssä uivan hihnan.
 
Tyttökaveri katsellut Ford Fiesta 1.0 ecoboostia automaattina ja vm. 2019 tai uudempi. Käytiin koeajamassa yhtä ja ihan hyvältä vaikutti. Ecoboostin jakohihnaongelma noita koskee, mutta onko noissa muuta mitä pitäisi tietää/hoksata katsoa? En äkkiseltään löytänyt Googlettamalla juuri muita tyyppivikoja, kuin tuon surullisen kuuluisan öljyssä uivan hihnan.

Jos hakusessa on paikasta a paikkaan b liikutin, niin Honda Jazz kannattaa vilkaista myös.
 
Tyttökaveri katsellut Ford Fiesta 1.0 ecoboostia automaattina ja vm. 2019 tai uudempi. Käytiin koeajamassa yhtä ja ihan hyvältä vaikutti. Ecoboostin jakohihnaongelma noita koskee, mutta onko noissa muuta mitä pitäisi tietää/hoksata katsoa? En äkkiseltään löytänyt Googlettamalla juuri muita tyyppivikoja, kuin tuon surullisen kuuluisan öljyssä uivan hihnan.
Sitä kuivakytkimellä olevaa powershit vaihteistoa kannattaa vältellä ja näissä uudemmissa taitaa olla märkäkytkimellä.
 
onko kellään tietoa, onko tuo Renault Traficin uudempi 2.0 kone oikeasti taloudellisempi kuin vanha 1.6dci joka itsellä ollut ajossa nyt noin 80tkm ja kulutus pitkälle mallille aika tasan 6l/100km.
Mitenhän kestävä tuo ilmeisesti Getragin valmistaja EDC kaksoiskytkinlaatikko on, uskaltaisiko sellasta harkita? Vissiin huolto-ohjelmassa ei ölpän vaihtoja ole, mutta ovat helposti vaihdettavissa jolloin voisi saada lisäaikaa laatikolle ellei siinä ole jotain tyyppivikoja? Välillä tuntuu, että alustan osat ja mittaristo on lainattu suoraan Cliosta, ettei tuo laatikkokin ole alimitoitettu?
 
Mites tuo 1.5TDCI Focus automaatti, ilmeisesti on ilman AdBlueta johonkin 2020 asti, onko muuten millainen vehje? Diesel työmatkakulkine jollain 30k kilsoilla pohdinnassa, toimen suurempi auto on jo taloudessa eli kokoa ei tarvita. V40 toinen kärkipään vaihtari (tai S60), sellainen on jo aiemmin taloudessa ollut. Ei ole ihan vielä ajankohtainen niin lähinnä etsitään mitä katsella, ei vielä yksilöä. Budjetti jossain kympin ja kahden välillä, ja pieniruokainen ja maantiellä kelvollinen ajatteva. Webasto pitäisi löytyä, mikä on toki viimekädessä yksilökysymys, mutta toisissa huomattavasti helpompi löytää kuin toisissa.

A-Mersu voisi kanssa olla ihan mielenkiintoinen, mutta siitä ei mitään käryä millainen on ja koska tuli AdBlue.
 
Moi!

Minkä segmentin autoja ovat seuraavat? Kysyin tekoälyltä näistä autoista ja vastasi tälleen.
Mutta osaako joku selittää paremmin että mitä ja miten näitä segmenttejä luetaan. Tuolla alimmaisessa tekoäly kertoi A-segmentistä, mitäs nämä muut ovat?




Skoda Scala
  1. Skoda Scala on Škodan alemman keskiluokan automalli, joka korvasi Škoda Rapidin. Se perustuu Volkswagen Polossa käytettyyn MQB A0 -pohjalevyyn, mutta on 10 senttimetriä pidempi kuin Volkswagen Golf ja 30 senttimetriä lyhyempi kuin suurempi Octavia -malli.


Skoda Octavia
  1. Skoda Octavia on keskiluokan auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa. Se on tilava ja monipuolinen, ja sen suorituskyky sopii vaativampaankin makuun.


Skoda Fabia Combi
  1. Skoda Fabia Combi on farkkukorinen auto, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Se on ylellinen ja käytännöllinen valinta.


Skoda Superb
  1. Skoda Superb on ensiluokkainen auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta, huippuluokan turvallisuutta ja edistyksellisiä liitettävyysmahdollisuuksia.


Toyota Avensis, Volkswagen Golf
  1. Toyota Avensis ja Volkswagen Golf ovat myös keskiluokan autoja, joilla on omat vahvuutensa ja ominaisuutensa.


Volkswagen Polo
  1. Volkswagen Polo on pienempi auto, joka kuuluu A-segmenttiin, ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon.
 
Moi!

Minkä segmentin autoja ovat seuraavat? Kysyin tekoälyltä näistä autoista ja vastasi tälleen.
Mutta osaako joku selittää paremmin että mitä ja miten näitä segmenttejä luetaan. Tuolla alimmaisessa tekoäly kertoi A-segmentistä, mitäs nämä muut ovat?




Skoda Scala
  1. Skoda Scala on Škodan alemman keskiluokan automalli, joka korvasi Škoda Rapidin. Se perustuu Volkswagen Polossa käytettyyn MQB A0 -pohjalevyyn, mutta on 10 senttimetriä pidempi kuin Volkswagen Golf ja 30 senttimetriä lyhyempi kuin suurempi Octavia -malli.


Skoda Octavia
  1. Skoda Octavia on keskiluokan auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa. Se on tilava ja monipuolinen, ja sen suorituskyky sopii vaativampaankin makuun.


Skoda Fabia Combi
  1. Skoda Fabia Combi on farkkukorinen auto, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Se on ylellinen ja käytännöllinen valinta.


Skoda Superb
  1. Skoda Superb on ensiluokkainen auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta, huippuluokan turvallisuutta ja edistyksellisiä liitettävyysmahdollisuuksia.


Toyota Avensis, Volkswagen Golf
  1. Toyota Avensis ja Volkswagen Golf ovat myös keskiluokan autoja, joilla on omat vahvuutensa ja ominaisuutensa.


Volkswagen Polo
  1. Volkswagen Polo on pienempi auto, joka kuuluu A-segmenttiin, ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon.
A-segmentti (kaupunki-/miniautot):
Skoda Citigo
Toyota Aygo
VW Up

B-segmentti (pienet autot):
Skoda Fabia
Toyota Yaris
VW Polo

C-segmentti (alempi keskiluokka):
Skoda Scala (lyhyiden ylitysten hatchback, vrt. Golf HB)
Skoda Octavia (suuret koriylitykset)
Toyota Auris/Corolla
VW Golf

D-segmentti (ylempi keskiluokka):
Skoda Superb
Toyota Avensis
VW Passat
 
Moi!

Minkä segmentin autoja ovat seuraavat? Kysyin tekoälyltä näistä autoista ja vastasi tälleen.
Mutta osaako joku selittää paremmin että mitä ja miten näitä segmenttejä luetaan. Tuolla alimmaisessa tekoäly kertoi A-segmentistä, mitäs nämä muut ovat?




Skoda Scala
  1. Skoda Scala on Škodan alemman keskiluokan automalli, joka korvasi Škoda Rapidin. Se perustuu Volkswagen Polossa käytettyyn MQB A0 -pohjalevyyn, mutta on 10 senttimetriä pidempi kuin Volkswagen Golf ja 30 senttimetriä lyhyempi kuin suurempi Octavia -malli.


Skoda Octavia
  1. Skoda Octavia on keskiluokan auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa. Se on tilava ja monipuolinen, ja sen suorituskyky sopii vaativampaankin makuun.


Skoda Fabia Combi
  1. Skoda Fabia Combi on farkkukorinen auto, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Se on ylellinen ja käytännöllinen valinta.


Skoda Superb
  1. Skoda Superb on ensiluokkainen auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta, huippuluokan turvallisuutta ja edistyksellisiä liitettävyysmahdollisuuksia.


Toyota Avensis, Volkswagen Golf
  1. Toyota Avensis ja Volkswagen Golf ovat myös keskiluokan autoja, joilla on omat vahvuutensa ja ominaisuutensa.


Volkswagen Polo
  1. Volkswagen Polo on pienempi auto, joka kuuluu A-segmenttiin, ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon.
Virallisestihan tuohon ei ole oikeaa vastausta kun mitään virallista segmenttinä ei autoilla ole.

Mutta jos minun pitäisi nuo luokitella niin Fabia ja Polo on B:tä, Octavia, Scala ja Golf C:tä ja Superb ja Avensis D.

Edit: Tuo Scalan varmaan voisi teoriassa laittaa B:henkin alustan perusteella, toisaalta se taitaa ulkomitoiltaan olla Golfia isompi. Mitään täysin tiukkaa määrittelyä ole, ja koothan muuttuukin korimallien välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Virallisestihan tuohon ei ole oikeaa vastausta kun mitään virallista segmenttinä ei autoilla ole.

Mutta jos minun pitäisi nuo luokitella niin Fabia ja Polo on B:tä, Octavia, Scala ja Golf C:tä ja Superb ja Avensis D.

Edit: Tuo Scalan varmaan voisi teoriassa laittaa B:henkin alustan perusteella, toisaalta se taitaa ulkomitoiltaan olla Golfia isompi. Mitään täysin tiukkaa määrittelyä ole, ja koothan muuttuukin korimallien välissä.
Jenkeissä EPA:lla on tarkat tilavuusrajat luokitteluun. Euroopassa A-segmenttiin kuuluvat pienimmät henkilöautoiksi rekisteröidyt, ja siitä kokoluokka kasvaa lyhimmän korimallin akselivälin kasvaessa. Korin pituus ei ratkaise, kuten voi huomata Octaviasta tai pisimmistä C-segmentin farmareista vs. lyhimmät D-segmentin sedanit.

Automallien uudistuessa akseliväli ja korin pituus tuppaavat kasvamaan. Tämän vuoksi ikivanha C-segmentin auto (Golf) saattaa olla kaikin puolin lyhyempi kuin uusi B (Polo).

A:
-Korin pituus hieman alle tai yli 3,5 m riippuen iästä
-akseliväli vähän tai paljon alle 2,5 m riippuen iästä

B:
-Korin pituus hieman alle tai yli 4 m riippuen iästä
-akseliväli hieman alle tai yli 2,5 m riippuen iästä

C:
-Korin pituus hieman alle tai yli 4,5 m riippuen iästä ja korimallista
-akseliväli nykyisin noin 2,6-2,7 m

D:
-Korin pituus noin 4,6-4,9 m riippuen iästä
-akseliväli nykyisin yleensä 2,75-2,9 m


Akselivälejä Scalaan liittyen:

Skoda Fabia 256 cm (B)
Toyota Corolla HB 264 cm (C)
VW Golf 264 cm (C)
Skoda Scala 265 cm (C)
Skoda Octavia 267 cm (C)

Paremmin Scala istuu C-segmenttiin, koska akseliväli on 1 cm pidempi kuin Golf Mk8:n.
 
Onkos kellään kokemusta Kia Optimasta hybridinä? Vissiin lämmittää polttomoottorilla talvella. Tuolla saisi vetää jarrutonta kärriä sen 750 kg.
Onko noi miten luotettavia ollut?
 
Onko kenelläkään 4. sukupolven rav4 hybridiä (2013 - 2018)? Pitäisi tietää mahtuuko takakonttiin 78cm leveä, 54cm syvä ja 61cm korkea häkki. Monesti takaluukun kaltevuus syö tilan.
 
Onko kenelläkään 4. sukupolven rav4 hybridiä (2013 - 2018)? Pitäisi tietää mahtuuko takakonttiin 78cm leveä, 54cm syvä ja 61cm korkea häkki. Monesti takaluukun kaltevuus syö tilan.

256,93 litraa olisi tuon häkin tilavuus. Ja vähän lähteistä riippuen tilavuus on 547-580 litraa. Toki penkit kaatamalla päästään 1600L.

Mittasin tuon oman häkin mikä on paria senttiä vajaa suuntaansa vs. sinun koppi. Tämä menee pienempään hatcbakiin penkkejä kaatamatta. Joten luulisi mahtuvan, toki kannattaa sovittaa jos mahdollista. Hiton vaikea löytää järkeviä mittoja autosta...

En käyttänyt tähän kun googlea, tekoälyä ja mittanauhaa :lol:
 
Mitähän max ~4ke neliveto autoa ajoon kun 50km siivu työmatka? Kulutus ois hyvä pysyä selvästi alle 7:n. joku 6 maantiekulutus ois ok.
 
Mitähän max ~4ke neliveto autoa ajoon kun 50km siivu työmatka? Kulutus ois hyvä pysyä selvästi alle 7:n. joku 6 maantiekulutus ois ok.

Bensana voi olla tekemätön paikka päästä tuohon kulutukseen. Dieselinä ehkä, mutta kilometrejä tulee olemaan ns. vitusti jo valmiiksi.

Suzuki SX4:


Tai random Subaru:


 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.
 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.

Transporteri.

Transitit on ruosteisia, alustaa ei ole suojattu oikein mitenkään. Ford luottaa pelkkään pohjamaaliin siellä.
 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.
Ranskalaiset ei ruostu kovin pahasti, Renault Trafic yms. Ovat myös hieman halvempia ostaa.
 
Toyota ProAce on sitten vain ylihinnoiteltu ranskalainen. Niistä helposti varmaan pyydetään samaa kuin Hiaceista. Citikkana ja Pösönä sama auto halvemmalla. Tosin jos jälleenmyyntiarvoa ajattelee niin Toyota ei välttämättä ole huono jos ostaa sen korkeammasta hintaluokasta. Mutta vähän arpapeliä, enkä tolleen ajattelisi jos tarkotus ajaa vaikka loppuun asti.
 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.

Jos Transporter T5 nelikko kiinnostaa niin tiedän yhden mikä on myytävänä, jos ostaja iskee näppii riittävän määrän euroja. Miinukset= vuosimalli ja hinta.
Autoon ei ole vaihdettu tai korjattu nelivetoa eikä vaihteistoa (manuaali). Likipitäen kaikki muu uusittu alkaen vaikka ovien saranoista, koska pitää olla täydellisessä kunnossa maksoi mitä maksoi... Webasto, AC, nahat, tuplaovet sivuilla ja takana jne jne. Ollut samalla omistajalla ns. ikuisuuden. Joo ja just leimattu.
 
Tässä koetettu pähkäillä vähän, mikä voisi olla kokonaiskustannuksissa taloudellisin korvaaja nykyiselle autolle (Ford Focus mk 2.5 2009 1.6 TDCi manuaali, keskikulutus ~4.5 l / 100 km), jossa alkaa hiljalleen olla 400 tkm mittarissa.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40 tkm. Melko paljon hiekkateitä ja kehnosti aurattuja teitä kuljetaan, joten neliveto tavallaan kiinnostaisi, mutta ei toki oikein kulje käsi kädessä taloudellisuuden kanssa. Toisaalta Focuksellakin on pysytty tiellä, ehkä max. kerran vuodessa jääty jumiin auraamattomalla tiellä.

Vaatimuksina oikeastaan se, että isohko koira mahtuu matkustamaan takakontissa. Vakkari toki oltava. Mukavuudet (lämmitettävä tuulilasi, eber) olleet nykyisessä plussaa. Budjetti mielellään alle 10 ke.
 
Tässä koetettu pähkäillä vähän, mikä voisi olla kokonaiskustannuksissa taloudellisin korvaaja nykyiselle autolle (Ford Focus mk 2.5 2009 1.6 TDCi manuaali, keskikulutus ~4.5 l / 100 km), jossa alkaa hiljalleen olla 400 tkm mittarissa.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40 tkm. Melko paljon hiekkateitä ja kehnosti aurattuja teitä kuljetaan, joten neliveto tavallaan kiinnostaisi, mutta ei toki oikein kulje käsi kädessä taloudellisuuden kanssa. Toisaalta Focuksellakin on pysytty tiellä, ehkä max. kerran vuodessa jääty jumiin auraamattomalla tiellä.

Vaatimuksina oikeastaan se, että isohko koira mahtuu matkustamaan takakontissa. Vakkari toki oltava. Mukavuudet (lämmitettävä tuulilasi, eber) olleet nykyisessä plussaa. Budjetti mielellään alle 10 ke.
V70 tulee ekana mieleen, saatavilla hyvin nelivetonsa ja kohtuullisesti varusteltuna, tilava kontti ja perusluotettava. Kulutus toki nousee Focuksesta, mutta ei dieselinä ihan kohtuuton.
 
Tässä koetettu pähkäillä vähän, mikä voisi olla kokonaiskustannuksissa taloudellisin korvaaja nykyiselle autolle (Ford Focus mk 2.5 2009 1.6 TDCi manuaali, keskikulutus ~4.5 l / 100 km), jossa alkaa hiljalleen olla 400 tkm mittarissa.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40 tkm. Melko paljon hiekkateitä ja kehnosti aurattuja teitä kuljetaan, joten neliveto tavallaan kiinnostaisi, mutta ei toki oikein kulje käsi kädessä taloudellisuuden kanssa. Toisaalta Focuksellakin on pysytty tiellä, ehkä max. kerran vuodessa jääty jumiin auraamattomalla tiellä.

Vaatimuksina oikeastaan se, että isohko koira mahtuu matkustamaan takakontissa. Vakkari toki oltava. Mukavuudet (lämmitettävä tuulilasi, eber) olleet nykyisessä plussaa. Budjetti mielellään alle 10 ke.

Käytät yksinomaan polttoaineeseen 4000€ vuodessa? Plus vanhan ruoskan huoltoihin/korjauksiin saa noilla kilometreillä varmaan uppoamaan vähintään touhutonnin vuoteen ja parhaana kaksi?

Tiedät varmasti itsekin vastauksen, eli osta sähköauto. Menee yli budjetista ja rahoitusyhtiötä joutuu ehkä lähestymään hattu kourassa, mutta kokonaiskustannuksiahan kysyit...

Lähinnä neliveto ja koira ovat tässä kysymysmerkkejä (Labradori vai Leonbergi? matkustaako häkissä? voiko siirtyä matkustamaan valjaisiin takapenkille?). Jos esim. ID.3 riittäisi, niin 20 tonnilla pääsisi vähänajettuun kiinni ja sen jälkeen saisi ajaa puoli-ilmaiseksi seuraavat parisataa tuhatta kilometriä. Neliveto muuttaa kuvioita ja pakottaa katselemaan esim. ID.4:ää, XC40 Rechargea tai Model Y:tä sieltä 35-40 tonnin hujakoilta.

Here is our 43 kgs GSD in ID.3 boot. The variable floor is on the lower position. We did Southampton to Isle of Skye trip with him with no issues at all.
Image
 
Käytät yksinomaan polttoaineeseen 4000€ vuodessa? Plus vanhan ruoskan huoltoihin/korjauksiin saa noilla kilometreillä varmaan uppoamaan vähintään touhutonnin vuoteen ja parhaana kaksi?

Tiedät varmasti itsekin vastauksen, eli osta sähköauto. Menee yli budjetista ja rahoitusyhtiötä joutuu ehkä lähestymään hattu kourassa, mutta kokonaiskustannuksiahan kysyit...

Lähinnä neliveto ja koira ovat tässä kysymysmerkkejä (Labradori vai Leonbergi? matkustaako häkissä? voiko siirtyä matkustamaan valjaisiin takapenkille?). Jos esim. ID.3 riittäisi, niin 20 tonnilla pääsisi vähänajettuun kiinni ja sen jälkeen saisi ajaa puoli-ilmaiseksi seuraavat parisataa tuhatta kilometriä. Neliveto muuttaa kuvioita ja pakottaa katselemaan esim. ID.4:ää, XC40 Rechargea tai Model Y:tä sieltä 35-40 tonnin hujakoilta.


Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.

Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.

Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?
 
Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.

Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.

Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?

Sähköautoista on pulaa halvassa päässä. Nettiautossa roikkuu ~vuosikymmenen vanhoja ~200 tkm ajettuja Nissan Leafeja ~10k€ pyynnillä. Ne ovat sähköautoja, joita monikaan ei halua, koska Leafeissä on akun jäähdytyksen kanssa ongelmia ja koska pikalataus on harvinaistuvaa Chademo-standardia.

Että jos nyt hypoteettisesti osto osuisi ID.3:een, joka on mielestäni hieman aliarvostettu auto, niin pahin skenaario lienee arvon romahtaminen tuonne kymppitonnin luokkaan. Kuitenkin siinä on enemmän tehoa ja tilaa, CCS-standardin pikalataus ja se on sentään saksalainen auto, joten odottaisin arvonaleneman olevan maltillisempaa. Toki se on muovinen ja halpuutettu, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Esim. tuollainen 58 kWh akullinen, 3v/22tkm ajettu ja pyynti karvan alle 25 k€.

Heitin rahoituslaskuriin oletuksen, että auto ostetaan 25k€:lla eikä laiteta senttiäkään käsirahaa ja maksuaika on 60 kk 10 k€ jämärillä. Koroksi arvoin 4% ja todelliseksi vuosikoroksi muodostui 5,26%. Kuukausieräksi tulee noilla oletuksilla 331,74€.

Että suunnilleen nyt palavan dieselin kustannuksella maksaisi sähköauton arvonaleneman pahimmassa skenaariossa. Sähkökin maksaa jotakin ja vakuutukset on kalliimmat, mutta käyttövoimaverosta, korjauksista ja huolloista säästyy rahaa, joten kokonaisuus mennee tuollaisella 5 vuoden tähtäimellä nykytilan paikkeille. Tai halvemmaksikin, jos ja kun dieselin litrahinta nousee useammalla kymmenellä sentillä lähivuosien aikana.

Toki omia tarpeita pitää ja kannattaa miettiä rahan ohella. Kuopissa ja jäätyneessä hangessa ajelemalla saa pahimmillaan aikaan kolhun akkukoteloon ja katsastusmiehen hylyn sekä kymppitonnin korjaamolaskun. Eikä takavetoiset MEB-pohjalevyn autot ole tunnettuja parhaista liukkaan kelin ominaisuuksista, vaan yliagressiivinen vetoluistonesto on kuulemma välillä hyydyttänyt liikkellelähdön kaltevalla ja jäisellä kotipihallakin.

Jos ostaa jonkin suositumman auton nelivetona (Model Y? ID4? XC40? Polestar 2?), niin sellainen on tietysti sitten ainakin kymppitonnin kalliimpi. Mutta käyttöominaisuudet voi olla itselle paremmat ja se voi säilyttää arvonsa paremmin, joten euromääräinen ero kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole hirmu kova.
 
Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.

Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.

Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?

Ei pidä hätäillä jakopään huollosta, on pieni summa suuressa kuvassa. 10k€ ei näyttäisi saavan juuri mitään, joten ehkä kannattaa jatkaa vanhalla, jos tiedossa ei ole muuta

suurempaa huoltotarvetta. :hmm:
 
Noissa citikoissa on sitten ihan v*tun ihmeellisiä sähkövikoja ja sitten kun niitä alkaa ratkomaan yleismallin lukijoilla (bosch esitronic, launch) niin yleensä on melkoista mystiikkaa ilmoilla. Kiertäisin kaukaa. Hyviä toimiessaan varmasti.
Sen lisäks aivan tajuttoman rasittavia PLING PLONG ääniä repeatilla jos vaikka avaa oven kun autossa on virrat päällä. Tai käynnistää auton. ra s i t t a vi a
Mulla oli joskus C5:ia 3kpl, ei kyllä ikävä ole.




 
Ei pidä hätäillä jakopään huollosta, on pieni summa suuressa kuvassa. 10k€ ei näyttäisi saavan juuri mitään, joten ehkä kannattaa jatkaa vanhalla, jos tiedossa ei ole mitään muuta

suurempaa huoltotarvetta. :hmm:

Ja vaikka olisikin tiedossa, niin siitä huolimatta "uusi" alle 10k€ auto on epävarma ratkaisu. Toki jos molemmat rengassarjat on loppu, jakopää remontin tarpeessa ja katsastuskehotuksia olisi korjattavana parin tonnin edestä, niin sitten voi jo alkaa miettiä. Mutta tässä tapauksessa oman haasteensa muodostaa suuri kilometrimäärä ja "tarve" dieselautolle, jotka on lähtökohtaisesti joko uusia ja monimutkaista tekniikkaa tai vanhoja ja paljon ajettuja. Tuossa hintaluokassa ostaa muutenkin usein jonkun toisen ongelmat ja virhevastuu on lähinnä perävalotakuu.

Mulla oli joskus C5:ia 3kpl, ei kyllä ikävä ole.

Kokeilit kolmesti ennen kuin uskoit? :oops:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 696
Viestejä
4 563 009
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom