Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.
Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.
Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?
Sähköautoista on pulaa halvassa päässä. Nettiautossa roikkuu ~vuosikymmenen vanhoja ~200 tkm ajettuja Nissan Leafeja ~10k€ pyynnillä. Ne ovat sähköautoja, joita monikaan ei halua, koska Leafeissä on akun jäähdytyksen kanssa ongelmia ja koska pikalataus on harvinaistuvaa Chademo-standardia.
Että jos nyt hypoteettisesti osto osuisi ID.3:een, joka on mielestäni hieman aliarvostettu auto, niin pahin skenaario lienee arvon romahtaminen tuonne kymppitonnin luokkaan. Kuitenkin siinä on enemmän tehoa ja tilaa, CCS-standardin pikalataus ja se on sentään saksalainen auto, joten odottaisin arvonaleneman olevan maltillisempaa. Toki se on muovinen ja halpuutettu, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Esim.
tuollainen 58 kWh akullinen, 3v/22tkm ajettu ja pyynti karvan alle 25 k€.
Heitin
rahoituslaskuriin oletuksen, että auto ostetaan 25k€:lla eikä laiteta senttiäkään käsirahaa ja maksuaika on 60 kk 10 k€ jämärillä. Koroksi arvoin 4% ja todelliseksi vuosikoroksi muodostui 5,26%. Kuukausieräksi tulee noilla oletuksilla 331,74€.
Että suunnilleen nyt palavan dieselin kustannuksella maksaisi sähköauton arvonaleneman pahimmassa skenaariossa. Sähkökin maksaa jotakin ja vakuutukset on kalliimmat, mutta käyttövoimaverosta, korjauksista ja huolloista säästyy rahaa, joten kokonaisuus mennee tuollaisella 5 vuoden tähtäimellä nykytilan paikkeille. Tai halvemmaksikin, jos ja kun dieselin litrahinta nousee useammalla kymmenellä sentillä lähivuosien aikana.
Toki omia tarpeita pitää ja kannattaa miettiä rahan ohella. Kuopissa ja jäätyneessä hangessa ajelemalla saa pahimmillaan aikaan kolhun akkukoteloon ja katsastusmiehen hylyn sekä kymppitonnin korjaamolaskun. Eikä takavetoiset MEB-pohjalevyn autot ole tunnettuja parhaista liukkaan kelin ominaisuuksista, vaan yliagressiivinen vetoluistonesto on kuulemma välillä hyydyttänyt liikkellelähdön kaltevalla ja jäisellä kotipihallakin.
Jos ostaa jonkin suositumman auton nelivetona (Model Y? ID4? XC40? Polestar 2?), niin sellainen on tietysti sitten ainakin kymppitonnin kalliimpi. Mutta käyttöominaisuudet voi olla itselle paremmat ja se voi säilyttää arvonsa paremmin, joten euromääräinen ero kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole hirmu kova.