- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 979
Mikä sun on budjetti?Sitten on varmaan syytä ehdottaa jotain parempia vaihtoehtoja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä sun on budjetti?Sitten on varmaan syytä ehdottaa jotain parempia vaihtoehtoja.
Nuo autot olivat jotain 20-23te.Mikä sun on budjetti?
Ei minun vaan alkuperäisen kysyjän. N. 20000€ autoja nuo vaikuttavat olevanMikä sun on budjetti?
Sitä selvittelin aikani itsekseni, mutta en saanut ikinä fiksattua, enkä halunnut siitä maksaa huoltoonkaan, joten pistin kiertoon kun olisi pitänyt siinä alkaa sitten jakohihnaa, turboa sun muutakin jossakin kohtaa uusimaan.
Jos auto on omasta mielestä miellyttävä ja käyttötarpeisiin soveltuva, niin ei sitä yksittäisten pikkuvikojen takia kannata laittaa kiertoon vaikka vikojen korjaaminen joskus vähän maksaisikin.
Auton vaihtamisessa häviää kuitenkin keskimäärin autoliikkeen katteen ja tilalle saa laitteen, jonka edellinen omistaja on syystä tai toisesta laittanut kiertoon. Mitä enemmän autolla on ikää, sitä hitaammin se menettää arvoaan. Jakohihnan vaihtokin on PSA:lla varsin simppeli huoltotoimenpide. Kuluttaja maksaa liikkeessä lähinnä virhevastuusta.
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.
Tärkeimmät speksit on:
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).
- Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
- Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
- Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
- Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.
Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?
Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
Laitappa Subaru Solterra vielä listalle![]()
@Nakkipiilo Mites olis sellanen plugari, jonka toimivuudesta pitemmällä aikavälillä ei olis niin huolia?
Kumpikin esimerkkinä, hintahaarukkaa löytyy.
Vaikka ideana edelleen on että ensivuonna vasta ostaisi uudemman auton (20-24k), tuli tänään käytyä koeajamassa kia niro 2020 business varustelulla, 64kwh akulla ja ~100tkm ajettuna. Enyakkia aikaisemmin pikaisesti ajanut, mutta tuo kyllä laittaa harkitsemaan. 19kwh taitaa keskiverrosti kuluttaa kun valikoissa seikkaili. Rengasmelu kovahko jopa vanhaa focusta kovempi eli vaimennusmatoille tulisi samantien tilausta.
Mut tuossa autossa ei taida olla juuri isompia haittaominaisuuksia tiedossa? Ei se ihan mondeo/focus/v90/a4 farkkujen tiloissa/näössä ole, mutta vakavasti harkittavissa oleva jo hintansa takia.
Onko muuten missään sähköautossa täysin tasaista paksin pohjaa, siis ettei olisi edes luukun kohdalla kynnystä? Farmarityylisiä ei juuri tarjolla ole mut 5 ovisissa
Tärkeimmät speksit on:
- Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.
Tärkeimmät speksit on:
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).
- Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
- Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
- Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
- Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.
Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?
Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle…Se on korealainen ja korealaisten laadussa/kestävyydessä on historiallisesti ollut parantamisen varaa. Omaan lähipiiriin kun on osunut ongelmallinen Hyundai Ioniq Electric, josta porsi (onneksi takuuaikana) muistaakseni ILP (laskennallisesti pari tonnia) ja jotakin latausjärjestelmästä (laskennallisesti kahdeksan tonnia)... niin en ihan ensimmäisenä ole ryntäämässä ostamaan käytettyä korealaista sähköautoa. Jumaliste, tuon ilpin hinnalla ostaa ihan oikean ilpin asennuksineen omakotitaloon! Laatu ja jälkimarkkinointi näköjään ihan samaa kuin VW:n tiskillä...
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle…
Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.
”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…
Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle…![]()
Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.
”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…
Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…
Tuolla budulla realistinen 500km range varsinkin ympärivuotisena on aika vaikea saavuttaa varsinkin AWDn kanssa. Tesla taitaisi päästä lähemmäksi mutta niitä ei tosiaan kannata hankkia koska ovat muuten huonoja autoja. Tuo latausnopeus varmaan kyllä onnistuu, mutta riippuen vähän mummolakeikan pituudesta, en nyt pitäisi tuota 150 kw mitenkään ehdottomana koska a) aika nopeasti niitä kilsoja kertyy vaikka 80 kw nopeudella, b) vaikka se auto pystyisi tuohon tehoon, ei voi olettaa että latausasemat pystyisivät sitä aina tarjoilemaan.
Edit: kyllähän Ioniqqia alkais noihin spekseihin ja hintaan suurinpiirtein saamaan, tuosta vaikka: https://classic.nettiauto.com/hyundai/ioniq-5/14234657 plussaa myös siitä että se on paljon parempi kuin mikään meb![]()
Kummaa legendaa taas liikkuu ettei Meb lataa, 175kw irtoaa kesällä pikalaturilla ja talvellakin ilman akkulämmitystä 100kw, kun perehtyy auton latauskäyrään. Toki nuo 800v koreanautot lataa paremmin mut sit taas 400v tolpasta meb imee enemmän.
Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.
Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.
En nyt ole kovin tarkasti ole seurannut viimeisimpiä kehityksiä, mutta jossain kohtaa vaan jollain yleisosmoosilla olin omaksunut sellaisen mielikuvan, että ainakin noissa vanhemmissa MEBeissä oli vielä latauksen kanssa vähän petrattavaa. Mutta mukava kuulla jos tämä ei enää nykyään ole tilanne.![]()
Paha sanoa, kun ei vielä asuta sielläPaljonko kummallekin autolle tulisi kilometrejä vuoteen?
10-20k€:lla ei vielä päässe käsiksi niin uuteen ja vähän ajettuun isoon nelivetoautoon, etteikö korjauskuluja voisi hyvinkin olla näköpiirissä... ja polttoainettakin tuollainen auto yleensä kuluttaa, vaikka toki voi yrittää säästää keskittämällä ajot pienemmälle sähköautolle. Mutta kauanko työmatkaa jaksaa hinkata pienellä sähköautolla, kun pihassa seisoo iso Volvo? Eli ehkä katselisin sitä Enyaqia kuitenkin...
Lisäksi pohtisin vakavasti, voisiko nykyisen kaasuauton pitää kakkosautona. Vaikka se olisi vähän yli tuosta ajattelemastasi 10-20k€ budjetista per auto, niin ainakin sulla on auton taustat tiedossa ja autokaupassa halvempaan vaihtamalla häviät kuitenkin tuhansia euroja.
Viiden hengen kuljetus voi olla vähän utopiaa, jos kaksi heistä on alle 2v tai vähän isompiakin kunnon istuimissa. Tosi harvaan autoon oikeasti mahtuu keskelle istuimien kanssa. Leon varmaan jää pieneksi koska kuski kookas tai penkki suht takana? Käytännössä tärkein kriteeri tässä tapauksessa lienee takapenkin ja etupenkin etäisyys. Octavia on jo muutaman kriittisen sentin pidempi siitä kohtaa, sitten luokkaa isommat Superb, Mondeo, ehkä Passat jne. Riippuu kyllä kuskin ajoasennosta ja turvaistuimesta ja takapenkin kulmastakin. Testailemaan… Prius joka mainittu alla on myös yllättävän tilavan oloinen.Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.
Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.
Tärkeimmät speksit on:
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).
- Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
- Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
- Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
- Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.
Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?
Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.
Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
5 hengen auto as in viidelle matkustajalle, vai as in viidelle rekisteröity auto neljälle matkustajalle?Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.
Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.Viiden hengen kuljetus voi olla vähän utopiaa, jos kaksi heistä on alle 2v tai vähän isompiakin kunnon istuimissa. Tosi harvaan autoon oikeasti mahtuu keskelle istuimien kanssa. Leon varmaan jää pieneksi koska kuski kookas tai penkki suht takana? Käytännössä tärkein kriteeri tässä tapauksessa lienee takapenkin ja etupenkin etäisyys. Octavia on jo muutaman kriittisen sentin pidempi siitä kohtaa, sitten luokkaa isommat Superb, Mondeo, ehkä Passat jne. Riippuu kyllä kuskin ajoasennosta ja turvaistuimesta ja takapenkin kulmastakin. Testailemaan… Prius joka mainittu alla on myös yllättävän tilavan oloinen.
Firstly the Ford Focus fitted three child seats across. I tried combinations of rear-facing and two forward-facing seats, as well as three forward-facing seats and they all, fitted well.
This is fantastic as a lot of much larger SUVs won't fit three child seats across! Legroom is quite good still in the Focus and we could fit a 180cm driver in front of a rear-facing child seat too.
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.@santtude
Jos VAG:n ajettavuus miellyttää, niin käy testaamassa Ford Focus Mk4 farmari. Riskien minimoinnin kannalta kannattaa katsoa, että laatikko on kahdeksanpykäläinen A8 eli momentinmuunnin eikä seitsemänpykäläinen A7, joista jälkimmäinen on kaksoiskytkinvaihteisto. Tosin huonoa ei kai vielä ole kuulunut tuosta uudesta kaksoiskytkinvaihteistostakaan, mutta sitä ei tiedä, ikääntyykö se yhtä huonosti kuin vanha Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto...
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.
Tuntuu, että kaikki omaa silmää miellyttävät omaavat jonkun isomman jännitysmomentin, tietenkin helpoimmalla pääsisi kun ostaisi sen Toyotan, mutta auton merkillä on kuitenkin sen verta väliä, että ei kiitos.Kyllähän joku jännitysmomentti pitää jäädä, kun vaihtaa vagista pois![]()
Fordin 1.0 turbossa on se jakohihna öljyssä uiva mallia. Jossa siis hihna murentuu.Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?
Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Moottori on tuon ikäisessä hihnalla ja mitä olen Skoda-huollosta kuullut niin heidän mielestään parhaimpia koneita mitä luotettavuuteen tulee, kunhan on huollot tehty ajallaan. Alkupään 1.4 koneissa oli jakopää ketjulla, ja niiden kanssa saattoi tulla ongelmia vastaan.Tuntuu, että kaikki omaa silmää miellyttävät omaavat jonkun isomman jännitysmomentin, tietenkin helpoimmalla pääsisi kun ostaisi sen Toyotan, mutta auton merkillä on kuitenkin sen verta väliä, että ei kiitos.
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?
Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20kJos on pakko olla VAG, niin eikö 1.5tsi ole niitä harvoja jotka saattavat pysyä kasassa? Fordiin en koskisi.
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?
my19 eteenpäin focus 1.0 ecoboostilla on ketjulla, fiestaa tosin on valmistettu (tai myyty) pidempään hihnakoneella. Hihna tosin löytyy yhä öljypumpulta.Fordin 1.0 turbossa on se jakohihna öljyssä uiva mallia. Jossa siis hihna murentuu.
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.
Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.
Jep, semi rasittava vika ja tapahtuu 95% lähdöistä esim. kotipihasta.Onko tuo pompottelu sama kuin nykiminen, josta 1.5:sta on myös syytetty?
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.
Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.
Hyvä juttu, kuullut toisenlaisiakin (tosi)tapauksia. Varmaan riippuu korjaavan liikkeen mielenkiinnosta myös.Mulle kyllä ehjäsivät Volkkarilla goodwillinä tuon mekatroniikan vuonna 2020, vuosimallin 2017 GTE - passattiin, jonka Saka oli uittanut Ruotsista. Kilsojakin oli jo tuolloin 140tkm.
Passat on varmasti ihan hyvä vaihtari (tai Superb), mutta Focuksesta tulee ainakin itselle vähän fiilis että aika minimaalinen parannus jos päivityksen syy oli nimenomaan tila kun on kuitenkin saman kokoluokan autoja (sama koskee Octaviaa). Ei sillä, varmasti silläkin pärjää, mutta varmasti pärjää Leonillakin, eli jos niin pienestä on kiinni niin edullisempaa lienee ostaa joku Cybex Anoris T2 tai vähemmän tilaa vielä selkä menosuuntaan jos ei turvatyynyn luota ja pitää nykyinen auto.Jep, semi rasittava vika ja tapahtuu 95% lähdöistä esim. kotipihasta.
Päätelmänä keskustelusta, fiksuimpina vaihtoehtoina pidän tähän asti Passat + 1.4/1.5TSI+DSG tai Focus A8 1.0 + automaatti.
Miten pick-up toimii käyttöautona, jos henkilökuljetuskapasiteetti on yleisesti riittävä?
Jos ei halua autoa täynnä pintaliitotekniikkaa tai on tarvetta päästä hankaliin paikkoihin, niin ~40 k€:lla saisi uutena:
![]()
Uudet autot | Autobassadone.fi
Uusien autojen valikoimaamme kuuluvat henkilöautot ja pakettiautot Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, Suzuki ja SsangYong -merkeiltä.www.autobassadone.fi