Mikä auto minulle?

Työsuhdeautoa hankkimassa (käyttöetu) ja kriteereinä on edullinen kuukausihinta ja täyssähkö. Muuten riittää, että pääsee paikasta A paikkaan B. Tällä hetkellä kiikarissa karvalakki Volvo EX30, olisiko ehdottaa jotain muita potentiaalisia vaihtoehtoja?
 
Osaako joku sanoa mistä johtuu Renaulting Megane e tech hinnaston oudot vapaa/käyttöetu hinnat? Iconic tasolla auto kalliimpi kuin tesla model y rwd mutta vapaa autoetu mukamas halvempi. Virhe hinnastossa?
 
Automyyjä parhain vastaamaan tai maahantuonnin yhteystieto.
 
Jos remontin kanssa on ajoissa liikkeellä ja selviää pelkillä männänrenkailla, niin jotain 2000-3000€ luokkaa riippuen missä remontin teettää. Yhden vanhan tarjouksen löysin sähköpostista ja siinä oli arviona 2800-3300 sisältäen myös sylinterikannen huollon. Pelkät männänrenkaat maksaa satasen ja niiden vaihtoon menee mekaanikolla parin päivän työtunnit. Jos sitten muutakin huoltoa teettää samalla kun moottori on auki, niin tulee pikkusen lisää hintaa.
Huh. Ei kyllä uskalla ottaa tuollaista riskiä. Tässä nyt taisi mennä kaikki viimeisetkin halut koko auton vaihtoon, ainakin Mazdan osalta. Pitää jatkaa vanhalla ainakin niin kauan kuin liikkuu ja katsella sitten hajotessa että kannattaako korjata ja että mitä on silloin tarjolla.

Tonnien remonttien riskit tiedossa olevien tyyppivikojen kautta ei kyllä kauheasti innosta. Tiedä sitten kuinka paljon porukka joutuu autojensa remontteihin laittamaan rahaa mutta itse olen nykyisellä 2002 vuoden Primeralla ajanut kuusi vuotta pelkkien pakollisten maksujen, tankkaamisen, yhden akun vaihdon, jarrupalojen vaihdon ja öljynvaihtojen voimin. 5682 euroa mennyt kuudessa vuodessa ja siinä on bensatkin laskussa mukana. Ajettukin toki vain 21000 km.

Jos siis nyt ostaisin vaikka 6000 euron Mazdan, johon tulee päälle 2000 euron tyyppivikaremontti, niin sillä rahalla olisin ajellut kahdeksan vuotta nykyisen kustannuksilla.

Huoh. Aika äkkiä tämä autokuume tästä laski.
 
Syyt olla ostamatta dieseliä:

-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa

Syyt ostaa diesel:

+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)

Onko muita?

Mahdollisissa Diesel-ehdokkaissa kannattaa tutkia onko niissä mahdollisesti PTC-lämmittimet.
Ihan karvalakkimallin Kiassakin on tuo ja lämmintä puskee melkein heti käynnistyksen jälkeen, kun bensa-autollakin sai ajella pitkän pätkän ennen lämpöä.
 
Mahdollisissa Diesel-ehdokkaissa kannattaa tutkia onko niissä mahdollisesti PTC-lämmittimet.
Ihan karvalakkimallin Kiassakin on tuo ja lämmintä puskee melkein heti käynnistyksen jälkeen, kun bensa-autollakin sai ajella pitkän pätkän ennen lämpöä.

PTC-elementit lienee mitoitettu enemmän Keski-Euroopan (tai Ahvenanmaan) kuin Pohjolan (tai Kainuun) talveen? Yleensä teho liikkuu kai sadoista noin tuhanteen wattiin. (Vrt. webastot useita kilowatteja.)

Ainakin perstuntumalta dieseleissä on edelleen melko yleisesti webastot ja bensiiniautoissa se taas on harvinaisuus. Uskoisin, että ko. varuste-erolle on muitakin syitä kuin dieselautoilijoiden halu panostaa euroja autoonsa.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.
 
Jeepissä ei taida myöskään olla akun lämmitystä ja lataus talvella saattaa olla aika hidasta, lisäksi pääsee nauttimaan Stellantiksen softapuolen herkuista, joihin itsellä ainakaan ei ole yhtään luottoa. Cupran osalta en taas ymmärrä miksi ei olisi optimaalinen maantiejaoon, sen ymmärrän kyllä, miksi tuo voi epäilyttää mökkitiellä tai talvella kaupungissa, mutta ei tuo maavara nyt mikään äärimmäisen pieni ja poikkeuksellinen ole.
 
Lähinnä riippuu sun kärsivällisyydestä ja kuinka suuri osa/kuinka pitkiä sivuja ajattelet arjessa sen maantieajon olevan.

Koska voit heittämällä ostaa ihan pakkatuoreen Bz4X:än tuolla budjetilla esim.
 
Lähinnä riippuu sun kärsivällisyydestä ja kuinka suuri osa/kuinka pitkiä sivuja ajattelet arjessa sen maantieajon olevan.

Koska voit heittämällä ostaa ihan pakkatuoreen Bz4X:än tuolla budjetilla esim.

Eikös tuo malli ole Subaru Solterra nimellä Suomessa? Tuossa taisi olla saatavuus myös heikko kun viimeksi katselin, ja uusien hinta yli budjetin.
 
Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.

Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.
 
Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.

Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.
Subaruthan nelivetoisia kaikki ja uutena suht saman hintaisia kuin tojotat.
 
Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.

Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.

En löytänyt uusia 2024 vuosimallia tuolta alle 40k hinnalla tai sitten ne on jossain Haaparannassa kun itselläni suodatuksena pelkkä Etelä-Suomi :D . Lisäksi tuosta mallista puuttuu edelleen akun esilämmitys, softa on bugien ja AC lataus on tarjolla vain yksivaiheisena, joten tämä malli lienee poissuljettu.
 
No Oulusta löytyy alle 40ke ajamaton 2024-malli ja vielä nelivetona ja kysymällä varmaan toimittavat ihan kotipihaan asti. Taitaa näissä olla kolmivaihelataus jo kaikissa uusissa ja softa nyt tuskin ainakaan yhtään sen enempää buginen kuin WV/Stellantis-konsernien tuotteissa ja vaikea oikein yrittämälläkään keksiä, mikä vaikkapa tuossa Avengerissa olisi paremmin kuin tässä. Tai no, onhan se kompaktimman kokoinen ja mahdollisesti paremman näköinen jonkun silmään.

Pitää kai itsekin alkaa katsemaan noita Bz4X ihan tosi tarkoituksella, ikääkin jo sen verran, että harmaa tojota sopisi hyvin profiiliin.
 
AC lataus on jo tietääkseni -23 lähtien ollut kolmella vaiheella, softa ei kyllä käsittääkseni ole erityisen bugista ja Toyotalla on suurempi todennäköisyys saada niitä päivityksiä linjalle kuin Subella, akuston esilämmitys menee siihen lohkoon kuinka tärkeänä arjessasi pidät yli 300km matkantekokyvyn talviolosuhteissa, jota et kovinkaan painottanut, koska sanoit ajojesi olevan pääasiassa kaupungissa eli kotilatauksella.

Lohjalta esim löytyy 5-15tkm ajettuina -23 malleja tukullinen.
 
Paperilla sopivin auto voisi olla Kia Niro Electric, mutta tästä mallista on raportoitu niin paljon ongelmia latauksen ja talvisjon kanssa, ja vikaantumisherkkä. Jos joutuu huoltoon, niin odottavan aika voi olla jopa vuosia, koska varaosia ei saa ja maahantuoja on kyvytön.
 
Paperilla sopivin auto voisi olla Kia Niro Electric, mutta tästä mallista on raportoitu niin paljon ongelmia latauksen ja talvisjon kanssa, ja vikaantumisherkkä. Jos joutuu huoltoon, niin odottavan aika voi olla jopa vuosia, koska varaosia ei saa ja maahantuoja on kyvytön.
Pitäs selvästi seurailla juttuja näistä autoista enemmän, itse kuulin tuosta ongelmasta vasta nyt. 2025 ideana sähkikseen siirtyä ja tuota niroa juuri katsellut et 22-23 mallit olisi silloin vähän ajettuina varmaan 25-30k.
Haastava löytää jolla taittuisi moottoritietä 100km/työpäivä + 60km muuta ajoa. Farkkuja ei juuri ole tarjolla, korimalli mikä miellyttää omaa silmää helpoiten ja et tarvittaessa paksiin saisi mahtumaan 185x110x80 tavaraa.

Mut miten sinulle skoda enyaq iv80 takavetona? Ainoa sähköauto mitä ajanut ja ihan mukava vaikkei esilämmitystä siinä mallissa ainakan ollut talvella ja hyvin pääsi kouvola-espoo-kouvola välin.
 
Eiks se ole aika vanha ja korvautumassa loppuvuodesta MG4 farkulla?
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.

Volvo XC40? Nelivetona kulutus julma, mutta vajaavetoisena kohtuullisempi. Ei ehkä saa tämänvuotista, mutta alle 40 tkm ajetun saanee kyllä tuohon budjettiin.
 
Halvemman pään vaihtoehtona voisi vielä ajatella Opel Mokkaa. Sama perusrakenne kuin Jeep Avengerissa, jos vain pystyy sietämään Opelin ulkonäköä, mutta käytettynä hinnat ovat hyvin edulliset, reilulla parillakympillä pääsee jo kiinni takuunalaisiin yksilöihin pienillä kilometreillä.

Youtubessa Eragepardi kertoi mielestäni kattavasti auton talviominaisuuksista. Katselusuositus, jos harkitsee ostamista.


 
Halvemman pään vaihtoehtona voisi vielä ajatella Opel Mokkaa. Sama perusrakenne kuin Jeep Avengerissa, jos vain pystyy sietämään Opelin ulkonäköä, mutta käytettynä hinnat ovat hyvin edulliset, reilulla parillakympillä pääsee jo kiinni takuunalaisiin yksilöihin pienillä kilometreillä.

Youtubessa Eragepardi kertoi mielestäni kattavasti auton talviominaisuuksista. Katselusuositus, jos harkitsee ostamista.




Opel Mokka-E oli vahvasti harkinnassa, paperilla varsin hyvä hinta/laatu suhde. Kaatuu kuitenkin liian pieneen rangeen, enimmillään 250km kesällä ja talvella hyvällä tuurilla irtoaa 150km täydellä akulla.
 
Mielipiteitä mikä auto sopisi käyttäjälle joka ajaa pääsääntöisesti tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla, mutta olen lukenut vaihdelaatikko ongelmista ja jm-arvo ehkä ei sama kuin Toyotalla.
 
Mielipiteitä mikä auto sopisi käyttäjälle joka ajaa pääsääntöisesti tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla, mutta olen lukenut vaihdelaatikko ongelmista ja jm-arvo ehkä ei sama kuin Toyotalla.

Miten olisi VM 2021 Nissan Leaf isolla akulla? Irtoaa halvimmillaan noin 20k hintaan tai jopa vähän alle.
Nissan Leaf e+ N-Connecta 62 kWh LED / Adapt.vakkari / 360 kamera / Led ajovalot / Ajoavustin / Blind spot / Key vaihtoauto | Autotie
 
Priuksella varmasti sujuisi, MG4 isommalla akulla ja ehkä Renault 5? :hmm:

e: Leaf on muuten, mutta tuo tien päällä lataaminen jo nyt saati tulevaisuudessa... Eläkeläiselle turha alkaa selittämään CCS adapterista.
 
tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla
Tarvitseeko olla 5 paikkainen?

Mulla Volvo V60 D6 lataushybridi, 283hv, jonka muutoskatsastin pakettiautoksi. Verot yhteensä 163€ vuodessa. Tuossa on ilmastoinnin (myös akun jäähdytyksen) kompressori vaihdettu 2022 ja "huuhdeltu" järjestelmä. Vuosimalli 2013. En nyt muista netissä kerrottuja hintoja, mutta varmaan 2000€ kompuran vaihto. Volvohan on awd ja kärryn saa perään. Volvon heikko kohta taitaa olla tuo ilmastoinnin kompura, mutta toki jotain muitakin sähköosia voi hajota? Autona tuo V60 on minusta kiva. Esim Peugeotiin verrattuna löytyy nahkapenkit, kattoluukku, adaptiivinen vakionopeudensäädin.

On myös siis Peugeot e-2008 2023. Mutta tuollaisia 250km mökkimatkoja sillä ei varmaan mielellään tee talvella. Saisi olla isompi akku (Pösössä 50kWh)? Eikä koukkua saa.

Tosiaan esim MG4 voisi olla houkutteleva? Itse en ole sellaista ajanut.

Mun Volvo V60 D6 oli muutoskatsastettuna 6700€. Takapenkit oli suht helppo saada irti.

Aurinkopaneeleja ei täällä ole, mutta (kesäisin) pörssisähköllä saa vähän kikkailtua latauksia yön halvemmille tunneille. Peugeotissa on 11kWh lataus (3x16A) ja Volvossa taitaa olla 3.7kWh lataus (16A).
 
Avensis III T270 (2009 – 2018)

Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.

Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?

Yritin etsiä netistä tietoja, mutta en osaa etsiä. Joistakin autoista olen löytäynyt kyllä selkeän listan jossa lukee moottorityypit sekä vuosiluvut, että mitä vika on ja missä on korjattu viat.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.
Vähän sinnepäin kriteereillä itsekin katsonut, tosin vähän enemmän käytettyä, ja Ford Mustang Mach-E alkaa valikoitua alle. Kannattaa sitä kurkata myös. Edit: tosin maavara ei mene sinun kriteereihin jos Ariyakin tippui pois.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:
 
Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja?
Eikö nuo ole just niitä missä on öljyssä uiva jakohihna ja moottoreita menee vaihtoon kuin liukuhihnalta kun hihna murenee öljykiertoon ja tukkii kaiken? Jännittää voi loppuuko matka öljykierron hyytymiseen ja laakerivaurioihin vai ehtiikö itse hihna katketa tai menettää hampaansa ennen sitä. Pysyisin kaukana noista ellei nyt erityisesti halua jännitystä elämäänsä.
 
Avensis III T270 (2009 – 2018)

Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.

Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?

Yritin etsiä netistä tietoja, mutta en osaa etsiä. Joistakin autoista olen löytäynyt kyllä selkeän listan jossa lukee moottorityypit sekä vuosiluvut, että mitä vika on ja missä on korjattu viat.
Tuohon kolmannen sukupolven avensikseen tuli kaksi faceliftiä, olisko jotain 2011 ja 2015. Mulla on ollut aikoinaan 2010 diesel (2.0) ja nyt on 2018 bensa (1.8) automaatti. Vioista en osaa sanoa, kun ei niitä itellä ole juurikaan ollut. Ainut oli oikeastaan 2010 mallissa, kun sähköinen käsijarru alkoi temppuilemaan, mutta sekin korjattiin kokonaan goodwillinä vaikka takuu oli muutama kuukausi aiemmin loppunut (tai ehkä juuri siksi). Ilmeisesti johonkin käsijarrun boksiin pääsi ainakin osassa kosteutta tms.

Mutta oikeastaan piti sen verran kommentoida, että tämä uusin Avensis on selkeästi hiljaisempi kuin se vm 2010. Mutta ei mitään käsitystä onko äänieristystä lisätty vasta viimeiseen faceliftiin, vai olisiko se "keskimmäinen" yhtä hiljainen.
 
Kaverin puolesta kyselen. Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja? Muita huomioita?

Jäähdytinnestevuotoja noissa on ollut kannessa oletettavasti jo tehty muutos tuon ikäisessä autossa, jakohihna ui öljyssä eli 10tkm välein öljynvaihto ford-approved öljyillä niin siitä ongelmaa ei pitäisi olla. 20tkm välein on aivan liikaa samoilla öljyillä. Moottori menee kuitenkin vaihtoon varmaan 150-200tkm kohdilla. Uusi kunnostettu moottori euroopasta nykyään alkaen 2k hinnoilla (200-500e saat omasta moottorista kun lähettää sen heille) ja vaihtotyössä liikkeessä menee n. 12-20h.

Itsellä oli 7v sitten 1.6 ecoboosti, kiva moottori mut 3 laakeri ja mäntä petti 125tkm kohdalla, 20tkm öljynvaihtoväleillä. Nyt voisi harkita uudestaan, kun tietää mitä on ja voisi jopa itsekin sen koneen jo vaihtaa.
 
Avensis III T270 (2009 – 2018)

Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.

Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?

Mahdollisimman uus kakslitranen tai ykskasi.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:

Itse ehkä pohtisin post-facelift ID4:sta, siinähän taisi tulla matriisiledit vakioksi ja nelivedonkin lisähinta oli vain pari tonnia. Toki ne on vielä sen verran uusia käytettyjä, että voi olla vaikea saada budjetin sisään, mutta jos on valmis joustamaan hieman... toisaalta jos sille tielle lähtee, niin uusikin olisi vain 50 kiloeuroa. Noin sinänsä enemmän ajettukaan ei liene mahdoton, Sähköautoileva motoristi -bloggarilla on useita kirjoituksia ID nelkusta ja takana pitkälti toista sataa tuhatta kilometriä ilman isompia ongelmia. Kuntotarkastuksessahan nuo kannattaa tietysti kaikki käytetyt töpseliautot käyttää tai katsella itse huolella pohja lävitse, ettei tule "akkukotelossa naarmu, korjauslasku 15k€" -tapauksia...

Mitä tulee nelivetoon, niin se ehkä kannattaa ottaa, koska takavetoisten MEB-alustaisten etenemiskyvystä talvella on kuulunut valitusta. Yliaktiivinen luistonesto reagoi välittömästi pieneenkin sutimiseen ja pysäyttää menon silloin kun pienellä sutimisella nimenomaan pääsisi vielä eteenpäin. Pahimmillaan tätä tautia on jouduttu hoitamaan irrottamalla sulake, jonka takana luistonesto on, kun mitään ohjelmallista ratkaisua tilanteeseen ei ole ollut. En tosin tiedä, onko tuoreimmissa ohjelmistopäivityksissä tullut parannusta asiaan, mutta jos ei, niin neliveto voi olla hyvä ominaisuus.
 
Tuohon kolmannen sukupolven avensikseen tuli kaksi faceliftiä, olisko jotain 2011 ja 2015. Mulla on ollut aikoinaan 2010 diesel (2.0) ja nyt on 2018 bensa (1.8) automaatti. Vioista en osaa sanoa, kun ei niitä itellä ole juurikaan ollut. Ainut oli oikeastaan 2010 mallissa, kun sähköinen käsijarru alkoi temppuilemaan, mutta sekin korjattiin kokonaan goodwillinä vaikka takuu oli muutama kuukausi aiemmin loppunut (tai ehkä juuri siksi). Ilmeisesti johonkin käsijarrun boksiin pääsi ainakin osassa kosteutta tms.

Mutta oikeastaan piti sen verran kommentoida, että tämä uusin Avensis on selkeästi hiljaisempi kuin se vm 2010. Mutta ei mitään käsitystä onko äänieristystä lisätty vasta viimeiseen faceliftiin, vai olisiko se "keskimmäinen" yhtä hiljainen.
olikos sulla farmari vai sedani tää uusin?
 
Eli ei ecoboostia. Jos pitäisi noin 10v vanha/100tkm luotettava hatchback/farmari taloudellisella bensakoneella löytää 9-12k budjetilla niin mitä tulee mieleen? Itse bongasin tällaisen: https://www.nettiauto.com/honda/civic/14211259

Hondat on ainakin oman kokemuksen perusteella lähes kuolemattomia. Kauheasti Toyotaja en löytänyt paitsi sitten jotain kauppakasseja. Kia/Huyndai ovatkin sitten korealaisia, Kiat ainakin eivät olleet katsastustilastoissa niin vakuuttavia joskus taannoin.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:
50 tkm Enyaq kokemuksella sanoisin että ihan hieno auto etenkin kesällä kun toimii. Tilaa ruhtinaallisesti verrattuna vaikka bz4x ja ajoltaankin aika paljon edellä. Sen sijaan sitten talvella ei ehkä enää niin hyvä ja touhutonneja palaa jos jotain vikaa tulee eikä takuuta ole. Nuo toivotut ranget pitäisi onnistua, riippuu tietysti kymmenistä muuttujista. Keskieuroopan tuonneissa kannattaa olla tarkkana, niissä lämpöpumppu ei ollut vakiovaruste mutta toisaalta joissain maissa takuu oli pidempi kuin 2 v.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.

Mikä riski mebissä jäädä tielle talviajossa?
 
50 tkm Enyaq kokemuksella sanoisin että ihan hieno auto etenkin kesällä kun toimii. Tilaa ruhtinaallisesti verrattuna vaikka bz4x ja ajoltaankin aika paljon edellä. Sen sijaan sitten talvella ei ehkä enää niin hyvä ja touhutonneja palaa jos jotain vikaa tulee eikä takuuta ole. Nuo toivotut ranget pitäisi onnistua, riippuu tietysti kymmenistä muuttujista. Keskieuroopan tuonneissa kannattaa olla tarkkana, niissä lämpöpumppu ei ollut vakiovaruste mutta toisaalta joissain maissa takuu oli pidempi kuin 2 v.

Noh toisaalta etuina yleisyys, koiranluita ym. Kuluvaa osaa tarvikeliikkeistä yleisesti. Itse vaihdettuna ollut sen kalliimpi kuin nivelet tonnin romuihinkaan. Vakuutus halpa vs. Teslat. En tiedä onko oikeasti sen huonompi kuin muutkaan, takuuaikana muillakin merkeillä kaikenlaista, ovat vaan todella yleisiä niin viatkin on tiedossa. Tosiaan hinta-tilasuhde ok ja koukun saa. 10kk ja 30tkm takana takuuttomalla mebillä. Talvella ei ollut ongelmia, tosin akunlämmittimen aion laittaa ensi talveksi, koska sama ongelma kuin kaikissa muissakin sähkäreissä, 12v akku kylmässä eikä lataudu tästä syystä ja vikavalo tauluun.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä riski mebissä jäädä tielle talviajossa?
Käsijarru on ainoa mikä mulla on pysäyttänyt lähtöaikeet totaalisesti. Kerran on loskakelissä tullut about kaikki hälytykset tauluun, meni kyllä omin voimin vielä korjaamolle mutta esim. ABS ei toiminut. Pariin kertaan on joutunut ottamaan lähdön uusiksi kun jostain herjasta johtuen ei saa ”vaihdetta” päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 725
Viestejä
4 555 542
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom