Mikä auto minulle?

AC lataus on jo tietääkseni -23 lähtien ollut kolmella vaiheella, softa ei kyllä käsittääkseni ole erityisen bugista ja Toyotalla on suurempi todennäköisyys saada niitä päivityksiä linjalle kuin Subella, akuston esilämmitys menee siihen lohkoon kuinka tärkeänä arjessasi pidät yli 300km matkantekokyvyn talviolosuhteissa, jota et kovinkaan painottanut, koska sanoit ajojesi olevan pääasiassa kaupungissa eli kotilatauksella.

Lohjalta esim löytyy 5-15tkm ajettuina -23 malleja tukullinen.
 
Paperilla sopivin auto voisi olla Kia Niro Electric, mutta tästä mallista on raportoitu niin paljon ongelmia latauksen ja talvisjon kanssa, ja vikaantumisherkkä. Jos joutuu huoltoon, niin odottavan aika voi olla jopa vuosia, koska varaosia ei saa ja maahantuoja on kyvytön.
 
Paperilla sopivin auto voisi olla Kia Niro Electric, mutta tästä mallista on raportoitu niin paljon ongelmia latauksen ja talvisjon kanssa, ja vikaantumisherkkä. Jos joutuu huoltoon, niin odottavan aika voi olla jopa vuosia, koska varaosia ei saa ja maahantuoja on kyvytön.
Pitäs selvästi seurailla juttuja näistä autoista enemmän, itse kuulin tuosta ongelmasta vasta nyt. 2025 ideana sähkikseen siirtyä ja tuota niroa juuri katsellut et 22-23 mallit olisi silloin vähän ajettuina varmaan 25-30k.
Haastava löytää jolla taittuisi moottoritietä 100km/työpäivä + 60km muuta ajoa. Farkkuja ei juuri ole tarjolla, korimalli mikä miellyttää omaa silmää helpoiten ja et tarvittaessa paksiin saisi mahtumaan 185x110x80 tavaraa.

Mut miten sinulle skoda enyaq iv80 takavetona? Ainoa sähköauto mitä ajanut ja ihan mukava vaikkei esilämmitystä siinä mallissa ainakan ollut talvella ja hyvin pääsi kouvola-espoo-kouvola välin.
 
Eiks se ole aika vanha ja korvautumassa loppuvuodesta MG4 farkulla?
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.

Volvo XC40? Nelivetona kulutus julma, mutta vajaavetoisena kohtuullisempi. Ei ehkä saa tämänvuotista, mutta alle 40 tkm ajetun saanee kyllä tuohon budjettiin.
 
Halvemman pään vaihtoehtona voisi vielä ajatella Opel Mokkaa. Sama perusrakenne kuin Jeep Avengerissa, jos vain pystyy sietämään Opelin ulkonäköä, mutta käytettynä hinnat ovat hyvin edulliset, reilulla parillakympillä pääsee jo kiinni takuunalaisiin yksilöihin pienillä kilometreillä.

Youtubessa Eragepardi kertoi mielestäni kattavasti auton talviominaisuuksista. Katselusuositus, jos harkitsee ostamista.


 
Halvemman pään vaihtoehtona voisi vielä ajatella Opel Mokkaa. Sama perusrakenne kuin Jeep Avengerissa, jos vain pystyy sietämään Opelin ulkonäköä, mutta käytettynä hinnat ovat hyvin edulliset, reilulla parillakympillä pääsee jo kiinni takuunalaisiin yksilöihin pienillä kilometreillä.

Youtubessa Eragepardi kertoi mielestäni kattavasti auton talviominaisuuksista. Katselusuositus, jos harkitsee ostamista.




Opel Mokka-E oli vahvasti harkinnassa, paperilla varsin hyvä hinta/laatu suhde. Kaatuu kuitenkin liian pieneen rangeen, enimmillään 250km kesällä ja talvella hyvällä tuurilla irtoaa 150km täydellä akulla.
 
Mielipiteitä mikä auto sopisi käyttäjälle joka ajaa pääsääntöisesti tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla, mutta olen lukenut vaihdelaatikko ongelmista ja jm-arvo ehkä ei sama kuin Toyotalla.
 
Mielipiteitä mikä auto sopisi käyttäjälle joka ajaa pääsääntöisesti tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla, mutta olen lukenut vaihdelaatikko ongelmista ja jm-arvo ehkä ei sama kuin Toyotalla.

Miten olisi VM 2021 Nissan Leaf isolla akulla? Irtoaa halvimmillaan noin 20k hintaan tai jopa vähän alle.
Nissan Leaf e+ N-Connecta 62 kWh LED / Adapt.vakkari / 360 kamera / Led ajovalot / Ajoavustin / Blind spot / Key vaihtoauto | Autotie
 
Priuksella varmasti sujuisi, MG4 isommalla akulla ja ehkä Renault 5? :hmm:

e: Leaf on muuten, mutta tuo tien päällä lataaminen jo nyt saati tulevaisuudessa... Eläkeläiselle turha alkaa selittämään CCS adapterista.
 
tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla
Tarvitseeko olla 5 paikkainen?

Mulla Volvo V60 D6 lataushybridi, 283hv, jonka muutoskatsastin pakettiautoksi. Verot yhteensä 163€ vuodessa. Tuossa on ilmastoinnin (myös akun jäähdytyksen) kompressori vaihdettu 2022 ja "huuhdeltu" järjestelmä. Vuosimalli 2013. En nyt muista netissä kerrottuja hintoja, mutta varmaan 2000€ kompuran vaihto. Volvohan on awd ja kärryn saa perään. Volvon heikko kohta taitaa olla tuo ilmastoinnin kompura, mutta toki jotain muitakin sähköosia voi hajota? Autona tuo V60 on minusta kiva. Esim Peugeotiin verrattuna löytyy nahkapenkit, kattoluukku, adaptiivinen vakionopeudensäädin.

On myös siis Peugeot e-2008 2023. Mutta tuollaisia 250km mökkimatkoja sillä ei varmaan mielellään tee talvella. Saisi olla isompi akku (Pösössä 50kWh)? Eikä koukkua saa.

Tosiaan esim MG4 voisi olla houkutteleva? Itse en ole sellaista ajanut.

Mun Volvo V60 D6 oli muutoskatsastettuna 6700€. Takapenkit oli suht helppo saada irti.

Aurinkopaneeleja ei täällä ole, mutta (kesäisin) pörssisähköllä saa vähän kikkailtua latauksia yön halvemmille tunneille. Peugeotissa on 11kWh lataus (3x16A) ja Volvossa taitaa olla 3.7kWh lataus (16A).
 
Avensis III T270 (2009 – 2018)

Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.

Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?

Yritin etsiä netistä tietoja, mutta en osaa etsiä. Joistakin autoista olen löytäynyt kyllä selkeän listan jossa lukee moottorityypit sekä vuosiluvut, että mitä vika on ja missä on korjattu viat.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.
Vähän sinnepäin kriteereillä itsekin katsonut, tosin vähän enemmän käytettyä, ja Ford Mustang Mach-E alkaa valikoitua alle. Kannattaa sitä kurkata myös. Edit: tosin maavara ei mene sinun kriteereihin jos Ariyakin tippui pois.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:
 
Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja?
Eikö nuo ole just niitä missä on öljyssä uiva jakohihna ja moottoreita menee vaihtoon kuin liukuhihnalta kun hihna murenee öljykiertoon ja tukkii kaiken? Jännittää voi loppuuko matka öljykierron hyytymiseen ja laakerivaurioihin vai ehtiikö itse hihna katketa tai menettää hampaansa ennen sitä. Pysyisin kaukana noista ellei nyt erityisesti halua jännitystä elämäänsä.
 
Avensis III T270 (2009 – 2018)

Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.

Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?

Yritin etsiä netistä tietoja, mutta en osaa etsiä. Joistakin autoista olen löytäynyt kyllä selkeän listan jossa lukee moottorityypit sekä vuosiluvut, että mitä vika on ja missä on korjattu viat.
Tuohon kolmannen sukupolven avensikseen tuli kaksi faceliftiä, olisko jotain 2011 ja 2015. Mulla on ollut aikoinaan 2010 diesel (2.0) ja nyt on 2018 bensa (1.8) automaatti. Vioista en osaa sanoa, kun ei niitä itellä ole juurikaan ollut. Ainut oli oikeastaan 2010 mallissa, kun sähköinen käsijarru alkoi temppuilemaan, mutta sekin korjattiin kokonaan goodwillinä vaikka takuu oli muutama kuukausi aiemmin loppunut (tai ehkä juuri siksi). Ilmeisesti johonkin käsijarrun boksiin pääsi ainakin osassa kosteutta tms.

Mutta oikeastaan piti sen verran kommentoida, että tämä uusin Avensis on selkeästi hiljaisempi kuin se vm 2010. Mutta ei mitään käsitystä onko äänieristystä lisätty vasta viimeiseen faceliftiin, vai olisiko se "keskimmäinen" yhtä hiljainen.
 
Kaverin puolesta kyselen. Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja? Muita huomioita?

Jäähdytinnestevuotoja noissa on ollut kannessa oletettavasti jo tehty muutos tuon ikäisessä autossa, jakohihna ui öljyssä eli 10tkm välein öljynvaihto ford-approved öljyillä niin siitä ongelmaa ei pitäisi olla. 20tkm välein on aivan liikaa samoilla öljyillä. Moottori menee kuitenkin vaihtoon varmaan 150-200tkm kohdilla. Uusi kunnostettu moottori euroopasta nykyään alkaen 2k hinnoilla (200-500e saat omasta moottorista kun lähettää sen heille) ja vaihtotyössä liikkeessä menee n. 12-20h.

Itsellä oli 7v sitten 1.6 ecoboosti, kiva moottori mut 3 laakeri ja mäntä petti 125tkm kohdalla, 20tkm öljynvaihtoväleillä. Nyt voisi harkita uudestaan, kun tietää mitä on ja voisi jopa itsekin sen koneen jo vaihtaa.
 
Avensis III T270 (2009 – 2018)

Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.

Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?

Mahdollisimman uus kakslitranen tai ykskasi.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:

Itse ehkä pohtisin post-facelift ID4:sta, siinähän taisi tulla matriisiledit vakioksi ja nelivedonkin lisähinta oli vain pari tonnia. Toki ne on vielä sen verran uusia käytettyjä, että voi olla vaikea saada budjetin sisään, mutta jos on valmis joustamaan hieman... toisaalta jos sille tielle lähtee, niin uusikin olisi vain 50 kiloeuroa. Noin sinänsä enemmän ajettukaan ei liene mahdoton, Sähköautoileva motoristi -bloggarilla on useita kirjoituksia ID nelkusta ja takana pitkälti toista sataa tuhatta kilometriä ilman isompia ongelmia. Kuntotarkastuksessahan nuo kannattaa tietysti kaikki käytetyt töpseliautot käyttää tai katsella itse huolella pohja lävitse, ettei tule "akkukotelossa naarmu, korjauslasku 15k€" -tapauksia...

Mitä tulee nelivetoon, niin se ehkä kannattaa ottaa, koska takavetoisten MEB-alustaisten etenemiskyvystä talvella on kuulunut valitusta. Yliaktiivinen luistonesto reagoi välittömästi pieneenkin sutimiseen ja pysäyttää menon silloin kun pienellä sutimisella nimenomaan pääsisi vielä eteenpäin. Pahimmillaan tätä tautia on jouduttu hoitamaan irrottamalla sulake, jonka takana luistonesto on, kun mitään ohjelmallista ratkaisua tilanteeseen ei ole ollut. En tosin tiedä, onko tuoreimmissa ohjelmistopäivityksissä tullut parannusta asiaan, mutta jos ei, niin neliveto voi olla hyvä ominaisuus.
 
Tuohon kolmannen sukupolven avensikseen tuli kaksi faceliftiä, olisko jotain 2011 ja 2015. Mulla on ollut aikoinaan 2010 diesel (2.0) ja nyt on 2018 bensa (1.8) automaatti. Vioista en osaa sanoa, kun ei niitä itellä ole juurikaan ollut. Ainut oli oikeastaan 2010 mallissa, kun sähköinen käsijarru alkoi temppuilemaan, mutta sekin korjattiin kokonaan goodwillinä vaikka takuu oli muutama kuukausi aiemmin loppunut (tai ehkä juuri siksi). Ilmeisesti johonkin käsijarrun boksiin pääsi ainakin osassa kosteutta tms.

Mutta oikeastaan piti sen verran kommentoida, että tämä uusin Avensis on selkeästi hiljaisempi kuin se vm 2010. Mutta ei mitään käsitystä onko äänieristystä lisätty vasta viimeiseen faceliftiin, vai olisiko se "keskimmäinen" yhtä hiljainen.
olikos sulla farmari vai sedani tää uusin?
 
Eli ei ecoboostia. Jos pitäisi noin 10v vanha/100tkm luotettava hatchback/farmari taloudellisella bensakoneella löytää 9-12k budjetilla niin mitä tulee mieleen? Itse bongasin tällaisen: https://www.nettiauto.com/honda/civic/14211259

Hondat on ainakin oman kokemuksen perusteella lähes kuolemattomia. Kauheasti Toyotaja en löytänyt paitsi sitten jotain kauppakasseja. Kia/Huyndai ovatkin sitten korealaisia, Kiat ainakin eivät olleet katsastustilastoissa niin vakuuttavia joskus taannoin.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:
50 tkm Enyaq kokemuksella sanoisin että ihan hieno auto etenkin kesällä kun toimii. Tilaa ruhtinaallisesti verrattuna vaikka bz4x ja ajoltaankin aika paljon edellä. Sen sijaan sitten talvella ei ehkä enää niin hyvä ja touhutonneja palaa jos jotain vikaa tulee eikä takuuta ole. Nuo toivotut ranget pitäisi onnistua, riippuu tietysti kymmenistä muuttujista. Keskieuroopan tuonneissa kannattaa olla tarkkana, niissä lämpöpumppu ei ollut vakiovaruste mutta toisaalta joissain maissa takuu oli pidempi kuin 2 v.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.

Mikä riski mebissä jäädä tielle talviajossa?
 
50 tkm Enyaq kokemuksella sanoisin että ihan hieno auto etenkin kesällä kun toimii. Tilaa ruhtinaallisesti verrattuna vaikka bz4x ja ajoltaankin aika paljon edellä. Sen sijaan sitten talvella ei ehkä enää niin hyvä ja touhutonneja palaa jos jotain vikaa tulee eikä takuuta ole. Nuo toivotut ranget pitäisi onnistua, riippuu tietysti kymmenistä muuttujista. Keskieuroopan tuonneissa kannattaa olla tarkkana, niissä lämpöpumppu ei ollut vakiovaruste mutta toisaalta joissain maissa takuu oli pidempi kuin 2 v.

Noh toisaalta etuina yleisyys, koiranluita ym. Kuluvaa osaa tarvikeliikkeistä yleisesti. Itse vaihdettuna ollut sen kalliimpi kuin nivelet tonnin romuihinkaan. Vakuutus halpa vs. Teslat. En tiedä onko oikeasti sen huonompi kuin muutkaan, takuuaikana muillakin merkeillä kaikenlaista, ovat vaan todella yleisiä niin viatkin on tiedossa. Tosiaan hinta-tilasuhde ok ja koukun saa. 10kk ja 30tkm takana takuuttomalla mebillä. Talvella ei ollut ongelmia, tosin akunlämmittimen aion laittaa ensi talveksi, koska sama ongelma kuin kaikissa muissakin sähkäreissä, 12v akku kylmässä eikä lataudu tästä syystä ja vikavalo tauluun.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä riski mebissä jäädä tielle talviajossa?
Käsijarru on ainoa mikä mulla on pysäyttänyt lähtöaikeet totaalisesti. Kerran on loskakelissä tullut about kaikki hälytykset tauluun, meni kyllä omin voimin vielä korjaamolle mutta esim. ABS ei toiminut. Pariin kertaan on joutunut ottamaan lähdön uusiksi kun jostain herjasta johtuen ei saa ”vaihdetta” päälle.
 
Olisi tässä tämän vuoden aikana aikomus alkaa vähän enemmän tosissaan katsomaan auton vaihtoa, kun oma Nissani lähentelee 10 vuoden ikää. Mitään suurta kiinnostusta autoihin ei ole oikein koskaan ollut, niin vähemmän tulee seurattua sen maailman menoa ja vähän muidenkin kun myyjien mielipidettä olisi hyvä kuulla. Käyttövoimakin vielä täysin auki. Ensin olin vähän skeptinen sähköautojen suuntaan, mutta ehkä nyt vähän lämmennyt jopa ajatukselle. Niiden hinnat vaan tuntuu vielä aavistuksen liian korkealta monien mallien osalta siihen nähden mitä haluaisin autoon laittaa.
Joten mitä foorumi suosittelisi kyseisellä ajoprofiililla ja kriteereillä.

- Toistaiseksi ajoa on suht vähän, mutta tilanne mahdollisesti muuttuu niin että työmatka jota pitäisi arviolta maksimissaan kerran tai pari viikkoon ajaa, kasvaa 100km mittaiseksi yhteen suuntaan(pääosin 100km/h ajoa). Satunnaisajoa kuitenkin yleensä aika vähän.
- Ehkä yksi pitempi lomaeissu vuoteen Suomen sisällä.
- Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
 
Olisi tässä tämän vuoden aikana aikomus alkaa vähän enemmän tosissaan katsomaan auton vaihtoa, kun oma Nissani lähentelee 10 vuoden ikää. Mitään suurta kiinnostusta autoihin ei ole oikein koskaan ollut, niin vähemmän tulee seurattua sen maailman menoa ja vähän muidenkin kun myyjien mielipidettä olisi hyvä kuulla. Käyttövoimakin vielä täysin auki. Ensin olin vähän skeptinen sähköautojen suuntaan, mutta ehkä nyt vähän lämmennyt jopa ajatukselle. Niiden hinnat vaan tuntuu vielä aavistuksen liian korkealta monien mallien osalta siihen nähden mitä haluaisin autoon laittaa.
Joten mitä foorumi suosittelisi kyseisellä ajoprofiililla ja kriteereillä.

- Toistaiseksi ajoa on suht vähän, mutta tilanne mahdollisesti muuttuu niin että työmatka jota pitäisi arviolta maksimissaan kerran tai pari viikkoon ajaa, kasvaa 100km mittaiseksi yhteen suuntaan(pääosin 100km/h ajoa). Satunnaisajoa kuitenkin yleensä aika vähän.
- Ehkä yksi pitempi lomaeissu vuoteen Suomen sisällä.
- Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
Noilla ajoilla en sähköä ehkä hommaisi. Hinta pomppaa suhteessa polttikseen. Mutta JOS sähkö kiinnostaa niin pari kokemusta alla.

Ihan totaali max budjetti? Riittääkö takaveto ylipäänsä? Omat suositukset on että osta joko käytetty jossa pahin arvonpudotus on jo tapahtunut tai uusi nelikko. Käy kuitenkin ensin kokeilemassa ihan jo koeistumassa. Kaverilta putosi työsuhdeauta etsiessä kolme neljä mallia suoraan pois ajoasennon tai esim keskikonsolin heppoisuuden takia (Kia EV6 jossa keskikonsoli on leijuva).

Itse suosittelen ehdottomasti nelikkoa, vaikka takavedollakin takuulla pääsee. Menin Model 3:lla läpi ties mistä mihin ei moisella autolla pitäisi ola mitään asiaa kun sähkö+luistonesto+nelikko vaan veti läpi. Pidä mielessä että talvella akkukesto putoaa, eri malleissa hiukan eri määriä, mutta huomattavasti. Muuten oikein mainio tapa liikkua. Ei enää paljoa perus Golfit yms polttikset kiinnosta (erikoismallit sitten erikseen) sähköauton omistuksen jälkeen.

Muista että jos saat hyvään hintaan auton hyvillä koroilla, sen käyttökulut ovat todella pienet. Olen itse tutkinut/ajanut/omistanut Model 3:n (2021 Performance), "Mustang" Mach E, Kia EV6, MG5? ja pari muuta. Model 3:sta tykkäsin, mutta en ostaisi takuun ulkopuolella olevaa ellen saisi oikeasti halvalla ja vuosimallista riippuen voi olla tai olla olematta varusteista ja osa asioista vaatii totuttelua (mittariston sijainti jne), mutta pirun hyvä auto oli painaa menemään ja työ Corollalla suhaillessa kyllä ikävöinyt jatkuvasti.

Mach E yllätti, on iso ja painava, mutta jo pienitehoisimpanakin lähtee yllättävän hyvin vaikka tehoa on "vain" se reilut 300hp ja kätkee painonsa hyvin. Iso bonus oli että tuntui autolta, vaikka mitään ei puuttunut vs moni muu. Oli nappia, asiat loogisilla paikoilla, kaistavahti tuntui toimivan jees ja nopeusmerkitkin napsi nätisti. Mutkiinkin taittui yllättävän tasapainoisesti eikä esim lähtenyt mutkassa perä sivulle edes luistonesto pois päältä (talvella takuulla eri, mutta kertonee jotain ettei ole välttämättä toivottomin etenijä). Jos nyt pitäisi ostaa uusi sähkö auto, se olisi Mach E nelikkona tehokkaimmilla moottoreilla.

Kia EV6 putosi pelistä ensi-istumalla koska kesikonsoli ns. "leijuu" ja kun jalka on normi asennossa, polvi on sitä vasten ja tuntuu että ensimmäisen kerran kun tulet vauhdikkaammin autoon, konsoli on poikki. Vaikutti muuten ihan asialliselta, vaikkei kaunein mahdollinen olekaan.
 
Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
Itse olen koeajanut takavetoisen model 3 ja itsellä oli model 3 performance. Minusta takavetoinenkin on ihan hyvä. Onhan ne hieman halvempia ainakin. Kunhan kotilataus on ja kilometrejä kertyy riittävästi. Ei se noin 10 vuotias Nissanikaan varmaan huono ole. Eli kiirettä ei minusta tarvitse pitää uudemman hankinnassa.

31700€:
 
Ei mitään kiirettä ja kesällä saat käydä rauhassa ajelemassa R5, Scenic, e-208 ja e-2008, ehkä e-3008. Päätöksiä ja silloisen hintatason mukaan kun muutto ja lataustilanne on selvillä.
 
Itse olen koeajanut takavetoisen model 3 ja itsellä oli model 3 performance. Minusta takavetoinenkin on ihan hyvä. Onhan ne hieman halvempia ainakin. Kunhan kotilataus on ja kilometrejä kertyy riittävästi. Ei se noin 10 vuotias Nissanikaan varmaan huono ole. Eli kiirettä ei minusta tarvitse pitää uudemman hankinnassa.

31700€:
Noissa 3:n takavedoissa on jopa Teslamyyjän mukaan talvisin todella outo ajonvakautus. Kuulema tökkivä/ei tiedä mitä tekisi. Myyjän omien sanojen mukaan näkee hyvin selkeästi että suunniteltu nelikolle. Tämä siis ns. kahdenkesken juteltuna eikä myyjä ollut myyntimodessa tyrkyttämässä kalliimpaa. On muuten "hidas" tuo takaveto 0-100kmh (ihan kuin sillä olisi liikaa väliä). Oletin että menisi johonkin viiteen tms. kun performance ryki sinne reiluun kolmeen. Mitenköhän jaksaa kiihtyä motarilla vs nelivetomallit.
 
Pitäisi keksiä uusi menopeli Priuksen tilalle kun on tullut tarvetta vetokoukulle. Uuden menopelin kriteerit olisivat karkeasti seuraavat: vetokoukku(ehdoton), neliveto(nice to have), bensa(mieluusti, kun ajo satunnaista), n. 2010 tai uudempi, hintahaarukka n. 15te korkeintaan 17te, kohtuulliset ylläpitokulut.

Kävin kokeilemassa jo Outlander PHEV:ä vuodelta 2016 mutta eipä tuo kovin kummoisia fiiliksiä herättänyt.
 
Pitäisi keksiä uusi menopeli Priuksen tilalle kun on tullut tarvetta vetokoukulle. Uuden menopelin kriteerit olisivat karkeasti seuraavat: vetokoukku(ehdoton), neliveto(nice to have), bensa(mieluusti, kun ajo satunnaista), n. 2010 tai uudempi, hintahaarukka n. 15te korkeintaan 17te, kohtuulliset ylläpitokulut.

Kävin kokeilemassa jo Outlander PHEV:ä vuodelta 2016 mutta eipä tuo kovin kummoisia fiiliksiä herättänyt.

Olisi hyvä tietää, paljonko tarvitset vetomassaa. Riittääkö 750 kg vai tarvitaanko 3,5 tonnia?

Mutta jos vähäinen riittää, niin Nettiautossa on tällä hetkellä kuusi Priusta vetokoukulla. Kaikki on jostain syystä vm. 2016 ja hinnat 15-19k€.
 
Talouteen tarvitsisi toisen auton. Tällä hetkellä löytyy farkku Octavia 2016.

Auto tulisi noin neljäksi vuodeksi käyttöön, ajoa lähinnä kehä 1 25km kouluun ja takaisin. Olisi hyvä jos autoon mahtuisi tarvittaessa kahdet lastenistuimet (rattaita ei tarvitse enää).

Mitään huoltoja en itse tee tai osaa. Joten suhteellisen kestävä ja huoletonta saisi olla.

Budjetti max 10k/€.
 
Lataus mahdollisuutta ei ole vielä, taloyhtiössä on ollut keskustelua asiasta, mutta aikaisintaan hankintoja vasta ensi vuonna. Clio vaikuttaa passelilta. Oisko vinkkejä mitä kannattaa nimenomaan tuosta tarkkailla koeajossa? Kiitos.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran.

Muutamia vaatimuksia :

Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.

Mikäs on riittävä maavara? Benchmarkkina vaikka Subaru Outback, 21cm maavarallaan joka ei kyllä jää mihinkään mökkitielle jumiin. Ariyassa ja Avengerissa näyttäisi olevan molemmissa 20cm. Ei Ariyan maavara kovin pieni taida sittenkään olla? vrt esim E-Mach, jossa se on 14cm.

Leafin chademoa voi mahdollisesti pelätä aivan liikaa, varsinkaan jos ei ole ennen sähkiksillä ajanut eikä tiedä miten paljon tarvitsee pikalatausta. Lefa on nurkka-ajoon tehty ja jos himassa pystyy latailemaan ja päivittäiset kilsat pysyy alle satkussa, saa akun aina yön aikana täyteen. Rapidgatenkaan takia ei muutenkaan pidempien siivuen ajeluun sovellu.

Tuolla budulla ja käyttötarpeella (vähänkin enemmän matka-ajoa) tiputtaisin silti Lefan pois. Tojon BZ4X:n saisi etuvetona kohtuukilsoilla tuohon buduun.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:

Ensimmäinen takavetoinen ja kitkarenkailla Meb aka id4 eikä ongelmia koko viime talvena Pohjois-Pohjanmaa ja kaikki mahdolliset kelit oli viime talvena lumesta ja peili vesijäästä sulaan asvalttiin. -37 C ei jääny pihaan. Range menee heittämällä noihin kantturoihin +10km/h mittarinopeudella ja hitaammista ohi tyylillä. 33tkm takuuttomalla mebillä takana ja vajaa vuosi. Liikkeen piikkiin ilmastoinnin kompura ostaessa. Ja akkutarkastus merkkarilla ruotsin tuontiin 1kpl moduuleita akkutakuuseen. Yhden koiranluun vaihdoin kk sitten. Kilsat nyt n. 74tkm. Softasta ei moitittavaa jos on Androidia joskus käyttänyt pärjää, ja painonappien kanssa tottunut elämään.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa?

Edit: budjetti 30-40k€

Hömm, kyllähän noita ID4 AWD saa ihan kohtuukilsoilla tohon buduun: https://www.nettiauto.com/volkswagen/id-4/14231189 (31tkm & 38teur)

Itse en (sähkistä) takatuupparina ottaisi ympärivuotiseen vaikka olisi kuinka kaverien kokemukset hyviä.
 
Noissa 3:n takavedoissa on jopa Teslamyyjän mukaan talvisin todella outo ajonvakautus. Kuulema tökkivä/ei tiedä mitä tekisi. Myyjän omien sanojen mukaan näkee hyvin selkeästi että suunniteltu nelikolle. Tämä siis ns. kahdenkesken juteltuna eikä myyjä ollut myyntimodessa tyrkyttämässä kalliimpaa. On muuten "hidas" tuo takaveto 0-100kmh (ihan kuin sillä olisi liikaa väliä). Oletin että menisi johonkin viiteen tms. kun performance ryki sinne reiluun kolmeen. Mitenköhän jaksaa kiihtyä motarilla vs nelivetomallit.

No eipä kyllä tuollaista ole tullut vastaan vaikka pari talvea takavedolla takana, ajaa voi vaikka motarin rampit kaasu pohjassa ja kyllä se sieltä sitten eleettömästi kiihtyy kun on kiihtyäkseen pidon puolesta.

Kiihtyvyyteen sen verran, että uudehkoilla takavetoisilla 3/y-malleilla ei oikein enää paukutella henkseleitä. Hieman riippuu vuosimallista ja akusta paljonko lähtee tehoa, esim. omassa 2021 mallissa on jo painavampi pienempi LFP akku, ja näissä ensimmäisissä versiossa tätä painonkorotusta oli kompensoimassa tehokkaampi Performance-mallin takamoottori (n. 330hp). Kiihtyvyys vissiin 5,6 tms nollasta sataan. Muutaman kuukauden ajan tuota moottoria asennettiin vanhan kevyemmän akkupaketin kanssa, ja se lähti vissiin alle 5sek käytännön testien mukaan. Nykyisissä versiossa akun kokoa/painoa on edelleen kasvatettu ja moottorissa kai vain 265hp.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 580
Viestejä
4 594 153
Jäsenet
75 683
Uusin jäsen
Jub4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom