Tämähän vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Kiitos vinkistä!Citroen C5 Aircross? Siinä on ainakin takana kolme erillistä ja yhtä leveää istuinta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tämähän vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Kiitos vinkistä!Citroen C5 Aircross? Siinä on ainakin takana kolme erillistä ja yhtä leveää istuinta.
Huh. Ei kyllä uskalla ottaa tuollaista riskiä. Tässä nyt taisi mennä kaikki viimeisetkin halut koko auton vaihtoon, ainakin Mazdan osalta. Pitää jatkaa vanhalla ainakin niin kauan kuin liikkuu ja katsella sitten hajotessa että kannattaako korjata ja että mitä on silloin tarjolla.Jos remontin kanssa on ajoissa liikkeellä ja selviää pelkillä männänrenkailla, niin jotain 2000-3000€ luokkaa riippuen missä remontin teettää. Yhden vanhan tarjouksen löysin sähköpostista ja siinä oli arviona 2800-3300 sisältäen myös sylinterikannen huollon. Pelkät männänrenkaat maksaa satasen ja niiden vaihtoon menee mekaanikolla parin päivän työtunnit. Jos sitten muutakin huoltoa teettää samalla kun moottori on auki, niin tulee pikkusen lisää hintaa.
Syyt olla ostamatta dieseliä:
-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa
Syyt ostaa diesel:
+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)
Onko muita?
Mahdollisissa Diesel-ehdokkaissa kannattaa tutkia onko niissä mahdollisesti PTC-lämmittimet.
Ihan karvalakkimallin Kiassakin on tuo ja lämmintä puskee melkein heti käynnistyksen jälkeen, kun bensa-autollakin sai ajella pitkän pätkän ennen lämpöä.
Lähinnä riippuu sun kärsivällisyydestä ja kuinka suuri osa/kuinka pitkiä sivuja ajattelet arjessa sen maantieajon olevan.
Koska voit heittämällä ostaa ihan pakkatuoreen Bz4X:än tuolla budjetilla esim.
Subaruthan nelivetoisia kaikki ja uutena suht saman hintaisia kuin tojotat.Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.
Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.
Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.
Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.
Pitäs selvästi seurailla juttuja näistä autoista enemmän, itse kuulin tuosta ongelmasta vasta nyt. 2025 ideana sähkikseen siirtyä ja tuota niroa juuri katsellut et 22-23 mallit olisi silloin vähän ajettuina varmaan 25-30k.Paperilla sopivin auto voisi olla Kia Niro Electric, mutta tästä mallista on raportoitu niin paljon ongelmia latauksen ja talvisjon kanssa, ja vikaantumisherkkä. Jos joutuu huoltoon, niin odottavan aika voi olla jopa vuosia, koska varaosia ei saa ja maahantuoja on kyvytön.
Mut miten sinulle skoda enyaq iv80 takavetona? Ainoa sähköauto mitä ajanut ja ihan mukava vaikkei esilämmitystä siinä mallissa ainakan ollut talvella ja hyvin pääsi kouvola-espoo-kouvola välin.
Raisiossa ois ~39k, et niitä ois just siinä rajalla. Toki joutuis reissailee kun autoa hakee, ellei liikkeellä ole kotiintuontiaEi mahdu budjettiin
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.
Muutamia vaatimuksia :
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
- Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
- Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
- Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
- Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
- Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
- Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
- Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
- Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
- Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
- Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.
Halvemman pään vaihtoehtona voisi vielä ajatella Opel Mokkaa. Sama perusrakenne kuin Jeep Avengerissa, jos vain pystyy sietämään Opelin ulkonäköä, mutta käytettynä hinnat ovat hyvin edulliset, reilulla parillakympillä pääsee jo kiinni takuunalaisiin yksilöihin pienillä kilometreillä.
Youtubessa Eragepardi kertoi mielestäni kattavasti auton talviominaisuuksista. Katselusuositus, jos harkitsee ostamista.
Mielipiteitä mikä auto sopisi käyttäjälle joka ajaa pääsääntöisesti tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.
Vaihtoehtona:
- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla, mutta olen lukenut vaihdelaatikko ongelmista ja jm-arvo ehkä ei sama kuin Toyotalla.
Tarvitseeko olla 5 paikkainen?tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.
Vaihtoehtona:
- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla
Vähän sinnepäin kriteereillä itsekin katsonut, tosin vähän enemmän käytettyä, ja Ford Mustang Mach-E alkaa valikoitua alle. Kannattaa sitä kurkata myös. Edit: tosin maavara ei mene sinun kriteereihin jos Ariyakin tippui pois.Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.
Muutamia vaatimuksia :
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
- Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
- Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
- Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
- Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
- Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
- Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
- Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
- Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
- Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
- Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.
Eikö nuo ole just niitä missä on öljyssä uiva jakohihna ja moottoreita menee vaihtoon kuin liukuhihnalta kun hihna murenee öljykiertoon ja tukkii kaiken? Jännittää voi loppuuko matka öljykierron hyytymiseen ja laakerivaurioihin vai ehtiikö itse hihna katketa tai menettää hampaansa ennen sitä. Pysyisin kaukana noista ellei nyt erityisesti halua jännitystä elämäänsä.Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja?
Tuohon kolmannen sukupolven avensikseen tuli kaksi faceliftiä, olisko jotain 2011 ja 2015. Mulla on ollut aikoinaan 2010 diesel (2.0) ja nyt on 2018 bensa (1.8) automaatti. Vioista en osaa sanoa, kun ei niitä itellä ole juurikaan ollut. Ainut oli oikeastaan 2010 mallissa, kun sähköinen käsijarru alkoi temppuilemaan, mutta sekin korjattiin kokonaan goodwillinä vaikka takuu oli muutama kuukausi aiemmin loppunut (tai ehkä juuri siksi). Ilmeisesti johonkin käsijarrun boksiin pääsi ainakin osassa kosteutta tms.Avensis III T270 (2009 – 2018)
Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.
Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?
Yritin etsiä netistä tietoja, mutta en osaa etsiä. Joistakin autoista olen löytäynyt kyllä selkeän listan jossa lukee moottorityypit sekä vuosiluvut, että mitä vika on ja missä on korjattu viat.
Jäähdytinnestevuotoja noissa on ollut kannessa oletettavasti jo tehty muutos tuon ikäisessä autossa, jakohihna ui öljyssä eli 10tkm välein öljynvaihto ford-approved öljyillä niin siitä ongelmaa ei pitäisi olla. 20tkm välein on aivan liikaa samoilla öljyillä. Moottori menee kuitenkin vaihtoon varmaan 150-200tkm kohdilla. Uusi kunnostettu moottori euroopasta nykyään alkaen 2k hinnoilla (200-500e saat omasta moottorista kun lähettää sen heille) ja vaihtotyössä liikkeessä menee n. 12-20h.Kaverin puolesta kyselen. Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja? Muita huomioita?
Kaverin puolesta kyselen. Oliko näissä litran Ecoboost-koneissa jotain pahempia tyyppivikoja? Muita huomioita?
Avensis III T270 (2009 – 2018)
Eli facelift malli olisi hakusessa bensiinikoneella.
Onkos teillä tietoa, tai osaatteko etsiä netistä.
Minkä vuoden sekä millä koneella oleva on se kaikista parhaiten laitettu?
Ja mihin taas ei missään nimessä kannate koskea?
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.
Edit: budjetti 30-40k€
Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:
olikos sulla farmari vai sedani tää uusin?Tuohon kolmannen sukupolven avensikseen tuli kaksi faceliftiä, olisko jotain 2011 ja 2015. Mulla on ollut aikoinaan 2010 diesel (2.0) ja nyt on 2018 bensa (1.8) automaatti. Vioista en osaa sanoa, kun ei niitä itellä ole juurikaan ollut. Ainut oli oikeastaan 2010 mallissa, kun sähköinen käsijarru alkoi temppuilemaan, mutta sekin korjattiin kokonaan goodwillinä vaikka takuu oli muutama kuukausi aiemmin loppunut (tai ehkä juuri siksi). Ilmeisesti johonkin käsijarrun boksiin pääsi ainakin osassa kosteutta tms.
Mutta oikeastaan piti sen verran kommentoida, että tämä uusin Avensis on selkeästi hiljaisempi kuin se vm 2010. Mutta ei mitään käsitystä onko äänieristystä lisätty vasta viimeiseen faceliftiin, vai olisiko se "keskimmäinen" yhtä hiljainen.
50 tkm Enyaq kokemuksella sanoisin että ihan hieno auto etenkin kesällä kun toimii. Tilaa ruhtinaallisesti verrattuna vaikka bz4x ja ajoltaankin aika paljon edellä. Sen sijaan sitten talvella ei ehkä enää niin hyvä ja touhutonneja palaa jos jotain vikaa tulee eikä takuuta ole. Nuo toivotut ranget pitäisi onnistua, riippuu tietysti kymmenistä muuttujista. Keskieuroopan tuonneissa kannattaa olla tarkkana, niissä lämpöpumppu ei ollut vakiovaruste mutta toisaalta joissain maissa takuu oli pidempi kuin 2 v.Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.
Edit: budjetti 30-40k€
Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:
Farmari (samoin oli myös se aiempi)olikos sulla farmari vai sedani tää uusin?
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.
Muutamia vaatimuksia :
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
- Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
- Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
- Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
- Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
- Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
- Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
- Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
- Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
- Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
- Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.
50 tkm Enyaq kokemuksella sanoisin että ihan hieno auto etenkin kesällä kun toimii. Tilaa ruhtinaallisesti verrattuna vaikka bz4x ja ajoltaankin aika paljon edellä. Sen sijaan sitten talvella ei ehkä enää niin hyvä ja touhutonneja palaa jos jotain vikaa tulee eikä takuuta ole. Nuo toivotut ranget pitäisi onnistua, riippuu tietysti kymmenistä muuttujista. Keskieuroopan tuonneissa kannattaa olla tarkkana, niissä lämpöpumppu ei ollut vakiovaruste mutta toisaalta joissain maissa takuu oli pidempi kuin 2 v.
Käsijarru on ainoa mikä mulla on pysäyttänyt lähtöaikeet totaalisesti. Kerran on loskakelissä tullut about kaikki hälytykset tauluun, meni kyllä omin voimin vielä korjaamolle mutta esim. ABS ei toiminut. Pariin kertaan on joutunut ottamaan lähdön uusiksi kun jostain herjasta johtuen ei saa ”vaihdetta” päälle.Mikä riski mebissä jäädä tielle talviajossa?