Olisi tässä tämän vuoden aikana aikomus alkaa vähän enemmän tosissaan katsomaan auton vaihtoa, kun oma Nissani lähentelee 10 vuoden ikää. Mitään suurta kiinnostusta autoihin ei ole oikein koskaan ollut, niin vähemmän tulee seurattua sen maailman menoa ja vähän muidenkin kun myyjien mielipidettä olisi hyvä kuulla. Käyttövoimakin vielä täysin auki. Ensin olin vähän skeptinen sähköautojen suuntaan, mutta ehkä nyt vähän lämmennyt jopa ajatukselle. Niiden hinnat vaan tuntuu vielä aavistuksen liian korkealta monien mallien osalta siihen nähden mitä haluaisin autoon laittaa.
Joten mitä foorumi suosittelisi kyseisellä ajoprofiililla ja kriteereillä.
- Toistaiseksi ajoa on suht vähän, mutta tilanne mahdollisesti muuttuu niin että työmatka jota pitäisi arviolta maksimissaan kerran tai pari viikkoon ajaa, kasvaa 100km mittaiseksi yhteen suuntaan(pääosin 100km/h ajoa). Satunnaisajoa kuitenkin yleensä aika vähän.
- Ehkä yksi pitempi lomaeissu vuoteen Suomen sisällä.
- Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
Noilla ajoilla en sähköä ehkä hommaisi. Hinta pomppaa suhteessa polttikseen. Mutta JOS sähkö kiinnostaa niin pari kokemusta alla.
Ihan totaali max budjetti? Riittääkö takaveto ylipäänsä? Omat suositukset on että osta joko käytetty jossa pahin arvonpudotus on jo tapahtunut tai uusi nelikko. Käy kuitenkin ensin kokeilemassa ihan jo koeistumassa. Kaverilta putosi työsuhdeauta etsiessä kolme neljä mallia suoraan pois ajoasennon tai esim keskikonsolin heppoisuuden takia (Kia EV6 jossa keskikonsoli on leijuva).
Itse suosittelen ehdottomasti nelikkoa, vaikka takavedollakin takuulla pääsee. Menin Model 3:lla läpi ties mistä mihin ei moisella autolla pitäisi ola mitään asiaa kun sähkö+luistonesto+nelikko vaan veti läpi. Pidä mielessä että talvella akkukesto putoaa, eri malleissa hiukan eri määriä, mutta huomattavasti. Muuten oikein mainio tapa liikkua. Ei enää paljoa perus Golfit yms polttikset kiinnosta (erikoismallit sitten erikseen) sähköauton omistuksen jälkeen.
Muista että jos saat hyvään hintaan auton hyvillä koroilla, sen käyttökulut ovat todella pienet. Olen itse tutkinut/ajanut/omistanut Model 3:n (2021 Performance), "Mustang" Mach E, Kia EV6, MG5? ja pari muuta. Model 3:sta tykkäsin, mutta en ostaisi takuun ulkopuolella olevaa ellen saisi oikeasti halvalla ja vuosimallista riippuen voi olla tai olla olematta varusteista ja osa asioista vaatii totuttelua (mittariston sijainti jne), mutta pirun hyvä auto oli painaa menemään ja työ Corollalla suhaillessa kyllä ikävöinyt jatkuvasti.
Mach E yllätti, on iso ja painava, mutta jo pienitehoisimpanakin lähtee yllättävän hyvin vaikka tehoa on "vain" se reilut 300hp ja kätkee painonsa hyvin. Iso bonus oli että tuntui autolta, vaikka mitään ei puuttunut vs moni muu. Oli nappia, asiat loogisilla paikoilla, kaistavahti tuntui toimivan jees ja nopeusmerkitkin napsi nätisti. Mutkiinkin taittui yllättävän tasapainoisesti eikä esim lähtenyt mutkassa perä sivulle edes luistonesto pois päältä (talvella takuulla eri, mutta kertonee jotain ettei ole välttämättä toivottomin etenijä). Jos nyt pitäisi ostaa uusi sähkö auto, se olisi Mach E nelikkona tehokkaimmilla moottoreilla.
Kia EV6 putosi pelistä ensi-istumalla koska kesikonsoli ns. "leijuu" ja kun jalka on normi asennossa, polvi on sitä vasten ja tuntuu että ensimmäisen kerran kun tulet vauhdikkaammin autoon, konsoli on poikki. Vaikutti muuten ihan asialliselta, vaikkei kaunein mahdollinen olekaan.