Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toyotan 4gen hybridillä ajoi kesällä 4-5km maksiminopeus 70km/hEi eroa minusta perus bensasta yhtään mitenkään. Mulla oli joitakin päiviä vuokra-autona Seat Leon eTSI.
Joku vastaava:
Toyotalla sitten on niitä itselataavia hybridejä. Niitäkään ei voi ladata, mutta sähköajo onnistuu tosi pienellä nopeudella ja tosi lyhyen aikaa.
Plug-in Hybrid sitten hieman parempi, jos kotilataus onnistuu.
Edit:
Eli mieluummin vaikka tuollainen. Hintakin halvempi.
2021 Corolla sillä isommalla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla (2.0 koneen mukana tulee moinen) menee myös hiukan yli 70kmh (mittarinopeus 80kmh ja mittarivirhe on about 5-6kmh) varsin pitkään. Tuo sillä oletuksella että on oikeasti tasaista tai vain hyvin loivia ylämäkiä. Muuten mennään polttis about 1200-1800rpm.Toyotan 4gen hybridillä ajoi kesällä 4-5km maksiminopeus 70km/h
Sähköpuoli on aikalailla hyppysissä, mutta sieltä juurikin ID7 ja Ioniq 5 sekä 6 olisivat itslleni ne kiinnostavimmat. Tesloista ajeltu vanha ja uusi 3, sekä Y kaikkina versioina, mutta en ole oikein niille niin paljoa lämmennyt. Y perffinä kenties se kiinnostavin kuitenkin Tesla-puolelta.Halvalla rahoituksella syksyllä ID7, Ioniq6 tai Tesla 3 LR, polttoainekustannuksilla et sähköautoa lyö eikä se tilanne ole ainakaan päälaelleen muuttumassa kun jakeluvelvoite aikanaan tiukkenee.
Olettamana siis, että rahoitus lähenee jälleen 1% tvk luokkaa, koska valmistajien on saatava hidastunut myynti vetämään.
Volvo V60 olisi alkaen 18500€. Ehkä samoissa hinnoissa myös BMW ja Mersu? Ilmeisesti myös V90 olisi ihan hyvä auto.Olisi autonvaihtokuvioita tarkoitus harrastella aikavälillä loppuvuosi-ensi kesä, mutta liikutaan kovasti vedenjakajalla ihan alkaen kaikesta. Nyt ajellut vajaa 3v sähköllä, ja sinänsä pärjännyt aikaisemmin ihan ok, kun kilsoja ei tullut paljoa, mutta tilanne on muuttunut ja asiaa täytyisi tarkastella uudemman kerran laskujen kera.
Tällä hetkellä työmatka on sen 350km meno-paluu, ja viikossa tulee ajeltua tuo setti yleensä kahdesti. Omat muut ajelut siihen päälle, niin vuodessa kilometrejä kertyy 30-40tkm välillä. Kaikella järjellä ajateltuna pitäisi jatkaa sähköllä, mutta noista kilsoista ainakin puolet tulee notkuttua pikalatureilla, joka jo nostaa hintaa merkittävästi. Myöskään kotilataus ei ole halvimpia mahdollisia, vaan latailen tolpasta 0,20 kwh. Pikalaturit huomioiden, keskihinta omilla latauksilla on varmaankin sen noin 0,30 kwh. Yksi työkeikka maksaa siis karkeasti 20e. Nykyiset polttishinnat huomioiden ero on aika pieni.
Niinpä olen nyt alkanut harkitsemaan myös vaihtoa bensa/diesel-puolelle, jahka hieman ehtii laskelmoimaan kuinka paljon tulee mahdollisesti takkiin, ja minkä arvon annan menetetylle ajalle lataustauoilla. Olen kuitenkin melkolailla tipahtanut polttisautojen kärryiltä edellisvuosien aikana, kun fokus ollut vahvasti sähköpuolella.
Ajot maantiepainotteisia, joten vakaus, turvallisuus, hiljaisuus lienee tärkeimpiä haettuja ominaisuuksia. Toisekseen varmatoimisuus, koska ei ole aikaa pitää autoa jatkuvasti pajalla, vaan oltava ajossa. Ylläpitokustannukset tulisivat sitten toisena, eli ihan halvin mahdollinen ei tarvitsisi olla, vaan kohtuuhintainen nuo muut ominaisuudet huomioiden. Nykyisistä polttisten huoltohinnoista ei myöskään ole enää mitään käsityksiä.
Millaisia malleja näillä spekseillä voisi suositella hintaluokassa 30-40k? Itselläni tulee äkkiseltään mieleen lähinnä joku BMW 520, Volvo V60 tai vanha kunnon Skoda Octavia.
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.
-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.
Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Tollasella budjetilla joutuu kyllä "hieman" harrastelemaan.
Mulla oli joskus 2003 XC70 D5. Ajelin 400-500tkm välin ja oli hyvä auto mutta remonttiakin piti tehdä. Ruostetta ei kuitenkaan vielä korissa, lähinnä jumittuneita pultteja vain. Mutta suurinpiirtein kaikki nivelet, laakerit, turbon ja pari suutinta tuossa matkalla laitoin. Vielä jos olisi halunnut kunnolla entisöidä niin laatikon venttiilipöytä ja kulmavaihde olisi pitänyt tiivistää. Sitten olisikin varmaan mennyt seuraavat 200tkm taas. Jos työkalut pysyy kädessä niin suositus.Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.
-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.
Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Mitä noista pitäisi osata katsoa? Onko esim. isompia huoltoja tai muita mitkä pitäisi olla tehtynä tms. joita osaisi bongata huoltokirjasta.Dusty on ihan pätevä laite dieselinä, bensanelikkoina ne onkin aika harvinaisia pl.ihan uudet. Se 1,5 dci on rellulle melkeinpä sama kuin 1,9tdi oli volsulle; huollettuina lähes ikuisia.
Mitä noista pitäisi osata katsoa? Onko esim. isompia huoltoja tai muita mitkä pitäisi olla tehtynä tms. joita osaisi bongata huoltokirjasta.
Meneekö tällaisen uusikoppaisen farkku-Golfin kanssa pahasti metsään? 1.0 TSI ja manuaalilaatikko pitäisi olla konserni huomioiden ihan kohtuu luotettavat vaihtoehdot?
12 kk takuun aikana voisi pahimmat tyyppiviat korjauttaa.
Taitaa olla parasta kokeilla noita autoja, sillä nuo listaamasi Kian puutteet ovat ainakin osittain ristiriidassa omien kokemuksien kanssa, jopa sen verran, että pienenä ot:nä mainitsen niistä. Kokemusta siis takavuosilta vastaavan vuosimallin bensakoneellista farkusta, jonka penkit ovat oikeastaan parhaat millä olen ajanut, ja ei, en ole varustettu aasialaisten mitoilla. Äänentoistossakaan ei ollut mitään vikaa, kesti vertailun kaikkien samanluokan autojen kanssa. Valot kummaksuttaa kaikkein eniten, sillä pitkät valot olivat oikeasti hyvät, mutta ajovalot kaukana siitä. Jos autoissa on mahdollista olla näin paljon yksilöeroja, niin se selviää vain testaamalla. Muilla merkeillä erilaisia versioita lienee vielä enemmän kuin Kialla. Etsintä kannattaa tietysti aloittaa luotettavimmista merkeistä, mutta esim. Corolla on jossain määrin äänekkäämpi kuin Ceed.Työpaikka mahdollisesti vaihtuu ja sen myötä lähes 100% etäily vaihtuu välillä toimistolla kulkemiseen. Työmatkaa tulee noin 25 km suuntaansa, sen verran jo että arvostaa hyvää autoa. Nykyinen Kia Ceed SW 2010 (1.6 turbokiisselillä) on ollut aivan soiva peli nykyhetkeen ja tarjonnut suht edullisia kilometrejä, mutta jos jatkossa pitää useana päivänä viikossa viettää tunti autossa, niin ehkä se on jo aika vaihtaa. Eniten Kiassa ärsyttää:
Budjetti noin 10-15k€. Katsellut esim. K-sarjan Astroja kohtuu kilsoilla (100 tkm ympärillä), 2016-2019 vuosimalleja. Farkkuna kun viistoperän tavaratila on ilmeisesti aika pieni. Noista 1.4 Turbo bensana tai sit diesel 1.6 Bi-turbona. Onko kokemuksia näistä? Sopivilla varusteilla (paremmat penkit ja valot) korjaisivat nuo Kian ongelmat, toki ei mitään premium äänettömyyttä voi odottaa, mutta tuskin nuo Kiaa huonompia on. Voi toki nakella ideoita mitä muitakin autoja kannattaa katsoa
- Huonot penkit, en tiedä onko nämä tehty aasialaisten mitoilla vai mitä, muttei vaan sovi mulle. Aiemman 2000-luvun alun Volvon nahkapenkit pesi nämä ihan 100-0.
- Meluisuus, nykyiset kesärenkaat on huonot mikä pahentaa ilmiötä edelleen, mutta huonosti eristettyjä nämä halvat kotterot on joka tapauksessa.
- Huono äänentoisto, ei tarvi mitään hifi-poppivehkeitä olla, mutta tässä äänentoisto on kyllä jo aika koomisen huono.
- Ajovalot hyvillä polttimoilla ok, mutta pitkät valot on huonot. Osittain korjattavissa lisävalo(i)lla.
- Tylsän harmaa auto auto, 0-100 kiihdytys vie nykymittapuulla ikuisuuden ja kokonaisuutena vaan tylsä Ei tarvi olla mikään sporttiauto, mutta parempi kuin tämä nykyinen.
- Luotettavuus kysymysmerkki, säännöllisen epäsäännöllisesti tuntuu jokin paikka lahoavan kilometrien kertyessä, muttei toistaiseksi jarruremppaa lukuunottamatta mitään isompaa ole ollut. Toki pätee kaikkiin autoihin tämä.
Ehdottaisin Pajeroa. Vienee noin kympin satasella jos en väärin muista.Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.
-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.
Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Joo näinpä se täytyy tehdä, silläpä sen parhaan käsityksen saa. Makukysymys nuo penkit, joidenkin muiden valmistajien penkit sopii omalle kropalle paremmin. Äänentoistossa voi olla jo auton iän tuomaa ongelmaa, en olisi hirveän yllättynyt jos tuossa olisi jotain häikkää ja sen takia kuuluu huonosti. Omassa yksilössä ajovalot parani huomattavasti kun vaihtoi jotkut longlife tuikut kirkkaampiin polttimoihin (Philipsin +150% / 200% mallit). Huonona puolena kestävät maks vuoden. Mut menee jo ot:ksi tämä. Pitää käydä koeajamassa ainakin tuollaista Astraa niin saa vähän tuntumaa millainen peli kyseessäTaitaa olla parasta kokeilla noita autoja, sillä nuo listaamasi Kian puutteet ovat ainakin osittain ristiriidassa omien kokemuksien kanssa, jopa sen verran, että pienenä ot:nä mainitsen niistä. Kokemusta siis takavuosilta vastaavan vuosimallin bensakoneellista farkusta, jonka penkit ovat oikeastaan parhaat millä olen ajanut, ja ei, en ole varustettu aasialaisten mitoilla. Äänentoistossakaan ei ollut mitään vikaa, kesti vertailun kaikkien samanluokan autojen kanssa. Valot kummaksuttaa kaikkein eniten, sillä pitkät valot olivat oikeasti hyvät, mutta ajovalot kaukana siitä. Jos autoissa on mahdollista olla näin paljon yksilöeroja, niin se selviää vain testaamalla. Muilla merkeillä erilaisia versioita lienee vielä enemmän kuin Kialla. Etsintä kannattaa tietysti aloittaa luotettavimmista merkeistä, mutta esim. Corolla on jossain määrin äänekkäämpi kuin Ceed.
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Tai Ignis.Suzuki swift.
Polo kasvoi korimallin päivityksessä suuremmaksi vuosimallista 2018 lähtien. Fabia päivittyi samalle pohjalle vasta vuosimallissa 2021.Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
Oma ehdotukseni olisi Rellun Clio Tce 90 moottorilla. Esimerkiksi annettuna vaikkapa https://www.nettiauto.com/renault/clio/14395316Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Eikös tuo n13 ole yhtä upea moottori kuin thp? En suosittele.
https://classic-m.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/14330847?vifAdCount=1&vifNav=Y Tinkitinki?Budjettina vaikka alle 20te autot, vanhasta saa ilmeisesti 8000-9000e nopealla vilkaisulla. Farkku automaatilla jatkossakin hakusessa.
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.
7 vuotta vanhat öljyt kuulostaa rohkealta peliltä. Paljonko on pyyntiä?
Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.
En ostaisi, 7 vuotta vanhat öljyt kuitenkin koneessa. Autot muutenkin tykkää että niillä ajetaan.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?