Mikä auto minulle?

Olisi autonvaihtokuvioita tarkoitus harrastella aikavälillä loppuvuosi-ensi kesä, mutta liikutaan kovasti vedenjakajalla ihan alkaen kaikesta. Nyt ajellut vajaa 3v sähköllä, ja sinänsä pärjännyt aikaisemmin ihan ok, kun kilsoja ei tullut paljoa, mutta tilanne on muuttunut ja asiaa täytyisi tarkastella uudemman kerran laskujen kera.

Tällä hetkellä työmatka on sen 350km meno-paluu, ja viikossa tulee ajeltua tuo setti yleensä kahdesti. Omat muut ajelut siihen päälle, niin vuodessa kilometrejä kertyy 30-40tkm välillä. Kaikella järjellä ajateltuna pitäisi jatkaa sähköllä, mutta noista kilsoista ainakin puolet tulee notkuttua pikalatureilla, joka jo nostaa hintaa merkittävästi. Myöskään kotilataus ei ole halvimpia mahdollisia, vaan latailen tolpasta 0,20 kwh. Pikalaturit huomioiden, keskihinta omilla latauksilla on varmaankin sen noin 0,30 kwh. Yksi työkeikka maksaa siis karkeasti 20e. Nykyiset polttishinnat huomioiden ero on aika pieni.

Niinpä olen nyt alkanut harkitsemaan myös vaihtoa bensa/diesel-puolelle, jahka hieman ehtii laskelmoimaan kuinka paljon tulee mahdollisesti takkiin, ja minkä arvon annan menetetylle ajalle lataustauoilla. Olen kuitenkin melkolailla tipahtanut polttisautojen kärryiltä edellisvuosien aikana, kun fokus ollut vahvasti sähköpuolella.

Ajot maantiepainotteisia, joten vakaus, turvallisuus, hiljaisuus lienee tärkeimpiä haettuja ominaisuuksia. Toisekseen varmatoimisuus, koska ei ole aikaa pitää autoa jatkuvasti pajalla, vaan oltava ajossa. Ylläpitokustannukset tulisivat sitten toisena, eli ihan halvin mahdollinen ei tarvitsisi olla, vaan kohtuuhintainen nuo muut ominaisuudet huomioiden. Nykyisistä polttisten huoltohinnoista ei myöskään ole enää mitään käsityksiä.

Millaisia malleja näillä spekseillä voisi suositella hintaluokassa 30-40k? Itselläni tulee äkkiseltään mieleen lähinnä joku BMW 520, Volvo V60 tai vanha kunnon Skoda Octavia.
Volvo V60 olisi alkaen 18500€. Ehkä samoissa hinnoissa myös BMW ja Mersu? Ilmeisesti myös V90 olisi ihan hyvä auto.

Edit:
Ylempänä olikin manuaalivaihteinen halvin. Tuossa automaatit, mutta ankeat penkit vaan monessa:


Tänään kävin liikkeessä kysymässä Y Performancea, mutta se oli myyty kai melko heti.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
 
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?

Volvoissa on maavaraa, mutta riittääkö Haldex-"neliveto"? Muutenkin nuo taitaa olla sen ikäisiä, että kannattaa ainakin tarkistaa huolella ennen ostoa, että neliveto oikeasti toimii eikä booriholkki/kulmavaihde ole jo valmiiksi paskana. VRCF:n foorumeilla riittää Haldex-juttua, meinaan...
 
En minun autot ole koskaan olleet edes noinkaan kalliita ja hyvin on ajettu satoja tuhansia. Paremmin niiden kanssa pärjää, mitä uusien kippojen.. Enkä ole edes ajanut loppuun vaan menneet minulta vielä eteenpäin käyttöön. ;) Valinnat vaan pitää tehdä oikein ja tietysti omata vähän sitä harrastuneisuutta.

Haldexi periaatteessa menee vielä, booriholkin vaihtokaan ei mikään iso juttu ole. Volvossa kone ainakin pitäisi olla hyvä, laatikosta ei kauheasti kokemusta. Tuskin mersua huonompi, tuo 722.6 ei kyllä vakuuta. :D
 
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Mulla oli joskus 2003 XC70 D5. Ajelin 400-500tkm välin ja oli hyvä auto mutta remonttiakin piti tehdä. Ruostetta ei kuitenkaan vielä korissa, lähinnä jumittuneita pultteja vain. Mutta suurinpiirtein kaikki nivelet, laakerit, turbon ja pari suutinta tuossa matkalla laitoin. Vielä jos olisi halunnut kunnolla entisöidä niin laatikon venttiilipöytä ja kulmavaihde olisi pitänyt tiivistää. Sitten olisikin varmaan mennyt seuraavat 200tkm taas. Jos työkalut pysyy kädessä niin suositus.

ML mersua saa myös tuohon hintaan, CDI jos ei enää käy niin on hyviä bensakoneitakin ja kyllä sillä 3,2 V6 koneella taitaa nippa nappa alle 10 päästä rauhallisessa maantieajossa. Siinä vähän isompi maavara, helppo korottaa, kunnon neliveto (lukkoja ei kylläkään vanhemmissa mutta 4ETS ja alennusvaihde ihan ok kevyessä metsämöyrinnässä), pääsääntöisesti kaikki kyllä koriltaan aika rujoja.
 
Täytyypä tutustua terracanien sielunelämään tarkemmin. :thumbsup:

ML on poisluettu myös bensana, ei tule enää ikinä mitään mersun tekniikkaa tähän pihaan. :D Sen verran syvät arvet on tämä seikkailu jättänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta Dacia Dustereista? Kumpi noista bensa vai diesel on lujempi käytössä? Noita tuntuisi saavan erittäin edullisesti ja mitä nelivedosta on lukenut niin pitäisi olla ihan pätevä. Käyttötarkoitus olisi lähinnä kakkosauton virka, peräkärryn vetoa ja muutama 1000km vuodessa ajoa. Huonoilla keleillä olisi tuo neliveto ihan tervetullut.
 
Dusty on ihan pätevä laite dieselinä, bensanelikkoina ne onkin aika harvinaisia pl.ihan uudet. Se 1,5 dci on rellulle melkeinpä sama kuin 1,9tdi oli volsulle; huollettuina lähes ikuisia.
 
Dusty on ihan pätevä laite dieselinä, bensanelikkoina ne onkin aika harvinaisia pl.ihan uudet. Se 1,5 dci on rellulle melkeinpä sama kuin 1,9tdi oli volsulle; huollettuina lähes ikuisia.
Mitä noista pitäisi osata katsoa? Onko esim. isompia huoltoja tai muita mitkä pitäisi olla tehtynä tms. joita osaisi bongata huoltokirjasta.
 
Eipäs kait, ketjukone ja manuaalivaihteisto; katsot vain, että huoltokirjaa on täytetty säännöllisesti ja miltä tuntuu käteen koeajaessa. Renaultille tyypillisesti alusta väljistyy huonoilla teillä (nivelet/puslat) josta erilaiset "klopinat" kertoo soratien epätasaisuuksissa, mutta osat on halpoja.

Ja, että ilmastointi toimii, näin kesällä se kuitenkin on hyvä olla. Sitä ei Nälkämaan varustetasoissa ole ollut, mutta niitä on vähemmän kun auto itsekään ei ole ollut hintava parhaalla varustepaketilla.
 
Työpaikka mahdollisesti vaihtuu ja sen myötä lähes 100% etäily vaihtuu välillä toimistolla kulkemiseen. Työmatkaa tulee noin 25 km suuntaansa, sen verran jo että arvostaa hyvää autoa. Nykyinen Kia Ceed SW 2010 (1.6 turbokiisselillä) on ollut aivan soiva peli nykyhetkeen ja tarjonnut suht edullisia kilometrejä, mutta jos jatkossa pitää useana päivänä viikossa viettää tunti autossa, niin ehkä se on jo aika vaihtaa. Eniten Kiassa ärsyttää:
  1. Huonot penkit, en tiedä onko nämä tehty aasialaisten mitoilla vai mitä, muttei vaan sovi mulle. Aiemman 2000-luvun alun Volvon nahkapenkit pesi nämä ihan 100-0.
  2. Meluisuus, nykyiset kesärenkaat on huonot mikä pahentaa ilmiötä edelleen, mutta huonosti eristettyjä nämä halvat kotterot on joka tapauksessa.
  3. Huono äänentoisto, ei tarvi mitään hifi-poppivehkeitä olla, mutta tässä äänentoisto on kyllä jo aika koomisen huono.
  4. Ajovalot hyvillä polttimoilla ok, mutta pitkät valot on huonot. Osittain korjattavissa lisävalo(i)lla.
  5. Tylsän harmaa auto auto, 0-100 kiihdytys vie nykymittapuulla ikuisuuden ja kokonaisuutena vaan tylsä :lol: Ei tarvi olla mikään sporttiauto, mutta parempi kuin tämä nykyinen.
  6. Luotettavuus kysymysmerkki, säännöllisen epäsäännöllisesti tuntuu jokin paikka lahoavan kilometrien kertyessä, muttei toistaiseksi jarruremppaa lukuunottamatta mitään isompaa ole ollut. Toki pätee kaikkiin autoihin tämä.
Budjetti noin 10-15k€. Katsellut esim. K-sarjan Astroja kohtuu kilsoilla (100 tkm ympärillä), 2016-2019 vuosimalleja. Farkkuna kun viistoperän tavaratila on ilmeisesti aika pieni. Noista 1.4 Turbo bensana tai sit diesel 1.6 Bi-turbona. Onko kokemuksia näistä? Sopivilla varusteilla (paremmat penkit ja valot) korjaisivat nuo Kian ongelmat, toki ei mitään premium äänettömyyttä voi odottaa, mutta tuskin nuo Kiaa huonompia on. Voi toki nakella ideoita mitä muitakin autoja kannattaa katsoa :)
 
Mitä noista pitäisi osata katsoa? Onko esim. isompia huoltoja tai muita mitkä pitäisi olla tehtynä tms. joita osaisi bongata huoltokirjasta.

1.5dci on hihnalla, jonka vaihtoväli on 120tkm. Muuten noissa ei ole mitään kummallisempaa. Meillä on nyt 398tkm ajettu 1.5dci ja normihuoltojen lisäksi tuohon yksilöön on vaihdettu yksi suutin. Äskettäin alkoi nykimään ja pätkimään, vikakoodi viittasi hiukkassuodattimen (tukossa). Nykiminen poistui laittamalla tankkiin dpf-puhdistusainetta, joka käynnistää polton matalammassa lämpötilassa. Tuon yksilön perusteella voin suositella kyseistä konetta varauksetta, jos huonohkot käyttöominaisuudet eivät haittaa. Alavääntöä kyseisestä motista ei nimittäin löydy juuri ollenkaan.
 

Meneekö tällaisen uusikoppaisen farkku-Golfin kanssa pahasti metsään? 1.0 TSI ja manuaalilaatikko pitäisi olla konserni huomioiden ihan kohtuu luotettavat vaihtoehdot?

12 kk takuun aikana voisi pahimmat tyyppiviat korjauttaa.

Ei kai metsään. Perinteisiä säätimiähän tuossa ei niin ole radiolle tai ilmastoinnille, mutta jos esteettisyys on tärkeämpää kuin käytettävyys, niin ei kai siinä mitään.
 
Työpaikka mahdollisesti vaihtuu ja sen myötä lähes 100% etäily vaihtuu välillä toimistolla kulkemiseen. Työmatkaa tulee noin 25 km suuntaansa, sen verran jo että arvostaa hyvää autoa. Nykyinen Kia Ceed SW 2010 (1.6 turbokiisselillä) on ollut aivan soiva peli nykyhetkeen ja tarjonnut suht edullisia kilometrejä, mutta jos jatkossa pitää useana päivänä viikossa viettää tunti autossa, niin ehkä se on jo aika vaihtaa. Eniten Kiassa ärsyttää:
  1. Huonot penkit, en tiedä onko nämä tehty aasialaisten mitoilla vai mitä, muttei vaan sovi mulle. Aiemman 2000-luvun alun Volvon nahkapenkit pesi nämä ihan 100-0.
  2. Meluisuus, nykyiset kesärenkaat on huonot mikä pahentaa ilmiötä edelleen, mutta huonosti eristettyjä nämä halvat kotterot on joka tapauksessa.
  3. Huono äänentoisto, ei tarvi mitään hifi-poppivehkeitä olla, mutta tässä äänentoisto on kyllä jo aika koomisen huono.
  4. Ajovalot hyvillä polttimoilla ok, mutta pitkät valot on huonot. Osittain korjattavissa lisävalo(i)lla.
  5. Tylsän harmaa auto auto, 0-100 kiihdytys vie nykymittapuulla ikuisuuden ja kokonaisuutena vaan tylsä :lol: Ei tarvi olla mikään sporttiauto, mutta parempi kuin tämä nykyinen.
  6. Luotettavuus kysymysmerkki, säännöllisen epäsäännöllisesti tuntuu jokin paikka lahoavan kilometrien kertyessä, muttei toistaiseksi jarruremppaa lukuunottamatta mitään isompaa ole ollut. Toki pätee kaikkiin autoihin tämä.
Budjetti noin 10-15k€. Katsellut esim. K-sarjan Astroja kohtuu kilsoilla (100 tkm ympärillä), 2016-2019 vuosimalleja. Farkkuna kun viistoperän tavaratila on ilmeisesti aika pieni. Noista 1.4 Turbo bensana tai sit diesel 1.6 Bi-turbona. Onko kokemuksia näistä? Sopivilla varusteilla (paremmat penkit ja valot) korjaisivat nuo Kian ongelmat, toki ei mitään premium äänettömyyttä voi odottaa, mutta tuskin nuo Kiaa huonompia on. Voi toki nakella ideoita mitä muitakin autoja kannattaa katsoa :)
Taitaa olla parasta kokeilla noita autoja, sillä nuo listaamasi Kian puutteet ovat ainakin osittain ristiriidassa omien kokemuksien kanssa, jopa sen verran, että pienenä ot:nä mainitsen niistä. Kokemusta siis takavuosilta vastaavan vuosimallin bensakoneellista farkusta, jonka penkit ovat oikeastaan parhaat millä olen ajanut, ja ei, en ole varustettu aasialaisten mitoilla. Äänentoistossakaan ei ollut mitään vikaa, kesti vertailun kaikkien samanluokan autojen kanssa. Valot kummaksuttaa kaikkein eniten, sillä pitkät valot olivat oikeasti hyvät, mutta ajovalot kaukana siitä. Jos autoissa on mahdollista olla näin paljon yksilöeroja, niin se selviää vain testaamalla. Muilla merkeillä erilaisia versioita lienee vielä enemmän kuin Kialla. Etsintä kannattaa tietysti aloittaa luotettavimmista merkeistä, mutta esim. Corolla on jossain määrin äänekkäämpi kuin Ceed.
 
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Ehdottaisin Pajeroa. Vienee noin kympin satasella jos en väärin muista.
 
Taitaa olla parasta kokeilla noita autoja, sillä nuo listaamasi Kian puutteet ovat ainakin osittain ristiriidassa omien kokemuksien kanssa, jopa sen verran, että pienenä ot:nä mainitsen niistä. Kokemusta siis takavuosilta vastaavan vuosimallin bensakoneellista farkusta, jonka penkit ovat oikeastaan parhaat millä olen ajanut, ja ei, en ole varustettu aasialaisten mitoilla. Äänentoistossakaan ei ollut mitään vikaa, kesti vertailun kaikkien samanluokan autojen kanssa. Valot kummaksuttaa kaikkein eniten, sillä pitkät valot olivat oikeasti hyvät, mutta ajovalot kaukana siitä. Jos autoissa on mahdollista olla näin paljon yksilöeroja, niin se selviää vain testaamalla. Muilla merkeillä erilaisia versioita lienee vielä enemmän kuin Kialla. Etsintä kannattaa tietysti aloittaa luotettavimmista merkeistä, mutta esim. Corolla on jossain määrin äänekkäämpi kuin Ceed.
Joo näinpä se täytyy tehdä, silläpä sen parhaan käsityksen saa. Makukysymys nuo penkit, joidenkin muiden valmistajien penkit sopii omalle kropalle paremmin. Äänentoistossa voi olla jo auton iän tuomaa ongelmaa, en olisi hirveän yllättynyt jos tuossa olisi jotain häikkää ja sen takia kuuluu huonosti. Omassa yksilössä ajovalot parani huomattavasti kun vaihtoi jotkut longlife tuikut kirkkaampiin polttimoihin (Philipsin +150% / 200% mallit). Huonona puolena kestävät maks vuoden. Mut menee jo ot:ksi tämä. Pitää käydä koeajamassa ainakin tuollaista Astraa niin saa vähän tuntumaa millainen peli kyseessä :)
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
 
Näitä olisin itsekin ehdottanut. Meillä on töissä uusimman korimallin Polo litraisella vapaastihengittävällä koneella ja hyvähän sillä on painaa maantietä. Kulkupuoli on mallia "limp mode", mutta traktoreista pääsee suht ongelmitta ohi.
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?

Suzuki swift. Emännälle piti etsiä pieni ja kustannuksiltaan halpa auto. Se mitä kyselin tutuilta korjaamon puolelta niin aika varmoja vehkeitä. Hetki sitten tehtiin tutun korjaamolla 60tkm huolto niin pääsin tutkimaan. Ainut typerä asia minkä huomasin niin neliveto on "̶k̶o̶v̶a̶ ̶5̶0̶/̶5̶0̶%̶"̶ kova esijännitys. Luultavasti toki kestää, mutta öljyt kannattaa vaihtaa useammin kuin Suzukin huolto vaatii. Etuvedossa tuo ei ole ongelma ja muuten todella helppo huoltaa.

Edit: korjattu virheellistä tietoa
 
Viimeksi muokattu:
C3 1.2 on vähän vääntävämpi kuin litraiset. Niitäkin vois katella, en tiedä koskeeko vapaasti hengittäviä jakohihnaongelmat. Ainakin vanhemmat olleet suht huolettomia ja kun kestävät ruostettakin suht hyvin, vanhempaakin voi harkita. Halpoja.
Edellisen korimallin (=gm) Corsaa tehtiin todella pitkään ilman turboa samalla perusrakenteella. Ei kovissa hinnoissa sekään.
Seuraavaksi varmaan mainitaan Kia Rio, mutta pitkä takuu voi näkyä hinnassa.
Fiestaakin saanut ilman turboa, silti kiva ajella.
 
Fiesta epäilemättä ihan kiva auto ajaa, vaan öljyssä lilluvan jakohihnan vaihto aivan törkeen kallis. Myöskin jonkin verran ongelmaa nettipalstoilla, että pettävät ennen aikojaan ja aiheuttavat käytännössä moottorin vaihdon. En tiedä onko sama konsepti turbottomassa koneessa
 
Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
Polo kasvoi korimallin päivityksessä suuremmaksi vuosimallista 2018 lähtien. Fabia päivittyi samalle pohjalle vasta vuosimallissa 2021.
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Oma ehdotukseni olisi Rellun Clio Tce 90 moottorilla. Esimerkiksi annettuna vaikkapa https://www.nettiauto.com/renault/clio/14395316

Näitä saa vähän ajettuna ja kohtuu uusina reippaasti alle 10k hinnan.
 
Pitäisi syksyn mittaan vaihtaa nykyinen diesel RS Octavia (-14, farkku) vähän uudempaan, ruosteettomampaan ja vähemmän ajettuun (inan alle 280tkm). Kilometrejä tulee vuodessa alle 15tkm nykyään ja kärrynveto pitäisi onnistua laillisesti ainakin sinne 750kg jarruttomaan asti (ilman pikku-e).

Emännällä on hybrid corolla ja se menee todella pienellä polttoaineella. Vetopainot ainoa miinus (450kg).

Budjettina vaikka alle 20te autot, vanhasta saa ilmeisesti 8000-9000e nopealla vilkaisulla. Farkku automaatilla jatkossakin hakusessa.
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?

 
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
 
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.

Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.
 
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.
 
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.

En mä siltä kantilta saitä ajatellutkaan. Pääasiassa mitä ongelmia tuollaisesta seisomisesta voisi olla. Ei tuolle seisomiselle annettu muuta syytä kuin että omistajalla ei ole ollu tarvetta ajella enemmän. Ajelin itsekin vanhalla autolla tosiaan todella vähän. Joinain vuosina juuri tuon 2tkm/vuosi eikä se aiheuttanut ongelmia. Se auto oli kyllä täysin arvoton ja päätyi romuttamolle kun siitä luovuin niin ei paljoa kiinnostanut sen kunto.

7 vuotta vanhat öljyt kuulostaa rohkealta peliltä. Paljonko on pyyntiä?

Huoltoonhan se pitäisi samantien viedä, olin tosin niin ajatellut tehdä muutenkin oli kyseessä mikä tahansa auto. 6500e haluaisivat.

Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.

Onko muuta kuin jarrut mikä kannattaa tarkistaa? Akku varmastikkaan ei myös ole tykännyt tuosta seisomisesta.


Edit: Niinjoo, olihan mulla tuo katsastusraportti. En tajunnut alunperin katsoa paljon sillä on ajettu per vuosi kun ei tullut edes mieleen että se voisi olla hyvin pieniä määriä. Viimeisen vuoden aikana sillä on ajettu 4000 kilometriä ja sitä edeltävien vuosien n. 1500. Viimeisen vuoden aikana ei paljoa vähemmän mitä arvioin että itsekin tulee tällä ajeltua. Perushuolto tuohon niin eiköhän se ihan toimiva peli ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
En ostaisi, 7 vuotta vanhat öljyt kuitenkin koneessa. Autot muutenkin tykkää että niillä ajetaan.
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?

Näitä löytyy vaikka kuinka paljon

 
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
 
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.

Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.
 
Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.

Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.
 
Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.

Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.
 
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
 
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Suunnilleen samat moottorithan niissä on. Mulla oli nämä mallit jossain vaiheessa mukana omassa harkinnassa, mutta vähän säikyin kun jossain arvostelussa hiukan moitittiin Fabia combin takajousituksen joustovaroja. Ostin sitten Scalan. Pidempi akseliväli tuo vakautta ajoon. En ole kyllä itse koeajanut tuota Fabia Combia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 572
Viestejä
4 886 050
Jäsenet
78 844
Uusin jäsen
Mg80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom