Mikä auto minulle?

Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.
 
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.
Saa olla tosi nuuka, että jaksaa 160km moottoritietä päivittäin Aygossa.

Ehdottaisin tutustumaan ranskalaiseen. Clioa saa budjettiin vuosimallia 2020 ja alle 60tkm ajettuna.

Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/renault/clio/14245937
 
Viimeksi muokattu:
*insert tähän vastaväite, kuinka sinun väitteesi ei pidä paikkaansa*

Oikeastiko olet sitä mieltä, että jos autossa on X kokoinen moottori ja Y määrä tehoa, mutta painot eroaa 200kg niin näiden ajoneuvojen välille ei muodostu kulukseen eroa?

Kaupungissa/taajamissa plugari on oikein mainio kulkuneuvo, koska siellä mainitsemiasi tilanteita on usein. Tilanne maantiellä on erilainen.
Kesäreissu viime vuodelta, Tampere-Iisalmi-Kokkola-Tampere. 918km, keskikulutus 4,7l. Bmw 330e, range huikeat 28km.
Kaksi latausta matkalla, Iisalmessa ja Kokkolassa. Rajoitusten mukaan mutta ei mitään säästöliekillä ajoa.
 
Ainakin käyttäjäkokemukset sisarmallissa semmoisia, etten ykkösautoksi huolisi, toinen iso puute vanhemmissa 1-vaihelaturi, toki my24 fl vissiin sisältää jo. Autona varmasti ok. Täys vitsi esilämmitys, kun lataa huonommin kuin meb ilman lämmitystä.


Joo ei tuo vanha malli ainakaan vakuuta. Mielenkiintoista nähdä seuraavien talvitestien jälkeen onko uuden 3,5kW lämmitin tehnyt mitään eroa. Koeajon jälkeen totesin että tuskinpa ostan tuollaista. Aika rimpula ajoltaan kun Skodaan vertaa.

Arjan kävin istumassa ja ei jatkoon.

BYDit atto3/seal u sen sijaan pelkällä koeistumalla sellaisia että pakko käydä koeajamassa.

Kia ev6 ilmeisesti Hangossa niin isoissa pinoissa että vaihturistakin sai kohtuullisen tarjouksen. Pirun pieni vaan etenkin takapenkiltään.
 
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.

Tuon Relax-takuun saa käsittääkseni vain, jos käyttää autoa Toyotan merkkihuollossa. Siitä maksaa 185 tkm aikana melkoisen summan, esim. Yariksen 5v/150tkm huoltosopimus maksaa vuodessa ~650€ (tuohon ei vielä edes kuulu kulutusosat, kuten jarrupalat ja pyyhkijänsulat). Erikseen ostetut määräaikaishuollot maksanee suunnilleen saman.

Vaihtoehto olisi käyttää "joustavaa huolto-ohjelmaa". Käyttää 15 tkm välein Öljypisteellä öljynvaihdossa ja vaihtaa itse ilmansuodattimet 30 tkm välein (Youtube opettaa). Sytytystulpat ja polttoainesuodatin esim. 3v/90 tkm vaihtovälillä Öljypisteellä tai monimerkkikorjaamolla katsastuskorjausten yhteydessä. Vuosikustannus alle 250€.

---> Takuu maksaa vuodessa 400€, jos ajaa 30 tkm vuoteen. 5v/150tkm aikana säästää 2000€, jos ei välttämättä kaipaa mielenrauhaa. Bonukseksi voi ostaa miellyttävämmän auton kuin Toyota Aygo.
 
Onko diesel vakavasti otettava vaihtoehto?

Syyt olla ostamatta dieseliä:

-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa

Syyt ostaa diesel:

+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)

Onko muita?
 
Nostan tähän vielä sellaisen huomion, että plugareiden range sähköllä on X. Kun sähkö loppuu niin autosta tulee kuin mikä tahansa muukin bensakoneinen auto, tosin sillä erotuksellä että painoa on 200-300kg enemmän kuljetettavana ja se näkyy kulutuksessa negatiivisesti

En tiedä yhtään plugaria joka veisi oikeasti vähän polttoainetta kun sähkö loppuu. Pääsyy tähän on juurikin tuo paino

Seurailin uuden Priuksen koeajolla miten akun loputtua kulutus asettuu. Nollasin kulutusmittarin kun akku % läheni loppuansa. Alle 6l tuo silti näytti muutaman kymmenen km jälkeen. Eli melkeen sama kuin "itselataavissa". Muista merkeistä en tiedä mutta Toyotalla nuo plugarit on täysin samoja vehkeitä kuin ne "itselataavat" mutta isompi akku ja latausmahdollisuus.
 
Pientä suristimen vaihtokuumetta päällä. Syyt vähintään epäselvät.

Vaatimuksina oikeastaan vain
-kohtalainen range eli vähintään kesällä menisi tuollaisen turku - tampere- turku keikan.
-Konttii pitää sopia koira lyhyitä 30 min kuljetuksia varten. Eli ei mielellään sedan.
-Pikalaturilla keskiteho 0-80 jossain min. 70 kW kieppeillä
-Takuu
-Ei VAG
-Hinta max jossan 50k€ tienoilla riippuen rahan hinnasta.

Plussaa
-Neliveto
-Pitkä takuu
-Edulliset huollot
-3 x isofix

Alustavan tarjouskyselyiden perusteella ehkä vahvimmilla Atto3, Mach-e, Ioniq 5, Solterra. Megane myös ehkä kiinnostaisi mutta kun hintaa ei millään saa selville kun valmistaja veivaa jotain varustelistoja. Pösö 308 SW voisi mennä mutta nuhainen mylly + pieni akku vähän syö intoa.

Itse silmäillyt tässä kanssa uutta kiesiä hyvin samanlaisilla kriteeteillä ja omaan silmään on ainakin toi uusi Renault Scenic E-Tech vaikuttanut erittäin lupaavalta tapaukselta. Hinta uutenakin menee just vielä tohon 50k budjettiin. Isofixejä tosin vain 2x, mutta itselle juuri koiran takia oleellisesti toi kontti on suht iso, 545 litraa.

Toinen ihan kiinnostava, mikä tuli tuolla sähköautoketjussa ohimennen vastaan on KGM Torres EVX, jossa olis konttia jopa yli 700 litraa ja vähän tota Sceniciä halvempi.
 
@timpsu @Geven

Katsoin vielä uudestaan numeroilla tätä dieselin kannattavuutta. Autoksi otin Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä ja bensiininä (1.5 75 hv / 0.9 90 hv).

Spritmonitor.de-sivustolta löytyi 11 samanvuotista ja samantehoista dieselautoa, joiden kulutuskeskiarvo on 4,67 l / 100 km. Bensiiniautojen taas 6,28 l / 100 km 25 auton otannalla. (Korimallien eroja ei huomioitu.) Toisaalta viralliset kulutuslukemat näyttävät maantiekulutukseksi 3,1 l ja 4,1 l.

Vuotuisiksi ajoneuvoveroiksi sain Nettiauton tiedoista Trafin laskuriin syöttäen 467,20€ dieselautolle ja 131,40€ bensiiniautolle.

Diesel-laskuri.net-sivuston perusteella diesel on kannattavampi jo 10 tkm vuosiajoilla, jos kumpikin polttoaine maksaa 2€/l. 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee liki 1000 euroa edullisemmaksi tarkasteltaessa yksinomaan polttoainetta ja veroa. Tämä siis todellisten kulutustietojen perusteella. Jos puolestaan käytetään ilmoitettuja maantiekulutuslukemia, kannattavuusraja kulkee 17 tkm tienoilla ja 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee 600 euroa halvemmaksi.

Eli onhan tuo jo jonkinlainen suositus dieselauton puolesta. Varsinkin pienissä autoissa diesel ei kuulemma käy kaupaksi, joten tuurilla voi tehdä löytöjä. Mutta loppupeleissä valinnassa on pitkälti kyse arpapelistä ja omista mieltymyksistä.
 
Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä

Oma kokemus näistä alle 100hv dieseleistä on, että kaupungissa ok mutta jos säästömielessä haluaa tälläisen ostaa ja pääsääntöinen ajopaikka on moottoritie niin kannattaa jättää ostamatta.

- Kaupunkiajoon tehty vaihteisto, josta loppuu välitykset kun ajetaan moottoritienopeuksia. 2009 Opel Corsa 1.3cdti huusi 120km/h vauhdissa vajaa 3krpm :tdown:
- Seuraus yllä olevasta; kulutus on melko muikea koska konetta joudutaan huudattamaan

Noista ilmoitetuista kulutuksista sen verran, että luotan ennemmin Spritmonitor.de sivustolla oleviin lukemiin, koska ne on todellisia ja todellisista ajotilanteista. Ajoneuvovalmistajan ilmoittamat lukemat on tarkoin kontrolloiduissa ihannetilanteissa saatuja lukemia
 
Olis haaveissa päivittää Z4 (2012) uudempaan avoon. Nettiautosta bongannu muutaman rättikatto Camaron, jotka vois mennä budjettiin. Ainoa kokemus jenkkiautoista on ysärillä vuokratusta Grand Marquis`ta, joten menee ihan uudelle alueelle.

Onko noissa jotakin mitä pitää tietää? Vai kannattaako jättää kauppaan?
Pitää toki pyrkiä koeajolle kun sattuu, mutta Oulun tienoolla vähän huonosti tarjolla.
Numerojen valossa järkyn painava lehmä, mutta samaa vikaa on Zetassakin ja ne kevyemmät ripeet laitteet maksaa äkkiä jotakin ihan muuta…
 
Syyt olla ostamatta dieseliä:

-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa

Syyt ostaa diesel:

+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)

Onko muita?
Kylmiä noi pikkubensakoneetkin on ilman webastoa. Kylmempää kyytiä jopa luvassa.
Tarpeeksi uusi bensa niin saa egr ja dpf ikot silläkin, tosin adblue puuttuu.
 
Tässä tuskailen kahden automallin välillä että kumman ottaisi. Molemmat varmasti enemmän kuin riittäviä omaan vähäiseen käyttöön mutta onko muilla näistä mitään sanottavaa?

1. Mazda 6 (GH eli kai toisen sukupolven kutonen, vuosimallit about 2008 - 2012)
2. Toyota Avensis (kolmas sukupolvi eli vuosilta 2008 - 2011)

Olen kallistumassa Mazdan suuntaan vaikka perheessä ja tunnetusti suomalaisilla tuo Toyota aina ns. varma valinta. Pidän molempien ulkonäöstä mutta Mazdaa ikävän vähän saatavissa ominaisuuksilla manuaali + bensa + porrasperä.

Molemmista löytyy kuusi vaihdetta, mikä on tähän autonvaihtoon yksi isoimmista syistä.

Onko moottoreista mitään sanottavaa? Jotain vältettäviä tai suositeltavia kokoja/malleja? Avensiksessa tuntuu olevan 1.8 yleisin ja kutosessa taas sen lisäksi paljon 2-litraista.

Olen tähän mennessä valinnut autoksi aina 1.6-litraisia mutta ilmeisesti nuo 2-litraisetkaan ei syö edes sitä mitä 20 vuotta vanhat 1.6-litraiset, joten ei varmaan kannata kulutuksen vuoksi väkisellä etsiä 1.8- tai 1.6-moottorista jos löytää muuten miellyttävän 2-litraisen?

Sellainen tuli autoja vertaillessa mieleen että ainakin yhdessä katsomassani Avensiksessa on selvät "kuraläpät/suojat" renkaiden takana kaaria suojaamassa ja Mazdoissa pääosin ei mitään. Onko kuinka merkityksellinen juttu pidemmällä tähtäimellä? Kuitenkin suolaa, kiviä ja muuta lentelee renkaista sinne jatkuvasti, joten ajattelisin että olisi sellainen "kiva olla olemassa"-asia vähintään. Vai? Ja jos löytyisi muuten täydellinen yksilö mutta puuttuu nuo, niin onko isokin homma ruuvata jälkikäteen kiinni ne sillä lailla että ovat fiksusti paikallaan jne.?

Jostain luin että kutonen olisi miellyttävämpi ajaa mutta onko sitten merkittävää eroa? Entä äänet sisätiloihin? Samaa tasoa lienevät vai onko huomattavaa eroa?

Mites varaosat, huollot ja muut? Toyotoita kovasti kehutaan varmoiksi ja kai halvoiksikin pitää mutta onko Mazda sitten millainen sen suhteen?

Kovasti kiitoksia jos jollain on näihin jotain näkemyksiä sanoa! :)
 
Viimeksi muokattu:
Avensikseen varmaan nopeampi/halvempi saada varaosia ja jokainen "paja" tuntee ne, kun ovat yleisempiä. Lisäksi arvo saattaa säilyä paremmin, jos ei aio pitää loppuun asti.

Edit: Mutta koeajaahan ne pitäisi ja katsoa, kumpi miellyttää silmää. Loppu on detaljeja.
 
Viimeksi muokattu:
Itse silmäillyt tässä kanssa uutta kiesiä hyvin samanlaisilla kriteeteillä ja omaan silmään on ainakin toi uusi Renault Scenic E-Tech vaikuttanut erittäin lupaavalta tapaukselta. Hinta uutenakin menee just vielä tohon 50k budjettiin. Isofixejä tosin vain 2x, mutta itselle juuri koiran takia oleellisesti toi kontti on suht iso, 545 litraa.

Toinen ihan kiinnostava, mikä tuli tuolla sähköautoketjussa ohimennen vastaan on KGM Torres EVX, jossa olis konttia jopa yli 700 litraa ja vähän tota Sceniciä halvempi.
Minä menin sitten kuitenkin EV6 suuntaan. Vaihtoauton kanssa sai ehdot kohtuullisiksi ja tykkäsin kuitenkin ajaa tuolla. Tekniikka ymmärtääkseni ihan hyvää vaikka vanha malli ja takuu kuitenkin pitkä. Kontti ei kyllä sovi isolle koiralle kovin pitkälle matkalla ellei sitten suostu makaamaan.

Syksylla varmaa tulee tuo facelift ja yhdessä yössä arvo puolittuu, mutta ehkä pitää yrittää olla murehtimatta sitä.
 
No ruoste kannattaa huomioida noissa mazdoissa. Ovat kovia sitä keräämään nuo kakkos koppaisetkin.
No höh. Olin siinä ajatuksessa että noissa ei enää tarvitsisi siitä sen erityisemmin huolehtia kuin muissakaan autoissa ja että se aiempi sukupolvi olisi ollut se ongelmallinen tuon suhteen.
 
Mutta koeajaahan ne pitäisi ja katsoa, kumpi miellyttää silmää. Loppu on detaljeja.
Toki näin mutta jos näistä vaikka jompi kumpi on melutason tai ajettuvuuden osalta selkeästi parempi tai huonompi niin mieluusti kuulisi. Ei viitsisi sellaisia yksilöitä testata joita ei kuitenkaan osta kun ne kiinnostavat niin kaukana.
 
Toki näin mutta jos näistä vaikka jompi kumpi on melutason tai ajettuvuuden osalta selkeästi parempi tai huonompi niin mieluusti kuulisi. Ei viitsisi sellaisia yksilöitä testata joita ei kuitenkaan osta kun ne kiinnostavat niin kaukana.

Olisiko tuosta apua?


TL;DR:

While the driving dynamics are safe and predictable, the Avensis fails to deliver the sparkle and feedback that make the Mazda so enjoyable.

The Avensis also has its rival beaten in the refinement stakes. A combination of a six-speed gearbox, low noise levels and supple ride make the Toyota an accomplished long-distance cruiser. However, this cosseting nature spoils the handling, and it can’t compete with the poised Mazda on a twisting back road.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni/pienehkö, talvilämmin, hiljainen ja kyydiltään pehmeä bensa/hybridi ryhdikkäällä(korkealla) ajoasennolla ja automaattina. Hinta vaikkapa max 20-25k, tuleeko mitään mieleen? Ei haittaisi vaikka luotettavakin olisi. Nykyinen -06 lexus rx400h tuntuu turhan meluisalta ja "vanhalta" edellisen -06 e61 530xd:n jälkeen.

En siis odota bemarimaista hiljaisuutta tuossa autoluokassa mutta mahdollisimman hiljainen kuitenkin.

Montaakin mallia olen miettinyt mutta hankalaa käydä koeajamassa kun ovat levällään ympäri suomea. Outlander phev on jo hylätty koska on liian iso sekä tempoileva ajettavuus ei sytyttänyt. Kävin useampaa yksilöä koeajamassa -19 faceliftin molemmin puolin.

99% pätkäajoa alle 10tkm vuodessa, ei siis dieseliä.
 
Pieni/pienehkö, talvilämmin, hiljainen ja kyydiltään pehmeä bensa/hybridi ryhdikkäällä(korkealla) ajoasennolla ja automaattina. Hinta vaikkapa max 20-25k, tuleeko mitään mieleen? Ei haittaisi vaikka luotettavakin olisi. Nykyinen -06 lexus rx400h tuntuu turhan meluisalta ja "vanhalta" edellisen -06 e61 530xd:n jälkeen.

En siis odota bemarimaista hiljaisuutta tuossa autoluokassa mutta mahdollisimman hiljainen kuitenkin.

Montaakin mallia olen miettinyt mutta hankalaa käydä koeajamassa kun ovat levällään ympäri suomea. Outlander phev on jo hylätty koska on liian iso sekä tempoileva ajettavuus ei sytyttänyt. Kävin useampaa yksilöä koeajamassa -19 faceliftin molemmin puolin.

99% pätkäajoa alle 10tkm vuodessa, ei siis dieseliä.
Miten Lexus UX jos tilat riittää?
 
Tässä tuskailen kahden automallin välillä että kumman ottaisi. Molemmat varmasti enemmän kuin riittäviä omaan vähäiseen käyttöön mutta onko muilla näistä mitään sanottavaa?

1. Mazda 6 (GH eli kai toisen sukupolven kutonen, vuosimallit about 2008 - 2012)
2. Toyota Avensis (kolmas sukupolvi eli vuosilta 2008 - 2011)

Olen kallistumassa Mazdan suuntaan vaikka perheessä ja tunnetusti suomalaisilla tuo Toyota aina ns. varma valinta. Pidän molempien ulkonäöstä mutta Mazdaa ikävän vähän saatavissa ominaisuuksilla manuaali + bensa + porrasperä.

Molemmista löytyy kuusi vaihdetta, mikä on tähän autonvaihtoon yksi isoimmista syistä.

Onko moottoreista mitään sanottavaa? Jotain vältettäviä tai suositeltavia kokoja/malleja? Avensiksessa tuntuu olevan 1.8 yleisin ja kutosessa taas sen lisäksi paljon 2-litraista.

Olen tähän mennessä valinnut autoksi aina 1.6-litraisia mutta ilmeisesti nuo 2-litraisetkaan ei syö edes sitä mitä 20 vuotta vanhat 1.6-litraiset, joten ei varmaan kannata kulutuksen vuoksi väkisellä etsiä 1.8- tai 1.6-moottorista jos löytää muuten miellyttävän 2-litraisen?

Sellainen tuli autoja vertaillessa mieleen että ainakin yhdessä katsomassani Avensiksessa on selvät "kuraläpät/suojat" renkaiden takana kaaria suojaamassa ja Mazdoissa pääosin ei mitään. Onko kuinka merkityksellinen juttu pidemmällä tähtäimellä? Kuitenkin suolaa, kiviä ja muuta lentelee renkaista sinne jatkuvasti, joten ajattelisin että olisi sellainen "kiva olla olemassa"-asia vähintään. Vai? Ja jos löytyisi muuten täydellinen yksilö mutta puuttuu nuo, niin onko isokin homma ruuvata jälkikäteen kiinni ne sillä lailla että ovat fiksusti paikallaan jne.?

Jostain luin että kutonen olisi miellyttävämpi ajaa mutta onko sitten merkittävää eroa? Entä äänet sisätiloihin? Samaa tasoa lienevät vai onko huomattavaa eroa?

Mites varaosat, huollot ja muut? Toyotoita kovasti kehutaan varmoiksi ja kai halvoiksikin pitää mutta onko Mazda sitten millainen sen suhteen?

Kovasti kiitoksia jos jollain on näihin jotain näkemyksiä sanoa! :)
Noissa mazdan 1,8 ja 2,0 saattaa esiintyä liiallista öljyn kulutusta. Kulkevat ford duratec, mazda mzr ja volvo b4204sX / b418sX moottori koodeilla.

Kannattaa tarkistaa varuiksi rekisterinumerolla vaikkapa bilteman tai motonetin sivuilta noita moottori koodeja ja etsiä tietoa. Omalle kohdalle sattui tuommonen öljyä syövä 2.0 kone volvossa ja piti rempata kone jotta loppui öljyn kulutus.

E: korjatkaa jos haukun väärää moottori perhettä, mutta itsellä jäi niin paska maku noista :).
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tarkistaa varuiksi rekisterinumerolla vaikkapa bilteman tai motonetin sivuilta noita moottori koodeja ja etsiä tietoa. Omalle kohdalle sattui tuommonen öljyä syövä 2.0 kone volvossa ja piti rempata kone jotta loppui öljyn kulutus.

E: korjatkaa jos haukun väärää moottori perhettä, mutta itsellä jäi niin paska maku noista :).

Näissä on terävä vuosimalliraja (koska ongelma tiedostettiin ja siihen tuli korjaus)

Alkupään mallit eli -15 eteenpäin syö öljyä jos syö, mutta pysyvä korjaus tehtiin moottoreihin, joita löytyy -18 malleista. Eli kolme vuotta pähkivät mitä tekevät

Syy siis oli väärin suunniteltu männän öljyrengas. Ura oli liian pieni ja renkaassa liian tiheä sihti, joka meni tukkoon pienillä kilometreillä. Loppu onkin historiaa.

Eli jos Volvoa ja nelisylinteristä haluaa niin väh. -18 malli tai tuoreempi.
 
Noissa mazdan 1,8 ja 2,0 saattaa esiintyä liiallista öljyn kulutusta. Kulkevat ford duratec, mazda mzr ja volvo b4204sX / b418sX moottori koodeilla.

Kannattaa tarkistaa varuiksi rekisterinumerolla vaikkapa bilteman tai motonetin sivuilta noita moottori koodeja ja etsiä tietoa. Omalle kohdalle sattui tuommonen öljyä syövä 2.0 kone volvossa ja piti rempata kone jotta loppui öljyn kulutus.

E: korjatkaa jos haukun väärää moottori perhettä, mutta itsellä jäi niin paska maku noista :).
Oliko tuossa 08-12 malleissa tuota siis?
 
Oliko tuossa 08-12 malleissa tuota siis?
Uskaltaisin väittää, että kuuluu siihen moottori perheeseen. Toki autot yksilöitä, että jollain menee öljyä ja taas toisilla ei.

Ainakin duratec 1,8 ja 2,0 koneista löytyy paljon tietoa, että maistuu öljy ja kaikki nuo edellä mainitut moottorit perustuvat samaan lohkoon. Eroja saattaa olla säätyvässä venttiilien ajoituksessa tms osissa.

Löytyy näköjään vähän huonommin tietoa tuosta mazdan öljyn syönnistä kun ihmiset puhuvat auton mallilla eivätkä moottori koodilla jos on ongelmia.
 
Miten Lexus UX jos tilat riittää?
Tämäpä onkin mennyt hieman tutkan ohi, ilmeisesti ei ole yhtään sattunut senhetkisiin hakuehtoihin. Kiitos vinkistä, pitää käydä kokeilemassa jos lähelle sattuu tulemaan...pienet epäilykset on siltikin, tuon isoveljiä nx/rx:ää sekä paria henkilömallia on tullut ajettua eikä niistä jäänyt oikeastaan mitään fiiliksiä. Toyota eri merkillä mutta samoilla ongelmilla(rengasmelu, muovisuus, muotoilu jne)
 
@shamaniac



Olisko noista kahdesta jotain? Itse valitsisin Mazdan, parempi ajettavuus ja istuu omaan silmään paremmin. Osia saa kumpaakin autovaraosamyymälöistä, perusautojahan ne ovat.
Kiitos ehdotuksista! Aloin nyt vasta näitä kunnolla tarkastelemaan ja vaikuttivat varteenotettavilta vaihtoehdoilta mutta sitten hoksasin että molemmat on automaatteja. Ajatuksena kuitenkin oli että manuaalilla haluaisin jatkossakin ajella.
 
@timpsu @Geven

Katsoin vielä uudestaan numeroilla tätä dieselin kannattavuutta. Autoksi otin Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä ja bensiininä (1.5 75 hv / 0.9 90 hv).

Spritmonitor.de-sivustolta löytyi 11 samanvuotista ja samantehoista dieselautoa, joiden kulutuskeskiarvo on 4,67 l / 100 km. Bensiiniautojen taas 6,28 l / 100 km 25 auton otannalla. (Korimallien eroja ei huomioitu.) Toisaalta viralliset kulutuslukemat näyttävät maantiekulutukseksi 3,1 l ja 4,1 l.

Vuotuisiksi ajoneuvoveroiksi sain Nettiauton tiedoista Trafin laskuriin syöttäen 467,20€ dieselautolle ja 131,40€ bensiiniautolle.

Diesel-laskuri.net-sivuston perusteella diesel on kannattavampi jo 10 tkm vuosiajoilla, jos kumpikin polttoaine maksaa 2€/l. 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee liki 1000 euroa edullisemmaksi tarkasteltaessa yksinomaan polttoainetta ja veroa. Tämä siis todellisten kulutustietojen perusteella. Jos puolestaan käytetään ilmoitettuja maantiekulutuslukemia, kannattavuusraja kulkee 17 tkm tienoilla ja 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee 600 euroa halvemmaksi.

Eli onhan tuo jo jonkinlainen suositus dieselauton puolesta. Varsinkin pienissä autoissa diesel ei kuulemma käy kaupaksi, joten tuurilla voi tehdä löytöjä. Mutta loppupeleissä valinnassa on pitkälti kyse arpapelistä ja omista mieltymyksistä.
Kyllä mä silti noilla kilsoilla ja motariajolla katsoisin vaikka jotain Volvon V60 disukkaa enkä mitään pienintä kinneriä. Ei niissä 200 tkm vielä paljoa oöe jos on huollettu ajallaan.
 
Kiitos ehdotuksista! Ajatuksena kuitenkin oli että manuaalilla haluaisin jatkossakin ajella.
Nimenomaan valitsin automaatteina, saa kai noita kepeilläkin, pl. 2,5l koneella olevat. Automatic is the way mut itse päätät.

kummeli-silvennoinen.gif
 
Tuon Relax-takuun saa käsittääkseni vain, jos käyttää autoa Toyotan merkkihuollossa. Siitä maksaa 185 tkm aikana melkoisen summan, esim. Yariksen 5v/150tkm huoltosopimus maksaa vuodessa ~650€ (tuohon ei vielä edes kuulu kulutusosat, kuten jarrupalat ja pyyhkijänsulat). Erikseen ostetut määräaikaishuollot maksanee suunnilleen saman.

Vaihtoehto olisi käyttää "joustavaa huolto-ohjelmaa". Käyttää 15 tkm välein Öljypisteellä öljynvaihdossa ja vaihtaa itse ilmansuodattimet 30 tkm välein (Youtube opettaa). Sytytystulpat ja polttoainesuodatin esim. 3v/90 tkm vaihtovälillä Öljypisteellä tai monimerkkikorjaamolla katsastuskorjausten yhteydessä. Vuosikustannus alle 250€.

---> Takuu maksaa vuodessa 400€, jos ajaa 30 tkm vuoteen. 5v/150tkm aikana säästää 2000€, jos ei välttämättä kaipaa mielenrauhaa. Bonukseksi voi ostaa miellyttävämmän auton kuin Toyota Aygo.
Tässä ollaan ostamassa käytettyä autoa eikä niihin mitään huoltosopimusta saa, joten mitä tekemistä jollain huoltosopimuksella on käytetyn auton määräaikaishuollon kanssa. Ja ei aygon merkkihuolto tuommoisia summia maksa mistä puhut.
 
Tässä ollaan ostamassa käytettyä autoa eikä niihin mitään huoltosopimusta saa, joten mitä tekemistä jollain huoltosopimuksella on käytetyn auton määräaikaishuollon kanssa. Ja ei aygon merkkihuolto tuommoisia summia maksa mistä puhut.

Jos jaksat tingata tiskinaltahintoja, odottaa black friday -tarjouksia ja matkustaa johonkin Kajaanin perukoille halvimman huollon perässä. Nettiautossa oli tuollainen EPR-747, ja Toyota Itäkeskuksen huoltovaraus ehdotti allaolevaa huoltoa, kun syötin sille rekisterinumeron ja ajokilometrit. Tuo nyt tietysti on laaja ja suppea olisi halvempi, mutta aika perusjuttuja tuossakin tehdään eikä esim. mitään jakohihnan vaihtoja.

1717165769277.png
 
Jos jaksat tingata tiskinaltahintoja, odottaa black friday -tarjouksia ja matkustaa johonkin Kajaanin perukoille halvimman huollon perässä. Nettiautossa oli tuollainen EPR-747, ja Toyota Itäkeskuksen huoltovaraus ehdotti allaolevaa huoltoa, kun syötin sille rekisterinumeron ja ajokilometrit. Tuo nyt tietysti on laaja ja suppea olisi halvempi, mutta aika perusjuttuja tuossakin tehdään eikä esim. mitään jakohihnan vaihtoja.

1717165769277.png
Vai että ihan perusjuttua 764 €/a jollekin Aygolle. :D

Katsoin Espoon valtuutetun Toyota-huollon hintoja tuolle samalle EPR-747 Aygolle.

105 tkm:
209 €

120 tkm laaja:
416 €

135 tkm:
209 €

150 tkm laaja:
433 €

Tuossa on kaksi pientä ja kaksi laajaa huoltoa Espoossa, joilla Relax pysyy voimassa. Hintojen keskiarvo on 316,75 €/vuosi.

Muistaakseni 90 tkm ja 180 tkm ovat kalliimpia, koska silloin tulpatkin vaihdetaan muun laajan lisäksi. Eivät ne silti nosta keskiarvoa 316,75 €/a -> 764 €/a.



Tuon Relax-takuun saa käsittääkseni vain, jos käyttää autoa Toyotan merkkihuollossa. Siitä maksaa 185 tkm aikana melkoisen summan, esim. Yariksen 5v/150tkm huoltosopimus maksaa vuodessa ~650€ (tuohon ei vielä edes kuulu kulutusosat, kuten jarrupalat ja pyyhkijänsulat). Erikseen ostetut määräaikaishuollot maksanee suunnilleen saman.

Vaihtoehto olisi käyttää "joustavaa huolto-ohjelmaa". Käyttää 15 tkm välein Öljypisteellä öljynvaihdossa ja vaihtaa itse ilmansuodattimet 30 tkm välein (Youtube opettaa). Sytytystulpat ja polttoainesuodatin esim. 3v/90 tkm vaihtovälillä Öljypisteellä tai monimerkkikorjaamolla katsastuskorjausten yhteydessä. Vuosikustannus alle 250€.

---> Takuu maksaa vuodessa 400€, jos ajaa 30 tkm vuoteen. 5v/150tkm aikana säästää 2000€, jos ei välttämättä kaipaa mielenrauhaa. Bonukseksi voi ostaa miellyttävämmän auton kuin Toyota Aygo.
Valtuutettu Toyota-huolto riittää Relaxiin. Yaris hybrid 2017, jolla on ajettu yli 180 tkm, on käynyt uudesta asti Espoossa valtuutetussa Toyota-huollossa. Käyntejä on 12 kpl, hinta yhteensä 3275 €, eli 272,92 €/määräaikaishuolto. Sillä laskien Relaxin hinta on enää muutama kymppi vs. arvioimasi alle 250 €.

Toisaalta ilman Relaxia ajavalle olisi tullut kustannuksia kahdesta eri kilometreillä rikkoutuneesta pyöränlaakerista ja katsastuksesta pompanneesta käsijarrusta. En osaa arvioida noiden kolmen rempan hintaa, mutta satasista puhuttaneen per kerta. Niiden maksaminen omasta pussista voisi keikauttaa ilman Relaxia elävän pakkaselle.

Pyöränlaakeri vaihdettiin Relaxin piikkiin jossain 164-179 tkm kohdalla, eikä maksanut mitään. Ensimmäinen pyöränlaakeri meni selvästi aikaisemmin. Mobiili pankista ei voi tarkistaa, koska tililtä ei veloitettu mitään. Käsijarrusta tuli katsastuksessa sanomista jossain 150 tkm kohdalla, ja sekin hoidettiin Relaxin piikkiin.

Relax valitettavasti päättyy viimeistään 199 999 km kohdalla tai 10 v 364 pv kumpi ensin tulee täyteen.


Tuossa oli Yaris hybridin huollot 0-180 tkm vuosina 2018-2024. Sodan jälkeen hinnat ovat huomattavasti nousseet, joten tästä eteenpäin Yariksen huolto on kalliimpaa kuin meidän toteutunut. Katsoin huvikseni kaksi seuraavaa huoltoa Espoossa valtuutetussa:

195 tkm:
226 €

210 tkm laaja:
343 €
Screenshot_2024-05-31-19-10-32-35_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Noiden kahden ka. on 284,50 €/huolto, eli hieman yli meidän toteutuneen, vaikka meillä on 90 ja 180 kohdalla vaihdettu tulpat. Vilkaisin 270 tkm (jossa tulpat) hinnaksi suolaiset 556 €. Relax tosin loppuu meillä 194 600 km kohdalla, joten sen jälkeen voi vapaasti huoltaa halvemmassakin paikassa.


Edit. Toyotan huoltovaraus saattaa antaa miten sattuu huolletulle käytetylle suolaisen seuraavan huollon, mutta viimeistään seuraava huolto on normaalin kaavan mukainen.

Valitsin nettiautosta 2023 Aygon (GPM-647), jolla ei pitäisi tulla outoksia huoltojen hintoihin. Sen 105, 120, 135 ja 150 tkm ka. on 346,00 €. Sen vanhemman EPR-747 Aygon 105, 120, 135 ja 150 ka. oli melkein 30 €/a halvempi, eli 316,75 €/a. Mennään kuitenkin tuolla uudemmalla, koska siinä on ns. puhdas huoltohistoria.

@kyynelkaasu
Toyotan varaussivuston kautta halvin* valtuutettu Toyota-huolto Espoossa GPM-647 Aygolle:

15 tkm 241 €
30 tkm 402 €
45 tkm 241 €
60 tkm 436 €
75 tkm 241 €
90 tkm 625 €
105 tkm 241 €
120 tkm 436 €
135 tkm 241 €
150 tkm 466 €
165 tkm 241 €
180 tkm 1716 €! ( varmaan bugi, laitan tälle 625 €)

Näin huoltaen Relax päättyy, kun mittarissa on 195 tkm, tai autolla on ikää 10 v 364 pv. Keskiarvoksi tuli 369,67 €/huolto (eli se vanhempi ERP-747 olisi tämän perusteella keskimäärin noin 340 €/huolto).

Jos Relaxin jälkeenkin jatkaa samassa valtuutetussa Toyota-huollossa Espoossa:

195 tkm 241 €
210 tkm 345 €
225 tkm 241 €
240 tkm 454 €

Ka. 0-240 tkm on 357,31 €/huolto (eli ERP-747 noin 330 €/huolto).


Edit 2. *Halvin vuonna 2017, kun Aurikselle huoltoa varasin. En tarkistanut tämän päivän tilannetta, mutta oletan ettei tilanne ole 7 vuodessa muuttunut. Aygojen hinnat ovat siis samasta paikasta kuin Auriksen halvin huolto vuonna 2017. En siis katsonut muiden liikkeiden hintoja Aygojen huollolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-05-31-18-55-20-95_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-18-55-20-95_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    138 KB · Luettu: 18
  • Screenshot_2024-05-31-18-56-52-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-18-56-52-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    141,5 KB · Luettu: 18
  • Screenshot_2024-05-31-19-02-29-34_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-19-02-29-34_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    138,7 KB · Luettu: 13
  • Screenshot_2024-05-31-18-58-02-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-18-58-02-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    145,9 KB · Luettu: 12
Viimeksi muokattu:
@TommiZeliard

Kannattaa näköjään shoppailla ympäriinsä halvimman, oikean leiman antavan korjaamon perässä. :thumbsup:
Toi shoppailla ympäriinsä ei oikein kuvaa meidän tilannetta, koska olen käynyt pelkästään samassa paikassa vuodesta 2007 alkaen. Yksi syrjähyppy oli 2015/2016 -vuodenvaihteessa, jonka huonosta neljän viikon korjaamokokemuksesta johtuen kävinkin ostamassa upouuden 2016 Auris hybridin, jota olen huoltanut siinä hyvässä paikassa. Uusi 2017 Yaris hybrid on käynyt samassa paikassa uudesta asti. Kaverin uutena ostettu Avensiskin on käynyt pelkästään tuolla.

Joka vuosi tulee s.postiin kutsu huoltoon, minkä linkistä aina vilkaisen PKS halvimman paikan, josta saa Relax-turvan. Aina se on ollut sama paikka, joten ei ole tarvinnut vaihtaa. Sikälikin kätevää, että huolto on Espoossa, kuten minäkin asun.

Saan tuolta lisäksi ihan pieniä alennuksia, mutta laskin sen 2017 Yariksen hinnat 2018-2024 -listahinnoilla. Niin ja molempien Aygojen hinnat olivat tämän päivän listahintoja, ja kaikki yhdessä ja samassa valtuutetussa Toyota-huollossa.


Kaksi asiaa:

1.
Ei pidä shoppailla ympäriinsä. Riittää, että valitsee itseä läheltä Toyotan huoltovarauksen ehdottaman valtuutetun Toyota-huollon. Niitä voi olla pari tai muutama, joten nopeasti niistä katsoo, onko niiden välillä hintaeroa. Kokemukseni mukaan hintasuhteet pysyvät vakiona, joten valitussa paikassa voi käydä jatkossakin, jos ei tule omia huonoja kokemuksia paikasta. Yleensä valtuutetut Toyota-huollot eivät ole huonoja paikkoja.

2.
Ei pidä tehdä vääriä johtopäätöksiä käytetyn Toyotan ensimmäisen huollon kovasta hinta-arviosta. Viimeistään toisesta huollosta eteenpäin hinnat ovat normaaleja, keskimäärin 300-400 €/huolto (ennen sotaa ka. 250-300 €/huolto).
 
Aika hassu tuo "Venttiilivälysten tarkastus aistimenetelmällä". Eli korvakuulolla todetaan, että kilkattaako venttiilikoneisto :hmm:
 
Käyntejä on 12 kpl, hinta yhteensä 3275 €, eli 272,92 €/määräaikaishuolto. Sillä laskien Relaxin hinta on enää muutama kymppi vs. arvioimasi alle 250 €.

Palaan vielä tähän, koska huomaan tässä virheen vasta nyt. Arvioin aiemmassa viestissä "joustavan huolto-ohjelman" kustannukseksi alle 250€ per vuosi, en per huolto. Ja oletukseni on koko ajan ollut, että ajetaan ~30 tkm per vuosi, kun alkuperäinen Aygosta kysyvä ilmoitti ajavansa työajoja 160 km päivässä (160 km/päivä x 200 päivää = 32 tkm). Eli käytännössä se Relax tulee kyllä aika paljon kalliimmaksi kuin muutama kymppi, kun Toyota käyttää 15 tkm huoltoväliä ja näin ollen autoa pitäisi käyttää kaksi kertaa vuodessa tuossa yli 270€ huollossa. Eli huollot maksaisivat aika lähelle sen alkujaan heittämäni 650€ vuotuisen huoltosopparin verran.

Käytännössä "joustavalla huolto-ohjelmalla" 1v/30 tkm huoltokulut voisivat muodostua seuraavasti:

Öljynvaihtohuolto á 80€ x 2 (omaan Focukseeni öljypiste veloitti muistaakseni 84€ viime syksynä ja Aygossa lienee pienempi öljytilavuus)
Raitisilmansuodatin á 15,90€ x 1 (Motonetin alkuperäislaatuinen, vaihdetaan itse)
Ilmansuodatin á 18,90€ x 1 (Motonetin alkuperäislaatuinen, vaihdetaan itse)

Eli yhteensä n. 190€. Lisäksi oletin, että joka kolmas vuosi vaihdettaisiin polttoainesuodatin ja tulpat. Mutta jos tulppien hinta vaihdettuna olisi vaikkapa 100€ ja polttoainesuodattimen 50€, niin kolmelle vuodelle jaettuna tämä tekisi 50€ vuodessa. Eli yhteensä 190€ + 50€ = 240€ per vuosi.

2.
Ei pidä tehdä vääriä johtopäätöksiä käytetyn Toyotan ensimmäisen huollon kovasta hinta-arviosta. Viimeistään toisesta huollosta eteenpäin hinnat ovat normaaleja, keskimäärin 300-400 €/huolto (ennen sotaa ka. 250-300 €/huolto).

Käytin yksittäiselle huollolle löytämääni (sinänsä korkeaa) hintaa vain esimerkkinä, kun joku väitti, ettei uuden auton huoltosopimuksesta voi johtaa vanhan auton merkkihuoltojen hintaa, vaan että se olisi paljonkin halvempaa. Mullahan oli se netistä katsottu huoltosoppari 5v/150 tkm n. 650€ vuodessa, ja jos sinä päädyt siihen lopputulemaan, että huolto maksaa keskimäärin 300-400€ per huolto, niin silloin voidaan todeta, että Aygon merkkihuoltaminen yksittäisiä huoltoja ostamalla on käytännössä ihan tuon huoltosopparin hintaista puuhaa. Eikä halvempaa, kuten tämä eräs toinen kirjoittaja esitti.
 
Tilava auto etsinnässä. Pitäisi mahtua 3 lastenistuinta taakse. Tuntuu olevan vähän vaikea löytää sopivaa. Ei oikein kiinnostelisi mitkään "soccer mom" -tyyliset tila-autot.

Max 25000€
Automaatti
Bensakone
Adaptiivinen vakkari
Peruutuskamera
Apple Carplay
 
Tässä tuskailen kahden automallin välillä että kumman ottaisi. Molemmat varmasti enemmän kuin riittäviä omaan vähäiseen käyttöön mutta onko muilla näistä mitään sanottavaa?

1. Mazda 6 (GH eli kai toisen sukupolven kutonen, vuosimallit about 2008 - 2012)
2. Toyota Avensis (kolmas sukupolvi eli vuosilta 2008 - 2011)

Olen kallistumassa Mazdan suuntaan vaikka perheessä ja tunnetusti suomalaisilla tuo Toyota aina ns. varma valinta. Pidän molempien ulkonäöstä mutta Mazdaa ikävän vähän saatavissa ominaisuuksilla manuaali + bensa + porrasperä.

Molemmista löytyy kuusi vaihdetta, mikä on tähän autonvaihtoon yksi isoimmista syistä.

Onko moottoreista mitään sanottavaa? Jotain vältettäviä tai suositeltavia kokoja/malleja? Avensiksessa tuntuu olevan 1.8 yleisin ja kutosessa taas sen lisäksi paljon 2-litraista.

Olen tähän mennessä valinnut autoksi aina 1.6-litraisia mutta ilmeisesti nuo 2-litraisetkaan ei syö edes sitä mitä 20 vuotta vanhat 1.6-litraiset, joten ei varmaan kannata kulutuksen vuoksi väkisellä etsiä 1.8- tai 1.6-moottorista jos löytää muuten miellyttävän 2-litraisen?

Sellainen tuli autoja vertaillessa mieleen että ainakin yhdessä katsomassani Avensiksessa on selvät "kuraläpät/suojat" renkaiden takana kaaria suojaamassa ja Mazdoissa pääosin ei mitään. Onko kuinka merkityksellinen juttu pidemmällä tähtäimellä? Kuitenkin suolaa, kiviä ja muuta lentelee renkaista sinne jatkuvasti, joten ajattelisin että olisi sellainen "kiva olla olemassa"-asia vähintään. Vai? Ja jos löytyisi muuten täydellinen yksilö mutta puuttuu nuo, niin onko isokin homma ruuvata jälkikäteen kiinni ne sillä lailla että ovat fiksusti paikallaan jne.?

Jostain luin että kutonen olisi miellyttävämpi ajaa mutta onko sitten merkittävää eroa? Entä äänet sisätiloihin? Samaa tasoa lienevät vai onko huomattavaa eroa?

Mites varaosat, huollot ja muut? Toyotoita kovasti kehutaan varmoiksi ja kai halvoiksikin pitää mutta onko Mazda sitten millainen sen suhteen?

Kovasti kiitoksia jos jollain on näihin jotain näkemyksiä sanoa! :)
Itsellä on GH Mazda 1.8 koneella ja kuten @Jehhuli sanoi, nuo Mazda MZR / Ford Duratecit tosiaankin kuluttavat öljyä, kun kilometrit lähestyy 200tkm rajaa. Männänrenkaat jumiutuvat ja päästävät öljyä palotilaan. Pitkät öljynvaihtovälit, huoltojen laiminlyönnit ja väärät öljyt luonnollisesti pahentavat/aikaistavat ongelmaa. Kun ajaa tarpeeksi kauan sillä öljyä syövällä koneella, niin lopputulos on palanut venttiili ja sylinteri pimeänä, kokemusta on ja täälläkin foorumilla osattiin se minulle ennustaa näin käyvän. Yllättävän hyvin sillä pääsi kolmellakin sylinterillä, kun ajelin ennen remonttia varmaan tuhannen kilometria. 2013-> Skyactiveissa ei ole käsittääkseni enää samaa ongelmaa.

Öljyn kuluminen ei näkynyt sinisenä savuna pakoputken päässä. Moottori lämpimänä kun antoi enemmän kenkää, niin tuli harmaata savua pakoputken päästä sekä lensi öljyä ihan nestemäisenä pisaroina (oikeasti). Kasteli sytytystulppia ja se näkyi käyntihäiriöinä sekä vikakoodina (missfire). Tuossa kohtaa öljynsyönti oli tosin jo aika runsasta, sellaiset 1 litra per 2000 km.

Remontissa uusittiin männänrenkaat ja kunnostettiin sylinterikansi, minkä jälkeen on toiminut nätisti eikä syö enää öljyä. Ketju ja rattaat uusittiin samalla, niissä ei pahemmin kulumaa. Männät ja sylinteriseinät oli lähes uutta vastaavassa kunnossa.

Ruosteongelmia näissä ei ole samalla tavalla kuin ensimmäisessä korimallissa, mutta huonompia ja parempia yksilöitä on aina.

Moottoriremonttia lukuunottamatta olen tykännyt Mazdasta. Rengasmelu tosin kuuluu melko kovaa sisälle 120 km/h vauhdissa, mutta niin varmaan Avensiksessakin. Jos olisin nyt vastaavaa Mazdaa etsimässä, niin yrittäisin löytää mahd. vähän ajetun viistoperän 2.0 koneella ja hyvällä huoltohistorialla. Viistoperä on oikea tilaihme eikä eroa sedanista juurikaan ulkonäöltä (mielestäni jopa hienompi). Öljyt vaihtoon kerran vuodessa tai 10 tkm välein, kumpi ensin tulee vastaan. Mazdan öljyn lisäksi sopivia öljyjä on ainakin Motox EcoEnergy Longlife 5W-30, Ford Motorcraft A5 Formula F 5W-30 ja Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on GH Mazda 1.8 koneella ja kuten @Jehhuli sanoi, nuo Mazda MZR / Ford Duratecit tosiaankin kuluttavat öljyä, kun kilometrit lähestyy 200tkm rajaa. Männänrenkaat jumiutuvat ja päästävät öljyä palotilaan. Pitkät öljynvaihtovälit, huoltojen laiminlyönnit ja väärät öljyt luonnollisesti pahentavat/aikaistavat ongelmaa. Kun ajaa tarpeeksi kauan sillä öljyä syövällä koneella, niin lopputulos on palanut venttiili ja sylinteri pimeänä, kokemusta on ja täälläkin foorumilla osattiin se minulle ennustaa näin käyvän. Yllättävän hyvin sillä pääsi kolmellakin sylinterillä, kun ajelin ennen remonttia varmaan tuhannen kilometria. 2013-> Skyactiveissa ei ole käsittääkseni enää samaa ongelmaa.

Öljyn kuluminen ei näkynyt sinisenä savuna pakoputken päässä. Moottori lämpimänä kun antoi enemmän kenkää, niin tuli harmaata savua pakoputken päästä sekä lensi öljyä ihan nestemäisenä pisaroina (oikeasti). Kasteli sytytystulppia ja se näkyi käyntihäiriöinä sekä vikakoodina (missfire). Tuossa kohtaa öljynsyönti oli tosin jo aika runsasta, sellaiset 1 litra per 2000 km.

Remontissa uusittiin männänrenkaat ja kunnostettiin sylinterikansi, minkä jälkeen on toiminut nätisti eikä syö enää öljyä. Ketju ja rattaat uusittiin samalla, niissä ei pahemmin kulumaa. Männät ja sylinteriseinät oli lähes uutta vastaavassa kunnossa.

Ruosteongelmia näissä ei ole samalla tavalla kuin ensimmäisessä korimallissa, mutta huonompia ja parempia yksilöitä on aina.

Moottoriremonttia lukuunottamatta olen tykännyt Mazdasta. Rengasmelu tosin kuuluu melko kovaa sisälle 120 km/h vauhdissa, mutta niin varmaan Avensiksessakin. Jos olisin nyt vastaavaa Mazdaa etsimässä, niin yrittäisin löytää mahd. vähän ajetun viistoperän 2.0 koneella ja hyvällä huoltohistorialla. Viistoperä on oikea tilaihme eikä eroa sedanista juurikaan ulkonäöltä (mielestäni jopa hienompi). Öljyt vaihtoon kerran vuodessa tai 10 tkm välein, kumpi ensin tulee vastaan. Mazdan öljyn lisäksi sopivia öljyjä on ainakin Motox EcoEnergy Longlife 5W-30, Ford Motorcraft A5 Formula F 5W-30 ja Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30.
Kiitoksia perusteellisesti vastauksesta! Pystytkö vielä heittämään että onko isokin remontti jos tuollaisen öljynsyönnin joutuu korjaamaan? Voisi vähän suhteuttaa että jos ostaisi halvemman auton tuon(kin) riskillä että mitä mahdollisesti joutuisi maksamaan tuosta ekstraa.

Sedaneitahan noissa on vähän edes tarjolla ja hatchback on minustakin melkeinpä jo hienompi. Farmareita, dieseleitä ja automaatteja löytyy myös paremmin mitä noilla omilla "ehdoilla".
 
Aika hassu tuo "Venttiilivälysten tarkastus aistimenetelmällä". Eli korvakuulolla todetaan, että kilkattaako venttiilikoneisto :hmm:

Olisi aika iso työ purkaa yläkertaa niin paljon että sitä pääsisi mittaamaan työkaluilla :) Ja kyllähän tuon nyt harjaantunut korva kuulee jos reippaammin kilkattaa :think:
 
Auton vaihto edessä ja yksi kiinnostava vaihtoehto olisi Jaguar XE. 15 kiloon noita näyttäisi saavan vm-16 ympäriltä ja 150-200 tuhatta ajettuina. Käytännössä kaikki tarjonta diesel-koneella.

Oma ajoprofiili 20~25 tkm/ v, pääsääntöisesti yksin maantietä ja motaria. Melko fiilispohjalta Jaggeja katsellut, mutta ilmeisesti kuitenkin melko polttoainepihejä ja luotettavia autoja.

Nouseeko jotain punaisia huutomerkkejä ja onko noissa jotain miinoja mitä väistellä?
 
Kiitoksia perusteellisesti vastauksesta! Pystytkö vielä heittämään että onko isokin remontti jos tuollaisen öljynsyönnin joutuu korjaamaan? Voisi vähän suhteuttaa että jos ostaisi halvemman auton tuon(kin) riskillä että mitä mahdollisesti joutuisi maksamaan tuosta ekstraa.

Sedaneitahan noissa on vähän edes tarjolla ja hatchback on minustakin melkeinpä jo hienompi. Farmareita, dieseleitä ja automaatteja löytyy myös paremmin mitä noilla omilla "ehdoilla".
Jos remontin kanssa on ajoissa liikkeellä ja selviää pelkillä männänrenkailla, niin jotain 2000-3000€ luokkaa riippuen missä remontin teettää. Yhden vanhan tarjouksen löysin sähköpostista ja siinä oli arviona 2800-3300 sisältäen myös sylinterikannen huollon. Pelkät männänrenkaat maksaa satasen ja niiden vaihtoon menee mekaanikolla parin päivän työtunnit. Jos sitten muutakin huoltoa teettää samalla kun moottori on auki, niin tulee pikkusen lisää hintaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 626
Viestejä
4 511 340
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom