Mikä auto minulle?

Pieni/pienehkö, talvilämmin, hiljainen ja kyydiltään pehmeä bensa/hybridi ryhdikkäällä(korkealla) ajoasennolla ja automaattina. Hinta vaikkapa max 20-25k, tuleeko mitään mieleen? Ei haittaisi vaikka luotettavakin olisi. Nykyinen -06 lexus rx400h tuntuu turhan meluisalta ja "vanhalta" edellisen -06 e61 530xd:n jälkeen.

En siis odota bemarimaista hiljaisuutta tuossa autoluokassa mutta mahdollisimman hiljainen kuitenkin.

Montaakin mallia olen miettinyt mutta hankalaa käydä koeajamassa kun ovat levällään ympäri suomea. Outlander phev on jo hylätty koska on liian iso sekä tempoileva ajettavuus ei sytyttänyt. Kävin useampaa yksilöä koeajamassa -19 faceliftin molemmin puolin.

99% pätkäajoa alle 10tkm vuodessa, ei siis dieseliä.
 
Pieni/pienehkö, talvilämmin, hiljainen ja kyydiltään pehmeä bensa/hybridi ryhdikkäällä(korkealla) ajoasennolla ja automaattina. Hinta vaikkapa max 20-25k, tuleeko mitään mieleen? Ei haittaisi vaikka luotettavakin olisi. Nykyinen -06 lexus rx400h tuntuu turhan meluisalta ja "vanhalta" edellisen -06 e61 530xd:n jälkeen.

En siis odota bemarimaista hiljaisuutta tuossa autoluokassa mutta mahdollisimman hiljainen kuitenkin.

Montaakin mallia olen miettinyt mutta hankalaa käydä koeajamassa kun ovat levällään ympäri suomea. Outlander phev on jo hylätty koska on liian iso sekä tempoileva ajettavuus ei sytyttänyt. Kävin useampaa yksilöä koeajamassa -19 faceliftin molemmin puolin.

99% pätkäajoa alle 10tkm vuodessa, ei siis dieseliä.
Miten Lexus UX jos tilat riittää?
 
Tässä tuskailen kahden automallin välillä että kumman ottaisi. Molemmat varmasti enemmän kuin riittäviä omaan vähäiseen käyttöön mutta onko muilla näistä mitään sanottavaa?

1. Mazda 6 (GH eli kai toisen sukupolven kutonen, vuosimallit about 2008 - 2012)
2. Toyota Avensis (kolmas sukupolvi eli vuosilta 2008 - 2011)

Olen kallistumassa Mazdan suuntaan vaikka perheessä ja tunnetusti suomalaisilla tuo Toyota aina ns. varma valinta. Pidän molempien ulkonäöstä mutta Mazdaa ikävän vähän saatavissa ominaisuuksilla manuaali + bensa + porrasperä.

Molemmista löytyy kuusi vaihdetta, mikä on tähän autonvaihtoon yksi isoimmista syistä.

Onko moottoreista mitään sanottavaa? Jotain vältettäviä tai suositeltavia kokoja/malleja? Avensiksessa tuntuu olevan 1.8 yleisin ja kutosessa taas sen lisäksi paljon 2-litraista.

Olen tähän mennessä valinnut autoksi aina 1.6-litraisia mutta ilmeisesti nuo 2-litraisetkaan ei syö edes sitä mitä 20 vuotta vanhat 1.6-litraiset, joten ei varmaan kannata kulutuksen vuoksi väkisellä etsiä 1.8- tai 1.6-moottorista jos löytää muuten miellyttävän 2-litraisen?

Sellainen tuli autoja vertaillessa mieleen että ainakin yhdessä katsomassani Avensiksessa on selvät "kuraläpät/suojat" renkaiden takana kaaria suojaamassa ja Mazdoissa pääosin ei mitään. Onko kuinka merkityksellinen juttu pidemmällä tähtäimellä? Kuitenkin suolaa, kiviä ja muuta lentelee renkaista sinne jatkuvasti, joten ajattelisin että olisi sellainen "kiva olla olemassa"-asia vähintään. Vai? Ja jos löytyisi muuten täydellinen yksilö mutta puuttuu nuo, niin onko isokin homma ruuvata jälkikäteen kiinni ne sillä lailla että ovat fiksusti paikallaan jne.?

Jostain luin että kutonen olisi miellyttävämpi ajaa mutta onko sitten merkittävää eroa? Entä äänet sisätiloihin? Samaa tasoa lienevät vai onko huomattavaa eroa?

Mites varaosat, huollot ja muut? Toyotoita kovasti kehutaan varmoiksi ja kai halvoiksikin pitää mutta onko Mazda sitten millainen sen suhteen?

Kovasti kiitoksia jos jollain on näihin jotain näkemyksiä sanoa! :)
Noissa mazdan 1,8 ja 2,0 saattaa esiintyä liiallista öljyn kulutusta. Kulkevat ford duratec, mazda mzr ja volvo b4204sX / b418sX moottori koodeilla.

Kannattaa tarkistaa varuiksi rekisterinumerolla vaikkapa bilteman tai motonetin sivuilta noita moottori koodeja ja etsiä tietoa. Omalle kohdalle sattui tuommonen öljyä syövä 2.0 kone volvossa ja piti rempata kone jotta loppui öljyn kulutus.

E: korjatkaa jos haukun väärää moottori perhettä, mutta itsellä jäi niin paska maku noista :).
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tarkistaa varuiksi rekisterinumerolla vaikkapa bilteman tai motonetin sivuilta noita moottori koodeja ja etsiä tietoa. Omalle kohdalle sattui tuommonen öljyä syövä 2.0 kone volvossa ja piti rempata kone jotta loppui öljyn kulutus.

E: korjatkaa jos haukun väärää moottori perhettä, mutta itsellä jäi niin paska maku noista :).

Näissä on terävä vuosimalliraja (koska ongelma tiedostettiin ja siihen tuli korjaus)

Alkupään mallit eli -15 eteenpäin syö öljyä jos syö, mutta pysyvä korjaus tehtiin moottoreihin, joita löytyy -18 malleista. Eli kolme vuotta pähkivät mitä tekevät

Syy siis oli väärin suunniteltu männän öljyrengas. Ura oli liian pieni ja renkaassa liian tiheä sihti, joka meni tukkoon pienillä kilometreillä. Loppu onkin historiaa.

Eli jos Volvoa ja nelisylinteristä haluaa niin väh. -18 malli tai tuoreempi.
 
Noissa mazdan 1,8 ja 2,0 saattaa esiintyä liiallista öljyn kulutusta. Kulkevat ford duratec, mazda mzr ja volvo b4204sX / b418sX moottori koodeilla.

Kannattaa tarkistaa varuiksi rekisterinumerolla vaikkapa bilteman tai motonetin sivuilta noita moottori koodeja ja etsiä tietoa. Omalle kohdalle sattui tuommonen öljyä syövä 2.0 kone volvossa ja piti rempata kone jotta loppui öljyn kulutus.

E: korjatkaa jos haukun väärää moottori perhettä, mutta itsellä jäi niin paska maku noista :).
Oliko tuossa 08-12 malleissa tuota siis?
 
Oliko tuossa 08-12 malleissa tuota siis?
Uskaltaisin väittää, että kuuluu siihen moottori perheeseen. Toki autot yksilöitä, että jollain menee öljyä ja taas toisilla ei.

Ainakin duratec 1,8 ja 2,0 koneista löytyy paljon tietoa, että maistuu öljy ja kaikki nuo edellä mainitut moottorit perustuvat samaan lohkoon. Eroja saattaa olla säätyvässä venttiilien ajoituksessa tms osissa.

Löytyy näköjään vähän huonommin tietoa tuosta mazdan öljyn syönnistä kun ihmiset puhuvat auton mallilla eivätkä moottori koodilla jos on ongelmia.
 
Miten Lexus UX jos tilat riittää?
Tämäpä onkin mennyt hieman tutkan ohi, ilmeisesti ei ole yhtään sattunut senhetkisiin hakuehtoihin. Kiitos vinkistä, pitää käydä kokeilemassa jos lähelle sattuu tulemaan...pienet epäilykset on siltikin, tuon isoveljiä nx/rx:ää sekä paria henkilömallia on tullut ajettua eikä niistä jäänyt oikeastaan mitään fiiliksiä. Toyota eri merkillä mutta samoilla ongelmilla(rengasmelu, muovisuus, muotoilu jne)
 
@shamaniac



Olisko noista kahdesta jotain? Itse valitsisin Mazdan, parempi ajettavuus ja istuu omaan silmään paremmin. Osia saa kumpaakin autovaraosamyymälöistä, perusautojahan ne ovat.
Kiitos ehdotuksista! Aloin nyt vasta näitä kunnolla tarkastelemaan ja vaikuttivat varteenotettavilta vaihtoehdoilta mutta sitten hoksasin että molemmat on automaatteja. Ajatuksena kuitenkin oli että manuaalilla haluaisin jatkossakin ajella.
 
@timpsu @Geven

Katsoin vielä uudestaan numeroilla tätä dieselin kannattavuutta. Autoksi otin Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä ja bensiininä (1.5 75 hv / 0.9 90 hv).

Spritmonitor.de-sivustolta löytyi 11 samanvuotista ja samantehoista dieselautoa, joiden kulutuskeskiarvo on 4,67 l / 100 km. Bensiiniautojen taas 6,28 l / 100 km 25 auton otannalla. (Korimallien eroja ei huomioitu.) Toisaalta viralliset kulutuslukemat näyttävät maantiekulutukseksi 3,1 l ja 4,1 l.

Vuotuisiksi ajoneuvoveroiksi sain Nettiauton tiedoista Trafin laskuriin syöttäen 467,20€ dieselautolle ja 131,40€ bensiiniautolle.

Diesel-laskuri.net-sivuston perusteella diesel on kannattavampi jo 10 tkm vuosiajoilla, jos kumpikin polttoaine maksaa 2€/l. 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee liki 1000 euroa edullisemmaksi tarkasteltaessa yksinomaan polttoainetta ja veroa. Tämä siis todellisten kulutustietojen perusteella. Jos puolestaan käytetään ilmoitettuja maantiekulutuslukemia, kannattavuusraja kulkee 17 tkm tienoilla ja 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee 600 euroa halvemmaksi.

Eli onhan tuo jo jonkinlainen suositus dieselauton puolesta. Varsinkin pienissä autoissa diesel ei kuulemma käy kaupaksi, joten tuurilla voi tehdä löytöjä. Mutta loppupeleissä valinnassa on pitkälti kyse arpapelistä ja omista mieltymyksistä.
Kyllä mä silti noilla kilsoilla ja motariajolla katsoisin vaikka jotain Volvon V60 disukkaa enkä mitään pienintä kinneriä. Ei niissä 200 tkm vielä paljoa oöe jos on huollettu ajallaan.
 
Kiitos ehdotuksista! Ajatuksena kuitenkin oli että manuaalilla haluaisin jatkossakin ajella.
Nimenomaan valitsin automaatteina, saa kai noita kepeilläkin, pl. 2,5l koneella olevat. Automatic is the way mut itse päätät.

kummeli-silvennoinen.gif
 
Tuon Relax-takuun saa käsittääkseni vain, jos käyttää autoa Toyotan merkkihuollossa. Siitä maksaa 185 tkm aikana melkoisen summan, esim. Yariksen 5v/150tkm huoltosopimus maksaa vuodessa ~650€ (tuohon ei vielä edes kuulu kulutusosat, kuten jarrupalat ja pyyhkijänsulat). Erikseen ostetut määräaikaishuollot maksanee suunnilleen saman.

Vaihtoehto olisi käyttää "joustavaa huolto-ohjelmaa". Käyttää 15 tkm välein Öljypisteellä öljynvaihdossa ja vaihtaa itse ilmansuodattimet 30 tkm välein (Youtube opettaa). Sytytystulpat ja polttoainesuodatin esim. 3v/90 tkm vaihtovälillä Öljypisteellä tai monimerkkikorjaamolla katsastuskorjausten yhteydessä. Vuosikustannus alle 250€.

---> Takuu maksaa vuodessa 400€, jos ajaa 30 tkm vuoteen. 5v/150tkm aikana säästää 2000€, jos ei välttämättä kaipaa mielenrauhaa. Bonukseksi voi ostaa miellyttävämmän auton kuin Toyota Aygo.
Tässä ollaan ostamassa käytettyä autoa eikä niihin mitään huoltosopimusta saa, joten mitä tekemistä jollain huoltosopimuksella on käytetyn auton määräaikaishuollon kanssa. Ja ei aygon merkkihuolto tuommoisia summia maksa mistä puhut.
 
Tässä ollaan ostamassa käytettyä autoa eikä niihin mitään huoltosopimusta saa, joten mitä tekemistä jollain huoltosopimuksella on käytetyn auton määräaikaishuollon kanssa. Ja ei aygon merkkihuolto tuommoisia summia maksa mistä puhut.

Jos jaksat tingata tiskinaltahintoja, odottaa black friday -tarjouksia ja matkustaa johonkin Kajaanin perukoille halvimman huollon perässä. Nettiautossa oli tuollainen EPR-747, ja Toyota Itäkeskuksen huoltovaraus ehdotti allaolevaa huoltoa, kun syötin sille rekisterinumeron ja ajokilometrit. Tuo nyt tietysti on laaja ja suppea olisi halvempi, mutta aika perusjuttuja tuossakin tehdään eikä esim. mitään jakohihnan vaihtoja.

1717165769277.png
 
Jos jaksat tingata tiskinaltahintoja, odottaa black friday -tarjouksia ja matkustaa johonkin Kajaanin perukoille halvimman huollon perässä. Nettiautossa oli tuollainen EPR-747, ja Toyota Itäkeskuksen huoltovaraus ehdotti allaolevaa huoltoa, kun syötin sille rekisterinumeron ja ajokilometrit. Tuo nyt tietysti on laaja ja suppea olisi halvempi, mutta aika perusjuttuja tuossakin tehdään eikä esim. mitään jakohihnan vaihtoja.

1717165769277.png
Vai että ihan perusjuttua 764 €/a jollekin Aygolle. :D

Katsoin Espoon valtuutetun Toyota-huollon hintoja tuolle samalle EPR-747 Aygolle.

105 tkm:
209 €

120 tkm laaja:
416 €

135 tkm:
209 €

150 tkm laaja:
433 €

Tuossa on kaksi pientä ja kaksi laajaa huoltoa Espoossa, joilla Relax pysyy voimassa. Hintojen keskiarvo on 316,75 €/vuosi.

Muistaakseni 90 tkm ja 180 tkm ovat kalliimpia, koska silloin tulpatkin vaihdetaan muun laajan lisäksi. Eivät ne silti nosta keskiarvoa 316,75 €/a -> 764 €/a.



Tuon Relax-takuun saa käsittääkseni vain, jos käyttää autoa Toyotan merkkihuollossa. Siitä maksaa 185 tkm aikana melkoisen summan, esim. Yariksen 5v/150tkm huoltosopimus maksaa vuodessa ~650€ (tuohon ei vielä edes kuulu kulutusosat, kuten jarrupalat ja pyyhkijänsulat). Erikseen ostetut määräaikaishuollot maksanee suunnilleen saman.

Vaihtoehto olisi käyttää "joustavaa huolto-ohjelmaa". Käyttää 15 tkm välein Öljypisteellä öljynvaihdossa ja vaihtaa itse ilmansuodattimet 30 tkm välein (Youtube opettaa). Sytytystulpat ja polttoainesuodatin esim. 3v/90 tkm vaihtovälillä Öljypisteellä tai monimerkkikorjaamolla katsastuskorjausten yhteydessä. Vuosikustannus alle 250€.

---> Takuu maksaa vuodessa 400€, jos ajaa 30 tkm vuoteen. 5v/150tkm aikana säästää 2000€, jos ei välttämättä kaipaa mielenrauhaa. Bonukseksi voi ostaa miellyttävämmän auton kuin Toyota Aygo.
Valtuutettu Toyota-huolto riittää Relaxiin. Yaris hybrid 2017, jolla on ajettu yli 180 tkm, on käynyt uudesta asti Espoossa valtuutetussa Toyota-huollossa. Käyntejä on 12 kpl, hinta yhteensä 3275 €, eli 272,92 €/määräaikaishuolto. Sillä laskien Relaxin hinta on enää muutama kymppi vs. arvioimasi alle 250 €.

Toisaalta ilman Relaxia ajavalle olisi tullut kustannuksia kahdesta eri kilometreillä rikkoutuneesta pyöränlaakerista ja katsastuksesta pompanneesta käsijarrusta. En osaa arvioida noiden kolmen rempan hintaa, mutta satasista puhuttaneen per kerta. Niiden maksaminen omasta pussista voisi keikauttaa ilman Relaxia elävän pakkaselle.

Pyöränlaakeri vaihdettiin Relaxin piikkiin jossain 164-179 tkm kohdalla, eikä maksanut mitään. Ensimmäinen pyöränlaakeri meni selvästi aikaisemmin. Mobiili pankista ei voi tarkistaa, koska tililtä ei veloitettu mitään. Käsijarrusta tuli katsastuksessa sanomista jossain 150 tkm kohdalla, ja sekin hoidettiin Relaxin piikkiin.

Relax valitettavasti päättyy viimeistään 199 999 km kohdalla tai 10 v 364 pv kumpi ensin tulee täyteen.


Tuossa oli Yaris hybridin huollot 0-180 tkm vuosina 2018-2024. Sodan jälkeen hinnat ovat huomattavasti nousseet, joten tästä eteenpäin Yariksen huolto on kalliimpaa kuin meidän toteutunut. Katsoin huvikseni kaksi seuraavaa huoltoa Espoossa valtuutetussa:

195 tkm:
226 €

210 tkm laaja:
343 €
Screenshot_2024-05-31-19-10-32-35_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Noiden kahden ka. on 284,50 €/huolto, eli hieman yli meidän toteutuneen, vaikka meillä on 90 ja 180 kohdalla vaihdettu tulpat. Vilkaisin 270 tkm (jossa tulpat) hinnaksi suolaiset 556 €. Relax tosin loppuu meillä 194 600 km kohdalla, joten sen jälkeen voi vapaasti huoltaa halvemmassakin paikassa.


Edit. Toyotan huoltovaraus saattaa antaa miten sattuu huolletulle käytetylle suolaisen seuraavan huollon, mutta viimeistään seuraava huolto on normaalin kaavan mukainen.

Valitsin nettiautosta 2023 Aygon (GPM-647), jolla ei pitäisi tulla outoksia huoltojen hintoihin. Sen 105, 120, 135 ja 150 tkm ka. on 346,00 €. Sen vanhemman EPR-747 Aygon 105, 120, 135 ja 150 ka. oli melkein 30 €/a halvempi, eli 316,75 €/a. Mennään kuitenkin tuolla uudemmalla, koska siinä on ns. puhdas huoltohistoria.

@kyynelkaasu
Toyotan varaussivuston kautta halvin* valtuutettu Toyota-huolto Espoossa GPM-647 Aygolle:

15 tkm 241 €
30 tkm 402 €
45 tkm 241 €
60 tkm 436 €
75 tkm 241 €
90 tkm 625 €
105 tkm 241 €
120 tkm 436 €
135 tkm 241 €
150 tkm 466 €
165 tkm 241 €
180 tkm 1716 €! ( varmaan bugi, laitan tälle 625 €)

Näin huoltaen Relax päättyy, kun mittarissa on 195 tkm, tai autolla on ikää 10 v 364 pv. Keskiarvoksi tuli 369,67 €/huolto (eli se vanhempi ERP-747 olisi tämän perusteella keskimäärin noin 340 €/huolto).

Jos Relaxin jälkeenkin jatkaa samassa valtuutetussa Toyota-huollossa Espoossa:

195 tkm 241 €
210 tkm 345 €
225 tkm 241 €
240 tkm 454 €

Ka. 0-240 tkm on 357,31 €/huolto (eli ERP-747 noin 330 €/huolto).


Edit 2. *Halvin vuonna 2017, kun Aurikselle huoltoa varasin. En tarkistanut tämän päivän tilannetta, mutta oletan ettei tilanne ole 7 vuodessa muuttunut. Aygojen hinnat ovat siis samasta paikasta kuin Auriksen halvin huolto vuonna 2017. En siis katsonut muiden liikkeiden hintoja Aygojen huollolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-05-31-18-55-20-95_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-18-55-20-95_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    138 KB · Luettu: 27
  • Screenshot_2024-05-31-18-56-52-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-18-56-52-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    141,5 KB · Luettu: 26
  • Screenshot_2024-05-31-19-02-29-34_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-19-02-29-34_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    138,7 KB · Luettu: 21
  • Screenshot_2024-05-31-18-58-02-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-31-18-58-02-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    145,9 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
@TommiZeliard

Kannattaa näköjään shoppailla ympäriinsä halvimman, oikean leiman antavan korjaamon perässä. :thumbsup:
Toi shoppailla ympäriinsä ei oikein kuvaa meidän tilannetta, koska olen käynyt pelkästään samassa paikassa vuodesta 2007 alkaen. Yksi syrjähyppy oli 2015/2016 -vuodenvaihteessa, jonka huonosta neljän viikon korjaamokokemuksesta johtuen kävinkin ostamassa upouuden 2016 Auris hybridin, jota olen huoltanut siinä hyvässä paikassa. Uusi 2017 Yaris hybrid on käynyt samassa paikassa uudesta asti. Kaverin uutena ostettu Avensiskin on käynyt pelkästään tuolla.

Joka vuosi tulee s.postiin kutsu huoltoon, minkä linkistä aina vilkaisen PKS halvimman paikan, josta saa Relax-turvan. Aina se on ollut sama paikka, joten ei ole tarvinnut vaihtaa. Sikälikin kätevää, että huolto on Espoossa, kuten minäkin asun.

Saan tuolta lisäksi ihan pieniä alennuksia, mutta laskin sen 2017 Yariksen hinnat 2018-2024 -listahinnoilla. Niin ja molempien Aygojen hinnat olivat tämän päivän listahintoja, ja kaikki yhdessä ja samassa valtuutetussa Toyota-huollossa.


Kaksi asiaa:

1.
Ei pidä shoppailla ympäriinsä. Riittää, että valitsee itseä läheltä Toyotan huoltovarauksen ehdottaman valtuutetun Toyota-huollon. Niitä voi olla pari tai muutama, joten nopeasti niistä katsoo, onko niiden välillä hintaeroa. Kokemukseni mukaan hintasuhteet pysyvät vakiona, joten valitussa paikassa voi käydä jatkossakin, jos ei tule omia huonoja kokemuksia paikasta. Yleensä valtuutetut Toyota-huollot eivät ole huonoja paikkoja.

2.
Ei pidä tehdä vääriä johtopäätöksiä käytetyn Toyotan ensimmäisen huollon kovasta hinta-arviosta. Viimeistään toisesta huollosta eteenpäin hinnat ovat normaaleja, keskimäärin 300-400 €/huolto (ennen sotaa ka. 250-300 €/huolto).
 
Aika hassu tuo "Venttiilivälysten tarkastus aistimenetelmällä". Eli korvakuulolla todetaan, että kilkattaako venttiilikoneisto :hmm:
 
Käyntejä on 12 kpl, hinta yhteensä 3275 €, eli 272,92 €/määräaikaishuolto. Sillä laskien Relaxin hinta on enää muutama kymppi vs. arvioimasi alle 250 €.

Palaan vielä tähän, koska huomaan tässä virheen vasta nyt. Arvioin aiemmassa viestissä "joustavan huolto-ohjelman" kustannukseksi alle 250€ per vuosi, en per huolto. Ja oletukseni on koko ajan ollut, että ajetaan ~30 tkm per vuosi, kun alkuperäinen Aygosta kysyvä ilmoitti ajavansa työajoja 160 km päivässä (160 km/päivä x 200 päivää = 32 tkm). Eli käytännössä se Relax tulee kyllä aika paljon kalliimmaksi kuin muutama kymppi, kun Toyota käyttää 15 tkm huoltoväliä ja näin ollen autoa pitäisi käyttää kaksi kertaa vuodessa tuossa yli 270€ huollossa. Eli huollot maksaisivat aika lähelle sen alkujaan heittämäni 650€ vuotuisen huoltosopparin verran.

Käytännössä "joustavalla huolto-ohjelmalla" 1v/30 tkm huoltokulut voisivat muodostua seuraavasti:

Öljynvaihtohuolto á 80€ x 2 (omaan Focukseeni öljypiste veloitti muistaakseni 84€ viime syksynä ja Aygossa lienee pienempi öljytilavuus)
Raitisilmansuodatin á 15,90€ x 1 (Motonetin alkuperäislaatuinen, vaihdetaan itse)
Ilmansuodatin á 18,90€ x 1 (Motonetin alkuperäislaatuinen, vaihdetaan itse)

Eli yhteensä n. 190€. Lisäksi oletin, että joka kolmas vuosi vaihdettaisiin polttoainesuodatin ja tulpat. Mutta jos tulppien hinta vaihdettuna olisi vaikkapa 100€ ja polttoainesuodattimen 50€, niin kolmelle vuodelle jaettuna tämä tekisi 50€ vuodessa. Eli yhteensä 190€ + 50€ = 240€ per vuosi.

2.
Ei pidä tehdä vääriä johtopäätöksiä käytetyn Toyotan ensimmäisen huollon kovasta hinta-arviosta. Viimeistään toisesta huollosta eteenpäin hinnat ovat normaaleja, keskimäärin 300-400 €/huolto (ennen sotaa ka. 250-300 €/huolto).

Käytin yksittäiselle huollolle löytämääni (sinänsä korkeaa) hintaa vain esimerkkinä, kun joku väitti, ettei uuden auton huoltosopimuksesta voi johtaa vanhan auton merkkihuoltojen hintaa, vaan että se olisi paljonkin halvempaa. Mullahan oli se netistä katsottu huoltosoppari 5v/150 tkm n. 650€ vuodessa, ja jos sinä päädyt siihen lopputulemaan, että huolto maksaa keskimäärin 300-400€ per huolto, niin silloin voidaan todeta, että Aygon merkkihuoltaminen yksittäisiä huoltoja ostamalla on käytännössä ihan tuon huoltosopparin hintaista puuhaa. Eikä halvempaa, kuten tämä eräs toinen kirjoittaja esitti.
 
Tilava auto etsinnässä. Pitäisi mahtua 3 lastenistuinta taakse. Tuntuu olevan vähän vaikea löytää sopivaa. Ei oikein kiinnostelisi mitkään "soccer mom" -tyyliset tila-autot.

Max 25000€
Automaatti
Bensakone
Adaptiivinen vakkari
Peruutuskamera
Apple Carplay
 
Tässä tuskailen kahden automallin välillä että kumman ottaisi. Molemmat varmasti enemmän kuin riittäviä omaan vähäiseen käyttöön mutta onko muilla näistä mitään sanottavaa?

1. Mazda 6 (GH eli kai toisen sukupolven kutonen, vuosimallit about 2008 - 2012)
2. Toyota Avensis (kolmas sukupolvi eli vuosilta 2008 - 2011)

Olen kallistumassa Mazdan suuntaan vaikka perheessä ja tunnetusti suomalaisilla tuo Toyota aina ns. varma valinta. Pidän molempien ulkonäöstä mutta Mazdaa ikävän vähän saatavissa ominaisuuksilla manuaali + bensa + porrasperä.

Molemmista löytyy kuusi vaihdetta, mikä on tähän autonvaihtoon yksi isoimmista syistä.

Onko moottoreista mitään sanottavaa? Jotain vältettäviä tai suositeltavia kokoja/malleja? Avensiksessa tuntuu olevan 1.8 yleisin ja kutosessa taas sen lisäksi paljon 2-litraista.

Olen tähän mennessä valinnut autoksi aina 1.6-litraisia mutta ilmeisesti nuo 2-litraisetkaan ei syö edes sitä mitä 20 vuotta vanhat 1.6-litraiset, joten ei varmaan kannata kulutuksen vuoksi väkisellä etsiä 1.8- tai 1.6-moottorista jos löytää muuten miellyttävän 2-litraisen?

Sellainen tuli autoja vertaillessa mieleen että ainakin yhdessä katsomassani Avensiksessa on selvät "kuraläpät/suojat" renkaiden takana kaaria suojaamassa ja Mazdoissa pääosin ei mitään. Onko kuinka merkityksellinen juttu pidemmällä tähtäimellä? Kuitenkin suolaa, kiviä ja muuta lentelee renkaista sinne jatkuvasti, joten ajattelisin että olisi sellainen "kiva olla olemassa"-asia vähintään. Vai? Ja jos löytyisi muuten täydellinen yksilö mutta puuttuu nuo, niin onko isokin homma ruuvata jälkikäteen kiinni ne sillä lailla että ovat fiksusti paikallaan jne.?

Jostain luin että kutonen olisi miellyttävämpi ajaa mutta onko sitten merkittävää eroa? Entä äänet sisätiloihin? Samaa tasoa lienevät vai onko huomattavaa eroa?

Mites varaosat, huollot ja muut? Toyotoita kovasti kehutaan varmoiksi ja kai halvoiksikin pitää mutta onko Mazda sitten millainen sen suhteen?

Kovasti kiitoksia jos jollain on näihin jotain näkemyksiä sanoa! :)
Itsellä on GH Mazda 1.8 koneella ja kuten @Jehhuli sanoi, nuo Mazda MZR / Ford Duratecit tosiaankin kuluttavat öljyä, kun kilometrit lähestyy 200tkm rajaa. Männänrenkaat jumiutuvat ja päästävät öljyä palotilaan. Pitkät öljynvaihtovälit, huoltojen laiminlyönnit ja väärät öljyt luonnollisesti pahentavat/aikaistavat ongelmaa. Kun ajaa tarpeeksi kauan sillä öljyä syövällä koneella, niin lopputulos on palanut venttiili ja sylinteri pimeänä, kokemusta on ja täälläkin foorumilla osattiin se minulle ennustaa näin käyvän. Yllättävän hyvin sillä pääsi kolmellakin sylinterillä, kun ajelin ennen remonttia varmaan tuhannen kilometria. 2013-> Skyactiveissa ei ole käsittääkseni enää samaa ongelmaa.

Öljyn kuluminen ei näkynyt sinisenä savuna pakoputken päässä. Moottori lämpimänä kun antoi enemmän kenkää, niin tuli harmaata savua pakoputken päästä sekä lensi öljyä ihan nestemäisenä pisaroina (oikeasti). Kasteli sytytystulppia ja se näkyi käyntihäiriöinä sekä vikakoodina (missfire). Tuossa kohtaa öljynsyönti oli tosin jo aika runsasta, sellaiset 1 litra per 2000 km.

Remontissa uusittiin männänrenkaat ja kunnostettiin sylinterikansi, minkä jälkeen on toiminut nätisti eikä syö enää öljyä. Ketju ja rattaat uusittiin samalla, niissä ei pahemmin kulumaa. Männät ja sylinteriseinät oli lähes uutta vastaavassa kunnossa.

Ruosteongelmia näissä ei ole samalla tavalla kuin ensimmäisessä korimallissa, mutta huonompia ja parempia yksilöitä on aina.

Moottoriremonttia lukuunottamatta olen tykännyt Mazdasta. Rengasmelu tosin kuuluu melko kovaa sisälle 120 km/h vauhdissa, mutta niin varmaan Avensiksessakin. Jos olisin nyt vastaavaa Mazdaa etsimässä, niin yrittäisin löytää mahd. vähän ajetun viistoperän 2.0 koneella ja hyvällä huoltohistorialla. Viistoperä on oikea tilaihme eikä eroa sedanista juurikaan ulkonäöltä (mielestäni jopa hienompi). Öljyt vaihtoon kerran vuodessa tai 10 tkm välein, kumpi ensin tulee vastaan. Mazdan öljyn lisäksi sopivia öljyjä on ainakin Motox EcoEnergy Longlife 5W-30, Ford Motorcraft A5 Formula F 5W-30 ja Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on GH Mazda 1.8 koneella ja kuten @Jehhuli sanoi, nuo Mazda MZR / Ford Duratecit tosiaankin kuluttavat öljyä, kun kilometrit lähestyy 200tkm rajaa. Männänrenkaat jumiutuvat ja päästävät öljyä palotilaan. Pitkät öljynvaihtovälit, huoltojen laiminlyönnit ja väärät öljyt luonnollisesti pahentavat/aikaistavat ongelmaa. Kun ajaa tarpeeksi kauan sillä öljyä syövällä koneella, niin lopputulos on palanut venttiili ja sylinteri pimeänä, kokemusta on ja täälläkin foorumilla osattiin se minulle ennustaa näin käyvän. Yllättävän hyvin sillä pääsi kolmellakin sylinterillä, kun ajelin ennen remonttia varmaan tuhannen kilometria. 2013-> Skyactiveissa ei ole käsittääkseni enää samaa ongelmaa.

Öljyn kuluminen ei näkynyt sinisenä savuna pakoputken päässä. Moottori lämpimänä kun antoi enemmän kenkää, niin tuli harmaata savua pakoputken päästä sekä lensi öljyä ihan nestemäisenä pisaroina (oikeasti). Kasteli sytytystulppia ja se näkyi käyntihäiriöinä sekä vikakoodina (missfire). Tuossa kohtaa öljynsyönti oli tosin jo aika runsasta, sellaiset 1 litra per 2000 km.

Remontissa uusittiin männänrenkaat ja kunnostettiin sylinterikansi, minkä jälkeen on toiminut nätisti eikä syö enää öljyä. Ketju ja rattaat uusittiin samalla, niissä ei pahemmin kulumaa. Männät ja sylinteriseinät oli lähes uutta vastaavassa kunnossa.

Ruosteongelmia näissä ei ole samalla tavalla kuin ensimmäisessä korimallissa, mutta huonompia ja parempia yksilöitä on aina.

Moottoriremonttia lukuunottamatta olen tykännyt Mazdasta. Rengasmelu tosin kuuluu melko kovaa sisälle 120 km/h vauhdissa, mutta niin varmaan Avensiksessakin. Jos olisin nyt vastaavaa Mazdaa etsimässä, niin yrittäisin löytää mahd. vähän ajetun viistoperän 2.0 koneella ja hyvällä huoltohistorialla. Viistoperä on oikea tilaihme eikä eroa sedanista juurikaan ulkonäöltä (mielestäni jopa hienompi). Öljyt vaihtoon kerran vuodessa tai 10 tkm välein, kumpi ensin tulee vastaan. Mazdan öljyn lisäksi sopivia öljyjä on ainakin Motox EcoEnergy Longlife 5W-30, Ford Motorcraft A5 Formula F 5W-30 ja Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30.
Kiitoksia perusteellisesti vastauksesta! Pystytkö vielä heittämään että onko isokin remontti jos tuollaisen öljynsyönnin joutuu korjaamaan? Voisi vähän suhteuttaa että jos ostaisi halvemman auton tuon(kin) riskillä että mitä mahdollisesti joutuisi maksamaan tuosta ekstraa.

Sedaneitahan noissa on vähän edes tarjolla ja hatchback on minustakin melkeinpä jo hienompi. Farmareita, dieseleitä ja automaatteja löytyy myös paremmin mitä noilla omilla "ehdoilla".
 
Aika hassu tuo "Venttiilivälysten tarkastus aistimenetelmällä". Eli korvakuulolla todetaan, että kilkattaako venttiilikoneisto :hmm:

Olisi aika iso työ purkaa yläkertaa niin paljon että sitä pääsisi mittaamaan työkaluilla :) Ja kyllähän tuon nyt harjaantunut korva kuulee jos reippaammin kilkattaa :think:
 
Auton vaihto edessä ja yksi kiinnostava vaihtoehto olisi Jaguar XE. 15 kiloon noita näyttäisi saavan vm-16 ympäriltä ja 150-200 tuhatta ajettuina. Käytännössä kaikki tarjonta diesel-koneella.

Oma ajoprofiili 20~25 tkm/ v, pääsääntöisesti yksin maantietä ja motaria. Melko fiilispohjalta Jaggeja katsellut, mutta ilmeisesti kuitenkin melko polttoainepihejä ja luotettavia autoja.

Nouseeko jotain punaisia huutomerkkejä ja onko noissa jotain miinoja mitä väistellä?
 
Kiitoksia perusteellisesti vastauksesta! Pystytkö vielä heittämään että onko isokin remontti jos tuollaisen öljynsyönnin joutuu korjaamaan? Voisi vähän suhteuttaa että jos ostaisi halvemman auton tuon(kin) riskillä että mitä mahdollisesti joutuisi maksamaan tuosta ekstraa.

Sedaneitahan noissa on vähän edes tarjolla ja hatchback on minustakin melkeinpä jo hienompi. Farmareita, dieseleitä ja automaatteja löytyy myös paremmin mitä noilla omilla "ehdoilla".
Jos remontin kanssa on ajoissa liikkeellä ja selviää pelkillä männänrenkailla, niin jotain 2000-3000€ luokkaa riippuen missä remontin teettää. Yhden vanhan tarjouksen löysin sähköpostista ja siinä oli arviona 2800-3300 sisältäen myös sylinterikannen huollon. Pelkät männänrenkaat maksaa satasen ja niiden vaihtoon menee mekaanikolla parin päivän työtunnit. Jos sitten muutakin huoltoa teettää samalla kun moottori on auki, niin tulee pikkusen lisää hintaa.
 
Aika hassu tuo "Venttiilivälysten tarkastus aistimenetelmällä". Eli korvakuulolla todetaan, että kilkattaako venttiilikoneisto :hmm:

Korvakuulolla pystyy tekemään yllättävän paljon mekaanisille laitteille

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Työsuhdeautoa hankkimassa (käyttöetu) ja kriteereinä on edullinen kuukausihinta ja täyssähkö. Muuten riittää, että pääsee paikasta A paikkaan B. Tällä hetkellä kiikarissa karvalakki Volvo EX30, olisiko ehdottaa jotain muita potentiaalisia vaihtoehtoja?
 
Osaako joku sanoa mistä johtuu Renaulting Megane e tech hinnaston oudot vapaa/käyttöetu hinnat? Iconic tasolla auto kalliimpi kuin tesla model y rwd mutta vapaa autoetu mukamas halvempi. Virhe hinnastossa?
 
Automyyjä parhain vastaamaan tai maahantuonnin yhteystieto.
 
Jos remontin kanssa on ajoissa liikkeellä ja selviää pelkillä männänrenkailla, niin jotain 2000-3000€ luokkaa riippuen missä remontin teettää. Yhden vanhan tarjouksen löysin sähköpostista ja siinä oli arviona 2800-3300 sisältäen myös sylinterikannen huollon. Pelkät männänrenkaat maksaa satasen ja niiden vaihtoon menee mekaanikolla parin päivän työtunnit. Jos sitten muutakin huoltoa teettää samalla kun moottori on auki, niin tulee pikkusen lisää hintaa.
Huh. Ei kyllä uskalla ottaa tuollaista riskiä. Tässä nyt taisi mennä kaikki viimeisetkin halut koko auton vaihtoon, ainakin Mazdan osalta. Pitää jatkaa vanhalla ainakin niin kauan kuin liikkuu ja katsella sitten hajotessa että kannattaako korjata ja että mitä on silloin tarjolla.

Tonnien remonttien riskit tiedossa olevien tyyppivikojen kautta ei kyllä kauheasti innosta. Tiedä sitten kuinka paljon porukka joutuu autojensa remontteihin laittamaan rahaa mutta itse olen nykyisellä 2002 vuoden Primeralla ajanut kuusi vuotta pelkkien pakollisten maksujen, tankkaamisen, yhden akun vaihdon, jarrupalojen vaihdon ja öljynvaihtojen voimin. 5682 euroa mennyt kuudessa vuodessa ja siinä on bensatkin laskussa mukana. Ajettukin toki vain 21000 km.

Jos siis nyt ostaisin vaikka 6000 euron Mazdan, johon tulee päälle 2000 euron tyyppivikaremontti, niin sillä rahalla olisin ajellut kahdeksan vuotta nykyisen kustannuksilla.

Huoh. Aika äkkiä tämä autokuume tästä laski.
 
Syyt olla ostamatta dieseliä:

-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa

Syyt ostaa diesel:

+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)

Onko muita?

Mahdollisissa Diesel-ehdokkaissa kannattaa tutkia onko niissä mahdollisesti PTC-lämmittimet.
Ihan karvalakkimallin Kiassakin on tuo ja lämmintä puskee melkein heti käynnistyksen jälkeen, kun bensa-autollakin sai ajella pitkän pätkän ennen lämpöä.
 
Mahdollisissa Diesel-ehdokkaissa kannattaa tutkia onko niissä mahdollisesti PTC-lämmittimet.
Ihan karvalakkimallin Kiassakin on tuo ja lämmintä puskee melkein heti käynnistyksen jälkeen, kun bensa-autollakin sai ajella pitkän pätkän ennen lämpöä.

PTC-elementit lienee mitoitettu enemmän Keski-Euroopan (tai Ahvenanmaan) kuin Pohjolan (tai Kainuun) talveen? Yleensä teho liikkuu kai sadoista noin tuhanteen wattiin. (Vrt. webastot useita kilowatteja.)

Ainakin perstuntumalta dieseleissä on edelleen melko yleisesti webastot ja bensiiniautoissa se taas on harvinaisuus. Uskoisin, että ko. varuste-erolle on muitakin syitä kuin dieselautoilijoiden halu panostaa euroja autoonsa.
 
Jeepissä ei taida myöskään olla akun lämmitystä ja lataus talvella saattaa olla aika hidasta, lisäksi pääsee nauttimaan Stellantiksen softapuolen herkuista, joihin itsellä ainakaan ei ole yhtään luottoa. Cupran osalta en taas ymmärrä miksi ei olisi optimaalinen maantiejaoon, sen ymmärrän kyllä, miksi tuo voi epäilyttää mökkitiellä tai talvella kaupungissa, mutta ei tuo maavara nyt mikään äärimmäisen pieni ja poikkeuksellinen ole.
 
Lähinnä riippuu sun kärsivällisyydestä ja kuinka suuri osa/kuinka pitkiä sivuja ajattelet arjessa sen maantieajon olevan.

Koska voit heittämällä ostaa ihan pakkatuoreen Bz4X:än tuolla budjetilla esim.
 
Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.

Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.
 
Subaru Solterra ja Toyota Bz4X on "sama" auto hyvin pienin eroin, mutta kyllä sitä Toijotana saa, vaikka heti tälle päivää. Nettiautossakin on ajamattomia -24 tarjolla kun niitä ei ihan varsinaisesti revitä käsistä.

Subaru vaan psykoilee enemmän kuin toijota eikä ole edes alentanut hintaansa.
Subaruthan nelivetoisia kaikki ja uutena suht saman hintaisia kuin tojotat.
 
No Oulusta löytyy alle 40ke ajamaton 2024-malli ja vielä nelivetona ja kysymällä varmaan toimittavat ihan kotipihaan asti. Taitaa näissä olla kolmivaihelataus jo kaikissa uusissa ja softa nyt tuskin ainakaan yhtään sen enempää buginen kuin WV/Stellantis-konsernien tuotteissa ja vaikea oikein yrittämälläkään keksiä, mikä vaikkapa tuossa Avengerissa olisi paremmin kuin tässä. Tai no, onhan se kompaktimman kokoinen ja mahdollisesti paremman näköinen jonkun silmään.

Pitää kai itsekin alkaa katsemaan noita Bz4X ihan tosi tarkoituksella, ikääkin jo sen verran, että harmaa tojota sopisi hyvin profiiliin.
 
AC lataus on jo tietääkseni -23 lähtien ollut kolmella vaiheella, softa ei kyllä käsittääkseni ole erityisen bugista ja Toyotalla on suurempi todennäköisyys saada niitä päivityksiä linjalle kuin Subella, akuston esilämmitys menee siihen lohkoon kuinka tärkeänä arjessasi pidät yli 300km matkantekokyvyn talviolosuhteissa, jota et kovinkaan painottanut, koska sanoit ajojesi olevan pääasiassa kaupungissa eli kotilatauksella.

Lohjalta esim löytyy 5-15tkm ajettuina -23 malleja tukullinen.
 
Paperilla sopivin auto voisi olla Kia Niro Electric, mutta tästä mallista on raportoitu niin paljon ongelmia latauksen ja talvisjon kanssa, ja vikaantumisherkkä. Jos joutuu huoltoon, niin odottavan aika voi olla jopa vuosia, koska varaosia ei saa ja maahantuoja on kyvytön.
Pitäs selvästi seurailla juttuja näistä autoista enemmän, itse kuulin tuosta ongelmasta vasta nyt. 2025 ideana sähkikseen siirtyä ja tuota niroa juuri katsellut et 22-23 mallit olisi silloin vähän ajettuina varmaan 25-30k.
Haastava löytää jolla taittuisi moottoritietä 100km/työpäivä + 60km muuta ajoa. Farkkuja ei juuri ole tarjolla, korimalli mikä miellyttää omaa silmää helpoiten ja et tarvittaessa paksiin saisi mahtumaan 185x110x80 tavaraa.

Mut miten sinulle skoda enyaq iv80 takavetona? Ainoa sähköauto mitä ajanut ja ihan mukava vaikkei esilämmitystä siinä mallissa ainakan ollut talvella ja hyvin pääsi kouvola-espoo-kouvola välin.
 
Eiks se ole aika vanha ja korvautumassa loppuvuodesta MG4 farkulla?
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran. Tähän mennessä on ajettu ainoastaan pienillä ja keskikokoisilla bensapeltilehmillä. 20 vuotta vanha Toyota Yaris on palvellut luotettavasti, mutta nyt alkaa auton kunto olemaan siinä pisteessä ettei menisi enää katsastuksesta läpi ja hintavia remontteja luvassa. Näinpä olisi optimaalinen hetki laittaa autoa ja käyttövoimaa vaihtoon.

Muutamia vaatimuksia :
  • Pääosin kaupunkiajoon, mutta myös matka-ajoa luvassa - Riittävästi akkukapasiteettiä ja pikalatureilta saa vähintään 50 kW edestä latausvirtaa.
  • Akun esilämmitys ja muut "huolettomaan" talviajoon vaikuttavat jutut.
  • Riittävästi maavaraa, jotta pohja ei ota osumaa mökkitiellä.
  • Ei liian modernia käyttöliittymää esim. kaikki toiminnot jossain Ipadin tai kännykkä-Apin ruudulla, joten mm. Teslat ovat suljettu pois.
  • Mahdollisuus nopeaan huoltoon ja varaosien saatavuus järkevässä ajassa - Tämä sulkee osittain kiinalaiset ja korealaiset autot pois.
Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.
  • Volkswagen ID 4 - Ei tahdo saada alle 40 000 euroon pienillä kilometreillä, kuulemma buginen softa (saattaa olla korjattu versiopäivityksissä?) ja potentiaalinen riski jättää tielle talviajossa.
  • Cupra Born EV - Pieni maavara, Ei kovin optimaalinen talvi- tai maantieajoon.
  • Nissan Leaf isolla akulla - Tukee ainoastaan Chademo pikalatausta, joka on vähitellen katoamassa Suomesta. Auton jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa lähivuosien aikana.

Volvo XC40? Nelivetona kulutus julma, mutta vajaavetoisena kohtuullisempi. Ei ehkä saa tämänvuotista, mutta alle 40 tkm ajetun saanee kyllä tuohon budjettiin.
 
Halvemman pään vaihtoehtona voisi vielä ajatella Opel Mokkaa. Sama perusrakenne kuin Jeep Avengerissa, jos vain pystyy sietämään Opelin ulkonäköä, mutta käytettynä hinnat ovat hyvin edulliset, reilulla parillakympillä pääsee jo kiinni takuunalaisiin yksilöihin pienillä kilometreillä.

Youtubessa Eragepardi kertoi mielestäni kattavasti auton talviominaisuuksista. Katselusuositus, jos harkitsee ostamista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mielipiteitä mikä auto sopisi käyttäjälle joka ajaa pääsääntöisesti tollasia 25-50km päivittäisiä kauppa ajoja tms. mitä eläkeläinen ajelee, sitten ajoittain 250km mökkimatkaa. Kotona on isohko aurinkopaneelisto josta saisi kesällä ladattua.

Vaihtoehtona:

- käytetty Prius Phev, maksaa noin 20--27k€
- kiinalainen sähköauto, esim. MG4, uutena tai vähän käytetynä alle 30k€
- joku muu käytetty lataushybridi tai sähköauto (VAG ei oikein ole ehkä paras käytetty johtuen DSG:stä, Toyota Prius lienee se paras) Renault Captur voisi olla, mutta olen lukenut vaihdelaatikko ongelmista ja jm-arvo ehkä ei sama kuin Toyotalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 298
Viestejä
5 068 566
Jäsenet
81 056
Uusin jäsen
boolin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom