Mikä auto minulle?

Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.

Budjetti n. 7000 euroa.

Kriteereitä

- Helpohko ylläpito ja korjaus itse, eli ei saisi olla mitään 'universaalista' poikkeavaa toimintatapaa vaikkapa öljyjen vaihtamiselle
- Käy ja kukkuu vaikka öljyn tilalla olisi maitoa, huolto ns. öljyt vaihtoon ja ajoa.
- Porrasperä
- obd2 plussaa, vuosimallit n. 1994-2007
- Kestää seisontaa, myös talvella
- Bensavehje, ajoa max. 2000km vuodessa
- Ei tarvitsisi olla juurikaan älyä tai ylenpalttisesti sähköominaisia autossa, sitä on ihan tarpeeksi bemarissa.
- Sitten se catch. Ei kuitenkaan kiinnosta hirveästi ihan 'tavallisen näköiset' ja yleiset autot kuten Corollat tai Avensikset. Kulmikkaat korit kiinnostaa eniten. Ei ranskalaisia, ei luonnollisestikaan bmw tai audi.

Olen katsellut mm.
Toyota Celica 6th gen
Toyota Celica 7th gen
Chevrolet Beretta
Mazda Miata (ei liene kovin fiksu talvella..)
Honda Prelude
Honda Accord Executive '07
Chrysler Le Baron
(Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro, Jaguar XJx) <- Näissä taitaa olla liikaa ruuvaamista?
Noilla spekseillä ostaisin joko sen halvimman pommin, tai parhaan mitä rahalla saa mallia mihin päädyt. Kysymys onkin enemmän aiotko huoltaa autoa ja pitää sen hyvänä, aiotko pitää sitä pidempään kuin vuoden pari jne... Suuri osa noista ruostuu helvetin nopeaa tahtia vaikka muuten olisivatkin mainioita autoja muuten. Miettisin ehkä noilla spekseillä toisaalta myös kaksikäyttöistä autoa, jos tykkäät erikoisemmista autoista, miksi et samantien ota kakkosautoa jota on hauska myös harrastaa ympäri vuoden (enkä nyt tarkoita vain korjaamista)? Joko juuri joku avo, joku kunnon jenkkilaiva, joku todella urheilullinen tms. Kilsoja on niin vähän että siinä ei bensakulut juuri tunnu.

Mitä ehdotuksiisi vaihtoehtoihin tulee:
Etuveto Celicat voinevat olla hiukan tylsiä talvella ja ainakaan se mitä itse koeajoin vuonna nakki ja muussi ei herättänyt omistuksenhalua oikein millään skaalalla.

Beretta on ehkä enemmänkin makuasia+saako miten hyvin osaa jos jotain hajoaa.

MK2 aka NB korin MX-5:sta saat halvalla mutta ruoste vaivaa ja järkevä talviajo vaatii kalliin kovakaton (tai ns. MK3:n taittuvalla peltikatolla). Luukkulamppuisissa NA malleissa karkaa hinta ja NC taas on aika uhm... katsojasta kiinni tykkääkö, vaikka hyvä auto onkin ajaa yms. NB on käytännössä NA mutta ilman luukkulamppuja ja pari muutosta siellä ja täällä. Itse suosin 1.6:ia sen kiertävämmän ja repivämmän luonteen takia ja osa taas vannoo sen "normaalimman" tehojakauman omaavan 1.8:n nimeen. Sen tiedän että MX suunniteltiin tuon 1.6:n ympärille ja tuo 1.8 tuli sen takia että jengi valitti että auto vaati arkiajossa liikaa työtä aka kokoajan vaihteiden vaihtoa jne joten tekivät 1.8 version joka oli tehokkaampi mutta huomattavasti laikemman fiiliksen omaava. MX-5 toimii talvella oikein mainiosti, kiitos hyvän painonjakauman ja pienen ohjaamon (lämpeää nopeasti). Itse vedin toissa talvesta suurimman osan MX-5 NA:lla kovakatto päällä ja hyvät kitkat alla. Lämpöä riitti, auto meni juuri kuten halusi, kiinni en jäänyt kertaakaan, edes syvemmässä lumessa. Hauskin auto millä olen koskaan ajanut talvella. Toki vaatii kuskilta sitä ettei pelkää sitä että välillä perä on siellä ja täällä, oli mutkaa tai suoraa. Mitä seisontaan tulee, itsellä oli talven eli vajaa 6kk tallissa käynnistämättä tai ilman että akkua olisi ladattu ja ekalla hörähti käyntiin eikä öljykään ollut puhdasta bensaa.

Prelude ja Accord... noista en osaa sanoa muuta kuin ruosteen ja sen muistan että eräs sukulainen hehkutti niiin kovasti nelipyöräohjausta.

Le Baron on samaa kastia Beretan kanssa.

Firebird, Camaro, Mustang yms. voisivat olla ihan hyviä optioita. Osia saa varsin hyvin koska eivät ole mitään pienen valmistusmäärän autoja, V8, takavetoja, litratilavuuteen suhteutettuina huomattavan matalaviritteisiä ja simppeleitä koneita jne. Jos kilsoja tulee noin vähän, tämä on se mihin itse ehkä lähtisin. Jos taas pienempi auto riittää ja haluat enemmän kierroksia ja ajettavuutta niin MX-5 NB tai joku alla mainitsemistani häröpalloista.

Häröpalloina on tosin heitettävä sekaan MK2 ja MK3 Golf, Corradot, Civic eri tehomallit, Escorttien erikoismallit (MK4 XR3i esim) ja mielestäni suljet turhaan noita vanhempia jopa 80-luvun autoja pois listalta. Luotettavuus on about samaa/samaa kuin 90-luvun laitteissa, vähemmän saastelaitteita säädettävänä, yleisesti ottaen simppelimpejä ja jos sijoituksena miettii, nappaat jonkun sopivan tulevan klassikon ja pidät ruosteet poissa niin et ainakaan häviä rahojasi.
 
Noilla spekseillä ostaisin joko sen halvimman pommin, tai parhaan mitä rahalla saa mallia mihin päädyt. Kysymys onkin enemmän aiotko huoltaa autoa ja pitää sen hyvänä, aiotko pitää sitä pidempään kuin vuoden pari jne... Suuri osa noista ruostuu helvetin nopeaa tahtia vaikka muuten olisivatkin mainioita autoja muuten. Miettisin ehkä noilla spekseillä toisaalta myös kaksikäyttöistä autoa, jos tykkäät erikoisemmista autoista, miksi et samantien ota kakkosautoa jota on hauska myös harrastaa ympäri vuoden (enkä nyt tarkoita vain korjaamista)? Joko juuri joku avo, joku kunnon jenkkilaiva, joku todella urheilullinen tms. Kilsoja on niin vähän että siinä ei bensakulut juuri tunnu.

Mitä ehdotuksiisi vaihtoehtoihin tulee:
Etuveto Celicat voinevat olla hiukan tylsiä talvella ja ainakaan se mitä itse koeajoin vuonna nakki ja muussi ei herättänyt omistuksenhalua oikein millään skaalalla.

Beretta on ehkä enemmänkin makuasia+saako miten hyvin osaa jos jotain hajoaa.

MK2 aka NB korin MX-5:sta saat halvalla mutta ruoste vaivaa ja järkevä talviajo vaatii kalliin kovakaton (tai ns. MK3:n taittuvalla peltikatolla). Luukkulamppuisissa NA malleissa karkaa hinta ja NC taas on aika uhm... katsojasta kiinni tykkääkö, vaikka hyvä auto onkin ajaa yms. NB on käytännössä NA mutta ilman luukkulamppuja ja pari muutosta siellä ja täällä. Itse suosin 1.6:ia sen kiertävämmän ja repivämmän luonteen takia ja osa taas vannoo sen "normaalimman" tehojakauman omaavan 1.8:n nimeen. Sen tiedän että MX suunniteltiin tuon 1.6:n ympärille ja tuo 1.8 tuli sen takia että jengi valitti että auto vaati arkiajossa liikaa työtä aka kokoajan vaihteiden vaihtoa jne joten tekivät 1.8 version joka oli tehokkaampi mutta huomattavasti laikemman fiiliksen omaava. MX-5 toimii talvella oikein mainiosti, kiitos hyvän painonjakauman ja pienen ohjaamon (lämpeää nopeasti). Itse vedin toissa talvesta suurimman osan MX-5 NA:lla kovakatto päällä ja hyvät kitkat alla. Lämpöä riitti, auto meni juuri kuten halusi, kiinni en jäänyt kertaakaan, edes syvemmässä lumessa. Hauskin auto millä olen koskaan ajanut talvella. Toki vaatii kuskilta sitä ettei pelkää sitä että välillä perä on siellä ja täällä, oli mutkaa tai suoraa. Mitä seisontaan tulee, itsellä oli talven eli vajaa 6kk tallissa käynnistämättä tai ilman että akkua olisi ladattu ja ekalla hörähti käyntiin eikä öljykään ollut puhdasta bensaa.

Prelude ja Accord... noista en osaa sanoa muuta kuin ruosteen ja sen muistan että eräs sukulainen hehkutti niiin kovasti nelipyöräohjausta.

Le Baron on samaa kastia Beretan kanssa.

Firebird, Camaro, Mustang yms. voisivat olla ihan hyviä optioita. Osia saa varsin hyvin koska eivät ole mitään pienen valmistusmäärän autoja, V8, takavetoja, litratilavuuteen suhteutettuina huomattavan matalaviritteisiä ja simppeleitä koneita jne. Jos kilsoja tulee noin vähän, tämä on se mihin itse ehkä lähtisin. Jos taas pienempi auto riittää ja haluat enemmän kierroksia ja ajettavuutta niin MX-5 NB tai joku alla mainitsemistani häröpalloista.

Häröpalloina on tosin heitettävä sekaan MK2 ja MK3 Golf, Corradot, Civic eri tehomallit, Escorttien erikoismallit (MK4 XR3i esim) ja mielestäni suljet turhaan noita vanhempia jopa 80-luvun autoja pois listalta. Luotettavuus on about samaa/samaa kuin 90-luvun laitteissa, vähemmän saastelaitteita säädettävänä, yleisesti ottaen simppelimpejä ja jos sijoituksena miettii, nappaat jonkun sopivan tulevan klassikon ja pidät ruosteet poissa niin et ainakaan häviä rahojasi.
Kiitos analyysistä. Takavetoisilla vetelen muutenkin, eli talvi mennään enemmän tai vähemmän 'sivuttain' tahtoi sitä tai ei. Tuo F-sarjalainen myös takaveto, ja autot on sen verran muuttuneet harrastukseksi, että niiden parissa kesä aika pitkälle meneekin. Camaro näistä varmaan kiinnostaa eniten. Ihmettelen vaan, että nuo 80-90 luvun Camarot ja Firebirdit menevät erittäin halvalla, 6000 eurolla.
 
Olen aikaisemminkin kysellyt täältä mielipidettä, mutta ei olla saatu aikaisiksi uutta autoa. Kriteerit ovat siis farkkukori, diesel (isot kilsat) ja hyvä maantieajettavuus. Hintaluokka noin 15k€ ja kilsat satkun paikkeilla, niin menee sitten muutaman vuoden. Vilkuilin tarjontaa ja pari erilaista kävi silmään.
Opel Astra uudella 1.5-litraisella dieselillä ja automaatilla. Edeltävä 1.6-litrainen oli ilmeisesti heikko esitys, mutta tämän uuden pitäisi kai olla parempi. Automaatin tyypistä/valmistajasta/luotettavuudesta ei ole tietoa: https://www.nettiauto.com/opel/astra/14224907
Skoda Octavia 1.6 tdi, joka on foorumiselailun perusteella ihan toimiva peli. Jakohihnan kiristinongelmia näissä ilmeisesti on, mutta ääntää ennen täystuhoa. Muuten perusauto on hyvä ja tilava : https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/14236463
 
Mazda voisi autona olla ihan hauskakin, mutta autolla alkaa olla jo ikää jonkin verran ja kokoa ehkä vähän turhankin paljon. Hyundai ei ajettavuutensa puolesta houkuttele ja tuo dct-vaihteisto tuskin on sen parempi kuin muillakaan valmistajilla. Vaihtoehtoina ovat siis manuaali tai perinteinen automaattiloota.
 
Noista "oikeasti" vanhoista takatuuppareista ilman ajonvakautusta kannattaa sitten aina muistaa talviliikenteessä, että se taka-akselisto on yleensä jäykkä kuin rautakanki ja ohjaustehostin puuttuu, että kun "se" päivä liukkaalla kelillä sattuu ja toinen rengas on pitävällä pinnalla ja toinen liukkaalla, niin omat kädet ei kyllä riitä.
Jäin itse jalankulkijana 2000-luvun alussa loppu syksystä melkein yhden Camaron alle, joka lähti ihan normisti risteyksen jälkeen pienellä osakaasulla kiihdyttämään, pieni vesilammikko ajoradalla jäässä, perä irti ja kevyenliikenteen väylän kautta lepikkoon. Ja kaikki oli ohi noin sekunnissa ja vauhtia kuitenkin alta 40 km/h. Ja täytyy sanoa, että en olisi uskonut, jos en olisi omin silmin nähnyt.

Eihän siinä mitään, jos muistaa joka sekunti ajaessa ajatella, että "nyt se lähtee, nyt se lähtee" ja on kädet valmiina ja keho jännitettynä. Mun mielestä se vaan ei ole se the juttu harrasteautoiluissa, varsinkin jos on menossa hakemaan Prismasta maitoa.
 
Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.

Pakko kysyä että onko siis tarvetta toiselle autolle, haluatko harrasteen vai miksi sillä ykkösautolla ei viitisi kauppaan lähteä? Pätkäajossa toki moottori voi vähän karstoittua yms mutta kakkosauton hinnalla(+kuluilla) teettää aika paljon töitä.
 
Kiitos analyysistä. Takavetoisilla vetelen muutenkin, eli talvi mennään enemmän tai vähemmän 'sivuttain' tahtoi sitä tai ei. Tuo F-sarjalainen myös takaveto, ja autot on sen verran muuttuneet harrastukseksi, että niiden parissa kesä aika pitkälle meneekin. Camaro näistä varmaan kiinnostaa eniten. Ihmettelen vaan, että nuo 80-90 luvun Camarot ja Firebirdit menevät erittäin halvalla, 6000 eurolla.
Jengi ei vielä näe noita ns. "legendaarisina" samalla tavalla kuin jotain -65 musseja yms. Plus voivat vaatia aika isoakin laittoa. Plus kulutus on monelle iso asia. Plus moottorit on yleensä varsin tehottomia vakiona.

@Niffetin Ei niiden kyllä nyt pitäisi noin rajusti lähteä alta. Joko paskat renkaat, jotain paskana tai kuskissa vikaa. Ja ohjaustehostin kyllä löytyy suurimmasta osasta 80-lukuisista ja jenkeissä vielä vanhemmista. Ja ilman ohjaustehostinta ei se ajaminen muutu mitenkään kunhan ollaan liikkeellä. Samalla tavalla se ratti kääntyy ja ohjaus toimii ilmankin. Jotain on pielessä renkaissa tms muualla jos tuolla tavalla lähtee lapasesta. Ainoat tilanteet missä jännitti talvella, oli loskainen kaistan vaihto 100kmh tai kun kerran rekan rinnalla perä iski peilipinnalla sivulle tasakaasulla isoin vaihde sisällä. Todella rennosti sai ajaa. TOKI ei ole mainitsemaasi jäykkää taka-akselia, mutta silti. Toki, toisin kuin nykyautoissa, kelejä pitää kunnioittaa eri tavalla. Pitää tiedostaa että sinun pitää ajaa autoa, eikä vain olla random matkustajana ajonvakautuksen valon vilkuntaa katsoen.
 
Jengi ei vielä näe noita ns. "legendaarisina" samalla tavalla kuin jotain -65 musseja yms. Plus voivat vaatia aika isoakin laittoa. Plus kulutus on monelle iso asia. Plus moottorit on yleensä varsin tehottomia vakiona.

@Niffetin Ei niiden kyllä nyt pitäisi noin rajusti lähteä alta. Joko paskat renkaat, jotain paskana tai kuskissa vikaa. Ja ohjaustehostin kyllä löytyy suurimmasta osasta 80-lukuisista ja jenkeissä vielä vanhemmista. Ja ilman ohjaustehostinta ei se ajaminen muutu mitenkään kunhan ollaan liikkeellä. Samalla tavalla se ratti kääntyy ja ohjaus toimii ilmankin. Jotain on pielessä renkaissa tms muualla jos tuolla tavalla lähtee lapasesta. Ainoat tilanteet missä jännitti talvella, oli loskainen kaistan vaihto 100kmh tai kun kerran rekan rinnalla perä iski peilipinnalla sivulle tasakaasulla isoin vaihde sisällä. Todella rennosti sai ajaa. TOKI ei ole mainitsemaasi jäykkää taka-akselia, mutta silti. Toki, toisin kuin nykyautoissa, kelejä pitää kunnioittaa eri tavalla. Pitää tiedostaa että sinun pitää ajaa autoa, eikä vain olla random matkustajana ajonvakautuksen valon vilkuntaa katsoen.

Vähän nyt offtopiccina menee, ei pitäs ja ei pitäs ja silti lähti. Itsellä siis taustalla nuoruudessa mm. E21, E30, E34, E36 bemaria ja vanhoja mersuja. Kyllä mä niillä tiellä pysyin kesät talvet, vauhtia oli ja yleensä kaikki vähänkään järkevät mutkat kylki edellä. Ja nyt vanhempana pieruna MX-5:n ostaisin heti, kun olisi vaan extra tallitilaa, onneksi ässä Audi löytyy harrasteena, vaikka eivät ole verrattavissa.
Kävin sitä kuskia jututtamassa tuon kolarin seurauksena aikoinaan, kun ekana siinä paikalla olin ja ei siinä autossa taikka renkaissa silloin mitään ihmeellisempää vikaa ollut, mm. kesän ajetut kumit. En tosin alkanut takakelkkaa sen enempiä siinä syynämään vaan soitin häkeen, että sikäli pieni disclaimeri on paikallaan. ;) Tuossa yhdellä puolitutulla merkkiharrastajalla lähti suoralla tiellä pari kesää takaperin vanhempi takatuuppari myös suoralta tieltä katon kautta lepikkoon. Urat + pieni raekuuro. Hienoja vehkeitä, kasin ja suoran kuutosen (no miksei boxerinkin) murinaa harva voittaa, mutta itse olen tavannut ulkoiluttaa tuota vanhempaa kaartia vain kauniina kesäpäivinä.
Tuossakin vaan helposti käy niin, että jos ostaa jonkun oikean harrasteen, niin ne on tallissa talvisin lähes poikkeuksetta, että sitten tarvitsee sen kolmannen auton. Ja huolettoman jos haluaa, niin vaihtoehtoina luokkaa Corolla, Yaris ja Avensis, about kaikki muu on "luotettavana ja vähän korjausta vaativana" huurupäistä haaveilua. Ja jos oikein kunnolla mietin, niin Jeremy Clarksonin sanoin, kulkisin suurin piirtein Pluton kuistakin ohi, jotta ei tarvisi ajaa Toyotalla. Taikka Vectralla.

Ja jos oikein pinnistelemällä yrittäisin pysyä topicissa eli mitä nyt noilla spekseille itse metsästelisin, niin varmaan juuri vanhemmat Hondat, Golffit ja miksei ja vanhemmat VW Passatit. E190 mese.
Tai jos on harhautettu hankkimaan F-sarjan bemari, niin miksei sitten samaan konkurssiin E39:n pikkulohko 5-sarjalainen. Tai jos oikein repäisee, niin E34 loppupään facelifti M50-padalla ilman vanosta.
 
Pakko kysyä että onko siis tarvetta toiselle autolle, haluatko harrasteen vai miksi sillä ykkösautolla ei viitisi kauppaan lähteä? Pätkäajossa toki moottori voi vähän karstoittua yms mutta kakkosauton hinnalla(+kuluilla) teettää aika paljon töitä.
Autoa on sen verran laitettu ja tekniikkaa löytyy niin paljon, että joskus olisi mukavaa käydä kaupassa ilman että lähtö ja ajaminen on yksi iso 'eventti'. Öljykin tuppaa vähän maitoontumaan jos ajaa lyhyitä pätkiä, etätöissä kun olen. Joskus on yllättävän vapauttavaa kun lähtee yksinkertaisella fordilla tai toyotalla eikä jokaisesta pierusta ja yskähdyksestä tule vikailmoitusta ruutuun. Ei siis kannata käsittää väärin, pidän kyllä tuosta bemaristakin kaikkine yllätyksineen, mutta joskus on mukava ajaa jollain ns. shitboxilla. Ja juu...harrastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.

Budjetti n. 7000 euroa.

Kriteereitä

- Helpohko ylläpito ja korjaus itse, eli ei saisi olla mitään 'universaalista' poikkeavaa toimintatapaa vaikkapa öljyjen vaihtamiselle
- Käy ja kukkuu vaikka öljyn tilalla olisi maitoa, huolto ns. öljyt vaihtoon ja ajoa.
- Porrasperä
- obd2 plussaa, vuosimallit n. 1994-2007
- Kestää seisontaa, myös talvella
- Bensavehje, ajoa max. 2000km vuodessa
- Ei tarvitsisi olla juurikaan älyä tai ylenpalttisesti sähköominaisia autossa, sitä on ihan tarpeeksi bemarissa.
- Sitten se catch. Ei kuitenkaan kiinnosta hirveästi ihan 'tavallisen näköiset' ja yleiset autot kuten Corollat tai Avensikset. Kulmikkaat korit kiinnostaa eniten. Ei ranskalaisia, ei luonnollisestikaan bmw tai audi.

Olen katsellut mm.
Toyota Celica 6th gen
Toyota Celica 7th gen
Chevrolet Beretta
Mazda Miata (ei liene kovin fiksu talvella..)
Honda Prelude
Honda Accord Executive '07
Chrysler Le Baron
(Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro, Jaguar XJx) <- Näissä taitaa olla liikaa ruuvaamista?
Edit. Ei ole tämä porrasperä.

8.5k pyynneillä 07-08 Swift Sporttia kohtuu kilsoilla 1.6l koneella. Eikös tuo ole ihan luotettavan maineessa oleva warm hatch? Tehoa rajallisesti, mutta sitä kompensoi kevyt kori. Modernilla Android mankalla ja DIN adapterilla sisustastakin saisi yllättävän modernin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän nyt offtopiccina menee, ei pitäs ja ei pitäs ja silti lähti. Itsellä siis taustalla nuoruudessa mm. E21, E30, E34, E36 bemaria ja vanhoja mersuja. Kyllä mä niillä tiellä pysyin kesät talvet, vauhtia oli ja yleensä kaikki vähänkään järkevät mutkat kylki edellä. Ja nyt vanhempana pieruna MX-5:n ostaisin heti, kun olisi vaan extra tallitilaa, onneksi ässä Audi löytyy harrasteena, vaikka eivät ole verrattavissa.
Kävin sitä kuskia jututtamassa tuon kolarin seurauksena aikoinaan, kun ekana siinä paikalla olin ja ei siinä autossa taikka renkaissa silloin mitään ihmeellisempää vikaa ollut, mm. kesän ajetut kumit. En tosin alkanut takakelkkaa sen enempiä siinä syynämään vaan soitin häkeen, että sikäli pieni disclaimeri on paikallaan. ;) Tuossa yhdellä puolitutulla merkkiharrastajalla lähti suoralla tiellä pari kesää takaperin vanhempi takatuuppari myös suoralta tieltä katon kautta lepikkoon. Urat + pieni raekuuro. Hienoja vehkeitä, kasin ja suoran kuutosen (no miksei boxerinkin) murinaa harva voittaa, mutta itse olen tavannut ulkoiluttaa tuota vanhempaa kaartia vain kauniina kesäpäivinä.
Tuossakin vaan helposti käy niin, että jos ostaa jonkun oikean harrasteen, niin ne on tallissa talvisin lähes poikkeuksetta, että sitten tarvitsee sen kolmannen auton. Ja huolettoman jos haluaa, niin vaihtoehtoina luokkaa Corolla, Yaris ja Avensis, about kaikki muu on "luotettavana ja vähän korjausta vaativana" huurupäistä haaveilua. Ja jos oikein kunnolla mietin, niin Jeremy Clarksonin sanoin, kulkisin suurin piirtein Pluton kuistakin ohi, jotta ei tarvisi ajaa Toyotalla. Taikka Vectralla.

Ja jos oikein pinnistelemällä yrittäisin pysyä topicissa eli mitä nyt noilla spekseille itse metsästelisin, niin varmaan juuri vanhemmat Hondat, Golffit ja miksei ja vanhemmat VW Passatit. E190 mese.
Tai jos on harhautettu hankkimaan F-sarjan bemari, niin miksei sitten samaan konkurssiin E39:n pikkulohko 5-sarjalainen. Tai jos oikein repäisee, niin E34 loppupään facelifti M50-padalla ilman vanosta.
Ei saisi mainita E39:iä. Kohta se on pihalla.
 
Edit. Ei ole tämä porrasperä.

8.5k pyynneillä 07-08 Swift Sporttia kohtuu kilsoilla 1.6l koneella. Eikös tuo ole ihan luotettavan maineessa oleva warm hatch? Tehoa rajallisesti, mutta sitä kompensoi kevyt kori. Modernilla Android mankalla ja DIN adapterilla sisustastakin saisi yllättävän modernin.
Meinasin ostaa moisen mutta silloin turbokoneisiin tottuneena totesin sen alaväännön puutteen vaativan niin paljon vaihtamista arkiajossa että olisi ruvennut vituttamaan aika pahasti (ironista kyllä, MX:ssä ei haittaa ollenkaan). Plus aika muovinen. Mutta ei paha vietävä. Toisaalta, jos tuohon hot hatch kategoriaan lähtisi niin lähtisin ihmettelemään Fordin tarjontaa Fiesta ST:n ja Focus ST:n osalta. Esim jos ei niin ultimate teho ole mielessä niin MK6 Fiesta ST150 voisi olla aika hauska. Itsellä oli sen isoveli Focus ST170 ja tehoa ei ollut liikaa, mutta oli pirun hauska vietävä. Jos nyt itselle miettisi niin olisi sopiva kompromissi modernia ja vanhaa.

Ja tuo 2din/näytöllinen mankka modernisoi autoa helvetisti. Ei väliä miten vanha auto. Jopa pelkkä bt mankka modernisoi pirusti arkiajossa. Tosin, itsellä ei ole nyt ollut ikuisuuksiin MX-5:ssä mankkaa kiinni omassa, jos ajan matkaa niin melu on liian iso ja vastamelut päähän ja muuten kuunteleen ilomielin ympäristöä ja moottoria (intake+peltisarja+4000rpm nokalle pääsevä kone=hymy herkässä kun runttaa enemmän kaasua).

EDIT: Ja se on sanottava Suzukeista tutun merkkimekaanikon suusta kuultuna. Luotettavia, mutta jos jotain hajoaa... varaudu odottamaan että saat osia tänne suomeen asti.
 

Tuo on haastava yhtälö kun budjettiin ei oikein löydy vain satkua ajettuja. Mut pari ehdotusta.

Ovatko Mazdan diesel moottorit kestäviä?
Itselläni ei ole omaa kokemusta, mutta (Mazdan) nettifoorumeita lukeneena käytettyjen Skyactive bensamoottoreiden kestävyyttä ylistetään siinä missä käytetyistä Skyactive diesel moottoreista varoitellaan.
 
Pientä suristimen vaihtokuumetta päällä. Syyt vähintään epäselvät.

Vaatimuksina oikeastaan vain
-kohtalainen range eli vähintään kesällä menisi tuollaisen turku - tampere- turku keikan.
-Konttii pitää sopia koira lyhyitä 30 min kuljetuksia varten. Eli ei mielellään sedan.
-Pikalaturilla keskiteho 0-80 jossain min. 70 kW kieppeillä
-Takuu
-Ei VAG
-Hinta max jossan 50k€ tienoilla riippuen rahan hinnasta.

Plussaa
-Neliveto
-Pitkä takuu
-Edulliset huollot
-3 x isofix

Alustavan tarjouskyselyiden perusteella ehkä vahvimmilla Atto3, Mach-e, Ioniq 5, Solterra. Megane myös ehkä kiinnostaisi mutta kun hintaa ei millään saa selville kun valmistaja veivaa jotain varustelistoja. Pösö 308 SW voisi mennä mutta nuhainen mylly + pieni akku vähän syö intoa.
 
Mach-E saa todella halvalla rahalla jos tosi nopea on, tosin voi tarjoukset jatkuakin...

Siinä tosin on vaara, että syksyllä sais facelift mallia tilausputkeen. :hmm: Mites Ariya?
 
Pitäisi muroauto päivittää ja raadin apua kaipailen. Nykyinen vm. 2020 RAV4 hybridi on ollut luotettava peli, mutta jäämässä vähän pieneksi. Lisäksi uuvuttavan meluisa motarilla. Kävin tyyppaamassa toreen Skoda Kodiaqin dieselinä (plugari tulossa myöhemmin) ja se oli aika meh, etenkin kuin heti perään naapuriliikkeestä löytyi BMW X5 45e plugari vm. 2022, joka hinnaltaan mahtuisi vielä jotenkin budjettiin. Muita joita ajattelin kokeilla olisi Volvo XC90 Recharge 2021 tai uudempi, Sorento PHEV, uusi CR-V. Villinä korttina vielä MB GLC käytettynä tai Range Discovery. Eli ei tartte seitsemänpaikkainen olla, viis riittää, mutta hyvä kontti ja takamatkustajien jalkatilat ja ehdottomasti törkeän hyvä pitkän kuskin penkki.

Disco5 näistä mielestäni paras. Ylläpitokulut saattavat olla kovemmat kuin kilpailijoilla (X5 lukuunottamatta), mutta 3.0 dieselillä älyttömän hieno jokapaikanhöylä. Laadukkaan tuntuinen "järeä" vanhan liiton maasturi. Ei toki erillisrungollinen, mutta tarvitseeko nykypäivänä ollakaan. Hiljainen, tajuttoman tilava (on isoa Rangeakin isompi sisätiloiltaan) ja äärimmäisen hieno voimalinja. Ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä. GLC näistä kyllä hintaansa nähden mielestäni surkein esitys. Tuntuu kalliilta C-Mersulta ja muutenkin pikkumaasturin fiilistä, ihan kuin jollain CRV:llä ajaisi. Ennemmin vaikka sitten E-sarjan All Terrain.

Noista "oikeasti" vanhoista takatuuppareista ilman ajonvakautusta kannattaa sitten aina muistaa talviliikenteessä, että se taka-akselisto on yleensä jäykkä kuin rautakanki ja ohjaustehostin puuttuu, että kun "se" päivä liukkaalla kelillä sattuu ja toinen rengas on pitävällä pinnalla ja toinen liukkaalla, niin omat kädet ei kyllä riitä.
Jäin itse jalankulkijana 2000-luvun alussa loppu syksystä melkein yhden Camaron alle, joka lähti ihan normisti risteyksen jälkeen pienellä osakaasulla kiihdyttämään, pieni vesilammikko ajoradalla jäässä, perä irti ja kevyenliikenteen väylän kautta lepikkoon. Ja kaikki oli ohi noin sekunnissa ja vauhtia kuitenkin alta 40 km/h. Ja täytyy sanoa, että en olisi uskonut, jos en olisi omin silmin nähnyt.

Huono kuski, korjaus pitää tulla refleksinä ilman että sitä mietitään. Ts. sillä vehkeellä pitää tosissaan ajaa, jotta tuntuman saa. Sen jälkeen kun on pari ekaa talvea selvinnyt kuolematta, niin kyllä siihen sitten tottuu. Kyllähän näillä ennen vanhaankin ajeltiin kesät talvet.
 
Viimeksi muokattu:
Autoa on sen verran laitettu ja tekniikkaa löytyy niin paljon, että joskus olisi mukavaa käydä kaupassa ilman että lähtö ja ajaminen on yksi iso 'eventti'. Öljykin tuppaa vähän maitoontumaan jos ajaa lyhyitä pätkiä, etätöissä kun olen. Joskus on yllättävän vapauttavaa kun lähtee yksinkertaisella fordilla tai toyotalla eikä jokaisesta pierusta ja yskähdyksestä tule vikailmoitusta ruutuun. Ei siis kannata käsittää väärin, pidän kyllä tuosta bemaristakin kaikkine yllätyksineen, mutta joskus on mukava ajaa jollain ns. shitboxilla. Ja juu...harrastusta.

Osta E90 330i manuskana. Tai vähän halvemmalla budjetilla 325.
 
Pientä suristimen vaihtokuumetta päällä. Syyt vähintään epäselvät.

Vaatimuksina oikeastaan vain
-kohtalainen range eli vähintään kesällä menisi tuollaisen turku - tampere- turku keikan.
-Konttii pitää sopia koira lyhyitä 30 min kuljetuksia varten. Eli ei mielellään sedan.
-Pikalaturilla keskiteho 0-80 jossain min. 70 kW kieppeillä
-Takuu
-Ei VAG
-Hinta max jossan 50k€ tienoilla riippuen rahan hinnasta.

Plussaa
-Neliveto
-Pitkä takuu
-Edulliset huollot
-3 x isofix

Alustavan tarjouskyselyiden perusteella ehkä vahvimmilla Atto3, Mach-e, Ioniq 5, Solterra. Megane myös ehkä kiinnostaisi mutta kun hintaa ei millään saa selville kun valmistaja veivaa jotain varustelistoja. Pösö 308 SW voisi mennä mutta nuhainen mylly + pieni akku vähän syö intoa.

Tesla y? Solterra nyt on vaggilaiseen nähden niin heikko matkantekoauto sähkömaailmassa, että välttäisin.
 
Mach-E saa todella halvalla rahalla jos tosi nopea on, tosin voi tarjoukset jatkuakin...

Siinä tosin on vaara, että syksyllä sais facelift mallia tilausputkeen. :hmm: Mites Ariya?
Tuo on vähän epäselvää itselle kun amerikassa hehkutetaan Mach-e päivityksistä vuosimalliin 24 niin onko ne nyt tilattavissa autoissa täällä vai ei. Pitää vähän kysellä.

Arja pitääkin tutkia läpi, jotenkin olin sen unohtanut.
 
Tesla y? Solterra nyt on vaggilaiseen nähden niin heikko matkantekoauto sähkömaailmassa, että välttäisin.
Aikaisemmin kun olen Teslalta tarjousta kysellyt niin hyvitys vanhasta on ollu aika huono verrattuna muihin ja raha kallista. Muutenhan varmaan se Y varmaan passeli peli olisi, isofixejä tietty vain kaksi. Pitänee kuitenkin kysyä sitäkin.

Onko se Solterra tosiaan niin huono? Eikö joku päivitys tullut jo edelliseenkin malliin ja uudessa vielä tehokkaampi akun lämmitys?
 
Olen aikaisemminkin kysellyt täältä mielipidettä, mutta ei olla saatu aikaisiksi uutta autoa. Kriteerit ovat siis farkkukori, diesel (isot kilsat) ja hyvä maantieajettavuus. Hintaluokka noin 15k€ ja kilsat satkun paikkeilla, niin menee sitten muutaman vuoden. Vilkuilin tarjontaa ja pari erilaista kävi silmään.
Opel Astra uudella 1.5-litraisella dieselillä ja automaatilla. Edeltävä 1.6-litrainen oli ilmeisesti heikko esitys, mutta tämän uuden pitäisi kai olla parempi. Automaatin tyypistä/valmistajasta/luotettavuudesta ei ole tietoa: https://www.nettiauto.com/opel/astra/14224907
Skoda Octavia 1.6 tdi, joka on foorumiselailun perusteella ihan toimiva peli. Jakohihnan kiristinongelmia näissä ilmeisesti on, mutta ääntää ennen täystuhoa. Muuten perusauto on hyvä ja tilava : https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/14236463

Mites Ford Focus? Ecoboostissa on öljykylpyhihnoja (öljypumpun hihna jakoketjukoneissakin) ja katastrofaalinen maine, mutta dieselpuolella 1.5 Ecoblue on nettifoorumeiden perusteella kokonaan perinteisillä hihnoilla. (2.0 Ecobluessa jotakin kylpi öljyssä, ainakin öljypumpun hihna.) Neloskoppaista n. 5-vuotiasta saisi tuohon hintaluokkaan satatonnia ajettuna. Samoin noiden parina oli automaattivaihteisissa Mk4:n alkuvuosina momentinmuunnin, 8F35/8F40 (GM:ltä johdettua), jos automaattilaatikko oli vaatimus (oliko?). Toki uudehko moottori kyseessä, joten pitkäaikaiskestävyydestä ei ole lopullista tietoa.

Loppupään tuotannon Mk 3.5 voisi myös tulla kyseeseen. Niissä on käytetty muistaakseni ranskalaisia moottoreita, 1.5 tai 1.6, toinen oli huono ja toinen hyvä. Mutta automaattia välttäisin noiden parina, jos se on kaksoiskytkin-Powershift.
 
Focus on ollut yhtenä vaihtoehtona kyllä, mutta niitä on yllättävän vähän tarjolla, varsinkaan tällä suunnalla. Fordin 1.5-litrainen on ilmeisen luotettava mylly, siitä en ole löytänyt oikein mitään hälyttävää tietoa. Vaihteisto voi olla manuaalikin, oikeastaan mieluummin niin. Astraa ei vain uudemmalla koneella saa kuin 9-lovisella gm:n automaatilla. Soittelin käyttöauton mekaanikolle eilen ja kyselin kokemuksia tästä uudesta Astran koneesta. Hän ei ollut henkilökohtaisesti huoltanut yhtään, mutta osasi kertoa mm. sen, että jakoketju on siirtynyt apukuskin puolelle, eli mahdollinen remppa ei maksa kolmea tonnia.
 
Aikaisemmin kun olen Teslalta tarjousta kysellyt niin hyvitys vanhasta on ollu aika huono verrattuna muihin ja raha kallista. Muutenhan varmaan se Y varmaan passeli peli olisi, isofixejä tietty vain kaksi. Pitänee kuitenkin kysyä sitäkin.

Onko se Solterra tosiaan niin huono? Eikö joku päivitys tullut jo edelliseenkin malliin ja uudessa vielä tehokkaampi akun lämmitys?
Ainakin käyttäjäkokemukset sisarmallissa semmoisia, etten ykkösautoksi huolisi, toinen iso puute vanhemmissa 1-vaihelaturi, toki my24 fl vissiin sisältää jo. Autona varmasti ok. Täys vitsi esilämmitys, kun lataa huonommin kuin meb ilman lämmitystä.

 
Hyviä pointteja kaikki, auton hankintahan ei ikinä ole täysin järkipäätös.
Se miksi olen itselleni järkeillyt tuota on juurikin nuo, et lähes kaikki ajot on päivässä alle 60km. Työpaikalla saa ladata ilmaiseksi ja kotona pitää maksaa, mutta pörssisähkö ja yöhinnat, joten tottakai järkeilen sen itselleni niin, et sähkö tulisi halvemmaksi.

Tuo nykyinen auto tuli tosiaan maksettua pois kokonaan kun tuli vähän isompi palkkio töiden kautta, joten siitä on vain käyttökulut. Se tässä varmaan nyt houkuttaakin, kun voisi sillä 100-200€/kk maksulla huristella "halvalla" sähkövatkaimella :lol:

Nostan tähän vielä sellaisen huomion, että plugareiden range sähköllä on X. Kun sähkö loppuu niin autosta tulee kuin mikä tahansa muukin bensakoneinen auto, tosin sillä erotuksellä että painoa on 200-300kg enemmän kuljetettavana ja se näkyy kulutuksessa negatiivisesti

En tiedä yhtään plugaria joka veisi oikeasti vähän polttoainetta kun sähkö loppuu. Pääsyy tähän on juurikin tuo paino
 
Nostan tähän vielä sellaisen huomion, että plugareiden range sähköllä on X. Kun sähkö loppuu niin autosta tulee kuin mikä tahansa muukin bensakoneinen auto, tosin sillä erotuksellä että painoa on 200-300kg enemmän kuljetettavana ja se näkyy kulutuksessa negatiivisesti

En tiedä yhtään plugaria joka veisi oikeasti vähän polttoainetta kun sähkö loppuu. Pääsyy tähän on juurikin tuo paino
No ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllähän tuo varaa moottorijarrutuksessa ja jarrutuksessa energiaa talteen.
 
No ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllähän tuo varaa moottorijarrutuksessa ja jarrutuksessa energiaa talteen.

*insert tähän vastaväite, kuinka sinun väitteesi ei pidä paikkaansa*

Oikeastiko olet sitä mieltä, että jos autossa on X kokoinen moottori ja Y määrä tehoa, mutta painot eroaa 200kg niin näiden ajoneuvojen välille ei muodostu kulukseen eroa?

Kaupungissa/taajamissa plugari on oikein mainio kulkuneuvo, koska siellä mainitsemiasi tilanteita on usein. Tilanne maantiellä on erilainen.
 
Kaupungissa/taajamissa plugari on oikein mainio kulkuneuvo, koska siellä mainitsemiasi tilanteita on usein. Tilanne maantiellä on erilainen.

Maantiellä (tai vaikka motarilla) ei tule kuitenkaan pysähdyksiä ja nopeutta lähinnä pidetään yllä. Vaikuttaako ylimääräinen massa tosiaan merkittävästi? Itse mutuilisin että plugarin kulutus kaupungissa tyhjällä akulla nousee enemmän vs. kevyempi polttisvariantti.
 
Maantiellä (tai vaikka motarilla) ei tule kuitenkaan pysähdyksiä ja nopeutta lähinnä pidetään yllä. Vaikuttaako ylimääräinen massa tosiaan merkittävästi? Itse mutuilisin että plugarin kulutus kaupungissa tyhjällä akulla nousee enemmän vs. kevyempi polttisvariantti.

Massan lisäys vaikuttaa tien ja renkaan väliseen kosketuspinta-alaan ja sitä kautta vierimisvastukseen.

Mitä isompi kosketuspinta, sitä enemmän vierintävastusta joka taas vaikuttaa kulutukseen. Tätä voidaan kompensoida esim. rengaspaineilla. Tässä Volvon suositus hybridin ja ei hybridin rengaspaineista

Hybridi XC90 https://www.volvocars.com/en-ca/sup...brid/article/bd7b1ab5c17862ebc0a801513fc3df7e

Tavallinen XC90 https://www.volvocars.com/en-ca/support/car/xc90/article/bd7b1ab5c17862ebc0a801513fc3df7e


edit: molempiin autoihin on saatavilla identtinen rengaskoko 275/40 R21 ja hybridin rengaspaineiksi on ilmoitettu 2.9bar ja ei-hybridin paineiksi 2.6bar.
 
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.
 
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.
Saa olla tosi nuuka, että jaksaa 160km moottoritietä päivittäin Aygossa.

Ehdottaisin tutustumaan ranskalaiseen. Clioa saa budjettiin vuosimallia 2020 ja alle 60tkm ajettuna.

Esimerkiksi https://www.nettiauto.com/renault/clio/14245937
 
Viimeksi muokattu:
*insert tähän vastaväite, kuinka sinun väitteesi ei pidä paikkaansa*

Oikeastiko olet sitä mieltä, että jos autossa on X kokoinen moottori ja Y määrä tehoa, mutta painot eroaa 200kg niin näiden ajoneuvojen välille ei muodostu kulukseen eroa?

Kaupungissa/taajamissa plugari on oikein mainio kulkuneuvo, koska siellä mainitsemiasi tilanteita on usein. Tilanne maantiellä on erilainen.
Kesäreissu viime vuodelta, Tampere-Iisalmi-Kokkola-Tampere. 918km, keskikulutus 4,7l. Bmw 330e, range huikeat 28km.
Kaksi latausta matkalla, Iisalmessa ja Kokkolassa. Rajoitusten mukaan mutta ei mitään säästöliekillä ajoa.
 
Ainakin käyttäjäkokemukset sisarmallissa semmoisia, etten ykkösautoksi huolisi, toinen iso puute vanhemmissa 1-vaihelaturi, toki my24 fl vissiin sisältää jo. Autona varmasti ok. Täys vitsi esilämmitys, kun lataa huonommin kuin meb ilman lämmitystä.


Joo ei tuo vanha malli ainakaan vakuuta. Mielenkiintoista nähdä seuraavien talvitestien jälkeen onko uuden 3,5kW lämmitin tehnyt mitään eroa. Koeajon jälkeen totesin että tuskinpa ostan tuollaista. Aika rimpula ajoltaan kun Skodaan vertaa.

Arjan kävin istumassa ja ei jatkoon.

BYDit atto3/seal u sen sijaan pelkällä koeistumalla sellaisia että pakko käydä koeajamassa.

Kia ev6 ilmeisesti Hangossa niin isoissa pinoissa että vaihturistakin sai kohtuullisen tarjouksen. Pirun pieni vaan etenkin takapenkiltään.
 
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.

Tuon Relax-takuun saa käsittääkseni vain, jos käyttää autoa Toyotan merkkihuollossa. Siitä maksaa 185 tkm aikana melkoisen summan, esim. Yariksen 5v/150tkm huoltosopimus maksaa vuodessa ~650€ (tuohon ei vielä edes kuulu kulutusosat, kuten jarrupalat ja pyyhkijänsulat). Erikseen ostetut määräaikaishuollot maksanee suunnilleen saman.

Vaihtoehto olisi käyttää "joustavaa huolto-ohjelmaa". Käyttää 15 tkm välein Öljypisteellä öljynvaihdossa ja vaihtaa itse ilmansuodattimet 30 tkm välein (Youtube opettaa). Sytytystulpat ja polttoainesuodatin esim. 3v/90 tkm vaihtovälillä Öljypisteellä tai monimerkkikorjaamolla katsastuskorjausten yhteydessä. Vuosikustannus alle 250€.

---> Takuu maksaa vuodessa 400€, jos ajaa 30 tkm vuoteen. 5v/150tkm aikana säästää 2000€, jos ei välttämättä kaipaa mielenrauhaa. Bonukseksi voi ostaa miellyttävämmän auton kuin Toyota Aygo.
 
Onko diesel vakavasti otettava vaihtoehto?

Syyt olla ostamatta dieseliä:

-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa

Syyt ostaa diesel:

+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)

Onko muita?
 
Nostan tähän vielä sellaisen huomion, että plugareiden range sähköllä on X. Kun sähkö loppuu niin autosta tulee kuin mikä tahansa muukin bensakoneinen auto, tosin sillä erotuksellä että painoa on 200-300kg enemmän kuljetettavana ja se näkyy kulutuksessa negatiivisesti

En tiedä yhtään plugaria joka veisi oikeasti vähän polttoainetta kun sähkö loppuu. Pääsyy tähän on juurikin tuo paino

Seurailin uuden Priuksen koeajolla miten akun loputtua kulutus asettuu. Nollasin kulutusmittarin kun akku % läheni loppuansa. Alle 6l tuo silti näytti muutaman kymmenen km jälkeen. Eli melkeen sama kuin "itselataavissa". Muista merkeistä en tiedä mutta Toyotalla nuo plugarit on täysin samoja vehkeitä kuin ne "itselataavat" mutta isompi akku ja latausmahdollisuus.
 
Pientä suristimen vaihtokuumetta päällä. Syyt vähintään epäselvät.

Vaatimuksina oikeastaan vain
-kohtalainen range eli vähintään kesällä menisi tuollaisen turku - tampere- turku keikan.
-Konttii pitää sopia koira lyhyitä 30 min kuljetuksia varten. Eli ei mielellään sedan.
-Pikalaturilla keskiteho 0-80 jossain min. 70 kW kieppeillä
-Takuu
-Ei VAG
-Hinta max jossan 50k€ tienoilla riippuen rahan hinnasta.

Plussaa
-Neliveto
-Pitkä takuu
-Edulliset huollot
-3 x isofix

Alustavan tarjouskyselyiden perusteella ehkä vahvimmilla Atto3, Mach-e, Ioniq 5, Solterra. Megane myös ehkä kiinnostaisi mutta kun hintaa ei millään saa selville kun valmistaja veivaa jotain varustelistoja. Pösö 308 SW voisi mennä mutta nuhainen mylly + pieni akku vähän syö intoa.

Itse silmäillyt tässä kanssa uutta kiesiä hyvin samanlaisilla kriteeteillä ja omaan silmään on ainakin toi uusi Renault Scenic E-Tech vaikuttanut erittäin lupaavalta tapaukselta. Hinta uutenakin menee just vielä tohon 50k budjettiin. Isofixejä tosin vain 2x, mutta itselle juuri koiran takia oleellisesti toi kontti on suht iso, 545 litraa.

Toinen ihan kiinnostava, mikä tuli tuolla sähköautoketjussa ohimennen vastaan on KGM Torres EVX, jossa olis konttia jopa yli 700 litraa ja vähän tota Sceniciä halvempi.
 
@timpsu @Geven

Katsoin vielä uudestaan numeroilla tätä dieselin kannattavuutta. Autoksi otin Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä ja bensiininä (1.5 75 hv / 0.9 90 hv).

Spritmonitor.de-sivustolta löytyi 11 samanvuotista ja samantehoista dieselautoa, joiden kulutuskeskiarvo on 4,67 l / 100 km. Bensiiniautojen taas 6,28 l / 100 km 25 auton otannalla. (Korimallien eroja ei huomioitu.) Toisaalta viralliset kulutuslukemat näyttävät maantiekulutukseksi 3,1 l ja 4,1 l.

Vuotuisiksi ajoneuvoveroiksi sain Nettiauton tiedoista Trafin laskuriin syöttäen 467,20€ dieselautolle ja 131,40€ bensiiniautolle.

Diesel-laskuri.net-sivuston perusteella diesel on kannattavampi jo 10 tkm vuosiajoilla, jos kumpikin polttoaine maksaa 2€/l. 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee liki 1000 euroa edullisemmaksi tarkasteltaessa yksinomaan polttoainetta ja veroa. Tämä siis todellisten kulutustietojen perusteella. Jos puolestaan käytetään ilmoitettuja maantiekulutuslukemia, kannattavuusraja kulkee 17 tkm tienoilla ja 30 tkm vuosiajoilla dieselauto tulee 600 euroa halvemmaksi.

Eli onhan tuo jo jonkinlainen suositus dieselauton puolesta. Varsinkin pienissä autoissa diesel ei kuulemma käy kaupaksi, joten tuurilla voi tehdä löytöjä. Mutta loppupeleissä valinnassa on pitkälti kyse arpapelistä ja omista mieltymyksistä.
 
Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä

Oma kokemus näistä alle 100hv dieseleistä on, että kaupungissa ok mutta jos säästömielessä haluaa tälläisen ostaa ja pääsääntöinen ajopaikka on moottoritie niin kannattaa jättää ostamatta.

- Kaupunkiajoon tehty vaihteisto, josta loppuu välitykset kun ajetaan moottoritienopeuksia. 2009 Opel Corsa 1.3cdti huusi 120km/h vauhdissa vajaa 3krpm :tdown:
- Seuraus yllä olevasta; kulutus on melko muikea koska konetta joudutaan huudattamaan

Noista ilmoitetuista kulutuksista sen verran, että luotan ennemmin Spritmonitor.de sivustolla oleviin lukemiin, koska ne on todellisia ja todellisista ajotilanteista. Ajoneuvovalmistajan ilmoittamat lukemat on tarkoin kontrolloiduissa ihannetilanteissa saatuja lukemia
 
Olis haaveissa päivittää Z4 (2012) uudempaan avoon. Nettiautosta bongannu muutaman rättikatto Camaron, jotka vois mennä budjettiin. Ainoa kokemus jenkkiautoista on ysärillä vuokratusta Grand Marquis`ta, joten menee ihan uudelle alueelle.

Onko noissa jotakin mitä pitää tietää? Vai kannattaako jättää kauppaan?
Pitää toki pyrkiä koeajolle kun sattuu, mutta Oulun tienoolla vähän huonosti tarjolla.
Numerojen valossa järkyn painava lehmä, mutta samaa vikaa on Zetassakin ja ne kevyemmät ripeet laitteet maksaa äkkiä jotakin ihan muuta…
 
Syyt olla ostamatta dieseliä:

-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa

Syyt ostaa diesel:

+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)

Onko muita?
Kylmiä noi pikkubensakoneetkin on ilman webastoa. Kylmempää kyytiä jopa luvassa.
Tarpeeksi uusi bensa niin saa egr ja dpf ikot silläkin, tosin adblue puuttuu.
 
Tässä tuskailen kahden automallin välillä että kumman ottaisi. Molemmat varmasti enemmän kuin riittäviä omaan vähäiseen käyttöön mutta onko muilla näistä mitään sanottavaa?

1. Mazda 6 (GH eli kai toisen sukupolven kutonen, vuosimallit about 2008 - 2012)
2. Toyota Avensis (kolmas sukupolvi eli vuosilta 2008 - 2011)

Olen kallistumassa Mazdan suuntaan vaikka perheessä ja tunnetusti suomalaisilla tuo Toyota aina ns. varma valinta. Pidän molempien ulkonäöstä mutta Mazdaa ikävän vähän saatavissa ominaisuuksilla manuaali + bensa + porrasperä.

Molemmista löytyy kuusi vaihdetta, mikä on tähän autonvaihtoon yksi isoimmista syistä.

Onko moottoreista mitään sanottavaa? Jotain vältettäviä tai suositeltavia kokoja/malleja? Avensiksessa tuntuu olevan 1.8 yleisin ja kutosessa taas sen lisäksi paljon 2-litraista.

Olen tähän mennessä valinnut autoksi aina 1.6-litraisia mutta ilmeisesti nuo 2-litraisetkaan ei syö edes sitä mitä 20 vuotta vanhat 1.6-litraiset, joten ei varmaan kannata kulutuksen vuoksi väkisellä etsiä 1.8- tai 1.6-moottorista jos löytää muuten miellyttävän 2-litraisen?

Sellainen tuli autoja vertaillessa mieleen että ainakin yhdessä katsomassani Avensiksessa on selvät "kuraläpät/suojat" renkaiden takana kaaria suojaamassa ja Mazdoissa pääosin ei mitään. Onko kuinka merkityksellinen juttu pidemmällä tähtäimellä? Kuitenkin suolaa, kiviä ja muuta lentelee renkaista sinne jatkuvasti, joten ajattelisin että olisi sellainen "kiva olla olemassa"-asia vähintään. Vai? Ja jos löytyisi muuten täydellinen yksilö mutta puuttuu nuo, niin onko isokin homma ruuvata jälkikäteen kiinni ne sillä lailla että ovat fiksusti paikallaan jne.?

Jostain luin että kutonen olisi miellyttävämpi ajaa mutta onko sitten merkittävää eroa? Entä äänet sisätiloihin? Samaa tasoa lienevät vai onko huomattavaa eroa?

Mites varaosat, huollot ja muut? Toyotoita kovasti kehutaan varmoiksi ja kai halvoiksikin pitää mutta onko Mazda sitten millainen sen suhteen?

Kovasti kiitoksia jos jollain on näihin jotain näkemyksiä sanoa! :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 559
Viestejä
4 613 917
Jäsenet
75 870
Uusin jäsen
jaakko3nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom