- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 475
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/14334152
Osaako joku sanoa onko tää fordin moottori vai volvo oma? mit selaisin foorumeita oli vähän kahta mielipidettä. Liekkö automaattilaatikkoa kestävä?
Noilla spekseillä ostaisin joko sen halvimman pommin, tai parhaan mitä rahalla saa mallia mihin päädyt. Kysymys onkin enemmän aiotko huoltaa autoa ja pitää sen hyvänä, aiotko pitää sitä pidempään kuin vuoden pari jne... Suuri osa noista ruostuu helvetin nopeaa tahtia vaikka muuten olisivatkin mainioita autoja muuten. Miettisin ehkä noilla spekseillä toisaalta myös kaksikäyttöistä autoa, jos tykkäät erikoisemmista autoista, miksi et samantien ota kakkosautoa jota on hauska myös harrastaa ympäri vuoden (enkä nyt tarkoita vain korjaamista)? Joko juuri joku avo, joku kunnon jenkkilaiva, joku todella urheilullinen tms. Kilsoja on niin vähän että siinä ei bensakulut juuri tunnu.Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.
Budjetti n. 7000 euroa.
Kriteereitä
- Helpohko ylläpito ja korjaus itse, eli ei saisi olla mitään 'universaalista' poikkeavaa toimintatapaa vaikkapa öljyjen vaihtamiselle
- Käy ja kukkuu vaikka öljyn tilalla olisi maitoa, huolto ns. öljyt vaihtoon ja ajoa.
- Porrasperä
- obd2 plussaa, vuosimallit n. 1994-2007
- Kestää seisontaa, myös talvella
- Bensavehje, ajoa max. 2000km vuodessa
- Ei tarvitsisi olla juurikaan älyä tai ylenpalttisesti sähköominaisia autossa, sitä on ihan tarpeeksi bemarissa.
- Sitten se catch. Ei kuitenkaan kiinnosta hirveästi ihan 'tavallisen näköiset' ja yleiset autot kuten Corollat tai Avensikset. Kulmikkaat korit kiinnostaa eniten. Ei ranskalaisia, ei luonnollisestikaan bmw tai audi.
Olen katsellut mm.
Toyota Celica 6th gen
Toyota Celica 7th gen
Chevrolet Beretta
Mazda Miata (ei liene kovin fiksu talvella..)
Honda Prelude
Honda Accord Executive '07
Chrysler Le Baron
(Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro, Jaguar XJx) <- Näissä taitaa olla liikaa ruuvaamista?
Kiitos analyysistä. Takavetoisilla vetelen muutenkin, eli talvi mennään enemmän tai vähemmän 'sivuttain' tahtoi sitä tai ei. Tuo F-sarjalainen myös takaveto, ja autot on sen verran muuttuneet harrastukseksi, että niiden parissa kesä aika pitkälle meneekin. Camaro näistä varmaan kiinnostaa eniten. Ihmettelen vaan, että nuo 80-90 luvun Camarot ja Firebirdit menevät erittäin halvalla, 6000 eurolla.Noilla spekseillä ostaisin joko sen halvimman pommin, tai parhaan mitä rahalla saa mallia mihin päädyt. Kysymys onkin enemmän aiotko huoltaa autoa ja pitää sen hyvänä, aiotko pitää sitä pidempään kuin vuoden pari jne... Suuri osa noista ruostuu helvetin nopeaa tahtia vaikka muuten olisivatkin mainioita autoja muuten. Miettisin ehkä noilla spekseillä toisaalta myös kaksikäyttöistä autoa, jos tykkäät erikoisemmista autoista, miksi et samantien ota kakkosautoa jota on hauska myös harrastaa ympäri vuoden (enkä nyt tarkoita vain korjaamista)? Joko juuri joku avo, joku kunnon jenkkilaiva, joku todella urheilullinen tms. Kilsoja on niin vähän että siinä ei bensakulut juuri tunnu.
Mitä ehdotuksiisi vaihtoehtoihin tulee:
Etuveto Celicat voinevat olla hiukan tylsiä talvella ja ainakaan se mitä itse koeajoin vuonna nakki ja muussi ei herättänyt omistuksenhalua oikein millään skaalalla.
Beretta on ehkä enemmänkin makuasia+saako miten hyvin osaa jos jotain hajoaa.
MK2 aka NB korin MX-5:sta saat halvalla mutta ruoste vaivaa ja järkevä talviajo vaatii kalliin kovakaton (tai ns. MK3:n taittuvalla peltikatolla). Luukkulamppuisissa NA malleissa karkaa hinta ja NC taas on aika uhm... katsojasta kiinni tykkääkö, vaikka hyvä auto onkin ajaa yms. NB on käytännössä NA mutta ilman luukkulamppuja ja pari muutosta siellä ja täällä. Itse suosin 1.6:ia sen kiertävämmän ja repivämmän luonteen takia ja osa taas vannoo sen "normaalimman" tehojakauman omaavan 1.8:n nimeen. Sen tiedän että MX suunniteltiin tuon 1.6:n ympärille ja tuo 1.8 tuli sen takia että jengi valitti että auto vaati arkiajossa liikaa työtä aka kokoajan vaihteiden vaihtoa jne joten tekivät 1.8 version joka oli tehokkaampi mutta huomattavasti laikemman fiiliksen omaava. MX-5 toimii talvella oikein mainiosti, kiitos hyvän painonjakauman ja pienen ohjaamon (lämpeää nopeasti). Itse vedin toissa talvesta suurimman osan MX-5 NA:lla kovakatto päällä ja hyvät kitkat alla. Lämpöä riitti, auto meni juuri kuten halusi, kiinni en jäänyt kertaakaan, edes syvemmässä lumessa. Hauskin auto millä olen koskaan ajanut talvella. Toki vaatii kuskilta sitä ettei pelkää sitä että välillä perä on siellä ja täällä, oli mutkaa tai suoraa. Mitä seisontaan tulee, itsellä oli talven eli vajaa 6kk tallissa käynnistämättä tai ilman että akkua olisi ladattu ja ekalla hörähti käyntiin eikä öljykään ollut puhdasta bensaa.
Prelude ja Accord... noista en osaa sanoa muuta kuin ruosteen ja sen muistan että eräs sukulainen hehkutti niiin kovasti nelipyöräohjausta.
Le Baron on samaa kastia Beretan kanssa.
Firebird, Camaro, Mustang yms. voisivat olla ihan hyviä optioita. Osia saa varsin hyvin koska eivät ole mitään pienen valmistusmäärän autoja, V8, takavetoja, litratilavuuteen suhteutettuina huomattavan matalaviritteisiä ja simppeleitä koneita jne. Jos kilsoja tulee noin vähän, tämä on se mihin itse ehkä lähtisin. Jos taas pienempi auto riittää ja haluat enemmän kierroksia ja ajettavuutta niin MX-5 NB tai joku alla mainitsemistani häröpalloista.
Häröpalloina on tosin heitettävä sekaan MK2 ja MK3 Golf, Corradot, Civic eri tehomallit, Escorttien erikoismallit (MK4 XR3i esim) ja mielestäni suljet turhaan noita vanhempia jopa 80-luvun autoja pois listalta. Luotettavuus on about samaa/samaa kuin 90-luvun laitteissa, vähemmän saastelaitteita säädettävänä, yleisesti ottaen simppelimpejä ja jos sijoituksena miettii, nappaat jonkun sopivan tulevan klassikon ja pidät ruosteet poissa niin et ainakaan häviä rahojasi.
Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.
Jengi ei vielä näe noita ns. "legendaarisina" samalla tavalla kuin jotain -65 musseja yms. Plus voivat vaatia aika isoakin laittoa. Plus kulutus on monelle iso asia. Plus moottorit on yleensä varsin tehottomia vakiona.Kiitos analyysistä. Takavetoisilla vetelen muutenkin, eli talvi mennään enemmän tai vähemmän 'sivuttain' tahtoi sitä tai ei. Tuo F-sarjalainen myös takaveto, ja autot on sen verran muuttuneet harrastukseksi, että niiden parissa kesä aika pitkälle meneekin. Camaro näistä varmaan kiinnostaa eniten. Ihmettelen vaan, että nuo 80-90 luvun Camarot ja Firebirdit menevät erittäin halvalla, 6000 eurolla.
Jengi ei vielä näe noita ns. "legendaarisina" samalla tavalla kuin jotain -65 musseja yms. Plus voivat vaatia aika isoakin laittoa. Plus kulutus on monelle iso asia. Plus moottorit on yleensä varsin tehottomia vakiona.
@Niffetin Ei niiden kyllä nyt pitäisi noin rajusti lähteä alta. Joko paskat renkaat, jotain paskana tai kuskissa vikaa. Ja ohjaustehostin kyllä löytyy suurimmasta osasta 80-lukuisista ja jenkeissä vielä vanhemmista. Ja ilman ohjaustehostinta ei se ajaminen muutu mitenkään kunhan ollaan liikkeellä. Samalla tavalla se ratti kääntyy ja ohjaus toimii ilmankin. Jotain on pielessä renkaissa tms muualla jos tuolla tavalla lähtee lapasesta. Ainoat tilanteet missä jännitti talvella, oli loskainen kaistan vaihto 100kmh tai kun kerran rekan rinnalla perä iski peilipinnalla sivulle tasakaasulla isoin vaihde sisällä. Todella rennosti sai ajaa. TOKI ei ole mainitsemaasi jäykkää taka-akselia, mutta silti. Toki, toisin kuin nykyautoissa, kelejä pitää kunnioittaa eri tavalla. Pitää tiedostaa että sinun pitää ajaa autoa, eikä vain olla random matkustajana ajonvakautuksen valon vilkuntaa katsoen.
Autoa on sen verran laitettu ja tekniikkaa löytyy niin paljon, että joskus olisi mukavaa käydä kaupassa ilman että lähtö ja ajaminen on yksi iso 'eventti'. Öljykin tuppaa vähän maitoontumaan jos ajaa lyhyitä pätkiä, etätöissä kun olen. Joskus on yllättävän vapauttavaa kun lähtee yksinkertaisella fordilla tai toyotalla eikä jokaisesta pierusta ja yskähdyksestä tule vikailmoitusta ruutuun. Ei siis kannata käsittää väärin, pidän kyllä tuosta bemaristakin kaikkine yllätyksineen, mutta joskus on mukava ajaa jollain ns. shitboxilla. Ja juu...harrastusta.Pakko kysyä että onko siis tarvetta toiselle autolle, haluatko harrasteen vai miksi sillä ykkösautolla ei viitisi kauppaan lähteä? Pätkäajossa toki moottori voi vähän karstoittua yms mutta kakkosauton hinnalla(+kuluilla) teettää aika paljon töitä.
Edit. Ei ole tämä porrasperä.Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.
Budjetti n. 7000 euroa.
Kriteereitä
- Helpohko ylläpito ja korjaus itse, eli ei saisi olla mitään 'universaalista' poikkeavaa toimintatapaa vaikkapa öljyjen vaihtamiselle
- Käy ja kukkuu vaikka öljyn tilalla olisi maitoa, huolto ns. öljyt vaihtoon ja ajoa.
- Porrasperä
- obd2 plussaa, vuosimallit n. 1994-2007
- Kestää seisontaa, myös talvella
- Bensavehje, ajoa max. 2000km vuodessa
- Ei tarvitsisi olla juurikaan älyä tai ylenpalttisesti sähköominaisia autossa, sitä on ihan tarpeeksi bemarissa.
- Sitten se catch. Ei kuitenkaan kiinnosta hirveästi ihan 'tavallisen näköiset' ja yleiset autot kuten Corollat tai Avensikset. Kulmikkaat korit kiinnostaa eniten. Ei ranskalaisia, ei luonnollisestikaan bmw tai audi.
Olen katsellut mm.
Toyota Celica 6th gen
Toyota Celica 7th gen
Chevrolet Beretta
Mazda Miata (ei liene kovin fiksu talvella..)
Honda Prelude
Honda Accord Executive '07
Chrysler Le Baron
(Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro, Jaguar XJx) <- Näissä taitaa olla liikaa ruuvaamista?
Ei saisi mainita E39:iä. Kohta se on pihalla.Vähän nyt offtopiccina menee, ei pitäs ja ei pitäs ja silti lähti. Itsellä siis taustalla nuoruudessa mm. E21, E30, E34, E36 bemaria ja vanhoja mersuja. Kyllä mä niillä tiellä pysyin kesät talvet, vauhtia oli ja yleensä kaikki vähänkään järkevät mutkat kylki edellä. Ja nyt vanhempana pieruna MX-5:n ostaisin heti, kun olisi vaan extra tallitilaa, onneksi ässä Audi löytyy harrasteena, vaikka eivät ole verrattavissa.
Kävin sitä kuskia jututtamassa tuon kolarin seurauksena aikoinaan, kun ekana siinä paikalla olin ja ei siinä autossa taikka renkaissa silloin mitään ihmeellisempää vikaa ollut, mm. kesän ajetut kumit. En tosin alkanut takakelkkaa sen enempiä siinä syynämään vaan soitin häkeen, että sikäli pieni disclaimeri on paikallaan. Tuossa yhdellä puolitutulla merkkiharrastajalla lähti suoralla tiellä pari kesää takaperin vanhempi takatuuppari myös suoralta tieltä katon kautta lepikkoon. Urat + pieni raekuuro. Hienoja vehkeitä, kasin ja suoran kuutosen (no miksei boxerinkin) murinaa harva voittaa, mutta itse olen tavannut ulkoiluttaa tuota vanhempaa kaartia vain kauniina kesäpäivinä.
Tuossakin vaan helposti käy niin, että jos ostaa jonkun oikean harrasteen, niin ne on tallissa talvisin lähes poikkeuksetta, että sitten tarvitsee sen kolmannen auton. Ja huolettoman jos haluaa, niin vaihtoehtoina luokkaa Corolla, Yaris ja Avensis, about kaikki muu on "luotettavana ja vähän korjausta vaativana" huurupäistä haaveilua. Ja jos oikein kunnolla mietin, niin Jeremy Clarksonin sanoin, kulkisin suurin piirtein Pluton kuistakin ohi, jotta ei tarvisi ajaa Toyotalla. Taikka Vectralla.
Ja jos oikein pinnistelemällä yrittäisin pysyä topicissa eli mitä nyt noilla spekseille itse metsästelisin, niin varmaan juuri vanhemmat Hondat, Golffit ja miksei ja vanhemmat VW Passatit. E190 mese.
Tai jos on harhautettu hankkimaan F-sarjan bemari, niin miksei sitten samaan konkurssiin E39:n pikkulohko 5-sarjalainen. Tai jos oikein repäisee, niin E34 loppupään facelifti M50-padalla ilman vanosta.
Meinasin ostaa moisen mutta silloin turbokoneisiin tottuneena totesin sen alaväännön puutteen vaativan niin paljon vaihtamista arkiajossa että olisi ruvennut vituttamaan aika pahasti (ironista kyllä, MX:ssä ei haittaa ollenkaan). Plus aika muovinen. Mutta ei paha vietävä. Toisaalta, jos tuohon hot hatch kategoriaan lähtisi niin lähtisin ihmettelemään Fordin tarjontaa Fiesta ST:n ja Focus ST:n osalta. Esim jos ei niin ultimate teho ole mielessä niin MK6 Fiesta ST150 voisi olla aika hauska. Itsellä oli sen isoveli Focus ST170 ja tehoa ei ollut liikaa, mutta oli pirun hauska vietävä. Jos nyt itselle miettisi niin olisi sopiva kompromissi modernia ja vanhaa.Edit. Ei ole tämä porrasperä.
8.5k pyynneillä 07-08 Swift Sporttia kohtuu kilsoilla 1.6l koneella. Eikös tuo ole ihan luotettavan maineessa oleva warm hatch? Tehoa rajallisesti, mutta sitä kompensoi kevyt kori. Modernilla Android mankalla ja DIN adapterilla sisustastakin saisi yllättävän modernin.
Tuo on haastava yhtälö kun budjettiin ei oikein löydy vain satkua ajettuja. Mut pari ehdotusta.
Pitäisi muroauto päivittää ja raadin apua kaipailen. Nykyinen vm. 2020 RAV4 hybridi on ollut luotettava peli, mutta jäämässä vähän pieneksi. Lisäksi uuvuttavan meluisa motarilla. Kävin tyyppaamassa toreen Skoda Kodiaqin dieselinä (plugari tulossa myöhemmin) ja se oli aika meh, etenkin kuin heti perään naapuriliikkeestä löytyi BMW X5 45e plugari vm. 2022, joka hinnaltaan mahtuisi vielä jotenkin budjettiin. Muita joita ajattelin kokeilla olisi Volvo XC90 Recharge 2021 tai uudempi, Sorento PHEV, uusi CR-V. Villinä korttina vielä MB GLC käytettynä tai Range Discovery. Eli ei tartte seitsemänpaikkainen olla, viis riittää, mutta hyvä kontti ja takamatkustajien jalkatilat ja ehdottomasti törkeän hyvä pitkän kuskin penkki.
Noista "oikeasti" vanhoista takatuuppareista ilman ajonvakautusta kannattaa sitten aina muistaa talviliikenteessä, että se taka-akselisto on yleensä jäykkä kuin rautakanki ja ohjaustehostin puuttuu, että kun "se" päivä liukkaalla kelillä sattuu ja toinen rengas on pitävällä pinnalla ja toinen liukkaalla, niin omat kädet ei kyllä riitä.
Jäin itse jalankulkijana 2000-luvun alussa loppu syksystä melkein yhden Camaron alle, joka lähti ihan normisti risteyksen jälkeen pienellä osakaasulla kiihdyttämään, pieni vesilammikko ajoradalla jäässä, perä irti ja kevyenliikenteen väylän kautta lepikkoon. Ja kaikki oli ohi noin sekunnissa ja vauhtia kuitenkin alta 40 km/h. Ja täytyy sanoa, että en olisi uskonut, jos en olisi omin silmin nähnyt.
Autoa on sen verran laitettu ja tekniikkaa löytyy niin paljon, että joskus olisi mukavaa käydä kaupassa ilman että lähtö ja ajaminen on yksi iso 'eventti'. Öljykin tuppaa vähän maitoontumaan jos ajaa lyhyitä pätkiä, etätöissä kun olen. Joskus on yllättävän vapauttavaa kun lähtee yksinkertaisella fordilla tai toyotalla eikä jokaisesta pierusta ja yskähdyksestä tule vikailmoitusta ruutuun. Ei siis kannata käsittää väärin, pidän kyllä tuosta bemaristakin kaikkine yllätyksineen, mutta joskus on mukava ajaa jollain ns. shitboxilla. Ja juu...harrastusta.
Pientä suristimen vaihtokuumetta päällä. Syyt vähintään epäselvät.
Vaatimuksina oikeastaan vain
-kohtalainen range eli vähintään kesällä menisi tuollaisen turku - tampere- turku keikan.
-Konttii pitää sopia koira lyhyitä 30 min kuljetuksia varten. Eli ei mielellään sedan.
-Pikalaturilla keskiteho 0-80 jossain min. 70 kW kieppeillä
-Takuu
-Ei VAG
-Hinta max jossan 50k€ tienoilla riippuen rahan hinnasta.
Plussaa
-Neliveto
-Pitkä takuu
-Edulliset huollot
-3 x isofix
Alustavan tarjouskyselyiden perusteella ehkä vahvimmilla Atto3, Mach-e, Ioniq 5, Solterra. Megane myös ehkä kiinnostaisi mutta kun hintaa ei millään saa selville kun valmistaja veivaa jotain varustelistoja. Pösö 308 SW voisi mennä mutta nuhainen mylly + pieni akku vähän syö intoa.
Tuo on vähän epäselvää itselle kun amerikassa hehkutetaan Mach-e päivityksistä vuosimalliin 24 niin onko ne nyt tilattavissa autoissa täällä vai ei. Pitää vähän kysellä.Mach-E saa todella halvalla rahalla jos tosi nopea on, tosin voi tarjoukset jatkuakin...
Siinä tosin on vaara, että syksyllä sais facelift mallia tilausputkeen. Mites Ariya?
Aikaisemmin kun olen Teslalta tarjousta kysellyt niin hyvitys vanhasta on ollu aika huono verrattuna muihin ja raha kallista. Muutenhan varmaan se Y varmaan passeli peli olisi, isofixejä tietty vain kaksi. Pitänee kuitenkin kysyä sitäkin.Tesla y? Solterra nyt on vaggilaiseen nähden niin heikko matkantekoauto sähkömaailmassa, että välttäisin.
Olen aikaisemminkin kysellyt täältä mielipidettä, mutta ei olla saatu aikaisiksi uutta autoa. Kriteerit ovat siis farkkukori, diesel (isot kilsat) ja hyvä maantieajettavuus. Hintaluokka noin 15k€ ja kilsat satkun paikkeilla, niin menee sitten muutaman vuoden. Vilkuilin tarjontaa ja pari erilaista kävi silmään.
Opel Astra uudella 1.5-litraisella dieselillä ja automaatilla. Edeltävä 1.6-litrainen oli ilmeisesti heikko esitys, mutta tämän uuden pitäisi kai olla parempi. Automaatin tyypistä/valmistajasta/luotettavuudesta ei ole tietoa: https://www.nettiauto.com/opel/astra/14224907
Skoda Octavia 1.6 tdi, joka on foorumiselailun perusteella ihan toimiva peli. Jakohihnan kiristinongelmia näissä ilmeisesti on, mutta ääntää ennen täystuhoa. Muuten perusauto on hyvä ja tilava : https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/14236463
Ainakin käyttäjäkokemukset sisarmallissa semmoisia, etten ykkösautoksi huolisi, toinen iso puute vanhemmissa 1-vaihelaturi, toki my24 fl vissiin sisältää jo. Autona varmasti ok. Täys vitsi esilämmitys, kun lataa huonommin kuin meb ilman lämmitystä.Aikaisemmin kun olen Teslalta tarjousta kysellyt niin hyvitys vanhasta on ollu aika huono verrattuna muihin ja raha kallista. Muutenhan varmaan se Y varmaan passeli peli olisi, isofixejä tietty vain kaksi. Pitänee kuitenkin kysyä sitäkin.
Onko se Solterra tosiaan niin huono? Eikö joku päivitys tullut jo edelliseenkin malliin ja uudessa vielä tehokkaampi akun lämmitys?
Hyviä pointteja kaikki, auton hankintahan ei ikinä ole täysin järkipäätös.
Se miksi olen itselleni järkeillyt tuota on juurikin nuo, et lähes kaikki ajot on päivässä alle 60km. Työpaikalla saa ladata ilmaiseksi ja kotona pitää maksaa, mutta pörssisähkö ja yöhinnat, joten tottakai järkeilen sen itselleni niin, et sähkö tulisi halvemmaksi.
Tuo nykyinen auto tuli tosiaan maksettua pois kokonaan kun tuli vähän isompi palkkio töiden kautta, joten siitä on vain käyttökulut. Se tässä varmaan nyt houkuttaakin, kun voisi sillä 100-200€/kk maksulla huristella "halvalla" sähkövatkaimella
No ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllähän tuo varaa moottorijarrutuksessa ja jarrutuksessa energiaa talteen.Nostan tähän vielä sellaisen huomion, että plugareiden range sähköllä on X. Kun sähkö loppuu niin autosta tulee kuin mikä tahansa muukin bensakoneinen auto, tosin sillä erotuksellä että painoa on 200-300kg enemmän kuljetettavana ja se näkyy kulutuksessa negatiivisesti
En tiedä yhtään plugaria joka veisi oikeasti vähän polttoainetta kun sähkö loppuu. Pääsyy tähän on juurikin tuo paino
No ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllähän tuo varaa moottorijarrutuksessa ja jarrutuksessa energiaa talteen.
Kaupungissa/taajamissa plugari on oikein mainio kulkuneuvo, koska siellä mainitsemiasi tilanteita on usein. Tilanne maantiellä on erilainen.
Maantiellä (tai vaikka motarilla) ei tule kuitenkaan pysähdyksiä ja nopeutta lähinnä pidetään yllä. Vaikuttaako ylimääräinen massa tosiaan merkittävästi? Itse mutuilisin että plugarin kulutus kaupungissa tyhjällä akulla nousee enemmän vs. kevyempi polttisvariantti.
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä
Saa olla tosi nuuka, että jaksaa 160km moottoritietä päivittäin Aygossa.Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.
Kesäreissu viime vuodelta, Tampere-Iisalmi-Kokkola-Tampere. 918km, keskikulutus 4,7l. Bmw 330e, range huikeat 28km.*insert tähän vastaväite, kuinka sinun väitteesi ei pidä paikkaansa*
Oikeastiko olet sitä mieltä, että jos autossa on X kokoinen moottori ja Y määrä tehoa, mutta painot eroaa 200kg niin näiden ajoneuvojen välille ei muodostu kulukseen eroa?
Kaupungissa/taajamissa plugari on oikein mainio kulkuneuvo, koska siellä mainitsemiasi tilanteita on usein. Tilanne maantiellä on erilainen.
Ainakin käyttäjäkokemukset sisarmallissa semmoisia, etten ykkösautoksi huolisi, toinen iso puute vanhemmissa 1-vaihelaturi, toki my24 fl vissiin sisältää jo. Autona varmasti ok. Täys vitsi esilämmitys, kun lataa huonommin kuin meb ilman lämmitystä.
Tarvitsisi ostaa perheeseen toinen auto, kun työn vaihtumisen takia tulee päivässä keskimäärin 160km ajoa moottoritiellä, joista saan kilometrikorvauksen. Nuukana miehenä olen ajatellut Toyotan Aygoa, kun noissa on takuu 10V tai 185tkm. Budjetti olisi noin 10-12k€. Sillä saisi noin 2018vm Aygon alle 60tkm ajetun. Koitin selailla, mitä tuolla budjetilla saisi sähköpuolelta, niin Renaultin Zoe 40kWh versio voisi mahtua tuohon, mutta takuita ei olisi.
Mikäköhän tässä olisi järkevin vaihtoehto tähän työmatka-ajoon.
Onko diesel vakavasti otettava vaihtoehto?
Nostan tähän vielä sellaisen huomion, että plugareiden range sähköllä on X. Kun sähkö loppuu niin autosta tulee kuin mikä tahansa muukin bensakoneinen auto, tosin sillä erotuksellä että painoa on 200-300kg enemmän kuljetettavana ja se näkyy kulutuksessa negatiivisesti
En tiedä yhtään plugaria joka veisi oikeasti vähän polttoainetta kun sähkö loppuu. Pääsyy tähän on juurikin tuo paino
Pientä suristimen vaihtokuumetta päällä. Syyt vähintään epäselvät.
Vaatimuksina oikeastaan vain
-kohtalainen range eli vähintään kesällä menisi tuollaisen turku - tampere- turku keikan.
-Konttii pitää sopia koira lyhyitä 30 min kuljetuksia varten. Eli ei mielellään sedan.
-Pikalaturilla keskiteho 0-80 jossain min. 70 kW kieppeillä
-Takuu
-Ei VAG
-Hinta max jossan 50k€ tienoilla riippuen rahan hinnasta.
Plussaa
-Neliveto
-Pitkä takuu
-Edulliset huollot
-3 x isofix
Alustavan tarjouskyselyiden perusteella ehkä vahvimmilla Atto3, Mach-e, Ioniq 5, Solterra. Megane myös ehkä kiinnostaisi mutta kun hintaa ei millään saa selville kun valmistaja veivaa jotain varustelistoja. Pösö 308 SW voisi mennä mutta nuhainen mylly + pieni akku vähän syö intoa.
Rellun Clio Sport Tourerin vm. 2016 dieselinä
Kylmiä noi pikkubensakoneetkin on ilman webastoa. Kylmempää kyytiä jopa luvassa.Syyt olla ostamatta dieseliä:
-Hakusessa on pikkuauto, jossa kulutusero jää yleensä maltilliseksi käyttövoimasta riippumatta
-Käyttövoimavero ja viime vuosien maltillinen hintaero (diesel/bensiini) yhdistettynä "vain" ~30 tkm vuosisuoritteeseen
-Erinäiset DPF-, EGR- ja Adblue-ongelmat
-Talvisin kylmä kuin ryssän helvetti ilman webastoa
Syyt ostaa diesel:
+Kulutus kasvaa maltillisemmin kuin bensiinimoottorissa, jos ajetaan 120 km/h kesärajoituksilla
+Taloudellisempi vaihteisto (yleistys, mutta etenkin pienissä autoissa kuusivaihteinen laatikko lienee yleisempi dieselautoissa kuin bensiiniautoissa)
Onko muita?
Ei ole kuin isolla kattoluukulla oleva coupe. Kangaskatto on ainoa optio jos haluaa avona. Silloin jees, muttei nopea.Mites kovakatto MX-5?