Mikä auto minulle?

Maininta vai korjattu nuo? Itselläni meni jousi poikki talvella kun ajoin pimeällä jään muodostaneeseen monttuun turhan kovaa. Alatukivarret ovat rellun heikko lenkki, mutta niiden vaihtaminen ei paljoa maksa.

Mulla siis ´15 vuosimallia oleva töpöperä.
 
Kia EV6 putosi pelistä ensi-istumalla koska kesikonsoli ns. "leijuu" ja kun jalka on normi asennossa, polvi on sitä vasten ja tuntuu että ensimmäisen kerran kun tulet vauhdikkaammin autoon, konsoli on poikki. Vaikutti muuten ihan asialliselta, vaikkei kaunein mahdollinen olekaan.

Mulle joskus täällä kerrottiin että on tyhmä syy jättää auto ostamatta jos pää osuu kattoon. Tuo että pelkää keskikonsolin katkeavan kun istuu autoon kuulostaa myös mielenkiintoiselta syyltä.

EV6 suhteen suosittelen kyllä ergonomian kokeilua, ainakin näin saksalaisiin tottuneelle se on vähän erilainen.
 
Mulle joskus täällä kerrottiin että on tyhmä syy jättää auto ostamatta jos pää osuu kattoon. Tuo että pelkää keskikonsolin katkeavan kun istuu autoon kuulostaa myös mielenkiintoiselta syyltä.

EV6 suhteen suosittelen kyllä ergonomian kokeilua, ainakin näin saksalaisiin tottuneelle se on vähän erilainen.
Pakko sanoa... Se keskikonsoli oli legit lelun tuntuinen. Siihen kun 150kg tai jopa vähemmän hyppää kiireessä, se on konsolille hei hei. Sai kädellä jo heiluteltua miten halusi. Oli kyllä ensimmäinen kerta kun jäi auton tutkiminen keskikonsolin heikkouden takia kesken :D
 
Hömm, kyllähän noita ID4 AWD saa ihan kohtuukilsoilla tohon buduun: https://www.nettiauto.com/volkswagen/id-4/14231189 (31tkm & 38teur)

Itse en (sähkistä) takatuupparina ottaisi ympärivuotiseen vaikka olisi kuinka kaverien kokemukset hyviä.
Tuli tosiaan eilen haettua liikkeestä varusteiltaan ja hinnaltaan vastaava, joskin hieman enemmän ajettu (77 000 km). Varusteissa taisi erona olla 360 kamera ja koukku, joista jälkimmäinen oli oltava satunnaisia pyöränkuljetuksia varten. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja huomioista, nelivetoon tosiaan tuli päädyttyä ja kyllähän tuossa hymyä pukkas kun kiihdytteli motarille :D Talvella sitten kunnon testit lumella.

Edit: ja tosiaan siis vuosimallin -21 (rekisteröity -22), nuo uudemmat -23 tai -24 alkoi nousta niin hinnaikkaiksi, että olisi ollut jo sama ostaa uus. Siinä oli pakko laittaa nälälle stoppi ettei ihan mahottomaksi mene. Tällä kertaa pysyttiin siis budjetissa ja katsellaan sitten joskus 4-6 vuoden päästä seuraavaa, josko silloin olisi jo ID.7 farkut hyvän hintasia käytettynä :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tosiaan eilen haettua liikkeestä varusteiltaan ja hinnaltaan vastaava, joskin hieman enemmän ajettu (77 000 km). Varusteissa taisi erona olla 360 kamera ja koukku, joista jälkimmäinen oli oltava satunnaisia pyöränkuljetuksia varten. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja huomioista, nelivetoon tosiaan tuli päädyttyä ja kyllähän tuossa hymyä pukkas kun kiihdytteli motarille :D Talvella sitten kunnon testit lumella.

On sitten nelivedoissa hinta tullut huomattavasti enemmän alas. Vuosi sitten oli halvimmat nelivedot 50k kantturoilla. Kyllähän tuon gtx:n lisätehon huomaa takavetoon varmasti, kun takaveto on "laiska" sähköautoksi.
 
Audi A3 (2011)

Tekoälyn mukaan A3-malli 2011, on sellainen jossa käytetään wet clutchia, eikä dry clutchia.
Mutta näitä on eri moottoreilla: 1.2, 1.4, 1.8

Mitä kannattaa välttää ja mikä olisi se paras vaihoehto?

saa myös ehdottaa jotain muutakin vuosilukua, jos tämä tekoäly ei nyt osannut oikein kertoa.

Eli audi 2011-2013 olisi varmaan se paras vaihtoehto budjetissa tuo toinen sukupolvi. ja sieltä katsoa että vaihdelaatikko olis pakki+5 vaihdetta (kuudella vaihteella kai on dry clucth.)
Mutta mitä moottoria kannattee katella, onko näissä paljonkin eroja (öljyvuodot jne)
1.2,
1.4,
1.8.
Mikäs kannattee valita?
 
Viimeksi muokattu:
Tekoäly ei osaa, vai meneekö sekaisin automaatit ja manuaalit. Perusasiat tekniikoista löytyy merkkifoorumeilta yms. Omat jekkunsa kaikissa. Jos kuivakytkin dsg on ongelma(?), niin nelivedot ja dieselit ehkä ainoat vaihtoehdot. Ja silloinkin se 6v nimenomaan on wet clutch. 5+pakki lienee manuaali.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Audi A3 (2011)

Tekoälyn mukaan A3-malli 2011, on sellainen jossa käytetään wet clutchia, eikä dry clutchia.
Mutta näitä on eri moottoreilla: 1.2, 1.4, 1.8

Mitä kannattaa välttää ja mikä olisi se paras vaihoehto?

saa myös ehdottaa jotain muutakin vuosilukua, jos tämä tekoäly ei nyt osannut oikein kertoa.

Eli audi 2011-2013 olisi varmaan se paras vaihtoehto budjetissa tuo toinen sukupolvi. ja sieltä katsoa että vaihdelaatikko olis pakki+5 vaihdetta (kuudella vaihteella kai on dry clucth.)
Mutta mitä moottoria kannattee katella, onko näissä paljonkin eroja (öljyvuodot jne)
1.2,
1.4,
1.8.
Mikäs kannattee valita?

Jos tuollaista diudia etsisin, niin yrittäisin ainakin löytää jakohihnalla olevan koneen. Siirtymä ketjusta jakohihnaan tehtiin joskus 2012-2013, muistaakseni.

1.8 TFSI on oikein tunnettu öljynkulutusongelmistaan:


Sitten on ne jakoketjuongelmat, osaltaan se alihankkijan paska stanssauskone ja osaltaan se idioottimainen suunnitteluvirhe, että jakoketjun kiristin toimii öljynpaineella ja ketju saattaa hypätä paikaltaan käynnistettäessä.

Muutama vuosi sitten Volkswagenin 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa otettiin käyttöön ketju, minkä piti parantaa kestävyyttä ja vähentää huollon tarvetta, koska hihnan vaihtoa ei enää tarvittu. Toisin kävi. Joissakin 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa on havaittu jakopään ketjun venyneen tai hypänneen irti. Seurauksena voi olla iso koneremontti. Näitä moottoreita löytyy Volkkarin lisäksi myös Audin, Seatin ja Škodan konepellin alta.

Uusimmissa 1.2 TSI- ja 1.4 TSI-moottoreissa siirryttiin takaisin hammashihnaan!

Ongelma koskee pääasiassa 1.2 TSI -moottoreita vuosimallia 2010–2011 ja 1.4 TSI -moottoreita vuosimallia 2007–2008. 1.4 TSI:n tietyn tuotantoerän jakoketjun venymisen syy oli alihankkijan kulunut stanssauskone, jolloin ketjun reikiin jäi metallipurseita. Valmistuslaatua on sittemmin kohennettu.

1.2 TSI -moottoreiden jakopään kanteen on lisätty ohjuri, jonka pitäisi estää ketjun hyppääminen. VW-merkkikorjaamot ovat ketjunvaihdon yhteydessä vaihtaneet ketjunkiristimen, jonka pitäisi estää ketjun löystyminen.


Täälläkin:

 
Tekoäly ei osaa, vai meneekö sekaisin automaatit ja manuaalit. Perusasiat tekniikoista löytyy merkkifoorumeilta yms. Omat jekkunsa kaikissa. Jos kuivakytkin dsg on ongelma(?), niin nelivedot ja dieselit ehkä ainoat vaihtoehdot. Ja silloinkin se 6v nimenomaan on wet clutch. 5+pakki lienee manuaali.

Sitten on vielä se, että kun puhutaan yli 10 vuotta vanhoista autoista, niin märkäkytkinkään ei välttämättä tee autuaaksi, jos öljyjä ei ole vaivauduttu vaihtamaan.

Yksi vaihtoehto voisi olla etsiä sellaista, johon on todistettavasti tehty mahdollisimman kattava DSG-remontti (siis kokonaan uusi laatikko tai sekä kytkinlevyt että mekatroniikka) suhteellisen hiljattain. Harvempi myyjä vain vaivautuu mainostamaan autolle tehtyjä remontteja ilmoituksessa, joten joutuu näkemään vaivaa kysellä huoltohistorian perään. Jos edes suostuvat/pystyvät näyttämään paperit sen sijaan että kertovat sähköisen huoltokirjan kyllä olevan kunnossa, Kamuxin myyjän kunniasanalla...
 
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€



 
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€


Olen ymmärtänyt niin, että aika kalliita nuo 2018 ja uudemmat Volvot.

10tkm ajoa vain, niin diesel kyllä sen puolesta ei niin kauhean hyvä. Ei oikein mitään järkeä kumminkaan vaihtaa hyvää Volvoa ja maksaa liikkeelle "samanlaisesta" Volvosta.

D4 taitaa olla paljon luotettavampaa pomminvarmaakin? tekniikkaa, eli ehkä T8 olisi sitten heikompi esitys dieseliin verrattuna.

Itse maksoin 346tkm ajetusta V60 D6 (plugari) 6550€. Eli myös uudempi V90 D4 on arvokas peli ja oikein hyvä, kun ei taida mitään erityisesti parempaakaan olla, aikaan Volvolta? Täytyisi hieman vertailla esim T8 hintoja verrattuna vaikka D4, että onko sittenkin järkevä?

Sitä kanssa mietin, kun T8 takuut loppuu (en tiedä koska), niin romahtaako niidenkin hinnat, kuten D6 plugarissakin.

ERAD, ERAD, ERAD...

Joku jatkotakuu vois olla hyvä hankkia. :hmm:
Itse kysyin ERAD öljynvaihtoa D6, joka olisi ollut 150€ luokkaa siihen. Vaihdoin kumminkin itse. Voi olla että vaihdettu ensimmäistä kertaa 346tkm kohdalla, koska ikiöljyt. Hyvä olisi vaihtaa esim 100tkm välein ERAD öljyt. Jos nimittäin "vaihdelaatikko" rikkoontuu, niin koko ERAD sähkömoottori menee vaihtoon ja se toki maksaa 5000€ vai enemmän? T8 noita erad:eja on kai hajonnut enemmän kuin vanhassa D6 mallissa.
 
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€


Tuossa olisi hieno 2018 V90 :)

25 900€. Paljon enemmän ajettu, mutta hinta ehkä järkevämpi?

Edit:
V90, 2021, 27 000€. Lähes sama hinta, mutta 3 vuotta uudempi.

Vähän outoa että pikkuvolvo V60 on lähes samoissa hinnoissa kuin V90? 26 800€:
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€




Mitä tässä tavallaan yritetään saavuttaa?
T8 enemmän huoltokuluja, välirahanmaksu nollaa hybridin hyödyn kulujen puolesta ja auto on kuitenkin "sama vanha".
Jos vaihtelun vuoksi vaihtaa, niin eikö nyt sitten johonkin toiseen malliin ja merkkiin?
Lisäksi jos et jaksa kokoajan latailla ja tapella sen piuhan kanssa, niin kulutus on kuitenkin vähintään sama ellei isompi kuin vanhassa...?
 
Jos tuollaista diudia etsisin, niin yrittäisin ainakin löytää jakohihnalla olevan koneen. Siirtymä ketjusta jakohihnaan tehtiin joskus 2012-2013, muistaakseni.

1.8 TFSI on oikein tunnettu öljynkulutusongelmistaan:


Sitten on ne jakoketjuongelmat, osaltaan se alihankkijan paska stanssauskone ja osaltaan se idioottimainen suunnitteluvirhe, että jakoketjun kiristin toimii öljynpaineella ja ketju saattaa hypätä paikaltaan käynnistettäessä.




Täälläkin:


Kiitos. Katsomassani oli ketju, joten en ota sitä sitten...

Miten tuo Audi A1 2017 tuotakin olen miettinyt. Se olisi 1 litran bensiinillä. Onko tästä sulla mitään tietoa kertoa, mihin pitää kiinnittää huomiota.
Onko se A3 ja A1 isojakin eroja näiden suhteen?
 
Mitä tässä tavallaan yritetään saavuttaa?
T8 enemmän huoltokuluja, välirahanmaksu nollaa hybridin hyödyn kulujen puolesta ja auto on kuitenkin "sama vanha".
Jos vaihtelun vuoksi vaihtaa, niin eikö nyt sitten johonkin toiseen malliin ja merkkiin?
Lisäksi jos et jaksa kokoajan latailla ja tapella sen piuhan kanssa, niin kulutus on kuitenkin vähintään sama ellei isompi kuin vanhassa...?
Jos haluaisi pysyä Volvossa, mutta vaihtaa vuosimallia 2018 -> 2021, sekä awd. Niin eipä sieltä löydy, kuin T6 tai T8 malleja myynnistä.

 
Mitä tässä tavallaan yritetään saavuttaa?
T8 enemmän huoltokuluja, välirahanmaksu nollaa hybridin hyödyn kulujen puolesta ja auto on kuitenkin "sama vanha".
Jos vaihtelun vuoksi vaihtaa, niin eikö nyt sitten johonkin toiseen malliin ja merkkiin?
Lisäksi jos et jaksa kokoajan latailla ja tapella sen piuhan kanssa, niin kulutus on kuitenkin vähintään sama ellei isompi kuin vanhassa...?

Koeajoin uutta kugaa ja 530etäkin eikä kyllä säväyttäny kumpikaan, bemari oli aika vaisu. E-merssut plugarina ei käy millään koska kontin helvetin tyhmä kyhmy. Rattaat ja koira pitää mahtua. Miksi pitäisi vaihtaa merkkiä ja mallia jos haluaa vaihtelua? On tuossa lisävarusteita joitain enempi mitä nykysessä. Hifistinä rakastan tuota b&w mikä nykysessäkin. Onhan t8 varmaan vähän kalliimpi huoltaa, tuossa wetterin autossa juuri hihna vaihdettu niin mitään kallista ei virallisen huollon mukaan tule ihan heti.

Sähköllä pääsisin kesäisin 85% ajosta jos kantama 40km niin olisihan tuo ihan huomattavasti edullisempaa ajoa ainakin kesäisin. Veroja 500€ vähempo vuodessa ja polttoaineessakin säästää. Syöhän tuo joo pelkällä bensalla sen 7-8l/100km.
 
Kiitos. Katsomassani oli ketju, joten en ota sitä sitten...

Miten tuo Audi A1 2017 tuotakin olen miettinyt. Se olisi 1 litran bensiinillä. Onko tästä sulla mitään tietoa kertoa, mihin pitää kiinnittää huomiota.
Onko se A3 ja A1 isojakin eroja näiden suhteen?

Vähän kevyempi auto, niin tekniikka pääsee vähemmällä rasituksella noin lähtökohtaisesti. Mutta kannattaa miettiä myös omaa tilantarvetta (kontti, takapenkit jne.), koska A1 on Audin vastine VW Pololle ja A3 on sitten Golfin sisar. Eli ihan eri segmentin autot kyseessä. Lisäksi kannattaa koeajaa ja tunnustella, kumman melutaso, penkit, ohjaus jne. miellyttää itseä enemmän. Yleensä pienemmissä autoissa nämä asiat on huonommin kuin isommissa.

Noin sinänsä vm. 2017 A1 on niitä ensimmäisen sukupolven viimeisiä vuosimalleja. Eli luotettavuusmielessä todennäköisesti vähän parempi kuin alkupään vuosimallit. Mutta onhan se myös jo kovin iäkästä suunnittelua, 15 vuotta vanhaa... että haluaako sellaisella sitten enää ajaa? Nykyäänhän useat pikkuautot ovat jo lähellä isompia sisaruksia, mutta tuohon aikaan kokoluokkien väliset erot olivat suurempia.
 
Eroaako mhev mitenkään ihan perus bensasta pl desin pienempi kulutus ja maltillisempi vero? Kannattaako tuollaista taajama-kuskin edes harkita, jos kotilatausmahdollisuus löytyy?
 
Eroaako mhev mitenkään ihan perus bensasta pl desin pienempi kulutus ja maltillisempi vero? Kannattaako tuollaista taajama-kuskin edes harkita, jos kotilatausmahdollisuus löytyy?

MHEV on kevythybridi, eikä sillä voi ajaa metriäkään pelkällä sähköllä, eikä sitä myöskään pysty lataamaan erikseen.
 
MHEV on kevythybridi, eikä sillä voi ajaa metriäkään pelkällä sähköllä, eikä sitä myöskään pysty lataamaan erikseen.
Juu, sen toki tiesinkin, kysymyksenasetteluni oli huono - asetellaan kysymys siis toisin:

Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.
 
Eroaako mhev mitenkään ihan perus bensasta pl desin pienempi kulutus ja maltillisempi vero? Kannattaako tuollaista taajama-kuskin edes harkita, jos kotilatausmahdollisuus löytyy?
Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.
Ei eroa minusta perus bensasta yhtään mitenkään. Mulla oli joitakin päiviä vuokra-autona Seat Leon eTSI.

Joku vastaava:

Toyotalla sitten on niitä itselataavia hybridejä. Niitäkään ei voi ladata, mutta sähköajo onnistuu tosi pienellä nopeudella ja tosi lyhyen aikaa.

Plug-in Hybrid sitten hieman parempi, jos kotilataus onnistuu.

Edit:
Eli mieluummin vaikka tuollainen. Hintakin halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Leiffit ei nyt varsinaisesti enää ole mitään kuuminta hottia kun aktiivijäähdyttämättämän akun ja Chademon rajoitteet ovat alkaneet levitä yleisön keskuuteen. Silti se on ihan pätevä moneen hommaan jos ei tarvita pikalatauksia matkoja ajaessa, että sillä akullisella pärjätään esim työmaalle ja siellä hidasladaten takaisin.
 
Juu, sen toki tiesinkin, kysymyksenasetteluni oli huono - asetellaan kysymys siis toisin:

Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.

Sillä nyt saa vaan päästöjä paperilla alemmas koska EU ja ilmastonmuutos ja tietenkin verotus.
 
Mitähän vikaa tuossa on, kun mielestäni hinta tippunut n. 1500e parin päivän aikana? Vai muistanko väärin, että aiemmin oli joku 9800e?
Tuossa halvin 30kWh akulla oleva 7000€.

Täytyy myydä vähän halvemmalla, että kauppa käy? Sähköautoissa on kumminkin minusta "alennusmyynnit" menossa. Vielä esim vuosi sitten oli hinnat korkeammalla. Yksi syy voisi olla, että halpoja kiinalaisia sähköautoja on tullut paljon markkinoille. Ehkä myös (puoliksi kiinalainen) teslakin joutui laskemaan hintoja, että kaikki autot mitä valmistetaan saisi kaupattua jonnekin. Teslaa kun valmistetaan Saksassa ja kiinassa.
 
Juu, sen toki tiesinkin, kysymyksenasetteluni oli huono - asetellaan kysymys siis toisin:

Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.

Eikös MHEV:n idea ole, että sähkö toimii "puskurina", jotta moottori kuluttaisi mahdollisimman vähän polttoainetta?

Eli varmaan toimii hyvin kaupunkiajossa (taajama-ajossa), jossa on paljon pysähtelyjä/hidasteluja ja liikkeellelähtöjä/kiihdytyksiä. Toisaalta, kun pelkällä sähköllä ei voi ajaa, niin MHEV ei varmaan tarjoa paljoakaan etua suhteessa bensa-autoon, jos keskinopeus jää erittäin alhaiseksi (esim. ruuhka-aikana Helsingin keskustassa).

Toisaalta... koska MHEV:n hybridijärjestelmä ei paljoa paina, niin siitä ei ole liikakiloja pitkän matkan ajon haitaksi. Toisin kuin raskaammissa hybrideissä raijataan kenties useampikin sata kiloa sähkövoimalinjaa mukana.
 
Toisaalta... koska MHEV:n hybridijärjestelmä ei paljoa paina, niin siitä ei ole liikakiloja pitkän matkan ajon haitaksi. Toisin kuin raskaammissa hybrideissä raijataan kenties useampikin sata kiloa sähkövoimalinjaa mukana.
Plugari kerää alamäessä akkun virtaa ja hyvin lyhyet pätkät pystyy ajamaan sähköllä. Tai sitten kun palaa kotiin, niin hidasajoa on mahdollista tehdä sähköllä lyhyen matkaa ja hitaalla nopeudella. Kaikki tuo tapahtuu siis automaattisesti. Toki maantielläkin tulee jarrutuksia vaikka risteyksissä, niin regen lataa hieman akkua.

Plugarista ei ole siis minusta mitään haittaa. Toki paino, mutta matka-ajossa painolla ei kai ole kovin suurta merkitystä. Enemmän paino vaikuttaa kaupunkiajossa, kun kiihdytykset on raskaampia.

Ja koska latausmahdollisuus on kotona, niin kyllä kulutusta/käyttökuluja saa alaspäin.


Mulla toisena autona vanhan mallin Volvo diesel plugari ja sillä on tullut harjoiteltua "taloudellisuusajoa" 1500km. Toki lyhyille matkoille oikein hyvä, mutta polttoainetta menee sitten, jos kauemmaksi tuolla joutuu lähtemään. Ostohinnaltaan 6550€, niin suht paljon autoa siihen rahaan (jos sähkötekniikka toimii).
 
Tonnin pommeja tulee harrastettua, minkälainen auto on Mazda 6 ? Tarjontaa hyvin tonnin molemmin puolin. Tiedän että ruostuu helposti mutta sama se on monessa muussakin merkissä. Lähinnä kiinnostaisi 2l bensakone. Ketjukone ilmeisesti tämä, muutenkin kuullut että koneet kestää aika hyvin.
 
Jos me puhumme ensimmäisen sukupolven niin sanoisin mieluummin vielä vanhempi edeltäjänsä 626.

Kyllä siinä tekniikka ihan toimivaa on, mutta se ruostesuojauksen taso...
 
Tonnin pommeja tulee harrastettua, minkälainen auto on Mazda 6 ? Tarjontaa hyvin tonnin molemmin puolin. Tiedän että ruostuu helposti mutta sama se on monessa muussakin merkissä. Lähinnä kiinnostaisi 2l bensakone. Ketjukone ilmeisesti tämä, muutenkin kuullut että koneet kestää aika hyvin.
Itse olen kiertänyt Mazdan kaukaa, koska ruoste. Tosi pahoin siis ruostuvat ja työtä olisi liikaa. Toki jos on juuri vuoden leima hankittu, niin saahan sillä sen vuoden ajaa ja sitten paaliin koko peli.
 
Samoilla linjoilla kuin edeltävät.

Muutamalla kaverilla ollut ekakoppanen 6:n ja hitsaushommat tulivat tutuksi. Yksi taisi olla facelift ja kaksi alkuperäistä, hyvin ruostui myös facelift, taitaa olla 2gen malli vasta parempi ruostesuojaukseltaan.
 
Perheenlisäyksen johdosta A3 käy liian pieneksi. Vuodessa ajoa tulisi 10-30t km. Toiveissa neliveto ja about 100t ajettu. Alle 30 000e hintataso. Millaista autoa lähtisitte tällaisessa tilanteessa katsomaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tonnin pommeja tulee harrastettua, minkälainen auto on Mazda 6 ? Tarjontaa hyvin tonnin molemmin puolin. Tiedän että ruostuu helposti mutta sama se on monessa muussakin merkissä. Lähinnä kiinnostaisi 2l bensakone. Ketjukone ilmeisesti tämä, muutenkin kuullut että koneet kestää aika hyvin.
Saab? Saat todennäköisesti varsin paljon autoa vähällä rahalla. Varmasti on ruosteisia mutta harrastajilta vähemmän ruosteisia lienee sopuhintaan löydettävissä. Aliarvostettu merkki.
Ps; en ole harrastaja, opiskeluaikana yhden omistin ja oli tonnin pommi, joka kesti moitteetta ja ilman vikoja kolmisen vuotta. Sittemmin jatkoi vielä elämää toisen henkilön käytössä.
 
Perheenlisäyksen johdosta A3 käy liian pieneksi. Vuodessa ajoa tulisi 10-30t km. Toiveissa neliveto ja about 100t ajettu. Alle 30 000e hintataso. Millaista autoa lähtisitte tällaisessa tilanteessa katsomaan?

Eiköhän tuo olisi isohko polttomoottorifarkku, perusmatalana tai korotettuna mallina. Superb (Scout), Passat (Alltrack), V60/V90 (Cross Country). Jos kunnon nelivetoa maavaroineen tarvitsee, niin sitten se Subaru Outback - on vain kovin janoisia nuo yli 2-litraiset bensiinimoottorit.
 
Skoda octavia 2018
1.0 koneella, mutta vaihteisto on DSG.

Miten se olikaan näiden skodien kanssa ja tämän DSG-automaattivaihteiston kanssa. Muistelen että 1.4 tsi + automaatti on todella huono.

Mutta kuinkas nämä 1.0 koneella olevat ja automaatit vuodelta 2018 ?
 
Skoda octavia 2018
1.0 koneella, mutta vaihteisto on DSG.

Miten se olikaan näiden skodien kanssa ja tämän DSG-automaattivaihteiston kanssa. Muistelen että 1.4 tsi + automaatti on todella huono.

Mutta kuinkas nämä 1.0 koneella olevat ja automaatit vuodelta 2018 ?

Jos haluat automaatin ilman ongelmia, unohda kaksoiskytkimet (DSG) ja osta momentinmuuntimella oleva. Jälkimmäisen saadaksesi joudut tosin vaihtamaan käytännössä konsernimerkkien ulkopuolelle. Tai sitten ostat DSG:llä olevan auton, nautit momentinmuunninta paremmasta polttoainetehokkuudesta ja laitat polttoaineessa säästetyn rahan säästötilille tulevia remonttikustannuksia varten.

Mutta jos haluaa käytetyn auton DSG:llä, niin uudempi on luultavasti vähemmän riskialtis. Onhan noihin tehty parannuksia ajan saatossa, mm. alkupään laatikoissa käytetty ongelmallinen öljy vaihdettiin jo varmaan yli 10 vuotta sitten ja mekatroniikan hajoava paineastia on sekin kai jossakin iteraatiossa vaihdettu paremmin kestävään malliin. Lisäksi on etu, jos autossa ei ole vetokoukkua, koska kärrynveto luonnollisesti rasittaa vaihteistoa enemmän. Monellahan se koukku on tietysti autossa muodon vuoksi ja kaiken varalta, jos kerran kymmenessä vuodessa tarvitsee ottaa Motonetin vuokrakärry vetoon, mutta osa on kuitenkin vetänyt sillä koukullaan asuntovaunua joka kesä pitkin Suomea ja Eurooppaa... Ja sitten jos löytää vielä auton, joka on kulkenut mahdollisimman vähän kaupunkiliikenteessä (eli ollut koko ajan jossakin maalaispitäjässä eikä kehäteiden helvetissä), niin vielä parempi.

Lisäksi netissä itkee ne, joilla DSG on vikaantunut. Eikä ne, joilla se on toiminut moitteetta 200+ tkm. Mutta lue vaikka tuo alla oleva ketju, niin tiedät enemmän.

 
Jos haluat automaatin ilman ongelmia, unohda kaksoiskytkimet (DSG) ja osta momentinmuuntimella oleva. Jälkimmäisen saadaksesi joudut tosin vaihtamaan käytännössä konsernimerkkien ulkopuolelle. Tai sitten ostat DSG:llä olevan auton, nautit momentinmuunninta paremmasta polttoainetehokkuudesta ja laitat polttoaineessa säästetyn rahan säästötilille tulevia remonttikustannuksia varten.

Mutta jos haluaa käytetyn auton DSG:llä, niin uudempi on luultavasti vähemmän riskialtis. Onhan noihin tehty parannuksia ajan saatossa, mm. alkupään laatikoissa käytetty ongelmallinen öljy vaihdettiin jo varmaan yli 10 vuotta sitten ja mekatroniikan hajoava paineastia on sekin kai jossakin iteraatiossa vaihdettu paremmin kestävään malliin. Lisäksi on etu, jos autossa ei ole vetokoukkua, koska kärrynveto luonnollisesti rasittaa vaihteistoa enemmän. Monellahan se koukku on tietysti autossa muodon vuoksi ja kaiken varalta, jos kerran kymmenessä vuodessa tarvitsee ottaa Motonetin vuokrakärry vetoon, mutta osa on kuitenkin vetänyt sillä koukullaan asuntovaunua joka kesä pitkin Suomea ja Eurooppaa... Ja sitten jos löytää vielä auton, joka on kulkenut mahdollisimman vähän kaupunkiliikenteessä (eli ollut koko ajan jossakin maalaispitäjässä eikä kehäteiden helvetissä), niin vielä parempi.

Lisäksi netissä itkee ne, joilla DSG on vikaantunut. Eikä ne, joilla se on toiminut moitteetta 200+ tkm. Mutta lue vaikka tuo alla oleva ketju, niin tiedät enemmän.

Olipas kattavasti kirjoitettu.

Mutta nyt tosiaan näihin olen eniten kallistunut:
Škoda Octavia (2012–2019)

Manuaalivaihteinen ei ole ongelma. Tämä automaatti tuli vain mieleen kysyä.

Pitäisi nyt vain tietää mitä vuosilukua ja moottorikokoa bensalle olisi hakusessa, vaikka jokin 5-vaihteinen vai onko näitä myös 6-vaihteisiakin. Liekkö niillä merkitystä valintaan?

Jos nyt jotain ymmärsin, niin 1.2 ja 1.4 tsi koneita kannattaa vältellä.

Olisko se 1.0 koneella olevat ihan ok ostaa jos 100tkm ajettu. Mutta 200tkm 1.0 koneen saa jo unohtaa.

Mutta kuinka nämä 1.8 ja 2.0, näissä näkyy olevan enemmän kilometrejä useissa, että minkähän verran ajettuja näitä on fiksua viellä ostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi nyt vain tietää mitä vuosilukua ja moottorikokoa bensalle olisi hakusessa, vaikka jokin 5-vaihteinen vai onko näitä myös 6-vaihteisiakin. Liekkö niillä merkitystä valintaan?

Jos manuaaleista puhutaan, niin 6. vaihde yleensä parantaa polttoainetehokkuutta ajettaessa suurilla nopeuksilla (satasen toisella puolella). Viisipykäläinen laatikko on usein välitetty enemmän kaupunkiajoon ja moottoritienopeuksissa kierrokset huitelee sitten epätaloudellisen korkealla.

Mutta kuinka nämä 1.8 ja 2.0, näissä näkyy olevan enemmän kilometrejä useissa, että minkähän verran ajettuja näitä on fiksua viellä ostaa?

Ennen vanhaan oli nyrkkisääntö, että moottorin kesto oli sen litratilavuus kertaa 200 000 km. Eli 1.8-litrainen kestäisi 360 000 km ja 2-litrainen kestäisi 400 000 km. Mutta tietysti remonttien todennäköisyys kasvaa kilometrien kasvaessa, esim. turbon vaihto voi tulla eteen tuollaisia kilometrejä tavoiteltaessa. Ja onhan vanhan ja paljon ajetun auton kohdalla aina enemmän kaikenlaista korjattavaa kuin uuden ja vähän ajetun - alusta, jousitus, ruoste, apulaitteet... Parasta vain ostaa sen hintainen auto, että taskun pohjalle jää vielä riittävästi tuhatlappusia korjauksiinkin, osti sitten millä kilometreillä ja vuosilla hyvänsä. Ja tietysti katsoa huoltohistoriaa - huoltaminen ja korjaaminen ei ole häpeä eikä osoitus auton huonosta laadusta, vaan se on etu, että edellinen omistaja on jo teettänyt remontteja. Jos myyjä kehuu, että "luotettava auto, ei mitään muita kuin öljynvaihtoja 200 tkm matkalla", niin kannattaa juosta äkkiä ulos myymälästä, koska siihen vaihdetaan kohta puolen auton edestä osaa ostajan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä uudempi/luotettavampi auto hakusessa kun nykyinen amisten harrastama 99-vm Golffi pitää hakea taas korjaamolta kotiin.
Budjetti olisi 10t€ luokkaa, olin katsellut uudempia Golffeja, mutta niissä kaikissa vaikuttaa olevan tuo DSG. Ehdotuksia?

E: mieluiten siis automaagi.
 
Jos manuaaleista puhutaan, niin 6. vaihde yleensä parantaa polttoainetehokkuutta ajettaessa suurilla nopeuksilla (satasen toisella puolella). Viisipykäläinen laatikko on usein välitetty enemmän kaupunkiajoon ja moottoritienopeuksissa kierrokset huitelee sitten epätaloudellisen korkealla.



Ennen vanhaan oli nyrkkisääntö, että moottorin kesto oli sen litratilavuus kertaa 200 000 km. Eli 1.8-litrainen kestäisi 360 000 km ja 2-litrainen kestäisi 400 000 km. Mutta tietysti remonttien todennäköisyys kasvaa kilometrien kasvaessa, esim. turbon vaihto voi tulla eteen tuollaisia kilometrejä tavoiteltaessa. Ja onhan vanhan ja paljon ajetun auton kohdalla aina enemmän kaikenlaista korjattavaa kuin uuden ja vähän ajetun - alusta, jousitus, ruoste, apulaitteet... Parasta vain ostaa sen hintainen auto, että taskun pohjalle jää vielä riittävästi tuhatlappusia korjauksiinkin, osti sitten millä kilometreillä ja vuosilla hyvänsä. Ja tietysti katsoa huoltohistoriaa - huoltaminen ja korjaaminen ei ole häpeä eikä osoitus auton huonosta laadusta, vaan se on etu, että edellinen omistaja on jo teettänyt remontteja. Jos myyjä kehuu, että "luotettava auto, ei mitään muita kuin öljynvaihtoja 200 tkm matkalla", niin kannattaa juosta äkkiä ulos myymälästä, koska siihen vaihdetaan kohta puolen auton edestä osaa ostajan piikkiin.
Kiitos.

Skoda octaviat bensa manuaali, 2015 --> 2019

1.8 ja 2.0 koneilla olevat.

Näin vain jakoketjulla olevia. Olikohan näissä hihnoja. Täytykö näissä miten tätä ketju/hihna-asiaa miettiä?
 
Ei tarvitse miettiä koska nuo 1.8/2.0 bensat noilla vuosilla on aina ketjulla.

Noiden jakopää on ihan ok ja paljon pidempikestoinen kuin niiden pikkukoneiden ketjujakopäät, sen suhteen ei kannata liikoja murehtia.
Sit täytyy vaa jaksaa ettiä jonku vuoden malli. Hyvin tässä saanu jo rajattua mitä sitä haluaa.
 
Sit täytyy vaa jaksaa ettiä jonku vuoden malli. Hyvin tässä saanu jo rajattua mitä sitä haluaa.
Tuossa videolla joki heppu kehuu VAG EA888 Gen 3 bensamoottoria. Jos siis mielenkiinto riittää katsomaan. Kehuu että olisi perus bensakoneiden huippua muistaakseni? Jos dieselit rajataan pois, ne on varmaan vielä luotettavampia.



Edit:
Saattoi ollakin tuo video:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 618
Viestejä
4 615 755
Jäsenet
75 882
Uusin jäsen
tassu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom