Mikä auto minulle?

Olisi tässä tämän vuoden aikana aikomus alkaa vähän enemmän tosissaan katsomaan auton vaihtoa, kun oma Nissani lähentelee 10 vuoden ikää. Mitään suurta kiinnostusta autoihin ei ole oikein koskaan ollut, niin vähemmän tulee seurattua sen maailman menoa ja vähän muidenkin kun myyjien mielipidettä olisi hyvä kuulla. Käyttövoimakin vielä täysin auki. Ensin olin vähän skeptinen sähköautojen suuntaan, mutta ehkä nyt vähän lämmennyt jopa ajatukselle. Niiden hinnat vaan tuntuu vielä aavistuksen liian korkealta monien mallien osalta siihen nähden mitä haluaisin autoon laittaa.
Joten mitä foorumi suosittelisi kyseisellä ajoprofiililla ja kriteereillä.

- Toistaiseksi ajoa on suht vähän, mutta tilanne mahdollisesti muuttuu niin että työmatka jota pitäisi arviolta maksimissaan kerran tai pari viikkoon ajaa, kasvaa 100km mittaiseksi yhteen suuntaan(pääosin 100km/h ajoa). Satunnaisajoa kuitenkin yleensä aika vähän.
- Ehkä yksi pitempi lomaeissu vuoteen Suomen sisällä.
- Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
 
Olisi tässä tämän vuoden aikana aikomus alkaa vähän enemmän tosissaan katsomaan auton vaihtoa, kun oma Nissani lähentelee 10 vuoden ikää. Mitään suurta kiinnostusta autoihin ei ole oikein koskaan ollut, niin vähemmän tulee seurattua sen maailman menoa ja vähän muidenkin kun myyjien mielipidettä olisi hyvä kuulla. Käyttövoimakin vielä täysin auki. Ensin olin vähän skeptinen sähköautojen suuntaan, mutta ehkä nyt vähän lämmennyt jopa ajatukselle. Niiden hinnat vaan tuntuu vielä aavistuksen liian korkealta monien mallien osalta siihen nähden mitä haluaisin autoon laittaa.
Joten mitä foorumi suosittelisi kyseisellä ajoprofiililla ja kriteereillä.

- Toistaiseksi ajoa on suht vähän, mutta tilanne mahdollisesti muuttuu niin että työmatka jota pitäisi arviolta maksimissaan kerran tai pari viikkoon ajaa, kasvaa 100km mittaiseksi yhteen suuntaan(pääosin 100km/h ajoa). Satunnaisajoa kuitenkin yleensä aika vähän.
- Ehkä yksi pitempi lomaeissu vuoteen Suomen sisällä.
- Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
Noilla ajoilla en sähköä ehkä hommaisi. Hinta pomppaa suhteessa polttikseen. Mutta JOS sähkö kiinnostaa niin pari kokemusta alla.

Ihan totaali max budjetti? Riittääkö takaveto ylipäänsä? Omat suositukset on että osta joko käytetty jossa pahin arvonpudotus on jo tapahtunut tai uusi nelikko. Käy kuitenkin ensin kokeilemassa ihan jo koeistumassa. Kaverilta putosi työsuhdeauta etsiessä kolme neljä mallia suoraan pois ajoasennon tai esim keskikonsolin heppoisuuden takia (Kia EV6 jossa keskikonsoli on leijuva).

Itse suosittelen ehdottomasti nelikkoa, vaikka takavedollakin takuulla pääsee. Menin Model 3:lla läpi ties mistä mihin ei moisella autolla pitäisi ola mitään asiaa kun sähkö+luistonesto+nelikko vaan veti läpi. Pidä mielessä että talvella akkukesto putoaa, eri malleissa hiukan eri määriä, mutta huomattavasti. Muuten oikein mainio tapa liikkua. Ei enää paljoa perus Golfit yms polttikset kiinnosta (erikoismallit sitten erikseen) sähköauton omistuksen jälkeen.

Muista että jos saat hyvään hintaan auton hyvillä koroilla, sen käyttökulut ovat todella pienet. Olen itse tutkinut/ajanut/omistanut Model 3:n (2021 Performance), "Mustang" Mach E, Kia EV6, MG5? ja pari muuta. Model 3:sta tykkäsin, mutta en ostaisi takuun ulkopuolella olevaa ellen saisi oikeasti halvalla ja vuosimallista riippuen voi olla tai olla olematta varusteista ja osa asioista vaatii totuttelua (mittariston sijainti jne), mutta pirun hyvä auto oli painaa menemään ja työ Corollalla suhaillessa kyllä ikävöinyt jatkuvasti.

Mach E yllätti, on iso ja painava, mutta jo pienitehoisimpanakin lähtee yllättävän hyvin vaikka tehoa on "vain" se reilut 300hp ja kätkee painonsa hyvin. Iso bonus oli että tuntui autolta, vaikka mitään ei puuttunut vs moni muu. Oli nappia, asiat loogisilla paikoilla, kaistavahti tuntui toimivan jees ja nopeusmerkitkin napsi nätisti. Mutkiinkin taittui yllättävän tasapainoisesti eikä esim lähtenyt mutkassa perä sivulle edes luistonesto pois päältä (talvella takuulla eri, mutta kertonee jotain ettei ole välttämättä toivottomin etenijä). Jos nyt pitäisi ostaa uusi sähkö auto, se olisi Mach E nelikkona tehokkaimmilla moottoreilla.

Kia EV6 putosi pelistä ensi-istumalla koska kesikonsoli ns. "leijuu" ja kun jalka on normi asennossa, polvi on sitä vasten ja tuntuu että ensimmäisen kerran kun tulet vauhdikkaammin autoon, konsoli on poikki. Vaikutti muuten ihan asialliselta, vaikkei kaunein mahdollinen olekaan.
 
Uuden asunnon hankinta myös tulossa ja siinä olisi tarkoitus olla valmius kotilataukselle. Muuten en sähköpeliä edes harkitsisi.
- Kahdelle ihmiselle, joten takapenkin tila ei niin merkittävä. Enemmänkin sitten sillä paljon tilaa penkit kallistettuna.
- Hinta mielellään maksimissaan siellä 30k hujakoilla, mutta tässä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa.
- Luotettavuudelle iso painoarvo.
Sen vähän mitä asiaan nyt kerennyt perehtyä niin Cupra Born vaikutti mielenkiintoiselta sähkövaihtoehdolta hintaansa nähden, mutta tuo talviajettavuus vielä vähän kysymysmerkki. Olisi tarkoitus ainakin koeajaa tässä kesällä.
Itse olen koeajanut takavetoisen model 3 ja itsellä oli model 3 performance. Minusta takavetoinenkin on ihan hyvä. Onhan ne hieman halvempia ainakin. Kunhan kotilataus on ja kilometrejä kertyy riittävästi. Ei se noin 10 vuotias Nissanikaan varmaan huono ole. Eli kiirettä ei minusta tarvitse pitää uudemman hankinnassa.

31700€:
 
Ei mitään kiirettä ja kesällä saat käydä rauhassa ajelemassa R5, Scenic, e-208 ja e-2008, ehkä e-3008. Päätöksiä ja silloisen hintatason mukaan kun muutto ja lataustilanne on selvillä.
 
Itse olen koeajanut takavetoisen model 3 ja itsellä oli model 3 performance. Minusta takavetoinenkin on ihan hyvä. Onhan ne hieman halvempia ainakin. Kunhan kotilataus on ja kilometrejä kertyy riittävästi. Ei se noin 10 vuotias Nissanikaan varmaan huono ole. Eli kiirettä ei minusta tarvitse pitää uudemman hankinnassa.

31700€:
Noissa 3:n takavedoissa on jopa Teslamyyjän mukaan talvisin todella outo ajonvakautus. Kuulema tökkivä/ei tiedä mitä tekisi. Myyjän omien sanojen mukaan näkee hyvin selkeästi että suunniteltu nelikolle. Tämä siis ns. kahdenkesken juteltuna eikä myyjä ollut myyntimodessa tyrkyttämässä kalliimpaa. On muuten "hidas" tuo takaveto 0-100kmh (ihan kuin sillä olisi liikaa väliä). Oletin että menisi johonkin viiteen tms. kun performance ryki sinne reiluun kolmeen. Mitenköhän jaksaa kiihtyä motarilla vs nelivetomallit.
 
Pitäisi keksiä uusi menopeli Priuksen tilalle kun on tullut tarvetta vetokoukulle. Uuden menopelin kriteerit olisivat karkeasti seuraavat: vetokoukku(ehdoton), neliveto(nice to have), bensa(mieluusti, kun ajo satunnaista), n. 2010 tai uudempi, hintahaarukka n. 15te korkeintaan 17te, kohtuulliset ylläpitokulut.

Kävin kokeilemassa jo Outlander PHEV:ä vuodelta 2016 mutta eipä tuo kovin kummoisia fiiliksiä herättänyt.
 
Pitäisi keksiä uusi menopeli Priuksen tilalle kun on tullut tarvetta vetokoukulle. Uuden menopelin kriteerit olisivat karkeasti seuraavat: vetokoukku(ehdoton), neliveto(nice to have), bensa(mieluusti, kun ajo satunnaista), n. 2010 tai uudempi, hintahaarukka n. 15te korkeintaan 17te, kohtuulliset ylläpitokulut.

Kävin kokeilemassa jo Outlander PHEV:ä vuodelta 2016 mutta eipä tuo kovin kummoisia fiiliksiä herättänyt.

Olisi hyvä tietää, paljonko tarvitset vetomassaa. Riittääkö 750 kg vai tarvitaanko 3,5 tonnia?

Mutta jos vähäinen riittää, niin Nettiautossa on tällä hetkellä kuusi Priusta vetokoukulla. Kaikki on jostain syystä vm. 2016 ja hinnat 15-19k€.
 
Talouteen tarvitsisi toisen auton. Tällä hetkellä löytyy farkku Octavia 2016.

Auto tulisi noin neljäksi vuodeksi käyttöön, ajoa lähinnä kehä 1 25km kouluun ja takaisin. Olisi hyvä jos autoon mahtuisi tarvittaessa kahdet lastenistuimet (rattaita ei tarvitse enää).

Mitään huoltoja en itse tee tai osaa. Joten suhteellisen kestävä ja huoletonta saisi olla.

Budjetti max 10k/€.
 
Lataus mahdollisuutta ei ole vielä, taloyhtiössä on ollut keskustelua asiasta, mutta aikaisintaan hankintoja vasta ensi vuonna. Clio vaikuttaa passelilta. Oisko vinkkejä mitä kannattaa nimenomaan tuosta tarkkailla koeajossa? Kiitos.
 
Suunnitelmissa hankkia ensimmäinen sähköauto, hintahaarukka alle 40 000 euroa ja kilometrejä saa olla maksimissaan saman verran.

Muutamia vaatimuksia :

Muutama auto joita olen katsellut, mutta en ole tehnyt vielä ostopäätöstä.
  • Jeep Avenger EV - Muuten lähes täydellinen omaan käyttötarpeeseeni, mutta pieni akkukapasiteetti ja autojen huono saatavuus Suomesta. Löytyy ainoastaan uutena ja hinnat lähtevät yli 40 000 eurosta.
  • Nissan Ariya - Pieni maavara ja olematon saatavuus käytettynä, hinnat uutena yli 40 000 euroa.

Mikäs on riittävä maavara? Benchmarkkina vaikka Subaru Outback, 21cm maavarallaan joka ei kyllä jää mihinkään mökkitielle jumiin. Ariyassa ja Avengerissa näyttäisi olevan molemmissa 20cm. Ei Ariyan maavara kovin pieni taida sittenkään olla? vrt esim E-Mach, jossa se on 14cm.

Leafin chademoa voi mahdollisesti pelätä aivan liikaa, varsinkaan jos ei ole ennen sähkiksillä ajanut eikä tiedä miten paljon tarvitsee pikalatausta. Lefa on nurkka-ajoon tehty ja jos himassa pystyy latailemaan ja päivittäiset kilsat pysyy alle satkussa, saa akun aina yön aikana täyteen. Rapidgatenkaan takia ei muutenkaan pidempien siivuen ajeluun sovellu.

Tuolla budulla ja käyttötarpeella (vähänkin enemmän matka-ajoa) tiputtaisin silti Lefan pois. Tojon BZ4X:n saisi etuvetona kohtuukilsoilla tuohon buduun.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa? Päivittäiset ajot kaupunkiajoa, mutta lomareissut lappiin niin nelivedosta voisi olla hyötyä talvella. Toisaalta ihan hyvin pärjännyt nykyiselläkin etuvedolla. Tärkeimpinä kriteereinä oli iso kontti, vetokoukku, matrix-, tai vastaavat ajovalot ja kun sähköautoon päädyttiin niin tarpeeksi iso range. Jos kesäisin pääsee lähelle 400km ja talvella vähintään 200-250km niin riittää, pysähdyksiä tehdään kuitenkin useita reissatessa niin ei ongelmaa latailla.

Edit: budjetti 30-40k€

Pari esimerkkiä malleista mitä katsellut:

Ensimmäinen takavetoinen ja kitkarenkailla Meb aka id4 eikä ongelmia koko viime talvena Pohjois-Pohjanmaa ja kaikki mahdolliset kelit oli viime talvena lumesta ja peili vesijäästä sulaan asvalttiin. -37 C ei jääny pihaan. Range menee heittämällä noihin kantturoihin +10km/h mittarinopeudella ja hitaammista ohi tyylillä. 33tkm takuuttomalla mebillä takana ja vajaa vuosi. Liikkeen piikkiin ilmastoinnin kompura ostaessa. Ja akkutarkastus merkkarilla ruotsin tuontiin 1kpl moduuleita akkutakuuseen. Yhden koiranluun vaihdoin kk sitten. Kilsat nyt n. 74tkm. Softasta ei moitittavaa jos on Androidia joskus käyttänyt pärjää, ja painonappien kanssa tottunut elämään.
 
Uutta autoa tullut paljon kateltua viimeaikoina, sähköön alan kallistua ja oikeastaan enää kahden välillä, Skoda Enyaq tai VW ID.4. Käytännössä samat autot, mutta skoda tuntui jotenkin sisätiloiltaan laadukkaammalta, ja kontti oli siinä sen verran isompi että esim. lastenrattaat sai paremmin sinne. ID4:sta saisi kuitenkin nelivedon halvemmalla, enyaqissa tuntuu että neliveto tuo heti 10k lisää hintaa. SIlti eniten mietityttää ajetut kilometrit, uskaltaako yli 100 000 km ajettua sähköautoa ostaa?

Edit: budjetti 30-40k€

Hömm, kyllähän noita ID4 AWD saa ihan kohtuukilsoilla tohon buduun: https://www.nettiauto.com/volkswagen/id-4/14231189 (31tkm & 38teur)

Itse en (sähkistä) takatuupparina ottaisi ympärivuotiseen vaikka olisi kuinka kaverien kokemukset hyviä.
 
Noissa 3:n takavedoissa on jopa Teslamyyjän mukaan talvisin todella outo ajonvakautus. Kuulema tökkivä/ei tiedä mitä tekisi. Myyjän omien sanojen mukaan näkee hyvin selkeästi että suunniteltu nelikolle. Tämä siis ns. kahdenkesken juteltuna eikä myyjä ollut myyntimodessa tyrkyttämässä kalliimpaa. On muuten "hidas" tuo takaveto 0-100kmh (ihan kuin sillä olisi liikaa väliä). Oletin että menisi johonkin viiteen tms. kun performance ryki sinne reiluun kolmeen. Mitenköhän jaksaa kiihtyä motarilla vs nelivetomallit.

No eipä kyllä tuollaista ole tullut vastaan vaikka pari talvea takavedolla takana, ajaa voi vaikka motarin rampit kaasu pohjassa ja kyllä se sieltä sitten eleettömästi kiihtyy kun on kiihtyäkseen pidon puolesta.

Kiihtyvyyteen sen verran, että uudehkoilla takavetoisilla 3/y-malleilla ei oikein enää paukutella henkseleitä. Hieman riippuu vuosimallista ja akusta paljonko lähtee tehoa, esim. omassa 2021 mallissa on jo painavampi pienempi LFP akku, ja näissä ensimmäisissä versiossa tätä painonkorotusta oli kompensoimassa tehokkaampi Performance-mallin takamoottori (n. 330hp). Kiihtyvyys vissiin 5,6 tms nollasta sataan. Muutaman kuukauden ajan tuota moottoria asennettiin vanhan kevyemmän akkupaketin kanssa, ja se lähti vissiin alle 5sek käytännön testien mukaan. Nykyisissä versiossa akun kokoa/painoa on edelleen kasvatettu ja moottorissa kai vain 265hp.
 
Maininta vai korjattu nuo? Itselläni meni jousi poikki talvella kun ajoin pimeällä jään muodostaneeseen monttuun turhan kovaa. Alatukivarret ovat rellun heikko lenkki, mutta niiden vaihtaminen ei paljoa maksa.

Mulla siis ´15 vuosimallia oleva töpöperä.
 
Kia EV6 putosi pelistä ensi-istumalla koska kesikonsoli ns. "leijuu" ja kun jalka on normi asennossa, polvi on sitä vasten ja tuntuu että ensimmäisen kerran kun tulet vauhdikkaammin autoon, konsoli on poikki. Vaikutti muuten ihan asialliselta, vaikkei kaunein mahdollinen olekaan.

Mulle joskus täällä kerrottiin että on tyhmä syy jättää auto ostamatta jos pää osuu kattoon. Tuo että pelkää keskikonsolin katkeavan kun istuu autoon kuulostaa myös mielenkiintoiselta syyltä.

EV6 suhteen suosittelen kyllä ergonomian kokeilua, ainakin näin saksalaisiin tottuneelle se on vähän erilainen.
 
Mulle joskus täällä kerrottiin että on tyhmä syy jättää auto ostamatta jos pää osuu kattoon. Tuo että pelkää keskikonsolin katkeavan kun istuu autoon kuulostaa myös mielenkiintoiselta syyltä.

EV6 suhteen suosittelen kyllä ergonomian kokeilua, ainakin näin saksalaisiin tottuneelle se on vähän erilainen.
Pakko sanoa... Se keskikonsoli oli legit lelun tuntuinen. Siihen kun 150kg tai jopa vähemmän hyppää kiireessä, se on konsolille hei hei. Sai kädellä jo heiluteltua miten halusi. Oli kyllä ensimmäinen kerta kun jäi auton tutkiminen keskikonsolin heikkouden takia kesken :D
 
Hömm, kyllähän noita ID4 AWD saa ihan kohtuukilsoilla tohon buduun: https://www.nettiauto.com/volkswagen/id-4/14231189 (31tkm & 38teur)

Itse en (sähkistä) takatuupparina ottaisi ympärivuotiseen vaikka olisi kuinka kaverien kokemukset hyviä.
Tuli tosiaan eilen haettua liikkeestä varusteiltaan ja hinnaltaan vastaava, joskin hieman enemmän ajettu (77 000 km). Varusteissa taisi erona olla 360 kamera ja koukku, joista jälkimmäinen oli oltava satunnaisia pyöränkuljetuksia varten. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja huomioista, nelivetoon tosiaan tuli päädyttyä ja kyllähän tuossa hymyä pukkas kun kiihdytteli motarille :D Talvella sitten kunnon testit lumella.

Edit: ja tosiaan siis vuosimallin -21 (rekisteröity -22), nuo uudemmat -23 tai -24 alkoi nousta niin hinnaikkaiksi, että olisi ollut jo sama ostaa uus. Siinä oli pakko laittaa nälälle stoppi ettei ihan mahottomaksi mene. Tällä kertaa pysyttiin siis budjetissa ja katsellaan sitten joskus 4-6 vuoden päästä seuraavaa, josko silloin olisi jo ID.7 farkut hyvän hintasia käytettynä :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tosiaan eilen haettua liikkeestä varusteiltaan ja hinnaltaan vastaava, joskin hieman enemmän ajettu (77 000 km). Varusteissa taisi erona olla 360 kamera ja koukku, joista jälkimmäinen oli oltava satunnaisia pyöränkuljetuksia varten. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja huomioista, nelivetoon tosiaan tuli päädyttyä ja kyllähän tuossa hymyä pukkas kun kiihdytteli motarille :D Talvella sitten kunnon testit lumella.

On sitten nelivedoissa hinta tullut huomattavasti enemmän alas. Vuosi sitten oli halvimmat nelivedot 50k kantturoilla. Kyllähän tuon gtx:n lisätehon huomaa takavetoon varmasti, kun takaveto on "laiska" sähköautoksi.
 
Audi A3 (2011)

Tekoälyn mukaan A3-malli 2011, on sellainen jossa käytetään wet clutchia, eikä dry clutchia.
Mutta näitä on eri moottoreilla: 1.2, 1.4, 1.8

Mitä kannattaa välttää ja mikä olisi se paras vaihoehto?

saa myös ehdottaa jotain muutakin vuosilukua, jos tämä tekoäly ei nyt osannut oikein kertoa.

Eli audi 2011-2013 olisi varmaan se paras vaihtoehto budjetissa tuo toinen sukupolvi. ja sieltä katsoa että vaihdelaatikko olis pakki+5 vaihdetta (kuudella vaihteella kai on dry clucth.)
Mutta mitä moottoria kannattee katella, onko näissä paljonkin eroja (öljyvuodot jne)
1.2,
1.4,
1.8.
Mikäs kannattee valita?
 
Viimeksi muokattu:
Tekoäly ei osaa, vai meneekö sekaisin automaatit ja manuaalit. Perusasiat tekniikoista löytyy merkkifoorumeilta yms. Omat jekkunsa kaikissa. Jos kuivakytkin dsg on ongelma(?), niin nelivedot ja dieselit ehkä ainoat vaihtoehdot. Ja silloinkin se 6v nimenomaan on wet clutch. 5+pakki lienee manuaali.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Audi A3 (2011)

Tekoälyn mukaan A3-malli 2011, on sellainen jossa käytetään wet clutchia, eikä dry clutchia.
Mutta näitä on eri moottoreilla: 1.2, 1.4, 1.8

Mitä kannattaa välttää ja mikä olisi se paras vaihoehto?

saa myös ehdottaa jotain muutakin vuosilukua, jos tämä tekoäly ei nyt osannut oikein kertoa.

Eli audi 2011-2013 olisi varmaan se paras vaihtoehto budjetissa tuo toinen sukupolvi. ja sieltä katsoa että vaihdelaatikko olis pakki+5 vaihdetta (kuudella vaihteella kai on dry clucth.)
Mutta mitä moottoria kannattee katella, onko näissä paljonkin eroja (öljyvuodot jne)
1.2,
1.4,
1.8.
Mikäs kannattee valita?

Jos tuollaista diudia etsisin, niin yrittäisin ainakin löytää jakohihnalla olevan koneen. Siirtymä ketjusta jakohihnaan tehtiin joskus 2012-2013, muistaakseni.

1.8 TFSI on oikein tunnettu öljynkulutusongelmistaan:


Sitten on ne jakoketjuongelmat, osaltaan se alihankkijan paska stanssauskone ja osaltaan se idioottimainen suunnitteluvirhe, että jakoketjun kiristin toimii öljynpaineella ja ketju saattaa hypätä paikaltaan käynnistettäessä.

Muutama vuosi sitten Volkswagenin 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa otettiin käyttöön ketju, minkä piti parantaa kestävyyttä ja vähentää huollon tarvetta, koska hihnan vaihtoa ei enää tarvittu. Toisin kävi. Joissakin 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa on havaittu jakopään ketjun venyneen tai hypänneen irti. Seurauksena voi olla iso koneremontti. Näitä moottoreita löytyy Volkkarin lisäksi myös Audin, Seatin ja Škodan konepellin alta.

Uusimmissa 1.2 TSI- ja 1.4 TSI-moottoreissa siirryttiin takaisin hammashihnaan!

Ongelma koskee pääasiassa 1.2 TSI -moottoreita vuosimallia 2010–2011 ja 1.4 TSI -moottoreita vuosimallia 2007–2008. 1.4 TSI:n tietyn tuotantoerän jakoketjun venymisen syy oli alihankkijan kulunut stanssauskone, jolloin ketjun reikiin jäi metallipurseita. Valmistuslaatua on sittemmin kohennettu.

1.2 TSI -moottoreiden jakopään kanteen on lisätty ohjuri, jonka pitäisi estää ketjun hyppääminen. VW-merkkikorjaamot ovat ketjunvaihdon yhteydessä vaihtaneet ketjunkiristimen, jonka pitäisi estää ketjun löystyminen.


Täälläkin:

 
Tekoäly ei osaa, vai meneekö sekaisin automaatit ja manuaalit. Perusasiat tekniikoista löytyy merkkifoorumeilta yms. Omat jekkunsa kaikissa. Jos kuivakytkin dsg on ongelma(?), niin nelivedot ja dieselit ehkä ainoat vaihtoehdot. Ja silloinkin se 6v nimenomaan on wet clutch. 5+pakki lienee manuaali.

Sitten on vielä se, että kun puhutaan yli 10 vuotta vanhoista autoista, niin märkäkytkinkään ei välttämättä tee autuaaksi, jos öljyjä ei ole vaivauduttu vaihtamaan.

Yksi vaihtoehto voisi olla etsiä sellaista, johon on todistettavasti tehty mahdollisimman kattava DSG-remontti (siis kokonaan uusi laatikko tai sekä kytkinlevyt että mekatroniikka) suhteellisen hiljattain. Harvempi myyjä vain vaivautuu mainostamaan autolle tehtyjä remontteja ilmoituksessa, joten joutuu näkemään vaivaa kysellä huoltohistorian perään. Jos edes suostuvat/pystyvät näyttämään paperit sen sijaan että kertovat sähköisen huoltokirjan kyllä olevan kunnossa, Kamuxin myyjän kunniasanalla...
 
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€



 
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€


Olen ymmärtänyt niin, että aika kalliita nuo 2018 ja uudemmat Volvot.

10tkm ajoa vain, niin diesel kyllä sen puolesta ei niin kauhean hyvä. Ei oikein mitään järkeä kumminkaan vaihtaa hyvää Volvoa ja maksaa liikkeelle "samanlaisesta" Volvosta.

D4 taitaa olla paljon luotettavampaa pomminvarmaakin? tekniikkaa, eli ehkä T8 olisi sitten heikompi esitys dieseliin verrattuna.

Itse maksoin 346tkm ajetusta V60 D6 (plugari) 6550€. Eli myös uudempi V90 D4 on arvokas peli ja oikein hyvä, kun ei taida mitään erityisesti parempaakaan olla, aikaan Volvolta? Täytyisi hieman vertailla esim T8 hintoja verrattuna vaikka D4, että onko sittenkin järkevä?

Sitä kanssa mietin, kun T8 takuut loppuu (en tiedä koska), niin romahtaako niidenkin hinnat, kuten D6 plugarissakin.

ERAD, ERAD, ERAD...

Joku jatkotakuu vois olla hyvä hankkia. :hmm:
Itse kysyin ERAD öljynvaihtoa D6, joka olisi ollut 150€ luokkaa siihen. Vaihdoin kumminkin itse. Voi olla että vaihdettu ensimmäistä kertaa 346tkm kohdalla, koska ikiöljyt. Hyvä olisi vaihtaa esim 100tkm välein ERAD öljyt. Jos nimittäin "vaihdelaatikko" rikkoontuu, niin koko ERAD sähkömoottori menee vaihtoon ja se toki maksaa 5000€ vai enemmän? T8 noita erad:eja on kai hajonnut enemmän kuin vanhassa D6 mallissa.
 
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€


Tuossa olisi hieno 2018 V90 :)

25 900€. Paljon enemmän ajettu, mutta hinta ehkä järkevämpi?

Edit:
V90, 2021, 27 000€. Lähes sama hinta, mutta 3 vuotta uudempi.

Vähän outoa että pikkuvolvo V60 on lähes samoissa hinnoissa kuin V90? 26 800€:
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä vm2018 v90 d4, kolme vuotta ajellu ja suht hyvin kaikki toiminu. Kauan katselin superb plugareita kun töihinkin tuli tolpat ja ajoa joku 10tkm vuoteen enään. Mutta miksei sitten pysyisi volvossa ja t8ia tilalle. Näitä kahta nyt katsellut ja wetteriltä pyysinkin tarjouksen mikä oli aika hyvä, hyvitys siis nykyisestä. Nyt kuitenkin mietinkin onko tuo sittenkin aika kallis siihen nähden mitä on, varsinkin kun vm2019. Miten käy vaihtoarvon jos ajan 3v niin akku on jo aika vanha.

Bilia ois facelift, 3 vuotta uudempi ja vuoden takuukin. Toki hintaanin sitten enempi 5k€




Mitä tässä tavallaan yritetään saavuttaa?
T8 enemmän huoltokuluja, välirahanmaksu nollaa hybridin hyödyn kulujen puolesta ja auto on kuitenkin "sama vanha".
Jos vaihtelun vuoksi vaihtaa, niin eikö nyt sitten johonkin toiseen malliin ja merkkiin?
Lisäksi jos et jaksa kokoajan latailla ja tapella sen piuhan kanssa, niin kulutus on kuitenkin vähintään sama ellei isompi kuin vanhassa...?
 
Jos tuollaista diudia etsisin, niin yrittäisin ainakin löytää jakohihnalla olevan koneen. Siirtymä ketjusta jakohihnaan tehtiin joskus 2012-2013, muistaakseni.

1.8 TFSI on oikein tunnettu öljynkulutusongelmistaan:


Sitten on ne jakoketjuongelmat, osaltaan se alihankkijan paska stanssauskone ja osaltaan se idioottimainen suunnitteluvirhe, että jakoketjun kiristin toimii öljynpaineella ja ketju saattaa hypätä paikaltaan käynnistettäessä.




Täälläkin:


Kiitos. Katsomassani oli ketju, joten en ota sitä sitten...

Miten tuo Audi A1 2017 tuotakin olen miettinyt. Se olisi 1 litran bensiinillä. Onko tästä sulla mitään tietoa kertoa, mihin pitää kiinnittää huomiota.
Onko se A3 ja A1 isojakin eroja näiden suhteen?
 
Mitä tässä tavallaan yritetään saavuttaa?
T8 enemmän huoltokuluja, välirahanmaksu nollaa hybridin hyödyn kulujen puolesta ja auto on kuitenkin "sama vanha".
Jos vaihtelun vuoksi vaihtaa, niin eikö nyt sitten johonkin toiseen malliin ja merkkiin?
Lisäksi jos et jaksa kokoajan latailla ja tapella sen piuhan kanssa, niin kulutus on kuitenkin vähintään sama ellei isompi kuin vanhassa...?
Jos haluaisi pysyä Volvossa, mutta vaihtaa vuosimallia 2018 -> 2021, sekä awd. Niin eipä sieltä löydy, kuin T6 tai T8 malleja myynnistä.

 
Mitä tässä tavallaan yritetään saavuttaa?
T8 enemmän huoltokuluja, välirahanmaksu nollaa hybridin hyödyn kulujen puolesta ja auto on kuitenkin "sama vanha".
Jos vaihtelun vuoksi vaihtaa, niin eikö nyt sitten johonkin toiseen malliin ja merkkiin?
Lisäksi jos et jaksa kokoajan latailla ja tapella sen piuhan kanssa, niin kulutus on kuitenkin vähintään sama ellei isompi kuin vanhassa...?

Koeajoin uutta kugaa ja 530etäkin eikä kyllä säväyttäny kumpikaan, bemari oli aika vaisu. E-merssut plugarina ei käy millään koska kontin helvetin tyhmä kyhmy. Rattaat ja koira pitää mahtua. Miksi pitäisi vaihtaa merkkiä ja mallia jos haluaa vaihtelua? On tuossa lisävarusteita joitain enempi mitä nykysessä. Hifistinä rakastan tuota b&w mikä nykysessäkin. Onhan t8 varmaan vähän kalliimpi huoltaa, tuossa wetterin autossa juuri hihna vaihdettu niin mitään kallista ei virallisen huollon mukaan tule ihan heti.

Sähköllä pääsisin kesäisin 85% ajosta jos kantama 40km niin olisihan tuo ihan huomattavasti edullisempaa ajoa ainakin kesäisin. Veroja 500€ vähempo vuodessa ja polttoaineessakin säästää. Syöhän tuo joo pelkällä bensalla sen 7-8l/100km.
 
Kiitos. Katsomassani oli ketju, joten en ota sitä sitten...

Miten tuo Audi A1 2017 tuotakin olen miettinyt. Se olisi 1 litran bensiinillä. Onko tästä sulla mitään tietoa kertoa, mihin pitää kiinnittää huomiota.
Onko se A3 ja A1 isojakin eroja näiden suhteen?

Vähän kevyempi auto, niin tekniikka pääsee vähemmällä rasituksella noin lähtökohtaisesti. Mutta kannattaa miettiä myös omaa tilantarvetta (kontti, takapenkit jne.), koska A1 on Audin vastine VW Pololle ja A3 on sitten Golfin sisar. Eli ihan eri segmentin autot kyseessä. Lisäksi kannattaa koeajaa ja tunnustella, kumman melutaso, penkit, ohjaus jne. miellyttää itseä enemmän. Yleensä pienemmissä autoissa nämä asiat on huonommin kuin isommissa.

Noin sinänsä vm. 2017 A1 on niitä ensimmäisen sukupolven viimeisiä vuosimalleja. Eli luotettavuusmielessä todennäköisesti vähän parempi kuin alkupään vuosimallit. Mutta onhan se myös jo kovin iäkästä suunnittelua, 15 vuotta vanhaa... että haluaako sellaisella sitten enää ajaa? Nykyäänhän useat pikkuautot ovat jo lähellä isompia sisaruksia, mutta tuohon aikaan kokoluokkien väliset erot olivat suurempia.
 
Eroaako mhev mitenkään ihan perus bensasta pl desin pienempi kulutus ja maltillisempi vero? Kannattaako tuollaista taajama-kuskin edes harkita, jos kotilatausmahdollisuus löytyy?
 
Eroaako mhev mitenkään ihan perus bensasta pl desin pienempi kulutus ja maltillisempi vero? Kannattaako tuollaista taajama-kuskin edes harkita, jos kotilatausmahdollisuus löytyy?

MHEV on kevythybridi, eikä sillä voi ajaa metriäkään pelkällä sähköllä, eikä sitä myöskään pysty lataamaan erikseen.
 
MHEV on kevythybridi, eikä sillä voi ajaa metriäkään pelkällä sähköllä, eikä sitä myöskään pysty lataamaan erikseen.
Juu, sen toki tiesinkin, kysymyksenasetteluni oli huono - asetellaan kysymys siis toisin:

Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.
 
Eroaako mhev mitenkään ihan perus bensasta pl desin pienempi kulutus ja maltillisempi vero? Kannattaako tuollaista taajama-kuskin edes harkita, jos kotilatausmahdollisuus löytyy?
Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.
Ei eroa minusta perus bensasta yhtään mitenkään. Mulla oli joitakin päiviä vuokra-autona Seat Leon eTSI.

Joku vastaava:

Toyotalla sitten on niitä itselataavia hybridejä. Niitäkään ei voi ladata, mutta sähköajo onnistuu tosi pienellä nopeudella ja tosi lyhyen aikaa.

Plug-in Hybrid sitten hieman parempi, jos kotilataus onnistuu.

Edit:
Eli mieluummin vaikka tuollainen. Hintakin halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Leiffit ei nyt varsinaisesti enää ole mitään kuuminta hottia kun aktiivijäähdyttämättämän akun ja Chademon rajoitteet ovat alkaneet levitä yleisön keskuuteen. Silti se on ihan pätevä moneen hommaan jos ei tarvita pikalatauksia matkoja ajaessa, että sillä akullisella pärjätään esim työmaalle ja siellä hidasladaten takaisin.
 
Juu, sen toki tiesinkin, kysymyksenasetteluni oli huono - asetellaan kysymys siis toisin:

Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.

Sillä nyt saa vaan päästöjä paperilla alemmas koska EU ja ilmastonmuutos ja tietenkin verotus.
 
Mitähän vikaa tuossa on, kun mielestäni hinta tippunut n. 1500e parin päivän aikana? Vai muistanko väärin, että aiemmin oli joku 9800e?
Tuossa halvin 30kWh akulla oleva 7000€.

Täytyy myydä vähän halvemmalla, että kauppa käy? Sähköautoissa on kumminkin minusta "alennusmyynnit" menossa. Vielä esim vuosi sitten oli hinnat korkeammalla. Yksi syy voisi olla, että halpoja kiinalaisia sähköautoja on tullut paljon markkinoille. Ehkä myös (puoliksi kiinalainen) teslakin joutui laskemaan hintoja, että kaikki autot mitä valmistetaan saisi kaupattua jonnekin. Teslaa kun valmistetaan Saksassa ja kiinassa.
 
Juu, sen toki tiesinkin, kysymyksenasetteluni oli huono - asetellaan kysymys siis toisin:

Kenen hybridiautoa harkitsevan kannattaa edes miettiä yllämainituilla eroilla kevythybridiä? Minkälaiselle ajolle se on lähtökohtaisesti paras? Ts. yritän ymmärtää, kannattaako minun edes katsella noita vaihtoehtoja.

Eikös MHEV:n idea ole, että sähkö toimii "puskurina", jotta moottori kuluttaisi mahdollisimman vähän polttoainetta?

Eli varmaan toimii hyvin kaupunkiajossa (taajama-ajossa), jossa on paljon pysähtelyjä/hidasteluja ja liikkeellelähtöjä/kiihdytyksiä. Toisaalta, kun pelkällä sähköllä ei voi ajaa, niin MHEV ei varmaan tarjoa paljoakaan etua suhteessa bensa-autoon, jos keskinopeus jää erittäin alhaiseksi (esim. ruuhka-aikana Helsingin keskustassa).

Toisaalta... koska MHEV:n hybridijärjestelmä ei paljoa paina, niin siitä ei ole liikakiloja pitkän matkan ajon haitaksi. Toisin kuin raskaammissa hybrideissä raijataan kenties useampikin sata kiloa sähkövoimalinjaa mukana.
 
Toisaalta... koska MHEV:n hybridijärjestelmä ei paljoa paina, niin siitä ei ole liikakiloja pitkän matkan ajon haitaksi. Toisin kuin raskaammissa hybrideissä raijataan kenties useampikin sata kiloa sähkövoimalinjaa mukana.
Plugari kerää alamäessä akkun virtaa ja hyvin lyhyet pätkät pystyy ajamaan sähköllä. Tai sitten kun palaa kotiin, niin hidasajoa on mahdollista tehdä sähköllä lyhyen matkaa ja hitaalla nopeudella. Kaikki tuo tapahtuu siis automaattisesti. Toki maantielläkin tulee jarrutuksia vaikka risteyksissä, niin regen lataa hieman akkua.

Plugarista ei ole siis minusta mitään haittaa. Toki paino, mutta matka-ajossa painolla ei kai ole kovin suurta merkitystä. Enemmän paino vaikuttaa kaupunkiajossa, kun kiihdytykset on raskaampia.

Ja koska latausmahdollisuus on kotona, niin kyllä kulutusta/käyttökuluja saa alaspäin.


Mulla toisena autona vanhan mallin Volvo diesel plugari ja sillä on tullut harjoiteltua "taloudellisuusajoa" 1500km. Toki lyhyille matkoille oikein hyvä, mutta polttoainetta menee sitten, jos kauemmaksi tuolla joutuu lähtemään. Ostohinnaltaan 6550€, niin suht paljon autoa siihen rahaan (jos sähkötekniikka toimii).
 
Tonnin pommeja tulee harrastettua, minkälainen auto on Mazda 6 ? Tarjontaa hyvin tonnin molemmin puolin. Tiedän että ruostuu helposti mutta sama se on monessa muussakin merkissä. Lähinnä kiinnostaisi 2l bensakone. Ketjukone ilmeisesti tämä, muutenkin kuullut että koneet kestää aika hyvin.
 
Jos me puhumme ensimmäisen sukupolven niin sanoisin mieluummin vielä vanhempi edeltäjänsä 626.

Kyllä siinä tekniikka ihan toimivaa on, mutta se ruostesuojauksen taso...
 
Tonnin pommeja tulee harrastettua, minkälainen auto on Mazda 6 ? Tarjontaa hyvin tonnin molemmin puolin. Tiedän että ruostuu helposti mutta sama se on monessa muussakin merkissä. Lähinnä kiinnostaisi 2l bensakone. Ketjukone ilmeisesti tämä, muutenkin kuullut että koneet kestää aika hyvin.
Itse olen kiertänyt Mazdan kaukaa, koska ruoste. Tosi pahoin siis ruostuvat ja työtä olisi liikaa. Toki jos on juuri vuoden leima hankittu, niin saahan sillä sen vuoden ajaa ja sitten paaliin koko peli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 313
Viestejä
4 509 075
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom