Jos haluat automaatin ilman ongelmia, unohda kaksoiskytkimet (DSG) ja osta momentinmuuntimella oleva. Jälkimmäisen saadaksesi joudut tosin vaihtamaan käytännössä konsernimerkkien ulkopuolelle. Tai sitten ostat DSG:llä olevan auton, nautit momentinmuunninta paremmasta polttoainetehokkuudesta ja laitat polttoaineessa säästetyn rahan säästötilille tulevia remonttikustannuksia varten.
Mutta jos haluaa käytetyn auton DSG:llä, niin uudempi on luultavasti vähemmän riskialtis. Onhan noihin tehty parannuksia ajan saatossa, mm. alkupään laatikoissa käytetty ongelmallinen öljy vaihdettiin jo varmaan yli 10 vuotta sitten ja mekatroniikan hajoava paineastia on sekin kai jossakin iteraatiossa vaihdettu paremmin kestävään malliin. Lisäksi on etu, jos autossa ei ole vetokoukkua, koska kärrynveto luonnollisesti rasittaa vaihteistoa enemmän. Monellahan se koukku on tietysti autossa muodon vuoksi ja kaiken varalta, jos kerran kymmenessä vuodessa tarvitsee ottaa Motonetin vuokrakärry vetoon, mutta osa on kuitenkin vetänyt sillä koukullaan asuntovaunua joka kesä pitkin Suomea ja Eurooppaa... Ja sitten jos löytää vielä auton, joka on kulkenut mahdollisimman vähän kaupunkiliikenteessä (eli ollut koko ajan jossakin maalaispitäjässä eikä kehäteiden helvetissä), niin vielä parempi.
Lisäksi netissä itkee ne, joilla DSG on vikaantunut. Eikä ne, joilla se on toiminut moitteetta 200+ tkm. Mutta lue vaikka tuo alla oleva ketju, niin tiedät enemmän.
DSG-vaihteistojen viat
www.vagarena.fi