Mikä auto minulle?

Harkitsisin kaksi kertaa sitä öljynvaihtoa. Säännöllisesti tehtynä se on hyvä juttu, mutta se vaihtaminen pitäisi aloittaa riittävän aikaisin. 150 tkm toisella puolella alkaa melkeinpä olla myöhäistä, tai ainakin riski on iso, että vaihdon yhteydessä laatikossa lähtee liikkeelle kaikki paska... Ei ole yksi eikä kaksi laatikkoa, jotka on saatu juntturaan, kun vanhan auton laatikon ikiöljyjä on alettu vaihtaa.
Noitavainoa, toki itsestään selvää että jos vaihtaa sen n. 3 litraa mitä sieltä saa propusta ulos mustaa paskaöljyä, niin sutta tulee tai ei ainakaan hyvä. Näissä askeissa on öljynjäähdytin pultattu vaihteiston kylkeen joten huuhtelu ei ole niin helppoa kuin niissä joissa jäähdytin letkujen nokassa.

Itse vaihdoin sen n. 3 litraa kerrallaan mitä propusta ulos saa ja käytin aina välissä vaihteiston lämpimäksi paikallaan. Toistin niin monta kertaa että ulos tuli samannäköisiä tavaraa kuin mitä purkista kaadoin hetkeä aiemmin sisään. Jotain 15-20litraa sitä öljyä kului. Vaihdan vielä uudelleen n. 10tonnin ajon jälkeen et näkee vieläkö on paskaa irronnut.

Vanha öljy oli samanväristä kuin käytetty dieselmoottoriöljy, sellaisen kuran kanssa olisi väistämättä ollut tiedossa ongelmia.
 
Noitavainoa, toki itsestään selvää että jos vaihtaa sen n. 3 litraa mitä sieltä saa propusta ulos mustaa paskaöljyä, niin sutta tulee tai ei ainakaan hyvä. Näissä askeissa on öljynjäähdytin pultattu vaihteiston kylkeen joten huuhtelu ei ole niin helppoa kuin niissä joissa jäähdytin letkujen nokassa.

Itse vaihdoin sen n. 3 litraa kerrallaan mitä propusta ulos saa ja käytin aina välissä vaihteiston lämpimäksi paikallaan. Toistin niin monta kertaa että ulos tuli samannäköisiä tavaraa kuin mitä purkista kaadoin hetkeä aiemmin sisään. Jotain 15-20litraa sitä öljyä kului. Vaihdan vielä uudelleen n. 10tonnin ajon jälkeen et näkee vieläkö on paskaa irronnut.

Vanha öljy oli samanväristä kuin käytetty dieselmoottoriöljy, sellaisen kuran kanssa olisi väistämättä ollut tiedossa ongelmia.
Aikalailla mustaa on noikin ollut mitä on tullut vaihdeltua. Vaihdon jälkeen olen testerillä kertonut vaihdon, ja ajanut sopeutusajon perään.
 
Ei ole mitenkään kaukaa haettua joo, että se automaattilootien "älä vaihda jos ei ole koskaan vaihdettu" mutu-ohje on tullut juuri siitä, kun joku on lähtenyt vaihtamaan vanhoja öljyjä ilman huuhtelua, ainoastaan valuttamalla propusta pois sen mitä tulee.

Ja jos monessa lootassa kokonaistilavuus on vähintään tuplat siitä mitä propun kautta saa pihalle niin ongelmiahan siinä kerjää jos vaihtaa vain puolittain.
 
Minkäslaista perhevankkuria lähtis katsomaan? Nykyinen on Peugeot 5008 -18 7-paikkanen.
Kilometrejä sellainen 12-22tkm vuoteen. Hinnan puolesta 1 000€-25 000€ reilusti edullisempi olisi mukava toki tällä kertaa.
Korkeampi istumakorkeus oikeastaan ainoana vaatimuksena.
Plussaa on hyvät musiikit, sähköpenkit, 360/kamera, sähköistä takaluukkua, "sporttista" ajettavuutta arvostan.
BMW X5 hydridiäkin katsonut mutta vaimo varmaan kelpuuttaisi Toyota Rav4 kaltaisen hybridin 20k€ haarukassa 5-10k€ olisi ideaali jos löytyisi sopiva.
 
Tolla budjetilla ei oikeastaan päästä ku taaksepäin ja vanhempaan kuin tuo nykyinen 5008 after covid maailmassa. Just toisaalla nauroin kun uuden tykki3:sen saa halvemmalla mitä Mersu tarjoaa C180 mopomalliaan, että elämme erikoisia aikoja.
 
Tolla budjetilla ei oikeastaan päästä ku taaksepäin ja vanhempaan kuin tuo nykyinen 5008 after covid maailmassa. Just toisaalla nauroin kun uuden tykki3:sen saa halvemmalla mitä Mersu tarjoaa C180 mopomalliaan, että elämme erikoisia aikoja.
Ei haittaisi hieman vanhempikaan. Ei inspirois taas 40k€ iskeä autoon :)
 
Minkäslaista perhevankkuria lähtis katsomaan? Nykyinen on Peugeot 5008 -18 7-paikkanen.
Kilometrejä sellainen 12-22tkm vuoteen. Hinnan puolesta 1 000€-25 000€ reilusti edullisempi olisi mukava toki tällä kertaa.
Korkeampi istumakorkeus oikeastaan ainoana vaatimuksena.
Plussaa on hyvät musiikit, sähköpenkit, 360/kamera, sähköistä takaluukkua, "sporttista" ajettavuutta arvostan.
BMW X5 hydridiäkin katsonut mutta vaimo varmaan kelpuuttaisi Toyota Rav4 kaltaisen hybridin 20k€ haarukassa 5-10k€ olisi ideaali jos löytyisi sopiva.

Mitä vikaa siinä nykyisessä 5008:ssa muuten on?

Tuollainen vähän uudempi itselataava rav4 hybridi kannattanee käydä katsomassa kyllä, ilmeisesti varsin luotettavaa tekniikkaa. Se 2.5l bensakoneeseen perustuva hybridi siis.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
 
Minkäslaista perhevankkuria lähtis katsomaan? Nykyinen on Peugeot 5008 -18 7-paikkanen.
Kilometrejä sellainen 12-22tkm vuoteen. Hinnan puolesta 1 000€-25 000€ reilusti edullisempi olisi mukava toki tällä kertaa.
Korkeampi istumakorkeus oikeastaan ainoana vaatimuksena.
Plussaa on hyvät musiikit, sähköpenkit, 360/kamera, sähköistä takaluukkua, "sporttista" ajettavuutta arvostan.
BMW X5 hydridiäkin katsonut mutta vaimo varmaan kelpuuttaisi Toyota Rav4 kaltaisen hybridin 20k€ haarukassa 5-10k€ olisi ideaali jos löytyisi sopiva.
Tismalleen sama tilanne täällä ja tuo pösön 5008 on vahvana vaihtoehtona itsellä, vaikka ennakkoluuloja on kyllä valtavasti. Millä tekniikalla tuo on ja onko ollut vikaa?
 
Mazda 6 2012 ja uudemmat Skyactiv mallit. Onko näissä ollut ruosteongelmia ? Mazdalla vähän huono maine tuon ruosteen kanssa, mutta onko vain vanhempien mallien peruja ja uudet jo parempia ?
 
Ei ne vieläkään ihan ongelmattomia ole, mutta se ensimmäisen polven kuutonen veti kunnon pohjat; toiseen ja kolmanteen sukupolveen parannettiin hieman.

Millaiset omistajat ovat olleet, vaikuttaa paljon. Jos on pesty ja pidetty huolta niin pohja ja helmat ei näytä pahoilta kun kurkkii.
 
Jostain nettikeskustelusta tietäjät osasi kertoa että juuri tuosta 2012 etiäpäin vaihtoivat jotain seoksia ja eivätkä sen jälkeen ruostu sen kummemmin kuin muutkaan japskit. Vanhemmat Mazdat taisivat olla äärimmäisen herkkiä ruosteelle.
 
Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW (218 hv) DSG-automaatti mielipiteitä? Mekatroniikka vaihdettu 10k km sitten, ajettu n. 150k km.
 
Mitä ehdotat tilalle? Priusta? :rofl2:
Ainakin Prius toimis eikä vedä omistajaansa konkkaan.

Pasaati erittäin isolla 'ehkä' jos se on facelift, eli mitä... 2021 ja tuoreempi. En ylipäätään suhtaudu noihin plugareihin kovinkaan positiivisesti mitä niistä on havaintomateriaalia alkanut kertymään.
 
Ainakin Prius toimis eikä vedä omistajaansa konkkaan.

Pasaati erittäin isolla 'ehkä' jos se on facelift, eli mitä... 2021 ja tuoreempi. En ylipäätään suhtaudu noihin plugareihin kovinkaan positiivisesti mitä niistä on havaintomateriaalia alkanut kertymään.

Jos on miettinyt Passattia, niin ehkä sen tilat sekä ajettavuus on ollut se juttu. Käsittääkseni Priuksessa ei ole kumpaaakaan.
 
Pitää varmasti paikkansa, siksi en olekaan ehdottanut mitään, koska tuossa isossa farmarisarjassa + hybrid ei ole oikein mitään hyvää tarjottavaa.

Prius+ kyllä mahtuu. :whistling:
 
Pitää varmasti paikkansa, siksi en olekaan ehdottanut mitään, koska tuossa isossa farmarisarjassa + hybrid ei ole oikein mitään hyvää tarjottavaa.

Prius+ kyllä mahtuu. :whistling:

Onko Prius+:ssa jotain saksalaista ajettavuutta mukana?
 
Onko Prius+:ssa jotain saksalaista ajettavuutta mukana?
No ei joku passatkaan nyt kummoinen ajettava ole, pintakova alusta ja penkit kovat kuin kirkossa. Kaveri tuollaisen "ajettavuutta" kokeili vuoden, ja rempat oli yli 10 000€. Varmasti olisi halvemmalla päässyt ja saanut parempaa ajettavuutta vaikka vähän vanhemman 7-sarjan bmw:n Tai S-mersun kanssa vaikka laskee polttoainekulut mukaan...
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?
 
Vag-konsernilla on myös ihan hyvää ja luotettavaa tekniikkaakin, mutta hybridit eivät kuulu siihen joukkoon. Ihan uusissa hybriditekniikka on tietääkseni kehitetty luotettavampaan suuntaan, eikä vaihteiston solenoidiongelmaa pitäisi niissä enää olla. litrainen tsi on yleisen tietämyksen mukaan yksi parhaista nykyajan pikkukoneista, eikä sen isommista sisaruksistakaan ole erityisen huonoa kuulunut. Ajettavuus ja yleinen toimivuus noissa on korkealla tasolla, eivätkä ole erityisen meluisiakaan muihin normikippoihin verrattuna, siinähän niitä suosion salaisuuksia on.
 
Vag-konsernilla on myös ihan hyvää ja luotettavaa tekniikkaakin, mutta hybridit eivät kuulu siihen joukkoon. Ihan uusissa hybriditekniikka on tietääkseni kehitetty luotettavampaan suuntaan, eikä vaihteiston solenoidiongelmaa pitäisi niissä enää olla. litrainen tsi on yleisen tietämyksen mukaan yksi parhaista nykyajan pikkukoneista, eikä sen isommista sisaruksistakaan ole erityisen huonoa kuulunut. Ajettavuus ja yleinen toimivuus noissa on korkealla tasolla, eivätkä ole erityisen meluisiakaan muihin normikippoihin verrattuna, siinähän niitä suosion salaisuuksia on.
No joo, on kai noissa jotain hyvääkin. Ainakin kuuleman perusteella huoltokulut voi vain helposti olla aika suuria, mutta nuo ei sitten toisaalta ole kuitenkaan oikeasti mitään premium luokan autojakaan.
 
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?

Persaukisuus, VAG:n merkeistä VW ja Skoda ovat halvimmasta päästä hankkia uusi auto ja niiden arvokin säilyy kohtuullisesti. Huoltokustannukset eivät takuuaikana päätä huimaa, kun käytössä on long life -huoltovälit. Samalla kuitenkin ajettavuus on hyvällä tasolla, ja se on tärkeää se, sillä Suomen mutkainen ja kevyesti liikennöity tiestö yhdistettynä alhaiseen poliisitiheyteen tarjoaa hyvät puitteet dynaamiseen ajoon.

Autoveron luvatussa maassa BMW, MB ja Volvo ovat nimittäin useimmille aivan liian kalliita, vaikka ne hienoja autoja ovatkin. Japanilaismerkit säilyttävät arvonsa VAG:ia paremmin, mutta ne ovat kalliimpia hankkia ja huollon tiskillä saa avata lompakkoa 15 tkm välein. Lisäksi japanilaisten ajettavuus on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta mukavuuspainotteinen, tehty kotimarkkinan kaupunkiajoon ja Yhdysvaltain viivasuorille moottoriteille. Ranskalaismerkit pystyisivät kilpailemaan VAG:n kanssa hinnassa, mutta niissäkin on ehkä liikaa mukavuuspainotteisuutta ja ennen kaikkea ranskalaismerkeillä on Suomessa historiallisesti huono maine, joten vaihtoon tarjotessa niistä ei saa juuri mitään. Korealaiset ovat ehkä vielä halvempia kuin VAG, mutta niissä on japanilainen mukavuuspainotteisuus ja laatu/luotettavuus on VAG:n tyyliin vaihtelevaa.

VAG:n vaihtoehto on lähinnä Ford. Mutta Fordilla on ollut omat, VAG:iin verrattavat ongelmansa liukenevine jakohihnoineen ja surkeine kaksoiskytkinvaihteistoineen sekä ruostumisineen ja kaikenlaisine pikkuvikoineen. Fordit taitavat myös ottaa enemmän takkiin arvonalenemassa.

Suurempi kysymys on, miksi joku ostaa VAG:n käytettynä näillä hinnoilla. Se selittynee mielikuvilla saksalaisesta tekniikasta ja virheellisellä ajatuksella, että uutena paljon myyty auto olisi hyvä ostos myös käytettynä. Vaikka viisas ostaa VAG:n uutena, nauttii aikansa ja laittaa kertakäyttötuotteen ajoissa vaihtoon jonkun muun ongelmaksi.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
Kyllä noilla spekseillä katselisin jo vähän isompaa /laadukkaampaa /parempaa ajettavaa. Esim tuolla ylempänä mainittua V60:stä.
 
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?

Työsuhdeautot, kun ei ole niin isoa riskiä jos jotain laukeaa?

Verenperintö, kun lapsuus vietetty volkkarin takapenkillä niin täytyyhän sitä merkissä pysyä! Veikkaan että samaa fiilistä ei tule Kiasta saatikka jostan Bydistä.

C) tietämättömyys :)
 
Onhan ne hyviä käteen ja mukavia värkkejä toimiessaan. Varusteitakin löytyy ensimmäiselle ostajalle jos on valmis panostamaan enemmän kuin listahinnan.

Sen jälkeen... :whistling:
 
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?

10 vuotta ollut uutena ostettu tsi manuaali. Huollot tehnyt jakohihnaa lukuunottamatta itse. Just meni taas katsastus läpi eli kertaakaan ei ole ollut katsastuksessa mitään, eikä ole hajonnut mitään. Huolto+öljynvaihto 2v välein. Bensan kulutus aika pientä ja ihan ripeä auto. Vähän meluisa kyllä ja karu varustelu, mutta halpoja kilsoja.
 
10 vuotta ollut uutena ostettu tsi manuaali. Huollot tehnyt jakohihnaa lukuunottamatta itse. Just meni taas katsastus läpi eli kertaakaan ei ole ollut katsastuksessa mitään, eikä ole hajonnut mitään. Huolto+öljynvaihto 2v välein. Bensan kulutus aika pientä ja ihan ripeä auto. Vähän meluisa kyllä ja karu varustelu, mutta halpoja kilsoja.
Ehkä noista kaikki ei sitten ole yhtä ongelmallisia.
 
Kertokaa viisaammat kokemuksia BMW 320e plugari farkusta vm 2021?

Tehottomampi kuin 330e ja siinä samalla hinnat edullisemmat
 
Olisko kellään ehdottaa autoa perheeseen johon tulossa 2 taaksepäin suunnattua turvaistuinta taakse ja 187cm kuski etupenkillä? Nykyistä V60 saa ajaa polvet kurkussa jos laittaa turvaistuimen selän taakse.

Budjettia 25k€, kilometrejä tulee semmoset max 10tkm vuoteen.
 
Olisko kellään ehdottaa autoa perheeseen johon tulossa 2 taaksepäin suunnattua turvaistuinta taakse ja 187cm kuski etupenkillä? Nykyistä V60 saa ajaa polvet kurkussa jos laittaa turvaistuimen selän taakse.

Budjettia 25k€, kilometrejä tulee semmoset max 10tkm vuoteen.
Superb varmaan kannattaa kokeilla. Ajoasento ja kuskin mittasuhteet vaikuttaa paljon. Eli kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja sillä oikealla istuimella. Myös takapenkin kulma ja korkeus vaikuttaa, sitä on vaikea simuloida pelkällä mittanauhalla. Turvaistuimienkin mitoissa on eroja.
Jos V60 eka korimalli, niin se ei ole kovin tilava auto, esim. seiskagolf tilavampi takapenkillä. Monilla on harha että volvot automaattisesti tilavia. Esim. V70 on mukavan leveä takapenkki, mutta pituussuunnassa ei niin ihmeellinen kuitenkaan.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Mittausstandardi WLTP vs NEDC, muutos myös huomioitu verojen osalta.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.

Käykö manuaalit? Uudemman Octavian 1.5 koneella manuaalina vois saada tuohon rahaan. Ei DSG murhetta ja on matka-ajossa bensapihi kunhan vauhti on maltillinen..
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Focus Mk4 1.5 Ecoboost A8-mehulingolla 9,10s? Nettiauton halvin vajaa 16k€ ja alta 18k€ löytyy jo useampi vaihtoehto ja hieman maltillisempia kilometrejä.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Mitä nyt noita 1.4 automaatti k astroja käynyt koeajelemassa ja foorumeita lueskellut niin perusjees tekniikkaa noissa pitäisi olla ja varusteet sekä ajokokemus ainakin oman fiiliksen perusteella oikein hyvä. Myyjät varsin innokkaita myös tinkaamaan noista, vink vink
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
Etsintä päättynyt ja valittu Toyota Corolla 2,0 vm.21 :)
 
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisi ensi talveksi (3-4kk) edessä muutto Etelä-Eurooppaan. Muuttajina itseni ja vaimon lisäksi kolme isoa kissaa ja muuton olisi tarkoitus tapahtua maanteitse autolla. Tätä tarkoitusta varten tarvii luonnollisesti kulkupelin, kun nykyiset ei aivan tähän tarkoitukseen taivu. Valmiiksi kalustettu asunto tietenkin tarkoitus hankkia eli huonekaluja ei tarvitse täältä saakka viedä, mutta muuta elämiseen liittyvää roinaa sinne pitää tietenkin saada kuskattua senkin edestä. Polkupyöristä ja ompelukoneista tietokoneisiin, mahdollisiin soittimiin jne. Tarvetta siis autolle, jolla viitsii tuon välin taittaa ja jota käyttää kohteessa arkiautona. Myöskään lievästä retkeilyvarustuksesta ei haittaa olisi, koska uusi maa ja uudet maisemat.

Budjetti riippuu vähän asioiden haaroista, mutta ehkä joku 8000€ on maksimi, mitä viitsin tähän sijoittaa. Jotenkin ensimmäisenä vaihtoehtona tuli mieleen VW T4 Multivan, koska nuo ovat tuttuja vehkeitä, tunnetusti luottopelejä ja myöhemmissä Multivaneissa sisustan muokattavuus huippuluokkaa. Lyhyt Caravellekin tietyllä tapaa voisi toimia. Lyhytakseliväliset portterit siksi nimenomaan kiinnostaa, että ovat tuolla parkkipaikoilla huomattavasti ketterämpiä kuin pitkät ja vaimokin voisi sellaisella ehkä ajaa. Nuo alkavat kuitenkin kaikki olemaan jo sen verran iäkkäitä vehkeitä, että kannattaa ehkä katsella jotain muitakin vaihtoehtoja. Siitä siis luontevasti siihen kysymykseen: mikä auto kannattaisi tätä varten hommata? Kesä olisi sopivasti aikaa varustella ja huoltaa auto tarkoitusta vastaamaan. Pienimuotoiset projektitkaan ei haittaa.
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..

Parista Facelift-Multivan TDI:stä on jo jonkinlaisia keskusteluja viritelty. Eikä ne vanhemmat eikä bensamallit niin kiinnostakaan. Vielä kun sattuisi eteen ns. Multivan 2 sillä tehokkaimmalla koneella sopuhintaan, niin sehän se olisi paras näistä.
 
Tällä hetkellä autona on golffin bensa farmari vm20. Tykkään ajotuntumasta ja on kaikkinensa ok peli, perheessä muksu & 2 koiraa joten tilaa saa olla. Nyt vaan muuton vuoksi työmatka päivässä 60km niin olen alkanut ajattelemaan plugarin tai ehkä täyssähköauton perään, kun tuota bensaa kuluu nyt tolkuttomat määrät.

Pyrin pitämään auton aina suht uutena, ettei ole huolta hajoamisista yms ja huoletonta ajoa.

Onko ehdotuksia, mitä autoja kannattaisi katsella? Uusia/käytettyjä max 2021-2022 vanhoja. Eli periaattees golf farmarin kaltanen mut plugari/hybridi ja kun toi on kokonaa maksettu, taitaa jonku 17-19k saada vaihdossa niin ei liian monta tonnia haluai uuteen laittaa.
 
Tällä hetkellä autona on golffin bensa farmari vm20. Tykkään ajotuntumasta ja on kaikkinensa ok peli, perheessä muksu & 2 koiraa joten tilaa saa olla. Nyt vaan muuton vuoksi työmatka päivässä 60km niin olen alkanut ajattelemaan plugarin tai ehkä täyssähköauton perään, kun tuota bensaa kuluu nyt tolkuttomat määrät.

Pyrin pitämään auton aina suht uutena, ettei ole huolta hajoamisista yms ja huoletonta ajoa.

Onko ehdotuksia, mitä autoja kannattaisi katsella? Uusia/käytettyjä max 2021-2022 vanhoja. Eli periaattees golf farmarin kaltanen mut plugari/hybridi ja kun toi on kokonaa maksettu, taitaa jonku 17-19k saada vaihdossa niin ei liian monta tonnia haluai uuteen laittaa.

Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.

Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
 
Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.
Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
Hyviä pointteja kaikki, auton hankintahan ei ikinä ole täysin järkipäätös.
Se miksi olen itselleni järkeillyt tuota on juurikin nuo, et lähes kaikki ajot on päivässä alle 60km. Työpaikalla saa ladata ilmaiseksi ja kotona pitää maksaa, mutta pörssisähkö ja yöhinnat, joten tottakai järkeilen sen itselleni niin, et sähkö tulisi halvemmaksi.

Tuo nykyinen auto tuli tosiaan maksettua pois kokonaan kun tuli vähän isompi palkkio töiden kautta, joten siitä on vain käyttökulut. Se tässä varmaan nyt houkuttaakin, kun voisi sillä 100-200€/kk maksulla huristella "halvalla" sähkövatkaimella :lol:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 552
Viestejä
4 613 615
Jäsenet
75 868
Uusin jäsen
RealRobert

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom