Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.
Budjetti n. 7000 euroa.
Kriteereitä
- Helpohko ylläpito ja korjaus itse, eli ei saisi olla mitään 'universaalista' poikkeavaa toimintatapaa vaikkapa öljyjen vaihtamiselle
- Käy ja kukkuu vaikka öljyn tilalla olisi maitoa, huolto ns. öljyt vaihtoon ja ajoa.
- Porrasperä
- obd2 plussaa, vuosimallit n. 1994-2007
- Kestää seisontaa, myös talvella
- Bensavehje, ajoa max. 2000km vuodessa
- Ei tarvitsisi olla juurikaan älyä tai ylenpalttisesti sähköominaisia autossa, sitä on ihan tarpeeksi bemarissa.
- Sitten se catch. Ei kuitenkaan kiinnosta hirveästi ihan 'tavallisen näköiset' ja yleiset autot kuten Corollat tai Avensikset. Kulmikkaat korit kiinnostaa eniten. Ei ranskalaisia, ei luonnollisestikaan bmw tai audi.
Olen katsellut mm.
Toyota Celica 6th gen
Toyota Celica 7th gen
Chevrolet Beretta
Mazda Miata (ei liene kovin fiksu talvella..)
Honda Prelude
Honda Accord Executive '07
Chrysler Le Baron
(Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro, Jaguar XJx) <- Näissä taitaa olla liikaa ruuvaamista?
Noilla spekseillä ostaisin joko sen halvimman pommin, tai parhaan mitä rahalla saa mallia mihin päädyt. Kysymys onkin enemmän aiotko huoltaa autoa ja pitää sen hyvänä, aiotko pitää sitä pidempään kuin vuoden pari jne... Suuri osa noista ruostuu helvetin nopeaa tahtia vaikka muuten olisivatkin mainioita autoja muuten. Miettisin ehkä noilla spekseillä toisaalta myös kaksikäyttöistä autoa, jos tykkäät erikoisemmista autoista, miksi et samantien ota kakkosautoa jota on hauska myös harrastaa ympäri vuoden (enkä nyt tarkoita vain korjaamista)? Joko juuri joku avo, joku kunnon jenkkilaiva, joku todella urheilullinen tms. Kilsoja on niin vähän että siinä ei bensakulut juuri tunnu.
Mitä ehdotuksiisi vaihtoehtoihin tulee:
Etuveto Celicat voinevat olla hiukan tylsiä talvella ja ainakaan se mitä itse koeajoin vuonna nakki ja muussi ei herättänyt omistuksenhalua oikein millään skaalalla.
Beretta on ehkä enemmänkin makuasia+saako miten hyvin osaa jos jotain hajoaa.
MK2 aka NB korin MX-5:sta saat halvalla mutta ruoste vaivaa ja järkevä talviajo vaatii kalliin kovakaton (tai ns. MK3:n taittuvalla peltikatolla). Luukkulamppuisissa NA malleissa karkaa hinta ja NC taas on aika uhm... katsojasta kiinni tykkääkö, vaikka hyvä auto onkin ajaa yms. NB on käytännössä NA mutta ilman luukkulamppuja ja pari muutosta siellä ja täällä. Itse suosin 1.6:ia sen kiertävämmän ja repivämmän luonteen takia ja osa taas vannoo sen "normaalimman" tehojakauman omaavan 1.8:n nimeen. Sen tiedän että MX suunniteltiin tuon 1.6:n ympärille ja tuo 1.8 tuli sen takia että jengi valitti että auto vaati arkiajossa liikaa työtä aka kokoajan vaihteiden vaihtoa jne joten tekivät 1.8 version joka oli tehokkaampi mutta huomattavasti laikemman fiiliksen omaava. MX-5 toimii talvella oikein mainiosti, kiitos hyvän painonjakauman ja pienen ohjaamon (lämpeää nopeasti). Itse vedin toissa talvesta suurimman osan MX-5 NA:lla kovakatto päällä ja hyvät kitkat alla. Lämpöä riitti, auto meni juuri kuten halusi, kiinni en jäänyt kertaakaan, edes syvemmässä lumessa. Hauskin auto millä olen koskaan ajanut talvella. Toki vaatii kuskilta sitä ettei pelkää sitä että välillä perä on siellä ja täällä, oli mutkaa tai suoraa. Mitä seisontaan tulee, itsellä oli talven eli vajaa 6kk tallissa käynnistämättä tai ilman että akkua olisi ladattu ja ekalla hörähti käyntiin eikä öljykään ollut puhdasta bensaa.
Prelude ja Accord... noista en osaa sanoa muuta kuin ruosteen ja sen muistan että eräs sukulainen hehkutti niiin kovasti nelipyöräohjausta.
Le Baron on samaa kastia Beretan kanssa.
Firebird, Camaro, Mustang yms. voisivat olla ihan hyviä optioita. Osia saa varsin hyvin koska eivät ole mitään pienen valmistusmäärän autoja, V8, takavetoja, litratilavuuteen suhteutettuina huomattavan matalaviritteisiä ja simppeleitä koneita jne. Jos kilsoja tulee noin vähän, tämä on se mihin itse ehkä lähtisin. Jos taas pienempi auto riittää ja haluat enemmän kierroksia ja ajettavuutta niin MX-5 NB tai joku alla mainitsemistani häröpalloista.
Häröpalloina on tosin heitettävä sekaan MK2 ja MK3 Golf, Corradot, Civic eri tehomallit, Escorttien erikoismallit (MK4 XR3i esim) ja mielestäni suljet turhaan noita vanhempia jopa 80-luvun autoja pois listalta. Luotettavuus on about samaa/samaa kuin 90-luvun laitteissa, vähemmän saastelaitteita säädettävänä, yleisesti ottaen simppelimpejä ja jos sijoituksena miettii, nappaat jonkun sopivan tulevan klassikon ja pidät ruosteet poissa niin et ainakaan häviä rahojasi.