Mikä auto minulle?

T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..

No jaa, sanoisin että nyt on hinnat aallonpohjassa. Itse ostin tonnilla -95 Multivanin, kuskin penkin verhoilun vaihtamalla käyttämättömään ja alkuperäiset vanteet kiillottamalla aattelin viedä 2026 museotarkastukseen ja -katsastukseen…
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä
Ostin tuossa muutama viikko sitten ja jäi hyvä fiilis. Toki voi riippua ihan myyjästäkin, mutta vaikuttaa asialliselta puljulta.
 
Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.

Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
Mielenkiintoinen logiikka ja täsmälleen samoilla laskuilla pääsen vastakkaiseen lopputulokseen. Jos polttoaineeseen menee 2400€/v, niin saman ajaa sähköllä 550€/v. Huollot myös halvemmat. Tuolla ajomäärällä kannattaa välittömästi suunnata sähköön tai hybridiin, missä akku kestää melkein kaikki päivän ajot. Kun lataus on mahdollista töissäkin, niin voi säästää tuon 550€ kokonaan
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä

3.49% mainostavat, mutta eihän tuo nyt alhainen ole? Autobassadonesta 1,2% ja Xbilistä 0%, ei tosin ilmeisesti koko valikoimaan.
 
Mielenkiintoinen logiikka ja täsmälleen samoilla laskuilla pääsen vastakkaiseen lopputulokseen. Jos polttoaineeseen menee 2400€/v, niin saman ajaa sähköllä 550€/v. Huollot myös halvemmat. Tuolla ajomäärällä kannattaa välittömästi suunnata sähköön tai hybridiin, missä akku kestää melkein kaikki päivän ajot. Kun lataus on mahdollista töissäkin, niin voi säästää tuon 550€ kokonaan

Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.

Toisekseen ladattava auto on kaiken järjen mukaan kalliimpi hankkia. En nyt tee tarkempaa analyysiä, mutta jos hintaero saman auton bensamallin ja bensa-PHEV:n välillä on esim. 5000€, niin tuon kuolettamiseen menee 2,5 vuotta. Käytännössä kauemmin, kun laskee rahoituskustannukset (tai autoon sidotun pääoman menetetyn tuoton). Sähköauton tapauksessa autojen hintaero repeää vielä huomattavasti isommaksi.

Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.

PHEV:n en myöskään usko säästävän huoltokuluissa suhteessa bensa-autoon. Lähinnä jarruista voi säästää jotain, mutta kahden voimalinjan huoltokustannukset todennäköisesti syövät sen edun. Sähköautolla säästöpotentiaali huoltokuluissa olisi olemassa, mutta sitä säästöä taas syö nuo aiemmin mainitut korkeammat pääomakulut ja kalliimmat vakuutusmaksut.
 
Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.
Vaihdon yhteydessä ei häviä mitään eikä ensimmäisen 1-2 vuoden säästöt poikkea seuraavista vuosista. Auton pitäminen maksaa ja pääomakulujen tappio, eli ostohinnan ja myyntihinnan erotus selviää kun autosta hankkiutuu eroon. Käyttökuluissa sen sijaan säästö alkaa välittömästi, edellyttäen, että uuden käyttäminen on edullisempaa kuin edellisen auton.
Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.
Tämä on automallikohtaista, kuten on aina ollut. Oman kokemuksen perusteella vakuutusmaksu ei noussut. Kalleimmat vakuutukset ovat olleet parissa Bmw:ssä joilla ajoin melkein 15 vuotta ja tuolloin sähköautojen tulemisesta ei tiedetty vielä mitään.
 
Vaihdon yhteydessä ei häviä mitään eikä ensimmäisen 1-2 vuoden säästöt poikkea seuraavista vuosista. Auton pitäminen maksaa ja pääomakulujen tappio, eli ostohinnan ja myyntihinnan erotus selviää kun autosta hankkiutuu eroon. Käyttökuluissa sen sijaan säästö alkaa välittömästi, edellyttäen, että uuden käyttäminen on edullisempaa kuin edellisen auton.

Ei siitä pääse mihinkään, että autokaupan kulut ja kate otetaan asiakkailta. Samoin kalliimman auton rajumpi arvonalenema on lähtökohtaisesti fakta.

Tämä on automallikohtaista, kuten on aina ollut. Oman kokemuksen perusteella vakuutusmaksu ei noussut. Kalleimmat vakuutukset ovat olleet parissa Bmw:ssä joilla ajoin melkein 15 vuotta ja tuolloin sähköautojen tulemisesta ei tiedetty vielä mitään.

Merkki vaikuttaa, asuinpaikka vaikuttaa ja vakuutusyhtiö vaikuttaa. Mutta kysyjällä oli Golf Variant vm. 2020 eli ei mikään nuorison suosima tykki. Riskitaso tuskin poikkeaa massiivisesti saman merkin plugarissa tai sähikäisessä. Omilla tiedoillani Nettiautosta katsottuihin biileihin vakuutushinnat Fenniasta olisivat seuraavat (bonusprosentti 58/70 liikennevakuutus/kasko):

AutomalliFennian Premium-kasko 500€ omavastuulla
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG vm. 20201 275,94 € per vuosi
Volkswagen Passat Variant 1.4 GTE DSG vm. 20201 613,67 € per vuosi
Volkswagen ID.4 150 kw 77 kwh vm. 20212 006,59 € per vuosi

Yllättävän paljon kalliimpi jopa tuo plugari, vaikka pyrin valitsemaan bensa-autonkin niin, ettei se ole ihan mallisarjan halvin ja kälyisin 1.0 manuaali.
 
Ei siitä pääse mihinkään, että autokaupan kulut ja kate otetaan asiakkailta. Samoin kalliimman auton rajumpi arvonalenema on lähtökohtaisesti fakta.



Merkki vaikuttaa, asuinpaikka vaikuttaa ja vakuutusyhtiö vaikuttaa. Mutta kysyjällä oli Golf Variant vm. 2020 eli ei mikään nuorison suosima tykki. Riskitaso tuskin poikkeaa massiivisesti saman merkin plugarissa tai sähikäisessä. Omilla tiedoillani Nettiautosta katsottuihin biileihin vakuutushinnat Fenniasta olisivat seuraavat (bonusprosentti 58/70 liikennevakuutus/kasko):

AutomalliFennian Premium-kasko 500€ omavastuulla
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG vm. 20201 275,94 € per vuosi
Volkswagen Passat Variant 1.4 GTE DSG vm. 20201 613,67 € per vuosi
Volkswagen ID.4 150 kw 77 kwh vm. 20212 006,59 € per vuosi

Yllättävän paljon kalliimpi jopa tuo plugari, vaikka pyrin valitsemaan bensa-autonkin niin, ettei se ole ihan mallisarjan halvin ja kälyisin 1.0 manuaali.
Kokeilin ihan huvikseen omilla tiedoilla, nykyinen auto on 600€/v premium kasko ja tuollainen 2022 enyaq sähkö oli sitten 800€/v eli kalliimpi on, mutta ei merkittävästi. Hämmentävänä yksityiskohtana bonusprosentit lähes samat sulla, mutta aivan eri kokoluokassa vakuutustarjoukset.

Mutta vakuutuskeskustelu tämä ei nyt ollut, plugari on aikalailla hylätty ja syinä moni edellä mainittu. Täys sähköautoja nyt katsellut, enyaq, mg5 yms. On noissa vaan vähän vielä liikaa hintaa, kun nykyisestä saaa max 20k niin pitäisi toinen samanlainen vähintään laittaa rahana.
 
Ei siitä pääse mihinkään, että autokaupan kulut ja kate otetaan asiakkailta. Samoin kalliimman auton rajumpi arvonalenema on lähtökohtaisesti fakta.
Eihän kukaan ole muuta väittänytkään.
AutomalliFennian Premium-kasko 500€ omavastuulla
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG vm. 20201 275,94 € per vuosi
Volkswagen Passat Variant 1.4 GTE DSG vm. 20201 613,67 € per vuosi
Volkswagen ID.4 150 kw 77 kwh vm. 20212 006,59 € per vuosi

Yllättävän paljon kalliimpi jopa tuo plugari, vaikka pyrin valitsemaan bensa-autonkin niin, ettei se ole ihan mallisarjan halvin ja kälyisin 1.0 manuaali.
Kuten sanottu, merkki vaikuttaa ja myös iällä on vaikutusta. Vertailussasi sähköauto on uusin.
Vakuutuksen hinta kannattaa huomioida erityisesti jos autoa on vaihtamassa kustannusten vuoksi.
Volkkarin vakuutukset vaikuttavat aika kalliilta, sillä Leafin vakuuttaa vuodeksi (liikenne + kasko, omavastuu 200 tai 300 euroa) alle tonnilla. Eri vakuutusyhtiöillä voi myös olla suuria eroja.
 
Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.

Toisekseen ladattava auto on kaiken järjen mukaan kalliimpi hankkia. En nyt tee tarkempaa analyysiä, mutta jos hintaero saman auton bensamallin ja bensa-PHEV:n välillä on esim. 5000€, niin tuon kuolettamiseen menee 2,5 vuotta. Käytännössä kauemmin, kun laskee rahoituskustannukset (tai autoon sidotun pääoman menetetyn tuoton). Sähköauton tapauksessa autojen hintaero repeää vielä huomattavasti isommaksi.

Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.

PHEV:n en myöskään usko säästävän huoltokuluissa suhteessa bensa-autoon. Lähinnä jarruista voi säästää jotain, mutta kahden voimalinjan huoltokustannukset todennäköisesti syövät sen edun. Sähköautolla säästöpotentiaali huoltokuluissa olisi olemassa, mutta sitä säästöä taas syö nuo aiemmin mainitut korkeammat pääomakulut ja kalliimmat vakuutusmaksut.
Tässä mennään sillä oletuksella, että hintaero tasoittuu nolliin. Jos hintaero on nyt 5000€, niin seuraavan autonvaihdon ollessa ajankohtainen se voi olla vaikka 3000€ ja kuolettamiseen ei mene vuottakaan. Samoissa hinnoissa Golfin kanssa pyörii Esim. samanikäiset Kia Niro ja Hyundai Kona. 3000-5000€ enemmän laittamalla Tesla Model 3:n samanikäisenä. Käytännössä hintaero kuittautuu yhtenä tai kahtena ensimmäisenä vuotena ja sen jälkeen on pelkkää säästöä.

Vakuutus on mahdollisesti suurempi, mutta ajoneuvovero 100-200€ pienempi.
 
Kokeilin ihan huvikseen omilla tiedoilla, nykyinen auto on 600€/v premium kasko ja tuollainen 2022 enyaq sähkö oli sitten 800€/v eli kalliimpi on, mutta ei merkittävästi. Hämmentävänä yksityiskohtana bonusprosentit lähes samat sulla, mutta aivan eri kokoluokassa vakuutustarjoukset.

Mutta vakuutuskeskustelu tämä ei nyt ollut, plugari on aikalailla hylätty ja syinä moni edellä mainittu. Täys sähköautoja nyt katsellut, enyaq, mg5 yms. On noissa vaan vähän vielä liikaa hintaa, kun nykyisestä saaa max 20k niin pitäisi toinen samanlainen vähintään laittaa rahana.

ID4 täyskasko 765e / vuosi eli noin samat kuin edellinen autotäyskaskolla, firmojen välillä isot erot.
 
Kokeilin ihan huvikseen omilla tiedoilla, nykyinen auto on 600€/v premium kasko ja tuollainen 2022 enyaq sähkö oli sitten 800€/v eli kalliimpi on, mutta ei merkittävästi. Hämmentävänä yksityiskohtana bonusprosentit lähes samat sulla, mutta aivan eri kokoluokassa vakuutustarjoukset.

Asiat näyttää aina erilaisilta sen mukaan, katsooko niitä Kehä I:n sisäpuolelta vai Pohjois-Savosta. :) Kun vaihdoin postinumeron Leppävirralle, niin ID4:n kasko olisi enää 1350€/v, eli kolmannes lähti heti pois. Ja voi vaikuttaa sekin, että mulla on valmiiksi autovakuutus Fenniassa, joten en ehkä saa yhtä kovia tarjouksia kuin uusi asiakas.
 
Itsekin kyllä ottaisin mieluummin Mazda 6. Sopii paremmin omaan käteen, paremman näköinen, voimalinja melko pomminvarma etc.
Honda Accord on myös ihan jees tuote, toki vähän vanhahtava mutta hyvällä tapaa. Kestää ikuisesti jos huolehtii kopasta. Vähän aikaa kun etsii niin executivessa on ihan hyvät kilkkeetkin.

Edit: esim:
Puolet halvemmalla ihan yhtä paljon autoa, kilometreihin nämä ei kuole.

Ja jos nyt kilsat jännittää niin:
Kaksikilpisyyttä en jaksa enää tuon hintaluokan autossa ja varsinkaan tuolla ikää jännittää. Riskit on tietty olemassa ja jokainen niitä ottaa halukkuutensa mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mazda 6 jos haluu 2015 tai uudemman niin ei osu budjettiin ja hondatkin vanhoja, ei ilmeisesti tuoda enää suomeen.
 
Mazda 6 jos haluu 2015 tai uudemman niin ei osu budjettiin ja hondatkin vanhoja, ei ilmeisesti tuoda enää suomeen.
Et alkuperäisessä viestissäsi asettanut mitään ikärajoja, valikoin nuo siltä pohjalta että tekniikka on varmempaa kuin tuoreemmissa.
 
Nyt kun on sopivasti kiinalaiset autot pinnalla tuolla toisessa keskustelussa, on pakko heittää kysymys sekaan: onko ladattavissa MG5 voittanutta samassa hintaluokassa, jos lataus onnistuu kotona (taloyhtiö, latauspaikat on jo ja maksaa pörssisähkön mukaan sen mitä käyttää). Ajot lähinnä pks alueella pl. 2x vuodessa 400km/suunta sukuloimaan ja konttiin pitäisi mahtua mm. parit lätkäkassit?

Budjetti on 20-30ke, pitkä takuu plussaa ja tilantarve ei muutu pienemmäksi vaikka saisi jotain kivaa samalla rahalla. Kaverin tesla m3 mallailtu huvin vuoksi kun mainosti isoa kontin litratilavuutta, ihan vitsihän se oli perus farmariin verrattuna jos ei nesteellä aio sitä konttia täyttää.

Kilsoja 10-15t vuoteen. Halvin ratkaisu olisi vetää nykyisellä tappiin, mutta ilmeisesti joskus jotkut vaihtaa autoja koska siltä tuntuu? Mitäs ny, kun tekisi mieli hyödyntää tämä mahtavan edullinen latauspaikka,mutta rahat ja uskallus riittäisi vain tällaiseen uudehkoon peruskippoon ja nykyinen kaipaisi vähän sitä sun tätä kallista remppaa lähiaikoina ja uutta kesänakkia alle?
 
Nyt kun on sopivasti kiinalaiset autot pinnalla tuolla toisessa keskustelussa, on pakko heittää kysymys sekaan: onko ladattavissa MG5 voittanutta samassa hintaluokassa, jos lataus onnistuu kotona (taloyhtiö, latauspaikat on jo ja maksaa pörssisähkön mukaan sen mitä käyttää). Ajot lähinnä pks alueella pl. 2x vuodessa 400km/suunta sukuloimaan ja konttiin pitäisi mahtua mm. parit lätkäkassit?

Budjetti on 20-30ke, pitkä takuu plussaa ja tilantarve ei muutu pienemmäksi vaikka saisi jotain kivaa samalla rahalla. Kaverin tesla m3 mallailtu huvin vuoksi kun mainosti isoa kontin litratilavuutta, ihan vitsihän se oli perus farmariin verrattuna jos ei nesteellä aio sitä konttia täyttää.

Kilsoja 10-15t vuoteen. Halvin ratkaisu olisi vetää nykyisellä tappiin, mutta ilmeisesti joskus jotkut vaihtaa autoja koska siltä tuntuu? Mitäs ny, kun tekisi mieli hyödyntää tämä mahtavan edullinen latauspaikka,mutta rahat ja uskallus riittäisi vain tällaiseen uudehkoon peruskippoon ja nykyinen kaipaisi vähän sitä sun tätä kallista remppaa lähiaikoina ja uutta kesänakkia alle?

Oletko mitannut ja koesovittanut kassit MG5:n konttiin?

MG quotes a figure of 578 litres of luggage space in the 5 – but that’s measured up to the roof. Up to the parcel shelf, you get 464 litres of space, which doesn’t sound like all that much when you consider the Renault Megane E-Tech enjoys 440 litres, and the VW ID.4 a whopping 543.


Noin henkilökohtaisesti arastelisin hieman MG:tä. Melko harvinainen automerkki Euroopassa ja takuu epävirallisen maahantuojan (Hedin) varassa. Saako osia, jos Kiinasta ei enää tule jonkin kansainvälispoliittisen kriisin takia? Entä jos maahantuoja tekee konkurssin ja takuu raukeaa siihen?

Vaikka käytettyynhän se valinta ohjautuu, jos täyssähköä pitäisi saada samalla rahalla. ID4 täyttänee ainakin tilantarpeen, ja jos human-machine-interfacesta pääsee ylitse, niin ei kai siinä mitään varsinaista vikaa ole.
 
Ajele vanhalla kunnes ilmestyy MG 4:sta farmari, se on jo kehityksessä. Viitonen on bensamallista väännetty vanhahtava kompromissi, nelonen on ilmeisen onnistunut uuden aallon sähköauto jonka myynti on vaan kiihtynyt kun hinta on kohtuullinen.
 
Olisiko jotain ehdotuksia autosta jolla saa vetää 1500kg mutta seisontakulut olisi pienet, sillä sitä oikeasti tarvitaan vain 2-3kertaa vuodessa. Kilsoja autolle tulisi alta 5000 per vuosi, kesäkuukaudet mitä todennäköisimmin auto seisoo. Plugareissa olisi pienet verot, sitten ei tarttisi tehdä liikennekäytöstä poistoa mutta se maksaa etukäteen. Täytyisi ~20k€ laittaa autoon millä ei paljoa ajeta. Olen hieman allerginen maksamaan ajoneuvoveroa dieselistä joten sekään ei ole oikein vaihtoehto. Maasturi paku olisi toki yksi, mutta en tiedä mistä autoista saa tehdä. Trafin joku lista on hyvin lyhyt.

Olen koittanut pyöritellä ajatuksia mutta mitään järkevää ratkaisua en löydä. Käyttiksessä ei ole koukkua eikä todennäköisesti seuraavassakaan, joten joku erillinen vetoauto tarvitsisi kuitenkin olla. Ja kyllä sillä sitten voisi halutessaan pahimmilla kura ja suolakeleillä ajaa eli joku halpa vanha maasturi loppupeleissä varmaan paras (vähiten huono) vaihtoehto?
 
Olisiko jotain ehdotuksia autosta jolla saa vetää 1500kg mutta seisontakulut olisi pienet, sillä sitä oikeasti tarvitaan vain 2-3kertaa vuodessa. Kilsoja autolle tulisi alta 5000 per vuosi, kesäkuukaudet mitä todennäköisimmin auto seisoo. Plugareissa olisi pienet verot, sitten ei tarttisi tehdä liikennekäytöstä poistoa mutta se maksaa etukäteen. Täytyisi ~20k€ laittaa autoon millä ei paljoa ajeta. Olen hieman allerginen maksamaan ajoneuvoveroa dieselistä joten sekään ei ole oikein vaihtoehto. Maasturi paku olisi toki yksi, mutta en tiedä mistä autoista saa tehdä. Trafin joku lista on hyvin lyhyt.

Olen koittanut pyöritellä ajatuksia mutta mitään järkevää ratkaisua en löydä. Käyttiksessä ei ole koukkua eikä todennäköisesti seuraavassakaan, joten joku erillinen vetoauto tarvitsisi kuitenkin olla. Ja kyllä sillä sitten voisi halutessaan pahimmilla kura ja suolakeleillä ajaa eli joku halpa vanha maasturi loppupeleissä varmaan paras (vähiten huono) vaihtoehto?
Eihän sitä dieselveroa makseta seisonta ajalta.
 
Suosituksia suv-mallisesta autosta. Mielellään bensamalli,kun ei oo noita latauspisteitä lähellä ja kotona ei sulakkeet piisaa lataukseen. Hintaluokka voisi olla 45k.
 
Siitä tulee kyllä ihan oma projekti elämään ja tuskin pääset kovin halvalla per km. Ei tee hyvää lähinnä seisotella.
Laittaisin kyllä sen koukun käyttöautoon, jos vaan mahdollisuus on.

Eiköhän se muuten kannata joku lompakolle sopiva bensa olla.


Ei valitettavasti saa käyttikseen ainakaan riittävällä vetomassalla. Edellinenkin oli sellainen ettei ollut niin luulen että historia kertoo tulevaisuuden omalla kohdalla :D

Tollanen vanhempi RAV4 olis varmaan passeli. Katsoin että kaskollakin vakuutus jäisi alle 500€/v mikä on omaan korvaan kohtuullinen verrattuna muihin peleihin.

Paras vaihtoehto tietenkin olisi jos saisi nopeasti vuokrapelin alle päiväksi, mutta se ei onnistu nopeasti eikä kätevästi maalla.

Eihän sitä dieselveroa makseta seisonta ajalta.

Ei toki maksetakaan, mutta aina ylimääräistä hommaa poistelu ja takaisin otto. Mieluiten sen välttäisi jos mahdollista.
 
Ei valitettavasti saa käyttikseen ainakaan riittävällä vetomassalla. Edellinenkin oli sellainen ettei ollut niin luulen että historia kertoo tulevaisuuden omalla kohdalla :D

Tollanen vanhempi RAV4 olis varmaan passeli. Katsoin että kaskollakin vakuutus jäisi alle 500€/v mikä on omaan korvaan kohtuullinen verrattuna muihin peleihin.

Paras vaihtoehto tietenkin olisi jos saisi nopeasti vuokrapelin alle päiväksi, mutta se ei onnistu nopeasti eikä kätevästi maalla.



Ei toki maksetakaan, mutta aina ylimääräistä hommaa poistelu ja takaisin otto. Mieluiten sen välttäisi jos mahdollista.
Eihän sun kannata millään järjellä pitää autoa liikenteessä koko vuotta, jos se on 2-3 kertaa käytössä muutaman pidemmän reissun. Taitaa hävitä kulutuksessa plugarilla sen mitä dieselvero olisi niiltä päiviltä kun auto on liikenteessä.
 
Suosituksia suv-mallisesta autosta. Mielellään bensamalli,kun ei oo noita latauspisteitä lähellä ja kotona ei sulakkeet piisaa lataukseen. Hintaluokka voisi olla 45k.

Hmmm... :hmm:

Lähdetääs nyt ensin siitä liikkeelle, että mikä sulla on pääsulakekoko (25A?) ja oletko selvillä paljonko sulla on kuormaa siinä päällä ja minkälaista, että "ei riitä?" Kun ei sitä lataamista kotonakaan tarvi aina heti ajatella 11kW tai ei mitään kahtiajaolla.

Mitsubishi Outlander raakavedokseba, mutta vastaa tarkentaviin ensin.
 
Hmmm... :hmm:

Lähdetääs nyt ensin siitä liikkeelle, että mikä sulla on pääsulakekoko (25A?) ja oletko selvillä paljonko sulla on kuormaa siinä päällä ja minkälaista, että "ei riitä?" Kun ei sitä lataamista kotonakaan tarvi aina heti ajatella 11kW tai ei mitään kahtiajaolla.

Mitsubishi Outlander raakavedokseba, mutta vastaa tarkentaviin ensin.
Joo, 3x25, mutta perässä on 1-vaihe ilmavesilämpöpumppu. Toi mitsu olisi ihan muuten omaan käyttöönsopiva. Mites muuten toi eclipse cross? Eikös se ole aikalailla samalla tekniikalla.
 
Paljonko sulle tulee ajoa päivässä? En näe mitenkään mahdottomana jos otat esim Elli ID charger Pro laturin kuormanvalvonnalla, maksaa sen ~240€ niin hyvin menis joku Bz4X - Enyaq käytettynä tai uutena, hinnat kenties vieläkin elää syksyyn mennessä.

Eclipse taitaa olla kevytversio Outlanderista, joku enemmän tutustunut kaiketi tarkentaa.
 
Paljonko sulle tulee ajoa päivässä? En näe mitenkään mahdottomana jos otat esim Elli ID charger Pro laturin kuormanvalvonnalla, maksaa sen ~240€ niin hyvin menis joku Bz4X - Enyaq käytettynä tai uutena, hinnat kenties vieläkin elää syksyyn mennessä.

Eclipse taitaa olla kevytversio Outlanderista, joku enemmän tutustunut kaiketi tarkentaa.
Ei paljon, tollaset 8tkm vuosi. Suurin osa lyhyttä ajoa, niin siihen toi sähköauto varmaan kävis parhaiten. Tota enyakkia ja id5:sta on tullut jonkun verran katottua. Voishan ton sähkökeskuksen päivittää isommaksi (toi ilmavesilämpöpumppu oikeastaan edellyttäiskin sitä).
 
Ei toki maksetakaan, mutta aina ylimääräistä hommaa poistelu ja takaisin otto. Mieluiten sen välttäisi jos mahdollista.

Tämähän on tehtävissä muutamassa minuutissa Traficomin webbipalvelun kautta? Eiköhän se olisi vaivoista pienimmästä päästä tässä projektissa. Kuten tuossa aiemminkin todettiin, niin eihän tuota liikennekäytössä kannata pitää kuin osan vuodesta, vaikka kiesi kulkisi pyhällä hengellä.
 
Ei paljon, tollaset 8tkm vuosi. Suurin osa lyhyttä ajoa, niin siihen toi sähköauto varmaan kävis parhaiten. Tota enyakkia ja id5:sta on tullut jonkun verran katottua. Voishan ton sähkökeskuksen päivittää isommaksi (toi ilmavesilämpöpumppu oikeastaan edellyttäiskin sitä).
Noilla ajoilla pärjäät hyvin nykyisellä liittymällä. Suko (16A) riittää hyvin jos päivittäiset ajot jää noin 200km pintaan. Toisaalta kilometrejä tulee niin vähän, että auton voimanlähteellä ei ole suurta taloudellista merkitystä.
 
Auris vm 2017 1,2T n. koneella kokemusta/ajatuksia? Sais aika edullisesti ja jaksas vetää enemmän mitö hybrid versio
 
Tämähän on tehtävissä muutamassa minuutissa Traficomin webbipalvelun kautta? Eiköhän se olisi vaivoista pienimmästä päästä tässä projektissa. Kuten tuossa aiemminkin todettiin, niin eihän tuota liikennekäytössä kannata pitää kuin osan vuodesta, vaikka kiesi kulkisi pyhällä hengellä.

Veivasin joku vuosi moottoripyörää niin on kyllä tuttu systeemi järjestelmähuoltoineen. Ei mahdoton tehtävä suinkaan
 
Ei valitettavasti saa käyttikseen ainakaan riittävällä vetomassalla. Edellinenkin oli sellainen ettei ollut niin luulen että historia kertoo tulevaisuuden omalla kohdalla :D

Tollanen vanhempi RAV4 olis varmaan passeli. Katsoin että kaskollakin vakuutus jäisi alle 500€/v mikä on omaan korvaan kohtuullinen verrattuna muihin peleihin.

Paras vaihtoehto tietenkin olisi jos saisi nopeasti vuokrapelin alle päiväksi, mutta se ei onnistu nopeasti eikä kätevästi maalla.



Ei toki maksetakaan, mutta aina ylimääräistä hommaa poistelu ja takaisin otto. Mieluiten sen välttäisi jos mahdollista.

Kyllä mä ostaisin näillä spekseillä jonkun priimakuntoisen T4 Transporterin 4x4 mallina, seisontaan siinä kohtaa kun ei tarvitse.
Mulla oli 4 vuotta sitten tarve kesällä pakettiautolla kun oli pari muuttoa. Ostin tuollaisen 1,9TDI T4:n jollain 3500e:llä (vajaavetoisen) ja kun muutot oli hoidettu, tuntui OKT:ssa olevan aina pakettiautolle jotain tarvetta. Alkuun oli ajatus myydä se sitten tarpeen loputtua pois.

En myy :D


Kilometrejä tulee vuodessa ehkä 1000-2000, mutta on ihan saakelisti mukavempaa kun on "vara"-auto ihan henkisenä tukena jos täällä skutsissa vaikka sattuu oma auto jättämään tielle. Lisäksi ei tarvitse tapella peräkärryn kanssa ja kun paku on seisonnassa suurimman osan vuodesta, on kulut verojen muodossa ehkä jotain kymppejä - max satasen pari. Ei tulisi mieleenkään lähteä plugaria ostamaan halpojen verojen takia, repiä sillä sitten peräkärryä 15l/100km kulutuksella.

Tuollaisessa ei ole mitään hajoavaa, varaosat etc ei maksa käytännössä mitään jos tarvitsee joskus jotain vaihtaa ja esim katkenneen takajousen vaihtoi varmaan vartissa ja työkaluina nyrkki ja kyrpä.
Jos haluaa henkilöautomaisemman, niin T5 on kyllä kaikin puolin mukavampi, mutta en ole saanut itselle perusteltua sitä 10 000e lisähintaa, mikä samassa kunnossa olevasta T5:stä pitäisi maksaa, varsinkin kun kilometrejä ei käytännössä tule juuri ollenkaan.

Se liikennekäyttöönotto ei hinnaltaan maksa käytännössä mitään (olematonta taustakohinaa auton kuluissa) ja kestää 15 sekuntia kaikkineen. Turha sitä on jännittää.
 
Pitäisi muroauto päivittää ja raadin apua kaipailen. Nykyinen vm. 2020 RAV4 hybridi on ollut luotettava peli, mutta jäämässä vähän pieneksi. Lisäksi uuvuttavan meluisa motarilla. Kävin tyyppaamassa toreen Skoda Kodiaqin dieselinä (plugari tulossa myöhemmin) ja se oli aika meh, etenkin kuin heti perään naapuriliikkeestä löytyi BMW X5 45e plugari vm. 2022, joka hinnaltaan mahtuisi vielä jotenkin budjettiin. Muita joita ajattelin kokeilla olisi Volvo XC90 Recharge 2021 tai uudempi, Sorento PHEV, uusi CR-V. Villinä korttina vielä MB GLC käytettynä tai Range Discovery. Eli ei tartte seitsemänpaikkainen olla, viis riittää, mutta hyvä kontti ja takamatkustajien jalkatilat ja ehdottomasti törkeän hyvä pitkän kuskin penkki.
 
Mikä asumismuoto kysyjällä, saatko latausaseman järjestettyä?

Tesla mX tai Kia EV-9 vois nimittäin olla sopevia.
 
Mikä asumismuoto kysyjällä, saatko latausaseman järjestettyä?
Tesla mX tai Kia EV-9 vois nimittäin olla sopevia.
Joo, okt ja jopa pikku aurinkovoimalakin löytyy. Uusi EV9 ja X karkaa vähän hinnaltaan. Täyssähköä en ole jotenkin vielä ajatellut hommata. Sinälläänhän jonkun Model Y tilatkin riittäisi, mutta vähän korkeampi auto olisi jees. Kilsat jää tuohon n. 15-20 tkm/v.
 
Joo, okt ja jopa pikku aurinkovoimalakin löytyy. Uusi EV9 ja X karkaa vähän hinnaltaan. Täyssähköä en ole jotenkin vielä ajatellut hommata. Sinälläänhän jonkun Model Y tilatkin riittäisi, mutta vähän korkeampi auto olisi jees. Kilsat jää tuohon n. 15-20 tkm/v.
Jos RAV4 on jäämässä pieneksi mutta 5 paikkasta etsit niin ei tuo model y anna mitään lisää tilaa. RAV4 on iso auto joten mitä sillä pieneksi jäämisellä tarkoitat, isompaa takaboksia?
 
Hyundai Santa Fe plugari ~65t€ :hmm:

Ja Mazda CX-80 myös.
 
Viimeksi muokattu:
Onko ehdotuksia kakkosautoksi. Ykkösautona on F-sarjan BMW, jolla ei viitsisi aina lähteä pelkästään lähikauppaan varsinkaan talvella.

Budjetti n. 7000 euroa.

Kriteereitä

- Helpohko ylläpito ja korjaus itse, eli ei saisi olla mitään 'universaalista' poikkeavaa toimintatapaa vaikkapa öljyjen vaihtamiselle
- Käy ja kukkuu vaikka öljyn tilalla olisi maitoa, huolto ns. öljyt vaihtoon ja ajoa.
- Porrasperä
- obd2 plussaa, vuosimallit n. 1994-2007
- Kestää seisontaa, myös talvella
- Bensavehje, ajoa max. 2000km vuodessa
- Ei tarvitsisi olla juurikaan älyä tai ylenpalttisesti sähköominaisia autossa, sitä on ihan tarpeeksi bemarissa.
- Sitten se catch. Ei kuitenkaan kiinnosta hirveästi ihan 'tavallisen näköiset' ja yleiset autot kuten Corollat tai Avensikset. Kulmikkaat korit kiinnostaa eniten. Ei ranskalaisia, ei luonnollisestikaan bmw tai audi.

Olen katsellut mm.
Toyota Celica 6th gen
Toyota Celica 7th gen
Chevrolet Beretta
Mazda Miata (ei liene kovin fiksu talvella..)
Honda Prelude
Honda Accord Executive '07
Chrysler Le Baron
(Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro, Jaguar XJx) <- Näissä taitaa olla liikaa ruuvaamista?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 559
Viestejä
4 613 888
Jäsenet
75 870
Uusin jäsen
jaakko3nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom