Mikä auto minulle?

Olisko kellään ehdottaa autoa perheeseen johon tulossa 2 taaksepäin suunnattua turvaistuinta taakse ja 187cm kuski etupenkillä? Nykyistä V60 saa ajaa polvet kurkussa jos laittaa turvaistuimen selän taakse.

Budjettia 25k€, kilometrejä tulee semmoset max 10tkm vuoteen.
 
Olisko kellään ehdottaa autoa perheeseen johon tulossa 2 taaksepäin suunnattua turvaistuinta taakse ja 187cm kuski etupenkillä? Nykyistä V60 saa ajaa polvet kurkussa jos laittaa turvaistuimen selän taakse.

Budjettia 25k€, kilometrejä tulee semmoset max 10tkm vuoteen.
Superb varmaan kannattaa kokeilla. Ajoasento ja kuskin mittasuhteet vaikuttaa paljon. Eli kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja sillä oikealla istuimella. Myös takapenkin kulma ja korkeus vaikuttaa, sitä on vaikea simuloida pelkällä mittanauhalla. Turvaistuimienkin mitoissa on eroja.
Jos V60 eka korimalli, niin se ei ole kovin tilava auto, esim. seiskagolf tilavampi takapenkillä. Monilla on harha että volvot automaattisesti tilavia. Esim. V70 on mukavan leveä takapenkki, mutta pituussuunnassa ei niin ihmeellinen kuitenkaan.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Mittausstandardi WLTP vs NEDC, muutos myös huomioitu verojen osalta.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.

Käykö manuaalit? Uudemman Octavian 1.5 koneella manuaalina vois saada tuohon rahaan. Ei DSG murhetta ja on matka-ajossa bensapihi kunhan vauhti on maltillinen..
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Focus Mk4 1.5 Ecoboost A8-mehulingolla 9,10s? Nettiauton halvin vajaa 16k€ ja alta 18k€ löytyy jo useampi vaihtoehto ja hieman maltillisempia kilometrejä.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Mitä nyt noita 1.4 automaatti k astroja käynyt koeajelemassa ja foorumeita lueskellut niin perusjees tekniikkaa noissa pitäisi olla ja varusteet sekä ajokokemus ainakin oman fiiliksen perusteella oikein hyvä. Myyjät varsin innokkaita myös tinkaamaan noista, vink vink
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
Etsintä päättynyt ja valittu Toyota Corolla 2,0 vm.21 :)
 
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisi ensi talveksi (3-4kk) edessä muutto Etelä-Eurooppaan. Muuttajina itseni ja vaimon lisäksi kolme isoa kissaa ja muuton olisi tarkoitus tapahtua maanteitse autolla. Tätä tarkoitusta varten tarvii luonnollisesti kulkupelin, kun nykyiset ei aivan tähän tarkoitukseen taivu. Valmiiksi kalustettu asunto tietenkin tarkoitus hankkia eli huonekaluja ei tarvitse täältä saakka viedä, mutta muuta elämiseen liittyvää roinaa sinne pitää tietenkin saada kuskattua senkin edestä. Polkupyöristä ja ompelukoneista tietokoneisiin, mahdollisiin soittimiin jne. Tarvetta siis autolle, jolla viitsii tuon välin taittaa ja jota käyttää kohteessa arkiautona. Myöskään lievästä retkeilyvarustuksesta ei haittaa olisi, koska uusi maa ja uudet maisemat.

Budjetti riippuu vähän asioiden haaroista, mutta ehkä joku 8000€ on maksimi, mitä viitsin tähän sijoittaa. Jotenkin ensimmäisenä vaihtoehtona tuli mieleen VW T4 Multivan, koska nuo ovat tuttuja vehkeitä, tunnetusti luottopelejä ja myöhemmissä Multivaneissa sisustan muokattavuus huippuluokkaa. Lyhyt Caravellekin tietyllä tapaa voisi toimia. Lyhytakseliväliset portterit siksi nimenomaan kiinnostaa, että ovat tuolla parkkipaikoilla huomattavasti ketterämpiä kuin pitkät ja vaimokin voisi sellaisella ehkä ajaa. Nuo alkavat kuitenkin kaikki olemaan jo sen verran iäkkäitä vehkeitä, että kannattaa ehkä katsella jotain muitakin vaihtoehtoja. Siitä siis luontevasti siihen kysymykseen: mikä auto kannattaisi tätä varten hommata? Kesä olisi sopivasti aikaa varustella ja huoltaa auto tarkoitusta vastaamaan. Pienimuotoiset projektitkaan ei haittaa.
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..

Parista Facelift-Multivan TDI:stä on jo jonkinlaisia keskusteluja viritelty. Eikä ne vanhemmat eikä bensamallit niin kiinnostakaan. Vielä kun sattuisi eteen ns. Multivan 2 sillä tehokkaimmalla koneella sopuhintaan, niin sehän se olisi paras näistä.
 
Tällä hetkellä autona on golffin bensa farmari vm20. Tykkään ajotuntumasta ja on kaikkinensa ok peli, perheessä muksu & 2 koiraa joten tilaa saa olla. Nyt vaan muuton vuoksi työmatka päivässä 60km niin olen alkanut ajattelemaan plugarin tai ehkä täyssähköauton perään, kun tuota bensaa kuluu nyt tolkuttomat määrät.

Pyrin pitämään auton aina suht uutena, ettei ole huolta hajoamisista yms ja huoletonta ajoa.

Onko ehdotuksia, mitä autoja kannattaisi katsella? Uusia/käytettyjä max 2021-2022 vanhoja. Eli periaattees golf farmarin kaltanen mut plugari/hybridi ja kun toi on kokonaa maksettu, taitaa jonku 17-19k saada vaihdossa niin ei liian monta tonnia haluai uuteen laittaa.
 
Tällä hetkellä autona on golffin bensa farmari vm20. Tykkään ajotuntumasta ja on kaikkinensa ok peli, perheessä muksu & 2 koiraa joten tilaa saa olla. Nyt vaan muuton vuoksi työmatka päivässä 60km niin olen alkanut ajattelemaan plugarin tai ehkä täyssähköauton perään, kun tuota bensaa kuluu nyt tolkuttomat määrät.

Pyrin pitämään auton aina suht uutena, ettei ole huolta hajoamisista yms ja huoletonta ajoa.

Onko ehdotuksia, mitä autoja kannattaisi katsella? Uusia/käytettyjä max 2021-2022 vanhoja. Eli periaattees golf farmarin kaltanen mut plugari/hybridi ja kun toi on kokonaa maksettu, taitaa jonku 17-19k saada vaihdossa niin ei liian monta tonnia haluai uuteen laittaa.

Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.

Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
 
Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.
Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
Hyviä pointteja kaikki, auton hankintahan ei ikinä ole täysin järkipäätös.
Se miksi olen itselleni järkeillyt tuota on juurikin nuo, et lähes kaikki ajot on päivässä alle 60km. Työpaikalla saa ladata ilmaiseksi ja kotona pitää maksaa, mutta pörssisähkö ja yöhinnat, joten tottakai järkeilen sen itselleni niin, et sähkö tulisi halvemmaksi.

Tuo nykyinen auto tuli tosiaan maksettua pois kokonaan kun tuli vähän isompi palkkio töiden kautta, joten siitä on vain käyttökulut. Se tässä varmaan nyt houkuttaakin, kun voisi sillä 100-200€/kk maksulla huristella "halvalla" sähkövatkaimella :lol:
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..

No jaa, sanoisin että nyt on hinnat aallonpohjassa. Itse ostin tonnilla -95 Multivanin, kuskin penkin verhoilun vaihtamalla käyttämättömään ja alkuperäiset vanteet kiillottamalla aattelin viedä 2026 museotarkastukseen ja -katsastukseen…
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä
Ostin tuossa muutama viikko sitten ja jäi hyvä fiilis. Toki voi riippua ihan myyjästäkin, mutta vaikuttaa asialliselta puljulta.
 
Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.

Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
Mielenkiintoinen logiikka ja täsmälleen samoilla laskuilla pääsen vastakkaiseen lopputulokseen. Jos polttoaineeseen menee 2400€/v, niin saman ajaa sähköllä 550€/v. Huollot myös halvemmat. Tuolla ajomäärällä kannattaa välittömästi suunnata sähköön tai hybridiin, missä akku kestää melkein kaikki päivän ajot. Kun lataus on mahdollista töissäkin, niin voi säästää tuon 550€ kokonaan
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä

3.49% mainostavat, mutta eihän tuo nyt alhainen ole? Autobassadonesta 1,2% ja Xbilistä 0%, ei tosin ilmeisesti koko valikoimaan.
 
Mielenkiintoinen logiikka ja täsmälleen samoilla laskuilla pääsen vastakkaiseen lopputulokseen. Jos polttoaineeseen menee 2400€/v, niin saman ajaa sähköllä 550€/v. Huollot myös halvemmat. Tuolla ajomäärällä kannattaa välittömästi suunnata sähköön tai hybridiin, missä akku kestää melkein kaikki päivän ajot. Kun lataus on mahdollista töissäkin, niin voi säästää tuon 550€ kokonaan

Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.

Toisekseen ladattava auto on kaiken järjen mukaan kalliimpi hankkia. En nyt tee tarkempaa analyysiä, mutta jos hintaero saman auton bensamallin ja bensa-PHEV:n välillä on esim. 5000€, niin tuon kuolettamiseen menee 2,5 vuotta. Käytännössä kauemmin, kun laskee rahoituskustannukset (tai autoon sidotun pääoman menetetyn tuoton). Sähköauton tapauksessa autojen hintaero repeää vielä huomattavasti isommaksi.

Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.

PHEV:n en myöskään usko säästävän huoltokuluissa suhteessa bensa-autoon. Lähinnä jarruista voi säästää jotain, mutta kahden voimalinjan huoltokustannukset todennäköisesti syövät sen edun. Sähköautolla säästöpotentiaali huoltokuluissa olisi olemassa, mutta sitä säästöä taas syö nuo aiemmin mainitut korkeammat pääomakulut ja kalliimmat vakuutusmaksut.
 
Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.
Vaihdon yhteydessä ei häviä mitään eikä ensimmäisen 1-2 vuoden säästöt poikkea seuraavista vuosista. Auton pitäminen maksaa ja pääomakulujen tappio, eli ostohinnan ja myyntihinnan erotus selviää kun autosta hankkiutuu eroon. Käyttökuluissa sen sijaan säästö alkaa välittömästi, edellyttäen, että uuden käyttäminen on edullisempaa kuin edellisen auton.
Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.
Tämä on automallikohtaista, kuten on aina ollut. Oman kokemuksen perusteella vakuutusmaksu ei noussut. Kalleimmat vakuutukset ovat olleet parissa Bmw:ssä joilla ajoin melkein 15 vuotta ja tuolloin sähköautojen tulemisesta ei tiedetty vielä mitään.
 
Vaihdon yhteydessä ei häviä mitään eikä ensimmäisen 1-2 vuoden säästöt poikkea seuraavista vuosista. Auton pitäminen maksaa ja pääomakulujen tappio, eli ostohinnan ja myyntihinnan erotus selviää kun autosta hankkiutuu eroon. Käyttökuluissa sen sijaan säästö alkaa välittömästi, edellyttäen, että uuden käyttäminen on edullisempaa kuin edellisen auton.

Ei siitä pääse mihinkään, että autokaupan kulut ja kate otetaan asiakkailta. Samoin kalliimman auton rajumpi arvonalenema on lähtökohtaisesti fakta.

Tämä on automallikohtaista, kuten on aina ollut. Oman kokemuksen perusteella vakuutusmaksu ei noussut. Kalleimmat vakuutukset ovat olleet parissa Bmw:ssä joilla ajoin melkein 15 vuotta ja tuolloin sähköautojen tulemisesta ei tiedetty vielä mitään.

Merkki vaikuttaa, asuinpaikka vaikuttaa ja vakuutusyhtiö vaikuttaa. Mutta kysyjällä oli Golf Variant vm. 2020 eli ei mikään nuorison suosima tykki. Riskitaso tuskin poikkeaa massiivisesti saman merkin plugarissa tai sähikäisessä. Omilla tiedoillani Nettiautosta katsottuihin biileihin vakuutushinnat Fenniasta olisivat seuraavat (bonusprosentti 58/70 liikennevakuutus/kasko):

AutomalliFennian Premium-kasko 500€ omavastuulla
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG vm. 20201 275,94 € per vuosi
Volkswagen Passat Variant 1.4 GTE DSG vm. 20201 613,67 € per vuosi
Volkswagen ID.4 150 kw 77 kwh vm. 20212 006,59 € per vuosi

Yllättävän paljon kalliimpi jopa tuo plugari, vaikka pyrin valitsemaan bensa-autonkin niin, ettei se ole ihan mallisarjan halvin ja kälyisin 1.0 manuaali.
 
Ei siitä pääse mihinkään, että autokaupan kulut ja kate otetaan asiakkailta. Samoin kalliimman auton rajumpi arvonalenema on lähtökohtaisesti fakta.



Merkki vaikuttaa, asuinpaikka vaikuttaa ja vakuutusyhtiö vaikuttaa. Mutta kysyjällä oli Golf Variant vm. 2020 eli ei mikään nuorison suosima tykki. Riskitaso tuskin poikkeaa massiivisesti saman merkin plugarissa tai sähikäisessä. Omilla tiedoillani Nettiautosta katsottuihin biileihin vakuutushinnat Fenniasta olisivat seuraavat (bonusprosentti 58/70 liikennevakuutus/kasko):

AutomalliFennian Premium-kasko 500€ omavastuulla
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG vm. 20201 275,94 € per vuosi
Volkswagen Passat Variant 1.4 GTE DSG vm. 20201 613,67 € per vuosi
Volkswagen ID.4 150 kw 77 kwh vm. 20212 006,59 € per vuosi

Yllättävän paljon kalliimpi jopa tuo plugari, vaikka pyrin valitsemaan bensa-autonkin niin, ettei se ole ihan mallisarjan halvin ja kälyisin 1.0 manuaali.
Kokeilin ihan huvikseen omilla tiedoilla, nykyinen auto on 600€/v premium kasko ja tuollainen 2022 enyaq sähkö oli sitten 800€/v eli kalliimpi on, mutta ei merkittävästi. Hämmentävänä yksityiskohtana bonusprosentit lähes samat sulla, mutta aivan eri kokoluokassa vakuutustarjoukset.

Mutta vakuutuskeskustelu tämä ei nyt ollut, plugari on aikalailla hylätty ja syinä moni edellä mainittu. Täys sähköautoja nyt katsellut, enyaq, mg5 yms. On noissa vaan vähän vielä liikaa hintaa, kun nykyisestä saaa max 20k niin pitäisi toinen samanlainen vähintään laittaa rahana.
 
Ei siitä pääse mihinkään, että autokaupan kulut ja kate otetaan asiakkailta. Samoin kalliimman auton rajumpi arvonalenema on lähtökohtaisesti fakta.
Eihän kukaan ole muuta väittänytkään.
AutomalliFennian Premium-kasko 500€ omavastuulla
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG vm. 20201 275,94 € per vuosi
Volkswagen Passat Variant 1.4 GTE DSG vm. 20201 613,67 € per vuosi
Volkswagen ID.4 150 kw 77 kwh vm. 20212 006,59 € per vuosi

Yllättävän paljon kalliimpi jopa tuo plugari, vaikka pyrin valitsemaan bensa-autonkin niin, ettei se ole ihan mallisarjan halvin ja kälyisin 1.0 manuaali.
Kuten sanottu, merkki vaikuttaa ja myös iällä on vaikutusta. Vertailussasi sähköauto on uusin.
Vakuutuksen hinta kannattaa huomioida erityisesti jos autoa on vaihtamassa kustannusten vuoksi.
Volkkarin vakuutukset vaikuttavat aika kalliilta, sillä Leafin vakuuttaa vuodeksi (liikenne + kasko, omavastuu 200 tai 300 euroa) alle tonnilla. Eri vakuutusyhtiöillä voi myös olla suuria eroja.
 
Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.

Toisekseen ladattava auto on kaiken järjen mukaan kalliimpi hankkia. En nyt tee tarkempaa analyysiä, mutta jos hintaero saman auton bensamallin ja bensa-PHEV:n välillä on esim. 5000€, niin tuon kuolettamiseen menee 2,5 vuotta. Käytännössä kauemmin, kun laskee rahoituskustannukset (tai autoon sidotun pääoman menetetyn tuoton). Sähköauton tapauksessa autojen hintaero repeää vielä huomattavasti isommaksi.

Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.

PHEV:n en myöskään usko säästävän huoltokuluissa suhteessa bensa-autoon. Lähinnä jarruista voi säästää jotain, mutta kahden voimalinjan huoltokustannukset todennäköisesti syövät sen edun. Sähköautolla säästöpotentiaali huoltokuluissa olisi olemassa, mutta sitä säästöä taas syö nuo aiemmin mainitut korkeammat pääomakulut ja kalliimmat vakuutusmaksut.
Tässä mennään sillä oletuksella, että hintaero tasoittuu nolliin. Jos hintaero on nyt 5000€, niin seuraavan autonvaihdon ollessa ajankohtainen se voi olla vaikka 3000€ ja kuolettamiseen ei mene vuottakaan. Samoissa hinnoissa Golfin kanssa pyörii Esim. samanikäiset Kia Niro ja Hyundai Kona. 3000-5000€ enemmän laittamalla Tesla Model 3:n samanikäisenä. Käytännössä hintaero kuittautuu yhtenä tai kahtena ensimmäisenä vuotena ja sen jälkeen on pelkkää säästöä.

Vakuutus on mahdollisesti suurempi, mutta ajoneuvovero 100-200€ pienempi.
 
Kokeilin ihan huvikseen omilla tiedoilla, nykyinen auto on 600€/v premium kasko ja tuollainen 2022 enyaq sähkö oli sitten 800€/v eli kalliimpi on, mutta ei merkittävästi. Hämmentävänä yksityiskohtana bonusprosentit lähes samat sulla, mutta aivan eri kokoluokassa vakuutustarjoukset.

Mutta vakuutuskeskustelu tämä ei nyt ollut, plugari on aikalailla hylätty ja syinä moni edellä mainittu. Täys sähköautoja nyt katsellut, enyaq, mg5 yms. On noissa vaan vähän vielä liikaa hintaa, kun nykyisestä saaa max 20k niin pitäisi toinen samanlainen vähintään laittaa rahana.

ID4 täyskasko 765e / vuosi eli noin samat kuin edellinen autotäyskaskolla, firmojen välillä isot erot.
 
Kokeilin ihan huvikseen omilla tiedoilla, nykyinen auto on 600€/v premium kasko ja tuollainen 2022 enyaq sähkö oli sitten 800€/v eli kalliimpi on, mutta ei merkittävästi. Hämmentävänä yksityiskohtana bonusprosentit lähes samat sulla, mutta aivan eri kokoluokassa vakuutustarjoukset.

Asiat näyttää aina erilaisilta sen mukaan, katsooko niitä Kehä I:n sisäpuolelta vai Pohjois-Savosta. :) Kun vaihdoin postinumeron Leppävirralle, niin ID4:n kasko olisi enää 1350€/v, eli kolmannes lähti heti pois. Ja voi vaikuttaa sekin, että mulla on valmiiksi autovakuutus Fenniassa, joten en ehkä saa yhtä kovia tarjouksia kuin uusi asiakas.
 
Itsekin kyllä ottaisin mieluummin Mazda 6. Sopii paremmin omaan käteen, paremman näköinen, voimalinja melko pomminvarma etc.
Honda Accord on myös ihan jees tuote, toki vähän vanhahtava mutta hyvällä tapaa. Kestää ikuisesti jos huolehtii kopasta. Vähän aikaa kun etsii niin executivessa on ihan hyvät kilkkeetkin.

Edit: esim:
Puolet halvemmalla ihan yhtä paljon autoa, kilometreihin nämä ei kuole.

Ja jos nyt kilsat jännittää niin:
Kaksikilpisyyttä en jaksa enää tuon hintaluokan autossa ja varsinkaan tuolla ikää jännittää. Riskit on tietty olemassa ja jokainen niitä ottaa halukkuutensa mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mazda 6 jos haluu 2015 tai uudemman niin ei osu budjettiin ja hondatkin vanhoja, ei ilmeisesti tuoda enää suomeen.
 
Mazda 6 jos haluu 2015 tai uudemman niin ei osu budjettiin ja hondatkin vanhoja, ei ilmeisesti tuoda enää suomeen.
Et alkuperäisessä viestissäsi asettanut mitään ikärajoja, valikoin nuo siltä pohjalta että tekniikka on varmempaa kuin tuoreemmissa.
 
Nyt kun on sopivasti kiinalaiset autot pinnalla tuolla toisessa keskustelussa, on pakko heittää kysymys sekaan: onko ladattavissa MG5 voittanutta samassa hintaluokassa, jos lataus onnistuu kotona (taloyhtiö, latauspaikat on jo ja maksaa pörssisähkön mukaan sen mitä käyttää). Ajot lähinnä pks alueella pl. 2x vuodessa 400km/suunta sukuloimaan ja konttiin pitäisi mahtua mm. parit lätkäkassit?

Budjetti on 20-30ke, pitkä takuu plussaa ja tilantarve ei muutu pienemmäksi vaikka saisi jotain kivaa samalla rahalla. Kaverin tesla m3 mallailtu huvin vuoksi kun mainosti isoa kontin litratilavuutta, ihan vitsihän se oli perus farmariin verrattuna jos ei nesteellä aio sitä konttia täyttää.

Kilsoja 10-15t vuoteen. Halvin ratkaisu olisi vetää nykyisellä tappiin, mutta ilmeisesti joskus jotkut vaihtaa autoja koska siltä tuntuu? Mitäs ny, kun tekisi mieli hyödyntää tämä mahtavan edullinen latauspaikka,mutta rahat ja uskallus riittäisi vain tällaiseen uudehkoon peruskippoon ja nykyinen kaipaisi vähän sitä sun tätä kallista remppaa lähiaikoina ja uutta kesänakkia alle?
 
Nyt kun on sopivasti kiinalaiset autot pinnalla tuolla toisessa keskustelussa, on pakko heittää kysymys sekaan: onko ladattavissa MG5 voittanutta samassa hintaluokassa, jos lataus onnistuu kotona (taloyhtiö, latauspaikat on jo ja maksaa pörssisähkön mukaan sen mitä käyttää). Ajot lähinnä pks alueella pl. 2x vuodessa 400km/suunta sukuloimaan ja konttiin pitäisi mahtua mm. parit lätkäkassit?

Budjetti on 20-30ke, pitkä takuu plussaa ja tilantarve ei muutu pienemmäksi vaikka saisi jotain kivaa samalla rahalla. Kaverin tesla m3 mallailtu huvin vuoksi kun mainosti isoa kontin litratilavuutta, ihan vitsihän se oli perus farmariin verrattuna jos ei nesteellä aio sitä konttia täyttää.

Kilsoja 10-15t vuoteen. Halvin ratkaisu olisi vetää nykyisellä tappiin, mutta ilmeisesti joskus jotkut vaihtaa autoja koska siltä tuntuu? Mitäs ny, kun tekisi mieli hyödyntää tämä mahtavan edullinen latauspaikka,mutta rahat ja uskallus riittäisi vain tällaiseen uudehkoon peruskippoon ja nykyinen kaipaisi vähän sitä sun tätä kallista remppaa lähiaikoina ja uutta kesänakkia alle?

Oletko mitannut ja koesovittanut kassit MG5:n konttiin?

MG quotes a figure of 578 litres of luggage space in the 5 – but that’s measured up to the roof. Up to the parcel shelf, you get 464 litres of space, which doesn’t sound like all that much when you consider the Renault Megane E-Tech enjoys 440 litres, and the VW ID.4 a whopping 543.


Noin henkilökohtaisesti arastelisin hieman MG:tä. Melko harvinainen automerkki Euroopassa ja takuu epävirallisen maahantuojan (Hedin) varassa. Saako osia, jos Kiinasta ei enää tule jonkin kansainvälispoliittisen kriisin takia? Entä jos maahantuoja tekee konkurssin ja takuu raukeaa siihen?

Vaikka käytettyynhän se valinta ohjautuu, jos täyssähköä pitäisi saada samalla rahalla. ID4 täyttänee ainakin tilantarpeen, ja jos human-machine-interfacesta pääsee ylitse, niin ei kai siinä mitään varsinaista vikaa ole.
 
Ajele vanhalla kunnes ilmestyy MG 4:sta farmari, se on jo kehityksessä. Viitonen on bensamallista väännetty vanhahtava kompromissi, nelonen on ilmeisen onnistunut uuden aallon sähköauto jonka myynti on vaan kiihtynyt kun hinta on kohtuullinen.
 
Olisiko jotain ehdotuksia autosta jolla saa vetää 1500kg mutta seisontakulut olisi pienet, sillä sitä oikeasti tarvitaan vain 2-3kertaa vuodessa. Kilsoja autolle tulisi alta 5000 per vuosi, kesäkuukaudet mitä todennäköisimmin auto seisoo. Plugareissa olisi pienet verot, sitten ei tarttisi tehdä liikennekäytöstä poistoa mutta se maksaa etukäteen. Täytyisi ~20k€ laittaa autoon millä ei paljoa ajeta. Olen hieman allerginen maksamaan ajoneuvoveroa dieselistä joten sekään ei ole oikein vaihtoehto. Maasturi paku olisi toki yksi, mutta en tiedä mistä autoista saa tehdä. Trafin joku lista on hyvin lyhyt.

Olen koittanut pyöritellä ajatuksia mutta mitään järkevää ratkaisua en löydä. Käyttiksessä ei ole koukkua eikä todennäköisesti seuraavassakaan, joten joku erillinen vetoauto tarvitsisi kuitenkin olla. Ja kyllä sillä sitten voisi halutessaan pahimmilla kura ja suolakeleillä ajaa eli joku halpa vanha maasturi loppupeleissä varmaan paras (vähiten huono) vaihtoehto?
 
Olisiko jotain ehdotuksia autosta jolla saa vetää 1500kg mutta seisontakulut olisi pienet, sillä sitä oikeasti tarvitaan vain 2-3kertaa vuodessa. Kilsoja autolle tulisi alta 5000 per vuosi, kesäkuukaudet mitä todennäköisimmin auto seisoo. Plugareissa olisi pienet verot, sitten ei tarttisi tehdä liikennekäytöstä poistoa mutta se maksaa etukäteen. Täytyisi ~20k€ laittaa autoon millä ei paljoa ajeta. Olen hieman allerginen maksamaan ajoneuvoveroa dieselistä joten sekään ei ole oikein vaihtoehto. Maasturi paku olisi toki yksi, mutta en tiedä mistä autoista saa tehdä. Trafin joku lista on hyvin lyhyt.

Olen koittanut pyöritellä ajatuksia mutta mitään järkevää ratkaisua en löydä. Käyttiksessä ei ole koukkua eikä todennäköisesti seuraavassakaan, joten joku erillinen vetoauto tarvitsisi kuitenkin olla. Ja kyllä sillä sitten voisi halutessaan pahimmilla kura ja suolakeleillä ajaa eli joku halpa vanha maasturi loppupeleissä varmaan paras (vähiten huono) vaihtoehto?
Eihän sitä dieselveroa makseta seisonta ajalta.
 
Suosituksia suv-mallisesta autosta. Mielellään bensamalli,kun ei oo noita latauspisteitä lähellä ja kotona ei sulakkeet piisaa lataukseen. Hintaluokka voisi olla 45k.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 065
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom