Mikä auto minulle?

Itse en kyllä suosittele 200k ajettua ostamaan, tuon kilometrimäärän jälkeen alkaa oleen isompaa remonttia tiedossa, kun osa osista on elinkaaren päässä, ennemmin 300k ajettu, noihin on jo ne kalliit rempat tehty, ai mistäkö tiedän? :whistling:

Kilometrit eivät ole yhdenvertaisia. Jotkut pääsevät samalla automaattilaatikolla 300 tkm ilman remonttia. Joillakin on jo toinen laatikko menossa 200 tkm kohdalla. Ja jos puhutaan uudehkoista autoista, joilla on ajettu paljon lyhyessä ajassa, niin 300 tkm ajettu auto on voinut käydä katsastuksessa viimeksi 200 tkm kohdalla eikä sen jälkeen kukaan ole puuttunut väljään alustaan ja vuotaviin iskareihin.

Kilometrien sijaan katsoisin ennemmin, missä auto on elämänsä viettänyt (mieluummin maalta tai pikkukaupungista kuin kehäteiden helvetistä) ja millaisessa käytössä ollut (myyntimiehen edustusauto on parempi kuin taksiauto). Ja tietysti sitä huoltohistoriaa, jos se on saatavilla (usein ei ole sähköisten huoltokirjojen tapauksessa).
 
Kilometrit eivät ole yhdenvertaisia. Jotkut pääsevät samalla automaattilaatikolla 300 tkm ilman remonttia. Joillakin on jo toinen laatikko menossa 200 tkm kohdalla. Ja jos puhutaan uudehkoista autoista, joilla on ajettu paljon lyhyessä ajassa, niin 300 tkm ajettu auto on voinut käydä katsastuksessa viimeksi 200 tkm kohdalla eikä sen jälkeen kukaan ole puuttunut väljään alustaan ja vuotaviin iskareihin.

Kilometrien sijaan katsoisin ennemmin, missä auto on elämänsä viettänyt (mieluummin maalta tai pikkukaupungista kuin kehäteiden helvetistä) ja millaisessa käytössä ollut (myyntimiehen edustusauto on parempi kuin taksiauto). Ja tietysti sitä huoltohistoriaa, jos se on saatavilla (usein ei ole sähköisten huoltokirjojen tapauksessa).
Juurikin näin. On autoja jotka näyttävät aivan mahtavilta, mutta omistajan/historian tietäen, en edes kusisi kohti. Käyttötapoja on monia, ajotapoja on monia... Toinen rasittaa enemmän kuin toinen jne. Itse en esim ikinä haluaisi rehellisesti/todistettavasti kirkkoon sunnuntaisin hissuteltua 20tkm ajettua autoa jos optiona olisi vaikka 140tkm ajettu tietä nähnyt auto johon on tehty juuri sopivasti kaikki 100tkm paikkeilla tulevat isot huollot ja ekat leimat takana. Mutta kilometrejä ei pidä pelätä, tiettyyn rajaan asti toki. Mielummin 250tkm maantiellä viettänyt kuin alle 100tkm kaupunki/pätkäajoa suhattu kippo.

@Raejuusto helpointa että jos bongaat jotain mielenkiintoista, postaa tänne niin kyylätään mikä voisi olla auton tilanne/soveltuvuus.
 
Juurikin näin. On autoja jotka näyttävät aivan mahtavilta, mutta omistajan/historian tietäen, en edes kusisi kohti. Käyttötapoja on monia, ajotapoja on monia... Toinen rasittaa enemmän kuin toinen jne. Itse en esim ikinä haluaisi rehellisesti/todistettavasti kirkkoon sunnuntaisin hissuteltua 20tkm ajettua autoa jos optiona olisi vaikka 140tkm ajettu tietä nähnyt auto johon on tehty juuri sopivasti kaikki 100tkm paikkeilla tulevat isot huollot ja ekat leimat takana. Mutta kilometrejä ei pidä pelätä, tiettyyn rajaan asti toki. Mielummin 250tkm maantiellä viettänyt kuin alle 100tkm kaupunki/pätkäajoa suhattu kippo.

@Raejuusto helpointa että jos bongaat jotain mielenkiintoista, postaa tänne niin kyylätään mikä voisi olla auton tilanne/soveltuvuus.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Tässäpä muutama mitä katselin, että voisi olla sopivia meidän tarpeisiin:

Passat: Vaihtoautot - Wetteri

Volvo v40: Volvo V40, 2016 - Autotalli.com (tutun V40:iä käytiin katsomassa ja voisi olla koon perusteella jopa ihan riittävä)

Toinen Passas: Volkswagen Passat - Rinta-Joupin Autoliike

V60: Volvo V60 - Rinta-Joupin Autoliike
(tuotu käytettynä maahan, en tiedä onko riskiä)

V60: Volvo V60 T6 TwE AWD Advanced Edition aut - 3kk lyhennysvapaa - Ohjelmoitava esilämmitin , Koukku, Adaptiivinen vakionopeudensäädin WLTP sähköinen kantama jopa 49 km - Ilmainen kotiintoimitus! - J. autoturva 186 kw (2020) | J. Rinta-Jouppi

Skoda: Myydään Skoda Octavia 2016 - UZL-867 | Kamux

Skoda: Myydään Skoda Octavia 2018 - VZV-696 | Kamux

Tuossa nyt muutama mitä katsellut ja jotka uskoisin että voisi soveltua. Saa ehdottaa vastaavia jos teillä tulee vastaan. Kiitos jo etukäteen!
 
Kiitos hyvästä vastauksesta. Tässäpä muutama mitä katselin, että voisi olla sopivia meidän tarpeisiin:

Passat: Vaihtoautot - Wetteri

Volvo v40: Volvo V40, 2016 - Autotalli.com (tutun V40:iä käytiin katsomassa ja voisi olla koon perusteella jopa ihan riittävä)

Toinen Passas: Volkswagen Passat - Rinta-Joupin Autoliike

V60: Volvo V60 - Rinta-Joupin Autoliike
(tuotu käytettynä maahan, en tiedä onko riskiä)

V60: Volvo V60 T6 TwE AWD Advanced Edition aut - 3kk lyhennysvapaa - Ohjelmoitava esilämmitin , Koukku, Adaptiivinen vakionopeudensäädin WLTP sähköinen kantama jopa 49 km - Ilmainen kotiintoimitus! - J. autoturva 186 kw (2020) | J. Rinta-Jouppi

Skoda: Myydään Skoda Octavia 2016 - UZL-867 | Kamux

Skoda: Myydään Skoda Octavia 2018 - VZV-696 | Kamux

Tuossa nyt muutama mitä katsellut ja jotka uskoisin että voisi soveltua. Saa ehdottaa vastaavia jos teillä tulee vastaan. Kiitos jo etukäteen!
Skippaisin ainakin tuon pikkukoneisen Skodan suorilta käsin. En muista milloin saivat 1.4tsi:n kestämään ja oliko noissa märkä vai kuiva DSG aski. Jos kuivakytkin niin unohtaisin. Passatissa on ilmeisesti sama voimalinja kuin Golf GTE:ssä. Kaverilla oli moinen uutena ja valitteli ainakin kantomatkaa reaalimaailmassa varsin vaatimattomaksi.

Volvoista en osaa sanoa mitään.
 
Onko SLK mersu (R172) M 271 DE 18 AL moottorilla uhka vai mahdollisuus? Ilmeisesti ketjun venymisongelmaa, onko muuta?

Kun piti hommata harrasteautoon edullinen remmiahdin niin muistaakseni juuri tuon koneen käytettyjä ahtimia oli ebay pullollaan. Vähän viittaisi koneiden laukeamiseen tai sitten on vaihdettu ahdinta isompaan.

Voi myös olla että se oli edellinen malli siitä en muista ihan tarkasti.
 
Skippaisin ainakin tuon pikkukoneisen Skodan suorilta käsin. En muista milloin saivat 1.4tsi:n kestämään ja oliko noissa märkä vai kuiva DSG aski. Jos kuivakytkin niin unohtaisin. Passatissa on ilmeisesti sama voimalinja kuin Golf GTE:ssä. Kaverilla oli moinen uutena ja valitteli ainakin kantomatkaa reaalimaailmassa varsin vaatimattomaksi.

Volvoista en osaa sanoa mitään.
Ei sillä kytkimellä ole mitään vaikutusta, dsg kuin dsg niin aina löytyy tyyppivikoja mitkä vaatii ennemmin tai myöhemmin korjaamista.

Toki nykyään noita osataan jo korjata edullisesti, mutta 1000-2000€ on silti iso raha turhasta remontista.
 
Ei sillä kytkimellä ole mitään vaikutusta, dsg kuin dsg niin aina löytyy tyyppivikoja mitkä vaatii ennemmin tai myöhemmin korjaamista.

Toki nykyään noita osataan jo korjata edullisesti, mutta 1000-2000€ on silti iso raha turhasta remontista.
On sillä väliä... Kuivakytkin dsg on huomattavasti herkempi hajoamaan. Märkään voi luottaa kohtuu hyvin ellei ole kilsoja enemmän ja ihan niitä vanhimpia.
 
On sillä väliä... Kuivakytkin dsg on huomattavasti herkempi hajoamaan. Märkään voi luottaa kohtuu hyvin ellei ole kilsoja enemmän ja ihan niitä vanhimpia.

Juuri tuossa oma työsuhde Octavia maannut huollossa 6vko kun askista katosi parittomat vaihteet kesken ajon, mittarissa huimat 120tkm.

Firman jokaisesta liisari VAG-konsernin laitteesta on dsg askia korjattu 50-150tkm välillä ja autoja on yli 30kpl, että uskallan väittää toista.
 
Juuri tuossa oma työsuhde Octavia maannut huollossa 6vko kun askista katosi parittomat vaihteet kesken ajon, mittarissa huimat 120tkm.

Firman jokaisesta liisari VAG-konsernin laitteesta on dsg askia korjattu 50-150tkm välillä ja autoja on yli 30kpl, että uskallan väittää toista.
En ala vänkäämään enempiä. Jokainen meistä tehköön omat päätöksensä. Sanon vain että satun omaamaan mekaanikon tutkinnon ja olen entinen VW merkkihuollon mekaanikko. Toki ajalla ennen DSG:tä (olivat juuri tuloillaan kun lähdin) mutta kontaktit on yhä ja on tullut noista juteltua.
 
En ala vänkäämään enempiä. Jokainen meistä tehköön omat päätöksensä. Sanon vain että satun omaamaan mekaanikon tutkinnon ja olen entinen VW merkkihuollon mekaanikko. Toki ajalla ennen DSG:tä (olivat juuri tuloillaan kun lähdin) mutta kontaktit on yhä ja on tullut noista juteltua.

DSG esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2002 ja jokaisessa mallissa on ollut jokin tyyppivika, kuivat oli pahimpia, mutta yhtälailla näissä uusissa on jatkuvia ongelmia ennemmin tai myöhemmin.

Kaikki meidänkin liisarit on huollettu merkkiliikkeessä, öljyt vaihdettu suositusten mukaan ja silti ne hajoilee, siinä ei ole mitään vängättävää.
 
DSG esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2002 ja jokaisessa mallissa on ollut jokin tyyppivika, kuivat oli pahimpia, mutta yhtälailla näissä uusissa on jatkuvia ongelmia ennemmin tai myöhemmin.

Kaikki meidänkin liisarit on huollettu merkkiliikkeessä, öljyt vaihdettu suositusten mukaan ja silti ne hajoilee, siinä ei ole mitään vängättävää.
En tiedä mitä malleja teillä on ollut mutta oma edellinen auto oli kuivalla DSG:llä ja siinä ei ollut mitään vikoja vaikka ajoin 150+ tkm reilussa kuudessa vuodessa (vuosimalli 2017).
 
Taitaa olla eniten kuskista kiinni miten nopeasti sen DSG:n kytkimen saa poltettua. Märkä-kytkin tietysti kestää enemmän rankaisua kuin kuiva, mutta ihan samalla tavalla monella ei tunnu manuaali-laatikon kytkimet kestävän montaa kymmentä tuhatta kilometriä.
 
Taitaa olla eniten kuskista kiinni miten nopeasti sen DSG:n kytkimen saa poltettua. Märkä-kytkin tietysti kestää enemmän rankaisua kuin kuiva, mutta ihan samalla tavalla monella ei tunnu manuaali-laatikon kytkimet kestävän montaa kymmentä tuhatta kilometriä.

Meillä tulee 100% maantie/moottoritie ajosta kilometrit.

Kyllä huolto-ohjelman mukaan huollettu laatikko pitäisi kestää vähintää se 250tkm ennen kuin sitä tarvitsee aukoa.
 
Monella tuntuu olevan ärsyttävä tapa valutella autoa risteyksissä, kait siinä kytkin kuluu kun koko ajan ollaan tuntumalla.
 
Kävin ajamassa toyota auris 1,8l hybridin v. 2016 ja tykkäsin kovasti. Tarvitsen omakotitalo asujana vetokoukkua ja nettiauton mukaan vetomassa olisi 345kg?! Hybridin takia ilmeisesti noin matala? Eikl auto jaksa vai lukeeko vain katdustuslapussa tuo 345kg eli jos poliisi pysäyttää painavammalla kuormalla voi tulla sakot?
 
Kävin ajamassa toyota auris 1,8l hybridin v. 2016 ja tykkäsin kovasti. Tarvitsen omakotitalo asujana vetokoukkua ja nettiauton mukaan vetomassa olisi 345kg?! Hybridin takia ilmeisesti noin matala? Eikl auto jaksa vai lukeeko vain katdustuslapussa tuo 345kg eli jos poliisi pysäyttää painavammalla kuormalla voi tulla sakot?
Puhdas arvaus mutta olisiko vetämiseen huonosti sopiva aski tai tapa millä hybriditekniikka toimii kiihdyttäessä ja jarruttaessa sekoaisi/hajottaisi jotain isommilla painoilla.
 
Kävin ajamassa toyota auris 1,8l hybridin v. 2016 ja tykkäsin kovasti. Tarvitsen omakotitalo asujana vetokoukkua ja nettiauton mukaan vetomassa olisi 345kg?! Hybridin takia ilmeisesti noin matala? Eikl auto jaksa vai lukeeko vain katdustuslapussa tuo 345kg eli jos poliisi pysäyttää painavammalla kuormalla voi tulla sakot?
Pieni vetomassa liittyy käsittääkseni jotenkin siihen, että Toyotan hybriditekniikka peruuttaa pelkällä sähkömoottorilla. Jostain syystä kuitenkin esim. CH-R- tai Prius-mallien vetomassat ovat paljon parempia, liekö sitten uudempaa tekniikkaa tms.
 
Pieni vetomassa liittyy käsittääkseni jotenkin siihen, että Toyotan hybriditekniikka peruuttaa pelkällä sähkömoottorilla. Jostain syystä kuitenkin esim. CH-R- tai Prius-mallien vetomassat ovat paljon parempia, liekö sitten uudempaa tekniikkaa tms.
Niin muuten onkin. Ja tuo sähkömoottori ei ole mikään kovin voimakas, etenkään jos on kuten Corolla jossa on 1.8 pienellä sähkömoottorilla ja akulla ja 2.0 isommilla.
 
Kävin ajamassa toyota auris 1,8l hybridin v. 2016 ja tykkäsin kovasti. Tarvitsen omakotitalo asujana vetokoukkua ja nettiauton mukaan vetomassa olisi 345kg?! Hybridin takia ilmeisesti noin matala? Eikl auto jaksa vai lukeeko vain katdustuslapussa tuo 345kg eli jos poliisi pysäyttää painavammalla kuormalla voi tulla sakot?
Nettiauto paskaa. Tarkasta rekisteriotteesta/Traficomin tiedoista
 
345 kg on todennäköisesti ihan oikein. Joka paikassa on tuo sama 345, auto-datassa jne.

Toyotan hybridit nyt ei mitään ihmeellisiä vetoautoja vaan ole . Camryssä on nytkin, vuonna 2024, vetopaino pyöretät 0 kg. Hybridi Corollassa 450 kg jarruttomalla kärryllä ja 750 kg jarrullisella, eli surkeat. Jopa Rav4 joka jo näyttää vetoautolta ei hybridinä kovin kummoisia vetopainoja tarjoa, kumminkin sentään jo vähän pientä isommankin kärryn kyllä voi laittaa perään.
 
Voi noihin vetopainoihin vaikuttaa myös päästöt yms. Esimerkiksi Fordin vähäpäästöisiin econetic -malleihin ei saisi laittaa koukkua ollenkaan vaikka koriltaan ovat ihan samoja kuin muutkin fordit.
 
Juuri tuossa oma työsuhde Octavia maannut huollossa 6vko kun askista katosi parittomat vaihteet kesken ajon, mittarissa huimat 120tkm.

Firman jokaisesta liisari VAG-konsernin laitteesta on dsg askia korjattu 50-150tkm välillä ja autoja on yli 30kpl, että uskallan väittää toista.
Veikkaanpa, että aika harva (jos yksikään) noista yli 30:stä oli 6-vaihteisia märkiä, vaan olivat polttoainepihejä 7-vaihteisia kuivia, jos kerran hajosivat jo 50-150 tkm kohdalla. Märkäkytkimellisen solenoidi- ja johtosarjaviat tulevat vasta myöhemmin, jos ovat tullakseen.

Octaviasi kohtaama mekatroniikkavika ei ole kuusivaihteisten märkäkytkimellisten ongelma, koska niiden huolto-ohjelmaan kuuluu öljynvaihto. Lisäksi sellainen kutina, että seitsenvaihteisissa kuivissa polttoaineensäästö on vedetty liian överiksi sallimalla koneen jyristää reilut 1000 rpm liian suurella kuormituksella, mikä saattaa tärisyttää mekatroniikan rikki.

Toki kuivakytkimelliseenkin saa lisää ongelmattomia kilometrejä, jos hyvissä ajoin tilaa lisätyönä öljynvaihdon, ja lisäksi sport-modella, vaihdeläpysköillä tai kaasupolkimen avulla (joko pitää ihan kevyen kuormituksen antamalla nopeuden hitaasti laskea, tai sitten runttaa riittävän syvälle, jotta vaihde vaihtuu pienemmälle) osaa välttää matalia raskaita kierroksia. Tietyissä tilanteissa tietyillä nopeuksilla kaasupolkimessa on tavallaan kielletty/epäterveellinen alue. Heitän hatusta, että tietyillä nopeuksilla (joilla välitykset mahdollistavat reilun 1000 rpm-jyristelyn) loivissa ylämäissä 20-50 % kaasupolkimen asento on haitallinen.

Tuollainen manuaalinen matalien kierrosten välttely tietysti tehokkaasti vesittää automaattivaihteiston ideaa. Pelkällä omasta aloitteesta tilatulla mekatroniikan öljynvaihdolla en kuitenkaan usko 7v-kuivalla päästävän ihan yhtä pitkälle kuin kuusivaihteisella märällä, jolla ajetaan normaalisti ja noudatetaan huolto-ohjelmaa. Voisi sanoa, että 6v-märkä kuluttaa polttoainetta, ja 7v-kuiva kuluttaa DSG:tä. Kysyttäessä kulutusta 7-DSG -kuski voisi vastata: "No joo, yleensä kulutus on 0,001 DSG/100 km, mutta huolimattomasti ajaen voi mennä 0,002 DSG/100 km.".


Kaverillakin katosi parittomat ja muistaakseni pakkikin 7-kuivasta (Fabia RS), kun mekatroniikka petti 65 tkm kohdalla. Kuutisen vuotta oli ajettu samoilla mekatroniikan öljyillä, koska vaihto ei kuulunut huolto-ohjelmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni vetomassa liittyy käsittääkseni jotenkin siihen, että Toyotan hybriditekniikka peruuttaa pelkällä sähkömoottorilla. Jostain syystä kuitenkin esim. CH-R- tai Prius-mallien vetomassat ovat paljon parempia, liekö sitten uudempaa tekniikkaa tms.
Joskus löysin ihan Toyotan sivuilta syitä pieneen vetopainoon ja tuo oli yksi. Varsinkin jos pitäisi peruuttaa ylämäkeen, voi sähkömoottorista loppua tehot.

Jotain kummaa niillä kyllä on vetokoukkuja vastaan, koska monessa mallissa on vetopaino 0 kg. Uudemmat Corollat on myös outoja: pieni vetopaino ilman jarruja ja jaruilla saa vetää vähän enemmän, kuitenkin vain 750 kg.

Auriksella vie kyllä puutarhajätteet kaatikselle, mutta paljon muuhun siitä ei ole. Kun kärryssä on about maksimi paino, sen kyllä huomaa myös eteenpäin mennessä.
 
Työsuhdeauto hakusessa.
Firman poliitiikan ja omienkin mieltymysten mukaisesti, oltava sähköauto.
Asun maaseudulla, neliveto pakollinen ja maavaraa ei koskaan voi olla liikaa.
Lähin kaupunki 35km päässä, eli kaupassa käynti ei suuria vaatimuksia autolle tuo.
Työt kotitoimistolta käsin, mutta asiakaskäynnit ~kerran viikossa, etäisyydet yleensä 100-400km välillä per suunta, nämä olisi hyvä saada ajettua mahdollisimman sujuvasti ja nopeilla latauskäynneillä.

Subarun Solterraa olen katsellut, miellyttäisi silmää, maavara hyvä ja Subaru on merkkinä muutenkin lähellä sydäntä, mutta kommentit talvisesta akun huonosta kestosta ja hitaasta latauksesta mietityttävät, että miten sopii näille matkatarpeille. Myös 750kg vetokoukkumassa on pettymys. MY24 ilmeisesti sisältää parannuksia, mutta onko kenelläkään kokemuksia onko parannukset tuottaneet oikeasti tulosta ja tehneet autosta paremman. Myös autojen saatavuus on kysymysmerkki, koska aika nopealla aikataululla pitäisi saada uusi peli alle.

Myös Model Y:tä olen miettinyt, kävin joskus 3:n koeajamassa, ihan kiva kokemus mutta 20 minuutissa ei se Teslan käyttöliittymä ja rattirullat ihan luontevilta vielä alkaneet tuntua. Myös yleinen laatu on itselleni hieman kysymysmerkki. Miten Y:llä pääsee maaseudun huonosti auratuilla sivuteillä eteenpäin, umpimetsään ei siis tarkoitus ole mennä, siihen hommaan on toiset lelut jo pihassa? Näitä vissiin ainakin saisi hyvin nopeasti ajoon?

Kokemuksia näistä kahdesta ja muita vaihtoehtoja tarjolle?
 
Helposti menee nelikko Y lumeen. Toyo/Sube kanssa olisin noiden +300km matkojen kanssa varovainen, kyllä niilläkin sitä varmasti taittaa, mutta tauot pitenee. VAG tarjoaa myös omat ehdokkaansa nyt hintojen tultua alemmas, sekä Nissan Ariya.
 
Työsuhdeauto hakusessa.
Firman poliitiikan ja omienkin mieltymysten mukaisesti, oltava sähköauto.
Asun maaseudulla, neliveto pakollinen ja maavaraa ei koskaan voi olla liikaa.
Lähin kaupunki 35km päässä, eli kaupassa käynti ei suuria vaatimuksia autolle tuo.
Työt kotitoimistolta käsin, mutta asiakaskäynnit ~kerran viikossa, etäisyydet yleensä 100-400km välillä per suunta, nämä olisi hyvä saada ajettua mahdollisimman sujuvasti ja nopeilla latauskäynneillä.

Subarun Solterraa olen katsellut, miellyttäisi silmää, maavara hyvä ja Subaru on merkkinä muutenkin lähellä sydäntä, mutta kommentit talvisesta akun huonosta kestosta ja hitaasta latauksesta mietityttävät, että miten sopii näille matkatarpeille. Myös 750kg vetokoukkumassa on pettymys. MY24 ilmeisesti sisältää parannuksia, mutta onko kenelläkään kokemuksia onko parannukset tuottaneet oikeasti tulosta ja tehneet autosta paremman. Myös autojen saatavuus on kysymysmerkki, koska aika nopealla aikataululla pitäisi saada uusi peli alle.

Myös Model Y:tä olen miettinyt, kävin joskus 3:n koeajamassa, ihan kiva kokemus mutta 20 minuutissa ei se Teslan käyttöliittymä ja rattirullat ihan luontevilta vielä alkaneet tuntua. Myös yleinen laatu on itselleni hieman kysymysmerkki. Miten Y:llä pääsee maaseudun huonosti auratuilla sivuteillä eteenpäin, umpimetsään ei siis tarkoitus ole mennä, siihen hommaan on toiset lelut jo pihassa? Näitä vissiin ainakin saisi hyvin nopeasti ajoon?

Kokemuksia näistä kahdesta ja muita vaihtoehtoja tarjolle?
Minkä vuosimallin 3:tä kävit koeajamassa? -21 tuli aika iso päivitys sisustan laatuun. Mitä lumessa etenemiseen tulee, painoin itse -21 Model 3 Performancella kitkat alla lumessa varsin usein jumittelevien katumaastureiden ohi ihan kunnon hangessa. Välillä kyllä pelotti että lähteekö puskurit kun oli paikoin aika syvää lunta (oli se pirun luminen talvi). Tuo sähkönelikko tarjoaa niin pirun tarkan luistoneston että pääsee todella todella rajuistakin hangista jos et jää pohjan varaan.
 
Minkä vuosimallin 3:tä kävit koeajamassa? -21 tuli aika iso päivitys sisustan laatuun. Mitä lumessa etenemiseen tulee, painoin itse -21 Model 3 Performancella kitkat alla lumessa varsin usein jumittelevien katumaastureiden ohi ihan kunnon hangessa. Välillä kyllä pelotti että lähteekö puskurit kun oli paikoin aika syvää lunta (oli se pirun luminen talvi). Tuo sähkönelikko tarjoaa niin pirun tarkan luistoneston että pääsee todella todella rajuistakin hangista jos et jää pohjan varaan.

3:n koeajo tapahtui 2020 keväällä, hyvä tietää että kehitystä on tapahtunut.
 
Y toki ei ole yhtään malli3 ajettavuudeltaan. Ei noilla ole juurikaan mitään yhteistä ajettavuudessa.

Itse menisin varmaan Ariyaa koeajamaan. Nissan etenee kuitenkin talvella ihan hyvin, nelivedon saa ja niiden hinnatkin laskivat. On myös aika hiljainen auto. Vetomassakin on nelivetoisissa 1500kg ja maavaraa taitaa olla puoli senttiä y:tä enemmän.
 
Taas olisi se perinteinen eli 10-15k€ automaattivaihteinen ei-dieselkäyttöinen farkku hakusessa kun sattumalta tilan tarve lisääntyi ja nykyinen pitkään palvellut honda alkaa kohta saavuttaa täysi-ikäisyyden rajapyykkiä. Oma pohdinta tuntuu jumittuneen 1.4L Astra K farkkuihin, 1.5 ecoboost mk3.5/4 focuksiakin on tullut koeajeltua mutta mk3 powershiftin ja ecoboostien märkien hihnojen varjopuolet vaikuttavat kovin pelottavilta. Toyota Auris ei varmasti ole huono laite mutta vaikuttaa vähän askeettiselta eikä jotenkin sykäytä. DSG ei herätä luottamusta. Ajatuksia ja ehdotuksia?

- max 15k€
- ei diesel
- farmari tai c-max tyylinen tila-auto
- automaattilaatikko
- perusluotettava tekniikka
- 10-15tkm/v
 
Viimeksi muokattu:
Taas olisi se perinteinen eli 10-15k€ automaattivaihteinen ei-dieselkäyttöinen farkku hakusessa kun sattumalta tilan tarve lisääntyi ja nykyinen pitkään palvellut honda alkaa kohta saavuttaa täysi-ikäisyyden rajapyykkiä. Oma pohdinta tuntuu jumittuneen 1.4L Astra K farkkuihin, 1.5 ecoboost mk3.5/4 focuksiakin on tullut koeajeltua mutta mk3 powershiftin ja ecoboostien märkien hihnojen varjopuolet vaikuttavat kovin pelottavilta. Toyota Auris ei varmasti ole huono laite mutta vaikuttaa vähän askeettiselta eikä jotenkin sykäytä. DSG ei herätä luottamusta. Ajatuksia ja ehdotuksia?

- max 15k€
- ei diesel
- farmari tai c-max tyylinen tila-auto
- automaattilaatikko
- perusluotettava tekniikka
- 10-15tkm/v

Volvo V70 mk3 tai V60 mk1 Aisinin momentinmuuntimella?
 
Kannattaa ainakin vilkaista vag-konsernin tarjonta, siellä on kai kehitys mennyt ihan hyvään suuntaan monessa asiassa.

VAG-tuotteista on mieleen jäänyt tässä yhteydessä lähinnä ID Buzz, jota talvitesteissä kehuivat erittäin kylmäksi keksinnöksi, muut mallitko toimivat paremmin kun pakkanen paukkuu?
 
Buzzin vika taitaa olla, että rakenne on alunperin luotu ID3/4 kokoiselle autolle, kun matkustamo laajennetaan viispaikkaisesta henkilöautosta pikkubussiksi eikä tuplata lämmityslaitteita kuten tänne pohjolaan kuuluisi (tilatakseista mallia) niin ei ne etuosasta hönkivät suulakkeet millään riitä kun tilavuus kolminkertaistetaan.
 
Buzzista jäänyt sellainen kuva, että sen cargo versio on hyvinkin lämmin. Tuo matkustaja -versio tosiaan kärsii siitä, että lämmitettävä tila varmaan kolminkertaistetaan ilman merkittävää lisälämmitystä.
 
Buzzista jäänyt sellainen kuva, että sen cargo versio on hyvinkin lämmin. Tuo matkustaja -versio tosiaan kärsii siitä, että lämmitettävä tila varmaan kolminkertaistetaan ilman merkittävää lisälämmitystä.
Aluksi varustukseen ei kuulunut vissiin edes lämpöpumppua.
 
Onko töpselihybridin ostossa järkeä jos ei ole omaa pistoketta? Ehkä tulossa taloyhtiöön, joskus.
Kodin lähellä on useampi pistokepaikka, joiden vieressä käyn salilla 3x vko ja jonkun tunnin-1,5h
Ajoa arkisin aika vähän, joku 20-30km, satunnaisesti 50-60km
 
Riippuu varmaan pistokepaikasta ja autosta, mutta edullisen merkin pistokehybridiä yhdestä vaiheesta ei ainakaan saa ladattua (mielestäni) riittävän nopeasti. Noilla saa sen about 20-25km/1h kantamaa. Sitten jos päästään useampaan vaiheeseen (6-7kW päälle) että saadun matkan voi tuplata niin ehkä, mutta silti ko. profiililla välillä mennään bensalla (mutta toki sitä varten se polttis siellä on) ja varsinkin talvella (riippumatta siitä lämmitetäänkö sitä sähköllä vai polttiksilla). Riippuu varmaan vähän hyödyt siitä mihin sitä vertaa, mutta kyllähän tuo vähän niillä rajoilla on. Sähkis periaatteessa sopii jo paremmin. Jos itselle riittää että polttoainekulu pienenee ja löytää hyvän etäohjattavan sopivan auton niin kyllä sillä polttoainekuluja leikata voi.

Itse lataan sillä 8A ja tulee se 10km/h kantamaa ja ko. nopeus riittää öiseen kotilataukseen ihan jees. Sitten jos pitää johonkin päivällä extraladata niin 16A yleensä riittää saamaan akun ok varaustasolle, mutta tuossa kohtaan joskus kaipaisi useampaa vaihetta. Jos kotilatausta ei ole niin kyllähän auto sitten on aina töpselissä kuin mahdollista ja mielellään isommalla virralla kuin 16A yhdestä vaiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko töpselihybridin ostossa järkeä jos ei ole omaa pistoketta? Ehkä tulossa taloyhtiöön, joskus.
Kodin lähellä on useampi pistokepaikka, joiden vieressä käyn salilla 3x vko ja jonkun tunnin-1,5h
Ajoa arkisin aika vähän, joku 20-30km, satunnaisesti 50-60km
Mersun A tai CLA tai GLA 250e tai Bemarin 330e tai Audin A3 40TFSIe. Pitäisi olla siis ok kantamat. Säästön lisäksi aikalailla moni noista merkkien ja mallien tarjonnasta on noita töpseli hybridejä

~40k€ ja alle 25tkm
 
Kävin ajamassa toyota auris 1,8l hybridin v. 2016 ja tykkäsin kovasti. Tarvitsen omakotitalo asujana vetokoukkua ja nettiauton mukaan vetomassa olisi 345kg?! Hybridin takia ilmeisesti noin matala? Eikl auto jaksa vai lukeeko vain katdustuslapussa tuo 345kg eli jos poliisi pysäyttää painavammalla kuormalla voi tulla sakot?

Toyotassa ei ole mekaanista peruutusvaihdetta vaihdelaatikossa, vaan peruutus hoidetaan aina sähkömoottorilla, siksi vetopaino on noin onneton.
 
Tällaisesta soittelin myyjän kanssa. Onko kokemuksia tuosta kymppiplus liikkeestä? Ehdotti rahoitusta 5% korolla ja vaihtaminen myöhemmin kesken rahoitussopimuksen onnistuisi helposti. Pahoittelut jos väärä ketju, ei löytynyt nopealla selailulla erillistä joka koskee liikkeitä.

Huollot tehty säännöllisesti liikkeissä, kuluneet renkaat vaihtavat kunhan saapuu Suomeen
 
Tällaisesta soittelin myyjän kanssa. Onko kokemuksia tuosta kymppiplus liikkeestä? Ehdotti rahoitusta 5% korolla ja vaihtaminen myöhemmin kesken rahoitussopimuksen onnistuisi helposti. Pahoittelut jos väärä ketju, ei löytynyt nopealla selailulla erillistä joka koskee liikkeitä.

Huollot tehty säännöllisesti liikkeissä, kuluneet renkaat vaihtavat kunhan saapuu Suomeen
Kymppiplussasta yksi auto ostettu ja silloin oli asiallinen myyjä, sekä yksi pikkujuttu hoidettiin firman piikkiin. Sain myös hienon sijaisauton viikonlopun yli, enkä edes joutunut tankkaamaan. Tosin toi 5% vähän ihmetyttää, kun ilmoituksessa lukee 3,49%? :D
 
Tällaisesta soittelin myyjän kanssa. Onko kokemuksia tuosta kymppiplus liikkeestä? Ehdotti rahoitusta 5% korolla ja vaihtaminen myöhemmin kesken rahoitussopimuksen onnistuisi helposti. Pahoittelut jos väärä ketju, ei löytynyt nopealla selailulla erillistä joka koskee liikkeitä.

Huollot tehty säännöllisesti liikkeissä, kuluneet renkaat vaihtavat kunhan saapuu Suomeen
Ostin itse juuri pari viikkoa sitten V60 T6:n Kymppiplussalta. Myyjä oli oikein asiallinen ja auto oli juuri sellaisessa kunnossa ja niillä varusteilla kuin myynti-ilmoituksessa oli ja mitä myyjä puhui. Oli siis myös tuontiauto Ruotsista. Korko oli tuon 3,49% mitä tuossa myynti-ilmoituksessa nytkin on. Olisiko myyjä puhunut todellisesta vuosikorosta sulle?
 
Kymppiplussasta yksi auto ostettu ja silloin oli asiallinen myyjä, sekä yksi pikkujuttu hoidettiin firman piikkiin. Sain myös hienon sijaisauton viikonlopun yli, enkä edes joutunut tankkaamaan. Tosin toi 5% vähän ihmetyttää, kun ilmoituksessa lukee 3,49%? :D

Niin siis todellinen vuosikorko on 5% :D eli tuon 3,49 päälle mitä nyt kuluja tuleekaan
 
Onko töpselihybridin ostossa järkeä jos ei ole omaa pistoketta? Ehkä tulossa taloyhtiöön, joskus.
Kodin lähellä on useampi pistokepaikka, joiden vieressä käyn salilla 3x vko ja jonkun tunnin-1,5h
Ajoa arkisin aika vähän, joku 20-30km, satunnaisesti 50-60km

Jos PHEV on halvempi hankkia/omistaa kuin sama auto polttomoottorilla (päästöperusteisen verotuksen omituisuuksia), niin en poissulkisi PHEV:tä laskuista, vaikka sitä ei edes koskaan lataisi. Tosin jos ajaa esim. vain 5000 km vuoteen sähköllä, niin ei sillä paljoa säästä, kun polttonesteelläkin moinen matka maksaisi vain satoja euroa vuodessa...
 
Onko Opel Insignian vm 2022 automaattilaatikon luotettavuudesta tietoa? Tai Opelin dieseleiden kestävyydestä ja kulutuksesta? Olisi kiikarissa yksi 2 litran 175hp dieselillä ja automaattilaatikolla oleva alle 100tkm ajettu yksilö.
 
Ihan normaali poikittaismoottorin automaatti, ihan kestävä rakenne kun huolehditaan öljynvaihdot 4v/80tkm
 
Joskus löysin ihan Toyotan sivuilta syitä pieneen vetopainoon ja tuo oli yksi. Varsinkin jos pitäisi peruuttaa ylämäkeen, voi sähkömoottorista loppua tehot.

Jotain kummaa niillä kyllä on vetokoukkuja vastaan, koska monessa mallissa on vetopaino 0 kg. Uudemmat Corollat on myös outoja: pieni vetopaino ilman jarruja ja jaruilla saa vetää vähän enemmän, kuitenkin vain 750 kg.

Auriksella vie kyllä puutarhajätteet kaatikselle, mutta paljon muuhun siitä ei ole. Kun kärryssä on about maksimi paino, sen kyllä huomaa myös eteenpäin mennessä.


Yksi syy on että sivistyneessä maailmassa yleensä vuokrataan / ostetaan se pakettiauto jos tarvitsee jatkuvasti rahdata tavaraa. Tuntuu olevan kovasti Suomen / Ruotsin erityisominaisuus tämä henkilöautoilla pikkukärryjen veto. Sitten varsinaiset 3,5ton vetomassalla olevat ja USA vehkeet yms. on erikseen. Ne on tarkoitettu siihen hommaan. En muista esim Saksassa koskaan työmatkoilla nähneeni jonkun vetävän jotain risukuormaa VW Pololla.
 
Joskus löysin ihan Toyotan sivuilta syitä pieneen vetopainoon ja tuo oli yksi. Varsinkin jos pitäisi peruuttaa ylämäkeen, voi sähkömoottorista loppua tehot.

Jotain kummaa niillä kyllä on vetokoukkuja vastaan, koska monessa mallissa on vetopaino 0 kg. Uudemmat Corollat on myös outoja: pieni vetopaino ilman jarruja ja jaruilla saa vetää vähän enemmän, kuitenkin vain 750 kg.

Auriksella vie kyllä puutarhajätteet kaatikselle, mutta paljon muuhun siitä ei ole. Kun kärryssä on about maksimi paino, sen kyllä huomaa myös eteenpäin mennessä.

Todnäk täyssähköissä valmistaja pesee kätensä mahdollisen akku / voimansiirto hommien vuoksi. Ei tarvinnut kytkintä luistatella klapikuorman kanssa syksyllä vaikka peruuttaen mäkilähtö niin joutui jarrua painamaan ettei liian kovaa mene. Paljon mielummin tuolla sähköllä vetäisi isojakin taakkoja, kuin sillä alitehoisella dieselillä mikä aiemmin oli vaikka siinä vetomassaa oli 1600kg vs. Sähkön 1000kg.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 906
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom