Mikä auto minulle?

Suomessa ja muissakin vastaavan ilmaston länsimaissa käytetään teillä ja pääkaduilla SMA-asfalttia. Siihen etsitään kovaa iskunkestävää mursketta, joka ei ole liian litteää. Samalla yleensä saa karkeaa kiveä, johon tarttuu bitumi. Raekoko on kohtalaisen suuri 16mm tai 22mm. Rengasmelu tulee kovasta ja isosta kivestä.

Kevyttä ja helppolukuista lisätietoa löytyy Asfalttinormit -kirjasta. Löytyy hyvin varustelluista kirjastoista.
 
2021. En nyt ole erityisen tarkalla sihdillä seurannut DSG-keskusteluja, mutta ymmärtääkseni DSG-vaihteistoissa ilmenee eniten ongelmia ennen 2010-luvun puoliväliä valmistetuissa autoissa.

Ei, viat ovat vain vaihtaneet paikkaa sitä mukaa kuin vanhoja yritetty korjata.
 
Mitä tälläisessä olisi vikaa https://www.nettiauto.com/opel/astra/14203180? Jos hankkisi noin vuodeksi :hmm:

Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?

pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tälläisessä olisi vikaa https://www.nettiauto.com/opel/astra/14203180? Jos hankkisi noin vuodeksi :hmm:

Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?

pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Minulla oli 2007 juurikin k.o automalli. Uutena siinä oli jo paljon sähkövikoja ja oli takuuhuollossa tuon tuosta. Jättäisin väliin.
 
Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?

pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Joku vanhempi toyota. Katsoo että huoltohistoria on kunnossa ja siistin oloinen niin pitäisi pärjätä pitkälle.
 
Ei 10k budjetilla kannata mitään Toyotaa ostaa vaikka itsekkin ajan jo kolmannella Toyotalla, joutuu maksamaan vanhasta autosta vain Toyota lisää.

Edes se 15v ja 200tkm ajettu Toyota ei ole pomminvarma enää ja siihenkin joutuu jo perus kulutusosia vaihtamaan.

Itse ajattelisin asian niin että mielummin vaihdan vaikka niveliä vuosittain kun alan ruosteita korjaamaan ja vanhoissa Japanilaisissa sitä ruostetta sitten riittää ja se että jossain apurungossa on ruostetta ei ole ongelma, vaan se että japanilaisissa se koko pohja on jo paksussa ruosteessa +10v iässä, ellei löydä massattua yksilöä.
 
Hyviä vastauksia. Mitäköhän hankkisi :hmm:

Onko muutenkaan järkeä 10k paikkeilla kun ottaa rahoituksen, vähemmällä menee käsirahalla..
 
Itsellä loppuu nykyinen leasing-sopimus ja tilalle pitäisi jotain autoa saada, tällä kertaa varmaankin käytettyä ostamalla max. n. 20k€ hintaluokassa. Perheautoa ei tarvitse, mutta hieman tilaa saisi olla, että kyytiin mahtuu esim. fillari tai ahkio ja sukset yms. Plugari innostaisi, kun kotilatausmahdollisuus on.

Bemarin 225xe hieman kiinnostaisi, pirteä ja nelivetoinen ja hieman pikkuautoa enemmän tilaakin ja sähkörange riittäisi omiin päivittäisajoihin. Mitä arvon raati on tästä mieltä? Ilmeisesti jonkin verran on ollut moottorin (kampiakseli) korroosio-ongelmia, jos polttista ei ole säännöllisesti käytetty?
 
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?

Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.

Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.
 
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?

Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.

Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.

Väitän, että psa:an ton ikäluokan mikä vain diesel on lujempi mitä vagin tsi.
 
Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.
Siinä on jo kaksi riskiä esillä:
1. TSI on aika nirso polttoaineen suhteen ja kun kyseessä on hinnat-alkaen malli, niin tuskin on tankattu 98E5:llä tai edes 95E5:llä --> karstaa sytytyskatkoista ja/tai epänormaalista palamisesta.
2. Tämän päälle vielä pienin kone, joten tuskin on paljon maantieajoa vaan juuri sitä lyhyttä kyläpyöritystä kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla --> karstaa kertyy imuventtiileihin
 
Siinä on jo kaksi riskiä esillä:
1. TSI on aika nirso polttoaineen suhteen ja kun kyseessä on hinnat-alkaen malli, niin tuskin on tankattu 98E5:llä tai edes 95E5:llä --> karstaa sytytyskatkoista ja/tai epänormaalista palamisesta.
2. Tämän päälle vielä pienin kone, joten tuskin on paljon maantieajoa vaan juuri sitä lyhyttä kyläpyöritystä kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla --> karstaa kertyy imuventtiileihin

Edes 95E5? Mitä on 95E5 -bensiini?
 
Viimeksi muokattu:
Ömm... Millä sitä autoa sitten ylipäätään olis tankattu jossei 95/98:lla? :hmm:

Meidän polttoaineet on hyvänlaatuisia kaikilla ketjuilla, niistä ei sellaisia eroja saa aikaan kestävyydessä.
 
Edes 95E5? Mitä on 95E5 -bensiini?
E5 = max 5% etanolia
E10 = max 10% etanolia

Tietysti on ajoneuvokohtaisia eroja, mutta ainakin omalla 1.4TSI:llä huomasti että ellei tulpat olleet ihan uudet ja puhtaat, niin 95E10:llä esiintyi kylmällä koneella nykimistä jos oli enemmän kuormaa ja/tai kiihdyttää ylämäkeen. Tuota tuli moneen kertaan huollossa tutkittua ja ihmeteltyä, kunnes selvisi että tankkaamalla 95E5 bensaa (siis vähemmän etanolia) oireet poistui kokonaan.

Nykyisellä 2.0TSI:llä oon ihan suosiolla tankannu vaan 98E5 koska se on myös mitä ohjekirja suosittelee.
 
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?

Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.

Mulla on ollut V60 tuolla koneella viimeiset lähes 10 vuotta ja koneen suhteen ei ole mitään ongelmaa ollut. Tuo PSA:n kone oli niin paljon käytetty tuohon aikaan, että varmasti lastentaudit oli jo karsittu tuossa vaiheessa.. V50 ja V60 ovat vähän parempia ajettavia kuin V40, mutta V40 myös ihan pätevä peli. Aina se on toki tuurista vähän kiinni, että miten tuon ikäisessä esim. kaikki sähkövehkeet pysyy kunnossa.

Tuo 15000 km on suunnilleen sellainen raja, että melkein sama onko bensa vai diesel. Jos dieseliin päädyt, niin siitä voi olla myös paremmat mahdollisuudet tinkiä hintaa alas. Dieseliä varmasti suurempi osa on tuon ajan Volvoista.
 
Autot yksilöitä… Entinen 1.2 tsi näki pääasiassa maantietä. Myös liikkui aavistuksen hilpeämmin ja taloudellisemmin 98:lla, kustannusero siis mitätön. Orastava nykiminen katosi suuttimien puhdistuslitkulla + ajelin nesteen 98:lla pari tankkia ja sen jälkeen ajoittain, kun tuntui kulkevan paremmin. Voi olla horoskooppiosastoa mutta ei nykinyt enää (50 tkm tms.), joku väitti että lisäaineistus parempi Nesteellä.

Tuon ikäluokan tsi:ssä ei ole dpf:ää, eikä muistaakseni egr:ää. Dieseleissä molemmat, joista ainakin egr voi teini-iän kynnyksellä aiheuttaa toimenpiteitä. Varsinkin jos 15000 km/a on paljolti pätkäajoa. Tästä kulmasta bensa voi olla huolettomampi valinta. Mutta ton ikäiset on yksilöitä.
 
E5 = max 5% etanolia
E10 = max 10% etanolia

Tietysti on ajoneuvokohtaisia eroja, mutta ainakin omalla 1.4TSI:llä huomasti että ellei tulpat olleet ihan uudet ja puhtaat, niin 95E10:llä esiintyi kylmällä koneella nykimistä jos oli enemmän kuormaa ja/tai kiihdyttää ylämäkeen. Tuota tuli moneen kertaan huollossa tutkittua ja ihmeteltyä, kunnes selvisi että tankkaamalla 95E5 bensaa (siis vähemmän etanolia) oireet poistui kokonaan.

Nykyisellä 2.0TSI:llä oon ihan suosiolla tankannu vaan 98E5 koska se on myös mitä ohjekirja suosittelee.
Kyllä, mutta 95E5 eli siis "vanha" ysivitonen ennen tätä E10 muutosta? Mistä tämmöistä edes löytää nykypäivänä?

Vai onko tämä jossain ulkomailla tai tapahtunut 15 vuotta sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus on ostaa uusi ("uusi") kauppakassi. Millainen vekotin olisi Seatin Ibiza 2005, 1,6l bensa? Joskus aiemmin on ollut Skoda Octavia 2005, joka oli kyllä kestävä peli. Mutta miten Seat? Onko näissä alusta, laakerit ja nivelet ym kuinka kestävää sorttia? Ja miten tuo kone, onko uhka pikaisesta porsimisesta (alle 200lk ajettu)?
 
Ajatus on ostaa uusi ("uusi") kauppakassi. Millainen vekotin olisi Seatin Ibiza 2005, 1,6l bensa? Joskus aiemmin on ollut Skoda Octavia 2005, joka oli kyllä kestävä peli. Mutta miten Seat? Onko näissä alusta, laakerit ja nivelet ym kuinka kestävää sorttia? Ja miten tuo kone, onko uhka pikaisesta porsimisesta (alle 200lk ajettu)?

Tuossa iässä puhutaan yksilöistä...

Englanninkielisistä arvosteluista ei äkkiseltään isoja vikoja löytynyt, tosin etujousituksen kulumisesta varoiteltiin ja jakoketjujen kiristimien pettämisestä. 1.6:ssa pitäisi vaihtaa hihna, kiristin ja ohjainrullat neljän vuoden välein, koska muuten jokin rullista voi pettää...


 
No entäpä Volkswagen Golf 1.4 5d Comfortline 1.4 bensa Vuosimalli 2004, ajettu noin 200 000. Onko ketjukoneella? Jos on, ovatko nämä niitä, joissa ketju venyy ja kone porsii?
 
No entäpä Volkswagen Golf 1.4 5d Comfortline 1.4 bensa Vuosimalli 2004, ajettu noin 200 000. Onko ketjukoneella? Jos on, ovatko nämä niitä, joissa ketju venyy ja kone porsii?

Pitäisi tietää tarkemmin moottorityyppi. Tuota Golfia on tehty usealla 1.4 bensakoneella - osassa on hihna, osassa ketju. Laita kiinnostavan rekisteritunnus Motonetin varaosahakuun ja selvitä moottorikoodi.


( Zahnriemen = jakohihna, Kette = ketju)
 
Hihna näkyy olevan. Kiitti vinkistä!

Eli EA111 BCA -moottori? Ei kai tuo mitenkään huono valinta ole.

Weak Spots Issues & Problem Areas On The EA111

The EA111 engines are generally reliable and solid units, as long as you follow the manufacturers service schedules, and use a good quality oil to ensure longevity. Few problems should happen as long as they are regularly serviced and maintained.


Disadvantages of the VW BCA engine
  • This unit is considered quite reliable, but has one unpleasant feature.
  • After 100,000 km, the oil receiver is often clogged and the lubricant pressure drops.
  • Lack of oil sooner or later leads to a wedge of the camshaft or crankshaft.
  • Timing belts can break and just from old age, but the valves bend in any case.
  • Another disadvantage is noisy operation, as well as a low resource of ignition coils.

 
Yksi kyssäri vielä. Eli, kakkosautoksi olisi valikoitumassa Fabia 2003, koneella 1,4 bensa.

Mutta, mikä moottori tässä olisi? Hihna vai ketju?

SKODA FABIA I Combi (6Y5)

Tämä sanoo, että olisi hihnalla:

..mutta taas motonetin haulla löytyykin ketju:

Onko näitä usealla 1,4 moottorilla?

Lisäys:
Eli taitaa olla ketjulla:
1.4 MPI
 
Yksi kyssäri vielä. Eli, kakkosautoksi olisi valikoitumassa Fabia 2003, koneella 1,4 bensa.

Mutta, mikä moottori tässä olisi? Hihna vai ketju?

SKODA FABIA I Combi (6Y5)

Tämä sanoo, että olisi hihnalla:

..mutta taas motonetin haulla löytyykin ketju:

Onko näitä usealla 1,4 moottorilla?

Lisäys:
Eli taitaa olla ketjulla:
1.4 MPI
Noita sai vissiin sekä vanhalla skoda-pohjaisella että modernimmalla vw-koneella. Tilavuus kuutiosentteinä varmaan eri, jos ei muuten tarkkaa tietoa löydy.
 
Löytyykö kokemuksia hyundai 1.0 T-GDI myllystä? 2018 i20 kiikarissa. Saa myös ehdottaa vastaavia malleja ~10k€ +-3k€
 
Suosituksia max 200 tkm ajetusta autosta alle 8000 eur hintaluokassa "kakkosautoksi"? Vähintään C-segmentin kokoluokkaa. Bensa tai diesel.

Onkohan esim. Kian tai Hyundain 1.6 GDI tai 1.6 CRDI tai 1.7 CRDI esimerkiksi miten luotettavia moottoriltaan? Voisi sinänsä kiinnostaa vaikken ole koskaan ajanut. Eivät taida ainakaan pahemmin ruostuakaan ainakaan päältäpäin Kiat tai Hyundait.

Ei millään viittis enempääkään laittaa rahaa kiinni työmatkakulkineeseen.
 
Suosituksia noin 15-20k€ hintaluokan käytetystä autosta kaipailisin. Kilometrejä vuodessa tulee noin 10000 km. Ajot tulee olemaan noin 70% maantieajoa ja toiveissa olisi löytää sellainen auto, jossa autoilu/roadtripit olisi mukavaa ja huoletonta eikä joutuisi kovasta rengasmelusta kärsimään ajaessa. Vakkari ehdoton, adaptiivinen mielellään. Navit(tai Android Auto) ja peruutustutka/kamera hyviä lisiä.
 
Muuten joo, mut "sukkula Civic" ei kelpaa vaimolle jollen saa jotenkin ylipuhuttua :D

Itseäni kiinnostaisi sinällään tuosta se Hatchbackmalli tolla 1.8 bensakoneella.

Itsellä kolmatta vuotta tuo hatchback 1.8 bensalla, vm. 2011 facelift. Kyllä tätä ainakin varovaisesti voin suositella jos löytyy mieleisillä kilometreillä ja perse kestää tämän ulkonäön ja pikkuisen pintakovan jousituksen (lue: kuin potkukelkalla ajaisi) :) Faceliftissä vissiin alkuperäisen vikoja joitain korjailtu, ei ainakaan isoa laskua itselleni ole tässä omistuksen aikana vielä tullut kun ajanut n. 115tkm - 155 tkm välin. Jarrupaloja sinne tänne, molemmat peilien vilkut ja etuiskarit on vaihdettu. Katsastuksessa just kysyin miltä pohja näyttää ja kuulemma ihan tervettä peltiä, tosin eipä se kovin syvältä etsinyt, nähtävästi saattavat ruostua kaarista kun paskat muhii siellä muovien alla.
 
Suosituksia noin 15-20k€ hintaluokan käytetystä autosta kaipailisin. Kilometrejä vuodessa tulee noin 10000 km. Ajot tulee olemaan noin 70% maantieajoa ja toiveissa olisi löytää sellainen auto, jossa autoilu/roadtripit olisi mukavaa ja huoletonta eikä joutuisi kovasta rengasmelusta kärsimään ajaessa. Vakkari ehdoton, adaptiivinen mielellään. Navit(tai Android Auto) ja peruutustutka/kamera hyviä lisiä.

Noilla kriteereillä katsoisin itse jotain saksalaista ja sedan malliset on yleensä vähän hiljaisempia ajossa, kuin farkut. Volkkaria saat varmaan nuorimpana ja vähiten ajettuna, verrattuna mersuun, tai bemariin.
 
Auto suosituksia 15k hinnalla?
Farkku, automaatti, bensa, kohtui pieni kulutus vaatimuksina, bt, kilsat alle 150k. Taajamaa pääosin ajelen, n. 10k vuoteen. Ite kia ceed uusin koppa katellut 1,4T koneella, vähän yli budjetin menis.
 
Auto suosituksia 15k hinnalla?
Farkku, automaatti, bensa, kohtui pieni kulutus vaatimuksina, bt, kilsat alle 150k. Taajamaa pääosin ajelen, n. 10k vuoteen. Ite kia ceed uusin koppa katellut 1,4T koneella, vähän yli budjetin menis.

Kun oot ceediä jo katellu, niin Hyundai i30 on vähän halvempi. Täyttää varmaan muuten kriteerit?

Niin ja @peksii Aasian suunnasta olis hiljaisempia sulle Mazda6 ja Kia Optima, jos saksalaisten hinnat hirvittää? Varusteluiltaan kumminkin löytyy noista sulle jo tarvittavat, jos kabiinit vain kelpaa?
 
Astra tai Insignia - paljon vastinetta rahalle ja peittoaa nuo kiat ja hynikät ajettavuudessa.
 
Auto suosituksia 15k hinnalla?
Farkku, automaatti, bensa, kohtui pieni kulutus vaatimuksina, bt, kilsat alle 150k. Taajamaa pääosin ajelen, n. 10k vuoteen. Ite kia ceed uusin koppa katellut 1,4T koneella, vähän yli budjetin menis.
Itse ottaisin tuolla budjetilla heti oman vanhan auton takaisin, eli Seat Leon ST 1.0TSI DSG Business varustelulla -17 tai uudempi. Kuluttaa todella vähän ja 0-100 alle 10s.
 
Nämä tuoreemmat Kia Ceedit on ajettavuudeltaan jo ihan ok autoja ja en ainakaan itse ole kuullut olevan suurempia tyyppivikoja. Oon ollut tyytyväinen automaatti 1,4T versioon, tosin hatchback versio. Nämä uudempikoppaiset on puhtaasti suunniteltu Eurooppamarkkinoille ja taisi saksalaiset olla vahvasti mukana, joten ei kannata laisinkaan verrata vanhempiin Ceedeihin.

Hatchbackilla 1,4 T:llä pitkäaikainen keskikulutus 6,5 l/100 km missä paljon mukana taajamaa. Maantiellä todellisella 80 km/h kulutus 4,7-5 l/100 km ja motarilla todellisella 120 km/h nopeudella kulutus nousee 6,8-7 l/100 km.

Itse ajanut nyt 30k km (kok. mittarilukema 70k km) eikä ole tullut suuria murheita vastaan. Muutama pieni suunnitteluasia ja ne on laitettu takuun piikkiin mukisematta, kuten liian korkea bensaluukun sisäosa. Kannattaa huomioida, että takuuta maksetaan hieman kalleempina huoltohintoina. Tuossa tapauksessa ei ehkä suurta merkitystä jos lähellä jo takuun umpeutumsta.

Opel Astra oli itsellä myös toinen vaihtoehto ja paljon autoa ja varusteita olisi saanut edullisesti, mutta ehkä siinä on syynä et näiden hinta tippuu kovasti 100k km lähestyessä. En niin paljoa Opeleita tunne, että olisi tiennyt oleelliset murheet, mutta koin Kian helpommin ennakoitavana autona kulujen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Auto suosituksia 15k hinnalla?
Farkku, automaatti, bensa, kohtui pieni kulutus vaatimuksina, bt, kilsat alle 150k. Taajamaa pääosin ajelen, n. 10k vuoteen. Ite kia ceed uusin koppa katellut 1,4T koneella, vähän yli budjetin menis.
Taajama-ajoon hybridi olisi hyvä. Pienempi kulutus ja ajoneuvovero.
 
Onko SLK mersu (R172) M 271 DE 18 AL moottorilla uhka vai mahdollisuus? Ilmeisesti ketjun venymisongelmaa, onko muuta?
 
Konsultointia tarvittaisiin. Ensiauto etsinnässä puolison kanssa. Budjetti noin 20k, farkkumalli koska koira, vetokoukku myös pakollinen. Olen katsellut Octavioita ja Passatteja, mutta mikä täällä mielipide? Hyvää V60:iä tuskin saa tuolla budjetilla.

Ajoa tulisi noin 10-15k vuodessa. Tarkoitus pitää autoa ehkä noin 4v ja vaihtaa "uudempaan" eli arvon kohtuullinen säilyminen iso plussa.
 
Konsultointia tarvittaisiin. Ensiauto etsinnässä puolison kanssa. Budjetti noin 20k, farkkumalli koska koira, vetokoukku myös pakollinen. Olen katsellut Octavioita ja Passatteja, mutta mikä täällä mielipide? Hyvää V60:iä tuskin saa tuolla budjetilla.

Ajoa tulisi noin 10-15k vuodessa. Tarkoitus pitää autoa ehkä noin 4v ja vaihtaa "uudempaan" eli arvon kohtuullinen säilyminen iso plussa.
Tämän V60 uskaltaisin itse n. 20000 euron luokassa ostaa. Laatikkoöljyt ja awd:n öljyt vaihdettu ajallaan, jakohihna vaihdettu äskettäin ja huollettu kunnolla koko ikänsä. Eli siis hyvin pidetty ja selvästi omassa käytössä ollut auto eikä mikään leasingihme. 4 vuoden jälkeen on vielä ihan järkevällä ajomäärällä jos ajoja tulee ne 10-15000 per vuosi ja siitä saa vaihdossakin jotain. Myyjänä merkkiliike eikä mikään pellefirma.

Tietysti varma ei voi olla tuleeko jotain korjattavaa ja jarrupaloja ja levyjä saattaa joutua piankin uusimaan.
 
Tämän V60 uskaltaisin itse n. 20000 euron luokassa ostaa. Laatikkoöljyt ja awd:n öljyt vaihdettu ajallaan, jakohihna vaihdettu äskettäin ja huollettu kunnolla koko ikänsä. Eli siis hyvin pidetty ja selvästi omassa käytössä ollut auto eikä mikään leasingihme. 4 vuoden jälkeen on vielä ihan järkevällä ajomäärällä jos ajoja tulee ne 10-15000 per vuosi ja siitä saa vaihdossakin jotain. Myyjänä merkkiliike eikä mikään pellefirma.

Tietysti varma ei voi olla tuleeko jotain korjattavaa ja jarrupaloja ja levyjä saattaa joutua piankin uusimaan.

Unohtui näköjään alkuperäisestä myös mainita että diesel ei meidän ajomäärillä ole kannattavaa että bensa tai plugari hakusessa. Itsellä ei tosiaan kokemusta autoista juuri ollenkaan niin vähän skeptinen ollut jos autolla ajettu 200k, mutta totta se on yksilöllistä miten autolla on ajettu ja huollettu.

Noista V60:stä olen koittanut laskeskella sitä vaihtoehtoa, että ottaisi sitten sen vähän kalliimman (25-30k), mutta optimoisi liikkeen kanssa rahoituksen niin, että viimeinen erä on kohtuu iso, jotta kk maksut pysyvät pienenä. Sitten ennen rahoitussopimuksen loppua vaihtaisi auton, jolloinka sitä isompaa erää ei tarvitse maksaa niin kauan kuin auton arvo on suurempi kuin se. Onko tällaisesta järjestelystä täällä kellään kokemusta? Onko tuossa käytännössä mitään järkeä? Esim Wetteriltä kun olet kysellyt niin saisi rahoituksen jollain 5% todellisella korolla ja 60kk maksuajalla.
 
Konsultointia tarvittaisiin. Ensiauto etsinnässä puolison kanssa. Budjetti noin 20k, farkkumalli koska koira, vetokoukku myös pakollinen. Olen katsellut Octavioita ja Passatteja, mutta mikä täällä mielipide? Hyvää V60:iä tuskin saa tuolla budjetilla.

Ajoa tulisi noin 10-15k vuodessa. Tarkoitus pitää autoa ehkä noin 4v ja vaihtaa "uudempaan" eli arvon kohtuullinen säilyminen iso plussa.
Tässä tämmöinen perussuositus ei autoista kiinnostuneelle jolle varmuus > mukavuus: https://beta.nettiauto.com/toyota/corolla/14191648
 
Unohtui näköjään alkuperäisestä myös mainita että diesel ei meidän ajomäärillä ole kannattavaa että bensa tai plugari hakusessa. Itsellä ei tosiaan kokemusta autoista juuri ollenkaan niin vähän skeptinen ollut jos autolla ajettu 200k, mutta totta se on yksilöllistä miten autolla on ajettu ja huollettu.

Noista V60:stä olen koittanut laskeskella sitä vaihtoehtoa, että ottaisi sitten sen vähän kalliimman (25-30k), mutta optimoisi liikkeen kanssa rahoituksen niin, että viimeinen erä on kohtuu iso, jotta kk maksut pysyvät pienenä. Sitten ennen rahoitussopimuksen loppua vaihtaisi auton, jolloinka sitä isompaa erää ei tarvitse maksaa niin kauan kuin auton arvo on suurempi kuin se. Onko tällaisesta järjestelystä täällä kellään kokemusta? Onko tuossa käytännössä mitään järkeä? Esim Wetteriltä kun olet kysellyt niin saisi rahoituksen jollain 5% todellisella korolla ja 60kk maksuajalla.
Mulla on muutamasta Volvosta hyviä ja melko huolettomia kokemuksia kilometriväliltä 200k-250k mutta toki vasta vanhemmista malleista eikä bensakoneisista.

Jos on valmis panostamaan sinne 25-30k luokkaan saattaa merkkiliikkeestä saada Selekt-takuulla olevan ja myyntiä varten valmiiksi huolletun yksilön, ja seuraavat vuodet ja kymppitonnit on hyvät mahikset saada tyyppiviat, jos V60:ssä niitä on, maahantuojan/valmistajan piikkiin. Volvo on aika joustava ollut kun on tarpeeksi uusi, tarpeeksi vähän ajettu ja merkkihuollettu auto. Raja kai jossain 5 vuodessa ja 150000 kilsassa suunnilleen.

edit näitä tämän tyylisiä V60 kannattaa tuossa hintaluokassa katsella Volvo V60, 2021 - Autotalli.com
 
Itse en kyllä suosittele 200k ajettua ostamaan, tuon kilometrimäärän jälkeen alkaa oleen isompaa remonttia tiedossa, kun osa osista on elinkaaren päässä, ennemmin 300k ajettu, noihin on jo ne kalliit rempat tehty, ai mistäkö tiedän? :whistling:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 057
Viestejä
4 564 971
Jäsenet
75 083
Uusin jäsen
Pekka 88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom