Mikä auto minulle?

Täällä pk- seudulla ei tarvi pidempään talvirenkailla ajella kun ennusteet näyttää +5 - +10 asteen lämpöjä pääsiäisen jälkeen.

Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla. En tosin asu pk-seudulla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
 
Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
No eipä ole ajoa aamuisin eikä muutenkaan lyhyessä kaupunkiajossa ole tarvetta nastoille tähän aikaan vuodesta. Mennään kelien ja sääennusteiden mukaan.
Toki muualla suomessa eri juttu.
 
Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla. En tosin asu pk-seudulla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
Onhan se huomattavasti mukavampi painaa kesärenkailla jos optio siihen on. Jos ei olisi tarvetta ajella pitkin suomea ties mihin aikoihin, voisin itsekin harkita kesänakkeja jo nyt. Joutuu todnäk sietämään yhden takatalven, mutta olisi se sen arvoista.

Ei prkl... nyt tekee mieli hakea harraste ajoon ja ajella sillä kun ei ole tarvetta lähteä pidemmälle... Tosin työsuhdeautossa ei bensan hinta tunnu vs harrasteessa joka imee 98:a... Plus suola ei ole hyvä asia 90-luvun japsille.
 
Onhan se huomattavasti mukavampi painaa kesärenkailla jos optio siihen on. Jos ei olisi tarvetta ajella pitkin suomea ties mihin aikoihin, voisin itsekin harkita kesänakkeja jo nyt. Joutuu todnäk sietämään yhden takatalven, mutta olisi se sen arvoista.

Ei prkl... nyt tekee mieli hakea harraste ajoon ja ajella sillä kun ei ole tarvetta lähteä pidemmälle... Tosin työsuhdeautossa ei bensan hinta tunnu vs harrasteessa joka imee 98:a... Plus suola ei ole hyvä asia 90-luvun japsille.

Riippuu autosta ja renkaista. Mut mä arvostan sitä, et pysyn turvallisesti tiellä.
 
Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla. En tosin asu pk-seudulla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
Pakkasta on ollut joskus myös juhannuksena, en silti aja nastoilla kesäkuussa vaikka itä-Suomessa asunkin.
Järjellä pärjää pitkälle...
 
Pakkasta on ollut joskus myös juhannuksena, en silti aja nastoilla kesäkuussa vaikka Itä-Suomessa asunkin.
Järjellä pärjää pitkälle...

Nyt on maaliskuu eikä kesäkuu. Enkä tiedä miten se järki liittyy siihen pitääkö se rengas vai ei, mut tehkää mitä tykkäätte.
 
Riippuu autosta ja renkaista. Mut mä arvostan sitä, et pysyn turvallisesti tiellä.
Ei se aina ole noin simppeliä. Olen ajanut junnuna kolarin juuri niinä kriittisinä kesä vs talvinakki aikoina. Edellä olevalla oli kesärenkaat, itsellä talvirenkaat. "Jännästi" ne se edellä oleva pysähtyi nopeammin kuin minä. Järkeä tosiaan käyttää ja valitsee milloin ajaa, milloin ei niin hyvin pärjää. Tai ylipäätään tietää omat, auton, tien ja niiden yhdistelmän rajat ja ajaa niiden mukaan. Ylläreitä voi aina tulla, itsellä oli Cupra aikanaan varsin isossa kulmassa vaikka oli keli reilusti plussalla. Kehä1 itään, Myllypuron liittymän jälkeen on alamäessä varjoisa kohta joka olikin yhä jäässä. Säikäytti kyllä varsin hyvin ja sain oikeasti tehdä töitä että auto pysyi tiellä. Ottaen huomioon että kesänakit olivat jo about kaikilla alla ja keli oli ollut koko päivän plussalla ja pääasiassa 5c+, kyllä tuo tuli ihan puskista.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on maaliskuu eikä kesäkuu. Enkä tiedä miten se järki liittyy siihen pitääkö se rengas vai ei, mut tehkää mitä tykkäätte.
Juuri näin, onneksi jokainen saa valita renkaansa ihan itse.
Järki liittyy pitoon siinä mielessä, että pitää tiedostaa millä renkailla ajaa. Se talvirengas on aivan tappopeli märällä motarilla vs. kesärengas. Jäisellä tiellä tilanne on toki aivan eri...
 
Juuri näin, onneksi jokainen saa valita renkaansa ihan itse.
Järki liittyy pitoon siinä mielessä, että pitää tiedostaa millä renkailla ajaa. Se talvirengas on aivan tappopeli märällä motarilla vs. kesärengas. Jäisellä tiellä tilanne on toki aivan eri...

En ole huomannut mitään vaarallista talvirenkaissa märällä kelillä suuremmissa nopeuksissa.
 
Eli et vaan ole joutunut tiukkaan tilanteeseen.
Talvirengas on huono märällä pinnalla, piste.
Miksi arvostelet muiden rengasvalintoja kun et itse tiedä ilmesesti paljoakaan asiasta?

En arvostele, ihmettelin vain miksi joku vaihtaa nyt jo kesärenkaat alle. Ehkä itse ajelen sitten sen verran rauhallisesti, etten ole joutunut tilanteisiin, joissa olisin huomannut jotain eroa.
 
Eikä kesärenkaissa talvella kunhan ajaa kelin ja renkaiden mukaan, mutta kyllähän tuollainen talvirenkaiden 20% pidempi jarrutusmatka tiukassa tilanteessa voi ratkaista...
Ja väistötilanteissa talvirenkaan "lötköys " voi aiheuttaa ihmetystä. Etenkin kitkoilla. Kokemusta on peuran kohdalla.
 
Jos talvirenkaat on noin epäturvalliset, niin te varmaan ajatte kesärenkailla läpi vuoden.
 
Se on pakko sanoa ennen loppukommentteja... Ero ohjattavuudessa ja ABS:ttömässä jarrutuksessa kuten @kaba mainitsi on aivan valtava. Sitä ei edes oikein tajua kunnes auto on yhtäkkiä aivan eri auto. Ja tuo vain korostuu mitä sporttisempi auto kyseessä. Jo täysin normi perhekipossa tuo ero on valtava, saati hot hatchissä... siitä hyppy urheiluautoon on aivan valtava. Aivan kuin ajaisi täysin eri autoa.

Ja @null kyllä talvirenkaat voivat olla oikeasti helvetin vaaralliset väärässä kelissä, aivan kuten kesärenkaat väärässä kelissä.

Eiköhän viedä tämä keskustelu kesärenkaat/talvirenkaat ketjuihin ja jatketa siellä.
 
Se on pakko sanoa ennen loppukommentteja... Ero ohjattavuudessa ja ABS:ttömässä jarrutuksessa kuten @kaba mainitsi on aivan valtava. Sitä ei edes oikein tajua kunnes auto on yhtäkkiä aivan eri auto. Ja tuo vain korostuu mitä sporttisempi auto kyseessä. Jo täysin normi perhekipossa tuo ero on valtava, saati hot hatchissä... siitä hyppy urheiluautoon on aivan valtava. Aivan kuin ajaisi täysin eri autoa.

Ja @null kyllä talvirenkaat voivat olla oikeasti helvetin vaaralliset väärässä kelissä, aivan kuten kesärenkaat väärässä kelissä.

Eiköhän viedä tämä keskustelu kesärenkaat/talvirenkaat ketjuihin ja jatketa siellä.

Kerro toki, että missä tilanteessa näin on. Mieluiten siinä toisessa ketjussa. Ei paskota tätä lisää.
 
Mä voisin muuten vaihtaa kesänakit alle jo alkuviikosta, mutta pitää käydä pitkäperjantaina sukuloimassa kehäkolmosen ulkopuolella. Kelien puolesta olisin voinut vaihtaa jo aikoja sitten. En mä autoa mihinkään tarvitse kovinkaan usein, enkä varsinkaan aamuisin. Oli liukasta tai ei, käytän julkisia. Niin yksinkertaista.
 
Nyt kun sivun verran mietitty kuka saa laittaa kesärenkaat alle niin onkos nuo Opel Amperat minkälaisia pelejä? Alle kymppiin useampaa nettiautossa tarjolla. Mimmosia kompastuskiviä ja paljonko ajettuja uskaltaa vielä ostaa?
 
Pitää kysyä uudelleen onko millaisia kokemuksia kia rio/stonic? Tähtäimessä tuommoinen vm-21 auto jossa km alle 55tkm. Hintaa noilla on se 16 tonnia pyöreästi josta yritän tinkiä likemmä 15 tonniin. Ja kun ton verran on kiesiin laittamassa niin takuu on se mikä kian puoleen saa kääntymään. Meitä on kaksi , joten tilat riittää.

Mitä havaintoja itsellä. Ilm kulutus ei mikään todella nuuka ole, mutta suuria murheita ei ole
kuulunut.

Bemari 118i käytiin ajamassa. Tuore vaimo ois tykännyt mutta itse koin että penkki on liian matala ja en saanut oikein mieleistä asentoa. Kun tottunut dusterilla ajamaan.

Jännä juttu muuten. Kun duster on sellainen halpis periaatteessa. Niin aina luulee miten paljon parempia ne uudet on kaikin puolin.. Mut ei ne ole siinä määrin kun kuvittelee. Ajettavuuden tai edes melun suhteen jos dusterissa on hiljaiset renkaat.
 
Jännä juttu muuten. Kun duster on sellainen halpis periaatteessa. Niin aina luulee miten paljon parempia ne uudet on kaikin puolin.. Mut ei ne ole siinä määrin kun kuvittelee. Ajettavuuden tai edes melun suhteen jos dusterissa on hiljaiset renkaat.
Tämä on muuten totta. Ajettavuus, mukavuus ja hiljaisuus eivät ole mitenkään oletusarvoisesti uusissa parempia. Sanoisin, että ajomelun osalta kasvaneet rengaskoot tekevät ärsyttävän huminan jopa paremman luokan uusiin autoihin, sinänsä desibelit varmaan pysyvät aisoissa, mutta äänensävy on ärsyttävä.
 
Nyt kun sivun verran mietitty kuka saa laittaa kesärenkaat alle niin onkos nuo Opel Amperat minkälaisia pelejä? Alle kymppiin useampaa nettiautossa tarjolla. Mimmosia kompastuskiviä ja paljonko ajettuja uskaltaa vielä ostaa?
Kuulemma vuosimallissa 2013 on korjattu useita lastentauteja. Myyntipalstat on täynnä vuosimallia 2012...
 
Kyllä uudemmat autot tuntuu olevan kautta linjan todella meluisia jopa kalliimmissa hintaluokissa.
Vanhemmissa ei ollut niin tarkkaa paljonko sitä äänieristettä ladattiin tai kuinka paksut ikkunalasit laitettiin. Nykypäivänä kaikki tehostetaan painonsäästössä luokkaan maximit, joten joku perusbemari ei kovin hiljainen ole...

Kyllä sitä kaiholla muistelee niitä ääniä kun ajeltiin e39:llä ja väykyllä joissa se melu oli lähinnä kutoskoneen soundit korkeammilla kierroksilla ja miellyttävä matala humina taustalla.
Nykyään kun lähdet sillä "perus" 5-sarjalaisella tai E-Mersulla niin 4 mukinen sepelimylly huutaa putki punasena ja renkaiden kohina kuuluu seuraavaan lääniin asti.
 
Eikös tämä rengasmelu ole vähän suomalainen juttu. Asfalti paskassa kunnossa, sitten jos onnistuiu kesällä löytämään jonkun juuri asfaltoidun pätkän niin äänimaailma on jotain muuta - kunnes palataan sille normaalille tielle.
 
Eikös tämä rengasmelu ole vähän suomalainen juttu. Asfalti paskassa kunnossa, sitten jos onnistuiu kesällä löytämään jonkun juuri asfaltoidun pätkän niin äänimaailma on jotain muuta - kunnes palataan sille normaalille tielle.
Ongelmana on, että nastarenkaiden takia pitää käyttää karkeampaa asvalttia kuin jossain Keski-Euroopassa. Hiljainen asvaltti ei kestä yhtä hyvin.
 
Ongelmana on, että nastarenkaiden takia pitää käyttää karkeampaa asvalttia kuin jossain Keski-Euroopassa. Hiljainen asvaltti ei kestä yhtä hyvin.
Onko tälle jotain lähdettä?
Olen kuullut myös toisenlaisen väitteen, eli täällä käytetty pinnoite ei olisi niin liukas talvikelillä.
 
Onko tälle jotain lähdettä?
Olen kuullut myös toisenlaisen väitteen, eli täällä käytetty pinnoite ei olisi niin liukas talvikelillä.
No tässä nyt yksi pikagooglauksen perusteella:
 
Ongelmana on, että nastarenkaiden takia pitää käyttää karkeampaa asvalttia kuin jossain Keski-Euroopassa. Hiljainen asvaltti ei kestä yhtä hyvin.

Tuotapa en tiennytkään. Tuli vaan mieleen kun testiajojen jutuissa mainitaan että "auto on hiljainen täällä Espanjassa tms..." ja siihen perään spekulaatio että mitenhän suomen teillä.

No joo ollaan vähän väärässä topicissa, kuten aina välillä.
 
Olen pitkästä aikaa rupeamassa autoilijaksi, ja nyt on sopivan mallin pähkäily mielessä. Speksit ovat seuraavat:
- Hinta max 15 tonnia (todella hyvästä syystä voisi olla 16 tonnia, mutta mieluummin alle 15 tonnin)
- LED/Xenon-ajovalot
- Automaattivaihteisto
- Focus/Golf-kokoluokka
- Ei farmaria
- Pieni kulutus
- Mukautuva vakionopeudensäädin
- Ajettu alle 150 tkm (mitä vähemmän, sitä parempi)
- Bensa tai hybridi (ei plugin)
- Ehkä joku 2015 tai uudempi

Ford Focus ei taida olla perinteisellä automaatilla kovin taloudellinen. Houkuttaisi Ioniq Hybrid. Golfia olisi ilmeisesti jonkin verran tarjolla. Toyota Aurista en ole koskaan ajanut, mutta ilmeisesti ei ole ajettavuudeltaan erityisen innostava?
Valinta kohdistui lopulta Skoda Scalaan. Budjetti ei ihan pitänyt.
 
Minkä vuosimallin ostit? Eikö dsg automaatin viat pelota?
2021. En nyt ole erityisen tarkalla sihdillä seurannut DSG-keskusteluja, mutta ymmärtääkseni DSG-vaihteistoissa ilmenee eniten ongelmia ennen 2010-luvun puoliväliä valmistetuissa autoissa.
 
Eikös tämä rengasmelu ole vähän suomalainen juttu. Asfalti paskassa kunnossa, sitten jos onnistuiu kesällä löytämään jonkun juuri asfaltoidun pätkän niin äänimaailma on jotain muuta - kunnes palataan sille normaalille tielle.
Ei pelkästää suomalainen juttu. Esim Ruotsissa paljon samanlaista asfalttia.
 
Suomessa ja muissakin vastaavan ilmaston länsimaissa käytetään teillä ja pääkaduilla SMA-asfalttia. Siihen etsitään kovaa iskunkestävää mursketta, joka ei ole liian litteää. Samalla yleensä saa karkeaa kiveä, johon tarttuu bitumi. Raekoko on kohtalaisen suuri 16mm tai 22mm. Rengasmelu tulee kovasta ja isosta kivestä.

Kevyttä ja helppolukuista lisätietoa löytyy Asfalttinormit -kirjasta. Löytyy hyvin varustelluista kirjastoista.
 
2021. En nyt ole erityisen tarkalla sihdillä seurannut DSG-keskusteluja, mutta ymmärtääkseni DSG-vaihteistoissa ilmenee eniten ongelmia ennen 2010-luvun puoliväliä valmistetuissa autoissa.

Ei, viat ovat vain vaihtaneet paikkaa sitä mukaa kuin vanhoja yritetty korjata.
 
Mitä tälläisessä olisi vikaa https://www.nettiauto.com/opel/astra/14203180? Jos hankkisi noin vuodeksi :hmm:

Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?

pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tälläisessä olisi vikaa https://www.nettiauto.com/opel/astra/14203180? Jos hankkisi noin vuodeksi :hmm:

Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?

pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Minulla oli 2007 juurikin k.o automalli. Uutena siinä oli jo paljon sähkövikoja ja oli takuuhuollossa tuon tuosta. Jättäisin väliin.
 
Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?

pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Joku vanhempi toyota. Katsoo että huoltohistoria on kunnossa ja siistin oloinen niin pitäisi pärjätä pitkälle.
 
Ei 10k budjetilla kannata mitään Toyotaa ostaa vaikka itsekkin ajan jo kolmannella Toyotalla, joutuu maksamaan vanhasta autosta vain Toyota lisää.

Edes se 15v ja 200tkm ajettu Toyota ei ole pomminvarma enää ja siihenkin joutuu jo perus kulutusosia vaihtamaan.

Itse ajattelisin asian niin että mielummin vaihdan vaikka niveliä vuosittain kun alan ruosteita korjaamaan ja vanhoissa Japanilaisissa sitä ruostetta sitten riittää ja se että jossain apurungossa on ruostetta ei ole ongelma, vaan se että japanilaisissa se koko pohja on jo paksussa ruosteessa +10v iässä, ellei löydä massattua yksilöä.
 
Hyviä vastauksia. Mitäköhän hankkisi :hmm:

Onko muutenkaan järkeä 10k paikkeilla kun ottaa rahoituksen, vähemmällä menee käsirahalla..
 
Itsellä loppuu nykyinen leasing-sopimus ja tilalle pitäisi jotain autoa saada, tällä kertaa varmaankin käytettyä ostamalla max. n. 20k€ hintaluokassa. Perheautoa ei tarvitse, mutta hieman tilaa saisi olla, että kyytiin mahtuu esim. fillari tai ahkio ja sukset yms. Plugari innostaisi, kun kotilatausmahdollisuus on.

Bemarin 225xe hieman kiinnostaisi, pirteä ja nelivetoinen ja hieman pikkuautoa enemmän tilaakin ja sähkörange riittäisi omiin päivittäisajoihin. Mitä arvon raati on tästä mieltä? Ilmeisesti jonkin verran on ollut moottorin (kampiakseli) korroosio-ongelmia, jos polttista ei ole säännöllisesti käytetty?
 
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?

Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.

Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.
 
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?

Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.

Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.

Väitän, että psa:an ton ikäluokan mikä vain diesel on lujempi mitä vagin tsi.
 
Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.
Siinä on jo kaksi riskiä esillä:
1. TSI on aika nirso polttoaineen suhteen ja kun kyseessä on hinnat-alkaen malli, niin tuskin on tankattu 98E5:llä tai edes 95E5:llä --> karstaa sytytyskatkoista ja/tai epänormaalista palamisesta.
2. Tämän päälle vielä pienin kone, joten tuskin on paljon maantieajoa vaan juuri sitä lyhyttä kyläpyöritystä kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla --> karstaa kertyy imuventtiileihin
 
Siinä on jo kaksi riskiä esillä:
1. TSI on aika nirso polttoaineen suhteen ja kun kyseessä on hinnat-alkaen malli, niin tuskin on tankattu 98E5:llä tai edes 95E5:llä --> karstaa sytytyskatkoista ja/tai epänormaalista palamisesta.
2. Tämän päälle vielä pienin kone, joten tuskin on paljon maantieajoa vaan juuri sitä lyhyttä kyläpyöritystä kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla --> karstaa kertyy imuventtiileihin

Edes 95E5? Mitä on 95E5 -bensiini?
 
Viimeksi muokattu:
Ömm... Millä sitä autoa sitten ylipäätään olis tankattu jossei 95/98:lla? :hmm:

Meidän polttoaineet on hyvänlaatuisia kaikilla ketjuilla, niistä ei sellaisia eroja saa aikaan kestävyydessä.
 
Edes 95E5? Mitä on 95E5 -bensiini?
E5 = max 5% etanolia
E10 = max 10% etanolia

Tietysti on ajoneuvokohtaisia eroja, mutta ainakin omalla 1.4TSI:llä huomasti että ellei tulpat olleet ihan uudet ja puhtaat, niin 95E10:llä esiintyi kylmällä koneella nykimistä jos oli enemmän kuormaa ja/tai kiihdyttää ylämäkeen. Tuota tuli moneen kertaan huollossa tutkittua ja ihmeteltyä, kunnes selvisi että tankkaamalla 95E5 bensaa (siis vähemmän etanolia) oireet poistui kokonaan.

Nykyisellä 2.0TSI:llä oon ihan suosiolla tankannu vaan 98E5 koska se on myös mitä ohjekirja suosittelee.
 
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?

Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.

Mulla on ollut V60 tuolla koneella viimeiset lähes 10 vuotta ja koneen suhteen ei ole mitään ongelmaa ollut. Tuo PSA:n kone oli niin paljon käytetty tuohon aikaan, että varmasti lastentaudit oli jo karsittu tuossa vaiheessa.. V50 ja V60 ovat vähän parempia ajettavia kuin V40, mutta V40 myös ihan pätevä peli. Aina se on toki tuurista vähän kiinni, että miten tuon ikäisessä esim. kaikki sähkövehkeet pysyy kunnossa.

Tuo 15000 km on suunnilleen sellainen raja, että melkein sama onko bensa vai diesel. Jos dieseliin päädyt, niin siitä voi olla myös paremmat mahdollisuudet tinkiä hintaa alas. Dieseliä varmasti suurempi osa on tuon ajan Volvoista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 549
Viestejä
4 613 494
Jäsenet
75 867
Uusin jäsen
Anselmus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom