- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 9 920
Täällä pk- seudulla ei tarvi pidempään talvirenkailla ajella kun ennusteet näyttää +5 - +10 asteen lämpöjä pääsiäisen jälkeen.Nyt jo kesärenkaat alle
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä pk- seudulla ei tarvi pidempään talvirenkailla ajella kun ennusteet näyttää +5 - +10 asteen lämpöjä pääsiäisen jälkeen.Nyt jo kesärenkaat alle
Täällä pk- seudulla ei tarvi pidempään talvirenkailla ajella kun ennusteet näyttää +5 - +10 asteen lämpöjä pääsiäisen jälkeen.
No eipä ole ajoa aamuisin eikä muutenkaan lyhyessä kaupunkiajossa ole tarvetta nastoille tähän aikaan vuodesta. Mennään kelien ja sääennusteiden mukaan.Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
Onhan se huomattavasti mukavampi painaa kesärenkailla jos optio siihen on. Jos ei olisi tarvetta ajella pitkin suomea ties mihin aikoihin, voisin itsekin harkita kesänakkeja jo nyt. Joutuu todnäk sietämään yhden takatalven, mutta olisi se sen arvoista.Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla. En tosin asu pk-seudulla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
Onhan se huomattavasti mukavampi painaa kesärenkailla jos optio siihen on. Jos ei olisi tarvetta ajella pitkin suomea ties mihin aikoihin, voisin itsekin harkita kesänakkeja jo nyt. Joutuu todnäk sietämään yhden takatalven, mutta olisi se sen arvoista.
Ei prkl... nyt tekee mieli hakea harraste ajoon ja ajella sillä kun ei ole tarvetta lähteä pidemmälle... Tosin työsuhdeautossa ei bensan hinta tunnu vs harrasteessa joka imee 98:a... Plus suola ei ole hyvä asia 90-luvun japsille.
Pakkasta on ollut joskus myös juhannuksena, en silti aja nastoilla kesäkuussa vaikka itä-Suomessa asunkin.Aamuisin vain saattaa olla jopa pakkasta tai tiet muuten jäässä, mutta mikäs siinä lipsutellessa kesärenkailla. En tosin asu pk-seudulla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten joillakin on niin jäätävä kiire saada kesärenkaat alle.
Pakkasta on ollut joskus myös juhannuksena, en silti aja nastoilla kesäkuussa vaikka Itä-Suomessa asunkin.
Järjellä pärjää pitkälle...
Ei se aina ole noin simppeliä. Olen ajanut junnuna kolarin juuri niinä kriittisinä kesä vs talvinakki aikoina. Edellä olevalla oli kesärenkaat, itsellä talvirenkaat. "Jännästi" ne se edellä oleva pysähtyi nopeammin kuin minä. Järkeä tosiaan käyttää ja valitsee milloin ajaa, milloin ei niin hyvin pärjää. Tai ylipäätään tietää omat, auton, tien ja niiden yhdistelmän rajat ja ajaa niiden mukaan. Ylläreitä voi aina tulla, itsellä oli Cupra aikanaan varsin isossa kulmassa vaikka oli keli reilusti plussalla. Kehä1 itään, Myllypuron liittymän jälkeen on alamäessä varjoisa kohta joka olikin yhä jäässä. Säikäytti kyllä varsin hyvin ja sain oikeasti tehdä töitä että auto pysyi tiellä. Ottaen huomioon että kesänakit olivat jo about kaikilla alla ja keli oli ollut koko päivän plussalla ja pääasiassa 5c+, kyllä tuo tuli ihan puskista.Riippuu autosta ja renkaista. Mut mä arvostan sitä, et pysyn turvallisesti tiellä.
Juuri näin, onneksi jokainen saa valita renkaansa ihan itse.Nyt on maaliskuu eikä kesäkuu. Enkä tiedä miten se järki liittyy siihen pitääkö se rengas vai ei, mut tehkää mitä tykkäätte.
Juuri näin, onneksi jokainen saa valita renkaansa ihan itse.
Järki liittyy pitoon siinä mielessä, että pitää tiedostaa millä renkailla ajaa. Se talvirengas on aivan tappopeli märällä motarilla vs. kesärengas. Jäisellä tiellä tilanne on toki aivan eri...
Eli et vaan ole joutunut tiukkaan tilanteeseen.En ole huomannut mitään vaarallista talvirenkaissa märällä kelillä suuremmissa nopeuksissa.
Eikä kesärenkaissa talvella kunhan ajaa kelin ja renkaiden mukaan, mutta kyllähän tuollainen talvirenkaiden 20% pidempi jarrutusmatka tiukassa tilanteessa voi ratkaista...En ole huomannut mitään vaarallista talvirenkaissa märällä kelillä suuremmissa nopeuksissa.
Eli et vaan ole joutunut tiukkaan tilanteeseen.
Talvirengas on huono märällä pinnalla, piste.
Miksi arvostelet muiden rengasvalintoja kun et itse tiedä ilmesesti paljoakaan asiasta?
Talvirengas ei pidä kesällä | Autotie
www.autotie.fi
Ja väistötilanteissa talvirenkaan "lötköys " voi aiheuttaa ihmetystä. Etenkin kitkoilla. Kokemusta on peuran kohdalla.Eikä kesärenkaissa talvella kunhan ajaa kelin ja renkaiden mukaan, mutta kyllähän tuollainen talvirenkaiden 20% pidempi jarrutusmatka tiukassa tilanteessa voi ratkaista...
Se on pakko sanoa ennen loppukommentteja... Ero ohjattavuudessa ja ABS:ttömässä jarrutuksessa kuten @kaba mainitsi on aivan valtava. Sitä ei edes oikein tajua kunnes auto on yhtäkkiä aivan eri auto. Ja tuo vain korostuu mitä sporttisempi auto kyseessä. Jo täysin normi perhekipossa tuo ero on valtava, saati hot hatchissä... siitä hyppy urheiluautoon on aivan valtava. Aivan kuin ajaisi täysin eri autoa.
Ja @null kyllä talvirenkaat voivat olla oikeasti helvetin vaaralliset väärässä kelissä, aivan kuten kesärenkaat väärässä kelissä.
Eiköhän viedä tämä keskustelu kesärenkaat/talvirenkaat ketjuihin ja jatketa siellä.
Tämä on muuten totta. Ajettavuus, mukavuus ja hiljaisuus eivät ole mitenkään oletusarvoisesti uusissa parempia. Sanoisin, että ajomelun osalta kasvaneet rengaskoot tekevät ärsyttävän huminan jopa paremman luokan uusiin autoihin, sinänsä desibelit varmaan pysyvät aisoissa, mutta äänensävy on ärsyttävä.Jännä juttu muuten. Kun duster on sellainen halpis periaatteessa. Niin aina luulee miten paljon parempia ne uudet on kaikin puolin.. Mut ei ne ole siinä määrin kun kuvittelee. Ajettavuuden tai edes melun suhteen jos dusterissa on hiljaiset renkaat.
Kuulemma vuosimallissa 2013 on korjattu useita lastentauteja. Myyntipalstat on täynnä vuosimallia 2012...Nyt kun sivun verran mietitty kuka saa laittaa kesärenkaat alle niin onkos nuo Opel Amperat minkälaisia pelejä? Alle kymppiin useampaa nettiautossa tarjolla. Mimmosia kompastuskiviä ja paljonko ajettuja uskaltaa vielä ostaa?
Ongelmana on, että nastarenkaiden takia pitää käyttää karkeampaa asvalttia kuin jossain Keski-Euroopassa. Hiljainen asvaltti ei kestä yhtä hyvin.Eikös tämä rengasmelu ole vähän suomalainen juttu. Asfalti paskassa kunnossa, sitten jos onnistuiu kesällä löytämään jonkun juuri asfaltoidun pätkän niin äänimaailma on jotain muuta - kunnes palataan sille normaalille tielle.
Onko tälle jotain lähdettä?Ongelmana on, että nastarenkaiden takia pitää käyttää karkeampaa asvalttia kuin jossain Keski-Euroopassa. Hiljainen asvaltti ei kestä yhtä hyvin.
No tässä nyt yksi pikagooglauksen perusteella:Onko tälle jotain lähdettä?
Olen kuullut myös toisenlaisen väitteen, eli täällä käytetty pinnoite ei olisi niin liukas talvikelillä.
Ongelmana on, että nastarenkaiden takia pitää käyttää karkeampaa asvalttia kuin jossain Keski-Euroopassa. Hiljainen asvaltti ei kestä yhtä hyvin.
Valinta kohdistui lopulta Skoda Scalaan. Budjetti ei ihan pitänyt.Olen pitkästä aikaa rupeamassa autoilijaksi, ja nyt on sopivan mallin pähkäily mielessä. Speksit ovat seuraavat:
- Hinta max 15 tonnia (todella hyvästä syystä voisi olla 16 tonnia, mutta mieluummin alle 15 tonnin)
- LED/Xenon-ajovalot
- Automaattivaihteisto
- Focus/Golf-kokoluokka
- Ei farmaria
- Pieni kulutus
- Mukautuva vakionopeudensäädin
- Ajettu alle 150 tkm (mitä vähemmän, sitä parempi)
- Bensa tai hybridi (ei plugin)
- Ehkä joku 2015 tai uudempi
Ford Focus ei taida olla perinteisellä automaatilla kovin taloudellinen. Houkuttaisi Ioniq Hybrid. Golfia olisi ilmeisesti jonkin verran tarjolla. Toyota Aurista en ole koskaan ajanut, mutta ilmeisesti ei ole ajettavuudeltaan erityisen innostava?
Minkä vuosimallin ostit? Eikö dsg automaatin viat pelota?Valinta kohdistui lopulta Skoda Scalaan. Budjetti ei ihan pitänyt.
2021. En nyt ole erityisen tarkalla sihdillä seurannut DSG-keskusteluja, mutta ymmärtääkseni DSG-vaihteistoissa ilmenee eniten ongelmia ennen 2010-luvun puoliväliä valmistetuissa autoissa.Minkä vuosimallin ostit? Eikö dsg automaatin viat pelota?
Ei pelkästää suomalainen juttu. Esim Ruotsissa paljon samanlaista asfalttia.Eikös tämä rengasmelu ole vähän suomalainen juttu. Asfalti paskassa kunnossa, sitten jos onnistuiu kesällä löytämään jonkun juuri asfaltoidun pätkän niin äänimaailma on jotain muuta - kunnes palataan sille normaalille tielle.
Pohjois-Norjassa on myös ollut hyvin karkeaa asvalttia, kun olen parina kesänä käynyt. Muusta osasta Norjaa ei kokemuksia.Ei pelkästää suomalainen juttu. Esim Ruotsissa paljon samanlaista asfalttia.
2021. En nyt ole erityisen tarkalla sihdillä seurannut DSG-keskusteluja, mutta ymmärtääkseni DSG-vaihteistoissa ilmenee eniten ongelmia ennen 2010-luvun puoliväliä valmistetuissa autoissa.
Minulla oli 2007 juurikin k.o automalli. Uutena siinä oli jo paljon sähkövikoja ja oli takuuhuollossa tuon tuosta. Jättäisin väliin.Mitä tälläisessä olisi vikaa https://www.nettiauto.com/opel/astra/14203180? Jos hankkisi noin vuodeksi
Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?
pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?
Pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset.
Joku vanhempi toyota. Katsoo että huoltohistoria on kunnossa ja siistin oloinen niin pitäisi pärjätä pitkälle.Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?
pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Mahdollisimman vähän ajettu ja uudehko perusauto, esimerkiksi Kia Picanto:Muuten, mitä kannataisi hankkia noin 4-10k euron budjetilla?
pääasia että auto on automaattivaihteistolla ja mielellään "pomminluotettava", halvat kustannukset. Alle 10tkm tulee ajettua vuodessa.
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?
Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.
Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.
Siinä on jo kaksi riskiä esillä:Samaan hintaluokkaan sais Golffin Mk7 bensakoneella. Noi 1.2 koneella olevat ilman varusteita taitaa olla jopa edullisimmillaan 8000€ hinnoissa, mutta kuinka hyvin noi kestää? Noissa varusteina ei sitten taida olla kuin vakionopeudensäädin. Golfissa ois tietty pienempi ostohinta ja pienempi autovero, mutta kulutus varmaan 1 - 2 litraa enemmän? Hieman kans mietityttää tuo 1.2 koneen kesto ja ylipäätänsä ton 2012 -> mallin luotettavuus.
Siinä on jo kaksi riskiä esillä:
1. TSI on aika nirso polttoaineen suhteen ja kun kyseessä on hinnat-alkaen malli, niin tuskin on tankattu 98E5:llä tai edes 95E5:llä --> karstaa sytytyskatkoista ja/tai epänormaalista palamisesta.
2. Tämän päälle vielä pienin kone, joten tuskin on paljon maantieajoa vaan juuri sitä lyhyttä kyläpyöritystä kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla --> karstaa kertyy imuventtiileihin
E5 = max 5% etanoliaEdes 95E5? Mitä on 95E5 -bensiini?
Olis hakusessa n 10k€ kulkine. Alustavasti katsellut V40 D2 2012 -> malleja, noi liikkuu tossa kympin hujakoilla. Noissa ilmeisesti tuo aikaisempi 1.6l kone on PSA:n ja sen luotettavuus hieman mietityttää, onko kellään kokemuksia?
Kilsoja tulee varmaan n 15000 per vuosi, ja tolla pitäs tarvittaessa sitten päästä pitempääkin matkaa ajamaan. Dieseliä miettinyt lähinnä halvemman ostohinnan takia, tossa D2:ssa autovero yhteensä taitaa olla sitä 500€ luokkaa? Kulutus pitäs kai olla suht pientä.